Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 167 ... 319 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij komt de prestatie conditie altijd rond de 1km afstand. Mijn hartslag ligt dan meestal nog rond de 10 slagen onder mijn normale hartslag bij het specifieke tempo. Het lijkt me daarom logisch dat in de meeste gevallen gedurende de loop de waarde sowieso afneemt. Maar is deze in het begin dan eigenlijk wel betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:25
Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:17:
Bij mij komt de prestatie conditie altijd rond de 1km afstand. Mijn hartslag ligt dan meestal nog rond de 10 slagen onder mijn normale hartslag bij het specifieke tempo. Het lijkt me daarom logisch dat in de meeste gevallen gedurende de loop de waarde sowieso afneemt. Maar is deze in het begin dan eigenlijk wel betrouwbaar?
Als hij altijd na 1km komt, kun je de PC dus prima vergelijken met je eerdere runs.

Achteraf is het interessant om te bekijken hoeveel de PC gezakt is tijdens de run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:48
Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:17:
Dan heb je het over de waarschuwing. Dat is een indicatie over de eerste vijf minuten of eerste kilometer, daar ben ik nog niet over uit, in ieder geval eerste stukje ten opzichte van je gemiddelde conditie van de afgelopen tijd. Feitelijk dus een indicatie van hoe goed je start ten opzichte van eerdere activiteiten.

Je begint weer eens over de term betrouwbaar, daar kunnen we denk ik nog wel zes topics mee vullen, dat is een subjectief iets. Het is betrouwbaar genoeg om een prima indicatie te geven van of je een beetje lekker start en of het soepel ging of juist niet, in die zin sluit het meestal prima aan bij mijn gevoel.
Is het exacte getalletje een 100% accurate weergave van je conditie op dat moment? Vast niet, maar dat is het doel ook niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:22:
[...]

Als hij altijd na 1km komt, kun je de PC dus prima vergelijken met je eerdere runs.

Achteraf is het interessant om te bekijken hoeveel de PC gezakt is tijdens de run.
De constante is inderdaad dat het vrijwel altijd op hetzelfde moment komt, dat is prima te vergelijken. Alleen is de conclusie van de waarde ten opzichte van mijn VO2max volgens mij niet juist. Als mijn VO2max op basis van een drempel van 174 bij 4:30/km op 55 staat, dan loop ik de 1e kilometer 4:30/km bij 160bpm en zou ik dus een theoretisch hogere VO2max hebben. En dus een positieve prestatieconditie. Daarna normaliseert de hartslag naar 174 en dus zakt de prestatie conditie sowieso lijkt me.

In dat geval zou ik moeten kijken in welk gevallen deze waarde hoger is dan wat ik normaal krijg. Resultaat is nog steeds hetzelfde alleen de totstandkoming vind ik wat discutabel.

Sowieso doe ik er tijdens een run niks meer mee, ik stuur dan meer op Trainings Effect.

@Gonadan bij dit soort parameters vind ik betrouwbaar meer iets in de vorm van: als je 8x hetzelfde doet en alle factoren en omstandigheden zijn identiek zou je 8x dezelfde waarde moeten krijgen. Dan klopt de totstandkoming. Of de totstandkoming inhoudelijk juist is kan ik niet beoordelen, we kennen de algorithmes niet en ik heb er geen verstand van. Over het algemeen vind ik deze features een goede indicatie geven en daarmee voor mij dus voldoende betrouwbaar.

Zonder de discussie opnieuw te starten blijf ik van mening dat als je features in een device stopt (en daar flink voor betaalt) die objectief meetbaar zijn, ze ook betrouwbaar moeten zijn. De thermometer in de Fenix is dat bijvoorbeeld niet. Wat heeft het dan voor zin om deze er in te stoppen als deze meerdere graden afwijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Die prestatie conditiemeting vind ik maar qua betrouwbaarheid maar zozo. Ik loop vaak hetzelfde rondje dus ik weet nagenoeg bij welke lantaarnpaal ik mijn melding kan verwachten. Als ik rustig aan warmloop dan zit ik vaak in de +2 en zelfs +4 maar zodra ik bijvoorbeeld even wat korte sprintjes inzet voordat ik bij die bewuste lantaarnpaal ben dan heb ik een negatieve score, puur en alleen omdat mijn hartslagwaarde hoger is.
Ook kwa VO2max waarde schommelt het enorm, als ik veel interval oefeningen doe dan loopt de score op maar zodra ik lange duurrondjes loop dan zakt mijn VO2max waarde vaak met 2 punten.

Ik begin zelf steeds minder waarde te hechten aan de data, mijn rusthartslag is voor mij een betere indicator waar ik met mijn fitheid sta. Schommel ik laag in de 40 dan ben ik fit, schommel ik hoog in de 40 dan ben ik minder fit en sluimert er misschien iets onder de leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:56:
[...]

De constante is inderdaad dat het vrijwel altijd op hetzelfde moment komt, dat is prima te vergelijken. Alleen is de conclusie van de waarde ten opzichte van mijn VO2max volgens mij niet juist. Als mijn VO2max op basis van een drempel van 174 bij 4:30/km op 55 staat, dan loop ik de 1e kilometer 4:30/km bij 160bpm en zou ik dus een theoretisch hogere VO2max hebben. En dus een positieve prestatieconditie. Daarna normaliseert de hartslag naar 174 en dus zakt de prestatie conditie sowieso lijkt me.

In dat geval zou ik moeten kijken in welk gevallen deze waarde hoger is dan wat ik normaal krijg. Resultaat is nog steeds hetzelfde alleen de totstandkoming vind ik wat discutabel.

Sowieso doe ik er tijdens een run niks meer mee, ik stuur dan meer op Trainings Effect.

@Gonadan bij dit soort parameters vind ik betrouwbaar meer iets in de vorm van: als je 8x hetzelfde doet en alle factoren en omstandigheden zijn identiek zou je 8x dezelfde waarde moeten krijgen. Dan klopt de totstandkoming. Of de totstandkoming inhoudelijk juist is kan ik niet beoordelen, we kennen de algorithmes niet en ik heb er geen verstand van. Over het algemeen vind ik deze features een goede indicatie geven en daarmee voor mij dus voldoende betrouwbaar.
Dezelfde waarde of dezelfde uitslag? Als hij in nagenoeg gelijke omstandigheden de ene keer +3 geeft en de andere keer +4 dan noem ik dat gewoon variatie door afrondingsverschillen. Pas als het de ene keer +3 is en dan ineens 0 dan ga ik denken aan onbetrouwbare metingen.

Sowieso moet je blijven nadenken. Soms zegt hij dat ik het nogal zwaar heb en dat het helemaal niets gaat worden, maar dan moet ik gewoon even de eerste paar kilometers alles los strompelen omdat ik in het weekend mij teveel alcoholisch misdragen heb bijvoorbeeld. :+
Zonder de discussie opnieuw te starten blijf ik van mening dat als je features in een device stopt (en daar flink voor betaalt) die objectief meetbaar zijn, ze ook betrouwbaar moeten zijn. De thermometer in de Fenix is dat bijvoorbeeld niet. Wat heeft het dan voor zin om deze er in te stoppen als deze meerdere graden afwijkt?
Dat is inderdaad een extreem goed voorbeeld. Ik kan mij niet anders bedenken dat dat je hem kunt gebruiken door vooraf het horloge een half uur op tafel te leggen als je echt graag wilt weten hoe warm het is. Bij een activiteit slaat het nergens op. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Miki schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:08:
Die prestatie conditiemeting vind ik maar qua betrouwbaarheid maar zozo. Ik loop vaak hetzelfde rondje dus ik weet nagenoeg bij welke lantaarnpaal ik mijn melding kan verwachten. Als ik rustig aan warmloop dan zit ik vaak in de +2 en zelfs +4 maar zodra ik bijvoorbeeld even wat korte sprintjes inzet voordat ik bij die bewuste lantaarnpaal ben dan heb ik een negatieve score, puur en alleen omdat mijn hartslagwaarde hoger is.
Ook kwa VO2max waarde schommelt het enorm, als ik veel interval oefeningen doe dan loopt de score op maar zodra ik lange duurrondjes loop dan zakt mijn VO2max waarde vaak met 2 punten.
Da's nogal logisch toch? Wanneer je een officiële VO2 max test gaat doen krijg je ook een specifieke vorm van inspanning voorgeschoteld die helpt bij het goed inschatten. Als je daar ook lekker gaat doen waar je zin in hebt zal de uitslag ook wel gaan variëren. :P
In die zin is het al knap dat de schatting (want dat is het) wat zo'n horloge doet voor sommigen aardig overeen komt met de resultaten van een echte test.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:56:
[...]

Even inhaken op dat bold stukje: dat is ook de reden dat Garmin het Performance Condition noemt en niet 'current VO2 max'.

Die eerste melding van 'PF +x or -x' zal bij ons allemaal te hoog zijn, omdat je HR nog stijgend is. Ik vermoed dat hier een strategische reden achter zit: iedereen vindt het fijn om +2 of +3 te zien op zn scherm.

