Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 150 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mhr-zip schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Ziet er wel goed uit!

Maar wat is het verschil tussen al die types van Garmin Forerunner / Vívoactive / Instinct

Ik had zelf de Garmin Forerunner 735XT gevonden, als betaalbaar horloge. Maar ik kan nu niet zo snel vinden waar al de echte verschillen in al die types zitten.
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator

En verder specificaties vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik was al bij dcrainmaker beland, still thx.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf vind ik de vergelijkingstool van DCRainmaker altijd een beetje basaal en incompleet overkomen. Zo is een groot verschil tussen de Vivoactive en Forerunner serie bijvoorbeeld het scherm. Vivoactive maakt met name gebruik van het touchscreen voor interactie, maar heeft ook nog twee fysieke knoppen, waar de Forerunner serie geen touchscreen heeft en volledig met vijf knoppen werkt.

Toevallig heeft mijn vriendin net de keuze gemaakt tussen een Forerunner 245 en de Vivoactive 4. TLDR was voor ons de conclusie: Bij de Forerunner krijg je wat meer statistieken (training load, herstel, etc) van een activiteit waar de Vivoactive 4 er (imo) netter uitziet als dagelijks horloge en een barometrische hoogtemeter heeft.

Wat het verschil met ten opzichte van de Instinct serie is? Geen flauw idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 03-06-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik vind hem juist lekker uitgebreid, mooi overzicht van allerlei details die je anders uit een review moet vissen. Voor zaken als bediening en uiterlijke kenmerken ga je toch de reviews lezen, want ik mag aannemen dat je zo'n overzicht ondersteunend gebruikt en niet blind daarop een aankoop bepaalt ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
rockhopper schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:
Zolang het niet publieke kennis is hoe en wat strava doet qua interpretatie van geuploade gegevens blijft het een onduidelijk verhaal. Strava heeft bij mij zo'n beetje alle goodwill verspeelt met hun manier van botte bijl aanpak naar ons en 3rd party toe. Dus om even een kleine rant te doen, het zou mij persoonlijk niets verbazen dat grote spelers, strava geld toestoppen voor een beter ogend resultaat. Lees: merk en model xx wordt anders behandeld als merk en model yy.

Wahoo betaald sowieso al voor merk display. Het zal misschien allemaal wel meevallen, maar zolang het allemaal gesloten en niet openbaar is vind ik het niet goed vergelijkbaar. Ik zie daarom het liefst vergelijking met pure files uit het toestel op een platform dat niets veranderd.

Omdat het een hoop extra stappen vergt snap ik dat het weinig gebeurt.
Haha ja ik snap je gevoel, de markt wordt in die zin steeds mistiger en ik word ook knettergek van al die reclame in Strava. Vraag me dan ook af of als je betaalt het echt allemaal weg is of dat ze dat soort sluikreclame voor sportmerken nog steeds laten zien. Niet dat ik dat überhaupt ga doen.

Toch denk ik niet zozeer dat het hem daarin zou zitten, dan zou ik nog eerder Garmin zelf verdenken van het polijsten van de track voordat ze hem doorsturen. Maar ook dat denk ik niet.
Wat je wel merkt is dat het heel erg uit maakt in wat voor viewer je hem bekijkt. Zelfs binnen een tool/app kan het verschillen of je hem groot klikt of niet hoeveel onregelmatigheden er te zien zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Caayn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:13:
Zelf vind ik de vergelijkingstool van DCRainmaker altijd een beetje basaal en incompleet overkomen. Zo is een groot verschil tussen de Vivoactive en Forerunner serie bijvoorbeeld het scherm. Vivoactive maakt met name gebruik van het touchscreen voor interactie, maar heeft ook nog twee fysieke knoppen, waar de Forerunner serie geen touchscreen heeft en volledig met vijf knoppen werkt.

Toevallig heeft mijn vriendin net de keuze gemaakt tussen een Forerunner 245 en de Vivoactive 4. TLDR was voor ons de conclusie: Bij de Forerunner krijg je wat meer statistieken (training load, herstel, etc) van een activiteit waar de Vivoactive 4 er (imo) netter uitziet als dagelijks horloge en een barometrische hoogtemeter heeft.

Wat het verschil met ten opzichte van de Instinct serie is? Geen flauw idee.
Die koude specs zijn ook ong allemaal hetzelfde. Uurtje hier en daar. Maar de look en feel, dat haal je niet uit de specs. Ook niet hoe bepaalde dingen werken.

Die Vivoactive is ook wel mooi(er), alleen de batterij tijd is minder lijkt het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 03-06-2020 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
mhr-zip schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Ziet er wel goed uit!

Maar wat is het verschil tussen al die types van Garmin Forerunner / Vívoactive / Instinct

Ik had zelf de Garmin Forerunner 735XT gevonden, als betaalbaar horloge. Maar ik kan nu niet zo snel vinden waar al de echte verschillen in al die types zitten.
Ruwweg is het:
  • Forerunner = hardlopen / multisport (FR700 en 900)
  • Vivoactive = lifestyle / heel uitgebreide activity tracker
  • Instinct = outdoor
  • Fenix = outdoor / multisport / bergsporten
Maar dan zijn er binnen die series nog zoveel onderlinge verschillen dat je eigenlijk model per model moet vergelijken. Als je jezelf een budget oplegt, wordt het aantal modellen om te vergelijken automatisch al wat kleiner.

DCR heeft ook buyers guides: https://www.dcrainmaker.c...ts-technology-buyers.html. Op vlak van GPS horloges is er weinig veranderd sinds november 2019. Volgens mij heeft alleen Polar de Grit X uitgebracht, die zit boven je budget. Ook geen idee waarom hij nog een Fitbit Ionic aanraadt, die zou ik sterk afraden, onder andere omwille van de overname van Fitbit door Google.

@Caayn
Als je een geïnformeerde keuze wilt maken, kun je niet anders dan reviews lezen of kijken. Je krijgt sommige dingen nooit in een tabel gegoten. Een extra veldje input method had hier eigenlijk niet mogen ontbreken. Je kunt over invoermethode niet echt iets algemeen zeggen voor een hele productserie bij Garmin. Er zijn Forerunners geweest met touch invoer, de originele Vivoactive had 4 "knoppen" (2 capacitieve), de VA3 heeft maar één knop, een touchscreen en zijkant die aanraakgevoelig is maar de VA3 Music heeft dat dan weer niet.

De Vivoactive serie heeft wel een barometrische hoogtemeter omdat het eigenlijk een soort van activity trackers zijn, en daar zijn die sensoren redelijk standaard aanwezig om trappen te tellen, zelfs in fitnessbands zoals een Fitbit Charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mhr-zip Ik had de Instinct genoemd vanwege z’n prijs, batterijduur en het is het minste een smartwatch.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
PatrickC schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:58:
@mhr-zip Ik had de Instinct genoemd vanwege z’n prijs, batterijduur en het is het minste een smartwatch.
Ik neem hem ook zeker in overweging. Alleen even bedenken of ik hem ergens in het echt kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06

Quakie

quakelen

Ik kreeg vandaag mijn Garmin fiets houder binnen. Zojuist een testritje gemaakt. Enig idee hoe het kan dat ik gewoon een hartslag zie terwijl mijn fenix 5 niet om mijn pols zit? (En ook geen borstband)

Regelmatig verdien het en kreeg ik twee streepjes te zien maar binnen 2 seconde was er weer een hartslag meting. Het was ook gewoon een hartslag die bij mij past..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 15:55
Vandaag de Fenix 6x Pro ontvangen nadat mn eerdere 5x Plus retour is gegaan.
Wel via een andere webwinkel.

Installatie ging nu probleemloos en ook de GPS lijkt het goed te doen.
Nu maar even rustig de tijd nemen om het naar mijn wens aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:19:
Ik kreeg vandaag mijn Garmin fiets houder binnen. Zojuist een testritje gemaakt. Enig idee hoe het kan dat ik gewoon een hartslag zie terwijl mijn fenix 5 niet om mijn pols zit? (En ook geen borstband)

Regelmatig verdien het en kreeg ik twee streepjes te zien maar binnen 2 seconde was er weer een hartslag meting. Het was ook gewoon een hartslag die bij mij past..
Dat is vreemd en volgens Garmin zelf onmogelijk.
https://support.garmin.com/en-NZ/?faq=CKFfx06UhC0DujvT6Gutb8

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@PatrickC zeer vreemd... geen idee hoe het kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 01:46
Caayn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:13:
...
...
Ik was zelf bijna voor de VA4 of Venu gegaan, maar 1 kunstmatige en naar mijn mening debiele (sorry, heb er geen ander woord voor) beperking heeft mij tegen gehouden: het geheugen is beperkt tot de laatste 7 (!) getimede activiteiten. Of die vervolgens een uur of 1 seconde per stuk duren maakt niet uit. Bij de 8e activiteit wordt de eerste verwijderd. Mountainbiken in Leogang zit er dus niet in. Ik doe meer dan 7 afdalingen en aan het eind van de dag sync en upload ik de activiteiten pas. Dan zou ik dus de helft kwijtraken of verplicht continu moeten syncen.
Aan opslag zal het niet liggen, aangezien er apps en muziek geïnstalleerd kunnen worden en de grootte van een .FIT bestand hooguit enkele honderden KB's is. Dit is dus kunstmatig beperkt om duurdere modellen aantrekkelijker te maken. Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mac1987 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:34:
[...]

