Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 156 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Frij5fd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Ook ik denk niet dat ik met mijn F5s+ de 4 uur durende marathon kan doen. Met 2 IQ datavelden, GPS/Galileo, kaart (al zit 'tie niet in beeld), Stryd footpod, Tempe en Polar OH1 hartslagband haalt het ding dat niet.

@Gim, je geeft aan dat Garmin OHR werkend heeft voor het zwemmen. Dat is zo, maar niet voor de F5+ serie horloges. De nieuwste horloges hebben dat alleen. Ik loop in het zwembad dus voor aap met mijn blauwe hartslagband (maar "who cares", medisch gezien is het voor mij relevant)
En gelijk heb je. Ik vond de HRM band nooit prettig zitten, waardoor het me vooral deed afleiden. Derhalve dat OHR m'n interesse kreeg om toch in zoverre mogelijk (en in zoverre accuraat) met m'n hartslag bezig te zijn.
Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:33:
@Gim Dat klopt maar het scherm van de 5 en 5S zijn even groot. Ik zou dus niet direct weten waarom je voor de gewone 5 zou gaan, behalve de looks. Oftewel: als je de 5S ook mooi vindt heb je voor 365 een erg mooi horloge met heel veel features (niet heel veel minder dan de 6S Pro). Dat het geen zwarte bezel en saffier is klopt, maar daar is de prijs ook naar. De zwarte 5S plus 42mm komt bij mij op 364 euro.
Oh, kijk. Duidelijk. Ik haalde kast grootte en scherm door elkaar. Ze zijn inderdaad identiek aan elkaar :)

Ik kom toch terug van het saffier verhaal. De meerprijs van saffier is best flink en zo voelt het zeker met een afgeprijsd model. En zoals door anderen ook gezegd, de rest kan nog steeds beschadigen; nog meer uitgeven door voor titanium te gaan, gaat hem niet worden. Dan kan ik het beter juist wat goedkoper houden en eerder kiezen voor zo'n transparante protectie sticker.

Er zijn wat verdeelde meningen, maar van saffier zie ik vaker terugkomen dat deze meer last heeft van reflectie en verminderde helderheid of contrast. Ik weet niet hoe ik het zou ervaren, maar het sterkt me nu in ieder geval in de keuze om van saffier af te zien voor dit model. Ik zou wellicht anders denken als ik voor de 6 serie zou gaan, maar dan praten we over andere prijzen.

Daarmee ga ik de Fenix 5+ en 5S+ eens naast elkaar leggen wat betreft de zwart-zilver "base" uitvoering met evt. een aanbieding van de FR245 als 3e optie.
Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:32:
Volgens de specs van de F5s plus zou up to 4 hours met GPS + Music haalbaar moeten zijn. Kom op, wie loopt er nu langer dan 4 uur over een marathon :+

Krap is het dus zeker wel, al kun je er ook voor kiezen om niet 4 uur lang muziek te streamen. Dan zou je het prima moeten halen. Maar als je vaak marathons loopt kan ik me voorstellen dat je verder dan de S versies kijkt. Het was in dit geval ook puur een aanrader vanwege de prijs op Amazon.
Waarvoor dank dat je me erop wees :)

Ik moet dadelijk ook nog even kijken of de accu's eigenlijk te vervangen zijn van de horloges. M'n oude horloge liep namelijk na een paar jaar sneller leeg. Daardoor ben ik deels geneigd wat "ruimer" in de accu te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 16:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Grappig genoeg is dit al exact hoe ik het nu gebruik :P Maar naast de 'om de pols' detectie die niet helemaal goed werkt volgens mij (dat je maar 1 malig de pincode hoeft in te voeren als je 't horloge om hebt) is een directe snelkoppeling toch ook wel een must. Dat zou betalen met een Garmin al zoveel practischer maken.
Maar goed, persoonlijk heb ik het idee dat Garmin wat meer kiest om meer modellen/sales te maken ipv meer optimalisatie. Ik kan niet in hun bedrijfstaktiek of finacieen kijken, maar als consument had ik toch liever gezien dat er wat meer aandacht uit ging naar de software/ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
CT schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:57:
[...]

Grappig genoeg is dit al exact hoe ik het nu gebruik :P Maar naast de 'om de pols' detectie die niet helemaal goed werkt volgens mij (dat je maar 1 malig de pincode hoeft in te voeren als je 't horloge om hebt) is een directe snelkoppeling toch ook wel een must. Dat zou betalen met een Garmin al zoveel practischer maken.
Maar goed, persoonlijk heb ik het idee dat Garmin wat meer kiest om meer modellen/sales te maken ipv meer optimalisatie. Ik kan niet in hun bedrijfstaktiek of finacieen kijken, maar als consument had ik toch liever gezien dat er wat meer aandacht uit ging naar de software/ondersteuning.
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar op mijn tactix onder hotkeys kan ik instellen dat bij long press vd start key de wallet open gaat. Ook bij de andere hotkeys combinaties kan ik de wallet aan kiezen.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 13:53
Palomar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Ik heb hem idd meerdere malen herstart. Dat gaatje idd gecheckt ;) Onder water gehouden om schoon te maken. En in mijn huis zijn de trap naar boven en daarna naar zolder bijna aansluitend, dus heel wat meer dan 3 meter, maar wordt nooit geregistreerd (alleen de eerste dag toen ik hem had dus, met ws. nog een oude firmware).
Heb hem net ook naar fabtieksinstellingen gezet, maar nog steeds geen trappen geteld en een heel kort blokje om had meteen alweer 8 meter stijging (en als ik het dan met Strava corrigeer dan wordt het 0).
Ja dat nam ik inderdaad ook al wel aan. De periode dat ie bij mij ineens zoveel trappen deed heb ik de trappenfunctie gewoon uit gezet in de app, zo kon ik mij er niet aan ergeren... Geef mij maar gewoon kaarthoogte, ik ga toch niet vliegen. En ik heb wél altijd een kaart met hoogtelijnen bij me, in het geval dat ik het echt zou willen weten hoe hoog ik zit. Als je twijfelt zou ik gewoon garantie claimen. Ik heb het losgelaten. Sterker nog, ik wist niet eens dat het erop zat toen ik hem kocht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:05:
[...]

Ja dat nam ik inderdaad ook al wel aan. De periode dat ie bij mij ineens zoveel trappen deed heb ik de trappenfunctie gewoon uit gezet in de app, zo kon ik mij er niet aan ergeren... Geef mij maar gewoon kaarthoogte, ik ga toch niet vliegen. En ik heb wél altijd een kaart met hoogtelijnen bij me, in het geval dat ik het echt zou willen weten hoe hoog ik zit. Als je twijfelt zou ik gewoon garantie claimen. Ik heb het losgelaten. Sterker nog, ik wist niet eens dat het erop zat toen ik hem kocht.
ik heb die doelmeldingen voor traplopen idd uitgezet en ook het aantal trappen-icoontje op mijn watchface. Maar irritanter is het dat hardlopen en wielrennen erg veel hoogteverschil hebben. Ik kreeg laatst al een badge in de trant van 'klimgeit'..... Kun je allemaal wel uitzetten, maar feit blijft dat ie niet goed de hoogte registreert. En wat heeft dat voor consequentie op bijv. de berekening voor aantal calorieën?
Heb daarom toch maar besloten om het horloge terug te sturen en een vivoactive 4 te nemen. Ik weet dat die ook een barometrische hoogtemeter heeft, maar over dit horloge lees ik niet zoveel problemen op dit gebied als de vivoactive 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gim Ik weet niet of Garmin een accu kan vervangen. Zelf lijkt me dat vrij lastig. Wel denk ik dat je jezelf de vraag moet stellen of dat rendabel is wanneer een horloge een jaar of 3 oud is. De kosten voor een nieuw model (en nieuwe features) zijn dan misschien maar beperkt hoger dan een batterij vervangen, als dat al mogelijk is.

Je zou wel voor de FR245 kunnen gaan, die heeft 24 uur GPS en dus fors meer dan de Fenix 5S. Ook als de batterij na een aantal jaren minder wordt kun je er alsnog meer dan prima een marathon mee lopen. Ik weet niet of je muziek variant wilt, dan neemt de batterijduur natuurlijk nog af.

@Palomar Goede keuze, ik wilde je al adviseren om te retourneren want je bent duidelijk niet tevreden met je aankoop. Geen goede basis om mee te starten zo lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:56
Valorian schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:08:
Een iets makkelijkere route die ik van een ander forum geplukt heb:
- Eenmalig via: settings (knop midden links) -> controls -> wallet > reorder De wallet bovenaan zetten.
- Daarna: nog maar twee knoppen nodig om wallet te openen (alleen de linksboven knop voor de dial, en daarna dus 1x rechtsboven)
Scheelt toch weer iets ;)
Dat heeft niet zoveel zin want hij onthoudt welke optie je als laatst gebruikt hebt en daar opent het snelmenu ook weer. Het enige wat je dus wint is de eerste keer na opstarten.

Daar maak ik juist bewust gebruik van door na het omdoen eerst de pin in te voeren. Daarna staat hij alvast geselecteerd in het snelmenu. (dat snelmenu gebruik ik zelden ergens anders voor)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:58:
[...]

ik heb die doelmeldingen voor traplopen idd uitgezet en ook het aantal trappen-icoontje op mijn watchface. Maar irritanter is het dat hardlopen en wielrennen erg veel hoogteverschil hebben. Ik kreeg laatst al een badge in de trant van 'klimgeit'..... Kun je allemaal wel uitzetten, maar feit blijft dat ie niet goed de hoogte registreert. En wat heeft dat voor consequentie op bijv. de berekening voor aantal calorieën?
Heb daarom toch maar besloten om het horloge terug te sturen en een vivoactive 4 te nemen. Ik weet dat die ook een barometrische hoogtemeter heeft, maar over dit horloge lees ik niet zoveel problemen op dit gebied als de vivoactive 3.
Kwam wel dit tegen, maar kan ook iets van één persoon zijn:
Vivoactive 4 forum topic @ garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:00:
@Palomar Goede keuze, ik wilde je al adviseren om te retourneren want je bent duidelijk niet tevreden met je aankoop. Geen goede basis om mee te starten zo lijkt me :)
Dat idd, ik denk dat ik er anders later (na de bedenktermijn) toch spijt van krijg. En mogelijk dat het ooit wel door een firmware-update gefixt wordt, maar daarop heb je geen garantie (huidige firmware waarin het probleem erger lijkt te zijn geworden is al meer dan 2 maanden oud en kennelijk hefet het fixen weinig prio bij Garmin).
Gim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:10:
[...]

