Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 174 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thierry2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:05:
Hier inmiddels hetzelfde fenomeen met de FR645. De Ohr was best betrouwbaar de laatste maanden maar sinds het wat kouder is kan ik er niet meer van op aan.
Gisteren 4x800m interval, daarvan klopt 3x de hartslag totaal niet (rond de 135 terwijl het +/-170 moest zijn). Normaal heb ik hier geen last van.

Mijn borstband is helaas versleten maar twijfel nog over een nieuwe band, de oh1 van Polar of gewoon accepteren dat de meting niet klop.
Een OHR die goed werkt voor intervaltrainingen? Ik heb ook de FR645M, maar deze is met intervaltrainingen nog nooit nauwkeurig geweest, maar dat wist ik vantevoren, want dat is gewoon een beperking van een OHR.

Bij duurlopen, waar de hartslag maar langzaam oploopt of afloopt, heb ik nog geen problemen gezien, ook nu het weer wat kouder wordt.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
In de meest gevallen werkte het prima, al loop ik kortere intervallen sowieso op tempo.
Gisteren was het volledig missen van 3 blokken. Toen ik rustig ging lopen schoot mijn hartslag naar normaal.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:42
Heb nu een Fitbit, losse mp3 speler, Mighty Audio speler voor Spotify en TomTom hardloop horloge.

Lijkt mij wel een mooi moment op dit te vervangen voor 1 apparaat. Waarschijnlijk voor de Garmin 245 music.
Hoe is de ervaring met Spotify op de Garmin? Las dat het in het begin niet of niet helemaal lekker werkte.

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Marc3l schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:42:
Heb nu een Fitbit, losse mp3 speler, Mighty Audio speler voor Spotify en TomTom hardloop horloge.

Lijkt mij wel een mooi moment op dit te vervangen voor 1 apparaat. Waarschijnlijk voor de Garmin 245 music.
Hoe is de ervaring met Spotify op de Garmin? Las dat het in het begin niet of niet helemaal lekker werkte.
Werkt vlekkeloos bij mij op m'n VA 4s, je hebt gewoon wat geduld nodig tijdens het downloaden. Podcasts (mocht je daar geïnteresseerd in zijn) heb ik geen ervaring mee.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
PatrickC schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:34:
[...]

Een OHR die goed werkt voor intervaltrainingen? Ik heb ook de FR645M, maar deze is met intervaltrainingen nog nooit nauwkeurig geweest, maar dat wist ik vantevoren, want dat is gewoon een beperking van een OHR.

Bij duurlopen, waar de hartslag maar langzaam oploopt of afloopt, heb ik nog geen problemen gezien, ook nu het weer wat kouder wordt.
Een losse band met OHR werkt bij mij op de 400 meter baan prima bij de intervallen (Wahoo kickr fit). Bij koud weer moet ik 'm wel een kwartier eerder om doen, zodat de hartslag vanaf het begin van de training meteen goed gemeten wordt

• Marc3l
bertware schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:11:
[...]

Werkt vlekkeloos bij mij op m'n VA 4s, je hebt gewoon wat geduld nodig tijdens het downloaden. Podcasts (mocht je daar geïnteresseerd in zijn) heb ik geen ervaring mee.
Thanks!
Frij5fd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:05:
[...]

Een losse band met OHR werkt bij mij op de 400 meter baan prima bij de intervallen (Wahoo kickr fit). Bij koud weer moet ik 'm wel een kwartier eerder om doen, zodat de hartslag vanaf het begin van de training meteen goed gemeten wordt
Klopt. Met OHR bedoelde ik eigenlijk die op de horloge zit en niet die op losse banden.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Mother_Goozz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:53:
Vanochtend zag ik via pepper de Garmin Venu voorbij komen voor 189. Ik was al opzoek naar een sportwatch ik ben net een paar weken fanatiek bezig met trainen, dus ik wilde niet een high-end watch. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Ik hou van cijfers :Y

(Nou hopen dat die geleverd wordt voor zo’n prijs)
Wat een megadeal zeg! Ik wil ook een Venu kopen deze week. Helaas deze aanbieding gemist :/ De zwarte variant kom ik niet goedkoper tegen dan rond de €300

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 19:12
Hier een F5+ en Spotify werkt gewoon goed hier, hoe groter de playlist is hoe langer de download duurt. Ik leg het horloge in de avond/middag aan de oplader en start dan de update of download. Onder de 50% batterij stopt de download namelijk. En je moet wel een premium Spotify account hebben.
OHR werkt hier na en minuut of 5 wel ok maar in de zomer is die beter en voor intervallen gebruik ik de borstband (Wahoo) om achteraf de HR te zien en om zo een betere LTH te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:49
Hoe zet je je Fenix 6 uit?
Gegoogled maar kan niet vinden, wel over batterijduur verlengen, energiebesparing etc. maar ik wil hem gewoon uitzetten...

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Frenz64 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:36:
Je mist (o.a.) navigatie bij de Pace 2 en kiest voorlopig de FR245? Die snap ik even niet @Tazzie79
FR245 heeft nog broodkruimel navigatie, de Pace 2 heeft helemaal niets. De meesten zullen bij navigatie ook wel mapping en TBT willen, maar in se kun je met broodkruimel ook wel toekomen en dan begrijp ik de keuze nog wel.

Beetje laat antwoord, had deze tab al heel lang open staan :D.
noodel1988 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:03:
Hoe zet je je Fenix 6 uit?
Gegoogled maar kan niet vinden, wel over batterijduur verlengen, energiebesparing etc. maar ik wil hem gewoon uitzetten...
De light knop even induwen tot de snelkoppelingen in beeld komen en dan zou power off één van de mogelijke acties moeten zijn. Als het horloge vast zit, kun je ook de light knop 15 seconden induwen en dan zou die uit moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
MacPoedel schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:11:
[...]

[...]

De light knop even induwen tot de snelkoppelingen in beeld komen en dan zou power off één van de mogelijke acties moeten zijn. Als het horloge vast zit, kun je ook de light knop 15 seconden induwen en dan zou die uit moeten gaan.
Thanks, nee wil gewoon ding uit zetten, heb old scool horloge die ik normaal draag en Fenix sinds vanmorgen met sporten. :+
Had zowel in engelse als nl handleiding gezocht op shut down / turnoff etc. maar alleen dingen als bluetooth uitzetten en dat soort dingen.

Edit:
Thanks gelukt. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door noodel1988 op 27-11-2020 14:14 . Reden: gelukt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10 21:28
Wat zijn de ervaringen met routes lopen met een Forerunner 245. Wat gebeurt er als je afwijkt van de route?
Ik loop drie keer per week en wil het horloge graag gebruiken voor de lange, rustige duurloop op de Holterberg of Veluwe. Een keertje verkeerd lopen is niet erg. Is het te doen of toch doorsparen voor een 945?
Ik zie deze review: https://www.garminforerun...review/#Course_navigation
Hier in het topic echter reply’s die aangeven dat het wel zou kunnen.

