Na het wat langer uitschakelen en aanzetten van zowel het horloge als de telefoon is het koppelen inmiddels weer geluktTheDude84 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:33:
Iemand een idee hoe ik mijn connectie probleem kan oplossen met een Fenix 6?
Horloge heeft hiervoor een aantal weken netjes de koppeling gehad met de Connect app.
Bij de 945 lijkt er een bug te zitten in de music provider, misschien het zelfde bij de Fenix.edwardmila schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:11:
Mijn Fenix 6X Pro is gisteren binnen een dag leeggelopen naar 5%.
Gisteravond weer helemaal opgeladen tot 100% en de watchface aangepast naar een default watchface.
Voor het slapen aangedaan en bij opstaan alweer leeg gelopen tot 66%.
Iemand een idee hoe dit kan komen?
Als er Spotify of dezer als profider is ingevuld, loopt de batterij snel leeg.
Heb je een music provider ingevuld?
Workaround is dan om local music ofzo te kiezen, in ieder geval niet deezer/spotify.
Als dat de bug is is het geen bug maar een groot pribleem, aangezien het dan één van de grote features van de telefoon praktisch onbruikbaar maakt. Hoop dat het iets anders is...canonball schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:13:
[...]
Bij de 945 lijkt er een bug te zitten in de music provider, misschien het zelfde bij de Fenix.
Als er Spotify of dezer als profider is ingevuld, loopt de batterij snel leeg.
Heb je een music provider ingevuld?
Workaround is dan om local music ofzo te kiezen, in ieder geval niet deezer/spotify.
Thanks voor je reactie, maar ik heb geen muziek provider (Spotify) op het horloge.
Horloge een keer uit en weer aan zetten lijkt het probleem te hebben opgelost.
Horloge een keer uit en weer aan zetten lijkt het probleem te hebben opgelost.
@Bram34 net interval gedaan en zoals verwacht is de OHR dan zeer matig. Stijging in HR wordt opgepikt, maar daling is vrijwel 0. Niet slechter dan mijn Venu of de Fitbit Versa overigens.
Het blijft een ongelooflijk uitdaging om de variabiliteit van onze hartslag te meten via OHR. Wat werkt ons lichaam toch mooi en flexibel!Aghanim schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:12:
@Bram34 net interval gedaan en zoals verwacht is de OHR dan zeer matig. Stijging in HR wordt opgepikt, maar daling is vrijwel 0. Niet slechter dan mijn Venu of de Fitbit Versa overigens.
Dank voor de informatie!
Ohr is niet geschikt voor korte intervallen. Een band is dan veel beter.
De afgelopen weken een paar keer mijn borstband vergeten tijdens een intervalteaining. Als ik eerlijk ben vond ik het best goed gaan. Ik loop dan ook geen 100m intervallen.
Casio is nu ook de ring ingestapt met een gps traningshorloge
Meer info: https://www.g-shock.eu/euro/watches/g-squad/gbd-h1000-1a7er/
Ik ben heel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot Garmin Fenix serie.
Wel erg weinig scherm tov al die randen.... lijkt me zo pompeus en gaat ten koste van de leesbaarheid als je hardloopt?
De Fenix heeft ook een dikkere rand dan bijv de Garmin 735XT maar toch weer niet zo dik als deze.
Edit: De Casio was mijn 1e sporthorloge, ze worden als retro weer uitgebracht.
Leek wel wat op deze:
De Fenix heeft ook een dikkere rand dan bijv de Garmin 735XT maar toch weer niet zo dik als deze.
Edit: De Casio was mijn 1e sporthorloge, ze worden als retro weer uitgebracht.
Leek wel wat op deze:

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 01-03-2020 23:53 ]
Iemand die positieve ervaringen heeft met bepaalde bluetooth earbuds of headphones en de Vivoactive 4 of andere Garmin smartwatches? Ik gebruik deze nu in combo met Nokia power earbuds, maar muziek valt toch veel te vaak weg. Dokter Google biedt geen duidelijk antwoord.
Hier twee goede ervaringen (eigenlijk 3, maar de derde zijn naamloze earbuds en de naam kan ik ook niet achterhalen).vverbeke schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
Iemand die positieve ervaringen heeft met bepaalde bluetooth earbuds of headphones en de Vivoactive 4 of andere Garmin smartwatches? Ik gebruik deze nu in combo met Nokia power earbuds, maar muziek valt toch veel te vaak weg. Dokter Google biedt geen duidelijk antwoord.
Positieve ervaring nu dus met twee setjes.
Philips SHQ6500 - beetje mwa earbud maar connectie is stabiel. Geluidskwaliteit wel matig (30 euro)
Jabra Elite 65t - werking & geluid is perfect, maar dat mag ook wel met dit prijskaartje (130 euro)
Na de eerste keer connecten had ik wat meer problemen met de SHQ6500, maar nu tien sessies verder valt het niet tegen en is de verbinding verder stabiel (in weer & wind mag ik inmiddels zeggen
Ik met Xiaomi Mi Sports Bluetooth In-Ear Headset in combinatie met een Forerunner 945.vverbeke schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
Misschien heb je hier wat aan?:vverbeke schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
https://forums.garmin.com...tibility-experience-table
Ik gebruik zelf de Powerbeats3 icm met een FR645M en heb nog nooit gehad dat de muziek wegviel.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wat een lelijk horloge! Veder 110 gram zwaar, wat erg veel is voor een sporthorloge. Dat gaat waarschijnlijk ten koste van de nauwkeurigheid van de OHR. Verder wat al is opgemerkt, een klein scherm tov de grootte en dus ook kleine lettertjes... dat wordt dan de leesbril meenemen tijdens het hardlopen!Miki schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:14:
Casio is nu ook de ring ingestapt met een gps traningshorloge![]()
[YouTube: Announcement of the year: First G-SHOCK with heart rate monitor | GBD-H1000 - Absolute Toughness]
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Mja als dit vergelijkt met de Forerunner serie dan ben ik het met je eens maar dit horloge ligt meer in lijn met de Fenix serie en dan zijn de verschillen een stuk minder groot.PatrickC schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:16:
[...]
Wat een lelijk horloge! Veder 110 gram zwaar, wat erg veel is voor een sporthorloge. Dat gaat waarschijnlijk ten koste van de nauwkeurigheid van de OHR. Verder wat al is opgemerkt, een klein scherm tov de grootte en dus ook kleine lettertjes... dat wordt dan de leesbril meenemen tijdens het hardlopen!
Kwa scherm aflezen kun je er nu weinig over zeggen, dat zal uit de reviews moeten blijken of eventuele persoonlijke ervaring.
Ik ben in ieder geval blij met nieuwe concurrentie
ik heb zelf een Philips SHB3075 en een JBL Endurance Sprint die allebei goed connecten en bereik hebben.vverbeke schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
Krachttraining doe ik ook wel eens met borstband en dan zijn de verbruikte calorieën hoger als ook de zone waar je in gesport hebt. Ik weet dat de borstband HR meting van de hartslag veel nauwkeuriger is,maar kan me daar bij krachttraining niet zo druk om maken. Gebruik die vooral bij interval en zo nu en dan een tempoloop om te kijken waar ik sta met de training. Ga nu een marathon training van Garmin starten (niveau 2 op HR) dus denk dat ik de band dat wat vaker om ga doen.Aghanim schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:40:
@edwardmila Heb ik wel eens met mijn Venu gehad. Toen was bluetooth connectie vermoedelijk het probleem. Ik heb een factory reset gedaan en toen was het probleem opgelost. heb je wellicht een update gehad?
@Bram34 Net krachttraining gedaan met borstband (bij gebrek aan alternatief) en dat is eigenlijk ook een interval training. Interessant genoeg zie ik hier heel veel pieken (setjes) en dalen (rust) terwijl ik dat, nu terugkijkende bij eerdere workouts, bij de Venu veel minder zag. Dus ook die gaat niet goed genoeg om met interval. Ik zal dit weekend de GTS eens testen bij interval met hardlopen.
De elektroden op de borstband (Wahoo Tickr) laten los, zeg maar het plastic wat je nat maakt zit niet mer aan het textiel vast......Maar de meting doet het nog goed, maar ben bang dat ik een nieuwe band moet. Kan ik elke band zonder ontvanger gebruiken? Iemand ervaringmee? Zie dat er een vervanger is voor 20 euro bij Bol
Euuuh, de grootste fenix heeft is 51x51x15, dit gevaarte is 63x55x10,4... en een 110g vs 82g qua gewicht is ook een enorm verschil, bijna evenveel verschil als tussen de FR945 en de Fenix6x solar pro.Miki schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:39:
[...]
Mja als dit vergelijkt met de Forerunner serie dan ben ik het met je eens maar dit horloge ligt meer in lijn met de Fenix serie en dan zijn de verschillen een stuk minder groot.
