Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 155 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Poekie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:55:
[...]

@mrwolf heb je m op 1s recording staan? of had je dat bij je 645 ook niet?
Data recording (die bedoel je denk ik?) staat op smart. Zal hem eens op 1s zetten, kijken of dat scheelt. Ik weet niet meer of ik dat op de 645 ook aan had staan.
Requiem19 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Het is wel gek, want de rode lijn loopt redelijk evenwijdig met het paadje waar je liep. Dus je zou verwachten dat de pace wel enigszins okay zou zijn.

Misschien was je horloge idd GPS signaal kwijt, ging hij over op accelerometer om je snelheid te schatten en heeft Garmin later gewoon met zn software de gps track heeft aangepast?
Zoiets zal het wel zijn, het was een heel vreemde gewaarwording om je tempo ineens in te zien kakken. Ik hoop dat het hierbij blijft

[ Voor 45% gewijzigd door mrwolf op 06-07-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
1s / smart scheelt in praktijk niets in precisie is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 01:56
Weet niet wat het tegenwoordig nog doet maar in het verleden was smart een recept voor honderden meters afwijking. Voor mij niets anders dan 1s.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laatst nog getest.. mijn broer met een Fenix 6 op smart recording en ik met m’n FR645 op 1s. Resultaat... gemeten afstand op mijn horloge lag steeds een stuk hoger. Volgende test, beide op 1s, zelfde rondje, resultaat gemeten afstand bijna identiek. Bij een track met korte bochten kan het ook niet anders zijn dat het vastleggen van 1 GPS per seconde een langere afstand meet dan met een frequentie van meer dan 1 seconde.

Maar ja... officieel zegt Garmin er het volgende over.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=s4w6kZmbmK0P6l20SgpW28

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 13:53
Wat is "een stuk hoger"? Ik kan me best voorstellen dat het scheelt hoor, maar je bent ook niet de hele tijd bochten aan het maken toch?
En wat ik zelf eens ga onderzoeken; (Ik heb altijd smart aanstaan) hoeveel meetpunten het nu eigenlijk scheelt op een gemiddelde activity, want dat is wel zinvolle info denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een stuk hoger is 200-300m op een afstand van iets meer dan 10km. Dat lijkt niet veel maar als je een marathon loopt en je horloge geeft aan het eind een km minder aan, dan is dat niet fijn...

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mijn vivoactive 3 staat het ook op slim. Nog niet vergeleken of er verschil is met elke seconde. Hiervoor liep ik altijd met de gps van mijn telefoon en wat me wel opvalt is dat de lijntjes op de kaart minder recht zijn (alsof ik slalommend loop, wat ik niet doe ;)). Al maakt dat voor de afstand volgens mij niet uit. Wat ik wel irritanter vind is dat de hoogtemeters bij mijn laatste loop helemaal niet klopten. Op een rondje van 6,5 km had ik iets van 300 meter geklommen. En dat is in Nederland best veel ;) Ook gaf ie aan dat ik tig trappen had gelopen. Even googlen leverde op dat dit een issue is van Garmin, maar hoop dat het wel incidenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Palomar Of het weer (luchtdruk) is tijdens je loop veranderd, waardoor de meting de mist in gaat. Zat er een verschil in hoogte tussen het begin en einde van je loop, er van uitgaand dat je een rondje gelopen hebt waar het start en eindpunt dezelfde locatie zijn? Harde wind kan ook roet in het eten gooien trouwens, want dat kan invloed hebben op de barometrische sensor van je horloge.

[ Voor 18% gewijzigd door PatrickC op 06-07-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
PatrickC schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:54:
@Palomar Of het weer (luchtdruk) is tijdens je loop veranderd, waardoor de meting de mist in gaat. Zat er een verschil in hoogte tussen het begin en einde van je loop, er van uitgaand dat je een rondje gelopen hebt waar het start en eindpunt dezelfde locatie zijn?
Het waaide gisteren wel hard, maar geen idee of dat ermee te maken had. Begin en eindpunt waren nagenoeg hetzelfde. Ik zal het de komende runs in de gaten houden. Als dit vaak gebeurt zou dat wel irritant zijn.
[edit] en hij meet dus ook het aantal trappen dat je hebt gelopen (ook obv luchtdruk). Ik werk thuis en heb mijn werkkamer op zolder (2 trappen). Vandaag al tig keer van beneden naar boven gelopen, maar hij zegt nog steeds dat ik 0 trappen heb gelopen. Lijkt me toch niet helemaal goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 06-07-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Palomar schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:58:
Ik werk thuis en heb mijn werkkamer op zolder (2 trappen). Vandaag al tig keer van beneden naar boven gelopen, maar hij zegt nog steeds dat ik 0 trappen heb gelopen. Lijkt me toch niet helemaal goed.
Klopt... heb ik ook vaak last van. Zelfs op kantoor, waar de verdiepingen hoger zijn en ik werk op een 9e verdieping. Mijn FR645 krijgt het dan voor elkaar om dan gewoon 0 trappen aan te geven... en bij een volgende keer zijn het er 12!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
PatrickC schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Klopt... heb ik ook vaak last van. Zelfs op kantoor, waar de verdiepingen hoger zijn en ik werk op een 9e verdieping. Mijn FR645 krijgt het dan voor elkaar om dan gewoon 0 trappen aan te geven... en bij een volgende keer zijn het er 12!
Als die luchtdruksensor zo onbetrouwbaar is dan zou ik liever hebben dat de hoogtemeting (bij activiteiten) door de gps wordt bepaald. Maar dat kun je volgens mij niet forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Palomar schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Als die luchtdruksensor zo onbetrouwbaar is dan zou ik liever hebben dat de hoogtemeting (bij activiteiten) door de gps wordt bepaald. Maar dat kun je volgens mij niet forceren.
Hoogtemeters berekenen en trappen tellen zijn wel verschillende dingen. Bij mij klopt het buiten bij hardloopsessies meestal wel vrij aardig. Op Garmin Connect kun je trouwens wel acheraf hoogtecorrecties laten uitvoeren obv GPS data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Het waaide gisteren wel hard, maar geen idee of dat ermee te maken had. Begin en eindpunt waren nagenoeg hetzelfde. Ik zal het de komende runs in de gaten houden. Als dit vaak gebeurt zou dat wel irritant zijn.
[edit] en hij meet dus ook het aantal trappen dat je hebt gelopen (ook obv luchtdruk). Ik werk thuis en heb mijn werkkamer op zolder (2 trappen). Vandaag al tig keer van beneden naar boven gelopen, maar hij zegt nog steeds dat ik 0 trappen heb gelopen. Lijkt me toch niet helemaal goed.
Een echte stormachtige dag is ook leuk :+ 8)7 Dan merk je dat de luchtdruk best kan schommelen. Loop je dan ook nog eens veel trappen op en af dan wordt het helemaal een allegaartje... Zo heb ik op een dag een keer 50 keer de trap opgelopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:14
DrAMetElfeNd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:26:
[...]

Een echte stormachtige dag is ook leuk :+ 8)7 Dan merk je dat de luchtdruk best kan schommelen. Loop je dan ook nog eens veel trappen op en af dan wordt het helemaal een allegaartje... Zo heb ik op een dag een keer 50 keer de trap opgelopen...
Wandelen in de bergen.....deze week 220 trappen omhoog gelopen op een wandeling van 18,5km. Zaten wel een paar trappetjes in, maar niet al te gek veel.
Sowieso klopt van de trappentelling niet héél veel. Bij ons in het kantoorgebouw zijn ook best wel wat trappen en ik neem er heel veel op een dag, omdat ik de meting niet vertrouwde eens handmatig bijgehouden, afwijkingen van 60% zijn heel normaal.
Is toch blijkbaar een lastige meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
PatrickC schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:44:
Een stuk hoger is 200-300m op een afstand van iets meer dan 10km. Dat lijkt niet veel maar als je een marathon loopt en je horloge geeft aan het eind een km minder aan, dan is dat niet fijn...
Dat heb ik eens met de 80 vd Langstraat gehad, toen begon iedereen te roepen dat ik een kilometer te weinig had gelopen; op Strava stond 79km 8)7
Maar vanwege dit soort activiteiten durf ik hem niet goed op seconde te zetten, dat zijn immers veel metingen. Is voor de fiets prima, maar dat ga ik dan geheid vergeten terug te zetten, en ik heb geen zin in sync problemen oid. Soms wil je nog wel eens een file kunnen editen, en dat is vaak gebonden aan een max filesize.
Palomar schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:49:
Wat ik wel irritanter vind is dat de hoogtemeters bij mijn laatste loop helemaal niet klopten. Op een rondje van 6,5 km had ik iets van 300 meter geklommen.
VA3 is daar volgens mij idd niet goed in. In de bergen zit ie er vaak honderden meters naast. Op strava klopt het dan wel weer, denk gecorrigeerd met kaartdata oid...
Maar ook met woonwerk verkeer zie ik het duidelijk. Of ik nu van werk of thuis vertrek, ik start altijd op een hoogte van 25 meter, na 3km zit ik op 50 meter en eindig na 20km op 0. Of ik nu heen of terug fiets op exact dezelfde route. Kortom; volledig waardeloos. Als het kon zou ik het permanent uitzetten.
Ramon 73 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Wandelen in de bergen.....deze week 220 trappen omhoog gelopen op een wandeling van 18,5km. Zaten wel een paar trappetjes in, maar niet al te gek veel.
Sowieso klopt van de trappentelling niet héél veel. Bij ons in het kantoorgebouw zijn ook best wel wat trappen en ik neem er heel veel op een dag, omdat ik de meting niet vertrouwde eens handmatig bijgehouden, afwijkingen van 60% zijn heel normaal.
Is toch blijkbaar een lastige meting.
Trappenmeting is simpelweg meten of er gelopen wordt (om lift meters te vermijden) en kijken of er hoogteverschil gemeten wordt. Juist dat laatste is onbetrouwbaar. Maar in de bergen is er dus ook lopen+hoogteverschil dus Garmin denkt: trap.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Mistraller schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Maar ook met woonwerk verkeer zie ik het duidelijk. Of ik nu van werk of thuis vertrek, ik start altijd op een hoogte van 25 meter, na 3km zit ik op 50 meter en eindig na 20km op 0. Of ik nu heen of terug fiets op exact dezelfde route. Kortom; volledig waardeloos. Als het kon zou ik het permanent uitzetten.
Is dat niet een kwestie van kalibreren? Zo zit het in mijn Sigma in elk geval, het horloge moet toch een uitgangssituatie hebben. Moet zeggen dat mijn horloge het aardig goed voor elkaar heeft (komende vakantie inderdaad ook even in de bergen testen), op twee uitschieters na, waarbij ik binnen een seconde van 12 naar 4000 meter opsteeg 8)7 Eat your heart out, Killian :9

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TheOmen schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Is dat niet een kwestie van kalibreren? Zo zit het in mijn Sigma in elk geval, het horloge moet toch een uitgangssituatie hebben. Moet zeggen dat mijn horloge het aardig goed voor elkaar heeft (komende vakantie inderdaad ook even in de bergen testen), op twee uitschieters na, waarbij ik binnen een seconde van 12 naar 4000 meter opsteeg 8)7 Eat your heart out, Killian :9
Ja je moet 30 seconden wachten na de GPS fix, voordat je je activity start. Maakt allemaal weinig uit. Ik vind het net zo zinloos als de temperatuursmeting die erin zit. Hij meet iets tussen je lichaamstemperatuur en de buitenlucht in, dus precies net niet 1 van die twee. :X )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Mistraller schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Ja je moet 30 seconden wachten na de GPS fix, voordat je je activity start. Maakt allemaal weinig uit. Ik vind het net zo zinloos als de temperatuursmeting die erin zit. Hij meet iets tussen je lichaamstemperatuur en de buitenlucht in, dus precies net niet 1 van die twee. :X )
Aha, dat zit dus wat anders in elkaar dan bij mijn horloge, waar je ' hard' een standaard hoogte ingeeft.
en die tem.meting is alleen leuk als m'n horloge op het stuur van de MTB zit, anders geeft ie inderdaad belachelijke waardes op.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Bij Garmin kan je kiezen. Automatisch of handmatig, daar kan je een beetje mee spelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
TheOmen schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Aha, dat zit dus wat anders in elkaar dan bij mijn horloge, waar je ' hard' een standaard hoogte ingeeft.
en die tem.meting is alleen leuk als m'n horloge op het stuur van de MTB zit, anders geeft ie inderdaad belachelijke waardes op.
Bij de Fenix 6 (en gok ook de andere series, misschien niet alle) kun je gewoon de hoogte kalibreren. Heb al diverse horloges gehad (Suunto & Garmin) waarbij je toch handmatig een beetje bij moeten sturen. 's Avonds op de juiste hoogte naar bed en 's ochtends sta je dan 10 meter hoger of lager op.. Het is geen mooi degelijk weerstationnetje dat altijd op dezelfde plek hangt.

