Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 118 ... 320 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 16:13
gps, muziek en scherm aan gelaten? Toestel net buiten bereik bluetooth van de telefoon gelegd? Bepaalde zaken kunnen tot extra drain leiden, ook bepaalde apps uit de connect iq store. Dus het is meestal onverstandig om bij een nieuw toestel een hele hoop nieuwe dingen allemaal tegelijk te doen (al is het wel heel erg leuk) omdat je dan niet zo goed kan zien wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Als je het een en ander hebt uitgesloten en er zeker van bent dat het niet eenmalig is dan wordt het een gevalletje custom service bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.

Wel een mooi prijsje, waar ben je die tegengekomen? Mocht het eglobal zijn, kijk dan even welke soort kaart je geïnstalleerd hebt (Azie, Noord Amerika of Europa) afhankelijk daarvan heb je misschien een Azie model die minder frequent updates krijgt en achterlopende firmware heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door rockhopper op 27-07-2019 12:44 . Reden: stukje over eglobal erbij ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:07

itarix

404 soul not found

Het kan ook het nieuw apparaat effect zijn. Het is nieuw dus je bent continue er mee bezig = backlight aan bij iedere keypress, power slurpers aan. Iets als spotify gebruiken lijkt mij ook een flinke impact hebben op de batterij duur. Mijn vantage V houdt het 3-4 dagen uit met 2,5 uur gps gebruik per dag, continue hartslag meten en verder niks. Dan weet ik niet hoe iets als muziek afspelen en met Bluetooth uitsturen daar bij in verhouding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:18
@JDFS muziek is wel redelijk energie belastend. De Crystal app heb ik ook, ben ik erg positief over bij de F5+ (icm battery drain).

Verder is het natuurlijk een nieuw toestel, vaak zie je dat het enkele oplaad/ontlaad cycli pas optimaal is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@rockhopper gelukkig van iemand met korting kunnen kopen :-) ! Dus wel de Nederlandse / Europese kaarten.

Na de Garmin vanochtend om 8:50 van de oplader gehaald te hebben, zit ik nu op 98%. Lijkt alsof mijn issues zijn opgelost! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JDFS Op mijn FR645M vreet het Spotify syncen batterij. Daarom ligt het horloge ook standaard aan de lader als ik dat aan het doen ben. Het horloge synced trouwens ook automatisch gewijzigde Spotify playlists op het moment dat deze wordt opgeladen. Daarnaast kost het afspelen via BT van muziek op je horloge ook veel batterij. Maar daar zou jouw FR945 het wel wat langer moeten uithouden als mijn FR645M. ;)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@JDFS Ah dus niet echt nieuw, maar zgan. Desalniettemin een zeer mooi prijsje, een paar keer gedragen door een ander doet weinig af van een horloge.

Ik denk rustig afwachten hoe het verder gaat en in de gaten houden of en welke apps er open staan en/of open blijven staan. Zeker opletten met muziek en firmware updates, die kosten veel energie.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is de Forerunner 945 eigenlijk nog niet officieel beschikbaar in Nederland? Staat ook nog niet in de Pricewatch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

tjanssen schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:01:
Is de Forerunner 945 eigenlijk nog niet officieel beschikbaar in Nederland? Staat ook nog niet in de Pricewatch....
Bij diverse zaken of garmin zelf kan je hem zo kopen. De pricewatch heeft maar een beperkt aantal bedrijven opgenomen en is niet dekkend. Zeker met dit soort producten zie je dat eea niet compleet is.
De voorraden lijken nog wel beperkt te zijn. Kennelijk overstijgt de vraag het aanbod nog.

Mijn 945 is gisteren binnen gekomen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 28-07-2019 09:20 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
@tjanssen ik heb de mijne bij run2day online besteld. Ik had hem binnen een week maar dat was toen de 945 net uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 16:23
Zijn er hier mensen met een Fenix 5 Plus die wel GPS krijgen in open water ?
Ik zie in mooie youtube filmpjes anderen dat wel doen maar ik had vrijdagavond niets. Op strava leek het alsof ik 3 meter had gezwommen. Uiteraard daardoor ook geen kaart.
Wat doe ik verkeerd ? Ik kies gewoon voor open water zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 21:09
Draag je 'm om je pols of onder een badmuts? Heb je vooraf wel een goede GPS lock die even een paar minuten kan settlen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Freeaqingme schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:37:
Draag je 'm om je pols of onder een badmuts? Heb je vooraf wel een goede GPS lock die even een paar minuten kan settlen?
Aan de pols. De tweede keer heb ik vooraf wel even gewacht tot de Garmin een goeie GPS connectie had.
Maar een paar minuten ? Moet je dan eerder op kant starten met de Garmin voor je gaat zwemmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjanssen schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:01:
gps.nl heeft ‘m online op voorraad en ook op voorraad in een aantal van hun winkels.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Zolang een toestel niet direct leverbaar is bij garmin zelf is het nog niet voldoende verkrijgbaar in Nederland. Garmin levert altijd eerst uit naar andere winkels (waarbij dealers voorrang krijgen over niet dealers), pas als die allemaal voorraad hebben wordt er ook vanuit de webshop van garmin geleverd. Hier staat momenteel een wachttijd van enkele weken, dus goed verkrijgbaar is het nog niet. Maar wel officieel uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 15-08 21:09
kevertje1977 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Aan de pols. De tweede keer heb ik vooraf wel even gewacht tot de Garmin een goeie GPS connectie had.
Maar een paar minuten ? Moet je dan eerder op kant starten met de Garmin voor je gaat zwemmen ?
Of het 'moet' weet ik niet. Ik zwem nooit in open water, maar als ik ga hardlopen dan zet ik de run activity aan zodra ik buiten kom en krijgt ie vrijwel instantly een gps lock. Dan wandel ik nog een meter of 500, en dan weet ik zeker dat die lock oke is (en kan ik net doen alsof wandelen zorgt dat m'n spieren voldoende opgewarmd worden).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
Je hebt verschillende soorten 'fixen' van gps signaal. Ik hou er zelf om het simpel te houden 3 types aan:
1) grove fix na flinke verplaatsing en/of eerste keer dat je het toestel aan zet. Omdat het toestel van Garmin in de regel zoekt rondom je laatste locatie (de fabriek waar er voor het laatst getest wordt voordat het verstuurd wordt naar de winkels, staat in Kansas USA) des te verder deze plek is van de vorige keer, des te langer het duurt. In de regel laat je je toestel even 'soaken', aan zetten en met vrije blik op de hemel laten liggen. Hierna weet het toestel goed waar het is. Dit kan enkele minuten duren, ik hou zelf 30 minuten aan al zal het waarschijnlijk sneller kunnen. En deze situatie doet zich zelden voor (ik wou dat ik meer kon reizen, maar helaas)

2) quickfix waarbij het horloge aangeeft klaar te zijn, maar het nog net niet is. Dit is meestal het signaal dat je met je activiteit kan starten aldus het toestel. Als je een dataveld hebt met daarop snelheid kan je zien dat je misschien -toch- beweegt/snelheid hebt ondanks dat je stil staat. Met andere woorden, de fix is niet 100% want dan zou de snelheid 0 moeten zijn als je stilstaat. Deze situatie doet zich veel voor. Meestal is er binnen 10 seconden een quickfix, maar om die snelheid echt op nul te krijgen kan het tot een halve minuut duren (sterk afhankelijk van omstandigheden en signaal)

3) Goede fix waarbij er dus eerst gewacht wordt tot er een duidelijk signaal is en je gecontroleerd hebt dat er geen snelheid is als je stilstaat. Je kan dit ook doen door de "gps dans" te doen (warm up terwijl je op goed signaal wacht) of lekker even te wandelen. Des te vaker je synchroniseerd en je EPO data van je toestel bijwerkt, des te korter de tijd is die nodig is, hetzelfde voor afstand en tijd ten opzichte van je vorige activiteit
des te korter, des te sneller je een perfecte fix hebt.