Kwa scherm aflezen kun je er nu weinig over zeggen, dat zal uit de reviews moeten blijken of eventuele persoonlijke ervaring.
Hoewel ik ook ergens zie dat het 101g zou zijn (maar dan wel weer 20,4mm dik, wat meer overeenkomt als ik de plaatjes zie). Dat en een mini display?
Smaken verschillen (gelukkig) maar dit staat wel helemaal onderaan bij mij, los dat het me een totaal ongeschikt trainingshorloge lijkt door afmetingen, gewicht ed.
Mij ervaring is dat als je de ontvanger op de band kunt klikken, dat het dan werkt. Mijn garmin ontvanger heb ik al gebruikt met banden van Polar en Geonaut.xray79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:47:
[...]
De elektroden op de borstband (Wahoo Tickr) laten los, zeg maar het plastic wat je nat maakt zit niet mer aan het textiel vast......Maar de meting doet het nog goed, maar ben bang dat ik een nieuwe band moet. Kan ik elke band zonder ontvanger gebruiken? Iemand ervaringmee?
Ik heb de befaamde Sony WF1000m3’s geprobeerd. Die stoorden continu en zijn voor hardlopen niet geschikt. Noise cancellen was ook matig. De goedkope earbuds van Xiaomi stoorden niet, maar vielen tijdens het lopen uit mijn oren. Ook was de geluidskwaliteit een stuk minder. Nu de Jabra Elite 75 in gebruik. Die bevallen uitstekend. Geen enkele storing, goede geluidskwaliteit en vallen niet uit mijn oren.vverbeke schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
Ik ben ook helemaal voor concurrentie (Garmin’s prijzen van b.v. de Fenix zijn belachelijk hoog), maar acht dit toch kansloos tov de bestaande marktleiders. En ik vind het verschil met een Fenix toch nog behoorlijk groot. Als ze ver onder de prijs gaan zitten van b.v. de Fenix, zullen ze misschien wat klanten overhalen, maar dan krijgen ze wel concurrentie van b.v. budget merken als Amazfit. Ik ben benieuwd of we ‘m nog voorbij zien komen op DCR.Miki schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:39:
[...]
Mja als dit vergelijkt met de Forerunner serie dan ben ik het met je eens maar dit horloge ligt meer in lijn met de Fenix serie en dan zijn de verschillen een stuk minder groot.
Ik sprak op de fiets en wandelbeurs nog met mensen van wahoo (nl denk ik) in een poging om misschien iets los te krijgen over dat vaporware horloge waar wel een patent/optie/octrooi-weet-ik-veel-wat-ze-precies-vastgelegd-hebben maar nog steeds geen officiële aankondiging over is uitgebracht.
Als er één bedrijf is dat misschien relatief veel klanten kan afsnoepen, dan is het wahoo, denk ik.
Tomtom is afgeschreven, suunto en polar lijken ook weinig stappen te zetten en het land van de cheap knockoffs is te volgezaaid met allemaal net-niet modellen en twijfelachtige support.
Als er één bedrijf is dat misschien relatief veel klanten kan afsnoepen, dan is het wahoo, denk ik.
Tomtom is afgeschreven, suunto en polar lijken ook weinig stappen te zetten en het land van de cheap knockoffs is te volgezaaid met allemaal net-niet modellen en twijfelachtige support.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Mijn eigen ervaring is inderdaad wel dat als je echt serieus wilt sporten je aangewezen bent op één van de grotere merken. De spelers die of budget horloges verkopen of bijvoorbeeld een sport model hebben kunnen onvoldoende concurreren op featui of betrouwbaarheid.
Ik denk dat je ook apple en samsung niet moet vergeten. Beide zijn als sporthorloge pur sang op dit moment nog verre van het niveau van garmin/polar/(suunto), én zullen vam sportprestaties niet snel hun speerpunt maken denk ik. Maar als de ontwikkelingen snel genoeg blijven gaan hoeven ze maar nét iets meer aportfeatures toe te voegen om vervolgens “genoeg” te bieden voor een hele grote groep sporters die gewoon graag een hoop fancy-ness om hum arm willen als casual wear en geen zin hebben in 2 horloges a 500+ euro. Ik zie nu op mijn lokale AV al best wat fanatieke lopers met applewatch die simpelweg toegeven dat niet alles evenhandig werkt maar het wel prima genoeg vinden. Dat zal alleen maar toenemen denk ik, wanr voor een apple/samsung lijkt het gat naar garmin/polar qua sportfeatures sneller te dichten dan dat die laatstgenoemden nog echte nieuwe noviteiten kunnen toevoegen... en dan icm bestaande ecosystemen en marktaandelen kan het best nog een keer gaan kantelen. Al zie ik mijzelf de komende 10 jaar nog niet sporten met een touchscreenwatchrockhopper schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:14:
Ik sprak op de fiets en wandelbeurs nog met mensen van wahoo (nl denk ik) in een poging om misschien iets los te krijgen over dat vaporware horloge waar wel een patent/optie/octrooi-weet-ik-veel-wat-ze-precies-vastgelegd-hebben maar nog steeds geen officiële aankondiging over is uitgebracht.
Zolang ik niet weet wat ik mis blijf ik lekker rondrennen met m'n apple watchValorian schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:13:
[...]
Ik denk dat je ook apple en samsung niet moet vergeten. Beide zijn als sporthorloge pur sang op dit moment nog verre van het niveau van garmin/polar/(suunto), én zullen vam sportprestaties niet snel hun speerpunt maken denk ik. Maar als de ontwikkelingen snel genoeg blijven gaan hoeven ze maar nét iets meer aportfeatures toe te voegen om vervolgens “genoeg” te bieden voor een hele grote groep sporters die gewoon graag een hoop fancy-ness om hum arm willen als casual wear en geen zin hebben in 2 horloges a 500+ euro. Ik zie nu op mijn lokale AV al best wat fanatieke lopers met applewatch die simpelweg toegeven dat niet alles evenhandig werkt maar het wel prima genoeg vinden. Dat zal alleen maar toenemen denk ik, wanr voor een apple/samsung lijkt het gat naar garmin/polar qua sportfeatures sneller te dichten dan dat die laatstgenoemden nog echte nieuwe noviteiten kunnen toevoegen... en dan icm bestaande ecosystemen en marktaandelen kan het best nog een keer gaan kantelen. Al zie ik mijzelf de komende 10 jaar nog niet sporten met een touchscreenwatch
Verder kom ik (denk ik) met de app workoutdoors al redelijk in de buurt van een mid range Garmin. En als ik de "problemen" hier ooit voorbij zie komen dan mag ik niet klagen.
Ook loop ik vaak in een groepje met lopers die wel een Garmin hebben en het is altijd weer wachten voordat ze een GPS fix hebben...

@Tinusvolkel
De 735XT daar had ik echt een lijstje wat er op moest zitten en ik had een aantal zaken die totaal niet hoefden.
Dat maakt het kiezen imho overzichtelijker, maar das alleen mijn mening.
Voor de oudere Garmin zoals mijn 910XT klopte dat redelijk, ca 30 seconden om een fix te krijgen, wat best mee valt en je ook vooraf aan de training kunt doen (kwestie van even doen..) en dan geldt dat argument al veel minder zwaar... ...maar de 735XT heeft <2 seconden een fix, das uitstekend. Ook gisteren met zwaar bewolkt weer.t lopers die wel een Garmin hebben en het is altijd weer wachten voordat ze een GPS fix hebben..
Is het dan een gadget voor jou?Zolang ik niet weet wat ik mis
De 735XT daar had ik echt een lijstje wat er op moest zitten en ik had een aantal zaken die totaal niet hoefden.
[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 03-03-2020 09:10 ]
Ik denk dat je dan Xiaomi/Huami tekort doet, die hebben inmiddels een aardige customerbase en productpalet (met weegschalen e.d.) en de sporthorloges presteren niet slecht, hoewel nog niet on par met de traditionele merken (qua GPS zeker wel trouwens). Wat ontbreekt is een fatsoenlijk platform, maar bij de omzet die gemaakt wordt, zou dat wel eens de volgende stap kunnen zijn en ik zie niet in waarom de ook in die markt niet dezelfde beweging kunnen maken als bijv. Huawei op telefoongebied gemaakt heeft de laatste jaren,rockhopper schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:14:
De andere hebben een Garmin vívosport, dus ik weet niet of die langzamer is.route99 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:07:
@Tinusvolkel
[...]
Voor de oudere Garmin zoals mijn 910XT klopte dat redelijk, ca 30 seconden om een fix te krijgen, wat best mee valt en je ook vooraf aan de training kunt doen (kwestie van even doen..) en dan geldt dat argument al veel minder zwaar... ...maar de 735XT heeft <2 seconden een fix. Ook gisteren met zwaar bewolkt weer.