Kwam wel dit tegen, maar kan ook iets van één persoon zijn:
Vivoactive 4 forum topic @ garmin.
Klopt, ik heb dat ook gelezen, maar veel minder dan voor de vivoactive 3. En zoals iemand al eerder in dit topic aangaf is zo'n barometrische hoogtemeter niet zo betrouwbaar. Het hoeft voor mij ook niet op de meter nauwkeurig, maar als het maar wel enigszins klopt en niet alsof het lijkt dat ik door de Alpen heb gefietst. Als de vivoactive 4 precies hetzelfde probleem heeft stuur ik die overigens ook gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Ja snap ik. Ik heb vandaag (noodgedwongen omdat ik de VA3 vergeten was op te laten) mijn edge530 gebruikt met woon-werk verkeer, die zit normaal op de racer, dus los in de achterzak gehad. Dan zie ik met de Edge een perfecte lijn. Ik heb eens teruggescrolld in strava, de eerste ritten waren bij mij ook goed, maar na verloop van tijd is er veel afwijking. Of dat nu door vuil komt (ik douche er ook meestal mee) of door een firmware update, dat weet ik niet.
Het gaatje zit op de VA4 op een andere plek. Wellicht scheelt dat ook al.

EDIT: Ritje naar huis weer met de VA3. Nu met GPS+GLONASS en per seconde metingen. Dat werd op het garmin forum genoemd als oplossing. Helaas nog altijd dezelfde rare bult in mijn woonwerk rit, terwijl het op 1 viaduct na, helemaal vlak hoort te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 14-07-2020 21:56 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:47
Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Klopt, ik heb dat ook gelezen, maar veel minder dan voor de vivoactive 3. En zoals iemand al eerder in dit topic aangaf is zo'n barometrische hoogtemeter niet zo betrouwbaar. Het hoeft voor mij ook niet op de meter nauwkeurig, maar als het maar wel enigszins klopt en niet alsof het lijkt dat ik door de Alpen heb gefietst. Als de vivoactive 4 precies hetzelfde probleem heeft stuur ik die overigens ook gewoon terug.
Onlangs ben ik ivm een garantiegeval overgestapt van de VA3 naar de VA4. Bij de VA3 had ik precies dezelfde inconsistente hoogtemetingen als jij beschrijft, en ik ergerde me daar flink aan. Nu met de VA4 heb ik hier eigenlijk geen problemen mee. De hoogteverschillen tijdens activiteiten kloppen voor mijn gevoel redelijk goed, en ook het aantal keer traplopen geeft veel logischere waarden.

Mij is de overstap heel goed bevallen, maar ik spreek natuurlijk ook maar uit één ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij was het ook op de VA3 dat Garmin de mogelijkheid verwijderde om de hoogtesensor manuaal te kalibreren? Zie ook:
https://forums.garmin.com...-after-update----what-the

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:
Zo had ik gisteravond ook nog kort gekeken bij een FR 645, maar ook met dat model zie je een regen aan klachten.
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:00:
Je zou wel voor de FR245 kunnen gaan, die heeft 24 uur GPS en dus fors meer dan de Fenix 5S. Ook als de batterij na een aantal jaren minder wordt kun je er alsnog meer dan prima een marathon mee lopen. Ik weet niet of je muziek variant wilt, dan neemt de batterijduur natuurlijk nog af.
Klopt. Puur gelet op sporten, m'n huidige prestaties en m'n ambities voor de nabije toekomst voldoet een FR245 echt meer dan prima voor nu. De Fenix zou ook meer gelden als één horloge voor de hele dag (dus looks), waarbij het wel zo eerlijk is om te zeggen dat ik diverse features waarschijnlijk pas echt ga waarderen wanneer ik verder ben. Aangezien ik echter graag lang ermee wil doen, zou ik de investering wel maken.

Vandaag wel m'n polsdikte eens gemeten. Ook wel handig. Links 16,5cm, rechts op zijn minst 17,5cm. Linkshandig en draag het horloge doorgaans ook links. Als ik het zo lees genoeg mensen die twijfelen met die polsdikte :)

Ik baal er wel wat van dat de Fenix 5 series wat uit de fysieke winkels verdwenen is. Volslagen logisch natuurlijk, maar niet handig. De Fenix 6 series wijkt toch wat af. Om nu bij Amazon.nl zowel de Fenix 5+ als de Fenix 5S+ te bestellen voor het passen is wel opeens een hele smak geld; helaas geen Afterpay optie.

M'n oude FR220 is overigens teruggevonden. Deze zat blijkbaar in de zak van een hoodie/vest... en die is de wasmachine in gegaan 8)7 Vandaag maar eens een ronde lopen. Kijken hoe de FR220 het wasmachine ervaren heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44
Gim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Zo had ik gisteravond ook nog kort gekeken bij een FR 645, maar ook met dat model zie je een regen aan klachten.

[...]

Klopt. Puur gelet op sporten, m'n huidige prestaties en m'n ambities voor de nabije toekomst voldoet een FR245 echt meer dan prima voor nu. De Fenix zou ook meer gelden als één horloge voor de hele dag (dus looks), waarbij het wel zo eerlijk is om te zeggen dat ik diverse features waarschijnlijk pas echt ga waarderen wanneer ik verder ben. Aangezien ik echter graag lang ermee wil doen, zou ik de investering wel maken.

Vandaag wel m'n polsdikte eens gemeten. Ook wel handig. Links 16,5cm, rechts op zijn minst 17,5cm. Linkshandig en draag het horloge doorgaans ook links. Als ik het zo lees genoeg mensen die twijfelen met die polsdikte :)

Ik baal er wel wat van dat de Fenix 5 series wat uit de fysieke winkels verdwenen is. Volslagen logisch natuurlijk, maar niet handig. De Fenix 6 series wijkt toch wat af. Om nu bij Amazon.nl zowel de Fenix 5+ als de Fenix 5S+ te bestellen voor het passen is wel opeens een hele smak geld; helaas geen Afterpay optie.
Niet om flauw of belerend te doen hoor, maar als je op een spaarrekening op zijn minst een paar duizend hebt staan dan merk je toch in praktijk niet dat die rekening tijdelijk iets leger is? En als je < 1000 euro als buffer aanhoudt dan is - naar mijn mening - sowieso niet echt logisch om 400+ euro aan een gadget uit te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Valorian of betalen met creditcard. Legio opties inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Valorian schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Niet om flauw of belerend te doen hoor, maar als je op een spaarrekening op zijn minst een paar duizend hebt staan dan merk je toch in praktijk niet dat die rekening tijdelijk iets leger is? En als je < 1000 euro als buffer aanhoudt dan is - naar mijn mening - sowieso niet echt logisch om 400+ euro aan een gadget uit te geven ;)
Hahaha, is ook gewoon zo ;) Vooral kwestie van niet gewend. Met zulke bedragen en "even passen" ga ik al snel gewoon naar een winkel normaal. Maar goed, oké. Ik hou er over op. Ik heb de bestelling ondertussen al geplaatst en zie wel wat t wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:07:M'n oude FR220 is overigens teruggevonden. Deze zat blijkbaar in de zak van een hoodie/vest... en die is de wasmachine in gegaan 8)7 Vandaag maar eens een ronde lopen. Kijken hoe de FR220 het wasmachine ervaren heeft....
Als die FR220 waterdicht is, lijkt het me wel dat die het overleefd moet hebben. Schade door de trommel is ook uitgesloten want het zat in een zachte zak van je hoodie/vest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Gim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Hahaha, is ook gewoon zo ;) Vooral kwestie van niet gewend. Met zulke bedragen en "even passen" ga ik al snel gewoon naar een winkel normaal. Maar goed, oké. Ik hou er over op. Ik heb de bestelling ondertussen al geplaatst en zie wel wat t wordt 8)
Offtopic: Ha ik ken het ook wel hoor. Wilde ook eens bergschoenen naar de bever laten komen tijdens een online sale van 20%, en twijfelde tussen drie paar. Om de 20% korting te krijgen moest ik ze op dat moment meteen kopen, ruilen kon dan alsnog. Dan wil je natuurlijk ook meteen van elke versie 2 maten proberen, want weet nooit hoe ze vallen... maar om dan 1200 euro “voor te schieten” voelt ook wat gortig. Uiteindelijk hele plan maar afgeblazen en naar een winkel met veel voorraad gegaan en iets meer betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

We zijn een stap verder >:)

Heeft er iemand ervaring hier met screen protectors voor op een Garmin sporthorloge?

Als ik mezelf €100 wil besparen op saffier dan MOET er gewoon een screen protector op, omdat de Fenix 5 slechts gehard glas heeft (het is géén gorilla glas).

Werkt dat een beetje of is het een schijnveiligheid? Wie heeft er ervaring mee.

Pasvorm zal heel nauw komen, maar ook geen idee of het snel loskomt, bijvoorbeeld als je met het horloge in het zwembad plonst.

Ik had deze gezien van BROTECT:
https://www.amazon.nl/BRO...armin-fenix/dp/B07GSZ8GLY
Er werd er nog eentje getoond van een ander merk die vaak samen wordt gekocht, maar bij dat product staat notabene dat ie niet eens geschikt is voor het model.