Helaas kan je aan het toestel niet meer zien hoeveel en hoe goed je satellieten ontvangt, in de oregon serie kan dit wel, en ik heb me laten vertellen dat ook de vroegere fenix (1 en 2) modellen dit deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08 10:27
Maar dat alles neemt niet weg dat bij open water zwemmen het GPS signaal regelmatig wegvalt als je horloge onder water verdwijnt @rockhopper . Bij borstcrawl helaas onvermijdelijk @kevertje1977

DCR heeft recent een vrij uitputtende test gedaan van een aantal tophorloges. Geen enkel horloge doet het acceptabel, allemaal missen ze minimaal way points, vaak zijn start en stop volledig fout. Ik zwem met een boei waar ik m'n horloge aan vastmaak, dat werkt (want ohr werkt toch ook niet met zwemmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Tja onderwater is net als in een bunker onder de grond, geen ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
rockhopper schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:50:
Je hebt verschillende soorten 'fixen' van gps signaal. Ik hou er zelf om het simpel te houden 3 types aan:
1) grove fix na flinke verplaatsing en/of eerste keer dat je het toestel aan zet. Omdat het toestel van Garmin in de regel zoekt rondom je laatste locatie (de fabriek waar er voor het laatst getest wordt voordat het verstuurd wordt naar de winkels, staat in Kansas USA) des te verder deze plek is van de vorige keer, des te langer het duurt. In de regel laat je je toestel even 'soaken', aan zetten en met vrije blik op de hemel laten liggen. Hierna weet het toestel goed waar het is. Dit kan enkele minuten duren, ik hou zelf 30 minuten aan al zal het waarschijnlijk sneller kunnen. En deze situatie doet zich zelden voor (ik wou dat ik meer kon reizen, maar helaas)

2) quickfix waarbij het horloge aangeeft klaar te zijn, maar het nog net niet is. Dit is meestal het signaal dat je met je activiteit kan starten aldus het toestel. Als je een dataveld hebt met daarop snelheid kan je zien dat je misschien -toch- beweegt/snelheid hebt ondanks dat je stil staat. Met andere woorden, de fix is niet 100% want dan zou de snelheid 0 moeten zijn als je stilstaat. Deze situatie doet zich veel voor. Meestal is er binnen 10 seconden een quickfix, maar om die snelheid echt op nul te krijgen kan het tot een halve minuut duren (sterk afhankelijk van omstandigheden en signaal)

3) Goede fix waarbij er dus eerst gewacht wordt tot er een duidelijk signaal is en je gecontroleerd hebt dat er geen snelheid is als je stilstaat. Je kan dit ook doen door de "gps dans" te doen (warm up terwijl je op goed signaal wacht) of lekker even te wandelen. Des te vaker je synchroniseerd en je EPO data van je toestel bijwerkt, des te korter de tijd is die nodig is, hetzelfde voor afstand en tijd ten opzichte van je vorige activiteit
des te korter, des te sneller je een perfecte fix hebt.

Helaas kan je aan het toestel niet meer zien hoeveel en hoe goed je satellieten ontvangt, in de oregon serie kan dit wel, en ik heb me laten vertellen dat ook de vroegere fenix (1 en 2) modellen dit deden.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ook Frenz64 ,

Ik zal hem de volgende keer in die boei doen. Misschien dat dat een beter idee is.
Overigens heb ik het horloge nu een tijdje en met Fietsen gaat het wel perfect. Al gebruik ik dan meestal de Wahoo op de fiets als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Bij open water ook al eens geen signaal gehad op mn F5+. Nu zorg ik dat ik enkele minuten signaal heb voor ik het water in ga. Mn track is altijd veel grilliger dan mede-zwemmers met niet-fenix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Sinds enkele dagen mag ik me de gelukkige eigenaar noemen van een 945. Erg fijn speeltje en nog tienduizend dingen om te proberen. En wat een belachelijke hoeveelheid data verzameld dat ding :+
De criticus in mij vraagt zich alleen af wat ik er nu mee moet/kan. Leuk om te zien wat mijn grondcontacttijd, oscillatie, staplengte, power, slaappatroon etc etc is. Maar wat kan ik daar nu mee? Wat is normaal? Ik zal de komende tijd kijken of ik er trends in kan ontdekken, maar dat is het dan ook vrees ik.
Het lijkt vooral op data verzamelen omdat het kan, zonder er verdere betekenis aan te geven :P Volgens mij zou je hier als Garmin nog veel meer mee moeten kunnen, met bijvoorbeeld aanbevelingen voor aanpassingen op je trainingschema/workout als je slecht geslapen hebt of nog niet hersteld bent. Zover ik zie is dat niet het geval, maar misschien komt dat nog...

Daarnaast zat ik ook al even te neuzen in de Connect IQ store, maar vind daar door de bomen het bos nog maar eens ;) Dus ik was benieuwd welke apps en watchfaces jullie gebruiken?
Zelf gebruik voorlopig alleen de garmin power app (power is mij bekend uit het fietsen en meer data is beter :+ ) en de stock watchface. Ik ben nog op zoek naar een mooie "analoge" watchface voor op kantoor, dus zal daar de komende dagen eens wat voor gaan proberen.

Misschien meteen een idee om een lijstje met populaire apps op te nemen in de ts? Deze lijkt nogal outdated, dit deel wil ik wel oppakken. Het inzicht van @rockhopper hierboven lijkt me ook goed om toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 16:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Roozzz de meeste gemeten en/of afgeleide metrics zijn vooral nuttig in relatieve zin; je kunt je eigen prestatie het best vergelijken met andere prestaties van jezelf.
Grondcontacttijd, in sommige gevallen is korter beter, maar ook weer niet altijd :P en uiteraard, bij verschillende opvattingen en technieken horen ook verschillende meningen :Y
Als voorbeeldje: als je met een gestrekt been haklandt is een lage GCT goed, want met die looppas rem je bijna altijd af in de beginfase van je afrol. Maar als je op je voorvoet landt en daarbij perfect meebeweegt met de ondergrond heb je aan een langere GCT juist meer, want dan heb je meer tijd om je kracht over te brengen.

Kort gezegd, kijk ernaar als je weet wat je wilt zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roozzz Zoals @Pathogen hierboven al aangeeft, kijk vooral naar je eigen waardes enniet naar die van anderen. B.v. hoe ontwikkelt je VO2 Max zich, wat geeft je Training Load aan, hoe is het verloop van je rust hartslag (RHR). Met name die laatste vind ik zelg belangrijk/ingteressant omdat het een erg goede indicatie is van hoe uitgerust je bent of wanneer je b.v. ziek gaat worden. Vaak zie je dan al een hogere RHR voordat je zelf merkt dat je ziek aan het worden bent. Dat zijn ook waardes waarop je je training kunt aanpassen. Een te hoge training load of RHR, doe het dan wat rustiger aan als je toch gaat trainen.

Dus... de vraag is niet ... "Wat is normaal"? Maar vind na verloop van tijd uit "Wat is normaal voor mij?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Pathogen & @PatrickC Dat is inderdaad mijn beeld hierbij. Vandaar dat ik ook ga kijken welke trends er te ontdekken zijn in mijn eigen data. Laat onverlet dat ik dat dus eigenlijk een gemiste kans voor Garmin vind. Juist een stukje duiding zou voor >90% van de sporters van waarde kunnen zijn. Maar kennelijk verzamelen we alleen en betekenis geven mag je zelf doen. De toegevoegde waarde is zeer beperkt. Op mijn werk kan ik daar echt niet mee aankomen bij de klant. Zo'n rapportage zou per direct de prullenbak in verdwijnen :+

Anyway, ook benieuwd naar de meer interessante discussie in mijn optiek: welke iq apps zijn nuttig/handig/tof? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:37:
@Pathogen & @PatrickC Dat is inderdaad mijn beeld hierbij. Vandaar dat ik ook ga kijken welke trends er te ontdekken zijn in mijn eigen data. Laat onverlet dat ik dat dus eigenlijk een gemiste kans voor Garmin vind. Juist een stukje duiding zou voor >90% van de sporters van waarde kunnen zijn. Maar kennelijk verzamelen we alleen en betekenis geven mag je zelf doen. De toegevoegde waarde is zeer beperkt. Op mijn werk kan ik daar echt niet mee aankomen bij de klant. Zo'n rapportage zou per direct de prullenbak in verdwijnen :+

Anyway, ook benieuwd naar de meer interessante discussie in mijn optiek: welke iq apps zijn nuttig/handig/tof? :)
Het probleem is dat zodra Garmin (of eenieder welke partij) hier absolute waarden aan gaat verbinden men direct in een wereld vol scrutiny terecht gaat komen. Peer reviews, (medische) certificering, ijking en een storm aan US-style claims waar je gek van wordt ("Mijn Garmin belooft me een marathon onder de 3 uur en het werd 5:01, ik wil mijn geld terug en een miljoen emotionele schadevergoeding!"), retouren omdat er niet precies genoeg gemeten wordt, noem maar op.
De gevolgen zijn veel te groot.

@Roozzz om antwoord te geven op je vraag welke apps nuttig zijn:
ik heb vorige week voor het eerst (na een half jaar) één app geïnstalleerd, een thermometer app omdat ik wilde kijken hoe achterlijk heet het buiten was :P ik vind connectIQ geen meerwaarde bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 29-07-2019 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kevertje1977 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:34:
Zijn er hier mensen met een Fenix 5 Plus die wel GPS krijgen in open water ?
Ik zie in mooie youtube filmpjes anderen dat wel doen maar ik had vrijdagavond niets. Op strava leek het alsof ik 3 meter had gezwommen. Uiteraard daardoor ook geen kaart.
Wat doe ik verkeerd ? Ik kies gewoon voor open water zwemmen.
Wat voor slag doe je? Volgens mij moet je wel borstcrawl doen zodat je gps elke x seconden boven water gelocked kan worden. Als je 500m schoolslag doet (en je hand dus onder water blijft meeste van de tijd) zal hij ook geen GPS pakken.

Als ik 1-2km borstcrawl doe heb ik eigenlijk nooit problemen met (fenix 3hr of apple watch) maar beiden hebben moeite als ik bv schoolslag doe voor paar honder m.

[ Voor 11% gewijzigd door SaURoN op 29-07-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Het probleem is dat zodra Garmin (of eenieder welke partij) hier absolute waarden aan gaat verbinden men direct in een wereld vol scrutiny terecht gaat komen. Peer reviews, (medische) certificering, ijking en een storm aan US-style claims waar je gek van wordt ("Mijn Garmin belooft me een marathon onder de 3 uur en het werd 5:01, ik wil mijn geld terug en een miljoen emotionele schadevergoeding!"), retouren omdat er niet precies genoeg gemeten wordt, noem maar op.
De gevolgen zijn veel te groot.

