Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anyway als je alleen mineraal glas hebt zou ik een screenprotector wel aanraden.
[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 25-06-2019 23:28 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor mij was dat de bij de 5+ serie de grotere accuduur bij het X model. Dat saffier zal me verder worst wezen, net zoals de O2 pulse oxi.
Oh ja nog een kleine aanvulling op mijn tussentijdse review update over de 5X+ Ik ben redelijk veel actief geweest op diverse plaatsen die redelijk heuvelachtig waren (veel op en neer, geen grote hoogtes) zodat ik goed de hoogte meter kon testen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het toestel waarschijnlijk een combi maakt van locatie tegen de ingebouwde hoogte van de kaart op die locatie, met andere woorden hij ijkt zichzelf bij aanvang ten opzichte van de data op de kaart. Verder leek hij redelijk strak de juiste hoogte weergeven. Paar keer gecontroleerd ten opzichte van de hoogte op de digitale OFM (fietskaart met hoogtelijnen) en daar zat meestal 0 tot maximaal 4 meter verschil tussen, vaker nul (geen afwijking) dan wel een afwijking.
Verder niet gekeken naar speciale instellingen nog en geen grotere hoogtes gedaan. Verder is de kans op afwijkingen groter naarmate de activiteit langer duurt en er een drukfront (hoge of lage druk) overtrekt, dat had ik een paar keer. Maar eigenlijk zoals het zich gedroeg tijdens mijn gebruik kon ik er met een kritische blik weinig op aanmerken.
Progressie? Geluk? Meer testen zijn nodig, en dat gaat pas weer als ik weer eens buiten Nederland actief ben, dus dat kan wel weer even duren
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is geen saffier hoor, daar betaal je extra voorRR46 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:57:
@Pathogen is toch Saffier glas? En toch nog krassen erin?
Ik heb bewust (nog?) geen beschermglas (of hoe noem je het?) erop geplakt, onder het motto van: saffier moet wel tegen een aardig stootje kunnen...?

Dat begrijp ik, maar de 'out of the box' setting werkt bij mij naar behoren. Ik zal eens kijken hoe die staat:Gonadan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 01:21:
@rockhopper hoe hij reageert op hoogteverschil is afhankelijk van je instellingen.
Tijdens activiteit continu aan. Beetje appels en peren dus, bij mijn F3 heb ik alleen bij start. Maar dan zit hij bij de start er ook tientallen tot honderden meters ernaast, terwijl de F5x + bij de start altijd goed zat, of hoogstens 1 of 2 meter ernaast (door vermoedelijk de inwendige kaart data).
Let wel vermoedelijk, want ik weet niet hoe Garmin 'uit zichzelf' kalibreert. Feit is dat mijn waardes bij de controles steeds klopten of minimale afwijkingen hadden en ik niet zelf manueel heb moeten bijstellen. Dat is voor mijn doeleinden prima.
Zou ik het bij alpinisme vertrouwen? Nee, niet zonder flink wat meer testen te doen. Maar voor mijn gevoel is het een flinke stap vooruit van de matigheid die de hoogte op de F3 was.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Daarnaast is het natuurlijk niet meer dan een leuke indicator, want je kunt hoogte simpelweg niet baseren op luchtdruk. De atmosferische druk is van vele factoren afhankelijk, hoogte is daar slechts één van.
In die zin vind ik het al best knap dat ze nog aardig in de buurt zitten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, je hebt ook F5+ zonder saffier, was even ervan uit gegaan dat je saffier had.Pathogen schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:56:
[...]
Dit is geen saffier hoor, daar betaal je extra voor
Enfin, misschien toch maar een protector op mijne doen als blijkt dat het saffier minder krasbestendig is dan dat het misschien lijkt...
Het openwater zwemmen is erg onnauwkeurig. Nu heb ik op de site van Suunto een aantal tips gelezen (even op laten warmen, arm goed/hoog uit het water) die ik ga toepassen. Een andere oplossing die ze aanraden is om het horloge in je badmuts te stoppen…
Verder lijkt het erop dat als je een activiteit op pauze zet, de calorieën wel doortellen. Ik fiets 4 keer per dag 5KM maar als ik het horloge op pauze laat staan tussen de activiteiten, kom ik uit op 5000 calorieën…
Laatste puntje zijn de HR zones voor het hardlopen. De standaard waardes lijken me niet juist. Maar een eenduidig antwoord op internet vind ik ook niet. Iemand een goede bron ?
[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 26-06-2019 14:25 ]
Waar haal je nou het idee vandaan dat saffier niet (minder?) krasbestendig is? Ik ben een beetje het overzicht kwijt in de discussie wie nou wel en wie niet saffier heeft...RR46 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:29:
[...]
Klopt, je hebt ook F5+ zonder saffier, was even ervan uit gegaan dat je saffier had.