Een oude quote, kan niet achterhalen welk horloge:
MrAcid schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:28:
[...]
Je hebt de route vantevoren meestal zelf gemaakt, daarmee heb je belangrijkste punten al 'in je hoofd' (bewust/onbewust). En qua lastigheid van een 'spoor' volgen: op de meeste punten heb je maar een paar opties: links-rechts-rechtdoor, je ziet snel genoeg wat er moet gebeuren.
Dus ja, mijn ervaring is anders. Ik loop bijna nooit verkeerd. Als dat wel gebeurt dan krijg je een 'Off Course' melding, kijk je op je scherm en zie je snel genoeg hoe je weer op de route moet komen. :)
Die achtergrondkaarten met dwMap zou ik niet teveel van verwachten/op gokken. Als je écht kaarten wilt dan zou ik het 'native' nemen. Maar ik denk dus dat je het niet nodig hebt.
Of
vhal schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:19:
[...]
Ik maakte (voor onbekend gebied) altijd gpx'jes op afstandmeten.nl of haalde die vanuit Strava als ik een mooie route zag om vervolgens de routes met dwMap op mijn FR235 te gebruiken. Het lijkt mij dat je met 'courses' de GPX's kan gebruiken om te navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 14:18

Spotter

Lichtnicht

Virton schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:04:
Wat zijn de ervaringen met routes lopen met een Forerunner 245. Wat gebeurt er als je afwijkt van de route?
Hij geeft inderdaad aan dat je of course bent, en laat zowel jouw gelopen pad, als de geplande route zien. Vanaf daar is het zelf weer een pad vinden naar wat je gepland had. Als je de route ergens anders weer oppikt gaat het daar gewoon verder.

Voor een enkele keer lopen op navigatie waar even off-course gaan niet heel erg is werkt het meer dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
Dat klinkt goed, bedankt. Denk dat ik dan voor deze aanbieding bij Amazon ga: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Virton Wat @Spotter al zegt, dit gaat prima. Momenteel heb ik een fenix 6spro waarbij het net even wat makkelijker gaat omdat er al een kaart in zit en je beter in kan schatten welk pad je moet volgen. De 235/245 zijn wat dat betreft eerder een lijntje dat je moet volgen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
I stand corrected @Tazzie79 en @MacPoedel, ik dacht dat nav pas begon bij de 645 and up.

De Stratos heeft het ook, het werkt zelfs ook nog, maar ik vind (vond, loop niet meer) de combinatie lopen door het bos en kijken op je horloge nooit zo geslaagd. Was altijd meer een asfaltridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 08:36
Virton schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:18:
Dat klinkt goed, bedankt. Denk dat ik dan voor deze aanbieding bij Amazon ga: link
heb hem deze morgen ook besteld daar. De eerste keer dat ik hem aan die prijs zag. De Tomtom kan eindelijk weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
@metteko is dat ook de music versie? Bij Bever is die namelijk 279 euro.
Gisteren ook gekocht als vervanging van een Tomtom. Bevalt tot nu toe goed, morgen maar eens een test loopje doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc3l op 28-11-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:46
Recentelijk heb ik een Fitbit Charge 4 uitgeprobeerd. Deze deed het prima, behalve dat tijdens het sporten mijn hartslag bijzonder slecht werd gemeten (vergeleken met een beter apparaat in de sportschool). Het verschil was soms wel 40 bpm, dus onbruikbaar. Ik heb geprobeerd het bandje losser en vaster te maken, en hem te verschuiven. Niets hielp echt, en sowieso wil ik mij hier tijdens het sporten niet actief mee bezig houden.

Volgens het internet lijken wel meer mensen problemen met optische hartslagmeters te hebben wanneer de hartslag hoger is. Het liefste wil ik een kleine (goedkope) horloge (Fitbit Charge 4, Vivofit 4, etc.), maar het belangrijkste is dat met name de hartslag redelijk bepaald wordt. Een arm- of borstband gebruik ik liever niet.

Ik zie er een beetje tegenop om maar willekeurig horloges te kopen, te testen en eventueel weer te retourneren. Hebben jullie advies welke ik het beste als eerste kan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Flextrip Wat voor sport/activiteiten doe je? Je noemt de sportschool, maar daar kun je vanalles doen. Optische hartslagmeters op horloges werken vaak slecht bij krachttraining waarbij je je armen gebruikt of andere activiteiten waar je hartslag heel snel hoger of lager wordt (b.v. intervaltraining bij hardlopen). Hoe goed een horloge werkt in jouw geval is lastig te voorspellen, want dat lijkt afhankelijk te zijn van de persoon en het horloge. Wat bij de ene persoon wel goed werkt, kan bij een ander juist slecht werken.

Het enige advies is dan ook.. als je serieus met nauwkeurige hartslagmeting wilt trainen, gebruik dan een borstband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheExperiment
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik zou eens kijken op https://www.dcrainmaker.c...ons-guide-2020-2021.html/ en daar wat reviews lezen.
In zijn review van de Charge 4 vind hij niet echt problemen met de HR sensor, buiten bij buiten fietsen maar dit is een algemeen probleem met fitness trackers.

Je hebt wel altijd de algemene opmerking ivm HR sensors:
Before we move on to the test results, note that optical HR sensor accuracy is rather varied from individual to individual. Aspects such as skin color, hair density, and position can impact accuracy. Position, and how the band is worn, are *the most important* pieces. A unit with an optical HR sensor should be snug. It doesn’t need to leave marks, but you shouldn’t be able to slide a finger under the band (at least during workouts). You can wear it a tiny bit looser the rest of the day.

Je kan altijd in de comments sectie van de Charge 4 een reactie plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:46
@PatrickC @TheExperiment Bedankt. Het gaat vooral om hardlopen (buiten), fietsen (buiten), crosstrainer (sportschool) en eventueel kickboxen op een zak. Bij de crosstrainer was de meting duidelijk niet zo goed. Het hoeft ook niet super accuraat, dus +- 5 bpm is geen probleem. De Fitbit Charge 4 heb ik eerst maar weer terug naar de winkel gebracht. Ik zal wel wat reviews lezen en dan eens een educated guess wagen welke te proberen valt. Mijn indruk is dat men inderdaad een beetje 'geluk' moet hebben dat het goed werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 10:41
Flextrip schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:36:
@PatrickC @TheExperiment Bedankt. Het gaat vooral om hardlopen (buiten), fietsen (buiten), crosstrainer (sportschool) en eventueel kickboxen op een zak. Bij de crosstrainer was de meting duidelijk niet zo goed. Het hoeft ook niet super accuraat, dus +- 5 bpm is geen probleem. De Fitbit Charge 4 heb ik eerst maar weer terug naar de winkel gebracht. Ik zal wel wat reviews lezen en dan eens een educated guess wagen welke te proberen valt. Mijn indruk is dat men inderdaad een beetje 'geluk' moet hebben dat het goed werkt.
Ik denk niet dat je veel geluk gaat vinden, buiten een normale duurloop. Zoals eerder gemeld, hartslag meten bij kracht training of interval gaat zonder borstband of scosche met de huidige technologie niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Virton je kunt eventueel ook navigeren op je telefoon met o.a. OSMand. Voor de keren dat ik in onbekend gebied loop neem ik mijn telefoon sowieso mee. Het is wel irritant om je telefoon in je hand te moeten houden maar voor een keertje vind ik het goed te doen.

Het nadeel van lopen zonder kaart is dat een horloge schermpje klein is en je met alleen een lijntje niet goed onderscheid kunt maken tussen de bospaden als er meerdere naast elkaar lopen. Ikzelf ben regelmatig verdwaald met een horloge zonder kaart.

Een Apple Watch heeft ook kaart functionaliteit voor een vergelijkbare prijs als de 245 music. Moet je alleen wel een stuk vaker opladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 08:36
Marc3l schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:42:
@metteko is dat ook de music versie? Bij Bever is die namelijk 279 euro.
Gisteren ook gekocht als vervanging van een Tomtom. Bevalt tot nu toe goed, morgen maar eens een test loopje doen.
Nee, dat is de gewone, zonder music.
Maar goed, ik merk dat ik de music optie niet echt gebruikt heb in mijn vorige horloge. Telefoon gaat toch meestal mee met spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04
M'n vriendin heeft ineens haar zinnen gezet op een nieuw horloge, dat wordt haar eerst slimmere variant. Het gaat in principe niet om sport, ze doet niet aan hardlopen en dergelijke. Wel worden er vaker flinke wandelingen gedaan en die middels GPS als activiteit kunnen loggen vind ze wel leuk.
Plus het tegenwoordig aardig populaire fitgeneuzel als stappen, trappen, slapen, etc.

