Zucht... niemand dwingt je ergens toe. En Garmin is een bedrijf, geen charitatieve instelling. Er wordt nu al pagina’s lang gepraat op die “7 activiteiten” en iedereen is het met je grosso modo met je eens dat dat het horloge minder geschikt (maar niet totaal ongeschikt) maakt voor veel sporten. Maar jij lijkt hier maar op door te willen gaan, prekend voor eigen parochie. Wat wil je hier nu nog over kwijt wat al niet gezegd is?rutgergron schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:34:
[...]
Omdat niet altijd iedereen een mobiel bij de hand heeft. Nu word je hiertoe eigenlijk gedwongen of meer geld neerleggen voor de duurdere modellen, goh ... De Garmin strategie? Er wat uit slopen en toevoegen aan duurdere modellen.
IddValorian schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:34:
[...]
Zucht... niemand dwingt je ergens toe. En Garmin is een bedrijf, geen charitatieve instelling. Er wordt nu al pagina’s lang gepraat op die “7 activiteiten” en iedereen is het met je grosso modo met je eens dat dat het horloge minder geschikt (maar niet totaal ongeschikt) maakt voor veel sporten. Maar jij lijkt hier maar op door te willen gaan, prekend voor eigen parochie. Wat wil je hier nu nog over kwijt wat al niet gezegd is?
Ik heb diverse GPS horloges gehad en sport 5-7x per week maar nog nooit wat info gemist, want ik check/sync direct na het sporten meestal en ik denk dat meeste mensen dat doen die ergens voor trainen dus vind het niet
zo'n probleem.
Dat je soms interval/workouts mist op dat soort horloges, is vervelend maar niet onoverkoombaar, hoe deden ze dat voor de tijd van smart/gps watches
Met m'n 945 meteen maar even in de praktijk geprobeerd, helaas geen werkende 'terug'synchronisatie van nieuwe gegevens zoals trainingsload van oude ritten met mijn Edge 820. Nieuwe rit moet ik nog wel proberen. Gek genoeg neemt hij wel de 'load' gegevens van twee oude Zwiftritjes over, die hebben blijkbaar wel gegevens 'in zich'.shag-me schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:38:
[...]
Onderaan het topic kan je zien dat met name de trainingstatusgerelateerde informatie (incl. load) niet of niet goed wordt gesynchroniseerd. (Even op 'view more' klikken). Dit zijn reacties van adgelopen maand, zo lang loopt dit topic dus al met problemen. Op de documentatiepagina van Garmin die je aanhaalt staat wel trainingload, maar niet trainingstatus. Zoals ik eerder al aanhaalde is dat erg verwarrend.
Verder een prachtig horloge, lekker licht, polshartslag lijkt hij gemiddeld genomen aardig goed te meten. MoveIQ nog niet heel succesvol, die gaf vandaag twee keer aan dat ik op de crosstrainer zat terwijl ik in de supermarkt stond.
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Even een vraag met betrekking tot de interval functie op de Vivoactive 4/Venu. Heb nu tijdens hardlopen een forerunner 225 gebruikt, maar deze is aan vervanging toe. Nu is mijn oog gevallen op de Venu vanwege het uiterlijk en vooral het scherm. Echter loop ik ook wel eens een interval waarbij mij horloge aangeeft wanneer ik de bepaalde afstanden heb afgelegd (Tril en geluid). Nu voel ik de trilling prima en qua geluid loop ik vaak met muziek waardoor ik die al minder zal missen. Is het echter mogelijk om de interval training (al dan niet via garmin connect) te krijgen op de Venu/Vivo serie? Want dat is mij nu een beetje wazig geworden hier.
Er is een expert hier op dat gebied: @rutgergron , die kan je in geuren en kleuren alle in- en outs van de Vivo-serie vertellen
De Venu heeft dit wel, VA moet je even zelf kijken:Hotman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:27:
Even een vraag met betrekking tot de interval functie op de Vivoactive 4/Venu. Heb nu tijdens hardlopen een forerunner 225 gebruikt, maar deze is aan vervanging toe. Nu is mijn oog gevallen op de Venu vanwege het uiterlijk en vooral het scherm. Echter loop ik ook wel eens een interval waarbij mij horloge aangeeft wanneer ik de bepaalde afstanden heb afgelegd (Tril en geluid). Nu voel ik de trilling prima en qua geluid loop ik vaak met muziek waardoor ik die al minder zal missen. Is het echter mogelijk om de interval training (al dan niet via garmin connect) te krijgen op de Venu/Vivo serie? Want dat is mij nu een beetje wazig geworden hier.
Onder de specs staat een kopje 'Trainings-, plannings- en analysefuncties' -> dan Geavanceerde workouts - vinkje betekent ja, je kan van alles en nog wat aan intervallen op je horloge zetten
Downloadbare trainingsplannen - vinkje = je kan mbv Garmin Coach een heel plan laten maken, enigszins toegespitst op jou persoonlijk. (5k, 10k, HM plannen).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Nu ja.... ik kan daar best wat situaties bij bedenken; buiten de Eu zonder wifi; maar ook heb ik vaak zat gehiked in Noorwegen, en dan bij terugkomst lekker zwemmen in het fjord wat je dan ook nog even trackt, en dan bedenkt dat je je telefoon de hele tijd uit had staan omdat je tijdens de hike toch geen ontvangst hadSaURoN schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:27:
[...]
IddIk zou al helemaal niet meer willen gaan sporten als ik er zo lang over moest na denken
Je wil toch juist als je traint voor iets je trainingen analyseren/bekijken etc? Daar ga je geen 15 dagen/7 trainingen mee wachten want dan mis je dus cruciale info waarmee je je training kan aanpassen/verbeteren.
Ik heb diverse GPS horloges gehad en sport 5-7x per week maar nog nooit wat info gemist, want ik check/sync direct na het sporten meestal en ik denk dat meeste mensen dat doen die ergens voor trainen dus vind het niet
zo'n probleem.
Dat je soms interval/workouts mist op dat soort horloges, is vervelend maar niet onoverkoombaar, hoe deden ze dat voor de tijd van smart/gps watchesJuist in je hoofd rekenen, niet heel ideaal maar kan prima mits je daar voor openstaat/het wilt.
Niet iedereen gebruikt het voor trainingen en analyse; gewoon bijhouden wát je wáár gedaan hebt is voor velen minstens zo leuk.
Neemt niet weg dat er inderdaad niet veel mensen tegen die limiet aanlopen, daarom hoor je er dus ook maar zelden iets over. Vind het alleen gek dat het om het aantal activiteiten gaat en niet de size van de file. Ik zal het na de komende vierdaagse wel eens checken. Dat zijn 4 enorm grote bestanden.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dank voor de informatiePoekie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:36:
[...]
De Venu heeft dit wel, VA moet je even zelf kijken:
Onder de specs staat een kopje 'Trainings-, plannings- en analysefuncties' -> dan Geavanceerde workouts - vinkje betekent ja, je kan van alles en nog wat aan intervallen op je horloge zetten
Downloadbare trainingsplannen - vinkje = je kan mbv Garmin Coach een heel plan laten maken, enigszins toegespitst op jou persoonlijk. (5k, 10k, HM plannen).
Hahaha, jazeker. Ik kan zo bij de Mediamarkt en/of Coolbleu aan het werk.Frenz64 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:31:
Er is een expert hier op dat gebied: @rutgergron , die kan je in geuren en kleuren alle in- en outs van de Vivo-serie vertellen
Snap het wel. Hetzelfde gevoel had ik ook bij de Fenix. De S vond ik daar ook te glad, de rand van de gewone en X waren wat dat betreft 'mannelijker'.Mistraller schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:56:
Meen je dat serieus? Ik kan hier mijn vrouw écht niet gelukkig mee maken.
[Afbeelding]
Alsof schroefjes je een man maken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je in 14 dagen geen kans hebt om je smartwatch met je telefoon te synchroniseren dan zit je waarschijnlijk gedwongen in een hutje op de hei. Tegen die tijd zal je horloge ook wel op zijn waardoor je toch al niks meer bijhoudt 😅rutgergron schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:34:
[...]
Omdat niet altijd iedereen een mobiel bij de hand heeft. Nu word je hiertoe eigenlijk gedwongen of meer geld neerleggen voor de duurdere modellen, goh ... De Garmin strategie? Er wat uit slopen en toevoegen aan duurdere modellen.
Het gaat de meeste mensen denk ik om de limiet van 7 activiteiten, en voor het sync’n is internet nodig. Dan zou je tegen de limiet komen als je bijv buiten internet-bereik meer dan 7 dagen gaat hiken en die hike graag vastlegt. Nu heb je tegenwoordig bijna overal wel internet, maar toch kan het voorkomen. Zelf vorig jaar 4 weken door Nepal gelopen, waarvan 2 in het afgelegen Makalu-gebied met cols op 6200m hoogte. Daar hadden we dus ook letterlijk twee weken géén internet, geen stroom en zelfs geen telefoonbereik. Wel heb ik mijn reis kunnen loggen dankzij TomTom adventurer horloge + zonnepaneeltje en powerbanksJeffrey88 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:06:
[...]