Deze zin snap ik niet helemaal[...]
Is het and een gadget voor jou?
Nog een poging...
Hoe zag jouw beeld/overzicht er dan uit als je niet weet wat je mist? Om een betere voorstelling te krijgen hoe dit bij anderen werkt.
Ik had een redelijk beeld wat de smartwatches kunnen, maar heb het allemaal bewust niet nodig.Zolang ik niet weet wat ik mis
Hoe zag jouw beeld/overzicht er dan uit als je niet weet wat je mist? Om een betere voorstelling te krijgen hoe dit bij anderen werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 03-03-2020 09:15 ]
Hij zag het beeld van de AW en dacht: hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 03-03-2020 09:16 ]
Ik houd wel van NIVEA, dus ik wacht op zijn antwoord.
Heb mijn 1ste apple watch (soort van ) gewonnen. want vond hem zelf veels te duur en vond het vierkante design in het begin niet echt mooi (maar je raakt er aan gewend
)
En ben daarna pas gaan sporten, dus daarom gebruik ik de apple watch aangezien ik hem toch al had.
Maar ben wel benieuwd als ik ooit overstap of ik de smartfuncties ga missen.
En ben daarna pas gaan sporten, dus daarom gebruik ik de apple watch aangezien ik hem toch al had.
Maar ben wel benieuwd als ik ooit overstap of ik de smartfuncties ga missen.
Vivosport is meer een activity tracker dan een sporthorloge. Gezien de Vivosport geen ConnectIQ apps kan uitvoeren, zal die een minder snelle processor hebben en waarschijnlijk ook minder geheugen. Kan zijn dat die niet de locatie van GPS satellieten synchroniseert en daarvoor afhankelijk is van een telefoon. Uit de review van DCR:Tinusvolkel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:11:
[...]
De andere hebben een Garmin vívosport, dus ik weet niet of die langzamer is.
[...]
Deze zin snap ik niet helemaal
https://www.dcrainmaker.c...min-vivosport-review.htmlTypically I found that for GPS it took less than 15-20 seconds if it’s synced with your phone recently and has the GPS satellites pre-cache data on it. Else then it’ll take a heck of a long time (2-3 minutes).
Dus misschien dragen je loopmaatjes hun Vivosport niet zo vaak?
Ik moet als ik op verplaatsing loop ook even wachten op een fix met mijn FR 935, maar geen minuten. En op bekend terrrein ben ik op een paar seconden weg.
Verder kan ik me wel vinden in wat je zegt over de Apple Watch, sportief zou ik mij er ook wel mee uit de slag kunnen trekken en er is functionaliteit die ik graag zou hebben (één van mijn loopmaatjes lijkt er mee te kunnen bellen zonder dat zijn telefoon in de buurt is?)
@Miki
Ik verwelkom ook alle concurrentie, maar ik heb niets met het G-Shock uiterlijk. Ook wel omdat ik zelf niet zo'n rugged horloge nodig heb, bij mijn gewone gebruik heb ik geen speciale schokbestendigheid nodig (kantoorbaan en lopen/fietsen/zwemmen). Als ik toch eens handwerk doe waar het risico op beschadiging groter is, vind ik het niet erg mijn horloge even uit te doen.
Mijn vrouw heeft een Vivosport, nooit klachten over de GPS gehoord. Ze gebruikt hem wel praktisch dagelijks.
Wat is deze?[b]MacPoedel in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Ik moet als ik op verplaatsing loop ook even wachten op een fix....
Ik gok zuidelijks/belgisch voor 'op een compleet andere locatie'
groot nadeel van de Apple Watch is voor mij toch wel de zeer beperkte batterijduur. Met een beetje gebruik red je het maar net een volle dag. Als je dan in de avond gaat hardlopen en niet tussentijds opgeladen hebt lijkt het mij al stressen of je de complete workout kunt registreren.
Dat en ook de vaak in de reviews genoemde prijs.
In de Tweakers pricewatch kun je mooi zien wat je kunt selecteren met de aantallen erbij vor alleen Apple, heb het ff in Excel geplakt en gesorteerd
Tis helaas geen matrix waarbij je alles in een klap zou zien... waarbij de EN... heeft ie dat ook en welke heeft EN dit EN dat......(das wat meer werk...)
Ik had er nog niet naar gekeken, maar er zijn minder met Pay dan ik had verwacht.
Looptechnisch zoals cadans of contacttijd zit er helemaal niet bij.
In de Tweakers pricewatch kun je mooi zien wat je kunt selecteren met de aantallen erbij vor alleen Apple, heb het ff in Excel geplakt en gesorteerd
Tis helaas geen matrix waarbij je alles in een klap zou zien... waarbij de EN... heeft ie dat ook en welke heeft EN dit EN dat......(das wat meer werk...)
Ik had er nog niet naar gekeken, maar er zijn minder met Pay dan ik had verwacht.

Tja accu is idd niet heel “ruim”, maar heb hem gisteravond opgeladen, om 21:00 omgedaan, en hij is nu 40% met 18km hardlopen en een half uurtje sportschool vandaag en verder “normaal” gebruik. Dus heb er nu nog geen last van.Aghanim schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:55:
groot nadeel van de Apple Watch is voor mij toch wel de zeer beperkte batterijduur. Met een beetje gebruik red je het maar net een volle dag. Als je dan in de avond gaat hardlopen en niet tussentijds opgeladen hebt lijkt het mij al stressen of je de complete workout kunt registreren.
Dacht dat alleen de allereerste versie geen Apple Pay heeft en cadans zit er ook gewoon in. (Maar kijk ik eigenlijk nooit naar) Helaas geen contacttijd, maar heb mij hier nooit echt in verdiept dus wat doen jullie met die data?route99 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:33:
Dat en ook de vaak in de reviews genoemde prijs.
[Afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door Tinusvolkel op 03-03-2020 17:42 ]
@Tinusvolkel dat is een stuk beter dan ik in de reviews lees. Daar is normaal gebruik (wat ik 18km hardlopen al niet vind) gelijk aan maximaal 1 dag door kunnen komen. Mooi dat het dus ruimer lijkt, of het moet zijn dat je veel features van 'normaal gebruik' uit hebt staan.
Dat laatste gaat het toch om. Heb zelf ook minder daar rekening mee gehouden voor de 735XT , maar ben je triatleet dan is het een ander verhaal.Tinusvolkel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:35:
[...]Tja accu is idd niet heel “ruim”, maar heb hem gisteravond opgeladen, om 21:00 omgedaan, en hij is nu 40% met 18km hardlopen en een half uurtje sportschool vandaag en verder “normaal” gebruik. Dus heb er nu nog geen last van.
Weet nog niet exact hoe lang ik er mee ga doen, zit nog niet op het "oude" niveau qua trainingstijd.Up to 16 hr. in GPS mode Up to 14 hr. in GPS mode and wrist-based heart rate Up to 10 hr. in GPS + GLONASS mode and wrist-based
Ik kan alleen maar op Tweakers af gaan. Hoop dat ze het goed hebben, want daar is mijn tabel op gebaseerd...Dacht dat alleen de allereerste versie geen Apple Pay heeft en cadans zit er ook gewoon in. (Maar kijk ik eigenlijk nooit naar) Helaas geen contacttijd, maar heb mij hier nooit echt in verdiept dus wat doen jullie met die data?
Tav looptechniek: Ik wil toch kijken hoe dat bij mij loopt als f(opbouw op zich intensiteit/ frequentie) .
Wat ik al zag dat tijdens de duurlopen aan het einde mijn contacttijd duidelijk toeneemt, terwijl ik me nog niet moe voelde.... kijk dan is het toch een early warning... let op...
Alles staat gewoon aan zoals bijvoorbeeld notificaties, DB meter hartslagmeter en complicaties updates.Aghanim schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:50:
@Tinusvolkel dat is een stuk beter dan ik in de reviews lees. Daar is normaal gebruik (wat ik 18km hardlopen al niet vind) gelijk aan maximaal 1 dag door kunnen komen. Mooi dat het dus ruimer lijkt, of het moet zijn dat je veel features van 'normaal gebruik' uit hebt staan.
De data zegt bijvoorbeeld wat over verval in je techniek bij duurloop. Dit kan je live inzien bij FR945. Daarnaast is het handig om je cadans te weten. Een te lage cadans <160, loop je inefficiënt. Omdat je een te grote pas zet. Dit kost voor het lichaam meer energie. Daarnaast maakt je het je blessure gevoeliger. Grotere pas is ook meer impact. Grotere belasting voor spieren en gewrichten, maar met name pezen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:35:
Dacht dat alleen de allereerste versie geen Apple Pay heeft en cadans zit er ook gewoon in. (Maar kijk ik eigenlijk nooit naar) Helaas geen contacttijd, maar heb mij hier nooit echt in verdiept dus wat doen jullie met die data?
