Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 12 ... 315 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-04 19:12
the Runningman schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:59:
Hoi, Ik heb de 310XT, maar sinds een tijdje doet de verlichting van het scherm het niet meer.
...
Kan zoiets kapot gaan?
Goh, heb niet echt een idee of zoiets snel stuk gaat. Als je die schermverlichting nog niet veel gebruikt hebt denk ik niet dat dat 'lampje' (of wat het ook mag zijn) snel de geest zal geven, maar alles kan natuurlijk.

Heb zou me verwonderen mocht je het zelf nog niet bekeken hebben, maar voor alle zekerheid vraag ik het maar: heb je gezien of de 'sterkte' van de verlichting niet toevallig op zijn minimum staat (wat zoveel betekent als geen verlichting)? Dit kan je doen door ietsje langer op de 'On/Off' knop te drukken, tot je zo'n schuifbalkje krijgt.

Via de up/down-pijltjes kan je de zelfgekozen preset aanpassen (bevestigen met 'Enter'). Bij elk kort indrukken van On/Off, zal de displayverlichting verspringen van 0% naar de gekozen preset, en dan naar 100%. Dus er is een klein kansje dat de displayverlichting op 0% staat.

Volgens mij zal je na een hard reset toch steeds voor de eerste keer de sterkte van de verlichting moeten instellen als je ze de eerste maal wil gebruiken. Gezien je zegt dat je reeds een reset hebt uitgevoerd, zou je dit schuifbalkje toch al moeten tegenkomen zijn, waardoor ik ook denk dat het toch een andere (hardwarematige) oorzaak heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door dvraemdo op 25-01-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-05 10:16

Goverman

not loaded

Hoi allen,

Ik heb even een vraagje over Garmin sporthorloges met hartslagmeter. Ik heb een abonnement op een sportschool en wil gerichter op hartslag gaan fitnessen (m.n. cardio). Ik zit dus te kijken naar sporthorloges met hartslagmeter, vooral omdat de hartslagmeters op de apparaten het niet altijd doen.

Nu zou ik graag een hartslagmeter willen die mijn hartslag meet (duh...), maar die ook is af te lezen op het fitnessapparaat. Nog mooier zou zijn als de data uit het fitnessapparaat op het sporthorloge zouden komen....

Ik neig naar Garmin en dan vooral naar de FR70 (geen GPS) en de FR2010 (wel GPS). Deze gadgets vind ik mooier dan die van Polar en zijn ook goedkoper (en schelen een extra verbindingsapparaat met de PC). Bij Garmin noemen ze steeds "AntPlus" als protocol, maar de apparaten op mijn sportschool (van het merk Star Trac) hebben dat niet... Wel zijn de apparaten voorzien van Polar logo's.

De vragen die ik heb:
- zijn er Tweakers in dit topic met ervaring van Garmin hartslagmeters en sportscholen?
- werkt de hartslagmeter op het lichaam goed met het fitnessapparaat in de sportschool?

Alvast bedankt voor de input!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Laatst online: 23:51
Volgens de site van Garmin zijn er wel StartTrac-apparaten die met ANT+ kunnen omgaan. Staat op Garmin into sports en dan rechts onderaan, misschien kun je die online lijst vergelijken.

Polar heeft zijn eigen WIND-protocol, om accessoires draadloos te verbinden, dat werkt alleen met specifieke Polar hartslagmeters.

In het kort: als er geen ANT+ logo op die apparaten staat, heb je niks aan Garmin hartslagbanden.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had eerder een polar hartslag meter, en die werd op mijn loopband altijd wel herkent.. Helaas doet me garmin dat nu niet, maar goed of de gegevens nou op het apparaat staan of op het horloge om me pols is bij mij om het even :P

Ik heb het idee dat de polar hartslag meters het meestal wel doen bij de meeste apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Goverman schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:00:

De vragen die ik heb:
- zijn er Tweakers in dit topic met ervaring van Garmin hartslagmeters en sportscholen?
- werkt de hartslagmeter op het lichaam goed met het fitnessapparaat in de sportschool?
Edit: wel, dat gaat snel hier! Was net een antwoord aan het opstellen, maar 'Sauron' en 'driedees' waren me al voor ;)

Eerst en vooral moet ik al direct toegeven dat ik zelf geen ervaring heb met het gebruiken van een Garmin HRM in sportscholen. Wat ik echter hier en daar wel al kunnen lezen heb is dat er niet zo veel merken van fitnesstoestellen het ANT+ ondersteunen. Merken die het wel zouden ondersteunen (maar misschien ook niet in alle modellen?) kan je hier vinden: http://www8.garmin.com/intosports/antplus.html

Polar lijkt me nog steeds meer 'ingeburgerd' te zijn, maar ook zij zijn al eens van 'protocol' veranderd (zijn trouwens terug aan het overschakelen, deze keer naar Bluetooth Smart), dus ik weet niet of het dan ook steeds gaat werken?

De vraag is natuurlijk: van welke toestellen wens je data over te dragen naar je Garmin (of evt Polar)? Als het bvb van een loopband is, kan je altijd een footpod kopen, om zo dan ook gegevens over afgelegde afstand en snelheid te hebben. En bij andere 'workouts' op toestellen kan je natuurlijk steeds gewoon de timerfunctie + hartslagmeting gebruiken van je Garmin/Polar (en dan na overdracht van de data op de website van Garmin of Polar specifiëren om welke sport het ging)

[ Voor 4% gewijzigd door dvraemdo op 29-01-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Inmiddels heb ik naar CoolBlue gemaild met de vraag welk merk beter is voor gebruik met fitness apparaten. In de regel is dat Polar, vooral vanwege de frequentie van de hartslagmeter. Bij Polar is dit 5 kHz en bij Garmin is dit 2.4GHz.

Ofwel: het zal waarschijnlijk een Polar worden. Ik zal me eens in dat merk gaan verdiepen.

Dank voor het meedenken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Goverman schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:01:
Inmiddels heb ik naar CoolBlue gemaild met de vraag welk merk beter is voor gebruik met fitness apparaten. In de regel is dat Polar, vooral vanwege de frequentie van de hartslagmeter. Bij Polar is dit 5 kHz en bij Garmin is dit 2.4GHz.

Ofwel: het zal waarschijnlijk een Polar worden. Ik zal me eens in dat merk gaan verdiepen.
Ok, Polar is zeker geen slechte keuze, maar let wel op: Polar is een tijd geleden overgestapt van 5 kHz naar 2.4 GHz (W.I.N.D., ondanks zelfde frequentie niet compatibel met ANT+). Er bestaan wel 'hybride' hartslagmeterbanden van Polar welke beide frequenties uitzenden, en waarschijnlijk zullen de meeste fitnesstoestellen ook wel beide frequenties ondersteunen, dus op dat vlak is er geen probleem.

De banden met 5 kHz worden soms wel nog door o.a. zwemmers gebruikt, omdat 2.4 GHz niet ver genoeg onder water 'draagt' (dus om van hartslagmeterband tot aan horloge te geraken). De recentere Polar-modellen (RCX3, RC3 GPS,...) ondersteunen enkel 2.4 GHz, en een paar (RCX5 bvb) daarnaast ook nog 5 kHz .

De Polars die er binnenkort staan aan te komen (zoals de V800) zullen trouwens weer een ander 'protocol' gebruiken, namelijk 'Bluetooth Smart' (Bluetooth 4.0). Er zijn nog al merken die BT Smart ondersteunen (TomTom sporthorloge bvb, recentere smartphones...), en het zal steeds meer en meer gaan gebruikt worden, dus waarschijnlijk ook wel in fitnestoestellen (maar het kan nog wel even duren eer je het in alle fitnesscentra tegen zal komen).

Nu, toch nog een kleine bemerking: ik zou mijn keuze tss Polar of Garmin (of andere merken) nu niet echt laten afhangen van het al dan niet kunnen 'communiceren' met een fitnesstoestel. Als je een hartslagmeterband draagt met een horloge die die data kan registreren (voor bvb latere analyse op PC), en waarbij je hartslagzones (+alarmen) kan instellen, dan maakt het toch niet uit of je dan nog de hartslagmeting van het fitnesstoestel kan ontvangen? Of zie ik het verkeerd (misschien omdat ik zelf nog nooit in een fitnesscentrum ben geweest ;) )

Voor trainingen op loopband kan je perfect die FR70 van Garmin nemen met een hartslagmeterband en footpod (afstand, snelheid, hartslag worden geregistreerd door je horloge, en kunnen dan in Garmin Connect geanalyseerd worden).

[ Voor 7% gewijzigd door dvraemdo op 30-01-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

dvraemdo schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:35:
[...]
Nu, toch nog een kleine bemerking: ik zou mijn keuze tss Polar of Garmin (of andere merken) nu niet echt laten afhangen van het al dan niet kunnen 'communiceren' met een fitnesstoestel. Als je een hartslagmeterband draagt met een horloge die die data kan registreren (voor bvb latere analyse op PC), en waarbij je hartslagzones (+alarmen) kan instellen, dan maakt het toch niet uit of je dan nog de hartslagmeting van het fitnesstoestel kan ontvangen? Of zie ik het verkeerd (misschien omdat ik zelf nog nooit in een fitnesscentrum ben geweest ;) )

Voor trainingen op loopband kan je perfect die FR70 van Garmin nemen met een hartslagmeterband en footpod (afstand, snelheid, hartslag worden geregistreerd door je horloge, en kunnen dan in Garmin Connect geanalyseerd worden).
Jouw oplossing voor de FR70 (negeer het apparaat en kijk alleen naar je horloge) mist inderdaad 1 detail: het apparaat geeft de hartslag niet weer en kan er dan ook niet op inspringen. Er zijn programma's op loopbanden, crosstrainers e.d. die een link hebben met hartslag: bijv. 20 minuten lang 140 slagen per minuut. Of een intervaltraining. Het apparaat stelt de weerstand dan af op de hartslag. Dat werkt natuurlijk niet als de hartslagmeter en het apparaat 'op verschillende golflengtes' zitten...

Ik heb inmiddels ook een Suunto M5 gevonden. Die zit op 5 kHz en ook op 2,5 GHz. Lijkt mij ook wel een aardige optie. Afijn, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Ik zou me niet blindstaren op die frequenties hoor, het gaat ook om het achterliggende protocol. Ik vind het antwoord van CoolBlue dan ook niet helemaal correct, het grootste verschil tussen Polar en Garmin is WIND vs. ANT+.

Kun je nergens een lijst met compatibele HRM-banden vinden vanuit StarTrac? Die Suunto M5 heeft ANT en IND ondersteuning (pagina 5 uit de manual). Dat is dus de andere ANT-variant, zonder plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Goverman schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:10:
[...]