Als je in 14 dagen geen kans hebt om je smartwatch met je telefoon de synchroniseren dan zit je waarschijnlijk gedwongen in een hutje op de hei. Tegen die tijd zal je horloge ook wel op zijn waardoor je toch al niks meer bijhoudt 😅
Voor de liefhebber, in GPS (alles aan elkaar geplakt tot één bestand) ziet dat er zo uit:
https://ayvri.com/scene/nxkwnglyk8/ck3na1zsm00013h6855orabab
Dat dus, kom geregeld tijdens het hiken op plekken waar ik 10 dagen geen internet of Wi-Fi heb. Dan zit je dus met beperkte opslag direct met een "probleem". Waarom zo'n dure horloge als de Va4/Venu hierin beperken. Een goedkope Forerunner 45 kan dit zelfs. Ik snap die keuze gewoon niet. Je legt toch +- €300,- ervoor neer. Het zal wel iets met marketing te maken hebben. Software technisch gezien zal het probleem wel niet zijn.Valorian schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:32:
[...]
Het gaat de meeste mensen denk ik om de limiet van 7 activiteiten, en voor het sync’n is internet nodig. Dan zou je tegen de limiet komen als je bijv buiten internet-bereik meer dan 7 dagen gaat hiken en die hike graag vastlegt. Nu heb je tegenwoordig bijna overal wel internet, maar toch kan het voorkomen. Zelf vorig jaar 4 weken door Nepal gelopen, waarvan 2 in het afgelegen Makalu-gebied met cols op 6200m hoogte. Daar hadden we dus ook letterlijk twee weken géén internet, geen stroom en zelfs geen telefoonbereik. Wel heb ik mijn reis kunnen loggen dankzij TomTom adventurer horloge + zonnepaneeltje en powerbanks.. Voor noodgevallen hadden we een sat-phone mee. Pas toen we in het drukkere Everest gebied kwamen had je ineens weer wifi, stromend water, etc. Was even wennen na 2 weken in nowhere-land.
Voor de liefhebber, in GPS (alles aan elkaar geplakt tot één bestand) ziet dat er zo uit:
[ Voor 3% gewijzigd door rutgergron op 03-02-2020 20:02 ]
Maar goed dat je geen Vivo 3 had dan @Valorian
Wat een discussie, alsof je telefoon 14 dagen opgeladen blijft (en als je 30 kilo aan powerbanks meezeult, dan kan een Fenix 6X Pro Titanium, Sapphire met diamantjes afgezet er ook wel van af.)
Amazfit Stratos 3, @rutgergron , is dat niks? Langere accuduur en keigoedkoop
Wat een discussie, alsof je telefoon 14 dagen opgeladen blijft (en als je 30 kilo aan powerbanks meezeult, dan kan een Fenix 6X Pro Titanium, Sapphire met diamantjes afgezet er ook wel van af.)
Amazfit Stratos 3, @rutgergron , is dat niks? Langere accuduur en keigoedkoop
Ik denk dat je het beste kan stoppen met het je verbazen waarom welk bedrijf welke keuze maakt in het segmenteren van hun markt. Want daar verander je toch niet aan. Als die 7dagen-limiet een breekpunt voor je is dan valt deze venu/vivo reeks dus af. Alleen maar fijn toch want nu blijven voor jouw binnen her garmin-spectrum alleen de Fenixen nog over (want Forerunners vind je niet mooi voor dagelijks gebruik). En aangezien alle fenixen voldoen aan jouw eisenpakket hoef je alleen nog budget te bepalen en dan zie je vanzelf welke er over blijven.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:01:
[...]
Dat dus, kom geregeld tijdens het hiken op plekken waar ik 10 dagen geen internet of Wi-Fi heb. Dan zit je dus met beperkte opslag direct met een "probleem". Waarom zo'n dure horloge als de Va4/Venu hierin beperken. Een goedkope Forerunner 45 kan dit zelfs. Ik snap die keuze gewoon niet. Je legt toch +- €300,- ervoor neer. Het zal wel iets met marketing te maken hebben. Software technisch gezien zal het probleem wel niet zijn.
Met genoeg budget kan @rutgergron ook nog voor de Garmin MARQ gaan! Dat zijn pas mooie horloges met... 32GB geheugen, ook om activiteiten op te slaan!Valorian schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:55:
[...]
Ik denk dat je het beste kan stoppen met het je verbazen waarom welk bedrijf welke keuze maakt in het segmenteren van hun markt. Want daar verander je toch niet aan. Als die 7dagen-limiet een breekpunt voor je is dan valt deze venu/vivo reeks dus af. Alleen maar fijn toch want nu blijven voor jouw binnen her garmin-spectrum alleen de Fenixen nog over (want Forerunners vind je niet mooi voor dagelijks gebruik). En aangezien alle fenixen voldoen aan jouw eisenpakket hoef je alleen nog budget te bepalen en dan zie je vanzelf welke er over blijven.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/699548
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De doelgroep van de VA3 houdt de telefoon gewoon constant verbonden. Het is een leuk horloge voor recreatie, maar zodra je ook maar iets fanatieker wordt, moet je elders kijken.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:01:
[...]
Dat dus, kom geregeld tijdens het hiken op plekken waar ik 10 dagen geen internet of Wi-Fi heb. Dan zit je dus met beperkte opslag direct met een "probleem". Waarom zo'n dure horloge als de Va4/Venu hierin beperken. Een goedkope Forerunner 45 kan dit zelfs. Ik snap die keuze gewoon niet. Je legt toch +- €300,- ervoor neer. Het zal wel iets met marketing te maken hebben. Software technisch gezien zal het probleem wel niet zijn.
Voornaamste probleem dat ik zie om te hiken bv, is de batterij. De batterij van de VA3 gaat met GPS aan max 13 uur mee, in smart modus (dus verbonden met telefoon) gaat de batterij volgens de specs 7 dagen mee, in de praktijk is dat eerder 5 dagen. Dus tenzij je op die hike tocht ook kunt opladen, is het er helemaal niet het toestel voor.
Andere horloges (Forerunner, Fenix, Instinct, het staat in de specificaties) hebben een UltraTrac modus, daarmee wordt de GPS slechts af en toe ingeschakeld, wat bij hiken volstaat. Mijn Forerunner 935 kan 24 uur elke seconde GPS tracken, maar met UltraTrac (en als de polshartslag uitgeschakeld wordt, heb je bij hiken ook niet zo nodig) haalt die 60 uur.
Mijn eerste Garmin horloge was een Vivoactive 3, ik was nog niet zo lang aan het hardlopen, deed ook geen intervallen, deed nog niet zo lang aan fietsen. Uiteindelijk, wanneer ik een betere sporter werd en ook meer discipilines beoefende, wou ik ook een beter horloge hebben. Toen heb ik mijn Vivoactive aan een behoorlijke prijs kunnen verkopen en een 935 goedkoper kunnen kopen (toen de 945 uit kwam). Het had niet goedkoper geweest als ik meteen die 935 had gekocht ipv die VA3, en als ik het sporten niet had volgehouden, was het ook maar een verspilling geweest. Lijkt mij dat jij dat beter ook doet (dan niet de VA3, maar misschien de 645?).
Dus ik vind het wat absurd dat je met allemaal zaken rekening houdt, waarvan je niet weet wanneer je ze gaat doen. Je hebt ooit een marathon gelopen, maar nu loop je niet, dus intervallen ga je het eerste half jaar tot jaar al zeker niet doen.
Maar anderzijds, als je de middelen hebt, kijk dan niet naar die lelijke Forerunners of beperkte Vivoactives en neem gewoon een Fenix, die heeft alles. Op je vraag of anderen die als smartwatch gebruiken, mijn collega doet het, maar ten opzichte van een Vivoactive heeft het op dat punt toch echt geen meerwaarde, behalve de batterij.
Gave route! Zelfstandig gelopen?Valorian schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:32:
Het gaat de meeste mensen denk ik om de limiet van 7 activiteiten, en voor het sync’n is internet nodig. Dan zou je tegen de limiet komen als je bijv buiten internet-bereik meer dan 7 dagen gaat hiken en die hike graag vastlegt. Nu heb je tegenwoordig bijna overal wel internet, maar toch kan het voorkomen. Zelf vorig jaar 4 weken door Nepal gelopen, waarvan 2 in het afgelegen Makalu-gebied met cols op 6200m hoogte. Daar hadden we dus ook letterlijk twee weken géén internet, geen stroom en zelfs geen telefoonbereik. Wel heb ik mijn reis kunnen loggen dankzij TomTom adventurer horloge + zonnepaneeltje en powerbanks.. Voor noodgevallen hadden we een sat-phone mee. Pas toen we in het drukkere Everest gebied kwamen had je ineens weer wifi, stromend water, etc. Was even wennen na 2 weken in nowhere-land.
