Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dank je wel en de DEM heeft een overview van grote wegen etc als je uitzoomt schijnbaar. Maar zover zoom ik toch nooit uit. Gebruik het om een weg of paadje te bekijken.elastiek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:
[...]
Ik heb inderdaad OpenFietsMap BeNeLux (full version) er bij gezet. En vervolgens heb ik alles van Garmin op het horloge uit gezet (dus niet verwijderd). OSM/OFM zijn de meest gedetailleerde kaarten die je voor de BeNeLux kunt krijgen volgens mij. In ieder geval een stuk gedetailleerder dan de kaarten van Garmin.
Uitzetten van Garmin is overigens niet nodig, want je horloge combineert alle aanwezige kaarten tot één kaart.
Qua laadtijd merk ik geen verschil. M'n horloge laadt de kaarten binnen enkele seconden.
Toevoeging: DEM is dfe afkorting van Digital Elevation Model. Daarmee kan je de kaart driedimensionaal bekijken en het zorgt voor schaduwwerking op de kaart. Dat laatste geeft het horloge alleen niet weer.
@Gonadan klopt dat het afhankelijk van de gebruiker is en ff oefenen is wel handig idd. Die lag is herkenbaar maar meestal niet storend voor mij omdat de paadjes etc. wel duidelijk zijn geweest tot nu toe. Telefoon is soms fijner ivm groter display maar over het algemeen blijft die in de rugzak zitten. Een vriendin van me loopt met een breadcrumb trail op haar Garmin en vind dat goed genoeg terwijl haar vriend de maps wel gebruikt op zijn F5X.
Hebben jullie nog een tip over turn-by-turn te krijgen in een gpx want soms heb ik die wel maar vaker niet. Heb volg koers op horloge aanstaan. Maar via Komoot/afstandmeten etc. werkt dat niet via connect vaak wel als ik een al gelopen route erin zet. Waar moet ik op letten?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doe zeg maar 4 sets per oefening. Als ik dan klaar ben met de oefening en wil naar de volgende dan wil ik tussentijds de oefening opslaan, wat ik dan ook doe. Als ik dan meerdere oefeningen heb gehad en terugkijk op mijn Garmin Connect zie ik allemaal losse train sessies. Dit is wat ik dus niet wil.
Wat nog een mogelijkheid zou zijn is één sessie maken en niet tussentijds opslaan zodat ik één krachttraining workout kan terugzien. Dit is verre van ideaal.
Iemand suggesties?
Niet tussendoor opslaan? Opslaan = afsluiten activiteit. Dus het is logisch dat je als je opslaat, en een nieuwe activiteit start, je daarna allemaal losse sessies hebt. Is er niet iets als een lap-button of zo die je kan gebruiken om tussen oefeningen onderscheid te maken?rutgergron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:51:
Misschien dat iemand ook het volgende kan verduidelijken.
Ik doe zeg maar 4 sets per oefening. Als ik dan klaar ben met de oefening en wil naar de volgende dan wil ik tussentijds de oefening opslaan, wat ik dan ook doe. Als ik dan meerdere oefeningen heb gehad en terugkijk op mijn Garmin Connect zie ik allemaal losse train sessies. Dit is wat ik dus niet wil.
Wat nog een mogelijkheid zou zijn is één sessie maken en niet tussentijds opslaan zodat ik één krachttraining workout kan terugzien. Dit is verre van ideaal.
Iemand suggesties?
Je kunt een workout voorbereiden op connect en deze gebruiken, misschien helpt dat?
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Maar als ik de activiteit krachttraining kies kan ik kiezen om gewicht in te voeren na elke set of niet en een nieuwe set starten is met de lapbutton in de activiteit zelf. Als ik mazzel heb herkent het horloge ook de oefening maar eigenlijk herkent die vooral bench press, curls flys en soms squats aanpassen van oefeningen kan aleen achteraf in de app of website.
Ketlelbell workout wordt niet herkent. Moet wel zeggen dat ik vaak alleen de sets invoer zonder gewicht en ook zonder welke oefening het was. Ik train met gewichten om af te wisselen met hardlopen en voetbal niet om groter te worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope. Vrijwel alleen compounds (bench press, squat, deadlift, pull up, overhead press, rows). Probleem is dat (net als bij interval) de pieken niet opgepikt worden. Mijn borstband geeft bijvoorbeeld 160bpm bij Squats en met OHR kom ik maar tot 125-130.Gonadan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:50:
@Aghanim deed jij niet meer iets van crossfit? Veel explosieve bewegingen?
[ Voor 21% gewijzigd door Aghanim op 11-06-2020 16:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe doe je dat met het invoeren van het gewicht? Aangezien je geen punt of komma kan gebruiken. Stel ik doe 20.5kg, dan kan ik dat niet invoeren met mijn horloge. Dan zou het via Garmin website moeten alleen daar heb ik op het moment zelf niks aan.Aghanim schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:48:
Precies wat @xray79 zegt. Ik doe ook krachttraining met behulp van de lap button. Werkt prima en ik zie geen reden om tussendoor de activiteit op te slaan. Lap button is 'start set - rust'. Wel jammer overigens dat de hartslag bij krachttraining gruwelijk afwijkt als je OHR gebruikt. Daardoor tellen deze workouts amper mee voor mijn training load waardoor mijn FR regelmatig suggereert dat ik een luie pinda ben (want unproductive) terwijl 3x krachttraining en 3x hardlopen toch wel redelijk sportief is
Gewoon even doorbikkelen en alleen met de naar boven afgeronde gewichten werken (21kg dus in dit geval)rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:25:
[...]
Hoe doe je dat met het invoeren van het gewicht? Aangezien je geen punt of komma kan gebruiken. Stel ik doe 20.5kg, dan kan ik dat niet invoeren met mijn horloge. Dan zou het via Garmin website moeten alleen daar heb ik op het moment zelf niks aan.

Nee, zonder gekheid, gaan de meeste gewichten niet sowieso in gehele getallen? Is een halve kg echt iets dat je vaak moet toevoegen?
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Je wilt niet allemaal losse trainingssessies, maar één sessie is óók niet wat je wilt, wat wil je dan wél?rutgergron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:51:
Misschien dat iemand ook het volgende kan verduidelijken.
Iemand suggesties?
Ik doe krachttraining als één sessie en wissel tussen oefeningen met de lap knop (dubbeltikken op scherm van je VA3 als je die nog hebt). Dus oefening-rust-oefening-etc. De routine heb ik op voorhand gedefinieerd in Garmin Connect zodat het horloge ook aftelt bij zaken die op tijd zijn en achteraf staat bij de activiteit meteen ook juist wat elke oefening was, het aantal reps kun je na elke oefening ook meteen wijzigen.
Kommagetallen invoeren bij gewichten, ik zie het nut bij sub-10 kg, maar bij 20 of 60 kg? Bij 20 kg is 0.5 kg een afwijking van 2,5% dus zou gewoon afronden. Gebruik je geijkte gewichten misschien?rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:25:
[...]
Hoe doe je dat met het invoeren van het gewicht? Aangezien je geen punt of komma kan gebruiken. Stel ik doe 20.5kg, dan kan ik dat niet invoeren met mijn horloge. Dan zou het via Garmin website moeten alleen daar heb ik op het moment zelf niks aan.
