Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 147 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PatrickC schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Je hebt ‘m al binnen! *O* Is wel een verschil met een FR610... die heb ik ooit ook nog gehad. Veel plezier met je aankoop! Was echt een koopje voor dat geld! :Y
Ja, ik was ook erg verbaasd over het mailtje van PostNL vanmorgen :Y Maar volgens mij hebben ze inmiddels een magazijn in Nederland. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het horloge gisteren vanuit Denemarken is verstuurd :)

Gaat helemaal goedkomen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Oh nee, mijn FR645 laadt niet meer op. Wat ik al geprobeerd heb:

- pinnetjes van de connector gecontroleerd
- kabeltje in normale usb stekker
- kabeltje aangesloten via computer
- connectors schoongemaakt met alcohol
- aan uit gezet
- soft reset van horloge (20 sec poweroff ingedrukt houden)

Iemand nog tips?

edit: En hij doet het weer!! Flink hard in de klem geknepen, blijkbaar toch matig contact. Altijd fijn als je al een uur aan het proberen bent, en dan hulp vraagt, en je zelf alsnog de oplossing vindt. Bedankt allemaal! :) :)

[ Voor 26% gewijzigd door gysman11 op 24-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 16:04

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Vraagje over de vivoactive 4/4s.
Ik neem aan dat ik daar ook gpx routes op kan zetten. Werkt dat ook met turn by turn navigatie of moet je zelf goed opletten?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
magic_nl schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:33:
Vraagje over de vivoactive 4/4s.
Ik neem aan dat ik daar ook gpx routes op kan zetten. Werkt dat ook met turn by turn navigatie of moet je zelf goed opletten?
Nee, dat is niet mogelijk op dit horloge. Zelfs breadcrumb tracks, zoals op de FR645M, worden niet ondersteund. Je zou wel naar dwMap kunnen kijken hiervoor in de Connect IQ store.
https://forums.garmin.com...ding-maps-on-vivoactive-4

[ Voor 43% gewijzigd door PatrickC op 24-05-2020 22:11 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben me aan het oriënteren op kaart navigatie omdat ik wat serieuzer wil gaan trailrunnen.

Kan iemand met een Fenix/945 mij vertellen hoe navigeren in het bos werkt? Heeft de kaart een meerwaarde tegenover een Garmin device zonder kaart? Zie je daadwerkelijk bospaden of is de 'kaart' eigenlijk 1 groen veld, waardoor navigeren feitelijk hetzelfde is zonder kaart (behalve de achtergrond kleur van de 'kaart').

Is dwMap een goed alternatief ten opzichte van kaart navigatie op een Fenix/945 voor trailrunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38
Aghanim schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:07:
Ik ben me aan het oriënteren op kaart navigatie omdat ik wat serieuzer wil gaan trailrunnen.

Kan iemand met een Fenix/945 mij vertellen hoe navigeren in het bos werkt? Heeft de kaart een meerwaarde tegenover een Garmin device zonder kaart? Zie je daadwerkelijk bospaden of is de 'kaart' eigenlijk 1 groen veld, waardoor navigeren feitelijk hetzelfde is zonder kaart (behalve de achtergrond kleur van de 'kaart').

Is dwMap een goed alternatief ten opzichte van kaart navigatie op een Fenix/945 voor trailrunnen?
In Nederland kent hij de meeste bospaadjes wel is mijn ervaring, ook die smalle waar je met je bakkes tegen takken aan rent.
Hoe dat in het buitenland zit waar paden wellicht een stuk minder vanzelfsprekend en aangelegd zijn weet ik niet.

Als je de paden in connect bij het maken van een koers kunt zien dan kan je ze gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 24-05-2020 22:13 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:07:

Ik had het er toevallig nog over met mijn broer vanmorgen. Met zijn Fenix 6 Sapphire Titanium rent hij trails en hij zei dat bospaden ook zichtbaar waren. In tegenstelling tot de kaarten in Garmin Connect, waar je koersen mee kunt maken (automatisch een bepaalde afstand of handmatig).

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan @PatrickC bedankt, daar was ik inderdaad benieuwd naar. Als ik naar dwMap kijk zie ik op de afbeeldingen bij google regelmatig geen kaart dus ik was bang dat de Garmin devices dit ook niet bieden voor bosgebied. Zonder achtergrond kaart is navigeren in het bos sowieso zinloos.

Toch weer een reden om te upgraden. Was eigenlijk niet de bedoeling :+

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 24-05-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Turn by turn gaat op zich ook prima in het bos hoor, zolang je maar niet van die complexe kruisingen hebt waar je kunt twijfelen welke je precies moet hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
In Garmin Connect kan je kiezen tussen Google Maps of OSM als je een route maakt. OSM heeft ook trails. Zover ik weet zijn de Garmin Maps gebaseerd op OSM met wat extra jus erover (POI).
Mocht je liever gebruik maken van de OSM dan kan je die heel makkelijk er zelf opzetten (http://garmin.opentopomap.org/#download) er zijn nog een aantal.
Ik heb al een aantal routes gemaakt in het bos bij Apeldoorn en Kootwijk.
En nog geen grote problemen gehad met navigeren. Niet op mijn F5+ en ook niet op mijn F6x Pro. Sinds de laatste update (9.0.0) is de GPS zelfs erg goed imo. Als je activity start wacht tot je GPS groen is. Waar je wat problemen zou kunnen krijgen is bij dichte begroeiing. Rond de 30/40 m van te voren krijg je een melding met een pijltje waar je heen moet soms wat later maar over het algemeen op tijd bij het lopen.
En idd kruisingen heeft hij wel wat moeite mee dus die laat ik dan ook weg. Verder zodra je van je route afwijkt krijg je van zelf een Off Course melding en zie ik dan de afstand oplopen dan weet ik dat ik terug moet lopen.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blavlaa Das toevallig.. in het gesprek met mijn broer vanmorgen hadden we het over de route van de Devils Trail bij Kootwijk. >:)

Hoe switch je in de GC app naar OSM?

[ Voor 17% gewijzigd door PatrickC op 24-05-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
PatrickC schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:51:
@blavlaa Das toevallig.. in het gesprek met mijn broer vanmorgen hadden we het over de route van de Devils Trail bij Kootwijk. >:)
Ik wist niet eens dat die bestond tot ik hem hier ergens voorbij zag komen. Kan helaas nergens de route zelf van vorig jaar ofzo vinden.
Daar voor had ik al die route gelopen erg mooi gebied om te lopen zelfs nog langs een wild zwijn gelopen op een paar meter gelukkig zonder jonge. Zeker een aanrader om een keer wat te lopen en vergeet niet dan ook een stuk zand mee te pakken heerlijk dat geploeter. Had heerlijk weer en heb dan ook genoten. Tip voor het parkeren bij Radio Kootwijk kost je dat 5 euro je betaald als je eraf rijdt pin only. Maar er zijn zat plekken waar je gratis kan parkeren en je route starten.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blavlaa thx voor de bevestiging dat het prima werkt. Ik ben navigeren met Garmin wel gewend (o.a. Fenix 5) maar had er nog nooit een kaart bij. Wat ik niet meer wil is continu mijn telefoon vasthouden om te kijken of ik nog goed loop tijdens het rennen.