Een beetje offtopic, maar hopelijk mag het:
welk zonnepaneel en wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik neem nu meestal voor m'n horloge een powerbank mee, maar in het jagen op grammetjes minder sjouwen lijkt een zonnepaneeltje mij ook wel interessant. Die heb je dan aan de tas bevestigd om overdag terwijl je loopt een powerbank op te laden?
Toch durf ik wel te stellen dat je als fanatiek recreatief hardloper (3-4 keer per week) prima uit komt met een VA3/4/Venu. De vraag is wat je nu ECHT nodig hebt om serieus hard te lopen en dat is wat mij betreft de mogelijkheid om een borstband te koppelen en workouts te maken (interval etc.). Dat bieden deze horloges en daarmee kan ik meer dan prima hardlopen zonder iets te missen.MacPoedel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:54:
[...]
De doelgroep van de VA3 houdt de telefoon gewoon constant verbonden. Het is een leuk horloge voor recreatie, maar zodra je ook maar iets fanatieker wordt, moet je elders kijken.
Voornaamste probleem dat ik zie om te hiken bv, is de batterij. De batterij van de VA3 gaat met GPS aan max 13 uur mee, in smart modus (dus verbonden met telefoon) gaat de batterij volgens de specs 7 dagen mee, in de praktijk is dat eerder 5 dagen. Dus tenzij je op die hike tocht ook kunt opladen, is het er helemaal niet het toestel voor.
Andere horloges (Forerunner, Fenix, Instinct, het staat in de specificaties) hebben een UltraTrac modus, daarmee wordt de GPS slechts af en toe ingeschakeld, wat bij hiken volstaat. Mijn Forerunner 935 kan 24 uur elke seconde GPS tracken, maar met UltraTrac (en als de polshartslag uitgeschakeld wordt, heb je bij hiken ook niet zo nodig) haalt die 60 uur.
Mijn eerste Garmin horloge was een Vivoactive 3, ik was nog niet zo lang aan het hardlopen, deed ook geen intervallen, deed nog niet zo lang aan fietsen. Uiteindelijk, wanneer ik een betere sporter werd en ook meer discipilines beoefende, wou ik ook een beter horloge hebben. Toen heb ik mijn Vivoactive aan een behoorlijke prijs kunnen verkopen en een 935 goedkoper kunnen kopen (toen de 945 uit kwam). Het had niet goedkoper geweest als ik meteen die 935 had gekocht ipv die VA3, en als ik het sporten niet had volgehouden, was het ook maar een verspilling geweest. Lijkt mij dat jij dat beter ook doet (dan niet de VA3, maar misschien de 645?).
Dus ik vind het wat absurd dat je met allemaal zaken rekening houdt, waarvan je niet weet wanneer je ze gaat doen. Je hebt ooit een marathon gelopen, maar nu loop je niet, dus intervallen ga je het eerste half jaar tot jaar al zeker niet doen.
Maar anderzijds, als je de middelen hebt, kijk dan niet naar die lelijke Forerunners of beperkte Vivoactives en neem gewoon een Fenix, die heeft alles. Op je vraag of anderen die als smartwatch gebruiken, mijn collega doet het, maar ten opzichte van een Vivoactive heeft het op dat punt toch echt geen meerwaarde, behalve de batterij.
Uiteraard zijn de Firstbeat statistieken op de FR en F5 en F6 interessant maar het zijn slechts indicaties met beperkte betrouwbaarheid en prima vervangbaar door gratis opties als Stravistix en Runalyze. Helpt het je met hardlopen? Jazeker. Is het noodzakelijk? Nee.
In mijn ogen komt het dan ook neer op je persoonlijke voorkeur. Sommigen willen piepjes ipv trillen of per sé geen touchscreen. Of meer dan 7 activiteiten opslaan (
Maar op de vraag of ik nu echt achteruit ben gegaan toen ik de downgrade Fenix 5 --> FR245 --> Venu gemaakt heb? Nee.
Gelijk maar besteldPatrickC schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:24:
[...]
Met genoeg budget kan @rutgergron ook nog voor de Garmin MARQ gaan! Dat zijn pas mooie horloges met... 32GB geheugen, ook om activiteiten op te slaan!
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/699548
Als je een Vivoactive hebt en je gaat wel 10-dagen hiken, hoe zou je dit kunnen aanpakken als je met het limiet zit van 7 dagen zit.
Graag het voorgaande bericht (mits binnen 24 uur) graag aanpassen ipv meerdere berichten onder elkaar te posten.
Graag het voorgaande bericht (mits binnen 24 uur) graag aanpassen ipv meerdere berichten onder elkaar te posten.
[ Voor 31% gewijzigd door 13art op 04-02-2020 14:10 ]
Niet 7 dagen maar 7 activiteiten. En het antwoord is simpel... zonder data/internetverbinding en synchroniseren via je mobiel gaat je dit niet lukken.Sterker nog, als je meerdere actviteiten op een dag vastlegt, dan beperk je het aantal dagen nog verder. Ga gewoon voor de Fenix 5, dan heb je ook nog een veel langere batterijduur... ook niet onbelangrijk bij hiken lijkt mij.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:58:
Als je een Vivoactive hebt en je gaat wel 10-dagen hiken, hoe zou je dit kunnen aanpakken als je met het limiet zit van 7 dagen zit.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Als je écht 10 dagen geen internet hebt en dus niet kan sync’en én elke dag als activiteit “logt” (dus 7+ activiteiten wilt vastleggen) dan valt er volgens mij niets aan op te lossen. Alternatief is om voor die omstandigheden een ander device te gebruiken.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:58:
Maar je moet tegenwoordig wel zoeken naar een plek waar je écht langer dan een week zonder op zijn minst 3g verbinding zit. Buiten europa zal geen bereik vaker voorkomen, maar zelfs daar kom je steeds vaker op de meest onverwachte plekken wifi of 3/4g tegen. Als er toeristen komen is er al snel wifi
Een “ander device” kan een horloge zijn maar ook een ander dedicated apparaat waarmee je je route vastlegt. Hou er bij hiken wel rekening mee dat je vaak tochten maakt van misschien 6-10 uur of langer op een dag, en dat je zeer weinig horloges kan opladen tijdens een activiteit terwijl ie om je arm zit. Dus aan een powerbank heb je niets als je horloge na 4-5 uur leeg is en je daarmee je route maar half hebt kunnen loggen. Daarmee vallen veel instapmodelletjes al af. Zoek bij voorkeur naar een meer op outdoor gefocust horloge die ook een wandelstand heeft zodat de gps-nauwkeurigheid / meetfrequentie een stuk lager wordt maar daarmee de batterijduur zeer veel groter.
Zelf pas net een Garmin (945) en heb al mijn alpinetrips en skidagen altijd opgenomen met een TomTom Adventurer. Die liggen voor 75 euro op marktplaats. Zolang ze werken (worden niet meer gemaakt dus geen ondersteuning meer bij problemen en mogelijk een platform wat straks wegvalt) een fijn reis-horloge.
NB: Denk dat @PatrickC gelijk heeft: ga gewoon voor de Fenix 5 (plus), top horloge en door de komst van de 6 nu erg aantrekkelijk qua prijs/kwaliteit.
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 03-02-2020 23:27 ]
Zelfs de Fenix 3 / 3HR is al een betere keuze in zijn situatie. Nog altijd prima toestellen al is er veel vernieuwd ondertussen. En heel veel bang for buck gezien je ze alleen nog op MP kan halen. Of de FR 935
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Bij de hike die ik vorig jaar deed hadden we midden op de hardangervidda een hut met wifi.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:58:
Opladen van een horloge kan natuurlijk helemaal prima tijdens een activity. Je hebt alleen even geen hartslagmeting. Mijn VA3 gebruikt ongeveer 15% battery in het uur, ik heb vorig jaar met een kennedymars 2x met een rustpauze bijgeladen aan een accupack, en nog een kwartiertje al wandelend in de hand of zo. Geeft even een recht lijntje in je HR, maar met dat soort activiteiten is HR helemaal niet boeiend en garmin horloges laden supersnel.
Maar anders zou je natuurlijk altijd nog je horloge als mass storage kunnen verbinden ergens mee, en de fit file uit de map "activity" kunnen kopieren. [Bij mijn telefoon werkt dat overigens niet lekker, in OTG mode, horloge raakt ervan in de war] Maar op de pc kan je de fit file gewoon zien, kopieren en evt later handmatig uploaden in connect of ergens anders. Daar is vast een mobiele oplossing voor te verzinnen. Maar ik geniet met hiken meestal zoveel van de omgeving dat ik geen zin heb in prutsen en voor dat soort situaties gewoon betere gear koop. Een goede hike uitrusting kost ook veel geld.
