Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 141 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
In het kader van de discussie OHR versus band, een testje overzicht van OHR via een Amazfit BIP (oranje) en een borstband (blauw). Intervaltraining (10km) met 3 min intervals, temp 12 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vHzJZLy/HR-Capture.jpg

Eerste 10 minuten zijn moeilijk te vergelijken ivm auto-pause functionaliteit van de trackerapp met borstband. Average hr is exact gelijk en max HR verschilt er één (177 vs 178). Resultaten van de OHR vallen me echt niet tegen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
`
Ah oké, die had ik uiteraard wel gevonden, maar omdat het een latere feature was (dacht ik) sloeg ik de review over. Die had ik damals al gelezen.

Veel minder vind ik het dat er blijkbaar een nieuwe Amazfit app is (al 5 weken niet kunnen sporten, vandaag woon/werk gefietst en nam die maar eens op) en ik blijkbaar historie kwijt ben. Not nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:06
Xaverius schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:56:
[...]
De MST Cuijk - Nijmegen is 770 punten. ;-)
Kijk, dat is een mooie trail om te lopen als de coronataper voorbij is!

Ik verwacht overigens dat deze met de 6s Pro ook geen probleem gaat zijn. Deze heeft dan voldoende opslagruimte. Daar zal het probleem ook zitten met de 5s gok ik.

[ Voor 26% gewijzigd door elastiek op 20-03-2020 11:26 . Reden: Toevoeging geheugen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuota
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-03 20:02
Ik heb sinds een aantal maanden de FR245
Als ik buiten ben en druk op het hardlopen icoon gaat het horloge GPS zoeken en word groen zodra deze GPs heeft gevonden.
Nu duurt dit vaak lang. Soms wel 20 minuten en start ik gewoon met lopen. Hij laat wel zien hoe lang en ver etc ik al loop alleen later in garmin connect zie je niet waar je gelopen hebt, alleen vanaf het moment dat hij GPS gevonden heeft
Soms is dit maar 2 minuten maar vaak langer.

Een vriend van mij heeft de 235 en duurt 3 seconden

Ik heb al met galileo en met Glonass geprobeerd.

Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

20 minuten is niet goed, ik zou contact opnemen met winkel/Garmin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebruiken jullie de Garmin Coach/Garmin trainingsplannen? Mij leek de coach feature wel iets, zeker nadat ik met mijn Polar V800 gewend geraakt ben aan automatisch workouts in je agenda en guidance om tussen hartslagzones te blijven.

Gisteren de Garmin Coach geactiveerd. Vandaag gelopen. Wat mij tegen viel:
- geen concrete hartslagzones: ik moet 'stevig tempo' lopen
- geen sturing op zones/tempo: piepen en trillen om binnen de bandbreedte te blijven zou fijn zijn
- complexe trainingen: zie hieronder:

22 maart 2020
Warm-up - 05:00 min:sec
Licht wandelen of joggen.
Gaan - Lap indrukken
Hierna: Candansoefening
4 keer herhalen
Hardlopen - 00:30 min:sec - 150 tot 200 spm
Cadansoefening
Voeten dicht bij de grond, lichte tred! U kunt altijd nog één stap beter.
Herstel - 00:30 min:sec
Wandelen voor herstel.
Gaan - Lap indrukken
Hierna: Acceleration-glider
4 keer herhalen
Hardlopen - 00:30 min:sec
Acceleration-Glider oefening
Schakel vlot over van wandelen naar joggen naar hardlopen, en laat u dan naadloos terugzakken naar wandeltempo.
Gaan - Lap indrukken
Hierna: Tempo-intervallen
5 keer herhalen
Hardlopen - 800.00 m - 4:55 tot 5:08 min/km
Racedoel-tempo.
Herstel - 03:00 min:sec
Wandelen voor herstel.
Cooldown - 05:00 min:sec
Licht wandelen of joggen.

Alternatief is een halve marathon trainingsplan. Die zijn wel op hartslag maar dan mis je het coach gedeelte. Wat gebruiken jullie en waarom?

@kuota Ik heb toevallig gisteren een 245 opgepikt (had hem vanuit launch maar omgeruild voor een Venu) en die heeft de eerste keer ook wat moeite met een fix. Duurde een minuut ongeveer. Mijn oude 245 deed het in 3 seconden. Ik verwacht dat de nieuwe dat de volgende keer ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Aghanim Raar dat je geen tempoaanduidingen krijgt - HR doen die schema's niet aan dus dat klopt (waarschijnljk met de kennis dat de meeste mensen hun HRzones eigenlijk helemaal niet kennen). Maar ik kreeg wel gewoon tempo-eisen (of in het geval van die cadansoefening, spm-eis) voor mijn easy runs, tempoblokken en intervallen. Alleen niet bij de warming up en cooling down blokken.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poekie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:55:
@Aghanim Raar dat je geen tempoaanduidingen krijgt - HR doen die schema's niet aan dus dat klopt (waarschijnljk met de kennis dat de meeste mensen hun HRzones eigenlijk helemaal niet kennen). Maar ik kreeg wel gewoon tempo-eisen (of in het geval van die cadansoefening, spm-eis) voor mijn easy runs, tempoblokken en intervallen. Alleen niet bij de warming up en cooling down blokken.
Ik heb vandaag alleen de 'benchmark' test gelopen van 9 minuten en direct 'training 1' en bij beiden geen tempo of hartslag aanduidingen of zones. Misschien komt het nog maar so far valt het me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De benchmark is ook de bedoeling dat die geen tempoaanduiding heeft, die moet kijken hoe je gesteldheid is ;) Dat was niet voor niets warm-up, cool down en een 'ren 5 minuten zo hard als je kan'.

Maar kan zijn dat het verwerken van die benchmark nodig was om tempos te bepalen, aan de andere kant had je in je training 1 ook een cadansblok en een tempoblok 4:55-5:08/km - gaf je horloge zelfs daar geen bandbreedte voor je cadans en je tempo? Welk horloge had je ook al weer? Venu toch? Misschien kan de Venu het niet? Derp, dat meld je, de 245. Raar. Want mijn FR645 doet dus wel.

Mijn trainingen waren trouwens meestal of op cadans gericht, of op tempo, of interval, of easy, niet zoals dit drie verschillende dingen tegelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Poekie op 20-03-2020 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:42:
Gebruiken jullie de Garmin Coach/Garmin trainingsplannen? Mij leek de coach feature wel iets, zeker nadat ik met mijn Polar V800 gewend geraakt ben aan automatisch workouts in je agenda en guidance om tussen hartslagzones te blijven.

Gisteren de Garmin Coach geactiveerd. Vandaag gelopen. Wat mij tegen viel:
- geen concrete hartslagzones: ik moet 'stevig tempo' lopen
- geen sturing op zones/tempo: piepen en trillen om binnen de bandbreedte te blijven zou fijn zijn
- complexe trainingen: zie hieronder:

[...]
Ik heb hier een tijdje mee gelopen richting een 10k (opbouw na langdurige stilstand). Ik was hier redelijk tevreden mee, voornaamste probleem is in mijn beleving dat ie "extra" trainingen niet meeneemt en dat de gevraagde kilometers best heftig zijn (ook al vraagt ie naar je wekelijkse kilometers hiervoor). Nu had ik een aardige loophistorie en kwam het wel goed, maar van ~20km average in een klap omhoog naar >40-50km per week is nogal stevig... Dus zo maar aanraden vind ik wat spannend aan mensen :+

Jouw negatieve punten herken ik trouwens niet helemaal. Mijn 945 gaf wel degelijk sturing op het te lopen tempo (incl waarschuwingen bij te hard/zacht). De focus ligt hierbij op tempo en niet hartslagzones, dus dat klopt. Hoewel onderhuids zit er wel een streefzone qua HR ingebouwd, hier kan je wel waarschuwing over krijgen (bliepje met tekst: "in gewenste zone"). Maar dat is dan weer niet heel transparant terug te vinden. Ik heb gedurende de looptijd nogal wat progressie gemaakt, dus ik haalde mijn zones amper nog bij de gewenste tempo's... Krijg je spontaan een positief signaal als je op de bovengrens qua tempo heuvelop loopt; heeft ie bedacht dat je eindelijk in de gewenste hr zone zit 8)
Tevens zaten daar ook diverse "complexe trainingen" bij, waar je stapsgewijs instructies krijgt zoals jij hieronder beschrijft.