Ik hoefde zelfs niet naar de gebruikersnaam te kijken
@Aghanim Ik doe nu maar 7 minute workout achtige krachttraining (bovenlichaam komt echt van niets) maar voor mij doet de OHR (FR 935) wel behoorlijke pieken. Heb nog niet vergeleken met mijn borstband, en de training load van die activiteiten stelt ook niet veel voor maar dat is dan ook terecht
@Poekie ik gebruik veel 0.5kg gewichten. Bij trainingen waar je iedere sessie moet verhogen qua gewicht is 1kg (x2 kanten = 2kg) extra te veel.
@MacPoedel zowel mij 245 alsook de Venu waren niet in staat de pieken van krachttraining te detecteren. De Amazift GTS ook niet maar die was in basis wat discutabel qua betrouwbaarheid.
Jazeker maakt dat een heel gróót verschil. Met Squaten zat ik op den duur rond de 80kg en dat 5x5 met hetzelfde gewicht. Squatten deed ik 3 keer in de week, fullbody schema. Elke sessie 2,5kg erbij. Dat verneem je écht wel.Poekie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:35:
[...]
Gewoon even doorbikkelen en alleen met de naar boven afgeronde gewichten werken (21kg dus in dit geval)![]()
![]()
Nee, zonder gekheid, gaan de meeste gewichten niet sowieso in gehele getallen? Is een halve kg echt iets dat je vaak moet toevoegen?
Met Military Press al helemaal, ga maar eens elke week 2,5kg erbij doen. ;-)
Het is weer typisch iets voor Garmin om dit niet mogelijk te maken. Op Garmin fora word er om geklaagd. Simpele toevoegingen die ontbreken. Beetje een no-brainer en al helemaal als 'activity tracker'. Net zoals je niet een oefening een eigen naam kan geven met krachttraining alleen degene die er standaard in staan. Come on ... Really?
[ Voor 19% gewijzigd door rutgergron op 11-06-2020 19:36 ]
Is dit sarcastisch bedoeld? Of was het geen juiste vraag volgens de politie forum.MacPoedel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:49:
[...]
Ik hoefde zelfs niet naar de gebruikersnaam te kijken.
Er zijn geen juiste of onjuiste vragen, hooguit juiste en onjuiste manieren van van vragen stellen.rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:30:
Is dit sarcastisch bedoeld? Of was het geen juiste vraag volgens de politie forum.
Een tijd geleden stelde je hier de een na de andere vraag of je dit of dat horloge moest kopen. En dan was de ene verkeerd en daarna de andere weer niet naar wens. Allerlei lieden waren behulpzaam en van jouw kant kwam geen enkele blijk van waardering. Nee, er kwam meestal weer een eigenwijze wedervraag. Alsof we tegen een muur stonden te lullen. Nooit eens 'goh, goed idee, zo had ik het nog niet bekeken', maar altijd in de vorm van ' ja, maar....'.
Toen leek het een tijdje alsof je de juiste spullen had gevonden, maar nee. Daar ben je weer met dezelfde manier van posten. Eerst een vraag over tussentijds opslaan, wat helemaal niet handig werkt. Dan komt daar een nuttig en behulpzaam antwoord op. Ik zou dan reageren met 'oh ja, dat werkt natuurlijk ook', maar jij begint weer met 'ja, maar...' over die decimalen bij gewichten.
Daar zijn mensen op een gegeven moment helemaal klaar mee.
Punctuality is the politeness of kings
Het feit dat je je dit nog afvraagt zegt eigenlijk al genoeg, jazeker was dat sarcastisch.rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:30:
[...]
Is dit sarcastisch bedoeld? Of was het geen juiste vraag volgens de politie forum.
Je term politie forum is dan ook zeer ongepast gegeven de lompe houding die jij keer op keer tentoonspreidt.
En zelfs nu nog gaan forumleden serieus in op je vragen
Beste @rutgergron , op deze plek vind je met name personen die mensen zo goed als mogelijk proberen te helpen met hun vragen en je hebt volgens mij flink wat hulpvolle antwoorden gekregen op de vragen die je hier in de afgelopen maanden hebt gesteld. Maar.. het lijkt er op dat je nooit tevreden bent en altijd wel weer iets vindt wat niet kan zoals jij het graag hebt. Net alsof je steeds naar nieuwe problemen zoekt? En dat gaat op een gegeven moment irritatie en sarcasme oproepen, waar dit normaal hier zelden of nooit voorkomt.rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:30:
[...]
Dus mijn tip, probeer wat positiever te zijn en ook de hulp te waarderen die je hier krijgt.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ja dus? Als het je niet bevalt dan reageer je toch niet. Simpel. Laat het los. Als ik een reactie van iemand lees en het boeit me niet dan reageer ik niet.dreamscape schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:44:
[...]
Er zijn geen juiste of onjuiste vragen, hooguit juiste en onjuiste manieren van van vragen stellen.
Een tijd geleden stelde je hier de een na de andere vraag of je dit of dat horloge moest kopen. En dan was de ene verkeerd en daarna de andere weer niet naar wens. Allerlei lieden waren behulpzaam en van jouw kant kwam geen enkele blijk van waardering. Nee, er kwam meestal weer een eigenwijze wedervraag. Alsof we tegen een muur stonden te lullen. Nooit eens 'goh, goed idee, zo had ik het nog niet bekeken', maar altijd in de vorm van ' ja, maar....'.
Toen leek het een tijdje alsof je de juiste spullen had gevonden, maar nee. Daar ben je weer met dezelfde manier van posten. Eerst een vraag over tussentijds opslaan, wat helemaal niet handig werkt. Dan komt daar een nuttig en behulpzaam antwoord op. Ik zou dan reageren met 'oh ja, dat werkt natuurlijk ook', maar jij begint weer met 'ja, maar...' over die decimalen bij gewichten.
Daar zijn mensen op een gegeven moment helemaal klaar mee.
Mooi gesproken, geen zorgen kom niet meer terug in deze fora.PatrickC schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:54:
[...]
Beste @rutgergron , op deze plek vind je met name personen die mensen zo goed als mogelijk proberen te helpen met hun vragen en je hebt volgens mij flink wat hulpvolle antwoorden gekregen op de vragen die je hier in de afgelopen maanden hebt gesteld. Maar.. het lijkt er op dat je nooit tevreden bent en altijd wel weer iets vindt wat niet kan zoals jij het graag hebt. Net alsof je steeds naar nieuwe problemen zoekt? En dat gaat op een gegeven moment irritatie en sarcasme oproepen, waar dit normaal hier zelden of nooit voorkomt.
Dus mijn tip, probeer wat positiever te zijn en ook de hulp te waarderen die je hier krijgt.
Het is bewonderenswaardig dat er mensen zijn als @dreamscape en @MacPoedel en @PatrickC die nog altijd zeer diplomatiek en constructief en soms met een knipoog aan je proberen uit te leggen waarom jouw houding niet zo zo passend is in een hier verder erg interessant en behulpzaam forum-onderdeel.rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:56:
[...]
Ja dus? Als het je niet bevalt dan reageer je toch niet. Simpel. Laat het los. Als ik een reactie van iemand lees en het boeit me niet dan reageer ik niet.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je met bovenstaande “ja dus”-reactie die laatste groep ook wel tegen je in het harnas hebt gejaagd. Knappe prestatie. 👌🏻
Goede keuze.rutgergron schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:04:
[...]
Mooi gesproken, geen zorgen kom niet meer terug in deze fora.
