Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 125 ... 320 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:11
Aghanim schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:59:
Ik ben dus erg benieuwd wat fitheid Bij Garmin bepaalt.Hartslag bij bepaalde pace, rusthartslag, body battery, VO2max, performance conditie etc. Dan is het ook beter te begrijpen.
Daar waren laatst toch wat links van langs gekomen in het hardlooptopic? Wat ik mij ongeveer herinner:

Feitelijk houdt Garmin je belasting bij, dat is die bandbreedte wat een voortschrijdend gemiddelde is van een x aantal dagen. Zit je met een individuele trainingsbelasting ineens ruim boven die bandbreedte dan vindt hij het te zwaar, zit je eronder dan vindt hij het te licht. Zit je er in dan is het op zich goed en dan hangt de status gewoon af van je verandering van VO2max. Omhoog is productief, omlaag is niet productief, gelijk is aanhouden.
Achter die fitheid (VO2max) zit een algoritme gebaseerd op statistiek, ofwel gewoon wat het voor andere gebruikers ook betekent op jou toepassen. Lengte van de loop, pace, hartslag zijn zaken die meegenomen worden in de beoordeling. Prestatieconditie is in feite een inschatting na zo'n vijf minuten maar ook gebaseerd op een aantal van die parameters.
Als ik de links nog kan vinden zal ik ze posten, maar er staat een hoop uitleg op hun site en die van FirstBeat.

Het is best leuke materie en ook best bruikbaar, maar je moet je wel realiseren dat het schattingen zijn op basis van een beperkte set meetwaarden. Staar je niet blind op incidentele resultaten maar kijk naar de trend. VO2max is wat dat betreft ook een leuke, hij kan per week variëren maar als je ziet dat hij over een maand of vijf wel een x aantal punten toegenomen is dan is dat gewoon een goede indicatie dat je vooruit gegaan bent. (of afgevallen :D )

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13
Bij fietsen is het helemaal kansloos, er wordt totaal geen rekening gehouden met het type fiets. Er zijn kennelijk maar twee smaken: racefiets en mountainbike. Zodra je iets anders doet, toerfiets, stadsfiets oid valt de heleboel in elkaar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 19:57
Aghanim schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:59:
Ik ben dus erg benieuwd wat fitheid Bij Garmin bepaalt.Hartslag bij bepaalde pace, rusthartslag, body battery, VO2max, performance conditie etc. Dan is het ook beter te begrijpen.
Is dat niet terug te vinden in de white papers van Firstbeat?

Garmin gebruikt in feite geen eigen technologie voor al dat soort data, maar koopt de tech gewoon in bij Firstbeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeeftZijWeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-08-2024
Denk ook wel eens: als ik op de bank blijf zitten, blijft mijn VO2Max gelijk, als ik een rustig duurloopje doe, of bv tijdens een groepstraining de meter aan heb staan, dan kost me dat 'punten' 😄 Maar hoe dan ook, 't blijft uitmuntend voor een 20-jarige (ben 53) en een stevige training wordt altijd wel beloond, ik denk op basis van hoe lang je een bepaalde hartslagzone vol kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan @rockhopper @Requiem19 ik ken de papers van Firstbeat, met veel interesse gelezen. Wat bij mij mis gaat is dat ik ook fiets en dat dit een veel hogere trainings impact/belasting heeft dan hardlopen. Hierdoor staat mijn belasting regelmatig in het rood. Als ik een week niet fiets en alleen hardloop dan zit ik weer op recovery omdat er blijkbaar meer vergeleken wordt met voorgaande weken dan met andere parameters.

'unproductive' als trainings status klopt dan niet meer. Recovery zag ik ook regelmatig op die momenten. Statistisch gezien zal het wel kloppen maar het geeft een 1-dimensionale weergave die niet aansluit op de werkelijkheid.

Ik merk ook dat mijn VO2max alleen piekt als ik een PR probeer te lopen.

Overigens geloof ik niet dat fietsen per definitie bijna 2x zoveel trainings impact heeft als hardlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 10-10-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:11
HeeftZijWeer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:04:
Denk ook wel eens: als ik op de bank blijf zitten, blijft mijn VO2Max gelijk, als ik een rustig duurloopje doe, of bv tijdens een groepstraining de meter aan heb staan, dan kost me dat 'punten' 😄 Maar hoe dan ook, 't blijft uitmuntend voor een 20-jarige (ben 53) en een stevige training wordt altijd wel beloond, ik denk op basis van hoe lang je een bepaalde hartslagzone vol kunt houden.
Het grappige is dat als ik rustig aan doe ik beloond lijk te worden en als ik eens lekker wat meer energie erin gooi (maar zat over oud) dan word ik gestraft. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Aghanim schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:12:
@Gonadan @rockhopper @Requiem19 ik ken de papers van Firstbeat, met veel interesse gelezen. Wat bij mij mis gaat is dat ik ook fiets en dat dit een veel hogere trainings impact/belasting heeft dan hardlopen. Hierdoor staat mijn belasting regelmatig in het rood. Als ik een week niet fiets en alleen hardloop dan zit ik weer op recovery omdat er blijkbaar meer vergeleken wordt met voorgaande weken dan met andere parameters.

'unproductive' als trainings status klopt dan niet meer. Recovery zag ik ook regelmatig op die momenten. Statistisch gezien zal het wel kloppen maar het geeft een 1-dimensionale weergave die niet aansluit op de werkelijkheid.

Ik merk ook dat mijn VO2max alleen piekt als ik een PR probeer te lopen.

Overigens geloof ik niet dat fietsen per definitie bijna 2x zoveel trainings impact heeft als hardlopen.
Ik fiets 1x p/w 60 a 70km en ervaar dit eigenlijk niet zo.

Ligt er ook aan hoe jij fietst. 2 uur lang in hoge zones zorgt voor hoge ‘load’. Als ik twee uur uitfiets doet het weinig met mn HR.

Ik heb wel heel precies HR zones voor fietsen en hardlopen/crossfit gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 19:58
Doordat ik wielren zonder vermogensmeter geeft mijn Vivoactive 3 music mij geen VO2max voor het fietsen. De afgelopen maanden is mijn "gewone" VO2max wel enkele punten gestegen zonder dat ik wandelingen of hardloopsessies heb opgenomen. Wel heb ik enkele avondwandelingen door de stad gemaakt in een wat hoger tempo. Zou het dan kunnen dat het horloge deze (niet officieel vastgelegde) wandelingen gebruikt om mijn VO2max in te schatten? Helaas lijkt mijn horloge geen fitheidsstatistieken bij te houden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Aghanim schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:12:
Dat geloof ik over het algemeen wel, als ik ga hardlopen dan loop ik een uur tegen 800 calorieën per uur. Als ik fiets, dan fiets ik vaak 3 uur a 700 calorieën per uur. Dus qua geleverd vermogen 800 vs 2000 calorieën. Ik kan fietsen veel langer volhouden dan hardlopen en fiets daarom veel langer, wat voor een hogere load zorgt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan bepaalt de tijdsduur meer de impact en niet de intensiteit van de sport. Ik vraag me af of dat altijd juist is, maar daar zullen vast verschillende theorieën over zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Yeah zojuist is DPD langs geweest met een pakje met daarin een fonkel nieuwe FR645 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Miki schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:00:
Yeah zojuist is DPD langs geweest met een pakje met daarin een fonkel nieuwe FR645 :)
Goed man! Hopelijk blijft deze heel, al denk ik zelf dat ze er niets aan hebben veranderd :D
Hoelang ben je hem kwijt geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Redje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Goed man! Hopelijk blijft deze heel, al denk ik zelf dat ze er niets aan hebben veranderd :D
Hoelang ben je hem kwijt geweest?
Al met al viel het mee, een goede 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Miki schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:00:
Nice, geen refurbished? Vaak lastig uit elkaar te halen. Maar fijn dat het inmiddels opgelost is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
rockhopper schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Nice, geen refurbished? Vaak lastig uit elkaar te halen. Maar fijn dat het inmiddels opgelost is.
Hoe zou ik dat kunnen onderscheiden? Mijn horloge zat in een originele retail verpakking met oplader, boekjes en meer. Het horloge zelf heeft geen gebruikssporen en een cellofaan sticker op het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@Miki als ze het goed doen, helemaal niet gelukkig. Maar je kan het meestal wel ontdekken als je wat zoekwerk naar het serienummer doet. Maar als ze leverproblemen hebben kan het best dat ze uit customerservice overweging ook daadwerkelijk een nieuwe hebben gestuurd. Dat is iets dat ze niet zullen onthullen achter de schermen.
Ik hou zelf altijd rekening met 3 tot 4 weken bij Garmin customer support (en andere VS bedrijven in NL actief), dus ik vind dat je netjes en op tijd geholpen bent. Wat maar weer eens bewijst dat op sommige punten Garmin de zaken goed voor elkaar heeft.