Dus waarom jij dat alles niet terugziet snap ik niet helemaal, ligt dit misschien aan het gebruikte horloge? Wat zie jij nu in de app als trainingen voor de komende dagen? Ik zou verwachten dat daar al wat diversiteit en complexiteit in te zien is.

-edit- ik liep met Greg trouwens, mogelijk maakt dat nog verschil.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roozzz zie mijn post hierboven, dat is mijn eerstvolgende training en de enige die ik kan zien. Ik vermoed dat er dan wel een tempo blok in zit omdat er nu specifiek 'Hardlopen - 800.00 m - 4:55 tot 5:08 min/km
Racedoel-tempo' staat.

@Poekie misschien was het direct starten van de eerste echte run na die benchmark niet handig en daarmee de reden dat het nog niet berekend is inderdaad. Vond het ook zonde om na 9 minuten naar huis te gaan dus ik dacht pak gelijk 2 trainingen mee. Verder ben ik al weer wat horloges verder maar dat is inderdaad niet bij te houden :+

Goed te horen dat jullie beiden positieve ervaringen hebben, dan vermoed ik dat het bij mij de volgende run ook goed zal komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 20-03-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:38:
@Roozzz zie mijn post hierboven, dat is mijn eerstvolgende training en de enige die ik kan zien. Ik vermoed dat er dan wel een tempo blok in zit omdat er nu specifiek 'Hardlopen - 800.00 m - 4:55 tot 5:08 min/km
Racedoel-tempo' staat.

@Poekie misschien was het direct starten van de eerste echte run na die benchmark niet handig en daarmee de reden dat het nog niet berekend is inderdaad. Vond het ook zonde om na 9 minuten naar huis te gaan dus ik dacht pak gelijk 2 trainingen mee. Verder ben ik al weer wat horloges verder maar dat is inderdaad niet bij te houden :+

Goed te horen dat jullie beiden positieve ervaringen hebben, dan vermoed ik dat het bij mij de volgende run ook goed zal komen.
Aha ik vermoed inderdaad dat het hem erin zit dat ie nog geen schema berekend had. Hopelijk gaat het de komende keer wel naar behoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:14
@kuota is je horloge up to date? Even een keer aan de laptop hangen kan helpen met alle updates binnen halen. GPS fix zou redelijk snel moeten zijn de 1e keer kan het zijn dat ie wat langer moet zoeken maar niet zo lang.

@Aghanim er zit verschil in de trainingsplannen en de coaches. Ik doe nu de marathon training niveau 2 op HR dus niet op snelheid of eindtijd. Mijn doel is om in het najaar een 40+ trail te lopen en dacht dat dit wel een mooi schema was om te volgen om zo aan m'n kilometers te komen. De warming up, interval pauze etc. komen mooi door op mijn F5+S waar nodig geeft het horloge ook de aan of ik onder of boven de zone loop. Ik heb met hardlopen de zones op % van lactaat staan dus die variëren een klein beetje als de LTH aangepast wordt na een tempoloop of interval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwpWzwS8AZoBpI0krVWpT-TvjWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dld2wqiPxZovtVe64h9FyW4s.jpg?f=fotoalbum_large

Deze trainng is minder flexibel dan de coaches die zich met een benchmark zoals door anderen al gezegd en tijdens de training aanpassen aan je snelheid etc.
ik heb Greg gedaan voor een 10Km maar die heb ik gestopt en met Amy heb ik getraind voor een HM.
Voordeel is dat je een doeltempo kan invoeren en je HR dus niet echt meegenomen wordt kan wel tot gevolg hebben dat je te zwaar traint dus zet niet te hoog in. Al moet ik zeggen dat Amy best voorzichtig was en Greg wat meer tempo's laat lopen. Maar een 10K of HM trainen is wel wat anders natuurlijk. Zitten wat filmpjes bij en deze past dus aan als je een tijdje niet loopt.
Wat niet meegenomen wordt zijn loopjes buiten het schema om of trailruns of als je in een gebied loopt met hoogteverschil. Sommige apps doen dat schijnbaar wel die passen het tempo van bergop lopen dan aan. Dus als je een keer de training niet aanzet op je horloge of bergop een training doet zal Garmin denken dat je die niet of langzamer gelopen hebt en je schema aanpassen. Je volgende training is op tempo en aan de tijd gezien wil je de HM op 5:00 lopen? dan zullen de intervallen rond de 4.30-4.45 zitten kortere iets sneller denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xray79 bedankt voor de toelichting. Bij jouw schema zie ik inderdaad de zones terug, bij de coach variant lijken dat dan tempo's te zijn. De HM wil ik inderdaad op 5:00 lopen. Ik ga eens proberen hoe het bevalt en anders switch ik naar de trainingsplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
@Aghanim coach is idd op tempo gebaseerd die geef je op bij het instellen. Weet niet wat de coach doet als je hem op uitlopen instelt, kan zijn dat dat dan zones worden. De plannen van Garmin met hartje erachter zijn op HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xray79 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:37:
@Aghanim coach is idd op tempo gebaseerd die geef je op bij het instellen. Weet niet wat de coach doet als je hem op uitlopen instelt, kan zijn dat dat dan zones worden. De plannen van Garmin met hartje erachter zijn op HR.
Persoonlijk vind ik HR prettiger. Anders klopt de hoeveelheid inspanning niet met je training. Misschien toch maar switchen naar een plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
Aghanim schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Persoonlijk vind ik HR prettiger. Anders klopt de hoeveelheid inspanning niet met je training. Misschien toch maar switchen naar een plan.
Ik vond coach Amy voorzichtig bij de HM. Die zal je niet snel overtrainen. Greg had wat hardere tempo's bij de 10km dus kan ook per coach anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 21-03-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor degenen die welke eens een bandje op eBay/AliExpress besteld hebben voor een Garmin: zijn deze van hetzelfde materiaal? Ik vind de Garmin bandjes namelijk erg fijn zitten en zou op dat gevoel niet in willen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Aghanim schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:29:
Voor degenen die welke eens een bandje op eBay/AliExpress besteld hebben voor een Garmin: zijn deze van hetzelfde materiaal? Ik vind de Garmin bandjes namelijk erg fijn zitten en zou op dat gevoel niet in willen leveren.
Ze zijn ook van siliconen, maar ik vind de AliExpress QuickFit bandjes voor mijn 935 (deze https://nl.aliexpress.com/item/4000495937170.html) een stukje ruwer dan het originele. Na een tijdje slijt dat wel af en wordt het comfortabel, maar was in het begin onaangenaam. Heb zo.nog een nieuw bandje dat mijn huid vrij snel irriteert. Het was natuurlijk wel echt te goedkoop om goed te zijn.

Dit bandje https://nl.aliexpress.com/item/33051784382.html is wel van comfortabel materiaal maar omdat het een gewoon 22mm quick release bandje met QuickFit adapter is, is het voor mijn smalle polsen veel te lang, het blokkeert de OHR. Ook een kreng om aan te trekken, of ik doe het verkeerd.

Misschien zijn deze https://nl.aliexpress.com/item/33051784382.html beter maar mijn vorige ervaring doet me twijfelen er nog meer te bestellen en als ik er nog eens bijna 10 euro tegenaan gooi zonder te weten wat ik ga krijgen, had ik beter een origineel van Garmin gekocht.