Jouw oplossing voor de FR70 (negeer het apparaat en kijk alleen naar je horloge) mist inderdaad 1 detail: het apparaat geeft de hartslag niet weer en kan er dan ook niet op inspringen. Er zijn programma's op loopbanden, crosstrainers e.d. die een link hebben met hartslag: bijv. 20 minuten lang 140 slagen per minuut. Of een intervaltraining. Het apparaat stelt de weerstand dan af op de hartslag. Dat werkt natuurlijk niet als de hartslagmeter en het apparaat 'op verschillende golflengtes' zitten...
Ok, denk dat ik het begin te snappen, vandaar dat Garmin (met ANT+) dan al geen evidente keuze meer is...

Nu, toch nog een vraagje, en een bijkomende bemerking (sorry, kan het niet laten ;) ): ga je, naast het gebruik in de fitness, je horloge nog ergens anders gebruiken, zoals voor het lopen (outdoor) bvb? Ik vraag dit maar omdat het misschien niet veel zin heeft om een horloge te kopen, enkel en alleen maar om de hartslagmeterband in de fitness te kunnen gebruiken?

In dat geval ben je misschien beter af met gewoon een hartslagmeterband te kopen? Als je toch je hartslagdata zou wensen te verzamelen (voor analyse thuis of zo), dan zou je een hartslagmeterband kunnen kopen die zowel data kan versturen naar het fitnesstoestel, als naar een compatibele smartphone (er zijn tig fitnessapps die hartslagmeting doen). Deze hybride sensor van Polar zendt dus zowel 5 kHz uit (voor fitnesstoestel), als Bluetooth Smart. Deze laatste is dan compatibel met iPhones vanaf 4S en later, alsook met Android 4.3 en hoger (smartphone moet dus wel zeker over Bluetooth 4.0 hardware beschikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:41

vanDaal

-ismeereentje

De Garmin Forerunner 310XT HRM nu voor 169 euro bij Groupon te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-03 18:49
vanDaal schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:39:
Groupon verkoopt ook fake spul en niet werkende rommel, dus die zien mij niet weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 13:28
Ik zou graag een horloge met HRM kopen. Na wat onderzoek was mijn oog uiteindelijk gevallen op de garmin FR-220 HRM. Echter is sinds deze uit is gekomen de prijs van de FR-610 HRM gedaald en valt deze 10-20 euro goedkoper te vinden dan de FR-220.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekzzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 06:30
vanDaal schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:39:
kan volgens mij wel interessant zijn, zie het op meerdere plekken terugkomen. Denk dat hij vanuit Pixmania gestuurd wordt ivm retouradres Frankrijk. Daar is hij overigens 233,-

Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

dvraemdo schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:47:
[...]

Ok, denk dat ik het begin te snappen, vandaar dat Garmin (met ANT+) dan al geen evidente keuze meer is...

Nu, toch nog een vraagje, en een bijkomende bemerking (sorry, kan het niet laten ;) ): ga je, naast het gebruik in de fitness, je horloge nog ergens anders gebruiken, zoals voor het lopen (outdoor) bvb? Ik vraag dit maar omdat het misschien niet veel zin heeft om een horloge te kopen, enkel en alleen maar om de hartslagmeterband in de fitness te kunnen gebruiken?

In dat geval ben je misschien beter af met gewoon een hartslagmeterband te kopen? Als je toch je hartslagdata zou wensen te verzamelen (voor analyse thuis of zo), dan zou je een hartslagmeterband kunnen kopen die zowel data kan versturen naar het fitnesstoestel, als naar een compatibele smartphone (er zijn tig fitnessapps die hartslagmeting doen). Deze hybride sensor van Polar zendt dus zowel 5 kHz uit (voor fitnesstoestel), als Bluetooth Smart. Deze laatste is dan compatibel met iPhones vanaf 4S en later, alsook met Android 4.3 en hoger (smartphone moet dus wel zeker over Bluetooth 4.0 hardware beschikken).
Via de telefoon had ik idd. ook al gekeken, maar dat leek me toch niet ideaal, omdat ik op mijn Samsung Galaxy SIII mini geen Android 4.3 heb (en geen zin heb in rooten zolang de garantie loopt...). Daarnaast gaat de mobiel dan sneller leeg. Maar goed, ik heb eens op marktplaats gekeken en ik zag daar best aardige deals staan.

Het is uiteindelijk een tweedehands Polar van marktplaats geworden. Best een aardige deal:
- Polar RS300X
- GPS-sensor
- footpod
- FlowLink (om data van het horloge naar de PC te zenden)
- H2 hartslagmeterband (die het zowel op 5kHz als 2,5 GHz doet)

En dat alles voor 80 euro, vandaag moet ie binnenkomen. Met name die losse sensoren en de flowlink zijn erg duur, het horloge + band valt op zich nog wel mee. Met een beetje mazzel kan ik het apparaat vanavond nog gaan proberen in de sportschool:-)

En ja: ik denk dat ik wel even een nieuw bandje voor de hartslagmeter ga kopen... (gewoon voor het gevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:46

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als er mensen behoefte aan hebben om andere merken spothorloges te bespreken dan is het beter om daar een nieuw topic voor aan te maken.
Dit topic is alleen bedoeld om de Garmin sporthorloges te bespreken :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Het punt is dat je ze soms even tegen elkaar wilt uitzetten, want alleen Garmin wordt eentonig en voor andere merken krijg je dan wel hele kleine topics waarbij ook absoluut met Garmin vergeleken gaat worden. Want volgens mij is het al meermaals besproken, maar dit topic wordt gebruikt voor alle horloges. Mocht het per se anders moeten, lijkt het mij verstandiger om de titel te veranderen... En op termijn de TS.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Eens met Krylinck, lijkt me leuk als dit topic open kan blijven voor alle merken sport/hardloophorloges. Mits topicstarter MrAcid die uitbreiding ook goed vindt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05

4POX

Everybody is wired

De forerunner 620 en 220 zijn aan elkaar gewaagd. De forerunner 620 heeft het extra stuk analyse om je beter te helpen trainen.

Nu kan je met Garmin trainingprogramma's maken die je kunt uploaden naar je horloge. Gebruikt de Garmin Direct hiervoor de gegevens die je in het verleden hebt geupload ? Of is het allemaal standaard trainingsprogramma's die je ook in de bijlage van menig hardloopboek kan vinden?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Een raar probleem met Garmin Connect en mijn Forerunner 305. Ik loop 5 km met mijn Forerunner 305. Na afloop bekijk ik mijn prestatie op Garmin Connect en blijkt het gemiddelde lager te zijn dan op de Forerunner. Dit is een nieuw probleem sinds een paar weken.
Ben gaan kijken wat er aan de hand is en het blijkt dat de tijd van de run (ook) niet klopt. Ik heb de gewoonte halverwege een paar minuten te pauzeren, de Garmin wordt dan op stop gedrukt. De tijd van de pauze wordt niet goed verwerkt in Garmin Connect.

Ik doe dit al een paar jaar zo en altijd ging dit goed. Mijn vraag hoe is dit bij jullie? Hoe is dit te verhelpen? Of is het een 'bug' op Garmin Connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Als je op stop drukt, dan zal hij de pauzetijd toch niet meenemen lijkt me? Stuur eens een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Dat doet hij dus juist wel! Op het horloge en op 'Trainings Center' gaat het wél goed en tot voor kort ook op Garmin Connect. Vandaar dat ik aan een bug in Garmin Connect denk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hij gaat door met registreren als je op stop drukt? Dat kan bijna niet. Ik gok dat je horloge op een bepaalde manier ingesteld staat dat hij bij een bepaald aantal kilometer per uur een streep trekt en je snelheid daaronder als pauze ziet. Dat is namelijk in te stellen in de FR305 en ik zou dus even checken of dat wel goed gaat.

Anders kun je het beste het geheugen even leeggooien. Als mijn 305 raar doet, komt het altijd daardoor. Het geheugen zit dan te vol en dan kan hij niet meer doorregistreren. Uiteraard wel alles eerst even naar Connect uploaden, anders ben je het kwijt.

Als dat niet werkt, snap ik je probleem niet en weet ik het ook niet. ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
@ echtp: Garmin Connect geeft 3 soorten tijd aan: tijd, verstreken tijd (elapsed) en tijd in beweging (moving). En voor je tempo heb je ook 2 soorten gemiddeld tempo (average pace) en gemiddeld tempo in beweging (average moving pace). De average pace zit altijd redelijk in de buurt wat de FR aangeeft en de average moving pace is altijd gunstiger/sneller. Zou het bij jou daarin kunnen zitten?

Op mijn FR305 heb ik 100% zeker weten "auto pause" uit staan, die moving time wordt berekend door Garmin Connect.

Waar ik alleen geen vinger achter kan krijgen is het verschil tussen elapsed time en time. Bij elapsed time zou ik denken dat de verstreken tijd tussen het indrukken van start en stop - ongeacht evt pauzes tussendoor, eindtijd op de klok minus starttijd op dezelfde klok. Maar gisteren heb ik gelopen (tempowissel) en ik heb tussendoor 3x gepauzeerd. Maar time en elapsed time zijn precies hetzelfde, terwijl ik minimaal één pauze van 30 seconden heb gehad (plaspauze aan het begin van lap 7). Link naar Garmin Connect.

Bij deze run ging het dan wel zoals ik het zou verwachten, elapsed time is langer dan time. Maar tijdens deze run had ik juist niet op pauze gedrukt (start/stop) gedrukt, stond voor rood stoplicht bij drukke weg was tijdens in- en uitlopen - niet zo boeiend hoe dat geregistreerd wordt en daarom niet gepauzeerd. En ik weet echt zeker dat auto pause uit staat - of wordt die functie automatisch ingeschakeld als je vooraf ingeladen workout opstart?

Uiteindelijk scheelt het niet genoeg om me er al te druk over te maken. Die online programma's hebben allemaal hun eigen algoritmen en interpretatie van de GPS-gegevens. Strava maakt er ook altijd wat anders van dan Garmin Connect, verschil in tijd of afstand.
10,69km op Garmin en 11km op Strava.
43:10 minuten moving time op Garmin, 43:00 minuten moving time op Strava.
Hier ook miniem verschil tussen moving time Garmin en Strava
Nog eentje dan :P Garmin vs Strava - zonder op pauze gedrukt te hebben, zie vooral de verschillen in km-tijden tussen Strava en Garmin bij km's 12, 18, 19 en 22. Strava doet alleen moving pace.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/0acs43k57ismirf/garminvsstrava.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Dank voor het uitgebreide meedenken. Het probleem is toch dat de 'Elapsed Time' en de 'reistijd' hetzelfde zijn en er geen rekening met de pauzetijd wordt gehouden..