[ Voor 17% gewijzigd door Gim op 14-07-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Gim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:20:
We zijn een stap verder >:)

Heeft er iemand ervaring hier met screen protectors voor op een Garmin sporthorloge?

Als ik mezelf €100 wil besparen op saffier dan MOET er gewoon een screen protector op, omdat de Fenix 5 slechts gehard glas heeft (het is géén gorilla glas).

Werkt dat een beetje of is het een schijnveiligheid? Wie heeft er ervaring mee.

Pasvorm zal heel nauw komen, maar ook geen idee of het snel loskomt, bijvoorbeeld als je met het horloge in het zwembad plonst.

Ik had deze gezien van BROTECT:
https://www.amazon.nl/BRO...armin-fenix/dp/B07GSZ8GLY
Er werd er nog eentje getoond van een ander merk die vaak samen wordt gekocht, maar bij dat product staat notabene dat ie niet eens geschikt is voor het model.
Ik heb er ook eentje van Brotect, dacht ik. Of toch een of ander goedkoop merk :+ Eens geplakt, hangt die goed vast, vind ik. Kan tegen zwemmen, modder en stof; dat heb ik inmiddels al getest. Er zit inmiddels ook 'n krasje op maar om te weten of die kras erdoor gegaan is (tot op het echte glas dan), zou ik 'm eraf moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die van Brotect heb ik ook al een paar keer gebruikt. Werkt prima. Nadeel van de (goedkope?) screenprotectors vind ik wel dat het scherm qua kwaliteit fors achteruit gaat. Het oogt fletser en ik zie veel meer vingerafdrukken en vettige vegen er op dan zonder screenprotector.

Wat ik zelf een nadeel vind van dure spullen bestellen is dat er toch een risico is dat er iets mis gaat bij retour zendingen (al eens een accuboormachine 'verdwenen' na retourzending) en je dan veel gedoe hebt om je 600 euro voor een Fenix retour te krijgen. Maar andere opties zijn er bijna niet, ik kan ook geen winkel noemen waar meerdere modellen naast elkaar liggen om te passen die niet verder weg is dan 25km rijden (dan overigens ook niet, Decathlon of Bever wellicht?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Zomaar even benieuwd: op welke moment raken jullie met horloge een oppervlak wat krassen zou kunnen veroorzaken? Bij een telefoon is een screenprotector logisch omdat je dat ding kan laten vallen, en steeds los in je hand hebt. Maar een horloge doe je om, en eventueel 's avonds weer af of een keer om te laden. Kans op laten vallen is wel echt verwaarloosbaar toch? Of sporten jullie veel op zo'n manier dat er contact is met harde oppervlakken?

Enige keer dat mijn horloge een kras (op bezel, niet op glas) heeft opgelopen is bij een alpinetocht, dan ga je continu met armen langs uitstekende rotsen op zoek naar houvast. Dat was niet handig maar ook verre van wat de meeste mensen doen als hobbies. Bij normaal gebruik kan ik mij maar heel lastig voorstellen wat er krassen geeft op je glas, of dat nu gehard is of niet.

Maar goed ik hem mijn watch pas 6 maanden, misschien zijn de ervaringen van mensen die hun horloge al langer hebben anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb mijn horloge de hele dag om. Mijn vorige horloge had vooral krassen van:
- langs een muur schampen
- fietsenrek op de auto monteren en ergens langs krassen
- iets zwaars sjouwen, waarbij je horloge tegen dat object stoot
- stoeien met je kinderen, die erop gaan staan
etc. :P

Desalniettemin doe ik niet aan screenprotectors. Vooral bij touchscreens doet dat behoorlijk afbreuk aan de goede werking ervan. Uiteindelijk is een horloge gewoon een gebruiksvoorwerp (net als je telefoon). Doe er wel voorzichtig mee, maar uiteindelijk voorkom je niet dat er krasjes op komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Palomar op 14-07-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:08
Valorian schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:11:
Zomaar even benieuwd: op welke moment raken jullie met horloge een oppervlak wat krassen zou kunnen veroorzaken? Bij een telefoon is een screenprotector logisch omdat je dat ding kan laten vallen, en steeds los in je hand hebt. Maar een horloge doe je om, en eventueel 's avonds weer af of een keer om te laden. Kans op laten vallen is wel echt verwaarloosbaar toch? Of sporten jullie veel op zo'n manier dat er contact is met harde oppervlakken?
Bij mij is dit doorgaans niet tijdens het sporten, maar als je iets draagt (bvb boodschappen, meubels verhuizen,...), en je met je arm tegen een ruwe muur zit of zo. Daarom heb ik een protecter voor mijn 645. Ik heb met andere horloges regelmatig krassen verkregen op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Hier hetzelfde. Als je eens klust in je huis of je bent bezig in de tuin, raak je met je hand/arm toch snel wel eens iets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
@Gim

Had voor mijn F5X+ een Suunto Core Sahara Yellow , very old school indeed, (maar blijft een fijn ding) daar had ik na verloop van tijd wel wat krasjes op het glas. Daar ik de Garmin continue gebruik (behalve bij slapen) was voor mij het saffierglas wel een must have. Enige krasje wat ik nu heb is op de bezel. Ok ik geef toe dat ik hem tijdens rotsklimmen en klettersteigen meestal in de rugzak heb (heb ik wel wat anders te doen dan hoogte/tijd te checken, dat kan wel op een standplaats). Tijdens bootcamp enzo (waar je ook geregeld op de grond bezig bent) heb ik hem wel gewoon om, idem bij klussen enzo. Maar goed, als je de screenprotector goed kan plaatsen en niet ziet kan het een prima oplossing zijn.

Qua pols..volgens mij zijn mijn polsen ook niet heel groot, maar vind de F5x+ best prima uit zien, het is maar net wat je mooi vind. Geen winkel in de buurt om even te passen? Mediamarkt/Cool Bue ofzo?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 19:30
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:48:
@Gim
Qua pols..volgens mij zijn mijn polsen ook niet heel groot, maar vind de F5x+ best prima uit zien, het is maar net wat je mooi vind. Geen winkel in de buurt om even te passen? Mediamarkt/Cool Bue ofzo?
Of even heel praktisch: als je een printer hebt, print dan de wijzerplaat van een aantal versies uit op ware grootte (genoeg plaatjes hier in de pricewatch en de exacte maten zijn bekend per model). Knip ze uit, plak ze eventueel op karton en houd ze op je pols, dit geeft echt wel een aardig idee. Beetje kreatief met kurk zeg maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik koop tegenwoordig ALTIJD glazen protectors. Via Ali of Ebay kosten die dingen geen drol. Als het scherm zelf 100% vlak is, zie je ze niet/amper zitten. Touch werkt gewoon prima, en ik vind ze tegenwoordig erg vlek en krasbestendig.
Op mijn VA3 zie ik hem eigenlijk alleen zitten als ik weer eens een keer langs het marmeren aanrechtblad ben geketst bij het prullenbakje, of met mijn arm de muur heb geraakt bij het om de hoek lopen. En dan barst het glaasje maar is het scherm zelf perfect in tact. Ik heb het horloge altijd om. Hier kan je hem zien zitten door naar de rand te kijken want toen zat er bouwstof onder. Als je recht op het glas kijkt, wat je normaal doet, zie je de protector nauwelijks zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgUEdX___MGVSnVIcq3e1gQoZNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OziM83c2Oqep1R4jWeeM3It6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bestel er altijd meteen meerdere (zitten op alle apparaten met vlak display hier), want ze barsten natuurlijk wel makkelijker, en het opplakken kan eens een keer mis gaan. Voor de Va3 betaal ik minder dan een dollar per stuk en krijg je er ook nog een zuignap bij.
Nu is het bij mij wél zo, dat de protector een heel klein beetje boven de bezel uitsteekt, waar ie normaal nét onder de bezel zit.
Ik zou zelf nooit heel veel extra betalen voor saffier in elk geval. De bezel schijn je ook weer mooi te kunnen krijgen met heel fijn schuurpapier, maar daarvoor zijn de krassen nog niet erg genoeg. En dat moet ik eerst eens even uitproberen met een stukje testmateriaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 14-07-2020 16:16 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De screenprotector geeft prima beeld, tot je die er af haalt. Dan vraag je jezelf af waarom je al die tijd een mindere kwaliteit geaccepteerd hebt. Je ziet het overigens pas goed als je 2 recente Garmins met dezelfde watchface naast elkaar hebt, waarbij er eentje wel een protector heeft en de andere niet. Kwaliteitsverschil tussen onderlinge schermen buiten beschouwing gelaten overigens.

Bij een mudmasters heb ik mijn FR230 toch wel fors gekrast. Achteraf was het vragen om problemen als je door de modder moet tijgeren :P

Mijn Fenix 5 heb ik langs de muur gehaald en die had 2 forse krassen op de bezel. Dat deed even pijn (mentaal) maar na een paar weken zaten er meerdere kleine krasjes op waardoor het bijna leek alsof het hoorde en niet meer storend was.

Enige reden voor mij om een screenprotector te dragen is dat ik nog wel eens een horloge verkoop ( :+ ). Dan wil je wel dat die in nieuwstaat is.

[ Voor 26% gewijzigd door Aghanim op 14-07-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 09:56
Weet iemand hoe dit kan :
Garmin Fenix 5 plus : op het horloge zelf laat ie als activiteit de 11km wandeling zien.
In de Garmin connect APP en website laat ie dat niet zien.
Terwijl in de hoeveelheid stappen het allemaal wel synode.
Resultaat is ook dat ik de activiteit dus niet terug zie ik Strava.