Garmin zou objectiever bezig zijn door langer te wachten met het geven van de PC, bijv pas na 20 minuten oid. Maar waarschijnlijk halen veel gebruikers 20 minuten niet eens :P.

Je VO2 max estimate wordt ook niet bepaald door je eerste PC notificatie, maar door je PC trend over je gehele run.

Als je bijv begint met +3 en je eindigt op 0, zou het best kunnen dat je +1 VO2 max krijgt. Als je begint met +5 en eindigt met -10, zou het best kunnen dat je -1 VO2 max krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:10
Requiem19 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:44:
[...]
....
Garmin zou objectiever bezig zijn door langer te wachten met het geven van de PC, bijv pas na 20 minuten oid. Maar waarschijnlijk halen veel gebruikers 20 minuten niet eens :P.
....
Leuk dat je dit aanhaalt! Voor het wielrennen gebruik ik een 530 Edge die inderdaad de PC melding pas geeft tussen de 6 en 20 minuten, waarbij het bij mij vaker richting de 20 minuten gaat. Dat is al een objectievere benadering mbt de stijging in de hartslag natuurlijk. Maar goed, wielrennen doe je inderdaad al gauw langer dan 20 minuten. Beginnende hardlopers bouwen dat eerst langzaam op natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:44:
Even inhaken op dat bold stukje: dat is ook de reden dat Garmin het Performance Condition noemt en niet 'current VO2 max'.

Die eerste melding van 'PF +x or -x' zal bij ons allemaal te hoog zijn, omdat je HR nog stijgend is. Ik vermoed dat hier een strategische reden achter zit: iedereen vindt het fijn om +2 of +3 te zien op zn scherm.

Mijn vermoeden is dat er ook wel enigszins rekening mee gehouden wordt hoor. Om echt flink in de plus te starten moet ik wel heel erg lekker van start gaan. Bij een gewone standaard duurloop is het hooguit +2.
Dat zal ook te maken hebben met hoe getraind je bent. Als je heel makkelijk heel hard kunt starten dan krijg je wellicht veel sneller een hoge startconditie voor je prestatie dan wanneer je een diesel bent (ondergetekende).
Je VO2 max estimate wordt ook niet bepaald door je eerste PC notificatie, maar door je PC trend over je gehele run.

Als je bijv begint met +3 en je eindigt op 0, zou het best kunnen dat je +1 VO2 max krijgt. Als je begint met +5 en eindigt met -10, zou het best kunnen dat je -1 VO2 max krijgt.
Ik vraag mij af of de prestatieconditie van invloed is op de VO2 max schatting. Volgens mij is het eerder dat beiden in de basis gebaseerd worden op dezelfde waarden, waarbij de één kijkt naar de activiteit op zich en de ander naar je historie over meerdere activiteiten. Uiteraard zit er wel een soort relatie tussen, maar niet oorzakelijk vermoed ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:13
Die Performance Condition krijg je volgens de manual van m'n Fenix 6s ook na 6 tot 20 minuten:
Performance condition
Your performance condition is a real-time assessment after 6 to 20 minutes of activity. It can be added as a data field so you can view your performance condition during the rest of your activity. It compares your real-time condition to your average fitness level.
Ik doe er verder niets mee, maar als ik hem zie, is dat bij mij vaak na zo'n 3 kilometer (+/- 13-14 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:06
Ik krijg de melding ergens tussen de 6 en 9 minuten.
Of ik in de ochtend loop (voor de werkdag) of in de avond (na de werkdag) maakt bij mij al uit.
In de ochtend vaak een +1,+2. In de avond een 0,-1,-2
Start HF is ook lager in de ochtend dan in de avond.

Ik kijk ook liever naar de progressie op de langere termijn.
Een vast loopje (7KM of 5x10') 1x in de 1 of 2 weken, zone 2 en dan per km de gemiddelde HF en tempo.
In het begin zie je vaak dat de HF toeneemt of tempo af per KM.
Na een paar weken zie je (hopelijk) de progressie: tempo blijf in ieder geval gelijk per KM en wordt in de tijd ook steeds wat beter. (dus je loopt sneller bij gelijke HF)

[ Voor 43% gewijzigd door ArnoutV op 15-09-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:14:
[...]

Mijn vermoeden is dat er ook wel enigszins rekening mee gehouden wordt hoor. Om echt flink in de plus te starten moet ik wel heel erg lekker van start gaan. Bij een gewone standaard duurloop is het hooguit +2.
Dat zal ook te maken hebben met hoe getraind je bent. Als je heel makkelijk heel hard kunt starten dan krijg je wellicht veel sneller een hoge startconditie voor je prestatie dan wanneer je een diesel bent (ondergetekende).

[...]

Ik vraag mij af of de prestatieconditie van invloed is op de VO2 max schatting. Volgens mij is het eerder dat beiden in de basis gebaseerd worden op dezelfde waarden, waarbij de één kijkt naar de activiteit op zich en de ander naar je historie over meerdere activiteiten. Uiteraard zit er wel een soort relatie tussen, maar niet oorzakelijk vermoed ik.
De PC is niet direct van invloed op je VO2 max idd, maar ze gebruiken min of meer dezelfde data, dus als je PC heel hoog is, zal je VO2 max ook toenemen.

Garmin koopt PC (en alle andere metrics) gewoon in bij Firstbeat (Garmin heeft dit bedrijf vlgs mij onlangs overgenomen ook?).
How Does It Work?
Firstbeat Analytics reveals your Real-time Performance level using the same analytic tools and methods used to detect your VO2max fitness level. This means the calculation is based on a combination of personal background information, internal and external workload data, and special guidance from the Firstbeat Analytics engine. In practical terms, in addition to heartbeat data obtained from a paired chest-belt, runners will need access to movement speed from their GPS and cyclists will need to have a power meter attached to their bike and paired with the device.

The key differences between the analysis used to provide your Performance Condition and the one used to detect your VO2max fitness level is the set of constraining parameters Firstbeat Analytics uses to best fit the results of a classic exhaustive incremental intensity VO2max laboratory test. Removing these parameters unlocks insight into how your current work-to-effort ratios compare to your baseline each moment along the way. As a result, indications that you are regularly performing above your baseline may be a signal that an improvement in your VO2max score is right around the corner.
https://www.firstbeatanal...es/real-time-performance/

Als je echt interesse hebt hoe deze metrics werken, zou je ook even de tijd kunnen nemen om de White papers van Firstbeat door te nemen, zoals bijv deze inzake VO2 max estimation. In de White papers legt Firstbeat vrij gedetailleerd de wetenschappelijke achtergrond uit van hun metrics. Is echt heel interessant, vooral ook omdat Firstbeat best wel goed is hierin.

https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Heb ik inderdaad wel eens gedaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:39
Zojuist overgestapt van een VA3 naar de Fenix 6S pro. Enkele ervaringen.

- Ik was niet zo'n fan van het touchscreen van de VA3. De goede knoppen van de Fenix werken meestal prettiger, maar in een paar gevallen is het wel erg omslachtig (map zoomen en schuiven en het invoeren van je pin bij Garmin Pay.
- De VA3 (en VA4) bieden erg veel features voor het geld. De Fenix biedt als het topmodel wel meer, maar daar betaal je in verhouding veel extra voor.
- Software en features van de Fenix zijn wel top. Zeker de standard widgets zijn fraai en enorm veel uitgebreider dan op de VA3.
- Display van de Fenix6 is aanzienlijk mooier/scherper dan de VA3.
- Mogelijkheden smartwatch zijn net zo beperkt als de VA3. Dat is wel jammer. Een microfoon voor voicereply (zoals op mijn oude Pebble Time) zou fijn zijn geweest, maar verder mis ik eigenlijk geen features.
- Ik ben verrast door de maps feature. Het scherm is klein, maar wel goed bruikbaar. Ik ben tevreden over de standaard kaarten. Zo te zien gebaseerd op OSM. Iemand nog tips voor kaarten of OSM uitgaven die (nog) beter tot hun recht komen op het kleine schermpje?

Met de Music feature ben ik nog bezig. Een paar goedkope BT oordopjes van Grundig gekocht, maar het volume is helaas nog niet te regelen. Lijkt iets niet helemaal ok met de verbinding te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dirkjesdirk op 15-09-2020 12:47 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
dirkjesdirk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:44:
- Ik ben verrast door de maps feature. Het scherm is klein, maar wel goed bruikbaar. Ik ben tevreden over de standaard kaarten. Zo te zien gebaseerd op OSM. Iemand nog tips voor kaarten of OSM uitgaven die (nog) beter tot hun recht komen op het kleine schermpje?.
Kijk even een aantal post terug. Daar staat dat de http://www.freizeitkarte-osm.de/ weer een update geeft gehad. Deze is completer en accurater dan de garmin standaard maps. Je kan op hun maps verschillende designs toepassen, ik gebruik outdoor, deze geeft mooie kaarten op mijn Fenix 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-04 13:42
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Withings Scanwatch icm een iPhone?

Ik las vorige week erover, maar was het daarna even uit het ook verloren:
https://9to5mac.com/2020/09/07/withings-scanwatch/

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
RobinE schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:24:
[...]