Ik was zelf bijna voor de VA4 of Venu gegaan, maar 1 kunstmatige en naar mijn mening debiele (sorry, heb er geen ander woord voor) beperking heeft mij tegen gehouden: het geheugen is beperkt tot de laatste 7 (!) getimede activiteiten. Of die vervolgens een uur of 1 seconde per stuk duren maakt niet uit. Bij de 8e activiteit wordt de eerste verwijderd. Mountainbiken in Leogang zit er dus niet in. Ik doe meer dan 7 afdalingen en aan het eind van de dag sync en upload ik de activiteiten pas. Dan zou ik dus de helft kwijtraken of verplicht continu moeten syncen.
Aan opslag zal het niet liggen, aangezien er apps en muziek geïnstalleerd kunnen worden en de grootte van een .FIT bestand hooguit enkele honderden KB's is. Dit is dus kunstmatig beperkt om duurdere modellen aantrekkelijker te maken. Erg jammer.
Ik ben ook geen fan van zulke kunstmatige beperkingen. Dit zou voor mij ook een reden zijn om er geen te nemen. Niet dat ik in de regel zo lang wacht tussen syncs, maar je zal net zien dat ik het een keer vergeet bij net die ene die ik wel wil bewaren...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
@mac1987 Is dat niet 1 activiteit dan? Als ik bv ga skieën doe ik ook veel afdalingen, en mijn VA3 legt die allemaal keurig in één keer vast, door de daling detecteert ie ook dat ik weer op de ski sta en niet in de lift zit.
Als je een activiteit afsluit, en je telefoon heeft connectie, dan zal ie de activiteiten overigens meteen proberen weg te schrijven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:36:
@mac1987 Is dat niet 1 activiteit dan? Als ik bv ga skieën doe ik ook veel afdalingen, en mijn VA3 legt die allemaal keurig in één keer vast, door de daling detecteert ie ook dat ik weer op de ski sta en niet in de lift zit.
Als je een activiteit afsluit, en je telefoon heeft connectie, dan zal ie de activiteiten overigens meteen proberen weg te schrijven.
Dat dus. Ook als je er niet één activiteit van maakt en ze apart logt, dan synchroniseert hij hem tussendoor met je telefoon.

@mac1987 heeft wat mij betreft zeker wel een punt dat de beperking wat sneu is, maar ik vermoed dat je daar in de praktijk niet zo heel veel last van zult hebben.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Mits je inderdaad een dataverbinding hebt op dat moment, daarvoor heb je je telefoon én bereik nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:36:
Dat kan als je het als één activiteit wil registreren. Ik wil echt afdalingen vergelijken en dan wil je ze liever scheiden. Bovendien wil ik ook niet de hele dag GPS aan hebben staan, maar alleen tijdens de afdalingen. Daar kun je misschien met pauzeren en aparte rondes per afdaling enigszins omheen werken, maar voor deze prijzen zou dat niet nodig moeten zijn.
Voor wat betreft sync wil ik ook niet afdalingen kwijtraken als ik een keer mijn telefoon vergeet op te laden of Bluetooth aan te zetten.
Probleem is echter opgelost: ik twijfelde al over de Fenix 6S Pro vanwege kaarten, dus dit was voldoende om voor de Fenix te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
De Vivoactive serie is iets meer smartwatch dan sporthorloge, zoals ik al gisteren zei, de vivo serie zijn eigenlijk activity trackers. Ik zie het probleem ook niet zo dat je je telefoon quasi-permanent verbonden moet hebben voor die serie. Doe je meerdere activiteiten zonder een telefoon in de buurt te hebben of zonder bereik, dan ben je gewoon niet de doelgroep, maar Garmin mag er wel wat transparanter over zijn.

En dat dit een kunstmatige manier is om producten te segmenteren, dat is logisch toch. De hardware van een Forerunner 45 zou prima een triathlon moeten kunnen tracken, maar men heeft er voor gekozen om op dat horloge geen zwem- en multisportactiviteit te activeren. Garmin is daar heus niet alleen in, Polar en Suunto hebben ook goedkopere horloges die minder software features hebben. Maar Garmin heeft wel het grootste aanbod en dus ook de grootste segmentatie.

@mac1987
Zoals ook al gezegd, het is denk ik niet de bedoeling dat je voor elke afdaling een nieuwe activiteit maakt, zelfs niet op een apparaat dat veel meer activiteiten kan opslaan. Bij het skiën zou ik anders tientallen activiteiten per dag maken. Op je Garmin Connect of Strava staat dat niet netjes (vind ik). Je kunt een activiteit stoppen (zelfs helemaal sluiten) en later hervatten. Ik zou per afdaling een nieuwe ronde markeren. Zo kun je ze makkelijk rondes onderling vergelijken, tijdens de activiteit of achteraf, en het is ook minder klikken dan activiteiten te vergelijken. Bij het skiën kijk ik tijdens een pauze (lift) vaak naar mijn vorige rondes op het horloge zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
Stttt, niet zo hard allemaal, anders begint jeweetwelwie weer :X

Blijft dat Garmin dus een lacune heeft voor een Fenix/FR model dat ook alle activities goed trackt (of hebben die alle features van een VA4?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Gonadan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:45:
Mits je inderdaad een dataverbinding hebt op dat moment, daarvoor heb je je telefoon én bereik nodig.
Dat is inderdaad waar. Hij kan niet zomaar met Garmin Connect op je telefoon syncrhoniseren om het later online te gooien. Goed punt. Als je in de middle of nowhere aan het sporten bent (of buiten de EU en geen al te stevige roamingkosten wilt maken), dan geldt die beperking inderdaad.

Al zou ik in het geval van @mac1987 eerder kiezen voor een Edge voor het fietsen, maar dat is hier ietwat offtopic... :)

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 04-06-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:32
Quakie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:19:

Wilde gok, maar ik gooi 'm er even in omdat ik dit zelf heb meegemaakt:
Er is nog een andere sensor gekoppeld die een brak hartslag-signaal geeft.
in mijn geval had ik m'n ID.TRI alle sensoren in de buurt laten koppelen. Even niet bij stil gestaan dat ik mijn MiBand 2 om had. Bij de eerste de beste workout negeerde m'n horloge de ORM en HR-strap die bij het horloge hoorden en ging de meting van de de MiBand gebruiken |:( . En laat die nou net enorm slecht zijn in het meten tijdens intensieve activiteiten.
Eenmaal die uit de lijst geknikkerd en de metingen waren weer betrouwbaar.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@TheOmen Ik heb niks gekoppeld of andere apparaten bij me.

Ik heb even een screenshot bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk0ggrx31Pl26mg_whgtWISqZ8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ghi7wxnJr9Czc91KqU73qA8l.png?f=fotoalbum_large

Hier en daar zie je een lichte stijging en dat klopt denk ik wel. Gezien locatie zijn dat momenten dat ik het wat zwaarder heb..
Van de week maar weer testen om te zien of het weer geregisteerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Quakie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:24:

Ik heb even een screenshot bijgevoegd.[Afbeelding]

Hier en daar zie je een lichte stijging en dat klopt denk ik wel. Gezien locatie zijn dat momenten dat ik het wat zwaarder heb..
Ik kan maar één conclusie trekken... je hebt een ingebouwde ANT+ hartslag sensor in je lichaam waarschijnlijk! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
PatrickC schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Ik kan maar één conclusie trekken... je hebt een ingebouwde ANT+ hartslag sensor in je lichaam waarschijnlijk! :o
Of zo'n sterk hart dat deze zonder zender de ontvanger in je Garmin bereikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@PatrickC @mac1987

Hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
MacPoedel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:21:
En dat dit een kunstmatige manier is om producten te segmenteren, dat is logisch toch. De hardware van een Forerunner 45 zou prima een triathlon moeten kunnen tracken, maar men heeft er voor gekozen om op dat horloge geen zwem- en multisportactiviteit te activeren. Garmin is daar heus niet alleen in, Polar en Suunto hebben ook goedkopere horloges die minder software features hebben. Maar Garmin heeft wel het grootste aanbod en dus ook de grootste segmentatie.

@mac1987
Zoals ook al gezegd, het is denk ik niet de bedoeling dat je voor elke afdaling een nieuwe activiteit maakt, zelfs niet op een apparaat dat veel meer activiteiten kan opslaan. Bij het skiën zou ik anders tientallen activiteiten per dag maken. Op je Garmin Connect of Strava staat dat niet netjes (vind ik). Je kunt een activiteit stoppen (zelfs helemaal sluiten) en later hervatten. Ik zou per afdaling een nieuwe ronde markeren. Zo kun je ze makkelijk rondes onderling vergelijken, tijdens de activiteit of achteraf, en het is ook minder klikken dan activiteiten te vergelijken. Bij het skiën kijk ik tijdens een pauze (lift) vaak naar mijn vorige rondes op het horloge zelf.
Voor wat betreft de segmentering snap ik best dat je softwarematig functionaliteit in- en uitschakelt per model. 7 getimede activiteiten gaat mij echter veel te ver en is ook te kunstmatig. Mijn oude FR610 kon al een paar honderd uur registreren. Het voelt een beetje als auto met een 60 liter tank die stopt na 7 ritten op een dag, ongeacht de afstand. Je mag best DAB+ via firmware in- en uitschakelen, maar dit vind ik echt een overdreven en kunstmatige beperking.

En voor wat betreft de vraag of het 'de bedoeling is' ben ik persoonlijk van mening dat die keuze niet voor je gemaakt moet worden. Met jouw usecase en voorkeuren is het helemaal prima en zie ik ook weinig problemen. Ik wissel afdalingen echter af en geef ze aan het eind van de dag de naam van de juiste afdaling.
Zo kan ik achteraf door zoeken op naam in 1 keer alle afdalingen van de Hacklberg of Hangman II zien en met elkaar vergelijken. Dit lukt naar mijn weten niet met 1 activiteit per dag i.c.m. rondes. Hiermee valt de hele Vivoactive serie voor mij persoonlijk af. Gelukkig voor Garmin ben ik tevreden met het transflectieve scherm van de Fenix. Als ik een OLED scherm had gewild had ik vanwege een stomme beperking naar de concurrentie moeten kijken.
dreamscape schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Dat is inderdaad waar. Hij kan niet zomaar met Garmin Connect op je telefoon syncrhoniseren om het later online te gooien. Goed punt. Als je in de middle of nowhere aan het sporten bent (of buiten de EU en geen al te stevige roamingkosten wilt maken), dan geldt die beperking inderdaad.