Ze kwam zelf op Garmin terecht, maar wil niet te lomp of heel duur. Met die wensen dacht ik aan een VivoActive 4S, een FR zit te veel in de richting van de sport denk ik. Al heeft die wel het voordeel dat hij ook met handschoenen nog te bedienen is. Touchscreen vindt ze niet zo bijzonder interessant.
Een echte smartwatch met allerlei appjes en flinke telefoonintegratie zit ze dan ook niet per se op te wachten.

Klopt m'n gedachtegang of zijn er alternatieven die ze zou moeten overwegen die ik nu mis?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
Mbt Garmin kaarten minder detail weergeven, je weet dat er een optie is in Garmin om aan te geven mapdetail niveau? Ik had hem op hoog gezet en ben langs weiland en woonwijk straatje gelopen en geschakeld naar map tabje, maar had wel even nodig om alles op te bouwen maar je zag complete woonwijk en alle paden in t binnenveld. Nu nog x in t bos uitproberen icm navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan

Waar ligt de prioriteit, batterij of fanciness?

Garmin is vooral top qua batterij, maar inderdaad meer sportgericht en basic. Ook geen luxe schermen, maar daardoor wel prima batterijduur.

Andere opties kunnen zijn een fenix 5s, 6s, venu (oled scherm). Apple watch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
noodel1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:35:
Mbt Garmin kaarten minder detail weergeven, je weet dat er een optie is in Garmin om aan te geven mapdetail niveau? Ik had hem op hoog gezet en ben langs weiland en woonwijk straatje gelopen en geschakeld naar map tabje, maar had wel even nodig om alles op te bouwen maar je zag complete woonwijk en alle paden in t binnenveld. Nu nog x in t bos uitproberen icm navigatie.
Goed dat je het zegt, had ook het gevoel dat hij minder liet zien dan ik wilde maar bij mij blijkt hij ook niet op 'hoog detail' te staan.
Maar dan kan ook gewoon zijn omdat niet alle paadjes in de duinen officiële paadjes zijn. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 19:18
Gonadan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:35:
M'n vriendin heeft ineens haar zinnen gezet op een nieuw horloge, dat wordt haar eerst slimmere variant. Het gaat in principe niet om sport, ze doet niet aan hardlopen en dergelijke. Wel worden er vaker flinke wandelingen gedaan en die middels GPS als activiteit kunnen loggen vind ze wel leuk.
Plus het tegenwoordig aardig populaire fitgeneuzel als stappen, trappen, slapen, etc.

Ze kwam zelf op Garmin terecht, maar wil niet te lomp of heel duur. Met die wensen dacht ik aan een VivoActive 4S, een FR zit te veel in de richting van de sport denk ik. Al heeft die wel het voordeel dat hij ook met handschoenen nog te bedienen is. Touchscreen vindt ze niet zo bijzonder interessant.
Een echte smartwatch met allerlei appjes en flinke telefoonintegratie zit ze dan ook niet per se op te wachten.

Klopt m'n gedachtegang of zijn er alternatieven die ze zou moeten overwegen die ik nu mis?
DCrainmakers 2020 recommendations al gelezen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
m0ridin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:41:
@Gonadan

Waar ligt de prioriteit, batterij of fanciness?

Garmin is vooral top qua batterij, maar inderdaad meer sportgericht en basic. Ook geen luxe schermen, maar daardoor wel prima batterijduur.
Zelf heb ik inderdaad Garmin vanwege de batterijduur en in mijn ogen júist luxe schermen. Zo'n schermpje met kleuren waar je een lasbril voor nodig hebt voegt voor mij niet zoveel toe, ik vind het luxer als hij gewoon altijd af te lezen is. :P

Ze gaf aan niet zo op fancy dingen te zitten wachten, maar qua scherm vs. batterij gok ik het laatste maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Daarom ga ik haar de Venu ook laten zien, die is net iets anders qua scherm.
Andere opties kunnen zijn een fenix 5s, 6s, venu (oled scherm). Apple watch?
Ik vermoed dat de Fenixen te duur zijn, maar kan ze wel even noemen voor de zekerheid. Die van Apple zal het sowieso niet worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kunt nog naar Fitbit Sense of Versa 3 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:58:
DCrainmakers 2020 recommendations al gelezen? :)
Uiteraard. Dat is de eerste site waar ik heen ga als ik iets over GPS-horloges wil lezen. ;)
Daar werden wel andere genoemd, maar hebben mij niet direct overtuigd om die meteen als optie te zien. Alleen de Fitbit kan ik haar nog wel voorleggen, al is dat wellicht te veel de smartwatch kant op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan Een Fitbit is een behoorlijk 'dom' horloge. Er zitten denk ik minder features op dan op de gemiddelde Garmin. Overigens zie ik het probleem niet waarom er niet een aantal smartwatch features op mogen zitten, die kun je meestal uitzetten of negeren.

Nadeel van Fitbit vind ik overigens wel dat ze een deel van de features achter een betaald abonnement stoppen. Er is in principe dus een kans dat huidige features ook die kant op bewegen, al zal deze klein zijn.

Verder zou je ook naar Amazfit of Honor/Huawei kunnen kijken. Die zijn ook niet veel 'smarter' dan Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:35:
@Gonadan Een Fitbit is een behoorlijk 'dom' horloge. Er zitten denk ik minder features op dan op de gemiddelde Garmin. Overigens zie ik het probleem niet waarom er niet een aantal smartwatch features op mogen zitten, die kun je meestal uitzetten of negeren.
Wel qua uitstraling. Glimmend blokje, geen knopjes.
Nadeel van Fitbit vind ik overigens wel dat ze een deel van de features achter een betaald abonnement stoppen. Er is in principe dus een kans dat huidige features ook die kant op bewegen, al zal deze klein zijn.
Dat las ik ook ja, sowieso goed kijken wat de grens ligt dus. Bedrijven met zo'n businessmodel kunnen en gaan in principe maar één kant op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal niet lang duren voordat Garmin en anderen ook die kant op bewegen denk ik zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
Of de Zepp E of Z, ook fraai @Gonadan Zitten al die "hippe dingetjes" ook op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:01:
Het zal niet lang duren voordat Garmin en anderen ook die kant op bewegen denk ik zo....
Vooralsnog betaal je je bij Garmin gewoon nog scheel aan het horloge en de accessoires, dat is echt een structureel ander business model dan goedkope instap en dan moeten betalen voor aanvullende features.
Maar goed, niemand weet wat de toekomst gaat brengen en het is wel een feit dat heel veel dienstverlening verschuift naar een abonnementsvorm.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
Aghanim schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:47:
@Virton je kunt eventueel ook navigeren op je telefoon met o.a. OSMand. Voor de keren dat ik in onbekend gebied loop neem ik mijn telefoon sowieso mee. Het is wel irritant om je telefoon in je hand te moeten houden maar voor een keertje vind ik het goed te doen.

Het nadeel van lopen zonder kaart is dat een horloge schermpje klein is en je met alleen een lijntje niet goed onderscheid kunt maken tussen de bospaden als er meerdere naast elkaar lopen. Ikzelf ben regelmatig verdwaald met een horloge zonder kaart.