(offtopic)(ik ben zelf wat minder te spreken over hun communicatie naar hun gebruikers toe en over hun kwaliteiten op software gebied)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vind zojuist een verrassing van Garmin in mijn brievenbus. Een envelop met hierin 2 ‘keepers’ voor het bandje van mijn FR645. Ik had eerder deze week een garantie aanvraag gedaan via de Garmin Support website en het mailtje wat ze hier gisteren over hadden teruggestuurd gemist. Het zijn keepers voor de FR645 Black, dus die schijnen ze dus ook los te hebben voor dit horloge. Prima service van Garmin! d:)b

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeeftZijWeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-08-2024
Miki schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Hoe zou ik dat kunnen onderscheiden? Mijn horloge zat in een originele retail verpakking met oplader, boekjes en meer. Het horloge zelf heeft geen gebruikssporen en een cellofaan sticker op het glas.
Het horloge dat ik ontving had ook geen gebruikssporen, ook een cellofaansticker op het glas, maar op de verpakking stond duidelijk 'refurbished'. Dat van jou zal dus wel nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36

Galois

1811 - 1832

Hmmm... ik heb wat last van de hartslagmeter (ingebouwde sensor) van mijn Fenix 5 plus.

Gedurende de dag (bij gewoon dragen, niet sporten) geeft hij een hartslag aan die volledig binnen het geloofwaardige ligt. Kortom, mijn conclusie: de hartslagmeter doet het goed.

Bij het hardlopen krijg ik soms kloppende waarden en soms toch hele rare... Vooropgesteld: ik loop al heel lang hard en kan goed inschatten op basis van hoe hard ik loop, hoe ik mij voel, wat mijn hartslag is.

- vorige week liep ik een 5 km wedstrijd maximaal. Ik had een hartslag volgens mijn horloge van 145. Dit is onmogelijk omdat mijn omslagpunt (gemeten door sportarts) op 175 ligt. En als ik dan een 5k maximaal loop, zal ik toch een hartslag moeten hebben van 180(+).
- gisteren liep ik een heel rustig duurloopje (D1) waarbij ik een hartslag zou moeten hebben van 130-140. Mijn horloge gaf op een gegeven moment zelfs 170 aan! Ik deed 'm toen af en hij bleef 170 aangeven (hij varieerde overigens wel, was niet vastgelopen of zo, ging van 168 naar 175 of zo). Als ik normaal mijn horloge afdoe dan is hij mijn hartslag binnen enkele seconden 'kwijt'. Logisch. Maar gisteren dus niet: hij bleef gewoon ~170 aangeven, zonder 'm om mijn pols te hebben.

Nieuwste update staat erop, opnieuw opgestart, ...

Herkenbaar probleem? Iets aan te doen? In 'horloge-stand' werkt het altijd goed, in 'activiteiten-stand' kennelijk niet?

Ik weet dat deze sensor minder goed is dan een hartslagband, maar mijn ervaring was dat het vooral bij bv. een intervalloop het geval is, niet bij een tempoloop of duurloop. En omdat het gedurende de dag wel 'gewone' metingen geeft, kan mijn conclusie niet anders zijn dat de meter het doet.
Zojuist ook even getest door een paar kniebuigingen te doen en binnen no time gaf het horloge 100+ aan (kortom: hij reageert goed).

Waar ligt dit aan? Misschien toch zweet wat 'm minder goed doet werken? Nat worden?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Galois schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:53:
Hmmm... ik heb wat last van de hartslagmeter (ingebouwde sensor) van mijn Fenix 5 plus.

Gedurende de dag (bij gewoon dragen, niet sporten) geeft hij een hartslag aan die volledig binnen het geloofwaardige ligt. Kortom, mijn conclusie: de hartslagmeter doet het goed.

Bij het hardlopen krijg ik soms kloppende waarden en soms toch hele rare... Vooropgesteld: ik loop al heel lang hard en kan goed inschatten op basis van hoe hard ik loop, hoe ik mij voel, wat mijn hartslag is.

- vorige week liep ik een 5 km wedstrijd maximaal. Ik had een hartslag volgens mijn horloge van 145. Dit is onmogelijk omdat mijn omslagpunt (gemeten door sportarts) op 175 ligt. En als ik dan een 5k maximaal loop, zal ik toch een hartslag moeten hebben van 180(+).
- gisteren liep ik een heel rustig duurloopje (D1) waarbij ik een hartslag zou moeten hebben van 130-140. Mijn horloge gaf op een gegeven moment zelfs 170 aan! Ik deed 'm toen af en hij bleef 170 aangeven (hij varieerde overigens wel, was niet vastgelopen of zo, ging van 168 naar 175 of zo). Als ik normaal mijn horloge afdoe dan is hij mijn hartslag binnen enkele seconden 'kwijt'. Logisch. Maar gisteren dus niet: hij bleef gewoon ~170 aangeven, zonder 'm om mijn pols te hebben.

Nieuwste update staat erop, opnieuw opgestart, ...

Herkenbaar probleem? Iets aan te doen? In 'horloge-stand' werkt het altijd goed, in 'activiteiten-stand' kennelijk niet?

Ik weet dat deze sensor minder goed is dan een hartslagband, maar mijn ervaring was dat het vooral bij bv. een intervalloop het geval is, niet bij een tempoloop of duurloop. En omdat het gedurende de dag wel 'gewone' metingen geeft, kan mijn conclusie niet anders zijn dat de meter het doet.
Zojuist ook even getest door een paar kniebuigingen te doen en binnen no time gaf het horloge 100+ aan (kortom: hij reageert goed).

Waar ligt dit aan? Misschien toch zweet wat 'm minder goed doet werken? Nat worden?
toon volledige bericht
Er is 1 oplossing: HR band.

OHR is best ok om hr te meten in rust. Rustige duurloopjes gaat ook wel. Maar intervallen, hoge HR’s bij wedstrijden... dan is het soms aardig, soms redelijk en vaak echt slecht.

Ik durf er niet op te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Requiem19 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:57:
[...]

Er is 1 oplossing: HR band.

OHR is best ok om hr te meten in rust. Rustige duurloopjes gaat ook wel. Maar intervallen, hoge HR’s bij wedstrijden... dan is het soms aardig, soms redelijk en vaak echt slecht.

Ik durf er niet op te vertrouwen.
Nee, klopt, maar dus ook bij een rustige duurloop (gisteren) ging het niet goed. En als ik mijn horloge af doe, dan zou de hartslag niet meer gemeten moeten worden. Maar toch bleef hij 'rare' waarden aangeven... Alsof hij in de war was met bv cadans of zo...

Dus er speelt hier meer...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ook hier geld. Factoryreset al geprobeerd?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Ik weet dat het lastig is, maar ik vind dat we niet alle ohr over één kam mogen scheren.
De ingebouwde ohr bij horloges is in mijn ogen toch echt stukken minder betrouwbaar dan die bij losse ohr banden zoals bijvoorbeeld bij de scosche rhythms en de polar oh1.
Horloges passen vaak minder goed, waardoor de sluiting strooilicht doorlaat, en het is een relatief zwaar opbject dat gewoon mee beweegt (of in ieder geval veel makkelijker mee beweegt) tijdens het sporten. Een losse band daarentegen kan je gewoon goed vastmaken zonder dat er verder problemen mee ontstaan, net zoals een borstband.

Dat gezegd hebbende: de borstband blijft de gouden standaard. Daarnaast de losse ohr en voor mij op gepaste afstand pas op de derde plaats de inbouw ohr van horloges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met @rockhopper . Wat @Galois beschrijft herken ik bij meerdere (Garmin) toestellen en zou ik eerder wijten aan de OHR dan aan een eventueel defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Klopt, de OHR is veel slechter dan een band. Vandaag een intervaltraining gedaan, 6x 400 m en dit soort grafiekjes zijn onmogelijk met de OHR van het horloge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SLwiVR6BhhgLIZ5uflfg8vhh/full.jpg

Maar goed, ik blijf nog steeds zitten met dat toen ik het horloge af deed, hij gewoon (een belachelijke) hartslag bleef aangeven (~170). Zelfs na een paar minuten... waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb eindelijk een creditcard geactiveerd waarmee Garmin Pay kan gebruiken. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik in Garmin Connect steeds de melding krijg dat mijn horloge niet verbonden is wanneer ik een portemonnee wil aanmaken. Gek genoeg geeft Garmin Connect een groen icoontje wat erop wijst dat mijn horloge verbonden is. Ook synchroniseren werkt perfect. Het lijkt dus een fout in de app te zijn of iets dergelijks maar ik kan nu dus niet verder.....Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:40
Galois schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:52:
Klopt, de OHR is veel slechter dan een band. Vandaag een intervaltraining gedaan, 6x 400 m en dit soort grafiekjes zijn onmogelijk met de OHR van het horloge.
.....
Maar goed, ik blijf nog steeds zitten met dat toen ik het horloge af deed, hij gewoon (een belachelijke) hartslag bleef aangeven (~170). Zelfs na een paar minuten... waarom?
Een hartslag van 170 klinkt als de "cadance lock"; de OHR-sensor lukt het niet (goed) om pulserende bloedvaatjes waar te nemen maar wel de loopcadans. Al lijkt je grafiek dat niet meteen te zeggen en het minutenlang doorlopen klinkt ook wel anders.