Met kalibratie op basis van GPS ben ik ook niet altijd tevreden. Dat geeft soms ook nog gewoon verkeerde waardes (of omdat het signaal niet voldoende is.. O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
https://support.garmin.com/en-US/?faq=FmE1UxYdn56rYdmThGbO06

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
How do I calibrate it?

Calibration of the altimeter happens automatically when you follow these steps:

While outdoors, select an outdoor activity profile.

Wait for the device to acquire a signal. Signal is acquired when you see a green ring on the screen with the message GPS Ready
    Wait an additional 30 seconds after acquiring a satellite signal before starting or exiting the activity.

Waiting for 30 seconds will result in the altimeter being automatically calibrated. No message will appear. Simply waiting the 30 seconds allows the calibration to be complete.

Denk dat je met calibratie geen "bulten" in het hoogteprofiel weghaalt, het zorgt alleen voor de starthoogte.
Dit plaatje had ik afgelopen woensdag; zowel heen als terugrit zag er ongeveer zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8raa_nXVAO8J8pbPEirxSaG3Pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2WZwzlCss7P4urmql7IS5W2.png?f=fotoalbum_large
Als het werkelijk zo was had de terugrit in spiegelbeeld moeten zijn, maar dan nog, zoveel hoogteverschil is er helemaal niet hier.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@DrAMetElfeNd dat beetje kalibreren doet hij ook zelf als je de activiteit start. Mits hij zo ingesteld staat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch blijft het bijzonder dat er vrij veel features op de (duurdere) horloges zitten die erg onnauwkeurig zijn. Als je het niet betrouwbaar kunt krijgen stop het er dan niet in. Zo ga ik ook twijfelen aan de betrouwbaarheid van andere sensoren.

Hoe bepaal je eigenlijk de benchmark van wat betrouwbaar is? Ik merk dat er (ook door mijzelf) vaak van uit wordt gegaan dat Garmin de betrouwbaarheid standaard is en dat andere merken, mits afwijken tegenover Garmin, dus minder betrouwbaar zijn*. Zo liep ik vanochtend met mijn FR245 en Galaxy Watch Active die ik eens kon testen.

Eerste km afstand identiek. Daarna ongeveer 10m per kilometer afwijking. Na 10km scheelde het ongeveer 100m. Dus de Samsung is onnauwkeurig. Maar de Amazfit GTS was op 10km ongeveer 140m afwijkend met de 245 en dus redelijk vergelijkbaar met de Galaxy Watch. Andere run natuurlijk dus niet te vergelijken, maar toch.

Waar het interessant wordt is dat ik met de Samsung mijn PR kan verbeteren omdat die dus 'sneller' bij de 10KM is dan mijn FR245 waar mijn PR op gekoppeld is.

*Ik ken de DCR reviews waarin ook diverse Garmins niet uitblinken in GPS kwaliteit. Ik dacht dat de Apple 5 en 935/945 het meest nauwkeurig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:43:
Als je het niet betrouwbaar kunt krijgen stop het er dan niet in.
Zo werkt dat niet bij consumenten. Oververzadigde Samsung kleurtjes, stemherkenning, automatische piloot in de auto, Atmos in een playbar, etc. etc. Dat het er in zit is belangrijker dan hoe goed het werkt en hoe nuttig het is.
Zo ga ik ook twijfelen aan de betrouwbaarheid van andere sensoren.
Jij moet dan ook gewoon alleen professioneel spul gebruiken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 11:11
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn tomtom spark3.
Hij doet het nog maar het is onduidelijk hoe lang TomTom hem nog blijft ondersteunen, en batterij begint minder te worden.

Wat heb ik uitzocht tot nu toe:
* FR245, mooie stats erbij maar heb ik dit nodig?
* FR45, mindere stats, mis ik straks niet iets?

Doel, op dit moment van de 5 km naar de 10 km opschalen.
Ik heb het idee dat de garmin trainer mij daar beter bij kan helpen dat de standaard training schema's.
Klopt dit of denk ik dit omdat ik een nieuwe horloge wil? :*)
(iemand ervaring hiermee?)

Als de thuis situatie het weer toe laat zou ik ook graag weer het kracht honk in duiken.
(Hardlopen kan ook om 11 uur 's avonds, sportschool is dan niet meer open)
De active 4 is mooi maar kan mij niet overtuigen dat ik die moet hebben ipv de FR45 of FR245.

website bezocht:
* DC rainmaker, mooie vergelijking. Redelijk kritiek.
* Andere vergelijking sites, lovende reviews. (https://www.tomsguide.com / https://www.techradar.com / ETC.)

Suggestie? of websites die meer inzicht geven?

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt alleen zelf bepalen of je die stats nodig hebt. In principe kun je ook een marathon lopen zonder horloge en stats dus het antwoord is nee. Volgens mij is het verschil met de 45 wel groter dan alleen de stats dus ik zou vooral kijken wat je wilt gebruiken en belangrijk vindt en op basis daarvan de keuze maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
Ik heb een mooi horloge met hele mooie stats, maar kan echt geen marathon lopen. Het kan alle kanten op. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jewest Moeten wij aangeven of jij straks iets mist? ;) Als je het budget er voor over hebt zou ik altijd voor de 245 gaan. Aangezien je nu nog met een TomTom loopt, betekent dat je best wat jaartjes gebruik maakt van een horloge en niet bij elk nieuw model de neiging hebt dan maar weer te upgraden. En met de 245 heb je gewoon meer ‘groei’ mogelijkheden waarbij functies die je nu nog niet nodig vindt, zo dadelijk wel fijn zijn om te hebben. En dan is die meerprijs die je nu betaald ineens niet zoveel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:16:
Ik heb een mooi horloge met hele mooie stats, maar kan echt geen marathon lopen. Het kan alle kanten op. :+
Er zit gewoon een marathon trainingsprogramma op jouw Fenix hoor :+

@Jewest van de 245 krijg je overigens zeker geen spijt, is een heel fijn horloge met heel veel mogelijkheden. Daarmee weet je zeker dat je voorlopig voorzien bent (tenzij je kaarten of iets dergelijks wilt natuurlijk).

[ Voor 28% gewijzigd door Aghanim op 07-07-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Aghanim ik denk niet dat Garmin enige garantie afgeeft. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Jewest schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:26:
Hij doet het nog maar het is onduidelijk hoe lang TomTom hem nog blijft ondersteunen, en batterij begint minder te worden.

Ik heb het idee dat de garmin trainer mij daar beter bij kan helpen dat de standaard training schema's.

Als de thuis situatie het weer toe laat zou ik ook graag weer het kracht honk in duiken.
De active 4 is mooi maar kan mij niet overtuigen dat ik die moet hebben ipv de FR45 of FR245.

website bezocht:
* Andere vergelijking sites, lovende reviews. (https://www.tomsguide.com / https://www.techradar.com / ETC.)

Benieuwd wat het gaat worden voor je. Zit hier ook een afweging te maken.

Voor het opbouwen naar 5km, 10km, 15km heb ik in 2013 een FR220 gekocht tegen een scherpe prijs. Voldeed meer dan prima daarvoor. Interval work-outs erin gezet enzovoort. Ook zo'n HR band gehad maar vond die nooit zo fijn.

Waarom vermeld ik de FR220? Omdat de mijne helaas verloren is geraakt en ik ook op zoek was naar een nieuwe. Ik kwam zelf ook uit bij de FR45 en FR245.

Als ik een vergelijking snel bekijk tussen de 35, 45, 220, 235 en 245 op DCrainmaker, heb ik de indruk dat de FR45 al een upgrade is t.o.v. 220, terwijl het toch een segment lager is... Echter wel een stuk nieuwer en technologie staat niet stil.

Ik meen zelfs gezien te hebben dat de 235 en 240 op een bepaald punt GOOD scoorden terwijl de 220 en 45 daar iets van GREAT scoorden.

Ik krijg mezelf nog niet overtuigd waarom ik een 245 nodig zou hebben, terwijl die mij t meest logisch leek als opvolger van de 220 :) Het zou dus zomaar de 45 voor mij kunnen worden.

Welke statistieken ontbreken op de 45, die wel op de 245 zitten en die je denkt te gaan missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17

website bezocht:

Je hebt geen Garmin nodig om van 5km naar 10km te gaan met hardlopen. Maar, komende uit de tijd dat een hardloper met een stopwatch liep, kan ik melden dat een GPS horloge zeker meerwaarde heeft omdat je onderweg je jezelf kan pacen (zorgen dat je op een tempo conform schema loopt).
De FR245 biedt enkele First beat metrics meer dan de FR45 en de VA4 en is vooral op hardlopen gericht. De VA4 heeft een iets groter display, maar biedt ook meer activiteitenprofielen aan.

Als je niets wilt missen altijd de FR945 kopen :)
Als je niets wilt miss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Standaard schema's...?
Dat zijn alleen maar richtlijnen... het zijn geen moet-schema's.... liever niet zelfs...
Je zult met je eigen kennis of mbv een trainer oid dat schema voor jou moeten optimaliseren.
Een Garmin kan je daar bij helpen vooral qua juist hartslagregistratie.
Vergeet heel snel welk train advies er gegeven wordt....
Die bepaal je zelf zoals boven beschreven is...
En ... obv je loop ervaringen/ hartslag/ herstel zul je ook weer of het schema blijven volgen of juist wat rustiger moeten gaan trainen.
Hoe weet een Garmin nu hoe druk jouw werkdag was... hoe je thuis wel of niet klem zat... etc......
Die algoritmes houden daar geen rekening mee.

Waar je wel wat aan zou kunnen hebben: De running dynamics, maar dan moet je vaak wel een HRM band oid hebben die dat ondersteunt, mijn kale FR735XT zonder HRM band kan dat iig niet, dus ik gebruik de HRM band daarvoor.
Als je een trainer hebt... die kan anders ook feedback geven maar als je die niet hebt kan de running dynamics je info geven over je loopstijl, verdiep je daar eens in....

Je ziet het al... ik heb het verder niet over of je gebeld kunt worden via de Garmin.... en of je muziek wilt luisteren is een eigen keuze.
Als je echt lol hebt in het verbeteren vind ik juist het niet afgeleid zijn door andere zaken prettiger, maar das een eigen keuze.

Je eigen instelling/inzet/het trainingsconcept snappen waar je mee bezig bent. leveren meer effect tav de verbeteringen op dan de Garmin... das een hulp middel. Dan kan het allemaal nog net effe beter worden.

Ik geloof totaal niet in het slaafs volgen van puur de trainingsinstructies van de Garmin, welk type dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 11:11
@PatrickC , dank je wel voor je reactie. dit was de reden waarom ik hier gepost heb, een uitweg uit mijn eigen cirkel redenatie. De 245 is beter toekomstbestendig, en als ik het niet ga gebruiken dan maakt het over x aantal jaren toch niet uit.

@Gim ik zit in dezelfde beslissingsschuutje, specs van beide zijn beter dan mijn huidige horloge dus altijd een upgrade.
op dc rainmaiker staat "Just like how the new FR245 stole features from once higher end watches, the FR45 effectively did the same from the FR235."