Je schrijft:
Maar gisteren heb ik gelopen (tempowissel) en ik heb tussendoor 3x gepauzeerd. Maar time en elapsed time zijn precies hetzelfde, terwijl ik minimaal één pauze van 30 seconden heb gehad (plaspauze aan het begin van lap 7).

En dat is dus precies hetzelfde probleem!! Ook bij jou is de pauze niet in mindering gebracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik ben hier zelf kort geleden op ingedoken. Elapsed time en reistijd zijn niet hetzelfde als je een tijdje geen GPS fix hebt gehad bijvoorbeeld.

Wat Garmin zelf wel doet is als je bijv eerst wel GPS verbinding hebt en daarna even niet ivm bijv een tunnel, dan verzint hij zelf dat tussenstuk weer.

Het was me ook opgevallen dat het stuk wat ik bij de Dam tot Damloop door de IJtunnel liep niet mee werd geteld als ik dit via Smashrun bekeek. Dit heb ik aan de makers van Smashrun doorgegeven en kreeg het volgende uitgebreide antwoord
When you ran with your FR 610, do you know if it was set to auto-pause? It doesn't appear to be but, when you get a chance, can you send me both the GPX and TCX files for this run? I'd like to add it to our test harness and refine how we track the pauses.

Looking at the data on Garmin, the player actually shows that Garmin doesn't have any track points for two of your tunnel runs. Instead, it only tracks the GPS coordinates at the start of the tunnel and then records the next coordinates at the end of the tunnel. So it zeroes out your pace, but translates the distance you travelled, which makes it look like you teleported!

There's also a couple of pace spikes where you lost GPS signal and then regained it a second later, which added a few outliers in your data.

This is pretty common with GPS watches, in general. Normally, runners would also run with a foot pod to limit the spikes in their pace when they run an event that goes through tunnels. There's nothing we can do with the raw data but, you can edit your run distance on Smashrun.

Just go to your list page for Sept. 2013, mouse over the run you want to adjust and click the edit button on the left. That will allow you to change the distance and duration.

In the meantime, once I have your GPX and TCX file for the run, we'll be able to figure out how best to handle these kinds of situations in the future :)
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/cik35xavm/2014_01_29_1104.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
echtp schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:04:
En dat is dus precies hetzelfde probleem!! Ook bij jou is de pauze niet in mindering gebracht!
Zit nu op m'n werk, maar zal vanavond eens kijken wat er op m'n FR305 staat en hoe dat zich verhoudt tot Garmin Connect. Maar ik zou dus verwachten dat elapsed time langer is dan moving time (reistijd) als je dat ding tussendoor stopzet.

@ Bigfoot: dank voor het delen, ik loop ook met een footpod, dus ik zou minder/geen last moeten hebben van die missende gps-coördinaten. Maar toch zie ik wel eens een top speed van 0:11 min/km in m'n logs... Mocht ik willen :P

Disclaimer: ik vind het nog steeds een geweldig gadget, zo'n hardloophorloge! Het blijven voor mij minieme afwijkingen en 99,99% van de tijd doet het wat ik ervan verwacht. Ideaal voor allerlei intervaltrainingen bijvoorbeeld, voor mij als simpele hardloopziel. Ik vind het wel leuk om dat soort foutjes te "ontdekken" en bespreken op een forum als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Als je het echt wil analyseren kun je ook GPX en TCX bestanden in excel openen bekijken wat er precies geregistreerd wordt

• dvraemdo
Zo te zien is Garmin Connect volop bezig met de omschakeling naar de nieuwe layout van de website. Vandaag bij het inloggen al gemerkt dat het inlogvenster nieuw is (maar de site blijft voor de rest nog dezelfde).

Ik heb de laatste dagen/weken al volgende problemen mogen ondervinden met GC (of er over gelezen):

* geen 'Koersen' meer van anderen te zoeken/bekijken (onder Verkennen > Koersen). Edit 20/02: is zo te zien terug mogelijk.
* probleem met de hoogtecorrectie. Dit is ook reeds gemeld op het Garmin forum, en zou als ik het goed begrijp een probleem zijn met de weergave van de knoppen: je kan enkel op 'Uitschakelen' klikken, maar dit zou wel doen switchen tss hoogtecorrecties aan en uit (dus je kan wel degelijk ritten van bvb Garmin Edge laten weergeven met de werkelijk gemeten barometrische hoogtedata).
* apps zoals 'Sportablet' en 'Viewer for Garmin Connect' die opeens niet meer konden uploaden naar Garmin Connect (bij Sportablet is het intussen na een update terug mogelijk).

En zo te zien zit er nu toch ook een bug in de tijdsregistratie, zoals 'echtp' hier mag ondervinden met zijn FR305?

Misschien toch allemaal het gevolg van die overschakeling naar de nieuwe site? Dan maar hopen dat dit snel achter de rug is (en dat ze oudere toestellen nog volledig blijven ondersteunen!).

[ Voor 6% gewijzigd door dvraemdo op 20-02-2014 09:41 ]

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

Rhapsody

In Metal We Trust

Kreeg zojuist de volgende informatie voorgeschoteld na het inloggen op Garmin connect:
Big Changes Ahead!

Get ready for the biggest makeover Garmin Connect has ever seen. In the next several weeks, we’ll begin granting access to the new site, making sure everyone has the best first-time experience. You’ll know it’s your turn when you see the “Switch to Modern” link appear in your header. See what’s coming.
Garmin Express

Our new, improved software is ready for almost everyone to use now. It installs on your computer and smoothly moves information between your device and Garmin Connect, replacing ANT Agent, Garmin Communicator Plugin and Garmin Express Fit. It even updates your device software! Get it now.
(Forerunner 305, 405 and 410 users, please hang tight while we get Garmin Express ready for you.)
vívofit – Health & Fitness

Garmin’s first activity tracker, vívofit, is completely compatible with Garmin Connect. Learn more about tracking your all-day activity and sleep to stay healthy.

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

• driedees
Mooi dat die nieuwe Garmin Connect eraan zit te komen, ben echt benieuwd hoe het er uit gaat zien voor de sportactiviteiten. Heb tot nu toe alleen de screenshots gezien die Garmin liet zien, maar die zijn erg gericht op activity trackers.

@ echtp: ik heb nog eens gekeken naar wat m'n FR305 heeft geregistreerd en wat er op Connect komt te staan. Connect neemt inderdaad de pauzes niet mee. De FR registreert 56m:16s als tijd: Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/98cnle585swxzl0/2014-02-20%2007.50.54.jpg

En Garmin Connect gebruikt alleen de verstreken tijd (elapsed time):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/tipv9tmoy4uvilj/garmin003.png

Maar Connect kan het wel, hier een run waarbij ik heen en terug precies dezelfde route liep (uurtje koffiedrinken bij iemand). Daar is de elapsed time wel veel langer dan de time - zoals het hoort. Hierbij had ik de FR305 wel echt uitgezet tussendoor.

• echtp
Het ging, tot voor kort, bij mij ook altijd goed. We kunnen wel al de conclusie trekken dat de fout bij Garmin Connect zit en hopen maar dat de nieuwe software de zaak snel oplost.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 12:35

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Ik merk dat ik connect minder en minder gebruik, misschien dat de update daar verandering in kan brengen. Ik lees trouw mijn 305 er op uit maar gebruik strava en sindskort looptijden.nl meer. Die laatste is wel humor opgezet maar ik vind die site het nog niet een UX-wonder.

Sinds eventjes is er bij mij ook een 220 in huis, de 305 van vrouwlief was een baksteen geworden. Opsturen was voor mij niet een optie en voor haar helemaal niet omdat ze begonnen was met de training voor de marathon van Wenen. We hebben een paar keer samen getraind (interval) waarbij ze de training (10x 200m) had geprogrammeerd, makkelijk zeg en dat heb ik met e mijne nog nooit gedaan. Overigens, dat was mijn eerste keer 200meters. Toch best lekker om op 20km/uur te trainen. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• driedees
Die workoutfunctie werkt ook op de FR305 goed Xaverius. Ik gebruik een Mac en de enige (en beste) manier om workouts aan te maken en op m'n horloge te krijgen is het bijna archaïsche Garmin Training Centre.

Die FR220 is een mooi ding inderdaad. Ging de FR305 van je vrouw zo uit het niets kapot of vertoonde die al langer kuren? Verbaas me namelijk hoe lang de mijne het al volhoudt, het is het enige gadget dat ik veel gebruik, die ouder is dan 2 jaar. Telefoons, tablets en dergelijke gaan niet zo lang mee bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
echtp schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:55:
We kunnen wel al de conclusie trekken dat de fout bij Garmin Connect zit en hopen maar dat de nieuwe software de zaak snel oplost.
Dat kunnen we nu zeker, ik heb deze bug bij Garmin gemeld en kreeg - overigens zeer snel - onderstaand antwoord:
Thank you for contacting Garmin International.

I will be happy to assist you with this. We recently discovered this issue and our engineers are looking in to it. Your case number is -x- and when it is addressed in the next few weeks we will let you know when it has been corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Mooi, er wordt aan gewerkt... Toch raar dat zo een fout er ineens in sluipt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 12:35

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
driedees schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:14:
Die workoutfunctie werkt ook op de FR305 goed Xaverius. Ik gebruik een Mac en de enige (en beste) manier om workouts aan te maken en op m'n horloge te krijgen is het bijna archaïsche Garmin Training Centre.

Die FR220 is een mooi ding inderdaad. Ging de FR305 van je vrouw zo uit het niets kapot of vertoonde die al langer kuren? Verbaas me namelijk hoe lang de mijne het al volhoudt, het is het enige gadget dat ik veel gebruik, die ouder is dan 2 jaar. Telefoons, tablets en dergelijke gaan niet zo lang mee bij mij.
Ik weet dat het kan maar ik ben een flierenfluitende (bestaat dit? :+ ) hardloper. Ik loop vaak op gevoel en niet op wat mijn horloge me verteld. Maar nu door de marathontraining kunnen we zo nog wel eens samen trainen en het is natuurlijk leuk om eens boven 20km/u te trainen. 8)

Haar 305 had volgens mij wel wat kuren met opstarten en het geluid was al tijden weg, volgens mij was hij iets van 2 jaar oud. Maar het vertrouwen in het model was weg, laat staan dat repareren waarschijnlijk (als het nog kan) 2 maanden gaat kosten. Zolang is de mijne namelijk weggeweest met simpele regenschade voordat ik een nieuw horloge kreeg.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zoek een goedkoop GPS horloge dat eigenlijk alleen mijn route hoeft op te nemen en dit op de een of andere manier online inzichtelijk moet kunnen maken. hierdoor kom ik nu uit op de Garmin Forerunner 10's.