Al zou ik in het geval van @mac1987 eerder kiezen voor een Edge voor het fietsen, maar dat is hier ietwat offtopic... :)
Klopt, maar ik hou ook van hardlopen en wandelen. Voor doordeweeks fietsen heb ik al een Wahoo Elemnt Bolt en ik zocht nog een nieuw hardloophorloge. Dit is dus 3 vliegen in 1 klap. Een Edge + Fenix kan ik niet verkopen bij mijn wederhelft :+

[ Voor 36% gewijzigd door mac1987 op 04-06-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
mac1987 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:14:
Klopt, maar ik hou ook van hardlopen en wandelen. Voor doordeweeks fietsen heb ik al een Wahoo Elemnt Bolt en ik zocht nog een nieuw hardloophorloge. Dit is dus 3 vliegen in 1 klap. Een Edge + Fenix kan ik niet verkopen bij mijn wederhelft :+
Ik ken het. Nou heb ik wel een Fenix 3 en een Edge 530. Die laatste gebruik ik nauwelijks, want ik fiets niet zo ontzettend veel meer. Als ik wil upgraden naar een Fenix 6X pro, verwacht mijn wederhelft dat dan ook de Edge het veld moet ruimen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mac1987
dreamscape schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Ik ken het. Nou heb ik wel een Fenix 3 en een Edge 530. Die laatste gebruik ik nauwelijks, want ik fiets niet zo ontzettend veel meer. Als ik wil upgraden naar een Fenix 6X pro, verwacht mijn wederhelft dat dan ook de Edge het veld moet ruimen... ;)
"Nee schat, dat is geen nieuw horloge. Die zag er al altijd zo uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
Quakie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:24:

Had je misschien een stalker in de buurt, die wel een borstband om had, die op een of andere manier aan jouw horloge koppelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Mijn vriendin zag het verschil niet toen ik mijn Vivoactive 3 door een Forerunner 935 heb vervangen, dus wie weet kom je er mee weg :).

@Quakie Als ik mijn FR 935 op tafel leg, gaat de hartslagsensor uit na een paar seconden. Verschuif ik het horloge een beetje (en ook even blijven bewegen), detecteert die terug een hartslag, met de sensor naar tafel gericht. Dus waarschijnlijk werkt je sensor nog steeds op de fietsmount omdat het horloge mee beweegt met de fiets. Maar het lijkt mij dat dit dan voor iedereen op een fietsmount moet gebeuren, dat zou toch vrij algemeen bekend moeten zijn dan. Misschien gebruiken de meesten met een fietsmount dan een externe hartslagsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Groentjuh haha nee zat niemand achter me, als ik een stalker had, dan is hij wel heel erg goed in zijn hobby.

@MacPoedel grappig, en even getest maar bij mij doet ie dat dus niet.. Als ik horloge op tafel leg, en beweeg via siliconen band heb ik nog steeds geen hartslag. Zodra ik behuizing aan raak, dus niet senor! heb ik wel een hartslag (ook met niet bewegen).. zou het dan misschien via geleiding werken? Lijkt mij ver gezocht eerlijk gezegd omdat houder rubber is dan mijn stuur en ik heb zelf ook nog eens handschoenen aan...

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 04-06-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook hier even gestest... bij beweging gaan de leds wel af en toe branden, maar op het horloge in de hartslag widget verschijnt dan ‘measuring’ en hierna drie streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een Fenix 5plus, bevalt uitstekend, en gebruik die voor wandelen maar hoofdzakelijk voor fietsen. Houdertje op het stuur, borstband voor hartslag etc. Laatst een mountainbikeroute gedaan die ik niet goed ken, voor de zekerheid de Montana 680 maar ernaast gezet. Die werkt ook prima, maar met de Fenix alleen had ik het ook wel gered.
Wat ik nog zie als verbetering is groter scherm, langere batterijduur, snellere processor. Mogelijkheid om jezelf te kunnen pacen mis ik ook wel, sommige Edge modellen hebben dat.

Nu is de Fenix 6X Pro al eventjes op de markt, is dit nou echt een upgrade en de plmn. €300 investering waard? De 6X Pro is rond de €610 verkrijgbaar, de 5 Plus kan ik nog wel voor rond de €300 verkopen. Als ik een Edge moet nemen dan ben ik meer kwijt en heb ik de voordelen alleen op de fiets en niet bij wandelen. Bijkomende verbetering is dat de losse wandelgps (montana 680) dan ook vaker thuis kan blijven. Op de vaste vakantiebestemming heb ik enkele tochten die we vaker lopen en ik grotendeels wel ken, heb ik geen uitgebreide gps voor nodig.
Ik ben baas over mijn eigen centen, dus ik ben niet op zoek naar een excuus om de upgrade aan mijn vrouw te verkopen :). Maar met €300 kan ik nog wel heel wat andere dingen doen die leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ramon 73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:03:
Ik heb een Fenix 5plus, bevalt uitstekend,
...
Wat ik nog zie als verbetering is groter scherm, langere batterijduur, snellere processor. Mogelijkheid om jezelf te kunnen pacen mis ik ook wel, sommige Edge modellen hebben dat.

Nu is de Fenix 6X Pro al eventjes op de markt, is dit nou echt een upgrade en de plmn. €300 investering waard?
...
Het scherm is groter, heeft een hogere resolutie en de rand rondom het scherm is kleiner (de kast van de 6X is ook dunner dan die van de reguliere 5 Plus). De accuduur is met GPS gebruik ook flink gestegen.
  • 12 vs 21 dagen smartwatch gebruik
  • 18 vs 60 uur GPS tracking
  • 8 vs 15 uur GPS + muziek
  • 42 uur Ultratrac vs 120 uur + mogelijkheid tot Expedition modus (46 dagen) en 80 dagen in batterijspaarstand
In gebruik lijkt hij iets sneller, maar niks schokkends. PacePro is ook een mooie toevoeging.
Daarnaast krijg je zuurstofsaturatiemeting (mooie voor galgje) als je dat interessant vindt. Bij mij is hij tot nu toe altijd 94 tot 96%, dus echt nuttig na de eerste meting is het naar mijn mening niet echt, tenzij je vaak op grote hoogtes sport (dan kun je je herstel/gewenning meten).
De interface is daarnaast verbeterd en er zijn meer extra's zoals Golf- en ski-kaarten, zichtbare trendline op kaarten, verschillende kaartthema's, onderwatergebruik van hartslagsensor, 'Expedition mode' voor dagenlange tracking van route, etc. Het zal erg van je gebruik afhangen of je hier iets van gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon 73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:03:
Ik heb een Fenix 5plus, bevalt uitstekend, en gebruik die voor wandelen maar hoofdzakelijk voor fietsen. Houdertje op het stuur, borstband voor hartslag etc. Laatst een mountainbikeroute gedaan die ik niet goed ken, voor de zekerheid de Montana 680 maar ernaast gezet. Die werkt ook prima, maar met de Fenix alleen had ik het ook wel gered.

Nu is de Fenix 6X Pro al eventjes op de markt, is dit nou echt een upgrade en de plmn. €300 investering waard? De 6X Pro is rond de €610 verkrijgbaar, de 5 Plus kan ik nog wel voor rond de €300 verkopen. Als ik een Edge moet nemen dan ben ik meer kwijt en heb ik de voordelen alleen op de fiets en niet bij wandelen. Bijkomende verbetering is dat de losse wandelgps (montana 680) dan ook vaker thuis kan blijven. Op de vaste vakantiebestemming heb ik enkele tochten die we vaker lopen en ik grotendeels wel ken, heb ik geen uitgebreide gps voor nodig.
Ik ben baas over mijn eigen centen, dus ik ben niet op zoek naar een excuus om de upgrade aan mijn vrouw te verkopen :). Maar met €300 kan ik nog wel heel wat andere dingen doen die leuk zijn.
Wat wil je horen? Je geeft zelf al goede argumenten om het wel of niet te doen...
Voor mijzelf is het simpel: Nee, upgrade is het mij niet waard.

Overigens horloge op fiets :r
De Montana is veel geschikter, maar ook wel een beetje te groot misschien 8)
Ik zou zelf gewoon een geschikt standalone fiets computer kopen. Ik gebruik zelf al heel lang de oregon serie (kleine broertje van de montana) maar gebruik nu eigenlijk altijd of een wahoo roam of de karoo hammerhead.
Er is een fietsnavigatie topic, daar worden met name de verschillende edges en bolts bediscussieerd.
Maar in het kort: groter scherm, geen gedoe met horloge af / om stuur, mogelijkheid om tijdens activiteit bij te laden (op papier dus onbeperkte accuduur) en je horloge als backup zijn voor mij al redenen genoeg.
Daarbij heb je met een fenix 5 (die je al hebt) en een bolt voor 200 een hele redelijke "upgrade", ik zou dus niet voor een duurder horloge (horloge upgrade) gaan maar juist wel een fiets gps computer halen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rockhopper schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Wat wil je horen? Je geeft zelf al goede argumenten om het wel of niet te doen...
Voor mijzelf is het simpel: Nee, upgrade is het mij niet waard.