Redenen om het nu toch te doen:
- na 2x een PR op de 5, 2x een PR op de 10 en een PR op de HM was er geen betere aanleiding voor een beloning;
- ik vind lopen met muziek fijn, maar een telefoon mee blijft irritant;
- ik wil trails lopen zonder telefoon in mijn hand;
- ik vind de FR245 eigenlijk niet mooi genoeg om dagelijks te dragen;
- ik wist dat ik de F6 toch al wilde
Voelt wel beetje dubbel want ik ben super blij met de 245.

Ik snap heel goed je gevoel. Zelf had ik ook erg veel moeite om van mijn 310TX af te stappen en te upgraden. Gewoon omdat het een hartstikke goed horloge was en voor rondjes rennen natuurlijk eigenlijk alles heeft wat je écht nodig hebt. Maar na de overstap snap je niet dat je nog zo lang getwijfeld hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Snap het helemaal. Een troost: vaak dénk je dat je vooral voor luxe gaat en je huidige horloge eigenlijk het meeste wel had wat je nodig hebt. En als je dan nieuwe features krijgt kom je er achter dat die eigenlijk toch ook wel erg fijn zijn
@MacPoedel @Gonadan ik heb wel eens wat getest met Auxiliary Heart rate gegevens veld om verschil te kunnen zien in OHR en band en bij krachttraining meer compounds of HIIT workouts zie je dat de pieken niet zo mooi worden meegenomen. Ook bij het lopen interval vooral zag je verschil in meting en dan duidelijk de pieken minder en een grilliger verloop. No is bij mij de OHR best goed bij duurloop en dat die bij kracht minder is vind ik niet zo erg alhoewel ik nu in de tuin wel een band omdoe maar naar de sportschool vaak niet.
@rutgergron heeft wel een punt (en ja dat kan anders verwoord worden
Je hebt toch 2 armen... hoop ik?Aghanim schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:20:
Voelt wel beetje dubbel want ik ben super blij met de 245.
In ieder geval, veel plezier er mee en we lezen hier wel binnenkort hoe hij bevalt.
Gefeliciteerd, en ook al vast gefeliciteerd met de PR's die je binnenkort volgens je horloge looptAghanim schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:20:
- na 2x een PR op de 5, 2x een PR op de 10 en een PR op de HM
Heb zelf net de overstap gemaakt naar de 6 pro (kom van een Polar) wel een flinke investering maar nog geen spijt van gehad. Al vind ik het design van Polar nog steeds fraaier, de 6 is ook een mooi horloge om dagelijks te dragen en heeft natuurlijk veel meer functionaliteit.
@elastiek Heb je ook weleens de Freizeitkarte geprobeerd? Dat is toch net even anders qua opmaak e.d.?elastiek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:
[...]
Ik heb inderdaad OpenFietsMap BeNeLux (full version) er bij gezet. En vervolgens heb ik alles van Garmin op het horloge uit gezet (dus niet verwijderd). OSM/OFM zijn de meest gedetailleerde kaarten die je voor de BeNeLux kunt krijgen volgens mij. In ieder geval een stuk gedetailleerder dan de kaarten van Garmin.
Uitzetten van Garmin is overigens niet nodig, want je horloge combineert alle aanwezige kaarten tot één kaart.
Qua laadtijd merk ik geen verschil. M'n horloge laadt de kaarten binnen enkele seconden.
Toevoeging: DEM is dfe afkorting van Digital Elevation Model. Daarmee kan je de kaart driedimensionaal bekijken en het zorgt voor schaduwwerking op de kaart. Dat laatste geeft het horloge alleen niet weer.
@Aghanim netjes veel plezier, en begrijpelijk.. Ik heb sinds kort een Fenix 5 en merk aan mij zelf dat ik uit het niets naar een Fenix 6 zit te kijken.. maar goed ik mag dromen..
Ik teken nergens meer voor
Ben erg benieuwd. Heb ook een F5 gehad maar die was voor mij te groot/lomp dus hopelijk is de 6S wel beter qua formaat.Quakie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:34:
zit ik op instagram ?
@Aghanim netjes veel plezier, en begrijpelijk.. Ik heb sinds kort een Fenix 5 en merk aan mij zelf dat ik uit het niets naar een Fenix 6 zit te kijken.. maar goed ik mag dromen..
Ik heb mini polsen en veel horloges die ik interessant vind passen gewoon niet. Ik heb eerder naar een Fenix 1 en 3 gekeken en dat waren gewoon geen opties. De Fenix 6S Pro past prima en beter dan mijn oude FR610.Aghanim schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:43:
[...]
Ben erg benieuwd. Heb ook een F5 gehad maar die was voor mij te groot/lomp dus hopelijk is de 6S wel beter qua formaat.
[ Voor 21% gewijzigd door mac1987 op 12-06-2020 12:12 ]
Ik wil graag een smart watch voor het sport gedeelte, ik twijfel alleen of bv een garmin fenix wel aanlsuit bij mijn sport activiteit aangezien ik weinig hardloop. Mountainbiken doe ik wel regelmatig.
Of kan je dan beter gaan voor bv een apple watch, gezien die breder inzetbaar is?
Mountainbiken gaat juist prima. Juist de Garmin horloges ondersteunen gigantisch veel sporten. En ik weet niet of je lange tochten (in het buitenland bijv.) maakt, maar de accuduur is gigantisch veel beter dan een 'echte' smartwatch zoals een Samsung Gear of Apple Watch. Met die laatste 2 kun je een hele dag Leogang wel schudden. Met een Fenix is dat prima mogelijk, zelfs als je GPS continu aan laat staan.wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:11:
Zijn er hier ook krachtsporters die een Garmin horloge hebben?
Ik wil graag een smart watch voor het sport gedeelte, ik twijfel alleen of bv een garmin fenix wel aanlsuit bij mijn sport activiteit aangezien ik weinig hardloop. Mountainbiken doe ik wel regelmatig.
Of kan je dan beter gaan voor bv een apple watch, gezien die breder inzetbaar is?
Wat wil je precies bijhouden qua sport? En wat zijn precies de functionaliteiten die je zoekt in een smartwatch?wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:11:
Op dit moment is het een beetje koffiedik kijken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kent iemand Quickfit-bandjes die ergens in het midden zitten qua prijs, en wel echt leer zijn?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nadeel (als ik het zo mag noemen) is het transreflective LCD. na het AMOLED van de Amazfit GTR te zijn gewend lijkt dit echt uit een ander tijdperk
Ik zou zeggen loop eens een rondje met beide horloges om en je weet meteen waarom je een FR hebt gekochtThatsHollywood schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:02:
De forerunner 245 is sinds dinsdag binnen. Tot nu toe wel onder de indruk van de mogelijkheden en eenvoud van de bediening.
Nadeel (als ik het zo mag noemen) is het transreflective LCD. na het AMOLED van de Amazfit GTR te zijn gewend lijkt dit echt uit een ander tijdperk
Grappig genoeg was dat een reden voor mij om een Venu te kopen. Ik wilde graag en mooi AMOLED scherm. De Venu had dan weer geen mooie interface waardoor het scherm niet tot zijn recht kwam qua watchfaces. Dus toen de Amazfit GTS als overdag horloge en de FR245 als sport horloge. Dat werkte prima, totdat ik merkte dat de Amazfit niet echt betrouwbaar was qua hartslag en slaap. Dat begon toen weer te irriteren waardoor ik mijn FR245 de hele dag ben gaan dragen. Na een tijdje wen je weer prima aan een scherm uit de middeleeuwen is mijn ervaring
[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 12-06-2020 13:16 ]
Wat wil je meten inderdaad.wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:11:
Voor krachtsport zijn de nieuwe Garmin's wel goed wat betreft het bijhouden van de load op je lichaam en 'hoe uitgerust' je bent.