@Roozzz om antwoord te geven op je vraag welke apps nuttig zijn:
ik heb vorige week voor het eerst (na een half jaar) één app geïnstalleerd, een thermometer app omdat ik wilde kijken hoe achterlijk heet het buiten was :P ik vind connectIQ geen meerwaarde bieden.
Snap ik. Lijkt me inderdaad een potentieel wespennest :P Maar goed, als het nog volstrekt onduidelijk is wat dit soort gegevens betekenen dan is het gewoon data verzamelen om het verzamelen. Hopelijk kan je er later ooit iets mee ;)
Anderzijds snap ik niet dat ze nog niet iets hebben (analoog aan Polar) dat aangeeft dat je nog niet hersteld bent van vorige trainingen en een suggestie doet om vandaag dan maar even niet de zware trainingssessie te doen, maar een rustig herstelloopje. Dit zijn gegevens waar consensus over is dat wél iets zinnigs mee gezegd kan worden. Nu kan/moet je dat zelf monitoren en daarop acteren.

Duidelijke mening over CIQ (y) Ik ga het ontdekken de komende tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat is er wel hoor, er is een Training Status, maar die is redelijk beknopt. Als ik het goed heb duurt het ook een tijdje voordat ie daadwerkelijk een nummertje geeft.
https://support.garmin.com/en-IE/?faq=VxKazDQ2mkAmDoQbJriEBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:16:
Dat is er wel hoor, er is een Training Status, maar die is redelijk beknopt. Als ik het goed heb duurt het ook een tijdje voordat ie daadwerkelijk een nummertje geeft.
https://support.garmin.com/en-IE/?faq=VxKazDQ2mkAmDoQbJriEBA
Maar dan moet je dat alsnog toch zelf monitoren en actie op ondernemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roozzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:37:
Buiten wat watchfaces (Data Lover, Crystal, Time Flies, Rails, WorldFace) gebruik ik alleen nog wat data velden (Datarun plus, Running Power, Combo Running Power) uit de Connect IQ store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
@Roozzz Ik heb gemerkt dat bij mij de grondcontacttijd balans wel degelijk iets aangeeft.
Mijn linkerbeen geeft problemen en hoe meer er verschil is hoe meer ik last heb of krijg.
Ik kan dus na afloop zien dat ik het wel of niet goed heb gedaan qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Maar dan moet je dat alsnog toch zelf monitoren en actie op ondernemen?
Treu, al weet ik niet wat er gebeurt als je een Garmin schema volgt. Volgens mij niet veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tlpeter schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:36:
@Roozzz Ik heb gemerkt dat bij mij de grondcontacttijd balans wel degelijk iets aangeeft.
Mijn linkerbeen geeft problemen en hoe meer er verschil is hoe meer ik last heb of krijg.
Ik kan dus na afloop zien dat ik het wel of niet goed heb gedaan qua techniek.
Ik zie dat ook met mijn RD Pod (b.v. links 50,4% en rechts 49,6%), maar dat lijkt mij marginaal. Hoe groot dit verschil moet zijn wil het tot problemen lijden, is mij niet duidelijk. Ik zou ook niet weten hoer je anders zou moeten gaan lopen om die 0,8% verschil te kunnen corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
@PatrickC Bij liep het verschil soms op tot 1,8 procent.
Het kan zijn een oorzaak of gevolg zijn maar het geeft duidelijk aan dat het niet helemaal klopt.
Misschien zie ik beren op de weg, zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 13:52
@Roozzz
Veel van de data die je opsomt (grondcontacttijd, staplengte, power icm de ConnectIQ app) is Advanced Running Dynamics. Gebruik je een HRM-Run hartslagband of een Running Dynamics Pod? Is in elk geval niet alleen afkomstig van de FR945. En klopt, het zou heel handig zijn moest Garmin aan de hand van alle verzamelde data ook suggesties doen. Maar omdat die data te maken hebben met loophouding, denk ik dat je daar zonder begeleiding van een trainer weinig aan kunt veranderen. Het belangrijkste waar ik zelf wat aan heb is cadans, en ik heb toch gemerkt dat het helpt tegen overbelasting van gewrichten om ook bij lagere snelheden met hogere cadans te lopen (al speelt dan ook wel mee dat mijn lichaam ondertussen meer gewend is om te lopen). Op dit moment zie ik weinig reden om een sensor die Advanced Running Dynamics data verzamelt te gebruiken icm mijn FR 935. Bij de Training Effect gegevens staat wel wat help informatie in Garmin Connect, daarbij kan ik dan wel zien of een training zinvol was of te veel / te weinig.

Betreft suggesties na een zware trainingssessie, normaal gezien geeft je horloge (degene die training load ondersteunen dan toch) wel aan dat je het een bepaalde tijd rustig aan moet doen (komt op scherm na training). Maar zou inderdaad zoals bij Polar wel leuk zijn dat er dan ook iets gesuggereerd wordt en je niet het idee krijgt dat je 48u niets meer mag doen. Je FR 945 zou zéker nog wat meer suggesties kunnen geven bij aanvang van een trainingsessie omdat die ook de "Body Battery" functionaliteit heeft.

Over ConnectIQ apps, ik gebruik Komoot om routes te syncen, Race Screen voor pacing bij wedstrijden (waar afstandsbordjes hangen) en Barcode Wallet voor getrouwheidskaarten in winkels :). Standaard watchface vind ik prima, en custom watchfaces kunnen een slechte invloed hebben op het verbruik. Ik heb er wel geprobeerd, maar nog geen gevonden die dan precies de data weergeven die ik wil (en ook niet meer), en die er dan liefst zo stock mogelijk uit zien. Analoog vind ik op zo'n scherm niet tot z'n recht komen.

@Pathogen
Race voorspelling doet Garmin toch al? Mijn FR 935 zegt dat ik een 10km race in 37:29 kan lopen. Ik heb er één gedaan deze maand in 39:45. Aan de ene kant vind ik dat een aardig goede schatting, met de data die Garmin heeft, mijn laatste 10km race is al behoorlijk lang geleden (van voor ik dit horloge heb) en op training loop ik dat tempo nooit aan één stuk. Maar aan de andere kant zijn 2 minuten een eeuwigheid, ik zou meer dan 100 plaatsen hoger in de rangschikking staan (was wedstrijd met meer dan 2000 deelnemers).
Mijn 935 zegt me ook dat ik een marathon kan in 2u53, en dat terwijl ik nog nooit langer dan 1u30 gelopen heb, langste afstand die ik doe is 21km. Ik ben vrij zeker dat ik een marathon niet kan uitlopen, zeker niet aan dat tempo. Aan die race voorspelling mag Garmin voor mij toch nog een stuk meer voorwaarden verbinden (verste geregistreerde loop, geen zin een voorspelling te doen op iets wat dubbel zo ver is als het verst gelopen, op wat voor parcours is die tijd haalbaar, etc).
Moet daar wel bij zeggen dat ik Garmins lactaatdrempeltest (nog) niet heb uitgevoerd, mijn hartslagzones zijn vorig jaar in oktober bepaald aan de hand van een inspanningsproef met lactaatmeting. Dus Garmin gist nog wat mijn lactaatdrempel is, en dat zal de race voorspelling nog wat onnauwkeuriger maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MacPoedel Voor de race voorspelling gebruikt Garmin gewoon de VO2 max waardes volgens mij. Bij mij geeft het horloge aan dat ik de mararthon in 3:23 zou moeten kunnen lopen en ik heb al een keertje een marathon gelopen waarvan de data ook op GC staat en die was in 4:25. Nu kreeg ik wel kramp bij 31 km op het moment dat ik op een schema zat van 3:58, maar 3:23 is verre van berijkbaar voor mij. Ook op de halve marathon geeft het horloge een 10 minuten snellere tijd aan als mijn PR. En HM's heb ik toch wel al een stuk of 20 gelopen, dus daar is genoeg data van beschikbaar.
Conclusie: Die race voorspelling van Garmin slaat eigenlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@MacPoedel @PatrickC mijn 5k race predictor zit net onder mijn PR, mijn 10k race predictor zit er 5 minuten onder, HM zelfs 18 :P

Maar goed, sinds ik dit horloge draag heb ik geen echte long runs meer gedaan. Wie weet hoe het eruit ziet als ik die weer mijn trainingsschema kan opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik heb blind vertrouwen in de race predictor :+ : na een rondje wandelen met de hond (allereerste en enige datapunt) werd mijn 5k tijd geschat op 20 minuten. Dat klinkt niet eens heel gek, maar als men zo al iets durft te voorspellen komt het op mij over als een blinde gok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:19:
@MacPoedel @PatrickC mijn 5k race predictor zit net onder mijn PR, mijn 10k race predictor zit er 5 minuten onder, HM zelfs 18 :P

Maar goed, sinds ik dit horloge draag heb ik geen echte long runs meer gedaan. Wie weet hoe het eruit ziet als ik die weer mijn trainingsschema kan opnemen.
Exact hetzelfde ben ik bang. Mijn Garmins geven al jaren aan dat ik veel sneller zou moeten zijn dan ik ben :)
Had wel gehoopt dat het met de nieuwere horloges en nieuwe data ook meer betrouwbaar zou zijn. Maar nog steeds een 10KM voorspelling ruim 3 min onder mijn PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33
Ai caramba, mijn Fenix 5X wil niet meer opladen.