Ik hoor anderen die wel AliExpress bandjes aanraden, misschien is hun huid niet zo gevoelig. Ik krijg in het algemeen snel uitdroging en wondjes.

Maar jij had een Venu dacht ik, voor +- 30 euro heb je een officieel 20mm quick release bandje van Garmin en dan zou ik dat toch nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacPoedel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:07:
[...]

Ze zijn ook van siliconen, maar ik vind de AliExpress QuickFit bandjes voor mijn 935 (deze https://nl.aliexpress.com/item/4000495937170.html) een stukje ruwer dan het originele. Na een tijdje slijt dat wel af en wordt het comfortabel, maar was in het begin onaangenaam. Heb zo.nog een nieuw bandje dat mijn huid vrij snel irriteert. Het was natuurlijk wel echt te goedkoop om goed te zijn.

Dit bandje https://nl.aliexpress.com/item/33051784382.html is wel van comfortabel materiaal maar omdat het een gewoon 22mm quick release bandje met QuickFit adapter is, is het voor mijn smalle polsen veel te lang, het blokkeert de OHR. Ook een kreng om aan te trekken, of ik doe het verkeerd.

Misschien zijn deze https://nl.aliexpress.com/item/33051784382.html beter maar mijn vorige ervaring doet me twijfelen er nog meer te bestellen en als ik er nog eens bijna 10 euro tegenaan gooi zonder te weten wat ik ga krijgen, had ik beter een origineel van Garmin gekocht.

Ik hoor anderen die wel AliExpress bandjes aanraden, misschien is hun huid niet zo gevoelig. Ik krijg in het algemeen snel uitdroging en wondjes.

Maar jij had een Venu dacht ik, voor +- 30 euro heb je een officieel 20mm quick release bandje van Garmin en dan zou ik dat toch nemen.
Thx, ik ga eens kijken. Heb ondertussen een Amazfit GTS als dagelijks horloge (rotbandje) en een FR245 (fijn bandje). Gek genoeg kreeg ik wondjes van het bandje van de Venu, terwijl ik zou denken dat de Garmin bandjes allemaal hetzelfde zijn. Op mijn 230, F5 en 245 nooit irritatie, maar op de Venu wel. Gelukkig past het bandje van de 245 ook op mijn Amazfit maar nu heb ik dus een tweede nodig. Een originele is 30€ inderdaad, dan zit ik zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:39
@Aghanim als je op gevoel niet wilt inleveren, gewoon origineel kopen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:13
Aghanim schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:29:
Voor mijn 235 vorig jaar op Amazon.de voor €10 één gekocht. Zat zelfs het schroevendraaiertje bij voor het vervangen. Merk geen verschil met het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gevonden :)

[ Voor 98% gewijzigd door Aghanim op 22-03-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 13:30
@Aghanim Die trainingen zijn niet heel geavanceerd nee. In mijn beleving hebben ze eigenlijk vooral 't 'bare minimum' gedaan wat nodig was om iets leuks aan te bieden voor beginners. 't Kan zijn dat ze sinds ik 't (een jaar geleden ofzo) gebruikt heb nog hebben uitgebouwd, maar dat heb ik dan gemist.

Als je maar duidelijk aangeeft op je horloge welke workout je doet, dan gaat het uiteindelijk wel goed volgens mij.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeaqingme schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:24:
@Aghanim Die trainingen zijn niet heel geavanceerd nee. In mijn beleving hebben ze eigenlijk vooral 't 'bare minimum' gedaan wat nodig was om iets leuks aan te bieden voor beginners. 't Kan zijn dat ze sinds ik 't (een jaar geleden ofzo) gebruikt heb nog hebben uitgebouwd, maar dat heb ik dan gemist.

Als je maar duidelijk aangeeft op je horloge welke workout je doet, dan gaat het uiteindelijk wel goed volgens mij.
De Agenda feature op GC Web is uitgebreider dan in de app, daar kun je inderdaad wel slepen. Ik ga eens kijken hoe het HM schema bevalt en anders maak ik zelf wel 3 workouts (lange run Z2 - 1 uur hardlopen Z3 - interval) die ik qua intensiteit laat oplopen naarmate ik meer weken getrained heb. Af en toe een Tabata erbij en dan kom ik er ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 18:55
kuota schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:17:
Ik heb sinds een aantal maanden de FR245
Als ik buiten ben en druk op het hardlopen icoon gaat het horloge GPS zoeken en word groen zodra deze GPs heeft gevonden.
Nu duurt dit vaak lang. Soms wel 20 minuten en start ik gewoon met lopen. Hij laat wel zien hoe lang en ver etc ik al loop alleen later in garmin connect zie je niet waar je gelopen hebt, alleen vanaf het moment dat hij GPS gevonden heeft
Soms is dit maar 2 minuten maar vaak langer.

Een vriend van mij heeft de 235 en duurt 3 seconden

Ik heb al met galileo en met Glonass geprobeerd.

Hebben jullie hier ook last van?
Ik had hetzelfde met mijn Garmin Forerunner 45. Een maand met plezier gebruikt en plotseling duurde het voor elke activiteit tussen de 5 en 15 minuten voor een GPS fix.

Na wat googlen las ik dat er een bestand in het horloge corrupt kan raken en als je het horloge (eenmalig) via Garmin Express via de computer synchroniseert.

En inderdaad, gisteren weer een fix binnen 10 seconde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 07:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
14 uur later is de prijs bij lange na geen 350e meer, heb gelukkig wel tijdig de bestelling geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@Jirure1984 Mooie prijs. Ik heb er vorig jaar wel meteen extra bandjes en opladers bij gekocht. Ook de screen protector werkt goed en zie je niks van. Wel opletten deze links zijn voor de F5S+ dus te klein voor de gewone F5+ !
De opladers doen het na maar dan een jaar nog en ik ken zelfs iemand die met een powerbank aangesloten ultra's loopt met deze opladers. Bandjes zijn prima kwaliteit en ik rouleer ze maar geen scheurtjes te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door xray79 op 24-03-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
xray79 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:53:
@Jirure1984 Mooie prijs. Ik heb er vorig jaar wel meteen extra bandjes en opladers bij gekocht. Ook de screen protector werkt goed en zie je niks van. Wel opletten deze links zijn voor de F5S+ dus te klein voor de gewone F5+ !
De opladers doen het na maar dan een jaar nog en ik ken zelfs iemand die met een powerbank aangesloten ultra's loopt met deze opladers. Bandjes zijn prima kwaliteit en ik rouleer ze maar geen scheurtjes te zien.
Ik heb gisteren de eerste ontvangen daarbij gaat het om de 5+ en dus niet de 5S+. Maar een 2de bestelling geplaatst aangezien ik voor de eerste 422 heb betaald, deze wordt dan ook geretourneerd. En nu (gisteren) dus 360 incl. premium verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Ik heb sinds jan. 19 een F5+ Titanium, naar volle tevredenheid. Echter zijn er nu wat gekke dingen... als ik in de F5+ ''wielrennen'' selecteer (standaard wielrennen met enkele aangepaste screens), wanneer ik deze dan synchroniseer na een rit, is het binnen Garmin Connect ''Mountainbiken''.

De eerste keer denk je, hmm, misschien verkeerde modus gepakt (MTB ipv wielrennen), maar inmiddels al een keer of 10 dit gehad waarbij ik 100% weet dat ik ''wielrennen'' kies. Nu is dat geen ramp, maar het is toch raar? (natuurlijk kan je het achteraf zelf handmatig aanpassen). Alle overige (sport) activiteiten werken tot heden vlekkeloos.

