Daar waren laatst toch wat links van langs gekomen in het hardlooptopic? Wat ik mij ongeveer herinner:Aghanim schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:59:
Ik ben dus erg benieuwd wat fitheid Bij Garmin bepaalt.Hartslag bij bepaalde pace, rusthartslag, body battery, VO2max, performance conditie etc. Dan is het ook beter te begrijpen.
Feitelijk houdt Garmin je belasting bij, dat is die bandbreedte wat een voortschrijdend gemiddelde is van een x aantal dagen. Zit je met een individuele trainingsbelasting ineens ruim boven die bandbreedte dan vindt hij het te zwaar, zit je eronder dan vindt hij het te licht. Zit je er in dan is het op zich goed en dan hangt de status gewoon af van je verandering van VO2max. Omhoog is productief, omlaag is niet productief, gelijk is aanhouden.
Achter die fitheid (VO2max) zit een algoritme gebaseerd op statistiek, ofwel gewoon wat het voor andere gebruikers ook betekent op jou toepassen. Lengte van de loop, pace, hartslag zijn zaken die meegenomen worden in de beoordeling. Prestatieconditie is in feite een inschatting na zo'n vijf minuten maar ook gebaseerd op een aantal van die parameters.
Als ik de links nog kan vinden zal ik ze posten, maar er staat een hoop uitleg op hun site en die van FirstBeat.
Het is best leuke materie en ook best bruikbaar, maar je moet je wel realiseren dat het schattingen zijn op basis van een beperkte set meetwaarden. Staar je niet blind op incidentele resultaten maar kijk naar de trend. VO2max is wat dat betreft ook een leuke, hij kan per week variëren maar als je ziet dat hij over een maand of vijf wel een x aantal punten toegenomen is dan is dat gewoon een goede indicatie dat je vooruit gegaan bent. (of afgevallen
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8