Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Als het weer vrij constant is klopt de hoogte vrij aardig, wanneer je op dezelfde plek blijft klopt de weersvoorspelling ook vrij aardig. Het probleem is alleen dat je daar niet altijd invloed op hebt. Ga je een rondje lopen en wordt het avond dan kan dat al zo je hoogte beïnvloeden. Feitelijk hetzelfde als alle andere metrieken. Leuk om te hebben, maar het blijft natuurlijk wel gewoon een consumentengadget.PatrickC schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:24:
Perfect hoeft hij ook niet te werken.En thuis heb ik er ook niet zo veel aan, want dat zijn maar een paar hoogtemeters in m’n vaste trainingsrondjes. Maar toen ik afgelopen maart 2 rondjes over het circuit van Spa Francorchamps rende, een circuit met toch wel flink wat hoogtemeters, klopte het toch behoorlijk goed en dan vind ik het toch wel een nuttige toevoeging.
Neemt niet weg dat ik ook gewoon blij ben da het er op zit hoor, begrijp me niet verkeerd.:)
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Denk het niet dat iemand hier die keuze gemaakt heeft, ben wel benieuwd naar je ervaringenShiny Disco schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:44:
Iemand ervaring met de Amazfit T-rex? Ik krijg deze morgen binnen als sporthorloge. De Rugged stijl van het horloge met alle certificeringen heeft me over de streep getrokken.
Nice, gewone of een sapphire?Pelox schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:14:
[...]
Jazeker!
Bouwkwaliteit en uiterlijk van de fenix en gebruikte materialen. De navigatie functie, langere accuduur en een iets groter formaat.
De F5 beschadigde ook sneller door de metalen rand. Ik liep 1x langs de muur en er zaten schaafplekken op de bezel. Op het kunststof van de FR veeg je alles inderdaad weg. Maar F5 heeft wel een meer premium look door de bezel.
Je moet ook niet langs een muur lopen met een metalen behuizingAghanim schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:54:
@Pelox ik wil je pret niet bederven maar ik had een F5 en daarna een 245 en de GPS van de 245 bleek veel beter. Over de F5 zijn veel klachten rondom GPS, juist vanwege de behuizing. Wellicht is dat beter bij de 5 plus maar wel goed om voor jezelf te bepalen of je in de praktijk tevreden bent.
De F5 beschadigde ook sneller door de metalen rand. Ik liep 1x langs de muur en er zaten schaafplekken op de bezel. Op het kunststof van de FR veeg je alles inderdaad weg. Maar F5 heeft wel een meer premium look door de bezel.
Heb nu 3 jaar de suunto spartan trainer steel, ik ben nogal zuinig op mijn spullen en er zit nog geen krasje op. Hopelijk blijft dat ook zo met de f5+. Gps gaan we ervaren.. fingers crossed..
Zero.
De Fenix 5 plus heeft, net als de 245 en andere nieuwere Garmins, ook de Galileo satellieten die zorgen voor een betere GPS ontvangst.Aghanim schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:54:
@Pelox ik wil je pret niet bederven maar ik had een F5 en daarna een 245 en de GPS van de 245 bleek veel beter. Over de F5 zijn veel klachten rondom GPS, juist vanwege de behuizing. Wellicht is dat beter bij de 5 plus maar wel goed om voor jezelf te bepalen of je in de praktijk tevreden bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij niet, maar het schijnt al wel een verbetering te geven.Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:35:
Is Galileo onderhand al eens af dan?
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Echter blijft het nogal low-budget en twijfel ik nogal of ik niet gewoon eens wat fatsoenlijks moet aanschaffen zoals een Garmin of Polar horloge. Of een Apple Watch, gezien de rest van electronica voornamelijk van Apple is, echter vind ik die batterijduur echt belachelijk kort en ga ik me daar waarschijnlijk aan ergeren...
Heb overigens nog geen dedicated fietscomputer, zou mooi zijn als een en ander ook in het horloge kan worden geregistreerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Chriztiaan op 27-05-2020 23:19 ]
Zijn verschillende opties. Je kan een tweedehands multisport horloge kopen en kijken of het wat voor je is. Je hebt ook voor sommige horloges fietsadapters.Chriztiaan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:18:
Ben de laatste tijd wat fanatieker aan het hardlopen en wielrennen, heb nu alleen een Mi Band 4 voor hartslagregistratie. Inmiddels al iemand ervaringen met de Amazfit Bib S? Die voldoet ip aan m'n minimumeisen: hartslag en GPS. M'n trainingen registreer ik nu via m'n iPhone met Runtastic/Adidas Running en Strava.
Echter blijft het nogal low-budget en twijfel ik nogal of ik niet gewoon eens wat fatsoenlijks moet aanschaffen zoals een Garmin of Polar horloge. Of een Apple Watch, gezien de rest van electronica voornamelijk van Apple is, echter vind ik die batterijduur echt belachelijk kort en ga ik me daar waarschijnlijk aan ergeren...
Heb overigens nog geen dedicated fietscomputer, zou mooi zijn als een en ander ook in het horloge kan worden geregistreerd.
Of je koopt een instapmodel sporthorloge. Bepaal voor jezelf wat je budget is en wat je minimale eisen zijn.
Zero.
Het is "affer" dan een jaar geleden, maar volgens mij zijn gps-systemen in het algemeen nooit echt af.Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:35:
Is Galileo onderhand al eens af dan?
Gelukkig zijn ze voor meer bestemd dan alleen positie bepaling. Maar volgens mij zijn inmiddels alle 22 "beoogde" satellieten in orbit, geen idee of er meer komen (vast wel) en wat er nog meer in petto gaat zijn
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als ik nu even op Wikipedia kijk moet Galileo er uiteindelijk 30 hebben, eind 2021. Nog verre van af zou ik dan dus denken. Ik herinner me wel inderdaad een aantal van ergens in de twintig vanaf waar het betrouwbaar genoeg zou zijn om überhaupt te gebruiken. Het zou kunnen dat we die grens onderhand wel gepasseerd zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fenix 5 ook, ook al zegt Garmin van niet.TR1969 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:18:
[...]
De Fenix 5 plus heeft, net als de 245 en andere nieuwere Garmins, ook de Galileo satellieten die zorgen voor een betere GPS ontvangst.
Ik teken nergens meer voor
Wel met de gewone bip (heeft m'n zoon en die doet wat hij moet doen), heb nog wel een optie voor je: mijn Amazfit Stratos is te koop, althans, als ik zelf de knoop heb doorgehakt. Goedkoop en voldoet ook prima (en synct ook naar Strava) en biedt bovendien ook lokale muziek via BT.Chriztiaan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:18:
Ben de laatste tijd wat fanatieker aan het hardlopen en wielrennen, heb nu alleen een Mi Band 4 voor hartslagregistratie. Inmiddels al iemand ervaringen met de Amazfit Bib S? Die voldoet ip aan m'n minimumeisen: hartslag en GPS. M'n trainingen registreer ik nu via m'n iPhone met Runtastic/Adidas Running en Strava.
Die zijn toch helemaal niet bedoeld voor locatiebepaling, maar vooral voor dataverkeer? Het lijkt me niet dat die iets gaan bijdragen.Valorian schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:20:
Kunnen de starlink-satelieten van musk potentieel ook nog iets gaan bijdragen aan (betere) locatiebepaling In de toekomst?
Punctuality is the politeness of kings
Inmiddels heb ik ruim een jaar de F5+ saphire in gebruik en de GPS van m'n voorgaande Forerunner 735XT was een stuk beter. T.o.v. de 735XT zie je op je GPS tracks meer "geslinger" terwijl je bijvoorbeeld gewoon over een recht fietspad loopt / fietst.TR1969 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:18:
[...]
De Fenix 5 plus heeft, net als de 245 en andere nieuwere Garmins, ook de Galileo satellieten die zorgen voor een betere GPS ontvangst.