En tot slot, je kunt natuurlijk ook gewoon je route tracken met de telefoon. Bij een hike vind ik mijn hartslag niet eens interessant om achteraf te bekijken. Alleen heb je natuurlijk met een telefoon iets meer powerpacks nodig, maar in airplane mode en scherm uit kan je verrassend lang tracken. Verschillende apps slaan zelfs gewoon je loopcadans op met de bewegingssensor in je telefoon. Dus kortom wat velen ook al hebben gezegd. Kies een oplossing en/of trek de portemonnee. Als hiker moet je kunnen improviseren
[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 04-02-2020 01:30 ]
---------------
Even totaal weer iets anders: weet iemand hoe Garmins “trappen” algoritme werkt? Gaat dat op basis van je soort beweging, of op verschil naar een par meter meer hoogte? Ik pak dagelijks zo’n 25 verdiepingen , en zie dat het altijd even duurt voor ze erbij komen op mijn horloge. En soms worden ze ook niet geregistreerd. De hoge stationstrappen worden meestal wel weer netjes als 2 verdiepingen weggezet. Boeit mij allemaal niet ms maar vind het welninteressant om te weten wat de achterliggende sensors zijn
Bij mijn weten de hoogtemeter inderdaad. Op m'n werk pakt hij alle verdiepingen, thuis meestal pas als ik naar zolder ga.
Ik snap dat je jouw keuze wilt verdedigen maar ik las de eerdere post niet als het maar beneden laten van die series. Meer dat als iemand extreme eisen stelt hij zich niet moet verbazen dat je dan vanzelf bij de duurdere series uit komt. Dat is simpelweg de segmentering waar de fabrikant bij van wordt.
De kern van je post ben ik het overigens wel mee eens, wat heb je nu echt nodig? Met mobiel liep ik ook prima, alleen is een horloge gewoon prettiger. HR is leuk voor de statistiek en eventueel een alarm maar als je een beetje geoefend bent voel je aan je lichaam zelf ook prima waar je qua zone zit.
Het is alleen gewoon zo leuk dat klooien met gadgets en getalletjes. Daardoor wordt het sporten zelf ook gewoon leuker.
Dat geldt volgens sommigen ook voor schoenen.Aghanim schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:02:
Helpt het je met hardlopen? Jazeker. Is het noodzakelijk? Nee.
Ik snap dat je jouw keuze wilt verdedigen maar ik las de eerdere post niet als het maar beneden laten van die series. Meer dat als iemand extreme eisen stelt hij zich niet moet verbazen dat je dan vanzelf bij de duurdere series uit komt. Dat is simpelweg de segmentering waar de fabrikant bij van wordt.
De kern van je post ben ik het overigens wel mee eens, wat heb je nu echt nodig? Met mobiel liep ik ook prima, alleen is een horloge gewoon prettiger. HR is leuk voor de statistiek en eventueel een alarm maar als je een beetje geoefend bent voel je aan je lichaam zelf ook prima waar je qua zone zit.
Het is alleen gewoon zo leuk dat klooien met gadgets en getalletjes. Daardoor wordt het sporten zelf ook gewoon leuker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik volg dit topic al enige tijd met de nodige interesse.
Zojuist zelf de garmin forerunner 945 besteld.
Misschien dat de mede-garmin eigenaren mij al kunnen vertellen of ik direct al een firmware update moet uitvoeren zodra ik hem binnen heb?
Misschien dat de mede-garmin eigenaren mij al kunnen vertellen of ik direct al een firmware update moet uitvoeren zodra ik hem binnen heb?
Dat hangt er helemaal van af hoe lang de verkoper hem op de plank had liggen. 
Ik zou voor een nieuwe product altijd gewoon even checken op updates, liefst zelfs even met de kabel aan Garmin Express. Weet je maar zeker dat alles nieuw en up to date is.
Ik zou voor een nieuwe product altijd gewoon even checken op updates, liefst zelfs even met de kabel aan Garmin Express. Weet je maar zeker dat alles nieuw en up to date is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij is dit spijkers zoeken op laag water. Voor elke tracker, activity watch, etc zijn er zaken te bedenken die niet gaan of lukken en met iets anders wel. Op deze manier kan je alles naar beneden halen. Tijd om deze discussie te laten en door te gaan met iets wat wel passend is voor je.rutgergron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:58:
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Hahaha ja dat is zo...naja als ie morgen binnen komt, heb ik nog alle tijd om hem dit weekend up to date te krijgen voor mijn trail run zaterdag.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:43:
Dat hangt er helemaal van af hoe lang de verkoper hem op de plank had liggen.
Hi, mijn advies (als kersverse eigenaar): koppel hem als eerste aan je computer via garmin express.G3kko0 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Hahaha ja dat is zo...naja als ie morgen binnen komt, heb ik nog alle tijd om hem dit weekend up to date te krijgen voor mijn trail run zaterdag.
Ik dacht dat alles via app geupdate werd maar door oude firmware / bugs deed mijn wifi het niet goed en kwam ik in een soort loop terecht. Lang verhaal kort: gewoon eerst aan computer alles updaten, daarna pas koppelen aan mobiel en dan gaat het update vervolgens gewoon automatisch
Dat werkt op luchtdrukverschil icm beweging volgens mij. Als ik op mijn werk naar de 9e verdieping ga met de lift, dan registreert mijn FR645M nooit trappen. Ga ik via de trap, dan meestal wel. Let op het woordje 'meestal' hier. Soms meet het horloge helemaal niets en loop ik 9 trappen op en zie de teller op het horloge niet oplopen.Valorian schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:33:
Even totaal weer iets anders: weet iemand hoe Garmins “trappen” algoritme werkt? Gaat dat op basis van je soort beweging, of op verschil naar een par meter meer hoogte? Ik pak dagelijks zo’n 25 verdiepingen , en zie dat het altijd even duurt voor ze erbij komen op mijn horloge. En soms worden ze ook niet geregistreerd. De hoge stationstrappen worden meestal wel weer netjes als 2 verdiepingen weggezet. Boeit mij allemaal niet ms maar vind het welninteressant om te weten wat de achterliggende sensors zijn
Ah, klinkt wel logisch. Bij mij lijkt 'ie in eerste instantie altijd niets te registreren, maar even later 'springt' 'ie dan alsnog naar de juiste stand. Ik ga ook 8 verdiepingen omhoog op werk en meestal gaat 'ie dan van de vorige stand (bijv. 3, na wat stationstrappen) in een keer naar de 11 verdiepingen. Lift pakt ie inderdaad nooit. En trap thuis soms wel, soms niet, zal net op rand zijn van wat 'ie pakt.PatrickC schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:38:
[...]
Dat werkt op luchtdrukverschil icm beweging volgens mij. Als ik op mijn werk naar de 9e verdieping ga met de lift, dan registreert mijn FR645M nooit trappen. Ga ik via de trap, dan meestal wel. Let op het woordje 'meestal' hier. Soms meet het horloge helemaal niets en loop ik 9 trappen op en zie de teller op het horloge niet oplopen.
De barometer (altimeter) in de 645 is waardeloos. Niet bruikbaar voor de meting van hoogteverschillen. Ik vind dat wel een tegenvaller, het was een van de redenen om voor de 645 te kiezen (i.c.m. een superaanbieding).
Dat hoor ik voor het eerst. Lijkt mij een gevalletje garantie (was het al vanaf aankoop?) ipv een aan het model gekoppeld algemeen defect? Hoe dan ook valen natuurlijk, hopelijk lost Garmin het voor je op.Ragger schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:04:
De barometer (altimeter) in de 645 is waardeloos. Niet bruikbaar voor de meting van hoogteverschillen. Ik vind dat wel een tegenvaller, het was een van de redenen om voor de 645 te kiezen (i.c.m. een superaanbieding).
Werkt bij mij anders prima, op een enkele uitzondering daargelaten als het weer roet in het eten gooit (luchtdrukverschil).Ragger schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:04:
Moest ik wel!G3kko0 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:35:
Ik volg dit topic al enige tijd met de nodige interesse.
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Ik zou beginnen met de sensor opening schoon te maken, waarschijnlijk is het probleem daarmee al opgelost.Ragger schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:04:
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Hij werkt wel, maar tamelijk willekeurig. Wat ik hierboven al eerder las bij iemand (Valorian), dat ie soms wel en soms niet een trap registreert. Dat ie bij mij soms 45 meter registreert op een rondje, en een dag later op hetzelfde rondje 70 meter. Tja. Daar kun je niet veel mee.
Ik ben van mening dat dit een algemeen (barometer)probleem is. Immers, hij reageeert ook op atmosferische luchtdrukwijzigingen. Logisch eigenlijk wel.
Overigens zie ik meer mensen klagen over de 'dodgy altimeter' op het Garmin-forum.
Ik ben van mening dat dit een algemeen (barometer)probleem is. Immers, hij reageeert ook op atmosferische luchtdrukwijzigingen. Logisch eigenlijk wel.
Overigens zie ik meer mensen klagen over de 'dodgy altimeter' op het Garmin-forum.
