PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:30:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Er is een duidelijk verschil tussen de vivoactive/Venu serie en de Forerunner serie, waarbij de eerste meer in de smartwatch/activity tracker categorie valt en de tweede in de sport-horloges (ik spreek uit ervaring want ik ben van een vivoactive HR overgestapt naar een Foreunner 645M).
Ik snap je punt vanuit een tweaker point of view. Ik heb de Venu gekocht bij de Mediamarkt, waar een Garmin afdeling was, met een Garmin medewerker. Ik heb precies mijn use-case uitgelegd en hij raadde de Venu aan als upgrade voor mijn Forerunner. Juist als het meer een activity tracker is verwacht je toch dat hij die activities opslaat? Venu heeft een auto-start modus voor activiteiten dus je zit echt zo aan best een boel "activiteiten". Als ik 's avonds even naar de supermarkt loop heb ik er alweer twee activiteiten bij. Er zitten ook activities op zoals "breathing" (timed, met hartslag). Ik kreeg deze week nog een mail van Garmin waarin ze activities zoals touwtjespringen aanraden. Je probeert eens een keer wat van die dingen uit en voor je het weet is je 40 km wandeltocht die je daarvoor hebt gedaan verwijderd, gewoon omdat je even geen bluetooth connectie had. Ik zal er voorlopig maar op letten dat ik zorg dat ik sync voor ik ga sporten :-/
Het is ook echt extra vervelend in combinatie met die auto-save. Mijn echte activiteiten (los van de wandelingetjes) duren lang, met pauzes. Ik heb die liefst in 1 activiteit, maar de Venu slaat ze dus als ik niet oplet op in allemaal losse stukken. Dat vond ik al irritant, maar nu blijkt dat ze dan ook nog verwijderd kunnen worden vind ik het helemaal stom.
Als ik horloges vergelijk, dan maak ik als eerste gebruik van de specificaties die op de Garmin site zelf staan bij het horloge. En daar hoef je echt niet de user manual voor uit te pluizen. Bij de algemene specificaties van de Venu staat dan ook gewoon: "7 activiteiten met tijdmeting, 14 dagen aan activiteiten-trackinggegevens". Verder kun je ook de 'Vergelijk' functie gebruiken op de Garmin site en dan wordt dit verschil al helemaal duidelijk. Verder is het lezen van de reviews van DC Rainmaker eigenlijk ook een 'must'.
Het is zo'n kunstmatige limiet, ik ging er echt niet vanuit dat ik had moeten uitzoeken of die er is. Als ik de specs er wel bij had gepakt had ik "7 activiteiten met tijdmeting" waarschijnlijk geinterpreteerd als "7 verschillende soorten activiteiten met tijdmeting", niet dat je er letterlijk maar 7 op kunt slaan. Zou je dit ook voor een nieuwe telefoon uitzoeken? Het zou ook daar niet in me opkomen om op de site van de fabrikant te gaan nakijken of ik er onbeperkt foto's op op zou kunnen slaan tot het geheugen vol is, of dat na 100 foto's de oudste automatisch verwijderd worden als ze nog niet gesynct zijn met Apple/Google photo's.
Ik heb wel DC Rainmaker gecheckt, daar kwam dit niet naar boven als nadeel. Hij beschrijft Venu ook als mooie balans tussen hardcore sports en lifestyle.
Valorian schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:13:
[...]
Je hebt het over dat je "4 activiteiten per dag" al opneemt aan woon-werk verkeer wat bestaat uit 'wandelingen'. Ik ken de VENU niet, maar die wandelingen neem je toch niet serieus op als "activiteit" (waarbij je zelf de activiteit "start" en "stopt")? Je bedoelt dan denk ik toch dat het 'getracked' wordt en wordt meegeteld als stappen?
De Venu heeft een optie om dit soort activiteiten automatisch te starten (voor wandelen en fietsen). Leek me eerst onzin, maar ik vind het best leuk om ook hiervan de overzichtsstatistieken te zien. Dan zijn het dus wel echte getimede activiteiten, met hartslag en gps.
Kortom, heb jij nu écht last van die max 7 activiteiten, of dénk je dat je er last van hebt? Wanneer heb je voor het laatst ooit 8 of meer losse activiteiten aangezet zonder in tussentijd een keer connectie met mobiel te kunnen maken? Dit horloge is echt als smartwatch in de markt gezet en wordt verkocht wordt aan een doelgroep die continu met mobiel bezig is. Het feit dat je niet wíst dat die 7 activiteiten de max was versterkt het gevoel dat je meer ergert aan een mogelijke beperking dan dat je er ook echt last van hebt...
Ik heb de Venu pas een paar maanden en ivm corona werk ik nu thuis, dus geen werk-wandelingen meer. Maar ik heb toen ik dit las wel even geschrokken Garmin Connect erbij gepakt om te kijken of mijn "echte" activiteiten er nog wel zijn. Lijkt mee te vallen gelukkig. Het is ook nog niet echt activiteiten-seizoen voor mij.en ik check GC normaal maar weinig. Als ik een jaar later weer eens eenzelfde evenement doe dan kijk ik even hoe het vorig jaar ook alweer ging bijvoorbeeld. Na "speciale" activiteiten vind ik het wel leuk om even te kijken, en ik vind het leuk om een algemeen beeld te hebben (af en toe kijk ik eens naar statistieken van de tijd ervoor). Maar juist omdat het horloge zelf best wel goed is hoef ik niet echt op GC te analyseren hoe individuele activiteiten gingen, dus het zou zomaar kunnen dat er activiteiten kwijtgeraakt zijn zonder dat ik het door had. Op mijn vorige FR heb ik een keer een maand niet gesynct, ik herinner me dat want de GPS fix werd steeds trager, toen ging ik zoeken naar een oplossing en vond ik dat het zou moeten helpen om te syncen (dat was inderdaad zo).
Ik heb een paar keer connectieproblemen gehad met Venu en phone. Na lang prutsen en meerdere keren app verwijderen/opnieuw installeren werkte het weer, maar toen vond ik best veel verhalen van mensen met hetzelfde probleem. Dan kun je dus best wel de lifestyle-always-on doelgroep zijn, maar toch onbedoeld data kwijtraken (vooral dus in combinatie met auto start, save, en tussendoor-activities als touwtjespringen). Ik zet ook wel eens bluetooth uit op mijn phone of horloge en dan denk ik er pas een paar dagen later aan om het weer aan te zetten, of op vakantie zet ik het bewust uit omdat ik offline wil zijn.
Nu ik het weet kan ik er wel voor zorgen dat het goedkomt door bewust te syncen voor een activiteit en heel goed op te letten in mijn pauzes zodat ik steeds autosave kan annuleren, maar ik vind het nog steeds echt suf.