Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Split second? Met wandelen? Of was het hardlopen, dan is het iets sneller beslissen inderdaad.Aghanim schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:58:
Ik merkte dat tijdens het lopen het inderdaad lastig is om op een klein schermpje te kijken als je in een split second een keuze moet maken welk paadje je kiest. Ook was de turn-by-turn aanwijzing niet slecht, maar regelmatig net te laat (zal wel door GPS ontvangst in de bossen komen) zodat ik al een keuze had moeten maken. Het werkt dus wel, maar voor mijn gevoel niet altijd snel en duidelijk genoeg. Dat zal op een route op de weg natuurlijk minder problematisch zijn.
Ik gebruik mijn F5plus met wandelen en fietsen(race&ATB), navigatie aanwijzingen komen ruimschoots op tijd. Zelfs wat aan de vroege kant. Nu gebruik ik wel tracks/sporen en geen routes. Horloge staat ook ingesteld als "volg track" en niet op routeren. Misschien dat daar nog een verschil zit? Lijkt mij sterk eigenlijk.
Ook klein schermpje is niet zo'n groot probleem voor mij. Ik ben wel aan het kijken naar een groter scherm, maar dat scheelt slechts een halve centimeter.
Hardlopen op een pittige trail. Dus ondertussen ook opletten dat je niet over boomwortels struikelt. Op sommige momenten kwamen de aanwijzingen op tijd, dat merkte ik aan piepjes voordat ik een afslag nam. Een aantal keren had ik de afslag net genomen en kreeg ik toen de aanwijzing. Misschien is er ook nog iets in te stellen, geen idee. Ik weet niet wat het verschil is met een route of track. Dit was een GPX file die ik als koers geladen heb,Ramon 73 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:15:
[...]
Split second? Met wandelen? Of was het hardlopen, dan is het iets sneller beslissen inderdaad.
Ik gebruik mijn F5plus met wandelen en fietsen(race&ATB), navigatie aanwijzingen komen ruimschoots op tijd. Zelfs wat aan de vroege kant. Nu gebruik ik wel tracks/sporen en geen routes. Horloge staat ook ingesteld als "volg track" en niet op routeren. Misschien dat daar nog een verschil zit? Lijkt mij sterk eigenlijk.
Ook klein schermpje is niet zo'n groot probleem voor mij. Ik ben wel aan het kijken naar een groter scherm, maar dat scheelt slechts een halve centimeter.
Ziet er goed uit dat horloge!Aghanim schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:37:
@ThatsHollywood Zou ook mijn keuze zijn. Superfijn horloge de 245
Heb ik 2 vragen.
- Hoelang gaat de batterij ongeveer mee?
- Waarom is dit horloge zo 'slecht' leverbaar? Ik zie hem maar bij weinig zaken te koop.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Zo erg is het toch allemaal niet? Toegeven en groot touchscreen werkt uiteraard lekkerder, maar ik kan er toch prima mee navigeren.rockhopper schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:30:
Ik heb een F3 en een F5x plus, hoezo?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij is wel te koop. Maar bijv. Coolblue, Futurumshop & Mediamarkt verkopen hem niet. Vind ik raar als het zo’n goed horloge is.PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:13:
@mhr-zip Slecht leverbaar? Als ik effe zoek heb ik zo 5-6 bekende webwinkels gevonden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat is bij meer Garmin horloges wel zo. Garmin lijkt zijn modellen te verdelen over de winkels. Ik heb mijn FR645M destijds bij Intersport Twinsport gekocht. Dat is nu, na 2 jaar, nog steeds de enige Forerunner die ze daar verkopen.mhr-zip schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Hij is wel te koop. Maar bijv. Coolblue, Futurumshop & Mediamarkt verkopen hem niet. Vind ik raar als het zo’n goed horloge is.
Ik heb donderdag nog even gespeeld met de navigatie op de fenix 5 en het was een klein drama. Misschien dat ik last heb van de map update bug, die eerder deze week door een paar mensen gemeld werd, al kan ik me niet herinneren dat ik zelf de kaarten heb geupdate.Gonadan schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:46:
[...]
Zo erg is het toch allemaal niet? Toegeven en groot touchscreen werkt uiteraard lekkerder, maar ik kan er toch prima mee navigeren.
Anyway halverwege de route (15km van huis ofzo) even gekeken of er een betere weg terug was naar start, Leidsche Rijn heeft een flinke upgrade gehad en het was even zoeken. Duurde zeker 10 minuten voordat er een route berekend was, dat is onacceptabel lang, en af en toe viel de map half weg. Eerder had ik hier overigens geen last van. De route die gekozen werd was niet duidelijk beter of sneller (ook niet duidelijk slechter).
Het punt van overzicht en makkelijk in en uitzoomen blijf ik een groot nadeel vinden van een horloge, het scherm is echt klein en traag voor orientatie, ook is ingeven van een adres of punt waar je naar toe wilt gaan niet erg gebruiksvriendelijk. Het -kan- inderdaad allemaal goed, maar het kan niet erg makkelijk.
Ik mis wat dat betreft -de optie of keuze- om ook iets in te kunnen voeren via een app, zodat dat sneller kan. Als deze er is is het mij niet bekend, dus wie het weet mag het vertellen
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dat is inderdaad iets wat makkelijker kan. Als het als POI bestaat werkt het prima, maar is je doel locatie onbekend dan gebruik ik vaak sendpoint.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoek je op "weather" dan krijg je er meer dan 200 te zien... Heb er een aantal bekeken, deels zijn het API's voor een weerstation, die worden het dus niet.
Puur een basic type die me verteld icm met mijn GPS gegevens waar ik liep hoe warm het was. De wind mag als extra erbij komen. Ik hoef geen forecast e.d. Echt basic dus.
Tips/ervaringen zijn welkom. ik vond in dit forum nog geen oplossing en via Google ook (nog...) niet..
PS: https://www8.garmin.com/m...A6-9B98-CE20C9EADC76.html
Volgens de manual zou er dus een in het menu zitten.... maar mogelijk komt dat uit de begintijd, ik zie hem niet daar voorbij komen waar ie zou moeten zitten....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
PS: Heb inmiddels ook gevonden na wat zoeken waar de temperatuur op de app van mijn tablet in Garmin Connect staat.
Ik heb het zelfs nog gevraagd, ik vroeg me hetzelfde af. Hij werkte echt voor Garmin. De horloges waren toen ook allemaal in de aanbieding, geen idee of er altijd een Garmin iemand is of alleen op dat soort dagen.PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:00:
@dlena Ik snap nu beter wat je bedoelt. Ik wist niet dat er Mediamarkten waren met Garmin afdelingen met dan ook nog eens Garmin medewerkers. Of is het dan gewoon een Mediamarkt medewerker die ze een Garmin shirt aangetrokken hebben, omdat hij/zij toevallig wat meer over deze materie weet (hoop ik)? Ik vind het namelijk opvallend dat hij/zij de Venu als upgrade voor een Forerunner aanraadt?Dat is alleen maar zo als je een meer casual horloge wilt met een amoled touchscreen.
Ik heb zelf het idee dat Garmin de Venu niet zodanig als casual in de markt zet als dat hier gezegd wordt. Die echte casual smartwatch/activity tracker markt, dat is meer de Vivomove. Dat zijn echt mooie horloges, die helemaal niet lijken op een sporthorloge. Als je op de Garmin website kijkt staat de Venu gewoon tussen de sporthorloges, in het menu wearables->hardlopen staat de Venu ook.