Als je activiteit niet langer dan een uur duurt en je begin en eindpunt gelijk zijn, zou er eigenlijk niet meer dan 10 meter verschil op mogen treden (bij een goedwerkende barometer). In de regel is dit bij mij 0 tot 4 meter. Ik heb daarnaast wel een tweetal barometers in mijn tuin hangen, dus ik kan in principe daarmee nagaan wat de druk gedaan heeft, al is ook die apparatuur niet zaligmakend (geen meteorologische ijking op uitgevoerd).
45 tot 70 meter is fors, maar zoals ik al aangaf, begin met het schoonmaken van de sensor opening (klein gaatje ergens op je toestel, als dit volzit met zout aanslag of andere smurrie, dan krijg je vanzelf foute metingen) Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit niets oplost, als ik je goed begrijp is het bij meerdere gebruikers een probleem bij dit type toestel, dan kan je eigenlijk zelf niet veel meer doen dan hopen op een firmware fix (niet waarschijnlijk na zoveel tijd), een beroep doen op garantie (al zal dat als het inherent is aan het toestel ook weinig doen) of deze dumpen/omruilen/verkopen en overstappen naar een ander toestel..
Als laatste kan je natuurlijk jezelf gewoon berusten in dat de hoogtemeting ruk is, niet een wenselijke uitkomst, maar wel een oplossing waar op zich in de Benelux mee te leven valt. Bij mij werkt de barometer verder prima (fenix 5x plus), maar veel heb ik er verder niet aan in NL. Voor mij is het niet een groot gemis, al vind ik het bij de fietstochten weer wel belangrijk, maar dan loopt alles via de fietscomputer en is het horloge de backup.
45 tot 70 meter is fors, maar zoals ik al aangaf, begin met het schoonmaken van de sensor opening (klein gaatje ergens op je toestel, als dit volzit met zout aanslag of andere smurrie, dan krijg je vanzelf foute metingen) Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit niets oplost, als ik je goed begrijp is het bij meerdere gebruikers een probleem bij dit type toestel, dan kan je eigenlijk zelf niet veel meer doen dan hopen op een firmware fix (niet waarschijnlijk na zoveel tijd), een beroep doen op garantie (al zal dat als het inherent is aan het toestel ook weinig doen) of deze dumpen/omruilen/verkopen en overstappen naar een ander toestel..
Als laatste kan je natuurlijk jezelf gewoon berusten in dat de hoogtemeting ruk is, niet een wenselijke uitkomst, maar wel een oplossing waar op zich in de Benelux mee te leven valt. Bij mij werkt de barometer verder prima (fenix 5x plus), maar veel heb ik er verder niet aan in NL. Voor mij is het niet een groot gemis, al vind ik het bij de fietstochten weer wel belangrijk, maar dan loopt alles via de fietscomputer en is het horloge de backup.
Een barometrische hoogtemeter is natuurlijk ook maar een simpele vorm van hoogtemeting, op zich niet heel betrouwbaar als absoluut getal. Zoals de meeste meetwaarden is het een leuke indicatie.
Andersom is je barometer voor weerswaarschuwing ook alleen maar interessant als je geen flinke hoogteverschillen aflegt zonder dat je horloge het weet. Meestal kan je hem dan ook beter even kalibreren door een activiteit te starten als je een langere reis gemaakt hebt.
Andersom is je barometer voor weerswaarschuwing ook alleen maar interessant als je geen flinke hoogteverschillen aflegt zonder dat je horloge het weet. Meestal kan je hem dan ook beter even kalibreren door een activiteit te starten als je een langere reis gemaakt hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, op die manier. Mijn post over die trappen was overigens uit nieuwschierigheid, ik zie dat (het soms niet registreren van een trap) niet als een beperking van de barometer. Het gaat dan om zo’n kleinigheid (verschil tussen soms 2,5m hooogte). Bij skieën werkte mijn HM perfect. Over twee weken Noordwand Mulhacen (hoogste berg spanje) beklimmen, zal eens kijken hoe dat gaatRagger schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:40:
Hij werkt wel, maar tamelijk willekeurig. Wat ik hierboven al eerder las bij iemand (Valorian), dat ie soms wel en soms niet een trap registreert. Dat ie bij mij soms 45 meter registreert op een rondje, en een dag later op hetzelfde rondje 70 meter. Tja. Daar kun je niet veel mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 04-02-2020 19:14 ]
Ik moet hem nog testen in de bergen, met echte hoogteverschillen, maar ik ben a priori niet al te optimistich. Ik had begrepen, en gehoopt, dat de hoogtemeting nauwkeuriger zou zijn dan hoogtemeting via gps. Jammer dat dat niet zo is, maar meer ook niet hoor. Ik slaap er geen seconde minder om
Iemand bekend hiermee? Gaat om het auto-save gebeuren. Blijkt dus dat als je tijdje stilstaat ( even pauze, wat drinken, etc. ) het device in dit geval de Vivoactice het automatisch opslaat en je sessie daardoor in stukken word geknipt. Hieronder tekst uitleg van iemand op Garmin forum.
We bought my wife a VA4s. (I am the techy husband so I am setting stuff up and testing things out)
I have already found 2 things that annoy me: (even though we've had the watch for like 24 hours only)
1. When you pause an activity, you can save or discard it. So far OK. But if you do not react, it will be autosaved after about 5 minutes. This sucks. What if you do a bike daytrip, stop to eat? Recording will be stopped. Boom. (Maybe autopause will help this but sometimes that can be annoying too)
Also related to this, other watches have the Save for later option - not happy to see the VA4 does not have it
Hangt er ook van af hoe de GPS het doet. En laat GPS in de bergen nou best wel een uitdaging zijn als je wat meer tussen de wanden zit.Ragger schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
Ik moet hem nog testen in de bergen, met echte hoogteverschillen, maar ik ben a priori niet al te optimistich. Ik had begrepen, en gehoopt, dat de hoogtemeting nauwkeuriger zou zijn dan hoogtemeting via gps. Jammer dat dat niet zo is, maar meer ook niet hoor. Ik slaap er geen seconde minder om
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik met mijn FR235 in het pauze-menu 2x op back duw, dan kom ik terug in de gewone horloge-modus terecht zonder dat mijn activiteit verloren gaat. Je kan vervolgens gemakkelijk hervatten door weer naar de activiteitsmodus te gaan.rutgergron schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:27:
Iemand bekend hiermee? Gaat om het auto-save gebeuren. Blijkt dus dat als je tijdje stilstaat ( even pauze, wat drinken, etc. ) het device in dit geval de Vivoactice het automatisch opslaat en je sessie daardoor in stukken word geknipt. Hieronder tekst uitleg van iemand op Garmin forum.
[...]
.. nevermind
[ Voor 176% gewijzigd door Valorian op 04-02-2020 22:06 ]
@Ragger @Gonadan Je hebt natuurlijk twee versies of variaties van hoogtemeting.
De eerste is de absolute hoogte, dus op hoeveel hm je op een bepaald moment bevind. Deze is voor gps units zonder kaartmateriaal een flinke uitdaging met meestal veel afwijking. Buiten alpinisme is dit cijfertje niet heel erg nuttig (qua precisie)
De tweede versie zijn de hoogteverschillen die optreden tijdens een activiteit. Dus in feite hoeveel je klimt en daalt, dit cijfer vind ik dan weer wel heel belangrijk omdat het veel over je inspanning zegt. Bij mij is deze redelijk nauwkeurig, maar ook hier heb je kans op extra afwijkingen (overtrekkend drukfront, vuil rond de sensor, etc). Zoals ik al eerder aangaf zijn bij mij de afwijkingen in Nederland ongeveer 3 meter per uur, nog best flink als je exacte gegevens wilt, maar voor mij goed te doen. Dan negeer ik hoeveel meter je ernaast zit bij de start maar kijk ik puur naar wat ik klim/daal in mijn platte rondje.
De eerste is de absolute hoogte, dus op hoeveel hm je op een bepaald moment bevind. Deze is voor gps units zonder kaartmateriaal een flinke uitdaging met meestal veel afwijking. Buiten alpinisme is dit cijfertje niet heel erg nuttig (qua precisie)
De tweede versie zijn de hoogteverschillen die optreden tijdens een activiteit. Dus in feite hoeveel je klimt en daalt, dit cijfer vind ik dan weer wel heel belangrijk omdat het veel over je inspanning zegt. Bij mij is deze redelijk nauwkeurig, maar ook hier heb je kans op extra afwijkingen (overtrekkend drukfront, vuil rond de sensor, etc). Zoals ik al eerder aangaf zijn bij mij de afwijkingen in Nederland ongeveer 3 meter per uur, nog best flink als je exacte gegevens wilt, maar voor mij goed te doen. Dan negeer ik hoeveel meter je ernaast zit bij de start maar kijk ik puur naar wat ik klim/daal in mijn platte rondje.
Ik denk dat de Engelstalige persoon "pause" zegt terwijl hij "tijdelijk stopt" bedoelt. Ik krijg op mijn toestel dan een aantal keuzes waarbij je de optie "resume later / hervat later" de optie is die je wilt. De bij geen keuze automatisch opslaan vind ik persoonlijk een goede keuze omdat je anders als je het vergeet zomaar de activiteit kan verliezen, zo is hij zeker bewaard.rutgergron schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:27:
[...]