Volgens DCRainmaker blijft ie ook heel in een stortbui, wat ook als eis mag worden beschouwd. De 110 komt er in het zwembad minder goed vanaf.

Is er een nog goedkoper alternatief? Of iets dat beter is voor hetzelfde geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Thrackan schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:36:
Ik zoek een goedkoop GPS horloge dat eigenlijk alleen mijn route hoeft op te nemen en dit op de een of andere manier online inzichtelijk moet kunnen maken. hierdoor kom ik nu uit op de Garmin Forerunner 10's.

Volgens DCRainmaker blijft ie ook heel in een stortbui, wat ook als eis mag worden beschouwd. De 110 komt er in het zwembad minder goed vanaf.

Is er een nog goedkoper alternatief? Of iets dat beter is voor hetzelfde geld?
Momenteel op iBood: de Magellan Switch, voor €100 (komt wel nog een €6 verzendkosten bij). Ook waterdicht, en kan (evt later) nog uitgebreid worden met hartslagmeterband, footpod,... (kan dus niet met Garmin FR10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

dvraemdo schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:40:
[...]

Momenteel op iBood: de Magellan Switch, voor €100 (komt wel nog een €6 verzendkosten bij). Ook waterdicht, en kan (evt later) nog uitgebreid worden met hartslagmeterband, footpod,... (kan dus niet met Garmin FR10).
Ah, maandag (gisteren) dus :D

Heb alsnog een FR10 besteld. Blijkbaar zit er niet heel veel aanbod (in NL) in het <=€100 segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 11:26

Wallie

Herr

Time/Moving time bug lijkt uit de site te zijn. Zaterdag 24km gelopen, en mijn pace klopte na uploaden weer: 4:48/km :)
http://connect.garmin.com/activity/461141751

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 16:03

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Is er hier iemand met een Vivofit ? Ik ben erg benieuwd naar dit product en vraag mij af of het naast de Forerunner 405 iets toevoegt? Ik wil graag mijn slaap bijhouden en mijn dagelijkse stappen tellen + de calorieën die ik daarmee verbrand. Zo zou ik dus kunnen zien hoeveel ik dagelijks verbrand, en dan moet ik zorgen dat ik minder eet dan ik verbrand ;)

Veel stappentellers doen het al als je bukt, ik ben benieuwd hoe de Vivofit het doet.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

Rhapsody

In Metal We Trust

Jups, ik heb er een. (zie Rhapsody in "Life trackers")

Ik heb het ook primair gekocht voor het bijhouden van de slaap. Garmin Connect is nog niet helemaal klaar, dat is wel jammer. Maar ik heb bewust voor de Vivofit gekozen vanwege Garmin.

Zoals DC Rainmaker ook heeft geschreven in zijn review is het zo dat een stappenteller niet bijzonder nauwkeurig is. Het heeft dan ook pas echt meerwaarde als je een aantal weken aan data hebt verzameld.

Vooralsnog heb ik wel het idee dat de Vivofit goed werkt. Op de fiets merk ik dat hij sommige bewegingen wel als stappen ziet, maar dat stoort mij niet.

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Rhapsody schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:29:
Jups, ik heb er een. (zie Rhapsody in "Life trackers")

Ik heb het ook primair gekocht voor het bijhouden van de slaap. Garmin Connect is nog niet helemaal klaar, dat is wel jammer. Maar ik heb bewust voor de Vivofit gekozen vanwege Garmin.

Zoals DC Rainmaker ook heeft geschreven in zijn review is het zo dat een stappenteller niet bijzonder nauwkeurig is. Het heeft dan ook pas echt meerwaarde als je een aantal weken aan data hebt verzameld.

Vooralsnog heb ik wel het idee dat de Vivofit goed werkt. Op de fiets merk ik dat hij sommige bewegingen wel als stappen ziet, maar dat stoort mij niet.
Bedankt! Die review ga ik thuis wel even nalezen, is te groot om nu even te doen;)
Ik wil ook graag Garmin i.v.m. het sporthorloge. Apple is ook bezig met die health status etc. maar ik wil m'n iPhone gescheiden houden van m'n Garmin shit.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

GurbY{nl}

GurbY{nl}

frietsje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:05:
Vandaag maar weer eens van de Koers-mode gebruik gemaakt.
Ik ben net verhuisd en wou een stuk lopen door gebied dat ik nog niet zo goed ken. Vooraf route op gpsies gemaakt en geupload naar mijn 310xt.

Ik heb het scherm dan staan op de 'kaart'/het lijntje op zo'n 200m schaal.
Nu valt vaak de kaart weg, terwijl mijn gelopen lijn wel zichtbaar blijft. GPS ontvangst was super (open veld). Af en toe komt ie weer, blijft heel even of wat langer, en valt daarna weer weg...

Als ik van de koers afwijk geeft hij wel mooi een seintje, maar ik zie dus niet waar ik naartoe moet dan...
Iemand dit dit bekend voorkomt?
frietsje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:14:
[...]

Die functionaliteit heb ik ook inderdaad. Vind het echter niet fijn lopen omdat ik niet vooruit kan kijken, maar het is inderdaad een middel om toch nog goed te lopen.
Wel een heeeeeele late reactie, maar goed.
Dit is een bekend probleem. De FR305 had dit niet, het verdwijnen/wegvallen van de koers/lijnen is echt iets specifiek voor de 310XT.

Oorzaak van het probleem is dat de punten te ver uitelkaar liggen. Als ik het goed lees zou een eerder gelopen activiteit, omgezet naar koers, wel goed gedisplayed worden aangezien daar de punten mooi dicht bijelkaar liggen. Bij een route via b.v. afstandmeten.nl is dat vaak niet het geval.

Hier is een workaround voor: een klein tooltje genaamd gpx2crs. (heeft me nogal wat zoekwerk gekost, maar het is nog te vinden!) Als je een .gpx file daar in converteert en aangeeft dat er punten moeten worden toegevoegd indien punten in de route meer dan b.v. 10 meter uitelkaar liggen, dan voegt dit progje deze toe. Verder kun je dan in een apart tabje ook nog aangeven dat je bij "hoeken" in de route van b.v. meer dan 60 graden een afslag-aanwijzer in je scherm krijgt. Behalve de getoonde "lijn" zie je dan ook een pijl naar links of rechts. File converteren, importeren in GTC en dan uploaden naar de 310.

Gisteren even getest, en ik kon inzoomen tot 5 of 12m zonder dat de route verdween (..!) Afgelopen zondag een route van 23km gelopen waarbij ik de koers op de oude manier in de 310 had gezet, en zelfs op 200m verdwenen de lijnen regelmatig van mijn scherm (#@(Y(*&(@!#)

Deze functionaliteit was voor mij een van de grootste punten waarop ik de aanschaf van de 310 baseerde; na jaren probleemloos routes met de FR305 wilde ik een toestel wat dat ook kon (altijd handig op vakantie in een onbekende omgeving). Ik baalde dan ook gigantisch toen ik er achter kwam dat dit op de 310 gewoon erg slecht functioneerde. Nu dus bijzonder blij met de oplossing!!

[ Voor 15% gewijzigd door GurbY{nl} op 18-03-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 20:56
Wie herkend dit? Ik heb een Garmin FR 410. Alleen de GPS is vrij onnauwkeurig. Zo liep ik dit weekend op een afgemeten 1km baan. Maar na 5 rondjes gaf me horloge een afstand van 4.67 km aan. Dus ruim 300 meter minder dan in werkelijkheid. Dat zou tijdens een 10km wedstrijd dus gewoon 660 meter verschil kunnen opleveren. Vind ik persoonlijk vrij veel.

Is dit normaal voor een sporthorloge? Het idee van mijn Garmin was juist dat ik een nauwkeurigere GPS wou hebben.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
GPS is nou niet heel nauwkeurig met bochten, dus bij sintelbanen kan het nogal eens afwijken aangezien de gps dan continue afsnijdt over het middenterrein. Ik geloof dat een kleinere interval van vastleggen (per seconde) wel kan helpen, evenals uiteraard een footpod.

De Forerunners zijn echter wel accuraat bij stratenlopen

Zojuist voor de eerste keer mijn forerunner 610 moeten hard resetten. Mijn laatste training kwijt. Heb niet het idee dat die dingen gebouwd zijn om het jarenlang uit te houden. Hopelijk houdt deze het nog even uit, want mijn volgende switch ik liever naar Suunto, maar die zijn nu nog wat prijzig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
frankwopereis schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:14:
Is er hier iemand met een Vivofit ? Ik ben erg benieuwd naar dit product en vraag mij af of het naast de Forerunner 405 iets toevoegt? Ik wil graag mijn slaap bijhouden en mijn dagelijkse stappen tellen + de calorieën die ik daarmee verbrand. Zo zou ik dus kunnen zien hoeveel ik dagelijks verbrand, en dan moet ik zorgen dat ik minder eet dan ik verbrand ;)

Veel stappentellers doen het al als je bukt, ik ben benieuwd hoe de Vivofit het doet.
Ik heb sinds vorige maand een vivofit. Werkt geweldig, heeft wel een paar nadelen, bijvoorbeeld tanden poetsen ziet hij als stappen. Heeft geen backlight en de kilometer teller is verre van nauwekeurig.

Positive, is een leuke gadget op de garmin site kan je per dag per 15 minuteten zien hoe aktief je was,en je kan per nacht zien hoe druk je was.

Of je uiteindelijk wat hebt hieraan weet ik niet, ik vindt het in iedergeval een leuke gadget.

Ik denk dat de vivofit meer bedoelt is voor mensen die totaal niet sporten en meer actief willen ziijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

McGreenNL schreef op zondag 06 april 2014 @ 22:58:
[...]

Ik heb sinds vorige maand een vivofit. Werkt geweldig, heeft wel een paar nadelen, bijvoorbeeld tanden poetsen ziet hij als stappen. Heeft geen backlight en de kilometer teller is verre van nauwekeurig.

Positive, is een leuke gadget op de garmin site kan je per dag per 15 minuteten zien hoe aktief je was,en je kan per nacht zien hoe druk je was.

Of je uiteindelijk wat hebt hieraan weet ik niet, ik vindt het in iedergeval een leuke gadget.