Een Apple Watch heeft ook kaart functionaliteit voor een vergelijkbare prijs als de 245 music. Moet je alleen wel een stuk vaker opladen :)
De 245 is al besteld, dus ik ga het binnenkort uitvinden. Heb ook een flipbelt besteld om telefoon mee te nemen; als back-up voor de route en voort evt. foto's. Een paar verkeerde afslagen is niet erg voor mij en meestal gaat het om routes die ik vaker ga lopen.

Bedankt voor de tips. Als de 245 niet bevalt kan ik die doorgeven aan vriendin of broer en voor een 945 gaan. Ik heb nu een Polar M200 waar de usb-connector al een aantal keer van is afgebroken (gelukkig onder garantie), dus forerunner 245 is sowieso een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Iemand een idee hoe je de lab scherm bij Fenix 6 (pro) aanpast en vervangt voor IQ veld? Zag ze niet staan in t lijstje ik wilde Stryd power daar in opnemen ipv totale tijd.
Wel jammer dat je geen extra veld kan toevoegen.

Bij de normale gegevensschermen is dit wel gelukt.

[ Voor 10% gewijzigd door noodel1988 op 02-12-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:37:
[...]

Vooralsnog betaal je je bij Garmin gewoon nog scheel aan het horloge en de accessoires, dat is echt een structureel ander business model dan goedkope instap en dan moeten betalen voor aanvullende features.
Maar goed, niemand weet wat de toekomst gaat brengen en het is wel een feit dat heel veel dienstverlening verschuift naar een abonnementsvorm.
Het is niet dat Fitbit erg goedkoop is. Het is daarmee op 2 manieren verdienen in mijn ogen. Ik zie Garmin de prijzen mogelijk wel iets verlagen maar dan een abonnement vragen op bijvoorbeeld Firstbeat features. Uiteindelijk betaal je meer. Wel logisch want inkomsten uit abonnementen zijn een stuk beter voorspelbaar dat de incidentele aankoop van een horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Fitbit is hartstikke goedkoop in verhouding met Garmin, dat is echt een wereld van verschil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:02
noodel1988 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:56:
Iemand een idee hoe je de lab scherm bij Fenix 6 (pro) aanpast en vervangt voor IQ veld? Zag ze niet staan in t lijstje ik wilde Stryd power daar in opnemen ipv totale tijd.
Wel jammer dat je geen extra veld kan toevoegen.

Bij de normale gegevensschermen is dit wel gelukt.
Je kunt gewoon IQ fields toevoegen, bij de F6 kun je helaas maar 2 custom data velden toevoegen. Voor Sryd power heb je het Stryd zones data field nodig. Power kun je in dit veld lezen, maar je kunt dan ook nog een ander data veld zoals één van Datatrun varianten of Run Power gebruiken. Stryd power kun je niet met algemene datavelden zien.
Datavelden toevoegen, veranderen,verwijderen staat, neem ik aan, in de F6 handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
BernieW schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:32:
[...]

Je kunt gewoon IQ fields toevoegen, bij de F6 kun je helaas maar 2 custom data velden toevoegen. Voor Sryd power heb je het Stryd zones data field nodig. Power kun je in dit veld lezen, maar je kunt dan ook nog een ander data veld zoals één van Datatrun varianten of Run Power gebruiken. Stryd power kun je niet met algemene datavelden zien.
Datavelden toevoegen, veranderen,verwijderen staat, neem ik aan, in de F6 handleiding.
Dank, echter is dat dus al gelukt bij t normale gegevensschermen maar ik zie hem niet staan bij de lap scherm na 1km/lab. Dat was de vraag.
De rest is dus wel gelukt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
noodel1988 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:54:
[...]

Dank, echter is dat dus al gelukt bij t normale gegevensschermen maar ik zie hem niet staan bij de lap scherm na 1km/lab. Dat was de vraag.
De rest is dus wel gelukt...
Gegevens van autolap kun je niet aanpassen met andere metrics dan de standaard. In bv Datarun kun je wel lap power weergeven, dat komt er misschien nog het dichtts bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
BernieW schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:09:
[...]

Gegevens van autolap kun je niet aanpassen met andere metrics dan de standaard. In bv Datarun kun je wel lap power weergeven, dat komt er misschien nog het dichtts bij.
Je kan in Datarun premium ook last lap power in het dataveld opnemen, maar dan zit je er een hele km daarna er tegenaan te kijken. Ik gebruik zelf ook lap power, zeker aan het einde van de km (bij autolap) verandert deze waarde meestal weinig meer en is een random blik op het horloge dan voldoende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:26
Gonadan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:35:

Mijn vrouw had hetzelfde, en die heeft tot tevredenheid een vivomove nu. Kijk daar eens naar...

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Wisc2 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:50:
[...]
Mijn vrouw had hetzelfde, en die heeft tot tevredenheid een vivomove nu. Kijk daar eens naar...
Het zijn horloges waarbij GPS ontbreekt, veredelde stappentellers. Goed het is het overwegen waard maar omdat er toch naar gps gevraagd wordt niet echt een alternatief.

@Gonadan Omdat de wensen zo beperkt zijn qua functionaliteit is het het overwegen waard om een oud topmodel tegen een zacht prijsje ergens te scoren. Denk aan de fenix s versies (nummer naar keuze met je budget in het achterhoofd).
Nieuw niet een alternatief, maar in mijn ogen is er weinig mis met een f5s, deze valt vanaf 200 wel te vinden op MP.
Maar goed qua bling en vrouwen, het blijft lastig inschatten voor mij als man 8)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:16
rockhopper schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:48:
[...]
Het zijn horloges waarbij GPS ontbreekt, veredelde stappentellers. Goed het is het overwegen waard maar omdat er toch naar gps gevraagd wordt niet echt een alternatief.
De nieuwe vivomove heeft conected gps, dus als je je telefoon meeneemt kun je wel 1 overzicht krijgen. Voor hardlopen is dat niet altijd handig, maar met wandelen kun je gewoon een telefoon meenemen.
https://www.dcrainmaker.c...vosmart-4-vivomove-3.html
Verder is het voordeel van de vivomove echt de looks en hebben sommige versies ook Garmin pay, maar dat is voor de vriendin van @Gonadan om te beoordelen of het belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@canonball Op zich een goed punt, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat als je je telefoon moet gebruiken als gps je net zo goed een horloge kan dragen puur voor de looks en het hele sporthorloge gedeelte achterwege kan laten. Een telefoon is eigenlijk in bijna alle opzichten superieur, al is oHR dan weer wat lastiger zonder externe band.

Eigenlijk zoals ik het lees heeft de vriendin van @Gonadan geen gps horloge nodig (ik weet het, vloeken in de kerk) Ik zou haar eerder verwijzen naar een China shop smartwatch (non apple) die qua looks goed aansluit, omdat sport eigenlijk een nonfactor is. Maar ik weet van smartwatches net zoveel af als een koe een krant kan lezen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
rockhopper schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:35:
@canonball Op zich een goed punt, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat als je je telefoon moet gebruiken als gps je net zo goed een horloge kan dragen puur voor de looks en het hele sporthorloge gedeelte achterwege kan laten. Een telefoon is eigenlijk in bijna alle opzichten superieur, al is oHR dan weer wat lastiger zonder externe band.

