Hier een fenix 6 pro. En draag hem zelfs nog niet eens altijd hele dag. Wilde graag pace pro maar geen 245M terwijl ik een 645M had. De 945 is niet veel goedkoper dan de fenix 6 pro. Dus toen maar voor de 6 pro gegaan 😂rutgergron schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:08:
Ik vraag mij weleens af voor degene die in bezit zijn van de Fenix, Forerunner 945 serie of die ook aan multisport doen?
Ikzelf niet namelijk, hardlopen aantal keren per week en zo nu en dan een hike vakantie.
Haha zo kan het gaan in de Garmin wereld.Cloud_VII schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:26:
[...]
Hier een fenix 6 pro. En draag hem zelfs nog niet eens altijd hele dag. Wilde graag pace pro maar geen 245M terwijl ik een 645M had. De 945 is niet veel goedkoper dan de fenix 6 pro. Dus toen maar voor de 6 pro gegaan 😂
We zijn inmiddels bijna een jaar verder en wat schetst mijn verbazing. Ik heb weer haarscheurtjes ontdekt... precies op dezelfde plek als mijn vorige exemplaarMiki schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:44:
Grumble, vandaag D-Day om de DtD te gaan lopen breekt eerst mijn bandjeshouder af van mijn originele FR645 band. Ok, niks aan de hand want ik heb nog wel ergens een AliExpress bandje liggen. Zie ik tijdens het wisselen het inmiddels bekende breuk probleem. Het zijn bij mij gelukkig alleen wat voelbare scheurtjes maar balen doe ik er wel van.
Morgen maar even contact opnemen met Garmin of is het toch handiger om even langs Run2Day te gaan? Dat is waar ik het horloge gekocht heb.

Gezien de leeftijd van het horloge en verlopen garantie op het omruil exemplaar heb ik er een hard hoofd in dat ik nog iets van garantie mag verwachten. Mijn vertrouwen in Garmin is even weg...
[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 09-09-2020 16:02 ]
Da's flink balen, en vreemd dat het vervangend exemplaar ook uit de 'foute serie' komt dus... Maar ik zou eerst even bellen met Garmin, en pas daarna je vertrouwen eventueel verliezenMiki schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:58:
[...]
We zijn inmiddels bijna een jaar verder en wat schetst mijn verbazing. Ik heb weer haarscheurtjes ontdekt... precies op dezelfde plek als mijn vorige exemplaar
Gezien de leeftijd van het horloge en verlopen garantie op het omruil exemplaar heb ik er een hard hoofd in dat ik nog iets van garantie mag verwachten. Mijn vertrouwen in Garmin is even weg...
Zodat ik weer een exemplaar kan ontvangen wat hooguit een jaar mee gaat...mrwolf schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:30:
[...]
Da's flink balen, en vreemd dat het vervangend exemplaar ook uit de 'foute serie' komt dus... Maar ik zou eerst even bellen met Garmin, en pas daarna je vertrouwen eventueel verliezen
Morgen maar eens bellen maar ik vrees dat ik niet meer in aanmerking kom voor garantie. Garmin topic staat er vol mee

Is het al meer dan 2 jaar terug dat je de eerste FR645 had? Dan heb je nog gewoon garantie, maar zelfs na 2 jaar mag dit niet gebeuren en vind ik dat Garmin het moet oplossen. Bij mijn FR645 trouwens zie ik nog niets na dik 2 jaar en ik draag het horloge 24x7.Miki schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:39:
[...]
Zodat ik weer een exemplaar kan ontvangen wat hooguit een jaar mee gaat...
Morgen maar eens bellen maar ik vrees dat ik niet meer in aanmerking kom voor garantie. Garmin topic staat er vol mee
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik draag mijn FR645 ook 24x7 maar zie het resultaat bij het omgeruilde exemplaar:PatrickC schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:03:
[...]
Is het al meer dan 2 jaar terug dat je de eerste FR645 had? Dan heb je nog gewoon garantie, maar zelfs na 2 jaar mag dit niet gebeuren en vind ik dat Garmin het moet oplossen. Bij mijn FR645 trouwens zie ik nog niets na dik 2 jaar en ik draag het horloge 24x7.
:strip_exif()/f/image/FyW1rneN6UK5guFEREN6vRi3.jpg?f=fotoalbum_medium)
2019:
:strip_exif()/f/image/wVkuPcgbEPqb6EIxHnaZaUKG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Precies hetzelfde probleem dus...
Gelukkig heb ik nog een "leuke" reparatie bon
/f/image/6rup6PTwAc3aQ0T9pj79q6OM.png?f=fotoalbum_medium)
Yup.. vele jaren
Ik had verwacht dat iemand inmiddels wel de kortingen had gepost. Niet om reclame te maken, maar als iemand nog op kortingen zat te wachten, hierzo:
https://buy.garmin.com/nl...ATURE_GIFTONSALEEMEA=true
Alleen vandaag volgens de mail.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
€150 korting op de Fenix 6 Pro Sapphire... niet verkeerd... 20% korting.sander_g schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
Ik had verwacht dat iemand inmiddels wel de kortingen had gepost. Niet om reclame te maken, maar als iemand nog op kortingen zat te wachten, hierzo:
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Net besteld :-) nu in blijde afwachting van de leveringPatrickC schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:50:
[...]
€150 korting op de Fenix 6 Pro Sapphire... niet verkeerd... 20% korting.
@rutgergron Sla je slag, je kunt je huidige Fenix nog terusturen

Welke heb je precies dan?Roozzz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:52:
@sander_g Dank voor de tip! Zojuist de pro sapphire besteld als cadeautje. Ik zat er al even naar te gluren, maar deze korting was de druppel
-edit- de goede Sander nu getagged
Welke opties en hoe duur?
Ik kom er niet uit
Week geleden nog meer betaald voor een Pro, beetje balen. Maarja...Roozzz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:52:
@sander_g Dank voor de tip! Zojuist de pro sapphire besteld als cadeautje. Ik zat er al even naar te gluren, maar deze korting was de druppel
Waarom? Ze zullen er vast zijn, ikzelf (945 bezitter) niet...rutgergron schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:08:
Ik vraag mij weleens af voor degene die in bezit zijn van de Fenix, Forerunner 945 serie of die ook aan multisport doen?
Ikzelf niet namelijk, hardlopen aantal keren per week en zo nu en dan een hike vakantie.
En er is geen perfect horloge, er is altijd wel iets. Jij stoort je aan de witte streepjes? Ik stoor me aan het feit dat ze er niet op zitten (again, 945).
Er zijn altijd wel dingen die beter kunnen, maar uiteindelijk is dit voor mij op dit moment het beste horloge, klaar en daar gaat het om. En als de 955 uitkomt zien we wel weer verder.
Mooi dat de sapphire varianten nu goedkoper zijn. Wel jammer dat de non-sapphire versies niet bijvoorbeeld 100 euro goedkoper zijn geworden, dat had denk ik nog flink wat extra sales opgeleverd.
[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 10-09-2020 15:05 ]
Waarschijnlijk lopen die al goed genoeg.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Deze dus. Een van de verjaardagsaanbiedingen.Aggressor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:15:
[...]
Welke heb je precies dan?
Welke opties en hoe duur?
Ik kom er niet uit
€599,- 47mm met maps en sapphire.
Wat jij wilt mag je helemaal zelf bedenken, dat kan ik niet voor je bepalen
De 6x non sapphire is ook in de aanbieding. Maar zit in dezelfde prijsklasse ja. Ik ga ervan uit dat die daaronder al hard genoeg lopen...Aghanim schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:59:
Mooi dat de sapphire varianten nu goedkoper zijn. Wel jammer dat de non-sapphire versies niet bijvoorbeeld 100 euro goedkoper zijn geworden, dat had denk ik nog flink wat extra sales opgeleverd.
[ Voor 34% gewijzigd door Roozzz op 10-09-2020 15:55 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Ik loop vooral en doe ook aan fitness en wandelen en soms spring ik op de MTB.rutgergron schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:08:
Met mooi weer ga ik ook wel eens hardlopen en dan halverwege het rondje bij een sport/calisthenics park doe ik wat krachtoefeningen en loop ik weer naar huis.
Dan is multisport en switchen tussen activiteiten wel handig zodat alles in 1 activiteit staat alhoewel Strava er toch meerdere losse onderdelen van maakt

wat is het verschil dan tussen die en https://www.amazon.nl/Gar...erm-Zwarte/dp/B07VZZ3GW5/ ?Roozzz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:52:
[...]
Deze dus. Een van de verjaardagsaanbiedingen.
€599,- 47mm met maps en sapphire.
Wat jij wilt mag je helemaal zelf bedenken, dat kan ik niet voor je bepalen
[...]
De 6x non sapphire is ook in de aanbieding. Maar zit in dezelfde prijsklasse ja. Ik ga ervan uit dat die daaronder al hard genoeg lopen...
ik heb liever helemaal zwart
Zo te zien is die op Amazon geen Sapphire. Dan krijg je Gorilla Glass (en een andere bezel blijkbaar).Aggressor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:57:
[...]
wat is het verschil dan tussen die en https://www.amazon.nl/Gar...erm-Zwarte/dp/B07VZZ3GW5/ ?
ik heb liever helemaal zwart
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Die andere bezel is geen dlc coating die de Sapphire en solar wel hebben. Coating is harder en krasbestendigersander_g schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:03:
[...]
Zo te zien is die op Amazon geen Sapphire. Dan krijg je Gorilla Glass (en een andere bezel blijkbaar).
Ik kan het niet vaak genoeg noemen, maar let erop dat de zwarte varianten geverfd zijn. Je gaat elk krasje op de bezel dus goed zien omdat dan de metaalkleur naar voren komt.
Daarbij weet ik niet hoe voorzichtig jullie zijn, maar mijn horloge gaat gegarandeerd krassende materialen tegen komen en daar kan geen coating tegenop.
Daarbij weet ik niet hoe voorzichtig jullie zijn, maar mijn horloge gaat gegarandeerd krassende materialen tegen komen en daar kan geen coating tegenop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is dus de reden dat ik mijn fēnix 3 met zilverkleurige bezel nog steeds niet vervang. Ik heb een paar mooie banden erbij (origineel Garmin, inclusief de lederen versie) en vind het formaat prettig, dus een upgrade betekent meteen diep in de buidel tasten voor een 6X pro. Die heeft geen lichte bezel, dus moet ik nog dieper graven voor de 6X Pro Solar (en dan eigenlijk ook titanium) of de Quatix 6X. Dat gaat me toch echt te ver.Gonadan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:32:
Ik kan het niet vaak genoeg noemen, maar let erop dat de zwarte varianten geverfd zijn. Je gaat elk krasje op de bezel dus goed zien omdat dan de metaalkleur naar voren komt.
Ik was even aan het twijfelen over een 6X pro met dan maar de zwarte bezel, maar jouw opmerking heeft de twijfel weggehaald. Je hebt me zojuist 560 euro bespaard. Waarvoor dank.
Punctuality is the politeness of kings
Idem dito.Roozzz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:52:
Zat eigenlijk nog te wachten om te zien wat deze maand aan nieuwe (sport)watches zou brengen.. alleen deze korting was te aantrekkelijk.
Wellicht heeft de announcement van nieuwe Apple watches wel tot extra korting geleid bij Garmin
Amen to that, enorm zonde. Maar aan de andere kant, het zijn nu al zoveel 'krasjes' dat het me niet meer uitmaakt op mijn Fenix 6.Gonadan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:32:
Ik twijfelde ook al een tijd of ik niet toch de Fenix 6x Pro zou halen en door deze korting nog sterker, maar aangezien die op Amazon doorlopend verkrijgbaar lijkt te zijn voor ~585eur laat ik het nog even voor wat het is, met name ook omdat ik vermoed dat de Forerunner 745 en 955 echt op het punt staan aangekondigd te worden en de Fenix 7 waarschijnlijk ook over een paar maandjes alweer uit zullen komen. Release cycle van nieuwe Fenix's lijkt per 5 kwartalen te zijn (zie o.a. hier en dan tabel 'Launch dates'), en de Fenix 6 lijn is uitgebracht in Q3 2019, dus ik vermoed dat de Fenix 7 gelanceerd of op z'n minst aangekondigd gaat worden in Q4 2020 of Q1 2021... mits Corona niet teveel vertraging heeft veroorzaaktXan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:45:
[...]
Idem dito.