Ik zou zelf gewoon een geschikt standalone fiets computer kopen. Ik gebruik zelf al heel lang de oregon serie (kleine broertje van de montana) maar gebruik nu eigenlijk altijd of een wahoo roam of de karoo hammerhead.
Er is een fietsnavigatie topic, daar worden met name de verschillende edges en bolts bediscussieerd.
Maar in het kort: groter scherm, geen gedoe met horloge af / om stuur, mogelijkheid om tijdens activiteit bij te laden (op papier dus onbeperkte accuduur) en je horloge als backup zijn voor mij al redenen genoeg.
Daarbij heb je met een fenix 5 (die je al hebt) en een bolt voor 200 een hele redelijke "upgrade", ik zou dus niet voor een duurder horloge (horloge upgrade) gaan maar juist wel een fiets gps computer halen.
Niets aan toe te voegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
zuurstofsaturatiemeting, daar kan je toch niet zonder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Frenz64 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:33:
FIFY ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rockhopper ik zie echt 0 voordeel van een losse fietscomputer naast een horloge (tenzij je wilt navigeren). Ik heb jarenlang een Edge gebruikt maar fiets de laatste jaren gewoon met mijn FR of Fenix. Hartslag, snelheid (met sensoren) en afstand worden prima gemeten. Navigeren op de racefiets doe ik met mijn telefoon op het stuur met OSMand. Ik houd van gadgets dus bij het minste argument koop ik iets nieuws om mee te spelen, maar een fietscomputer krijg ik aan mezelf echt niet uitgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aghanim schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:41:
@rockhopper ik zie echt 0 voordeel van een losse fietscomputer naast een horloge (tenzij je wilt navigeren). Ik heb jarenlang een Edge gebruikt maar fiets de laatste jaren gewoon met mijn FR of Fenix. Hartslag, snelheid (met sensoren) en afstand worden prima gemeten. Navigeren op de racefiets doe ik met mijn telefoon op het stuur met OSMand. Ik houd van gadgets dus bij het minste argument koop ik iets nieuws om mee te spelen, maar een fietscomputer krijg ik aan mezelf echt niet uitgelegd.
Als je niet op een scherm hoeft te kijken heeft het geen meerwaarde. Ik vind het zelf om twee redenen fijn, maar niet essentieel: Kijken hoe ver je hebt afgelegd / hoe ver te gaan en orientatie. Beide kan met een horloge, maar dan moet ik en het stuur loslaten, en mijn ogen van de weg halen.
Maar zoals gezegd, mijn argumenten hoeven voor jou niet op te gaan. Als je er geen meerwaarde in ziet, doe het vooral niet en upgrade je fiets of koop een paar maanden luxe lunch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Persoonlijk zou ik liever alleen de meting eraf knippen. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Frenz64 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:33:
Echt niet. Zeker niet als je het verschil van de meting van het horloge ten opzichte van meting aan de vinger in het ziekenhuis waarneemt. Dan kun tenminste weer uren op fora zoeken naar waardoor dat kan komen en vragen stellen over wie het ook heeft etc. NB: ik zag verschil (horloge 92, monitor 97)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Frij5fd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:24:
ik zag verschil (horloge 92, monitor 97)
Geen relevant verschil om je druk over te maken...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
rockhopper schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Nou, ik wil niet zo'n vol stuur en heb ook geen trek in wéér een device dat ik moet instellen, kaartupdates installeren, syncen etc.
Daarnaast wandel ik vrij veel, ook met navigatie. Dan geef ik €200 uit voor los toestel (en met houder, screenprotector etc nog meer) en kan het maar bij 60% van de activiteiten gebruiken. Fenix heb ik altijd om dus die maakt alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:02
Nog steeds problemen met mijn Garmin 245M en HRM run hartslagband. Vandaag interval training, maar ook onbedoelde extra interval in de hartslag op strava (zie afbeelding)
Je ziet in dit deel van mijn loop dat er 6 duidelijk pieken naar beneden zijn waarin de hartslag gewoon wegvalt.
Iemand met zelfde issues en misschien een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csa-_pnFO2-wTaAymD4b9JdesqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Tu92x0uAzWRMKjjiANYcp9r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mooie discussie; ik heb een VA3 en een telefoon met OsmAnd op mijn huidige stuur (mits ik wil navigeren). Daarnaast een ultragoedkoop tellertje puur voor de speed. Ging op zich altijd heel goed, met een cadanssensor gaat ook prima. Maar nu heb ik voor mijn nieuwe fiets een powermeter gekocht. Werkt niet met de VA3. Mijn telefoon gaat erg snel leeg, dus osmand zet het scherm uit als er niet genavigeerd wordt, en op mijn horloge moeten kijken als ik gegevens wil zien van de rit (helling, cadans, etc) is niet fijn. Dus ik ga dus toch een Edge kopen, dan heb ik gewoon weer alles op 1 apparaat, en de VA3 laat ik HR uitzenden. Meestal vind ik "ongeveer" genoeg, een HR band vind ik niet zo fijn. (Gebruik ik alleen met Zwift want dan werkt mijn VA3 slecht, door koude armen.) Tijdens andere activiteiten blijft de VA3 gewoon lekker dienst doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 04-06-2020 23:03 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:21:
Nog steeds problemen met mijn Garmin 245M en HRM run hartslagband. Vandaag interval training, maar ook onbedoelde extra interval in de hartslag op strava (zie afbeelding)
Je ziet in dit deel van mijn loop dat er 6 duidelijk pieken naar beneden zijn waarin de hartslag gewoon wegvalt.
Iemand met zelfde issues en misschien een oplossing?
[Afbeelding]
Ik heb de historie niet in beeld, maar:
- hartslagband al eens gewassen?
- band voldoende strak om borst?
- band net paar cm onder de tepels geplaatst?
- batterij hrm band oké?
- elektroden beetje speeksel op gedaan voor het dragen?

Zoveel banden al gedragen van Polar en Garmin, maar dit niet vaak gehad. En áls, dan meestal de band veel te los gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Ramon 73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Ik heb de historie niet in beeld, maar:
- hartslagband al eens gewassen?
- band voldoende strak om borst?
- band net paar cm onder de tepels geplaatst?
- batterij hrm band oké?
- elektroden beetje speeksel op gedaan voor het dragen?

Zoveel banden al gedragen van Polar en Garmin, maar dit niet vaak gehad. En áls, dan meestal de band veel te los gedragen.
Band is pas 2-3 weken nieuw uit de verpakking dus ga er vanuit dat de batterij niet het probleem is.

Voor elke run spoel ik de hele band nat onder de kraan (uiteraard niet het “kastje”)
De band plaats ik idd net onder de tepels en ook heb ik na het lopen nog wel een afdruk op mijn lichaam staan van waar de band heeft gezeten. Dus ik gok ook strak genoeg.

Speeksel nog nooit gedaan, maar wat is daarin het verschil met onder de kraan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:33:
[...]

Band is pas 2-3 weken nieuw uit de verpakking dus ga er vanuit dat de batterij niet het probleem is.

Voor elke run spoel ik de hele band nat onder de kraan (uiteraard niet het “kastje”)
De band plaats ik idd net onder de tepels en ook heb ik na het lopen nog wel een afdruk op mijn lichaam staan van waar de band heeft gezeten. Dus ik gok ook strak genoeg.

Speeksel nog nooit gedaan, maar wat is daarin het verschil met onder de kraan houden?
Speeksel geleidt net iets beter dan water, gewoon eens proberen. De hele band natmaken zou wellicht eerder tot foute metingen kunnen leiden. Soort van kortsluiting om je borstkas heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ramon 73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Speeksel geleidt net iets beter dan water, gewoon eens proberen. De hele band natmaken zou wellicht eerder tot foute metingen kunnen leiden. Soort van kortsluiting om je borstkas heen.
Probeer ik dat morgen eens alleen op de pads, de rest gewoon droog laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak een kommetje van mijn hand en laat daar wat water in lopen. Dat smeer ik vervolgens op mijn borst en doe gelijk de band er tegenaan. Aan beide kanten 1x water en dat werkt eigenlijk altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Ik zweet gewoon als een otter, geen water of ranzig speeksel nodig. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:00:
Ik zweet gewoon als een otter, geen water of ranzig speeksel nodig. O-)
Lucky you, scheelt weer een handeling :+
Overigens werkte mijn goedkope Garmin band altijd prima zonder water of spuug. De Tickr en Polar H9 hebben wel een vochtige ondergrond nodig.

Argh, Fenix 6SPRO weer wat goedkoper (en 2e hands zonder bandjes (wtf?) voor 489). Nog steeds niet nodig maar wel leuk :9

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 05-06-2020 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Hier en daar a little bit more information then I needed........

Het is wel een beetje vreemd dat hij wegvalt op het moment dat de hartslag soort van piekt of net gepiekt heeft, het gebeurt niet in de lagere regionen.

Laatste paar keer as bij mij de meting normaal overigens, geen cadence lock achtige 170-180 bpm in het begin, mss komt het omdat ik tegenwoordig eerst slaolie gorgel en dan aan de pads ga lopen likken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:57
Ik gebruik contact gel voor mijn Wahoo Tickr. Volgens mij heb ik zoiets. Toen ik m'n Tickr net nieuw had was het niet nodig, maar na een paar maanden gebruik werd het contact minder. Zeker in het begin van mijn runs, als ik nog niet warm was (nog niet genoeg zweette). Met de contact gel gaat het goed. Na het hardlopen spoel ik m'n Tickr band altijd af onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:49:
Lucky you, scheelt weer een handeling :+
Overigens werkte mijn goedkope Garmin band altijd prima zonder water of spuug. De Tickr en Polar H9 hebben wel een vochtige ondergrond nodig.
Klopt, ik heb inderdaad een Garmin en die doet het droog al. Misschien omdat ik al begin met zweten als ik aan hardlopen denk, maar ik maak mij in die zin geen zorgen over nauwkeurigheid en contact.
Niet dat ik hem vaak gebruik, een OHR werkt net zo goed voor langzame duurlopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dirk0s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Probeer ik dat morgen eens alleen op de pads, de rest gewoon droog laten!
Speeksel ipv water gebruikt en de band nog net wat strakker gedaan, resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyPfHBj9phwGxw-_isUZcROWpw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DuXbmKZPiK2FPnIQ9dFVm8yE.png?f=user_large

Wederom weer 2 diepe pieken naar beneden waarbij het gewoon slechter gemeten wordt. Het zal overall niet heel veel verschil maken maar vindt het gewoon irritant dat het slecht werkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Misschien is het gewoon een defect aan de band? Hij is toch nog relatief nieuw, was dit patroon er al vanaf het begin of pas de laatste metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:52:
Misschien is het gewoon een defect aan de band? Hij is toch nog relatief nieuw, was dit patroon er al vanaf het begin of pas de laatste metingen?
Ik heb even terug gekeken maar het is eigenlijk al vanaf het begin, soms maar 1x per loop soms 7x.
Heb Bol al een mailtje gestuurd even kijken wat er gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Het lijkt wel alsof de verbinding even weg valt. Misschien een defect inderdaad of toch de batterij?