Ik vind het voor het grootste deel ook wel een upgrade t.o.v. mijn ForeRunner. Ik miste tot nu toe alleen audio alerts (ook zoiets waarvan ik verwacht had dat het een standaard Garmin feature was) en een betere pauze-optie, maar ik heb nu een optische hartslagmeter, veel meer sporten, een snellere GPS fix, VO2Max, PulseOx, incident detection en een barometer, in een horloge dat mooi genoeg is om als smartwatch te dragen.
Maar voor mezelf had ik hem niet gekocht als ik dit geweten had. Ik snap de "is het nu echt een issue" vraag wel, maar voor mij dus wel. Het is vooral dat ik nu echt moet bedenken om te blijven syncen. Juist omdat de batterij niet heel geweldig is zet ik voor lange activiteiten bluetooth uit bijvoorbeeld (Garmin raadt dat ook aan in de manual: als je de connected features niet nodig hebt, zet dan bluetooth uit voor meer batterijduur). Ik heb vorig jaar op vakantie een kanotocht van vijf dagen gedaan. Onderweg kamperen, geen elektriciteit. Ik nam kanoen natuurlijk op, en ook wandelingen op kampeerplek, want het is leuk om later terug te kunnen kijken waar ik precies was. Ik had wel mijn telefoon mee, maar die stond standaard uit.
Nee zo'n optie mis ik erg! Als je stopt kom je meteen in het overzichtscherm met de afstand en tijd, dan kun je kiezen voor opslaan of verwijderen (met een touchscreen swipe). Als je dan weer op de start/stop knop drukt resumet hij wel, maar je moet oppassen dat je niet per ongeluk savet als je even swipet naar een ander scherm. Het lijkt wel dat autosave niet zo erg (meer) is als ik me herinner, ik heb gisteren een activiteit handmatig een half uur gepauzeerd en dat ging goed.Wat betreft de autosave... kun je op de Venu bij het stoppen van een activiteit niet kiezen voor ‘hervat later’? Die optie gebruik ik altijd op mijn FR645M, als ik een activiteit met langere pauzes als één activiteit wil vastleggen.
dwMap (dynamic.watch) kan dat wel. Ik weet niet hoe het zich verder verhoudt tot de built-in maps.rockhopper schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:34:
[...]
Het punt van overzicht en makkelijk in en uitzoomen blijf ik een groot nadeel vinden van een horloge, het scherm is echt klein en traag voor orientatie, ook is ingeven van een adres of punt waar je naar toe wilt gaan niet erg gebruiksvriendelijk. Het -kan- inderdaad allemaal goed, maar het kan niet erg makkelijk.
Ik mis wat dat betreft -de optie of keuze- om ook iets in te kunnen voeren via een app, zodat dat sneller kan. Als deze er is is het mij niet bekend, dus wie het weet mag het vertellen
Bedankt allebei voor de suggesties. Voorlopig werk ik maar gewoon met routes via komoot, dat werkt tenminste. Maar spontaan tijdens een activiteit een route/weg navigeren is iets waar ik niet naar uit kijk.
Het veranderd overigens niks aan het zoomen, ja het kan, maar het is een hoop werk met diverse knopjes induwen om te scrollen en weer verder in of uit te zoomen. Bij iedere stap heb je ook weer even een paar seconden (of langer) nodig voor het opnieuw laden van de kaart en het wisselen tussen in / uit zoomen en scrollen (volgens mij alleen links rechts of omhoog omlaag) zijn ook weer drie settings waar tussen gewisseld moet worden. Allemaal een hoop extra werk wat ik niet heel gemakkelijk vind.
Het lukt uiteindelijk wel, maar je wilt ergens dat het soepeler kan, zeker als je kijkt naar de prijs van de hardware. Kortom ik ben blij dat mijn kinderwens met de draagbare kaart ingebouwd in je horloge uitgekomen is, maar er is genoeg ruimte voor verbetering in mijn ogen
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Toch verbindt de weegschaal prima met m'n netwerk en heeft het blijkbaar wel opgeslagen, alleen was dat weer te moeilijk voor de app of zo?
Resultaat: in m'n app blijft staan dat hij niet geconfigureerd is en ik mag maar weer hopen dat het uploaden goed blijft werken. Echt, dat ding sluit wel aan bij het software vooroordeel over Garmin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zet bluetooth trouwens nooit uit op mijn FR645M. Het batterijverbruik hiervan is volgens mij zeer beperkt? Heb je het wel eens uitgeprobeerd hoeveel verschil het voor jou maakt op de Venu?
De Index Scale is ook maar een goedkope prul, dus waarom zou het ook goed werken!?Gonadan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:52:
Zojuist m'n Index Scale maar weer nieuwe batterijen gevoerd (had ik eerder moeten doen zag ik aan het getal) en geprobeerd aan m'n juiste wifi-netwerk te hangen. Manmanmanmanman wat blijft dat toch een takkeding. De app doet er minuten lang over om een lijstje van SSID's te tonen, dan configureer ik hem en geeft hij een timeout. Het duurt hem te lang en ik moet het maar opnieuw doen, niet dat dat helpt maar het zal wel.
Toch verbindt de weegschaal prima met m'n netwerk en heeft het blijkbaar wel opgeslagen, alleen was dat weer te moeilijk voor de app of zo?
Resultaat: in m'n app blijft staan dat hij niet geconfigureerd is en ik mag maar weer hopen dat het uploaden goed blijft werken. Echt, dat ding sluit wel aan bij het software vooroordeel over Garmin.
Ik heb meerdere van dit soort apparaten waarbij het maken van een wifi verbinding altijd maar weer trial en error is. Toevallig ook een weegschaal (een Withings/Nokia Body Cardio smart), waarbij ik vergelijkbare problemen had.
Ik heb de afgelopen 7 jaar maar één keer een probleem gehad met mijn Fitbit aria. De Aria echter ondersteunt enkel en alleen Wifi 802.11B, wat vereist dat je router/acces points in een ongunstige compatibility modus moet staan. Ook niet optimaal. Smart scales en wifi is geen match made in heaven...PatrickC schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:33:
[...]
De Index Scale is ook maar een goedkope prul, dus waarom zou het ook goed werken!?![]()
Ik heb meerdere van dit soort apparaten waarbij het maken van een wifi verbinding altijd maar weer trial en error is. Toevallig ook een weegschaal (een Withings/Nokia Body Cardio smart), waarbij ik vergelijkbare problemen had.
Ik ken mezelf te goed... Terwijl ik wacht op een nieuwe FR645M van Garmin heb ik toch een Fenix 6 Sapphire gekocht...mrwolf schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:51:
Mijn FR645M is vanochtend stuk gegaan; na mijn rondje lopen doe ik mijn horloge af, en sta ineens met een los bandje in mijn handen. Aan de bovenkant is een stukje plastic afgebroken die de bandjes vastklemt![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Het horloge komt uit de welbekende ING rentepuntenwinkel, en valt nog onder garantie (september 2018 gekocht). Maar wat is handig/sneller, heeft iemand hier ervaringen mee? Via de ING spelen, of direct met Garmin?
En in de tussentijd.... ik vrees dat ik heel snel nu een Fenix 6 moet hebben, want dit gaat weken duren

Optische hartslag is in de meeste gevallen mwah. Leuk maar niet ideaal. Ik gebruik altijd een hrm band als ik het exact wil weten.PatrickC schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:54:
@mrwolf @Ramon 73 Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met de optische hartslagsensor op de Fenix 6. Dat is namelijk echt een drama bij mijn broer zijn Fenix 6.Enorm last van cadence lock. Bij de vivoactive HR die hij hiervoor had, kwam dat probleem nauwelijks voor bij hem. Op mijn FR645M heb ik er ook wel eens last van, maar gelukkig maar zelden.