Verder had ik vandaag voor het eerst echte GPS issue's, vanaf KM 75 voortdurend de horloge op pauze/aan omdat het signaal weg valt / de horloge denkt dat ik stil sta... De laatste +- 20km heeft die dan ook niet correct geregistreerd omdat de horloge voortdurend aan/uit ging.

Iemand tips, met name voor het eerste puntje? Tweede issue was hopelijk maar eenmalig ;-)

Edit: F5+ 10.10.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-10 20:16
Kom net terug van rondje hardlopen met mijn Vivoactive 3 en de tracking is best teleurstellend te noemen. Loop 2 keer door het water terwijl dit een brede brug is. Ook veel door gebouwen heen. Heb Glonass en Galileo geprobeerd maakt geen verschil. Ook 'one second tracking' levert niks op.

Mijn Samsung s7 is daarentegen stukken accurater. Hoe kan dit? Veel strakkere lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

m-vw

Dus?

Net terug van een intervaltraining. Volgens mij heeft mijn horloge ineens weer de bug die mijn vorige ook had. Bij 9,2km verdwijnt er ineens 200m. Nadat ik aan het eind van de training op stop gedrukt heb klopt de afstand weer wel. 8)7

@Dinah : Heb je een linkje naar de site waar dat staat over het corrupte bestand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 22:43
sjnelle schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:05:
[...]

Aangemeld en opgestuurd voor rma hopelijk heb ik hem snel terug
Lof voor Garmin binnen no time een nieuwe watch ondanks ze aangaven dat het lang zou kunnen duren ivm corona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@RR46 ik heb sw versie 11.00 draaien op de F5+S misschien dat dat nog verschil maakt voor je GPS issue?
Ik heb geen wielrennen bij de activiteiten staan.
Heb je toevallig een activiteit gekopieerd (MTB?) en wielrennen genoemd? Want ik heb Fietsen. Fiets Binnen en MTB als opties staan als ik een activiteit wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@xray79 zojuist aan de laptop gehangen en idd een update. Deze ga ik nu even binnenhalen, en hopelijk is het probleem dan definitief weg. Thnx voor de tip!!

Wat betreft de activiteit, nu begin ik serieus te twijfelen. Heb ik die zelf gemaakt, lang geleden dan? Ik weet dat je activiteiten kunt maken (zo heb ik b.v. Crossfit gemaakt met enkele specifieke schermen). Echter, kan je dan ook een standaard activiteit in de Garmin Connect eraan koppelen? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:32
Jirure1984 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:24:
[...]

14 uur later is de prijs bij lange na geen 350e meer, heb gelukkig wel tijdig de bestelling geplaatst.
Op de NL site wel nog voor 355
https://www.amazon.nl/Gar...smartwatch/dp/B07DKMTF2K/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2200
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Als ik deze wil bestellen krijg ik een foutmelding van "Dit artikel kan helaas niet worden verzonden naar het door u geselecteerde adres." Uiteraard was het gewoon een legitiem nederlands adres. Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
maarten2200 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Als ik deze wil bestellen krijg ik een foutmelding van "Dit artikel kan helaas niet worden verzonden naar het door u geselecteerde adres." Uiteraard was het gewoon een legitiem nederlands adres. Heeft iemand een oplossing?
Dat probleem had ik eergisteren ook. Het lijkt erop dat amazon.NL sommige producten niet wilt versturen naar nl adressen. Aangezien de status van het product nog steeds 'op voorraad' is.

Wat je kan doen is de link wijzigen van .nl/ naar .de/. dan krijg je logischerwijs de Duitse variant en ik had de mazzel dat daar het horloge werd aangeboden voor 350e. Dat was gisteren al niet meer het geval en nu ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
RR46 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:08:
@xray79 zojuist aan de laptop gehangen en idd een update. Deze ga ik nu even binnenhalen, en hopelijk is het probleem dan definitief weg. Thnx voor de tip!!

Wat betreft de activiteit, nu begin ik serieus te twijfelen. Heb ik die zelf gemaakt, lang geleden dan? Ik weet dat je activiteiten kunt maken (zo heb ik b.v. Crossfit gemaakt met enkele specifieke schermen). Echter, kan je dan ook een standaard activiteit in de Garmin Connect eraan koppelen? Zo ja, hoe?
Als je op het horloge naar activiteiten gaat en voeg toe kiest (het groene scherm met de +) dan kun je kiezen voor kopieer activiteit. Dan kun je bijvoorbeeld je standaard hardloop activiteit kopiëren en daar voor bijv. intervaltraining schermen met lap velden aan toe voegen. Zo heb ik dat voor een trailrun ook gedaan met een koers omdat je bij een koers volgen al veel velden meekrijgt die in mijn normale trailrun niet nodig zijn. De activiteit die je kopieert zie je terug in je connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Kom net terug van rondje hardlopen met mijn Vivoactive 3 en de tracking is best teleurstellend te noemen. Loop 2 keer door het water terwijl dit een brede brug is. Ook veel door gebouwen heen. Heb Glonass en Galileo geprobeerd maakt geen verschil. Ook 'one second tracking' levert niks op.

Mijn Samsung s7 is daarentegen stukken accurater. Hoe kan dit? Veel strakkere lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:01:

rutgergron schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:15:

Zit je nu je eigen post opnieuw te doen omdat je geen antwoord kreeg?

Je Samsung werkt in samenwerking met een programma als Strava of Runkeeper. Die hebben algoritmes zodat je 'op straat' loopt. Ook heeft een telefoon een grotere GPS-antenne. En ook GALILEO of Glonass aan waarschijnlijk, gezien het een niet al te oud model is.

Loop je vaak genoeg dat de GPS-definities niet achterlopen (dan kan goede ontvangst langzaam zijn)? Of heb je vaak genoeg contact met je PC/telefoon zodat je horloge deze up to date houdt? Heb je goede ontvangst vóór je begint met lopen? Heb je al een GPS-soak gedaan (activiteit starten, horlogen even 5-10 min laten liggen)? Heb je al de software up to date gebracht, eventueel na een factory reset? Heb je echt meerdere rondjes geprobeerd met GALILEO (of Glonass) aan en niet maar één poging gedaan en tijdens het lopen gewisseld? Want 'geen verschil' is uitermate vreemd. Het kan ook zijn dat je gewoon een crappy versie hebt gekregen, en dan kan je altijd Garmin bellen en het probleem uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

Tacoos

i am i

Ik twijfel een beetje tussen een Garmin forerunner 45(s) en een 245. Prijsverschil is best fors, dus wat is de meerwaarde van de 245 (in mijn situatie natuurlijk). Ik ben recreatief sporter op de mountainbike, gravel racer en nu indoors met Sufferfest bezig.

Doel is buiten gebruiken tijdens MTB-en om ritten te loggen met strava en binnen als HR sensor op de Qubo Digital richting Sufferfest.

Ja, ik weet dat optische hartslagmeting minder betrouwbaar is, maar ik heb liever geeen hartslagband en ik wil graag met 1 device zowel indoor mijn hartslag kunnen zien en outdoor strava gebruiken.
Voorheen gebruikte ik mijn telefoon voor Strava, maar dat ondersteunt geen externe sensoren meer.

De 245 heeft groter scherm, langere accuduur, meer sporten en (in de duurdere variant) spotify. Zou dat de meerprijs waard zijn?
Op zich lijkt me voor mijn doel de 45(s) nl voldoende te bieden.

Wat nog een onderscheid is, is de mogelijkheid tot Komoot op de 245, maar is dat werkbaar op de MTB/Gravelracer? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zou af en toe, bijvoorbeeld wanneer op vakantie, Komoot willen gebruiken.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Tacoos zomaar een dwarsstraat, maar waarom een horloge en geen fietscomputer?
Zit dat hem puur in de optische hartslagmeting? Zo ja, dubbel check vooral even of beide horloges de HR kunnen broadcasten naar de Qubo. Mijn beeld is dat dat vooral in het hogere segment gevonden wordt namelijk.