Mijn ervaring met OSM Android is dat dit prima werkt dus OSM op de F6 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56
Ik wil mijzelf een kado geven.. En twijfel tussen 3 modellen:

Polar vantage m
Garmin forerunner 735xt
Suunto 5

Ik heb op dit moment en Suunto Spartan trainer icm een wahoo tickr. Dit bevalt goed dus vandaar dat ik ook de opvolger meeneem. Gebruik hem voor hardlopen 60%, trailrunnen 20%, mtb 10% en zwemmen 10%.

Budget is max 250 euro.

Kom er niet aan uit.. ze hebben allemaal hun voors en tegens. Heb trouwens een hele smalle pols, dus wellicht valt hierdoor de Polar al af.. touchscreen oid heb ik niet nodig, lange accuduur en een hele goede gps wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Pelox op 25-05-2020 09:11 ]

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Aghanim OSM is niet nodig. Althans, ik heb het nog nooit gebruikt.

Zelf doe ik het vaak via de connect app als ik op vakantie ben. Die laat ik dan een route verzinnen, kan je gelijk gebruik maken van routes die anderen gelopen hebben. Sommige bospaadjes worden nooit gebruikt en dat is vaak dan ook wel met een reden. :P

Heeft me op die manier in onbekende omgeving best mooie routes opgeleverd door bos of over heide. Toegegeven, soms ook over paadjes en weggetjes waar je minder enthousiast van wordt maar dat neem ik dan even voor lief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm ik word steeds enthousiaster. Had mezelf een cadeau beloofd als ik mijn PR op de HM zou verbeteren. Dat is gisteren gelukt. Echt nodig is het niet want mijn FR245 voldoet prima maar ik mis wel pay en music en nu ik meer wil gaan trailrunnen in onbekend gebied is maps ook handig.

Ben alleen benieuwd of de F6S Pro niet alsnog te lomp is want ik houd van relatief kleine klokken (FR245, Venu etc.). Balen dat ik deze niet even kan bekijken in de winkel ipv bestellen en mogelijk retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Ja dat is wel gevaarlijk, want als je hem eenmaal in huist hebt stuur je hem toch niet terug. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Aghanim schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:18:
Hmm ik word steeds enthousiaster. Had mezelf een cadeau beloofd als ik mijn PR op de HM zou verbeteren. Dat is gisteren gelukt. Echt nodig is het niet want mijn FR245 voldoet prima maar ik mis wel pay en music en nu ik meer wil gaan trailrunnen in onbekend gebied is maps ook handig.

Ben alleen benieuwd of de F6S Pro niet alsnog te lomp is want ik houd van relatief kleine klokken (FR245, Venu etc.). Balen dat ik deze niet even kan bekijken in de winkel ipv bestellen en mogelijk retourneren.
Gefeliciteerd! Wat is de tijd geworden?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:52
Wat is het verschil tussen 945 en 935 qua route eigenlijk, alleen kleur vs zwart/wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:11:
Wat is het verschil tussen 945 en 935 qua route eigenlijk, alleen kleur vs zwart/wit?
De 945 is de opvolger van de 935 en heeft dus alle recente updates aan boord (waaronder muziek, kaartmateriaal, NFC en fors betere batterij).

Zie ook:
https://www.dcrainmaker.c...ids=72457%2C97965#results

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Aghanim schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:18:

Ik heb ze (in België) al naast elkaar zien liggen in de A.S. Adventure (toch zeker die van Mechelen en Leuven), daar ligt meestal de volledige Garmin lineup (Forerunner, Vivoactive, Instinct en Fenix toch, Delta let ik niet zo op). Winkels zijn ook weer open sinds een week of twee, maar goed in Nederland zijn ze nooit dicht geweest. Zijn er geen gelijkaardige winkels in NL?

Ik kan de precieze verhoudingen niet helemaal goed herinneren maar ik vond de F6S er wel klein uit zien. Dikte kan ik weinig van zeggen, in de winkel zijn die vastgemaakt aan een staander. FR 245 is wel wat slanker, het kan wel dat de F6S wat moeilijker onder de mouwen van een overhemd gaat.

Je zou, aangezien je toch regelmatig horloges koopt, er één kunnen houden voor het sporten (F6S) en één voor casual gebruik (Venu bv). Bij het gebruik voor navigatie bij trailrunnen zou het relatief kleine scherm van de F6S net kunnen storen.

@Frenz64 De FR 935 kan helemaal geen kaart tonen. Ik heb de route functionaliteit van mijn FR 935 nog niet vaak gebruikt maar voor mij doet die geen turn by turn navigatie, er is alleen broodkruimelspoor om te volgen en ik krijg alleen melding als ik van de route af ga. Het geheugen is ook miniem, geen plaats voor kaarten.

Edit: FR935 heeft dus wel turn by turn navigatie, maar zeker geen kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Roozzz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:17:
[...]

De 945 is de opvolger van de 935 en heeft dus alle recente updates aan boord (waaronder muziek, kaartmateriaal, NFC en fors betere batterij).

Zie ook:
https://www.dcrainmaker.c...ids=72457%2C97965#results
Uiteraard wist ik dat, maar ik bedoel specifiek de vergelijking op de functie routeplanner: is daar alleen het verschil kleur of niet?

Ah, ik zie al: 935 kan geen kaarten laden, alleen pijltje, dat kan mijn Stratos ook. Da's wel een pre voor de 945

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Uiteraard wist ik dat, maar ik bedoel specifiek de vergelijking op de functie routeplanner: is daar alleen het verschil kleur of niet?

Ah, ik zie al: 935 kan geen kaarten laden, alleen pijltje, dat kan mijn Stratos ook. Da's wel een pre voor de 945
Ah zo, ik las hem breder.
De 945 heeft inderdaad kaarten en een turn by turn (geloof ik, het werkt niet bij alle .gpx-en namelijk :+ ). Achtergrond kaart heb ik jaren zonder gedaan (alleen kruimelspoor), maar nu ik het eenmaal heb wil ik nooit meer zonder :P
Stiekem is hele fijn functie voor mij ook dat ie bij navigatie ook de klimmen netjes weergeeft en keurig aftelt. Iets dat de 935 zo ver ik weet ook niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Oh verschrikkelijk, eigenlijk is voor mij als asfalt ridder (90%, wil wel meer trail gaan doen), surfer, beetje fietser en zwemmer een 935/945 sowieso al overkill. Maar dat met die kaarten gaat in je hoofd zitten hè. Bedankt @Roozzz :+

Want dan ga ik denken Fenix 5 plus is ook wel mooi, nu voor minder te krijgen dan een 945. En het lijkt, mede door dat citystrides bericht, dat ik om ben qua Garmin ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Frenz64 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:04:
Want dan ga ik denken Fenix 5 plus is ook wel mooi
Heel mooi zelfs, en werkt ook nog eens heel prettig. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:49
Vorige week de Venu binnen gekregen. Tot op heden erg tevreden. Horloge ziet er erg mooi uit.
Moet nog wel even een weekje aankijken of deze instellingen allemaal goed zijn, maar dat is een kwestie van testen.