Echt meten hoeveel reps je doet tijdens een workout heb je in de praktijk niet veel aan. Dat is echt hit en miss.
Ik heb het idee dat de Quickrelease meer een industry-standard is, en dus veel meer aanbod heeft. Maar de Quick-fit die Garmin op de 6 (en de 5 geloof ik) heeft is erg lastig te vinden. In leer dan, siliconen is ruim aanbod.Gonadan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:58:
Garmin bandjes kopen op een plek waar ze minder kosten, zoveel heb ik er niet voor neer hoeven leggen. Maar misschien is de 6 nog te nieuw?
Geen idee, maar ik heb het wel over originele bandjes. Op mijn 5+ heb ik gewoon die van Garmin zelf gehaald, maar niet voor 100 piek.mrwolf schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:41:
[...]
Ik heb het idee dat de Quickrelease meer een industry-standard is, en dus veel meer aanbod heeft. Maar de Quick-fit die Garmin op de 6 (en de 5 geloof ik) heeft is erg lastig te vinden. In leer dan, siliconen is ruim aanbod.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Begrijp ik, ik vind het leuk om hartslag te kunnen bekijken tijdens/na het sporten.Gonadan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Wat wil je precies bijhouden qua sport? En wat zijn precies de functionaliteiten die je zoekt in een smartwatch?
Op dit moment is het een beetje koffiedik kijken.
Evt via een app draaien waarin je sets reps en gewicht bij kan houden, krachtsport
Sleep tracking
Routes via gps vind ik niet zo boeiend, hardlopen doe ik ook nagenoeg niet.
Ik ben bang dat als ik een Garmin aanschaf, die ik een super stoer uiterlijk vind hebben, dat ik een multifunctioneel horloge koop maar dat het dan totaal niet aansluit bij de sport doe ik doe.
Vandaar dat ik ook met een schuin oog kijk naar de apple watch, alleen spreekt de form mij totaal niet aan. Garmin's zien er tenminste ook uit als een echt horloge.
Opzich lijkt het dus een prima keuze, maar toch twijfel ik. Waarom zou ik niet even door sparen en de Fenix 6 pro sapphire kopen. Of toch een suunto 9 baro, minder smartwatchachtige features maar wel de zelfde apps waarin al gegevens staan en (waarschijnlijk) goed werkende verbinding met de bikepod.
Sporten waarvoor ik het horloge ga gebruiken: Wielrennen, klimmen, alpineren, crossfit, hiken. Heb ik iets groots over het hoofd gezien in mijn redenatie dat de 5 plus goed genoeg is en de 6 leuk want nieuwer, of heb ik nog een horloge over het hoofdgezien die mogelijk beter past....
Dat klinkt inderdaad alsof je qua sport eigenlijk weinig zoekt in een horloge. Beetje fitheid bijhouden en dat is het wel. Reps in een app zal via je mobiel nog veel makkelijker gaan vermoed ik.wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:23:
Begrijp ik, ik vind het leuk om hartslag te kunnen bekijken tijdens/na het sporten.
Evt via een app draaien waarin je sets reps en gewicht bij kan houden, krachtsport
Sleep tracking
Routes via gps vind ik niet zo boeiend, hardlopen doe ik ook nagenoeg niet.
Ik ben bang dat als ik een Garmin aanschaf, die ik een super stoer uiterlijk vind hebben, dat ik een multifunctioneel horloge koop maar dat het dan totaal niet aansluit bij de sport doe ik doe.
Vandaar dat ik ook met een schuin oog kijk naar de apple watch, alleen spreekt de form mij totaal niet aan. Garmin's zien er tenminste ook uit als een echt horloge.
Waarom dat niet naar andere soorten smartwatches kijken? Apple is leuk, maar inderdaad bijzonder vormgegeven en er is zoveel meer op de markt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat de 6-pro je nagenoeg niets meer zal bieden dan de 5+, anders dan:Ealanrian schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:37:
Ik wil mijn Suunto ambit3 peak gaan vervangen. Momenteel kijk ik vooral naar de Garmin fenix 5 plus sapphire. Deze voldoet opzich aan al mijn vereisten, Barometrische hoogtemeter, kaarten, HR meter, storm alarm enbehoorlijke batterij duur voor langere tochten. Functies die mij handig lijken zijn het aannemen van telefoon gesprekken, notificaties krijgen.
Opzich lijkt het dus een prima keuze, maar toch twijfel ik. Waarom zou ik niet even door sparen en de Fenix 6 pro sapphire kopen. Of toch een suunto 9 baro, minder smartwatchachtige features maar wel de zelfde apps waarin al gegevens staan en (waarschijnlijk) goed werkende verbinding met de bikepod.
Sporten waarvoor ik het horloge ga gebruiken: Wielrennen, klimmen, alpineren, crossfit, hiken. Heb ik iets groots over het hoofd gezien in mijn redenatie dat de 5 plus goed genoeg is en de 6 leuk want nieuwer, of heb ik nog een horloge over het hoofdgezien die mogelijk beter past....
- nieuwer model (langer updates, meer kans op nieuwe features die nog worden toegevoegd)
- batterijduur wellicht iets langer
- mooier (subjectief)
- een paar extra features, maar minimaal verschil met 5+
Punt is dat de 6-pro wel een stuk duurder is, want 5+ gaat overal in de sale. Maar die afweging kan alleen jij zelf maken. Zorg er in ieder geval voor dat áls je de 6 koopt dat je voor pro of sapphire (ook pro maar andere naam) gaat. Want koop je de niet-pro dan mis je de kaarten en betaal je dus in praktijk meer geld maar mis je iets wat wel standaard op de 5+ zit
PS: Met Suunto geen ervaring, als ik de Rainmaker reviews lees heeft dat merk geloof ik een beetje afgedaan, maar dat is mijn indruk vanuit de zijlijn.
Een interessant goedkoop alternatief kan nog de Polar Grit X zijn.
Mountainbiken werkt goed met band en horloge maar routes op de MTB werkt niet zo lekker vind ik zelf. Met hardlopen gewoon fietsen kan het wel goed.
De instinct is misschien ook een leuk stoer ding weet niet of daar kracht etc op zit.
De batterij van de Fenix 6 Pro gaat in GPS modus dubbel zo lang mee dan die van de Fenix 5 Plus dus dat is wel een significant verschil.
Over het al gegevens in de Suunto app versus naar Garmin gaan, je kunt in elk geval wel je activiteiten exporteren en importeren, Garmin biedt de mogelijkheid bestanden (fit, gpx of tcx) in bulk te importeren, en Suunto zou AVG/GDPR-gewijs verplicht moeten zijn om je aan te bieden alle gegevens die ze van je hebben in één keer te downloaden. Dus dat zou je niet heel veel handelingen hoeven te kosten. Dan zijn het vooral de "health" gerelateerde gegevens die je niet kunt importeren, daar gebruikt elke fabrikant eigen algoritmes voor, tenzij het Firstbeat algoritmes licenseert maar dan nog kun je dat niet zomaar importeren. Maar ik denk niet dat die Ambit3 heel veel health zaken logt. Je hebt misschien ook routes opgeslagen op het Suunto platform, maar die zijn ook makkelijk te importeren.