Ook opvallend is dat het horloge soms erg veel variatie laat zien op de huidige pace tijdens het hardlopen. Er zit soms wel meer dan 1min/km verschil tussen terwijl ik dan wel gewoon constant loop. Dit zie je vooral terug wanneer je net een haakse bocht gemaakt hebt, of wanneer er wat bomen in de buurt staan.
Het is dat ik het horloge gekregen heb, anders had ik het denk ik wel teruggestuurd want voor zo'n duur horloge vind ik het erg matig.
Ook de zwarte afwerking van het horloge is helaas niet echt krasbestendig. Ondanks dat ik erg zuinig ben op het horloge is op sommige randen de zwarte lak inmiddels weggesleten. Ik wou juist de saphire uitvoering met het idee dat deze langer netjes zou blijven

Slaap tracking is ook wel een puntje waar Garmin echt nog stappen zou kunnen maken. Soms wordt ik 's nachts wakker, en druk ik het verlichtingsknopje van m'n horloge in om te kijken hoe laat het is, maar het algoritme is van mening dat ik dan gewoon nog steeds lig te slapen. Vreemd...
Ondanks bovengenoemde punten ben ik wel erg blij met m'n horloge en denk ik dat Garmin qua software/beleving wel een stuk verder is dan b.v. een Polar. Wel denk ik dat een eventuele volgende Garmin toch weer een Forerunner (945/955 in de toekomst?) wordt ipv een Fenix...
M'n vriendin is inmiddels ook druk gaan sporten en zou ook graag een sport horloge willen. Nog aan het twijfelen tussen een Vivoactive 4s en de Venu. Persoonlijk vind ik de Venu wel erg mooi (tof display) maar haar interesse lijkt toch meer naar de VA 4s te gaan... Keuzes keuzes...
Ik vraag het niet voor niets natuurlijk, ik heb er zelf werkelijk geen idee van wat een sateliet precies kan en wat de verschillen zijndreamscape schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:02:
[...]
Die zijn toch helemaal niet bedoeld voor locatiebepaling, maar vooral voor dataverkeer? Het lijkt me niet dat die iets gaan bijdragen.
Hier andersom: bijna 2 jaar een 5X+ en die ziet er nog prima uit, het is maar net wat je er mee doetRobsta86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:28:
[...]
Inmiddels heb ik ruim een jaar de F5+ saphire in gebruik en de GPS van m'n voorgaande Forerunner 735XT was een stuk beter. T.o.v. de 735XT zie je op je GPS tracks meer "geslinger" terwijl je bijvoorbeeld gewoon over een recht fietspad loopt / fietst.
Ook opvallend is dat het horloge soms erg veel variatie laat zien op de huidige pace tijdens het hardlopen. Er zit soms wel meer dan 1min/km verschil tussen terwijl ik dan wel gewoon constant loop. Dit zie je vooral terug wanneer je net een haakse bocht gemaakt hebt, of wanneer er wat bomen in de buurt staan.
Het is dat ik het horloge gekregen heb, anders had ik het denk ik wel teruggestuurd want voor zo'n duur horloge vind ik het erg matig.
Ook de zwarte afwerking van het horloge is helaas niet echt krasbestendig. Ondanks dat ik erg zuinig ben op het horloge is op sommige randen de zwarte lak inmiddels weggesleten. Ik wou juist de saphire uitvoering met het idee dat deze langer netjes zou blijven![]()
Slaap tracking is ook wel een puntje waar Garmin echt nog stappen zou kunnen maken. Soms wordt ik 's nachts wakker, en druk ik het verlichtingsknopje van m'n horloge in om te kijken hoe laat het is, maar het algoritme is van mening dat ik dan gewoon nog steeds lig te slapen. Vreemd...
Ondanks bovengenoemde punten ben ik wel erg blij met m'n horloge en denk ik dat Garmin qua software/beleving wel een stuk verder is dan b.v. een Polar. Wel denk ik dat een eventuele volgende Garmin toch weer een Forerunner (945/955 in de toekomst?) wordt ipv een Fenix...
M'n vriendin is inmiddels ook druk gaan sporten en zou ook graag een sport horloge willen. Nog aan het twijfelen tussen een Vivoactive 4s en de Venu. Persoonlijk vind ik de Venu wel erg mooi (tof display) maar haar interesse lijkt toch meer naar de VA 4s te gaan... Keuzes keuzes...
Wat betreft slaaptracking..ik kan me voorstellen dat er een bepaalde delay in zit, dat je even iets meer moet bewegen wil het horloge echt weten dat je niet meer aan het slapen bent.
Maar wat je er echt aan heb..nutteloos wat mij betreft. Als ik ruk slaap weet ik ook zonder tracking dat wel, idem als ik goed geslapen heb. En stel dat je voor je gevoel goed geslapen heb en je horloge zegt van niet..of andersom? Wat dan? Maar goed, wellicht hebben anderen er wel wat aan.
Hi Ha Hopjesvla
even bellen of je verschil terug mag, anders eerste bestelling annuleren en opnieuw bestellen, lijkt me?Pelox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:38:
Gisteren de fenix 5 plus besteld bij runningxpert voor 429.. is ie nu 418..
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Voor 11 euro besparing iets annuleren en opnieuw bestellen? Met beetje “pech” is het al ter post of te ver om uit het hele verzendtraject te halen en levert het alleen maar gedoe op van ontvangen, terugsturen, nieuwe ontvangen etc etc. Zou daar echt geen moeite in stoppen. Dan maar 3 biertjes minder deze maand.rockhopper schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:53:
[...]
even bellen of je verschil terug mag, anders eerste bestelling annuleren en opnieuw bestellen, lijkt me?
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 28-05-2020 10:06 ]
Heb een mail gestuurdrockhopper schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:53:
[...]
even bellen of je verschil terug mag, anders eerste bestelling annuleren en opnieuw bestellen, lijkt me?
Zero.
Curieus, volgens de badges ben jij karmakoning van 'GPS'.Valorian schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:40:
[...]
Ik vraag het niet voor niets natuurlijk, ik heb er zelf werkelijk geen idee van wat een sateliet precies kan en wat de verschillen zijn..
Dan zou je toch verwachten dat je weet wat zo'n ding doet.
(en hoe je satelliet spelt
Nee, geintje, ik weet hoe die karmapunten en badges werken. Dat je veel actief bent in een topic met een dergelijk onderwerp, betekent nog niet dat je de achterliggende techniek kent. Dat snap ik. Als we verstand hebben van hardlopen en daar een badge voor verdienen, zijn we ook nog geen fysiotherapeut of inspanningsfysioloog.
Punctuality is the politeness of kings
Ha die had ik niet eens gezien. Denk dat dat inderdaad vooral te maken heeft met dat ik single ben dus teveel op tweakers rondhang, door corona niet veel anders kan doen, etc. Mijn leven is op dit moment beperkt tot Thuiswerk+Hardlopen+Eten+Media-consumeren+Slapen ..dreamscape schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Curieus, volgens de badges ben jij karmakoning van 'GPS'.
Dan zou je toch verwachten dat je weet wat zo'n ding doet.
(en hoe je satelliet spelt)
Nee, geintje, ik weet hoe die karmapunten en badges werken. Dat je veel actief bent in een topic met een dergelijk onderwerp, betekent nog niet dat je de achterliggende techniek kent. Dat snap ik. Als we verstand hebben van hardlopen en daar een badge voor verdienen, zijn we ook nog geen fysiotherapeut of inspanningsfysioloog.