En ga eens gewoon een uurtje op de bank liggen met dat ding om, kijken of hij dan ook van die pieken heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
Zojuist mijn Fenix 6x sapphire in ontvangst genomen!
Via amazon.nl binnen 24 uur na mijn bestellen met UPS vanaf Napels op de deurmat.
(overigens bijzonder dat ups wel zo snel kan bezorgen, maar van levering geen tijdsframe aangeeft)

Zo op het eerste gevoel een goede keuze, nu op zoek naar een mooie watchface en zsm testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rjvisje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:22:
Zojuist mijn Fenix 6x sapphire in ontvangst genomen!
Via amazon.nl binnen 24 uur na mijn bestellen met UPS vanaf Napels op de deurmat.
(overigens bijzonder dat ups wel zo snel kan bezorgen, maar van levering geen tijdsframe aangeeft)

Zo op het eerste gevoel een goede keuze, nu op zoek naar een mooie watchface en zsm testen.
Specifieke reden om hem via Amazon te bestellen? Had het idee dat er via andere sites mss wel iets betere prijzen te vinden waren? (Runerinn dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
Requiem19 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Specifieke reden om hem via Amazon te bestellen? Had het idee dat er via andere sites mss wel iets betere prijzen te vinden waren? (Runerinn dacht ik)
Op het moment van bestellen en schrijven was hij daar het meest gunstige € 719, nu een dag later is dat zo te zien al weer achterhaald, en is de prijs bij onze noorderburen flink gedaald naar € 709,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hiervoor hebben we V&A d:)b

[ Voor 74% gewijzigd door 13art op 05-06-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon 73 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:52:
[...]
Nou, ik wil niet zo'n vol stuur en heb ook geen trek in wéér een device dat ik moet instellen, kaartupdates installeren, syncen etc.
Daarnaast wandel ik vrij veel, ook met navigatie. Dan geef ik €200 uit voor los toestel (en met houder, screenprotector etc nog meer) en kan het maar bij 60% van de activiteiten gebruiken. Fenix heb ik altijd om dus die maakt alles mee.
Je hebt het schaap met vijf poten al (Montero), een horloge voor navigatie alleen blijf ik "behelpen" vinden.
Het scherm is te klein en in en uitzoomen gaat erg langzaam dus voor orientatie is het eigenlijk niet te doen. Verder duurt het lang voor er een route berekend wordt en ook kaartweergave kan tijd kosten, het werkt, maar verre van wat een telefoon of standalone navi toestel kan.
Niet dat ik daarom een ander toestel voor jou goed ga praten, want dat mag je immers zelf beslissen, ik waarschuw je wel dat dat apparaat dat je altijd bij gaat hebben zeker niet perfect is. Het klinkt trouwens alsof je al een beslissing hebt gemaakt dus alvast gefeliciteerd met je upgrade voor de fenix 6, ik ben benieuwd of ie bevalt. Ik zou 'm graag zelf kopen maar kan het niet voor mezelf verantwoorden.

Een houder krijg je trouwens normaal gesproken bij het toestel, en een screenprotector heb ik zelf nog nooit gebruikt. Navigatie toestellen (en horloges) zijn gebruiksvoorwerpen, deze mogen tekenen van ervaring (krasjes dus) vertonen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:48:
Het lijkt wel alsof de verbinding even weg valt. Misschien een defect inderdaad of toch de batterij?

En ga eens gewoon een uurtje op de bank liggen met dat ding om, kijken of hij dan ook van die pieken heeft.
Hij is al op de post terug, heb nieuwe besteld. Hopelijk nu beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
rockhopper schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:17:
Je hebt het schaap met vijf poten al (Montero), een horloge voor navigatie alleen blijf ik "behelpen" vinden.
Het scherm is te klein en in en uitzoomen gaat erg langzaam dus voor orientatie is het eigenlijk niet te doen. Verder duurt het lang voor er een route berekend wordt en ook kaartweergave kan tijd kosten, het werkt, maar verre van wat een telefoon of standalone navi toestel kan.
Jij hebt zeker geen Fenix? :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirk0s jij hebt ook de H9 toch? Ik heb even teruggekeken maar bij mij geen last van die dips. Wellicht heb je een maandagmorgen model te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Aghanim schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:05:
@Dirk0s jij hebt ook de H9 toch? Ik heb even teruggekeken maar bij mij geen last van die dips. Wellicht heb je een maandagmorgen model te pakken.
Ik had de HRM run van Garmin samen met de Garmin forerunner 245M.

Hopelijk de nieuwe beter, anders geen idee waar het aan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlena
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-01-2024
mac1987 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Voor wat betreft de segmentering snap ik best dat je softwarematig functionaliteit in- en uitschakelt per model. 7 getimede activiteiten gaat mij echter veel te ver en is ook te kunstmatig.
Wow, ik heb een Venu en ik wist dit niet. Dat vind ik ook nog een tegenargument voor het "goedkopere modellen hebben nu eenmaal minder functies" argument: Garmin maakt dit helemaal niet duidelijk als een nadeel van dit model. Je moet echt de user manual uitpluizen om dit te vinden, maar voor mij is dit niet iets wat je uberhaupt zou verwachten uit te moeten zoeken. 400 euro (bij launch) is ook niet zodanig goedkoop dat je er vanuit gaat dat basisdingen niet werken. Mijn oude FR230 kon dit wel gewoon, die was veel goedkoper. En er komt ook nog bij dat je op een Venu niet zo goed kunt pauzeren als op een FR (ook zoiets raars waar je van te voren niet bij stilstaat). Hij autosavet activiteiten automatisch na een paar minuten pauze. Dat kun je wel annuleren, maar dan moet je daar steeds bij nadenken. Zo krijg je dus ook meer activiteiten. Ik denk dus dat dat het vanuit Garmins standpunt wel de bedoeling is om korte stukken als losse activiteit op te slaan, want anders zouden ze dat niet steeds automatisch doen. Normaal heb ik al vier activiteiten per dag omdat ik ook wandelingen opneem (huis- station, station-werk en terug). Dan nog eens een wandeling tussen de middag en dan heb je nog maar 2 slots over op een dag. Tegenwoordig gaat syncen weer goed maar dat is wel eens minder geweest, dat ik geen verbinding met phone kon krijgen. Het klinkt alsof je wel heel makkelijk data kwijtraakt zo :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
@dlena
Eens. Voor zulke bedragen bij verder zulke capabele apparaten verwacht je zulke onzin niet. De enige hoop is dat als genoeg mensen klagen, ze dit in een paar minuten via een software update kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Ik heb de 6X Sapphire en vind navigeren ook niet echt werken.
Allereerst is het zoeken van een bestemming al niet te doen, daarnaast krijg ik routes die compleet niet kloppen (geprobeerd in bekend gebied met een stukje fietsen).

Mogelijk doe ik iets verkeerd en is het heel simpel. In dat geval hoor ik het graag PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:02:
Mooie discussie; ik heb een VA3 en een telefoon met OsmAnd op mijn huidige stuur (mits ik wil navigeren). Daarnaast een ultragoedkoop tellertje puur voor de speed. Ging op zich altijd heel goed, met een cadanssensor gaat ook prima. Maar nu heb ik voor mijn nieuwe fiets een powermeter gekocht. Werkt niet met de VA3. Mijn telefoon gaat erg snel leeg, dus osmand zet het scherm uit als er niet genavigeerd wordt, en op mijn horloge moeten kijken als ik gegevens wil zien van de rit (helling, cadans, etc) is niet fijn. Dus ik ga dus toch een Edge kopen, dan heb ik gewoon weer alles op 1 apparaat, en de VA3 laat ik HR uitzenden. Meestal vind ik "ongeveer" genoeg, een HR band vind ik niet zo fijn. (Gebruik ik alleen met Zwift want dan werkt mijn VA3 slecht, door koude armen.) Tijdens andere activiteiten blijft de VA3 gewoon lekker dienst doen.
Polshartslag is vaak met fietsen niet erg goed. OHR op de bovenarm is een goed alternatief voor de borstband. Wahoo Tickr fit en Polar OH1 vind ik prima werken (Wahoo is het makkelijkst aan te brengen om de arm en op te laden). Ook een Scosche Rhythm plus gehad, maar slechte ervaringen met dat merk (slechte support en werking werd na 2 jaar duidelijk minder goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Frij5fd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Polshartslag is vaak met fietsen niet erg goed. OHR op de bovenarm is een goed alternatief voor de borstband. Wahoo Tickr fit en Polar OH1 vind ik prima werken (Wahoo is het makkelijkst aan te brengen om de arm en op te laden). Ook een Scosche Rhythm plus gehad, maar slechte ervaringen met dat merk (slechte support en werking werd na 2 jaar duidelijk minder goed)
Helemaal eens, ik rijd zelf met een Wahoo Tickr borstband en ik vind zelf ook dat de data die je verzamelt zo goed mogelijk moet zijn, of dat je ze even goed niet kunt verzamelen (behalve GPS tracks, dat is maar om te zien waar je gelopen hebt, niet om een prestatie- of gezondheidsconclusie uit te trekken).

Maar als je met een powermeter rijdt, en je wilt gewoon weten wat voor inspanning je levert, wat je zonder powermeter op basis van hartslag zou doen, dan wordt goede hartslagmeting toch wel iets minder belangrijk lijkt me. Ik zie meestal een vrij goede correlatie tussen vermogen en hartslag, er zijn waarschijnlijk wel uitzonderingen als je ziek bent of als het heel heet is, maar anders kijk ik zelfs niet naar hartslag tijdens het fietsen.