Er was momenteel een 50 euro korting op accessoires na de aanschaf van de Venu dus heb de HRM-DUAL aangeschaft. Ik ben benieuwd hoe deze gaat presteren tijdens het Crossfitten (als alle sportscholen weer open zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb mijn best gedaan om het zelf terug te vinden maar ik vind alleen maar verwijzingen naar 'die winkel' en 'daar heeft mijn broer ook besteld'.

Over welke webshop gaat dit?

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Gonadan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Heel mooi zelfs, en werkt ook nog eens heel prettig. :+
Nu ben je al twee personen op één pagina aan het aansporen naar een duurder horloge te gaan >:) . Aandelen bij Garmin gekocht? :+

Moet wel zeggen dat ik me er bij aansluit, wel niet noodzakelijk voor de kaarten maar dat hangt van persoon tot persoon af. De 945 heeft voor hardlopers behoorlijk nuttige toevoegingen. Ik heb zelf ook de neiging wat euro's te besparen omdat ik die features toch niet nodig heb, maar uiteindelijk ga ik dan na een tijd toch overstag en koop ik het model dat ik eerst voor ogen had. Ik kocht een Vivoactive 3 terwijl de FR 935 op mijn wenslijst stond, en kocht later dan toch (goedkoper) een FR 935. Maar netto heb ik evenveel besteed als wanneer ik de 935 gewoon aan de volle prijs had gekocht. Aan de andere kant, de anderhalf jaar dat ik de VA3 had, heb ik de features van een 935 ook niet echt gemist tot ik ze nodig had (onder andere power meter op fiets kunnen koppelen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
MacPoedel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:21:
Nu ben je al twee personen op één pagina aan het aansporen naar een duurder horloge te gaan >:) . Aandelen bij Garmin gekocht? :+
Dat niet, maar het zijn twee bekende tweakers die er initieel niet zo veel van moesten hebben. Als ze dan nu bijna wel overstag blijken te gaan ben ik niets te beroerd om ze een laatste zetje te geven. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19

KnOeFz

no comment...

MacPoedel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:20:
[...]
@Frenz64...Ik heb de route functionaliteit van mijn FR 935 nog niet vaak gebruikt maar voor mij doet die geen turn by turn navigatie,...
Mijn 735XT doet dat al... kan me niet voorstellen dat de 935 dat dan niet heeft. Ik vind het erg fijn bij lopen op onbekende routes, gpx downloaden, uploaden via GC en gaan 8) Met fietsen heb ik er wel eens rare dingen mee gehad. Dan loopt ie soms alle afslagen achterelkaar door en geeft ie vervolgens niets meer aan. 8)7

edit:
Oh, hier filmpje op de 935 van turn by turn navigatie.

[ Voor 35% gewijzigd door KnOeFz op 25-05-2020 13:45 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27
Zit zelf ook met wel/geen kaarten in mijn maag. Of ja, het is eerder een luxe probleem. Daarnaast speelt de factor bootcamp/obstacle course en snorkelen nog een rol.

Met beide is het zo dat ik dat altijd zonder enig horloge heb gedaan, maar nu ik toch een sporthorloge wil kopen kan ik daar natuurlijk net zo goed rekening mee houden.

Hoe kwetsbaar is het scherm van een 945? Kan dat tegen een stootje die het onvermijdelijk gaat krijgen. Of is het dan toch raadzaam om voor een Fenix 5/6 sapphire te gaan?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003

KnOeFz

no comment...

PatrickC schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:51:
@blavlaa
...

Hoe switch je in de GC app naar OSM?
In de app weet ik het ook niet... iemand tips?
Wel via de web interface: bij het rode pijltje kun je van Google Maps schakelen naar OSM
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/m0FHFRoSmB4SbsSxfAGM5C4dN2-aG6XmANv9AOCo1ITkXiGmfaFmXjdXop_wVX7cLCNHkuXB6USNb9OmoXclGtdPbhUuCHa7UmsXM94SPmlwAMkBbeCBAy8mQk7o59KL-cyXac-oWrk=w1920-h1080

[ Voor 13% gewijzigd door KnOeFz op 25-05-2020 13:57 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Lichtelijk off topic, maar ik kwam dit juweeltje tegen en moest meteen aan dit topic denken:

https://speld.nl/2018/03/...ee-tijdens-het-hardlopen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MacPoedel Helaas geen fysieke winkels met assortiment binnen 25km enkele reis. Runnersworld in mijn stad is onlangs failliet gegaan en een Bever, Decathlon en dergelijke hebben we helaas niet.

Ik heb ook een Fenix 5 gehad. Die vond ik qua diameter te groot en ook zeker te dik. De FR245 past prima onder een trui/overhemd maar veel dikker moet het niet worden dus de 6S is met +1.4mm op het randje. Zodra ik hem om heb weet ik direct of het niet te dik is, maar om daar nu een apparaat van 600 euro voor te kopen en direct terug te sturen vind ik ook niks.

Twee horloges is een alternatief, heb ik inderdaad ook overwogen. Punt is alleen dat ik muziek wil bij hardlopen (FR245 voldoet dan niet meer), advanced running metrics (Vivo en Venu vallen af) en Pay bij overdag dragen en dan kom je op de F6S of 945 uit. Of dat de forse meerkosten rechtvaardigt weet ik niet en die is mogelijk weer te dik. En de kans dat de kaart op een 6S wat klein oogt is inderdaad ook aanwezig. Eventueel kan een Vivo 4S naast de FR245 ook maar dan ben ik alsnog 250 - 300 euro kwijt en heb ik 2 vrijwel identieke horloges. Dan kan ik net zo goed de FR245 voor 200 euro verkopen en dan betaal ik 'maar' 400 voor de F6S. Dan heb ik ook maps voor die 5x per jaar dat ik op onbekend terrein ga trailrunnen :+ . Leuk dat je nu een voucher krijgt van 50 euro maar ik ga toch niks nieuws kopen bij Garmin hierna (dat zei ik de vorige 10x overigens ook) .First world problems alom.

@Pelox 1:44:09 (4:56/km). Geen supertijd maar voor mij een hele prestatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 25-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 15:55
power_user schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:59:
Ik heb mijn best gedaan om het zelf terug te vinden maar ik vind alleen maar verwijzingen naar 'die winkel' en 'daar heeft mijn broer ook besteld'.

Over welke webshop gaat dit?
Ik vermoed deze:
https://www.runningxpert....enix-5-plus-sapphire.html

Heb mijn Fenix 5x plus daar ook besteld (helaas retour vanwege gps problemen maar daar kon de winkel niets aan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:24
Had voorheen de Garmin dual als hartslag band, hierbij kreeg ik alleen de melding midden in een loop dat er een externe hartslag band was gevonden. (Wat hij voor de loop ook al aangaf)
Verder achteraf geen rare dingen gezien in mijn hartslag gegevens.