It's just technology, not religion
De meeste garmin toestellen kun je verbinden met ANT+ sensoren, waaronder bijvoorbeeld een snelheidssensor en een cadanssensor op de fiets. Daarmee wordt je horloge meteen ook een fietscomputer. De garmin toestellen zijn platform onafhankelijk en zijn dus prima voor iphones te gebruiken. De vivoactive is heel betaalbaar en heeft daarmee een super prijs/kwaliteit verhouding en ziet er ook nog eens netjes uit.Chriztiaan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:18:
Ik heb de Venu een paar weken gehad als opvolger van de Fenix 5s plus. Uiteindelijk toch maar weer retour gestuurd. Uiteindelijk wegen de voordelen van het Oled scherm niet op tegen de nadelen. Het scherm is niet 'always on' maar springt snel terug naar een spaarstand (waarin je weinig voordeel hebt van Oled). Tijdens het sporten vond ik het scherm minder goed af te lezen dan transflective varianten en de batterijduur is minder. Je hebt dus maar heel beperkt voordeel van het Oled scherm. De vivoactive 4s is ook net weer wat kleiner, dus waarschijnlijker wat subtieler op een dames pols.Robsta86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:28:
[...]
In zijn algemeenheid ben ik vrij tevreden met de nauwkeurigheid van de 945, maar dan nog zie je dat ie incidenteel de mist ingaat. Ter illustratie.chaola schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:43:
Nog even over Galileo: een paar weken terug heb ik mijn Vantage V ook op Galileo ingesteld. En ik dacht echt dat er een verbetering te zien was in nauwkeurigheid, maar de laatste de dagen is het weer rommel. Dus nee, dat is ook de oplossing niet. Het enige wat lijkt te helpen om goede resultaten te krijgen met die Sony chip is de behuizing (geen metaal maar kunststof) en een grote antenne. Dat laatste zou de reden zijn waarom de nieuwe Polar Grit X het beter doet dan de Vantage V. En als ik ga loeren bij Strava gebruikers hier in de buurt lijkt ook de FR 945 het vrij goed te doen. Beter nog dan de FR245, zou dat kunnen? Door zijn grotere behuizing heeft die misschien ook een grotere antenne dan de 245? Ik begin stilaan ook de overstap te overwegen, maar die 945 zakt zóó weinig in prijs, zeker in vergelijking met de Fenix. Zelfs de 6 zie je soms al voor minder dan 500 euro.
Tevens klopt soms de track wel goed, maar fluctueerde het tempo in hoge mate tussen 4:00 - 7:00 min/km, terwijl ik dan vlak 5:30 loop. De track en de stats zien er dan weer prima uit
Dit zijn zaken waar mijn good old Suunto Ambit véél beter en consequenter in was. Verder dik tevreden met de 945 hoor, maar dit is een gebied waar zaken in de afgelopen jaren eerder achteruit gegaan zijn dan vooruit
Voornaamste tip om de kwaliteit te verbeteren is om de registratie op iedere seconde te zetten (in tegenstelling tot de standaard "smart"). En uiteraard het obligate wachten met bewegen totdat je het gps-fix bliepje hebt gehad. Ik bemerk geen verschil tussen alleen GPS of een combi oid.
If you can see, look. If you can look, observe
Dit is dus allemaal niks he.. Ik heb dan ook nu net mijn bestelling voor de fenix 5 plus geannuleerd. Ik krijg mijn geld terug.Roozzz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:45:
[...]
In zijn algemeenheid ben ik vrij tevreden met de nauwkeurigheid van de 945, maar dan nog zie je dat ie incidenteel de mist ingaat. Ter illustratie.
Tevens klopt soms de track wel goed, maar fluctueerde het tempo in hoge mate tussen 4:00 - 7:00 min/km, terwijl ik dan vlak 5:30 loop. De track en de stats zien er dan weer prima uit![]()
Dit zijn zaken waar mijn good old Suunto Ambit véél beter en consequenter in was. Verder dik tevreden met de 945 hoor, maar dit is een gebied waar zaken in de afgelopen jaren eerder achteruit gegaan zijn dan vooruit![]()
Voornaamste tip om de kwaliteit te verbeteren is om de registratie op iedere seconde te zetten (in tegenstelling tot de standaard "smart"). En uiteraard het obligate wachten met bewegen totdat je het gps-fix bliepje hebt gehad. Ik bemerk geen verschil tussen alleen GPS of een combi oid.
Vanmorgen nog een rondje gedaan met mijn suunto, perfecte gps en binnen 1 sec gelocked. Gps is voor mij echt het belangrijkste. Ik hou het nog even bij mijn suunto tot er een echt goed alternatief is. Ik ga echt geen 400/500 euro uitgeven voor dit soort ellende.
Zero.
Nee, even serieus, ik heb het met de 245 zelf nog niet voorgehad (en jij blijkbaar ook niet met de Suunto) maar ik denk dat een GPS altijd wel eens wat kuren kan vertonen. Zolang het niet consequent is, valt er imho nog mee te leven. Als Garmin niet actief hun implementatie en alles wat ermee verbonden is, gaat aanpakken zal er weinig veranderen. Horloges moeten nu eenmaal kleiner, sneller, zuiniger, meer feature packed en dan worden er al eens compromissen gemaakt die nadelig uitpakken voor GPS-gerelateerde dingen, gok ik zo.
Dat ontken ik zeker niet. Als je sporters hebt (en die zijn er ongetwijfeld) die het niet erg vinden om een "baksteen" rond hun pols te knopen om daarmee stevigere trailruns of langere afstanden te lopen, denk ik dat ze meer baat hebben bij een langere batterijduur en nauwkeurigere locatiebepaling dan de looks en het gewicht van de horloge. Maar ja, meeste mensen willen 'm 24/7 dragen dus gaat dat niet op. Het zou idd wel interessant zijn om zo'n één à twee modellen in het assortiment te hebben, maar goed. Da's niet aan mij om te bepalenFrenz64 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:43:
Maar je zou toch verwachten @Sander dat er ruimte in de markt zou zijn (al was het alleen maar voor tweakers) voor een meer nauwkeurige variant van Garmin of een merk dat zich zou specialiseren, die energie onzuiniger is of een dikke vette batteij zou hebben?
It's just technology, not religion
Denk het niet, 99 van de 100 mensen boeit dat namelijk geen hol. Zolang men kan zien wat het rondje was is het goed, voor een totale duur en gemiddelde snelheid maakt het ook weinig uit. Je merkt het meestal ook pas als je hem op groot scherm zet of inzoomt.Frenz64 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:43:
Maar je zou toch verwachten @Sander dat er ruimte in de markt zou zijn (al was het alleen maar voor tweakers) voor een meer nauwkeurige variant van Garmin of een merk dat zich zou specialiseren,
Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook wel ergerlijk vind als ik door een bos gelopen heb en hij wiebert wat heen en weer naast het pad. Netto heb ik daar natuurlijk helemaal geen last van, ik ben gewoon een luie hardloper, geen cartograaf.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar GPS bij wedstrijden en tussen horloges onderling zit zeker veel afwijking, heeft volgens mijn meer te maken met hoe vaak hij een meting doet elke seconde of...
Laatst met maatje exact naast/elkaar gelopen en hele andere ronde tijden etc.
Tja, ik denk dan wel: hoe nauwkeurig wil je het hebben? Heb inmiddels al best wat Garmins gehad en eigenlijk altijd best tevreden over de GPS. De voorlaatste was een Fenix 5s plus.Prima fix en betrouwbaarheid. Mijn vriendin heeft een vivoactive 3. Zij fiets elke week meerdere keren exact het zelfde rondje en op een afstand van 22km zit er dan soms een paar meter verschil in. Het zal best zijn dat de Suunto Ambit wellicht nog nauwkeuriger is, maar ik vraag me af wat een paar meter meer of minder nou echt uitmaakt in de beleving.Pelox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:31:
[...]
Dit is dus allemaal niks he.. Ik heb dan ook nu net mijn bestelling voor de fenix 5 plus geannuleerd. Ik krijg mijn geld terug.