Kijk even een aantal post terug. Daar staat dat de http://www.freizeitkarte-osm.de/ weer een update geeft gehad. Deze is completer en accurater dan de garmin standaard maps. Je kan op hun maps verschillende designs toepassen, ik gebruik outdoor, deze geeft mooie kaarten op mijn Fenix 6.
Ik heb die zitten bekijken, maar aangezien deze ook zijn gebaseerd op OSM, kunnen die toch niet meer informatie bieden? En de high contrast kaarten van Garmin zelf zijn qua kleuren prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinE
Ik heb die zitten bekijken, maar aangezien deze ook zijn gebaseerd op OSM, kunnen die toch niet meer informatie bieden? En de high contrast kaarten van Garmin zelf zijn qua kleuren prima.
Dit is dus niet zo, blijkbaar laat Garmin (bewust :X ) info weg, mogelijk om hun eigen dure topo kaarten te kunnen verkopen.
Met name kleine paadjes in het bos zitten er veel verschil in, zie beide foto's die met meeste detail is freizeitkarte de andere de standaard Garmin map op instelling hoog contrast. Je mist vooral veel paadjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kgL3OMQlZ95zqfN7OI_bO0vwGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJhbCFVdhAlN3tyjEfHEtpJD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6-A6fEJ2iw8N1PnrW1ZHF-32cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAjgot4qEKLuCADipjtznh4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Laat Garmin die visueel weg of kent hij ze echt niet? En kent hij ze dan wel als je de OSM gebruikt?
Ik heb namelijk in het wild werkelijk waar nog nooit gehad dat ik een paadje tegen kwam wat dan niet op de kaart stond, maar heb het ook niet zo strikt zitten vergelijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Is het verschil echt zo groot? Ik heb toch echt niet die indruk. Wat is de locatie? Dan zoek ik het even op om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
De bestandsgrootte van Freizeitkarte is groter dan de Garmin kaarten. Aangezien ze op dezelfde OSM-kaarten zijn gebaseerd, moet Freizeitkarte wel meer detail bevatten. Een andere verklaring zou ik niet weten. Precies zoals @RobinE laat zien.
dirkjesdirk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:11:
Is het verschil echt zo groot? Ik heb toch echt niet die indruk. Wat is de locatie? Dan zoek ik het even op om te vergelijken.
Ik kan je vertellen dat het wel/ niet kunnen zien van die smalle paden voor mij wel echt het verschil maakte tijdens het trail runnen in de Noorse bergen afgelopen vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
dirkjesdirk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:11:
Het is bij Heerde, vlak bij kruising dellenweg met fietspad koekenbergweg.
https://www.google.com/ma...!3d52.3812545!4d5.9715481

Ik heb zeker het idee dat Garmin zaken weglaat, ik kwam er namelijk achter doordat ik de verkeerde map aan had staan, er waren meer paden in het echt dan op de Garmin, toen de Freizeitmap aangezet en toen waren er veel meer.

Of ik heb ergens een detail instelling niet goed staan...??? Is die er :?

[ Voor 4% gewijzigd door RobinE op 15-09-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik heb de locatie op mijn fenix opgezocht (dat is een heel gepriegel), maar het klopt dat daar zo weinig wegen zijn. Gek, want hier in de randstad heb ik wel veel meer details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 21:32
Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:34:
[...]

.......
Dat is inderdaad een extreem goed voorbeeld. Ik kan mij niet anders bedenken dat dat je hem kunt gebruiken door vooraf het horloge een half uur op tafel te leggen als je echt graag wilt weten hoe warm het is. Bij een activiteit slaat het nergens op.
Bij hardlopen en een aantal andere activiteiten is het inderdaad geen zinvolle informatie die de in het horloge ingebouwde thermometer geeft. Bij open water zwemmen geeft het echter best een aardige indicatie van de warmte van het water.

Laatst een keer op 0,5 en 1,0 meter diepte 20,5 graden Celsius met een thermometer gemeten, het horloge gaf bij het zwemmen 20 graden aan.

@dirkjesdirk Je kan het detailniveau ook checken door in Basecamp (gratis software van Garmin) de kaarten in te laden. Kwestie van horloge aansluiten op de Mac/PC en even wachten totdat Basecamp ze geïndexeerd heeft. Zelf gebruik ik op mijn Fenix 5s plus de OpenFietsMap. Daar zijn de contouren van gebouwen op te zien, op de Topoactive maps niet.

Aanvulling
Ik zie op de site van de 5k runner dat op YouTube een video van de Forerunner 745 te zien is:
YouTube: Montre connectée Garmin ForeRunner 745
Zo te zien Garmin pay en muziek aanwezig op het horloge, geen kaarten. Dat was te verwachten: dat blijft bij de 9x5 serie horen en de Fenix horloges (incl. derivaten daarvan)
Morgen waarschijnlijk de presentatie van dit horloge en mogelijk nog meer

[ Voor 35% gewijzigd door Frij5fd op 15-09-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de 745 wordt een combi van de functies van de 245 en 645, met thriathlon functionaliteit?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-07 19:11
Requiem19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:07:
[...]

Ter aanvulling:

Performance condition is een ‘live V02 Max’ schatting.

Als je geschatte V02 max 50 is, is dat ‘0’ op de Performance Conditie schaal.

Als je begint met hardlopen, krijg je na x minuten een melding met +x of -x. Dat is eigenlijk gewoon je V02 max inschatting op dat moment.

Garmin kijkt naar welke hartslag je nodig hebt (en je hrv) om welke snelheid te halen. Daarachter zitten gewoon allerlei tabellen gebaseerd op statistisch onderzoek: lengte 180, x% percentage van max hr, x% hrv, x gewicht en x snelheid => V02 max inschatting y.

Ga je in de vrieskou lopen, krijg je opeens een +3, want zelfde inspanning met lage hr. Ga je in een hittegolf lopen -3, want veel hogere hr.

een run zal bij 99% van de mensen de HR bij gelijke inspanning langzaam toenemen (cardiac drift). Dit komt oa door vochtverlies. De Garmin tabel ziet dan dus ‘oh, hogere HR, maar zelfde tempo’. Dan val je dus in een lager vakje qua V02 en zie je de PC dalen. Dat is dus normaal.

Ren je bergop, dan denkt Garmin dat je langzaam rent en keldert je PC. Bergaf andersom 😉.

Wat je bij een stabiele conditie verwacht is beginnen met +2 of +3 en dan op -2 oid eindigen.

Als je op +5 begint en op +2 eindigt zal je V02 max score toenemen...
Ik heb het woord 'Cardiac Drift' gegoogeld en kwam een artikel tegen, interessant hoe het menselijk lichaam werkt. Had er nog niet eerder over gehoord. Dat verklaart ook mijn verhoogde hartslag tijdens het lopen in een warmer klimaat.

Artikel:
https://www.active.com/ru...it-affects-runners?page=2

[ Voor 3% gewijzigd door rutgergron op 16-09-2020 07:38 ]

PatrickC schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:36:
Dus de 745 wordt een combi van de functies van de 245 en 645, met thriathlon functionaliteit?
Ik vermoed van wel, aangevuld met een aantal 945 features zoals training load en focus. Jammer dat het er geen metalen bezel op zit zoals de 645, dagelijks dragen is toch wat minder met een plastic horloge vind ik. Maar ik snap wel dat daar de focus ook niet op ligt. Ben benieuwd naar de prijs hier, die zou 400$ zijn. Dan zou je voor dat geld wel veel features hebben. Maps is (in mijn ogen) toch een discutabele feature dus zou de 745 een mooie goedkopere optie zijn als alternatief op de 945.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 16-09-2020 08:24 ]

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:24
Als dit klopt: https://garminstore.cl/de...forerunner-745-black.html
dan valt de batterij duur toch wel tegen. Een stuk minder dan de 245. Prijs lijkt me ook fors, maar dit is natuurlijk wel een Chileense bron.

It's just technology, not religion

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

rutgergron schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:37:[...]Ik heb het woord 'Cardiac Drift' gegoogeld en kwam een artikel tegen, interessant hoe het menselijk lichaam werkt. Had er nog niet eerder over gehoord. Dat verklaart ook mijn verhoogde hartslag tijdens het lopen in een warmer klimaat.
Het is idd erg nuttig. Tav vocht verlies zoals @Requiem19 al noemde.
In jouw geval, een warmer klimaat, kan/zal (pre-)hydratatie zeker een flinke rol spelen.

Je kunt het ook voor andere zaken gebruiken/monitoren: Vooral bij een opbouw na een blessure.... moet ik nu bijv 6 of of 10 keer dat tempo doen wat op het schema staat (stel 10x)...? Hoe ver ben ik nu daar in?

Kijk vervolgens dan hoe de hartslag herstelt in de pauze van de te lopen afstanden van die serie. Je moet dan elke pauze wel het consequent zelfde blijven doen bijvoorbeeld dribbelen, anders heb je er veel minder profijt van om dat op te kunnen merken.
Kijk dan aan het eind van elke pauze wat je hartslag is en als je een beetje ervaren bent weet je wel ongeveer wat je normale drift is bij een bepaalde serie. Zie je na bijv de 6e keer van de 10 uit een serie dat je herstel hartslag aan het einde van de pauze toch wel een heel stuk hoger is dan je gewend bent, wees er dan scherp op of het dan een keer toeval was of dat het na de volgende loopafstand uit die serie die herstelwaarde aan het einde van de pauze nog sterker oploopt.
Neemt het dan weer sterker toe dan normaal, overweeg dan je training aan te passen of zelfs de training te beëindigen met alleen nog een uitloopsessie.