Gegevens die opgesloten zitten in een bepaald ecosysteem zouden nooit een reden mogen zijn om bij een bepaald merk te blijven, zou zelfs zeggen dat dat eerder een reden is om bij dat merk wég te gaan.
Ik ben verder niet bekend met de krachtsport wereld, maar als je daar mee bezig bent... Wat gebruiken de medesporters qua horloge of smartwear?wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:11:
Als je dit topic goed volgt kan je lezen dat ik zelf geen groot fan ben van horloges op fietsen, zeker wat navigatie betreft. Maar als het alleen voor het loggen van je rondje is (dus kijken op het scherm is niet heel belangrijk) kan je met eigenlijk alle horloges uit de voeten.
De rest vraagt terecht wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Ik denk zo te lezen en even kort in schatten, dat het voor jou weinig meerwaarde heeft maar dat is iets dat je zelf eigenlijk alleen goed kan beslissen. En het is natuurlijk altijd leuk om een nieuw speeltje te halen, op die gronde alleen zeg ik "kopuh!"
@Aghanim gefeliciteerd met je aanschaf, laat eens weten hoe hij bevalt
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Meestal niets, hooguit een app op de telefoon als geheugensteuntje of vastleggen. Meestal gaat het om gewicht en reps, niet echt meetwaarden waar je speciale apparatuur voor nodig hebt.rockhopper schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:02:
Ik ben verder niet bekend met de krachtsport wereld, maar als je daar mee bezig bent... Wat gebruiken de medesporters qua horloge of smartwear?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor het wielrennen gebruik ik een Edge 530, waar de VA3M mijn hartslag altijd naar stuurde (minder nauwkeurig dan een borstband maar voor mijn user case werkt het prima). Wielrennen is ook mijn hoofdsport, maar af en toe hardlopen en wandelen wil ik toch ook wel kunnen tracken. Ik miste op zich weinig aan de VA3M, behalve wat gedetailleerdere analyses zoals bijvoorbeeld het meenemen van een hardloopsessie in mijn training load.
Ik zou graag met het horloge in het Garmin Eco systeem blijven, en hoop met een euro of 250 toch wel een eind te kunnen komen. Opties zijn de VA3M nog een keer kopen, de VA4 of, de wat meer trainingsgerichte Forerunner 245 (welke dus wel de trainingsload meenemeemt). Mis je bij de 245 nog enige 'smartfuncties'? Ik ben me bewust het verschil in bediening trouwens (touchscreen vs knoppen). Zie ik rond dit bedrag nog modellen over het hoofd?
Dat leek me ook al, maar zoals gezegd, als ik ergens niet bekend mee ben vraag ik het liever dan dat ik van allerlei aannames doe. Lijkt me meer iets om in een telefoon app de statistiek bijhouden.
@Luuk741 Op zich een goede redenatie, de M versie heeft als extra nog muziek. Binnen garmin eco ben je wel klaar dan. Daarbuiten zijn er nog wat andere modellen.
[ Voor 28% gewijzigd door rockhopper op 12-06-2020 18:13 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Diegenen met een Fenix 6 (6x Sapphire) Of andere Fenix met kaarten ....
Hoe hebben jullie de kaarten staan qua kaartthema en waarom:
- Systeem
- Geen
- Maritiem
- Hoog contrast
- Donker
- Populariteit
- Resortskien
Qua smart functies heb je op de FR245 geen Garmin Pay. Verder heeft de FR245 ook geen barometrische hoogtesensor. De FR245 heeft dan wel weer een Acclimatisering pulse oxymeter die de VA3M niet heeft.Luuk741 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:11:
Van de week heb ik mijn Garmin Vivoactive 3 music met een defecte hartslagmeter ingeleverd bij Bever voor garantie. Nu kwam vanmiddag de mail binnen dat deze niet gerepareerd wordt en ik het aankoopbedrag terug zal krijgen. Netjes opgelost en ik ben tevreden. Maar, nu rijst natuurlijk de vraag wat de vervanger zal worden.
Voor het wielrennen gebruik ik een Edge 530, waar de VA3M mijn hartslag altijd naar stuurde (minder nauwkeurig dan een borstband maar voor mijn user case werkt het prima). Wielrennen is ook mijn hoofdsport, maar af en toe hardlopen en wandelen wil ik toch ook wel kunnen tracken. Ik miste op zich weinig aan de VA3M, behalve wat gedetailleerdere analyses zoals bijvoorbeeld het meenemen van een hardloopsessie in mijn training load.
Ik zou graag met het horloge in het Garmin Eco systeem blijven, en hoop met een euro of 250 toch wel een eind te kunnen komen. Opties zijn de VA3M nog een keer kopen, de VA4 of, de wat meer trainingsgerichte Forerunner 245 (welke dus wel de trainingsload meenemeemt). Mis je bij de 245 nog enige 'smartfuncties'? Ik ben me bewust het verschil in bediening trouwens (touchscreen vs knoppen). Zie ik rond dit bedrag nog modellen over het hoofd?
Zie ook: https://buy.garmin.com/nl...068&compareProduct=646690
Als je de kaartopties op https://www.gps-wijzer.nl...-het-gps-gebruik/kaarten/ neemt dan vind ikzelf de Topografische kaarten van Garmin nog wel de meeste informatie geven. Zeker in het buitenland, waar wandelpaadjes niet in Openstreetmap en derivaten staan, maar wel op de Topo pro kaarten.elastiek schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:48:
[...]
Ik heb inderdaad OpenFietsMap BeNeLux (full version) er bij gezet. En vervolgens heb ik alles van Garmin op het horloge uit gezet (dus niet verwijderd). OSM/OFM zijn de meest gedetailleerde kaarten die je voor de BeNeLux kunt krijgen volgens mij.
Ik dacht dat mr. GPS ook een voorbeeld op YouTube daarvan heeft staan, hoe de Topografische kaarten verschillen van Openstreetmap, maar ik kan het niet meer vinden
Komend van de VA3 vind ik de VA4 erg prettig omdat het scherm ietwat groter is (zelfde formaat als de F6(pro)). Als ik sport draag ik de F5s+, waarvan ik het scherm nu wat klein vindt (terwijl die hetzelfde scherm heeft als de FR945, F5+ etc)Luuk741 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:11:
....
Ik ben gewichtheffer en doe soms hardlopen. Apple Watch gehad met weightlifting apps (oa Strong en nu Nsuns) en nu de FR 945. Battery-wise en Spotify plus constante hartslagmeting: Garmin. Apps, iPhone-integratie en krachtsport: Apple Watch.wokkelz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:11:
Ben zeer tevreden met de Garmin, maar was dat ook met de Watch. Gevalletje FOMO en een zwaar luxeprobleem...
[ Voor 7% gewijzigd door JDFS op 13-06-2020 00:00 ]
++ looks: veel meer premium gevoel dan een FR245
++ functionaliteit: naast de maps/pay/music etc. bevatten ook veel menu's extra features
++ scherm: het scherm ziet er haarscherp uit. zwart lijkt behoorlijk zwart (beter dan 245 en F5)
-- comfort: de F6 is merkbaar dikker (+1.6mm) en fors zwaarder dan de FR245
-- bandje: het bandje is dikker en stugger dan de FR245 en daardoor minder flexibel
In basis is de UI vrijwel gelijk, sommige menu's zien er net wat anders uit. Overall lijkt het alsof de FR245 een hogere DPI heeft, sommige UI elementen komen daar beter uit, de F6 lijkt wat meer 'ingezoomd'. Als je ze niet naast elkaar hebt dan weet je niet beter natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/GWoGmXCwCtbagSdTTIrudvdX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bby3sVsM3AzMwfCEl9a5ql5b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dOUD0oyJ2cen2iAWppCGBgNE.jpg?f=fotoalbum_large)
LET OP: de FR245 heeft een screenprotector. Ik denk dat het matte scherm mede daardoor veroorzaakt wordt. Ook dat viel pas op met de F6 er naast.