Horloge al uit/aan, maar ik denk dat het ergens anders mis gaat. Normaal heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Vele winkels in de buurt hadden de oudere modellen niet meer voorradig. Bever laat iets overkomen vanuit een ander filiaal. Coolblue zou ik wellicht nog wat kunnen reserveren voor ophalen en het dan passen ipv ophalen, maar of ze daar zo blij van worden?

Amazon, daar laat ik nu even de Fenix 5 Plus van komen en dan zie ik wel. Ik vind hem toch mooier als de 5S dus als de 5 het niet wordt dan gewoon geen Fenix. Die kan ik dan passen en aanzetten. Is het niet goed dan gaat ie retour. Een prijzig product maar via retour ticket van Amazon is een retour gewoon verzekerd.

Krasjes die kun je altijd op een onvoorzien moment krijgen. Of je nu zelf struikelt over een boomwortel of stenen die wegschieten met een trail run. Door een onbedoelde duw tegen de muur komen, kan allemaal. Op een zilveren bezel zie je dan minder.

De plaat uitknippen op karton zou kunnen maar met een horloge van €400 probeer ik liever t horloge zelf ;)
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:01:
De screenprotector geeft prima beeld, tot je die er af haalt. Dan vraag je jezelf af waarom je al die tijd een mindere kwaliteit geaccepteerd hebt. Je ziet het overigens pas goed als je 2 recente Garmins met dezelfde watchface naast elkaar hebt, waarbij er eentje wel een protector heeft en de andere niet. Kwaliteitsverschil tussen onderlinge schermen buiten beschouwing gelaten overigens.

Bij een mudmasters heb ik mijn FR230 toch wel fors gekrast. Achteraf was het vragen om problemen als je door de modder moet tijgeren :P

Mijn Fenix 5 heb ik langs de muur gehaald en die had 2 forse krassen op de bezel. Dat deed even pijn (mentaal) maar na een paar weken zaten er meerdere kleine krasjes op waardoor het bijna leek alsof het hoorde en niet meer storend was.

Enige reden voor mij om een screenprotector te dragen is dat ik nog wel eens een horloge verkoop ( :+ ). Dan wil je wel dat die in nieuwstaat is.
Je gaat je Fenix 5 straks toch niet verkopen als zijnde, glas is krasvrij dankzij protector en die andere krasjes dat hoort zo? :+

Natuurlijk is zonder screenprotector het beste maar is ook een kwestie van vervangen om de zoveel tijd. Geen screen protector gebruiken geeft bij teveel krasjes toch een minder beeld welke je minder snel vervangen hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Gim op 14-07-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:01:

Als je een glazen protector pakt, zie je dat verschil naar mijn idee écht niet. Je haalt hem eraf omdat de oude beschadigd is. Ja dan ben je blij verrast dat je touchscreen nog zo mooi is. :P
Als ik mijn seiko horloge van 10 jaar om heb, dan denk ik altijd pas tjeezz wat een zooi krassen, wat zonde...
Ben het wel eens hoor dat je wellicht een iets andere ervaring hebt met een protector, maar het is ook een keus he. Plastic doe ik daarom niet meer, dat is inderdaad echt heel snel dof. Maar zelfs op onze dslr zit een protector. Veiligheid voor alles >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:26
Tinuz___ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Of even heel praktisch: als je een printer hebt, print dan de wijzerplaat van een aantal versies uit op ware grootte (genoeg plaatjes hier in de pricewatch en de exacte maten zijn bekend per model). Knip ze uit, plak ze eventueel op karton en houd ze op je pols, dit geeft echt wel een aardig idee. Beetje kreatief met kurk zeg maar :+
Bij waypoint wel.... even checken denk ik .

Hmmm ook niet , zie ik ..

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:26:
Weet iemand hoe dit kan :
Garmin Fenix 5 plus : op het horloge zelf laat ie als activiteit de 11km wandeling zien.
In de Garmin connect APP en website laat ie dat niet zien.
Terwijl in de hoeveelheid stappen het allemaal wel synode.
Resultaat is ook dat ik de activiteit dus niet terug zie ik Strava.

Horloge al uit/aan, maar ik denk dat het ergens anders mis gaat. Normaal heb ik dit probleem niet.
Ik had het vanavond ook met een avondritje. Even aan de kabel op de laptop met Garmin Express en het was gefikst.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:49

m-vw

Dus?

Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:41:
[...]

Ik had het vanavond ook met een avondritje. Even aan de kabel op de laptop met Garmin Express en het was gefikst.
Dit. Of als dat niet werkt een kleine wijziging aanbrengen. Die wijziging kan zelfs iets zijn als het toevoegen van de temperatuur. Hierdoor wordt de upload (weer) gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 14:18

Spotter

Lichtnicht

m-vw schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Dit. Of als dat niet werkt een kleine wijziging aanbrengen. Die wijziging kan zelfs iets zijn als het toevoegen van de temperatuur. Hierdoor wordt de upload (weer) gestart.
Bedoel je dit in de workout zelf? Niet dat ik het direct nodig heb, maar goed om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Spotter schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Bedoel je dit in de workout zelf? Niet dat ik het direct nodig heb, maar goed om te weten
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Hoe doe je dat als de workout alleen op je horloge zichtbaar is als activiteit die al opgeslagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

kevertje1977 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:43:
Hoe doe je dat als de workout alleen op je horloge zichtbaar is als activiteit die al opgeslagen is?
Dat het ook niet in de app zichtbaar is, daar had ik eerlijk gezegd overheen gelezen.

Wat je dan nog kan doen als de oplossing van @Mistraller niet werkt is na het aansluiten van je horloge op je pc via verkenner het FIT bestand opzoeken en dit handmatig uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Blijft wel interessant, maar ook lichtelijk frustrerend, om te zien wat er allemaal aan functionaliteit enzovoort is.

Zo las ik een tijdje terug dat de FR 645 beschikt over Lactate Treshold en een barometrische altimeter. Over die altimeter lees ik alleen niet veel positiefs, waarbij het niet uitmaakt of een post bijna 2 jaar oud is of slechts een paar maanden.

Is die hoogtemeter dan echt zo onbetrouwbaar of lastig goed te krijgen?

Zo heeft de FR 245 PulseOx, maar dat schijnt onbetrouwbaar te zijn. Zo ga je wel wegstrepen wat een model echt te bieden heeft. OHR om je pols wil je niet alleen voor slaapanalyse en een altimeter niet alleen voor t alledaagse traplopen bij te houden, maar toch juist ook voor het sporten.

Ik neem aan dat in een Fenix 5 (plus) eenzelfde hoogtemeter zit?

Ik denk dat ik dat nog het lastigste vond met het kiezen (wat krijg ik goed werkend voor t geld) tussen de diverse modellen. Maar goed, de Fenix 5 plus is onderweg ;) Meer geld, maar ervaringen lijken doorgaans positief.

[ Voor 49% gewijzigd door Gim op 15-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18

Quakie

quakelen

Zo weer een paar bandjes voor mijn Fenix 5 binnen. Ik vind dat een kleur bandje hoop doet met een horloge.

Kan op dit moment geen favoriete kleur kiezen maar omdat het zomer is twijfel ik tussen Orange, Wit of Blauw :D

@Gim mijn Fenix 5 doet het redelijk qua trappen omhoog. Hij mist er wel zo nu of dan een... (verhouding omhoog omlaag klopt niet dan: ik loop niet 12X naar boven en maar 7X naar beneden bijv).

Buiten vind ik het lastiger om te meten om oordeel te geven.....

[ Voor 37% gewijzigd door Quakie op 15-07-2020 13:57 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Quakie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:53:
Zo weer een paar bandjes voor mijn Fenix 5 binnen. Ik vind dat een kleur bandje hoop doet met een horloge.

Kan op dit moment geen favoriete kleur kiezen maar omdat het zomer is twijfel ik tussen Orange, Wit of Blauw :D

@Gim mijn Fenix 5 doet het redelijk qua trappen omhoog. Hij mist er wel zo nu of dan een... (verhouding omhoog omlaag klopt niet dan: ik loop niet 12X naar boven en maar 7X naar beneden bijv).

Buiten vind ik het lastiger om te meten om oordeel te geven.....
Je hebt de Fenix met zwarte of zilveren bezel?

Ga je voor siliconen of nylon bandje?

Zelf nog niet nodig, want het horloge moet eerst nog binnenkomen (enthousiasme), maar zit ook al te kijken welke extra bandjes er evt goed bij staan omdat de kast zwart is en bezel zilver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Zo weer een paar bandjes voor mijn Fenix 5 binnen....
Waar koop je de bandjes en hoe is de kwaliteit (ik wil mijn fenix6XSapphire niet verliezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18

Quakie

quakelen

@Grim Ind zwarte Fenix 5 sapphire versie en allemaal silicone. Wil nog gaan kijken voor leren bandjes.
@edwardmila

via aliexpress mijn vrouw heeft ene account. Ik kan het wel even navragen voor je..

Ik vind kwaliteit prima. Het is op basis van Fenix 6 bandjes en stugge Quick release. Ik had bandje via amazone en die was zo los. Dit voelt degelijk.

Twee originelen. Rest niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoZABqVs1nxnq_UQKpaJdZAWACM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJqsDRNZDSY3vfetsxihYxAo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 15-07-2020 20:14 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
@Quakie je hebt de verkeerde getagd. Je moet @Gim hebben :)

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:19:
Blijft wel interessant, maar ook lichtelijk frustrerend, om te zien wat er allemaal aan functionaliteit enzovoort is.

Zo las ik een tijdje terug dat de FR 645 beschikt over Lactate Treshold en een barometrische altimeter. Over die altimeter lees ik alleen niet veel positiefs, waarbij het niet uitmaakt of een post bijna 2 jaar oud is of slechts een paar maanden.

Zo heeft de FR 245 PulseOx, maar dat schijnt onbetrouwbaar te zijn. Zo ga je wel wegstrepen wat een model echt te bieden heeft. OHR om je pols wil je niet alleen voor slaapanalyse en een altimeter niet alleen voor t alledaagse traplopen bij te houden, maar toch juist ook voor het sporten.