Zoals @Frij5fd al zegt "De FR245 biedt enkele First beat metrics meer dan de FR45 en de VA4 en is vooral op hardlopen gericht."

en hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de 245 beter voor mij is, de FR45 is gewoon het horloge wat ik nu al heb, met nieuwe sensoren en betere gps. De FR245 is de volgende stap in mijn poging tot een betere levensstijl :9B
De FR945 is het gewoon niet voor mij, ik wil naar buiten, verstand op 0, en lopen. Bij thuiskomen blij zijn met de training en doorgaan met de rest van mijn leven. hardlopen is voor mij een uitlaat klep en niet een einddoel.
(Betekend niet dan ik niet van 5 naar 10 km wil en dan sneller 10 km lopen)

@route99 , dank je wel voor je reactie.
"Ik geloof totaal niet in het slaafs volgen van puur de trainingsinstructies van de Garmin, welk type dan ook."
ik ben het hier mee eens, maar op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Dan is het alternatief om naar een trainer te gaan, maar als ik daar tijd(technisch) voor had dan kan ik ook naar de sportschool. Weinig trainers die 22:00 a 23:00u nog willen werken voor een redelijke prijs.

iedereen bedankt voor de reactie, het heeft mij in ieder geval weer een stukje verder geholpen.
  • 245 boven de 45, ivm First beat metrics
  • het blijft een hulp middel, dus zelf blijven nadenken.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frij5fd
Frij5fd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Je hebt geen Garmin nodig om van 5km naar 10km te gaan met hardlopen. Maar, komende uit de tijd dat een hardloper met een stopwatch liep, kan ik melden dat een GPS horloge zeker meerwaarde heeft omdat je onderweg je jezelf kan pacen (zorgen dat je op een tempo conform schema loopt).
De FR245 biedt enkele First beat metrics meer dan de FR45 en de VA4 en is vooral op hardlopen gericht. De VA4 heeft een iets groter display, maar biedt ook meer activiteitenprofielen aan.

Als je niets wilt missen altijd de FR945 kopen :)
Als je niets wilt miss
Toch even mijzelf quoten. <opa vertelt>Mijn post doet me herinneren dat ik in 1986 mijn stopwatch-tijden opschreef in een schriftje. Ik liep 3 à 4 keer per week op dat moment en zat in militaire dienst. Mijn landmeetkundige eenheid zou opgeheven worden niet lang nadat wij zouden afzwaaien, omdat de Amerikanen een revolutionair plaatsbepalingssysteem hadden gerealiseerd: GPS. Het kwam in een karretje wat achter een vrachtwagen hing. Toen op dat moment een verbijsterende technologie. Tijden zijn veranderd.... </opa vertelt> :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het puur voor die paar firstbeat metrics doet zou ik de 245 niet kopen, zonde van het geld in mijn ogen. Leuke metrics, maar als je een fatsoenlijk schema neemt en dat volgt dan kom je er ook prima. Het is niet dat ik daadwerkelijk een training bepaal aan de hand van de FB-metrics. Het geeft wat inzicht, maar niks wat je niet kunt lezen of analyseren door je in de trainingstheorie te verdiepen en common sense te gebruiken.

Een deel heeft de 45 ook denk ik (VO2max) en een deel klopt niet (race predictor). Trainingseffect en Trainingsstatus zijn aardig, hersteltijd is handig maar iedereen weet dat minimaal 24 en maximaal 72 uur herstel na een training redelijk gangbaar is.

Een feature als het niet kunnen laden van een koers is voor mij een reden om een FR boven een VA/Venu te verkiezen. Of knoppen van touchscreen. Of PacePro etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb dus sinds vrijdag een Garmin VivoActive 3. Op zich erg tevreden mee, echter de registratie van de hoogtemeters klopt geen snars van. Ik heb er nu 3 keer mee hardgelopen. De eerste keer was het volgens mij wel goed (19m stijging op 6,5km), maar de andere 2 toonden >300m stijging op 6,5km. En ik kreeg de ene na de andere melding dat ik weer een trap had gelopen (terwijl er in huis nooit een traplopen wordt geregistreerd). Dit was dus gewoon in Nederland waar het heel vlak is.

Heeft iemand een idee of mijn horloge dan kapot is en zou een vervangende het probleem oplossen? Of kan het zijn dat het toevallig nu even niet goed gaat omdat het ongewoon weer is (ivm luchtdruk)?

Omdat ik nog binnen de bedenktermijn zit kan ik het horloge nu nog makkelijk retour sturen. Ik heb dus niet de tijd om nog een paar weken te kijken of de hoogteregistratie dan wel goed gaat. Wat hierbij ook meespeelt is dat dit een ouder type horloge is en ik niet verwacht dat er nog een softwareupdate uitkomt die het evt. verhelpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 08-07-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jewest schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:26:
@PatrickC .....en hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de 245 beter voor mij is, de FR45 is gewoon het horloge wat ik nu al heb, met nieuwe sensoren en betere gps. De FR245 is de volgende stap in mijn poging tot een betere levensstijl :9B
De FR945 is het gewoon niet voor mij, ik wil naar buiten, verstand op 0, en lopen. Bij thuiskomen blij zijn met de training en doorgaan met de rest van mijn leven. hardlopen is voor mij een uitlaat klep en niet een einddoel.
(Betekend niet dan ik niet van 5 naar 10 km wil en dan sneller 10 km lopen)

@route99 , dank je wel voor je reactie.
"Ik geloof totaal niet in het slaafs volgen van puur de trainingsinstructies van de Garmin, welk type dan ook."
ik ben het hier mee eens, maar op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Dan is het alternatief om naar een trainer te gaan, maar als ik daar tijd(technisch) voor had dan kan ik ook naar de sportschool. Weinig trainers die 22:00 a 23:00u nog willen werken voor een redelijke prijs.

iedereen bedankt voor de reactie, het heeft mij in ieder geval weer een stukje verder geholpen.
  • 245 boven de 45, ivm First beat metrics
  • het blijft een hulp middel, dus zelf blijven nadenken.
Hardlopen als uitlaatklep is prima, alleen hoe krijg je het dan voor elkaar om en je verstand op nul te zetten bij de training...wat blijft er op dat moment nog hangen wat je vooraf bedacht had om te gaan doen want je wilde ook weer niet slaaf zijn en het hulpmiddel, de Garmin, wel gebruik van maken en dus zelf blijven nadenken.
Juist omdat je het trainen op zo'n laat uur nog wil doen, en ik snap dat je dan knel komt te zitten om iets van een betaalbare begeleiding te krijgen, zaken als overtraindheid wil kort om de hoek liggen en dat zou erg jammer zijn.
HET antwoord heb ik ook niet voor jouw situatie, wellicht dat je meer mensen op het forum kunt vinden die in een vergelijkbare situatie zitten en dat je ervaringen deelt.
Zaken als herstel, ik weet niet hoe goed dat Garmin dat voor zulke toch erg late trainingen icm lange werkdagen goed oppikt? Daar zou ik persoonlijk liever zelf de vinger aan de pols houden als het ware... en de avond zelf pas beslissen.... nu vind ik het wel of niet verantwoord om te trainen.... of ik skip een zware interval training en doe een rustige duurloop.
Eigenlijk laat ik dat laatste altijd meewegen, ook al maak ik niet zulke lange dagen als jij. Wat heb ik er aan als ik geblesseerd raak als ik te graag wil... ff gas terug en daarna weer aan de bak vind ik zelf altijd prettiger en voorkomt het katerige gevoel... shit... alweer geblesseerd.

Succes en sterkte ermee!Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:55:
Als je het puur voor die paar firstbeat metrics doet zou ik de 245 niet kopen, zonde van het geld in mijn ogen. Leuke metrics, maar als je een fatsoenlijk schema neemt en dat volgt dan kom je er ook prima. Het is niet dat ik daadwerkelijk een training bepaal aan de hand van de FB-metrics. Het geeft wat inzicht, maar niks wat je niet kunt lezen of analyseren door je in de trainingstheorie te verdiepen en common sense te gebruiken.

Een deel heeft de 45 ook denk ik (VO2max) en een deel klopt niet (race predictor). Trainingseffect en Trainingsstatus zijn aardig, hersteltijd is handig maar iedereen weet dat minimaal 24 en maximaal 72 uur herstel na een training redelijk gangbaar is.

Een feature als het niet kunnen laden van een koers is voor mij een reden om een FR boven een VA/Venu te verkiezen. Of knoppen van touchscreen. Of PacePro etc.
Knoppen! Ik zie ook niet zoveel in Touchscreen.

Zo keek ik zonet nog op Bol.com voor de FR45 en zag toen de VA3 voor een prijs gelijkwaardig aan de FR45. Waarom had ik de VA3 ook alweer weggestreept als optie? Oh ja, die had meen ik of touchscreen of erg weinig knopjes.

Ik ga nog een laatste poging doen om mijn vertrouwde FR220 terug te vinden en anders kijken of er op dit moment een mooie aanbieding ergens is voor de FR45.

Het horloge is voor mij alleen een hulpmiddel. Tijdens het lopen de boel een beetje in de gaten kunnen houden als ik het wil en verder gewoon hoofd leegmaken en met een goede looptechniek m'n meters maken. Nadien kan ik desgewenst met Garmin Connect kijken hoe ik die keer een bepaalde route of workout gelopen heb. HR meting via de pols is een leuke toevoeging. Je wordt met de horloges al snel gek gemaakt met tal van features alsof je zonder al die extra's eigenlijk niet serieus aan het lopen kunt zijn.

Ik weet niet of de feature echt goed werkt, maar dat het horloge (via je mobiel) een bericht plus locatie kan versturen naar iemand, wanneer er iets gebeurt, dat is wel een handige toevoeging... zeker als je meerdere routes loopt en vaker alleen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Palomar je VA is niet stuk. Dit is standaard gedrag van de barometer. Vandaar mijn eerdere opmerking 'als iets niet nauwkeurig te krijgen is, laat de feature dan weg'. Je zult moeten accepteren dat het niet beter wordt dan dit, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:35:
@Palomar je VA is niet stuk. Dit is standaard gedrag van de barometer. Vandaar mijn eerdere opmerking 'als iets niet nauwkeurig te krijgen is, laat de feature dan weg'. Je zult moeten accepteren dat het niet beter wordt dan dit, helaas.
Ik lees nu idd op de Garmin support forums dat veel mensen hier al jaren last van hebben. Wel crap, want ik dacht met een Garmin horloge nu eindelijk geen gez**k meer te hebben met achteraf allerlei acties uitvoeren als ik gelopen had (in dit geval, hoogte door strava laten corrigeren). Hiervoor met mijn goedkope Mi Band had ik problemen van vergelijkbare strekking en ik dacht daar eindelijk vanaf te zijn.
Wel weer lichtpuntje is dat de laatste softwareupdate voor dit horloge een maand of 2 geleden is geweest, dus dat geeft nog hoop dat er iets aan gedaan wordt.

Aan de andere kant voelt het niet goed als ik er na een paar dagen al problemen mee heb. Neig er dan ook naar om hem terug te sturen en toch voor de Samsung Galaxy Watch Active te gaan, die ook eerder ook overwoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Palomar schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Ik lees nu idd op de Garmin support forums dat veel mensen hier al jaren last van hebben. Wel crap, want ik dacht met een Garmin horloge nu eindelijk geen gez**k meer te hebben met achteraf allerlei acties uitvoeren als ik gelopen had (in dit geval, hoogte door strava laten corrigeren). Hiervoor met mijn goedkope Mi Band had ik problemen van vergelijkbare strekking en ik dacht daar eindelijk vanaf te zijn.
Wel weer lichtpuntje is dat de laatste softwareupdate voor dit horloge een maand of 2 geleden is geweest, dus dat geeft nog hoop dat er iets aan gedaan wordt.

Aan de andere kant voelt het niet goed als ik er na een paar dagen al problemen mee heb. Neig er dan ook naar om hem terug te sturen en toch voor de Samsung Galaxy Watch Active te gaan, die ook eerder ook overwoog...
Ik acht de kans zeer minimaal dat er iets aan gedaan wordt. Na 3 jaar zal er vrijwel niks meer aan verbeteringen worden doorgevoerd en de nieuwe modellen (ook de Fenix 6) hebben hetzelfde probleem. Het is dus niet eenvoudig op te lossen.