Dank je voor de uitlegBram34 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:06:
[...]
De data zegt bijvoorbeeld wat over verval in je techniek bij duurloop. Dit kan je live inzien bij FR945. Daarnaast is het handig om je cadans te weten. Een te lage cadans <160, loop je inefficiënt. Omdat je een te grote pas zet. Dit kost voor het lichaam meer energie. Daarnaast maakt je het je blessure gevoeliger. Grotere pas is ook meer impact. Grotere belasting voor spieren en gewrichten, maar met name pezen.
Dan zat ik vandaag dus wel prima, (ruim halverwege afgesplitst van “langzamere” collega’s )

Nieuwe afbeeldingen upload functie werkt goed
Allereerst, lekker loopje!
Je cadans in het algemeen lijkt er goed uit te zien! Ik zou zeggen, dumpen die collega's
Echter over het verval zegt de grafiek dus nog niks. Om je cadans te kunnen interpreteren heb je nog een aantal andere factoren nodig. Zoals min/km, hoogteprofiel, kaart(bochten). Dan heb je altijd nog andere factoren die meespelen, tegenwind
, loop je alleen, loop je in het bos/asfalt, etc.
Als je sneller loopt zal je, over het algemeen, ook een hogere cadans hebben. Wat je zelf al mooi kan zien op de kaart is dat het oranje/rood wordt bij de bochten.
Die factoren neem je dan mee en dan ga je 'proberen' de data te analyseren. De grafiek die Apple jou laat zien is een beetje raar. Ik neem aan dat de stippellijn het gemiddelde is. Je maximale cadans die je gelopen hebt scheelt slechts 8 stappen p/m. Er zijn dus acht treden mogelijk vanaf het gemiddelde. Echter ziet het er heel rommelig uit (voor mij). Alsof ze ook 171,3 stappen p/m meten.
Desalniettemin zie je dat je ongeveer bij km 14-15 wat verval toont. Dan is de vraag, hoe zit dat met de andere parameters? Voor de rest, dat Apple zegt dat het groen is wil niet zeggen dat het "goed" is. Cadans is heel persoonlijk.
Het mooist zou zijn om te kijken hoe dat bij een vlakke duurloop is, waarbij je hetzelfde tempo aanhoudt.
Wat trouwens ook vaak een mooie graadmeter is, is een foto bij km 5 en bij km 20. Loop je dan als een ingezakte pudding met een ingezakt bekken. Of kan je dan nog mooi gestrekt lopen. (iedereen die als een pudding loopt moet direct core training gaan doen!!)
In ieder geval hoop ik dat je nu wat meer info hebt om de data die je krijgt/aangeboden wordt te analyseren. Mocht je vragen hebben, laat het gerust weten ;-)
Je cadans in het algemeen lijkt er goed uit te zien! Ik zou zeggen, dumpen die collega's
Echter over het verval zegt de grafiek dus nog niks. Om je cadans te kunnen interpreteren heb je nog een aantal andere factoren nodig. Zoals min/km, hoogteprofiel, kaart(bochten). Dan heb je altijd nog andere factoren die meespelen, tegenwind
Als je sneller loopt zal je, over het algemeen, ook een hogere cadans hebben. Wat je zelf al mooi kan zien op de kaart is dat het oranje/rood wordt bij de bochten.
Die factoren neem je dan mee en dan ga je 'proberen' de data te analyseren. De grafiek die Apple jou laat zien is een beetje raar. Ik neem aan dat de stippellijn het gemiddelde is. Je maximale cadans die je gelopen hebt scheelt slechts 8 stappen p/m. Er zijn dus acht treden mogelijk vanaf het gemiddelde. Echter ziet het er heel rommelig uit (voor mij). Alsof ze ook 171,3 stappen p/m meten.
Desalniettemin zie je dat je ongeveer bij km 14-15 wat verval toont. Dan is de vraag, hoe zit dat met de andere parameters? Voor de rest, dat Apple zegt dat het groen is wil niet zeggen dat het "goed" is. Cadans is heel persoonlijk.
Het mooist zou zijn om te kijken hoe dat bij een vlakke duurloop is, waarbij je hetzelfde tempo aanhoudt.
Wat trouwens ook vaak een mooie graadmeter is, is een foto bij km 5 en bij km 20. Loop je dan als een ingezakte pudding met een ingezakt bekken. Of kan je dan nog mooi gestrekt lopen. (iedereen die als een pudding loopt moet direct core training gaan doen!!)
In ieder geval hoop ik dat je nu wat meer info hebt om de data die je krijgt/aangeboden wordt te analyseren. Mocht je vragen hebben, laat het gerust weten ;-)
Cadans was bij mij het verschil tussen knie pijn en daardoor bijna stoppen met hardlopen vanwege frustratie en pijnvrij lopen. Van de fysio een metronoom moeten gebruiken (zit o.a. op de Fenix en ik dacht FR) en binnen 2 weken geen klacht meer.
Helemaal mee eens.Bram34 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:52:
Die factoren neem je dan mee en dan ga je 'proberen' de data te analyseren. De grafiek die Apple jou laat zien is een beetje raar. Ik neem aan dat de stippellijn het gemiddelde is. Je maximale cadans die je gelopen hebt scheelt slechts 8 stappen p/m........
Dat gemiddelde ... daar heb je totaal niks aan.
Stel je hebt een segment waarin je tegen de wind loopt ... of juist de wind in de rug hebt.... en zit het an aan het begin van de training, het midden of aan het eind..
En hoe zag de opbouw v/d training eruit? En ben je een diesel, nadat je eerst rustig op gang gekomen bent of meteen het typ dat direct op de gewenste snelheid gaat lopen....
Bij Sporttracks kon je heel makkelijk zelf hartslag segmenten aangeven net als de Polar software (iig versie 4 & 5), bij de Garmin Connect app kan het ook maar de waarden blijven helaas niet staan zoals in de andere software wel bij elk segment die je onder de loep neemt.....
Bij de candans grafiek kan ik in een segment wel elke waarde individueel uitlezen, maar zodra ik met mijn vingers een range ervan maakt... staan er waarden die niks met een gemiddelde te maken hebben, een bug ?? (ga er binnenkort wel een keer op zoeken).
Ben er nog niet uit welke aanvullende tools ik nog ga gebruiken tav Garmin Connect.
Gebruiken jullie aanvullende tools?
Golden cheetah (gratis) en Traininglab pro (http://www.traininglab.com/test/traininglab-pro-software/) gebruik ik. Voor beiden is vereist dat je de fit files uit je horloge importeert.route99 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Helemaal mee eens.
Dat gemiddelde ... daar heb je totaal niks aan.
Stel je hebt een segment waarin je tegen de wind loopt ... of juist de wind in de rug hebt.... en zit het an aan het begin van de training, het midden of aan het eind..
En hoe zag de opbouw v/d training eruit? En ben je een diesel, nadat je eerst rustig op gang gekomen bent of meteen het typ dat direct op de gewenste snelheid gaat lopen....
Bij Sporttracks kon je heel makkelijk zelf hartslag segmenten aangeven net als de Polar software (iig versie 4 & 5), bij de Garmin Connect app kan het ook maar de waarden blijven helaas niet staan zoals in de andere software wel bij elk segment die je onder de loep neemt.....
Bij de candans grafiek kan ik in een segment wel elke waarde individueel uitlezen, maar zodra ik met mijn vingers een range ervan maakt... staan er waarden die niks met een gemiddelde te maken hebben, een bug ?? (ga er binnenkort wel een keer op zoeken).
Ben er nog niet uit welke aanvullende tools ik nog ga gebruiken tav Garmin Connect.
Gebruiken jullie aanvullende tools?
Golden cheetah (gratis) ben ik mee bezig maar die pakt de candans niet op. Dus was even afwachtend.
Traininglab Pro nog doen
Dat van de fit ... heb ik gedaan.
Zal iig de ruwe data eens nakijken...
Traininglab Pro nog doen
Dat van de fit ... heb ik gedaan.
Zal iig de ruwe data eens nakijken...
Bij gebruik van muziek op de FR945, dan hoor je de metronoom daar niet doorheen neem ik aan?
Is de trilling dan genoeg? Iemand ervaring mee toevallig?
Ik heb het nooit geprobeerd, maar trillingen lijkt me behoorlijk onpraktisch. 3x per seconden(uitgaande van een cadans van 180). Ik mis al de trilling en piepje per km. Lijkt me dat het niet goed waarneembaar is met een bewegend arm met zo een korte interval tussen de trilling door.omnom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:55:
Bij gebruik van muziek op de FR945, dan hoor je de metronoom daar niet doorheen neem ik aan?