Ik denk dat ik dat nog het lastigste vond met het kiezen (wat krijg ik goed werkend voor t geld) tussen de diverse modellen. Maar goed, de Fenix 5 plus is onderweg ;) Meer geld, maar ervaringen lijken doorgaans positief.
Mijn persoonlijke mening is dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de metingen (bij Garmin) niet verbetert naarmate je een duurder model neemt. Zo heeft de Fenix 6S Pro (bij mij) moeite met hoogtemeting, trappen tellen, temperatuur, OHR bij hardlopen en slaapmeting. Overigens in lijn met andere modellen. PulseOX zal ook niet meer of minder betrouwbaar zijn dan de 245. Ik denk overigens dat je niet mag verwachten van een sporthorloge dat die qua Pulse OX even betrouwbaar is als een medisch device. Het is meer een gimmick vind ik.

Ik zou zelf graag meer betalen als de betrouwbaarheid van de sensoren toeneemt. Maar grotendeels worden dezelfde chips gebruikt in de verschillende modellen. Dat maakt het voor mij ook moeilijk te verantwoorden (en is ook de andere reden naast draagcomfort dat ik de F6S niet heb gehouden) om zo veel te betalen als de informatie niet voldoende klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:29
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: ik heb nu een Garmin Fenix 5, is de upgrade naar een Forerunner 945 de moeite waard? Voordelen voor mij zouden zijn het lagere gewicht, kaarten en muziek mogelijkheden. Upgrade gaat me ~170 euro kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

acidd91 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:11:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier: ik heb nu een Garmin Fenix 5, is de upgrade naar een Forerunner 945 de moeite waard? Voordelen voor mij zouden zijn het lagere gewicht, kaarten en muziek mogelijkheden. Upgrade gaat me ~170 euro kosten.
Tja, de voordelen heb je op een rijtje dan is alleen de vraag hoeveel het je waard is. Persoonlijk heb ik jaren zonder kaarten genavigeerd, maar nu ik het eenmaal heb is het wel erg fijn en ga ik nooit meer terug :P

Potentieel nadeel kan zijn dat de 945 iets minder "premium" eruit ziet.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 16:33
Mwah, potentieel nadeel, soms denk ik, de Fenix is idd meer outdoorsy/stoerder, dan vind ik de 945 weer meer ingetogen/chiquer. #teamdooddoener: kwestie van smaak hè.

Voor mij zou draagcomfort de doorslag geven, 945 is toch ook platter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Luuk741 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Onlangs ben ik ivm een garantiegeval overgestapt van de VA3 naar de VA4. Bij de VA3 had ik precies dezelfde inconsistente hoogtemetingen als jij beschrijft, en ik ergerde me daar flink aan. Nu met de VA4 heb ik hier eigenlijk geen problemen mee. De hoogteverschillen tijdens activiteiten kloppen voor mijn gevoel redelijk goed, en ook het aantal keer traplopen geeft veel logischere waarden.

Mij is de overstap heel goed bevallen, maar ik spreek natuurlijk ook maar uit één ervaring :)
Ik heb gisteren de VA4 binnengekregen. Nadat de firmware-updates binnen waren direct rondje hardgelopen en die hoogtemetingen zien er al een stuk beter uit. Nu nog een hoogteverschil van 30 meter ipv. 300 meter ;)

Verder ben ik over het algemeen wel wat enthousiaster over de VA4 dan over de VA3. De 3 doet dan toch wel wat gedateerder aan met het kleine schermpje dat ook wat minder soepel reageert dan de VA4. Was nog even bang dat de VA4 (large) wel erg groot was en ik overwoog ook de VA4S, maar die laatste heeft als maximale polsomtrek rond de 18cm, wat ik ook precies heb. Achteraf vind ik de VA4 large precies goed qua formaat.

(ben hiermee wel wat over budget gegaan, maar het is het vooralsnog wel waard :X ;))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
acidd91 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:11:
Volgens mij moet de afweging vanuit een F5 updaten als volgt zijn:

- Zelfde 'premium' uitstraling en robuustheid, niet per se laatste features en update: 5+
- Zelfde 'premium' uitstraling en robuustheid, én laatste features en update: 6 PRO
- Qua featureset zo compleet mogelijk, maar meer behoefte aan licht/functioneel dan premium/robuust: 945

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:47
Palomar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Ik heb gisteren de VA4 binnengekregen. Nadat de firmware-updates binnen waren direct rondje hardgelopen en die hoogtemetingen zien er al een stuk beter uit. Nu nog een hoogteverschil van 30 meter ipv. 300 meter ;)

Verder ben ik over het algemeen wel wat enthousiaster over de VA4 dan over de VA3. De 3 doet dan toch wel wat gedateerder aan met het kleine schermpje dat ook wat minder soepel reageert dan de VA4. Was nog even bang dat de VA4 (large) wel erg groot was en ik overwoog ook de VA4S, maar die laatste heeft als maximale polsomtrek rond de 18cm, wat ik ook precies heb. Achteraf vind ik de VA4 large precies goed qua formaat.

(ben hiermee wel wat over budget gegaan, maar het is het vooralsnog wel waard :X ;))
Mooi om te horen! Ik twijfelde inderdaad ook tussen de gewone en de S, maar bij mij valt de gewone VA4 gelukkig ook mooi op de pols. Ten opzichte van de VA3 merk je inderdaad wel dat hij wat recenter is. Iets over budget moet kunnen als je er blij mee bent he! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 4S kan overigens ook wel bij een iets grotere pols. Als je een pols van 17cm hebt dan heb je geloof ik nog iets van 6 gaatjes over. Wat ik bij de 4s niet zo goed snap is dat er een enorme bezel om het kleine scherm zit. Daar had je prima 1.2 inch van kunnen maken zonder de 40mm afmeting te slachtofferen:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTlgQKtwW8uMQEaXqhR3_GgYh09kjD73G3Zvw&usqp=CAU

Er zal dus wel, net als bij de Galaxy Watch Active 2, een 4S Plus komen met een 1.2 scherm als upgrade :+

[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 16-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Palomar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Wel een mooi dingetje. Toch blijft het maf dat de hoogtemeter wel in de VA4 zit en niet in FR245, los ervan of die nu goed werkt :P Maar bij het hardlopen mis je de knoppen niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gim schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Wel een mooi dingetje. Toch blijft het maf dat de hoogtemeter wel in de VA4 zit en niet in FR245, los ervan of die nu goed werkt :P Maar bij het hardlopen mis je de knoppen niet?
Ik ben niet zo'n geavanceerde hardloper ;) Ik zet de activiteit aan, ga lopen en als ik klaar zet zet ik hem uit. Verder heb ik automatisch pauzeren aanstaan, zodat ie bij een stoplicht oid vanzelf stopt. Bij de VA3 vond ik die ene knop al genoeg en de VA4 heeft er een extra, die ik vooralsnog niet gebruik tijdens het hardlopen ;)

Ben overigens wel van plan om binnenkort meer met intervallen e.d. te trainen en Garmin-trainingen te volgen, dus dan komt die extra knop misschien wel van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 20:10
Sinds 2 dagen werkt op mijn Fenix 6 mijn slaapopname niet meer?

Nog gebruikers die hier last van hebben of hadden?

Edit; na herinstall van Connect komt het er weer op.

[ Voor 19% gewijzigd door Astratuner op 16-07-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 01:46
Gim schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:19:
Zo las ik een tijdje terug dat de FR 645
...
Over die altimeter lees ik alleen niet veel positiefs, waarbij het niet uitmaakt of een post bijna 2 jaar oud is of slechts een paar maanden.

...
...
Het probleem was bij sommige modellen volgens mij vooral de plaatsing van de druksensor die wordt gebruikt voor de hoogtemeting. Die zit bij die modellen ergens aan de rand van de onderkant, waardoor die verstopt raakt met zweet, vuil en huid deeltjes.
Bij de Fenix en andere modellen zit die aan de zijkant, hetgeen minder problemen oplevert.
Mijn ervaring met de hoogtemeting is dat die gedurende de dag enkele meters af gaat wijken, maar na calibratie aan het begin van de activiteit aardig klopt. Uiteraard is er soms wel een verschil van enkele meters, maar op zulke vlakke stukken boeit het hoogteverschil me toch weinig. Met serieus heuvelachtig terrein werkt hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Van de week een ritje woonwerk met per seconde meting aangehad op m'n VA3. Fit file was nu 86kb. Normaal minder dan 40k. In absolute hoeveelheid data dus nog niet echt veel. Ik laat Tapiriik ook altijd een tcx uit strava trekken naar dropbox, dan gaat ie van 560k naar 1750k. Is natuurlijk ook niet compressed.
Maar goed, al met al valt de hoeveelheid extra data me eigenlijk wel mee.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:59
mac1987 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Het probleem was bij sommige modellen volgens mij vooral de plaatsing van de druksensor die wordt gebruikt voor de hoogtemeting. Die zit bij die modellen ergens aan de rand van de onderkant, waardoor die verstopt raakt met zweet, vuil en huid deeltjes.
Bij de Fenix en andere modellen zit die aan de zijkant, hetgeen minder problemen oplevert.
Mijn ervaring met de hoogtemeting is dat die gedurende de dag enkele meters af gaat wijken, maar na calibratie aan het begin van de activiteit aardig klopt. Uiteraard is er soms wel een verschil van enkele meters, maar op zulke vlakke stukken boeit het hoogteverschil me toch weinig. Met serieus heuvelachtig terrein werkt hij prima.
Ik weet niet of het vervuiling is: mijn VA3 gaf bij een rondje hardlopen wel 40m hoogteverschil tussen start en finish, terwijl het fysiek dezelfde positie is. Ook als ik eerst wachtte op de automatische calibratie. En dat was eigenlijk al zo vanaf het begin.
Ik heb nu zo'n 2 maanden een VA4 en die doet dat een stuk beter. Ik weet niet of de absolute hoogte klopt, maar de begin- en eindhoogte zijn in ieder geval ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

De Fenix 5 gaat toch retour. Je krijgt wel veel waar voor je geld, maar het is toch iets teveel van het goede. Ik heb daarmee besloten om toch voor de FR245 te gaan en ik denk dat deze ook prima gaat voldoen :)

FR245 Music €315 (advies 350), FR245 voor €247,50 (advies 300). De non-music variant daar wordt al een stevige korting op gegeven, de Music variant blijft wat achter. Zal wel zijn omdat die populairder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 09:52
T5K is serieus aan het teasen over nieuwe technologie die betere accuraatheid zou moeten brengen: https://the5krunner.com/2...GPS_%E2%80%93_Beyond_Sony en het is geen nieuwe GPS chip en ook geen footpod à la Stryd. Iemand een idee wat het dan wel zou kunnen zijn?