Nu hebben ik sinds 2 loopjes de HRM run en ga hij dat bij de eerste loop ook weer aan, wederom achteraf geen problemen.
De 2 loop is hij dus 2x weggevallen en gaf hij ineens aan dat mijn hartslag 72 was.

Tips hiervoor? Gebruik hem samen met de Garmin Forerunner 245M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Pelox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:11:
Ik wil mijzelf een kado geven.. En twijfel tussen 3 modellen:

Polar vantage m
Garmin forerunner 735xt
Suunto 5

Ik heb op dit moment en Suunto Spartan trainer icm een wahoo tickr. Dit bevalt goed dus vandaar dat ik ook de opvolger meeneem. Gebruik hem voor hardlopen 60%, trailrunnen 20%, mtb 10% en zwemmen 10%.

Budget is max 250 euro.

Kom er niet aan uit.. ze hebben allemaal hun voors en tegens. Heb trouwens een hele smalle pols, dus wellicht valt hierdoor de Polar al af.. touchscreen oid heb ik niet nodig, lange accuduur en een hele goede gps wel.
Ik zag dat er nog niet gereageerd is op je vraag, my 2 cents: Ik heb lang weerstand geboden tegen het eco-systeem van Garmin vanwege Apple trekjes, maar het biedt een serieuze plus tov andere merken. Ik ben me ook aan het oriënteren en mijn shortlist is:

Polar Grit X
FR935 of 945
Fenix 5+
(met als longshot Coros Apex)

de 935 is de budget verstandige 2de hands optie, die het wss gaat verliezen, kom hier teveel :+

Accuduur kun je simpelweg vergelijken. GPS betrouwbaarheid ontlopen ze elkaar niet wezenlijk denk ik. Dan komt het op smaak en merkpreferentie aan (anders had je wel een voorkeur voor bepaalde specs opgegeven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@Frenz64 Je wil toch gewoon dat we allemaal zeggen dat je die FR945 moet nemen toch? Of heb je echt nog argumenten nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Frenz64 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Ik zag dat er nog niet gereageerd is op je vraag, my 2 cents: Ik heb lang weerstand geboden tegen het eco-systeem van Garmin vanwege Apple trekjes, maar het biedt een serieuze plus tov andere merken. Ik ben me ook aan het oriënteren en mijn shortlist is:

Polar Grit X
FR935 of 945
Fenix 5+
(met als longshot Coros Apex)

de 935 is de budget verstandige 2de hands optie, die het wss gaat verliezen, kom hier teveel :+

Accuduur kun je simpelweg vergelijken. GPS betrouwbaarheid ontlopen ze elkaar niet wezenlijk denk ik. Dan komt het op smaak en merkpreferentie aan (anders had je wel een voorkeur voor bepaalde specs opgegeven)
Thanks! Ik zit nu eigenlijk te twijfelen tussen de fenix 5s en de 5s plus :P

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als tegenhanger: ik heb diverse eco systemen geprobeerd (Samsung, Apple, Polar, Garmin, Fitbit, Amazift/Xiaomi en nog wat Google Wear varianten) en Garmin is veruit het meest compleet en gedetailleerd in mijn beleving. Voor mij een reden om juist per definitie een Garmin te blijven kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

mrwolf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:07:
@Frenz64 Je wil toch gewoon dat we allemaal zeggen dat je die FR945 moet nemen toch? Of heb je echt nog argumenten nodig :P
Nee joh, @Frenz64 moet gewoon een nieuwe Fenix 6 nemen. Dan heb je een 945 met alle toeters en bellen én een fancy look :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-10 16:39
Nee joh, @Frenz64 moet gewoon een nieuwe Fenix 6 nemen. Dan heb je een 945 met alle toeters en bellen én een fancy look :>
Precies, maar dan wel de 6 Pro vanwege de kaarten. Prijsverschil is verwaarloosbaar, op Pricewatch is de Fenix 6 Pro nu zelfs nog iets goedkoper dan de 945 ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pelox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Thanks! Ik zit nu eigenlijk te twijfelen tussen de fenix 5s en de 5s plus :P
De accuduur van de 5S en 5S plus is niet zo best volgens mij en dat was toch één van je eisen?
https://www8.garmin.com/m...9F-AFB1-2A6A582FF506.html
Ik zou altijd voor de niet-S versie gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 25-05-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
PatrickC schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:02:
[...]

De accuduur van de 5S en 5S plus is niet zo best volgens mij en dat was toch één van je eisen?
Ik heb de Fenix 5s plus en de batterijduur is merkbaar minder dan de FR935 die ik hiervoor had. Verder is het wel een fijn horloge. Het feitelijke scherm is even groot als die van de Fenix 5 plus of FR945, functioneel is het identiek. Ik heb ook een Vivoactive 4 voor dagelijks gebruik, die een iets groter scherm heeft, net zoals de Fenix 6 (pro). Dat grotere scherm is toch net wat fijner. Een Fenix 6 pro of FR955 lijkt me ideaal.

Om nog maar eens op een paar posts terug te grijpen: de topoactive kaarten van de FR945 en Fenix plus/pro zijn prima te gebruiken voor een trailrun, zelfs in het buitenland in het donker in een bos.
NB: in het oosten van Canada 2x de laatste jaren op vakantie geweest, daar waren trails regelmatig niet aangegeven (in Europa is het vaak beter, is mijn ervaring). Ik probeer overigens de trails die ik tegenkom en niet op de kaart staan bij Open streetmap altijd in het systeem te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
PatrickC schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:02:
[...]

Ik heb mini polsen.. de niet-s zijn toch groter?

Edit. Nvm mijn suunto is nu 46x46 en de normale 5 en de 5 plus zijn 47x47 geen probleem dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Pelox op 25-05-2020 23:43 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pelox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:30:
[...]

Klopt, de kast van een 5S is 5mm kleiner dan die van de 5.
https://buy.garmin.com/nl...267&compareProduct=603201
Maar als je de 5S met de 735XT vergelijkt, dan is deze maar 2,5mm kleiner.
https://buy.garmin.com/nl...225&compareProduct=603201

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pelox schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:30:
[...]

Edit. Nvm mijn suunto is nu 46x46 en de normale 5 en de 5 plus zijn 47x47 geen probleem dus.
Waar je bij de Fenix nog wel rekening mee moet houden is dat de bevestiging van de bandjes (weet even niet hoe je die noemt) best wel ver uitsteken, wat het horloge nog wel wat groter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Weet iemand of de Garmin 5 en 5 plus compatible zijn met de Wahoo Tickr hartslagband?

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
Pelox schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:13:
Weet iemand of de Garmin 5 en 5 plus compatible zijn met de Wahoo Tickr hartslagband?
Volgens mij praat die Tickr ANT+ en is die dus te koppelen met de Garmins.

https://www.thisisant.com/directory/tickr-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
PatrickC schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:51:
[...]