[ Voor 29% gewijzigd door rockhopper op 04-02-2020 23:45 ]
Werkt op basis van 2 sensors; beweging én hoogtemeting. hoogteverschil 3 meter is 1 etage. Er moet een loopbeweging gedetecteerd worden. Daarom werkt een lift dus ook niet want dan sta je stil. Maar we zijn hier nog altijd op tweakers.... je mag écht ook zelf even googlenValorian schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:33:

Op de VA3 gebeurt dit absoluut niet. Knop indrukken dan stopt de meting en krijg je de herstel hartslag te zien. En die kan volgens mij best wat uren in die toestand blijven staan, ik heb het nooit bijgehouden in elk geval, maar ik gebruik die pauzestand vaak want als je binnen pauze houdt dan gaat je GPS helemaal in panic en krijg je een puinhoop in je track. Resume later / save for later bestaat niet op de VA3. Ik weet wél dat mijn FR35 een bug had waarbij je bij pauzes steeds iedere zoveel minuten een knopje moest indrukken om te laten weten dat ie geen autosave moest doen. Maar dat was echt een bug volgens mij want ik meen me te herinneren dat in de manual stond dat je resume later kon kiezen en die feature zat er niet op. Enfin. Hoe dat dus op een VA4 uitpakt, weet ik niet. Maar op de 3 speelt dit niet. En wellicht is het met nieuwere firmware al opgelost.rutgergron schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:27:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 05-02-2020 00:27 ]
---------------
Ter info: Garmin Forerunner 235 in de aanbieding bij ibood voor 160 (exclusief verzending)
https://www.ibood.com/electronics-nl/nl/
https://www.ibood.com/electronics-nl/nl/
[ Voor 13% gewijzigd door Tinusvolkel op 05-02-2020 09:14 ]
Garmin hier, Garmin daar, heeft er al iemand het meest spannende horloge van 2020, de Suunto 7?
Ervaringen?
Ervaringen?
Suunto 7 is toch een 'gewoon' soc 3100 wearos horloge? Dan kan je voor de helft van de prijs bijv. de Fossil gen5 kopen, ook een 3100 wear os horloge voor sport
Dus dat is denk ik de reden dat het niet zo storm loopt over de suunto's ingeslagen weg.
Ik heb zelf overigens geen GarminFrenz64 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:19:
Garmin hier, Garmin daar, heeft er al iemand het meest spannende horloge van 2020, de Suunto 7?
Ervaringen?
Nee, da's niet waar @CT , het is na de Polar M600 de tweede, meer serieuze poging a full blown sport horloge te maken, die wearOS als besturingssysteem heeft. DCR noemde twee grote issues (integratie Suunto data & uiteraard battery life), maar als die geadresseerd worden, is het wel best of both worlds.
Als hij doet wat hij primair (vind ik) moet doen: betrouwbaar activiteiten loggen, dan is het wearOS stuk best een bonus
(ik heb ook nog steeds geen klagen over m'n Stratos, soms wat buggy syncen, maar hij doet het altijd en hele goede GPS bij mij)
Als hij doet wat hij primair (vind ik) moet doen: betrouwbaar activiteiten loggen, dan is het wearOS stuk best een bonus
(ik heb ook nog steeds geen klagen over m'n Stratos, soms wat buggy syncen, maar hij doet het altijd en hele goede GPS bij mij)
@Frenz64 interessante poging ja, die suunto. Brn benieuwd of die issues (mn batterij) gefixt worden. Voor mij met net een nieuw high end horloge even irrelevant want wil toch op zijn minst drie jaar met deze doen, maar altijd goed voor de markt dat er genoeg variatie en concurrentie blijft
Dit getal is van essentieel belang wil je enig nut hebben van de weersvoorspelling op basis van je barometer. Volgens mij kan hij dit dan ook via je locatie kalibreren als je dat wilt. (heb ik ook wel eens met de hand gedaan)rockhopper schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:35:
@Ragger @Gonadan Je hebt natuurlijk twee versies of variaties van hoogtemeting.
Dat zou inderdaad zo moeten zijn maar toch heb ik altijd een verschil tussen start en eind terwijl ik eigenlijk altijd een rondje loop. Wellicht heeft dat te maken met de tijdstippen waarop ik loop maar in feite vind ik het totaal niet bruikbaar bij kleinere hoogteverschillen.De tweede versie zijn de hoogteverschillen die optreden tijdens een activiteit. Dus in feite hoeveel je klimt en daalt, dit cijfer vind ik dan weer wel heel belangrijk omdat het veel over je inspanning zegt. Bij mij is deze redelijk nauwkeurig, maar ook hier heb je kans op extra afwijkingen (overtrekkend drukfront, vuil rond de sensor, etc). Zoals ik al eerder aangaf zijn bij mij de afwijkingen in Nederland ongeveer 3 meter per uur, nog best flink als je exacte gegevens wilt, maar voor mij goed te doen. Dan negeer ik hoeveel meter je ernaast zit bij de start maar kijk ik puur naar wat ik klim/daal in mijn platte rondje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meh, ik zie google wear OS, ik zie 'up to 12 hrs of GPS and up to 48 hrs in smartwathc mode'...Frenz64 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:19:
Ervaringen?
Oftewel, geen interesse
Suunto zit toch wel erg hoog qua prijs en inderdaad batterij is wel een issue. Zitten wat fancy zaken op zoals de heatmaps etc maar uiteindelijk draait het toch om de performance.
Ja en dat het veel over Garmin gaat is niet raar. Goede sensoren, zowel HR als GPS met enorm veel keuze. Van het lage sportsegment met de Forerunner 25/45's tot aan de Fenix series (of zelfs MARQ).
Ja en dat het veel over Garmin gaat is niet raar. Goede sensoren, zowel HR als GPS met enorm veel keuze. Van het lage sportsegment met de Forerunner 25/45's tot aan de Fenix series (of zelfs MARQ).
Vroegâh was dit ook gewoon het Garmin topic, de rest is hier uiteindelijk bijgevoegd omdat veel merken niet genoeg content genereren om een eigen topic te rechtvaardigen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, die naam "Het grote sporthorloge met GPS"-topic gaat vast ook al even mee. Nog uit de tijd dat er ook sporthorloges zonder GPS waren (zijn nu denk ik vrijwel uitgestorven?)Gonadan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:32:
Vroegâh was dit ook gewoon het Garmin topic, de rest is hier uiteindelijk bijgevoegd omdat veel merken niet genoeg content genereren om een eigen topic te rechtvaardigen.
Wel leuk om terug te kijken naar het begin van het topic. Denk dat we wel kunnen stellen dat ook de Forerunners erop vooruit zijn gegaan qua uiterlijkValorian schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:34:
[...]
Nog uit de tijd dat er ook sporthorloges zonder GPS waren (zijn nu denk ik vrijwel uitgestorven?)

Hé, die FR305 heb ik ook nog gehad, die ligt nog ergens in een kastje.tuinïnen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:38:
[...]
Wel leuk om terug te kijken naar het begin van het topic. Denk dat we wel kunnen stellen dat ook de Forerunners erop vooruit zijn gegaan qua uiterlijk
[Afbeelding]
Blijkbaar al weer 10 jaar geleden...

Die FR305 moest je om de mouw van je jas doen omdat je anders je arm niet door de mouw kreeg
Stond zaterdag nog naast iemand die een FR305 rond z'n pols had. Werkte nogsteeds goed genoeg voor deze persoon.tuinïnen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:38:
[...]
Wel leuk om terug te kijken naar het begin van het topic. Denk dat we wel kunnen stellen dat ook de Forerunners erop vooruit zijn gegaan qua uiterlijk
[Afbeelding]
Al moet die persoon niet raar staan kijken als zijn arm spontaan uit de kom valtm-vw schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Stond zaterdag nog naast iemand die een FR305 rond z'n pols had. Werkte nogsteeds goed genoeg voor deze persoon.
Kan me nog goed herinneren dat als ik wilde gaan hardlopen of fietsen met mijn FR 305, ik hem eerst een tijdje op de balkonrand moest leggen om een GPS signaal te zoeken voor vertrek. Als je dat niet deed, stond je eerst een paar minuten wortel te schieten... 
Garmin Forerunner 220; dat was een openbaring, door het cachen van satelliet gegevens ging het vinden van een GPS signaal zooo snel. Nu neem je het voor lief, dat was toen nieuw en zo'n verbetering..
ff teruggezocht; mijn eerste activiteit met een GPS horloge:
https://connect.garmin.com/modern/activity/100961434 22-07-2011
daarvoor had ik eerst jarenlang een Polar A5 en daarna een Polar s610i. Mooie tijden
Garmin Forerunner 220; dat was een openbaring, door het cachen van satelliet gegevens ging het vinden van een GPS signaal zooo snel. Nu neem je het voor lief, dat was toen nieuw en zo'n verbetering..
ff teruggezocht; mijn eerste activiteit met een GPS horloge:
https://connect.garmin.com/modern/activity/100961434 22-07-2011
daarvoor had ik eerst jarenlang een Polar A5 en daarna een Polar s610i. Mooie tijden
[ Voor 18% gewijzigd door estorino op 05-02-2020 13:06 ]
https://www.strava.com/athletes/10490675
Die GPS-ervaring had ik met een Fenix 5 ook regelmatig
Ik nam mijn 405CX in gebruik in juli 2009. Tot eind 2019 heb ik hem gebruikt.