Zie ook geen trilling als instelmogelijkheid
[ Voor 6% gewijzigd door Bram34 op 04-03-2020 12:43 ]
Mijn ervaring is dat de combi sowieso niet werkt. Het kan door je muziek heen maar je (of ik) kunt niet de focus leggen op 2 geluiden tegelijkertijd van elkaar onderscheiden.omnom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:55:
Dan zit er maar één ding op, het combinerenAghanim schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Mijn ervaring is dat de combi sowieso niet werkt. Het kan door je muziek heen maar je (of ik) kunt niet de focus leggen op 2 geluiden tegelijkertijd van elkaar onderscheiden.
Ben altijd benieuwd of dit werkt. Met bijvoorbeeld Spotify krijg ik het tempo en bpm/cadans nooit echt herleid uit de muziek.
Dank jeBram34 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:52:
Allereerst, lekker loopje!
Meer info kan je hier vinden (alleen de hartslag had er gisteren ivm de kou geen zin in en de batterij van mijn band is leeg...)Echter over het verval zegt de grafiek dus nog niks. Om je cadans te kunnen interpreteren heb je nog een aantal andere factoren nodig. Zoals min/km, hoogteprofiel, kaart(bochten). Dan heb je altijd nog andere factoren die meespelen, tegenwind, loop je alleen, loop je in het bos/asfalt, etc.
Zie je vandaag ook weer mooi terug, piek ziet rond de 178 bij een tempo van rond de 3:00/km maar is er ook een max cadans? dus wanneer je beter grotere stappen kan zetten?Als je sneller loopt zal je, over het algemeen, ook een hogere cadans hebben. Wat je zelf al mooi kan zien op de kaart is dat het oranje/rood wordt bij de bochten.
Over en paar weekjes de stevensloop (HM) die ga ik proberen zo vlak mogelijk te lopen en waarschijnlijk worden er wel foto's gemaaktDie factoren neem je dan mee en dan ga je 'proberen' de data te analyseren. De grafiek die Apple jou laat zien is een beetje raar. Ik neem aan dat de stippellijn het gemiddelde is. Je maximale cadans die je gelopen hebt scheelt slechts 8 stappen p/m. Er zijn dus acht treden mogelijk vanaf het gemiddelde. Echter ziet het er heel rommelig uit (voor mij). Alsof ze ook 171,3 stappen p/m meten.
Maar verder doe ik al een aantal keren per week core training icm een trainer.
Bedankt iig voor alle infoIn ieder geval hoop ik dat je nu wat meer info hebt om de data die je krijgt/aangeboden wordt te analyseren. Mocht je vragen hebben, laat het gerust weten ;-)
Aangezien er (vanwege discussies over stappentellersHotman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:59:
Momenteel ben ik aan het kijken naar een vervanging van mijn FR 225. *knip*
De horloges waar ik momenteel over twijfel zijn de Venu en de FR645M. De Venu heeft als voordelen dat hij nieuwer is en uiteraard dat OLED scherm. Echter heeft de FR645M meer en betere sport (run) dynamics. Echter is dit horloge een stuk ouder en weet ik niet hoelang Garmin daar nog volledig support op heeft (updates, etc.). Ook schijnt de nieuwe hartslagmeter van de Venu beter te zijn maar is weer niet iedereen tevreden over de nieuwe (Sony) GPS chipset.
Iemand hier tips en ideeën??
Ik heb zelf ook een tijdje getwijfeld en sinds gisteren de Venu in gebruik (325 euro bij onze Duitse buren op Amazon). Ik heb voor dit model gekozen omdat ik hiervoor een Samsung Gear S3 Frontier gebruikte en ik het horloge dus niet alleen draag om te sporten. Alles wat geen OLED is lijkt dan 10 jaar terug in de tijd.Hotman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Aangezien er (vanwege discussies over stappentellers) nog geen reactie is geweest om mijn vraag stel ik hem nogmaals
.
De horloges waar ik momenteel over twijfel zijn de Venu en de FR645M. De Venu heeft als voordelen dat hij nieuwer is en uiteraard dat OLED scherm. Echter heeft de FR645M meer en betere sport (run) dynamics. Echter is dit horloge een stuk ouder en weet ik niet hoelang Garmin daar nog volledig support op heeft (updates, etc.). Ook schijnt de nieuwe hartslagmeter van de Venu beter te zijn maar is weer niet iedereen tevreden over de nieuwe (Sony) GPS chipset.
Iemand hier tips en ideeën??![]()
Ik doe 3x per week ongeveer 10km hardlopen op dit moment en de statistieken van de Venu zijn op basis van de run van vanochtend zeker goed genoeg. Ik zie ook weinig terug in andere reacties of reviews dat de extra run dynamics van de 645 veel toegevoegde waarde hebben.
De GPS navigatie zijn het enige dat ik wellicht een keer zal missen maar de kans dat ik een onbekende route neem is klein en dan heb ik toch mijn telefoon bij.
PSN ID = Jorco
Ik ben zelf ook aan het kijken, maar waarom kijk jij naar de FR645 en niet de (nieuwere) FR245?Hotman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Aangezien er (vanwege discussies over stappentellers) nog geen reactie is geweest om mijn vraag stel ik hem nogmaals
.
Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik het horloge ook dagelijks wil dragen. De looks van de FR245 vind ik dan toch een stuk minder. De FR645 en de Venu hebben met de bezel die eromheen zit toch een mooier uiterlijk (in mijn ogen uiteraard).Gaafy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:48:
[...]
Ik ben zelf ook aan het kijken, maar waarom kijk jij naar de FR645 en niet de (nieuwere) FR245?
@Tinusvolkel
Ik vind dit wel een mooi loopje om naar je cadans te kijken.
Hier zie je heel mooi dat je rondom de 8-9km je cadans omlaag gaat. Bij de 5km had je besloten een PR te lopen. Dus je moest wat tempo goed maken. Daarna zie je dat het wat inzakt. Het lijkt er op dat dit bij meerdere loopjes is, alleen was dat lastiger te beoordelen.
Qua BPM was dit loopje peanuts. Je hart kan het wel aan. Voor de rest zijn ook de hoogtemeters niet zo spannend. Alleen je cadans zakt dus weg naar de 165, ondanks dat je bij km 16 in tempo nog omhoog bent gegaan.
Nogmaals, er is geen perfecte cadans die bij iedereen past. Daarom is de marge ook groot, 160-200. Waarbij velen zweren bij 180.
Ook core en kracht training is een uitdaging om het te laten passen bij hardlopen. Een squat is een tweebenige oefening, terwijl hardlopen een eenbenige activiteit is. (Ontopic, wat de FR945 heel goed automatisch detecteert).
In ieder geval, beetje offtopic
. Alleen denk wel dat dit soort dingen handig zijn om data te kunnen interpreteren. Het horloge houdt meer bij dan dat je kan verwerken.
Hier zie je heel mooi dat je rondom de 8-9km je cadans omlaag gaat. Bij de 5km had je besloten een PR te lopen. Dus je moest wat tempo goed maken. Daarna zie je dat het wat inzakt. Het lijkt er op dat dit bij meerdere loopjes is, alleen was dat lastiger te beoordelen.
Qua BPM was dit loopje peanuts. Je hart kan het wel aan. Voor de rest zijn ook de hoogtemeters niet zo spannend. Alleen je cadans zakt dus weg naar de 165, ondanks dat je bij km 16 in tempo nog omhoog bent gegaan.
Nogmaals, er is geen perfecte cadans die bij iedereen past. Daarom is de marge ook groot, 160-200. Waarbij velen zweren bij 180.
Ook core en kracht training is een uitdaging om het te laten passen bij hardlopen. Een squat is een tweebenige oefening, terwijl hardlopen een eenbenige activiteit is. (Ontopic, wat de FR945 heel goed automatisch detecteert).
In ieder geval, beetje offtopic

Ik heb de FR645M en de laatste firmware is 3 maanden terug uitgekomen. Dit horloge is nu bijna 2 jaar op de markt. Het ontbreekt dan ook aan de nieuwere features zoals Body Battery, PacePro en VO2Max die rekening houdt met de omstandigheden (temperatuur/hoogte). Running dynamics zijn best leuk als je van dit soort extra data houdt en wellicht behulpzaam als je aan je looptechniek wilt werken. Voordeel van de ouderdom van het horloge is dat de kinderziektes er inmiddels wel uit zijn. Dus waarom zou je dan nog updates nodig hebben? Nieuwe features zal Garmin niet meer gaan toevoegen.Hotman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:11:
[...]
.
Garmin heeft net een feature toegevoegd aan de 245 en 945 om de hartslag live via Bluetooth te kunnen koppelen met de laptop. Voor mij is dat prettig, omdat je dan zwift kan gebruiken zonder ant usb stick.
Ik zal ze beide binnenkort eens in het echt bekijken.