Uitdaging gaat zijn of ik de F6 voldoende comfortabel ga vinden. Heb nu 2x een aantal uren gewend maar het afdoen voelt toch redelijk bevrijdend, net alsof je eindelijk je stropdas af mag
Laatste screenshot is trouwens bewijs dat de F6 ook niet de HR-pieken opvangt bij krachttraining.
Hier een gebruiker van een Suunto 9 baro (waar ik misschien van ga afstappen).Ealanrian schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:37:
Ik wil mijn Suunto ambit3 peak gaan vervangen. Momenteel kijk ik vooral naar de Garmin fenix 5 plus sapphire. Deze voldoet opzich aan al mijn vereisten, Barometrische hoogtemeter, kaarten, HR meter, storm alarm enbehoorlijke batterij duur voor langere tochten. Functies die mij handig lijken zijn het aannemen van telefoon gesprekken, notificaties krijgen.
Qua functionaliteiten mis ik helemaal niets essentieels aan de Suunto 9 baro. Qua batterij-prestaties is het ook goed. En je kunt altijd nog terugschakelen naar FusedTrack als de batterij te snel leeg gaat. Dat FusedTrack werkt naar mijn idee trouwens heel goed. Bij mijn eerdere Suunto-horloges (pre-GSP-tijdperk) werkte dat echt verrassend accuraat.
Heb ook al eens rondgekeken naar de Fenix 6x.
De reden dat ik toch ben gaan kijken naar de Garmins is toch vooral omdat ik in de apps zie dat zij wel een paar stappen vooruit zijn op Suunto als het aankomt op data vastleggen en analyseren. Verder spreekt navigatie met kaarten me ook wel en lekker rommelen met OSM/Freizeit is altijd leuk.
Voor de grap heb ik afgelopen week wel even mijn historie van meer dan 10 jaar vanuit Suunto naar Garmin Connect geëxporteerd. Een soort van voorzichtige oriëntatie op de app van Garmin. Het is wel een soort surrogaat-test omdat je niet alle data mee kunt importeren en dus de app niet volledig kunt benutten. Tot nu toe vind het echter wel net iets flashier dan bij Suunto.
Volgens mij blijft het uiteindelijk een keuze op gevoel; succes met het maken van de keuze!
[ Voor 97% gewijzigd door Aghanim op 13-06-2020 14:54 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Reinstall connectIQ. Hielp blijkbaar, terwijl de 245 het prima deed op de oude installatie.
Wellicht iets met cache. Je probleemstelling laten staan is dan vaak wel handig, mocht iemand anders er ook tegen aan lopen heeft die meteen de oplossing.Aghanim schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Reinstall connectIQ. Hielp blijkbaar, terwijl de 245 het prima deed op de oude installatie.
Aangenomen dat die de zoekfunctie gebruikt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Comfort is ook heel persoonlijk. Ik had de Fenix 5 en heb nu de Fenix 6X Sapphire (5 is naar mijn vrouw gegaan),Uitdaging gaat zijn of ik de F6 voldoende comfortabel ga vinden.
Ik vind de grootte en dikte superstoer qua uiterlijk en heb totaal geen problemen met het gewicht.
Ik draag vaak blouses voor mijn werk en dan past het horloge vaak niet onder de mouw, maar dat vind ik dan net weer mooi...
Supertevreden Fenix 6X gebruiker hier...
Maakte me wat zorgen over de grote en heb bij Bever dan ook de S gepast. Deze was me te vrouwelijk en uiteindelijk misstaat de 47mm niet. Gewicht is ook prima. Heb niet het idee iets zwaars aan mijn pols te hebben hangen.
Op het laatste moment nog besloten de sapphire variant te kiezen in plaats van de pro met her gorilla glas. Merk vandaag wel dat het silicone bandje behoorlijk zweet. Gaat wel een hele wereld voor me open. Wat een functies

PSN: bollsie
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het was een lange sessie met oefeningen proberen en een aandacht vragende dochter, maar ik heb wel wat bevindingen kunnen doen.
• Herkennen van reps verschilt heel erg. Bepaalde oefeningen gaan vlekkeloos, bij anderen in het geheel niet. Het heeft enigszins te maken met of je erg je armen gebruikt, maar ook weer niet.
• Aanpassen van aantal en gewicht gaat wel erg makkelijk, net als reps en rust bijhouden. Daarover niets te klagen.
• Hij herkent zelfs sommige oefeningen vanzelf, dat is wel grappig. Alleen jammer dat ik zo onorthodox bezig was dat hij geen schijn van kans had om veel te herkennen.
Qua hartslag kwam hij inderdaad niet heel hoog zoals @Aghanim eerder ook al aan gaf, maar dat sluit ook wel aan bij mijn gevoel. Wellicht dat er zeer korte momenten waren waarop m'n slagen enkele seconden nog hoger lag, maar dat zal dan alleen tijdens (of net na) de excentrische fase geweest zijn. Niet echt noemenswaardig om er cardiotechnisch waarde aan te hechten.
Kwam ongeveer zoiets uit:
/f/image/sJBGgN9wBHFINFB9OnngHYMF.png?f=fotoalbum_large)
Geinig om een keer te doen, maar ik denk dat het hier ook bij blijft. Voor m'n fitheidsgegevens voegt het niets toe, m'n actieve minuten wellicht wel maar jammer dan. Uiteindelijk ben ik zelfs ruim voor het einde van m'n workout gestopt omdat ik toen om en om ging curlen en daar wilde ik de focus op hebben.
M'n schema kan ik zelf ook wel onthouden en de administratie achteraf om sets te corrigeren en aan te geven welke oefeningen het waren heb ik _echt_ geen zin in. In die zin ben ik ook een luie pudding.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 13-06-2020 21:42 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik sluit me dan ook graag hier bij aan
M'n schema kan ik zelf ook wel onthouden en de administratie achteraf om sets te corrigeren en aan te geven welke oefeningen het waren heb ik _echt_ geen zin in. In die zin ben ik ook een luie pudding.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het ging over krachtsport hè, niet een beetje planken.route99 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:21:
@Gonadan Mss dat je bij pure, stevige cardio gerichte oefeningen er wat meer aan hebt dan bij meer core stability oefeningen?
Maar inderdaad, daar zit het verschil. Voor krachtsport is het leuk als logboek, maar dat is makkelijker (vind ik) met een app op je telefoon of een notitieblokje. Het is natuurlijk gemaakt voor cardiofitness, de term zegt het al.
In het geval van combinatie zoals crossfit of HIIT kan ik mij nog voorstellen dat hartslag interessant is en je misschien minder je handen vrij hebt om iets op een telefoon in te voeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat zegt Garmin Connect? Die houdt volgens mij wel rekening met deze pauzes. Je verliest wel een paar seconden per stop omdat het horloge te laat stopt en waar start, maar dat zou op een grotere afstand verwaarloosbaar moeten zijn.Mistraller schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:43:
Vraagje; ik heb mijn VA3 ingesteld op Autopause "wanneer gestopt". Als ik deze bij mijn fietsritten op autopause onder de x km/h (bijv 10km/h) instel, in hoeverre wordt dan de average speed op bijv strava beinvloed? Ik heb namelijk de indruk dat mijn AVG vaak gigantisch verlaagd wordt doordat ik even stilsta, op de kaart moet kijken oid.