Bij mij gebeurde dat ergens in het najaar, of in de winter ergens; de bloedvaatjes nabij de huid knijpen meer samen door de koude en het pulseren is dus lastiger waar te nemen. De Garmin om mijn pols raakte al bij een beetje kou de weg kwijt, mijn Scosche rhythm plus om mijn bovenarm meer in de winter. Mijn Wahoo Tickr Fit om mijn bovenarm doet het beter, deze doet het bijna het hele jaar door.
Diversen van de groep waarin ik loop bij de atletiekvereniging waar ik lid van ben hebben last van een cadance lock. Bij de één is het echter meer dan bij de ander

[ Voor 4% gewijzigd door Frij5fd op 13-10-2019 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Op zich is zo'n cadence lock, hoe vervelend ook, best te begrijpen. Doordat je beweegt krijg je ook inertia (vasthouden van snelheid) in je bloedvaten. Anders gezegd door de beweging van je lichaam krijg je ook valse beweging van de bloedstroming in je vaten. Als deze sterker is dan dat wat veroorzaakt wordt door je hartslag of ongeveer even sterk is dan kan zo'n sensor de verkeerde van de twee oppakken. De sensor weet immers niet goed wat de oorzaak van de bloedstroming is, maar meet slechts dat er stroming is en vertaalt deze naar een hartslag.Juist een horloge die weer accelerometers heeft zou weer beter moeten werken om zo'n cadence lock uit te sluiten. Deze heeft de info over bewegen wel. De lock rond 170/180 komt sterk overeen met pasfrequentie.

@Galois Wat ik met @Frij5fd eens ben is dat het eigenlijk niet minutenlang door kan lopen. Mijn horloge stopt binnen 5seconden met de OHR als ik 'm af doe. Dus dat is misschien een seintje dat er meer aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:16
@Aghanim Wat bij mij werkte was Garmin Connect opnieuw installeren, horloge ook uit bluetooth van mobiel verwijderen, app weer installeren, horloge verbinden en dan werkt Garmin Pay wel. Zie ook:
https://forums.garmin.com...pay---watch-not-connected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:49
Ik heb een forerunner 35 getest, bevalt prima maar ik merk dat ik toch een iets "mooier" horloge zoek met net iets meer mogelijkheden. De smartwatch mogelijkheden gebruik ik niet, enige notificatie die ik wil is als ik wordt gebeld. Alle andere dingen vind ik teveel afleiding.

Nu ben ik wat aan het rondkijken maar ik wordt er niet echt wijzer van. De vivoactive3 ziet er heel mooi uit, is redelijk scherp geprijsd en tweede hands beschikbaar, maar wat is het verschil tussen die en de forerunner 645 bijvoorbeeld?

Ik doe vooral aan fietsen (hiervoor heb ik een edge) en wandelen. Bij het wandelen zou het leuk zijn een gpx te kunnen volgen, maar ik doe dat nu zonder problemen op m'n telefoon. Het is me niet helemaal duidelijk welke nou voor wat geschikt is aangezien beide (om maar wat te noemen) blijkbaar dezelfde functies hebben. Waarom dan het verschil in prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@twowheeler die verschillen zijn eenvoudig te vinden via Google, de Garmin website, DC Rainmaker product comparison tool en YouTube. Dat is eenvoudiger dan hier alles te gaan typen.

@Titanicfanatic Thx! Gelukt!

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 14-10-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Aghanim schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:27:
@twowheeler die verschillen zijn eenvoudig te vinden via Google, de Garmin website, DC Rainmaker product comparison tool en YouTube. Dat is eenvoudiger dan hier alles te gaan typen.

@Titanicfanatic Thx! Gelukt!
Yes klopt, als ik daar kijk moet ik vooral naar de 235,245, 645 en vivoactive 3 kijken als ik een gpx wil volgen. Blijkbaar is daar een iq app voor.

Ben benieuwd of mensen hem hier ook als wandelhorloge en gewoon dagelijk horloge gebruiken. Qua design zijn de 645 en vivoactive 3 dan wel meer geschikt.

Die DC rainmaker site heeft wel heel veel informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
@twowheeler Ik zou het fietsen overlaten aan de edge, ik gebruik mijn horloge tijdens het fietsen eigenlijk alleen als backup en om eventueel wat velden te laten zien waar ik misschien twee keer per rit op kijk (temperatuur enzo)
Je hebt bij de garmin horloges zeg maar 3 segmenten waarin
de vivoactive meer in het 'smart' segment staat, alles wat meer casual en gebruiksvriendelijk maar beperkter in trainingsmogelijkheden en spul wat je kan koppelen.
de forerunners vallen juist in het sport segment waarin alles wat meer naar trainingsmogelijkheden en dergelijke georienteerd is.
Dan heb je nog de top modellen die alles combineren, de fenix en 900-serie met de varianten daarop.

Qua uiterlijk moet je vooral zelf bepalen wat je mooi vind. Qua gpx volgen, ik weet niet of je aan een pijl genoeg hebt, anders zijn er in de nieuwere en duurdere toestellen tegenwoordig ook kaarten beschikbaar zodat je zeg maar een tomtom aan je pols hebt. Om echt de verschillen te beoordelen zul je zelf aan de slag mogen gaan want er valt heel veel te lezen en te bekijken. Het is waarschijnlijk handiger om voor jezelf op een rij te zetten wat je echt nodig hebt, wat je echt wilt of zou willen en wat je budget toelaat.

Als voorbeeld mezelf: Ik kwam van een fenix 3
Ik wilde op mijn nieuwe toestel in ieder geval kaartmateriaal en een zo lang mogelijke accuduur. Zodoende kwam ik op de fenix 5 plus uit en daarin de x variant. Maar de meesten kiezen juist voor het formaat horloge, kleiner/lichter/minder duur zodat ze niet op de duurdere x uitkomen maar de gewone 5 plus.
Vind je kaarten niet belangrijk maar bijvoorbeeld weer wel muziek of juist garmin pay, kan je weer op andere modellen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twowheeler schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:00:
Ik heb een forerunner 35 getest, bevalt prima maar ik merk dat ik toch een iets "mooier" horloge zoek met net iets meer mogelijkheden. De smartwatch mogelijkheden gebruik ik niet, enige notificatie die ik wil is als ik wordt gebeld. Alle andere dingen vind ik teveel afleiding.

Nu ben ik wat aan het rondkijken maar ik wordt er niet echt wijzer van. De vivoactive3 ziet er heel mooi uit, is redelijk scherp geprijsd en tweede hands beschikbaar, maar wat is het verschil tussen die en de forerunner 645 bijvoorbeeld?

Ik doe vooral aan fietsen (hiervoor heb ik een edge) en wandelen. Bij het wandelen zou het leuk zijn een gpx te kunnen volgen, maar ik doe dat nu zonder problemen op m'n telefoon. Het is me niet helemaal duidelijk welke nou voor wat geschikt is aangezien beide (om maar wat te noemen) blijkbaar dezelfde functies hebben. Waarom dan het verschil in prijs?
Ik denk dat GPX volgen op een horloge het nooit gaat winnen van een telefoon. Verder zijn de horloges die echt standalone maps ondersteunen (Fenix 5 plus, Fenix 6 pro) erg duur. Maar als je je telefoon ook bij je hebt, zijn er ook tussenvormen waarbij je op goedkopere horloges toch maps krijgt. Hiervoor wordt dan de koppeling met je telefoon gebruikt en de internet verbinding van je telefoon. Zie https://dynamic.watch/

Qua verschillen tussen de FR645 en vivoactive 3.. De FR645 heeft meer functies als het gaat om hardlopen en trainingen. Op ‘smart’ gebied verschillen ze niet zoveel behalve dan de bediening. De vivoactive 3 heeft een touchscreen met maar 1 fysieke button, de FR645 heeft geen touchscreen, maar 5 fysieke buttons.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:53
Met wandelen is een telefoon of een groter navigatie apparaat misschien makkelijker door het grotere scherm dan een horloge.
Maar een goed horloge met kaarten is echt wel fijner dan een telefoon als je niet continue met een groot apparaat device (klinkt beter :P ) in de hand wil lopen. Veel hangt af van je gebruik en budget.

Hier een ' onderzoekje' naar de OHR van de F5+/F6 en HRband. Niets schokkend en de F6 is iets beter qua lag dan de F5

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou, ik ben best fan eigenlijk van maps op het horloge hoor...Heb zelf de 945 en zag maps meer als gimmick en handig voor op vakantie etc. Maar merk dat ik er toch meer gebruik van maak dan gedacht.

1. Het voegt ook toe aan het volgen van een track, je hebt veel meer context en dat maakt afslaan, keuzes, etc veel makkelijker

2. Het is veel relaxeder even op je horloge te kijken dan wanneer je je telefoon steeds tevoorschijn moet halen en daarop moet gaan volgen.