Ik denk dat de vivofit meer bedoelt is voor mensen die totaal niet sporten en meer actief willen ziijn.
Bedankt voor deze toevoeging :)
Ik zou hem links dragen, dus alles wat ik als rechtshandig persoon doe zijn dan geen stappen. Misschien wacht ik wel op de Vivofit 2 o.i.d., zodat de kinderziektes eruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Dag Mensen,

Op dit moment ben ik nog altijd op zoek naar een goede hardloophorloge.
Mijn telefoon werkt gewoon niet fijn genoeg (zeker bij intervallen omdat ik niet constant mijn snelheid van zien.)

Wat ik wil ik altijd makkelijk mijn hartslag en tempo kunnen zien.

Nou zijn op internet de FR620 en 220 hooggeprezen (alsmede de polar v800).

Maar ik lees ook nare berichten dat de tempo aanduiding totaal niet klopt, bijv na 20 seconden pas je tempo. Op mijn telefoon is het ook verschrikkelijk.. dan loop ik een stukje dan ga ik snel rennen..
Dan ga ik van 13min/k naar 2min/k naar 3min/k, 8min/k, etc terwijl ik ~4:30min/k ren..

Ik verwacht dus een horloge met nauwkeurig en snelle weergave.
De FR620 heeft zo'n bijzondere HRM erbij met allerlei fancy gegevens, lijkt me leuk maar niet noodzakelijk.
Maar helpt die ook mee aan de nauwkeurigheid. (of is een FR220 al voldoende? Al vindt ik de 4-tal gegevens ook handiger e.g time, hr, pace, distance en de touchscreen, dus fr620 heeft meer voorkeur)

Is het aan te raden ook nog te werken met een footpod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

Rudedadude

Maybe we were born to run

GPS is per definitie onbetrouwbaar voor actueel tempo, daarvoor is het gewoon net niet nauwkeurig genoeg en gaat het te schoksgewijs. Bij de duurdere garmins kun je volgens mij instellen hoe vaak het signaal opgevangen wordt, maar standaard is dit iets van 1x per seconde. Een footpod kan een oplossing bieden, als je die gekalibreerd heb is de nauwkeurigheid erg hoog en de weergave van het actuele tempo erg goed. Het nadeel is dan weer dat je die volgens mij (in elk geval niet bij mijn FR210) niet in combinatie met GPS kunt gebruiken om te zien waar je gelopen hebt.

Maar in de praktijk werk ik altijd met een gemiddeld tempo per afstand. Wanneer ik geen intervallen loop stel ik dat standaard op het gemiddeld tempo per kilometer in, wanneer ik wel intervallen loop wordt het gemiddeld tempo automatisch per intervalafstand berekend. Dan is het de eerste 40 meter nog niet heel betrouwbaar, maar daarna is de onnauwkeurigheid er wel uit. Werkt in de praktijk goed bij mij.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Rudedadude schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:32:
GPS is per definitie onbetrouwbaar voor actueel tempo, daarvoor is het gewoon net niet nauwkeurig genoeg en gaat het te schoksgewijs. Bij de duurdere garmins kun je volgens mij instellen hoe vaak het signaal opgevangen wordt, maar standaard is dit iets van 1x per seconde. Een footpod kan een oplossing bieden, als je die gekalibreerd heb is de nauwkeurigheid erg hoog en de weergave van het actuele tempo erg goed. Het nadeel is dan weer dat je die volgens mij (in elk geval niet bij mijn FR210) niet in combinatie met GPS kunt gebruiken om te zien waar je gelopen hebt.

Maar in de praktijk werk ik altijd met een gemiddeld tempo per afstand. Wanneer ik geen intervallen loop stel ik dat standaard op het gemiddeld tempo per kilometer in, wanneer ik wel intervallen loop wordt het gemiddeld tempo automatisch per intervalafstand berekend. Dan is het de eerste 40 meter nog niet heel betrouwbaar, maar daarna is de onnauwkeurigheid er wel uit. Werkt in de praktijk goed bij mij.
Als ik nu met de telefoon ren is het inderdaad prima te doen. Runkeeper verteld mij netjes elke km hoe hard ik gemiddeld heb gelopen. Als ik dan echter 2 min wandel is de rest van de run het tempo wat hij aangeeft lager. Dat klopt natuurlijk ook, maar dan weet ik maar moeilijk hoe hard ik precies ren.

Met mijn huidige schema moet ik bijv 2km lang 4:50 rennen en dan 90 sec rusten en weer 2km.. dat is met de telefoon gewoon niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Runkeeper doet niet aan intervallen??

Ik heb geen ervaring met smartphone-apps, maar één van de alternatieven (strava/endomondo/etc) zou dat moeten kunnen, iig de betaalde versies.

Maar goed, een GPS-horloge zonder footpot is al een stuk geschikter, en prima geschikt voor de wat langere intervallen (de eerste 5-10 seconden zal hij nog zoeken welk tempo je loopt, 200m is dus lastig maar kan, vanaf 400m wel te doen). Ik geloof niet dat de duurdere gps-horloges nauwkeuriger zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 09-04-2014 13:29 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
inquestos schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:29:
Runkeeper doet niet aan intervallen??

Ik heb geen ervaring met smartphone-apps, maar één van de alternatieven (strava/endomondo/etc) zou dat moeten kunnen, iig de betaalde versies.

Maar goed, een GPS-horloge zonder footpot is al een stuk geschikter, en prima geschikt voor de wat langere intervallen (de eerste 5-10 seconden zal hij nog zoeken welk tempo je loopt, 200m is dus lastig maar kan, vanaf 400m wel te doen). Ik geloof niet dat de duurdere gps-horloges nauwkeuriger zijn.
Ik zou toch denken dat er een betrouwbare, snelle, nauwkeurige manier moet zijn om tijdens het rennen je snelheid te meten. Met alle technologie van heden dag.
GPS-watched zijn duur (telefoons ook), dus dan verwacht je wel wat voor je €400,- FR620..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vanaf 200m is het te doen met GPS horloges inderdaad. Intervallen van 2km zijn heel goed te doen. GPS horloges corrigeren veel beter voor oneffenheden in signalen dan telefoons (ook betere GPS chips over het algemeen, aangezien ze niet terug kunnen vallen/geholpen worden door WiFi en GSM triangulatie).

De "truc" is om niet naar je actuele tempo te kijken maar naar het gemiddelde over een "lap". Op een Garmin horloge is dat de "lap pace". De eerste 100m is die onnauwkeurig, daarna wordt het snel beter.

Als je veel intervallen doet over korte afstanden (sprints) dan zou ik er een footpod bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rudedadude schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:32:
Bij de duurdere garmins kun je volgens mij instellen hoe vaak het signaal opgevangen opgeslagen wordt,
Fixed :) Op het registreren heb je geen invloed, je kan wel Smart Recording instellen om het aantal opgeslagen datapunten te verminderen mocht je uren onderweg zijn en je horloge anders vollopen.
Het nadeel is dan weer dat je die volgens mij (in elk geval niet bij mijn FR210) niet in combinatie met GPS kunt gebruiken om te zien waar je gelopen hebt.
Mijn 610 kan dat wel, met de 620 kan het vast ook wel, het zou me niets verbazen als de 220 het tegenwoordig ook kan.
Predje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:39:
Ik zou toch denken dat er een betrouwbare, snelle, nauwkeurige manier moet zijn om tijdens het rennen je snelheid te meten. Met alle technologie van heden dag.
Footpod O+
GPS-watched zijn duur (telefoons ook), dus dan verwacht je wel wat voor je €400,- FR620..
De beperkingen zijn inherent aan gps, daar kan zelfs het duurste horloge weinig aan veranderen. Het is wachten op horloges die Galileo ondersteunen: 20 - 100 centimeter nauwkeurigheid 8)

Ik heb tempowaarschuwingen met een marge van 15"/km. Zojuist een 10x400m gedaan (die overigens zalig ging, met dito weer), de waarschuwingen staan op 3'50"/km - 4'05"/km en dat is (in combinatie met footpod) goed genoeg om steeds binnen de marges te blijven. Zelfs bij een 200m-training werkt de footpod vlot en nauwkeurig.

Ik gebruik gps tegenwoordig alleen nog maar bij duurlopen zodat ik achteraf kan zien waar ik nu weer verdwaal loop. Bij m'n normale trainingen weet ik dat toch wel.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Lees dat een FR620 overall redelijk nauwkeurig is.
En dat een footpod te gebruiken is voor directe versnellingen te meten.
De extra gegevens spreken me ook aan en aangezien ik enkel ren heeft op multisport gebied een v800 voor mij geen meerwaarde.

Wie gaat me nog weerhouden van het kopen van een 620? (komop mensen hou me tegen! :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Predje schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:03:
Lees dat een FR620 overall redelijk nauwkeurig is.
En dat een footpod te gebruiken is voor directe versnellingen te meten.
De extra gegevens spreken me ook aan en aangezien ik enkel ren heeft op multisport gebied een v800 voor mij geen meerwaarde.

Wie gaat me nog weerhouden van het kopen van een 620? (komop mensen hou me tegen! :P)
Ik ga je zeker niet tegenhouden, maar ik blijf het veel €€''s vinden voor zo'n 620, zeker als je ziet dat je tegenwoordig de 310XT kan kopen voor nog geen €200. Ok, 620 heeft WiFi, Bluetooth, ingebouwde accelerometer (geen footpod meer nodig), kleurenschermpje,... en kan ook overweg met die HRM-Run (Running Dynamics).

De vraag blijft echter welke daarvan echt nuttig zijn? De intervalfunctie zeker wel, maar die zit ook op bvb de 310XT, 910XT, 610,... Live-tracking zou interessant kunnen zijn, ware het niet dat je er toch evengoed je smartphone nog voor nodig hebt (tja, dan kan je daar natuurlijk ook gewoon een GPS-app zoals Glympse op laten draaien, als je toch écht wil laten weten waar je bent).

Maar bon, 't blijft wel een mooi horloge (in zijn genre ;) ), en lijkt me op zich zeker geen slecht toestel, alleen is ie momenteel naar mijn mening minstens €50 te hoog geprijsd.

Als ik zo'n €300 te veel zou hebben, dan zou ik eerder voor de Garmin Fenix gaan. Dit is natuurlijk een heel ander type horloge (outdoor), maar is met het verschijnen van de Fenix 2 vrij sterk in prijs gezakt. Je moet anders maar eens zien op deze link: http://www.dcrainmaker.co...e-beginning-becoming.html (er staat ook een korte vergelijking in plus/minpunten tss de 620 en de Fenix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Thx, duidelijk verhaal.

De 620 is idd wel duur, maar er is geen alternatief in dat sigment. (IMHO)
De running dynamics vind je echt nergens anders. Echter met iedereen voor zichzelf bepalen of hij/zij het waard vindt.