Voor jouw gebruik zou ik sterk een fietscomputer op mijn stuur willen hebben, in plaats van op mijn pols. Optische HR is daarbij vaak ook nog behoorlijk matig bij fietsactiviteiten (hoogfrequente trillingen oid).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bram34
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:29
@Poekie

Rutgeron is bekend en berucht op dit forum. De tijdsinvestering die gedaan is om het Vivo horloge te halen is enorm. Als de uren betaald waren zat er nu een Fenix of Marq om de pols heen. Daarnaast ken ik niemand die zoveel gezaagd heeft op een bepaald merk/model, en het vervolgens alsnog haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Fenix 5+ auto kalibratie.

Ik gebruik het horloge voor met de mtb.

Wat is aan te raden m.b.t. de hoogtemeter automatisch kalibreren, 'tijdens activiteit':
  • continu
  • bij start
  • uit
En 'niet tijdens activiteit' uit zetten als bij de eerste optie punt 1 of 2 gekozen wordt?

GPS heb ik overgens op GPS+GLONASS staan. Iemand nog andere tips om standaard instellingen te wijzigen naar iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Roozzz schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:35:
@Tacoos zomaar een dwarsstraat, maar waarom een horloge en geen fietscomputer?
Zit dat hem puur in de optische hartslagmeting? Zo ja, dubbel check vooral even of beide horloges de HR kunnen broadcasten naar de Qubo. Mijn beeld is dat dat vooral in het hogere segment gevonden wordt namelijk.

Voor jouw gebruik zou ik sterk een fietscomputer op mijn stuur willen hebben, in plaats van op mijn pols. Optische HR is daarbij vaak ook nog behoorlijk matig bij fietsactiviteiten (hoogfrequente trillingen oid).
Lang verhaal kort:
Ik heb nu een Mio Velo, maar
a) ik zie bij indoor trainen steeds vaker dat de verbinding met de pc wegvalt, terwijl de velo wel hartslag lijkt te meten.
b) Bij buiten rijden gebruik ik dezelfde Mio Velo als hartslag input naar strava op mijn telefoon, maar strava is gestopt met supporten van externe sensoren op telefoon, dus voor buiten heb ik er niks meer aan
c) ik wil geen hartslagband

Ik denk dus dat de Velo aan het overlijden is en sowieso moet ik naar een andere oplossing voor strava voor buiten.
Daarom neig ik naar een sporthorloge met strava support en HR broadcast naar Sufferfest.
De handleiding van de 45 suggereert iig dat dat kan:
https://www8.garmin.com/m...79-9DB1-FC95B06F01BA.html

Met een fietscomputer moet ik nog steeds iets hebben om mijn hartslag te meten.
En navigeren is geen hoofdargument voor mij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bram34 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:50:
@Poekie

Rutgeron is bekend en berucht op dit forum. De tijdsinvestering die gedaan is om het Vivo horloge te halen is enorm. Als de uren betaald waren zat er nu een Fenix of Marq om de pols heen. Daarnaast ken ik niemand die zoveel gezaagd heeft op een bepaald merk/model, en het vervolgens alsnog haalt.
Ik weet het, ik was een van de mensen die hem toen ook al heeft geprobeerd te helpen.
Ik hou het hier nu ook bij. Ik hoop dat ik hem een duw de goede richting op heb gegeven (met 'mijn telefoon geeft veel strakkere lijnen' kom je ook niet heel ver als je hulp wil geven). Als ie nu niet antwoord, prima, ik heb t geprobeerd, en dan zoekt ie t verder zelf ook maar uit. Het drammerige van gewoon in z'n geheel een post herhalen zonder extra informatie vond ik wel opmerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
en dan vind ik drammerig nog een nette kwalificatie...

@Tacoos Polar OH1 of Scosche Rhythm overwogen?

Heb de laatste gehad (helaas kwijtgeraakt), het draagcomfort is veel beter dan een borstband vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Frenz64 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:32:
en dan vind ik drammerig nog een nette kwalificatie...

@Tacoos Polar OH1 of Scosche Rhythm overwogen?

Heb de laatste gehad (helaas kwijtgeraakt), het draagcomfort is veel beter dan een borstband vind ik
Jawel, dat zou logischerwijs een rechtstreekse vervanger voor de Velo zijn. Maar daarmee los ik het probleem niet op dat strava op mijn phone geen externe sensoren meer wil koppelen.

Ondertussen heb ik wat youtube vids zitten kijken die een vergelijk doen tussen de 45 en 245.
Direct naast elkaar wint de 245 wat mij betreft makkelijk met mooiere, grotere display waarop je meer info kan tonen en 2x zo lange accuduur bij gebruik GPS.
Maar de 45 voldoet in feite al aan mijn wensen, de rest is extra.

Blijft dat navigeren met Komoot vanaf je Garmin over, dat zou me wel eens over de streep kunnen trekken: werkt dat ook op de fiets (de reacties die al eens in dit topic zijn gegeven zijn meen ik van hardlopers) een beetje? Ik snap dat een echte Navi unit beter werkt, maar ik voorzie alleen sporadisch gebruik en dan vind ik dat de prijs (nog) niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rutgergron schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:53:
Ik ben weer terug gegaan naar Samsung Watch 42mm.

Met Samsung heb je direct alle functionaliteit wat met de Garmin ontbreekt in dezelfde prijsklasse.

Voor het geld van een Forerunner 45 heb je een Samsung horloge als je dan de Geartracker app erbij rekent heb je een complete Fenix voor weinig geld. Inclusief touchscreen, knoppen aan de zijkant en een draaiende bezel wat super is tijdens het sporten. Ingenieus combinatie.
Een maand geleden zweerde je Garmin af en was de Galaxy Watch met een extra app een betere Fenix? Watskeburt?

@Tacoos ik gebruik zelf een FR245 op de fiets en voor navigeren een telefoon op stuur met OSMand. Werkt perfect.

[ Voor 24% gewijzigd door Aghanim op 26-03-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Iemand hier die ook custom workouts maakt en me kan helpen deze terug te vinden op mijn F5+S?
De manual van Garmin helpt me niet echt verder en kan zo geen informatie vinden.
Ik zie de workouts van mijn coach wel terug en ook de normale loop workouts die ik heb gemaakt zijn te zien en te gebruiken. Ik heb alle workouts in GC op de PC gemaakt en zolang het loop workouts, lees intervallen of Zoldztesten etc. zijn dan vind ik ze terug in de loop activiteit onder workouts.

Nu heb ik ook een soort van krachttraining workout gemaakt via de Connect website als aangepast, als Cardio en als kracht maar geen van alle zie ik terug onder het kopje workouts. Maakt niet uit welke activiteit ik open op mijn Garmin.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CntGlfq7i507SLPzZ2nwnSnxhAQ=/f/image/N6vacMJOaOg8dQpj9ArITiMl.jpg
Als ik zo'n workout als agenda item verstuur naar mijn horloge kan ik hem wel zien en gebruiken zelfs de onder een loop activiteit? Nu is dat een workaround maar ik wil gewoon als ik een keer een HIIT wil doen die onder de cardio of krachttrainring activiteit willen vinden en starten net zoals ik dat voor een interval doe. Iemand een oplossing of tip?
Hier een artikel met hetzelfde probleem en workaround ben bang dat het of 'by design' is of een bug die nooit is opgelost...

[ Voor 8% gewijzigd door xray79 op 27-03-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Poekie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

Zit je nu je eigen post opnieuw te doen omdat je geen antwoord kreeg?