In die enkele keer dat ik in de wedstrijdgroep van een blessure terugkwam was dat altijd een punt van aandacht. Meestal kwam het overeen met de waarneming van de trainer dat mijn techniek ook wat aan het teruglopen was.... maar het is veel handiger als je het zelf ook herkent.
Sinds dat er betaalbare hartslagmeters zijn werd dit natuurlijk veel eenvoudiger om waar te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chaola schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:32:
Als dit klopt: https://garminstore.cl/de...forerunner-745-black.html
dan valt de batterij duur toch wel tegen. Een stuk minder dan de 245. Prijs lijkt me ook fors, maar dit is natuurlijk wel een Chileense bron.
In theorie kun je er een Ironman mee doen (zonder muziek) dus dat zou qua batterij voldoende moeten zijn. Ik ga eens een vergelijking doen op de individuele features tegenover de 645 en 245. Lijken toch wel wat nieuwe features te zijn. Volgens mij is het een 945 zonder maps.....

Edit: is beschikbaar op Garmin.nl voor €499,- . Dus €100 goedkoper dan een 945. Dus eigenlijk een beetje de Fenix vs Fenix Pro strategie.

Dan is de Coros Pace 2 voor € 200 toch een interessant alternatief voor triathlon.

[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 16-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daar is de 745 :)

nieuws: Garmin brengt Forerunner 745-sporthorloge uit voor 500 euro

Eindelijk een opvolger van de 735, maar wel flink duurder. Voor die € 500 kan je net zo goed doosparen voor de 945.

[ Voor 23% gewijzigd door XWB op 16-09-2020 13:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
En de in-depth review van DCrainmaker: https://www.dcrainmaker.c...ner-745-depth-review.html

En kom maar door met die nieuwe functies naar de Fenix 6!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:24
Vlgs DCR komen de nieuwe features ook naar de 245 die daarmee ook weer een stukje interessanter wordt, goedkoper is en ook een betere batterijduur heeft. Dus als Pay, triathlon en music je ding niet zijn, kun je beter bij de 245 blijven. Looks zijn ook heel gelijklopend. En als je die extra's toch wel, zou ik eerder eens uitkijken of je die 945 niet met wat korting kunt kopen voor een prijs die nauwelijks hoger ligt dan de adviesprijs van de 745. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er hier weer sprake is van een stukje decoy marketing: een product uitbrengen om andere producten interessanter te doen lijken.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En van de 245 is ook een Music uitvoering beschikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 16-09-2020 14:54 ]

March of the Eagles

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:56
Bestaat er uberhaupt een sporthorloge die wel accuraat is ?
De huawei GT2 heb ik geretourneerd omdat ik `s ochtends als ik wakker werd al op 800 stappen zat. Daarbij liepen de stappen overdag ook heel hard op. Leuk om jezelf voor de gek te houden, maar dat is niet de intentie. Op het huawei forum zag ik dat ik niet de enige was.

Dus maar omgeruild voor een Fitbit charge 4. Met de gedachte; met activity tracking als core feature zal die vast wel nauwkeuriger zijn. Het is inderdaad iets beter; maar 12,000 stappen op een thuiswerkdag terwijl mijn telefoon die constant in mijn zak zat, er 5000 aangeeft is nog steeds vrij dubieus. Daarbij heb ik hem laatst gebruikt bij het zwemmen waarbij het ding 52 baantjes van 50 meter telde, terwijl ik er hooguit 35 heb gedaan.

Ik koop zo`n ding omdat ik het leuk vind om te zien hoeveel ik precies heb bewogen, niet om een schatting te krijgen die tussen de 40 en 100% afwijkt. Die kan ik zelf ook wel maken.

Kan iemand mij vertellen of er merken/modellen zijn die wel echt nauwkeurig zijn ? Polar ? Garmin ? Als ze een stuk duurder zijn dan bovengenoemde modellen maakt me niet zo veel uit, als het maar ze maar nauwkeuriger zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door DaneV op 16-09-2020 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
elastiek schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:32:
[...]

En de in-depth review van DCrainmaker: https://www.dcrainmaker.c...ner-745-depth-review.html

En kom maar door met die nieuwe functies naar de Fenix 6!
Beta firmware voor de Fenix 6 is een week uitgesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:23:
Daar is de 745 :)

nieuws: Garmin brengt Forerunner 745-sporthorloge uit voor 500 euro

Eindelijk een opvolger van de 735, maar wel flink duurder. Voor die € 500 kan je net zo goed doosparen voor de 945.
Dat laatste inderdaad, prijs valt me tegen hoor...

Voor ~100 euro meer (heb zelf destrijd de 945 voor 530 kunnen kopen dus nog beter) heb je offline kaarten, langere batterijduur, meer mogelijkheden.

Dit verontrust me vooral wat betreft de prijs van een eventuele 955 in de toekomst :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
DaneV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:38:
Bestaat er uberhaupt een sporthorloge die wel accuraat is ?
De huawei GT2 heb ik geretourneerd omdat ik `s ochtends als ik wakker werd al op 800 stappen zat. Daarbij liepen de stappen overdag ook heel hard op. Leuk om jezelf voor de gek te houden, maar dat is niet de intentie. Op het huawei forum zag ik dat ik niet de enige was.

Dus maar omgeruild voor een Fitbit charge 4. Met de gedachte; met activity tracking als core feature zal die vast wel nauwkeuriger zijn. Het is inderdaad iets beter; maar 12,000 stappen op een thuiswerkdag terwijl mijn telefoon die constant in mijn zak zat, er 5000 aangeeft is nog steeds vrij dubieus. Daarbij heb ik hem laatst gebruikt bij het zwemmen waarbij het ding 52 baantjes van 50 meter telde, terwijl ik er hooguit 35 heb gedaan.

Ik koop zo`n ding omdat ik het leuk vind om te zien hoeveel ik precies heb bewogen, niet om een schatting te krijgen die tussen de 40 en 100% afwijkt. Die kan ik zelf ook wel maken.

Kan iemand mij vertellen of er merken/modellen zijn die wel echt nauwkeurig zijn ? Polar ? Garmin ? Als ze een stuk duurder zijn dan bovengenoemde modellen maakt me niet zo veel uit, als het maar ze maar nauwkeuriger zijn...
Stappen tellen via de pols, welke geen onderdeel hoeft te zijn van het maken van de stap, is per definitie niet nauwkeurig. Wil je zekerheid dan moet je een sensor op je schoenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 23:55
Mijn Garmin Venu doet het wel redelijk qua stappen tellen. Vanochtend gaf'ie 39 stappen aan. Wat prima kan kloppen, aangezien ik om 4:30 mijn dochtertje terug naar bed moest jagen.

En nu staat'ie op 4400. Wat ook prima kan kloppen, na een kantoordagje en een korte lunchwandeling (Die 2500 stappen opleverde, wat gezien het rondje ook geloofwaardig is).

Als je echte nauwkeurigheid wilt, is alleen een horloge niet voldoende, zoals Gonadan al stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 23:55
m0ridin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:07:
[...]

Dat laatste inderdaad, prijs valt me tegen hoor...

Voor ~100 euro meer (heb zelf destrijd de 945 voor 530 kunnen kopen dus nog beter) heb je offline kaarten, langere batterijduur, meer mogelijkheden.

Dit verontrust me vooral wat betreft de prijs van een eventuele 955 in de toekomst :/
Adviesprijs bij lancering is natuurlijk niet te vergelijken met de winkelprijs van een model dat al langer op de markt is.

Mijn Garmin Venu koop je ook voor 20% minder dan de adviesprijs op garmin.nl. En de 945 koop je in dld voor 475 euro en die staat op de garmin site voor 599.

Wanneer hij goed verkrijgbaar is over een tijdje, zal'ie toch echt wel minder dan de 945 gaan kosten.
Dit is de strategie van een (toekomstig) monopolist. Naarmate de overgebleven andere concurrenten de laatste stuiptrekkingen opgeven zal dit alleen maar erger worden. Polar en Suunto hebben te veel belangrijke features niet of slecht geïmplementeerd dat deze voor een groot deel van de kopers al direct afvallen (pay, music etc.). Minder inkomen, minder R&D budget, minder innovatie en daarmee een nog grotere achterstand. Je moet echt op prijs concurreren (Coros) maar dat levert meestal te weinig marge op, of je moet echt onderscheidend zijn. De overname van Firstbeat zie ik ook als een actie om de concurrenten de pas af te snijden, de 'devices' pagina waar je per horloge kon zien welke features er op zitten is met de overname ook direct verdwenen bijvoorbeeld.