Zelf ren ik 75% in het bos en dan schijnt dat VO2 max verhaal verkeerd/minder te werken en de running dynamics minder uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Predje schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:59:
Zelf ren ik 75% in het bos en dan schijnt dat VO2 max verhaal verkeerd/minder te werken en de running dynamics minder uit te maken.
Niet helemaal waar, maar je moet het niet vergelijken met de straat. Maar dat is op tempo net zo onvergelijkbaar.
Op de weg heb ik een regelijk constante cadans, in het bos zitten daar grotere verschillen in. Maar betreft tempo is dat hetzelfde.

Ik weet eigenlijk niet of de ingebouwde accelerometer van mijn 620 helpt bij plotselinge tempoveranderingen. Als ik wist hoe zou ik het voor jullie testen ;)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Zucht... ontdek net de Fenix2... alles wat de 620 heeft maar dan mooier design en wel navigatie en hoogtemeter... http://www.hrdlpn.nl/garmin-fenix-2/
En echte stevige multisport..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Predje, als die running dynamics belangrijk zijn voor je heb je alleen de keuze tussen de FR620 en de Fenix2. Edit: die Fenix2 had je ook al gevonden dus :)

Brainfart: misschien kunnen we keer samen een loopje doen Samo: jij met je FR620 en HRM-Run om. Ik loop met m'n FR305 om de pols, maar met mijn footpod aan jouw schoen. Dan kunnen we zien of de cadans van de accelerometer en de footpod overeen komen en hoe beide reageren op abrupte tempowisselingen.

[ Voor 6% gewijzigd door driedees op 10-04-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Om het je nog lastiger te maken: als je de Fenix overweegt, kijk dan ook eens naar de Suunto Ambit serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

@driedees; best een leuk idee inderdaad. Eens een beetje spelen met die horloges en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Predje schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:16:
Zucht... ontdek net de Fenix2... alles wat de 620 heeft maar dan mooier design en wel navigatie en hoogtemeter... http://www.hrdlpn.nl/garmin-fenix-2/
En echte stevige multisport..
Fenix2 lijkt me idd een leuk 'klokje', maar is natuurlijk nog wat duurder dan de 620 en de Fenix(1). Even op Amazon.de gezien, en is toch een kleine €150 verschil tss de 'oude' en de nieuwe Fenix...

Als je geen fervente wielertoerist bent (met powermeter op de racefiets), en niet echt een multisporthorloge (met bvb ook 'swim metrics') nodig hebt, zie ik de meerwaarde van de Fenix2 niet echt in. Ok, die 'HRM Run' is daar ook weer, net als op de 620), maar zoals hier al gezegd: momenteel enkel op Garmin verkrijgbaar ('private ANT', zoals DCRainmaker het beschrijft).

Het echte nut van die HRM Run moet nog steeds bewezen worden, en zolang Garmin het 'private' houdt, kunnen andere ontwikkelaars/platforms (Strava, TrainingPeaks,...) er ook geen gebruik van maken, waardoor je dus enkel tss Garmin-gebruikers onderling kan vergelijken (en dan nog maar een beperkte groep).

Hardwarematig is er weinig verschil tss Fenix en Fenix2; De toewijzing van de knoppenfuncties zou wel wat logischer zijn op laatstgenoemde. Maar zo zit er op de Fenix 2 dus ook nog steeds geen 'dual ANT+/BT Smart radio' (zit op de 620 wel, en die is toch ouder), waardoor je ofwel ANT+, ofwel BT Smart kan aanzetten, maar dus niet beide tegelijk. Ok, is in veel gevallen ook niet nodig, maar dus wel handig als je dan toch wil gebruik maken van live-tracking (kan dus wel, maar dan ga je geen data van de ANT+ sensoren meer kunnen ontvangen op je Fenix).

Kort samengevat: Fenix2 lijkt me gewoon een lichtjes opgepoetste Fenix, met iets meer functies (vooral softwarematig), maar die niet onontbeerlijk zijn voor de gewone loper/hiker/fietser/skiër... Tuurlijk, als je er het geld voor over hebt, waarom niet... Maar dan zou ik wachten tot er ooit een Fenix3 uitkomt, waar dan misschien wel echte hardwarematige veranderingen inzitten (maar ja, dan ga je wel nog meer dan een jaartje geduld moeten hebben waarschijnlijk ;) ). Meer info over Fenix2: http://www.dcrainmaker.co...multisport-triathlon.html

Zoals hier ook al vernoemd: zeker geen slecht idee om de Suunto Ambit-reeks te overwegen. Misschien zijn sommige modellen iets duurder, maar er zijn er wel die in de prijscategorie van de 620 komen denk ik (Ambit2 R)?

In ieder geval: voor je iets koopt, zeker je licht eens opsteken op www.dcrainmaker.com (maar dat zal je intussen wel al weten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Ik heb inderdaad zo'n beetje heel die site doorgelezen.
Die running dynamics spreken mijn tweaker-hartje wel aan, maar bij het nut kun je inderdaad vraagtekens zetten. Het is misschien een paar keer leuk en daarna zal het wel.
De features als VO2 max en recovery adviseer gelden voor mij hetzelfde.
Feitelijk wil ik gewoon enkel rennen en duidelijk mijn snelheid, hr, cadence en afstand inzien.

In het kader "bezint eer ge begint"; ik heb in het verleden al tevaak impulsief de duurste spullen gekocht.

Als ik me puur focus op wat ik op lange termijn echt zal gebruiken is een FR220 heel mooi voor puur rennen. Ligt, duidelijk en knoppen wat ik fijner vind dan touchscreen.
Echter kost die toch nog 295,- en dan blijf ik denken dat ik die 150 extra het toch wel waard vind..

Nu heb ik op MP een 910XT voor €125,- gevonden.
Die voorziet in alle, mocht ik ooit willen fietsen of zwemmen kan het.
En de 910XT schijnt nauwkeuriger met de GPS te zijn. ECHTER is deze wel lomper en overkill voor puur rennen. Maarja voor minder dan de helft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Ik heb een 620 en gebruik de running dynamics wel. Cadans is fijn om te weten, grondcontact en oscilatie is meer gimmick en is leuk achteraf te bekijken (je ziet er heel goed aan wat de impact van vermoeidheid is, een aangezien ik graag let op looptechniek is dat nuttige informatie). Trainingsimpact en vo2max is leuk om te zien en gebruik ik om te controleren of een training in mijn planning past.

De deal voor de 910XT ziet er goed uit. Het is een super-horloge met groot en goed leesbaar scherm. Was ooit top-of-the-line. Als ik niet de goeie deal voor de 620 had kunnen krijgen die ik nu heb, had ik 't geld er niet voor over gehad vermoed ik. Maar nu ben ik wel heel blij met het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
samo schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:40:
Ik heb een 620 en gebruik de running dynamics wel. Cadans is fijn om te weten, grondcontact en oscilatie is meer gimmick en is leuk achteraf te bekijken (je ziet er heel goed aan wat de impact van vermoeidheid is, een aangezien ik graag let op looptechniek is dat nuttige informatie). Trainingsimpact en vo2max is leuk om te zien en gebruik ik om te controleren of een training in mijn planning past.

De deal voor de 910XT ziet er goed uit. Het is een super-horloge met groot en goed leesbaar scherm. Was ooit top-of-the-line. Als ik niet de goeie deal voor de 620 had kunnen krijgen die ik nu heb, had ik 't geld er niet voor over gehad vermoed ik. Maar nu ben ik wel heel blij met het apparaat.
De impact van vermoeidheid is natuurlijk ook te zien aan pace en cadans.
Ik heb mezelf toch overtuigd dat een 910XT voor €125,- een topdeal is en prima aan mijn wensen zal voldoen.

Daarnaast is de 910XT behoorlijk uitontwikkeld, de 620 (lees ik althans) heeft nu wel wat bugjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Klopt, pace en cadans vertelt dat je moe bent. Grondcontact en oscilatie vertelt welke impact dat heeft gehad op houding en techniek. Een mooie combinatie van alle gegevens is leuk om te zien maar je kan al heel erg goed trainen zonder deze gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
De 910XT voor €125 lijkt niet door te gaan.
Ik kon vooraf betalen en dan zou het verzonden worden.
Echter zelf ophalen was niet mogelijk :)
Dus...

Inmiddels reeds ben ik bij de volgende conclusie;
Fenix2 > FR620: zelfde prijs, nadelen van Fenix2 t.o.v. FR620 zijn voor mij geen nadelen en de voordelen zijn te over.. ookal ben ik voorlopig slechts een runner. Daarnaast vind ik het design mooier en schijnt de FR620 echt belabberde GPS te hebben en dat is toch wel het hele idee.

Wanneer ik de gimmicks overboord gooi kom ik automatisch uit bij de FR220.. maar als je de 620 al duur vind voor wat je krijgt heb ik dat gevoel al helemaal bij de FR220. (en die heeft ook slechte GPS volgens de revieuws/fora).
Dan is een 910XT weer interessanter (2e hands vaak aangeboden) en heb je voor een vergelijkbare prijs als de FR220 wel veel meer BANG for you're buck. En de 910XT heeft al jaren aantoonbaar goede GPS en geen bugs meer.

Dus voor ~200 prijsverschil zit ik nu te twijfelen tussen de FE2 en de 910XT.. de FR's laat ik links liggen.
De FE2 is mooier, meer opties en duurder.
De 910XT is echter mooi genoeg en heeft ook alles wat ik nodig heb op de gimmicks na.

Ik ga nu maar zoeken naar een 2e handse 910XT voor een mooi prijsje en anders ben ik toch geneigd om voor de FE2 te gaan gezien het verschil in nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Ben zelf geen fan van Groupon, maar ze bieden er een 310XT aan voor 169 euro (inc hartslagband en ant+ stick). 1 jaar garantie en retouradres in Frankrijk.

Maar die GPS-issues van de FR620 en FR220, zijn die niet (grotendeels) verholpen in de laatste firmware? Bekende van me met een FR220 heeft in ieder geval geen last meer van rare GPS met de eerste firmware-update in 2014. Wellicht kan samo je meer vertellen als FR620-eigenaar?

Mezelf verlost van HRM-banden en een Mio Link besteld (HR meting om de pols). Verzenddatum inmiddels op 20 april, stond eerst nog op 10 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
driedees, heb je de nieuwe TomTom Cardio nog overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekzzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 06:30
driedees schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:20:
Ben zelf geen fan van Groupon, maar ze bieden er een 310XT aan voor 169 euro (inc hartslagband en ant+ stick). 1 jaar garantie en retouradres in Frankrijk.