Waar je bij de Fenix nog wel rekening mee moet houden is dat de bevestiging van de bandjes (weet even niet hoe je die noemt) best wel ver uitsteken, wat het horloge nog wel wat groter maakt.
Heb zelf ook geen brede polsen en juist daarom voor de F6S Pro gekozen. Vergeleken met de 5S heeft Garmin die band bevestiging ook verminderd. Dit is ook genoemd in de review van DCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Heb zelf een 5+ en al met al is hij best fors inderdaad. Doordat de kast echt rond is steken de aansluitingen voor de bandjes best uit. Mijn pols is echter alsnog breder dan dat dus is het niet zo'n punt. Hij had wat mij betreft wel iets minder hoog gemogen, maar dat is ook niet erg genoeg om mij aan te storen.

Houd er wel rekening mee dat een groter formaat horloge niet een groter scherm betekent. Althans, dat was bij de 5+ serie zo. De 5+ en 5X+ hadden wel meer resolutie maar niet een groter scherm dan de 5S. Dus feitelijk krijg je wel een lompere kast maar geen groter beeld, de rand wordt gewoon dikker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
Gonadan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:25:

Houd er wel rekening mee dat een groter formaat horloge niet een groter scherm betekent. Althans, dat was bij de 5+ serie zo. De 5+ en 5X+ hadden wel meer resolutie maar niet een groter scherm dan de 5S. Dus feitelijk krijg je wel een lompere kast maar geen groter beeld, de rand wordt gewoon dikker.
Klopt wat je zegt als het gaat om de 5 en 5 plus serie. Die hebben allemaal een scherm van 1.2” waarbij de rand tussen scherm en bezel groter wordt.

Vanaf de Fenix 6 serie groeit het scherm met de kastgrootte mee.
De 6s serie heeft 1.2”, de gewone 6 1.3” en de 6x 1.4”.
Dit is zowel op de Pro versie als de non pro versie.
Dus geen grote rand meer tussen het scherm en de bezel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Jeej! Upsellexcuus *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 19:12
Pelox schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:13:
Ik heb zelf een Wahoo Tickr en dat gaat goed met mijn F5s+. Batterijduur is idd wat minder dan de geowne F5 maar ik laad hem op als ik ga douchen is toch weer een paar procent erbij voor het slapen ;) en zo nu en dan een uurtje aan de lader en is die weer vol.
Reken idd op -10% per uur bij GPS gebruik. En zo'n -10% per dag in horloge stand. Dus om de 2/3 dagen wel even laden als je veel sport/GPS gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Hij is nu ook nog met $150 korting te krijgen @Gonadan , je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu niet meteen toeslaat O-) , 1.2" dat kan egnie meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Frenz64 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:16:
Hij is nu ook nog met $150 korting te krijgen @Gonadan , je bent een dief van je eigen portemonnee als je nu niet meteen toeslaat O-) , 1.2" dat kan egnie meer
Nvm.. Ik las niet goed...

[ Voor 4% gewijzigd door Pelox op 26-05-2020 13:35 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10
Gezien de $ korting en geen € zal het een USA aanbieding zijn in combinatie met aankomende vaderdag. Let wel dat usa prijzen vaak zonder btw zijn. En als je ze inderdaad naar Nederland laat komen je dus btw en invoerkosten en dergelijke mag betalen (precieze termen en kosten kunnen variëren O-) )

Als ik terug lees naar je budget @Pelox kan je de 6 serie vergeten, of is dit inmiddels verruimd?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
rockhopper schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:40:
Gezien de $ korting en geen € zal het een USA aanbieding zijn in combinatie met aankomende vaderdag. Let wel dat usa prijzen vaak zonder btw zijn. En als je ze inderdaad naar Nederland laat komen je dus btw en invoerkosten en dergelijke mag betalen (precieze termen en kosten kunnen variëren O-) )

Als ik terug lees naar je budget @Pelox kan je de 6 serie vergeten, of is dit inmiddels verruimd?
Ja budget is nu 250 tot max 425 ongeveer. De navigatie functie, round-trip course, van de fenixen lijkt mij geweldig, vooral op onbekend terrein. Zit deze functie ook op de forerunners eigenlijk?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
De forerunner 945 en vanaf de fenix 5 plus. (plus de fenix 5x)
Het is handig, maar niet zaligmakend. Het scherm is gewoon erg klein, het heeft meerwaarde maar niet honderden euro's meerwaarde in mijn ogen.
Op de fiets is het onbruikbaar (buiten de audio signalen), hardlopend is het wel ok, bij wandelen is het functioneel. In het kort heb je op de fiets geen tijd om steeds naar je pols te kijken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
rockhopper schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:54:
De forerunner 945 en vanaf de fenix 5 plus. (plus de fenix 5x)
Het is handig, maar niet zaligmakend. Het scherm is gewoon erg klein, het heeft meerwaarde maar niet honderden euro's meerwaarde in mijn ogen.
Op de fiets is het onbruikbaar (buiten de audio signalen), hardlopend is het wel ok, bij wandelen is het functioneel. In het kort heb je op de fiets geen tijd om steeds naar je pols te kijken.
Ik zou het ook enkel voor hardlopen willen gebruiken. Leuk om nieuwe routes te ontdekken. Maar gewoon leuk niet nodig inderdaad. Muziek hetzelfde, leuk niet nodig. Een fenix 5 of een forerunner 645 oid voldoen dus.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Of een FR935, grrrr, hoe vaak ben ik dit cirkeltje nou rond gelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 10:07
Zojuist een Fenix 6 titanium sapphire aangeschaft. Ik had een Fenix 3 HR Sapphr, die kon ik nog goed verkopen. Met name ook omdat deze ook een zilveren (ongespoten) bezel had. Veel minder gevoelig voor krassen omdat er geen onderlaag zichtbaar is.

Moet wel even wennen aan het kleine formaat... De 6x is er niet met zilveren rand helaas. Het scherm is wel ongeveer even groot

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 26-05-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Kon je dan niet gewoon voor de 6 gaan? Die is nog wel in titanium te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:03:
Of een FR935, grrrr, hoe vaak ben ik dit cirkeltje nou rond gelopen
Als je een Fenix had gekocht had je die activiteit vast bij kunnen houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gonadan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:33:
Kon je dan niet gewoon voor de 6 gaan? Die is nog wel in titanium te krijgen.
Is niet pro (als ik me niet vergis)

Of ik begrijp je verkeerd, ik heb nu dus een fenix 6 (geen x, geen s)
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/641479

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 26-05-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Pro?
Pelox schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:59:
Ik zou het ook enkel voor hardlopen willen gebruiken. Leuk om nieuwe routes te ontdekken. Maar gewoon leuk niet nodig inderdaad. Muziek hetzelfde, leuk niet nodig. Een fenix 5 of een forerunner 645 oid voldoen dus.
Nope niet nodig. Wel erg handig als je op vakantie bent in onbekend gebied, of bij het maken van een fietstocht (hoef je niet op je telefoon te loeren). En uiteraard onmisbaar voor het geval mobiel internet uit valt en je bent vergeten Google Maps te cachen.
Muziek niet nodig, maar soms wel weer erg lekker. Bluetooth sportdopjes en een horloge, meer heb je niet nodig. Eigenlijk ook onmisbaar.