Je Samsung werkt in samenwerking met een programma als Strava of Runkeeper. Die hebben algoritmes zodat je 'op straat' loopt. Ook heeft een telefoon een grotere GPS-antenne. En ook GALILEO of Glonass aan waarschijnlijk, gezien het een niet al te oud model is.

Loop je vaak genoeg dat de GPS-definities niet achterlopen (dan kan goede ontvangst langzaam zijn)? Of heb je vaak genoeg contact met je PC/telefoon zodat je horloge deze up to date houdt? Heb je goede ontvangst vóór je begint met lopen? Heb je al een GPS-soak gedaan (activiteit starten, horlogen even 5-10 min laten liggen)? Heb je al de software up to date gebracht, eventueel na een factory reset? Heb je echt meerdere rondjes geprobeerd met GALILEO (of Glonass) aan en niet maar één poging gedaan en tijdens het lopen gewisseld? Want 'geen verschil' is uitermate vreemd. Het kan ook zijn dat je gewoon een crappy versie hebt gekregen, en dan kan je altijd Garmin bellen en het probleem uitleggen.
Ik heb meerdere keren geprobeerd, hetzelfde rondje. Maakt geen verschil of ik Glonass of Galileo erbij gebruik. Ik hoor op de Garmin forum over hetzelfde probleem met de Vivoactive serie.

https://forums.garmin.com...uracy-and-reproducability

Kleine fout marge is prima maar dit spant toch wel de kroon. Uiteraard is de software up to date en heb ook vrijwel direct als ik buiten sta een GPS lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GPS van telefoons is de facto stuk beter.

GPS horloges zijn niet mega precies. Precisie lijkt ook minder te worden omdat lange accuduur kennelijk belangrijker is.

Voor meeste amateursporters is de horloge gps wel prima. Maar als je beetje autistisch bent aangelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 20:09

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Kan toch niet zeggen dat ik met mijn Garmin echt noemenswaardige afwijkingen zie. Hij registreert ook nog links of rechts op de straat. Een afwijking <5m kan ik prima mee leven als die er is.

Zal ook deels van de software, het weer, bebouwing en positie van de satellieten afhangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Requiem19 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:53:

GPS horloges zijn niet mega precies. Precisie lijkt ook minder te worden omdat lange accuduur kennelijk belangrijker is.

Voor meeste amateursporters is de horloge gps wel prima. Maar als je beetje autistisch bent aangelegd...
Dat vind ik bijzonder, want horloges waren in principe juist een stuk betere dan telefoons. Ik verdenk telefoons er eerder van meer dan puur GPS te gebruiken als het om locatiebepaling gaat.
Net zoals het heel precies volgen van een weg. Iedereen die de techniek achter GPS snapt weet dat dat gewoon niet heel precies kan, dus elke app die het lijntje wel perfect neer legt doet gewoon een extrapolatie op basis van de beschikbare landkaart.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
Niet op de man spelen hier, maar 1 ding, de GPS van de VA3 is in de basis niks mis mee. Ik heb hem al bijna anderhalf jaar met plezier om. Tussen gebouwen lopen is nooit vergelijkbaar, want er spelen bij de beste GPS'r reflecties op. Ik rijd wekelijks ook een exact gelijk woonwerk ritje, en het ziet er vrijwel altijd keurig uit, en altijd exact 19,9km.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56

13art

Moderator Mobile
Modbreak:Even wat berichten verplaatst naar de donkere krochten van dit forum. Op de man spelen, verwijten naar elkaar maken, ed is het forum niet voor bedoeld.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Requiem19 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:53:

Kan je dit onderbouwen? Accuduur vs formaat is natuurlijk een dingetje, maar heb persoonlijk niet de indruk dat een - random - telefoon nauwkeuriger zou moeten zijn dan bv een middenklas Garmin horloge... eerder het tegenovergestelde... (op basis van eigen ervaring met hardlopen/fietsen in groepsverband)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb meerdere keren geprobeerd, hetzelfde rondje. Maakt geen verschil of ik Glonass of Galileo erbij gebruik. Ik hoor op de Garmin forum over hetzelfde probleem met de Vivoactive serie.

https://forums.garmin.com...uracy-and-reproducability

Kleine fout marge is prima maar dit spant toch wel de kroon. Uiteraard is de software up to date en heb ook vrijwel direct als ik buiten sta een GPS lock.
En kun je hier dan een voorbeeld geven, met afbeeldingen, met GPS, met GPS+GALILEO, met GPS+Glonass, en die van je telefoon? Want 'dit spant de kroon' kunnen wij niets mee.
Heb je de GPS soak al geprobeerd?
En als je GPS-lock hebt, is je instant pace dan ook echt --:-- of staat er nog een getal? Garmin is soms wat enthousiast met claimen dat de lock er is en als je dan gaat lopen krijg je geen goede track.
RR46 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Kan je dit onderbouwen? Accuduur vs formaat is natuurlijk een dingetje, maar heb persoonlijk niet de indruk dat een - random - telefoon nauwkeuriger zou moeten zijn dan bv een middenklas Garmin horloge... eerder het tegenovergestelde... (op basis van eigen ervaring met hardlopen/fietsen in groepsverband)
Volgens mij is het vooral zo dat tegenwoordig telefoons ook GALILEO/Glonass hebben en telefoons hebben een grotere antenne. Verder doen horloges (Polar of Garmin) helemaal niets aan data processing icm een landkaart en ik verdenk in ieder geval Runkeeper dat die een track netjes op een straat mapt - Strava lijkt dit ook gedeeltelijk te doen (vandaar ook afstandsverschil tussen Strava en Garmin bij gelijke activiteiten).

[ Voor 29% gewijzigd door Poekie op 29-03-2020 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RR46 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:01:
[...]

https://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

Meest precieze is gecalibreerde footpod. Daarna iPhone5 en paar oudere GPS horloges. True.. N=1 qua telefoons dus niet gelijk conclusive. Maar je ziet binnen deze meetmethodiek wel een opvallende trend: nieuwere GPS horloges zijn minder accuraat en consistent dan oudere GPS horloges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kuota ik heb nu een keer of 5 met mijn 245 gelopen. GPS lock is de ene keer 10 seconden, soms duurt het 40 seconden. Gemiddeld genomen zou ik zeggen een seconde of 30.

Heel tevreden ben ik niet en ik heb het vermoeden dat mijn vorige 245 veel sneller was, maar het is een stuk beter dan jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
Vergeet ook niet dat Garmin de Garmin app gebruikt voor positie bepaling.
Wanneer deze verbonden is met Bluetooth en je bent thuis dan weet men dat je daar bent. De positie is dan al bekend en dus een snellere (lijkende) fix.
Dat heb ik wel eens gelezen maar weet niet meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tlpeter schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:45:
Vergeet ook niet dat Garmin de Garmin app gebruikt voor positie bepaling.
Wanneer deze verbonden is met Bluetooth en je bent thuis dan weet men dat je daar bent. De positie is dan al bekend en dus een snellere (lijkende) fix.
Dat heb ik wel eens gelezen maar weet niet meer waar.
Zou dit het knipperende telefoon icoontje zijn wat je ziet naast hartslag als je wilt gaan hardlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aghanim schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Zou dit het knipperende telefoon icoontje zijn wat je ziet naast hartslag als je wilt gaan hardlopen?
Dat is 'gewoon' de connectie met je telefoon (die dan dus er niet is). Voor snelste fix moet je in de 10 minuten voorafgaand aan je activiteit verbinding hebben gehad. Hoeft dus niet perse tijdens het begin van je activiteit nog zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
@Aghanim zou kunnen. Naar mijn idee heb je dan geen verbinding met de telefoon.
Het gaat om de periode daarvoor.
Met een hrm run band moet je ook minstens 10 minuten verbinding hebben gehad met je mobiel om te beoordelen waar je bent voor info over wind. Er wordt dan rekening gehouden met tegenwind. Ik dacht dat ik het daarvandaan heb over de gps info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@kuota garmin had recent een bug met hele lange GPS zoektijden. Ik had hier ook last van met de 945. Even een keertje aan een computer hangen en de software updaten. De app deed dit somehow niet. Daarna weer als van ouds, 5 - 20 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je geen fix krijgt: even met kabel aan je PC hangen en Garmin Express draaien. Dan cached hij de lokale satellieten.