Eigenlijk zoals ik het lees heeft de vriendin van @Gonadan geen gps horloge nodig (ik weet het, vloeken in de kerk)
Klopt, dat is feitelijk ook zo. Het idee kwam bij haar op omdat ze nu veel tracked via apps op haar telefoon maar juist een horloge wil en het dan wel wat vindt als die dat kan.
Het idee van @canonball is nog niet zo gek, maar ik moet überhaupt nog doorgronden wat ze écht zoekt. Daar kan al maanden overheen gaan. :+

Komt uiteindelijk vast neer op plaatjes kijken en dan mag ik zeggen wat hij kan.
Ik zou haar eerder verwijzen naar een China shop smartwatch (non apple) die qua looks goed aansluit, omdat sport eigenlijk een nonfactor is. Maar ik weet van smartwatches net zoveel af als een koe een krant kan lezen.
Chinashop spul komt het huis niet in, dus die kunnen we wegstrepen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
Miki schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:12:
Heeft iemand ervaring met elastische Watch bands zoals deze: Luff Elastico
[YouTube: On the Wrist, from off the Cuff: Luff – Elastico G2 Watch Straps, New Take on a Popular Design]

Ik twijfel om er eentje te bestellen voor mijn 945. Het lijkt me super comfortabel alleen ik ben er niet over uit of het te doen is tijdens het lopen.

Edit: uiteindelijk ergens anders bestelt: https://www.thewatchstewa...53/Pure_Black_-_22mm.html
Mede vanwege betere recensies.
Inmiddels heb ik mijn bandje van The Watch steward ontvangen. Dit is wel een aanradertje als je de rubberen horlogebandjes van Garmin zat bent. Het bandje is stevig maar rekt nog voldoende mee waardoor het erg comfortabel om de pols zit. Hardlopen gaat dikke prima, het horloge zit ook veel beter om je pols door het ontwerp. Het zweterige effect is ook veel minder en dat is met name overdag bij normaal gebruik erg prettig.

Vanwege het ontwerp en de wijze van aanbrengen is het bandje overigens alleen te gebruiken bij de Fenix serie en de Garmin 9xx serie. Betreft de minimalist series: https://www.thewatchsteward.com/options.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@Gonadan Geen apple, geen chinashop. Streng hoor. Qua nieuw en je wensen en budget is er niet heel veel meer dan genoemd. Je zou eventueel nog bij Suunto of Polar kunnen kijken, maar of ze daar vrolijk van wordt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Haha tja bij Apple is het toch vaak wel lekker als je er ook meer van hebt. Maar in dit geval is het ook gewoon uiterlijk, het is een blokje. Daarom zei ik al dat stap één straks waarschijnlijk plaatjes kijken wordt. :+

Maar er is wel genoeg zinnigs genoemd om gaat wat voor te leggen hoor. Dat eerst maar eens doen en dan zien we verder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv8x
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11-2023

cv8x

Tsjakkaaaa

Ik heb sinds vandaag een Garmin 245.

Ik heb trillen uitstaan maar krijg toch telkens een tril melding bij bijvoorbeeld een nieuw WhatsApp of messenger bericht.

Hoe kan ik dat uitschakelen?

Ps. Heb het horloge al opnieuw opgestart.

In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:38
cv8x schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:16:
Ik heb sinds vandaag een Garmin 245.

Ik heb trillen uitstaan maar krijg toch telkens een tril melding bij bijvoorbeeld een nieuw WhatsApp of messenger bericht.

Hoe kan ik dat uitschakelen?

Ps. Heb het horloge al opnieuw opgestart.
Ik heb een Fenix 6, maar verwacht dat de menu structuur hetzelfde is , ik kan het eea instellen in
instellingen/ Systeem /Geluiden, daar is bij mij het eea. aan of uit te zetten aan trillingen en waarschuwingstonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourimetkrullen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-06-2021
Iemand een tip voor een Nederlandstalig artikel waarin data / begrippen uit een sporthorloge worden uitgelegd? :) Onlangs Forerunner 245 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

yourimetkrullen schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:26:
Iemand een tip voor een Nederlandstalig artikel waarin data / begrippen uit een sporthorloge worden uitgelegd? :) Onlangs Forerunner 245 gekocht.
Garmin heeft z'n eigen uitlegpagina. Engelstalig zou ik de glossary van Runalyze aanbevelen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Inmiddels ook de overstap gemaakt van een FR 235 naar een 245 (music). Wat een wereld van verschil qua snelheid, ben ik heel positief door verrast. Minder positief ben ik over het indrukken van de knoppen op het horloge, dat gaat wat lastiger. Ook de wrist band vind ik minder, dus we gaan die van de 235 er maar opzetten. Overall heel positief over het horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIEKler
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-03-2023
Heeft iemand hier ervaring met het bestellen van de Coros Pace 2 via de Coros website? Ik wilde hem vanuit een Nederlandse webshop bestellen, maar daar is het horloge nergens meer verkrijgbaar.

Ik las eerder in dit topic over free shipping, maar dat is er kennelijk vanaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugFHGkBIkjbenZTEx2u55u_r5kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SjqxUn6XNnHJvkDPZFgtX8mx.png?f=user_large

Dit zou op 216,52 uitkomen. Hier komt nog 2,5 procent importbelasting overheen. Dus in totaal 221,93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 07:40
hoi, ik heb de Coros Pace 2 gekocht bij Futurumshop.
Begin oktober besteld, afgelopen weekend geleverd :)

Je ozu eens bij Futurum kunnen informeren of ze hem binnenkort weer in het assortiment gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIEKler
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb het bij Futurumshop gevraagd, die hebben hier nog geen zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:55
Einde september heb ik voor mijn 11-weken schema om 5k à 4:50 te lopen, een lactaatdrempeltest gedaan. Ik kwam toen uit op 5:41 à 164 BPM. (Fenix 6 pro met hartslagband Polar)

Nu zijn we dus in de laatste week, en alles gaat voorspoedig. Volgens de Garmin Coach "betrouwbaarheidsbarometer" heb ik de planverwachtingen overtroffen en kan ik mezelf een wat uitdagender doel stellen. Ondanks herhaaldelijke temporuns(waar achteraf letterlijk de melding komt "goed voor de drempel", intervaltrainingen, hilltraining etc, blijft die lactaatdrempel quasi onveranderd? Staat nu op 164 BPM en 5:34. Waarbij ik tevens in een hogere cadans/lagere oscillatie loop nu en ook echt vooruitgang voel, zou die LT-drempel maar zo weinig wijzigen? Ik heb mijn hartslagzones obv LT-drempel staan, dus ik weet niet goed of ik dit zo moet houden. Kan iemand me hierin wat inzichten geven? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij verandert je drempel niet zo snel maar ik ben geen hardloop pro of sportarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Cloclo100 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:56:
Einde september heb ik voor mijn 11-weken schema om 5k à 4:50 te lopen, een lactaatdrempeltest gedaan. Ik kwam toen uit op 5:41 à 164 BPM. (Fenix 6 pro met hartslagband Polar)

Nu zijn we dus in de laatste week, en alles gaat voorspoedig. Volgens de Garmin Coach "betrouwbaarheidsbarometer" heb ik de planverwachtingen overtroffen en kan ik mezelf een wat uitdagender doel stellen. Ondanks herhaaldelijke temporuns(waar achteraf letterlijk de melding komt "goed voor de drempel", intervaltrainingen, hilltraining etc, blijft die lactaatdrempel quasi onveranderd? Staat nu op 164 BPM en 5:34. Waarbij ik tevens in een hogere cadans/lagere oscillatie loop nu en ook echt vooruitgang voel, zou die LT-drempel maar zo weinig wijzigen? Ik heb mijn hartslagzones obv LT-drempel staan, dus ik weet niet goed of ik dit zo moet houden. Kan iemand me hierin wat inzichten geven? Bedankt!
Zorg je er wel voor dat je voldoende lange intervals loopt (ik moest minimaal 1 à 1,5km interval doen voor een update) en een externe hartslagmeter gebruikt?
Als je steeds met een vaste snelheid een 5 km loopt zal je inderdaad niet veel toename zien. Doe je zo nu en dan wat langere harde intervals, dan wel. Mits je conditie inderdaad verbeterd is natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Frij5fd op 07-12-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15

Roozzz

Plus ultra

Cloclo100 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:56:

Ik heb hier ook wat last van gehad. Probleem ontstaat een beetje als je conditie stevig vooruit gaat. Dan haal je minder makkelijk die hoge hartslag, daardoor update de snelheid niet goed automatisch.