3. Je mag niet eens op je telefoon bezig zijn tijdens het fietsen :P Sure, je kan hem op je stuur klemmen maar ik heb het meer over het dagelijks leven. Even op de fiets naar een plek die je niet zo goed kent, of wandelend, gewoon instellen op je horloge en klaar.

Had het niet echt verwacht, en andere oplossingen zullen voor andere personen net zo goed zijn, maar ik vind een horloge veel minder indringend qua gebruik zeg maar. (Natuurlijk, scrollen, zoeken, etc is veel beter op een telefoon... de kaart zelf ook, maar dat weegt in mijn geval minder zwaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik fiets al jaren met mijn horloge op het stuur. Zeker op de MTB want daar is navigeren toch niet relevant. Op de racefiets gebruik ik ook een telefoon met OSMAND voor kaartnavigatie. Mijn Fenix/FR245/Venu doet dan dienst voor het loggen van de activiteit. Werkt prima en biedt weinig minder dan een Edge in mijn ogen.

Echt goed navigeren met alleen een pijl vond ik ook lastig. Vaak verkeerd gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 21:16

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Ik heb niet lang geleden een 30km trail gelopen die niet uitgepijlt was. Ik weet niet hoe snel een telefoon op navigatie leegloopt. Zaterdag loop ik een 50km met de route op mijn horloge.

Zelfs op mijn FR935 zonder maps, dus alleen met een lijn op het schermpje, is het prima navigeren. Behalve bij een vijfsprong als de afslagen wel erg dicht naast elkaar lopen is het even goed kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 15-10-2019 11:11 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
@PatrickC Als ik het goed begrijp moet voor die functie van dynamic watch dus een constante verbinding zijn tussen het horloge en een telefoon? Want ik zoek dus juist een manier om een track te volgen met een apparaat dat onafhankelijk van m'n telefoon functioneert.

@rockhopper Thanks! Maakt een hoop meer duidelijk waar de toestellen op gericht zijn. Denk dat beide voor mij geschikt zijn, maar het smart gedeelte zou ik niet zoveel gebruiken waarschijnlijk

De Fenix en 900 serie zijn erg mooi, maar wel stevig aan de prijs.

Om op het navigeren terug te komen: In grote lijnen zal de route op de telefoon inderdaad een stuk makkelijker zijn. Maar zoals @m0ridin zegt is het wel makkelijk af en toe ff op je horloge te kijken ipv je telefoon te pakken. Wat dat betreft zie ik ook wel de aantrekkingskracht van het hebben van wandelnavigatie die je bijvoorbeeld aan je tas hangt.

@Xaverius Dat zijn behoorlijke afstanden! Begrijp dat je het horloge dus vooral voor wandelen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

twowheeler schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:43:
@PatrickC Als ik het goed begrijp moet voor die functie van dynamic watch dus een constante verbinding zijn tussen het horloge en een telefoon? Want ik zoek dus juist een manier om een track te volgen met een apparaat dat onafhankelijk van m'n telefoon functioneert.

Om op het navigeren terug te komen: In grote lijnen zal de route op de telefoon inderdaad een stuk makkelijker zijn. Maar zoals @m0ridin zegt is het wel makkelijk af en toe ff op je horloge te kijken ipv je telefoon te pakken. Wat dat betreft zie ik ook wel de aantrekkingskracht van het hebben van wandelnavigatie die je bijvoorbeeld aan je tas hangt.
Dynamic Watch moet 'ergens' vóór je activiteit internetverbinding via je telefoon hebben. Zodra het veld is ingeladen is dat op zich niet meer nodig.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig vooral de courses van Garmin zelf gebruik, ondanks dat daar een max zit aan het aantal datapunten (iig voor de 645) is hij voor mijn gevoel preciezer dan dynamic watch. En ach, desnoods knip je een course in tweeën en zet je m halverwege om naar de andere. Dat maakt voor je activiteit niets uit(maar op een fiets niet echt een optie).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twowheeler schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:43:
Klopt. De map data wordt live via je telefoon opgehaald.

Nu kun je op een FR645 ook een track (koers) volgen via een gpx bestand, maar dan heb je een zogenaamde breadcrumb trail. Je ziet dan alleen een lijn lopen die je kunt volgen en een pijltje wat de richting aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Nee @twowheeler , ik navigeer alleen bij het hardlopen op mijn horloge. Voor wandelen (of geocachen) heb ik een Etrex 20. (maar vaker een aangegeven route).
De telefoon is dan soms een backup.

Ja, ik ben de laatste twee jaar wat langere afstanden gaan lopen. 😇

[ Voor 16% gewijzigd door Xaverius op 15-10-2019 13:49 ]

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

PatrickC schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Klopt. De map data wordt live via je telefoon opgehaald.

Nu kun je op een FR645 ook een track (koers) volgen via een gpx bestand, maar dan heb je een zogenaamde breadcrumb trail. Je ziet dan alleen een lijn lopen die je kunt volgen en een pijltje wat de richting aangeeft.
Ik moet zeggen dat ik alleen dwMap heb gebruikt maar voor bijv. routecourse zegt dynamic watch ook hetzelfde;
Use the bigger screen of your phone, tablet or computer to create or import a route, and your device will automatically see the updated route list when you start the app. Your device only needs an internet connection (through your phone) if you want to view and download new routes. Otherwise it is self-contained and designed for use outside of cellular service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Poekie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:20:
[...]

Ik moet zeggen dat ik alleen dwMap heb gebruikt maar voor bijv. routecourse zegt dynamic watch ook hetzelfde;

[...]
Duidelijk. Dat is waar ik naar op zoek was. Een keer de route inladen en daarna kan je telefoon in je zak blijven dus. Precies hoe je wel als je een gps horloge hebt.

@Xaverius Zoals je zegt op een 935 was ik ook benieuwd naar. Zeker omdat dit horloge tegen mooie prijzen wordt aangeboden. Een lijntje zonder kaart is wat mij betreft prima. Veel van m'n routes gaan namelijk toch door het bos, enige wat dan van belang is is te weten welk pad je moet nemen. Zo'n streepje laat dat wel zien.

@PatrickC Zo'n breadcrump trail is gewoon een lijntje toch? In dat geval geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik moet er niet aan denken om lange wandelingen te doen met een telefoon, steeds unlocken, batterij die snel leeg gaat, onhandig als het een beetje regent. Een simpele lijn met een pijl er bij om je pols is dan een stuk relaxter. Zelfs de Etrex met kaart wordt niet meer gebruikt sinds ik een Suunto Spartan heb (en da's dus zonder kaarten).

Maar het hangt uiteraard van je eigen gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Navigeren in het bos kan soms alsnog tricky zijn, doordat de ontvangst in dichter bladerdek, zeker bij zwaar bewolkt weer matig kan zijn. Laatst had ik nog flinke lag op een wahoo roam (stuk groter toestel dan een horloge) bij zulke omstandigheden waardoor je zelf met kaart afslagen mist.
De situaties waarbij er een meersprong is (5 of meer wegen, alles meer dan een gewone kruising dus) en waarbij meerdere afslagen kort bij elkaar liggen, wegen/parrallelwegen binnen 200 meter van elkaar zijn gewoon situaties waarbij je erg goed moet opletten omdat het makkelijk mis kan gaan. Zowel met als zonder kaart.

Het "spoor" (Nederlandse term voor breadcrumptrail) ook wel "track" genoemd is altijd erg duidelijk, het voordeel is dat het een vast pad is, van te voren vastgelegd. Dit is ook meteen het nadeel, als je er vanaf moet wijken door omstandigheden ben je aan de Goden overgeleverd. Meestal volgt er dan een pijl met xxx meter die kant uit (richting pijl) en je bent weer op de track.

Ik kon er prima het Zuiderzee pad mee wandelen op mijn Fenix 3, die ondersteund ook alleen maar sporen. Maar bij de Fenix 5x plus gaat het wel fijner doordat er ook een optie is tot her-routeren en je hebt onderliggend kaartmateriaal om je extra te oriënteren.
Eigenlijk gebruik ik primair mijn Garmin Oregon 750 tijdens het wandelen, maar zoals altijd ga ik minimaal met 2 toestellen op pad de Fenix is nagenoeg altijd aan als backup.
-moraal van dit verhaal is in feite: vertrouw nooit alleen op één elektronisch toestel, breng een backup device of neem een kaart mee, of nog beter beide.

De 935 is uiteraard ook een prima toestel en heeft ook uitgebreide navigatie mogelijkheden en een speciale app ervoor. Het enige dat ontbreekt is een vriendelijke prijs en het kaartmateriaal.

[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 15-10-2019 17:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-08 21:46

Aight!

'A toy robot...'