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:57:
De Fenix 5 gaat toch retour. Je krijgt wel veel waar voor je geld, maar het is toch iets teveel van het goede. Ik heb daarmee besloten om toch voor de FR245 te gaan en ik denk dat deze ook prima gaat voldoen :)

FR245 Music €315 (advies 350), FR245 voor €247,50 (advies 300). De non-music variant daar wordt al een stevige korting op gegeven, de Music variant blijft wat achter. Zal wel zijn omdat die populairder is.
Kan ik me voorstellen. Het is een indrukkend horloge en ook vrij fors, zeker met een zilveren bezel vind ik de F5 veel lomper ogen dan de F6 die in volledig zwart wordt geleverd.

De 245 ga je geen spijt van krijgen. Spijt die ik had is dat ik de non-music heb gekocht destijds omdat ik toch wel af en toe met muziek wil lopen. Anderzijds luister ik meestal Mixcloud/Soundcloud dus dan heb je niks aan Spotify of losse MP3 en dus gaat mijn telefoon alsnog mee. Als je twijfelt zou ik voor de music gaan, zo veel extra geld is het niet (al ken ik jouw portemonnee niet) en dan heb je deze feature in elk geval. Ook verkoopt het gemakkelijker is mijn ervaring.
chaola schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:00:
T5K is serieus aan het teasen over nieuwe technologie die betere accuraatheid zou moeten brengen: https://the5krunner.com/2...GPS_%E2%80%93_Beyond_Sony en het is geen nieuwe GPS chip en ook geen footpod à la Stryd. Iemand een idee wat het dan wel zou kunnen zijn?
Ik zag het ook. Heb geen idee en bij DCR nog niks gezien hierover. Lijkt er wel op dat het qua implementatie nog wel een tijd duurt dus voor nu nog niet heel relevant.

Ben overigens wel benieuwd of er geen upgrade van de F6 komt anders dan de solar versies. Dat is in mijn ogen toch wel heel weinig innovatie in 1 jaar tijd. Niet dat ik enorm veel mis, maar het is niet echt spectaculair. Of zou ik Q3/Q4 alsnog een F6 Plus komen?

[ Voor 26% gewijzigd door Aghanim op 17-07-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Aghanim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Ik zag het ook. Heb geen idee en bij DCR nog niks gezien hierover. Lijkt er wel op dat het qua implementatie nog wel een tijd duurt dus voor nu nog niet heel relevant.
Hij heeft het toch over "very soon" en zegt te wachten op een testrun. Dus het lijkt er toch op dat dat horloge al ver ontwikkeld is, minstens als prototype. En het zou van een niet voor de hand liggende fabrikant komen, dus niet Garmin, Polar of Suunto. En wellicht ook niet Coros, Apple, ... Huawei? Huami? Mio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:06:
Kan ik me voorstellen. Het is een indrukkend horloge en ook vrij fors, zeker met een zilveren bezel vind ik de F5 veel lomper ogen dan de F6 die in volledig zwart wordt geleverd.

De 245 ga je geen spijt van krijgen. Spijt die ik had is dat ik de non-music heb gekocht destijds omdat ik toch wel af en toe met muziek wil lopen. Anderzijds luister ik meestal Mixcloud/Soundcloud dus dan heb je niks aan Spotify of losse MP3 en dus gaat mijn telefoon alsnog mee. Als je twijfelt zou ik voor de music gaan, zo veel extra geld is het niet (al ken ik jouw portemonnee niet) en dan heb je deze feature in elk geval. Ook verkoopt het gemakkelijker is mijn ervaring.
Aangezien ik lang gelopen heb met de FR220 verwacht ik niet dat de FR245 nog zoveel waard is als ik er net zo lang mee ga lopen :) Maar het is wel een argument welke ik al eerder gehoord heb. Ik sluit me verder aan bij jouw verhaal; enerzijds bespaard het geld en gebruik je het toch niet altijd, anderzijds gaan er momenten komen dat je spijt krijgt.

Naast muziek op het horloge krijg je ook audio alerts (pace, laps e.d.). Deze krijg je als het goed is niet met de non-music variant. @Aghanim Als je het wél hoort met de non-music variant dan hoor ik het graag van je. :)

Ik neem de telefoon vaker mee vanwege bereikbaarheid. Als de run duur en situatie het toelaat dan loop ik liever zonder telefoon; toch prettiger zonder band om je arm.

Wat echter wel speelt is dat niet alle hoofdtelefoons goed werken met de sporthorloges. Zo heb ik een Plantronics Backbeat Fit 2100 en dit model schijnt wel te werken met een FR 645, maar dan moet deze om de rechter pols gedragen worden. Draag je het horloge links tijdens de run dan geeft het blijkbaar problemen. Het heeft blijkbaar te maken met de sterkte en plaatsing (links/rechts) van de antenne:
https://forums.garmin.com...phone-test-and-experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ga toch van de FR245 naar de Apple watch omdat ik merk dat ik als daily toch wat groter/netter horloge wil...
(dus als iemand nog een goedkope 245 wil, zie v&a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@Gim Ik zou voor de 245M gaan, precies om de reden die @Aghanim noemt.

Ik heb zelf ook de M versie en gebruik de muziek nooit. Maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 01:46
chaola schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:00:
Het enige dat ik kan verzinnen is iets wat Suunto al doet: bij slechte of ontbrekende GPS ontvangst correcties uitvoeren op basis van de bewegingssensoren. Het alternatief is terreinherkenning, maar dat gaat nooit overal ter wereld werken.
Daarnaast bestaan er dual channel GPS en grondstations, maar hij heeft al aangegeven dat het iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
dennisfr schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Ik weet niet of het vervuiling is: mijn VA3 gaf bij een rondje hardlopen wel 40m hoogteverschil tussen start en finish, terwijl het fysiek dezelfde positie is. Ook als ik eerst wachtte op de automatische calibratie. En dat was eigenlijk al zo vanaf het begin.
Ik heb nu zo'n 2 maanden een VA4 en die doet dat een stuk beter. Ik weet niet of de absolute hoogte klopt, maar de begin- en eindhoogte zijn in ieder geval ongeveer gelijk.
Wat was het totaal aantal afgelegde hoogtemeters op zo'n activiteit dan? 40 meter hoogteverschil is nu niet wereldschokkend toch... Het blijft een waarde die afgeleid wordt van de luchtdruk, en ja het zou beter moeten maar om helemaal accuraat te zijn moet je een meting hebben die niet zoveel onbekenden gebruikt. Als de VA4 dit beter doet, heeft die waarschijnlijk een beter algoritme gekregen. Voor mij zou het pas een probleem vormen als die meer dan 100 m hoogtemeters onterecht aangeeft, of er net mist terwijl je die wel effectief gedaan hebt.
Gim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:12:
Ik neem de telefoon vaker mee vanwege bereikbaarheid. Als de run duur en situatie het toelaat dan loop ik liever zonder telefoon; toch prettiger zonder band om je arm.
Ik neem mijn telefoon mee in een Flipbelt of in het telefoonzakje van een Decathlon legging. Dan voel ik die nauwelijks zitten, alleen bij harder lopen zit die wat in de weg, maar dat zijn meestal kortere trainingen zonder telefoon of wedstrijden, waarbij ik ook geen telefoon mee neem.
mac1987 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Het enige dat ik kan verzinnen is iets wat Suunto al doet: bij slechte of ontbrekende GPS ontvangst correcties uitvoeren op basis van de bewegingssensoren. Het alternatief is terreinherkenning, maar dat gaat nooit overal ter wereld werken.
Daarnaast bestaan er dual channel GPS en grondstations, maar hij heeft al aangegeven dat het iets anders is.
Doet Garmin dat nog niet dan? Fitness trackers zonder GPS (en ook zonder connected GPS met smartphone) moeten gebruik maken van accelerometers om afstand en snelheid te schatten, zou me dan absurd lijken dat de horloges met GPS dit ook niet gebruiken als fallback bij slecht GPS signaal, de sensoren ervoor zijn aanwezig (om stappen te tellen bv, of fitness reps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 16:33
chaola schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Hij heeft het toch over "very soon" en zegt te wachten op een testrun. Dus het lijkt er toch op dat dat horloge al ver ontwikkeld is, minstens als prototype. En het zou van een niet voor de hand liggende fabrikant komen, dus niet Garmin, Polar of Suunto. En wellicht ook niet Coros, Apple, ... Huawei? Huami? Mio?
Als we dan toch gaan speculeren: Wahoo (of de eerste Google Fitbit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThatsHollywood schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:26:
Ik ga toch van de FR245 naar de Apple watch omdat ik merk dat ik als daily toch wat groter/netter horloge wil...
(dus als iemand nog een goedkope 245 wil, zie v&a)
Nadeel is wel dat je serieus moet gaan plannen dat je voldoende accu hebt (opgeladen) als je wilt gaan sporten. Ik heb een Galaxy Watch Active gehad en die deed probleemloos meer dan 50% accu bij 1 uur hardlopen met muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
MacPoedel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Doet Garmin dat nog niet dan? Fitness trackers zonder GPS (en ook zonder connected GPS met smartphone) moeten gebruik maken van accelerometers om afstand en snelheid te schatten, zou me dan absurd lijken dat de horloges met GPS dit ook niet gebruiken als fallback bij slecht GPS signaal, de sensoren ervoor zijn aanwezig (om stappen te tellen bv, of fitness reps).
Ik denk ook niet dat werken met die accelerometer van het horloge zo'n grote vernieuwing zou zijn. Dat doen ze inderdaad allemaal al min of meer en vooral Suunto met hun "Fused speed". Je zou eventueel ook nog de accelerometers van bepaalde hartslagmonitoren kunnen gebruiken om die te combineren met het horloge maar ik denk niet dat daar veel onderzoek naar loopt.
En ik had ook al gedacht aan Google als producent van dit nieuwe horloge maar elders heeft T5K al aangegeven dat er vanuit die hoek voorlopig niet veel te verwachten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Nadeel is wel dat je serieus moet gaan plannen dat je voldoende accu hebt (opgeladen) als je wilt gaan sporten. Ik heb een Galaxy Watch Active gehad en die deed probleemloos meer dan 50% accu bij 1 uur hardlopen met muziek.
Hij heeft het wel over een Apple Watch i.p.v. een GWA. Ik weet niet of ze veel verschillen in accu. Hij heeft sowieso een FR 245 zonder muziek, dus ik neem aan dat hij de andere watch ook zonder muziek zou gebruiken.