Of overdrijf ik nu een beetje? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En nu wat laat, maar hoe stevig zijn de asjes van de bandjes van de 6 serie? In mijn 3 waren dat - zoals bekend - geschroefde asjes. Ik zie dat het nu weer veertjes zijn (zoals op de meeste horloges), wel vrij dik.

Ik doe survivalruns, dan komt er nogal eens wat trekkracht op een bandje te staan... Lullig als je horloge loskomt op een hindernis

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 26-05-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
Pelox schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Ja budget is nu 250 tot max 425 ongeveer. De navigatie functie, round-trip course, van de fenixen lijkt mij geweldig, vooral op onbekend terrein. Zit deze functie ook op de forerunners eigenlijk?
Dan zou je toch echt zeggen dat de Fenix 5 plus voor €429 wel erg in de buurt van je ultieme horloge komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:42:
Pro?

[...]

Nope niet nodig. Wel erg handig als je op vakantie bent in onbekend gebied, of bij het maken van een fietstocht (hoef je niet op je telefoon te loeren). En uiteraard onmisbaar voor het geval mobiel internet uit valt en je bent vergeten Google Maps te cachen.
Muziek niet nodig, maar soms wel weer erg lekker. Bluetooth sportdopjes en een horloge, meer heb je niet nodig. Eigenlijk ook onmisbaar.

Of overdrijf ik nu een beetje? O-)
Het enige tegenargument blijft dat ik in onbekend gebied mijn telefoon altijd mee neem voor het geval ik verdwaal of geblesseerd raak. Daarmee heb ik automatisch muziek en in principe ook navigatie mogelijkheden bij de hand. Of eigenlijk in zo'n mooi heuptasje :P

Ik denk dat de 6s Pro het niet gaat worden. Nu @Frenz64 afhaakt kan ik ook gemakkelijk prima achterblijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:04:
Het enige tegenargument blijft dat ik in onbekend gebied mijn telefoon altijd mee neem voor het geval ik verdwaal of geblesseerd raak. Daarmee heb ik automatisch muziek en in principe ook navigatie mogelijkheden bij de hand. Of eigenlijk in zo'n mooi heuptasje :P
Dat heb ik in de winter inderdaad ook om eerlijk te zijn. Enerzijds omdat ik dan een jaszak heb en de telefoon daadwerkelijk kwijt kan, anderzijds omdat ik dan echt niemand tegen kom in de natuur. In de zomer sterft het van de voorbijgangers dus maak ik mij minder zorgen dat ik daar een week met een gebroken enkel lig. ;)
Ik denk dat de 6s Pro het niet gaat worden. Nu @Frenz64 afhaakt kan ik ook gemakkelijk prima achterblijven :+
Ho ho, ik geef mij nog niet gewonnen. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Iemand ervaring met de Amazfit T-rex? Ik krijg deze morgen binnen als sporthorloge. De Rugged stijl van het horloge met alle certificeringen heeft me over de streep getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
Gonadan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Dat heb ik in de winter inderdaad ook om eerlijk te zijn. Enerzijds omdat ik dan een jaszak heb en de telefoon daadwerkelijk kwijt kan, anderzijds omdat ik dan echt niemand tegen kom in de natuur. In de zomer sterft het van de voorbijgangers dus maak ik mij minder zorgen dat ik daar een week met een gebroken enkel lig. ;)

[...]

Ho ho, ik geef mij nog niet gewonnen. O-)
Ik kom in de winter vaak genoeg bepaalde mensen tegen in the middle of nowhere.. maar die mensen kom ik liever niet tegen eigenlijk.. :/

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik ben een klein jaartje geleden nog op "navigatie" met het horloge door een onbekende stad terug gelopen naar de bus parkeerplaats. Dus navigatie terug naar start in wandelen en in het donker. Het was niet zo "rechtlijnig" als ik had verwacht, er werden nog redelijk toeristische wandelpaden aangehouden, waar ikzelf de voorkeur had gegeven aan "doe maar de kortste weg, dan ben ik tenminste op tijd". Uiteindelijk lukte het wel prima, maar het is niet zaligmakend.
Maar, je verdwaalt zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Oké... nieuw probleem. De FR245 heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb voor een betere prijs dan de fenix 5 plus. Alleen.. hoe bevalt de kunststof behuizing? Is die niet kwetsbaar? En ik lees verschillende verhalen over de gps chip, schijnt niet top te zijn. Iemand hier ervaringen mee? Dit laatst is voor mij echt een make or break, gps moet gewoon goed zijn.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Pelox schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:58:
Oké... nieuw probleem. De FR245 heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb voor een betere prijs dan de fenix 5 plus. Alleen.. hoe bevalt de kunststof behuizing? Is die niet kwetsbaar? En ik lees verschillende verhalen over de gps chip, schijnt niet top te zijn. Iemand hier ervaringen mee? Dit laatst is voor mij echt een make or break, gps moet gewoon goed zijn.
Voor zover ik weet is de gps chip in de 245 hetzelfde als in de 945, Fenix 6 etc. Prima voor recreatief hardlopen. Zijn er horloges met nog betere gps? Vast wel. Maar binnen het Garmin spectrum is dit nu gewoon de standaard en gezien de positie van Garmin lijkt het ze geen windeieren te leggen. Hou er ook rekening mee hoeveel garmins er verkocht worden. Dan is het niet zo raar dat er ook mensen tussen zitten die er over klagen.

Wat betreft behuizing: ik denk dat kunststof niet snel kapot zal gaan. Een kras erop? Dan misschien wel.

Wat mij de 245 eerder zou tegenhouden: geen barometer. Ronduit knullig op een horloge van die prijscatergorie. Maar goed, garmin moet ergens keuzes maken en aegmenteren, en er zijn vast ook legio sporters die in hun hele leven geen berg gaan tegenkomen, dus wie ben ik om er wat van te vinden. Maar mocht je wél graag de bergen in gaan dan is dat natuurlijk een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
Beide horloge’s kunnen gebruik maken van dezelfde satteliet systemen (gps/glonass/galileo)
DC Rainmaker heeft daar meestal wel goede testen van.
Veel betere systemen zijn er momenteel niet echt aangezien ze allemaal dezelfde chipset gebruiken.

De kunststof behuizing is kwetsbaarder dan de die van de Fenix en zal eerder krassen e.d. (en persoonlijk vind ik de looks/premium uitstraling van de Fenix ook belangrijk).

Qua functionaliteit zijn er natuurlijk nog een paar verschillen waarvan jij alleen kunt bepalen of die belangrijk zijn : kaartnavigatie, muziek (uitgaande van de gewone 245) en multisport (voor als je nog eens een triathtlon of run bike run wilt doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Valorian
Ook zonder barometer kan je prima de bergen in hoor, waarom zou dat je tegen houden? :?
Zoek naar <naam horloge> en 'GPS problemen' en je vindt resultaten, bij elk horloge. Ze zijn geen van allen perfect, maar wel allemaal prima bruikbaar voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:51:
@Valorian
Ook zonder barometer kan je prima de bergen in hoor, waarom zou dat je tegen houden? :?