Maar die GPS-issues van de FR620 en FR220, zijn die niet (grotendeels) verholpen in de laatste firmware? Bekende van me met een FR220 heeft in ieder geval geen last meer van rare GPS met de eerste firmware-update in 2014. Wellicht kan samo je meer vertellen als FR620-eigenaar?

Mezelf verlost van HRM-banden en een Mio Link besteld (HR meting om de pols). Verzenddatum inmiddels op 20 april, stond eerst nog op 10 april.
Ik heb de 310XT ook via Groupon gekocht. Helemaal oke hoor, binnen twee dagen in huis :)

Xiaomi - Mi1/ Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ Mi4 64GB/ Mi5s 64GB / Mi Mix1 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 256GB / Mi10 Pro 256GB Ceramic / Xiaomi 13 Pro 256GB Ceramic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
@ inquestos: nee, totaal niet. Vind die TomTom te kinderlijk. Wil ook graag geavanceerde workouts gebruiken, dat kan de TomTom niet volgens DCRainmaker. En ik gebruik soms de navigatiefunctie op m'n FR, dat kan die ook al niet :P

Weet niet of ik snel een non-Garmin horloge zal nemen. Wellicht een Suunto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Begrijp ik, sta ook huiverig tegenover TomTom, is toch een nieuwkomer. Maar DCRainmaker was toch tamelijk enthousiast over deze nieuwe versie. En een 'ingebouwde MIO' is toch wel erg fijn. Hopelijk zet dat andere fabrikanten aan om er ook iets mee te doen.

Ben iig wel benieuwd naar je ervaringen met de MIO

edit: en wat geen navigatiefunctie op een TomTom 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 11-04-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
DCRainmaker is inderdaad positief over die TomTom, maar ik deel dat enthousiasme niet 8)

Geen navigatie op die TomTom is inderdaad apart...

Uiterlijk spreekt me echt niet aan. Maar wat ik echt mis zijn die geavanceerde workouts, bijvoorbeeld instellen dat ik 400m moet lopen rond de 3:50min/km. Vervolgens 200m rust en nog warmlopen en uitlopen instellen. Dat kan prima op de Garmins, zelfs m'n oude FR305. Op die TomTom kan alleen een interval ingesteld worden, maar niet icm tempo/hartslag/cadans dus.

Deel m'n bevindingen met de Mio Link graag in dit topic! Moet zeggen dat de softstrap prima werkt, vond ik van die harde band ook, maar om m'n pols lijkt me vele malen comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Nou we zijn eruit! Ik heb een FR220 voor €160,- over kunnen nemen in nieuwstaat met HRM. :)
Volgens mij heb ik dan voor mij al puur runner de beste keus gemaakt :)
Die extra features van de 620 zijn me zeker geen 300 euro waard!

En de 910XT en FE2 zijn -ondanks dat het geweldige apparaten zijn- wel een beetje overkill voor mijn doeleinden.

Bedankt voor het meedenken en mijn excuses voor diegene die ik lastig heb gevallen met mijn wispelturigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Mooie aanwinst predje, ga je veel plezier aan beleven. Leuk dat je even terugkoppelt. Goeie deal trouwens!

Nieuwe firmware al geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Predje, proficiat met je aankoop, lijkt me een scherp prijsje! Denk dat de FR220 qua prijs/features een prima toestel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik heb behoorlijk serieus gekeken naar de fenix 2. Maar ga nu ook voor de groupon voor 169. Mijn vriendin had hem daar ook gehaald en dat ging goed en snel.. Dus reken er maar dat dat dit nu weer het geval is.

Zeker omdat ik juist niet (kan) hardlopen maar daarom step (autoped), wandel en MTB leek dit me de juiste keuze. Fenix 2 is leuk, maar ik gok dat er de komende 2 jaar zo veel ontwikkeling op dit gebied gaat gebeuren, dat ik even voor een budgetoplossing ga.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
driedees schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:14:
Mooie aanwinst predje, ga je veel plezier aan beleven. Leuk dat je even terugkoppelt. Goeie deal trouwens!

Nieuwe firmware al geladen?
Hij is nog onderweg, zal dan natuurlijk direct checken of hij de laatste update heeft gehad.

Daarna hier natuurlijk ook mijn bevindingen van de FR220 :)

Edit:
Reeds is hij binnen! (echt hagelnieuw! :D)

Eerste indruk is heel positief! Wat een klein, fijn, licht apparaatje!
Ik zet hem aan en letterlijk binnen 1 seconden een GPS fix! En dat binnen!

Het menu en de opties zijn simpel, geen knop teveel of te weinig.

Nu al zin om ermee te gaan rennen! (eerst ff updaten vanavond, want hij draait op 2.50 en GPS 3.00)

Enige wat ik nog echt moet ondervinden is of de gegevens tijdens het rennen makkelijk af te lezen zijn.
Het schermpje is iets flets en de lettertjes iets aan de kleine kant, even kijken hoe dat gaat tijdens flink tempo (al moet je dan rennen en niet op je klok kijken :P)

Nu ik weet hoe licht en klein de FR220 is ben ik direct al blij dat ik geen 910XT of FE2 heb! :)
Aan de andere kant denk ik nu wel dat de FR620 NOG een geweldigere prestatie is! Met al die extra opties in slechts 2 gram meer! (ok een groot deel zit natuurlijk in de HRM-run).

[ Voor 52% gewijzigd door Predje op 15-04-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Nou net mijn eerste run gehad!

WAUW! Wat werkt dat allemaal soepel! Firmware update, paar minuutjes.
Instant GPS fix en rennen maar.

Blijkt dat ik direct al een redelijk goed cadans heb :D nooit gemeten verder :D
De run is niet heel representatief aangezien ik veel aan het spelen wat met de horloge :D
http://connect.garmin.com/activity/480556478

Nog even gespeeld met de eigen trainingen die je in kunt voeren! Geweldige GUI!
Ga nu mijn hele schema inkloppen! :D

HR, cadans, pace, time.. en programma! Meer heb ik niet nodig :D
En wat is dat ding licht!

Ik heb wel de backlight op always on gezet dan is het prima te lezen! :D

Ben blij!

Iemand nog fijne tips voor de FR220?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276314

Hoe blij werd ik toen ik er zojuist achterkwam dat deze draad bestond!!
ik heb vandaag via marktplaats voor €170 een 6 mnd oude garmin Fenix 1 gekocht. Was al langer op zoek naar een vergelijkbare outdoor watch voor hiken en wintersport en dan kom je al snel bij de Fenix of suunto ambit modellen uit. Met de nieuwe firmware voor de Fenix zijn vrijwel alle bugs die bekend waren er als het goed is uit.
Meer mensen met recente ervaringen met de Fenix modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
€170 voor een Fenix, dat is een goede deal! Ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral ook of het handig is met hardlopen, en hoe goed je ermee kan navigeren (tijdens hardlopen, wandelingen, in het bos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

inquestos schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:20:
€170 voor een Fenix, dat is een goede deal! Ben benieuwd naar je ervaringen. Vooral ook of het handig is met hardlopen, en hoe goed je ermee kan navigeren (tijdens hardlopen, wandelingen, in het bos)
ik zal mijn bevindingen hier vermelden. Ga hem donderdag halen! Heb nog geen ervaring met dergelijke horloges, alleen gps portables in de bergen. Ik zal hem voornamelijk hier ook voor gebruiken en hier in NL voor het hardlopen en dingen meten voor m'n werk (fysio). Schijnt dat de running functie met nieuwe bèta firmware een stuk is verbeterd! I'll keep you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 10:14
driedees schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:48:
DCRainmaker is inderdaad positief over die TomTom, maar ik deel dat enthousiasme niet 8)

Geen navigatie op die TomTom is inderdaad apart...

Uiterlijk spreekt me echt niet aan. Maar wat ik echt mis zijn die geavanceerde workouts, bijvoorbeeld instellen dat ik 400m moet lopen rond de 3:50min/km. Vervolgens 200m rust en nog warmlopen en uitlopen instellen. Dat kan prima op de Garmins, zelfs m'n oude FR305. Op die TomTom kan alleen een interval ingesteld worden, maar niet icm tempo/hartslag/cadans dus.

Deel m'n bevindingen met de Mio Link graag in dit topic! Moet zeggen dat de softstrap prima werkt, vond ik van die harde band ook, maar om m'n pols lijkt me vele malen comfortabeler.
Custom workouts zijn inderdaad ook een beetje een dealbreaker voor mij, maar wat blijkt nu: http://uk.support.tomtom....e-tomtom-runner-%26amp%3B "Later in 2014...On the TomTom MySports site, you will be able to set up advanced interval training for use on your watch." 8) Ik vind dat hij anders toch al behoorlijk wat aan boord heeft, zeker in vergelijking met bv. mijn FR 210 en zo te zien beloven die firmware-updates hier toch echt wel een pak extra functionaliteit! Nog 1 stom detail dat ik ook liever anders zou zijn: dit zou wel eens mijn dagdagelijks horloge kunnen worden, maar volgens DCRainmaker zit er geen seconde- of datum-aanduiding op en dat heeft de FR210 dan weer wel...

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Nou dag 2 met de FR220 was toch even andere koek!
Alles ging hetzelfde zoals gister. Alleen ben ik volgens de kaart naar een ander dorp gerend en terug!
Heb al mijn PR's verbroken! Helaas ben ik in werkelijkheid slechts een blokje om geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Inmiddels de FR220 verkocht met winst en voor toch een FR620 gehaald. (schaam) :P
De FR220 beviel zo goed! (op wat GPS problemen na, maar dat bleek aan auto-pauze te liggen..)
Dus het knaagde toch (smaakte naar meer!) dat ik geen 620 had..
Morgen komt de FR620 dus binnen en is de FR220 weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:10
Ik ben ook in de markt voor een 2e hands FR220. Mocht iemand nog tips hebben waar die te vinden zijn, of mocht iemand hem kwijt willen, dan hoor ik het graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Predje schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:54:
Inmiddels de FR220 verkocht met winst en voor toch een FR620 gehaald. (schaam) :P
De FR220 beviel zo goed! (op wat GPS problemen na, maar dat bleek aan auto-pauze te liggen..)
Dus het knaagde toch (smaakte naar meer!) dat ik geen 620 had..
Morgen komt de FR620 dus binnen en is de FR220 weg :)
Waarom dan niet een fenix 2.. heeft alles van de 620 en meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Cyberpope schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:11:
[...]