Zat eigenlijk nog te wachten om te zien wat deze maand aan nieuwe (sport)watches zou brengen.. alleen deze korting was te aantrekkelijk.
Wellicht heeft de announcement van nieuwe Apple watches wel tot extra korting geleid bij Garmin
Vraagje. Vanavond voor het eerst met de Stryd app op de Apple Watch gelopen. Achteraf m'n resultaten in de app bekeken maar ik snap even iets niet.
:strip_exif()/f/image/7FS0aCELDlsPnAbJf4Sa63pX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken hier de power, afstand, leg spring stiffness, vervolgens een rare waarde en dan nog de cadans en ground contact time. Die rare waarde lijkt de kilometertijd te zijn van start van een ronde tot de start van de volgende ronde. Nogal nutteloos imo, als er rust tussen zit.
Weet iemand hoe ik instel dat er in plaats van die waarde 'gewoon' de tijd komt te staan die de ronde geduurd heeft?
:strip_exif()/f/image/7FS0aCELDlsPnAbJf4Sa63pX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik herken hier de power, afstand, leg spring stiffness, vervolgens een rare waarde en dan nog de cadans en ground contact time. Die rare waarde lijkt de kilometertijd te zijn van start van een ronde tot de start van de volgende ronde. Nogal nutteloos imo, als er rust tussen zit.
Weet iemand hoe ik instel dat er in plaats van die waarde 'gewoon' de tijd komt te staan die de ronde geduurd heeft?
[ Voor 28% gewijzigd door Krylinck op 11-09-2020 01:00 ]
Hoe zet je je horloge op pauze? Het kan zijn dat die niet goed wordt doorgegeven aan de Stryd waardoor die alleen de lap-markering herkent. Wat ik zo via google kan vinden moet je wellicht auto pause bij Stryd aanzetten.Krylinck schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:46:
Vraagje. Vanavond voor het eerst met de Stryd app op de Apple Watch gelopen. Achteraf m'n resultaten in de app bekeken maar ik snap even iets niet.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Als ik je overzicht vergelijk met mijn Stryd PowerCenter, dan zou die rare waarde je tempo moeten zijn. Alleen is het dan gek dat er geen /km achter staat. En volgens mij kan je deze waarde niet vervangen door een andere waarde. Althans niet op Android of in PowerCenter.Krylinck schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:46:
Overigens begrijp ik je resultaten niet; deze zijn voor mij all over the place. Wat is dit voor training? En hoe heb je deze vastgelegd? Heb je bijv. tussendoor gepauzeerd? Staat de training toevallig ook op Strava?
Een voorbeeld: je tempo is in de laatste twee rondes behoorlijk hoger dan in de eerste ronde (320 W vs 236 W) en je beenritme is ook hoger (190 spm vs 179spm). Toch is je grondcontacttijd in de laatste twee rondes hoger of gelijk, terwijl ik deze juist lager zou verwachten.
[ Voor 27% gewijzigd door elastiek op 11-09-2020 09:47 ]
Is dit niet een oplossing?Gonadan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:32:
https://www.amazon.nl/dp/..._r_cp_apa_i_bp4wFbWGZ357B
Bezel protectie geval
Nee da's geen oplossing, dat is een workaround. Beetje van de categorie dat je per se een mooie telefoon wilt hebben en hem dan in een graflelijk hoesje (pleonasme) stopt. Dan kan je net zo goed een lelijke telefoon kopen.noodel1988 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:05:
[...]
Is dit niet een oplossing?
https://www.amazon.nl/dp/..._r_cp_apa_i_bp4wFbWGZ357B
Bezel protectie geval
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eens, maar geen krassen 😉Gonadan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:04:
[...]
Nee da's geen oplossing, dat is een workaround. Beetje van de categorie dat je per se een mooie telefoon wilt hebben en hem dan in een graflelijk hoesje (pleonasme) stopt. Dan kan je net zo goed een lelijke telefoon kopen.
Jawel hoor, maar niet in je horloge.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb even een simpele vraag.
Vriend van mij heeft een Garmin 645, het syncen via bluetooth werkte altijd prima totdat hij een andere telefoon kocht. Nu disconnect de Garmin om de paar dagen en komt dan met de Bluetooth code op het scherm. Ik heb de App en het horloge al geupdate, maar het blijft een probleem.
De vraag is nu, kan ik bluetooth niet gewoon disablen? Het horloge zit ook aan de wifi, dus ik zou denken dat bluetooth dan eigenlijk overbodig is om de activiteiten te syncen, of zie ik nu iets over het hoofd?
Vriend van mij heeft een Garmin 645, het syncen via bluetooth werkte altijd prima totdat hij een andere telefoon kocht. Nu disconnect de Garmin om de paar dagen en komt dan met de Bluetooth code op het scherm. Ik heb de App en het horloge al geupdate, maar het blijft een probleem.
De vraag is nu, kan ik bluetooth niet gewoon disablen? Het horloge zit ook aan de wifi, dus ik zou denken dat bluetooth dan eigenlijk overbodig is om de activiteiten te syncen, of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit zou moeten werken. Ik heb laatst een aantal dagen bluetooth niet gebruikt en mijn activiteiten werden automatisch via wifi gesynct naar Garmin Connect.Nukubu schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:35:
Ik heb even een simpele vraag.
Vraagje over audio prompts op een garmin: vanaf welke serie (en model) kan je audio prompts ontvangen op het moment dat je HR boven of onder een zone zit? Heb nu een 235 en daar kan ik alleen met een vaste tijdsfrequentie mijn HR teruggekoppeld krijgen.
Iemand advies mbt draadloze oordopjes?
Mijn oog was hierop gevallen: JBL Endurance RUNBT. Is dit wat? Vraag mij af of earbuds zonder snoer niet nog comfortabeler zijn.
Mijn oog was hierop gevallen: JBL Endurance RUNBT. Is dit wat? Vraag mij af of earbuds zonder snoer niet nog comfortabeler zijn.
Zonder snoer heb je twee dingen die je kunt kwijtraken.rutgergron schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:
En qua comfort maakt dat snoertje niet zo heel veel uit. Nou ben jij - NOFI - in je zoektocht naar je sporthorloge wel 'de prinses op de erwt', dus het zou kunnen dat jij enorm last hebt van zo'n snoertje...
Normaliter ben ik van 'team geen muziek', maar voor op de racefiets heb ik laatst in een opwelling een Aftershokz Air gekocht. Heb hem laatst ook eens gebruikt bij een rondje hardlopen en dat is erg fijn. De geluidskwaliteit is met bone-conduction natuurlijk niet perfect, maar dat vind ik tijdens het lopen of fietsen niet zo'n punt. Dat je overig verkeer kunt blijven horen is wat mij betreft wel echt een pluspunt.
Maar goed, dat ding kost wel iets meer dan die JBL's die je noemt...
[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 11-09-2020 22:54 ]
Ik weet niet of dit nog ontopic is, maar aangezien er tegenwoordig al veel sporthorloges zijn met muziek-fucties kan ik hier misschien wel nog op antwoorden? Waar zou je die earbuds dan bij zoeken te gebruiken? Ik neem aan om te pairen met een sporthorloge? In dat geval zou ik toch eerst proberen ervaringen op te zoeken met dat specifieke type, in combinatie met je horloge (of toch een horloge van een vergelijkbaar type binnen dat merk).rutgergron schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:
'k Heb geen ervaringen met die JBL's die je noemt, maar gezien de prijsstelling zou ik er ook geen wonderen van verwachten. Op gebied van audiokwaliteit hoeft dat nu ook niet echt, maar het zou bvb wel kunnen dat de bluetooth ontvanger aan de rechterkant van je hoofd zit, en als je je horloge links draagt, zou de kans bestaan dat de ontvangst soms wegvalt (je lichaam bestaat voor grootste deel uit water, en dat houdt nogal goed allerlei soorten 'radiogolven' tegen
Zelf heb ik me onlangs een de 'MPow Flame Lite' earbuds gekocht voor m'n Fenix 5 plus. 't Is ook wat een gok (wel al ervaringen gelezen van MPows en Garmin, maar dat ging dan over andere types), maar tot nu toe nog geen problemen mee gemerkt. Werkt met 'earhooks', en geen koordje, maar zijn wel afzonderlijk te pairen (dus hebben beiden een bluetooth ontvanger), waardoor ik vermoed dat dit iets 'robuuster' is qua verbinding.
@rutgergron Jabra Elite 75t. Goede geluidskwaliteit, lange batterij en vallen niet uit je oren tijdens het hardlopen.
En dan de active uitvoering ervan. Kunnen net wat beter tegen vocht en schijnen nog betere pasvorm te hebben.Aghanim schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:46:
@rutgergron Jabra Elite 75t. Goede geluidskwaliteit, lange batterij en vallen niet uit je oren tijdens het hardlopen.
Hier de Jabra 65T Elite Active, (ik zou nu de 75t nemen).. zitten perfect/vast, kunnen geluid doorlaten en werken perfect met de Garmins.rutgergron schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:
Kanonnier zeg maar.
@Poekie ik zal kijken of autopause iets uithaalt, thanks. Daarmee ben ik voor een duurloop inderdaad geholpen. Voor intervallen zal ik het waarschijnlijk maar moeten accepteren, maar ik ga kijken wat er mogelijk is.
De training staat inderdaad op Strava: https://strava.app.link/xakcz9zzI9
Vastgelegd met de Apple Watch dus.
Gepauzeerd zoals ik aangaf: aan het einde van een ronde drukte ik op pauze en lap. Maar blijkbaar wordt de kilometertijd berekend door de tijd van het starten van een ronde tot het starten van de volgende ronde te nemen. En dat is absoluut niet logisch.
De laatste twee rondes zijn het begin van mijn training. De eerste is inlopen en de tweede (60m) hoort daar nog bij. Dat verklaart de verschillen, al heb ik geen verklaring voor de gct.elastiek schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:45:
[...]
Als ik je overzicht vergelijk met mijn Stryd PowerCenter, dan zou die rare waarde je tempo moeten zijn. Alleen is het dan gek dat er geen /km achter staat. En volgens mij kan je deze waarde niet vervangen door een andere waarde. Althans niet op Android of in PowerCenter.
Overigens begrijp ik je resultaten niet; deze zijn voor mij all over the place. Wat is dit voor training? En hoe heb je deze vastgelegd? Heb je bijv. tussendoor gepauzeerd? Staat de training toevallig ook op Strava?
Een voorbeeld: je tempo is in de laatste twee rondes behoorlijk hoger dan in de eerste ronde (320 W vs 236 W) en je beenritme is ook hoger (190 spm vs 179spm). Toch is je grondcontacttijd in de laatste twee rondes hoger of gelijk, terwijl ik deze juist lager zou verwachten.
De training staat inderdaad op Strava: https://strava.app.link/xakcz9zzI9
Vastgelegd met de Apple Watch dus.
Gepauzeerd zoals ik aangaf: aan het einde van een ronde drukte ik op pauze en lap. Maar blijkbaar wordt de kilometertijd berekend door de tijd van het starten van een ronde tot het starten van de volgende ronde te nemen. En dat is absoluut niet logisch.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar een 235 kan toch ook een seintje geven als je in een activiteit boven of onder een ingestelde hartslag komt?Mr_Tomatohead schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:47:
Vraagje over audio prompts op een garmin: vanaf welke serie (en model) kan je audio prompts ontvangen op het moment dat je HR boven of onder een zone zit? Heb nu een 235 en daar kan ik alleen met een vaste tijdsfrequentie mijn HR teruggekoppeld krijgen.
Zie hier
Of bedoel je wat anders (ik weet geloof ik niet wat een audio prompt is
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Heb de wereld aan bedrade, draadloze (wel verbonden aan elkaar) en TWs'en geprobeerd. Nooit meer een draadje wat mij betreft. Heb nu op voor op de fiets el cheapo Ali's, maar wel met 9 uur accuduur in de oortjes. Geluidskwaliteit op de fiets ruim voldoende.rutgergron schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:39:
Pasvorm is bij elke vorm uiteraard relevant, wat bij de een goed zit, valt er bij de ander uit. Ik heb een paar gehad waarbij links prima zat en rechts er continu uitviel. Veiligheid is wel een dingetje, wat dat betreft zou ik die bone conducting units wel eens willen proberen.
Deze tweaker biedt goede info: https://www.scarbir.com/
Sinds mijn post ben ik al iets verder in mijn zoektocht. Als je een workout maakt kan je deze ook op basis van HR zone instellen. Horloge trilt nu in ieder geval als je HR te laag/hoog is. Idealiter zou ik hier ook een via mijn Bluetooth oortjes een audiosignaal over ontvangen. Is dat überhaupt een optie op welke Garmin dan ook? Kan dit op mijn fr235 (volgens mij niet)?KnOeFz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:51:
[...]