Ik gebruik al jaren alleen een optische hartslagmeter en in de meeste gevallen (duurlopen waar de intensiteit niet te snel wisselt) werkt deze prima. Bij intervaltraining gaat het wel vaak mis, maar dat is gewoon een tekortkoming van deze techniek.Ramon 73 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:03:
[...]
Optische hartslag is in de meeste gevallen mwah. Leuk maar niet ideaal. Ik gebruik altijd een hrm band als ik het exact wil weten.
Als je niet graag met een hartslagband loopt, heb je niet veel keus. Het probleem als het zo vaak fout gaat (mijn broer loopt normaal met een hartslag van rond de 130 maar door de cadence lock wordt het dan richting 180), dat veel van de berekende waardes niet meer kloppen. Dus een hoop functies die juist op zo’n duur horloge zitten zijn dan nutteloos.
Een ding is erg belangrijk: het horloge moet niet teveel bewegen t.o.v. je pols. Bandje moet redelijk strak. Zware horloges werken slechter.PatrickC schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:54:
@mrwolf @Ramon 73 Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met de optische hartslagsensor op de Fenix 6. Dat is namelijk echt een drama bij mijn broer zijn Fenix 6.Enorm last van cadence lock. Bij de vivoactive HR die hij hiervoor had, kwam dat probleem nauwelijks voor bij hem. Op mijn FR645M heb ik er ook wel eens last van, maar gelukkig maar zelden.
Zit dit goed, dan zie ik bij mijn 6S Pro dat duurloop perfect werkt, evenals toerfietsen. Intervaltraining werkt vertraagd. Mountainbiken nog niet geprobeerd, maar verwachting is dat dit op ruigere parcoursen gewoon niet werkt.
Zie plaatje een indruk van het primaire signaal verschil.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsefibM3bDa7mKyLIUZLguSM.jpg?f=user_large)
Bron: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=8967075
ieee open acces journal jan 2020
Er moet nog veel onderzoek gedaan worden, want vooral het doel waar deze veel goedkopere optische methodes, ook in de medische wereld, ingezet wordt, verschilt erg veel en dat maakt een gedegen vergelijk noodzakelijk. Je kunt nu eenmaal iemand die rustig in bed ligt en mbv een optische polsmeting gemonitord wordt nu eenmaal niet vergelijken met een zeer intensieve hardloper.
Een paar indrukken zijn dat in die "rustige" hoek men dit een zeer interessante ontwikkeling vind, maar als ik een vergelijkend onderzoekje op de loopband (met de hand zelfs nog op de stangen, al grote verschillen zie ontstaan (behalve 1 type een stuk minder) dan geeft dat wel een grotere kans aan dat je onder nog intensievere omstandigheden erg voorzichtig moet zijn met de interpretatie van een optische polsmeting.
Voor mij voldoende aanleiding om de FR735XT met een HRM borstband te kopen.
De genoemde test op de loopband in vergelijking tot ECG:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6732081/
Voor hogere nauwkeurigheid wordt de borstband aangeraden, een v/d Apple horloges geeft nog best goede resultaten.
Dit is natuurlijk maar een beperkt onderzoek. Er is vast meer en er zit nog vel meer in de pijplijn, want zeker voor medische doeleinden zijn dit soort tools heel veel goedkoper dan ECG en ook heel veel eenvoudiger en goedkoper dan de zgn draagkastjes die nu nog gebruikt worden om patiënten te monitoren, maar daar ga ik verder niks over schrijven, dat is aan de experts in dat veld.
Limitations
Indoor treadmill running may produce different results when compared to running outdoors or on different terrain. In addition, the measurements used were recorded during athlete grip on the treadmill handrail, which may not reflect realistic training conditions with free arm motion. Also, there may have been small errors in capturing the data because visualization of the value was used instead of an electronic, time stamped approach, which is not yet available for all of these devices. We recognize that visualization is not exact, which is why we used two trained research personnel to observe and record HR during every trial. Finally, we did not directly compare the devices between each other for statistical significance, although the individual comparisons to the ECG enable inferences concerning relative accuracy of the devices.
Conclusions
Individuals competing in extremely vigorous activity need to be able to track exertion levels and design training plans that are appropriate, in order to avoid sequelae such as overtraining syndrome, burn out, and injury. This study demonstrates a moderate to high level of accuracy of four watches for monitoring HR across many treadmill speeds. If accuracy is imperative, a chest strap or the Apple Watch III may be the best choice.
Mijn broer heeft al vanalles geprobeerd. Dat het horloge zwaarder is (hij heeft de Titanium versie trouwens, welke weer iets lichter is als de standaard versie) waardoor het horloge meer beweegt waren we ons al van bewust. Hij draagt ‘m dan ook strak genoeg en heeft beide polsen al geprobeerd, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant en ook het horloge iets hoger dragen op de pols. Rechterpols aan de binnenkant gedragen geeft de beste resultaten, maar dat is gewoon niet fijn/comfortabel.mac1987 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:50:
[...]
Een ding is erg belangrijk: het horloge moet niet teveel bewegen t.o.v. je pols. Bandje moet redelijk strak. Zware horloges werken slechter.
Zit dit goed, dan zie ik bij mijn 6S Pro dat duurloop perfect werkt, evenals toerfietsen. Intervaltraining werkt vertraagd. Mountainbiken nog niet geprobeerd, maar verwachting is dat dit op ruigere parcoursen gewoon niet werkt.
Voor een vergelijking met de metingen van een borstband kan ik https://www.dcrainmaker.c...-solar-series-review.html aanbevelen.
Conclusie: meestal werkt het voor het beoogde doel praktisch even goed. In sommige situaties (en helaas bij sommige mensen) is een borstband veel beter.
Overigens een kleine kanttekening bij het geplaatste onderzoek: de deelnemers werd gevraagd 2 minuten per sessie te rennen. Dit is veel te kort. Het is algemeen bekend (zoals ook uit de reviews van DC Rainmaker blijkt) dat OHR in de eerste minuten soms moeite heeft een goede "lock" te krijgen. Na een paar minuten bereikt de meting pas zijn optimale werking.
[ Voor 26% gewijzigd door mac1987 op 08-06-2020 10:37 ]
Feitelijk zie je daar ook dezelfde keuzes. Willen ze gewoon monitoren en het verloop zien dan is het vaak genoeg optisch, willen ze echt heel veel details hebben en specifieke ritmische variabelen zien dan wordt er gewoon een hartfilmpje gemaakt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:fill(white):strip_exif()/f/image/1AbMQJyJ0pUXm1QG9QvlrzRq.png?f=user_large)
Heb ergens op de Garmin site gelezen dat je het "kastje" dan op je rug moet doen, morgen maar eens proberen. Toch wel vreemd dit.
Vrij bizar inderdaad, wat zegt je cardioloog hiervan?Dirk0s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
Nieuwe HRM run, vandaag 1e test met het resultaat:
[Afbeelding]
Heb ergens op de Garmin site gelezen dat je het "kastje" dan op je rug moet doen, morgen maar eens proberen. Toch wel vreemd dit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik een betere meting wil dan uit het horloge zelf gebruik ik mijn optische standalone HR band (scosche rhythm 24) Die is voor mijn doeleinden goed genoeg. Het horloge zelf en HR meting uit het horloge zijn voor mij meer indicatoren dan echte metingen, soms is het prima, soms is het matig. Het klinkt alsof je broer misschien ook aan een externe band moet denken als het met het horloge alleen niet lukt, al snap ik direct dat hij daar niet op zit te wachten.PatrickC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
[...]