Wat ik wel jammer vind is dat het wel je trainingload en herstel gegevens beïnvloedt, maar dan weer niet met echt relevante data. Tenzij je puur vanuit cardio perspectief kijkt want dan geloof ik wel dat een krachttraining workout 1.0 aeroob trainingseffect oplevert. Echter heb je wel wat langer nodig dan 2 uur hersteltijd van 5x5 squats en vergelijkbare oefeningen. Ik wilde vandaag een 20km trail gaan rennen maar heb 22 uur geleden flink gesquat. Mijn 245 vindt dat ik hersteld ben, mijn benen vinden van nietGonadan schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:41:Qua hartslag kwam hij inderdaad niet heel hoog zoals @Aghanim eerder ook al aan gaf, maar dat sluit ook wel aan bij mijn gevoel. Wellicht dat er zeer korte momenten waren waarop m'n slagen enkele seconden nog hoger lag, maar dat zal dan alleen tijdens (of net na) de excentrische fase geweest zijn. Niet echt noemenswaardig om er cardiotechnisch waarde aan te hechten.
Overigens heb ik de afgelopen maand minimaal 10 Android apps geprobeerd als simpel logboek voor krachttraining. De Stronglifts app is in principe perfect voor mij, maar daar kun je niet zelf losse oefeningen toevoegen want buiten het programma.
Een eenvoudige app, waar je geen account hoeft te hebben, om 3 workouts te bouwen en bij start een workout te kunnen kiezen waar je daarna sets, reps en gewicht noteert, heb ik niet gevonden. Jij nog tips wellicht?
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat je bij de Garmin krachttraining ‘app’ geen 0.5kg kunt invoeren
Zie daar de uitdaging voor de fabrikanten om de combi ‘perfecte specs - perfecte afmetingen’ te realiseren. Als dat lukt zal ik de eerste zijn die een keer trouw blijft aan een horloge. Liever nog een chip onder mijn huid waardoor je pols oplicht en de info weergeeftGonadan schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:26:
Ja maar jij bent dan ook wel een notoire klager qua formaat en gewicht.
Misschien ben ik gewoon geen horloge drager. Een horloge irriteert inderdaad vrij snel bij mij. Of het bandje zit te strak/los of het zweet of ik krijg uitslag (had ik alleen bij de Venu, vreemd genoeg). Of het zit goed en ik mis features.
Alternatief is om bij Garmin te gaan werken en zelf de roadmap te beïnvloeden
Dat zijn dan ook twee verschillende werelden, ik heb besloten dat mijn horloge alleen intensiteit van cardio snapt en dat ik met gezond verstand moet zorgen dat ik niet overbelast raak.Aghanim schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:23:
Wat ik wel jammer vind is dat het wel je trainingload en herstel gegevens beïnvloedt, maar dan weer niet met echt relevante data. Tenzij je puur vanuit cardio perspectief kijkt want dan geloof ik wel dat een krachttraining workout 1.0 aeroob trainingseffect oplevert. Echter heb je wel wat langer nodig dan 2 uur hersteltijd van 5x5 squats en vergelijkbare oefeningen. Ik wilde vandaag een 20km trail gaan rennen maar heb 22 uur geleden flink gesquat. Mijn 245 vindt dat ik hersteld ben, mijn benen vinden van niet
In jouw geval zal een rustige duurloop misschien nog wel kunnen, maar een trail lijkt mij inderdaad wat zwaar. Sowieso beperkt stevige cargo nu je herstel en daarmee je gainzzz.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hahahaha, moest hard lachen, zou hij nog meelezen?Aghanim schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:23:
[...]
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat je bij de Garmin krachttraining ‘app’ geen 0.5kg kunt invoeren

We hebben het hier vaak over dat horloges niet veel verder zullen ontwikkelen, accuduur, scherm, gps nauwkeurigheid kunnen nog beter, maar dan zijn we wel uitontwikkeld.
Ik denk van niet, ik zit te wachten op een setje sensoren die eindelijk een integraal beeld kunnen geven van je bewegingen 24/7. Welk device of devices dat zullen worden, geen idee, maar zowel hard als software is nog ver verwijderd van dat doel. Simpelweg omdat er vooral ontwikkeld wordt vanuit óf sport óf activiteiten. Ik ken geen ontwikkelingen waarbij men redeneert: hoeveel (sensorische) input hebben we nodig om een groot deel van de 'normale' activiteiten die een gemiddeld sportief mens doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Helemaal eens. Polar heeft nu een nieuwe feature die in elk geval trainingsadvies geeft op basis van indicatoren als HRV en slaapscore. Je krijgt dan suggesties van trainingen die passen bij hoe je je voelt en de gemeten waarden.Frenz64 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:38:
[...]
Hahahaha, moest hard lachen, zou hij nog meelezen?![]()
We hebben het hier vaak over dat horloges niet veel verder zullen ontwikkelen, accuduur, scherm, gps nauwkeurigheid kunnen nog beter, maar dan zijn we wel uitontwikkeld.
Ik denk van niet, ik zit te wachten op een setje sensoren die eindelijk een integraal beeld kunnen geven van je bewegingen 24/7. Welk device of devices dat zullen worden, geen idee, maar zowel hard als software is nog ver verwijderd van dat doel. Simpelweg omdat er vooral ontwikkeld wordt vanuit óf sport óf activiteiten. Ik ken geen ontwikkelingen waarbij men redeneert: hoeveel (sensorische) input hebben we nodig om een groot deel van de 'normale' activiteiten die een gemiddeld sportief mens doet.
Prestatie conditie van Garmin heeft daar ook wat van weg maar na 1km voel ik zelf ook wel wat het gaat worden die training.
Zorgverzekering kan ik me wel in vinden. Reminder voor mezelf om voortaan dan contant te betalen bij Gall&Gall
Iemand overigens een betrouwbare website voor rumours over nieuwe devices? Weet niet of The5Krunner betrouwbaar is maar die heeft het over een 655 en 745 voor dit jaar.
Die kende ik nog niet, dus nee niet uitgeprobeerd.DrAMetElfeNd schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:26:
[...]
@elastiek Heb je ook weleens de Freizeitkarte geprobeerd? Dat is toch net even anders qua opmaak e.d.?
Bestanden zijn qua omvang gelijk aan die van OpenFietsMap. Qua detailnivo zullen ze elkaar niet veel ontlopen denk ik. Wel interessant dat ze ook op hetzelfde detailnivo andere landen aanbieden. Interessant voor de vakantie (als die doorgaat).
Ik zal ze eens uitproberen.
Ik heb hem op hoogcontrast staan. Omdat ik die het beste kan aflezen zonder af te remmen tijdens het lopen.edwardmila schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:29:
Hoe hebben jullie de kaarten staan qua kaartthema en waarom:
Ik heb nog geen ervaring met het horloge in het buitenland.Frij5fd schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:31:
[...]Zeker in het buitenland, waar wandelpaadjes niet in Openstreetmap en derivaten staan, maar wel op de Topo pro kaarten.