Maar wees gerust, qua hartslag veranderd je drempel niet zo snel, dus je zones kloppen waarschijnlijk nog best goed. Ik zou alleen het tempo dat ie erbij weergeeft met een stevig korreltje zout nemen.
Je kan een lactaat test laten uitvoeren als workout met je horloge, dan zou ie altijd moeten updaten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Frij5fd schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:59:
[...]

Zorg je er wel voor dat je voldoende lange intervals loopt (ik moest minimaal 1 à 1,5km interval doen voor een update) en een externe hartslagmeter gebruikt?
Als je steeds met een vaste snelheid een 5 km loopt zal je inderdaad niet veel toename zien. Doe je zo nu en dan wat langere harde intervals, dan wel. Mits je conditie inderdaad verbeterd is natuurlijk
Euh? :) Ik zeg toch dat er herhaaldelijke temporuns, intervals, hilltrainings etc in dat schema zitten..
En ik gebruik inderdaad een externe hartslagmeter, gaat niet anders om een drempeltest te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Roozzz schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:07:
[...]

Ik heb hier ook wat last van gehad. Probleem ontstaat een beetje als je conditie stevig vooruit gaat. Dan haal je minder makkelijk die hoge hartslag, daardoor update de snelheid niet goed automatisch.

Maar wees gerust, qua hartslag veranderd je drempel niet zo snel, dus je zones kloppen waarschijnlijk nog best goed. Ik zou alleen het tempo dat ie erbij weergeeft met een stevig korreltje zout nemen.
Je kan een lactaat test laten uitvoeren als workout met je horloge, dan zou ie altijd moeten updaten.
Dat is inderdaad nog een goed idee, als het schema deze week eindigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 19:18
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:13:
[...]

Euh? :) Ik zeg toch dat er herhaaldelijke temporuns, intervals, hilltrainings etc in dat schema zitten..
En ik gebruik inderdaad een externe hartslagmeter, gaat niet anders om een drempeltest te doen.
Volgens mij gaat het @Frij5fd om de lengte van die intervallen.

Pas als je langere tijd in hogere zone loopt gaat je horloge die specifieke data gebruiken voor een wijziging van je LT.

Overigens vrij irritante tik van Garmin's algoritme: als je veel langzame trainingen doet, is de kans best groot dat je VO2 max (en/of performance conditie) omlaag gaan. In Garmin's algoritme scoort je V02 max en/of performance conditie doorgaans beter bij hogere inspanningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Pas als je langere tijd in hogere zone loopt gaat je horloge die specifieke data gebruiken voor een wijziging van je LT.

Overigens vrij irritante tik van Garmin's algoritme: als je veel langzame trainingen doet, is de kans best groot dat je VO2 max (en/of performance conditie) omlaag gaan. In Garmin's algoritme scoort je V02 max en/of performance conditie doorgaans beter bij hogere inspanningen...
Ja ivm dat laatste heb je wel een punt. Als je wat LSD runs moet inpassen, wat eigenlijk goed is voor de basis en je loopconditie :), dan scoor je slechter in de VO2-max. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
Requiem19 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Heb het andersom gehad juist deze zomer. Waarbij ik bij interval trainingen een lagere vo2 kreeg en na een duurloop steeg m'n vo2 weer. Dus het is een leuke indicatie maar totaal niet leidend zoals al zo vaak gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Martiveen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:06:
[...]

Heb het andersom gehad juist deze zomer. Waarbij ik bij interval trainingen een lagere vo2 kreeg en na een duurloop steeg m'n vo2 weer. Dus het is een leuke indicatie maar totaal niet leidend zoals al zo vaak gezegd is.
Ja.. of ik doe een training waar ik een 4.3 score krijg met primair voordeel VO2Max, en tegelijk daalt mijn Fitness en VO2 MAX bij het training effect met 1 punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:08:
[...]

Ja.. of ik doe een training waar ik een 4.3 score krijg met primair voordeel VO2Max, en tegelijk daalt mijn Fitness en VO2 MAX bij het training effect met 1 punt..
Volgens mij is die index heel erg gebaseerd op je hartslag. Dus als jij een goede training heb maar bij een zelfde hartslag een lager tempo heb. Dan snap ik wel dat je vo2 zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Martiveen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is die index heel erg gebaseerd op je hartslag. Dus als jij een goede training heb maar bij een zelfde hartslag een lager tempo heb. Dan snap ik wel dat je vo2 zakt
Dan zou ik ook toch niet die 4.3 mogen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:33:
[...]

Dan zou ik ook toch niet die 4.3 mogen krijgen?
Als jouw hartslag lang genoeg in zone 5 is geweest. Dan kan je prima een 4.3 of zelfs een 5 krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Een te intensieve training werkt dan ook weer averechts. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Martiveen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:34:
[...]

Als jouw hartslag lang genoeg in zone 5 is geweest. Dan kan je prima een 4.3 of zelfs een 5 krijgen.
Ja goed, maar ik had ook echt het gevoel goed getraind te hebben, hartslag was niks abnormaals. Die algoritmes moeten toch de verbinding kunnen maken van wat goed is voor de VO2-max te verhogen, en dat vertalen in dat primaire voordeel? Wat voor zin heeft het anders om al die mooie firstbeat-analytics op je sportprestaties los te laten, als er daartussen geen of niet de juiste verbanden/conclusies liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:38:
[...]

Ja goed, maar ik had ook echt het gevoel goed getraind te hebben, hartslag was niks abnormaals. Die algoritmes moeten toch de verbinding kunnen maken van wat goed is voor de VO2-max te verhogen, en dat vertalen in dat primaire voordeel? Wat voor zin heeft het anders om al die mooie firstbeat-analytics op je sportprestaties los te laten, als er daartussen geen of niet de juiste verbanden/conclusies liggen?
Als jij voor je gevoel een goede training heb gehad. Dan heb je en goede training gehad. Dan laat jij toch door je horloge niet iets anders aanpraten.
Enige waar ik goed naar zou kijken is het gemiddelde over een langere periode. Als je horloge 2 weken lang blijft aangeven dat je vo2 zakt of een rare index aangeeft. Dan zal er waarschijnlijk wel iets zijn.
Maar zo exact dat hij elke training exact aangeeft hoe het ging. Ook is je eigen lichaam ook nog een factor. De enige dat gaan de intervalletjes nu eenmaal wat makkelijker dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De discussie tav die algoritmen is als een dolfijn zwemt.... het golft in de tijd op en neer...kwam al vaker voorbij.
Ik herinner me: Als je op straat loopt en alleen maar vlak dan kan het algoritme mogelijk.. meer/beter dan als je ook in het bos/op heuvelachtig terrein loopt.
ik train zeer gevarieerd en ook in het bos. tja... jammer voor het algoritme.
Dus ik ga veel meer af op mijn eigen interpretatie, mijn Garmin is alleen maar een data verzamelaar... waar ik gebruik van maak. Jammer dat er zo weinig/geen wedstrijden zijn dan zijn je eigen bevindingen toch beter te staven. Ik kon... in wedstrijden toch altijd voor die periode toch het betere laten zien, dat deed ik nooit in de training. Een wedstrijd is nu een maal anders, dar leef je naar toe, dus ik was dan altijd scherper dan op welke training dan ook.