Hou er wel rekening mee dat 245 geen barometer heeft. Afhankelijk van waar je hem voor in wilt zetten hoeft dat geen bezwaar te zijn. Voor mijn was dat het wel en is de keuze op de 945 gevallen (als goedkoopste garmin optie met én de laatste reeks features en barometrische hoogtemeting en lange batterijduur)Gaafy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:43:
Garmin heeft net een feature toegevoegd aan de 245 en 945 om de hartslag live via Bluetooth te kunnen koppelen met de laptop. Voor mij is dat prettig, omdat je dan zwift kan gebruiken zonder ant usb stick.
Werkt zeer goed zelfs. Ik heb met regelmaat podcasts op m'n horloge gezet die op een bepaalde cadans of training gericht waren.Aghanim schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:06:
Ben altijd benieuwd of dit werkt. Met bijvoorbeeld Spotify krijg ik het tempo en bpm/cadans nooit echt herleid uit de muziek.
Het enige is wel wat je van elektronische muziek moet houden, want meestal wordt een beat gebruikt als metronoom.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben erg goed in niet op de maat dansen, misschien dat ik het daarom niet voor elkaar krijg met een metronoom en muziek
Uhh toen was het windkracht 6Bram34 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:17:
@Tinusvolkel

Zou die dag eigenlijk een hele marathon lopen, dus mijn hart was wel getraind en had genoeg energie, hoewel ik voor dit loopje alleen een krentenbol en een bak koffie op had en verder geen eten mee had.Qua BPM was dit loopje peanuts. Je hart kan het wel aan. Voor de rest zijn ook de hoogtemeters niet zo spannend. Alleen je cadans zakt dus weg naar de 165, ondanks dat je bij km 16 in tempo nog omhoog bent gegaan.
Dit soort oefeningen: en verder nog veel planken, sit-ups en je benen als je ligt omhoog houden in verschillende posities (officiële naam weet ik nietOok core en kracht training is een uitdaging om het te laten passen bij hardlopen. Een squat is een tweebenige oefening, terwijl hardlopen een eenbenige activiteit is. (Ontopic, wat de FR945 heel goed automatisch detecteert).
In ieder geval, beetje offtopic. Alleen denk wel dat dit soort dingen handig zijn om data te kunnen interpreteren. Het horloge houdt meer bij dan dat je kan verwerken.
Maar laten we maar weer on-topic gaanTinusvolkel schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:06:
[...]
Afgelopen vrijdag nieuwe oefeningen gekregen van de sportleraar aangezien ik meer aanvulling wou op het hardlopen. Maar zo te lezen matcht het wel met wat hier gezegd wordmaar als iemand nog tips / aanmerking heeft op het onderstaande dan hoor ik het graag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ps die calf raise is wel killing... de oefening zelf valt mee maar er wel 2 dagen spierpijn van gehad.
Kwestie van op één been concentreren en die steeds op de 'oneven' beat te laten landen. Dat red jij ook.Aghanim schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:27:
Ik ben erg goed in niet op de maat dansen, misschien dat ik het daarom niet voor elkaar krijg met een metronoom en muziek
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb op dit moment een Fenix 3 HR en gebruik daarbij ook de geluiden en de trillingen. Bij veel verkeer of wanneer mijn horloge onder mijn trui/jas verdwijnt voel ik dan toch wel de trillingen (al moet ik me daar dan wel op concentreren). Ik heb 'm staan op 170 en op iedere vierde stap. Je hoeft ook niet altijd alles mee te krijgen omdat je toch in een bepaald tempo loopt.Bram34 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:41:
[...]
Ik heb het nooit geprobeerd, maar trillingen lijkt me behoorlijk onpraktisch. 3x per seconden(uitgaande van een cadans van 180). Ik mis al de trilling en piepje per km. Lijkt me dat het niet goed waarneembaar is met een bewegend arm met zo een korte interval tussen de trilling door.
Zie ook geen trilling als instelmogelijkheid
Trillingen staat trouwens letterlijk in je link
Nee, dat was ook mijn gedachte hoor maar was toch benieuwd. Maar de metronoom hoor je dus via de BT oortjes door de muziek?Aghanim schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Mijn ervaring is dat de combi sowieso niet werkt. Het kan door je muziek heen maar je (of ik) kunt niet de focus leggen op 2 geluiden tegelijkertijd van elkaar onderscheiden.
Als ik overga naar een 945 dan zal ik inderdaad waarschijnlijk of de metronoom gebruiken of muziek met een beat van rond de 170
@omnom ik zou het voor de zekerheid iemand met een 945 vragen te testen, dan ben je zeker.
Zo, na helemaal gek te worden van het continu met de hand moeten invullen van mijn loopschema op mijn Apple Watch, nu een 245 voor mijn verjaardag gekregen. TAO erop en gaan vanavond.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Oh ik zat te denken dat hij een Tai Chi meter had.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben helemaal blij geworden van de Garmin PacePro functie. Voor de afgelopen CPC had ik deze voor het eerst gebruikt tijdens een halve marathon, mijn tempostrategie had ik op neutraal gezet maar je kan prima zelf een positieve of negatieve split instellen of het aan Garmin overlaten aan de hand van een (zelfgemaakte) route zodat hij voor heuvels e.d. je pace kan aanpassen.
Idealiter zou ik zelf ook wat willen tunen per kilometer maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit kan (bijvoorbeeld de eerste 10 rustiger en dan de laatste 11 kilometer 20s/km sneller of zo)
Wat ik fijn vond is dat je in 1 scherm je avg.pace per kilometer kan zien, de nog af te leggen afstand per kilometer (balkje die leegloopt) en de tijd die je voor/achterloopt op je ingestelde pace.
Idealiter zou ik zelf ook wat willen tunen per kilometer maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit kan (bijvoorbeeld de eerste 10 rustiger en dan de laatste 11 kilometer 20s/km sneller of zo)
Wat ik fijn vond is dat je in 1 scherm je avg.pace per kilometer kan zien, de nog af te leggen afstand per kilometer (balkje die leegloopt) en de tijd die je voor/achterloopt op je ingestelde pace.
PacePro nu ook een keer gebruikt voor een halve marathon. Vind het vooral prettig hoeveel je voor of achter op je schema loopt elke km. Vaak ben je zelf zo bezig met stuk gaan dat de context van je snelheid een beetje vervaagtvhal schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:55:
Ik ben helemaal blij geworden van de Garmin PacePro functie. Voor de afgelopen CPC had ik deze voor het eerst gebruikt tijdens een halve marathon, mijn tempostrategie had ik op neutraal gezet maar je kan prima zelf een positieve of negatieve split instellen of het aan Garmin overlaten aan de hand van een (zelfgemaakte) route zodat hij voor heuvels e.d. je pace kan aanpassen.
Hoe ging de CPC?
Op dit moment loop ik met de FR245 en het valt me op dat het sinds kort vrij lang duurt voordat de GPS een fix heeft. De afgelopen 8 trainingen heb ik bij 4 trainingen problemen met GPS gehad. Bij 2 loopjes helemaal geen GPS fix kunnen krijgen. Bij de 2 overige heeft het tussen de 5~10 minuten geduurd. Tijdens een training heb ik hier nog niet zoveel moeite mee, maar gisteren stond ik in een startvak en voelde toch wel de druk van de klok.
Zijn er nog meer mensen met een FR245 (of Garmin device) die problemen hebben met GPS? Eerder had deze binnen een paar seconden een fix te pakken, het lijkt mij op een update oid die niet helemaal lekker werkt.
Zijn er nog meer mensen met een FR245 (of Garmin device) die problemen hebben met GPS? Eerder had deze binnen een paar seconden een fix te pakken, het lijkt mij op een update oid die niet helemaal lekker werkt.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
@Calitomnication Het is me nog niet opgevallen eigenlijk. Ik zal er de komende week op letten. Zelfde FR245 hier. Laatste (GPS) update was vrijdag. Sindsdien 4x nodig gehad, geen problemen gemerkt.
@Calitomnication Geen problemen hier met een 645M (3 activiteiten de afgelopen 3 dagen). Wat voor waarde heeft EPO op je horloge? Verder, horloge al een keer opnieuw opgestart neem ik aan?
@Calitomnication hier de F5+S geen GPS issues. Vandaag op de fiets naar werk lunchrondje en terug fietsen snelle GPS fix.
FR7635XT net als jij eerder " binnen een paar seconden "....de laatste trainingen di/do/zo.Calitomnication schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:27:
Ja ik! Laatste run uiteindelijk helemaal geen fix gehad. Wilde voor de volgende run mijn horloge een kwartier buiten gaan leggen in de hoop dat het dan wel werktCalitomnication schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:27:
Wel de 245, geen problemenCalitomnication schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:27:
Op dit moment loop ik met de FR245 en het valt me op dat het sinds kort vrij lang duurt voordat de GPS een fix heeft. De afgelopen 8 trainingen heb ik bij 4 trainingen problemen met GPS gehad. Bij 2 loopjes helemaal geen GPS fix kunnen krijgen. Bij de 2 overige heeft het tussen de 5~10 minuten geduurd. Tijdens een training heb ik hier nog niet zoveel moeite mee, maar gisteren stond ik in een startvak en voelde toch wel de druk van de klok.