Aan de andere kant, een OH1 of Tickr Fit kost toch veel minder dan een powermeter of fietscomputer, dus wie zich die andere dingen kan veroorloven.. Het is wel weer een extra dingetje om op te laden, een borstband heb je meer dan een jaar geen omkijken naar, en ik heb er geen last van die te dragen, maar kan best dat dat bij anderen niet zo is. Een optische hartslagmeter voor de bovenarm met coin cell batterij was mooi geweest, maar die zou er waarschijnlijk wel meer verbruiken dan een borstband.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 06-06-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn hier mensen met een forerunner 945, fenix6 of 5X/+ die al hebben geupdate naar de laatste 2020.10 europe topoactive maps?

Ik met in mijn geval een forerunner 945, en vele anderen, hebben hier nogal wat problemen mee namelijk en ik vroeg me af of meerderen hier er ook last van hebben zo blijkt uit threads op het garmin forum.

Het opstarten van het horloge duurt bijvoorbeeld 40+ minuten! Ook interactie met de maps (navigatie, route bepalen, in/uit zoomen) werkt niet of enorm traag. Hogere batterij drain (volgens mij vooral na eenmaal de map gebruikte te hebben, misschien een achtergrond proces wat maar doorgaat?) en unresponsiveness.

Het probleem LIJKT te liggen in de gmapdem.img (digital elevation model). Als ik die verwijder is mijn boottime weer 1 minuut tot 1 minuut 30. Hierbij heb ik dan ook nog een OSM map erop staan.

Dit is na enkele keren alle maps verwijderd te hebben en opniuew geinstalleerd via garmin express (7.0).

Meer mensen met negatieve (of juist positieve) ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacPoedel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Helemaal eens, ik rijd zelf met een Wahoo Tickr borstband en ik vind zelf ook dat de data die je verzamelt zo goed mogelijk moet zijn, of dat je ze even goed niet kunt verzamelen (behalve GPS tracks, dat is maar om te zien waar je gelopen hebt, niet om een prestatie- of gezondheidsconclusie uit te trekken).

Maar als je met een powermeter rijdt, en je wilt gewoon weten wat voor inspanning je levert, wat je zonder powermeter op basis van hartslag zou doen, dan wordt goede hartslagmeting toch wel iets minder belangrijk lijkt me. Ik zie meestal een vrij goede correlatie tussen vermogen en hartslag, er zijn waarschijnlijk wel uitzonderingen als je ziek bent of als het heel heet is, maar anders kijk ik zelfs niet naar hartslag tijdens het fietsen.

Aan de andere kant, een OH1 of Tickr Fit kost toch veel minder dan een powermeter of fietscomputer, dus wie zich die andere dingen kan veroorloven.. Het is wel weer een extra dingetje om op te laden, een borstband heb je meer dan een jaar geen omkijken naar, en ik heb er geen last van die te dragen, maar kan best dat dat bij anderen niet zo is. Een optische hartslagmeter voor de bovenarm met coin cell batterij was mooi geweest, maar die zou er waarschijnlijk wel meer verbruiken dan een borstband.
Qua powermeter:

Kan me voorstellen dat je ook juist wilt weten of je hetzelfde vermogen gaat leveren met lagere HR => progressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dlena schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:08:
Garmin maakt dit helemaal niet duidelijk als een nadeel van dit model. Je moet echt de user manual uitpluizen om dit te vinden, maar voor mij is dit niet iets wat je uberhaupt zou verwachten uit te moeten zoeken.
Dat ben ik niet met je eens. Er is een duidelijk verschil tussen de vivoactive/Venu serie en de Forerunner serie, waarbij de eerste meer in de smartwatch/activity tracker categorie valt en de tweede in de sport-horloges (ik spreek uit ervaring want ik ben van een vivoactive HR overgestapt naar een Foreunner 645M). Als ik horloges vergelijk, dan maak ik als eerste gebruik van de specificaties die op de Garmin site zelf staan bij het horloge. En daar hoef je echt niet de user manual voor uit te pluizen. Bij de algemene specificaties van de Venu staat dan ook gewoon: "7 activiteiten met tijdmeting, 14 dagen aan activiteiten-trackinggegevens". Verder kun je ook de 'Vergelijk' functie gebruiken op de Garmin site en dan wordt dit verschil al helemaal duidelijk. Verder is het lezen van de reviews van DC Rainmaker eigenlijk ook een 'must'.

Het 'probleem' is dat een bepaald bedrag dat voor een horloge wordt uitgegeven wordt gekoppeld aan de aanname dat het horloge ook wel bepaalde functionaliteit zou hebben. Maar... dat is een valkuil. Zelfs binnen eenzelfde serie als de Forerunners, kan een goedkoper horloge meer (of andere) functies hebben dan een duurder model. Vergelijk maar eens een FR245(M) met een FR645(M).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
m0ridin schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:51:
Zijn hier mensen met een forerunner 945, fenix6 of 5X/+ die al hebben geupdate naar de laatste 2020.10 europe topoactive maps?

Ik met in mijn geval een forerunner 945, en vele anderen, hebben hier nogal wat problemen mee namelijk en ik vroeg me af of meerderen hier er ook last van hebben zo blijkt uit threads op het garmin forum.

Het opstarten van het horloge duurt bijvoorbeeld 40+ minuten! Ook interactie met de maps (navigatie, route bepalen, in/uit zoomen) werkt niet of enorm traag. Hogere batterij drain (volgens mij vooral na eenmaal de map gebruikte te hebben, misschien een achtergrond proces wat maar doorgaat?) en unresponsiveness.

Het probleem LIJKT te liggen in de gmapdem.img (digital elevation model). Als ik die verwijder is mijn boottime weer 1 minuut tot 1 minuut 30. Hierbij heb ik dan ook nog een OSM map erop staan.

Dit is na enkele keren alle maps verwijderd te hebben en opniuew geinstalleerd via garmin express (7.0).

Hier op mijn F6X idd ook last van gehad een reinstall van die maps via Garmin Express heeft het toen opgelost. Ik heb voor de zekerheid alle maps maar opnieuw gedaan.

Op het Garmin forum staan ook aantal topics.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de N70 trail gelopen en daarbij bewust op het navigeren gelet omdat ik overweeg mijn 245 te upgraden naar een 6S Pro. Na vandaag is de kans dat ik dat ga doen een stuk kleiner.

Ik heb de GPX geladen op zowel mijn 245 (koersen) als telefoon met OSMAND. Ik vermoed dat de F6 op dezelfde manier werkt als de 245 bij koersen, behalve dat je dan wel een achtergrond kaart hebt. Ik merkte dat tijdens het lopen het inderdaad lastig is om op een klein schermpje te kijken als je in een split second een keuze moet maken welk paadje je kiest. Ook was de turn-by-turn aanwijzing niet slecht, maar regelmatig net te laat (zal wel door GPS ontvangst in de bossen komen) zodat ik al een keuze had moeten maken. Het werkt dus wel, maar voor mijn gevoel niet altijd snel en duidelijk genoeg. Dat zal op een route op de weg natuurlijk minder problematisch zijn.

Telefoon met OSMAND werkt veel beter, maar wel irritant om steeds je telefoon in je hand te moeten houden.

Kwam er overigens achter dat de 245 nu ook ook PacePro heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
dlena schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Wow, ik heb een Venu en ik wist dit niet. Dat vind ik ook nog een tegenargument voor het "goedkopere modellen hebben nu eenmaal minder functies" argument: Garmin maakt dit helemaal niet duidelijk als een nadeel van dit model. Je moet echt de user manual uitpluizen om dit te vinden, maar voor mij is dit niet iets wat je uberhaupt zou verwachten uit te moeten zoeken. 400 euro (bij launch) is ook niet zodanig goedkoop dat je er vanuit gaat dat basisdingen niet werken. Mijn oude FR230 kon dit wel gewoon, die was veel goedkoper. En er komt ook nog bij dat je op een Venu niet zo goed kunt pauzeren als op een FR (ook zoiets raars waar je van te voren niet bij stilstaat). Hij autosavet activiteiten automatisch na een paar minuten pauze. Dat kun je wel annuleren, maar dan moet je daar steeds bij nadenken. Zo krijg je dus ook meer activiteiten. Ik denk dus dat dat het vanuit Garmins standpunt wel de bedoeling is om korte stukken als losse activiteit op te slaan, want anders zouden ze dat niet steeds automatisch doen. Normaal heb ik al vier activiteiten per dag omdat ik ook wandelingen opneem (huis- station, station-werk en terug). Dan nog eens een wandeling tussen de middag en dan heb je nog maar 2 slots over op een dag. Tegenwoordig gaat syncen weer goed maar dat is wel eens minder geweest, dat ik geen verbinding met phone kon krijgen. Het klinkt alsof je wel heel makkelijk data kwijtraakt zo :-(
Je hebt het over dat je "4 activiteiten per dag" al opneemt aan woon-werk verkeer wat bestaat uit 'wandelingen'. Ik ken de VENU niet, maar die wandelingen neem je toch niet serieus op als "activiteit" (waarbij je zelf de activiteit "start" en "stopt")? Je bedoelt dan denk ik toch dat het 'getracked' wordt en wordt meegeteld als stappen? In dat laatste geval, wat mij het meest logisch lijkt, denk ik dat het ook niet als 'activiteit' wordt geregistreerd en dus ook niet meetelt bij de "7 activiteiten" .. Wel worden dan je stappen gelogd, je calorieen bijgehouden, etc. En daarvoor is genoeg opslag om 14 dagen te tracken zonder telefoon-tussenkomst. Volgens mij gaat het bij die max van 7 puur activiteiten die je ook echt handmatig als zodanig activeert, bijvoorbeeld een fietstocht, een hardloopsessie, etc. En daarbij zal je niet snel boven de 7 komen zonder weer een telefoon+internet in de buurt te hebben.

Ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar mensen die iets uitzonderlijks doen t.o.v. de massa (bijv rondtrekken in een gebied zonder internet) die checken ook wel drie keer of hun horloge daar echt compatible voor is.

Kortom, heb jij nu écht last van die max 7 activiteiten, of dénk je dat je er last van hebt? Wanneer heb je voor het laatst ooit 8 of meer losse activiteiten aangezet zonder in tussentijd een keer connectie met mobiel te kunnen maken? Dit horloge is echt als smartwatch in de markt gezet en wordt verkocht wordt aan een doelgroep die continu met mobiel bezig is. Het feit dat je niet wíst dat die 7 activiteiten de max was versterkt het gevoel dat je meer ergert aan een mogelijke beperking dan dat je er ook echt last van hebt...

Maar goed, misschien begrijp ik het verkeerd, in het bovenstaande zitten wat aannames dus corrigeer mij vooral als ik het niet goed heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Ik heb een F3 en een F5x plus, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blavlaa schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Hier op mijn F6X idd ook last van gehad een reinstall van die maps via Garmin Express heeft het toen opgelost. Ik heb voor de zekerheid alle maps maar opnieuw gedaan.

Op het Garmin forum staan ook aantal topics.
Hier ondertussen voor de 3e keer een complete reinstall. Kaarten van horloge verwijderd, gedownloade kaarten van Garmin express verwijderd.

Horloge is ondertussen weer 11 minuten bezig met "loading maps" en is volgens de progress bar net over de helft.

Oftewel pure bagger weer... Nou ja, dan maar weer die kaart verwijderen als hij opgestart is. Dat is het enige wat voor mij lijkt te werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Frij5fd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Polshartslag is vaak met fietsen niet erg goed.
Vanuit mijn donaties bij de bloedbank weet ik dat mijn bloedvaten heel erg knijpen bij kou. Als ik niet heel erg mijn best doe om warme handen en armen te houden, dan mislukt mijn donatie ook. En dat is dus vanuit de elleboogplooi. Dus vandaar dat ik redeneer dat het niet zo gek is dat OHR mislukt als het geen warm weer is, of als er een ventilator (zwift) op mijn arm blaast ;)
Ik ben van mening dat dat niet zoveel met houding te maken heeft.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:58:
Vandaag de N70 trail gelopen en daarbij bewust op het navigeren gelet omdat ik overweeg mijn 245 te upgraden naar een 6S Pro. Na vandaag is de kans dat ik dat ga doen een stuk kleiner.

Ik heb de GPX geladen op zowel mijn 245 (koersen) als telefoon met OSMAND. Ik vermoed dat de F6 op dezelfde manier werkt als de 245 bij koersen, behalve dat je dan wel een achtergrond kaart hebt. Ik merkte dat tijdens het lopen het inderdaad lastig is om op een klein schermpje te kijken als je in een split second een keuze moet maken welk paadje je kiest. Ook was de turn-by-turn aanwijzing niet slecht, maar regelmatig net te laat (zal wel door GPS ontvangst in de bossen komen) zodat ik al een keuze had moeten maken. Het werkt dus wel, maar voor mijn gevoel niet altijd snel en duidelijk genoeg. Dat zal op een route op de weg natuurlijk minder problematisch zijn.

Telefoon met OSMAND werkt veel beter, maar wel irritant om steeds je telefoon in je hand te moeten houden.

Kwam er overigens achter dat de 245 nu ook ook PacePro heeft :)
Ik heb gisteren op mijn FR645M ook eens geprobeerd om een route te hardlopen die ik eerder op Strava had aangemaakt. Wat me opviel was dat zelf bij langere rechte paden met veelal 90 graden bochten, het horloge achter ligt op de werkelijkheid. Als ik zo’n 20m van de volgende afslag verwijderd ben, geeft het horloge aan dat het nog 40 meter is en bij de bocht dan nog 20m. Nu is dat geen probleem als je niet te maken hebt met meerdere opties qua bochten/afslaan, maar als je een trail loopt met meerdere paadjes, dan lijkt me dat op deze manier erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
Ik sta op het punt om een Garmin Run hartslag band te kopen.
Kan ik deze ook aan Forerunner 235 koppelen (zonder de run dynamics, dus enkel hartslag)?

Kan ik hem ook via bluetooth of iets aan mijn telefoon/pc koppelen voor Zwift? Of heb je daar dan ant dongle voor nodig qua pc?

Of iemand betere suggestie?

Had wel gezocht maar niet gevonden, of niet goed gezocht😅

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Nu online
noodel1988 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:02:
Ik sta op het punt om een Garmin Run hartslag band te kopen.
Kan ik deze ook aan Forerunner 235 koppelen (zonder de run dynamics, dus enkel hartslag)?

Kan ik hem ook via bluetooth of iets aan mijn telefoon/pc koppelen voor Zwift? Of heb je daar dan ant dongle voor nodig qua pc?

Of iemand betere suggestie?

Had wel gezocht maar niet gevonden, of niet goed gezocht😅
Volgens mijj heeft een HRM Run geen BT dan zul je een HRM Dual moeten pakken. Die heeft ANT+ en BT.
Kijk ook even op de Garmin site zelf of hij bij de "Compatible Devices" er bij staat.

[ Voor 6% gewijzigd door blavlaa op 06-06-2020 17:13 ]

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Nu online
m0ridin schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Hier ondertussen voor de 3e keer een complete reinstall. Kaarten van horloge verwijderd, gedownloade kaarten van Garmin express verwijderd.

Horloge is ondertussen weer 11 minuten bezig met "loading maps" en is volgens de progress bar net over de helft.

Oftewel pure bagger weer... Nou ja, dan maar weer die kaart verwijderen als hij opgestart is. Dat is het enige wat voor mij lijkt te werken helaas.
Dat is vreemd. Verschil met mij is dat ik niks verwijdert heb en toen de reinstall gedaan. Net nog uit gezet en weer aan binnen 2 min heb ik de watch face. Zelfs na een soft reset is hij er binnen 2 min weer. En ik heb er ook nog extra OSM op staan van NLD en GER.
Misschien eens op het Garmin forum kijken voor andere oplossingen.

Als je nog zin heb deze eens proberen.
Sorteren op newest daar heeft een "iSushi42" iets gedaan wat geholpen heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door blavlaa op 06-06-2020 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dlena
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-01-2024
PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Er is een duidelijk verschil tussen de vivoactive/Venu serie en de Forerunner serie, waarbij de eerste meer in de smartwatch/activity tracker categorie valt en de tweede in de sport-horloges (ik spreek uit ervaring want ik ben van een vivoactive HR overgestapt naar een Foreunner 645M).
Ik snap je punt vanuit een tweaker point of view. Ik heb de Venu gekocht bij de Mediamarkt, waar een Garmin afdeling was, met een Garmin medewerker. Ik heb precies mijn use-case uitgelegd en hij raadde de Venu aan als upgrade voor mijn Forerunner. Juist als het meer een activity tracker is verwacht je toch dat hij die activities opslaat? Venu heeft een auto-start modus voor activiteiten dus je zit echt zo aan best een boel "activiteiten". Als ik 's avonds even naar de supermarkt loop heb ik er alweer twee activiteiten bij. Er zitten ook activities op zoals "breathing" (timed, met hartslag). Ik kreeg deze week nog een mail van Garmin waarin ze activities zoals touwtjespringen aanraden. Je probeert eens een keer wat van die dingen uit en voor je het weet is je 40 km wandeltocht die je daarvoor hebt gedaan verwijderd, gewoon omdat je even geen bluetooth connectie had. Ik zal er voorlopig maar op letten dat ik zorg dat ik sync voor ik ga sporten :-/

Het is ook echt extra vervelend in combinatie met die auto-save. Mijn echte activiteiten (los van de wandelingetjes) duren lang, met pauzes. Ik heb die liefst in 1 activiteit, maar de Venu slaat ze dus als ik niet oplet op in allemaal losse stukken. Dat vond ik al irritant, maar nu blijkt dat ze dan ook nog verwijderd kunnen worden vind ik het helemaal stom.
Als ik horloges vergelijk, dan maak ik als eerste gebruik van de specificaties die op de Garmin site zelf staan bij het horloge. En daar hoef je echt niet de user manual voor uit te pluizen. Bij de algemene specificaties van de Venu staat dan ook gewoon: "7 activiteiten met tijdmeting, 14 dagen aan activiteiten-trackinggegevens". Verder kun je ook de 'Vergelijk' functie gebruiken op de Garmin site en dan wordt dit verschil al helemaal duidelijk. Verder is het lezen van de reviews van DC Rainmaker eigenlijk ook een 'must'.
Het is zo'n kunstmatige limiet, ik ging er echt niet vanuit dat ik had moeten uitzoeken of die er is. Als ik de specs er wel bij had gepakt had ik "7 activiteiten met tijdmeting" waarschijnlijk geinterpreteerd als "7 verschillende soorten activiteiten met tijdmeting", niet dat je er letterlijk maar 7 op kunt slaan. Zou je dit ook voor een nieuwe telefoon uitzoeken? Het zou ook daar niet in me opkomen om op de site van de fabrikant te gaan nakijken of ik er onbeperkt foto's op op zou kunnen slaan tot het geheugen vol is, of dat na 100 foto's de oudste automatisch verwijderd worden als ze nog niet gesynct zijn met Apple/Google photo's.