Scheelt veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Heeft iemand wellicht firmware 4.10 voor de FR245M beschikbaar? Sinds 4.2 vertoont mijn horloge weer kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m-vw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:03:
Heeft iemand wellicht firmware 4.10 voor de FR245M beschikbaar? Sinds 4.2 vertoont mijn horloge weer kuren.
Wat voor kuren heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Tijdens het lopen verdwijnen er meters, maar na het opslaan klopt alles weer.

Voorbeeld:
Ik loop 9km, geen signaal van mijn horloge. Maar op het moment dat de afstand op 9,2km moet springen zie ik 9,0km op de display verschijnen en krijg ik ook mijn ronde melding (auto iedere km).

Maandag ging het om 200m, vandaag om 400m. Het eindresultaat is wel correct, maar tijdens het lopen is klopt je afstand en je gemiddelde tempo dus voor geen meter....

Dit is mijn tweede FR245 en mijn eerste heb ik juist teruggestuurd omdat dit euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd, ik zit ook op mijn 2e FR245 maar bij beide dit probleem nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@m-vw Dus als je bij de 9 km melding de activiteit direct zou stoppen, geeft je horloge hierna 9,2 km aan? Of pas nadat je de activiteit opgeslagen hebt op je horloge? Of.. zie je pas de 9,2 km op Garmin Connect of b.v. Strava nadat de activiteit gesynchroniseerd is?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

PatrickC schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:19:
@m-vw Dus als je bij de 9 km melding de activiteit direct zou stoppen, geeft je horloge hierna 9,2 km aan? Of pas nadat je de activiteit opgeslagen hebt op je horloge? Of.. zie je pas de 9,2 km op Garmin Connect of b.v. Strava nadat de activiteit gesynchroniseerd is?
Zodra ik de activiteit opgeslagen heb klopt alles. Direct op mijn horloge dus. Geen externe beïnvloeding van Connect of Strava.

@Aghanim : Het is een lange tijd goedgrgaan, maar sinds maandag is het probleem weer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door m-vw op 29-03-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m-vw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:41:
[...]

Zodra ik de activiteit opgeslagen heb klopt alles. Direct op mijn horloge dus. Geen externe beïnvloeding van Connect of Strava.
Dat is inderdaad wel erg vreemd. Je gebruikt toevallig niet bepaalde Connect IQ datavelden, widgets of watchfaces die een ‘vertraging’ kunnen veroorzaken. Ik neem aan dat je al eens een keertje het horloge teruggezet hebt op de fabrieksinstellingen (master reset)?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@PatrickC Heb wel 2 watchfaces, maar die heb ik al sinds het begin.

Een reset heb ik nu nog niet gedaan. Wel met mijn eerste, maar dat hielp niet.

Morgen eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
@m-vw Gebruik je niet iets van een opwarmronde die zou kunnen zorgen dat je autoronde uit de pas loopt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m-vw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:51:
@PatrickC Heb wel 2 watchfaces, maar die heb ik al sinds het begin.
Dat zegt niet alles natuurlijk. De developer van de watchface kan ondertussen een update gedaan hebben die automatisch op je horloge is geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
En als het gaat om een memoryleak of dat soort dingen die je een tijdje pas gaat ervaren dan verandert dat ook over tijd.
Ik zou sowieso altijd eerst lekker schoon testen voordat je echte conclusies kunt trekken. Helaas zitten er ook iQ apps tussen waar je niet vrolijk van wordt, net als op je telefoon feitelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@m-vw Ik heb ook een tijd een FR245 gehad, en deze issues nooit ondervonden. Ik zou inderdaad een factory reset doen, geen extra apps/watchfaces/data field installeren, en het dan nog eens heel kritisch bekijken.

Het is wel vreemd dat het bij jou 2x gebeurt bij 2 verschillende devices. Dan lijkt het bijna aan persoonlijke variabelen te liggen, maar dat moet je uitsluiten.

edit: precies wat @Gonadan 2 seconden eerder zegt dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door mrwolf op 30-03-2020 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@PatrickC @Gonadan @mrwolf Had een lap tekst geschreven en toen werd ik uitgelogd...

Ik ga eens kijken of er behalve de firmware nog ander updates geweest zijn.
Eerst dacht ik dat het door een fout in mijn intervaltrainingen kwam, maar het gebeurt ook bij normale rondjes.

Edit: Dat wordt wel pas vanavond, want ik heb mijn FR245 niet om.
Zal dan ook de zaken die ik via Connect IQ gedownload heb vermelden.

[ Voor 19% gewijzigd door m-vw op 30-03-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
m-vw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Tijdens het lopen verdwijnen er meters, maar na het opslaan klopt alles weer.

Voorbeeld:
Ik loop 9km, geen signaal van mijn horloge. Maar op het moment dat de afstand op 9,2km moet springen zie ik 9,0km op de display verschijnen en krijg ik ook mijn ronde melding (auto iedere km).

Maandag ging het om 200m, vandaag om 400m. Het eindresultaat is wel correct, maar tijdens het lopen is klopt je afstand en je gemiddelde tempo dus voor geen meter....

Dit is mijn tweede FR245 en mijn eerste heb ik juist teruggestuurd omdat dit euvel.
Maar elke KM klopt wel maar dan bij km 9 zie je dat de afstand 9 is maar die melding krijg je pas na 9,2 km? En hoe weet je dat je 1 KM loopt via het gewone info scherm of via en IQ app?
Er zijn ook Connect IQ apps die als je de lap knop indrukt je de kilometer naar boven of beneden afrondt. De race/wedstrijd apps hebben vaak die optie. Weet niet of je die gebruikt maar dat kan ook afwijkingen veroorzaken bij auto of manual laps. Omdat dan de gewone KM teller achter of voor loopt op de IQ km teller.

[ Voor 65% gewijzigd door xray79 op 30-03-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@xray79 : Dat is het ook niet. Al maanden niets (bewust) veranderd en ineens is het probleem er weer.
Vanavond ga ik verder, want ik zit gewoon op kantoor en mijn horloge ligt thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zijn er manieren om de pace weergave van mijn Fenix 6 te verbeteren tijdens het hardlopen? Qua training overal presteert de Fenix prima maar alleen de live pace wil nog wel eens alle kanten op schommelen zoals op een recht stuk waar de pace ineens 6:00/km staat terwijl ik constant ~4:45/km loop. Of dat de pace tijdens een kilometer steevast een lager tempo aangeeft dan dat ik uiteindelijk gelopen heb in diezelfde kilometer.

Nu kan ik aardig mijn eigen tempo aanhouden maar ondertussen begin ik mij er toch wel aan te irriteren dat ik geen (bruikbare) live feedback krijg over mijn tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Caayn Live pace obv GPS is een lastig verhaal. De enige manier om betrouwbaardere pace informatie te krijgen is gebruik maken van bv een Stryd footpod. Verder heb je ook Connect IQ data velden die bijv. een gemiddelde laten zien van de laatste 5, 10, etc. seconden. Dat nivelleert de fluctuaties in de actuele pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bedankt voor de reactie @PatrickC. Zo'n Stryd footpod is wel gelijk weer €200,-, het ziet er veel belovend uit maar het blijft een groot bedrag. Heb jij, of iemand anders, hier toevallig ervaring mee?