Apple zou een toekomstig concurrent kunnen zijn, al is hun achilleshiel qua batterijduur direct een no go voor de serieuze sporter en als ze de hoeveelheid sport-features willen toevoegen om met Garmin te concurreren wijken ze ook fors af van hun productstrategie. Zie ik dus ook niet gebeuren.

De rest van de smartwatches is leuk maar zoals @Anoniem: 326640 al merkt niet bepaald betrouwbaar (Garmin overigens ook niet :+ ) of snapt te weinig van sport features (uitleveren van OHR zonder hartslagband mogelijkheden noem ik geen serieus sporthorloge) of is onvoldoende betrouwbaar (Amazfit bijvoorbeeld).

Als Garmin op een bepaalde manier bedreigd wordt zie ik ook nog wel mogelijkheden om uit te breiden op andere gebieden. Meer medische horloges (Fitbit) of samenwerken met WearOS om een enorme boost aan de smartwatch features te geven. Sterker nog, ik ben wel benieuwd waarom ze een partij als Fitbit niet al de markt uitgedrukt hebben. Misschien komt dat met de VenuSQ.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 16-09-2020 19:06 ]

Raymond schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:39:
[...]

Adviesprijs bij lancering is natuurlijk niet te vergelijken met de winkelprijs van een model dat al langer op de markt is.

Mijn Garmin Venu koop je ook voor 20% minder dan de adviesprijs op garmin.nl. En de 945 koop je in dld voor 475 euro en die staat op de garmin site voor 599.

Wanneer hij goed verkrijgbaar is over een tijdje, zal'ie toch echt wel minder dan de 945 gaan kosten.
De adviesprijs van Garmin devices is (bijna?) altijd ook de retailprijs en over het algemeen zakt deze nooit echt (tenminste, niet de eerste maanden)... De 945 had ik ook gewoon bij release gekocht, en zo te zien is de prijs nog niet al te hard gedaald... misschien enkele tientjes. Zie hooguit import sites waar hij idd voor minder te krijgen is? En de 945 is al 15 maanden oud he.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hebben nog meer mensen issues met het syncen van activiteiten op Garmins? Mijn run staat netjes op mijn horloge, de app (Android) werkt, verbindt met het horloge en synchroniseert. Maar geen activiteit? Allebei al een keer herstart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:07
mrwolf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:14:
Hebben nog meer mensen issues met het syncen van activiteiten op Garmins? Mijn run staat netjes op mijn horloge, de app (Android) werkt, verbindt met het horloge en synchroniseert. Maar geen activiteit? Allebei al een keer herstart...
Keer met de Garmin Express app (pc) proberen.

Trakt | Last.fm | discogs

• mrwolf
  • Niet online
noodel1988 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:22:
[...]

Keer met de Garmin Express app (pc) proberen.
Dat was blijkbaar even nodig, hij is weer bij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Wellicht een tip voor mede Garmin-eigenaren: ik vergeet nog wel eens achteraf de gebruikte schoenen toe te voegen aan een activity, waardoor het aantal km's natuurlijk ook niet meer klopt. Iemand heeft hier een slim scriptje voor gemaakt, dat perfect werkt.

Uitvoeren in de console van je browser (F12 in Chrome en Firefox)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
jQuery.getJSON(
    'https://connect.garmin.com/modern/proxy/activitylist-service/activities/search/activities?activityType=running&limit=500',
    function(act_list)
    {
        act_list.forEach(
        function(act)
            {
                jQuery.getJSON(
                    'https://connect.garmin.com/modern/proxy/gear-service/gear/filterGear?activityId=' + act['activityId'],
                    function(gear)
                        {
                            if(gear.length === 0)
                            {
                                console.dir(act['activityId'], act['activityName'], act['startTimeLocal']);
                            }
                        }
                );
            }
        );
    }
);

Als resultaat krijg je alle activity id's terug waar geen gear is geselecteerd. Dat nummer plak je achter https://connect.garmin.com/modern/activity/ en je kunt het fixen.

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 15:17

Xan

Ter info voor mensen die via Garmin store bestellen:
Wij zijn op de hoogte gebracht dat er een vertraging tot 25 september 2020 met uw bestelling loopt vanwege onverwachte leveringsproblemen vanuit Asia.
Dit is het geval met de fenix 6 lijn, geen idee of dit ook voor andere horloge's van Garmin geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
mrwolf schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:30:
[...]

Da's flink balen, en vreemd dat het vervangend exemplaar ook uit de 'foute serie' komt dus... Maar ik zou eerst even bellen met Garmin, en pas daarna je vertrouwen eventueel verliezen ;)
Vorige week een mail gestuurd maar helaas niets vernomen van Garmin dus vandaag maar even gebeld :)

Garmin is bekend met de problematiek van de FR645 horloges en bood mij een vervanging aan naar een ander type. Een Vivo Active 4 of Venu of een 935 of eventueel met geringe bijbetaling een 945. Een Fenix zou ook een optie zijn maar dat werd mij afgeraden ivm kosten vs mogelijkheden.

Er werd mij verzekerd dat de VA4 en de Venu een upgrade zijn tov mijn 645 maar daar heb ik sterke twijfels over. Zelf neig ik naar bijbetaling voor een 945 of misschien wel een kale Fenix 6, hebben jullie nog adviezen?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:29

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ben ook aan het kijken voor een wearable. Ik zit graag op de racefiets en gebruik daar al een Garmin Edge 810, incl cadans en hartslagmeter. Vanwege de compatibiliteit wil ik daarom ook een Garmin horloge. Mijn budget ligt rond de €300.

De hele tijd kom ik uit op de Vivoactive 4, maar ik zie dat die inmiddels alweer een jaar oud is. En ik heb geen zin om een wearable te kopen die binnen nu en een maand misschien weer outdated.

De Venu vind ik ook mooi. Zeker qua scherm, maar de batterijduur is minder en het scherm schakelt zichzelf uit, van wat ik begrijp.

De FR245 (music) is echt een hardloophorloge en die vind ik net iets minder mooi. Qua functionaliteiten doen de V4 en FR245 niet voor elkaar onder.

Wat zouden jullie doen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Miki schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:41:
Er werd mij verzekerd dat de VA4 en de Venu een upgrade zijn tov mijn 645 maar daar heb ik sterke twijfels over. Zelf neig ik naar bijbetaling voor een 945 of misschien wel een kale Fenix 6, hebben jullie nog adviezen?
De Venu en VA zijn beide niet eens forerunners, hoe zien ze dat als upgrade? Al je rundynamics heb je er niet op, geen barometer, geen temperatuur, veel minder firstbeat features (geen Performance condition, training load etc). Zelfs de 245 is eerder een upgrade dan de VA/Venu maar die mist weer Pay en power.

En de 745 dan, was dat geen optie :D

@Tjebakka ik meen te hebben gelezen dat er over niet al te lange tijd een vierkante Venu uitkomt. Misschien dat de ronde dan een prijsdaling krijgt.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:56
Miki schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:41:
[...]

Zelf neig ik naar bijbetaling voor een 945 of misschien wel een kale Fenix 6, hebben jullie nog adviezen?
Niet dat de 645 deze heeft, maar als je kaarten op het horloge wilt lijkt 945 de meest logische keus. Bij de Fenix 6 heb je deze alleen op de Pro en Saffier versies.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor die € 500 kan ik net zo goed een Fenix 5 Plus Sapphire bij ING rentepunten halen :o

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1006852

March of the Eagles

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:24:
Voor die € 500 kan ik net zo goed een Fenix 5 Plus Sapphire bij ING rentepunten halen :o

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1006852
Runningexpert.com runningxpert.com/ ... 429 incl verzending. Meer dan prima shop met uitstekende service _/-\o_ ik heb de mijne daar ook vandaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 17-09-2020 13:12 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daar valt momenteel weinig te bestellen:

"De site is in aanbouw"

[ Voor 18% gewijzigd door XWB op 17-09-2020 13:01 ]

March of the Eagles

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:00

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Poekie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:14:
[...]

De Venu en VA zijn beide niet eens forerunners, hoe zien ze dat als upgrade? Al je rundynamics heb je er niet op, geen barometer, geen temperatuur, veel minder firstbeat features (geen Performance condition, training load etc). Zelfs de 245 is eerder een upgrade dan de VA/Venu maar die mist weer Pay en power.

@Tjebakka ik meen te hebben gelezen dat er over niet al te lange tijd een vierkante Venu uitkomt. Misschien dat de ronde dan een prijsdaling krijgt.
De barometer zit wel op Venu en VA4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:00:
[...]