Ik heb wel DC Rainmaker gecheckt, daar kwam dit niet naar boven als nadeel. Hij beschrijft Venu ook als mooie balans tussen hardcore sports en lifestyle.
Valorian schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Je hebt het over dat je "4 activiteiten per dag" al opneemt aan woon-werk verkeer wat bestaat uit 'wandelingen'. Ik ken de VENU niet, maar die wandelingen neem je toch niet serieus op als "activiteit" (waarbij je zelf de activiteit "start" en "stopt")? Je bedoelt dan denk ik toch dat het 'getracked' wordt en wordt meegeteld als stappen?
De Venu heeft een optie om dit soort activiteiten automatisch te starten (voor wandelen en fietsen). Leek me eerst onzin, maar ik vind het best leuk om ook hiervan de overzichtsstatistieken te zien. Dan zijn het dus wel echte getimede activiteiten, met hartslag en gps.
Kortom, heb jij nu écht last van die max 7 activiteiten, of dénk je dat je er last van hebt? Wanneer heb je voor het laatst ooit 8 of meer losse activiteiten aangezet zonder in tussentijd een keer connectie met mobiel te kunnen maken? Dit horloge is echt als smartwatch in de markt gezet en wordt verkocht wordt aan een doelgroep die continu met mobiel bezig is. Het feit dat je niet wíst dat die 7 activiteiten de max was versterkt het gevoel dat je meer ergert aan een mogelijke beperking dan dat je er ook echt last van hebt...
Ik heb de Venu pas een paar maanden en ivm corona werk ik nu thuis, dus geen werk-wandelingen meer. Maar ik heb toen ik dit las wel even geschrokken Garmin Connect erbij gepakt om te kijken of mijn "echte" activiteiten er nog wel zijn. Lijkt mee te vallen gelukkig. Het is ook nog niet echt activiteiten-seizoen voor mij.en ik check GC normaal maar weinig. Als ik een jaar later weer eens eenzelfde evenement doe dan kijk ik even hoe het vorig jaar ook alweer ging bijvoorbeeld. Na "speciale" activiteiten vind ik het wel leuk om even te kijken, en ik vind het leuk om een algemeen beeld te hebben (af en toe kijk ik eens naar statistieken van de tijd ervoor). Maar juist omdat het horloge zelf best wel goed is hoef ik niet echt op GC te analyseren hoe individuele activiteiten gingen, dus het zou zomaar kunnen dat er activiteiten kwijtgeraakt zijn zonder dat ik het door had. Op mijn vorige FR heb ik een keer een maand niet gesynct, ik herinner me dat want de GPS fix werd steeds trager, toen ging ik zoeken naar een oplossing en vond ik dat het zou moeten helpen om te syncen (dat was inderdaad zo).

Ik heb een paar keer connectieproblemen gehad met Venu en phone. Na lang prutsen en meerdere keren app verwijderen/opnieuw installeren werkte het weer, maar toen vond ik best veel verhalen van mensen met hetzelfde probleem. Dan kun je dus best wel de lifestyle-always-on doelgroep zijn, maar toch onbedoeld data kwijtraken (vooral dus in combinatie met auto start, save, en tussendoor-activities als touwtjespringen). Ik zet ook wel eens bluetooth uit op mijn phone of horloge en dan denk ik er pas een paar dagen later aan om het weer aan te zetten, of op vakantie zet ik het bewust uit omdat ik offline wil zijn.

Nu ik het weet kan ik er wel voor zorgen dat het goedkomt door bewust te syncen voor een activiteit en heel goed op te letten in mijn pauzes zodat ik steeds autosave kan annuleren, maar ik vind het nog steeds echt suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blavlaa schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:14:
[...]

Dat is vreemd. Verschil met mij is dat ik niks verwijdert heb en toen de reinstall gedaan. Net nog uit gezet en weer aan binnen 2 min heb ik de watch face. Zelfs na een soft reset is hij er binnen 2 min weer. En ik heb er ook nog extra OSM op staan van NLD en GER.
Misschien eens op het Garmin forum kijken voor andere oplossingen.

Als je nog zin heb deze eens proberen.
Sorteren op newest daar heeft een "iSushi42" iets gedaan wat geholpen heeft.
Thanks, waardeer de moeite ;)

De garmin forums ken ik, ben daar ook redelijk actief... ondertussen van alles geprobeerd wat ik daar heb gezien (oa de methode van iSushi42).

Ook vaag dat wat voor mij werkt weer niet voor anderen lijkt te werken, sommigen helemaal nergens last van lijken te hebben en andere methodes weer niet voor mij werken.

Maar ik ben er nu letterlijk uren mee bezig geweest, ben er wel even klaar mee. Voor mij is het nu werkbaar met mijn workaround... mocht ik erachter komen dat ik echt dingen mis ga ik wel weer verder klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dlena Ik snap nu beter wat je bedoelt. Ik wist niet dat er Mediamarkten waren met Garmin afdelingen met dan ook nog eens Garmin medewerkers. Of is het dan gewoon een Mediamarkt medewerker die ze een Garmin shirt aangetrokken hebben, omdat hij/zij toevallig wat meer over deze materie weet (hoop ik)? Ik vind het namelijk opvallend dat hij/zij de Venu als upgrade voor een Forerunner aanraadt? |:( Dat is alleen maar zo als je een meer casual horloge wilt met een amoled touchscreen.

Verder wordt met activity tracking vaak niet de handmatig vastgelegde activiteiten bedoeld, maar meer zaken als stappen, trappen, slaap, (rust)hartslag en body battery. Dus niet de activiteiten met tijdmeting. Je ziet het ook al aan de specificaties van de Venu. Deze slaat 14 dagen aan activiteiten-trackinggegevens op, wat meer dan ruim voldoende is.

M.a.w., de ‘Garmin’ medewerker heeft je niet goed geholpen vind ik.

Wat betreft de autosave... kun je op de Venu bij het stoppen van een activiteit niet kiezen voor ‘hervat later’? Die optie gebruik ik altijd op mijn FR645M, als ik een activiteit met langere pauzes als één activiteit wil vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Allright, lang getwijfeld te hebben tussen de Polar Vantage, Grid x, en de Garmin FR 245-645 wil ik, als pure hardloper toch gaan voor de FR245m.

Goede keus? of is de 645 de betere keus? volgens mij is het enige echt relevante verschil het uiterlijk en de garmin pay optie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 13:28

Rhapsody

In Metal We Trust

ThatsHollywood schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:16:
Allright, lang getwijfeld te hebben tussen de Polar Vantage, Grid x, en de Garmin FR 245-645 wil ik, als pure hardloper toch gaan voor de FR245m.

Goede keus? of is de 645 de betere keus? volgens mij is het enige echt relevante verschil het uiterlijk en de garmin pay optie....
Hier een handig overzicht om ze te vergelijken: https://explore.garmin.com/nl-NL/forerunner/#compare

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
m0ridin schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:51:

Hier een Fenix 6S Pro (uiteraard, anders geen kaart). Opstarten duurt een seconde of 40. Navigatie gaat niet anders dan voor de update en horloge reageert nog net als daarvoor. Garmin Express toonde de update nog wel twee keer nadat deze al geïnstalleerd was. Na update naar nieuwste versie van Express geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Ik heb gisteren op mijn FR645M ook eens geprobeerd om een route te hardlopen die ik eerder op Strava had aangemaakt. Wat me opviel was dat zelf bij langere rechte paden met veelal 90 graden bochten, het horloge achter ligt op de werkelijkheid. Als ik zo’n 20m van de volgende afslag verwijderd ben, geeft het horloge aan dat het nog 40 meter is en bij de bocht dan nog 20m. Nu is dat geen probleem als je niet te maken hebt met meerdere opties qua bochten/afslaan, maar als je een trail loopt met meerdere paadjes, dan lijkt me dat op deze manier erg lastig.
Misschien was dat het inderdaad. Het leek in elk geval alsof de FR regelmatig te laat was met de 'afslag' weergeven. Dan moet je alsnog zelf kijken inderdaad.

@dlena Ik wil je probleem niet bagatelliseren maar ga je in de praktijk nu echt problemen krijgen met die 7 activiteiten? Ik ken niemand die niet minimaal 1x per dag in de buurt is van zijn smartphone en dan synct de Venu automatisch. Ikzelf sport 5x per week en had met de Venu nooit een probleem qua activiteiten bewaren. Zelfs met 2x wandelen, 2x mediteren heb je nog 3 activiteiten op een dag over, er van uitgaande dat je maar 1x per dag kunt synchroniseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
ThatsHollywood schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:16:

Niet te zeggen. 645 is een iets ouder model. Maar uiteindelijk hebben beide horloges bepaalde features die het andere horloge niet heeft. Afhankelijk van of je die ook echt gaat gebruiken kan het zijn dat voor jou de 645 de betere keuze is maar ook prima dat juist de 245 meer te bieden heeft. Vergelijk de features en kijk aan de hand van de verschillen wat voor jou het beste is. Als het vervolgens alsnog lood om oud ijzer is dan kan je nog mee laten wegen dat de 245 nieuwer is en waarschijnlijk nog iets langer van updates en extra features wordt voorzien. Maar staar je daar niet blind op en kijk vooral naar wat er nu al op zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Thx!
Valorian schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Niet te zeggen. 645 is een iets ouder model. Maar uiteindelijk hebben beide horloges bepaalde features die het andere horloge niet heeft. Afhankelijk van of je die ook echt gaat gebruiken kan het zijn dat voor jou de 645 de betere keuze is maar ook prima dat juist de 245 meer te bieden heeft. Vergelijk de features en kijk aan de hand van de verschillen wat voor jou het beste is. Als het vervolgens alsnog lood om oud ijzer is dan kan je nog mee laten wegen dat de 245 nieuwer is en waarschijnlijk nog iets langer van updates en extra features wordt voorzien. Maar staar je daar niet blind op en kijk vooral naar wat er nu al op zit. ;)
Thx, als ik zo het schema met verschillen bekijk en daarmee de opmerking dat de 245 nieuwe is is de keus gemaakt (en ik vind den 245m mooier :P )

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ThatsHollywood Zou ook mijn keuze zijn. Superfijn horloge de 245 :)
Pagina: 1 ... 150 ... 324 Laatste