Ik heb zowel een 245 als een Watch Active. Die tweede heeft hetzelfde probleem met hoogte en trappen. Persoonlijk zou ik niet gaan hardlopen met de Samsung. Ik kan er niet van op aan qua betrouwbaarheid en batterij. Ikzelf gebruik hem als MP3/Spotify speler en gpx navigatie naast de 245 zo lang ik het perfecte horloge niet kan vinden. De batterij moet wel echt vol zijn want je brandt 50% weg in 50 min.

Als je iets meer wilt weten hoor ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 08-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hehe ok, ik had idd ook niet voor de Galaxy gekozen, omdat dat geen echt hardloophorloge is. En als ie idd zo snel met de batterij gaat is dat ook geen optie... Al laad je zo'n Galaxy watch wel weer makkelijker bij via draadloos opladen (met mijn S10 telefoon zou ik hem dan draadloos kunnen laden door hem er tegenaan te houden).

Waarom ik nog een beetje hoop hou op een softwarefix, is omdat de hoogtemeter en traplopen de eerste dag dat ik de Garmin had wel goed leken te werken. Eind van de dag kreeg ik een software update en ik vermoed dat het daardoor niet meer goed werkt. Dat zou dus weer terug te draaien moeten zijn. Of dat ze een optie erin zetten om die barometer uit te schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 08-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:40:
Ik acht de kans zeer minimaal dat er iets aan gedaan wordt. Na 3 jaar zal er vrijwel niks meer aan verbeteringen worden doorgevoerd en de nieuwe modellen (ook de Fenix 6) hebben hetzelfde probleem. Het is dus niet eenvoudig op te lossen.
Het is niet op te lossen, het is inherent aan de techniek. Je probeert in een berekening met twee onbekenden één onbekende als uitkomst te krijgen. Dat betekent dat je de andere onbekende dus moet gokken.

Om de hoogte zeker te weten zal hij ergens moeten opvragen wat op die locatie de actuele luchtdruk op elke hoogte is. Aangezien dat niet kan en hij moet gokken blijft de uitkomst ook een gok.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 14:18

Spotter

Lichtnicht

Ik heb een uitdaging met mijn 245M, waarbij een activiteit niet gesynct wordt met mijn telefoon. Vanmorgen een run gedaan, en m'n horloge syncte op het moment dat er server issues waren bij Garmin (gaf Garmin Connect aan). Daarna wel kunnen syncen, maar de activiteit is niet meegegaan. Wat zie ik wel:
  • activiteit op mijn horloge
  • Move IQ activiteit (hij registreert wel dat ik heb hardgelopen, maar niet als activiteit) op app & web versie)
  • Het is meegenomen in m'n training load (app en web versie)
Wat heb ik geprobeerd na wat rondzoeken:
  • syncen vanaf de app (refresh, app geeft aan dat er gesynct wordt
  • Syncen vanaf telefoon
  • Op Web connect kijken of ik de activiteit daar kan vinden
  • horloge aan en uitzetten, en daarna nogmaals syncen
Niets van bovenstaande heeft geholpen. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 09-10 20:14
@Spotter even aan de laptop hangen met Garmin Express?
Je kan dan ook de fit file zoeken op je horloge via windows explorer en die dan handmatig uploaden op Connect/Strava/etc.
En misschien komt de activiteit met vertraging 'automagisch' door?

[ Voor 15% gewijzigd door xray79 op 09-07-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 14:18

Spotter

Lichtnicht

xray79 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:37:
@Spotter even aan de laptop hangen met Garmin Express?
Je kan dan ook de fit file zoeken op je horloge via windows explorer en die dan handmatig uploaden op Connect/Strava/etc.
En misschien komt de activiteit met vertraging 'automagisch' door?
Dit is zo'n moment dat je denkt 'waarom heb ik daar niet aan gedacht'? Zodra ik Garmin Express opende werd er gesynced en kreeg ik een melding via Strava. Direct gedaan dus.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Ik had een VA3 tot mei 2019, en ik ben nog eens door mijn activiteiten geregistreerd met dat horloge gegaan en zie eigenlijk nergens absurde hoogtemeters zoals @Palomar, de optie Elevation Corrections staat ook uit dus zou alleen van de barometer moeten komen.

Niet om te zeggen dat de "gemeten" hoogte absoluut juist is, maar binnen een activiteit blijven de totaal afgelegde hoogtemeters steeds onder de 100m, tenzij in activiteiten waarvan ik weet dat ik wel wat hoogtemeters gedaan heb. Het gaat mij er vooral om dat de geregistreerde activiteit mijn inspanning correct weergeeft, niet of dat ik nu op 5 m of 25 m begonnen ben, want er is wel regelmatig verschil in hoogte tussen start en einde ook al is dat op hetzelfde punt.

Voor de rest heb ik ook wel de ervaring dat tellen van trappen een veel te grote foutenmarge heeft (ook op mijn FR 935), en heb ik de melding daarvan ook uitgeschakeld want vind het eigenlijk ook niet relevant om dat te tellen als je al een actieve levensstijl hebt.

Maar het is zeker niet de eerste keer dat ik op dit topic klachten zie van met name de gemeten hoogte van de VA3, vraag me af of dat toch geen defect is. Een fout in een update kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

De definitieve keuze tussen de FR45 en FR245 laat ik nog even op zich wachten. In de tussentijd hou ik in de gaten of er wat goede aanbiedingen voorbij komen.

Zo was er gisteren nog kort een mooie korting bij Bol.com op de FR245, maar betrof het een partner uit Vlaanderen. Mochten er zich problemen voordoen met het apparaatje, dan is het toch minder handig aangezien ik niet om de hoek in Nederland woon.

Reden voor het wachten zit hem ook in het gebruik. Ik wil namelijk naast het hardlopen ook het fietsen wat gaan oppakken en (als het weer lekker kan door COVID19) wat aan zwemmen gaan doen. Ik vind dat ik pas een "beter" horloge verdien als ik die voornemens ook echt serieus tot uitvoer breng.

Wat ik wel wat minder vind aan de FR45 is het bandje en het display met de kale cijfers zonder labels. Dat alleen is echter niet €100 meer waard :P

Wel een ervaringen vraag aan de mensen hier: hoe betrouwbaar en stabiel is Live Tracking tegenwoordig en hoe zit het met tracking van zwemactiviteiten? Is dat een beetje accuraat?

Reden hiervoor is een ouder artikel van DCRainmaker aangaande de bugs en bugs-solving van Garmin (2019): https://www.dcrainmaker.com/2019/06/competitor-software-instability.html

M'n oude Forerunner had ook wel wat issues, zoals soms het niet connect krijgen tussen het horloge en m'n telefoon, maar is dat ook met de nieuwe modellen nog een probleem? Ik schaarde het altijd onder "komt vast omdat ik een oud ding heb wat niet meer ondersteund wordt of het ligt aan mijn telefoon".

[ Voor 10% gewijzigd door Gim op 10-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vanochtend met mijn Fenix 6 en externe hartslagmeter een lactaattest gedaan. Volgens het horloge netjes geslaagd, en na afloop toonde hij ook de lactaatdrempel, en vroeg of mijn HR-zones hierop aangepast moesten worden. 'Ja' gekozen, en de HR-zones zijn inderdaad aangepast.

Maar waar vind ik de resultaten van de lactaatmeting (schatting) terug?

edit: in de GC app dus, onder Performance stats? Waarom zijn in godsnaam de app en de website niet op dezelfde manier ingedeeld? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door mrwolf op 10-07-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mrwolf schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:02:
Vanochtend met mijn Fenix 6 en externe hartslagmeter een lactaattest gedaan. Volgens het horloge netjes geslaagd, en na afloop toonde hij ook de lactaatdrempel, en vroeg of mijn HR-zones hierop aangepast moesten worden. 'Ja' gekozen, en de HR-zones zijn inderdaad aangepast.

edit: in de GC app dus, onder Performance stats? Waarom zijn in godsnaam de app en de website niet op dezelfde manier ingedeeld? 8)7
Omdat ze bij Garmin niet veel kaas gegeten hebben van UI/UX of zelfs software :+ Maar even serieus, wel cool dat dit kan. Waarschijnlijk is deze functie enkel voorbehouden aan de duurdere horloges en val ik met m'n 245 uit de boot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

SanderL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Omdat ze bij Garmin niet veel kaas gegeten hebben van UI/UX of zelfs software :+ Maar even serieus, wel cool dat dit kan. Waarschijnlijk is deze functie enkel voorbehouden aan de duurdere horloges en val ik met m'n 245 uit de boot?
Yup, naast de fenix 3, 5 en 6 hebben de FR 630, 645(M), 735XT, 935 en 945 dit.

En je moet dus een externe HRM hebben.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10

Roozzz

Plus ultra

mrwolf schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:02:

Omdat Garmin ;(

Alvast voor de toekomst: Je horloge zal mogelijk ook na tempotrainingen e.d. soms de melding geven dat er een nieuwe lactaatdrempel is gemeten. Dan krijg je de optie deze te accepteren of niet uiteraard. Helaas is ie dan nog niet zo intelligent dat hij ook daadwerkelijk de zones hierop aanpast. Dat zal je dus zelf moeten doen, door de nieuwe drempel in te voeren bij je zones, dan verschuift de boel.

Ergens snap ik dat heel goed om zelf grip te kunnen houden op je zones. Maar je moet het wel even weten... mijn drempel was in enkele maanden namelijk behoorlijk opgeschoven voordat ik ontdekte dat de zones niet bijgewerkt waren. In mijn beleving had ik wat acties achter de schermen verwacht bij het "accepteren" van een nieuwe drempel. Het enige wat ie lijkt te doen is hem in de grafiek opnemen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
Roozzz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Omdat Garmin ;(

Alvast voor de toekomst: Je horloge zal mogelijk ook na tempotrainingen e.d. soms de melding geven dat er een nieuwe lactaatdrempel is gemeten. Dan krijg je de optie deze te accepteren of niet uiteraard. Helaas is ie dan nog niet zo intelligent dat hij ook daadwerkelijk de zones hierop aanpast. Dat zal je dus zelf moeten doen, door de nieuwe drempel in te voeren bij je zones, dan verschuift de boel.

Ergens snap ik dat heel goed om zelf grip te kunnen houden op je zones. Maar je moet het wel even weten... mijn drempel was in enkele maanden namelijk behoorlijk opgeschoven voordat ik ontdekte dat de zones niet bijgewerkt waren. In mijn beleving had ik wat acties achter de schermen verwacht bij het "accepteren" van een nieuwe drempel. Het enige wat ie lijkt te doen is hem in de grafiek opnemen :+
die begrijp ik even niet. Ik kan bij zones instellen op % Max HS, %HSR, %LDHS en BPM instellen. Moet ik dan eerst kijken bij mijn huidige lactaatdrempel, daar de bpm van nemen, invullen bij LDHS en dan de zones instellen op %LDHS? Zag dat die bij mij op % Max HS stond.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:04:
[...]

die begrijp ik even niet. Ik kan bij zones instellen op % Max HS, %HSR, %LDHS en BPM instellen. Moet ik dan eerst kijken bij mijn huidige lactaatdrempel, daar de bpm van nemen, invullen bij LDHS en dan de zones instellen op %LDHS? Zag dat die bij mij op % Max HS stond.
Als je je zones wilt instellen op basis van de lactaatdrempel hartslag: ja.
In principe geef je in de app bij de keuze voor zonesysteem aan wat jouw maxhr of lactaatdrempel is. Dit is dus iets dat je zelf dient aan te passen bij jouw zones indien deze veranderen.

De integratie tussen de verschillende onderdelen is wat matig. Welkom in wondere wereld van garmin software :+

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat ie de zones niet automatisch update bij een nieuwe waarde. Maar voor de gebruiker is dit nu nogal onduidelijk.

Strikvraag vind ik altijd: waar vul je je hartslag/vermogen zones in? In mijn beleving is daar gekozen voor de meest belachelijke plek. Voor de volledigheid, bij de instellingen van een specifiek apparaat. Want klaarblijkelijk verschillen mijn zones voor hetzelfde account over meerdere apparaten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
hmmm vreemd idd dat je de lactaatdrempel hartslag zelf moet invullen. Max hr volgt wel gewoon volgens mij.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Gim schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:41:
De definitieve keuze tussen de FR45 en FR245 laat ik nog even op zich wachten. In de tussentijd hou ik in de gaten of er wat goede aanbiedingen voorbij komen.