Daar valt momenteel weinig te bestellen:

"De site is in aanbouw"
URL moet zijn: https://www.runningxpert.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:52
Vraagje: ik heb sinds ongeveer een maand de Fenix 6 Pro. Fantastisch horloge dat ik gebruik tijdens wandelen/hiken (ook navigatie), fitness en hardlopen. Over dat laatste gaat mijn vraag. Ik kom van Polar (de M430 als laatste) en heb bij aanschaf van de Fenix handmatig mijn hartslagwaarden ingesteld, inclusief lactaatdrempel (alles 'geschat' op basis van meerdere hardloopwedstrijden en mijn prestaties daarin). Nu ontdek ik echter dat de Fenix dit ook automatisch kan meten en, zo nodig, bijwerken. Ik heb een hartslagband (Polar H10) en ook alle fysiologische metingen staan 'aan'. Echter krijg ik nooit een melding in dit kader en zijn alle waardes nog altijd zoals handmatig door mij ingesteld. Geen idee waar ik kan instellen dat ik wel wil dat deze handmatige waardes ook worden bijgewerkt aan de hand van wat ik presteer. Kan iemand mij in dit kader helpen?
Ben ook voornemens de lactaatdrempeltest van het horloge uit te voeren. Las daarover goede berichten in dit forum en na een mislukt SMO (moest op de fiets en de waardes die daaruit kwamen waren echt anders dan wat ik met hardlopen presteer..) ben ik benieuwd naar wat hieruit komt.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55
Ben ook op zoek naar een nieuwe sporthorloge.
Heb momenteel de Suunto Spartan Sports Baro maar zou graag willen overschakelen naar de Garmin Fenix 6 Pro.

Is het eigenlijk nog de moeite om erin te investeren? Releasedate is dik jaar geleden.
Hoe gaat Garmin eigenlijk om met het update beleid?

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mefjoew schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:40:
ontdek ik echter dat de Fenix dit ook automatisch kan meten en, zo nodig, bijwerken. Ik heb een hartslagband (Polar H10) en ook alle fysiologische metingen staan 'aan'. Echter krijg ik nooit een melding in dit kader en zijn alle waardes nog altijd zoals handmatig door mij ingesteld. Geen idee waar ik kan instellen dat ik wel wil dat deze handmatige waardes ook worden bijgewerkt aan de hand van wat ik presteer. Kan iemand mij in dit kader helpen?
Ben ook voornemens de lactaatdrempeltest van het horloge uit te voeren. Las daarover goede berichten in dit forum en na een mislukt SMO (moest op de fiets en de waardes die daaruit kwamen waren echt anders dan wat ik met hardlopen presteer..) ben ik benieuwd naar wat hieruit komt.
Deze waarden worden alleen bijgewerkt als je nav de al ingevulde waarden afwijkt - bijvoorbeeld je loopt een uur lang met een gemiddelde HR boven je LT-hartslag, dan geeft je horloge aan t eind een ping van he, dat is nieuw! Of als je met een bepaalde HR juist sneller of langzamer bent dan je LT-tempo. Kom je qua HR niet in de buurt van je LT, geeft je horloge ook helemaal niets aan, evenals wanneer je gebuik maakt van je optische sensor - dan gebeurt er ook niks met de LT. HR max moet je ook eventje over HR max heen, stel je HRmax is 185, 1 meting van 186 wordt niet als HRmax gezien maar als meetfout. Heb je enkele meetpunten achter elkaar 186 dan wordt deze wel bijgewerkt. Rusthartslag zou gewoon bijgewerkt moeten worden.
Verder is nog van belang welk type HRzones je hebt ingesteld, Garmin geeft je de optie om deze voor 'jou' in te stellen, maar ook per sport (hardlopen/fietsen/zwemmen alleen). Als je LT tijdens hardlopen wijzigt, wijzigt deze niet bij fietsen en andersom. Heb je alleen het algemene profiel dan weer wel denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
Doe eens die LT-test, kijk wat daar uit komt. En of er getalletjes worden bijgewerkt :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

frye schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:56:
Ben ook op zoek naar een nieuwe sporthorloge.
Heb momenteel de Suunto Spartan Sports Baro maar zou graag willen overschakelen naar de Garmin Fenix 6 Pro.

Is het eigenlijk nog de moeite om erin te investeren? Releasedate is dik jaar geleden.
Hoe gaat Garmin eigenlijk om met het update beleid?
Ik zie niet in waarom je niet meer zou moeten investeren in een Fenix 6 Pro. Dit is het beste wat Garmin nu heeft (op de veel luxere en duurdere MARQ na natuurlijk). Daar kun je nog jaren mee vooruit. Ik zou zo ook niet weten welke functionaliteit nog ontbreekt op de Fenix 6 Pro. Qua update beleid... mijn 2,5 jaar oude FR645M heeft recentelijk nog een firmware update gehad. Maar op een gegeven moment zijn de bugs er wel uit en nieuwe functies worden niet meer toegevoegd.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik denk dat de Fenix 6 al zijn 2020-upgrade gehad heeft door het toevoegen van de solar editions. En wat @PatrickC zegt, hier valt momenteel niet heel veel aan toe te voegen. De Fenix 6 is prima toekomstbestendig, voor wat dat waard is in sporthorloge-land.

• mefjoew
Poekie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:25:
[...]

Deze waarden worden alleen bijgewerkt als je nav de al ingevulde waarden afwijkt - bijvoorbeeld je loopt een uur lang met een gemiddelde HR boven je LT-hartslag, dan geeft je horloge aan t eind een ping van he, dat is nieuw! Of als je met een bepaalde HR juist sneller of langzamer bent dan je LT-tempo. Kom je qua HR niet in de buurt van je LT, geeft je horloge ook helemaal niets aan, evenals wanneer je gebuik maakt van je optische sensor - dan gebeurt er ook niks met de LT. HR max moet je ook eventje over HR max heen, stel je HRmax is 185, 1 meting van 186 wordt niet als HRmax gezien maar als meetfout. Heb je enkele meetpunten achter elkaar 186 dan wordt deze wel bijgewerkt. Rusthartslag zou gewoon bijgewerkt moeten worden.
Verder is nog van belang welk type HRzones je hebt ingesteld, Garmin geeft je de optie om deze voor 'jou' in te stellen, maar ook per sport (hardlopen/fietsen/zwemmen alleen). Als je LT tijdens hardlopen wijzigt, wijzigt deze niet bij fietsen en andersom. Heb je alleen het algemene profiel dan weer wel denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
Doe eens die LT-test, kijk wat daar uit komt. En of er getalletjes worden bijgewerkt :P
Goede uitleg, dank je wel! Rusthartslag wordt inderdaad bijgewerkt. Max hartslag (179, de hoogste waarde die ik tijdens een maximale <denk ik> inspanning tijdens een halve marathon en de DTD ooit heb behaald) heb ik met de Fenix nog niet aangetikt. Hoogste gemeten waarde door het horloge was op 16 augustus (toen had ik deze dus een kleine twee weken in bezit), waar ik gedurende ongeveer 1km een hartslag had die schommelde tussen de 167-170. Daar doet 'ie dan blijkbaar niks mee. Zal eens de LT-test doen en delen wat dat oplevert.

Heb trouwens geen sportspecifieke hartslagen ingesteld en vermoed dat het meten van ook activiteiten naast hardlopen misschien resulteert in een trainingsstatus (niet productief) die weinig zegt over of ik daadwerkelijk beter word. Heb me, naar aanleiding van de discussie eerder over PC, ingelezen over hoe Garmin dit meet en denk dat krachtsport niet direct gemaakt is voor dit soort metingen (of eigenlijk, het horloge is niet gemaakt om krachtsport te meten :+ ). Echter geeft de algehele belasting in de Elevate-app wel weer een goed beeld van de belasting op mijn lichaam. Zonder daarin de fitness en wandelingen mee te nemen, lijkt het alsof ik bal uitvoer.. Niet helemaal representatief met drie dagen hardlopen (8-10km per keer), drie dagen sportschool (ruim uur kracht) en een wandeling van 5-8km op de rustdag 8)7
@mefjoew Een maximale hartslag haal je volgens mij niet zo vaak tijdens een halve marathon, of het moet misschien bij een eindsprint zijn geweest waar je tot het gaatje gaat. Op een 5km wedstrijd, die ik misschien maar één keer per jaar loop, kan ik mijn max hartslag wel eens aantikken.
Zie ook: https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/

• mefjoew
PatrickC schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:34:
@mefjoew Een maximale hartslag haal je volgens mij niet zo vaak tijdens een halve marathon, of het moet misschien bij een eindsprint zijn geweest waar je tot het gaatje gaat. Op een 5km wedstrijd, die ik misschien maar één keer per jaar loop, kan ik mijn max hartslag wel eens aantikken.
Zie ook: https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/
Dat heb ik bij beide events gedaan, dus vandaar de aanname dat dit de max wel zo ongeveer zal zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mefjoew schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:57:
[...]

Dat heb ik bij beide events gedaan, dus vandaar de aanname dat dit de max wel zo ongeveer zal zijn
Dan zou ik toch die oefening die in de link staat die ik eerder stuurde eens proberen. ;) ik heb veel halve marathons gelopen (heb er meer dan 20 gelopen in laatste 10 jaar) waarbij ik vaak bij het einde nog alles geef, maar dan blijft mijn hartslag toch nog zo’n 10-15 slagen lager dan wat ik gemeten heb op het kortere explosievere werk.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 21:32
PatrickC schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:13:
[...]