Ik zal nog eens kijken naar het aanpassen van de data velden voor bij het hardlopen, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedemiddag,

een korte vraag mbt de garmin vivoactive 4s:

een probleem met de hartslagmeter aan de pols en ook de stappenteller, deze bevriezen als ik, na een hardlooprondje van 2,20km, nog een stukje wil wandelen. Ik moet het horloge dan resetten om deze data wederom te krijgen. Dit is toch niet de bedoeling? ook de gps duurt een eeuwigheid.

iemand die weet of dit een vaker voorkomend dingetje is of dat ik gewoon een maandag model heb gescoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Caayn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:32:
Bedankt voor de reactie @PatrickC. Zo'n Stryd footpod is wel gelijk weer €200,-, het ziet er veel belovend uit maar het blijft een groot bedrag. Heb jij, of iemand anders, hier toevallig ervaring mee?

Ik zal nog eens kijken naar het aanpassen van de data velden voor bij het hardlopen, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Een Zwift footpod (iets van 40e) of een Garminfootpod (iets van 60-70e) doen het ook.

Ik heb een tijdje een Zwiftpod gebruikt maar vond het irritant omdat ik tussen 3 paar schoenen wissel en dan klopt die calibratie niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Oke. Horloge is gereset.
Eens kijken of ik morgen een rondje kan gaan lopen.

Had trouwens 3 gegevensvelden uit CIQ:
DozenRun, Single Field en Race Screen.

Verder geen widgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Caayn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:32:

Ik heb de Stryd footpod en inderdaad was het tempo zeer constant. Zo nu en dan calibreren op de atletiekbaan, al was dat eigenlijk ook niet nodig. Echter.... Dat was met een FR935. Met mijn huidige Fenix 5s plus heb ik geen constant tempo meer. Ook de afstand op de atletiekbaan varieert nu steeds. Het schijnt iets met de Fenix 5 plus serie te zijn, maar het vertrouwen in de Stryd footpod op het vlak van tempo heeft wel een deuk opgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frij5fd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb de Stryd footpod en inderdaad was het tempo zeer constant. Zo nu en dan calibreren op de atletiekbaan, al was dat eigenlijk ook niet nodig. Echter.... Dat was met een FR935. Met mijn huidige Fenix 5s plus heb ik geen constant tempo meer. Ook de afstand op de atletiekbaan varieert nu steeds. Het schijnt iets met de Fenix 5 plus serie te zijn, maar het vertrouwen in de Stryd footpod op het vlak van tempo heeft wel een deuk opgelopen
Had de 5s niet last van sensor issues met footpods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Wat ik vervelend vind aan pods is dat ze, zeer begrijpelijk, slecht/niet overweg kunnen met wisselende tempo's of intervals. Ten minste dat is bij mij zo. Mijn paslengte is bij het rustige tempo van een interval behoorlijk korter dan bij het snelle tempo. Dit zorgt uiteindelijk voor behoorlijke verschillen.

Bij meer constante rondjes klopte het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Dat schijnt de Stryd juist goed te doen, of heb ik dat verkeerd? ben wel benieuwd naar die Zwift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:06
Hier een zeer tevreden Fenix 6s + stryd gebruiker. Geeft idd een mooi constant tenpo weer. Ook bij tempowisselingen en intervallen.

Bedenk me nu dat ik nog nooit heb gelopen met de Fenix zonder stryd. Ik heb dus geen idee hoe hij het zelfstandig doet qua tempo...

[ Voor 8% gewijzigd door elastiek op 30-03-2020 22:15 . Reden: Tempo/intervallen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik was altijd onder de indruk dat het juist een goed punt van footpods is om snelle tempowisselingen op te pikken... Dat is mijn eigen beperkte ervaring ook. De paslengte zou hierin niet statisch moeten zijn maar aan de hand van de accelerometerdata worden bepaald en eventueel gecorrigeerd met GPS data of handmatige afstandsinput.

Het voordeel van een pod boven niet met pod heb ik ervaren bij intervallen: je huidige pace wordt véél sneller opgepikt. Current pace op basis van GPS is altijd traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Heeft iemand hier ook ervaring met de Wahoo Tickr op een Garmin horloge? Had tot nu toe altijd Garmin borstbanden gebruikt maar op 1 of andere manier lijken die dingen mijn batterij vervang kunsten nooit te overleven wat me een tandje te duur begon te worden.

Heb dus de Tickr aangeschaft, welke keurig werd gevonden door mijn Forerunner 945, en ook de Wahoo app registreert keurig zowel horloge als Tickr.

Probleem is dat wanneer ik begon te lopen op mijn inloopsnelheid (120-130bpm bij optische meting op de pols normaal gesproken) de Tickr ineens richting waardes van 140-150 en hoger begint te schieten waarna ik mijn run maar vervolg met de optische meting. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Heb net de Bluetooth pairing met de app helemaal uit gezet en de strap wat strakker gezet. Proef rondje door de tuin lijkt nu probleemloos.

Vanavond maar even testen bij mijn avond loopje

[ Voor 12% gewijzigd door Chocovla op 31-03-2020 11:10 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@Chocovla heb een Tickr met F5+ en werkt goed maar misschien was of is de OHR niet juist bij het inlopen? Heb ej de sensoren van de Tickr goed nat gemaakt? Hoe zijn die waardes bij de Garmin banden? Er is een IQ app die OHR en band meet kun je achteraf vergelijken heet Auxiliary HR apphttps://apps.garmin.com/e...84-4289-b2c7-3e15ca00185f

@m-vw van race screen weet ik dat dei de afstand aanpast bij een lap trigger dus dat kan verklaren waarom je een afwijkende afstand ziet. Die andere 2 weet ik het niet van. Ik zou gewoon eens zonder de IQ apps gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

xray79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:12:
...
@m-vw van race screen weet ik dat dei de afstand aanpast bij een lap trigger dus dat kan verklaren waarom je een afwijkende afstand ziet. Die andere 2 weet ik het niet van. Ik zou gewoon eens zonder de IQ apps gaan lopen.
Na de reset geen IQ toegevoegd.
Vanavond even kijken wat er gebeurd bij mijn intervaltraining.

Edit:
Nav de opmerking van @xray79 toch nog even zitten zoeken op Google. DCR heeft er jaren geleden al een mooie blog aan gewijd. :F Werkt blijkbaar dus ook tijdens een intervaltraining met autolap aan.

Nu moet ik toch eens gaan uitproberen of dit enkel gebeurd als Race Screen actief is op mijn display of dat het altijd gebeurd. En natuurlijk eens goed kijken wat de andere schermen dan laten zien, want omdat ik mij niet bewust was van de gedraging van Race Screen heb ik daar eerlijk gezegd nooit op gelet. 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door m-vw op 31-03-2020 15:50 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minimaLL
  • Laatst online: 04-10 16:26
Iemand hier ervaring met Trenara? Lijkt me een Belgisch alternatief voor TrainAsOne (virtuele trainings/coachapp) te zijn. De voorlaatse podcast van 'looppraat' had het hier ook over. Als Belg wil ik overstappen, maar dan moet ik eerst wel overtuigd worden van de meerwaarde.

[ Voor 12% gewijzigd door minimaLL op 31-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@m-vw als je de IQ app in je activiteit hebt staan als scherm zul je dit gedrag zien idd ook bij auto lap immers een lap is een lap voor het horloge. Het maakt niet uit of je het scherm niet laat zien tijdens je run als je er naartoe kan scrollen is hij actief. Je kan de IQ app wel op je horloge hebben staan en die dan alleen in een race activiteit (maak een kopie van je hardloop profiel) en voeg daar dan de IQ app als extra scherm toe.
Dat doe ik ook met trail runs. Soms loop ik een koers dus dan hoef ik niet alle schermen die ik normaal bij hardlopen heb te zien.
Pagina: 1 ... 141 ... 324 Laatste