Zo was er gisteren nog kort een mooie korting bij Bol.com op de FR245, maar betrof het een partner uit Vlaanderen. Mochten er zich problemen voordoen met het apparaatje, dan is het toch minder handig aangezien ik niet om de hoek in Nederland woon.

Reden voor het wachten zit hem ook in het gebruik. Ik wil namelijk naast het hardlopen ook het fietsen wat gaan oppakken en (als het weer lekker kan door COVID19) wat aan zwemmen gaan doen. Ik vind dat ik pas een "beter" horloge verdien als ik die voornemens ook echt serieus tot uitvoer breng.
Voor het geval je daar niet van op de hoogte was, FR 45 kan zwemmen niet tracken, dus dat beperkt de keuze al.
Wat ik wel wat minder vind aan de FR45 is het bandje en het display met de kale cijfers zonder labels. Dat alleen is echter niet €100 meer waard :P

Wel een ervaringen vraag aan de mensen hier: hoe betrouwbaar en stabiel is Live Tracking tegenwoordig en hoe zit het met tracking van zwemactiviteiten? Is dat een beetje accuraat?

Reden hiervoor is een ouder artikel van DCRainmaker aangaande de bugs en bugs-solving van Garmin (2019): https://www.dcrainmaker.com/2019/06/competitor-software-instability.html

M'n oude Forerunner had ook wel wat issues, zoals soms het niet connect krijgen tussen het horloge en m'n telefoon, maar is dat ook met de nieuwe modellen nog een probleem? Ik schaarde het altijd onder "komt vast omdat ik een oud ding heb wat niet meer ondersteund wordt of het ligt aan mijn telefoon".
Ik heb Live Tracking nog niet zo lang ingeschakeld, werkte nu 3 keer goed (FR 935 en een Nokia 8 ). Volgens mij is dit zeer afhankelijk van de telefoon waar je mee verbindt en hoe goed het bereik van je telefoon is tijdens de activiteit. Ik heb het idee dat als de verbinding even weg valt, Garmin het vaak moeilijk heeft de LiveTrack te hervatten. Maar ik heb nog niet zo lang geleden veel geklaag gelezen over Garin LiveTrack, dus ben niet zeker of het nu echt betrouwbaar geworden is.

Aan de andere kant, de concurrentie heeft die feature ofwel gewoon niet, of heeft ook problemen met dit betrouwbaar te krijgen (op mijn fietscomputer, Wahoo Elemnt Bolt, heeft het dit jaar ook meer niet dan wel goed gewerkt, er zou nu wel een bug fix voor zijn, dit weekend werkte het ook goed). Ik moet wel zeggen dat deze feature mijn vriendin al een aantal keer ongerust heeft gemaakt.

Betreft tracking van zwemmen, de post van DC Rainmaker gaat over openwater zwemmen, dat ondersteunen de FR 45 en 245 niet. Voor zover ik weet, lopen daar bij andere modellen nog steeds soms dingen mis. Maar ook daar een kanttekening bij dat dit heel moeilijk is om goed te hebben, een horloge kan onder water geen satellietsignalen opvangen, dus je hebt bij borstcrawl steeds maar een korte tijd om de satelliet terug te vinden, of je moet het horloge in je badmuts stoppen.

Zwemmen in het zwembad heb ik behoorlijk goede ervaringen met Garmin horloges tot nu toe, kan niet zoveel mis gaan. Ik gebruik het horloge voornamelijk om baantjes te tellen, kan zijn dat die er dan eens 1 teveel of te weinig telt, maar omdat ik zelf niet meer tel (als ik zelf 100 baantjes moet tellen raak ik zéker de tel kwijt ergens onderweg), nog niet op kunnen betrappen. Van andere data bij het zwemmen, zoals aantal slagen, lig ik niet echt wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

MacPoedel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:30:
Voor het geval je daar niet van op de hoogte was, FR 45 kan zwemmen niet tracken, dus dat beperkt de keuze al.
Klopt. Het enige wat de FR45 biedt met betrekking tot het zwembad is dat je hem niet af hoeft te doen.

De keuze tussen FR45 en FR245 hangt af van m'n zwem ambitie én van hetgeen de FR 245 te bieden heeft. Wat betreft dat laatste geef je met onderstaande al antwoord, waarmee de FR45 komt te vervallen.
MacPoedel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:30:
Zwemmen in het zwembad heb ik behoorlijk goede ervaringen met Garmin horloges tot nu toe, kan niet zoveel mis gaan. Ik gebruik het horloge voornamelijk om baantjes te tellen, kan zijn dat die er dan eens 1 teveel of te weinig telt, maar omdat ik zelf niet meer tel (als ik zelf 100 baantjes moet tellen raak ik zéker de tel kwijt ergens onderweg), nog niet op kunnen betrappen. Van andere data bij het zwemmen, zoals aantal slagen, lig ik niet echt wakker.
Bedankt voor deze terugkoppeling. Positieve ervaring dus. Het aantal slagen kan nog wel interessant zijn en natuurlijk dat hij kan herkennen welke slag je überhaupt gebruikt. Ik ben wel blij met de FW upgrade, waardoor je niet meer met elke rust-pauze een knopje hoeft in te drukken, maar het automatisch gedetecteerd wordt. Blijkbaar moest je hiervoor voorheen al een Garmin Swim 2 hebben. De FR245 gaat me dus meer dan genoeg bieden. Hoofdzaak blijft natuurlijk hardlopen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
245 werkt ook uitstekend op de fiets. Net zo goed als een Edge*, al verschilt een aantal diehards hier van mening met mij over de toepasbaarheid van een horloge als kilometerteller ;)

Mijn mening: als je niet heel specifieke features zoekt, zoals bij jou lijkt te zijn, voldoet de 245 meer dan ruimschoots.

In plaats van livetrack gebruik ik altijd whatsapp live locatie. Werkt prima.

*tenzij je met power meters aan de slag wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 10-07-2020 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:43
Gim schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:41:
...
...
Had mijn Forerunner 645 overgekocht van iemand overgekocht die hem vanaf Amazon.it had geimporteerd. Kon voor garantie gewoon bij Garmin Nederland terecht. Hoefde geen eens een aankoop factuur te overhandigen. Dus Vlaanderen zou mij in ieder geval niet tegen houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Martiveen schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Had mijn Forerunner 645 overgekocht van iemand overgekocht die hem vanaf Amazon.it had geimporteerd. Kon voor garantie gewoon bij Garmin Nederland terecht. Hoefde geen eens een aankoop factuur te overhandigen. Dus Vlaanderen zou mij in ieder geval niet tegen houden ;)
Oh, niet bij stilgestaan. Bedankt. Zo gewend om bij problemen het via de winkel te spelen maar dat hoeft dus helemaal niet...

En nu is ie daar niet meer voorradig. Nah ja, komt wel een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 09-10 20:14
Roozzz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Omdat Garmin ;(

Ik ging ervan uit dat die gewoon aangepast wordt de mijne komt nu overeen met wat die aangeeft bij LTH maar zal het eens in de gaten houden.
Livetrack werkt best goed hier zal de whatsapp variant eens gaan proberen in de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

xray79 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Ik ging ervan uit dat die gewoon aangepast wordt de mijne komt nu overeen met wat die aangeeft bij LTH maar zal het eens in de gaten houden.
Livetrack werkt best goed hier zal de whatsapp variant eens gaan proberen in de vakantie.
Extra leuk: ik verdenk de app ervan het getalletje voor lth wel aan te passen, maar de zones niet. Die matchten namelijk nog exact met wat ik op andere platforms handmatig had ingevoerd... totdat ik handmatig het getal nogmaals invoerde :P

Anyway, binnenkort een testje doen om aerobe en anaerobe drempels te meten. Dan weet ik ook meteen hoe goed de inschatting van garmin is :>

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 10-07-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roozzz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Extra leuk: ik verdenk de app ervan het getalletje voor lth wel aan te passen, maar de zones niet. Die matchten namelijk nog exact met wat ik op andere platforms handmatig had ingevoerd... totdat ik handmatig het getal nogmaals invoerde :P

Anyway, binnenkort een testje doen om aerobe en anaerobe drempels te meten. Dan weet ik ook meteen hoe goed de inschatting van garmin is :>
Vergeleken met mijn sportmedische test kwam de lactaatdrempel overeen met de meting van de Fenix. Moet ik wel bij zeggen dat ik blijkbaar geen exact getal als drempel heb maar een ‘zone’, zo rond de 172-175 waarbij de F5 op 172 uit komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Dat je een range gekregen hebt klinkt heel aannemelijk. Er wordt in vakkringen dan ook vaker v/d vermoedelijke drempel gesproken dan van DE drempel.

Soms is het erg lastig om die drempel zo wie zo te vinden..... als je lactaatmetingen doet dan zie je geen of maar een verdere flauwe stijging van de lactaatwaarde.. ik val ook in die klasse waar het lastig te bepalen is.
De atleten van het korte werk, hebben vaak wel echt hoge lactaatwaarden vanaf een bepaald punt. Uit het buigpunt wordt dan de (vermoedelijke) drempel bepaald.

De atleten, vooral amateur, die dus meer de langere afstanden beoefenen hebben dat dus niet of veel minder en dat ontkom je al helemaal niet aan een range.

Zelf werk ik met de 10 km tijd als basis, die ligt aardig rond die vermoedelijke drempel.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11224827/
Er zijn vast nog wel nieuwere publicaties, kijk dan de citations na.

Dus als je goed een 10 km op als het ware wedstrijd tempo kunt lopen dan heb je een houvast. Weet je dat je zelf een behouden 10 km loper bent dan zit je zeker veilig dan heb je zelf nog iets ruimte over.

De atleten top in een grafiek geeft globaal de verschillen tussen de verschillende types atleten.
Zij kunnen dus veel meer "lactaat verdagen" dan een amateurtje die ik was/ben.
Daarom zie je bij hen vaker wel een buigpunt die voor een marathonloper in een curve die vaak iets minder steil en minder hoog qua lactaatwaarde op loopt.
Afbeeldingslocatie: https://www.lactate.com/images/RunnerTypes.gif
Bron: plaatje https://www.lactate.com

Heb toch nog een eigen lactaat test gevonden.Was ik toen duidelijk over mijn echte top heen.... maar de trainer vond het toch (ook) leuk om te weten hoe mijn lactaat er voor stond.
Zowel de hartslag als de lactaatwaarden zijn tegen de snelheid uit gezet, en volgens de trainer typisch een lijn die je vaker bij langere afstandlopers ziet, duidelijk anders dan het voorbeeld "uit het boekje".
Aangezien mijn lactaatwaarde toch al ruim boven de 4 mmol/L (vaak ongeveer de drempel) zat en daar leek af te vlakken, voegde een 5e punt niks meer toe. Dat nog hogere gebied liep ik altijd puur "op tijd" die je op dat moment aankon,bijv een 3000 meter wedstrijd en die loop je nooit "op hartslag". Er zit vast nog spreiding in de meting, dus ken geen buigpunt toe aan variaties uit die hoek. Mijn vermoedelijke drempel lag toen dus ongeveer rond de 15,5, max 16 km/uur, op de 10km was ik nog 37-igers waard.
Je ziet: Super nauwkeurig...? Dus 1 getal als DE drempel afgeven, imho niet zinvol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSnL1K-_0nV9P7GTyAl3wVZVaBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I94zsBggdKoyWtE7qQENw5MN.jpg?f=fotoalbum_large
Test uitvoering: 4x 2000 meter met p=2' ronde tijden per 400m (baan) vooraf gepland: 1:50 01:40 01:35 1:30
Een aangepaste Zoladz test "dus". Voor de lactaattest had ik achteraf wrs nog beter 2 langzamere 2000m kunnen lopen om nog een beter beeld van de langzaam oplopende vorm te zien. Voor de echte toppers is het lactaat tot relatief kort voor de drempel meestal vrij constant of loopt heel licht op. Het verschil tussen lopen als beroep/topper en hobby-amateur.
Edit: de HF-waarden zijn bepaald uit het deel van de 2000 m waar de HF vrij constant is, dus de eerst ca 500 m zijn weggelaten/niet in de gemiddelde HF meegenomen. Lijkt me logisch maar voor het juist uitvoeren en evalueren van de test wel essentieel. Je gebruikt immers zo een grafiek om de afstanden die op het schema op de juiste HF uit te voeren, met het omslagpunt/de ca 10 km tijd, als anker waar je de snelheden van die tempos op baseert.