Afschrijving in 10 jaar! Dan was het hoe dan ook een koopjeRagger schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:05:
en heel erg duurzaam, chapeau!Ragger schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:05:
Op marktplaats gezet?
Welke activity gebruik je? Bij mij bij de activity zwembad doet hij dat in ieder geval niet. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?okio schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:00:
fenix 5 meet nu ook hartslag bij zwemmen met de optical sensor
Zou kunnen, hij werkt nog uitstekend. Ook de accu is nog prima.
Vintage runner met hoge witte adidassokken, hoog uitgesneden vlinderbroekje, katoenen shirt, een foute 80'ies moustache en een zweetband?m-vw schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Stond zaterdag nog naast iemand die een FR305 rond z'n pols had. Werkte nogsteeds goed genoeg voor deze persoon.
Ik heb na de 405, 610, VA3 en Apple Watch nu de 45s. Wat minder duurzaam, en ook niet echt nodig, maar van een aanbieding voor 140 euro werd mijn consumentisme toch aangewakkerd. De Apple Watch heb ik nog voor dagelijks gebruik en daarvoor bevalt ie prima. Voor hardlopen eigenlijk ook, alleen ik vind het toch wel fijn dat ik weer een hardewarematig lap-knopje heb.
Ik zie het helemaal voor me. Met grote snor uiteraard.vhal schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:19:
[...]
Vintage runner met hoge witte adidassokken, hoog uitgesneden vlinderbroekje, katoenen shirt, een foute 80'ies moustache en een zweetband?
@rutgergron jij keek onder andere naar de vivo 4 toch? Dc Rainmaker dropt zojuist zijn zeer uitgebreide review: https://www.dcrainmaker.c...atch-in-depth-review.html
If you can see, look. If you can look, observe
Buiten het feit dat de Forerunner 305 een koelkast was, had deze wel enorm veel features die nu alleen in het topsegment te vinden zijn. Onder andere het volgen van Courses met virtuele tegenstanders en een bijgeleverde hartslagband. Dat krijg je tegenwoordig niet meer voor €150 (2010 prijs)
Ter info, openbank is actief in NL... ondersteunen garmin pay en hebben een mooie intro actie (stort 500e en krijg 50e kado volgens mij). Lijkt betrouwbaar (Santander zit erachter).
Heb mezelf nog niet aangemeld maar ga dat wel nog doen vandaag denk ik, vooral voor garmin pay koppeling
Heb mezelf nog niet aangemeld maar ga dat wel nog doen vandaag denk ik, vooral voor garmin pay koppeling
Goede tip @m0ridin ! Ga ik even induiken. Ik zocht al een 'bank voor erbij' om eens te experimenteren met Garmin pay, en dan liever zoiets dan een van de grootbanken.
Ik heb de laatste tijd dat mijn 954 een beetje de weg kwijt is met hoogtemeters. Hij denkt dat ik gemiddeld 31 trappen per dag loop en gister tijdens 20km rennen door een hele vlakke polder haalde ik 102 hoogtemeters. Onder andere met een heuveltje van 42 meter aan het begin. Hebben meer mensen daar last van? Is dit een software bug? of een hardware issue?
Op dit moment en al enige jaren in bezit van de Forerunner 235. Ben mezelf sinds kort aan het verdiepen in een upgrade. Nu zijn daarin toch wel wat twijfels, waar ik graag bij Garmin blijf: 245, 945 of Fenix5.
Is het bijvoorbeeld nu nog wel interessant een Fenix5 te kopen aangezien de 6 ook al uit is? Ik doe vooral aan hardlopen en fietsen(race+MTB) en sporadisch een triatlon (8e of kwart). Haal dan ik wel meer uit de 945/Fenix5 of is de 245 dan ruim voldoende? Hoe kijken jullie daar naar?
Is het bijvoorbeeld nu nog wel interessant een Fenix5 te kopen aangezien de 6 ook al uit is? Ik doe vooral aan hardlopen en fietsen(race+MTB) en sporadisch een triatlon (8e of kwart). Haal dan ik wel meer uit de 945/Fenix5 of is de 245 dan ruim voldoende? Hoe kijken jullie daar naar?
Geen idee... Mijn 945 pakt de hoogte redelijk goed volgens mij, als ik naar mijn log van afgelopen maand kijk kom ik zelden boven de 20-30 hoogtemers. Dat laatste eigenlijk alleen als ik minimaal 2 of 3 grote bruggen heb gepakt. Ik zag wel dat mijn horloge gisteren weer geupdate is (naar 4.10 geloof ik).Gotez schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:20:
Ik heb de laatste tijd dat mijn 954 een beetje de weg kwijt is met hoogtemeters. Hij denkt dat ik gemiddeld 31 trappen per dag loop en gister tijdens 20km rennen door een hele vlakke polder haalde ik 102 hoogtemeters. Onder andere met een heuveltje van 42 meter aan het begin. Hebben meer mensen daar last van? Is dit een software bug? of een hardware issue?
Iets anders: hebben meer mensen last (gehad) van een bug waarbij het weerbericht niet meer op je 945 komt? Er stond bij mij de afgelopen weken "waiting for data" .. Heb toen alles geprobeerd wat Garmin zelf voorschreef op site en wat ik tegenkwam, onder andere alle settings mbt privacy / locatiedelen gecheckt, etc. Ook schreef iemand hier dat het soms een bug is die een paar dagen duurt. Maar het duurde mij te lang dus had nog een keer gegoogle'd en vond toen ergens op een garmin-forum een antwoord waarin getipt werd de telefoon uit GC te verwijderen en daarna weer toe te voegen. Dat heeft voor mij gewerkt, weerbericht staat er weer op
Als je niets met 'hoogte' doet dan zal een 245 nagenoeg alles bieden wat je zoekt, met één belangrijke kanttekening: het is geen dedicated 'triathlon' horloge. Ik zit daar niet zo in, dus met een slag om de arm, maar volgens mij komt het er op neer dat je bij een 245 dus niet "één activiteit" maakt van de drie sporten, waarbij de sport wel herkend wordt. Je hebt dan een run, een fiets en een zwemactiviteit als aparte registraties.Totrail schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:37:
Op dit moment en al enige jaren in bezit van de Forerunner 235. Ben mezelf sinds kort aan het verdiepen in een upgrade. Nu zijn daarin toch wel wat twijfels, waar ik graag bij Garmin blijf: 245, 945 of Fenix5.
EDIT: Check ook verschillen in navigatie / route-opties / etc. Dat zijn wel gave features voor MTB'en misschien?
@Valorian Wat je zegt over de 245 mbt triatlon klopt hoor. Routeopties/navigatie van de Fenix5 zijn uitgebreider zie ik, vind dat ook wel interessant. Denk dat de keuze sowieso tussen de 245 en Fenix5 zal gaan. Mits de Fenix5 niet al te achterhaalt is aangezien de 6 al uit is.
Tsja, ik vrees dat de term "achterhaald" nogal subjectief is. Want ja: met élk nieuw model komen er nieuwe features, waarvan ook altijd wel een aantal interessante. Ook worden zaken beter (zoals nauwkeurigheid diverse sensoren, batterijduur, etc.) en wordt een model lichter of dunner of heeft 'ie meer pixels. In die zin is elk model achterhaald t.o.v. de vorige. Maar anderzijds: die oude Fenix modellen zijn nog steeds enorm uitgebreide en goede horloges. Iemand die 5 jaar geleden bijv een Fenix 3HR kocht had toen het beste wat de markt te bieden had. Dat maakt datzelfde horloge zelfs nu (op marktplaats voor een prikkieTotrail schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:06:
@Valorian Wat je zegt over de 245 mbt triatlon klopt hoor. Routeopties/navigatie van de Fenix5 zijn uitgebreider zie ik, vind dat ook wel interessant. Denk dat de keuze sowieso tussen de 245 en Fenix5 zal gaan. Mits de Fenix5 niet al te achterhaalt is aangezien de 6 al uit is.
Of zoals meerdere hier: gewoon flink betalen en de beste kopen zodat je zeker weet dat je niets mist
Vroegâh zag ik nog wel eens wat voorbijkomen over het schoonmaken van de barometeropeningGotez schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:20:
Ergens op het horloge zit een kleine opening voor je barometer, die is waarschijnlijk smutzig. Even voorzichtig schoonmaken.Gotez schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:20:
Wat @Pathogen dus ook al zei...