Dan zou ik toch die oefening die in de link staat die ik eerder stuurde eens proberen. ;) ik heb veel halve marathons gelopen (heb er meer dan 20 gelopen in laatste 10 jaar) waarbij ik vaak bij het einde nog alles geef, maar dan blijft mijn hartslag toch nog zo’n 10-15 slagen lager dan wat ik gemeten heb op het kortere explosievere werk.
Dat zou ik ook zeggen. Zelfs met een eindsprint op de Coolsingel aan het einde van de marathon tikte ik het maximum niet aan. Wel na een aantal opeenvolgende intervallen met weinig rust ertussen, dan een maximale effort interval met daarna 15 meter omhoog de trappen op van een hooggelegen station >:)

• Miki
  • Nu online
Poekie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:14:
[...]

En de 745 dan, was dat geen optie :D

Thx, zojuist even alle opties doorgeakkerd maar ik mis zoals je al aangaf teveel features in de VA/Venu om een overstap te kunnen maken. De typische Firstbeat data uit de Forerunner serie ontbreekt nagenoeg in zijn geheel bij de VA/Venu serie en dat vind ik wel een groot gemis als ik zie wat ik er voor terug zou krijgen.

De 745 werd niet genoemd dus ik vermoed dat dat geen optie is. Ik twijfel nu nog tussen 3 modellen: de 945, de Fenix 6 base en Fenix 6s base. Met name de laatste vind ik interessant vanwege de afmetingen. Ik kom tenslotte van een 645 af en mijn polsen zijn met 16,5cm aan de kleinere kant :)
Kaarten vind ik trouwens niet zo heel belangrijk, ik heb bijvoorbeeld de waypoint functie in mijn 645 ook nooit gebruikt en als ik echt lang onderweg ben heb ik mijn telefoon ook bij mij in mijn camelback. Dan kan mijn vrouw mij tracken waar ik uithang en zelf eventueel navigeren als ik de weg kwijt ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

Mappy

Piramide van Austerlitz

Miki schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:38:
[...]

Thx, zojuist even alle opties doorgeakkerd maar ik mis zoals je al aangaf teveel features in de VA/Venu om een overstap te kunnen maken. De typische Firstbeat data ontbreekt nagenoeg in zijn geheel bij de VA/Venu serie en dat vind ik wel een groot gemis als ik zie wat ik er voor terug zou krijgen.

De 745 werd niet genoemd dus ik vermoed dat dat geen optie is. Ik twijfel nu nog tussen 3 modellen: de 945, de Fenix 6 base en Fenix 6s base. Met name de laatste vind ik interessant vanwege de afmetingen. Ik kom tenslotte van een 645 af en mijn polsen zijn met 16,5cm aan de kleinere kant :)
Kaarten vind ik trouwens niet zo heel belangrijk, ik heb bijvoorbeeld de waypoint functie in mijn 645 ook nooit gebruikt en als ik echt lang onderweg ben heb ik mijn telefoon ook bij mij in mijn camelback. Dan kan mijn vrouw mij tracken waar ik uithang en zelf eventueel navigeren als ik de weg kwijt ben.
Misschien is de 745 niet genoemd omdat ze er zelf nog niet aan dachten omdat ie net uit is? Hij lijkt qua maat en functies ideaal voor je, dus ik zou een poging wagen!

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Moet wel zeggen dat ik het design dan niet snap van de 745 serie en wat je ook terugziet bij 935, 945. Zo'n geel gekleurd streepje bij de start knop op de rand van de bezel. De start knop zelf trouwens ook. De andere kleur uitvoeringen zie je het ook bij terug. Helemaal één egale kleur was mooier geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
PatrickC schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:13:
[...]

Helder. Welke van de twee opties heb jij gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 17:29
Miki schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:38:
[...]

Thx, zojuist even alle opties doorgeakkerd maar ik mis zoals je al aangaf teveel features in de VA/Venu om een overstap te kunnen maken. De typische Firstbeat data uit de Forerunner serie ontbreekt nagenoeg in zijn geheel bij de VA/Venu serie en dat vind ik wel een groot gemis als ik zie wat ik er voor terug zou krijgen.

Hou er bij een F6 rekening mee dat de meerprijzen voor een pro vaak gering zijn, als je de juiste aanbiedingen vindt. Dat klinkt nog steeds onzinnig als je de pro-features (met name kaart) nauwelijks gebruikt, maar mocht je over enkele jaren weer over willen stappen dan raak je een pro denk ik wel een stuk makkelijker/rendabeler kwijt. Een uitgekleed 2e hands horloge is mijns inziens net zoiets als een auto zonder cruise control of airco 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnsmfd
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2024
Sinds 3 weken een Garmin Fenix 6 Pro na jaren diverse modellen van de Apple Watch gebruikt te hebben en ben heel tevreden met de overstap.
De Garmin is echt een heel mooi horloge met enorm veel mogelijkheden en nu ik het wat langer gebruik ontdek ik steeds weer nieuwe instellingen en mogelijkheden.
Gisteravond tijdens een ritje op de MTB de kaarten functie gebruikt en dat werkt ook erg goed moet ik zeggen, wil dit weekend eens zelf een route maken en de navigatie uitproberen.

Mag ik de doorgewinterde gebruikers vragen met welk programma jullie een route maken en vervolgens uploaden naar het horloge ?
En ik lees hier regelmatig over het gebruik van andere kaarten (Freizeitkarten), zijn deze beter en gedetailleerder voor het fietsen en zo ja kan iemand mij uitleggen hoe ik deze op de Fenix kan krijgen en hoe het werkt met deze kaarten en kan dit ook op een MacBook Pro ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55
PatrickC schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:38:
[...]

Ik zie niet in waarom je niet meer zou moeten investeren in een Fenix 6 Pro. Dit is het beste wat Garmin nu heeft (op de veel luxere en duurdere MARQ na natuurlijk). Daar kun je nog jaren mee vooruit. Ik zou zo ook niet weten welke functionaliteit nog ontbreekt op de Fenix 6 Pro. Qua update beleid... mijn 2,5 jaar oude FR645M heeft recentelijk nog een firmware update gehad. Maar op een gegeven moment zijn de bugs er wel uit en nieuwe functies worden niet meer toegevoegd.
Ja, ben een beetje sceptisch geworden na de aankoop van een Suunto Spartan serie.
Die is nu helemaal in de vergeetput gevallen en laatste update is weer van anderhalf jaar geleden. Er zitten nog kleine bugs in en dingen die nog niet goed werken.

Gestructureerde workouts plannen beloven ze al enkele jaren maar gaan het allesinds op de Spartan series, niet meer zien. Ook was de Suunto app in de begindagen echt een ramp tov hun Movescount. Nu is de app wel al een stukje beter.

Anyway, gisteren de Fenix 6 Pro besteld. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door frye op 18-09-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
rnsmfd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:59:
Sinds 3 weken een Garmin Fenix 6 Pro na jaren diverse modellen van de Apple Watch gebruikt te hebben en ben heel tevreden met de overstap.
De Garmin is echt een heel mooi horloge met enorm veel mogelijkheden en nu ik het wat langer gebruik ontdek ik steeds weer nieuwe instellingen en mogelijkheden.
Gisteravond tijdens een ritje op de MTB de kaarten functie gebruikt en dat werkt ook erg goed moet ik zeggen, wil dit weekend eens zelf een route maken en de navigatie uitproberen.

Mag ik de doorgewinterde gebruikers vragen met welk programma jullie een route maken en vervolgens uploaden naar het horloge ?
En ik lees hier regelmatig over het gebruik van andere kaarten (Freizeitkarten), zijn deze beter en gedetailleerder voor het fietsen en zo ja kan iemand mij uitleggen hoe ik deze op de Fenix kan krijgen en hoe het werkt met deze kaarten en kan dit ook op een MacBook Pro ?
Gefeliciteerd met je aankoop! Alle antwoorden op je vragen (en meer) zijn in dit topic terug te vinden als je even zoekt. Je bent niet de eerste met deze vragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 20:29
rnsmfd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:59:

Routen maken, zijn er zoveel :) Verzenden naar de Garmin toestellen gebruik ik routecours , echt een makkelijke aanrader.

En zelf ook via Fitbit > Apple Watch naar Garmin Fenix gegaan. Nooit meer terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Wisc2 op 18-09-2020 09:07 ]

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mefjoew schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:27:
[...]

Helder. Welke van de twee opties heb jij gedaan?
Optie 1. Ik heb hier verschillende keren 196 gehaald, wat behoorlijk hoog is voor mijn leeftijd. Maar mijn hartslag is sowieso altijd best vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Als ik de altimeter kalibreer doormiddel van GPS geeft de hoogte meter -7 aan, klopt dit? Of moet deze waarde nul zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:53
rutgergron schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:15:
Als ik de altimeter kalibreer doormiddel van GPS geeft de hoogte meter -7 aan, klopt dit? Of moet deze waarde nul zijn?
beredeneer eens waarom deze 0 moet zijn?

Die -7 zl kloppen als jij je ergens op een punt onder NAP bevind, logisch toch?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:10
Ik gok dat hij er net een (paar) meter naast zit. Het laagste punt in Nederland is nog geen 7 meter onder zeeniveau namelijk.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Laagste_punt_van_Nederland

Maar goed, als je je ongeveer op zeeniveau bevindt is dat geen schokkende afwijking wanneer het op GPS gebaseerd is denk ik. Als je op de Vaalserberg staat is het natuurlijk een ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:23:
[...]

beredeneer eens waarom deze 0 moet zijn?