Tip: Maak die snelheid / HF niet "dwingend", je veel goede dagen maar ook af en toe een slechte dag... neemt dan een dagje vrij of loop een zone rustiger of zoveel als nodig is om prettig te lopen. Beter zo dan geblesseerd te raken.... dan kun je opnieuw beginnen en verlies je heel veel meer dan af en toe op de rem te trappen... "Er door heen lopen" lijkt stoer... maar of het wijsheid is... :X
Niet geblesseerd raken heeft een langere termijnvisie... bewaar "er voor gaan" voor de wedstrijden op voorwaarde dat je echt wedstrijdfit bent.

[ Voor 66% gewijzigd door route99 op 12-07-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@route99 erg interessant. Ik zal eens op onderzoek gaan hoe Garmin deze drempel bepaalt in de horloges. Ondanks dat ik de Firstbeat waarden met een klein korreltje zout neem vind ik het wel mooi te zien dat de meting qua waarden in elk geval overeen komt met mijn sportkeuring. Overigens was dat op 1 hartslag na dezelfde waarde als bij een zelf gelopen 20 minuten test. Geen nieuwe waarde dus, maar meer een bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Ik ben opzoek naar een sporthorloge dat ik kan koppelen aan Strava voor mijn mtb ritjes en om te zien hoeveel calorieën ik verbrand wanneer ik met m’n dochter achterop ga fietsen.

Soms nog wat rennen, en zou hem ook wel eens overdag willen dragen - al ben ik meer van de vintage horloges.

Nu dacht ik zelf aan een Garmin Vivoactive 3. Die krijg ik hier in Duitsland voor rond de €155. Deze is echter wel al weer wat ouder.. zijn er goede alternatieven met een vergelijkbare prijs? Ik dacht even aan een Polar M430, maar die is toch wat minder als ik de reviews mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je al in de PW gekeken naar de reviews voor de + en - van die keuze?
https://tweakers.net/smar...active-3_p692877/reviews/

Bevalt dan niet begin dan eens kaal in de PW
https://tweakers.net/smar...30TK5SsjIzg3Mw8JStDI4NaAA
Kijk links in de kolom wat je belangrijk vindt en vink dat aan... nu nog 41 over (obv prijs en merk instelling) maar dat zullen er dan snel minder worden met de extra vinkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag mijn Galaxy Watch Active eens vergeleken met mijn FR245 + Polar H9 borstband. @Palomar wellicht voor jou extra interessant. Rustig duurloopje in D1/D2 (Garmin blauwe hartslagzone) van 15 kilometer.

Hartslag
Garmin met Polar H9 borstband: gemiddeld 155 - max 162
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2zNgfXVTuuD4jWiZ4tU-5kMWts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFxtDAnhwdcW4LMcn1WrPORz.jpg?f=fotoalbum_large

Galaxy Watch Active: gemiddeld 154 - max 167
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyig-WVqJhQ05C4qtL1y30KohJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGIdZRmKesK7QTOHx9PJGRUR.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd genoeg is de eerste 20 minuten de hartslagmeting geschat, omdat deze niet gemeten is. Vreemd, want bij het starten van de activiteit stond mijn hartslag gewoon op het display :+

Tempo
Garmin FR245: gemiddeld 5:12/km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XaJDF1rrtYUSR17vtNlQf_xxXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6L1PWRseFRBzvIi3pVTy1Yf.jpg?f=fotoalbum_large

Galaxy Watch Active: gemiddeld 5:16/km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-FORif31d3x2qtxRNTMB87Y25Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmawJSSnEyvUKFTlBT2o2bXR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is dat er bij iedere kilometer een afwijking zat tussen beide horloges. De eerste 2 kilometer wijken qua pace fors af, op gevoel was de FR hier bij het juiste eind en heb ik niet, zoals de GWA aangeeft, 40 seconden sneller de 2e kilometer afgelegd dan de eerste. Helaas was mijn tempo over de totale 15 kilometer net niet stabiel genoeg om een echt goede conclusie te trekken. Op 15 kilometer mis ik 200 meter op de GWA.

Ik heb de standaard Samsung app gebruikt voor de meting. Vorige week heb ik Geartracker gebruikt, deze wordt door de running community van Samsung aanbevolen. Interessant genoeg liep de GWA toen juist voor op de FR245 (hogere afstand). Helaas de vergelijking niet kunnen doen want de GWA viel na 8km uit omdat de batterij leeg was :+

De run daarvoor miste ik 2km tegenover de FR245 op 10KM (standaard trainingsrondje) met gebruik van Geartracker (maar niet met de aangepaste GPS service die de maker aanbeveelt).

10KM hardlopen met GPS en muziek via draadloze oordoppen = 45% batterij. 15KM hardlopen met GPS (zonder muziek dus) = 10% batterij. FR245 deed 8% batterij op die 15KM. Cadans was bij beide 171.

Mijn conclusie is dat de GWA op alle 3 de runs een probleem had met de tracking. Ik wil niet stellen dat de FR245 de holy grail is qua betrouwbaarheid maar die is in elk geval consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De Garmin lijkt me meer een sport horloge dan de Galaxy, lees ook hier.
https://nl.hardware.info/...ndheidstracking-conclusie
en hier
pricewatch: Samsung Galaxy Watch Active Zwart (Zwart)
IIg een persoon vindt "Nauwkeurigheid GPS" een min.
En als de doelgroep meer neigt naar lifestyle ipv sporten vind je dan minder bij de anderen daar over.

Ik heb geen goed ander horloge anders dan de 735XT, wat het lastig maakt om te vergelijken. Of een app op de 5S nauwkeurig is om het daarmee te vergelijken? Vind de route op het oog beter eruit zien "waar ik loop" dan bij mijn vorige de 310XT.

In het begin heb ik bij de 735 geprobeerd op km/u te lopen e.d. maar ik vind op HF lopen toch het handigste, dat gaat minder op en af dan op snelheid lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 12-07-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 16:33
5S? Als in iPhone 5S?

GPS sensoren in smartphones zijn over het algemeen best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yep, heb hem nog nooit voor het hardlopen gebruikt, vind een horloge veel praktischer.
Maar als vergelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Gim schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Klopt. Het enige wat de FR45 biedt met betrekking tot het zwembad is dat je hem niet af hoeft te doen.

De keuze tussen FR45 en FR245 hangt af van m'n zwem ambitie én van hetgeen de FR 245 te bieden heeft. Wat betreft dat laatste geef je met onderstaande al antwoord, waarmee de FR45 komt te vervallen.

[...]

Bedankt voor deze terugkoppeling. Positieve ervaring dus. Het aantal slagen kan nog wel interessant zijn en natuurlijk dat hij kan herkennen welke slag je überhaupt gebruikt. Ik ben wel blij met de FW upgrade, waardoor je niet meer met elke rust-pauze een knopje hoeft in te drukken, maar het automatisch gedetecteerd wordt. Blijkbaar moest je hiervoor voorheen al een Garmin Swim 2 hebben. De FR245 gaat me dus meer dan genoeg bieden. Hoofdzaak blijft natuurlijk hardlopen 8)
Voor open water zwemmen hoef je ook niet meer te nemen dan de FR245. Ik zwem regelmatig in buitenwater met mannen die net als ik een Garmin horloge hebben (FR735xt, FR935, F5s+) en nog steeds is de registratie van afstanden en afgelegd parcours beroerd. Niet verbeterd sinds de laatste test van Ray Maker. Als ik echt wat wil meten qua afstand en snelheid, dan doe ik mijn F5s+ aan de boei en laat in hardloopmodus de track opnemen, net zoals Ray Maker dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

[EDIT] Hmm... Fenix 5 Plus.

Het thuisfront opperde "Je FR 220 zag er ook al niet uit. Als je dan toch nog een normaal horloge ernaast moet gaan kopen voor de looks, waarom ga je dan niet voor zo'n Fenix?" Heerlijk die timing en eerlijkheid wanneer je net besloten hebt een FR 245 te kopen :P

Euh... maar er valt iets voor te zeggen. Hardlopen kon zo goedkoop zijn.... ahum, vakantiegeld dan maar?! :X

Nu zag ik de basis variant al staan voor zo'n €430. Ik heb ook werkelijk waar geen idee of de Fenix 5 Plus met 47mm plaat te groot gaan zijn. Het is natuurlijk niet alleen de plaat, maar de hele behuizing die erbij komt. Het horloge in totaliteit zal dan neem ik aan ook groter zijn dan 5mm vergeleken met de FR 245. Van de andere kant... zo'n horloge moet juist aanwezig zijn :P

Maar goed, dat is dan de basis variant met zilver op zwart met een glazen plaat. De zwart op zwart met saffieren plaat lijkt me én mooier én veel beter bestand tegen beschadiging. Dus dan wordt het ergens een sale op de kop tikken voor €530.

Hmm.... eerst maar eens een rondje rennen en gedachten verzetten 8)
Aghanim schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:24:
Vandaag mijn Galaxy Watch Active eens vergeleken met mijn FR245 + Polar H9 borstband. @Palomar wellicht voor jou extra interessant. Rustig duurloopje in D1/D2 (Garmin blauwe hartslagzone) van 15 kilometer.

De run daarvoor miste ik 2km tegenover de FR245 op 10KM (standaard trainingsrondje) met gebruik van Geartracker (maar niet met de aangepaste GPS service die de maker aanbeveelt).

10KM hardlopen met GPS en muziek via draadloze oordoppen = 45% batterij. 15KM hardlopen met GPS (zonder muziek dus) = 10% batterij. FR245 deed 8% batterij op die 15KM. Cadans was bij beide 171.

Mijn conclusie is dat de GWA op alle 3 de runs een probleem had met de tracking. Ik wil niet stellen dat de FR245 de holy grail is qua betrouwbaarheid maar die is in elk geval consistent.
De FR245M is 45% aan batterij kwijt met 10KM? Ik dacht gelezen te hebben dat hij iets van 5 uur (geen lab waarde) gewoon aan kon?
Frij5fd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:46:
[...]

Voor open water zwemmen hoef je ook niet meer te nemen dan de FR245. Ik zwem regelmatig in buitenwater met mannen die net als ik een Garmin horloge hebben (FR735xt, FR935, F5s+) en nog steeds is de registratie van afstanden en afgelegd parcours beroerd. Niet verbeterd sinds de laatste test van Ray Maker. Als ik echt wat wil meten qua afstand en snelheid, dan doe ik mijn F5s+ aan de boei en laat in hardloopmodus de track opnemen, net zoals Ray Maker dat doet.
Altijd goed om te weten, maar ik ga het toch bij het zwembad houden. Een leuk feitje wat ik wel nog hoorde was dat Garmin ook al OHR ondersteund voor het zwemmen. In hoeverre het echt werkt weet ik niet, maar je zou dus ook met het indoor zwemmen kunnen volstaan met het horloge.

Ik was de FR 245/245M toch wat nader gaan bekijken in de winkel en aan het inlezen. Zit erg goed om m'n pols.

FR 245M:
+ muziek zonder telefoon
+ opslagruimte voor muziek (logisch)
+ wi-fi
- prijs
- telefoon toch nodig voor o.a. incident detectie, live tracking
- werkt niet met elke hoofdtelefoon of alleen om bepaalde pols
- verminderde accuduur

FR 245:
+ prijs *
+ muziek op telefoon te bedienen via horloge
+ betere accuduur
- geen wi-fi (mjah)
- veel minder opslagruimte (was deze bij de 245M alleen voor muziek of ook nodig voor apps?)

De FR 245 zonder muziek is momenteel trouwens te koop voor €245. Dat is wel een aantrekkelijke prijs. Daarbij, voor incident detectie, live tracking e.d. heb je nog steeds een telefoon nodig. En voor noodgevallen heb ik hem toch altijd bij me om bereikbaar te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Gim op 13-07-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Gim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:00:
[...]

