TL;DR;
Ik zoek een sporthorloge voor het nauwkeurig bij houden van mijn activiteiten: hardlopen, wielrennen en mountainbiken. Ik twijfel tussen de FR15 en de 310XT, wat raden jullie mij aan? Wensen/Eisen:
- Locatie, ook hoogte, nauwkeurig bijhouden.
- Waterdicht
- Hartslag registratie niet vereist
- Hardlopen, wielrennen en mountainbiken (in losse activiteiten, niet gecombineerd)
- Mooi online platform om statistieken te bekijken
- Budget ~€150
Lange versie
Ik ben op zoek naar een sporthorloge en een nieuwe telefoon. Op het moment gebruik ik mijn telefoon (HTC Sensation) voor het registreren van mijn sportactiviteiten, maar ik denk er over om deze zaken te gaan scheiden: geen gedoe meer met plastic zakjes als het regent.
De activiteiten waar ik het hier over heb zijn hardlopen (max 2 uur), wielrennen (max 6 uur) en mountainbiken (max 2 uur). Twee activiteiten uitvoeren op een dag komt (vrijwel) nooit voor, ik ben niet specifiek aan het trainen voor wedstrijden, rbr's of tri's. Het kijken naar registraties van activteiten, afstanden en snelheden geeft mij wel voldoening, dus het goed registreren is voor mij wel een belangrijk deel van de motivatie.
Nu heb ik na veel leeswerk redelijk mijn ideeën op een rijtje, maar ben er nog niet helemaal uit. Ik zit te twijfelen tussen de Forerunner 15 (FR15) en de 310XT.
Vraag 1 - GPS en het registreren van hoogten: Iets waar ik mij nogal aan erger is het slecht registreren van hoogtes door mijn telefoon, ik woon in de nabijheid van de Sallandse Heuvelrug en bij een rondje hardlopen of fietsen komt het meer dan regelmatig voor dat ik de heuvelrug een paar keer oversteek. Ik heb begrepen dat een Barometrische hoogte meter veel nauwkeuriger is, deze hebben beide apparaten niet. Een selectie te maken op bepaalde functionaliteiten lukt mij niet op de dcrainmaker site. Wat zijn jullie ervaringen met het registreren van hoogten?
Vraag 2 - Fietsen met de FR15: Ik begrijp dat de FR15 bedoeld is voor het gebruik bij hardlopen, maar waarom zou ik deze wel of juist niet kunnen gebruiken bij het wielrennen.
Mijn budget is ongeveer €150, maar als ik voor de meerprijs van 50 euro een veel completer product krijg, is dat niet zo'n probleem. Het moeten dan natuurlijk wel functies zijn waar ik wat aan heb.
Als ik op dit moment een apparaat zou aanschaffen zou het denk ik de 310XT aanschaffen: deze heeft de mogelijkheid om uitgebreid te worden met functionaliteiten mbt fietsen, bij ongeveer dezelfde prijs als de FR15. Tevens heeft de 310XT bewezen staat van dienst. Tenslotte, mocht ik in de toekomst toch meerdere activiteiten gaan combineren in één training, dan is dat geen probleem met de 310XT.
Het Garmin Connect platform lijkt me een mooi compleet platform, wat me mogelijkheden geeft om goed naar mijn geregistreerde activiteiten te kijken, iets wat ik erg belangrijk vind.
Tenslotte: Misschien zie ik iets over het hoofd, misschien bekijk ik zaken helemaal verkeerd of zijn er andere apparaten die veel beter bij mij passen, vertel het mij alsjeblieft! Lijstje van wensen/eisen:
- Locatie, ook hoogte, nauwkeurig bijhouden.
- Waterdicht
- Hartslag registratie niet vereist
- Hardlopen, wielrennen en mountainbiken (in losse activiteiten, niet gecombineerd)
- Mooi online platform om statistieken te bekijken
- Budget ~€150