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar een 235 kan toch ook een seintje geven als je in een activiteit boven of onder een ingestelde hartslag komt?
Zie hier
Of bedoel je wat anders (ik weet geloof ik niet wat een audio prompt is)
Dat is het verschil tussen moving average en elapsed average. Wordt aan gewerkt, las ik van de week als antwoord op een vraag van een andere beta-user:Krylinck schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:34:
Maar blijkbaar wordt de kilometertijd berekend door de tijd van het starten van een ronde tot het starten van de volgende ronde te nemen. En dat is absoluut niet logisch.
There are some differences in the way those two values are calculated at the moment. We are transitioning our applications to use moving averages. The value you see under the graph is a moving average. The value on the summary card is still an elapsed average and will be changed to moving soon.
Je activiteit duurde bijna 1,5 uur, waarvan je ruim een half uur hebt bewogen. Dat vertekent de data dus behoorlijk met elapsed average.
Vandaag "per ongeluk" met mijn Vivoactive 4 hardgelopen, normaliter gebruik ik die alleen als smartwatch en gebruik ik een Fenix 5s plus als sporthorloge. Ik was naar de atletiekvereniging geweest voor een bijscholingscursus en wilde toen nog wat lopen, maar bleek toen het "verkeerde" horloge bij me te hebben.
Hierdoor kwam ik erachter dat het 1,3 inch display en 260x260 pixels van de Vivoactive 4 (en de Fenix 6[pro]) toch echt een verschil is vergeleken met de 1,2 inch en 240x240 pixels van de Fenix 5s plus en bijna alle andere Garmin horloges. Mijn Datarun plus en premium datavelden zitten op beide horloges en hebben beide 7 metrics, bij de Vivoactive 4 is de leesbaarheid echter een stuk beter. Meer dan verwacht.
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe Forerunner 955 ook 260x260 met 1,3 inch diameter krijgt. Het horloge als geheel hoeft er niet groter van te worden, daar de Fenix 6 ook niet groter is dan de Fenix 5
Hierdoor kwam ik erachter dat het 1,3 inch display en 260x260 pixels van de Vivoactive 4 (en de Fenix 6[pro]) toch echt een verschil is vergeleken met de 1,2 inch en 240x240 pixels van de Fenix 5s plus en bijna alle andere Garmin horloges. Mijn Datarun plus en premium datavelden zitten op beide horloges en hebben beide 7 metrics, bij de Vivoactive 4 is de leesbaarheid echter een stuk beter. Meer dan verwacht.
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe Forerunner 955 ook 260x260 met 1,3 inch diameter krijgt. Het horloge als geheel hoeft er niet groter van te worden, daar de Fenix 6 ook niet groter is dan de Fenix 5
Thanks! Mjep, dat is een baantrainingelastiek schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:03:
[...]
Dat is het verschil tussen moving average en elapsed average. Wordt aan gewerkt, las ik van de week als antwoord op een vraag van een andere beta-user:
There are some differences in the way those two values are calculated at the moment. We are transitioning our applications to use moving averages. The value you see under the graph is a moving average. The value on the summary card is still an elapsed average and will be changed to moving soon.
Je activiteit duurde bijna 1,5 uur, waarvan je ruim een half uur hebt bewogen. Dat vertekent de data dus behoorlijk met elapsed average.
De stats zoals o.a. training effect, prestatie-conditie snap ik in grote lijnen maar wat kan je er eigenlijk mee los van het inzicht krijgen. Kan je de info ook daadwerkelijk toepassen aan het trainings regime?
Iemand misschien een site los van Garmin die het in grote lijnen uitlegt en hoe je het ook kan toepassen?
Iemand misschien een site los van Garmin die het in grote lijnen uitlegt en hoe je het ook kan toepassen?
De glossary van Runalyze geeft redelijk inzicht, met bronnen om eventueel verder te lezen. De termen zijn niet exact hetzelfde dus je moet wel weten waar de Garmintermen op slaan, maar die staan er ook in. Helaas dan weer niet gelinkt aan hetgeen het meest lijkt op wat uit hun eigen berekeningen komt.rutgergron schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:47:
De stats zoals o.a. training effect, prestatie-conditie snap ik in grote lijnen maar wat kan je er eigenlijk mee los van het inzicht krijgen. Kan je de info ook daadwerkelijk toepassen aan het trainings regime?
Runalyze is echt een goed platform qua details en informatie. Wel wat minder gebruiksvriendelijk dan Garmin, maar het is een heel stuk goedkoper ook 
@rutgergron vanuit mijzelf bezien:
-Training Status: geeft inzicht in je vorm, is meer concluderend.
- Training Load: in het groen houden
- Training Effect: Ik paste mijn trainingen er qua intensiteit enigszins op aan om zowel hoog als lage scores (tussen de 2 en 4.5) te halen
- Performance Conditie: als die +4 of hoger aangaf dan was het PR time. Alles overboord en gas er op!
Zijn deze gegevens noodzakelijk? Nee. Helpen ze? Jazeker. Ik mis ze ook wel nu ik een 4S heb. Runalyze compenseert dat redelijk. Daar is alleen geen Training Effect en Performance Conditie te vinden. Hier overigens ook nog wat info.
Enig puntje is dat zonder dat je de algoritmes kent, je ook niet weet of de waarden kloppen
@rutgergron vanuit mijzelf bezien:
-Training Status: geeft inzicht in je vorm, is meer concluderend.
- Training Load: in het groen houden
- Training Effect: Ik paste mijn trainingen er qua intensiteit enigszins op aan om zowel hoog als lage scores (tussen de 2 en 4.5) te halen
- Performance Conditie: als die +4 of hoger aangaf dan was het PR time. Alles overboord en gas er op!
Zijn deze gegevens noodzakelijk? Nee. Helpen ze? Jazeker. Ik mis ze ook wel nu ik een 4S heb. Runalyze compenseert dat redelijk. Daar is alleen geen Training Effect en Performance Conditie te vinden. Hier overigens ook nog wat info.
Enig puntje is dat zonder dat je de algoritmes kent, je ook niet weet of de waarden kloppen
[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 13-09-2020 12:55 ]
Ik weet niet of je deze site van Garmin ook al had gezien?rutgergron schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:47:
https://discover.garmin.com/nl-NL/performance-data/running/
Zou de gemiddelde hardloper genoeg wetenschappelijke kennis hebben op dat vlak om de algoritmes te kunnen valideren? ;Aghanim schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:51:
Het is het dat soort statistieken gewoon een kwestie van vertrouwen. En onder de streep maakt het eigenlijk ook niet eens uit. Verreweg de meeste winst wordt behaald door het feit dat je actief op je prestaties let en die bewust probeert te verbeteren. Dat is iets wat dergelijke statistieken goed stimuleren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het doorgelezen en was er ook mee bekend. Het gaat mij meer op het daadwerkelijk toepassen. Zolang het positieve cijfers zijn is er "niks aan de hand". Stel dat er na een training een negatief ratio uitkomt en dan?
Je hebt ook realtime prestatie-conditie die na 15a20min. word weer gegeven als dit bijv. -2 is doe je hier dan ook wat mee.
Daarom vraag ik mij af of al die extra info überhaupt wat bijdraagt. Is het weten van je hartslag, vo2 max, afstand/tijd niet voldoende voor ( ook ) de serieuze hardloper.
Voor mijn Fenix 5s plus had ik een Vivoactive 3 en die gaf beperkte informatie wat deels ook wel lekker trainen was. Alleen het broodnodige. Ik denk zelfs dat gevorderde lopers niet meer dan dat nodig hebben. Of vergis ik mij hierin.
Je hebt ook realtime prestatie-conditie die na 15a20min. word weer gegeven als dit bijv. -2 is doe je hier dan ook wat mee.
Daarom vraag ik mij af of al die extra info überhaupt wat bijdraagt. Is het weten van je hartslag, vo2 max, afstand/tijd niet voldoende voor ( ook ) de serieuze hardloper.
Voor mijn Fenix 5s plus had ik een Vivoactive 3 en die gaf beperkte informatie wat deels ook wel lekker trainen was. Alleen het broodnodige. Ik denk zelfs dat gevorderde lopers niet meer dan dat nodig hebben. Of vergis ik mij hierin.
[ Voor 21% gewijzigd door rutgergron op 13-09-2020 13:46 ]
@rutgergron Die realtime prestatie conditie is bij mij in ieder geval een goede indicatie en klopt ook bijna altijd met het gevoel dat ik heb. Als het lekker gaat zie ik in het begin b.v. 5+, maar als het niet goed voelt, dan zie ik b.v. -2 staan. Ook mijn rusthartslag is een goede inidicatie hoe uitgerust ik ben en als deze wat hoger is dan normaal, dan doe ik het een stukje rustiger aan met training. Bij VO2max waardes kijk ik vooral naar het verloop, aangezien de waarde naar mijn mening te hoog wordt ingeschat door Garmin bij mij. Maar een stijging of daling van deze waarde is voor mij wel een goede indicatie of ik goed bezig ben qua training.
Dan is het een teken dat je moet gaan nadenken of je de volgende training wel moet gaan doen / moet aanpassen. Ook als de getallen voor wat een zware training zou moeten zijn aangeven dat het voor jou een eitje was - misschien kan je dan meer aan.rutgergron schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:43:
Ik heb het doorgelezen en was er ook mee bekend. Het gaat mij meer op het daadwerkelijk toepassen. Zolang het positieve cijfers zijn is er "niks aan de hand". Stel dat er na een training een negatief ratio uitkomt en dan?
Het daadwerkelijk toepassen moet je zelf doen. Voor atleten die al bij een club lopen zal de trainer een hoop van dit soort gegevens zelf wel aangeven adhv resultaten/gesprekken met zijn pupillen (je loopt veel sneller dan je benodigde tijden op je intervallen?Misschien te laag gegrepen. Je voelt je beroerd? Ga maar met de iets langzamere mensen mee). Garmin wil dus die rol een beetje overnemen.
Je kan er dan voor kiezen de intervaltraining of lange duurloop die op je programma stond, niet te doen maar te vervangen door een rustigere/kortere training.Je hebt ook realtime prestatie-conditie die na 15a20min. word weer gegeven als dit bijv. -2 is doe je hier dan ook wat mee.
Klopt. Maar soms voel je je eerder geestelijk beroerd dan lichamelijk (al heeft dat vaak ook lichamelijk consequenties maar die zijn dus psychosomatisch) en kan je dus door die prestatieconditie bedenken dat je wel je moeilijker training gaat doen. Over het algemeen klopt de prestatieconditie eigenlijk wel met hoe ik me bedacht te voelen.die gaf beperkte informatie wat deels ook wel lekker trainen was. Alleen het broodnodige. Ik denk zelfs dat gevorderde lopers niet meer dan dat nodig hebben. Of vergis ik mij hierin.
Maar omdat het voor een redelijk grote groep wel nuttig is en de data toch beschikbaar is zie ik niet in waarom het niet toegevoegd zou moeten zijn.
Je kunt het ook gewoon uitzetten, die meldingen.
De prestatie-conditie trends zijn bij mij vaak alleen in het begin van de training positief en zakken dan naar 0 of negatief... Of ik een training te zwaar vond.. daar heb ik geen horloge voor nodig... dat voel je en als het nodig is plan je een extra dag rust.
Maar hoe kan het dan dat ik het lopen weer steeds beter ga vinden en mijn VO2 max ook omhoog gaat?
Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde en ik vind het lopen op hartslag een hele directe terugkoppeling waar ik wat mee kan ipv een toch wat vaag begrip als prestatie-conditie ....
Heb een tijd geleden eens gesurft naar sites dit dit prestatie-conditie thema bespreken:... Het was vooral gerecyclde info van Garmin..... geen additionele achtergrond info oid, geen voorbeelden en toelichting hoe j er dan mee om zou kunnen gaan.
Wel jammer, ik denk dat veel sporten zo een website erg leuk zouden vinden, maar mss heb ik niet goed gezocht... kan.
Maar hoe kan het dan dat ik het lopen weer steeds beter ga vinden en mijn VO2 max ook omhoog gaat?
Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde en ik vind het lopen op hartslag een hele directe terugkoppeling waar ik wat mee kan ipv een toch wat vaag begrip als prestatie-conditie ....