Mijn broer heeft al vanalles geprobeerd. Dat het horloge zwaarder is (hij heeft de Titanium versie trouwens, welke weer iets lichter is als de standaard versie) waardoor het horloge meer beweegt waren we ons al van bewust. Hij draagt ‘m dan ook strak genoeg en heeft beide polsen al geprobeerd, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant en ook het horloge iets hoger dragen op de pols. Rechterpols aan de binnenkant gedragen geeft de beste resultaten, maar dat is gewoon niet fijn/comfortabel.
Dan kun je die Fenix 6 nu wel cancelen!mrwolf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:38:
Even een dikke pluim voor Garmin: vorige week dinsdag telefonisch contact gehad ivm een afgebroken band-houder op mijn FR645M. Dinsdag de oude verstuurd naar hen, en vandaag al een nieuw exemplaar (refurbished, maar ok) in de bus!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker niet, behalve het labeltje 'refurbished' ziet hij er gewoon als nieuw uit. Je hoort mij niet klagen, integendeel.Gonadan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:
@mrwolf je horloge was anderhalf jaar oud toch? Dan zou ik inderdaad niet klagen dat je geen gloednieuwe terug krijgt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het voelt een beetje raar om alsnog voor OHR te gaan als je horloge OHR niet voldoet, waarom dan niet meteen een borstband?rockhopper schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:17:
Als ik een betere meting wil dan uit het horloge zelf gebruik ik mijn optische standalone HR band (scosche rhythm 24) Die is voor mijn doeleinden goed genoeg. Het horloge zelf en HR meting uit het horloge zijn voor mij meer indicatoren dan echte metingen, soms is het prima, soms is het matig. Het klinkt alsof je broer misschien ook aan een externe band moet denken als het met het horloge alleen niet lukt, al snap ik direct dat hij daar niet op zit te wachten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik sport wil ik gewoon goede data en geen brakke data. Bij een borstband die niet al te oud is en die een goede batterij heeft weet je gewoon dat het 99% accuraat is.
Is dat bij zo'n Sosche band ook zo goed? En zit dat dan zoveel lekkerder?
Ik hoor het al... we hebben een 2e DC Rainmaker in the house!!!mrwolf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:05:
@Frenz64 je zegt het, maar ik heb nog wel een Schosche Rhytm+ en ergens nog een oude borstband liggen. Dus het kán wel
...en een Garmin RD pod en een Milestone pod...
Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik vind een borstband vreselijk zitten, de scosche zit gewoon goed en ik heb er nooit gezeur mee. Ik merk pas dat ik hem om heb als ik weer mijn kleding uit doe.Requiem19 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:19:
Ik snap de aversie tegen borstbanden ook echt niet.
Als ik sport wil ik gewoon goede data en geen brakke data. Bij een borstband die niet al te oud is en die een goede batterij heeft weet je gewoon dat het 99% accuraat is.
Is dat bij zo'n Sosche band ook zo goed? En zit dat dan zoveel lekkerder?
Als ik een professional zou zijn, dan zou ik mezelf er wel over kunnen zetten en voor een borstband gaan, het is immers bewezen en betrouwbaar. Als hobbyist hou ik het bij optisch meestal de scosche, soms alleen horloge.
Vooralsnog meer gadgets dan kilometersPatrickC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:16:
[...]
Ik hoor het al... we hebben een 2e DC Rainmaker in the house!!!
Hoe helpt een sporthorloge jullie nu in de praktijk nu echt?
Achtergrond:
Ik loop al jaren (een beetje) hard met een oud Polar sporthorloge met borstband en een iPod Nano voor de essentiële muziek. Ik ga meestal 1 per week, tussen de 3 en 6km, soms een tweede keer wat korter. Mountainbiken deed ik ook nog, maar dat ben ik al 1,5 jaar vergeten
Maar wat? Daar ben ik nog niet over uit. Apple Watch? Die vind ik niet mooi genoeg om buiten het sporten te dragen, dan heb ik altijd een klassiek horloge om. Fitness tracker met GPS? Zou kunnen, maar als de Nano ermee op houdt dan moet ik voor het hardlopen iets met muziek. Een fancy sporthorloge met GPS en muziek? Woah, zoveel keuze. Zit naar een FR645M of een Fenix 6Pro te kijken.. Veel geld, zeker omdat ik er ook nog oortjes bij moet. Ik loop nu met bedrade Earpods en vind dat eigenlijk heel fijn: ze passen mij perfect & geen gezeur met opladen. Als ik zoveel geld uitgeef dan moet het iets moois zijn waar ik echt wat aan heb.
Dus.. Hoe helpt dat horloge jullie in de praktijk nou echt? (Vriendin heeft een TomTom Runner 3, maar kijkt eigenlijk ook alleen maar de route terug... die iedere week hetzelfde is). Ik heb verder geen enorme drang tot verbetering van snelheid of duur, doe het vooral om een beetje op gewicht te blijven. Soms gaat het wel eens minder en ik vraag me af of een sporthorloge dan helpt (met analyse, of wellicht meer motivatie om jezelf toch te verbeteren?)
Wat ik wel fijn vind is dat ik trainingen en routes kan inprogrammeren. Ja, dat zou ook op een telefoon kunnen, maar net als jij loop ik eigenlijk altijd zonder telefoon (tenzij ik ver ga of wat later op de dag). Zeker interval- of tempotrainingen zijn best fijn als je horloge voor je nadenkt en je alleen op de piepjes hoeft te lopen. Je Polar kon dat ook al wel (iig op tijd gebaseerd, weet niet hoe oud je horloge is).
De grafiekjesnerd in mij is dan wel weer dol op alle rand-dingen als HR en rundynamics en running power en oooeh.
Maar als ik per ongeluk een keer mijn runpod vergeet, tja, ik ga er niet voor terug naar huis.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Definieer 'helpen'
Voor mij motiveert het om op data te zien dat ik beter word. Dus de VO2 max schattingen van Garmin motiveren mij, zeker als ik zie dat de V02 max toeneemt. Ik vind het leuk om de trainingsbelasting te bekijken en ik vind het erg leuk om de rust-data (24/7 hr etc) beetje met schuin oog bij te houden.
Hoe uitgerust ben ik? Hoeveel kcal heb ik +/- een bepaalde dag verbruikt etc.
Een sport horloge maakt je niet per se direct sneller oid, maar het kan trainen en sport een stuk leuker maken.
Merk je niet dat je vaker gaat of betere analyses kunt doen qua conditie of energieniveau?
Hmmm, dat helpt om te verantwoorden waarom ik er een moet
1) motivatie. Ik ben dol op cijfertjes
2) Analyse. Hoe gaat het met mijn prestaties door de tijd heen (geld voor alles. Zone 2 "vogeltjekijken training" tot intervaltraining.)
3) Trainingsschema's. Trainen op hartslag schema voor een bepaald doel.
[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 09-06-2020 18:53 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ben een beetje bevreesd voor afbrekende stukjes voor het bandje waar ik best veel over lees (en dat is ook de reden dat ik mijn Polar moet vervangen). De 645 is ook best een oud beestje toch?
Ik heb een 945 en draag die 24/7. Het belangrijkste wat ik er uit haal:
Hardlopen:
- Helpt mij om intervaltrainingen uit te oefenen (d.m.v. programmeren traininen)
- Helpt mij om intervaltrainingen terug te kijken (liep ik consistent, klopten mij tempo's, etc)
- Helpt mij om HR-data te interpreteren en terug te zien en hierop te lopen
- Handig om data terug te zien, aantal km's per maand, week etc. Kan ook op Strava natuurlijk, maar toch.