Vanmorgen nog een rondje gedaan met mijn suunto, perfecte gps en binnen 1 sec gelocked. Gps is voor mij echt het belangrijkste. Ik hou het nog even bij mijn suunto tot er een echt goed alternatief is. Ik ga echt geen 400/500 euro uitgeven voor dit soort ellende.
Ik wil het heel nauwkeurig hebben. In ieder geval net zo goed als dat ik nu heb en blijkbaar lukt dat niet met de sony chipset in zowat alle sporthorloges die er nu op de markt zijn.Kasj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:18:
[...]
Tja, ik denk dan wel: hoe nauwkeurig wil je het hebben? Heb inmiddels al best wat Garmins gehad en eigenlijk altijd best tevreden over de GPS. De voorlaatste was een Fenix 5s plus.Prima fix en betrouwbaarheid. Mijn vriendin heeft een vivoactive 3. Zij fiets elke week meerdere keren exact het zelfde rondje en op een afstand van 22km zit er dan soms een paar meter verschil in. Het zal best zijn dat de Suunto Ambit wellicht nog nauwkeuriger is, maar ik vraag me af wat een paar meter meer of minder nou echt uitmaakt in de beleving.
Zero.
Afhankelijk van wat 'het' is, maar als dit voor jou tempo en afstand is, zou je Stryd eens moeten overwegen. Is ook beter dan de GPS van de Ambit 3. Als je ook es wat complexere workouts wilt maken, kan dit prima met een Polar of Garmin. Workouts plannen op vermogen is eigenlijk met alle horloges nog wel een dingetje.Pelox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:04:
[...]
Ik wil het heel nauwkeurig hebben. In ieder geval net zo goed als dat ik nu heb en blijkbaar lukt dat niet met de sony chipset in zowat alle sporthorloges die er nu op de markt zijn.
Is zeker een optie! Ik heb ook nog een tegoedbon van de runnersworld liggen, daar hebben ze de polar grit x.. ook het overwegen waard. Ik loop morgen even bij ze binnen.BernieW schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:45:
[...]
Afhankelijk van wat 'het' is, maar als dit voor jou tempo en afstand is, zou je Stryd eens moeten overwegen. Is ook beter dan de GPS van de Ambit 3. Als je ook es wat complexere workouts wilt maken, kan dit prima met een Polar of Garmin. Workouts plannen op vermogen is eigenlijk met alle horloges nog wel een dingetje.
Zero.
Budget is een beetje hoe gek ik mezelf laat maken... 2e hands is wel een goede optiePelox schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:22:
[...]Zijn verschillende opties. Je kan een tweedehands multisport horloge kopen en kijken of het wat voor je is. Je hebt ook voor sommige horloges fietsadapters.
Of je koopt een instapmodel sporthorloge. Bepaal voor jezelf wat je budget is en wat je minimale eisen zijn.
Stratos is idd leuk, welke versie heb je? Heb misschien wel interesse, mits in redelijk staat natuurlijk en nog acceptabele batterijduur.Frenz64 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:37:
Wel met de gewone bip (heeft m'n zoon en die doet wat hij moet doen), heb nog wel een optie voor je: mijn Amazfit Stratos is te koop, althans, als ik zelf de knoop heb doorgehakt. Goedkoop en voldoet ook prima (en synct ook naar Strava) en biedt bovendien ook lokale muziek via BT.
Ga ik eens bekijken, thanks.Kasj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:58:
De meeste garmin toestellen kun je verbinden met ANT+ sensoren, waaronder bijvoorbeeld een snelheidssensor en een cadanssensor op de fiets. Daarmee wordt je horloge meteen ook een fietscomputer. De garmin toestellen zijn platform onafhankelijk en zijn dus prima voor iphones te gebruiken. De vivoactive is heel betaalbaar en heeft daarmee een super prijs/kwaliteit verhouding en ziet er ook nog eens netjes uit.
Dat is misschien wel wat erg rigoureus; het zijn incidenten hèPelox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:31:
[...]
Dit is dus allemaal niks he.. Ik heb dan ook nu net mijn bestelling voor de fenix 5 plus geannuleerd. Ik krijg mijn geld terug.
Ik zie veel stryd verwijzingen waarmee je dit beter kan meten. Ongetwijfeld waar. Maar voor dit soort zaken gebruik je die dan toch eigenlijk als een basale footpod? Die je kan oppikken voor minder dan de helft... Dan heb je geen power, maar dat is voor tempo en afstand e.d. toch niet relevant? Of mis ik iets?
Zelf geen ervaring mee, maar mits je die kalibreert en op asfalt loopt schijnt dat erg accuraat te zijn. Ik loop teveel onverhard om het zelfs maar te overwegen.
If you can see, look. If you can look, observe
Inmiddels ook niet meer nu Stryd ook een Garmin IQ-app heeft waarmee je workouts op vermogen kunt uitvoeren. Ik loop er inmiddels anderhalve maand mee en dat werkt echt perfect!BernieW schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:45:
[...] Workouts plannen op vermogen is eigenlijk met alle horloges nog wel een dingetje.
Zou voor jou handig zijn om eens een horloge met de nieuwste GPS chipsets in je eigen loopomgeving met de good old Ambit 3 te kunnen vergelijken. Je kunt allicht bij Runnersworld vragen wat er mogelijk is.Pelox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:52:
[...]
Is zeker een optie! Ik heb ook nog een tegoedbon van de runnersworld liggen, daar hebben ze de polar grit x.. ook het overwegen waard. Ik loop morgen even bij ze binnen.
Heb de nieuwe app nog niet gebruikt, moet mezelf nog over de drempel heen helpen om de workouts op het horloge te creëren ipv laptop of smartphone. Gebruik nu nog de Power Run datafield. De 6 datavelden bevallen me goed, workouts op vermogen met alerts is wat omslachtiger.elastiek schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:19:
[...]
Inmiddels ook niet meer nu Stryd ook een Garmin IQ-app heeft waarmee je workouts op vermogen kunt uitvoeren. Ik loop er inmiddels anderhalve maand mee en dat werkt echt perfect!
Ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt bij de lokale runnersworld inderdaad, dan gaan we even kijken wat er mogelijk is.BernieW schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:49:
[...]
Zou voor jou handig zijn om eens een horloge met de nieuwste GPS chipsets in je eigen loopomgeving met de good old Ambit 3 te kunnen vergelijken. Je kunt allicht bij Runnersworld vragen wat er mogelijk is.
Voor een marathon misschien niet, maar de serieuze sporters zullen het dan ook echt niet tof vinden. Ik wil gewoon dat mijn gegevens zo goed mogelijk kloppen. Ik zal daarin vast niet de enige zijn. Zodra ik een fout in de gps zie in 1 van mijn trainingen dan stoor ik mij daar echt aan en ga ik zelf mijn tijden proberen te herberekenen. En dan scheelt dat bijvoorbeeld 30 sec op 22 km maar dat is wel 30 sec.Aghanim schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:08:
@Pelox wat is precies de reden dat het bij jou ultra nauwkeurig moet zijn? Ik kan niet voor de rest hier spreken maar ik doe geen recordpogingen om de marathon <2 uur te lopen dus die relatief kleine afwijking van GPS heeft nu ook weer niet zo veel impact.
[ Voor 46% gewijzigd door Pelox op 28-05-2020 20:40 ]
Zero.
Ja mensen verschillenAghanim schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:45:
Ik ben ook een serieuze sporter maar kijk never nooit naar de kwaliteit van mijn tracks. Als je werkelijk handmatig zaken herberekent zou ik inderdaad voor een zeer nauwkeurige GPS gaan.
Ik ken een meervoudig Nederlands, Europees en wereldkampioen in de duathlon en die gebruikt enkel en alleen een stopwatch.. een oude Casio of zo. That's it. Doet alles puur op gevoel. Zijn trainer houdt zich bezig met de getallen.
Zero.