Yeah! De Vantage V en M hebben nu ook eindelijk een update gehad:
https://support.polar.com...age-m-40-firmware-updates

Nu nog uitvogelen hoe alle nieuwe dingen werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ikzelf ben regelmatig verkeerd gelopen bij hardlopen in het bos op basis van een breadcrumb. In mijn ervaring is het gewoon te onduidelijk als er meerdere paden bij elkaar lopen welke je dan exact moet hebben. Bij het volgen van een trail komt dat best vaak voor hier in de omgeving. Het werkt dus wel maar naarmate er meerdere paden lopen wordt de kans op fouten flink groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Ik loop ook (zer) af en toe fout als er meerdere opties zijn. Zo kom je op de MST Dieren - Arnhem trail redelijk in het begin op een vijfsprong (geloof ik) uit. De eerste keer nam ik het verkeerde pad, maar daar kom je in 10-20 meter wel achter omdat je lijn anders gaat lopen.

Zelf heb ik met die foutmarge geen probleem.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Aight! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:16:

Top! Over een ruime week naar Japan dus daar de GPS + QZSS setting maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:04

itarix

404 soul not found

Aight! schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:16:

Ik ben wel onder de indruk van de slaap kwaliteit feature, ik krijg een 90/100 in slaap skills 8)
Het duurt blijkbaar 3 nachten voordat ie kan zeggen hoe goed ik "opgeladen" ben.

De fitness test is hetzelfde als bij de m430. een paar minuten stilzitten. Bij mij komt er ook weer uit dat ik een VO2max heb van "elite" 69 wat ik graag wil geloven :Y) (maar niet geloof)

Waar ik minder blij mee ben is dat de trainingen niet meer lijken op te slaan op welk scherm je traint. Bij mij opent ie altijd bij de interval timer -O- dus toch ineens weer een paar extra handelingen tijdens het trainen.

Welke GPS combinatie is eigenlijk momenteel aan te raden in Nederland? Standaard staat ie op GPS+Glonass (Russische gps). Voor mijn gevoel moet het GPS+Galileo zijn (Europese gps) maar officieel is dat pas operationeel in 2020.

[ Voor 11% gewijzigd door itarix op 16-10-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-08 21:46

Aight!

'A toy robot...'

itarix schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Ik ben wel onder de indruk van de slaap kwaliteit feature, ik krijg een 90/100 in slaap skills 8)
Het duurt blijkbaar 3 nachten voordat ie kan zeggen hoe goed ik "opgeladen" ben.

De fitness test is hetzelfde als bij de m430. een paar minuten stilzitten. Bij mij komt er ook weer uit dat ik een VO2max heb van "elite" 69 wat ik graag wil geloven :Y) (maar niet geloof)

Waar ik minder blij mee ben is dat de trainingen niet meer lijken op te slaan op welk scherm je traint. Bij mij opent ie altijd bij de interval timer -O- dus toch ineens weer een paar extra handelingen tijdens het trainen.

Welke GPS combinatie is eigenlijk momenteel aan te raden in Nederland? Standaard staat ie op GPS+Glonass (Russische gps). Voor mijn gevoel moet het GPS+Galileo zijn (Europese gps) maar officieel is dat pas operationeel in 2020.
Ik gebruik eigenlijk altijd de app op de iPhone om alles in te stellen. Sinds ik train volgens de sportrust methode, zet ik mijn trainingen altijd daarin en dan opent hij gewoon het scherm met hartslagzones, aantal km's, verstreken tjid en snelheid.

Ik had een VO2 max van 52 :P maar wel jammer dat je zo weinig kan instellen bij Smartphone meldingen, ik wil graag dat mijn horloge alleen trilt als ik gebeld wordt. Die appjes die ik krijg op een dag hoef ik niet via de horloge binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Hoe kan Polar een Vo2Max bepalen als je stil zit? Dat is toch meer een stresstest/recovery test of hoe je het wil noemen, zo meet je toch alleen de rusthartslag?
Dacht altijd dat de Vo2Max met een HRband/OHR tijdens hardlopen/fietsen bepaalt wordt. Al sje geen bloedtest wil doen.
Immers moet je boven een bepaalde hartslag komen en daar langere tijd in blijven wil je iets over je Vo2 kunnen zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VO2Max in rust bepalen lijkt me idd grote onzin... zou niet weten hoe dat kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix

itarix

404 soul not found

Het is een black box met een algoritme, dus geen idee hoe het bepaald wordt. Ik heb wel ergens gelezen dat een sporter die daadwerkelijk de echte test deed met adem analyse 2-3 punten afwijking had bij zijn polar horloge dus de inschatting "kan" best goed zijn. Omdat het echter een black box is, ik niet weet welke data het gebruikt en ik mij niet "elite" voel geloof ik er niet zoveel van. Ik doe bijvoorbeeld niet aan hardlopen dus er wordt ook geen running index gegenereerd wat mogelijk wel een onderdeel is van de berekening.

De hoeveelheid calorieën die je verbrand met activiteiten is afhankelijk van de ingestelde VO2max (hogere VO2max is meer kcals) dus ik heb hem wat pessimistisch ingesteld op 45.

Wat betreft de smartphone meldingen, daar heb ik geen ervaring mee. Dat staat bij mij uit. ( te veel afleiding )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
V02Max meet je in principe in een sportlab, waarbij gekeken wordt hoeveel zuurstof jouw lichaam in een bepaalde periode kan opnemen.

De sporthorloges die een VO2 max estimate maken, doen dit op basis van statistische tabellen die bijvoorbeeld kijken naar een combinatie van gegevens

a) hardloopsnelheid icm bepaalde HR / HRV, gewicht (en leeftijd mss ook wel)
b) hetzelfde als bovenstaande, maar dan ipv hardloopsnelheid vermogen (fiets)

Als jij x watt trapt op je fiets met x percentage van je max HR => ongeveer deze V02 max.

Als je stil zit, ontbreekt het prestatie stukje. Dus lijkt mij volledig onmogelijk om dan ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen over VO2max...

Ik ga 15 november overigens in een sportlab een V02max en lactate threshold test doen. Volgens mijn Garmin zit ik nu ongeveer op 54. Wordt interessant om te zien hoe dichtbij de Garmin zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@Requiem19 waar g aje dat doen en dan wel op een loopband of op een fiets? Kun je laten weten wat het verschil was tussen de Garmin estimate Vo2 en lactaat drempel tov de test? Ik heb hier van een andere user wel eens gelezen dat het redelijk overeen kwam namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
xray79 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:01:
@Requiem19 waar g aje dat doen en dan wel op een loopband of op een fiets? Kun je laten weten wat het verschil was tussen de Garmin estimate Vo2 en lactaat drempel tov de test? Ik heb hier van een andere user wel eens gelezen dat het redelijk overeen kwam namelijk.
Ik ga dit hier doen: https://www.jessicagal.nl/

Samen met mijn vriendin, die ook een Garmin Fenix 5 heeft en dus ook haar VO2 max mooi kan vergelijken.

Ik ga het op een fiets doen, omdat je imo op een loopband niet tot 100% kan gaan. Althans, ik kan het niet ;).

Meeste mensen kunnen op de fiets iets minder diep gaan, maar ik fiets sinds dit jaar redelijk wat. Hoop dat dat dus wel lukt...

Ik verwacht ook dat de estimate in de buurt komt, maar we gaan het zien. Ik laat het sws weten in dit topic, vooral ook omdat ik in dit topic altijd beargumenteerd heb dat Garmin redelijk accuraat is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook nog een meting op de planning staan voor dit jaar. Heb bewust mijn zorgverzekering vorig jaar op aangepast. Omdat ik zowel fiets als hardloop blijf ik zelf ook twijfelen voor welke variant ik zou gaan. Mijn gevoel is dat ik met hardlopen een flink stuk dieper kan gaan, al heb ik weinig ervaring met lopen op een loopband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Aghanim schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:42:
Ik heb ook nog een meting op de planning staan voor dit jaar. Heb bewust mijn zorgverzekering vorig jaar op aangepast. Omdat ik zowel fiets als hardloop blijf ik zelf ook twijfelen voor welke variant ik zou gaan. Mijn gevoel is dat ik met hardlopen een flink stuk dieper kan gaan, al heb ik weinig ervaring met lopen op een loopband.
Heb je van beide sporten een max HR bepaalt? Dat kan al een goede indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 13:52
Ik heb ongeveer een jaar geleden een inspanningstest gedaan, op een loopband. Fietsen doe ik ook wel maar kan ik minder diep in gaan. Omdat het mijn eerste proef was, werd het mij afgeraden een VO2max test te doen, je moet dan een masker dragen en dat is behoorlijk vervelend. Ik vond het sowieso al lastig genoeg om elke 5 minuten te moeten springen om mijn voeten naast de band te zetten, zodat er een beetje bloed genomen kon worden aan mijn oor, om dan weer terug op die loopband te springen die dan ook elke keer 1,5km/u sneller werd gezet. Bij 17.5 km/u vond ik het niet veilig meer, zat ook voorbij de anaerobe drempel, maar echt naar max HR ben ik dus niet geweest.