- Leuk om trainingsstatus en VO2Max terug te zien (dit zie ik niet als 'helpen', want ik hecht er te weinig waarde aan om mijn training er door te laten beinvloeden)
- Leuk om allerlei gadget-zaken terug te zien (pulse ox, body battery, etc.)
- Helpt mij bij wedstrijden onderweg om in te schatten hoeveel marge ik nog heb t.o.v. doeltijd.
Alpinisme
- Leuk om alle data (hoogte, klimmeters, etc) van een tocht inzichtelijk te hebben onderweg
- Handig om achteraf alles ook goed inzichtelijk te hebben, helpt mij te analyseren in hoeverre mijn kunnen gelijk loopt met gidsjes-opggaves van routes, hoeveel pauzes ik nodig heb, etc. Wordt een soort automatisch logboek van een route die zo'n 10 uur kan duren. Fijn.
Skieen
- Leuk om alles terug te zien achteraf. Onderweg doe ik er weinig mee want met 45-90 km/u geen tijd om bij te houden wat 'ie er allemaal laat zien
Dagelijks gebruik
- Interessant om op lange termijn bij te houden wat HR doet . Is optisch, dus niet extreem nauwkeurig, maar juist daardoor qua gemiddelden de rare pieken er wel uit en geeft het goed beeld van mijn algehele conditie. Ik weet dat ik het met korrel zou moet nemen, maar zie duidelijk dat als ik een week fysiek niet lekker ben geweest dat dat ook in HR terug te zien is.
- Wel grappig om slaaptracking enzo terug te zien, maar geeft voor mij te onnauwkeurig beeld om er echt waarde aan te ontlenen.
- De notifications op mobiel is iets waarvan ik dacht dat ik er niets mee zou doen. Maar uiteindleijk vind ik ze toch wel handig. Zeker tijdens hardlopen weet ik daardoor bij een app (die dan alleen even de naam laat zien) meteen wie het is en kan ik besluiten om even de mobiel erbij te pakken (die dan in flipbelt zit) of niet. Meestal is dat een 'niet' overigens, maar als ik iets belangrijks verwacht toch handig dat ik niet voor elke andere app hoef te stoppen
Als ik het samen moet vatten zou ik zeggen:
1. Ik moet elke meter die ik loop, hardloop, ski, klim etc nog steeds zelf afleggen en dit horloge maakt mij dan ook an zich niet sneller, fitter of gezonder.
2. Wél zorgt het horloge er voor dat ik zonder veel gedoe gerichter kan trainen én haal ik veel plezier uit alle statistieken en data die het oplevert. Dat plezier is voor mij een onderdeel van mijn sportieve hobbies. Zonder horloge zou ik er ook van genieten, maar juist alles zien en bijhouden geeft mij ook een soort 'spel'-gevoel. Zeker i.c.m. een platform als strava krijg ik daardoor ook meer motivatie om bijv een bepaald aantal km per week of maand te willen lopen, etc.
Erg blij dus met de 945! En voor een horloge waar ik in 6 maanden al 1400km mee heb hardgelopen, 2 alpinetochten mee heb gemaakt en 7 dagen mee op de piste heb gestaan. (In totaal dus zo'n 150-200 uur aan activiteiten) heb ik geen moment spijt gehad van de paar honderd euro meerprijs tov enkele goedkopere horloges waar ik aan gedacht heb.
Zelf hiervoor overigens de TomTom Adventurer gehad ende TomTom Multisports Cardio.
Ik heb die dipjes ook in Garmin Connect. En met twee verschillende hartslagbanden, een oude (nog zo'n band die een groot plastic lint is om je borst) en een gloednieuwe. Allebei laten ze dipjes zien op mijn Fenix 5 Plus.Dirk0s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
Nieuwe HRM run, vandaag 1e test met het resultaat:
[Afbeelding]
Morgen (als het beetje droog blijft) kan ik vergelijken met een Fenix 6 op de nieuwe HRM band. Maar vermoed niet dat het verschil maakt.
Mij is het nooit opgevallen of last van gehad. Op een rit van 4 uur heb ik 14 van die dipjes, gaan ook niet naar nul terug.
Edit: Vanochtend eerste keer met de Fenix 6 gereden. Ik zie wel dalen in de hartslag, maar niet meer zulke scherpe dips. Zet ik hartslag(grijs vlak) uit tegen de snelheid(blauwe lijn), dan blijkt dat ik ook ergens bergaf ga (joh...) en dan de hartslag daalt.
Nou was ik gisteren ook met de fiets gaan werken, zelfde route maar met de Fenix 5. Ik geloof niet dat ik heel veel verschil zie.
Waar ik het datalabel gezet heb in de Fenix 6 afbeelding, zie je 106bpm. De laagste dip rechts ervan is 101bpm, en dus maar een heel klein beetje lager dan 106bpm. Het ziet er erger uit dan het is.
Fenix 6:
/f/image/7ntClw2GIBFAb3XMeOchIHhY.png?f=fotoalbum_large)
Fenix 5:
/f/image/Jaz7Ls8q33WUeTAkaCfEET71.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Ramon 73 op 10-06-2020 07:55 ]
Ik heb een hekel aan sporten, dus voor mij gaat het iets anders zijn haha.
Ik lees bij jou een aantal malen "leuk om terug te zien". Maar eigenlijk is alleen je eerste en laatste punt bij hardlopen iets waar je effectief beter van wordt niet? Voor de rest, leuk, maar je past je training er niet op aan?
Die ING aanbieding is meer dan alleen het horloge en de RD pod, maar ook een extra leren bandje (kost los bij Garmin €69) en fietssteun en draagtas. Dus dat is best een mooie aanbieding.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:01:
Bij ING nog een Garmin Forerunner 645 Music + Running Dynamics Pod voor € 363,00. Dat is ook weer geen superaanbieding maar de RDP is misschien wel leuk om toch wat techniek te verbeteren?
Ben een beetje bevreesd voor afbrekende stukjes voor het bandje waar ik best veel over lees (en dat is ook de reden dat ik mijn Polar moet vervangen). De 645 is ook best een oud beestje toch?
De 645 is nu iets meer dan 2 jaar op de markt, dus ‘oud beestje’, dat valt wel mee. En ja... die afbrekende bandjes... dat komt inderdaad voor, maar bij de meeste gebruikers is er niets aan de hand.
Ik pas mijn training aan n.a.v. de resultaten die ik boek. En mijn horloge maakt het veel makkelijker en leuker om die resultaten inzichtelijk te maken. Waar ik dan vooral naar kijk zijn de absolute waarden: snelheid en consistentie in bepaalde tempoblokken, hoogte van hartslag bij bepaalde duur en bepaalde snelheid, etc.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:53:
Bedankt @Valorian voor je uitgebreide reactie!
Ik heb een hekel aan sporten, dus voor mij gaat het iets anders zijn haha.
Ik lees bij jou een aantal malen "leuk om terug te zien". Maar eigenlijk is alleen je eerste en laatste punt bij hardlopen iets waar je effectief beter van wordt niet? Voor de rest, leuk, maar je past je training er niet op aan?
Nu is het niet zo dat ik dan elke week weer zit te turen en nieuwe trainingssnelheden of types bedenk hoor, maar ik hou wel goed bij of wat ik voor ogen heb ook lukt. Andere waarden zoals Body Battery, Vo2Max, Traininsstatus, etc. vind ik interessant om te zien, maar niet accuraat genoeg om vervolgens iets concreets mee te doen.
"Effectief beter" word ik vooral van van meer lopen, diverser trainen, harder lopen, etc. En dat wordt makkelijker én leuker met mijn horloge, waardoor ik het ook eerder op die manier ga doen. Dus hoewel het horloge an zich mij niet sneller zal maken zorgt het er indirect wel voor dat ik sneller word omdat ik meer plezier haal uit mijn hobby.