Snap waar je mee bezig bent, handel er naar en het komt goed... dat lijkt me veel belangrijker dan het algoritme....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Martiveen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:19:
[...]

Als jij voor je gevoel een goede training heb gehad. Dan heb je en goede training gehad. Dan laat jij toch door je horloge niet iets anders aanpraten.
Enige waar ik goed naar zou kijken is het gemiddelde over een langere periode. Als je horloge 2 weken lang blijft aangeven dat je vo2 zakt of een rare index aangeeft. Dan zal er waarschijnlijk wel iets zijn.
Maar zo exact dat hij elke training exact aangeeft hoe het ging. Ook is je eigen lichaam ook nog een factor. De enige dat gaan de intervalletjes nu eenmaal wat makkelijker dan de andere.
klopt volledig. Kan natuurlijk ook gewoon een sluimerende ziekte zijn ofzo.. Nu in dit geval vond ik het bizar dat die lactaadrempel amper gezakt was qua tempo, maar ik heb de antwoorden (deels) gevonden hier, waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
route99 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
De discussie tav die algoritmen is als een dolfijn zwemt.... het golft in de tijd op en neer...kwam al vaker voorbij.
Ik herinner me: Als je op straat loopt en alleen maar vlak dan kan het algoritme mogelijk.. meer/beter dan als je ook in het bos/op heuvelachtig terrein loopt.
ik train zeer gevarieerd en ook in het bos. tja... jammer voor het algoritme.
Dus ik ga veel meer af op mijn eigen interpretatie, mijn Garmin is alleen maar een data verzamelaar... waar ik gebruik van maak. Jammer dat er zo weinig/geen wedstrijden zijn dan zijn je eigen bevindingen toch beter te staven. Ik kon... in wedstrijden toch altijd voor die periode toch het betere laten zien, dat deed ik nooit in de training. Een wedstrijd is nu een maal anders, dar leef je naar toe, dus ik was dan altijd scherper dan op welke training dan ook.

Snap waar je mee bezig bent, handel er naar en het komt goed... dat lijkt me veel belangrijker dan het algoritme....
%Yes is waar.. maar af en toe wil je ook eens een AI-schouderklopje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
Dit weekend een fenix 6 sapphire gekregen van de sint :)

lijkt me wel handig om garmin pay te activeren, maar met een ING rekening gaat dat (voorlopig...) niet werken. er zijn wel wat andere opties, maar 1,70 per maand betalen voor bv een Rabo of ABN AMRO rekening.. dat gaat me net iets tever aangezien ik wel contactloos met mijn telefoon kan betalen (nu gratis met de ING), en ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens zonder telefoon naar toe ga..

Ik lees het meeste over Openbank hier, ook ergens een opmerking dat het voor de terminal gewoon een CC is en je dus niet overal kan betalen (op plekken waar geen CC geaccepteerd wordt..)
Klopt dit of kan je uiteindelijk gewoon overal betalen?
(Gonadan in "Het grote sporthorloge met GPS topic.")

En hoe gaat het met de rekening op Openbank? gewoon zorgen dat ie in de plus staat en je kan betalen met je garmin?? (of kan je ook in de min staan en hoeveel kost dat..??)

Eigenlijk wil ik weten of het het gedoe waard is om het te activeren via een nieuwe CC.. (terwijl ik eigenlijk altijd 2 passen en een telefoon op zak heb waar ik mee kan betalen...)
Dus heb je openbank met een garmin, gebruik je het regelmatig en wil je niet meer zonder.. of is het uiteindelijk gedoe om de rekening in de plus te houden en lukt het betalen toch niet overal etc en kan je beter gewoon zorgen dat je je telefoon bij hebt?

Wel een erg tof horloge, mooi leesbaar scherm bij normaal of fel licht zonder dat de backlight vol aan moet, dat was bij mijn moto 360 wel anders :D die was buiten eigenlijk niet af te lezen :).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Prulleman Been there. Heb uiteindelijk een Openbank rekening geopend. Ging gemakkelijk, al wilden ze wel fysiek op bezoek komen om mijn identiteit te verifiëren. Heb het uiteindelijk nooit gebruikt omdat beleggen bij ABN goedkoper was dan ING en ik daarom een ABN rekening geopend heb. Ondertussen heb ik een Apple Watch dus die gebruik ik zowel met ABN als met ING. Volgens mij werkt Openbank juist als Maestro betaalpas en niet als CC. Met een CC loop je tegen acceptatie problemen aan (Jumbo en veel restaurants werkte het niet is mijn ervaring met Visa via Garmin Pay).

Betalen met een horloge is fantastisch. Het werkt 100% van de tijd bij mij (zowel Garmin als Apple) en is zo ontzettend veel sneller dan een pasje of telefoon pakken. Persoonlijk zou ik bereid zijn er 10 euro per maand voor te betalen qua feature.

Het is wel handiger om het via je betaalrekening te doen vind ik. Openbank heeft geen notificatie voor laag saldo dus je moet het echt actief bijhouden. Op mijn betaalrekening staat altijd voldoende geld dus heb ik er geen omkijken naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier Garmin pay op m'n 645 met openbank maestropas en een ICS MasterCard. Die eerste werkt prima bij o.a. Jumbo, AH en onze bedrijfskoffiehoek. Die tweede werkte prima twee jaar terug op wintersport en in de UK bij enkele pubs. CC nooit in Nederland geprobeerd.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Cloclo100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
[...]%Yes is waar.. maar af en toe wil je ook eens een AI-schouderklopje ;)
Vond er een uit het hoge noorden.... (bronvermelding ...ut Bakkeveen).
Succes verder :) :
Afbeeldingslocatie: https://www.bakkeveen.nl/wp-content/uploads/2013/02/schouderklopje.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Prulleman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:47:
Dit weekend een fenix 6 sapphire gekregen van de sint :)

lijkt me wel handig om garmin pay te activeren, maar met een ING rekening gaat dat (voorlopig...) niet werken. er zijn wel wat andere opties, maar 1,70 per maand betalen voor bv een Rabo of ABN AMRO rekening.. dat gaat me net iets tever aangezien ik wel contactloos met mijn telefoon kan betalen (nu gratis met de ING), en ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens zonder telefoon naar toe ga..
Ik heb zelf de 6X pro sapphire, inderdaad een super gaaf horloge.
Ik heb ook altijd mijn telefoon bij me, maar merk dat betalen met het horloge wel super handig is in deze tijd. 1x de code ingeven en de hele dag pinnen terwijl je geen last hebt van je mondmasker met inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Aghanim schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:30:
@Prulleman... Volgens mij werkt Openbank juist als Maestro betaalpas en niet als CC. Met een CC loop je tegen acceptatie problemen aan (Jumbo en veel restaurants werkte het niet is mijn ervaring met Visa via Garmin Pay).

Betalen met een horloge is fantastisch. Het werkt 100% van de tijd bij mij (zowel Garmin als Apple) en is zo ontzettend veel sneller dan een pasje of telefoon pakken. Persoonlijk zou ik bereid zijn er 10 euro per maand voor te betalen qua feature.

Het is wel handiger om het via je betaalrekening te doen vind ik. Openbank heeft geen notificatie voor laag saldo dus je moet het echt actief bijhouden. Op mijn betaalrekening staat altijd voldoende geld dus heb ik er geen omkijken naar.
Garmin pay via Openbank werkt inderdaad via Maestro. Werkt prima en werkt altijd (ideaal!). Je krijgt alleen soms wel eens een Spaanse tekst op een betaalterminal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Frij5fd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:37:
[...]