Dus geen idee of Garmin de VO2max correct inschat, maar de lactaatdrempel die mijn FR935 aangeeft (automatisch bepaald, heb nog niet de test met dit horloge gedaan) ligt 10 bpm lager dan wat op de test vastgesteld werd. Ben ook wel een stuk fitter sindsdien, zou nu eens een nieuwe test moeten doen ter vergelijking. Maar ik denk dat ik dan nog steeds geen VO2max test ga doen, ik heb er minder aan dan aan lactaatdrempel (en het trainingsschema dat dan op basis van HR zones opgesteld werd).

In elk geval, als Polar VO2max "meet" in rust, dan lijkt me dat geen al te betrouwbare methode. Kan best zijn dat dat voor de ene of de andere atleet wel een keer klopt maar het zal wel voor iemand uit komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
@Aghanim Ook na een fietstest ben je 'aardig' kapot. Je begint bv. lekker licht te fietsen met een cadans van bv. 70. Elke circa 30 seconden neemt de weerstand toe met iets van 10 W. Naarmate het zwaarder wordt, is het de bedoeling dat je geleidelijk met een hogere cadans gaat fietsen (90+). En dan komt er een moment .... dan is het over-en-uit. Test duurt circa 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:51
MacPoedel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:31:

In elk geval, als Polar VO2max "meet" in rust, dan lijkt me dat geen al te betrouwbare methode. Kan best zijn dat dat voor de ene of de andere atleet wel een keer klopt maar het zal wel voor iemand uit komen.
De Garmin meet dit ook niet als je heel hard loopt, maar juist tijdens workouts waarin je sommige stukken harder, en andere stukken weer zachter loopt. Ik heb de papers er niet op nageslagen, maar ik ga er vanuit dat Garmin (dan wel FirstBeat) honderden mensen een traditionele vo2Max fiets/hardlooptest heeft laten ondergaan, terwijl ze zo'n horloge droegen. Daar zijn ze vervolgens mee gaan rekenen om een - naar ik meen - >95% nauwkeurigheid te behalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
Aghanim schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:35:
Ikzelf ben regelmatig verkeerd gelopen bij hardlopen in het bos op basis van een breadcrumb. In mijn ervaring is het gewoon te onduidelijk als er meerdere paden bij elkaar lopen welke je dan exact moet hebben. Bij het volgen van een trail komt dat best vaak voor hier in de omgeving. Het werkt dus wel maar naarmate er meerdere paden lopen wordt de kans op fouten flink groter.
Bij trailruns in het bos gebruik ik een wat oudere Garmin edge touring met touchbediening die ik permanent in de hand heb. Soms heb je relatief veel paden en heb je het echt nodig. Ik verwacht niet dat de kaarten op mijn nieuwe Fenix 5s plus dat gaan vervangen. Het enige aardige van navigatie op het horloge tijdens vind ik dat er een melding over een wisseling van richting komt. Verder maken het beperkte overzicht en het kleine schermpje navigatie met een horloge in combinatie met hardlopen niet tot iets wat ik graag zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix

itarix

404 soul not found

Freeaqingme schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:45:
[...]
Ik heb de papers er niet op nageslagen, maar ik ga er vanuit dat Garmin (dan wel FirstBeat) honderden mensen een traditionele vo2Max fiets/hardlooptest heeft laten ondergaan, terwijl ze zo'n horloge droegen. Daar zijn ze vervolgens mee gaan rekenen om een - naar ik meen - >95% nauwkeurigheid te behalen.
Het lijkt mij dat het bij Polar ook niet uit de lucht komt vallen en ze er onderzoek naar gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Ook Polar zal studies hebben van mensen/atleten en daar een afgeleide van maken.
Mijn aanname is dat ze de HRV meten en aan de hand daarvan een stressscore/fitheid bepalen, immers wordt HRV daar steeds meer voor gebruikt. ECG of een band is secuurder en de gouden standaard maar ook optisch kunnen devices dit steeds beter interpreteren. Die interpretatie zal dan gerelateerd worden aan de Vo2Max van testpersonen/studies. Ben sowieso al sceptisch over dit soort metingen maar denk dat zeker de waardes tijdens de activiteiten beter en beter worden alsook de waardes in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Heb je van beide sporten een max HR bepaalt? Dat kan al een goede indicatie geven.
Bij hardlopen kom ik ongeveer 10 slagen hoger dan bij fietsen. Ongeveer 181 om 192 bij 34 jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
Omslagpunt blijft hetzelfde, daar verandert niets aan. Dat is belangrijk voor het bepalen van de hartslagzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:01:
Omslagpunt blijft hetzelfde, daar verandert niets aan. Dat is belangrijk voor het bepalen van de hartslagzones.
Ik kan de bron niet meer herleiden maar heb ergens gelezen dat je voor het verschil hardlopen/fietsen qua omslagpunt -5 slagen aan moet houden voor het fietsen. Geen idee of het klopt maar het staat nog wel in mijn geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ligt er allemaal aan hoe getraind je bent op de fiets.

Wielrenners bereiken met hardlopen zelfde Max HR op de fiets als met hardlopers.

Hardlopers die minder wielrennen zitten vaak 10 slagen onder hun max hardloop HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 17:47
Iemand al ervaring met de Garmin Fenix 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
edwardmila schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:25:
Prima ding. Alleen jammer dat spotify synchronisatie nog steeds niet werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Jheroun schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:00:
Ik moet er niet aan denken om lange wandelingen te doen met een telefoon, steeds unlocken, batterij die snel leeg gaat, onhandig als het een beetje regent. Een simpele lijn met een pijl er bij om je pols is dan een stuk relaxter. Zelfs de Etrex met kaart wordt niet meer gebruikt sinds ik een Suunto Spartan heb (en da's dus zonder kaarten).

Maar het hangt uiteraard van je eigen gebruik af.
Thanks! Suunto staat inderdaad ook op het lijstje. Garmin heb ik wel meer ervaring mee en lijkt wel een beetje de "standaard" te zijn. Al vind ik die spartan ook wel gaaf. Polar lees ik te weinig over, maar ziet er qua de mogelijkheden en de daarbij horende prijs wel goed uit. Ik werk op de fiets met een edge 705 (wat ouder, maar werkt nog prima). Het heeft wel een mogelijk voordeel alles op connect te hebben, en ik begrijp dat garmin qua software toch wel bovenaan staat

Suunto vs Garmin is wel een ander verhaal natuurlijk.

Al met al ben ik nu wel tot de conclusie dat ik een toestel wil dat breadcrumps ondersteund. Dit zou tijdens het wandelen erg makkelijk zijn. Maakt het kiezen wel wat makkelijker, want dan vallen er een aantal af.

Goed om te lezen hoe iedereen z'n toestel gebruikt! Zijn er nog mensen die syncen naar google Fit? Ik zag tijdens het instellen dat de app aangaf dat ik activiteits tracking op de telefoon uit moest zetten, dit is voor mij echter geen optie. Andere apps (zoals met mifit) laten het google fit combineren, dit voorkomt dubbele stappen. Het zou mooi zijn een centrale hub te hebben, misschien toch maar eens een myfitnesspal accoun maken

[ Voor 23% gewijzigd door twowheeler op 18-10-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 13:52
twowheeler schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:36:

Goed om te lezen hoe iedereen z'n toestel gebruikt! Zijn er nog mensen die syncen naar google Fit? Ik zag tijdens het instellen dat de app aangaf dat ik activiteits tracking op de telefoon uit moest zetten, dit is voor mij echter geen optie. Andere apps (zoals met mifit) laten het google fit combineren, dit voorkomt dubbele stappen. Het zou mooi zijn een centrale hub te hebben, misschien toch maar eens een myfitnesspal accoun maken
Ik sync mijn Strava activiteiten naar Google Fit, en mijn gewicht van Withings naar MyFitnessPal en dan naar Strava/Connect/Fit/etc.

Activity tracking van Google Fit zelf heb ik uit staan, en heel eerlijk, ik heb Google Fit synchronisatie alleen maar aan staan omdat ik vroeger geen sporthorloge had en alles trackte met mijn telefoon. Nu heb ik het eigenlijk niet meer nodig en ik kijk er ook nauwelijks naar. Alle activiteiten staan al op Strava (fietsen opgenomen met Wahoo, hardlopen met Garmin) en op Garmin Connect (fietsen en hardlopen van Garmin FR 935). Garmin Connect zal dan voor mij mijn best kloppende centrale hub zijn. MyFitnessPal heeft waarschijnlijk activiteiten van Garmin en Strava dubbel, maar daar kijk ik nooit.

Ben je van plan je horloge alleen te dragen bij het sporten, of waarom is activity tracking met je telefoon nog een vereiste? Je telefoon kan ook geen 24/7 hartslag monitoring doen, horloge wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-08 09:10
itarix schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Hoe zijn eigenlijk de ervaringen met de sleep tracking van Polar?