Wat ik verder vooral beoogde met alle 'leuks' in mijn post is dat ik denk dit soort aanschaffen moet afzetten tegen hoeveel nut en plezier je eruit haalt. Als je de 945, een horloge van 500-600 euro, zou terugbrengen tot in hoeverre die mij 'beter' maakt dan is het misschien de investering niet waard. Maar als je er ook bij optelt op welke punten het je enthousiasme brengt die je mist in een eerder horloge dan wordt het al een hele andere afweging. Voor iedereen kan die afweging anders zijn.
Iemand die een Fenix 6Pro koopt vanwege de gave looks maar nooit sport of in outdoor omgevingen komt of überhaupt een activiteit start zal hier wat vreemd aangekeken worden, maar als die persoon voor zichzelf rechtvaardigt dat het horloge hem of haar genoeg te bieden heeft en het die aanschaf waard is dan natuurlijk prima. Net als dat er ook topatleten zijn die 'op gevoel' lopen en helemaal geen behoefte hebben aan uberhaupt een horloge. Wat dat betreft is het altijd persoonlijk. Enige waar mensen je bij kunnen helpen is aangeven of een bepaald horloge voorziet in bepaalde behoeften, zolang die op featureniveau zijn.
PS: Als je voor die 645 wilt gaan: @mrwolf heeft volgens mij nog een gloednieuwe (vanuit garantie) die 'ie misschien wel van de hand wilt doen
Training status lijkt me wel een fijn hulpmiddel.
Zijn de problemen met Garmin horloges en Airpods ondertussen een beetje opgelost?
Ik loop inmiddels lang genoeg hard dat ik wel aanvoel of een training lekker zal gaan of niet (energieniveau). Conditie kan ik inderdaad terugvinden en bijhouden doordat mijn hartslag lager is bij dezelfde snelheid (of: mijn snelheid is hoger bij dezelfde hartslag, same difference). Maar op zich kan je daar ook wedstrijden voor gebruiken - als je betere conditie hebt ga je harderStiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:32:
@Poekie Oke, bij jou is het dus vooral het gemak van de intervaltraining? (en de bevrediging van de grafiekjesnerd.. maar daar heb ik vriendin al voor)
Merk je niet dat je vaker gaat of betere analyses kunt doen qua conditie of energieniveau?
Vaker gaan is bij mij geen issue - ik loop elke dag
Het horloge is een hulpmiddel, meer niet. De motivatie moet uit je zelf komen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zelf vond ik rondjes lopen altijd stompzinnig, het voelt zo doelloos, zit geen vooruitgang in. Mensen houden psychologisch gezien van vooruitgang, resultaten boeken, daarom ben ik ooit met Runkeeper begonnen om überhaupt iets te zien.
Het feit dat ik zag wat ik deed en kon zien dat het vooruit ging, hoe klein de wandel/ren intervalrondjes ook waren, hielp bij de motivatie. Er zat ineens iets tastbaars aan vast in plaats van gewoon rondjes rennen.
Later heb ik een 310XT gekocht zodat ik comfortabeler en beter mijn rondjes kon doen en ook hartslag kon zien. Niet dat het nodig was, maar wel leuk en hielp om beter de duurlopen te doseren. Uiteindelijk ga je dat gewoon aanvoelen maar toch blijft een bevestiging soms fijn.
Nu heb ik een Fenix 5+ omdat ik hem ook overdag gebruik voor allerlei smartzaken, in die zin is hij het helpen qua sporthorloge wel ontgroeid. Maar nog steeds helpt hij op verschillende vlakken: fitheidsstatus verzinnen (intended), totalen laten zien, makkelijk inzicht, op vakantie rondjes verzinnen zodat ik makkelijk alsnog kan lopen, etc.
Wat voor jou werkt en of het je helpt weet jij, maar als je het leuk vindt, waarom niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Dat mensen psychologisch gezien van vooruitgang houden is geen algemene regel. Zoals ik in mijn eerste post schreef zal dat vooruitgang in snelheid of duur me verder een worst wezen, dat doet me echt niks.
Absoluut wel, dat geldt voor elk mens. Of dat vooruitgang op dezelfde vlakken en onderwerpen betreft is inderdaad heel iets anders.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:54:
@Gonadan Dat mensen psychologisch gezien van vooruitgang houden is geen algemene regel. Zoals ik in mijn eerste post schreef zal dat vooruitgang in snelheid of duur me verder een worst wezen, dat doet me echt niks.
Voor de andere onderwerpen kan je inderdaad dingen instellen. Zo had ik een tijdje een alarm als m'n cadans te laag werd. Niet dat het per se hielp, maar dat soort dingen kunnen wel.
[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 09-06-2020 22:04 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat wordt een Fenix kopen dan :-).Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:36:
Ik haal mijn "plezier" uit goed gedesignde dingen met mooie materialen. Wat dat betreft staat de 645 me al tegen. Met plastic om mijn pols lopen? Brrrr... Dat leren bandje van de ING aanbieding slaat dan ook als een tang op een varken. Wellicht dat het nog te gebruiken is bij een ander horloge.
Zijn de problemen met Garmin horloges en Airpods ondertussen een beetje opgelost?
Zit ik al naar te kijken
Alhoewel ik ook een discussie lees waarin een aantal mensen aangaven dat ze een Fenix 5 te zwaar vonden voor hardlopen en daarom een 645 prefereerden.
Handige aanduidingen ook daar bij Garmin, bij de 245 en 645 heet de versie met muziekopslag "Music" (now that makes sense) maar bij de Fenix 5 is het Plus en bij de 6 is het Pro?
De FR645 ziet er minder plastic uit dan b.v. de FR945 of FR245, omdat de FR645 nog een RVS bezel heeft. Maar als je van goed gedesignde dingen met mooie materialen houdt... ga dan voor de Garmin MARQ!Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:36:
Ik haal mijn "plezier" uit goed gedesignde dingen met mooie materialen. Wat dat betreft staat de 645 me al tegen. Met plastic om mijn pols lopen? Brrrr... Dat leren bandje van de ING aanbieding slaat dan ook als een tang op een varken. Wellicht dat het nog te gebruiken is bij een ander horloge.
https://www.garmin.com/nl-NL/marq/
Ja die MARQ™ ADVENTURER vind ik wel wat! Helaas viel die €1.750 niet uit mijn portemonnee toe ik die net omdraaidePatrickC schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:35:
[...]
De FR645 ziet er minder plastic uit dan b.v. de FR945 of FR245, omdat de FR645 nog een RVS bezel heeft. Maar als je van goed gedesignde dingen met mooie materialen houdt... ga dan voor de Garmin MARQ!
https://www.garmin.com/nl-NL/marq/
En er zijn er ook die het horloge niet eens voelen bij het lopen, hangt ook erg van je bouw af denk ik.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:34:
Alhoewel ik ook een discussie lees waarin een aantal mensen aangaven dat ze een Fenix 5 te zwaar vonden voor hardlopen en daarom een 645 prefereerden.
5+ is gewoon de opvolger van de 5, na de 5+ kwam de 6.Handige aanduidingen ook daar bij Garmin, bij de 245 en 645 heet de versie met muziekopslag "Music" (now that makes sense) maar bij de Fenix 5 is het Plus en bij de 6 is het Pro?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sommige modellen hadden een aparte music en een non-music versie, zoals de 645. Bij de 5 en de 5 plus zijn het opvolgende modellen waarbij de plus gewoon nieuwer en uitgebreider is maar kennelijk vonden ze het marketing-technisch nog geen tijd om hem “6” te noemen. En bij de 6 zijn er weer gelijktijdig verschillende varianten op de markt gezet namelijk 6s, 6 en 6 pro. Op welke varianten van al die 5’s en 6’s wel/geen music zit moet je even checken, weet niet uit mijn hoofd. Belangrijkste pluspunt van 6pro is kaarten on board. Belangrijkste van 6s is dat ‘ie kleiner is.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:34:
[...]