Onder tunneltje door, stukje met paar bomen en hoppa zo ff paar meter kwijt of erbij.
Beste combi is vlgs mij gps voor de tracks en een Stryd voor de precisie qua (actual) pace en afstand.
Inmiddels is het proces om een workout op het horloge te maken sterk vereenvoudigd. En in de beta is het al mogelijk om workouts vanuit de Stryd-trainingsprogramma's met je horloge te synchroniseren. Dat komt straks ook voor zelfgemaakte workouts.BernieW schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:49:
[...]
Heb de nieuwe app nog niet gebruikt, moet mezelf nog over de drempel heen helpen om de workouts op het horloge te creëren ipv laptop of smartphone. Gebruik nu nog de Power Run datafield. De 6 datavelden bevallen me goed, workouts op vermogen met alerts is wat omslachtiger.
Voor mij weegt het voordeel van het trainen in vermogenszones echt wel op tegen het nadeel van het maken van custom-workouts op het horloge zelf.
Dat klinkt goed. Zit niet in het beta programma van Stryd, zal dus nog even geduld moeten hebben.elastiek schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:00:
[...]
En in de beta is het al mogelijk om workouts vanuit de Stryd-trainingsprogramma's met je horloge te synchroniseren. Dat komt straks ook voor zelfgemaakte workouts.
Op zich is trainen in vermogenszones met datafield Run Power ook goed te doen. Moet alleen bij voor iedere training even de zones van de blokken in het field invullen om alerts te krijgen als ik buiten de zone loop. Dit kan gewoon met Garmin Connect. Maar is natuurlijk wel meer werk, met kans op fouten.
Hopelijk komt de update om eigen workouts in Powercenter of op de telefoon aan te maken en dan naar Garmin uploaden snel, kijk er naar uit. Goed bezig daar bij Stryd.
Omdat de prijs 2,5 procent, 11 euro, is gedaald?rockhopper schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:53:
[...]
even bellen of je verschil terug mag, anders eerste bestelling annuleren en opnieuw bestellen

Je zadelt daarmee die bedrijven op met een hoop kosten, vroeg of laat wordt dat weer verdisconteerd in de prijzen. Het mag maar netjes vind ik het niet, accepteer dat prijzen fluctueren en dat dit voorkomt.
Goed ik geef toe dat het annuleren en opnieuw bestellen -mogelijk- extra kosten met zich meebrengt. In het geval het al verstuurd zou zijn dus, en ja dat is niet netjes.
Maar ik reageerde op een aankoop van minder dan 24u geleden, dus waarschijnlijk nog niet verzonden. In mijn ogen ben je dan een dief van je eigen portemonnee als je niet even belt met de mogelijkheden.
Ik ben geen voorstander van onnodig heen en weer versturen, maar als er dus nog niets verzonden is verwacht ik dat een bedrijf netjes meewerkt. Als ze dit niet doen en het is nog niet verzonden, dan annuleer ik de bestelling en bestel opnieuw. Ik zie dit niet als een hoop extra kosten. Als het al verzonden is dan beschouw ik het als pech gehad (voor mij) en laat ik het persoonlijk daarbij.
Je kan het bedrag van 2,5% en/of 11€ als nutteloos / de moeite niet, beschouwen, maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Ik loop nu met mijn Amazfit GTR die het (in mijn geval) redelijk doet maar het is algemeen bekend dat de GPS hiervan nogal onnauwkeuig is. Daarnaast lijkt het me ook interessant om meer informatie te verzamelen dan alleen de route en tijden. Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op Suunto maar kan moeilijk kiezen tussen deze 2 modellen:
- Suunto Spartan Sport Wrist HR: €189,98 (met cadeaukaart van winkel, standaard 249,98)
- Suunto 9: ca. €300 zonder waardebon (in de winkel waar ze de Spartan Sport Wrist HR hebben kom ik met waardebeon uit op €323 maar hier zou ik deze dan uiteraard niet kopen).
De Suunto 9 schijnt (veel) langer te doen met de batterij dan de Spartan Wrist HR en ook betere GPS te hebben (ondersteuning voor meer satelietsystemen). Daarentegen heeft de Spartan geloof ik een betere hartslagmeting...? Verder zie ik echter weinig grote verschillen en denk dat ik met beide uit de voeten zou kunnen.
Concreet is mijn vraag dus of iemand ervaring heeft met beide en/of iets kan zeggen over of de 9 het prijsverschil waard is (is er een belangrijke functie die de Spartan mist?) of heeft de Spartan Sport Wrist HR al voldoende functionaliteit te bieden?
Of iets volstaat of niet, kunnen wij natuurlijk niet voor jou beslissen zonder dat je aangeeft wat je allemaal wil. Mijn advies is om even te kijken op de site van dcrainmaker en dan met name de reviews van beide toestellen.JdJtA schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:14:
Sinds een paar weken ben ik ook weer echt actief aan het hardlopen en me nu ook aan het oriënteren op een 'echt' sporthorloge. Ik loop ongeveer 15 a 20 km per keer en 2 keer per week (dus ongeveer 3 tot 4 uur per week sporten met GPS). Meestal loop ik in relatief open terrein (weilanden e.d.) maar ook regelmatig in duingebieden.
Concreet is mijn vraag dus of iemand ervaring heeft met beide en/of iets kan zeggen over of de 9 het prijsverschil waard is (is er een belangrijke functie die de Spartan mist?) of heeft de Spartan Sport Wrist HR al voldoende functionaliteit te bieden?
Ik verwacht dat er weinigen hier ervaring hebben met suunto, laat staan beide toestellen. Er gebeurt bij deze maker weinig vernieuwends en ze zijn behoorlijk aan de prijs als je kijkt naar wat ze leveren. Desalniettemin kan het toch zijn dat het een goed toestel is voor jou.
Dus een wedervraag voor jouw vraag, waarom ben je op deze twee kandidaten uitgekomen? Als het enige antwoord "de prijs in de winkel" is, dan stel ik voor dat je dit topic even doorleest
Kijk hier eens.JdJtA schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:14:
Sinds een paar weken ben ik ook weer echt actief aan het hardlopen en me nu ook aan het oriënteren op een 'echt' sporthorloge. Ik loop ongeveer 15 a 20 km per keer en 2 keer per week (dus ongeveer 3 tot 4 uur per week sporten met GPS). Meestal loop ik in relatief open terrein (weilanden e.d.) maar ook regelmatig in duingebieden.
Ik loop nu met mijn Amazfit GTR die het (in mijn geval) redelijk doet maar het is algemeen bekend dat de GPS hiervan nogal onnauwkeuig is. Daarnaast lijkt het me ook interessant om meer informatie te verzamelen dan alleen de route en tijden. Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op Suunto maar kan moeilijk kiezen tussen deze 2 modellen:
- Suunto Spartan Sport Wrist HR: €189,98 (met cadeaukaart van winkel, standaard 249,98)
- Suunto 9: ca. €300 zonder waardebon (in de winkel waar ze de Spartan Sport Wrist HR hebben kom ik met waardebeon uit op €323 maar hier zou ik deze dan uiteraard niet kopen).
De Suunto 9 schijnt (veel) langer te doen met de batterij dan de Spartan Wrist HR en ook betere GPS te hebben (ondersteuning voor meer satelietsystemen). Daarentegen heeft de Spartan geloof ik een betere hartslagmeting...? Verder zie ik echter weinig grote verschillen en denk dat ik met beide uit de voeten zou kunnen.
Uitgebreidere reviews and hands-on zal je denk ik niet vinden.
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Dank voor de reactie. Je hebt helemaal gelijk, het is eigenlijk te subjectief om er goed advies over te geven. De reviews van DC Rainmaker ben ik tegen gekomen en heb ik al uitgebreid doorgelezen. Zo kwam ik ook uit op de genoemde verschillen en ben ik ook voor het eerst in aanraking gekomen met Suunto, daarvoor had ik er eerlijk gezegd nog niet van gehoord.rockhopper schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:19:
[...]