Dit gebeurde vorige oplaadsessie ook. Toen hielp het om de contactpuntjes goed schoon te maken. Dat heeft deze keer niet geholpen.

Heeft iemand nog tips om mijn F5 weer tot leven te krijgen?

Ik heb hem gekocht bij Eglobalcentral, dus Aziatische import. Als ik garantie moet gaan claimen zou dat wel eens 'lastig' kunnen worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:53

Aight!

'A toy robot...'

Zo van het weekend mijn Vantage V mogen ontvangen, dat is wel even een verschil met mijn M400 :p.

Snap er nog weinig van, eerste rondjes er al mee gelopen! En dat ging best prima!

Ik weet dat ik vroeger in Polar Flow een training kon aanmaken en dan KM's en hartslag zones invullen. Nu kan ik alleen maar zien of KM's of tijd of tempo. Weet iemand of dit eruit is gehaald?

Moet namelijk voor sportrusten methode in bepaalde hartslag zones zitten, dan is het fijn als hij piept als ik erboven of eronder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Requiem19 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:53:
Ai caramba, mijn Fenix 5X wil niet meer opladen.

Dit gebeurde vorige oplaadsessie ook. Toen hielp het om de contactpuntjes goed schoon te maken. Dat heeft deze keer niet geholpen.

Heeft iemand nog tips om mijn F5 weer tot leven te krijgen?

Ik heb hem gekocht bij Eglobalcentral, dus Aziatische import. Als ik garantie moet gaan claimen zou dat wel eens 'lastig' kunnen worden ben ik bang.
eglobal verkoopt azie modellen maar ook NA modellen. Welke kaartenset heb je erop?

Hoe dan ook stap 1 kijken wat eglobal zegt en waarschijnlijk simultaan stap 1A support ticket openen bij garmin zelf. Dat je een buitenlands toestel hebt maakt voor de support weinig uit, wel de aankoop datum (bon of factuur nodig) om te kijken of je nog binnen garantie valt. Val je er buiten kan je altijd je niet werkende toestel omruilen voor een refurbished exemplaar. Data op je toestel ben je dan kwijt, en buiten garantie kost dit zeker geld, maar het is beter dan een niet werkend toestel.
Beide wegen gaan tijd kosten helaas. Maar dat is de prijs die je nu betaald omdat je het niet lokaal gekocht hebt.

Qua tips... tja schoonmaken, eventueel 24u in snelkookrijst laten drogen (vochtige contact punten die kortsluiting geven). Controleren of je oplaadkabel wel werkt en bijbehorende usb station, het -hoeft- niet aan je horloge te liggen. Verder zeker weten dat de contactpunten in zowel de laadkabel als het horloge zo schoon mogelijk zijn. (toekomst: afdekdopje kopen?)

[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 30-07-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, de liefde voor de Fitbit Versa was ook van korte duur. Overall een zeer fijne fitness tracker (sporten is wel heel erg basic qua features) maar helaas is deze extreem optimistisch over het aantal verbrande kcal per dag. Dat het niet spot on is vind ik geen probleem, maar zelfs op rustdagen verbrand ik meer kcal dan dat ik nu in bulk (gewichtstoename) eet. Volgens Fitbit val ik nu af, terwijl ik juist aan kom. Het probleem zit in de hoeveel verbrande kcal door wandelen (steps). Dat is ongeveer 200kcal per 5000 stappen maar de Fitbit geeft rustig 900kcal voor 1600 stappen.

Garmin zit bij mij juist altijd wat te laag maar dat is eenvoudiger te corrigeren in MyFitnessPal. Verder biedt GC qua fitness features wel hetzelfde als Fitbit. Bottom line vertrouw ik de metrics van Garmin toch wat meer dan andere merken.

Los van het mooiere scherm is de Versa dan weinig onderscheidend. Dus nu toch mijn FR245 maar weer aan de pols :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:59
Vraagje aan de suunto gebruikers. Is er iemand die wel kan inloggen op de suunto app op dit moment? Ik kom er al heel de dag niet in, wachtwoord reset, app opnieuw geinstalleerd.. niks..

Update.. eindelijk gelukt, nu nog uitzoeken hoe ik mijn activiteit weer bij strava krijg..

[ Voor 20% gewijzigd door Pelox op 31-07-2019 00:06 ]

Zero.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:07

itarix

404 soul not found

Aight! schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:44:
Zo van het weekend mijn Vantage V mogen ontvangen, dat is wel even een verschil met mijn M400 :p.

Snap er nog weinig van, eerste rondjes er al mee gelopen! En dat ging best prima!

Ik weet dat ik vroeger in Polar Flow een training kon aanmaken en dan KM's en hartslag zones invullen. Nu kan ik alleen maar zien of KM's of tijd of tempo. Weet iemand of dit eruit is gehaald?

Moet namelijk voor sportrusten methode in bepaalde hartslag zones zitten, dan is het fijn als hij piept als ik erboven of eronder zit.
Het toevoegen van interval trainingen en dergelijke vind ik ook niet echt duidelijk op polar flow.
Hier kan je het toevoegen en je hebt allemaal opties:
https://flow.polar.com/training/target

Wat ik meestal doe is toevoegen aan favorieten zodat ik het zelf kan starten en het niet alleen op een dag beschikbaar is.

Als je interval training kiest kan je aangeven in welke hartslag zone je wilt zitten.

De zonelock bij een training type is er uitgesloopt (ten opzichte van de m430) en komt in oktober https://www.polar.com/en/vantage/updates#futureupdates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07-2024
rockhopper schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:40:
gps, muziek en scherm aan gelaten? Toestel net buiten bereik bluetooth van de telefoon gelegd? Bepaalde zaken kunnen tot extra drain leiden, ook bepaalde apps uit de connect iq store. Dus het is meestal onverstandig om bij een nieuw toestel een hele hoop nieuwe dingen allemaal tegelijk te doen (al is het wel heel erg leuk) omdat je dan niet zo goed kan zien wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Als je het een en ander hebt uitgesloten en er zeker van bent dat het niet eenmalig is dan wordt het een gevalletje custom service bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.

Wel een mooi prijsje, waar ben je die tegengekomen? Mocht het eglobal zijn, kijk dan even welke soort kaart je geïnstalleerd hebt (Azie, Noord Amerika of Europa) afhankelijk daarvan heb je misschien een Azie model die minder frequent updates krijgt en achterlopende firmware heeft.
Net even via Messenger aan Garmin gevraagd hoe het zit met de eGlobalCentral versie van de FR945. Op de Garmin website is het artikelnummer van de FR945 010-02063-01, op die van eGlobal is het 010-02063-00. De reactie van Garmin:

Goedemorgen Tim, ah, ik zie het al. Producten in deze webshop komen vanuit Azië naar Engeland, en vanuit daar naar de plaats van bestemming. Je hebt in dit geval te maken met APAC versies.

Houdt er rekening mee dat APAC versies (ivm Aziatische wetgeving) afwijken van de Europese toestellen. Het is zo dat belangrijke updates lang op zich laten wachten of in zijn geheel niet beschikbaar komen. Spotify ondersteuning is bijvoorbeeld niet aanwezig op de Fenix 5 Plus APAC versie.

Ik vertrouw de Tweaker op dat eGlobalCentral vaak de juiste producten op tijd levert, maar deze sla ik ondanks de aantrekkelijke prijs (€450!) toch even over denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik koop er zelf graag, maar dan niet de duurdere elektronica. Het blijft een Hong Kong bedrijf, ondanks dat ze beweren zich aan alle Nederlandse wetgeving te houden is gelijk hebben en gelijk krijgen natuurlijk niet hetzelfde. Zeker met grotere verschillen in firmware en kaarten is het met gps toestellen dubbel uitkijken, al heb ik het idee dat alleen Garmin zo vreemd doet. Althans ik heb het van de andere merken niet mee gekregen. Als het natuurlijk wetgeving is, is het een apart verhaal. Wat zou er dan anders moeten zijn?

De enige wet die ik ken is dat Rusland eist dat een toestel Glonass ondersteund of er komt een speciale 50% (of daar ergens) toeslag op het toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
tim301292 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Net even via Messenger aan Garmin gevraagd hoe het zit met de eGlobalCentral versie van de FR945. Op de Garmin website is het artikelnummer van de FR945 010-02063-01, op die van eGlobal is het 010-02063-00. De reactie van Garmin:

Goedemorgen Tim, ah, ik zie het al. Producten in deze webshop komen vanuit Azië naar Engeland, en vanuit daar naar de plaats van bestemming. Je hebt in dit geval te maken met APAC versies.

Houdt er rekening mee dat APAC versies (ivm Aziatische wetgeving) afwijken van de Europese toestellen. Het is zo dat belangrijke updates lang op zich laten wachten of in zijn geheel niet beschikbaar komen. Spotify ondersteuning is bijvoorbeeld niet aanwezig op de Fenix 5 Plus APAC versie.