Heb een tijd geleden eens gesurft naar sites dit dit prestatie-conditie thema bespreken:... Het was vooral gerecyclde info van Garmin..... geen additionele achtergrond info oid, geen voorbeelden en toelichting hoe j er dan mee om zou kunnen gaan.
Wel jammer, ik denk dat veel sporten zo een website erg leuk zouden vinden, maar mss heb ik niet goed gezocht... kan.
[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 13-09-2020 14:58 ]
In een review van DCR (volgens mij de Coros Apex) stelde hij dat de informatie die de Coros op dit gebied geeft niet logisch/betrouwbaar is. Als je er te veel op leunt, en te weinig naar je lichaam luistert, zou je dus wel verkeerde dingen kunnen doen.
Paar weken terug een duurloop gedaan van 20km. viel mij erg pittig. Ook te zien in het grafiek, wat had ik dan kunnen 'doen'. Dit vind ik dan lastig te bepalen.
:strip_exif()/f/image/wNDDl1NABdHJIngTljkKCjgd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wNDDl1NABdHJIngTljkKCjgd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xnfe7XxzrDBejkSBze6ImjNC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door rutgergron op 13-09-2020 15:25 ]
Garmin zegt het zelf ook. Performance condition can also be an indicator of fatigue level, especially at the end of a long training run or ride. Jullie geven allemaal aan dat die PC laag/negatief wordt aan het einde van de activiteit, dat is dus niet vreemd.
@rutgergron Een 3.3 (From 3.0 to 3.9 - Improves your aerobic fitness if repeated as part of your weekly training program) op aeroob training effect is heel logisch voor een lange duurloop. Aangezien je het zelf vrij pittig vond kun je volgende keer proberen langzamer te starten maar wat stabieler in tempo te lopen. Waarschijnlijk ben je iets te snel gestart - je grafiek laat een duidelijke positieve split zien. Probeer dat dan wat vlakker te krijgen, dan voelt het einde minder heftig.
@route99 jij bent ook niet het publiek waar Garmin deze snufjes voor aanbiedt. Je bent toch zelf coach geweest?
@rutgergron Een 3.3 (From 3.0 to 3.9 - Improves your aerobic fitness if repeated as part of your weekly training program) op aeroob training effect is heel logisch voor een lange duurloop. Aangezien je het zelf vrij pittig vond kun je volgende keer proberen langzamer te starten maar wat stabieler in tempo te lopen. Waarschijnlijk ben je iets te snel gestart - je grafiek laat een duidelijke positieve split zien. Probeer dat dan wat vlakker te krijgen, dan voelt het einde minder heftig.
@route99 jij bent ook niet het publiek waar Garmin deze snufjes voor aanbiedt. Je bent toch zelf coach geweest?
Dit inderdaad. Statistiek en hulpmiddelen zijn tof, maar het allerbelangrijkste is dat je je lichaam leert kennen en ernaar luistert.Aghanim schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:09:
en te weinig naar je lichaam luistert, zou je dus wel verkeerde dingen kunnen doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks voor de tip. Maar hoe bedoel je dat wat vlakker te krijgen, als je in begin positieve split krijgt dan ga ik er toch vanuit dat je op die manier je run kan vervolgen?Poekie schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:42:
Garmin zegt het zelf ook. Performance condition can also be an indicator of fatigue level, especially at the end of a long training run or ride. Jullie geven allemaal aan dat die PC laag/negatief wordt aan het einde van de activiteit, dat is dus niet vreemd.
Positieve split is dat je de eerste helft sneller loopt dan de tweede, dat heeft niets met Garmin metingen te makenrutgergron schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:53:
[...]
Thanks voor de tip. Maar hoe bedoel je dat wat vlakker te krijgen, als je in begin positieve split krijgt dan ga ik er toch vanuit dat je op die manier je run kan vervolgen?
Je liep de eerste 10km sneller dan je gemiddelde, de tweede 10km langzamer. Door te proberen (en dat is moeilijk hoor, zeker op deze afstanden) dat iets meer bij elkaar te krijgen zul je waarschijnlijk minder moeite hebben met de tweede helft. De makkelijkste manier is om dus langzamer te beginnen, wat voor een training geen probleem is.
Voor wedstrijden is positief/negatief split lopen vaak ook nog een psychologisch spelletje omdat je of in t begin mensen inhaalt/wordt ingehaald of aan het eind juist wordt ingehaald/gaat inhalen. Mensen die vlak lopen hebben the best of both worlds.
Maar deze discussie hoort eigenlijk thuis in het hardlopentopic.
Als het feit dat ik kritisch ben op wat er ons door Garmin en andere van zulke fabrikanten, aan getallen gepresenteerd wordt, en dan heb ik het niet over de hartslag en de afstand e.d. en welke conclusies (prestatie conditie et al) er daar aan ophangen wordt en als ik zie hoe weinig echt transparant (ivm de concurrentie?) ze zijn hoe ze tot die getallen komen... .dan kan ik weinig met jouw opmerking .Poekie schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:42:@route99 jij bent ook niet het publiek waar Garmin deze snufjes voor aanbiedt.
Neen, nooit bij het hardlopen. Ik heb alleen 16 jaar onder 2 officiële topcoaches mogen trainen als Master. Wie dat zijn ga ik hier niet over "opscheppen", in een persoonlijk vis-à-vis gesprek doe ik daar niet moeilijk over wie dat waren.Je bent toch zelf coach geweest?
Waarom begin ik dan toch over die coaches? Puur omdat je van coaches ontzettend veel kunt leren. De meeste coaches vind het erg leuk als je met gerichte vragen komt. Maar veel coaches vinden het ook wel prettig als je je wel goed voorbereid hebt op het thema van de vraag, ze geven geen cursus maar willen wel graag een vraag beantwoorden.... Combineer dat met wat je aan relevante waarden uit je Garmin kunt halen en je bent al een heel eind.
Ik zit nu bij enthousiaste clubtrainers en heb pas een ruim 3-jarige ervaring ermee: Tuurlijk is het anders laten we maar zeggen dan de topcoaches, maar toch vind ik dat ze het ontzettend goed doen. Ze nemen zaken serieus, bereiden zich goed voor en je kunt vast ook met vragen komen zoals jullie/wij die hier nu stellen.
Waar ligt mijn focus voor Garmin dan vooral?
Die ligt uiteraard bij een goede registratie van hartslag, afstand, tijd en een redelijk nauwkeurige hoogte.
Maar ook de extra's die ik bij de FR735XT alleen maar krijg als ik mijn HRM-band gebruik, zoals GTC, cadans en staplengte. Daarmee kan ik zien hoe ik technisch loop en vooral hoe dat in een serie en tussen series wel of niet verandert. Dat koppel ik dan aan mijn hartslag/km-tijd en mijn gevoel hoe dat verloopt tijdens de training. Tijdens het lopen houd ik bij langere afstanden vnl de ~ km-tijd & hartslag in de gaten of ik wel in de juiste zone train. De verdere details van het horloge in de gaten houden, dat leidt dan te veel af.
Na afloop bekijk ik mijn training op de andere aspecten.
Als ik vind dat mijn training echt te zwaar vind dan of ik breek hem af en loop rustig uit of ik maak van 10' 10 km tempo 2x 5 min met p=2min. Dan heb je de afstand en de snelheid toch gehad, maar minder belastend.
Op de baan: Alles op tijd/afstand en uiteraard op een tempo wat je op dat moment waard bent op de 10 km als referentie punt.
Door 16 jaar wedstrijd groep ervaring heb is er uiteraard een flinke dosis ervaring tav mijn eigen lichaam (!) opgebouwd hoe dat reageert onder bepaalde condities en ook hoe je meer en meer autonoom daar zelf beslissingen over moet nemen, want ook al heb je een topcoach...... je hebt hem niet altijd bij je....
Dus ik kan wel beschrijven hoe ik het doe/gedaan heb..... maar ik ben geen trainer... iemand anders een advies geven zo van zo moet je het doen.... vergeet het maar... zelfs voor een trainer is dat soms erg lastig. Dat vereist zo'n goed contact/vertrouwensband zodat de trainer echt weet wat je doet en welke zorgen je om het trainen heen hebt.... want alles te samen bepaalt jouw belastbaarheid.
Tja... en als Garmin een getalletje genereert puur obv trainingen.... van de rest weten ze niks... dat neem ik niet als waarheid aan. Mss klopt het.. maar de kans is groter dat ze er naast zitten.
Als het over gemeten waarden gaat, als beta's onder elkaar, spreken we op het werk altijd over het "meetgeweten.." of ben je bereid de getallen generator klakkeloos te geloven...
Hiermee zeg ik niet dat die fabrikanten dat echt doen, "zo maar getallen genereren", maar ze zijn ook niet bepaald transparant hoe ze aan die getallen komen en als ze hun algoritme niet willen vertellen kan ik me voorstellen , maar ze zouden wel transparanter kunnen zijn hoe je ze voor je eigen situatie zou kunnen valideren.....
Ik zie veel vaker dat het eerder optreedt..zie plaatje puur als voorbeeldGarmin zegt het zelf ook. Performance condition can also be an indicator of fatigue level, especially at the end of a long training run or ride. Jullie geven allemaal aan dat die PC laag/negatief wordt aan het einde van de activiteit, dat is dus niet vreemd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kn74bYy5EGe3LVuFdFqnzoZm.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 13-09-2020 18:10 ]
Als jij zoveel ervaring en kennis hebt dan kan je de uitkomst prima valideren zonder het algoritme te kennen. Gewoon een kwestie van je eigen inschatting vergelijken met die van Garmin
Wat jij vraagt is feitelijk dat Firstbeat het algoritme achter hun USP publiekelijk beschikbaar maakt. Je snapt zelf toch wel dat zoiets totaal onrealistisch is om te verwachten? Buiten het feit dat het niet noodzakelijk is.
Wat jij vraagt is feitelijk dat Firstbeat het algoritme achter hun USP publiekelijk beschikbaar maakt. Je snapt zelf toch wel dat zoiets totaal onrealistisch is om te verwachten? Buiten het feit dat het niet noodzakelijk is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is inderdaad zoals ik het nu doe.
Bij die vergelijking: dan zakt Garmin door het ijs... voor mij niet zo erg, alhoewel het wel leuk was geweest als het wel kloppen zou....
Als ik deze Garmin ruim 19 jaar geleden zou hebben gehad, net voor ik bij die trainers kwam,... dan zou ik met vergelijkbare vragen worstelen zoals anderen nu hebben. Toch?
Dat Garmin nooit hun algoritme gaan vertellen schreef ik al..
" hoe ze aan die getallen komen en als ze hun algoritme niet willen vertellen kan ik me voorstellen ,"
maar dat zie je ook bij andere apparaten, dus dat komt veel vaker voor. Maar de meeste apparaten geven wel aan hoe je hun waarden kunt valideren zodat je vertrouwen krijgt in de waarden die op het scherm komen (en dan gaat het weer niet over de hartslag en zo... maar over de raining effect, prestatie-conditie)
donderdag heerlijk 3x10 VDL core training (laatste 3 brede pieken het plaatje) het bos gedaan op heuvelachtig terrein.
Ik vond het voor mijn gevoel een van de betere trainingen van de laatste weken. Hartslag loopt mooi rustig op maar piekt nergens (wat ook niet te verwachten was bij die ca 10 km snelheid icm geen super steile stukken; max HF was 159)
Garmin vond het maar niks ....tot -10 toe...
Bij die vergelijking: dan zakt Garmin door het ijs... voor mij niet zo erg, alhoewel het wel leuk was geweest als het wel kloppen zou....
Als ik deze Garmin ruim 19 jaar geleden zou hebben gehad, net voor ik bij die trainers kwam,... dan zou ik met vergelijkbare vragen worstelen zoals anderen nu hebben. Toch?
" hoe ze aan die getallen komen en als ze hun algoritme niet willen vertellen kan ik me voorstellen ,"
maar dat zie je ook bij andere apparaten, dus dat komt veel vaker voor. Maar de meeste apparaten geven wel aan hoe je hun waarden kunt valideren zodat je vertrouwen krijgt in de waarden die op het scherm komen (en dan gaat het weer niet over de hartslag en zo... maar over de raining effect, prestatie-conditie)
donderdag heerlijk 3x10 VDL core training (laatste 3 brede pieken het plaatje) het bos gedaan op heuvelachtig terrein.