Garmin pay via Openbank werkt inderdaad via Maestro. Werkt prima en werkt altijd (ideaal!). Je krijgt alleen soms wel eens een Spaanse tekst op een betaalterminal
betekend dat dat je enkel de betaal rekening nodig hebt en niet (ook) de CC (betaalkaart is Maestro, CC = Mastercard toch?). Op zich niet zo'n probleem, maar de eerste is echt helemaal gratis, de CC betaal je nu verzendkosten voor en ik hoef niet perse een 2e CC als dat niet nodig is..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Prulleman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:43:
[...]

betekend dat dat je enkel de betaal rekening nodig hebt en niet (ook) de CC (betaalkaart is Maestro, CC = Mastercard toch?). Op zich niet zo'n probleem, maar de eerste is echt helemaal gratis, de CC betaal je nu verzendkosten voor en ik hoef niet perse een 2e CC als dat niet nodig is..
De gratis kaart is genoeg. Gebruik het tegenwoordig voor alle betalingen waar ik vroeg m'n ING pinpas voor gebruikte. Zorg er wel voor dat er genoeg geld op de rekening staat. Overmaken van m'n ING rekening (en waarschijbnlijk iedere andere NL rekening) duurt ongeveer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@BernieW thanks, gaan we dat eens proberen, CC kan altijd nog als het nodig is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10 23:42
Ik heb een Fenix 5, sinds november krijg ik in de Garmin connect app geen gegevens meer te zien over Stresslevel en Hartslag. In het 'Mijn dag' overzicht is stresslevel helemaal niet te zien en Hartslag bevat slechts de gegevens van oudere data. Aanpassen van dagoverzicht (zie linkje) veranderd niets aan de vertoonde data https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=d7p0eCpRPJ4Q6bntYkdIb6

Bij mijn weten heb ik niets veranderd, iemand een idee wat er is gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rdam schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:51:
Ik heb een Fenix 5, sinds november krijg ik in de Garmin connect app geen gegevens meer te zien over Stresslevel en Hartslag. In het 'Mijn dag' overzicht is stresslevel helemaal niet te zien en Hartslag bevat slechts de gegevens van oudere data. Aanpassen van dagoverzicht (zie linkje) veranderd niets aan de vertoonde data https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=d7p0eCpRPJ4Q6bntYkdIb6

Bij mijn weten heb ik niets veranderd, iemand een idee wat er is gebeurd?
Geeft je horloge wel een (correcte) hartslag weer? En ik neem aan dat je je horloge al een keertje opnieuw hebt opgestart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10 23:42
Uitzetten en weer aan van het horloge is de oplossing, thanks PatrickC. Ik had al door allerhande instellingen gelopen en app herstart, opnieuw geïnstalleerd... totaal niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 12:53

pdavie2311

Live life to the fullest..

Avond een ieder..Voorheen paar Garmins gehad, Fenix 3HR en Fenix 5...Laatste 2 jaar loop ik hard met mijn Apple Watch..Momenteel met de Series 6..Toch kijk ik weer met een scheef oog naar de Fenix 6 Titanium...Zoek wel een Sapphire editie..Loont het nog de moeite om een Fenix 6 te kopen? Nieuwe modellen? En dan beter de Pro ivm Wifi? Ook ben ik erg blij met Apple Pay, doe daar alles mee...Kortom, luxe problemen..;-)

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pdavie2311 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:43:
Avond een ieder..Voorheen paar Garmins gehad, Fenix 3HR en Fenix 5...Laatste 2 jaar loop ik hard met mijn Apple Watch..Momenteel met de Series 6..Toch kijk ik weer met een scheef oog naar de Fenix 6 Titanium...Zoek wel een Sapphire editie..Loont het nog de moeite om een Fenix 6 te kopen? Nieuwe modellen? En dan beter de Pro ivm Wifi? Ook ben ik erg blij met Apple Pay, doe daar alles mee...Kortom, luxe problemen..;-)
Titanium is ook altijd pro + Sapphire of Solar.
Volgens mij zijn er maar 2 titanium Sapphire versies te krijgen, met oranje band en met titanium band, of een titanium Solar (zonder Sapphire, carbon Grey met donkere titanium band).

Er zal tzt wel een 7 of 6 plus aankomen, maar met een 6 zit je qua sport features voorlopig wel goed. Met een pro (dus ook alle titanium en of Sapphire versies) heb je maps en muziek erbij. Betalen kan met alle modellen.

Qua apps en smart watch functies zit met een Apple watch wel beter, maar de fenix ziet er (voor mij althans) uit hoe een horloge eruit hoort te zien :) voor mij voldoen de notificaties. Bedenk ook dat je met een fenix geen touchscreen meer hebt, met sporten eigenlijk een voordeel, met dagelijks gebruik... Geen probleem voor mij, maar als je een AW bent gewend is het wellicht een grote overgang.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Prulleman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:01:
[...]

Titanium is ook altijd pro + Sapphire of Solar.
Volgens mij zijn er maar 2 titanium Sapphire versies te krijgen, met oranje band en met titanium band, of een titanium Solar (zonder Sapphire, carbon Grey met donkere titanium band).

Er zal tzt wel een 7 of 6 plus aankomen, maar met een 6 zit je qua sport features voorlopig wel goed. Met een pro (dus ook alle titanium en of Sapphire versies) heb je maps en muziek erbij. Betalen kan met alle modellen.

Qua apps en smart watch functies zit met een Apple watch wel beter, maar de fenix ziet er (voor mij althans) uit hoe een horloge eruit hoort te zien :) voor mij voldoen de notificaties. Bedenk ook dat je met een fenix geen touchscreen meer hebt, met sporten eigenlijk een voordeel, met dagelijks gebruik... Geen probleem voor mij, maar als je een AW bent gewend is het wellicht een grote overgang.
Thanx! Ik kijk idd naar de Titanium met oranje band. Deze is dus Sapphire en Pro begrijp ik. Dan is het goed! Als ik mijn Rabo daaraan kan koppelen nog beter...Moet ik wel eerst mijn SS Apple Watch verkopen. Even zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdavie2311 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:43:
Toch even benieuwd... waarom toch weer de switch terug naar een Garmin horloge terwijl je het top horloge van Apple nu hebt?

Prachtig horloge trouwens de Fenix 6 Titanium... mijn broer heeft deze ook. Voordeel van de titanium is ook dat deze wat lichter is qua gewicht tov de andere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

PatrickC schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:20:
[...]

Toch even benieuwd... waarom toch weer de switch terug naar een Garmin horloge terwijl je het top horloge van Apple nu hebt?

Prachtig horloge trouwens de Fenix 6 Titanium... mijn broer heeft deze ook. Voordeel van de titanium is ook dat deze wat lichter is qua gewicht tov de andere materialen.
Goede vraag! Heb redelijk grote polsen en van mij had de Apple Watch groter mogen zijn..Daarbij vind ik de Titanium er erg mooi en robuust uit zien..Weet niet of ik spijt krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@pdavie2311 Het blijft altijd giswerk wanneer er een nieuw model uitkomt. Eerst was het meestal tijdens de CES (consumer electronic show) in Las Vegas in januari, maar daar lijken ze vanaf gestapt te zijn. Het is sowieso de vraag of zulke grote evenementen nog door blijven gaan met de corona situatie.
En ik verwacht eigenlijk geen grote vernieuwingen of extra's in het nieuwe model. Waarschijnlijk doorontwikkeling van wat er nu al beschikbaar is tegen een nog hogere prijs.

Titanium is verder mooi spul, als ik het er voor over had en zou kunnen betalen zou ik er ook eentje hebben. Maar dat is voor mij nu niet het geval ;) Of je spijt gaat krijgen is maar op een manier uit te vinden: koop er een.

Pagina: 1 ... 174 ... 324 Laatste