Ik vertrouw de Tweaker op dat eGlobalCentral vaak de juiste producten op tijd levert, maar deze sla ik ondanks de aantrekkelijke prijs (€450!) toch even over denk ik.
Wat Garmin daar zegt klopt niet hoor - Spotify is gewoon beschikbaar op de APAC versie sinds update 5.1 voor zover ik kan terugvinden.

Bron: https://forums.garmin.com...c-support-spotify-feature

Sinds firmware 5.1 beschikbaar, sinds oktober 2018 ook voor APAC beschikbaar. https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14169

Je moet er wel een losse Spotify app voor downloaden via Garmin Connect IQ trouwens maar dat moet op de 'normale' (ROW - Rest Of World) modellen ook.

[ Voor 15% gewijzigd door MrAcid op 31-07-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:58
Ben overgestapt op fanatieker hardlopen dan ik voorheen deed en wordt het voor mij dus ook tijd om een stapje hoger te gaan dan mijn oudere forerunner 225.

Heb zelf natuurlijk ook al gekeken en de nodige horloges voorbij zien komen.

Forerunner 245Music
Forerunner 645Music
Polar Vantage V

Garmin is me tot op heden goed bevallen, de muziek hoeft er van mij niet perse op te zitten omdat ik toch altijd mijn telefoon meeneem voor noodgevallen.

Daarom lijkt me de Vantage V een goede keuze ook gezien de functies die erin zitten.
Mensen die het horloge hier al langere tijd in gebruik hebben en ook minpunten zijn tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
@Dirk0s Er bestaat ook een FR245 zonder muziek. Ik kan 'm niet vergelijken met de Vantage V omdat ik die niet ken.
De FR245M bevalt me prima. Mijn telefoon neem ik nog zelden mee. Voor langere afstanden waarbij ik verder van huis ga gebruik ik een card phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Tigertje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:05:
@Dirk0s Er bestaat ook een FR245 zonder muziek. Ik kan 'm niet vergelijken met de Vantage V omdat ik die niet ken.
De FR245M bevalt me prima. Mijn telefoon neem ik nog zelden mee. Voor langere afstanden waarbij ik verder van huis ga gebruik ik een card phone.
En de 645 ook zonder muziek toch?
Jammer dat ik zie dat je de Vantage V voor 322 kon kopen laatst. Al lees ik nu ook veel GPS problemen met deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirk0s ik heb de 245 sinds launch en ben er super tevreden over. Tot nu toe niks ontdekt dat ik niet prettig vind, behalve dat qua scherm (resolutie en helderheid) en smartwatch features Garmin in mijn ogen wat mager is. Maar dat is logisch omdat de focus op sporten ligt. Na een 230, Vivoactive 3 en Fenix 5 te hebben gehad kan ik wel stellen dat ik de 245 de meest fijne van dit stel vind. Ze zijn allemaal vrijwel even goed, maar deze heeft geen bugs so far.

De Fenix had een matige GPS, dat is echt niet prettig, en dat schijnt bij Polar ook te spelen. Persoonlijk zou ik die gok niet nemen. Uit jouw lijstje zou ik voor de 245 gaan gezien de prijs, tenzij je een barometrische hoogtemeter wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door Aghanim op 01-08-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Aghanim schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:16:
@Dirk0s ik heb de 245 sinds launch en ben er super tevreden over. Tot nu toe niks ontdekt dat ik niet prettig vind, behalve dat qua scherm (resolutie en helderheid) en smartwatch features Garmin in mijn ogen wat mager is. Maar dat is logisch omdat de focus op sporten ligt. Na een 230, Vivoactive 3 en Fenix 5 te hebben gehad kan ik wel stellen dat ik de 245 de meest fijne van dit stel vind. Ze zijn allemaal vrijwel even goed, maar deze heeft geen bugs so far.

De Fenix had een matige GPS, dat is echt niet prettig, en dat schijnt bij Polar ook te spelen. Persoonlijk zou ik die gok niet nemen. Uit jouw lijstje zou ik voor de 245 gaan gezien de prijs, tenzij je een barometrische hoogtemeter wilt.
Wat voor voordelen heeft een barometrische hoogtemeter? Gezien de GPS problemen die ik hier lees over Vantage is mijn interesse wel wat afgezwakt.

Eens wat youtube filmpjes bekijken over de 245, denk wel dat het met muziek wordt dan. Prijs verschil van 30 euro (via de Duitse prijsvergelijker) vind ik het die 30 wel waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:52:
Ben overgestapt op fanatieker hardlopen dan ik voorheen deed en wordt het voor mij dus ook tijd om een stapje hoger te gaan dan mijn oudere forerunner 225.

Heb zelf natuurlijk ook al gekeken en de nodige horloges voorbij zien komen.

Forerunner 245Music
Forerunner 645Music
Polar Vantage V

Garmin is me tot op heden goed bevallen, de muziek hoeft er van mij niet perse op te zitten omdat ik toch altijd mijn telefoon meeneem voor noodgevallen.

Daarom lijkt me de Vantage V een goede keuze ook gezien de functies die erin zitten.
Mensen die het horloge hier al langere tijd in gebruik hebben en ook minpunten zijn tegen gekomen?
Ik gebruik de FR645M al meer dan een jaar en ben erg tevreden. Van mij hoefde muziek eigenlijk ook niet, maar ben achteraf blij dat ik de muziek versie gekozen heb. De niet-muziek versie heeft namelijk een aantal maanden achter gelegen qua firmware versie. En voor die paar tientjes extra... waar gaat het over als je het horloge minimaal zo’n 2-3 jaar gebruikt. Verder vind ik de barometrische hoogtesensor toch wel fijn. Hij zal misschien niet altijd de correcte hoogte aangeven, maar wel het hoogteprofiel van je activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
PatrickC schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik de FR645M al meer dan een jaar en ben erg tevreden. Van mij hoefde muziek eigenlijk ook niet, maar ben achteraf blij dat ik de muziek versie gekozen heb. De niet-muziek versie heeft namelijk een aantal maanden achter gelegen qua firmware versie. En voor die paar tientjes extra... waar gaat het over als je het horloge minimaal zo’n 2-3 jaar gebruikt. Verder vind ik de barometrische hoogtesensor toch wel fijn. Hij zal misschien niet altijd de correcte hoogte aangeven, maar wel het hoogteprofiel van je activiteit.
Moet wel zeggen dat ik de Chrome rand niet zo mooi vind bij de 645 tegenover de mat zwarte rand bij de 245. Dus qua looks vind ik de 245 mooier

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dirk0s schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:54:
[...]

Moet wel zeggen dat ik de Chrome rand niet zo mooi vind bij de 645 tegenover de mat zwarte rand bij de 245. Dus qua looks vind ik de 245 mooier
De 645 is er ook in leisteengrijs. >:) Maar ik vind die chrome rand juist mooier omdat het het horloge meer ‘casual’ maakt ipv ‘sport’ qua uiterlijk. Ik zag trouwens dat Garmin de prijs van de 645M heeft verlaagd waardoor deze nog maar €50 duurder is dan een 245M.

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 01-08-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:51
Lees nu een tijdje mee, ben me aan het oriënteren op wellicht een casual sport horloge.

Sport in het "normale" seizoen niet veel waar ik een horloge voor nodig heb (hockey en kickboxen), maar de laatste tijd weer actief met mountainbike en in mindere mate aan het hardlopen.

Verder loop ik nu met enige regelmaat stand-by, en lijkt het me heel fijn om notificaties te krijgen op het horloge (tijdens het stand-by lopen de motor uitlaten is nu een beetje lastig, dan moet ik af en toe stoppen of er geen meldingen zijn terwijl dit zo te zien is op een horloge)

Met bovenstaande in het achterhoofd valt Polar volgens mij af (ivm met geen notificaties op het horloge zichtbaar), maar heeft garmin wel een aantal kandidaten.

-Garmin 235, goed verkrijgbaar (2de hands zelfs voor onder de 150 euro), maar wellicht wel wat ouder
- Garmin 245, volgens mij opvolger van 235, ben wel fan van een niet te groot horloge dus past prima hierbij.
-Garmin 645, volgens mij niet heel veel toegevoegde waarde voor mij tenopzichte van de 245.
-Suunto 5, duurder dan de garmin 245, vind hem iets mooier ogen maar verder niet echt veel toegevoegde waarde volgens mij.

Wellicht hebben jullie nog tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
PatrickC schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:01:
[...]

De 645 is er ook in leisteengrijs. >:) Maar ik vind die chrome rand juist mooier omdat het het horloge meer ‘casual’ maakt ipv ‘sport’ qua uiterlijk. Ik zag trouwens dat Garmin de prijs van de 645M heeft verlaagd waardoor deze nog maar €50 duurder is dan een 245M.
Het gaat dus de 645 of de 245 worden, enigste waar ik nu nog over twijfel is de lactaat test die in de 645 zit en niet in de 245.

Iemand die kan zeggen of deze functie echt nuttig is?
Verder zegt mijn gevoel dat ik voor de 245 moet gaan ook gezien dat de 645 alweer een jaartje ouder is.

Weet iemand nog een mooie site met korting voor de 245? Had er 1 gevonden waar ze hem voor 297 verkopen, versturen ze niet naar NL |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Dirk0s op 03-08-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:08
had je al bij clevertraining UK gekeken ? met de 10% kortingscode van de site van dcrainmaker kom je dan aardig in de buurt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dirk0s schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Het gaat dus de 645 of de 245 worden, enigste waar ik nu nog over twijfel is de lactaat test die in de 645 zit en niet in de 245.