Ik vond het voor mijn gevoel een van de betere trainingen van de laatste weken. Hartslag loopt mooi rustig op maar piekt nergens (wat ook niet te verwachten was bij die ca 10 km snelheid icm geen super steile stukken; max HF was 159)
Garmin vond het maar niks ....tot -10 toe...

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm7Bc2fBVTXRZe0ANevbaa6S.jpg?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 13-09-2020 18:30 ]
Wat zou je dan nog extra willen zien in hoe je dat kunt valideren? In mijn optiek is het enige waarmee je het kunt valideren je eigen ervaring, de rest is schijn. Heb je iets van een voorbeeld wellicht.
Edit:
Bij bovenstaand voorbeeld liep je daar een constante snelheid? Want als bij gelijke prestaties de hartslag oploopt betekent dat uiteraard dat het steeds zwaarder wordt. In die zin gaat je prestatieconditie toch ook gewoon achteruit?
Edit:
Bij bovenstaand voorbeeld liep je daar een constante snelheid? Want als bij gelijke prestaties de hartslag oploopt betekent dat uiteraard dat het steeds zwaarder wordt. In die zin gaat je prestatieconditie toch ook gewoon achteruit?
[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 13-09-2020 18:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe komen zij aan -10 ? Dat is hun algoritme. Die krijgen we nooit.
En hoe kan ik dat zelf checken/valideren? Geen idee hoe ik mijn ervaring een getal moet gaan produceren dat het volgens mij +10 had moeten zijn. Dat kan ik op ervaringsbasis nooit staven, maar een ding is zeker -10 is het niet...
En hoe kan ik dat zelf checken/valideren? Geen idee hoe ik mijn ervaring een getal moet gaan produceren dat het volgens mij +10 had moeten zijn. Dat kan ik op ervaringsbasis nooit staven, maar een ding is zeker -10 is het niet...
Volgens mij klopt jouw beeld van prestatie conditie gewoon niet, wat denk jij dat het betekent? Ik vind de score namelijk volkomen logisch. Los van het extract getal, dat is irrelevant.route99 schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:58:
Hoe komen zij aan -10 ? Dat is hun algoritme. Die krijgen we nooit.
+10 zou betekenen dat het je steeds makkelijker af ging en dat de prestatie die je nog kon leveren steeds groter werd, dat is duidelijk niet het geval.
Zie ook:
https://discover.garmin.com/nl-NL/performance-data/running/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die +10 kan ik gewoon over de duim geven zoals mijn gevoel was van de training... dat is het probleem niet, maar dat is toch echt geen validatie van +10 zoals Garmin die bepaalt....
Dus als zij -10 geven en ik +10 .... dan kan ik bij gebrek aan een validatie methode niet testen waarom dat zo is...waarom komen ze op -10 uit terwijl mijn gevoel +10 zegt... (+5 mag ook... het gaat om het grote verschil).
Edit: die site ken ik, had ik vanmorgen al doorgenomen.
Waar is de mismatch dat het op papier zo iets zou kunnen werken, maar zulke mooie plaatjes zie ik nooit...
wat zij daar laten zien, hoe valideer je dat blijft mijn vraag.
Die vraag krijgt een apparaten leverancier bijv voor een laboratorium ook op zijn bord als er vreemde waarden uit zijn apparaat komen... .terwijl er in zijn folder zulke mooie plaatjes staan dat het zou moeten werken...
Dus als zij -10 geven en ik +10 .... dan kan ik bij gebrek aan een validatie methode niet testen waarom dat zo is...waarom komen ze op -10 uit terwijl mijn gevoel +10 zegt... (+5 mag ook... het gaat om het grote verschil).
Edit: die site ken ik, had ik vanmorgen al doorgenomen.
Waar is de mismatch dat het op papier zo iets zou kunnen werken, maar zulke mooie plaatjes zie ik nooit...
wat zij daar laten zien, hoe valideer je dat blijft mijn vraag.
Die vraag krijgt een apparaten leverancier bijv voor een laboratorium ook op zijn bord als er vreemde waarden uit zijn apparaat komen... .terwijl er in zijn folder zulke mooie plaatjes staan dat het zou moeten werken...
[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 13-09-2020 19:21 ]
@route99 je hebt nog geen antwoord gegeven over wat jij onder prestatie conditie verstaat. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je het ziet als waardering over de training op zich. Dat is het dus niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uiteraard spreek ik over dezelfde definities als Garmin. Zelf een "definitie" maken hoe goed bedoeld zou het een appel en peren vergelijk maken.
Onder een poging om het fenomeen "door apparaten gegenereerde metingen die voortkomen uit een model/algoritme" wat in de bredere context te zetten hoe er in de wetenschappelijke wereld naar gekeken wordt. Dus niet over het meten van een gewicht, die prima ijkbaar is, daar kom ik op ook (kort) terug.
Dus: Een voorbeeld van een ander apparaat dan een horloge.
Dat apparaat beweert volgens hun model/algoritme een bepaalde eigenschap te kunnen meten en daar een getal aan te kunnen hangen.
Vervolgens wordt er gemeten en er komt een getal uit. Maar degene die meet heeft veel ervaring met het materiaal dat gemeten wordt en vindt de op dat moment gemeten waarde/waarden onbetrouwbaar.
Omdat de waarden via een model/algoritme bepaald wordt is er per definite geen ijking mogelijk.
Veel bedrijven vertellen wel ongeveer hoe het in elkaar zit in mooie, vaak aannemelijke presentaties , net als Garmin, maar eigenlijk gebeurt de meting als een black box meting, zoals dat vaak genoemd wordt....
Je stopt er een materiaal in en er komt een getal uit.... daar tussen zit de black box. Je krijgt niet te zien hoe het getal exact tot stand komt.
Dat zou bijvoorbeeld wel kunnen als het om gewicht zou gaan. De definitie van gewicht ligt internationaal vast en je kunt dus je eigen gewichtsstukjes laten keuren/ijken of ze nog steeds goed zijn, lees binnen de officieel toegestane foutenmarges om ze ijkgewichtjes te mogen noemen.
Bij metingen die via een model/algoritme tot stand komen, kan dit dus niet en is er meestal een validatie procedure, geen ijkingsprocedure.
De uitkomst daarvan is via een andere, onafhankelijke methode vastgesteld, maar meestal is die methode erg langdurig, vaak gecompliceerd en duur, dus was het prettig dan het nieuwe apparaat er kwam zodat via een model/algoritme vrij snel en niet te duur de gewenste eigenschap gemeten kan worden. In praktijk is dit een veel gebruikte, gangbare procedure. En als de waarden betrouwbaar zijn dan is dat heel prettig, voor de gebruiker want die heeft relatief snel en tegen een acceptabele prijs een meting van zijn materiaal, de apparaatbouwer ook blij.. ze zijn er in geslaagd om van iets wat anders alleen maar via complexe metingen tot stand kan komen, een apparaat te bouwen die voor een veel grotere doelgroep toegankelijk is. een win-win situatie, als... de metingen over een acceptabele brede range van deze materiaal eigenschap stabiel & betrouwbaar zijn.
Voor de afgeleide metingen van de sporthorloges ook een meetapparaat...waaronder diverse Garmins, die bijvoorbeeld een getal hangen aan een prestatie conditie meting, geldt dit ook zo. Vervang "meetapparaat" door het Garmin type dat dit ook kan, doe de training en imho geldt dan dit verhaal voor dat type Garmin ook
Wij kunnen onmogelijk een alternatieve route doorlopen, dus blijft over om zelf o.b.v. ervaring een beeld te vormen van de training, niet de waardering van de training op zich, bijvoorbeeld via de EMI, maar obv de gegevens die je wel kunt meten, hartslag/tijd/tempo/tempovariaties/GTC hoe dat ging waarbij de ervaring een grote rol speelt. Ook kun je feedback van de trainer nog meenemen. In het "apparaat voorbeeld" is dat ook zo: De meetpersoon kan in zijn hoofd geen exacte waarde genereren maar weet obv van zijn materialenkennis wel het gedrag van die materiaal in welk gebied vaak wel globaal de range waarin de uitkomt had moeten liggen. Obv zijn ervaring en zijn meetgeweten (kwam eerder voorbij)... heeft vindt hij de door het apparaat gegenereerde getal vervolgens geen betrouwbare uitkomst
Mijn ervaring met de Garmin (met HRM-band die ik altijd om heb) vindt de metingen van o.a. hartslag, tempos, cadans en GTC wel realistisch. Hun gear hebben ze tov deze punten wel op orde. Dat was ook doorslaggevend om de HRM-band te dragen en niet af te gaan op de optische metingen, waarbij ik dan ook nog diverse parameters zou missen die alleen door de HRM-band gemeten zou kunnen worden.
Heel verhaal, maar ik vind ook dat zo een antwoord ook niet zo eenvoudig en eenzijdig en kort door de bocht bekeken moet worden. Mijn intenties waren altijd al om er zo mee om te gaan, los van het forum, vandaar ook mijn bezwaren om dit soort getallen zomaar voor juist aan te nemen. Het kan goed zijn maar het hoeft niet zo te zijn. En wat het laatst betreft: Ik kan alleen maar over mijzelf spreken/schrijven.
Onder een poging om het fenomeen "door apparaten gegenereerde metingen die voortkomen uit een model/algoritme" wat in de bredere context te zetten hoe er in de wetenschappelijke wereld naar gekeken wordt. Dus niet over het meten van een gewicht, die prima ijkbaar is, daar kom ik op ook (kort) terug.
Dus: Een voorbeeld van een ander apparaat dan een horloge.
Dat apparaat beweert volgens hun model/algoritme een bepaalde eigenschap te kunnen meten en daar een getal aan te kunnen hangen.
Vervolgens wordt er gemeten en er komt een getal uit. Maar degene die meet heeft veel ervaring met het materiaal dat gemeten wordt en vindt de op dat moment gemeten waarde/waarden onbetrouwbaar.
Omdat de waarden via een model/algoritme bepaald wordt is er per definite geen ijking mogelijk.
Veel bedrijven vertellen wel ongeveer hoe het in elkaar zit in mooie, vaak aannemelijke presentaties , net als Garmin, maar eigenlijk gebeurt de meting als een black box meting, zoals dat vaak genoemd wordt....
Je stopt er een materiaal in en er komt een getal uit.... daar tussen zit de black box. Je krijgt niet te zien hoe het getal exact tot stand komt.
Dat zou bijvoorbeeld wel kunnen als het om gewicht zou gaan. De definitie van gewicht ligt internationaal vast en je kunt dus je eigen gewichtsstukjes laten keuren/ijken of ze nog steeds goed zijn, lees binnen de officieel toegestane foutenmarges om ze ijkgewichtjes te mogen noemen.
Bij metingen die via een model/algoritme tot stand komen, kan dit dus niet en is er meestal een validatie procedure, geen ijkingsprocedure.
De uitkomst daarvan is via een andere, onafhankelijke methode vastgesteld, maar meestal is die methode erg langdurig, vaak gecompliceerd en duur, dus was het prettig dan het nieuwe apparaat er kwam zodat via een model/algoritme vrij snel en niet te duur de gewenste eigenschap gemeten kan worden. In praktijk is dit een veel gebruikte, gangbare procedure. En als de waarden betrouwbaar zijn dan is dat heel prettig, voor de gebruiker want die heeft relatief snel en tegen een acceptabele prijs een meting van zijn materiaal, de apparaatbouwer ook blij.. ze zijn er in geslaagd om van iets wat anders alleen maar via complexe metingen tot stand kan komen, een apparaat te bouwen die voor een veel grotere doelgroep toegankelijk is. een win-win situatie, als... de metingen over een acceptabele brede range van deze materiaal eigenschap stabiel & betrouwbaar zijn.
Voor de afgeleide metingen van de sporthorloges ook een meetapparaat...waaronder diverse Garmins, die bijvoorbeeld een getal hangen aan een prestatie conditie meting, geldt dit ook zo. Vervang "meetapparaat" door het Garmin type dat dit ook kan, doe de training en imho geldt dan dit verhaal voor dat type Garmin ook
Wij kunnen onmogelijk een alternatieve route doorlopen, dus blijft over om zelf o.b.v. ervaring een beeld te vormen van de training, niet de waardering van de training op zich, bijvoorbeeld via de EMI, maar obv de gegevens die je wel kunt meten, hartslag/tijd/tempo/tempovariaties/GTC hoe dat ging waarbij de ervaring een grote rol speelt. Ook kun je feedback van de trainer nog meenemen. In het "apparaat voorbeeld" is dat ook zo: De meetpersoon kan in zijn hoofd geen exacte waarde genereren maar weet obv van zijn materialenkennis wel het gedrag van die materiaal in welk gebied vaak wel globaal de range waarin de uitkomt had moeten liggen. Obv zijn ervaring en zijn meetgeweten (kwam eerder voorbij)... heeft vindt hij de door het apparaat gegenereerde getal vervolgens geen betrouwbare uitkomst
Mijn ervaring met de Garmin (met HRM-band die ik altijd om heb) vindt de metingen van o.a. hartslag, tempos, cadans en GTC wel realistisch. Hun gear hebben ze tov deze punten wel op orde. Dat was ook doorslaggevend om de HRM-band te dragen en niet af te gaan op de optische metingen, waarbij ik dan ook nog diverse parameters zou missen die alleen door de HRM-band gemeten zou kunnen worden.