Die -7 zl kloppen als jij je ergens op een punt onder NAP bevind, logisch toch?
Heb er geen verstand van, terugkijkend op een hardloop activiteit vanuit huis geeft ie -16 aan bij de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:53
Luuk741 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:28:
Ik gok dat hij er net een (paar) meter naast zit. Het laagste punt in Nederland is nog geen 7 meter onder zeeniveau namelijk.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Laagste_punt_van_Nederland

Maar goed, als je je ongeveer op zeeniveau bevindt is dat geen schokkende afwijking wanneer het op GPS gebaseerd is denk ik. Als je op de Vaalserberg staat is het natuurlijk een ander verhaal..
hebben we meteen een idee waar @rutgergron zich momenteel een beetje bevindt ;)

Bij twijfels is trouwens deze site handig:

https://www.ahn.nl/ahn-viewer

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Even kijken hoe hoog je positie is 😉.

Kalibratie gaat op basis van gps, dus daar kan altijd paar meter marge in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Keuze gemaakt, wordt de FR945. De FR745 was net nieuw en konden ze daardoor niet aanbieden als omruil voor de FR645. Een klein beetje jammer was wel dat de Fenix serie opeens niet meer bespreekbaar was maar al met al een mooie upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Miki mooie keuze. Moet je nog bijbetalen nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Aghanim schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:55:
@Miki mooie keuze. Moet je nog bijbetalen nu?
Ja, grappige is dan weer wel dat ik minder moet bijbetalen dan gisteren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutgergron
Dit is ook een prima workout van Garmin zelf om je max. hartslag vast te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7sN2sBgvfKpQ7emerOAqvcTvZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulTIeJY0ySaecVKMyF5rBxlc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik liep hiervoor op de formule van 220-leeftijd is max hartslag. Ik kreeg de voortdurend de status 'Unproductive' na wat uitzoekwerk ben ik er met geluk achtergekomen dat het met mijn max. hartslag te maken had.

Test gedaan, max. hartslag ingevuld en mijn waardes veranderde direct. Kreeg ook melding dat ik 'Productief' bezig was en zag positieve scores met trainings effect. Dus wel iets om in de gaten te houden als je hier tegen aanloopt en de standaard formule hebt gebruikt.

Ook hierin jammer dat Garmin geen FAQ voor heeft opgesteld als je trainings resultaten steeds negatief uitvallen en zonder direct te weten waardoor het komt.

[ Voor 42% gewijzigd door rutgergron op 18-09-2020 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
Garmin verwacht zinnige waarden en gaat er natuurlijk wel een beetje vanuit dat je als serieuze loper weet dat 220-leeftijd het slechtste is wat je kan kiezen op zelf getallen verzinnen na. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Gonadan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:01:
Garmin verwacht zinnige waarden en gaat er natuurlijk wel een beetje vanuit dat je als serieuze loper weet dat 220-leeftijd het slechtste is wat je kan kiezen op zelf getallen verzinnen na. ;)
Er zijn ook genoeg lopers die serieus bezig maar misschien net beginnen met het lopen met een hartslagmeter. Dan kan het wel een dingetje zijn waar je overheen kijkt of nog niet over na hebt gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
rutgergron schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:47:
Ook hierin jammer dat Garmin geen FAQ voor heeft opgesteld als je trainings resultaten steeds negatief uitvallen en zonder direct te weten waardoor het komt.
Ik weet het nu even niet zeker, maar zet Garmin niet standaard automatisch bepalen van max HR aan? Als je dat overschrijft en zelf een hartslagwaarde invult, kan Garmin ook niet weten dat je 220 - leeftijd hebt gedaan of dat je dat op basis van een lab test hebt gedaan.

Trainingsresultaten die steeds negatief zijn, kunnen er overigens ook op wijzen dat je ziek bent (of zwanger), of dat je een resultaat van een oude test gebruikt. In automatische mode heeft de optische sensor bij mij ook al eens een veel te hoge max HR gemeten en ingesteld, dus ideaal is die ook niet. Ik gebruik de optische sensor alleen als ik eens héél rustig loop met iemand/een groep ver onder mijn vorm, je verwacht je er niet aan dat die dan je max HR gaat wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
MacPoedel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:40:
[...]

Ik weet het nu even niet zeker, maar zet Garmin niet standaard automatisch bepalen van max HR aan? Als je dat overschrijft en zelf een hartslagwaarde invult, kan Garmin ook niet weten dat je 220 - leeftijd hebt gedaan of dat je dat op basis van een lab test hebt gedaan.

Trainingsresultaten die steeds negatief zijn, kunnen er overigens ook op wijzen dat je ziek bent (of zwanger), of dat je een resultaat van een oude test gebruikt. In automatische mode heeft de optische sensor bij mij ook al eens een veel te hoge max HR gemeten en ingesteld, dus ideaal is die ook niet. Ik gebruik de optische sensor alleen als ik eens héél rustig loop met iemand/een groep ver onder mijn vorm, je verwacht je er niet aan dat die dan je max HR gaat wijzigen.
Naar mijn weten gebruikt Garmin standaard de formule 220-leeftijd voor de max. hartslag.

Uiteraard zal je tijdens trainen en daar misschien bovenuit komen en dat vervolgens als ijkpunt nemen. Het punt hiermee is dat je pas op je echte max. komt met all-out interval.

Kan dus zijn dat je maanden of langer in 'verkeerde' hartslag zones traint die zonder dat je het doorhebt niet voor jou fysieke gesteldheid geldt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je begint met op hartslag trainen in bepaalde hartslagzones, dan mag ik toch aannemen dat je je daar een beetje in verdiept en niet zomaar aan de slag gaat. Ik heb voordat ik met een Garmin horloge met optische hartslagmeter ging sporten, een jaartje of twee een Fitbit Charge HR gebruikt. En bij Fitbit had je alleen de 220-leeftijd setting en klopte er bij mij niets van. Al mijn trainingen zaten in de hoogste zone, zelfs een rustig duurloopje, dus dit was volstrekt nutteloos. En Fitbit deed er niets aan, wat een van mijn redenen was om de overstap naar Garmin te maken wat betreft hartslagmeting. Ik had toen al een Garmin FR610 en die droeg ik dan voor de GPS registratie. Dus van 2 naar 1 apparaat gegaan en een VA HR gekocht. Nu kon ik de zones wel goed instellen obv mijn maximum hartslag. De FR645M, die ik nu sinds 2,5 jaar gebruik, ging weer een stapje verder, omdat ik de zones nu kan instellen obv mijn lactaatdrempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
220-44 euh....176 als max hartslag voor mij. Nou dan was ik al verschillende keren doodgegaan. Ik tik 190 aan als ik to the max ga. Dit soort rekensommetjes neem ik altijd met een flinke korrel zout. Meten is weten, dus gewoon rennen of fietsen tot je omvalt :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
220 - 36 = 184

Werkelijke Max HR: 201. Toevallig di weer aangetikt met een Crossfit workout. Blijft eig ook al 5 jaar zo rond de 200 hangen.

Mn vriendin daarentegen heeft maar een Max hr van 173 bij dezelfde leeftijd.

Enorm verschil. Die 220 - leeftijd is echt het domste dat ooit bedacht is. Staistisch werkt het mss, maar individueel is het waardeloos.

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 18:44
Welk toestel heb je? Als je eentje hebt met ingebouwde kaarten dan kan je ook calibratie van je (barometrische) altimeter naar DEM (Digital Elevation Model) uitvoeren. En anders idd beter de gekende hoogte van de startplaats van jouw looptocht ingeven (manuele calibratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Kan het zijn dat het geheugen van de opgeslagen activiteiten limiet van de Vivoactive 3 is opgehoogd?

Ik heb hier nog eentje liggen en kijk in geschiedenis en zie dat er veel meer activiteiten in staan opgeslagen dan de '7 timed activities' wat op de Garmin website staat.

[ Voor 6% gewijzigd door rutgergron op 20-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rutgergron schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:05:
Kan het zijn dat het geheugen van de opgeslagen activiteiten limiet van de Vivoactive 3 is opgehoogd?

Ik heb hier nog eentje liggen en kijk in geschiedenis en zie dat er veel meer activiteiten in staan opgeslagen dan de '7 timed activities' wat op de Garmin website staat.
Niet officieel, maar toen Garmin laatst gehackt is, kwamen er meldingen binnen van VA bezitters dat ze gewoon meer dan 7 activiteiten op hun horloges hadden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
PatrickC schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:13:
[...]

Niet officieel, maar toen Garmin laatst gehackt is, kwamen er meldingen binnen van VA bezitters dat ze gewoon meer dan 7 activiteiten op hun horloges hadden staan.
Was van korte duur, staan nu weer max. 8 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Met die hack heb ik workouts manueel moeten uploaden. Toen stonden > 50 workouts op mijn VA4. De interface toont misschien wel enkel de laatste 7, geen idee, maar het horloge houdt er veel meer bij.
Pagina: 1 ... 167 ... 319 Laatste