Verder zegt mijn gevoel dat ik voor de 245 moet gaan ook gezien dat de 645 alweer een jaartje ouder is.

Weet iemand nog een mooie site met korting voor de 245? Had er 1 gevonden waar ze hem voor 297 verkopen, versturen ze niet naar NL |:(
€300 is ook in Nederland de normale verkoopprijs voor de 245. De 245M is €350.

Bij all4running is de 245 op voorraad.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuota
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-03 20:02
De 245 is Bij bol.com 285 zonder muziek.

Bij de ING rentepunten heb je de 645 met muziek en extra's voor 369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
kuota schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:06:
De 245 is Bij bol.com 285 zonder muziek.

Bij de ING rentepunten heb je de 645 met muziek en extra's voor 369
Ik heb geen ING, en denk dat ik voor de 245 ga.
Clevertraining met de 10% code is de goedkoopste. Morgen eens bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:21
Dirk0s schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ik heb zelf de 645 icm met de hrm run. Volgens mij met die band erbij werkt het pas.
De test zelf doe ik niet zo vaak. Maar als ik een zware training heb gehad update hij hem soms automatisch.
Ik zie het meer als een soort van progressie waarde. Maar dan wel een waarde waar ik meer aan heb dan die mysterieuze vo2max waarde :p
Dus als je van plan ben zonder band te gaan rennen word de keuze makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lactaat werkt (in elk geval op de Fenix) Ook met normale borstband. Ik vond het redelijk nuttig om in elk geval 1x te weten waar je drempel ligt. Bin mij bleek deze gedurende een jaar met 1-2 slagen te variëren. Dus 1x weten was voor mij voldoende.

Lukte overigens ook om het te bepalen op een andere manier dan met deze functie. Bijvoorbeeld door je gemiddelde hartslag te bepalen over 20min lang fors doorlopen/fietsen. Je bijij ook op 171 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Dirk0s wat mis je op de 225? Of mis je eigenlijk niets maar wil je graag een nieuwe gadget?

De 645 die een jaartje ouder is zegt niet zoveel in sporthorlogeland, 645/245 zijn in principe van dezelfde generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Pathogen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:06:
@Dirk0s wat mis je op de 225? Of mis je eigenlijk niets maar wil je graag een nieuwe gadget?

De 645 die een jaartje ouder is zegt niet zoveel in sporthorlogeland, 645/245 zijn in principe van dezelfde generatie.
Waarschijnlijk het eerste ;-)

En de 245 zou ik sneller omhouden buiten het hardlopen. De 225 gebruik ik puur alleen voor hardlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Aghanim @Martiveen Bijzonder dat een horloge die waarden kan meten, met of zonder hartslagband. Lactaat zal je toch echt bloed voor moeten prikken om daar wat over te kunnen zeggen en de VO2max zul je de lucht in en uit de longen moeten meten. Ik zou niet teveel waarde aan deze getallen hechten, gezien de meetmethode te wensen overlaat.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Ex Nunc schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:07:
@Aghanim @Martiveen Bijzonder dat een horloge die waarden kan meten, met of zonder hartslagband. Lactaat zal je toch echt bloed voor moeten prikken om daar wat over te kunnen zeggen en de VO2max zul je de lucht in en uit de longen moeten meten. Ik zou niet teveel waarde aan deze getallen hechten, gezien de meetmethode te wensen overlaat.
De horloges meten het niet, ze maken een schatting.

Daarom heet het ook V02 Max estimate. Dit is op basis van statistiek.

Zeker niet nauwkeurig. Maar de estimates zijn wel eens vergeleken met lab tests en ze zitten verrassend dicht bij:
A group of scientists at Southern Illinois University Edwardsville evaluated the wearable technology’s accuracy by conducting a laboratory VO2max test on male and female runners, then allowing participants to use the wearable technology to calculate VO2max in a 10 minute self guided run. They found that the Garmin Forerunner 230MAX and 235MAX measured VO2max within -0.3 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.02 for the 230MAX and -1.1 ± 4.0 ml/kg/min, p=0.026 for the 235MAX for female runners, and -1.1 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.149 for the 230MAX and -3.2 ± 4.2 ml/kg/min, p=0.002 for the 235MAX for male runners. There is a greater amount of variability in the male group; however, this could be due to miscalculations in HRmax and potential variations in levels of effort in participant during the 10 minute self guided run. Although there is greater variability within the male group, the devices still appear fairly accurate at predicting VO2max.[3]
Wearable conducted an evaluation of their own putting fitness watches to the test – assessing the accuracy of Garmin, Fitbit, and Jabra devices in measuring VO2max. They found that Garmin technology provided a VO2max estimation within 0.3 ml/kg/min of their study participant, which was the most accurate of all devices tested. The high degree of accuracy found in their study remains consistent with other larger scientific studies.[4]
https://sites.udel.edu/co...-garmins-vo2max-estimate/

[ Voor 51% gewijzigd door Requiem19 op 05-08-2019 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Iedereen kan er wat over zeggen, zo'n apparaat ook: "Lactaat komt een keer vrij" daar, nu heb ik er ook wat over gezegd. Of het klopt en in welke mate het nauwkeurig is, is weer een heel ander verhaal.
Ik denk dat het belangrijk is om in het achterhoofd te houden wat het doel is van zo'n test en in welke mate je enige slagen om de arm kan en mag nemen.

Dit zijn geen medische meet instrumenten en claimen dit ook niet te zijn. Ik denk dat daarmee de basis is gezet. Een professionele test uit laten voeren kost tijd en geld, iets dat de gemiddelde amateur sporter niet over heeft voor het beoefenen van zijn of haar hobby. Ik laat hier de beroeps even buiten beschouwing.

Nu komt er toestel beschikbaar voor een schappelijke prijs, dat op een makkelijke non-invasieve manier een meting kan uitvoeren, en dit allemaal zonder extra kosten na eenmalige aanschaf, en zonder dat er een derde partij bij komt die alles moet gaan analyseren. Lijkt mij een win-win situatie. Gezien de meting steeds op dezelfde manier uitgevoerd wordt kan je in ieder geval uit gaan dat het verloop een redelijke indicatie is van je vooruitgang of achteruitgang. En tja dat het er iets naast zal zitten... dat neem ik dan voor lief. Het moge duidelijk zijn dat het een extrapolatie is van metingen en die worden omgezet naar lactaat / vo2 max, het is beter dan er niks over te weten maar of het heel veel toevoegd ... ymmv.

Maar goed ik hecht sowieso aan die extra's weinig waarde, voor mij gaat het om afgelegde afstand en eigenlijk nauwelijks meer, dus voel je vrij om er een andere mening naast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Laatst online: 30-07 16:15
Ik ben op dit moment aan het orienteren wat er allemaal op de markt is, ik ben erg gecharmeerd van de Samsung Galaxy Watch qua looks. Voordeel is dat ik een dergelijk horloge ook om kan naar mijn werk.

Echter lees ik in dit topic niets terug over deze smartwatch. Komt dit doordat het totaal niet vergelijkbaar is met een Garmin? Tegenwoordig zit er ook GPS functionaliteit in.

Ik wil het hardlopen / wandelen op gaan pakken, en ik heb nu nog een oude Samsung Gear (die ik amper nog draag) en geen GPS heeft.

Nog tips waar ik nog meer naar kan kijken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-08 20:15
Protax schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:23:
Ik ben op dit moment aan het orienteren wat er allemaal op de markt is, ik ben erg gecharmeerd van de Samsung Galaxy Watch qua looks. Voordeel is dat ik een dergelijk horloge ook om kan naar mijn werk.

Echter lees ik in dit topic niets terug over deze smartwatch. Komt dit doordat het totaal niet vergelijkbaar is met een Garmin? Tegenwoordig zit er ook GPS functionaliteit in.

Ik wil het hardlopen / wandelen op gaan pakken, en ik heb nu nog een oude Samsung Gear (die ik amper nog draag) en geen GPS heeft.

Je zult inderdaad de Samsung Galaxy Watch niet erg vaak tegenkomen in dit topic, daar is een apart topic van namelijk : [Samsung Galaxy Watch] Ervaringen & Discussie

De Samsung Galaxy (net als de Apple Watch) zijn smartwatches met sportfunctionaliteit, de Garmin, Polars en Suntoo horloges zijn echte sporthorloge's met een zekere smart watch functionaliteit qua meldingen en/of betalen (Garmin Pay).

Hier zul je dus zelf eerst een keuze in moeten maken wat voor jou het belangrijkste is.
Ook zijn er tegenwoordig sporthorloges te verkrijgen die ook goed dagelijks te dragen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mwah, het is niet zozeer (meer) dat de Samsung in dit geval een compleet prutsapparaat is hoor - maar het is ook geen apparaat púúr op sport gericht.
Samsung maakt met dit apparaat primair een smartwatch, met als extra feature sports tracking. Garmin/Polar/Suunto bijvoorbeeld maken primair sporthorloges, met als extra feature een beetje smart notifications.