Heel verhaal, maar ik vind ook dat zo een antwoord ook niet zo eenvoudig en eenzijdig en kort door de bocht bekeken moet worden. Mijn intenties waren altijd al om er zo mee om te gaan, los van het forum, vandaar ook mijn bezwaren om dit soort getallen zomaar voor juist aan te nemen. Het kan goed zijn maar het hoeft niet zo te zijn. En wat het laatst betreft: Ik kan alleen maar over mijzelf spreken/schrijven.
Hier gebeuren een paar dingen...route99 schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:17:
Dat is inderdaad zoals ik het nu doe.
Garmin vond het maar niks ....tot -10 toe...[Afbeelding]
Heuvelachtig terrein... dat ziet de Garmin niet he. Hij berekent prestatie op basis van een tabel. In de tabel worden de volgende waardes meegenomen:
- Snelheid
- HR
- HRV (dit weet ik niet zeker)
Heuvel op neemt je snelheid af. Dus denkt Garmin dat jij minder performance hebt bij een gegeven hartslag.
Daarom is fietsen met power veel betrouwbaarder dan hardlopen voor deze metric. Bij fietsen kijkt de tabel naar:
- Power
- HR
- HRV
Power is onafhankelijk van het terrein. Dus veel betere indicatie. Daarnaast: als je in bosachtig gebied loopt... hoe goed was je GPS signaal? Dit kan ook een grote invloed hebben op je pace en daarmee ook op je Performance Condition.
Met al dit soort metrics moet je eerst goed begrijpen wat ze doen en dan deze metrics interpreteren op hun waardes. Voor heuvelachtig gebied heb je er gewoon niets/weinig aan.
Had jij dan bij die bewuste training het gevoel dat het steeds beter ging en je steeds langer door kon? Dat het eigenlijk met de minuut makkelijker werd?route99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:32:
Uiteraard spreek ik over dezelfde definities als Garmin. Zelf een "definitie" maken hoe goed bedoeld zou het een appel en peren vergelijk maken.
Buiten een eventuele runners high?
Dit punt zijn we het met z'n allen toch wel over eens mag ik hopen? Dat de gezondheidsstatistieken van gadgets niet meer zijn dan indicatoren die je kunnen helpen, maar waar je zeker niet blind op moet vertrouwen?Heel verhaal, maar ik vind ook dat zo een antwoord ook niet zo eenvoudig en eenzijdig en kort door de bocht bekeken moet worden. Mijn intenties waren altijd al om er zo mee om te gaan, los van het forum, vandaar ook mijn bezwaren om dit soort getallen zomaar voor juist aan te nemen. Het kan goed zijn maar het hoeft niet zo te zijn. En wat het laatst betreft: Ik kan alleen maar over mijzelf spreken/schrijven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor de mensen die gebruikmaken van de kaarten van Freizeitkarte op hun Garmin: de herfst-update staat inmiddels online.
Release notes + downloaden: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/release.html
Release notes + downloaden: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/release.html
Thnx. Hoppa, weer wat gebeiden binnenhalen en op alle Garmins hier plempen.elastiek schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:09:
Voor de mensen die gebruikmaken van de kaarten van Freizeitkarte op hun Garmin: de herfst-update staat inmiddels online.
Dit punt is een leuk bruggetje naar een iets minder 'Garmin Only' topic. Fitbit lanceert de Sense die, op basis van de hoeveelheid sensoren een groot aantal medische metingen zou moeten kunnen doen en daarmee een belangrijke indicator zou moeten/kunnen gaan zijn rondom je gezondheid. Stiekem vind ik het best interessant om een onderscheid te gaan maken tussen een dagelijks horloge dat de focus op je gezondheid heeft en een sporthorloge dat je om doet als je wilt sporten.Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:56:
Dit punt zijn we het met z'n allen toch wel over eens mag ik hopen? Dat de gezondheidsstatistieken van gadgets niet meer zijn dan indicatoren die je kunnen helpen, maar waar je zeker niet blind op moet vertrouwen?
Overigens schijnt Garmin morgen naast een 745 ook een Venu SQ in tweevoud te gaan lanceren. Ik kan me ook voorstellen dat Garmin meer en meer de medische features zal gaan ondersteunen, daar zit denk ik de enige route van innovatie en upsell in voorlopig.
De discussies over activiteits- en/of fitheidstrackers zijn volgens mij inderdaad wel genoeg om een eigen topic in leven te houden onderhand. Dat is toch een heel andere wereld dan een sporthorloge met GPS wat mij betreft. Het enige nadeel is dat er veel zijn die wat overlap hebben.
Persoonlijk moet ik wel zeggen dat ik niet zo gelukkig ben met de koers van meer medische functies in consumentengadgets. Velen denken al dat ze zelf via Google betere diagnoses stellen dan een huisarts, kan je na gaan wat het voor gevolgen kan hebben als ze ook nog eens zelf met meetapparatuur aan de gang gaan.
Persoonlijk moet ik wel zeggen dat ik niet zo gelukkig ben met de koers van meer medische functies in consumentengadgets. Velen denken al dat ze zelf via Google betere diagnoses stellen dan een huisarts, kan je na gaan wat het voor gevolgen kan hebben als ze ook nog eens zelf met meetapparatuur aan de gang gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Requiem19 Stuur Garmin een email met wat jij vindt. Wie weet krijg je een hele informatieve mail terug, meer dan alleen maar verwijzingen naar hun websites...
Wat ik zelf "vrees": Ze zitten met die multi-sport horloges in een squeeze.... wielren adepten kunnen power meters hebben als ze het geld er voor over hebben... goed types zijn bepaald niet gratis.
Maar ik moet de 1e hardloper nog tegenkomen met een powermeter ergens geïmplanteerd of zo?
Dus na alle mantelzorgzaken (schoonmoeder) en blessures et al, grotendeels ook pech, bouw ik, zoals ik altijd al gewend was als laat startende hardloper, afkomstig uit een andere sport, rustig op. Op tijd een stapje terug is beter dan echt geblesseerd raken. Mijn Hb/Ferritine zijn OK, dat was in het begin mijn valkuil.
Zit nu weer op 4x per week afwisselend trainen waarvan 2x bij de club en 2x thuis. Meestal 2x p/w in het bos trainen. We trainen nu relatief weinig op de baan. Ik herstel nu prima van de trainingen, ca 50 km per week.
Het gevoel na zo'n 3x10 min in het bos 10 km tempo was goed. (punt)
Terugkijkend naar bij de GTC, zie plaatje van de 3x10min, zag ik ook op het hellende stuk de oranje kleurtjes van de GTC komen, maar nog het meest onder de 300 ms en op de andere delen van het parcours ~246-~270ms. Tot het einde van de training toe. het voelde niet alleen goed, maar je ziet dat achteraf de GTC klopte met mijn gevoel.
Als je je naar het einde van de training moet slepen dan gaat de GTC technisch gezien nooit zo goed blijven. Dus ben blij hiermee.
PS: Pure sprinters komen wrs wel onder de 200 ms...
:strip_exif()/f/image/VU6OEaYyWBtU9FSrG5zPpMeZ.jpg?f=fotoalbum_large)
@Aghanim
Hoe groot is nu de kennis over het uit de comfortzone komen vor de fitness adepten en hoe groot is de kennis bij de hardloper over wanneer een training nu echt wat gaat bijdragen.
Wat zeer positief is wat: beiden groepen komen igg van de bank af en dat kan lang niet iedereen zeggen....
Wat ik zelf "vrees": Ze zitten met die multi-sport horloges in een squeeze.... wielren adepten kunnen power meters hebben als ze het geld er voor over hebben... goed types zijn bepaald niet gratis.
Maar ik moet de 1e hardloper nog tegenkomen met een powermeter ergens geïmplanteerd of zo?
Dat laatste had ik zeker niet. Je merkt nu ik tegen de M65 aanloop dat het wat afvlakt. Niet alleen de snelheden maar ook "de mind". Dat laatste had mijn laatste topcoach me ca 5 jaar geleden al verteld. Mentaal wordt het ook steeds lastiger om zo diep te gaan, of je wil of niet het gebeurt gewoon...Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:56:
[...]Had jij dan bij die bewuste training het gevoel dat het steeds beter ging en je steeds langer door kon? Dat het eigenlijk met de minuut makkelijker werd? Buiten een eventuele runners high?
Dus na alle mantelzorgzaken (schoonmoeder) en blessures et al, grotendeels ook pech, bouw ik, zoals ik altijd al gewend was als laat startende hardloper, afkomstig uit een andere sport, rustig op. Op tijd een stapje terug is beter dan echt geblesseerd raken. Mijn Hb/Ferritine zijn OK, dat was in het begin mijn valkuil.
Zit nu weer op 4x per week afwisselend trainen waarvan 2x bij de club en 2x thuis. Meestal 2x p/w in het bos trainen. We trainen nu relatief weinig op de baan. Ik herstel nu prima van de trainingen, ca 50 km per week.
Terugkijkend naar bij de GTC, zie plaatje van de 3x10min, zag ik ook op het hellende stuk de oranje kleurtjes van de GTC komen, maar nog het meest onder de 300 ms en op de andere delen van het parcours ~246-~270ms. Tot het einde van de training toe. het voelde niet alleen goed, maar je ziet dat achteraf de GTC klopte met mijn gevoel.
Als je je naar het einde van de training moet slepen dan gaat de GTC technisch gezien nooit zo goed blijven. Dus ben blij hiermee.
PS: Pure sprinters komen wrs wel onder de 200 ms...
:strip_exif()/f/image/VU6OEaYyWBtU9FSrG5zPpMeZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mee eens.[...]Dit punt zijn we het met z'n allen toch wel over eens mag ik hopen? Dat de gezondheidsstatistieken van gadgets niet meer zijn dan indicatoren die je kunnen helpen, maar waar je zeker niet blind op moet vertrouwen?
@Aghanim
Ook mee eens. Die doelgroepen zouden eigenlijk heel verschillend kunnen zijn, maar inde praktijk is dat lang niet altijd zo. Er vindt best de nodige overschatting plaats wat mensen echt doen.Stiekem vind ik het best interessant om een onderscheid te gaan maken tussen een dagelijks horloge dat de focus op je gezondheid heeft en een sporthorloge dat je om doet als je wilt sporten.
Hoe groot is nu de kennis over het uit de comfortzone komen vor de fitness adepten en hoe groot is de kennis bij de hardloper over wanneer een training nu echt wat gaat bijdragen.
Wat zeer positief is wat: beiden groepen komen igg van de bank af en dat kan lang niet iedereen zeggen....
Ik begrijp niet zo goed wat ik Garmin moet mailen?route99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:44:
@Requiem19 Stuur Garmin een email met wat jij vindt. Wie weet krijg je een hele informatieve mail terug, meer dan alleen maar verwijzingen naar hun websites...
Ik zeg alleen dat jij de beperkingen van de Performance Condition metric niet goed begrijpt
Dat is de reden dat je ook 'trail run' als optie hebt in je Garmin. Als je die selecteert (afaik), heeft je run geen invloed op bijv je VO2max (wat effectief gezien je Performance Condition is).
Ik kan Performance Condition prima gebruiken zoals het nu is, met in inachtneming van de beperkingen (die jij nog niet doorhad denk ik).
Daarnaast is er natuurlijk al lang Power voor hardlopers. Sterker nog, Garmin biedt dit zelf aan tegenwoordig voor iedereen met een HRM run. Stryd heeft een footpod etc.
Voor beiden echter de vraag hoe accuraat het is.. in mijn persoonlijke ervaring een stuk minder accuraat dan mn fiets power meter.