[...]

Zoek naar <naam horloge> en 'GPS problemen' en je vindt resultaten, bij elk horloge. Ze zijn geen van allen perfect, maar wel allemaal prima bruikbaar voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn.
Ha. Dat was misschien wat te stellig ja. Natuurlijk kán je zonder barometer prima de bergen in. Maar een barometer maakt het (mits je hem regelmatig ijkt) wel een stuk nauwkeuriger dan GPS. Ga je af en toe een wandelingetje maken door de bergen en boeit het je niet zoveel hoe hoog je zit dan is hoogtebepaling via GPS inderdaad helemaal prima. Wil je er echter ook op kunnen navigeren als je in een white-out zit op een gletsjcher dan is het andere koek. Daartussen zit natuurlijk een heel groot 'grijs gebied' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wel, voor wat het waard is, ik heb de 245 en die is na 'n half jaartje (iets meer zelfs) nog steeds ongeschonden :+ Ik ben er wel voorzichtig mee en ook al schamp ik soms eens tegen een kast of muurtje, de behuizing heeft het tot nu toe doorstaan :) Eén keer zat er een soort van veeg op, maar die kon ik met m'n vinger "weggummen" dus sindsdien ben ik daar ook geruster in.

Qua GPS kan ik niet vergelijken met andere modellen want 't is m'n eerste Garmin maar binnen de 10 seconden heb ik altijd wel een lock en ook na activiteiten wijkt de afgelegde weg niet erg af. Er zit wel wat wobble in (bv. dat ik zogezegd aan de linkerkant vd weg heb gelopen terwijl dat rechts moest zijn) maar dat heb je met elke sporthorloge wel, vermoed ik.

Als je alles dat je zoekt in een 245 terugvindt, waarom zou je dan meer uitgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Valorian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:57:
[...]

Ha. Dat was misschien wat te stellig ja. Natuurlijk kán je zonder barometer prima de bergen in. Maar een barometer maakt het (mits je hem regelmatig ijkt) wel een stuk nauwkeuriger dan GPS. Ga je af en toe een wandelingetje maken door de bergen en boeit het je niet zoveel hoe hoog je zit dan is hoogtebepaling via GPS inderdaad helemaal prima. Wil je er echter ook op kunnen navigeren als je in een white-out zit op een gletsjcher dan is het andere koek. Daartussen zit natuurlijk een heel groot 'grijs gebied' ;)
Ja zo, zeker eens. Maar om eerlijk te zijn zou ik voor blind navigeren op een gletsjer wel andersoortige gear mee nemen dan m'n vrijetijd/sporthorloge. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Barometers zijn ook niet zaligmakend goed. Kalibratieproblemen, verstopte meetgaatjes...
Als je echt gaat klimmen zou ik wel een betrouwbaarder hoogtemeter meenemen dan een sporthorloge, net als dat je geen geavanceerde hartslagmetingen gaat doen aan de pols en de dokter toch echt zelf ook je zuursofsaturatie even meet met daarvoor gemaakte apparatuur.

Het zijn leuke extra's, en inderdaad is de barometer leuker als je daadwerkelijk hoogtemeters maakt. Ik heb er één maar ik heb er geen zak aan in de polder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

Quakie

quakelen

Ik had gisteren weer het probleem dat mijn Fenix 5 in batterij spaar stand ging.. Ik was aan het mountainbiken en ik kijk normaal niet op mijn horloge totdat ik thuis ben. Ik was er nu klaar mee en wilde zien wat ik aan cal verbruikt had. Tot mijn grote verbazing wilde de Garmin net in batterij spaarstand springen.
Ik heb op aanraden van sommige hier de time out setting op extended staan. Hij had dus heel mijn mountainbike ritje niet bijgehouden. Ik heb er zeker weten niet aan gezeten.

Ik kan vrij weinig vinden als ik op battery time out issues Garmin zoekt. Enige wat ik kan vinden is dat het helpt om de activiteit te kopiëren en die te gebruiken. Dat ga ik nu dus testen..

Iemand anders dit probleem mee gemaakt? Ik vind het heel irritant dat je niet blind er van uit kan gaan dat je dure Garmin je rit registreert. Ik vind het ook irritant dat je time out settings niet helemaal uit kan zetten..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Weet je 100% zeker je een activiteit gestart bent? Mijn horloge meet en slaat alles op tot ie uitvalt omdat de batterij leeg is of ik de activiteit stop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
De 945 heeft ook een kunststof behuizing. Ik loop regelmatig tegen iets op met mijn 945 (niet opletten waar ik loop) en is nog steeds helemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Quakie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:11:
Ik had gisteren weer het probleem dat mijn Fenix 5 in batterij spaar stand ging.. Ik was aan het mountainbiken en ik kijk normaal niet op mijn horloge totdat ik thuis ben. Ik was er nu klaar mee en wilde zien wat ik aan cal verbruikt had. Tot mijn grote verbazing wilde de Garmin net in batterij spaarstand springen.
Ik heb op aanraden van sommige hier de time out setting op extended staan. Hij had dus heel mijn mountainbike ritje niet bijgehouden. Ik heb er zeker weten niet aan gezeten.

Ik kan vrij weinig vinden als ik op battery time out issues Garmin zoekt. Enige wat ik kan vinden is dat het helpt om de activiteit te kopiëren en die te gebruiken. Dat ga ik nu dus testen..

Iemand anders dit probleem mee gemaakt? Ik vind het heel irritant dat je niet blind er van uit kan gaan dat je dure Garmin je rit registreert. Ik vind het ook irritant dat je time out settings niet helemaal uit kan zetten..
Yup, die melding is voor mij een herinnering dat ik vergeten ben op start te drukken. Gebeurt mij met name als ik het combineer met een training of navigatie, waardoor je feitelijk eerst de training/navigatie moet starten en dan alsnog de activiteit.
Voelt dan een beetje alsof m'n horloge me gewoon uitlacht na tien minuten rennen zonder meten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Arie- en @Gonadan Nee activiteit was gestart.. hij had 4 km wel geregistreerd... Het was nu ook alleen registratie, geen navigatie zoals de vorige x. Echter daarna had ik het ook en toen had ik ook een deel van de rit wel. Het is dus duidelijk voor mij dat ik het probleem niet ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Voor mij niet, want die van mij heeft helemaal geen batterij timeout als een activiteit loopt. Dan gaat hij gewoon door tot hij leeg is, met alleen een waarschuwing op 10%. :?

Edit:
Als ik de handleiding erbij pak dan zie ik dat het een timeout is na inactiviteit, dus blijkbaar vindt hij dat je niet actief bent. Kan het niet zijn dat je per ongeluk op 'stop' drukt?
Zeker op een mountainbike kan ik mij voorstellen dat je pols in zo'n houding zit dat met bepaalde klappen zoiets zou kunnen gebeuren.