@ThatsHollywood Als het over wat betere looks gaat zou een VivoActive 3 of 4 niet een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
MacPoedel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Wat was het totaal aantal afgelegde hoogtemeters op zo'n activiteit dan? 40 meter hoogteverschil is nu niet wereldschokkend toch... Het blijft een waarde die afgeleid wordt van de luchtdruk, en ja het zou beter moeten maar om helemaal accuraat te zijn moet je een meting hebben die niet zoveel onbekenden gebruikt. Als de VA4 dit beter doet, heeft die waarschijnlijk een beter algoritme gekregen. Voor mij zou het pas een probleem vormen als die meer dan 100 m hoogtemeters onterecht aangeeft, of er net mist terwijl je die wel effectief gedaan hebt.
Nou, het kwam er eigenlijk op neer dat de hoogtemeting onbruikbaar was en ik na iedere activiteit in Garmin Connect gps hoogte moest aanzetten.
Ik woon in een enigszins glooiend deel van Nederland en dan is het wel prettig als het hoogteprofiel overeenkomd met de afgelegde route. Bij de VA4 lijkt dat prima te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door dennisfr op 17-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Hij heeft het wel over een Apple Watch i.p.v. een GWA. Ik weet niet of ze veel verschillen in accu. Hij heeft sowieso een FR 245 zonder muziek, dus ik neem aan dat hij de andere watch ook zonder muziek zou gebruiken.

@ThatsHollywood Als het over wat betere looks gaat zou een VivoActive 3 of 4 niet een optie zijn?
De GWA heeft een betere batterijduur dan de AW dus ik ben bang dat het nog erger is daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Gim schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:57:

Welke features vind je overbodig? Ik ben aan het overwegen om de fenix 5s plus te nemen. Hoeveel is de toegevoegde waarde om de sapphire variant te nemen, want dit prijsverschil van 120 euro vind ik wel erg fors.

In eerste instantie had mijn voorkeur de garmin instinct solar. Echter wil ik ook muziek kunnen afspelen zonder gebruik van een telefoon en dat kan niet. Of is er in de toekomst een reele kans dat dit horloge ook spotify compatibel wordt er muziek op dit horloge gezet kan worden.

Tot slot (naast batterij, degelijkheid, weerbaarheid etc) welke meerwaarde heeft een garmin horloge ten opzichte van de fitbit charge 4, met name op het gebied van tracking en gezond leefstijl. Ik kan hier te weinig informatie over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Probeer anders even de zoekfunctie of lees gewoon wat terug in het topic. Deze onderwerpen zijn zelfs zeer recent nog voor de zoveelste keer langs gekomen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

gruys7 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 05:52:
[...]

Welke features vind je overbodig? Ik ben aan het overwegen om de fenix 5s plus te nemen. Hoeveel is de toegevoegde waarde om de sapphire variant te nemen, want dit prijsverschil van 120 euro vind ik wel erg fors.

In eerste instantie had mijn voorkeur de garmin instinct solar. Echter wil ik ook muziek kunnen afspelen zonder gebruik van een telefoon en dat kan niet. Of is er in de toekomst een reele kans dat dit horloge ook spotify compatibel wordt er muziek op dit horloge gezet kan worden.

Tot slot (naast batterij, degelijkheid, weerbaarheid etc) welke meerwaarde heeft een garmin horloge ten opzichte van de fitbit charge 4, met name op het gebied van tracking en gezond leefstijl. Ik kan hier te weinig informatie over vinden.
€100-120 euro extra betalen voor een horloge welke nog 'maar' €360 (5S+) of €433 (5+) kost vind ik teveel. Wellicht anders als t horloge zelf al €750 kost. En waar gebruik je het horloge voor? Hoe groot is de kans op krassen en stoten? Dan is een screen protector van €7 voor 2-3 stuks een stuk aangenamer. Daarbij heeft de Saffier versie een black coated bezel dus als je al ergens tegenaan stoot dan is je glas oké maar zie je sneller krassen op de vezel vergeleken met de standaard versie.

Ik vond de 5S+ 'niks' (overdreven) omdat ik de 5+ simpelweg mooier vond en een batterij die me meer marge geeft. Echter de 5+ zit te lomp. Mijn linkerpols is maar 16.5cm (rechts iets van 17.5).

Dus ik wilde me me het geld maar besparen en back to basic waar t me om ging, de FR 245.

De muziek versie wordt subtiel geadviseerd ofschoon deze momenteel minimaal €75 duurder is dan de niet muziek uitvoering. Met de FR245M heb je het nl. over €315-330.

De muziek is een nice to have, maar wel een feature die ook zijn beperkingen heeft. Niet alle hoofdtelefoons werken er goed mee en dat staat los van de prijs. Dit speelt voor de FR245M maar ook voor FR645M en schijnbaar ook de Fenix 5 Plus series. Geen idee met VA serie.

Ik vind de SW updates van Garmin wel een pain aangezien de 245 met de nieuwste firmware al maanden een battery drain kent.

Al snel geneigd om nu toch maar die €75 te besparen en de standaard FR245 te halen.

@Aghanim
De Fenix 5S plus zou ik nu toch nog overwegen. 11 uur GPS, 4 uur GPS met muziek en 7 dagen als smartwatch.

Waarom toch de 5S plus? Op papier heeft ie 7 dagen net als de FR 245. Ik dacht dat ook dat minder was. De 5S+ is minder mooi dan de 5+, maar wel mooier dan de FR245.

Dus ja, ik heb de 5S plus NON saffier ook besteld ter vergelijk😅

De horloges komen en gaan wel heel snel in huize Gim zo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 18-07-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gim altijd het proberen waard. De 5S voelt voor mij persoonlijk weinig minder lomp dan de gewone 5 door die felzilveren bezel alsook door de dikte. Jouw polsen zijn ongeveer even groot als de mijne. Ik dacht overigens dat je de F5+ overkill vond qua features en niet qua grootte. Vergeleken met de 245M heb je met de F5S plus voor 365€ veel meer bang for buck natuurlijk. De gewone 245 gaat voor rond de 200€ via Marktplaats, ook een prima koop. Horloges die bij mij prima zitten zijn de 235, VA3, Venu en VA4/VA4S.

Je doet goed en uitgebreid onderzoek naar de modellen en reviews/bekende problemen, dat helpt om de goede keuze te maken. Wel is niet alles wat je leest altijd waar. Zo heb ik 2x een FR245 gehad (vanaf launch tot heden) en geen enkele batterydrain, even als tegengeluid. Mijn Jabra Elite 75t headset werkt ook probleemloos op een Venu, VA4S, F6S en F5S+ dus het kan prima werken. Je kunt het nu overigens prima testen op de Fenix.

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 18-07-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Dat is als zo vaak met het internet. Er hoeven maar een paar verhalen te zijn van combinaties met problemen en al snel heerst de consensus dat muziek niet goed zou werken. Terwijl het overgrote deel gewoon nergens last van heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Gonadan schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:48:
Dat is als zo vaak met het internet. Er hoeven maar een paar verhalen te zijn van combinaties met problemen en al snel heerst de consensus dat muziek niet goed zou werken. Terwijl het overgrote deel gewoon nergens last van heeft.
Precies. Net als de opmerking over battery drain. Van de 245 bezitters die ik ken ook nooit iemand over gehoord en zelfs in dit topic - wat toch soms gedomineerd wordt door klagers ;) - is daar volgens mij geen woord over gesproken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:38:
@Gim altijd het proberen waard. De 5S voelt voor mij persoonlijk weinig minder lomp dan de gewone 5 door die felzilveren bezel alsook door de dikte. Jouw polsen zijn ongeveer even groot als de mijne. Ik dacht overigens dat je de F5+ overkill vond qua features en niet qua grootte. Vergeleken met de 245M heb je met de F5S plus voor 365€ veel meer bang for buck natuurlijk. De gewone 245 gaat voor rond de 200€ via Marktplaats, ook een prima koop. Horloges die bij mij prima zitten zijn de 235, VA3, Venu en VA4/VA4S.