De FR245M is 45% aan batterij kwijt met 10KM? Ik dacht gelezen te hebben dat hij iets van 5 uur (geen lab waarde) gewoon aan kon?
Volgens mij bedoelt hij dat de Galaxy Watch Active 45% batterij kwijt is met GPS en muziek. Samsung zelf heeft daar geen cijfers over vrijgegeven, bij de 245M zou het mij inderdaad verbazen, die zou 5 uur GPS+muziek moeten kunnen (muziek streamen verhoogt het verbruik overigens wel significant).
De FR 245 zonder muziek is momenteel trouwens te koop voor €245. Dat is wel een aantrekkelijke prijs. Daarbij, voor incident detectie, live tracking e.d. heb je nog steeds een telefoon nodig. En voor noodgevallen heb ik hem toch altijd bij me om bereikbaar te zijn.
Je moet live tracking en incident detection niet gebruiken, zeker incident detection durft al eens ongewild activeren, dan moet je het ook snel weer deactiveren of je maakt iemand nodeloos ongerust. Live tracking zet ik ook alleen aan voor het fietsen en niet voor het hardlopen, omdat dat riskanter is en meestal ook langer duurt. Als ik hier in het dorp een uurtje ga lopen, hoeft mijn vriendin dat echt niet live mee te kunnen volgen (behalve nu even wel omdat ze hoogzwanger is en het dan wel geruststelt dat ik nooit ver weg ben maar voor 95% van mijn loopjes heb ik geen probleem met onbereikbaar zijn). En dan neem ik mijn telefoon niet mee, behalve om muziek of podcasts te luisteren op een LSD loopje, en in dat geval was voor mij een Music variant wel handig geweest (ik heb een FR 935).
FR 245:
+ prijs *
+ muziek op telefoon te bedienen via horloge
+ betere accuduur
- geen wi-fi (mjah)
- veel minder opslagruimte (was deze bij de 245M alleen voor muziek of ook nodig voor apps?)
Verschil in batterijduur zit vooral in het gebruik van muziek, doe je dat niet dan is het ongeveer hetzelfde, je kan het dan moeilijk een minpunt noemen want het is inherent aan de techniek. Als je weet dat batterij een probleem gaat vormen, zet je muziek uit of haal je die elders, maar met een volgeladen 245M zou je een marathon moeten kunnen uitlopen.

Opslagruimte op de Music is ook bruikbaar voor apps en opslag van activiteiten, maar de meeste Connect IQ apps zijn heel klein. Ik gebruik zelf niet zoveel apps of custom watchfaces dus voor mij zou meer opslag alleen benut worden door muziek, maar dat is individueel te bekijken. Er zullen misschien apps zijn die wel werken op de Music en niet op de non-Music omwille van de opslagruimte, dat weet @Frij5fd beter omdat die Connect IQ apps ontwikkelt.
Ik las trouwens nog ergens dat op de Music varianten vaker betere of langere ondersteuning is dan de non-music varianten. Dat dit mede veroorzaakt wordt doordat er minder ruimte beschikbaar is op de varianten zonder muziek, waardoor bepaalde updates niet zouden passen. Nu las ik gelukkig wel dat die Swim features wel naar de 245 zijn gekomen en idem voor BLE. Maar klopt dat... trek je met een FR 245 waarschijnlijk aan "het korte eind" t.o.v. de FR 245M?

Ik kijk trouwens vooral naar wat een horloge "nu" kan en de features die deze nu heeft, maar bijvoorbeeld die Swim features die had ik niet mis willen lopen. Verder koop ik een nieuwer model zodat er langer software/firmware ondersteuning is.
Het eerste Garmin Music horloge dateert van januari 2018, toch een beetje vroeg om daar conclusies rond te trekken. Ik meen me te herinneren dat het al wel gebeurd is dat feature updates eerst voor de Music variant en later voor de gewone variant verschenen zijn, maar nog niet dat de non-Music variant sportieve features echt helemaal niet meer krijgt. Bv de Forerunner 645 Music en non-Music hebben hetzelfde versienummer https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14097 en https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14099, op dezelfde datum, en heel veel nieuws verwacht ik op een horloge van 2,5 jaar niet, dus de ondersteuning is even lang geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

MacPoedel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:28:
Je moet live tracking en incident detection niet gebruiken, zeker incident detection durft al eens ongewild activeren, dan moet je het ook snel weer deactiveren of je maakt iemand nodeloos ongerust. Live tracking zet ik ook alleen aan voor het fietsen en niet voor het hardlopen, omdat dat riskanter is en meestal ook langer duurt. Als ik hier in het dorp een uurtje ga lopen, hoeft mijn vriendin dat echt niet live mee te kunnen volgen (behalve nu even wel omdat ze hoogzwanger is en het dan wel geruststelt dat ik nooit ver weg ben maar voor 95% van mijn loopjes heb ik geen probleem met onbereikbaar zijn). En dan neem ik mijn telefoon niet mee, behalve om muziek of podcasts te luisteren op een LSD loopje, en in dat geval was voor mij een Music variant wel handig geweest (ik heb een FR 935).

Opslagruimte op de Music is ook bruikbaar voor apps en opslag van activiteiten, maar de meeste Connect IQ apps zijn heel klein. Ik gebruik zelf niet zoveel apps of custom watchfaces dus voor mij zou meer opslag alleen benut worden door muziek, maar dat is individueel te bekijken. Er zullen misschien apps zijn die wel werken op de Music en niet op de non-Music omwille van de opslagruimte, dat weet @Frij5fd beter omdat die Connect IQ apps ontwikkelt.
Ik zou Live Tracking ook niet voor alles gebruiken. Ik haalde Live Tracking vooral aan als voorbeeld dat je voor die dingen toch altijd een telefoon nodig hebt; of je nu gebruik maakt van Garmin Live Tracking of van een Whatsapp app o.i.d. op de telefoon zelf.

Met het idee om een Fenix (een Fenix 5 Plus dan) horloge te overwegen is het wel weer even uitzoeken. Fenix 5 kan op bepaalde vlakken meer (en is een mooier horloge), maar ook weer ouder dus wellicht ook oudere techniek.

Wie weet heeft iemand al een antwoord paraat, maar het volgende moet ik dus nog uit zien te vinden:

1) GPS
De Fenix 5 Plus heeft nog de oude GPS chipset. Deze schijnt minder zuinig te zijn, maar hoeveel? Belangrijker echter is.... hoe snel kan ie zijn GPS lock vinden en hoe accuraat is de GPS in verhouding tot bijvoorbeeld de FR 245 met de nieuwe Sony chipset.

2) OHR (sensor)
De FR 245 heeft functionaliteit geërfd van de Fenix 5 Plus, maar is de OHR van de Fenix 5 Plus hetzelfde als die van de FR 245 of zijn er toch verschillen? Zou jammer zijn als het met de Fenix 5 Plus minder goed is dan de FR 245, want je wil features waar je iets aan hebt.

3) BLE (bluetooth low energy)
FR 245 heeft dit met een FW update wel gekregen, maar de Fenix 5 Plus geen idee nog.

4) Heeft de Fenix 5 Plus met een FW update nu wél of niet Wrist HR (via OHR) gekregen met zwemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb nu dus ruim een week een Garmin VivoActive 3. Zoals ik al eerder aangaf heb ik problemen met de hoogtemeting. Bij hardlopen op vlak terrein heb ik in 6,5km meer dan 300 meter geklommen en krijg ik constant meldingen dat ik weer 10 trappen heb beklommen. In huis telt ie overigens nooit een trap.

Nu lees je meer over deze problemen gerelateerd aan de barometrische hoogtemeter. Het schijnt vooral na de laatste firmwareupdate erger te zijn geworden (wat ook verklaart waarom ik op de eerste dag wel een aantal trappen gelopen heb en mijn hardlooprondje toen een realistischer hoogteverschil liet zien dan sinds de dag erna toen de firmware automatisch geupdatet was).

Met het oog op de bedenktermijn na aankoop ben ik erg benieuwd of _iedereen_ met een vivoactive 3 (icm. laatste firmware) dit probleem heeft, of dat er toch sprake kan zijn van een hardwaredefect. Want dan zou het nog zin kunnen hebben om hem om te ruilen of te retourneren (en omruilen tegen bijv. een vivoactive 4).
Ik hoop dat Garmin met een update komt, zodat dit probleem niet meer optreedt (of dat bijv. die hoogtemeter is uit te zetten en het via gps te doen). Voor nu kan ik mijn activiteiten wel handmatig laten corrigeren door Garmin Connect en Strava (hoogtemeting van de kaart gebruiken), maar dat is niet waarom ik een nieuw hardloophorloge van 190 euro voor heb gekocht. Vandaar even mijn twijfels of ik hem nu zal terugsturen of niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 13-07-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gim ik bedoelde inderdaad de Galaxy Watch die 45% gebruikt. De Fenix 5S Plus zwart (even groot scherm als de gewone 5 Plus) is nu 364 euro bij Amazon. Wellicht helpt dat in je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Palomar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:03:
Ik heb nu dus ruim een week een Garmin VivoActive 3. Zoals ik al eerder aangaf heb ik problemen met de hoogtemeting. Bij hardlopen op vlak terrein heb ik in 6,5km meer dan 300 meter geklommen en krijg ik constant meldingen dat ik weer 10 trappen heb beklommen. In huis telt ie overigens nooit een trap.
Zo "erg" heb ik het zeker niet.
Gisteren in de duinen gewandeld, totaal aantal "trappen" over de hele dag: 20.
Laatste fietsritje (124km); stijging van 160m.

Paar maanden terug was ie bij mij wel onstabiel, 60 trappen per dag of zo. Heb je hem al een keer opnieuw herstart na de FW upgrade? Gaatje gecheckt? 30 seconden wachten na de GPS fix?

1 trap in huis is niet genoeg stijging, een "trap" moet 3 meter zijn.
https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=LJ6vYF2phv7JUAOlsRRjC8

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:48:
@Gim ik bedoelde inderdaad de Galaxy Watch die 45% gebruikt. De Fenix 5S Plus zwart (even groot scherm als de gewone 5 Plus) is nu 364 euro bij Amazon. Wellicht helpt dat in je keuze :)
@Aghanim De 5S Plus is toch 42mm. De 5 plus is 47mm. Ook als ik de link volg die je gaf :)

Ik weet niet of het helpt in de keuze want je geeft me een extra keuze :P Vooral de keuze met/zonder Saffier.

Met de zwarte bedoelde ik overigens eentje waarbij zowel kast als bezel ring zwart zijn. Bij Amazon betreft het een zwarte kast met zilveren/chrome bezel ring. Die heeft het gewone geharde glas.

Als ik bij Amazon kijk en één horloge kies aan de hand van jouw link, dan kom ik bij de volgende uit:
De Fenix 5 Plus (selectie ander model via jouw link) kost €433.

Maar inderdaad de afweging... met of zonder Saffier. Met Saffier kost het €530. Ik kan er dus €100 mee besparen, maar als ik dan een kras krijg door bijv. een ongelukkige valpartij, dan is het wel een kras op een horloge van €433. Linksom of rechtsom zuur. Ik denk dat ik dan toch al kies voor Saffier, omdat ik toch lang vooruit wil kunnen met mijn horloge. Even geen idee...

Wat is raadzaam... saffier of niet. Anti-kras laagje erop leggen net zoals bij een smartphone? Ook geen idee hoe snel gehard glas kan barsten.

De 5+ Saffier hadden ze overigens niet in het filiaal hier liggen, dus ik heb even de 6 serie gepakt ter vergelijk; de maten komen als het goed is redelijk overeen. Overigens, de 6X is echt een te groot gevaarte.

Waar ik met de FR245 niks te kiezen had qua grootte, was dat ook maar een sporthorloge. De Fenix zie ik dan toch als een horloge die meer kan, maar die ook mooier is als gewoon horloge voor elke dag. Het heeft ook een wat stoerdere uitstraling. En dan moet ik zeggen dat de S versie wel een beetje "klein" overkomt. De S versie komt dan wel overeen met de FR245, maar als ik de Fenix deels kies vanwege de looks dan lijkt de S me te klein, terwijl m'n pols nu ook weer niet zo breed is.