[ Voor 48% gewijzigd door Gonadan op 27-05-2020 09:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
Quakie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:46:
@Arie- en @Gonadan Nee activiteit was gestart.. hij had 4 km wel geregistreerd... Het was nu ook alleen registratie, geen navigatie zoals de vorige x. Echter daarna had ik het ook en toen had ik ook een deel van de rit wel. Het is dus duidelijk voor mij dat ik het probleem niet ben :)
Het lijkt er op dat je met een gebogen hand tegen de start/stop knop aankomt. Probeer dit maar eens uit. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wat @Gonadan en @tlpeter zeggen! Als je in een activiteit zit blijft ie registreren tot je accu leeg is en je horloge uitvalt, of je je activiteit stopt. Die spaarstand zit alleen op de modus tussen horloge-status en activiteit-gestart-status in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Gonadan @tlpeter Daar lijkt het wel op ja, maar ik kan mijn polsen volledig naar boven kantelen zonder mijn horloge te raken. Ik vind het niet fijn om mijn horloge te voelen.
Ik zal er op letten maar toch denk ik niet dat dit het is.

hier een oude topic over soort gelijk probleem

@Arie- Ja ik begrijp inmiddels wat functie doet.Vorige keer was het mij niet duidelijk qua navigatie starten en je registratie starten. Dit keer was registratie gewoon bezig.. Ik zal voortaan ook kijken als ik weg rijd dat alles gaat lopen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Quakie op 27-05-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kunstof behuizing is prima. Heeft mijn FR645M ook en ziet er na bijna 2 jaar nog ongeschonden uit. Bij de FR245 lever je wel wat batterijduur in tov de Fenix 5 Plus. Verder heeft de FR245 geen barometrische hoogtesensor, maar ik weet niet of je dat interessant vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:39
Valorian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:57:
[...]

Ik heb heel die barometrische metingen nooit goed begrepen...
Ik liep afgelopen zomer een berg in Noorwegen (Glittertind) op; ca 1000 hoogtemeters gedaan. Volgens mijn VA3 waren het er maar 700. Nadat ik gesynced had, stonden er in strava gewoon keurig 1000+.
De hoogtemeters kunnen toch prima bepaald worden op basis van de map? Want dat leek Strava in mijn geval dus te doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb heel die barometrische metingen nooit goed begrepen...
Ik liep afgelopen zomer een berg in Noorwegen (Glittertind) op; ca 1000 hoogtemeters gedaan. Volgens mijn VA3 waren het er maar 700. Nadat ik gesynced had, stonden er in strava gewoon keurig 1000+.
De hoogtemeters kunnen toch prima bepaald worden op basis van de map? Want dat leek Strava in mijn geval dus te doen.
Ik ben ook geen kenner. Maar weet wel dat als je bijvoorbeeld over een berggraat loopt is de GPS natuurlijk enorm snel de fout in gaat. Want 2 meter naast je kan het 300m lager zijn, en GPS zit toch vaak op een meter of 10 aan 'marge'. Dan is een 'map' als basis dus niet erg betrouwbaar, en een barometrische meting wel. Tenminste, iets betrouwbaarder.

Wat strava precies doet met de data weet ik ook niet zo goed overigens.

@Gonadan Eens, als je echt gaat navigeren in nowhere en in white-out dan zal je eerder werken met een losse navigatie-unit dan met een vrijetijdshorloge. Ik noemde het maar als voorbeeld, zelf ben ik niet ervaren genoeg om in die omstandigheden routes te gaan lopen. Maar als ik onverhoopt in de problemen kom kán ik wel uit de voeten met de Garmin i.c.m. mijn kaart en routevoorbereiding. En dan zou een GPS niet voldoende zijn. Verder vind ik het vooral leuk om zo accuraat mogelijke data te verzamelen van mijn trips, die veelal alpine zijn. GPS zorgt er dan voor dat een hoogtebepaling er regelmatig naast zit omdat je vaak om rots-graten loopt die niet erg breed zijn (zie bovenstaand voorbeeld), en met gletschers zit je ook nog met een laag ijs onder je van honderden meters dik, weet niet in hoeverre die 'goed in de map' staat opgenomen. Zal enigszins kloppen, want er gaat elk jaar maar een stukje vanaf, maar toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Het grootste probleem in de bergen is niet eens het hoogteverschil, maar het aantal satellieten wat je GPS nog kan vinden. Zit je lekker tegen een bergwand aan dan mist hij een bepaalde hoek om goed positie te kunnen bepalen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:39
Klopt maar het aantal satellieten was daar geen probleem. Wijdse vlakte, en de vrijwel hoogste top van het land. Dat van die graat kan wel kloppen, laatste stuk was inderdaad langs een diepe afgrond. Maar de gps track was prima. (https://www.strava.com/activities/2587770047)
Grappig was dat ik op de top zelfs ineens weer 4G ontvangst had :)
Mijn VA3 heeft volgens mij echter wel een barometer gaatje, dus waarom die waarde zo afweek, geen idee. De tijd die de barometer nodig heeft voor kalibratie (30 sec nadat je een GPS fix hebt) krijgt ie van mij wel heel regelmatig omdat ik dan nog niet startklaar stond oid. Eerlijk gezegd boeit het me niet zo, als het op strava maar een beetje klopt.
Traplopen geeft volgens mij om dezelfde fluctuaties daarom vaak een slecht resultaat.

Ik kwam nog een heel verhaal tegen: https://support.strava.co...evation-for-Your-Activity

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 27-05-2020 14:05 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pelox
Oké.. De knoop is doorgehakt.. het is de fenix 5 plus geworden! *O*

Je mag jezelf af en toe best eens kietelen toch :9

[ Voor 28% gewijzigd door Pelox op 27-05-2020 15:15 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@Pelox Krijg je geen spijt van! Wil je je keuze nog onderbouwen waarom je nu uiteindelijk op die bent uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
rockhopper schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:46:
@Pelox Krijg je geen spijt van! Wil je je keuze nog onderbouwen waarom je nu uiteindelijk op die bent uitgekomen?
Jazeker!

Bouwkwaliteit en uiterlijk van de fenix en gebruikte materialen. De navigatie functie, langere accuduur en een iets groter formaat.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Mistraller een barometrische hoogtemeter is in beginsel al een uitvinding gedoemd om te falen. Luchtdruk is afhankelijk van hoogte en lokale weersomstandigheden, daarmee krijg je twee onbekende variabelen in de berekening en kan je dus onmogelijk zeggen wat de juiste waarde is.
Garmin gebruikt daarvoor enigszins configureerbare trucjes die het betrouwbaarder maken, maar het is verre van perfect.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:47
Ik herinner me ook nog steeds goed dat ik 31 jaar geleden 2 weken voor een vliegvakantie een Casio horloge kreeg waar een barometrische (besef ik nu) hoogtemeter in zat.
Geïnteresseerd in vliegtuigen als ik toen al was verheugde ik me er op om de hoogte van het vliegtuig te kunnen volgen. Maar dat werkt natuurlijk niet in een drukcabine voor passagiers :)
Pagina: 1 ... 147 ... 324 Laatste