Het is wortels met peren vergelijken. Zit allebei wel aan een plant vast, maar aan het andere eind van het spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Protax schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:23:

Waar ligt je prioriteit? Over uiterlijk kan je kort zijn, dat is persoonlijk en advies van onze kant hoeft niet aan te sluiten bij jouw smaak. Het grote verschil met een smart watch is dat bij deze de nadruk ligt op "smart functionaliteit", een mooi scherm maar korte accu duur (scherm jaagt de batterij er snel door) en gps en sportfuncties zijn meer bijzaak. Een sport toestel heeft juist meer de nadruk liggen op sportfunctionaliteit en daar is het smart gedeelte weer meer bijzaak. Al geef ik toe dat het verschil minder zwart-wit is geworden en beide soorten een beetje naar elkaar toe aan het groeien zijn. De basis en daarmee de doelgroep is echter hetzelfde gebleven, dus beslis voor jezelf waar jij waarde aan hecht.

Mocht je helemaal into 'stijl' zijn en een kip met gouden eieren hebben kan je natuurlijk altijd nog naar de garmin marq serie kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat bandje van de Captain Marq vind ik wel echt prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Pathogen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:39:
Dat bandje van de Captain Marq vind ik wel echt prachtig!
€199,99 toch wel heftig voor een stukje nylon, of is dat een ander bandje?

[ Voor 11% gewijzigd door rockhopper op 05-08-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

€199,99 toch wel heftig voor een stukje nylon, of is dat een ander bandje?
Het is belachelijk - de hele Marq serie is belachelijk - maar wel prachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Die beschrijving ook: gemaakt door ambachtslieden in Zuid Frankrijk....
De verfijnde jacquard geweven band is gemaakt door ambachtslieden in het zuiden van Frankrijk.
Je gaat mij niet wijsmaken dat dit niet gewoon ergens van een lopende band afloopt, eerder in Azië dan Europa, maar ja het is maar net wat iemand er voor over heeft.
Doet me denken aan die serie die volgende week begint op viceland expensivest

[ Voor 74% gewijzigd door rockhopper op 05-08-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Laatst online: 30-07 16:15
rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Waar ligt je prioriteit? Over uiterlijk kan je kort zijn, dat is persoonlijk en advies van onze kant hoeft niet aan te sluiten bij jouw smaak. Het grote verschil met een smart watch is dat bij deze de nadruk ligt op "smart functionaliteit", een mooi scherm maar korte accu duur (scherm jaagt de batterij er snel door) en gps en sportfuncties zijn meer bijzaak. Een sport toestel heeft juist meer de nadruk liggen op sportfunctionaliteit en daar is het smart gedeelte weer meer bijzaak. Al geef ik toe dat het verschil minder zwart-wit is geworden en beide soorten een beetje naar elkaar toe aan het groeien zijn. De basis en daarmee de doelgroep is echter hetzelfde gebleven, dus beslis voor jezelf waar jij waarde aan hecht.

Mocht je helemaal into 'stijl' zijn en een kip met gouden eieren hebben kan je natuurlijk altijd nog naar de garmin marq serie kijken ;)
Ik ben op zoek naar een goede tussenweg, dus smart functionaliteit maar ook GPS en hartslagmeter en muziek (wil mijn telefoon niet meer meenemen). Als jullie een Garmin mogen noemen die daar bijpast welke zouden jullie dan adviseren? Ik heb helaas geen kip die gouden eieren legt, dus die Marq past niet in mijn budget ;-)

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/612476

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Vivoactive - maar die heeft volgens mij geen muziek.

Aangezien je net begint is een Galaxy denk ik prima. Als je serieuzer wordt kan je alsnog gaan voor een Garmin.

[ Voor 87% gewijzigd door Requiem19 op 05-08-2019 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:05:
Vivoactive - maar die heeft volgens mij geen muziek.
De Vivoactive 3 music natuurlijk wel :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je het bij lopen en wandelen houdt is bij Garmin de 45, 245 en Vivoactive 3 wel zo'n beetje waar je naar wil kijken. De 645 is een trapje meer maar ook zeker een trapje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-08 20:15
Als het om de combinatie casual en sportief gaat idd de Vivactive 3 Music of de Forerunner 645 Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Iedereen kan er wat over zeggen, zo'n apparaat ook: "Lactaat komt een keer vrij" daar, nu heb ik er ook wat over gezegd. Of het klopt en in welke mate het nauwkeurig is, is weer een heel ander verhaal.
Ik denk dat het belangrijk is om in het achterhoofd te houden wat het doel is van zo'n test en in welke mate je enige slagen om de arm kan en mag nemen.

Dit zijn geen medische meet instrumenten en claimen dit ook niet te zijn. Ik denk dat daarmee de basis is gezet. Een professionele test uit laten voeren kost tijd en geld, iets dat de gemiddelde amateur sporter niet over heeft voor het beoefenen van zijn of haar hobby. Ik laat hier de beroeps even buiten beschouwing.

Nu komt er toestel beschikbaar voor een schappelijke prijs, dat op een makkelijke non-invasieve manier een meting kan uitvoeren, en dit allemaal zonder extra kosten na eenmalige aanschaf, en zonder dat er een derde partij bij komt die alles moet gaan analyseren. Lijkt mij een win-win situatie. Gezien de meting steeds op dezelfde manier uitgevoerd wordt kan je in ieder geval uit gaan dat het verloop een redelijke indicatie is van je vooruitgang of achteruitgang. En tja dat het er iets naast zal zitten... dat neem ik dan voor lief. Het moge duidelijk zijn dat het een extrapolatie is van metingen en die worden omgezet naar lactaat / vo2 max, het is beter dan er niks over te weten maar of het heel veel toevoegd ... ymmv.

Maar goed ik hecht sowieso aan die extra's weinig waarde, voor mij gaat het om afgelegde afstand en eigenlijk nauwelijks meer, dus voel je vrij om er een andere mening naast te leggen.
toon volledige bericht
Leuk dat je er ook wat over gezegd hebt! :) Van mijn kant was het ook alleen maar een kanttekening bij de waarde van de metingen. Ook hier geld, als je er weinig voor over hebt om de resultaten te krijgen, je er rekening mee moet houden dat de waarden een grove schatting zijn, zonder de echte data.

@Requiem19 Dat is vast omdat ze een schatting doen op basis van je leeftijd, geslacht, etc en daar bij het 'gemiddelde' gaan zitten van echte metingen. Niet zo gek dat je meting dan ongeveer klopt, want het gros zal daar in de buurt zitten. Qua data voor jou individueel dus weinig zeggend, lijkt mij.
Als leuke N=1, voor mij kloppen de waarden bijvoorbeeld ruim niet op basis van een sportmedisch onderzoek.

Zelf heb ik de Vivoactive 3 Music recent gekocht en die heeft meer nadruk op smartwatch dan sport, als je mij vraagt. Sport zit er wel een beetje in, maar dan vooral breed in sporten en niet de diepte in qua analyse.Vooral de GPS laat wel wat te wensen over voor mijn wandelingen. De lijn vliegt overal heen, volgende keer zal ik het op 1 seconde meting eens bekijken of dat beter werkt. Iets wat ik niet zie bij de fietsspecifieke modellen, waar je bijna onderscheid kan maken of je op de weg of het fietspad er 2 meter naast zat.

Ik was al bekend met Garmin en heb voor de fiets ook al een Garmin, dus GC staat al op de telefoon en dan heb ik 1 mooi overzicht in de app. De afweging zat er ook in dat ik Garmin Pay wel zag zitten als gebruiksgemak tijdens een pauze op de fiets en ik mijn telefoon dan niet hoef op de duikelen uit mijn achterzakje. Muziek erop heb ik al wel geprobeerd, maar was zeker niet een hoofdreden voor dit model. Ik vind de VA3 gewoon minder mooi, met die brede rand er omheen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
@Ex Nunc

Bedoel je dat Garmin volgens jou gewoon zegt ‘jij bent x jaar, dus x vo2max?’

Het is wel een stuk ingewikkelder:
The following calculation steps are used for VO2max estimation:
1) The personal background info (at least age) is logged
2) The person starts to exercise with a device that measures
heart rate and speed
3) The collected data is segmented to different heart rate
ranges and the reliability of different data segments is
calculated
4) The most reliable data segments are used for estimating the
person's aerobic fitness level (VO2max) by utilizing either linear or nonlinear dependency between the person's heart rate and speed data.
Er zit een heel data model achter van een gespecialiseerd bedrijf (Firstbeat), dat hun IP verkoopt aan o.a. Garmin.

Dit is het white paper inzake de VO2 estimate waar bovenstaande quote uitkomt: https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf

Het is dus een schatting op basis van meerdere factoren. Bij fietsen is het trouwens nog preciezer omdat je daar de power output kan meten.

Is het EXACT, nee. Helpt het je met trainen? Jazeker! Want als je progressie boekt ga je dit zien in je VO2 max estimate.

Lees jezelf eens in zou ik zeggen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Ga toch maar eens een factory reset van mijn 245m doen. Had vandaag namelijk weer te maken met een verdwijnende 200m.

Vanavond was ik een intervaltraining aan het doen en tijdens het uitlopen was na 9km mijn gemiddelde 6:09/km.