Zit ik al naar te kijken![]()
Handige aanduidingen ook daar bij Garmin, bij de 245 en 645 heet de versie met muziekopslag "Music" (now that makes sense) maar bij de Fenix 5 is het Plus en bij de 6 is het Pro?
Garmin is qua naamgeving hier echt de weg kwijt. De 6 Sapphire (Titanium) is ook gewoon een ‘pro’ qua functies, maar ontbeert de ‘pro’ in de naam. Even een plaatje van DCR’s review inkopieëren.Valorian schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:50:
[...]
Sommige modellen hadden een aparte music en een non-music versie, zoals de 645. Bij de 5 en de 5 plus zijn het opvolgende modellen waarbij de plus gewoon nieuwer en uitgebreider is maar kennelijk vonden ze het marketing-technisch nog geen tijd om hem “6” te noemen. En bij de 6 zijn er weer gelijktijdig verschillende varianten op de markt gezet namelijk 6s, 6 en 6 pro. Op welke varianten van al die 5’s en 6’s wel/geen music zit moet je even checken, weet niet uit mijn hoofd. Belangrijkste pluspunt van 6pro is kaarten on board. Belangrijkste van 6s is dat ‘ie kleiner is.
/f/image/aEuvbP3XtTqpCUaJecXEUSuW.png?f=fotoalbum_large)
Klopt niet... de Sapphire’s hebben ook muziek en kaarten maar heten niet Pro.Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:02:
Bij de 6 is S - geen letter en - X de grootte aanduiding. Duidelijk. Alleen de Pro varianten hebben muziek.
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 09-06-2020 23:07 ]
Klopt.PatrickC schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:05:
[...]
Klopt niet... de Sapphire’s hebben ook muziek en kaarten maar heten niet Pro.
Maar belangrijker... Zijn de problemen met AirPods (Pro) nu opgelost?
Misschien heb je hier wat aan?Stiggy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:14:
[...]
Klopt.
Maar belangrijker... Zijn de problemen met AirPods (Pro) nu opgelost?
https://forums.garmin.com...ies/204265/airpods-pro-f6
Het garmin forum staat vol met berichten over hickups en andere narigheid. Lijkt geen goed huwelijk te zijn.PatrickC schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:27:
[...]
Misschien heb je hier wat aan?
https://forums.garmin.com...ies/204265/airpods-pro-f6
Zelf gebruik ik de data analyses om beter te worden en ik vind het leuk om ze te analyseren. Als ik mijn kcal inname meet en voeding log dan eet ik ook bewuster en gezonder. Zo werkt het met sporten bij mij ook. Daar zit mijn toegevoegde waarde van een sport horloge.
Ik zag gisteren de nieuwe slaaptracker voor de F6, 945 en Marq bij DC. Dat ziet er gaaf uit en fijn dat het nu ook op je horloge te zien is. Hopelijk klopt de data ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 10-06-2020 07:57 ]
Ik begrijp van DCR dat de sleepwidget gebruik maakt van Firstbeat en dus niet de sleep data analyse die Garmin normaal via hun Garmin Connect platform doet. Ben benieuwd of dat tot betere resultaten leidt, want bij mij klopt er vaak niet zoveel van. Helaas lijkt het er wel op dat ook hier weer de FR645 overgeslagen gaat worden door Garmin als ik DCR mag geloven, dus ik kan het voor mijzelf niet uitproberen en ik hoop nog wel een paar jaartjes met mijn FR645M vooruit te kunnen.Aghanim schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:38:
Ik zag gisteren de nieuwe slaaptracker voor de F6, 945 en Marq bij DC. Dat ziet er gaaf uit en fijn dat het nu ook op je horloge te zien is. Hopelijk klopt de data ook.
Het komt eigenlijk een beetje door mijn ouders die me voor mijn verjaardag een keer een groter cadeau willen geven.
Voor mij mis ik nu geen gegevens met de 245, alleen omdat ik dus geen ander cadeau kan bedenken ga je dus de raarste dingen verzinnen
Zijn er mensen hier die overgestapt zijn van de 245 naar de 945? Wat zijn voor jullie de extra gegevens/functies waar jullie echt blij van worden?
Of als je van een wat groter horloge houdt?PatrickC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:25:
@Dirk0s Ik heb geen ervaring met beide horloges, maar als je nu geen features mist op de 245 (b.v. Garmin Pay, barometrische hoogtesensor) dan lijkt mij een 945 alleen maar interessant als je een langere batterijduur wilt, want die is op de 945 een flink stuk beter.
Klopt. Firstbeat is over het algemeen volgens mij wel betrouwbaar, althans hun core business lijkt om analyses te doen op basis van data en wetenschappelijke onderbouwing. Lijkt mij een goede beweging dus.PatrickC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:38:
[...]
Ik begrijp van DCR dat de sleepwidget gebruik maakt van Firstbeat en dus niet de sleep data analyse die Garmin normaal via hun Garmin Connect platform doet. Ben benieuwd of dat tot betere resultaten leidt, want bij mij klopt er vaak niet zoveel van. Helaas lijkt het er wel op dat ook hier weer de FR645 overgeslagen gaat worden door Garmin als ik DCR mag geloven, dus ik kan het voor mijzelf niet uitproberen en ik hoop nog wel een paar jaartjes met mijn FR645M vooruit te kunnen.
Inderdaad jammer dat andere toestellen dit niet gaan krijgen. En slim, want nu overweeg ik wederom een F6Pro aan te schaffen
Zelf ben ik van de Forerunner 235 overgestapt naar de Fenix 6 (s) pro.Dirk0s schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:51:
Aangezien ik steeds fanatieker ben geworden met hardlopen zit ik nu dus te twijfelen om mijn Forerunner 245M te verkopen en een Forerunner 945 te gaan halen.
Het komt eigenlijk een beetje door mijn ouders die me voor mijn verjaardag een keer een groter cadeau willen geven.
Voor mij mis ik nu geen gegevens met de 245, alleen omdat ik dus geen ander cadeau kan bedenken ga je dus de raarste dingen verzinnen
Zijn er mensen hier die overgestapt zijn van de 245 naar de 945? Wat zijn voor jullie de extra gegevens/functies waar jullie echt blij van worden?
De reden dat ik niet voor de 945 ben gegaan, is dat ik van die 'kippen armpjes' heb en de 945 te groot werd om netjes dagelijks te kunnen dragen. Ja, dan lever je dus in op de accu. Maar die is nog steeds prima met 9 dagen voor mij en nog véél langer in de extreem track modus.
Verder ken ik de 945 dus niet, maar de 6 pro heeft zo veel meer functies en mogelijkheden. Dat is wel een wereld van verschil ten opzichte van de 235. Ik miste ook niet zo veel op de 235, tot je zelf de schermen kan indelen en instellen welke gegevens je daar wilt zien. Of je een horloge een route laat maken terwijl je de warming-up aan het doen bent. Zo kom je nog eens ergens
Het verschil in functies tussen een FR945 en Fenix 6(S) Pro is niet heel erg groot, zeker als het om hardloopfuncties gaat.TheDude84 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:39:
Verder ken ik de 945 dus niet, maar de 6 pro heeft zo veel meer functies en mogelijkheden.