Of iets volstaat of niet, kunnen wij natuurlijk niet voor jou beslissen zonder dat je aangeeft wat je allemaal wil. Mijn advies is om even te kijken op de site van dcrainmaker en dan met name de reviews van beide toestellen.
Ik verwacht dat er weinigen hier ervaring hebben met suunto, laat staan beide toestellen. Er gebeurt bij deze maker weinig vernieuwends en ze zijn behoorlijk aan de prijs als je kijkt naar wat ze leveren. Desalniettemin kan het toch zijn dat het een goed toestel is voor jou.
Dus een wedervraag voor jouw vraag, waarom ben je op deze twee kandidaten uitgekomen? Als het enige antwoord "de prijs in de winkel" is, dan stel ik voor dat je dit topic even doorleest
Waarom ik uitkwam bij Suunto is inderdaad ook alleen op subjectieve gronden. De 9 vond ik in eerste instantie mooi omdat het een horloge is dat er niet direct uitziet als sporthorloge maar wel alle functionaliteit aan boord heeft om een (zeer) goede analyse te doen van de vooruitgang. De Spartan zag ik later 'toevallig' ook staan en is interessant geprijsd.
Ik zal me er zeker nog verder in verdiepen want de Garmin (735XT) heb ik ook nog op mijn verkorte keuzelijst staan.
Maar er komen veel toestellen vaak terug in dit topic, de populaire keuzes. Dit is natuurlijk ook niet zomaar. Garmin heeft een solide reputatie opgebouwd en zal er voorlopig wel mee door gaan.
De concurrentie heeft het moeilijk. Polar en Suunto zijn de enige twee concurrenten die nog regelmatig (onregelmatig) nieuwe toestellen uitbrengen, maar ik vraag me af hoe lang ze dit gaan volhouden. De andere speler Tomtom is inmiddels opgedoekt qua sporthorloges.
Verder zijn er legio kleine merken en opstart producten waar je uit kan kiezen en een arsenaal aan smartwatches (geen sporthorloges)
Uiteindelijk komt het neer op het achterliggende platform van een merk dat je meestal een keuze voor een merk maakt. Als je platform merk onafhankelijk is (strava bijvoorbeeld) dan maakt het merk verder niks uit.
Mocht je een ing rekening hebben, daar komen soms sporthorloges voorbij in de rentepuntenwinkel tegen een leuke prijs. En hier worden ook af en toe leuke deals gepost, zoals eerder deze maand.
Maar goed iets meer info:
Voor mij en mij alleen dus zijn belangrijke factoren niet per se op volgorde van belangrijkheid:
uiterlijk, gewicht, accuduur, prijs, support van ten minste fietsen, wandelen en hardlopen (meer is beter), ondersteunend platform (zoals garmin connect en connect IQ), barometrische hoogtemeting.
bonus: kaarten, navigatie, temperatuur, smartfuncties
[ Voor 14% gewijzigd door rockhopper op 29-05-2020 17:08 . Reden: extra info erbij ]
Ik heb het horloge binnen en inmiddels een dag gedragen. Laat ik voorop zeggen dat het voor de prijs een prima Outdoor horloge is. Hoewel ik de kast zelf wat te dik en te groot vind(ik droeg voorheen alleen een Apple Watch Series 2 RVS) is de kast wel strak en mooi vormgegeven. De kast voelt alleen wel een beetje goedkoop aan. Het voelt als goedkoop plastic met daarin 4 metalen knoppen gestanst waarmee je de interface van het horloge bediend. Het horloge is ook vrij licht waardoor de goedkope feel dit niet ten goede doet.Frenz64 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:41:
[...]
Denk het niet dat iemand hier die keuze gemaakt heeft, ben wel benieuwd naar je ervaringen
Het scherm daarentegen is mooi scherp en helder, op de hoogste stand nog steeds redelijk leesbaar in de zon(met always on functie)
Daarnaast doet het horloge wat het moet doen. Genoeg sportmodi, een goede GPS tracking , een nauwkeurige hartslagmeter, notificaties pusht hij netjes door etc etc
Daarnaast heeft dit horloge ook 12 militaire certificeringen die vooral van pas komen onder zware omstandigheden zoals extreme hitte op grote hoogte , bescherming tegen zoutnevel etc etc
Al met al een prima koop als je niet veel geld wil betalen voor een degelijk Outdoor horloge. Als je meer smartfuncties wilt moet je deze skippen want je hebt geen mogelijkheid om apps te installeren en third party watchfaces installeren is ook geen optie
Rusthartslag kan ik niet beoordelen maar de GTS gaf vrijwel altijd 53 bij mij, terwijl mijn Garmins variëren tussen 44 en 50, afhankelijk van inspanning op de dag zelf.
Het zit allemaal wel in de buurt (op de missers bij sommige duurlopen na) maar als je echt serieus wilt hardlopen dan sla ik de niet sportmerken over.
Voor zover ik hier geleerd heb zijn de beste sporthorloges (consensus over het algemeen: de topmodellen van Garmin, Polar en in iets mindere mate Suunto)) vrij waardeloze smartwatches. En tegelijkertijd missen de beste smartwatches (consensus hier over het algemeen lijkt: Apple, Samsung) juist essentiele sportfunctionaliteiten of bedieningsmogelijkheden.
Wat dat betreft lijken sportwatch en smartwatch nog wel echt twee verschillende werelden. Ja, er is overlap, maar nee, er is niet één superhorloge/merk/model wat op beide punten goed scoort.
Ben benieuwd of dat in toekomst nog verandert. Ervaring is toch dat mensen zoveel mogelijk uit één device willen halen. Dat zie je ook bij mobiele telefonie die de compactcamera zo’n beetje heeft uitgeroeid. Maar het soort gebruikerswens tussen sport en smart ligt zo uiteen dat het lastig wordt om iets te vinden wat voor de ene doelgroep werkt maar niet enorm indruist tegen de wensen van de andere. Denk bijv aan fysieke knoppen vs touchscreen. Of lang mee op batterijen vs fantastisch beeldscherm.
Iemand die een voorspelling aandurft over hoe het spelersveld er over 5-10 jaar uitziet?
Je zult natuurlijk altijd concessies moeten doen, ten opzichte van een gespecialiseerd apparaat. Maar aan de andere kant hangt het natuurlijk ook van je eisen af. Ik ben ook aan het kijken naar een apparaat dat zowel fungeert als een smartwatch die ik dagelijks kan dragen, als een sporthorloge. Tot nu toe ben ik uitgekomen bij de Garmin Venu. Je hebt dan het Garmin-platform, en mist alleen wat gedetailleerde data waar ik persoonlijk geen behoefte aan heb bij het hardlopen. Verder heeft de Venu de basis-smartwatch-functies wel aardig onder de knie, met daarbij een mooi oled-scherm (dat volgens de reviews buiten ook nog goed afleesbaar is) met een acceptabele accuduur.Valorian schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
Wat je hier nog we eens ziet is dat mensen zoeken naar én smartwatch functies én een goed sporthorloge. Op dat punt gaat het vaak mis.
Voor zover ik hier geleerd heb zijn de beste sporthorloges (consensus over het algemeen: de topmodellen van Garmin, Polar en in iets mindere mate Suunto)) vrij waardeloze smartwatches. En tegelijkertijd missen de beste smartwatches (consensus hier over het algemeen lijkt: Apple, Samsung) juist essentiele sportfunctionaliteiten of bedieningsmogelijkheden.
Wat dat betreft lijken sportwatch en smartwatch nog wel echt twee verschillende werelden. Ja, er is overlap, maar nee, er is niet één superhorloge/merk/model wat op beide punten goed scoort.