Zo te zien ben je inderdaad niet ingestort of zo, is een prima training. Je lichaam kreeg het echter wel langzaam zwaarder, zie je hartslag, zonder dat het problemen opleverde omdat je gewoon goed over had. Dat klopt toch gewoon of mis ik iets?route99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:44:
Dat laatste had ik zeker niet. Je merkt nu ik tegen de M65 aanloop dat het wat afvlakt. Niet alleen de snelheden maar ook "de mind". Dat laatste had mijn laatste topcoach me ca 5 jaar geleden al verteld. Mentaal wordt het ook steeds lastiger om zo diep te gaan, of je wil of niet het gebeurt gewoon...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Requiem19 Dat naar Garmin mailen : Laat Garmin wat duidelijker zijn, ze schijven nu over prestatie conditie
De waarde kan enigszins verschuiven bij heuvels of sterke wind, maar zal afnemen als u al een tijdje bezig bent en het hardlopen zijn tol begint te eisen.
Heuveltraining is een belangrijk onderdeel deel van mijn training, maar qua frequentie maar max 20% van mijn uren. Je kunt het ook niet te vaak doen. De training van die 3x10 min was wel in heuvelachtig terrein maar geen heuveltraining, de opbouw daarvan is totaal anders, bijv 15 x 1 min omhoog en rustig 2' omlaag
De kracht van heuveltraining is la lang bekend: https://inspiratie.run2day.nl/heuveltraining/
Het focus ligt bij zo'n heuveltraining vooral o.a. op de kracht en de techniek en wat mijn Garmin daarvan vindt is maar bijzaak. En nu blijkt omdat jij het al beter uitgezocht hebt... dat die prestatie conditie iig voor heuvel training blijkbaar niet goed werkt.
Waarom bij andere, vlakke trainingen die waarden dan ook geregeld niet zo zijn als ik zou verwachten? Mss moet ik me nog eens een keer meer erin verdiepen?
Dat de waarden in 10' 10km tempo zo oplopen lijkt me logisch. Het is dan net onder de 160 en wrs is dat ongeveer ook mijn vermoedelijke drempel (AD). Ik vond het dan ook een heel net plaatje wat je verwacht bij zo een inspanning. Op vlak terrein was de steiging van de hartslag wrs nog wat geleidelijker gegaan en de hartslag waarde aan het eind van elke 10' wrs een paar hartslagen lager, maar zeker niet veel lager dan dat, daar is een 10km snelheid toch nog best erg stevig voor.
Mijn kracht ligt ook meer op het vlakke, dat was een extra reden waarom ik de heuvelachtige training heel goed verlopen vond. Maar ook al ben ik minder in de heuvels, je moet ze toch doen omdat je via de variaties die je voor je kiezen krijgt toch buiten je comfortzone van "het vlak lopen in vrij constante tempos" komt.
Een pure heuveltraining: Dat is een aparte orde, zoals eerder toegelicht.
De waarde kan enigszins verschuiven bij heuvels of sterke wind, maar zal afnemen als u al een tijdje bezig bent en het hardlopen zijn tol begint te eisen.
Heuveltraining is een belangrijk onderdeel deel van mijn training, maar qua frequentie maar max 20% van mijn uren. Je kunt het ook niet te vaak doen. De training van die 3x10 min was wel in heuvelachtig terrein maar geen heuveltraining, de opbouw daarvan is totaal anders, bijv 15 x 1 min omhoog en rustig 2' omlaag
De kracht van heuveltraining is la lang bekend: https://inspiratie.run2day.nl/heuveltraining/
Het focus ligt bij zo'n heuveltraining vooral o.a. op de kracht en de techniek en wat mijn Garmin daarvan vindt is maar bijzaak. En nu blijkt omdat jij het al beter uitgezocht hebt... dat die prestatie conditie iig voor heuvel training blijkbaar niet goed werkt.
Waarom bij andere, vlakke trainingen die waarden dan ook geregeld niet zo zijn als ik zou verwachten? Mss moet ik me nog eens een keer meer erin verdiepen?
Ik denk dat je het goed ziet.Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:06:Zo te zien ben je inderdaad niet ingestort of zo, is een prima training. Je lichaam kreeg het echter wel langzaam zwaarder, zie je hartslag, zonder dat het problemen opleverde omdat je gewoon goed over had. Dat klopt toch gewoon of mis ik iets?
Dat de waarden in 10' 10km tempo zo oplopen lijkt me logisch. Het is dan net onder de 160 en wrs is dat ongeveer ook mijn vermoedelijke drempel (AD). Ik vond het dan ook een heel net plaatje wat je verwacht bij zo een inspanning. Op vlak terrein was de steiging van de hartslag wrs nog wat geleidelijker gegaan en de hartslag waarde aan het eind van elke 10' wrs een paar hartslagen lager, maar zeker niet veel lager dan dat, daar is een 10km snelheid toch nog best erg stevig voor.
Mijn kracht ligt ook meer op het vlakke, dat was een extra reden waarom ik de heuvelachtige training heel goed verlopen vond. Maar ook al ben ik minder in de heuvels, je moet ze toch doen omdat je via de variaties die je voor je kiezen krijgt toch buiten je comfortzone van "het vlak lopen in vrij constante tempos" komt.
Dan denk ik dus ook dat die prestatieconditie die Garmin ingeschat heeft prima klopt. Die laat namelijk zien dat je het gedurende je activiteit steeds zwaarder krijgt. De waarde die hij toont is ten opzichte van het eerste deel van je activiteit.route99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:20:
@Requiem19 Dat naar Garmin mailen : Laat Garmin wat duidelijker zijn, ze schijven nu over prestatie conditie
[...]
Ik denk dat je het goed ziet.
Dat het uiteindelijk -10 is, is arbitrair, maar de dalende lijn laat wel zien dat je die activiteit niet nog een uur zo vol ging houden. Ergens ga je dan door die grens.
Het is feitelijk niet meer dan een soort indicator dat wanneer hij hard afneemt je waarschijnlijk te hard gaat of op moet gaan letten.
Bij mij blijft hij redelijk rond 0 hangen als ik een langzame duurloop doe, want dan heb ik altijd zat over als ik klaar ben. Ga ik wat mee voor tempo en wil ik grenzen verleggen dan gaat die prestatieconditie ook onherroepelijk achteruit tijdens de activiteit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigenlijk vreemd dat je maar één melding krijgt aan het begin van je loop wat betreft de prestatieconditie. Je kunt volgens mij ook geen alert instellen als deze een bepaalde waarde bereikt (b.v. wanneer deze negatief wordt). Wat wel weer kan is om ‘m als data veld toe te voegen, dan moet je wel zelf de waarde in de gaten houden.
@Gonadan Ik snap waar je heen wilt, ik moet er nog verder over nadenken.
Oa ... als mijn inlopen en me ook nog even rustig losmaken weglaat .... en alleen de 3x10' had opgenomen als training wat was had dan Garmin vermeld over de prestatieconditie?
Het was nu 3x10' het was dus niet de bedoeling om dit een uur vol te maken en door het lint te gaan, dat was niet de bedoeling van deze trainingsprikkel. Dus ik kan niet zoveel met dat stukje dus:
Je kunt pas richting super compensatie opbouwen als je dit soort trainingen van (nog) een uur juist niet doet. Je mag een stevige prikkel uitdelen, maar je moet op tijd ophouden, met 3x 10' heb ik dat obv van wat ik aan parameters bekeken heb goed gedaan. Toch beoordeelt Garmin dat als een dikke min.... en als je het plaatje van die training bekijkt.... hij scoort vrijwel direct negatief....
Ik moet het nog eens L+R nalezen... maar zou Garmin bedoelen.. nu al negatief stop maar met die training?
@PatrickC Je noemt het in het kader van een alert instellen bij als het negatief wordt (wat dan niet kon, dat terzijde). Stop je dan met de training in het hypothetische geval?
Je zou ook wat rustiger kunnen gaan trainen, maar hoe snel anticipeert Garmin daar op? Stel je zou inderdaad doen wat jij schrijft " als data veld toe te voegen" en hem in de gaten houden?
Mijn ervaring tav deze specifiek training: Tja dan is het beoogde effect van die training compleet weg, terwijl ik nu obv de GTC tot het einde behoorlijk reactief gelopen heb en niet gesleurd heb... en mijn hartslagwaarden liepen ook best mooi geleidelijk op.
Ben er dus nog niet uit.Er zitten te veel tegenstellingen in tussen wat Garmin weergeeft en hoe ik mijn meetwaarden GTC/hartslag e.d. weergegeven zie.
Oa ... als mijn inlopen en me ook nog even rustig losmaken weglaat .... en alleen de 3x10' had opgenomen als training wat was had dan Garmin vermeld over de prestatieconditie?
Het was nu 3x10' het was dus niet de bedoeling om dit een uur vol te maken en door het lint te gaan, dat was niet de bedoeling van deze trainingsprikkel. Dus ik kan niet zoveel met dat stukje dus:
Dat zou waar zijn als ik een uur of meer zou doen, maar op voorhand weet je dan toch dat je meer afbreekt dan opbouwt? Dat past niet in een opbouwend schema.de dalende lijn laat wel zien dat je die activiteit niet nog een uur zo vol ging houden. Ergens ga je dan door die grens.
Je kunt pas richting super compensatie opbouwen als je dit soort trainingen van (nog) een uur juist niet doet. Je mag een stevige prikkel uitdelen, maar je moet op tijd ophouden, met 3x 10' heb ik dat obv van wat ik aan parameters bekeken heb goed gedaan. Toch beoordeelt Garmin dat als een dikke min.... en als je het plaatje van die training bekijkt.... hij scoort vrijwel direct negatief....
Ik moet het nog eens L+R nalezen... maar zou Garmin bedoelen.. nu al negatief stop maar met die training?
@PatrickC Je noemt het in het kader van een alert instellen bij als het negatief wordt (wat dan niet kon, dat terzijde). Stop je dan met de training in het hypothetische geval?
Je zou ook wat rustiger kunnen gaan trainen, maar hoe snel anticipeert Garmin daar op? Stel je zou inderdaad doen wat jij schrijft " als data veld toe te voegen" en hem in de gaten houden?
Mijn ervaring tav deze specifiek training: Tja dan is het beoogde effect van die training compleet weg, terwijl ik nu obv de GTC tot het einde behoorlijk reactief gelopen heb en niet gesleurd heb... en mijn hartslagwaarden liepen ook best mooi geleidelijk op.
Ben er dus nog niet uit.Er zitten te veel tegenstellingen in tussen wat Garmin weergeeft en hoe ik mijn meetwaarden GTC/hartslag e.d. weergegeven zie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm7Bc2fBVTXRZe0ANevbaa6S.jpg?f=user_large)
@Gonadan Nee, bij een negatieve waarde zou ik niet stoppen. Maar de alert die ik krijg, meestal na zo’n 1-2km in een training gebruik ik wel om als mijn gevoel bevestigd wordt door een lage waarde, het gewoon wat rustiger aan te doen die training. Ik train niet met schema’s, dus hoef niet persé een bepaald tempo of intervaltraining te lopen. Als ik nu in een later stadium een alert zou krijgen, dat de waarde b.v. onder 0 komt, dan zou ik dan kunnen besluiten wat gas terug te nemen. Stoppen lijkt me overdreven... ik moet ook nog gewoon weer naar huis namelijk!
Klopt, maar dat is toch juist ook het punt van die meetwaarde? Garmin kijkt gewoon hoe jouw conditie er tijdens de prestatie voor staat. Je ziet in je hartslaggrafiek dat je geleidelijk omhoog gaat dus je conditie binnen de prestatie op dat moment loopt langzaam achteruit.route99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:11:
@Gonadan Ik snap waar je heen wilt, ik moet er nog verder over nadenken.
[...]
Dat zou waar zijn als ik een uur of meer zou doen, maar op voorhand weet je dan toch dat je meer afbreekt dan opbouwt? Dat past niet in een opbouwend schema.
Heel logisch als je een training doet en iemand als jij weet prima waar de grens ligt dus zal hem niet zo ver door trekken dat je hartslag door het niveau gaat waar het contraproductief wordt.
Jij lijkt het te zien als een oordeel over de training als totaal, maar dat is het bij mijn weten niet. Het beoordeelt alleen je conditie binnen de training, dus laat zien hoe je conditie er binnen de activiteit voor staat. Dat die in de min gaat is niet meer dan logisch, dat is niet een slecht iets. Gaat hij niet in de min dan daag je je lichaam ook niet echt uit.Je kunt pas richting super compensatie opbouwen als je dit soort trainingen van (nog) een uur juist niet doet. Je mag een stevige prikkel uitdelen, maar je moet op tijd ophouden, met 3x 10' heb ik dat obv van wat ik aan parameters bekeken heb goed gedaan. Toch beoordeelt Garmin dat als een dikke min.... en als je het plaatje van die training bekijkt.... hij scoort vrijwel direct negatief....