Voor sleep tracking gebruik ik al iets anders (Withings Aura) dus dat zou voor mij geen reden zijn om over te stappen naar een nieuw horloge. Alleen als ik meer trails zou gaan lopen op onbekend terrein, zou ik een overstap naar een nieuw horloge met volledige maps ondersteuning overwegen.Aghanim schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Klopt. Firstbeat is over het algemeen volgens mij wel betrouwbaar, althans hun core business lijkt om analyses te doen op basis van data en wetenschappelijke onderbouwing. Lijkt mij een goede beweging dus.
Inderdaad jammer dat andere toestellen dit niet gaan krijgen. En slim, want nu overweeg ik wederom een F6Pro aan te schaffen
Dat laatste (trails) doe ik inderdaad ook, maar ik twijfel dus of navigatie op trails voldoende snel en duidelijk werkt op een 6SPro om het echt een meerwaarde (kan ik mijn telefoon thuis laten?) ipv gimmick te laten zijn.PatrickC schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:59:
[...]
Voor sleep tracking gebruik ik al iets anders (Withings Aura) dus dat zou voor mij geen reden zijn om over te stappen naar een nieuw horloge. Alleen als ik meer trails zou gaan lopen op onbekend terrein, zou ik een overstap naar een nieuw horloge met volledige maps ondersteuning overwegen.
[ Voor 14% gewijzigd door rutgergron op 10-06-2020 12:02 ]
Punt gebruiken?rutgergron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:58:
Ik kan met het invoeren tijdens krachttraining na het beëindigen van een set op mijn Vivoactive 3 bijv. geen 60,3kg invoeren. Je kan dus geen komma gebruiken. Iemand een idee hoe dit te fixen? Anders krijg je 603kg.
Geen decimalen?
Kan niet op mijn horloge, zie alleen de optie in een ronde cirkel met 0 t/m 9.
Denk dat ik hem toch maar niet neem, ook ik heb behoorlijke kippen armpjes en daarom is het formaat van de 245M prima voor mij. Ook de gegevens die ik daaruit haal zijn prima voor mij. Was ook meer een gedachte uit luxe omdat ik geen andere cadeau weetTheDude84 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:39:
[...]
Zelf ben ik van de Forerunner 235 overgestapt naar de Fenix 6 (s) pro.
De reden dat ik niet voor de 945 ben gegaan, is dat ik van die 'kippen armpjes' heb en de 945 te groot werd om netjes dagelijks te kunnen dragen. Ja, dan lever je dus in op de accu. Maar die is nog steeds prima met 9 dagen voor mij en nog véél langer in de extreem track modus.

Ik heb diverse trails in NL gelopen met de 6s pro. De navigatie vond ik daarbij heel goed werken. Wat mij betreft is het zeker geen gimmick en kun je je telefoon idd thuislaten.Aghanim schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:10:
[...]
Dat laatste (trails) doe ik inderdaad ook, maar ik twijfel dus of navigatie op trails voldoende snel en duidelijk werkt op een 6SPro om het echt een meerwaarde (kan ik mijn telefoon thuis laten?) ipv gimmick te laten zijn.
Wat ik inmiddels heb gedaan is de standaardkaarten vervangen door de meer gedetailleerde kaarten van OpenFietsMap.
Ik heb dat ook wel eens op mijn F5+ getest en dat kan niet. In de app weet ik het niet maar op de connect website kan het wel. Je moet wel een komma (,) gebruiken een punt wordt verwijderd. en dan wordt het 105 ipv 10.5 kgrutgergron schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Kan niet op mijn horloge, zie alleen de optie in een ronde cirkel met 0 t/m 9.

@Aghanim die widget zal niet op de F5+ komen gok ik zo wel jammer maar slaap kijk ik terug in de app en voel ik zelf wel of ik goed geslapen heb of niet. Werkt bij mij over het algemeen best goed.
Ook Navigatie werkt goed op een horloge bij lopen zeker als er in de .gpx turn by turn zit maar zonder gaat ook al goed om de paadjes te volgen.
@elastiek heb jij de OSM er gewoon bijgezet of ook echt de rest verwijderd? Vind het lastig in te schatten wat het beste is om te doen mbt snelheid van laden en route berekenen.
Ik heb zitten kijken maar kom er niet echt uit als ik de Worldwide DEM Basemao, NR uitzet geen verschil lijkt het. Als ik TopoActive Europe 2020.10 NE of TopoActive Europe 2020.10 SW uitzet zie ik alleen de grote wegen de rest is wit? Heb nu de OpenFietsmap EU2020_BeNeLux erbij en die lijkt meer details te geven. Er zijn wel wat pagina's met uitleg te vinden maar een hele duidelijk nog niet echt tegen gekomen....
Ik heb inderdaad OpenFietsMap BeNeLux (full version) er bij gezet. En vervolgens heb ik alles van Garmin op het horloge uit gezet (dus niet verwijderd). OSM/OFM zijn de meest gedetailleerde kaarten die je voor de BeNeLux kunt krijgen volgens mij. In ieder geval een stuk gedetailleerder dan de kaarten van Garmin.xray79 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:35:
[...]
@elastiek heb jij de OSM er gewoon bijgezet of ook echt de rest verwijderd? Vind het lastig in te schatten wat het beste is om te doen mbt snelheid van laden en route berekenen.
Uitzetten van Garmin is overigens niet nodig, want je horloge combineert alle aanwezige kaarten tot één kaart.
Qua laadtijd merk ik geen verschil. M'n horloge laadt de kaarten binnen enkele seconden.
Toevoeging: DEM is dfe afkorting van Digital Elevation Model. Daarmee kan je de kaart driedimensionaal bekijken en het zorgt voor schaduwwerking op de kaart. Dat laatste geeft het horloge alleen niet weer.
[ Voor 11% gewijzigd door elastiek op 10-06-2020 14:52 ]
Wij van WC-eend vinden dat het prima kan en zelfs gewoon goed werkt. Het is alleen wel aan te raden het alvast een paar keer gebruikt te hebben voordat je een race of recordpoging o.i.d. doet. Heb zelf wel eens op een verkeerd knopje gedrukt en stond toen even te prutsen voordat ik bij die splitsing weer door kon.Aghanim schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:10:
Dat laatste (trails) doe ik inderdaad ook, maar ik twijfel dus of navigatie op trails voldoende snel en duidelijk werkt op een 6SPro om het echt een meerwaarde (kan ik mijn telefoon thuis laten?) ipv gimmick te laten zijn.
Maar ik zit lang genoeg in het topic om te weten dat als de ene gebruiker het goed vindt werken het alles behalve een garantie is dat een andere gebruiker het ook goed vindt werken. Ik durf dus niets te beloven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eens kijken wat ik daar voor ga nemen. Een collega heeft wel AirPods (1e generatie) en geen enkel probleem. Misschien dat ik toch de Airpods Pro pak dan, noise canceling lijkt me op sommige momenten (vliegtuig, kantoortuin) wel fijn, maar over het algemeen hou ik niet zo van die in-ears die afsluiten.
Thanks, dan ligt het niet aan mij! Niet helemaal ideaal, maar wel werkbaar. Dan weet ik dat als ik niet 3 seconden na m'n bocht een piepje heb gehad ik even moet kijken of ik wel goed zitGonadan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:01:
Hij loopt altijd iets achter wat dat betreft, d'r zit lag in je GPS. De eerste moet 70 of 40 meter vooraf komen ongeveer (afhankelijk van activiteit) maar komt meestal minder ver vooraf dan dat. Zelf ga ik vanaf dat moment gewoon kijken wat de bedoeling is.