Ben benieuwd of dat in toekomst nog verandert. Ervaring is toch dat mensen zoveel mogelijk uit één device willen halen. Dat zie je ook bij mobiele telefonie die de compactcamera zo’n beetje heeft uitgeroeid. Maar het soort gebruikerswens tussen sport en smart ligt zo uiteen dat het lastig wordt om iets te vinden wat voor de ene doelgroep werkt maar niet enorm indruist tegen de wensen van de andere. Denk bijv aan fysieke knoppen vs touchscreen. Of lang mee op batterijen vs fantastisch beeldscherm.
Iemand die een voorspelling aandurft over hoe het spelersveld er over 5-10 jaar uitziet?
Maar ik zal wel een van de weinigen zijn die er zo over denkt, want volgens mij is de Venu niet heel erg populair
Valt wel mee. hoor. Er komt regelmatig een tevreden Venu gebruiker voorbij. Uiteraard gaat die tevredenheid vooral over het OLED scherm, de rest is VA4.RoD schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:55:
[...]
Maar ik zal wel een van de weinigen zijn die er zo over denkt, want volgens mij is de Venu niet heel erg populair
Ik denk dat vooral de sport/fitness varianten overblijven. De AW doet het relatief goed, maar accuduur blijft een pain in the ass. Ik vind eens in de 3 tot 5 dagen opladen al vervelend. Dus totdat we daar stappen gaan maken in de technologie (en da's niet dichtbij) zie ik daar niet veel gebeuren.
Het grote gebrek aan alle andere (android) horloges is dat het nog steeds niet echt in een (massale) behoefte voorziet itt ene sportwatch. Een appje op je horloge lezen blijft sub optimaal en ik zie de led op m'n telefoon ook wel, qua altijd dichtbij.
Dat gaat alleen op als je alleen het maximale als 'goed' wilt bestempelen. Van alles het maximale kan niet inderdaad.Valorian schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
Mijn F5+ is een goed sporthorloge en door dingen als muziek, betalen, notificaties en apps ook gewoon een goede smartwatch.
Uiteraard maken ze keuzes zoals geen OLED scherm ten behoeve van batterijduur, maar dan heb je teminste wel een continue wijzerplaat.
In mijn optiek bestaat het wel, maar mensen die alles willen komen bedrogen uit. Maar dat geldt overal in het leven, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Spelersveld wil ik niet echt een voorspelling voor doen, al denk ik dat Suunto het niet gaat redden, polar mogelijk niet en hopelijk komt wahoo met iets vernieuwends om garmin weer scherp te zetten. Maar laten we eerlijk zijn. Garmin is dermate groot dat als je alle concurrentie bij elkaar telt je denk ik aan 15% komt tegen 85% marktaandeel van garmin zelf. Niet zozeer de sporttoestel markt alleen, maar kijkend wat ze allemaal nog meer doen op gps vlak buiten sport.Valorian schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
Qua techniek hoop ik dat er een flinke stap vooruit wordt gezet met accuduur en scherm kwaliteit. De kwaliteit van gps blijft altijd een discussiepunt, dus ik verwacht niet dat dat binnen tien jaar voorbij zal zijn. Je blijft wat dat betreft toch altijd Negatieve Nancies houden die het niet goed genoeg vinden omdat xx of yy. Verder zal om heel veel beter te worden het hele concept van gps aangepast moeten worden om de problemen met gebouwen, dichte bossen en dergelijke op te lossen. Iets dat ik niet zie gebeuren voor de marginale winst die er te behalen valt, maar ik laat me graag verrassen dat het wel lukt.
Ik hoop verder dat horloges zowel smart als sport wat beter online functionaliteit gaan krijgen. Dus geen verplichting om ook meteen je telefoon bij de hand te hebben, maar toestellen die zelfstandig online gaan. Dat is één van de weinige dingen die zowel vernieuwend is als nuttig. Maar dan zit je weer meteen bij probleem 1) accuduur en 2) wat gaat het kosten (zowel toestel aanschaf als internet kosten). Zeker in grens en kustgebieden (vooruit: op zee) kan dit aardig in de papieren lopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb nu toch vaak mijn telefoon bij me, just in case en in verband met de Garmin live tracking. Zodra mijn horloge dat zelfstandig kan ben ik om.
Tenzij dat meteen 1000 euro kost natuurlijk
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van Suunto. Suunto is enorm groot vooral in de watersport wereld.rockhopper schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:12:
[...]
Spelersveld wil ik niet echt een voorspelling voor doen, al denk ik dat Suunto het niet gaat redden, polar mogelijk niet en hopelijk komt wahoo met iets vernieuwends om garmin weer scherp te zetten.
Ik heb trouwens vandaag een Polar Grit X gekocht. Had nog een waardebon van 50 euro en bleek nog 15 euro tegoed te hebben op mijn account dus uiteindelijk voor 364,- de Polar gekocht, geen verkeerde deal!
[ Voor 52% gewijzigd door Pelox op 30-05-2020 20:12 ]
Zero.
Mooi horloge! Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Niet alleen met het horloge, maar ook met het Polar platform.Pelox schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:11:
Ik heb trouwens vandaag een Polar Grit X gekocht.
Voor extra Accuraatheid, is glonass, maar zeker galileo een aanrader. Gps is super duper accuraat en precies, maar niet voor ons simpele zielen.gps is express minder accuraat voor de gewone mens, en voor het leger is het wel 100% accuraat. Galileo is iets beter voor de gewone mens.PatrickC schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:57:
Ultra nauwkeurig zal GPS nooit zijn. Maar dat geldt voor alle meetgegevens op dit soort horloges. GPS, hartslag, stappen, trappen, slaap, stress, RHR, body battery... een hoop data maar wel met een bepaalde nauwkeurigheid. Het enige wat ultra nauwkeurig is, is.... de tijd.
Ja ik ben ook erg benieuwd!PatrickC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:13:
[...]
Mooi horloge! Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Niet alleen met het horloge, maar ook met het Polar platform.
Morgen mijn eerste duurloopje op het programma. Ik zal dan aan mijn linkerpols de Polar dragen met polsmeting en rechts de Suunto Spartan met borstband.
Ik zit nu vooral met de instellingen te klooien. Zo kan ik nog nergens vinden hoe ik de rondetijden tijdens de training kan inzien. Dus een overzicht van alle rondes. Iemand hier een idee?
Zero.
In theorie, wanneer het af is, en niets in de weg staat van ontvangst. Daarnaast blijft het altijd relatief. Vroeger vonden we een paar meter al nauwkeurig, nu mag een boom of gebouw niet eens meer voorkomen dat je kunt zien aan welke kant van de straat je liep. Wat is de volgende stap?dec0de schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:20:
Voor extra Accuraatheid, is glonass, maar zeker galileo een aanrader. Gps is super duper accuraat en precies, maar niet voor ons simpele zielen.gps is express minder accuraat voor de gewone mens, en voor het leger is het wel 100% accuraat. Galileo is iets beter voor de gewone mens.
Als fabrikant kan je beter de lijnen op de weg 'snappen', dan denkt men sneller dat hij nauwkeurig is (doen sommige apps dan ook).

Zeiss Distagon 21 f/2.8
De apple watch doet dit ook enorm. Hij pakt soms kleine afsnijd routes nietGonadan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:40:
[...]
In theorie, wanneer het af is, en niets in de weg staat van ontvangst. Daarnaast blijft het altijd relatief. Vroeger vonden we een paar meter al nauwkeurig, nu mag een boom of gebouw niet eens meer voorkomen dat je kunt zien aan welke kant van de straat je liep. Wat is de volgende stap?