In de op een-na-laatste laatste beta firmware (v 7.77) voor de Fenix 6 (pro) zat een bug waardoor initial fix extreem lang duurde. De afgelopen week is er een nieuwe beta gekomen (v7.78) die dat zou moeten fiksen. Dat ga ik morgen merken in ieder geval
Mogelijk is die bug ook in andere firmware gekropen?
Hmm, dan lijkt het eerder aan mijn horloge te liggen ben ik bang. @PatrickC . Ik draai software 4.10 en GPS 2.8. Bij CPE geeft hij "huidige" aan. In een post op het Garmin forum had ik idd al gevonden dat hij bij GPS wel eens versie 0.00 kon aangeven, maar dat is hier niet aan de hand.
Het is inderdaad vrij vervelend. Gelukkig heb ik hier mijn FR235 nog liggen, die zal ik voor de zekerheid maar weer opladen en standby houden voor het geval het probleem blijft bestaan.
Opnieuw gestart is idd een paar keer gedaan, zo ook afgelopen zondag. Deed het probleem niet direct oplossen. Als ik de rode indicatie balk voor GPS fix moet geloven blijft hij ontzettend lang op +/-10% hangen, daarna gaat het gestaag door waarna hij op rond de 90% blijft hangen. Dan springt de balk naar groen, weer terug naar rood, weer naar groen en zo blijft hij dan knipperen. Daarna pakt hij de fix.
Het is inderdaad vrij vervelend. Gelukkig heb ik hier mijn FR235 nog liggen, die zal ik voor de zekerheid maar weer opladen en standby houden voor het geval het probleem blijft bestaan.
Opnieuw gestart is idd een paar keer gedaan, zo ook afgelopen zondag. Deed het probleem niet direct oplossen. Als ik de rode indicatie balk voor GPS fix moet geloven blijft hij ontzettend lang op +/-10% hangen, daarna gaat het gestaag door waarna hij op rond de 90% blijft hangen. Dan springt de balk naar groen, weer terug naar rood, weer naar groen en zo blijft hij dan knipperen. Daarna pakt hij de fix.
[ Voor 30% gewijzigd door Calitomnication op 10-03-2020 10:07 ]
tips voor New York
@Calitomnication Er is nieuwe gps firmware voor de 245:
https://forums.garmin.com...gps-2-90-is-now-available
De notes klinken verdacht veel als de notes voor de fenix 6 update.
https://forums.garmin.com...gps-2-90-is-now-available
De notes klinken verdacht veel als de notes voor de fenix 6 update.
@Trenchdog Nice, thanks!!! Maak bijna dagelijks verbinding met Garmin Connect maar hij heeft deze update nog niet naar binnen gehaald. Ga 'm direct updaten en vanavond en komende dagen tijdens training testen. Zal m'n bevindingen hier later delen 
Hij haal 'm overigens nog steeds niet naar binnen. Horloge is al geruime tijd met GC verbonden. Heb ook m'n 235 weer eens uit de kast gehaald en verbonden en deze begint direct met het updaten van software. Dat is wel vrij onduidelijk in GC moet ik zeggen.
Op de FR 245 kan ik wel aangeven dat ik updates handmatig wil doen, maar dan komt er geen mogelijkheid bij om deze te daadwerkelijk te pushen.
Hij haal 'm overigens nog steeds niet naar binnen. Horloge is al geruime tijd met GC verbonden. Heb ook m'n 235 weer eens uit de kast gehaald en verbonden en deze begint direct met het updaten van software. Dat is wel vrij onduidelijk in GC moet ik zeggen.
Op de FR 245 kan ik wel aangeven dat ik updates handmatig wil doen, maar dan komt er geen mogelijkheid bij om deze te daadwerkelijk te pushen.
[ Voor 44% gewijzigd door Calitomnication op 10-03-2020 11:21 ]
tips voor New York
@Calitomnication Als je meteen wilt updaten, dan gewoon via Garmin Express op een PC of Mac. Via Garmin Connect mobile ben je overgeleverd aan Garmin... zij pushen deze update namelijk maar geleidelijk naar hun klanten. Soms is dat heel snel na uitkomst van nieuwe firmware, soms duurt dit weken...
Mensen,
Ik ga weer beginnen met wedstrijden lopen 5km en zou graag een gps horloge voor willen aanschaffen voor de eerste keer.
Ik wil eigenlijk gewoon mijn statistieken zien en volgen maar wat voor mogelijkheden heb je allemaal bij zulke gps horloges? Misschien een simpele vraag maar vraag het liever aan de experts direct! Of ben ik het verder niet nodig?
Ik ga weer beginnen met wedstrijden lopen 5km en zou graag een gps horloge voor willen aanschaffen voor de eerste keer.
Ik wil eigenlijk gewoon mijn statistieken zien en volgen maar wat voor mogelijkheden heb je allemaal bij zulke gps horloges? Misschien een simpele vraag maar vraag het liever aan de experts direct! Of ben ik het verder niet nodig?
Ietsje meer info zou helpen @llovesoccerx7
Budget, wil je je hartslag nauwkeurig gemeten, alleen hardlopen of ook andere sporten? Alleen dragen tijdens het sporten of hou je 'm dagelijks om?
De keuze loopt grofweg van de Amazfit bip van €50 tot een Garmin Fenix 6X pro voor €750 (ik laat de Marque ff weg)
Budget, wil je je hartslag nauwkeurig gemeten, alleen hardlopen of ook andere sporten? Alleen dragen tijdens het sporten of hou je 'm dagelijks om?
De keuze loopt grofweg van de Amazfit bip van €50 tot een Garmin Fenix 6X pro voor €750 (ik laat de Marque ff weg)
@llovesoccerx7 Ik denk dat je jezelf eerst even mag inlezen en daarna wat gerichter hier om advies komen vragen. Een mooie startplaats is deze post.
Voor de rest je kan het zo gek maken als je wilt, op een strikt budget kan je prima zonder en als je bakken vol geld hebt zijn er ook €1000+ modellen verkrijgbaar.
Voor de rest je kan het zo gek maken als je wilt, op een strikt budget kan je prima zonder en als je bakken vol geld hebt zijn er ook €1000+ modellen verkrijgbaar.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Verwijderd
Goedemorgen, Graag zou ik wat vragen stellen mbt Garmin forerunner 245, 645, vivoactive 4 en venu.
Ik heb een poging gewaagd om mijn vragen in dit topic te vinden, maar 556 pagina's doorlezen ging me toch te lang duren ;-) dus mij excuses op voorhand mocht ik vragen stellen die allang voorbij zijn gekomen.
Gyroscoop en barometrische hoogtemeter, wat hebben deze nu precies voor nut in een sporthorloge? Oftewel heb je deze opties nodig. Zoek me gek tussen alle Garmin modellen, maar net als ik denk dat wordt hem, zie ik weer dat bijv bovengenoemde functies missen.
Ik zoek een nieuw horloge om mee te sporten, maar ook graag iets minder lelijk dan mijn huidige polar m430. Hiervoor had ik de polar m400 dus ben een groentje als het op Garmin aankomt. Polar heeft momenteel geen horloge wat me aanspreekt en binnen budget valt. Vandaar de sprong in het diepe naar Garmin.
Ik ga naar de sportschool voor wat cardio en kracht, een groepsles BRN of XCO, ik wandel en wil ook graag weer het hardlopen oppakken. Budget is max €350. De Venu staat eigenlijk alleen op het lijstje omdat deze qua formaat tussen vivoactive 4s en 4 inzit. Ik hoef niet persé dat amoled scherm.
Ik hoor graag jullie ideeën hierin.
Ik heb een poging gewaagd om mijn vragen in dit topic te vinden, maar 556 pagina's doorlezen ging me toch te lang duren ;-) dus mij excuses op voorhand mocht ik vragen stellen die allang voorbij zijn gekomen.
Gyroscoop en barometrische hoogtemeter, wat hebben deze nu precies voor nut in een sporthorloge? Oftewel heb je deze opties nodig. Zoek me gek tussen alle Garmin modellen, maar net als ik denk dat wordt hem, zie ik weer dat bijv bovengenoemde functies missen.
Ik zoek een nieuw horloge om mee te sporten, maar ook graag iets minder lelijk dan mijn huidige polar m430. Hiervoor had ik de polar m400 dus ben een groentje als het op Garmin aankomt. Polar heeft momenteel geen horloge wat me aanspreekt en binnen budget valt. Vandaar de sprong in het diepe naar Garmin.