[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 06-02-2020 10:52 ]
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
@m0ridin
Mooie tip van de openbank. Hier een overzicht van banken https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/
Is wel een MasterCard dus neem aan dat dat als creditcard gezien wordt en dus niet overal geaccepteerd zal worden?? Zit zelf bij de ING maar die mastercard is geen ICS kaart en werkt dus niet
@Gotez Heb de F5+ dus weet niet of de barometer anders werkt dan op de jouwe mbt de hoogtemeters.
Hier komt die redelijk overeen. Heb wel de instelling op kalibratie bij start van activiteit staan en dan verder niet meer. Want bij luchtdruk verschillen kan die dan erg afwijken. Komt redelijk overeen
Mooie tip van de openbank. Hier een overzicht van banken https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/
Is wel een MasterCard dus neem aan dat dat als creditcard gezien wordt en dus niet overal geaccepteerd zal worden?? Zit zelf bij de ING maar die mastercard is geen ICS kaart en werkt dus niet

@Gotez Heb de F5+ dus weet niet of de barometer anders werkt dan op de jouwe mbt de hoogtemeters.
Hier komt die redelijk overeen. Heb wel de instelling op kalibratie bij start van activiteit staan en dan verder niet meer. Want bij luchtdruk verschillen kan die dan erg afwijken. Komt redelijk overeen
Voor de Vivoactive 3 Muziek en Vivoactive 4 bezitters. Gebruiken jullie ook een screenprotector?
Met de Vivoactive 3 had je nog dat het scherm wat onder het bezel lag. Met de VA3M en VA4 is dit niet meer het geval.
Vraag me ook af hoe kras gevoelig het scherm is. Ondanks Gorilla Glass.
Met de Vivoactive 3 had je nog dat het scherm wat onder het bezel lag. Met de VA3M en VA4 is dit niet meer het geval.
[ Voor 27% gewijzigd door rutgergron op 06-02-2020 11:18 ]
Volgens mij staat maestro/mastercard los van of het creditcard of gewone pinpas is. Op hun site zeggen ze dat je overal kan betalen waar je draadloos kan pinnen...xray79 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:09:
@m0ridin
Is wel een MasterCard dus neem aan dat dat als creditcard gezien wordt en dus niet overal geaccepteerd zal worden?? Zit zelf bij de ING maar die mastercard is geen ICS kaart en werkt dus niet![]()
https://www.openbank.nl/garmin-pay
NB: eerste 6 maanden ook 2% rente op je spaargeld tot 5K (niet onder NL garantstelsel, wel onder spaanse).

Mijn nieuwe aanwinst, naast mijn eerste GPS horloge, 2ehands gekocht in 2011.
Ik loop, fiets en zwem en gebruikte daar tot recentelijk 2 Garmins voor; een Edge 130 en een Forerunner 245. De Edge 130 en ik zijn nooit vrienden geworden, vooral de eerste zes maanden na release waren rampzalig, maar daar gaat dit topic niet over.
De Edge 130 en de Forerunner 245 goed kunnen verkopen via marktplaats en via de 30% korting bij Clevertraining de Fenix 6 gekocht. Erg tevreden over! Geen vastlopers, reboots of ander raar gedrag. GPS nauwkeurigheid is gelijk aan de 245 en zeker niet slecht. In de stad blijf je zien dat je GPS track wat afwijkt van de werkelijkheid en soms onder dichte bebossing ook. Pols hartslagmeting ook in orde, wel wat minder dan de 245, maar dat heeft alles te maken met het formaat en gewicht van de 245 tov. de Fenix, niet met de sensor of de software. Omdat de 245 zo licht is en klein, sluit hij mooi aan op de pols en schudt niet, zonder te knellen. Dat zorgt bij mij voor betrouwbaardere meting op de pols. Dit heb ik wel kunnen vaststellen na 6 maanden met de 245 en nu 2 weken met de Fenix 6, waarbij ik rustige duurlopen, intervallen op de baan en een wedstrijd heb gelopen. Ik vind het niet erg, maar de echte hardlopers zou ik altijd de 245 of 945 aanraden. Of de Fenix 6s als je per se geen plastic (=licht!) model wilt.
De batterijduur van de Fenix 6....
https://www.strava.com/athletes/10490675
@Requiem19
De UK-site gaat eruit. Vandaar dat alles 30% korting heeft.
De UK-site gaat eruit. Vandaar dat alles 30% korting heeft.
Nadat ik mijn Garmin VivoActive HR drie jaar geleden in zout water had gebruikt (je mag dan de knoppen niet indrukken) was deze overleden (accu ging maar tot 10% en zodra je hem los koppelde viel hij uit). Bij het opruimen van wat kasten kwam ik hem weer tegen en ik dacht laat ik hem eens aansluiten en zowaar, hij lijkt nu normaal op te laden en bij het loskoppelen blijft die voorlopig ook aan. Dus wellicht dat hij het gewoon weer doet.
Heb inmiddels een Forerunner 645 dus niet echt meer behoefte aan maar zou toch mooi meegenomen zijn
Heb inmiddels een Forerunner 645 dus niet echt meer behoefte aan maar zou toch mooi meegenomen zijn
2x dezelfde vraag stellen binnen 24 is niet nodig
[ Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 06-02-2020 23:24 ]
De FR945 is niet echt te vergelijken met de Fenix 5, dat is meer de FR935 (ooit wel de plastic Fenix 5 genoemd). De FR945 heeft on-board Topoactive kaarten en zit tussen de Fenix 5 plus en de Fenix 6 pro in (en is ook van plastic). Als je niet om het uiterlijk van het horloge geeft, zijn de FR945 en FR935 bij het sporten iets beter bruikbaar; lichter en daardoor betere pols HR meting. De Fenix 5 had door de stalen behuizing of slechte antenne plaatsing problemen met de communicatie met sommige ANT+ devices.Totrail schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:37:
De FR245 is een runners horloge die niet met bike powermeters kan communiceren en geen multisport optie heeft; minder handig voor triathlon
Ik heb de VA3M en gebruik hem nu ruim een jaar zonder screen protector. Een flinke valpartij met de racefiets heeft hij overleefd en verder is het voor mij ook een gebruiksproduct. Heb 'm tijdens het klussen meermaals per ongeluk langs een muur gehaald en ook neemt hij nog wel eens een enkele deurklink mee. Overigens werk ik verder op kantoor, dus het is niet dat ik hem op de bouwplaats overal heen slinger ofzo..rutgergron schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:17:
Voor de Vivoactive 3 Muziek en Vivoactive 4 bezitters. Gebruiken jullie ook een screenprotector?
Maar, ondanks mijn onhandigheid is er nu na ruim een jaar nog geen krasje of beschadiging te bekennen. Alsof ie nieuw uit de doos komt. Dit kan natuurlijk louter geluk zijn, maar mijn ervaring is wat dit betreft dus positief.
Mijn vriendin heeft de VA3 (dus zonder muziek) met inderdaad de opstaande bezel. Logischerwijs is het glas dan dus wat beter beschermd bij bepaalde impacts.
Ik had dit later ook door inderdaad. Heb ook nog wel de 645M toegevoegd aan het lijstje. Mede door software updates redelijk vergelijkbaar met de 245 volgens mij. Maar net iets beter casual te dragen ook.Frij5fd schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:07:
[...]
De FR945 is niet echt te vergelijken met de Fenix 5, dat is meer de FR935 (ooit wel de plastic Fenix 5 genoemd). De FR945 heeft on-board Topoactive kaarten en zit tussen de Fenix 5 plus en de Fenix 6 pro in (en is ook van plastic). Als je niet om het uiterlijk van het horloge geeft, zijn de FR945 en FR935 bij het sporten iets beter bruikbaar; lichter en daardoor betere pols HR meting. De Fenix 5 had door de stalen behuizing of slechte antenne plaatsing problemen met de communicatie met sommige ANT+ devices.
De FR245 is een runners horloge die niet met bike powermeters kan communiceren en geen multisport optie heeft; minder handig voor triathlon
En voor de Fenix richt ik me nu alleen nog op de 5S Plus.
[ Voor 3% gewijzigd door Totrail op 07-02-2020 08:40 ]
Tip: bij Clevertraining.co.uk (site gaat stoppen) liggen nog 645's met 30% korting. Dat is op adviesprijs, maar daarmee nog steeds de goedkoopste die je gaat vinden denk ik...Totrail schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:39:
[...]
Ik had dit later ook door inderdaad. Heb ook nog wel de 645M toegevoegd aan het lijstje. Mede door software updates redelijk vergelijkbaar met de 245 volgens mij. Maar net iets beter casual te dragen ook.
En voor de Fenix richt ik me nu alleen nog op de 5S Plus.
Wil je de 645 als met diverse accessoires dan kan de ING Rentepunten aanbieding op dat model nog interessant zijn, de 645 "bundle" ..
En ik zie dat ze ook weer nieuwe modellen hebben toegevoegd daar, o.a. Fenix 5 Plus Sapphire voor 599, geen idee of dat een goede prijs is, denk voor Sapphire op zich wel.