[Afbeelding]
Het veld tijdens de activiteit raadplegen kan je dus helpen bij het op tijd stoppen of gas terug nemen voor de mensen die daar moeite mee hebben om het zelf aan te voelen.
De waarschuwing in het begin van de activiteit is meer een indicator van je conditie tijdens prestatie op dat moment ten opzichte van je gemiddelde fitheid. Die probeert aan te geven hoe lekker je start is en of je nog wat kunt verwachten van je loop of dat het tandvleeswerk wordt.
Waar jij volgens mij mee in verwarring bent is het trainingseffect. Dat is een indicator van wat de training in z'n totaliteit aan je conditie bijgedragen heeft. Die staat bij mijn weten helemaal los van de prestatie conditie
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zouden jullie nog eens kunnen mee kijken met deze hardloop sessie. Prestatie-conditie loopt af naarmate de loop vordert. Het was wel warm en had een weekje niet gelopen. Stond ook bij training status 'recovery'.
Wat ik dan lastig vind om te beoordelen als het prestatie-conditie negatief is betekent dit dan dat de workout ook negatief is? Moet ik hier dan volgende training wat mee? Dit staat nergens goed uitlegd.
:strip_exif()/f/image/vxkOfdk4JsCFWK8EA72AKVuh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik dan lastig vind om te beoordelen als het prestatie-conditie negatief is betekent dit dan dat de workout ook negatief is? Moet ik hier dan volgende training wat mee? Dit staat nergens goed uitlegd.
:strip_exif()/f/image/vxkOfdk4JsCFWK8EA72AKVuh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0iMw3Xz4cb2isYcu2gNNU6sk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door rutgergron op 14-09-2020 21:22 ]
@Gonadan Over een aantal zaken moet ik eerst nog verder over nadenken.
Ik wil er toch een ding uitlichten om te delen.
Wat me wel opvalt dat jij vermoedelijk anders tegen de hartslagcurve aankijkt dan ik.
Mag ik dit quoten van jou daarvoor?
Op de hartslagcurve zie je dat (zoover dat goed mogelijk is op het plaatje dat ik naar mate de training volgt ik meer en meer op de doelhartslag kom. Door de 2.5 min pauze ertussen krijgt het hart weer even wat relatieve rust en begin je weer deels opnieuw, maar niet helemaal en dat is ook niet de bedoeling van de training, tis een actieve training. Bij de laatste 10 minuten bereik ik wel de hoogste hartslag en daar kom ik op terug.
Wat ik met de die hoogste hartslag bedoel: Dat is de hartslag die ik gedurende een 10km wedstrijd dus zonder pauzes vol continue moet kunnen verdragen.
Tja... hoe kom je aan zo een hartslag?
Die hartslag komt dus uit het in kunnen schatten wat je 10 km tijd nu waard zou zijn en welke hartslag daar bij hoort om dat te bereiken.
Zo een wedstrijd loop je toch grotendeels in een steady state toestand loopt nadat je een soort van streefwaarde bereikt hebt die uit de trainingen rolde waarin je vastgesteld hebt dat het op die streef hartslag zou moeten kunnen. In de praktijk betekent dat ook dat je er een km/tijd aankoppelt en daar train je dan vooral de kortere afstanden in de training op, want in die trainingen lukt het je nooit om de streef hartslag waarden te halen.
Ik was al weer bezig om een hartslagmeter test te gaan uitvoeren, mijn basis is na de alle toestanden nu zo stabiel dat ik duidelijker wil weten waar ik sta, hoe zien mijn zones eruit.
Uiteindelijk zal een 10 km wedstrijd er toch moeten gaan komen om het echie te meten: welke hartslag bereik ik nu echt in die wedstrijd? Nu moet ik eea toch nog een beetje schatten obv een vermoedelijke drempel snelheid omdat mijn vorige 10 km tijden nu totaal niet meer relevant zijn omdat ik totaal opnieuw opgebouwd heb.
Maar nu is te warm om zo'n hartslagtest te doen, die doe ik toch graag ruim bij gemiddeld wat koeler weer, waar ik dan weer aan gewend ben.
Ik wil er toch een ding uitlichten om te delen.
Wat me wel opvalt dat jij vermoedelijk anders tegen de hartslagcurve aankijkt dan ik.
Mag ik dit quoten van jou daarvoor?
Dat had ik eerst nog niet zo scherp op het netvlies dat je dit bedoelde, maar mijn doel ligt toch op een ander vlak met deze hartslagtoename.Je ziet in je hartslaggrafiek dat je geleidelijk omhoog gaat dus je conditie binnen de prestatie op dat moment loopt langzaam achteruit.
Op de hartslagcurve zie je dat (zoover dat goed mogelijk is op het plaatje dat ik naar mate de training volgt ik meer en meer op de doelhartslag kom. Door de 2.5 min pauze ertussen krijgt het hart weer even wat relatieve rust en begin je weer deels opnieuw, maar niet helemaal en dat is ook niet de bedoeling van de training, tis een actieve training. Bij de laatste 10 minuten bereik ik wel de hoogste hartslag en daar kom ik op terug.
Wat ik met de die hoogste hartslag bedoel: Dat is de hartslag die ik gedurende een 10km wedstrijd dus zonder pauzes vol continue moet kunnen verdragen.
Tja... hoe kom je aan zo een hartslag?
Die hartslag komt dus uit het in kunnen schatten wat je 10 km tijd nu waard zou zijn en welke hartslag daar bij hoort om dat te bereiken.
Zo een wedstrijd loop je toch grotendeels in een steady state toestand loopt nadat je een soort van streefwaarde bereikt hebt die uit de trainingen rolde waarin je vastgesteld hebt dat het op die streef hartslag zou moeten kunnen. In de praktijk betekent dat ook dat je er een km/tijd aankoppelt en daar train je dan vooral de kortere afstanden in de training op, want in die trainingen lukt het je nooit om de streef hartslag waarden te halen.
Ik was al weer bezig om een hartslagmeter test te gaan uitvoeren, mijn basis is na de alle toestanden nu zo stabiel dat ik duidelijker wil weten waar ik sta, hoe zien mijn zones eruit.
Uiteindelijk zal een 10 km wedstrijd er toch moeten gaan komen om het echie te meten: welke hartslag bereik ik nu echt in die wedstrijd? Nu moet ik eea toch nog een beetje schatten obv een vermoedelijke drempel snelheid omdat mijn vorige 10 km tijden nu totaal niet meer relevant zijn omdat ik totaal opnieuw opgebouwd heb.
Maar nu is te warm om zo'n hartslagtest te doen, die doe ik toch graag ruim bij gemiddeld wat koeler weer, waar ik dan weer aan gewend ben.
@rutgergron ik zou zeggen, lees de post boven je. 
Prestatieconditie is logisch dat hij naar beneden loopt, je training effect is 3,3 dus hartstikke prima.
@route99 nee we kijken er hetzelfde tegenaan denk ik. Waar Garmin puur naar kijkt is hoe je conditie binnen de prestatie zich ontwikkelt ten opzichte van begin ervan.
Of jij veel te makkelijk gestart bent en naar een duurloopniveau toewerkt, of dat hij vanaf een duurloopniveau naar kapotgaan toewerkt maakt voor die grafiek niet uit. In beide gevallen zal hij ten opzichte van de start gaan afnemen omdat het gewoon steeds zwaarder wordt.
Prestatieconditie is logisch dat hij naar beneden loopt, je training effect is 3,3 dus hartstikke prima.
@route99 nee we kijken er hetzelfde tegenaan denk ik. Waar Garmin puur naar kijkt is hoe je conditie binnen de prestatie zich ontwikkelt ten opzichte van begin ervan.
Of jij veel te makkelijk gestart bent en naar een duurloopniveau toewerkt, of dat hij vanaf een duurloopniveau naar kapotgaan toewerkt maakt voor die grafiek niet uit. In beide gevallen zal hij ten opzichte van de start gaan afnemen omdat het gewoon steeds zwaarder wordt.
[ Voor 57% gewijzigd door Gonadan op 14-09-2020 21:01 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed dat dit nog even voorbij komt.. het training effect is van de 3x10' op10 km tempo was 3,2.
Zou ik haast vergeten agv die -10...
Tnx heren...
Zou ik haast vergeten agv die -10...
Tnx heren...
Thanks zal het even doornemen. Interessant allemaal. Vind het wel jammer dat Garmin hier niet wat meer de diepte in gaat in hun uitleg over de verschillende aspecten. Gelukkig hebben we het forum nog.Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:57:
Ik had verkeerde foto's erbij gezet die ik al eerder in het forum had geplaatst. Nu heb ik het aangepast.Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:57:
Ter aanvulling:Gonadan schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:21:
[...]
Klopt, maar dat is toch juist ook het punt van die meetwaarde? Garmin kijkt gewoon hoe jouw conditie er tijdens de prestatie voor staat. Je ziet in je hartslaggrafiek dat je geleidelijk omhoog gaat dus je conditie binnen de prestatie op dat moment loopt langzaam achteruit.
Heel logisch als je een training doet en iemand als jij weet prima waar de grens ligt dus zal hem niet zo ver door trekken dat je hartslag door het niveau gaat waar het contraproductief wordt.
[...]
Jij lijkt het te zien als een oordeel over de training als totaal, maar dat is het bij mijn weten niet. Het beoordeelt alleen je conditie binnen de training, dus laat zien hoe je conditie er binnen de activiteit voor staat. Dat die in de min gaat is niet meer dan logisch, dat is niet een slecht iets. Gaat hij niet in de min dan daag je je lichaam ook niet echt uit.
Het veld tijdens de activiteit raadplegen kan je dus helpen bij het op tijd stoppen of gas terug nemen voor de mensen die daar moeite mee hebben om het zelf aan te voelen.
De waarschuwing in het begin van de activiteit is meer een indicator van je conditie tijdens prestatie op dat moment ten opzichte van je gemiddelde fitheid. Die probeert aan te geven hoe lekker je start is en of je nog wat kunt verwachten van je loop of dat het tandvleeswerk wordt.
Waar jij volgens mij mee in verwarring bent is het trainingseffect. Dat is een indicator van wat de training in z'n totaliteit aan je conditie bijgedragen heeft. Die staat bij mijn weten helemaal los van de prestatie conditie
Performance condition is een ‘live V02 Max’ schatting.
Als je geschatte V02 max 50 is, is dat ‘0’ op de Performance Conditie schaal.
Als je begint met hardlopen, krijg je na x minuten een melding met +x of -x. Dat is eigenlijk gewoon je V02 max inschatting op dat moment.
Garmin kijkt naar welke hartslag je nodig hebt (en je hrv) om welke snelheid te halen. Daarachter zitten gewoon allerlei tabellen gebaseerd op statistisch onderzoek: lengte 180, x% percentage van max hr, x% hrv, x gewicht en x snelheid => V02 max inschatting y.
Ga je in de vrieskou lopen, krijg je opeens een +3, want zelfde inspanning met lage hr. Ga je in een hittegolf lopen -3, want veel hogere hr.
Tijdens een run zal bij 99% van de mensen de HR bij gelijke inspanning langzaam toenemen (cardiac drift). Dit komt oa door vochtverlies. De Garmin tabel ziet dan dus ‘oh, hogere HR, maar zelfde tempo’. Dan val je dus in een lager vakje qua V02 en zie je de PC dalen. Dat is dus normaal.
Ren je bergop, dan denkt Garmin dat je langzaam rent en keldert je PC. Bergaf andersom 😉.
Wat je bij een stabiele conditie verwacht is beginnen met +2 of +3 en dan op -2 oid eindigen.
Als je op +5 begint en op +2 eindigt zal je V02 max score toenemen...
Even mierenneuken, maar het is VO2, niet V02. Een letter O, geen nul.
Dus zuurstofvolume en niet "02-volume".
Maar verder is je uitleg erg fijn.
Als je dan toch bezig bent, doe dan ook de notatie goed: VO2.dreamscape schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:14:
Even mierenneuken, maar het is VO2, niet V02. Een letter O, geen nul.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je hebt helemaal gelijk. En ik wist al dat iemand er een opmerking over zou maken.Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:19:
[...]
Als je dan toch bezig bent, doe dan ook de notatie goed: VO2.