Ik ga naar de sportschool voor wat cardio en kracht, een groepsles BRN of XCO, ik wandel en wil ook graag weer het hardlopen oppakken. Budget is max €350. De Venu staat eigenlijk alleen op het lijstje omdat deze qua formaat tussen vivoactive 4s en 4 inzit. Ik hoef niet persé dat amoled scherm.
Hoogtemeters meten de hoogte, handig voor in de bergenVerwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:20:
Dat gezegd, ik heb een 245 en die bepaald de hoogte via GPS + hoogtekaarten meen ik, en dat is behoorlijk nauwkeurig. Tijdens mijn wintersport vakantie kon ik precies zien hoe hoog ik zat, en het klopte erg nauw met de hoogtes van de verschillende stations (+- een paar meter).
Een gyroscoop is handig voor fitness tracking, bv het klassificeren van een oefening in de sportschool. Dit kan ook al met de accelerometer, maar in mijn ervaring werkt dit niet heel goed.
Deze functies ga beide niet missen en ik denk niet dat je hier de keuze van moet laten afhangen.
Belangrijker om te bepalen is of je knoppen (245/645) of touchscreen wil (VA4/Venu). Mijn voorkeur gaat naar knoppen. Verder zijn de horloges nagenoeg gelijk qua functionaliteit.
[ Voor 7% gewijzigd door tarlitz op 11-03-2020 09:59 ]
Toevallig zelf in ongeveer dezelfde range aan het zoeken. Mijn lijstje was al verder afgezwakt naar of de FR645 of de Venu. Aangezien het horloge dagelijks gedragen gaat worden vielen die twee het meest positief op.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:20:
Goedemorgen, Graag zou ik wat vragen stellen mbt Garmin forerunner 245, 645, vivoactive 4 en venu.
Het schijnt dat vooral de Vivoactive en de Venu het goed doen in de sportschool (volgens meerdere reviews). De FR 245 en de FR645 zijn toch (als ik alle reviews nog een beetje goed heb) meer gericht op hardlopen.
Daarbij krijgt (tot zover bekend) de FR645 geen nieuwe features meer die de FR245 nog wel krijgt (zoals PacePro). De Vivoactive en Venu lijken deze functies ook niet te krijgen aangezien ze door Garmin niet in de FR reeks zitten.
(En nee ik heb mijn keuze ook nog niet gemaakt)
Voor jouw wensenlijstje adviseer ik gewoon de Garmin Vivoactive 4. Ik heb deze zelf ook. Gebruik het voor hardlopen, CrossFit en krachttraining. Hij herkent de meeste workouts wel zoals pull-ups en bankdrukken. Daarnaast ziet het horloge er best goed uit, kan je er offline Spotify opzetten en mee betalen (ABN en ics creditcard).Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:20:
Barometer registreert jouw bewegingen in hoogte. Ik loop vaak een bultje op in de buurt en dan mis je soms de barometer wel. Maar ik vond het de meerprijs ten tijde van aankoop niet waard. Heb nu zelf een 245, erg blij mee (afgezien van het ontbreken van een barometer). Ik vond de 645 te lomp om de pols ook en te oud om die nu nog aan te schaffen. De 245 is erg netjes om de pols en kan ik ook dragen als ik me net kleed voor werk oid. Vivoactive is qua uiterlijk iig wel iets wat in de buurt komt, nooit echt in verdiept maar lijkt me toch minder een sporthorloge dan de *45 lijn.
Ik kom zelf ook van de M430 trouwens. Wat is dat een lomp ding als je eenmaal een moderne Garmin gewend bent, terwijl ik altijd met veel plezier de M430 gedragen heb. Voelt echt als een baksteen zodra je die weer draagt
Ik kom zelf ook van de M430 trouwens. Wat is dat een lomp ding als je eenmaal een moderne Garmin gewend bent, terwijl ik altijd met veel plezier de M430 gedragen heb. Voelt echt als een baksteen zodra je die weer draagt
https://www.gps.nl/fitness-sport/garmin_forerunner_245.html
De lijst is groot... het is dus goed zaak om te beseffen of je het allemaal gaat... maar ook blijft gebruiken....
Idem dito voor de analyse achteraf: Ben je werkelijk zo en type die alles eruit wilt halen of zijn vooral hartslag en slaap oid al prima op den duur.
Als het allemaal niet perse hoeft komen er meer en eventueel goedkopere types binnen je bereik.
De M400 is erg basic tov de 245... dus je krijgt er relatief veel bij... maar ga je het ook echt gebruiken?
https://www.bol.com/nl/f/...8/#product_specifications
De lijst is groot... het is dus goed zaak om te beseffen of je het allemaal gaat... maar ook blijft gebruiken....
Idem dito voor de analyse achteraf: Ben je werkelijk zo en type die alles eruit wilt halen of zijn vooral hartslag en slaap oid al prima op den duur.
Als het allemaal niet perse hoeft komen er meer en eventueel goedkopere types binnen je bereik.
De M400 is erg basic tov de 245... dus je krijgt er relatief veel bij... maar ga je het ook echt gebruiken?
https://www.bol.com/nl/f/...8/#product_specifications
Zojuist op aanraden van @PatrickC Garmin Express geïnstalleerd en de door @Trenchdog genoemde v2.90 fix voor de GPS naar binnen gehaald. Overigens gaf Express ook aan dat er een software update voor de 245 was, van v4.10 naar v4.20. Deze update loopt nu as we speak type.s3n schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Ja ik! Laatste run uiteindelijk helemaal geen fix gehad. Wilde voor de volgende run mijn horloge een kwartier buiten gaan leggen in de hoop dat het dan wel werkt
Overigens wel apart, kreeg voor het installeren het bericht dat het geheugen van mijn horloge bijna vol was ivm te veel activiteiten. Deze melding heb ik eerder ook op het display van mijn horloge gezien. Correct me if i'm wrong, maar ik verwacht dat het horloge icm Gamin Connect zelf zijn geheugencontrole vs activiteitensynchronisatie doet. Na iedere activiteit maak ik direct verbinding met Garmin Connect op te syncen. En nu snap ik wel dat er een x-aantal activiteiten ook op het horloge achter blijven, maar ik mag toch wel verwachten dat Garmin zelf ervoor zorgt dat de geheugenslots op mijn Forerunner niet vol lopen en automatisch de oudste activiteiten zal verwijderen wanneer dit dreigt te gebeuren.
tips voor New York
@Calitomnication Dat laatste is normaal, ik heb nog nooit bij mijn Garmins "opruiming" moeten houden om give way ... voor de nieuwste activiteiten.
Een (soft/hard) reset?
Een (soft/hard) reset?
Een barometer meet de luchtdruk. Op basis van verschillen in luchtdruk kan je verschillende aannames doen. Enerzijds tijdens een activiteit kan het betekenen dat de hoogte af- of toeneemt. Anderzijds bij dagelijks gebruik kan het een aanwijzing voor veranderlijk weer zijn, bijvoorbeeld een stormwaarschuwing, of het aantal trappen wat je gelopen hebt (foutgevoelig).Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:20:
Een gyroscoop kan helpen bij de oriëntatie van je horloge en helpt dan bij het meten van specifieke bewegingen of bij voorbeeld een kompas. Wat dat precies voor functionele verschillen geeft kan per type horloge anders zijn.
In die zin kan je beter naar de functionele mogelijkheden van de horloges kijken en daarop een keuze bepalen. Als dat voldoende is maakt het meestal ook niet zo heel veel uit hoe dat technisch opgelost is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@route99 Mijn beeld (op basis van een vergelijking tussen de M430 en de V800 van Polar) is dat de M430 echt niet heel basic is. Basic noem ik de Vivoactive/Venu reeks (sporten zonder statistieken) maar de M430 lijkt op basis van de product vergelijker van DC Rainmaker niet eens zoveel minder functionaliteit te bieden, behalve als je triathlon wilt doen. Overigens bevalt de V800 mij boven verwachting goed (zeker voor 35 euro) maar is hij inderdaad erg lomp.
Zelf zou ik, als je wat serieuzer hard wilt lopen, de FR245 aanraden. Die is qua budget en features de beste koop momenteel. tenzij je voor een Chinees merk wilt gaan. Persoonlijk vond ik de 245 echter niet mooi om dagelijks te dragen. Dat heeft mij naar de Venu doen bewegen.
Zelf zou ik, als je wat serieuzer hard wilt lopen, de FR245 aanraden. Die is qua budget en features de beste koop momenteel. tenzij je voor een Chinees merk wilt gaan. Persoonlijk vond ik de 245 echter niet mooi om dagelijks te dragen. Dat heeft mij naar de Venu doen bewegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 11-03-2020 12:56 ]