Het is dan nog iets meer dan 1km naar huis dus besloot ik wat te versnellen. Versneld naar ongeveer 5:30/km. Wat denk je dat mijn gemiddelde was na 9.7km? 6:14/km! 8)7

Toen ik voor mijn deur stond gaf mijn horloge 10.15km en 6:13/km aan. Ik kies voor sla op. Hé presto: 10.35km en 6:05/km. :?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@m-vw Die 10.35 km, is dat op het toestel, of strava of weer ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:01:
@m-vw Die 10.35 km, is dat op het toestel, of strava of weer ergens anders?
Toestel, Connect en Strava.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Apart, ik weet dat Strava de data herberekend waardoor afstanden afwijken. Ik verdenk dat Connect dat ook doet, al durf ik dat niet met dezelfde zekerheid te zeggen als dat ik dat van Strava weet. In het toestel zou eigenlijk de ruwe data moeten zitten, die zou niet mogen veranderen na opslaan.
Wat er natuurlijk wel gebeurt kan zijn is dat je even stil hebt gestaan met matige ontvangst op het einde. Zeg maar de tijd tussen stoppen met fietsen en het moment waarop je opslaat, dit kan bij mij enkele minuten zijn waarop de fiets lekker binnen staat terwijl ik eerst m'n spullen (helm, schoenen en dergelijke) uitdoe [ja ik fiets vooral]. Als de gps dan nog opneemt kan er zomaar een paar meter bijgeteld worden. Al zou de auto-pauze dit moeten tegengaan.
Al bedenk ik dat je dat met hardlopen waarschijnlijk niet doet... toch zou het een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:12:
Apart, ik weet dat Strava de data herberekend waardoor afstanden afwijken. Ik verdenk dat Connect dat ook doet, al durf ik dat niet met dezelfde zekerheid te zeggen als dat ik dat van Strava weet. In het toestel zou eigenlijk de ruwe data moeten zitten, die zou niet mogen veranderen na opslaan.
Wat er natuurlijk wel gebeurt kan zijn is dat je even stil hebt gestaan met matige ontvangst op het einde. Zeg maar de tijd tussen stoppen met fietsen en het moment waarop je opslaat, dit kan bij mij enkele minuten zijn waarop de fiets lekker binnen staat terwijl ik eerst m'n spullen (helm, schoenen en dergelijke) uitdoe [ja ik fiets vooral]. Als de gps dan nog opneemt kan er zomaar een paar meter bijgeteld worden. Al zou de auto-pauze dit moeten tegengaan.
Al bedenk ik dat je dat met hardlopen waarschijnlijk niet doet... toch zou het een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Helaas is dit gewoon echt een vreemd verschijnsel dat ik nu al meerdere keren gezien heb tijdens het lopen.

Andere optie zou een bug in de workout kunnen zijn, maar de reset is gedaan en ik begin gewoon opnieuw. Als het nu weer terug komt dan ga ik contact opnemen met Garmin.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Mede-Tweakers :)

Ik heb een Android Wear horloge gehad. Eerste generatie. Nu van me werk een Polar A370.
Eigenlijk wil ik de volgende hier tussen in hebben.

Ik hoef geen spelletjes er op te spelen, maar een beetje smart mag het wel zijn.
Als Google Assistent erop draait zou wel top zijn (i.v.m. smarthome producten)
Betalen is leuk, maar geen pre.
Wat dus wel belangrijk is dat het sport gedeelte wel gewoon goed is. De HR meter moet voldoende/goed ze werk doen en ik moet ermee kunnen zwemmen. Ook moet er GPS op zitten.

Het liefst een rond toestel die er nog een beetje elegant uitziet. Ik heb namelijk niet al te grote polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Laatst online: 12:13
@Dubrillion
Jij vraagt eigenlijk de 'best of both worlds', echter is die er nog niet helemaal. Zoals @rockhopper al zei; waar ligt je prioriteit?

Je zegt dat je het sport gedeelte goed is; wil je data gebruiken of alleen de activiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:21:
Mwah, het is niet zozeer (meer) dat de Samsung in dit geval een compleet prutsapparaat is hoor - maar het is ook geen apparaat púúr op sport gericht.
Samsung maakt met dit apparaat primair een smartwatch, met als extra feature sports tracking. Garmin/Polar/Suunto bijvoorbeeld maken primair sporthorloges, met als extra feature een beetje smart notifications.
Mijn persoonlijke ervaring (Galaxy Watch Active vorige week retour gestuurd en afgelopen jaar een Galaxy Watch 2 weken kunnen gebruiken) is dat de hartslagmeting weliswaar niet onnauwkeurig is, maar wel stevig afwijkt van andere devices. Fluctuaties in hartslag door tempo wisselingen gaan best prima en over een lange run genomen is de gemiddelde hartslag ook niet veel slagen afwijkend tegenover andere devices. Dat is wel in lijn met de review van DC Rainmaker.

De Galaxy Watch en Watch Active waren echter wel de enige 2 devices die mijn rust hartslag op 38 en 39 bepaalden, terwijl mijn FR230 - Fenix 5 - FR245 en Fitbit Versa in de 45-49 range zitten/zaten. Ook met borstband en 20min relaxt op bed liggen kwam ik niet onder de 46.

Hoe erg het is dat de GW afwijkt weet ik niet, maar ik hecht wel waarde aan betrouwbare data. Dit gaf mij het gevoel dat ik ook ging twijfelen over de nauwkeurigheid van de andere sensoren in de GW en daarom heb ik hem terug gestuurd. Als smartwatch is het wel een top horloge overigens.
Ik ben het zeker niet oneens met je, maar ik moet zeggen dat voor mijn gevoel de lactaatdrempel meting van mijn Fenix 5 aardig in de buurt komt. Dit jaar ga ik een sportmeting doen dus dan kan ik beter vergelijken maar mijn gevoel nu is dat het tot een aantal slagen nauwkeurig wel klopt. Het geeft een indicatie en dat is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
YoGi_Berra schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:56:
@Dubrillion
Jij vraagt eigenlijk de 'best of both worlds', echter is die er nog niet helemaal. Zoals @rockhopper al zei; waar ligt je prioriteit?

Je zegt dat je het sport gedeelte goed is; wil je data gebruiken of alleen de activiteit?
Ja daar was ik dus al een beetje bang voor.
Het beste zou een Android Wear horloge, gebasseerd op iets meer sport zijn.

Ik heb het idee dat de Polar met HR metingen er te vaak naast zit. Als ik een circuittraining doet en het idee heb dat mijn hartslag lekker hoog zit, dan zit de Polar er de eerste 20 minuten ruim naast. Alsof ie nog op gang moet komen. En dan praten we over ''ik gok 165 a 170 en de Polar zegt: NOPE 120 is hoog genoeg''

Ik ben ook wel geinteresseerd in de Polar Ignite, want deze heeft een hele sloot meer aan HR sensors. Alleen mis ik dan alle smart functies, die ik er nu juist weer bij wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dubrillion schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Ik heb het idee dat de Polar met HR metingen er te vaak naast zit. Als ik een circuittraining doet en het idee heb dat mijn hartslag lekker hoog zit, dan zit de Polar er de eerste 20 minuten ruim naast. Alsof ie nog op gang moet komen. En dan praten we over ''ik gok 165 a 170 en de Polar zegt: NOPE 120 is hoog genoeg''

Ik ben ook wel geinteresseerd in de Polar Ignite, want deze heeft een hele sloot meer aan HR sensors. Alleen mis ik dan alle smart functies, die ik er nu juist weer bij wilt hebben
Zonder een merkvoorkeur uit te spreken is de algemene mening dat OHR metingen slechter (trager) omgaan met intervalachtige trainingen van metingen via een borstband.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dubrillion schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Je hebt echt een borstband nodig om pieken (interval) op te kunnen vangen. Dat doet geen enkele polsmeting goed is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Kan iemand mij vertellen of je met de Forerunner 245 als soort navigatie kunt gebruiken?
Voor als je bv op vakantie bent en de weg niet weet, dat hij je dus vanaf startpunt een ronde laat lopen en weer terug bij startpunt brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Laatst online: 12:13
@Dirk0s

De 245 heeft een back to start functie
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
YoGi_Berra schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:49:
@Dirk0s

De 245 heeft een back to start functie
Bron
Dat is dus meer als je de weg kwijt bent, niet dat ik in Spanje kan zeggen ik wil een route van 15 vanaf startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:57
Dirk0s schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:59:
Kan iemand mij vertellen of je met de Forerunner 245 als soort navigatie kunt gebruiken?
Voor als je bv op vakantie bent en de weg niet weet, dat hij je dus vanaf startpunt een ronde laat lopen en weer terug bij startpunt brengt?
Je kan courses inladen, dan krijg je een hele basic route navigatie. Er staan alleen geen straten op ofzo, maar werkt prima voor mij! Ook als je niks inlaadt krijg je je al afgelegde route te zien, die zou je dan ook weer terug kunnen lopen als je wilt. Geen excuus meer om te verdwalen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bartske schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Je kan courses inladen, dan krijg je een hele basic route navigatie. Er staan alleen geen straten op ofzo, maar werkt prima voor mij! Ook als je niks inlaadt krijg je je al afgelegde route te zien, die zou je dan ook weer terug kunnen lopen als je wilt. Geen excuus meer om te verdwalen dus ;)
Met inladen wil je zeggen dat je zelf eerst een route moet maken?
Pagina: 1 ... 118 ... 320 Laatste