Waarom dan niet een fenix 2.. heeft alles van de 620 en meer.
Ik was eerst inderdaad 100% van plan de FE2 te kopen.
Maar die kon ik niet krijgen voor €300,- en nu ik gelopen heb met de FR220 ben ik toch wel overtuigd dat licht en klein voor mij belangrijk zijn.
De FE2 kan idd VEEL meer, echter.. ik ren enkel.. dus 75% van de opties (als het niet meer is) gebruik ik niet.
Dan moet ik rennen met een zwaarder, dikker horloge omdat er een hoop zaken extra in zitten waar ik toch niks mee doe.
Nieuw zou de FR620 m.i. €350,- moeten kosten waar de FE2 €450,- prima mag kosten. De FR220 zou €250,- mogen kosten.
Nieuw (bij gelijke prijs) zo ik eerder geneigd zijn voor een FE2 te kiezen puur omdat je meer horloge krijgt voor je geld. Echter bij een zachter prijsje en puur als renner is een 620 voor mij aantrekkelijker.

Dat running dynamics is gewoon uber cool (of je er wat aan hebt/mee doet is een 2e).
Ondanks dat het beide zeer lichte horloges zijn weegt de FE2 toch het DUBBELE van een 620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals iets naar boven vermeld heb ik zojuist mijn Fenix opgehaald (1e serie). Wat een briljant apparaat is dat zeg. Ik ben nog door ontelbaar veel instellingen aan het klikken, dat is wel even wennen aangezien er maar 5 keuzeknopjes op zitten maar dat moet wel goedkomen denk ik. Hij is vrij groot maar netjes in proportie zodat dat op geen enkel moment storend is, ook door de brede grote band die eromheen zit.

Ik heb er thuis direct de 4.15 (beta) firmware opgegooid, dit schijnt nl. een aantal bugs in de hardloop modus te verhelpen en voegt het profiel ski/snowboard toe, iets wat ik veel gebruik. Ook nog een leuke bonusfunctie met deze update is dat je hem als smartwatch kunt gebruiken icm een iPhone 4S of nieuwer met IOS 7. Al mijn pushmessages kwamen netjes via het horloge binnen, iets wat handig is als je bijv onderweg bent en de telefoon in je zak zit.
Tot nog toe geen problemen met stabiliteit/snelheid. Ik heb er een rondje van 1 km. mee hardgelopen zojuist in de bossen. Perfecte fix direct en goede afleesbaarheid van het scherm tijdens het lopen. Voor het opslaan en uploaden van routes etc weet ik nog te weinig maar daar ga ik wel achter komen de komende dagen. Al met al een zeer goede eerste indruk en geloof nog steeds niet dat ik hem voor 170euro heb gekregen :). 6 mnd oud en in absolute krasvrije nieuwstaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
Larskov, mooie prijs voor die Fenix! 'k Neem aan dat dat dan wel zonder hartslagmeterband is (maar dan nog heb je een prima deal gedaan!)?

Dat heeft me ertoe aangezet om ook eens rond te zoeken op tweedehandssites. Er staan er een paar op, die precies niet weg lijken te geraken, wellicht doordat de verkopers een te hoge startprijs vooropstellen (meer dan €200, terwijl je de Fenix1 tegenwoordig voor €250 nieuw kan kopen).

Soit, ik heb eigenlijk totaal geen Fenix nodig, want mijn 310XT doet het nog prima ;-) Maar ja, ik heb altijd al een ABC-horloge (+GPS) willen hebben, die ik dan misschien dagdagelijks kan dragen. Larskov, je geeft aan dat de Fenix een vrij grote horloge is, maar ik neem aan dat ze voor de rest wel comfortabel draagt (en dus continu kan gedragen worden)?

Nog even de kat uit de boom kijken, maar de verleiding is toch wel groot momenteel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
@ Predje: dus toch voor de 620? Mooi dat je die 220 zo snel kon verkopen.

@ Larskov: Nu wil ik ook een Fenix1 :P Ik "mag van mezelf" pas een nieuw gadget kopen, als het vorige kapot is. Ietwat te blij constateerde ik dat m'n FR305 wel erg lang over een GPS-fix deed, bijna 20 minuten en buiten. Helaas/gelukkig was het een eenmalig iets en is er nog niets kapot, nu weer 3x achter elkaar snelle fix gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
driedees schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:31:
@ Predje: dus toch voor de 620? Mooi dat je die 220 zo snel kon verkopen.
Yup! €300,- voor een FR620+HRM-run kun je je geen breuk aan vallen he! :D
Ik was overstag omdat de FR220 me zo goed bevallen is (tijdens die paar runs :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dvraemdo schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:15:
Larskov, mooie prijs voor die Fenix! 'k Neem aan dat dat dan wel zonder hartslagmeterband is (maar dan nog heb je een prima deal gedaan!)?

Dat heeft me ertoe aangezet om ook eens rond te zoeken op tweedehandssites. Er staan er een paar op, die precies niet weg lijken te geraken, wellicht doordat de verkopers een te hoge startprijs vooropstellen (meer dan €200, terwijl je de Fenix1 tegenwoordig voor €250 nieuw kan kopen).

Soit, ik heb eigenlijk totaal geen Fenix nodig, want mijn 310XT doet het nog prima ;-) Maar ja, ik heb altijd al een ABC-horloge (+GPS) willen hebben, die ik dan misschien dagdagelijks kan dragen. Larskov, je geeft aan dat de Fenix een vrij grote horloge is, maar ik neem aan dat ze voor de rest wel comfortabel draagt (en dus continu kan gedragen worden)?

Nog even de kat uit de boom kijken, maar de verleiding is toch wel groot momenteel ;-)
Ja als je heel rationeel de voors en tegens tegen elkaar afzet heb je hem in 8/10 gevallen niet nodig ;)

Ik raad de tweedehands sites aan. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds veel mazzel heb gehad aangezien ik hem van een echte liefhebber heb gekocht die hem als zijn kindje heeft behandeld en die dusdanig gadgetfreak was dat hij wel iedere keer de nieuwste wilde hebben. Al met al stond zijn advertentie (marktplaats) er al vanaf 24 maart op wat wel wil zeggen dat de interesse echt vanuit de specifieke hoek komt. Bij coolblue is hij in de basisversie nu 280 euro en dat is de reden dat ze soms al wat langer worden aangeboden 2e hands, omdat mensen echt boven de 200 zitten als openingsprijs.

Er zat idd geen hartslagband bij, maar die is voor mij wat minder van belang. Wat betreft de grootte van de Fenix, grootte is eigenlijk het verkeerde woord. Het is meer een 'grof' horloge in al zijn proporties maar toch is hij perfect geschikt voor alledaags gebruik. Zeer comfortabele zachte siliconenband ook, je merkt bijna niet dat je hem om hebt.
Tijdens mijn werk als f'therapeut ben ik veel in beweging en maak ik veel gebruik van mijn handen maar ik heb het horloge nog geen enkele keer af hoeven doen omdat hij in de weg zat oid. Een dure pats breitling of omega is qua omvang even groot :)
Er zitten wel ontzettend veel instellingen en submenuutjes op dat ding zeg! Ik hou daar erg van maar reken zeker op een paar keer goed in de praktijk proberen/tweaken voordat je hem naar zijn volle potentie kunt gebruiken. Zaken als snelheid, temperatuur, hoogte, barometer en kompas zijn wel direct onder een sneltoets op te roepen.

@driedees Per ongeluk expres je huidige watch tegen een boom 'stoten'! :D Reken erop dat een Fenix dat wel overleeft, ook fijn, mineraalglas. Krijg je echt moeilijk krassen op!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 276314 op 19-04-2014 09:27 . Reden: spelfouten :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Zo eerste run met de FR620! (http://connect.garmin.com/activity/482643020)

GPS (3.10) is gewoon heel nauwkeurig!

Ben ook blij verrast met mijn cadans en GCT! Nooit op gelet/getraind (ren pas 1.5 jaar en zonder begeleiding)

Heb onderweg 2x een stukje moeten lopen omdat ik iets te vrolijk was begonnen.
Anders had ik wel <50min gehaald :D

Volgens de eerst VO2max meting zit ik op 49 wat "goed" is en volgens de racepredictor moet ik 10K in 44:08 halen :D (mijn doel is <45 tijdens een locale run in september*). Je hebt er weinig aan, maar het is toch een steuntje in de rug/motivatie!

*Die run is het startsein van mijn run-carrière, met collega's wat "getraind" in het bos. Ik liep tijdens die run 56:45. In de kroeg daarna overmoedig geroepen "volgens jaar in 45!". Wij zijn over de helft wat minuten betreft, alleen nog 5 min eraf.. ppfff :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

@Predje; let dan ook goed op het trainingseffect; op deze manier loop je eerder naar een blessure dan naar een toptijd. Nog een voordeel van het bekijken van de runningdynamics dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
samo schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:05:
@Predje; let dan ook goed op het trainingseffect; op deze manier loop je eerder naar een blessure dan naar een toptijd. Nog een voordeel van het bekijken van de runningdynamics dus ;-)
Inderdaad, dat heb ik ook bekeken. Het was ook een bewust meetmoment waarbij is voor maximaal ging.
De afgelopen weken getraind; lange duurlopjes, intervalletjes. Gister met het mooie weer (en wind mee) toch maar weer eens gekeken "wat erin zat". Dus ook eerst netjes warmgelopen zoals voor een wedstrijd.

De vorige keer haalde ik 10K in 50:43 (en al een keer in 51:18). Echter die keren voelden veel zwaarder!
Gister heb ik zelfs een paar keer een stukje gelopen en de stukken die ik rende voelde goed.
Dus wat meer tempohardheid trainen.
Sowieso had ik met 1 keer minder lopen onderweg wel onder de 50 gehaald (al was dat lopen ook niet voor niks ;) ).
Komende 2 dagen weer korte hertelloopjes van 30 minuutjes (meer joggen) en dinsdag weer een lichte interval (als dat mag van de recovery adivsor :P)

Nog een ontopic vraagje;
Hoe stellen jullie de HR in? Avg HR? %HR(R)? HRzone?
Zelfs kijk ik normaal altijd naar de current HR.. echter heb ik nu een keer gerend met HR% van MAX HR.
Dan hoef je verder niet na te denken en gewoon op 70% ofzo te rennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Net 2e loopje gedaan met de FR620.
GPS is weer heel slecht...
De afstand/tijd klopt dan weer wel, maar de map en current pace tijdens het rennen zijn weer helemaal overstuur.
Dit gedrag kan ik triggeren door hem op pauze (of autopause) te zetten.. na de pauze is het verschrikkelijk.
Als ik gewoon 1 run ineens doe is er niets aan de hand..

Iemand anders hetzelfde probleem?
Pagina: 1 ... 12 ... 315 Laatste