Ik vind het op m'n Garmin Fenix 5+ echt zwaar ondermaats. Ik ben regelmatig wakker 's nachts maar het horloge denkt dat ik heerlijk lig te slapen, zelfs als ik op het horloge het lichtknopje indruk of door de menu's heen aan het scrollen ben. 8)7

Je zou toch verwachten dat het algoritme in ieder geval slim genoeg is om te beseffen dat je wakker bent wanneer je het horloge aan het bedienen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
ik gebruik de sleeptracking niet op mijn F5x+. Zonder horloge weet ik 's ochtends ook wel of ik goed of slecht heb geslapen. Maar dat is wellicht geen antwoord op je vraag. Geloof wel dat ik ergens eens heb gelezen dat er nogal wat haken en ogen aan vastzitten qua betrouwbaarheid.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeKo
  • Laatst online: 24-02 13:49
Ik heb nu Sleep As Droid icm met mijn Garmin VivoActive 3. Dan gebruikt hij de app en algoritmes van Sleep as Droid, maar de sensor van je Garmin. Werkt echt perfect! Snoept wel wat van je batterij op je horloge en telefoon, maar die laatste ligt toch aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix

itarix

404 soul not found

Robsta86 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Hoe zijn eigenlijk de ervaringen met de sleep tracking van Polar?
Over het algemeen gaat het bij mijn polar vrij goed. De nieuwe functionaliteit zit er net in dus daar kan ik niet zoveel over zeggen behalve dat ie om een of andere reden een nacht bij mij heeft gemist. Maar de 99% die die normaal tract is wel redelijk accuraat. Kan precies zien waneer ik naar de wc ben geweest :+. Afgelopen nacht heb ik erg slecht geslapen (lukte niet uiteindelijk series gekeken in bed tot ~2:00) en dat zie ik ook gewoon weer terug in de sleep log. Nu is het alleen nog even kijken of de nieuwe versie vaker nachten gaat missen (nu 2/3 wel getracked)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:20
Ja, de datum/tijd werkt goed, batterij standaard ook lekker lang mee.
Traplopen ziet hij niet altijd, om een vage reden gaat naar boven vaker goed dan naar beneden (ik loop elke dag 3 verdiepingen omhoog en naar beneden op het werk, meestal ziet die de 3 omhoog wel, maar slechts 1 of 2 naar beneden).
Stappentellen is hij wat positiever in dan mijn Samsung telefoon op hetzelfde rondje.
Betaalintegratie mag wat uitbreiding gebruiken.
Berichten komen prima binnen. Agenda ook.
Al met al ben ik er tevreden mee, wel aantekening dat het mijn eerste slimme horloge is, voorheen was alles analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Niet als gebruiker, wel vanuit development oogpunt. Voorlopig support ik the Fenix 6 en 6s niet met mijn datavelden, alleen de pro versies. Reden is het brede lettertype wat gebruikt is. Mijn datavelden (Datarun ...) zijn gebaseerd op het gebruik van een slag grotere lettertype dan Garmin gebruikt voor het zelfde aantal velden op een scherm. Dat gaat niet met het brede lettertype van de Fenix 6(s). En omdat het beschikbare geheugen voor datavelden op 32kB is blijven steken, kan ik in vergelijking met de Fenix 5 (ook 32kB) minder functionaliteit bieden. Ik moet dan namelijk een smaller custom lettertype toepassen, waarvoor ik geheugenruimte moet vrijmaken...
De pro versies hebben 128kB beschikbaar, daar zijn custom lettertypes geen probleem.
Als je geen apps en datavelden uit de CIQ store gebruikt, dan is er natuurlijk niets aan de hand!

[ Voor 5% gewijzigd door Frij5fd op 18-10-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 19:51
Ik heb sinds kort een nieuwe Garmin Fenix 6.

Maar ik heb nog nooit 8 uur geslapen en dus nooit een groen vinkje bij slaap gehaald.
Nu heb ik al gezocht op het internet maar dit kan je blijkbaar niet aanpassen?
Dus met andere woorden tenzij ik dus effectief meer dan 8 uur slaap dan pas zal ik een groen vinkje krijgen bij slaap?

Toch slecht vind ik dat je dit niet kan aanpassen zoals bij een Fitbit bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astratuner schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:47:

Maar ik heb nog nooit 8 uur geslapen en dus nooit een groen vinkje bij slaap gehaald.
Dus met andere woorden tenzij ik dus effectief meer dan 8 uur slaap dan pas zal ik een groen vinkje krijgen bij slaap?

Sleep tracking is ook niet Garmin’s sterkste punt... Ik heb jaren geleden een Fitbit Charge HR gehad en die was veel beter in sleep tracking dan de Garmin VA HR en Garmin FR645M die daarna kwamen. Volgens Garmin haal ik bijna dagelijks dat groene vinkje (dus Garmin detecteert minimaal 8 uur slaap) terwijl ik gemiddeld maar zo’n 6-7 uur slaap op een dag. En je kunt inderdaad geen sleep goal instellen bij Garmin. Dat zegt al genoeg hoe belangrijk Garmin dit vindt, want zoiets is natuurlijk erg simpel te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
Zijn er meer mensen met Spotify problemen bij de Garmin FR245M (mogelijk ook bij andere versies)? Ik kan Spotify niet meer gebruiken, als ik playlists probeer te updaten crasht het horloge zelfs. Is sinds een dag of twee zo. Normale mp3's werken wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Astratuner schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:47:

Als het om het groene vinkje gaat, misschien een nachtje uitlenen aan collega marmot of partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 14:04
twowheeler schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:00:

Ik ben van de FR35 naar de VA3 overgestapt. Qua mooiheid en functionaliteit een flinke verbetering.
Ik heb er een metalen band bij gekocht (ebay) omdat ik allergisch ben voor siliconen bandjes, en omdat het bij dagelijks gebruik mooier staat. Beetje getweaked zodat ie mooi strak aansluit (halve schakel ingekort)

Echter een aantal minpunten tov de FR35:
-touch screen is niet zo praktisch als het lijkt (vaak swipes die je niet wilt, reageert ook op water)
-Geen audible feedback (Dus je tussentijden hoorbaar via een BT oordopje bijvoorbeeld)
-De VA3 heeft geen piepertje! Alleen trillen.

Ik wandel en fiets. Bij wandelen, zeker bij lange tochten zoals vierdaagse nijmegen of een kennedy mars, moet ie dan wel af en toe eventjes aan de lader. Hij gebruikt ca 15% accu per uur. Maar aangezien het opladen bloedsnel gaat, vind ik dat geen enkel probleem. Bij het opladen mis je wel de HR meting, want die gaat uit als je oplaadt. Maar bij wandelen is de HR niet bijster interessante info vind ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Mistraller schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Ik ben van de FR35 naar de VA3 overgestapt. Qua mooiheid en functionaliteit een flinke verbetering.
Ik heb er een metalen band bij gekocht (ebay) omdat ik allergisch ben voor siliconen bandjes, en omdat het bij dagelijks gebruik mooier staat. Beetje getweaked zodat ie mooi strak aansluit (halve schakel ingekort)

Echter een aantal minpunten tov de FR35:
-touch screen is niet zo praktisch als het lijkt (vaak swipes die je niet wilt, reageert ook op water)
-Geen audible feedback (Dus je tussentijden hoorbaar via een BT oordopje bijvoorbeeld)
-De VA3 heeft geen piepertje! Alleen trillen.

Ik wandel en fiets. Bij wandelen, zeker bij lange tochten zoals vierdaagse nijmegen of een kennedy mars, moet ie dan wel af en toe eventjes aan de lader. Hij gebruikt ca 15% accu per uur. Maar aangezien het opladen bloedsnel gaat, vind ik dat geen enkel probleem. Bij het opladen mis je wel de HR meting, want die gaat uit als je oplaadt. Maar bij wandelen is de HR niet bijster interessante info vind ik.
Merci! Waardevolle info!

Had de VA3 niet een aanraakgevoelige zijkant om de bediening wat te vergemakkelijken? Piepertje zou ik niet zo heel erg missen denk ik, afgelopen weekend hoorde ik de fr35 ook amper, maar voelde hem wel.

Opvallend is wel dat de fenix3 tweedehands vrij aantrekkelijk geprijsd is terwijl dit qua features echt een beest is.

Als normaal horloge is de VA3 wel erg mooi. Gaat de batterij dan net zo lang mee als met de fr35?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net voor het eerst Garmin Pay gebruikt. Dat werkt toch wel verdraaid relaxt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Laatst online: 13-08 23:10
@Aghanim
Idd, maar doet het helaas niet overal. Afgelopen weekend deed ik boodschappen bij de Coop. Die hebben van die pinapparaten waar de scanner aan de zijkant bevindt. Ik kon helaas niet betalen met mijn Garmin Venu. Andere pinapparaten gaan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
twowheeler schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Merci! Waardevolle info!

Had de VA3 niet een aanraakgevoelige zijkant om de bediening wat te vergemakkelijken? Piepertje zou ik niet zo heel erg missen denk ik, afgelopen weekend hoorde ik de fr35 ook amper, maar voelde hem wel.

Opvallend is wel dat de fenix3 tweedehands vrij aantrekkelijk geprijsd is terwijl dit qua features echt een beest is.