Je doet goed en uitgebreid onderzoek naar de modellen en reviews/bekende problemen, dat helpt om de goede keuze te maken. Wel is niet alles wat je leest altijd waar. Zo heb ik 2x een FR245 gehad (vanaf launch tot heden) en geen enkele batterydrain, even als tegengeluid. Mijn Jabra Elite 75t headset werkt ook probleemloos op een Venu, VA4S, F6S en F5S+ dus het kan prima werken. Je kunt het nu overigens prima testen op de Fenix.
Ook niet met de 4.40 versie?
Maar goed alleen maar mooi :)

Ik laad de Fenix gewoon op en kijk wel wat ie doet qua batterij als ik hem gewoon als smartphone aan heb en wat als ik hem een uur of twee zo op GPS zet met HRM. Ook wel benieuwd wat maps navigatie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:41:
[...]

Thuis geprobeerd en het werkt. Grappig dat dit dan ook automatisch word toegevoegd aan Strava.
(had garmin express nooit gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
kevertje1977 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Thuis geprobeerd en het werkt. Grappig dat dit dan ook automatisch word toegevoegd aan Strava.
(had garmin express nooit gebruikt)
Nu ja, zo gek is dat niet, de garmin connect app is niets meer dan een portaaltje die alles online gooit. Zonder internet kan je niks met Garmin Connect, qua activities dan.
Jouw activities worden door de server naar Strava gezet. Niet door de app.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Laatst online: 22:53
Gim schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:38:
[...]

De muziek versie wordt subtiel geadviseerd ofschoon deze momenteel minimaal €75 duurder is dan de niet muziek uitvoering. Met de FR245M heb je het nl. over €315-330.

De muziek is een nice to have, maar wel een feature die ook zijn beperkingen heeft. Niet alle hoofdtelefoons werken er goed mee en dat staat los van de prijs. Dit speelt voor de FR245M maar ook voor FR645M en schijnbaar ook de Fenix 5 Plus series. Geen idee met VA serie.

Ik vind de SW updates van Garmin wel een pain aangezien de 245 met de nieuwste firmware al maanden een battery drain kent.
Ik heb via Eglobal.nl een tijd terug de FR245m besteld (voor €249) en ben er erg over te spreken!
Ik merk geen battery drain oid. Accu gaat ongeveer een week mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel ik ga sporten. Maar zolang ik niet elke dag m'n horloge aan de lader te moeten leggen vind ik het prima.

Daarnaast twijfelde ik over de "M" versie maar ben toch blij dat ik daarvoor ben gegaan. Ik zag niet zo zeer de meerwaarde van muziek tijdens het hardlopen maar luister nu voornamelijk podcasts tijdens het hardlopen wat wel relaxed is. :)

https://www.eglobalcentra...hDZL2kZfXVV4W-w89_8KDlA_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft wel het vermelden waard dat eglobal wordt gezien als een dubieuze winkel. Was geloof ik laatst een nieuwsitem over. Ondanks dat er ook positieve ervaringen zijn, zijn er ook veel matige reviews. En check wel het risico op een APAC versie.

[ Voor 34% gewijzigd door Aghanim op 18-07-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

_Piv0 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb via Eglobal.nl een tijd terug de FR245m besteld (voor €249) en ben er erg over te spreken!
Ik merk geen battery drain oid. Accu gaat ongeveer een week mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel ik ga sporten. Maar zolang ik niet elke dag m'n horloge aan de lader te moeten leggen vind ik het prima.

Daarnaast twijfelde ik over de "M" versie maar ben toch blij dat ik daarvoor ben gegaan. Ik zag niet zo zeer de meerwaarde van muziek tijdens het hardlopen maar luister nu voornamelijk podcasts tijdens het hardlopen wat wel relaxed is. :)

https://www.eglobalcentra...hDZL2kZfXVV4W-w89_8KDlA_A
Eglobal wordt hem alleen niet voor mij :)

Wat ik vandaag wel zag was dat er een Amazon Music App is, waarbij je met een Prime abonnement al gebruik kunt maken van muziek. Wellicht beperkter dan een Spotify maar als je toch al Prime zou hebben dan is het mooi gratis meegenomen.

Alleen bij de app op de website van Garmin zie ik Nederland nog niet tussen een rijtje aan landen staan. Amerika, Canada, Japan, Frankrijk... Overal waar wel een Amazon is wordt genoemd, maar geen Nederland. Mijn aanname: het is nog niet in Nederland.

Bij o.a. Decathlon zie ik echter Amazon wel al genoemd staan (bij de VA 4).

Zou een mooie toevoeging zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chento12
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-04 05:06
Ook interessant om te vermelden : ben zelf aan het kijken om een sporthorloge bij futurumshop te bestellen. Er zijn altijd wel bonnen van 25€ korting terug te vinden én voor 10€ verleng je de garantie tot 5 jaar !

Bovendien een top website qua service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piv0
  • Laatst online: 22:53
Aghanim schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:20:
Blijft wel het vermelden waard dat eglobal wordt gezien als een dubieuze winkel. Was geloof ik laatst een nieuwsitem over. Ondanks dat er ook positieve ervaringen zijn, zijn er ook veel matige reviews. En check wel het risico op een APAC versie.
Klopt inderdaad. Het zou normaal gesproken ook niet mijn eerste keuze zijn maar gezien het prijs verschil heb ik de gok genomen.
Mocht de keuze zijn gevallen op een fr945 had ik het niet gedaan vanwege de kaarten (apac versie).

Voor als nog is de ervaring prima, al was de levertijd wat langer dan een normale NL shop. Maar zodra ik problemen krijg met het horloge en beroep moet doen op reparatie/garantie zal het een ander verhaal worden gok ik zo. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gim ik heb het even voor je getest op de VA4S. Ik kan Amazon music app downloaden. Heb geen account anders had ik ook kunnen testen of het werkt, maar alles wijst er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 09:04
Zijn de makers van de OP voor dit draadje nog wel actief? Op pagina 1 staan volgens mij de modellen die in 2010 courant waren dus de OP is zwaar outdated! @MrAcid @Xaverius. Zou voor mensen zoals ik, die net komen kijken en zich willen inlezen in de Garmin watches heel erg helpen als het OP goede informatie bevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 11:33

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Ik ben zeker actief, vooral in lezen. Maar dan in het hardlooptopic. O-)

Maar een OP bijhouden staat bij mij niet bovenaan in mijn lijsten @Lord_Dain . Overigens denk ik dat mensen toch eerder hun vragen plaatsen ipv een OP te lezen. Maar als iemand zin heeft om alle nieuwe modellen in een OP te plaatsen...
(een link naar dcrainmaker zou voldoen toch? :+ )

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Voor wie het interessant vind. Dat de Fenix 5S Plus bij amazon.nl ligt voor €364 was (mij) bekend, maar de Fenix 5 Plus ligt bij amazon.de (verkoop door Amazon) voor €369 bij t afrekenen.
Het model dus met 47mm ipv 42mm en grotere accu voor €5 meer ;)

Ik bedoel maar :) Je moet wel tot 17 augustus wachten qua levering.

Zouden de laatste voorraden gedumpt worden dan? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gim op 19-07-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee die prijzen komen regelmatig voorbij op Amazon. Laatst zelfs de witte 5S+ voor 289€. Een maand geleden zowel de 5S+ als 5+ voor 359€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-10 09:45
.

[ Voor 100% gewijzigd door rutgergron op 20-07-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wiggle heeft ook om de zo veel tijd interessante aanbiedingen.
Tis iig vaak of geduld hebben tot er een aanbieding komt ... of een beetje geluk hebben, zeker als je horloge plots de geest geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:26
Net overgestapt naar een 6X Sapphire ! Erg fijn,Knip, Stiekem reclame maken voor je V&A doen we hier niet ;)

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 21-07-2020 14:38 ]

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:20:
Zijn de makers van de OP voor dit draadje nog wel actief? Op pagina 1 staan volgens mij de modellen die in 2010 courant waren dus de OP is zwaar outdated! @MrAcid @Xaverius. Zou voor mensen zoals ik, die net komen kijken en zich willen inlezen in de Garmin watches heel erg helpen als het OP goede informatie bevat.
Ik lees mee, maar post weinig. Als iemand een nieuw topic wil maken: be my guest! Denk echter ook dat een link naar DC Rainmaker volstaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ga voor de garmin instinct of de garmin instinct solar.

Overdag ben ik niet van plan het horloge dagelijks om te doen (sommige dagen wel), wel (uiteraard) tijdens het sporten en slapen. Ik heb een kantoorbaan.
Welke functionaliteiten / informatie en analyses zal ik hier missen?

Daarnaast krijg ik niet een goed beeld over de meerwaarde van de solar editie. 14 dagen accuduur (garmin instinct) lijkt mij ook al ruim voldoende. Wanneer kan ik beter voor de solar gaan en is uitgaven van ruim 100 euro meer het echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 21:12

tuinïnen

Eventus stultorum magister

gruys7 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 06:01:
Ik ga voor de garmin instinct of de garmin instinct solar.

Overdag ben ik niet van plan het horloge dagelijks om te doen (sommige dagen wel), wel (uiteraard) tijdens het sporten en slapen. Ik heb een kantoorbaan.
Welke functionaliteiten / informatie en analyses zal ik hier missen?

Daarnaast krijg ik niet een goed beeld over de meerwaarde van de solar editie. 14 dagen accuduur (garmin instinct) lijkt mij ook al ruim voldoende. Wanneer kan ik beter voor de solar gaan en is uitgaven van ruim 100 euro meer het echt waard?
Solar is meer een gimmick. En wanneer het echt nuttig is, tja als je op een lange hike gaat offgrid voor langere tijd.

OHR is wel beter bij de solar, dus daar zit ook wel wat waarde in.

[ Voor 4% gewijzigd door tuinïnen op 21-07-2020 08:42 ]

Pagina: 1 ... 156 ... 324 Laatste