[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 14-06-2020 13:51 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Betrouwbaar <> rumours, tochAghanim schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:49:
Iemand overigens een betrouwbare website voor rumours over nieuwe devices? Weet niet of The5Krunner betrouwbaar is maar die heeft het over een 655 en 745 voor dit jaar.
Ben al lang niet meer bij the5runner geweest, die website is helemaal vernieuwd zo te zien, deed me denken dat iemand een gelijkaardig domein geclaimd heeft.
Er zal wel iets aan zijn van een 655 of 745, er is volgens mij nog wel plaats voor een triathlon horloge onder de 945, bv zonder kaarten. Dus ik zou dan eerder iets in de 700 serie verwachten en niet de 600. Bij de concurrentie heb je al veel goedkopere triathlon horloges, bij Garmin heb je dan alleen de 735 in de uitverkoop.
Ik weet niet goed wat ik van een 655 zou moeten verwachten, een 245 met barometrische hoogtemeter en Garmin Pay? Meh.
Zijn er niet een tijd geleden al gelekte promo foto's geweest van een niet aangekondigde Forerunner? Of heb ik nog de 245 en 945 voor, die waren ook gelekt.
[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 14-06-2020 15:24 ]
Nee, ik zit vol met zelfmedelijdenGonadan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:18:
@Aghanim ik kreeg zojuist een 2,5 aeroob voor m'n kracht sessie. Train jij wel hard genoeg?
@MacPoedel een 7xx upgrade lijkt mij ook logischer dan een 6xx. De 645 is nog een zeer prima en vrij recent horloge dat hooguit de UI en laatste feature updates mist maar dat is denk ik te weinig voor een noemenswaardige upgrade. Een 2xx upgrade zie ik ook niet gebeuren.
Heeft iemand overigens nog een goede oplossing voor Garmin Pay in NL gevonden? Ik heb ING en had bij mijn Venus een Rabo rekening geopend voor Garmin Pay maar vond het irritant dat ik steeds saldo moest checken en overboeken. Ik kon ook geen optie vinden bij Rabo of ABN dat ze een soort automatische incasso op een andere rekening doen zoals een credit card doet. ICS Visa kan ik wel gebruiken maar die wordt o.a. niet in de supermarkt geaccepteerd.
Edit: blijkbaar accepteert Jumbo wel Visa.
[ Voor 68% gewijzigd door Aghanim op 14-06-2020 17:03 ]
Van ING hoef je niets te verwachten, die krijgen waarschijnlijk dik geld van Apple zolang ze traag doen met concurrenten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Openbank ook hier geactiveerd. Werkt prima, soms nog een Spaanse tekst op de betaalterminal maar verder primaJDFS schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:09:
@Aghanim ik heb het opgegeven met hopen en Openbank maar geactiveerd. Qua betalen was het met de Apple Watch toch een stuk beter met Apple Pay...
Ik merk er weinig van en ik heb al jaren geen horloge meer om mijn pols gehad. Dat hij lomp oogt kan ik me zeker in vinden, maar met alles wat in dat ding gepropt zit kan het ook niet anders. Ik neem dat voor lief. Daarnaast draag ik zelden lange mouwenAghanim schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:15:
Mooi hoe smaken verschillen. Ik zit met de 6S om mijn pols en vind die zelfs al redelijk lomp. Vooral de dikte voelt alsof je een baksteen op je pols geplakt hebt
PSN: bollsie
Enige voordeel van Openbank is dat het gratis is. Iets anders zou ik niet weten. Ik heb een account genomen puur en alleen voor de garmin-pay.Aghanim schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:43:
@Frij5fd @JDFS Heeft Openbank nog specifieke voordelen tegenover Rabo of ABN? Ik kan me herinneren dat er een openingsactie was, maar qua functionaliteit lijkt het me hetzelfde als een NL bank?
Ik zocht een alternatief voor bunq, aangezien die bank hard bezig is zijn userbase van zich te distantiëren door discutabele acties. Kwam zo bij openbank uit (plus de welkombonus van 50 euro). Garmin Pay, lage wisselkoers, gratis en een virtuele creditcard zijn best wel leuke voordeeltjes.Aghanim schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:43:
@Frij5fd @JDFS Heeft Openbank nog specifieke voordelen tegenover Rabo of ABN? Ik kan me herinneren dat er een openingsactie was, maar qua functionaliteit lijkt het me hetzelfde als een NL bank?
Vandaag Garmin Vector 3 vermogensmeter binnengekregen. Werkt prima met de F5. Maarrrr in de app laat hij achteraf niet de cycling dynamics zien.
Even gegoogled, kan komen als je via BT geconnect bent. Dat was niet het geval, want was via ANT geconnect.
Iemand een idee? Of miss moet ik ‘t in het fietscomputer topic vragen, maarja, ‘t gaat om een Fenix
Fenix 5 doet volgens mij geen cycling dynamics. Ik vind het niet terug op Garmin's product pagina.Requiem19 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:02:
Mijn vriendin heeft een Fenix 5.
Vandaag Garmin Vector 3 vermogensmeter binnengekregen. Werkt prima met de F5. Maarrrr in de app laat hij achteraf niet de cycling dynamics zien.
Even gegoogled, kan komen als je via BT geconnect bent. Dat was niet het geval, want was via ANT geconnect.
Iemand een idee? Of miss moet ik ‘t in het fietscomputer topic vragen, maarja, ‘t gaat om een Fenix
Edit: Bizar volgens DCR ondersteunt de Fenix 5 het wel: https://www.dcrainmaker.c...ng-dynamics-released.html. Kan een update achteraf geweest zijn. Dan is het toch de manier waarop de Vector aangesloten is.
[ Voor 16% gewijzigd door MacPoedel op 15-06-2020 08:45 ]
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn Polar M430.
Door het enorme aanbod en diversiteit (?) zie ik niet langer meer "door de bomen het bos".
Ik zou het sporthorlog enkel maar gebruiken voor hardlopen (intensief, 3/4 keer per week, ook reeds marathon achter de rug). Ik wil dus prijs/kwaliteit ook niet veel meer betalen voor andere ondersteunende profielen (die ik niet ga gebruiken).
Een tweede belangrijk criteria is de snelheid en preciesheid van routeregistratie (GPS), hier ging de Polar M430 in rijn laatste maanden heel moeilijk mee om (duurde lang voordat hij het startpunt vast had).
Daarnaast is een eenvoudige UI en gebruiksgemak wel heel belangrijk (zowel tijdens lopen, als kwa plug& play, strava support)
Voorlopig kwam ik uit op 3 kanshebbers:
- Garmin Forerunner 45 (lager segment, op batterij na, lijkt mij deze zij identiek kwa functies aan 245 + Meer basic look & feel)
- Garmin Forerunner 245
- Polar Vanatage M (overkill aan sporten/profielen)
Buget: max. 350
Nice to have: Lokale muziek opslag (ik ben me bewust dat bovenstaande 3 dit niet hebben).
Ik hoor graag jullie advies! Thanks
[ Voor 0% gewijzigd door gerdthijs op 15-06-2020 10:26 . Reden: spelling ]
https://buy.garmin.com/nl...690&compareProduct=641121
Als je intensief hardloper bent (3/4 keer per week), dan zou ik zekere de FR245 prefereren boven de FR45. Maar dat hangt natuurlijk welmaf van je persoonlijke interesses.
PS: ook geen muziek opslag op de Vantage V.
It's just technology, not religion