Als fabrikant kan je beter de lijnen op de weg 'snappen', dan denkt men sneller dat hij nauwkeurig is (doen sommige apps dan ook).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vergeet ze niet weer te verwijderen na een tijdje als de lol er af is. Mijn Fenix begon zowat iedere 2 minuten te trillen en piepen omdat ik weer bij een nieuw segment aan kwam. Dat is natuurlijk de functionaliteit maar het leidt ook erg af van een relaxt hardloop rondje. Werkt overigens wel erg goed. Mits je GPS nauwkeurig is natuurlijkPatrickC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:00:
Zojuist een Strava proefabonnement van 60 dagen genomen. Kan ik proberen wat dat voor extra’s biedt, zeker nu de gratis functionaliteit wat is uitgekleed. Ik kan nu dus ook gebruik gaan maken van de Strava Live Segments op mijn Garmin 645M. Morgen direct eens gaan uittesten. Heb even wat Strave segmenten op mijn trainingsrondje overgezet naar m’n horloge.
Verder vond ik de summit features niet echt spectaculair. Ook niet nu/toen je de 3 verschillende abonnementen voor een euro of 3 per maand kon kiezen. Echte aanbiedingen, zoals Spotify jaarlijks wel 3mnd voor 9.99 heeft, doet Strava niet aan. Anders had ik best af en toe summit genomen.
Tomtom bestaat ook nog, maar ze doen niks meer in het sporthorloge gebied.Pelox schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:11:
[...]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van Suunto. Suunto is enorm groot vooral in de watersport wereld.
Ik heb trouwens vandaag een Polar Grit X gekocht. Had nog een waardebon van 50 euro en bleek nog 15 euro tegoed te hebben op mijn account dus uiteindelijk voor 364,- de Polar gekocht, geen verkeerde deal!
Dit bedoel ik met dat ik dat ook bij Suunto verwacht, dat ze zich uit de wearable watch markt halen.
Ik verwacht niet dat ze failliet gaan, al sluit ik dat soort dingen ook niet uit
Eerste 60 dagen is gratis dus dan verdienen ze niets aan mij.
Ja, ik kan me voorstellen dat bij teveel segmenten, je er gek van wordt.Aghanim schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:27:
[...]
Vergeet ze niet weer te verwijderen na een tijdje als de lol er af is. Mijn Fenix begon zowat iedere 2 minuten te trillen en piepen omdat ik weer bij een nieuw segment aan kwam. Dat is natuurlijk de functionaliteit maar het leidt ook erg af van een relaxt hardloop rondje. Werkt overigens wel erg goed. Mits je GPS nauwkeurig is natuurlijk
Verder vond ik de summit features niet echt spectaculair. Ook niet nu/toen je de 3 verschillende abonnementen voor een euro of 3 per maand kon kiezen. Echte aanbiedingen, zoals Spotify jaarlijks wel 3mnd voor 9.99 heeft, doet Strava niet aan. Anders had ik best af en toe summit genomen.
Of die summit features interessant zijn weet ik nog niet. En ze lijken inderdaad alleen maar een jaarabonnement te hebben, dus effe inschakelen voor enkele maanden, is er niet bij. Dat is dan wel jammer.
Integendeel. Maar wel op een andere manier. Een maat van me gebruikt zwift, dan moet i dat weten ook. Altijd en overal.PatrickC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:38: Op Strava zit verder geen reclame en of ze nu zoveel geld kunnen verdienen aan mijn data alleen, vraag ik me af.
Maar dat vond ik nog wel te doen voor een gratis sportfeed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren tijdens een wandeling om de GPS te testen viel me wel op dat ik niet lang genoeg heb gewacht op een GPS-fix en daardoor het startpunt pas na 100 a 200 meter lag. Bij mijn GTR kan ik zonder GPS starten en dan registeert hij tot er een fix is de route wel maar minder accuraat. Verder is de route volgens mij wel goed geregistreerd. Na de acitiviteit heb ik de GPS-instellingen bij de activiteiten aangepast van GPS-only naar GPS+Galileo. Benieuwd of dat nog iets scheelt. Ook erg veel menu's en opties die ik nog moet gaan ontdekken.
Toen zocht ik naar de laatste updates voor het horloge en kwam ik eigenlijk direct uit op de Garmin-pagina met beta-updates waar ik zag dat er eergisteren nog een nieuwe update is uitgebracht. Goed dat Garmin het product nog regelmatig voorziet van verbeteringen! Beta 7.61 stond er binnen een paar minuten op. Krijg ik nu ook automatisch nieuwe beta-updates via Garmin Connect?
Nog iets anders dat ik niet snap is dat de stappen die ik heb gezet tijdens de eerder genoemde activiteit nergens terug te vinden lijken. Ik heb ongeveer 9 km gewandeld maar volgens Garmin Connect op zowel mijn telefoon als de computer staat dat ik gisteren in totaal 307 stappen heb gezet. Ik heb terug gelezen in het topic en zie daar dat hij de stappen niet meeneemt in het totaal maar het lijkt me dat dit toch wel per activiteit terug te vinden is?
[ Voor 8% gewijzigd door JdJtA op 31-05-2020 09:13 ]
Beta zou ik bij Garmin persoonlijk niet aan beginnen. Meestal is de officiële firmware al dusdanig buggy dat je wel het beta gevoel krijgt
GPS registratie is denk ik geen instelling maar een keuze om al te loggen als je fix niet betrouwbaar is. Je Garmin zal wel afstand en snelheid weergeven maar of de route gelogd hoort te worden weet ik niet. Fix duurt meestal 10 seconden dus ik vertrek altijd nadat ik mijn oordopjes in gedaan heb.
:strip_exif()/f/image/1ledtRmMM1gDHX3jvihHFXs5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het horloge komt uit de welbekende ING rentepuntenwinkel, en valt nog onder garantie (september 2018 gekocht). Maar wat is handig/sneller, heeft iemand hier ervaringen mee? Via de ING spelen, of direct met Garmin?
En in de tussentijd.... ik vrees dat ik heel snel nu een Fenix 6 moet hebben, want dit gaat weken duren
Ik zou gewoon contact opnemen met Garmin (bellen). Waarschijnlijk heb je zo een nieuwe in de post.
[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 31-05-2020 11:30 ]
We zullen zien. Ik ben niet zo 'panisch' als het gaat om mijn (hardloop) data. Ik kies er ook voor om een account te hebben op FB, Twitter en Instagram, dus...Gonadan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:33:
[...]
Integendeel. Maar wel op een andere manier. Een maat van me gebruikt zwift, dan moet i dat weten ook. Altijd en overal.
Maar dat vond ik nog wel te doen voor een gratis sportfeed.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@PatrickC Ik overweeg ook een Strava premium te nemen. VInd het toch wel aardig om wat meer te zien, ook dingen als trainingslog zitten nu achter de 'paywall' .. Is het nu zo dat je die 2 maanden alleen cadeau krijgt bij het afnemen van een jaar-abo, of kan je alsnog per maand opzeggen?
@Gonadan Wat het 'belonen' betreft: ik denk dat Strava niet voor niets dit soort stappen zet. Kennelijk kan het niet uit op de oude manier. Of dit voor hen de juiste (en winstgevende) route is zal de toekomst uitwijzen, maar zelf vind ik het niet erg om een paar euro te betalen voor een dienst waar ik veel gebruik van maak. Verder is hardlopen gelukkig an zich al een relatief betaalbare hobby, dus die paar euro is dan maar zo
Desalniettemin had ik natuurlijk ook graag gezien dat het gratis zou blijven. Maar vrezen dat mensen er helemaal af gaan nav wat er verdwijnt voor niet-betalende leden vrees ik niet voor. Daarvoor zijn er te weinig goede alternatieven op social-vlak en mensen zijn lui die blijven echt wel plakken.
Nu is het wel zo dat ik alles wat ik op strava bekijk aan trainingsanalyse / terugkijken / etc ook op mijn Garmin Connect platform zou kunnen zien, maar heb geen zin om twee dashboards te volgen. En het social deel vind ik toch wel een meerwaarde.
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 31-05-2020 12:43 ]