Het gewicht leek me mee te vallen. De 5-serie is geloof ik IETS zwaarder dan de 6-serie, maar ik kan me niet voorstellen dat het hinderlijk gaat zijn. Immers loop ik ook al hele tijd met een smartphone te sjouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gim op 13-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Saffier en titanium, kan ik iedereen aanbevelen. Mijn horloge is namelijk een gebruiksvoorwerp en heeft dus wel eens wat te verduren. Stenen muren, kozijnen, en zo voort. :P

De gewone versie is geverfd dus zie je elk krasje op de rand. Bij titanium zie je ze van dichtbij ook wel maar valt het van afstand niet op omdat het dezelfde kleur is.
Saffier heeft gewoon nog geen krasjes punt, daar kan geen apenglas tegenop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Gonadan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:39:
Saffier en titanium, kan ik iedereen aanbevelen. Mijn horloge is namelijk een gebruiksvoorwerp en heeft dus wel eens wat te verduren. Stenen muren, kozijnen, en zo voort. :P

De gewone versie is geverfd dus zie je elk krasje op de rand. Bij titanium zie je ze van dichtbij ook wel maar valt het van afstand niet op omdat het dezelfde kleur is.
Saffier heeft gewoon nog geen krasjes punt, daar kan geen apenglas tegenop.
Met titanium zit je volgens mij weer een klasse hoger, dus nog prijziger :P Dan val ik dadelijk weer terug naar de plastic FR 245 als ik verzuip in de meerprijzen van de Fenix >:)

Het glas lijkt me het meest kwetsbare. Een groot oppervlak; lijkt me dat als je ergens tegen aan stoot dat de glazen plaat het als eerste/snelste moet verduren. En notabene het oppervlak waar je alles vanaf moet lezen :-) Zo'n bezel ring is volgens mij nog wel te vervangen toch, mocht die een tik krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gim op 13-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
En dan elke week/maand je bezel vervangen is ook weer zoiets. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gim Dat klopt maar het scherm van de 5 en 5S zijn even groot. Ik zou dus niet direct weten waarom je voor de gewone 5 zou gaan, behalve de looks. Oftewel: als je de 5S ook mooi vindt heb je voor 365 een erg mooi horloge met heel veel features (niet heel veel minder dan de 6S Pro). Dat het geen zwarte bezel en saffier is klopt, maar daar is de prijs ook naar. De zwarte 5S plus 42mm komt bij mij op 364 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 13-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Aghanim naast wellicht de looks is het grote verschil tussen de 5 en 5s de accu-duur. Mocht je marathons e.d. gaan rennen dan is de 5 ineens je optie. Heb zelf nmlk de 5s en vroeg mij ook af waarom de 5 bestond als het scherm niet groter is dan de 5s maar de accu is een erg belangrijke reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens dat batterij duur verschillend is. Wellicht zijn er nog een paar verschillen overigens. Ik dacht echter wel dat de 5s plus iets van 10 uur GPS deed en daarmee in de praktijk 95% van het publiek kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Gonadan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:07:
En dan elke week/maand je bezel vervangen is ook weer zoiets. :D
Je hebt ook bezel cases voor de fenix. Dat plak je er bovenop. Voordeel: bescherming tegen krassen en je kan de looks van je horloge veranderen. Dat kies ik liever dan 200 euro extra betalen voor een gebruiksonderwerp die na paar jaar zo software (en hardware matig) verouderd is, dat het niets meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
FireBladeX schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:02:
Je hebt ook bezel cases voor de fenix. Dat plak je er bovenop. Voordeel: bescherming tegen krassen en je kan de looks van je horloge veranderen. Dat kies ik liever dan 200 euro extra betalen voor een gebruiksonderwerp die na paar jaar zo software (en hardware matig) verouderd is, dat het niets meer waard is.
Dan hoef je ook niet voor een Fenix te gaan, pak dan gewoon een FR die je ligt. Veel zinniger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:27
Gonadan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:39:
Saffier en titanium, kan ik iedereen aanbevelen.
Als ik hier kijk dan zie ik daar wel een optie voor saffier, maar zie ik nergens een verwijzing naar titanium. waar zie je welk materiaal het is?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Als ik hier kijk dan zie ik daar wel een optie voor saffier, maar zie ik nergens een verwijzing naar titanium. waar zie je welk materiaal het is?
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/641479/pn/010-02158-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:27
Pfft, die moet ik dus hebben. Maar dan nog met een ander bandje (ik ga toch zeker geen oranje dragen om m'n pols). Hopen dat m'n 5+ nog even mee gaat, want die 900+ euro hakt er wel in...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Zo "erg" heb ik het zeker niet.
Gisteren in de duinen gewandeld, totaal aantal "trappen" over de hele dag: 20.
Laatste fietsritje (124km); stijging van 160m.

Paar maanden terug was ie bij mij wel onstabiel, 60 trappen per dag of zo. Heb je hem al een keer opnieuw herstart na de FW upgrade? Gaatje gecheckt? 30 seconden wachten na de GPS fix?

1 trap in huis is niet genoeg stijging, een "trap" moet 3 meter zijn.
https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=LJ6vYF2phv7JUAOlsRRjC8
Ik heb hem idd meerdere malen herstart. Dat gaatje idd gecheckt ;) Onder water gehouden om schoon te maken. En in mijn huis zijn de trap naar boven en daarna naar zolder bijna aansluitend, dus heel wat meer dan 3 meter, maar wordt nooit geregistreerd (alleen de eerste dag toen ik hem had dus, met ws. nog een oude firmware).
Heb hem net ook naar fabtieksinstellingen gezet, maar nog steeds geen trappen geteld en een heel kort blokje om had meteen alweer 8 meter stijging (en als ik het dan met Strava corrigeer dan wordt het 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44
Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:10:
Eens dat batterij duur verschillend is. Wellicht zijn er nog een paar verschillen overigens. Ik dacht echter wel dat de 5s plus iets van 10 uur GPS deed en daarmee in de praktijk 95% van het publiek kan voorzien?
Precies. Volgens mij is elke Fenix of Forerunner van afgelopen decennium prima geschikt voor marathons, zelfs met alle sensoren aan. Verder is de 5S normaliter vooral interessant voor wie de normale 5 te lomp vindt, want die is 5mm groter. Niet het scherm, maar de totale body (42 vs 47mm). Er zijn legio mensen die liever een iets compacter horloge willen en die kopen de 5S, en nemen dat beetje accu-verlies op de koop toe. Zelfde verhaal met de 6 vs 6S. En weer niet te verwarren met de 5+ (of 5+s), wat compleet nieuwere modellen zijn die weer veel dichter op de 6 zitten qua specs. Verder zijn er vast ook wel mensen die juist de robuuste groffe look willen en daarom weer liever geen "S"-versie nemen. Zo ken ik ook iemand met forse polsen die een apple-watch heeft en dat ding veel te iel vindt ogen, dus er een enorme case omheen heeft hangen waardoor het weer meer op een casio-g-shock uit de jaren 90 gaat lijken. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 13-07-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ahja ik heb de 5s plus, maar dan is het verschil van accu dusdanig als je pas gaat denken aan de music-functie. 5s plus met alleen gps haalt wellicht een marathon, maar met de bluetooth/music aan niet meer :) enfin, er is keuze en scenario's genoeg voor iedereen bij garmin dat is wel duidelijk, al had ik liever dat ze hun line-up wat simpeler hielden en de software updates wat meer consequent. Ook zou een 'snelkoppeling' naar de wallet wel handig zijn, begrijp niet dat je nu bijna ALLES op 't horloge achter een snelkoppeling kan plakken maar de wallet moet je nog met een enorme omweg openen :P dat soort kleine dingetjes (die verder niks met de metingen en gebruik bij 't trainen te maken hebben) kan toch wel wat meer aandacht krijgen. Ohja, en het uploaden van gewoon een POI naar de maps in 't horloge, sowieso aan de navigatie functionaliteit wordt eigenlijk weinig aandacht besteed door garmin (whats in the name, ze waren toch bekend van de nav. dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Pfft, die moet ik dus hebben. Maar dan nog met een ander bandje (ik ga toch zeker geen oranje dragen om m'n pols). Hopen dat m'n 5+ nog even mee gaat, want die 900+ euro hakt er wel in...
Ik wilde toch al leder voor dagelijks gebruik dus moest sowieso een extra bandje. En oranje voor sport/zomer vind ik wel weer lollig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
CT schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:30:
Ahja ik heb de 5s plus, maar dan is het verschil van accu dusdanig als je pas gaat denken aan de music-functie. 5s plus met alleen gps haalt wellicht een marathon, maar met de bluetooth/music aan niet meer :) enfin, er is keuze en scenario's genoeg voor iedereen bij garmin dat is wel duidelijk, al had ik liever dat ze hun line-up wat simpeler hielden en de software updates wat meer consequent. Ook zou een 'snelkoppeling' naar de wallet wel handig zijn, begrijp niet dat je nu bijna ALLES op 't horloge achter een snelkoppeling kan plakken maar de wallet moet je nog met een enorme omweg openen :P dat soort kleine dingetjes (die verder niks met de metingen en gebruik bij 't trainen te maken hebben) kan toch wel wat meer aandacht krijgen. Ohja, en het uploaden van gewoon een POI naar de maps in 't horloge, sowieso aan de navigatie functionaliteit wordt eigenlijk weinig aandacht besteed door garmin (whats in the name, ze waren toch bekend van de nav. dacht ik).
Ook ik denk niet dat ik met mijn F5s+ de 4 uur durende marathon kan doen. Met 2 IQ datavelden, GPS/Galileo, kaart (al zit 'tie niet in beeld), Stryd footpod, Tempe en Polar OH1 hartslagband haalt het ding dat niet.

@Gim, je geeft aan dat Garmin OHR werkend heeft voor het zwemmen. Dat is zo, maar niet voor de F5+ serie horloges. De nieuwste horloges hebben dat alleen. Ik loop in het zwembad dus voor aap met mijn blauwe hartslagband (maar "who cares", medisch gezien is het voor mij relevant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Frij5fd zo'n marathon moet toch wel kunnen? GPS+muziek+pod+livetrack is bij maar maar iets meer dan 10% per uur dacht ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens de specs van de F5s plus zou up to 4 hours met GPS + Music haalbaar moeten zijn. Kom op, wie loopt er nu langer dan 4 uur over een marathon :+

Krap is het dus zeker wel, al kun je er ook voor kiezen om niet 4 uur lang muziek te streamen. Dan zou je het prima moeten halen. Maar als je vaak marathons loopt kan ik me voorstellen dat je verder dan de S versies kijkt. Het was in dit geval ook puur een aanrader vanwege de prijs op Amazon.

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 13-07-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik zie wel een challenge aankomen: hoe trek je het snelste een Garmin leeg en hoe lang gaat 'ie dan nog mee?

Vergeet dan niet naast al die extra sensors aan te sluiten en muziek te streamen niet ook nog onderweg tijdens je marathon alle appjes die binnenkomen te lezen, strava livetrack aan te zetten, maak even een valletje onderweg voor het emergency-crash-signaal, en blader vooral tijdens de hele run door alle screens want ook onderweg wil je elke weersverandering op je barometer op tijd terugzien, weten of je nog wel op het parcours loopt, van spotify switchen naar deezer omdat je daar toch leukere muziek op had staan, en even je werk-mail checken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
CT schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:30:
....Ook zou een 'snelkoppeling' naar de wallet wel handig zijn, begrijp niet dat je nu bijna ALLES op 't horloge achter een snelkoppeling kan plakken maar de wallet moet je nog met een enorme omweg openen ....
Een iets makkelijkere route die ik van een ander forum geplukt heb:
- Eenmalig via: settings (knop midden links) -> controls -> wallet > reorder De wallet bovenaan zetten.
- Daarna: nog maar twee knoppen nodig om wallet te openen (alleen de linksboven knop voor de dial, en daarna dus 1x rechtsboven)
Scheelt toch weer iets ;)
Pagina: 1 ... 155 ... 324 Laatste