Als normaal horloge is de VA3 wel erg mooi. Gaat de batterij dan net zo lang mee als met de fr35?
Side swipe heb ik al heel snel uitgezet, voegt in mijn ogen niks toe. Bij dagelijks gebruik mis ik het piepertje ook niet zo, maar tijdens activiteiten vond ik de pieper bij battery-low of hartslag te hoog toch wel erg handig. Trillen voel ik tijdens activity echt niet.

Batterij weet ik eigenlijk niet meer zo goed, volgens mij vergelijkbaar. Ik weet wel dat het laden van de FR35 veel langzamer ging. En er zat trouwens een bug in die ik supervervelend vond. Als ik een activiteit pauzeerde, dan besloot het horloge zelf na volgens mij 15 minuten om de activity te beeindigen. Tenzij je binnen 30sec een knopje drukte. Dat was echt vervelend, want bij bv de 80vandelangstraat zijn de rustpunten binnen, en als je dan de activiteit niet pauzeert dan gaat de GPS gigantisch zwabberen. Dit jaar ging dat dus perfect met de VA3, want die heeft deze bug gelukkig niet.

Wat de FR35 trouwens ook minder goed deed, is HR metingen. De VA3 meet écht continu, terwijl de FR35 buiten activities nogal eens hele periodes (soms urenlang!) geen HR metingen doet (ledjes zijn dan ook echt uit). Ik zag dan in Garmin connect vaak vlakke lijnen. Als de laatste meting dan toevallig net ff laag was, dan leek het alsof je urenlang een HR had van 40BPM of zo 8)7

Mijn klokje met glazen screenprotector en metalen band (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OziM83c2Oqep1R4jWeeM3It6/thumb.jpg

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:22:
Vorige week ging het voor het eerst mis bij mij. Transactie werd afgebroken. Dus toch maar even mijn pinpas gebruikt. Vandaag ook voor de eerste keer met Apple Pay betaald via mijn oude iPhone 6. Dat werkt toch ook wel mooi. Instellen van Apple Pay was toch wel een stuk eenvoudiger als Garmin Pay en met touch ID betalen ipv de pincode op het horloge eerst in te moeten geven (hoeft maar 1 keer per 24 uur maar is dan toch altijd nodig voor je eerste betaling op een dag) werkt ook net effe handiger. Voordeel van Garmin Pay is natuurlijk dat je je horloge altijd draagt en je je telefoon wel eens niet bij je hebt en je wilt toch iets betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:02
Aghanim schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:22:
Indien sneltoets mogelijkheid aanwezig doe dat onder start knop en hierna is Garmin Pay nog beter :).

Moet wel zeggen dat ik vanaf januari van dit jaar t/m september met een Fenix 5x plus niet 1 probleem had gehad met Garmin Connect op een Iphone.

Eerste weken in september 6x sapphire ook geen problemen maar halverwege/eind september t/m nu veel problemen met Garmin Connect.
Echte prutsers van programmeurs van Garmin Connect de ene probleem volgt de andere en snel updaten ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Mistraller schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

....
Batterij weet ik eigenlijk niet meer zo goed, volgens mij vergelijkbaar. Ik weet wel dat het laden van de FR35 veel langzamer ging. En er zat trouwens een bug in die ik supervervelend vond. Als ik een activiteit pauzeerde, dan besloot het horloge zelf na volgens mij 15 minuten om de activity te beeindigen. Tenzij je binnen 30sec een knopje drukte. Dat was echt vervelend, want bij bv de 80vandelangstraat zijn de rustpunten binnen, en als je dan de activiteit niet pauzeert dan gaat de GPS gigantisch zwabberen. Dit jaar ging dat dus perfect met de VA3, want die heeft deze bug gelukkig niet.

....
[Afbeelding]
Dit kan je vermijden door bij het pauzeren te selecteren dat je de activiteit later wilt voortzetten.
Heb dit ook een keer gehad en op deze manier ga je er helemaal uit. En later kan je dezelfde activteit weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag echt een enorme drain gehad. Batterij binnen 20 uur leeg zonder dat ik mijn Venu gebruikt heb. Hopelijk een eenmalig iets, al lijkt de bluetooth verbinding met mijn telefoon ineens ook niet meer goed. Ik zie steeds een nieuwe pairing code op mijn Venu. Even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loen1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-07 20:56
Er zijn heel wat Nederlandse(!) mensen die de sync via Wifi en ook het uploaden van de spotify playlisten niet aan de gang krijgen. Nu blijkt dat het een Nederlands issue is, omda er verschillende mensen het wel aan de gang krijgen in het buitenland (e.g Belgie en Spanje). Zie deze link voor meer info:

https://forums.garmin.com...ReplySortOrder=Descending

Ik heb zelf de Garmin Fenix 6X Pro Solar, mooi ding en werkt naar behoren op de WiFi na dus. Voor mij is het functioneel niet zo'n ramp, zeker niet omdat het geen HW issue is. Maar ik wil het wel werkend krijgen. Ik snap echter niet hoe dit issue kan worden gelinkt aan de locatie? Ik heb ergens gelezen dat het aan Spotify zou liggen, maar dat lijkt me sterk omdat de sync van data ook niet werkt…

Heeft iemand een idee waarom het locatie gerelateerd kan zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
loen1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:45:
Er zijn heel wat Nederlandse(!) mensen die de sync via Wifi en ook het uploaden van de spotify playlisten niet aan de gang krijgen. Nu blijkt dat het een Nederlands issue is, omda er verschillende mensen het wel aan de gang krijgen in het buitenland (e.g Belgie en Spanje). Zie deze link voor meer info:

https://forums.garmin.com...ReplySortOrder=Descending

Ik heb zelf de Garmin Fenix 6X Pro Solar, mooi ding en werkt naar behoren op de WiFi na dus. Voor mij is het functioneel niet zo'n ramp, zeker niet omdat het geen HW issue is. Maar ik wil het wel werkend krijgen. Ik snap echter niet hoe dit issue kan worden gelinkt aan de locatie? Ik heb ergens gelezen dat het aan Spotify zou liggen, maar dat lijkt me sterk omdat de sync van data ook niet werkt…

Heeft iemand een idee waarom het locatie gerelateerd kan zijn??
Echt geen idee. Zit zelf met het zelfde probleem.
Ben het topic ook in de gaten aan t houden en die laatste berichten zijn wel heel erg apart :|
Hopelijk hebben ze er snel een fix voor! Want nu is het wel heel erg precies aangegeven waar t zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De FR620 had ook wifiproblemen in NL, bij bepaalde providers zelfs alleen. En moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet hoe dat toen is opgelost. Uiteindelijk werkte het wel, maar dat was een jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Martiveen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

Dit kan je vermijden door bij het pauzeren te selecteren dat je de activiteit later wilt voortzetten.
Heb dit ook een keer gehad en op deze manier ga je er helemaal uit. En later kan je dezelfde activteit weer opstarten.
Zo staat het wel uitgelegd, maar de resume later functie zat niet in de FR35. Dat was nu net de bug.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Mistraller schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Zo staat het wel uitgelegd, maar de resume later functie zat niet in de FR35. Dat was nu net de bug.
Oh wauw had niet verwacht dat zoiets nou net een "advanced" feature zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Martiveen schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Oh wauw had niet verwacht dat zoiets nou net een "advanced" feature zou zijn..
Het had er wel in moeten zitten eigenlijk. "It's not a feature, it's a bug"

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jemig, bomen en bos.
Ik wil een hardloophorloge.

Ik heb nu een smartwatch die ik gebruik tijdens het hardlopen. Op zich wel een fijne (een LG Urbane), maar de HR-meting daarvan is niet goed. Hij is wel redelijk accuraat, maar soms dan doet-ie het 5 of 10 minuten niet ofzo. Heel onhandig, dus ;) Hij begint ook al een dagje ouder te worden.

Ik heb ook een Xiaomi Miband 4 (welke ik de rest van de tijd om heb), maar ik merk dat ik rennen ermee niet fijn vind, het zijn dan hele kleine lettertje.

Enfin. Een hardloophorloge dus. Liefst een Garmin (want zou het graag gebruiken met TrainAsOne).
Na rondkijken zijn de kanshebbers (voor mijn budget):
* Een ForeRunner 235
* Een ForeRunner 735XT (maar die is meer voor triathlon, geloof ik)
* Een Vivoactive 3
* Een tweedehands Feniks 5

Alleen voor hardlopen, ik doe niet aan fietsen of andere sporten.
Muziek luisteren doe ik via mijn telefoon, welke meegaat tijdens het rennen (dus het hoeft niet heel erg standalone te zijn).
Een pluspunt als ik hem 24/7 kan dragen (een- of tweemaal per week opladen is okee), maar is niet noodzakelijk. Slaaptracking is in dat geval een must.

Wat zouden jullie doen?
Het lijkt me allemaal een beetje hetzelfde, ik kan de nuances niet precies vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 22-10-2019 21:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 ... 125 ... 320 Laatste