Enfin, misschien toch maar een protector op mijne doen als blijkt dat het saffier minder krasbestendig is dan dat het misschien lijkt...
Ik kan in ieder geval niet iemand terugvinden in het topic die met saffier wel last heeft van krassen (al heb ik niet heel goed gezocht). Mijn nu nog nieuwe horloge heeft saffier en is tot op heden krasvrij zonder extra bescherming. Mijn pre F3 horloge die ik 10 jaar gedragen heb heeft ook saffier en is nog altijd krasvrij (qua glaswerk). Bescherming is nooit een slecht idee als je slecht tegen krasjes kan, maar voor mij blijven horloges gebruiksvoorwerpen, die mogen beschadigingen oplopen en ik verwacht ook slijtagesporen na verloop van gebruik.
Polar Ignite
Daar is ook het eea over gemeld op de FP: nieuws: Polar brengt Ignite fitnesshorloge met geïntegreerde gps op de marktkdbruin schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:47:
Kreeg zojuist mail van Polar met daarin een verwijzing naar een nieuw horloge dat zich meer op fitness richt dan op (hard)lopen hoewel dat ook gewoon ondersteund wordt. Nog niet vergeleken met de Polar Vantage M maar qua prijs is de 199,99 euro wel beter.
Polar Ignite
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik lees meestal eerst de berichten op het forum en pas daarna de website dus het was mij nog niet opgevallen.Bor schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:53:
Daar is ook het eea over gemeld op de FP: nieuws: Polar brengt Ignite fitnesshorloge met geïntegreerde gps op de markt
Met een touchscreen en maar 1 fysieke knop doet dit heel hard denken aan de Vivoactive 3. En dus zullen de knelpunten bij hardlopen hier misschien ook naar boven komen. Hoe ga je bv. intervals afkloppen? Wat bij regen? En zo te zien volharden ze in de boosheid: net zoals bij de Vantage M: geen audio alerts

Positief is wel dat de Vantage reeks de features uiteindelijk ook zal krijgen. Deze Ignite ziet er wel mooi uit als everyday wearable. Dat zou nog een gebruikersscenario kunnen zijn voor mij: voor het serieuzere loopwerk bij mijn V800 blijven, deze Ignite als alledaags horloge en alle data netjes laten samen"vloeien" in Polar Flow. Even laten bezinken allemaal.
It's just technology, not religion
Ik verbaas me er ook over. Al vind ik items over gadgets altijd wel interessant, dus mogen van mij wel vaker op de FP
Let wel dat DCR op een specifieke manier naar een toestel kijkt, niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als de beoogde doelgroep vanuit het standpunt van de fabrikant. Ik merk dat omdat ik zelf ook een andere prioriteitenlijst heb met wat ik zelf belangrijk vind ten opzichte waar DCR meer en minder aandacht aan besteed. Desalniettemin is zijn diepte review of zelfs slechts een first impression altijd interessante leesvoer, en hij merkt terecht bepaalde voor en nadelen op.
@Verwijderd wat bedoel je precies met 'volharden ze in de boosheid'?
Ik vind het weglaten van audio alerts ("biepjes") eigenlijk echt niet kunnen anno 2019. Elk simpel digitaal horloge had dit al in de jaren 80.rockhopper schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:58:
@Verwijderd wat bedoel je precies met 'volharden ze in de boosheid'?
Ik heb dit jaar de M430 getest die dat ook niet heeft. Als je zoiets jarenlang gewend bent geweest, wordt zo'n detail ineens storend. De "vibration alerts" vind ik gewoon niet krachtig genoeg: die merk ik niet op terwijl ik aan het lopen ben.
It's just technology, not religion
Om het heel eerlijk te zeggen hoor ik de geluiden en voel ik de trilling meestal sowieso niet als ik echt in de zone bezig ben op de fiets (horloge), niet met de Fenix 3 en ook niet met de F5 x+ maar dat zal eerder aan mij liggen en waar m'n concentratie is.
Volgens mij is de oplossing dan om alles met de F5 vast te leggen, of zijn er andere manieren. Hoe doen jullie dit?
Battle.net || Strava
Ik heb een FR645 en een Edge520, de fiets activiteiten krijg ik wel te zien op de FR645 maar ik denk niet dat andere dingen worden meegenomen.retlaw schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:57:
Tot nu toe enorm tevreden met mijn Fenix 5. Ik zit alleen met het volgende. Hardlopen registreer ik met de F5 en fietsen met een Edge 520. Nu heb ik TrueUp wel ingeschakelt, maar volgens mij wordt er met de trainingsstatus, trainingslast en herstel geen rekening gehouden met de fietsactiviteiten.
Volgens mij is de oplossing dan om alles met de F5 vast te leggen, of zijn er andere manieren. Hoe doen jullie dit?
Ten eerste krijg ik TrueUp al niet aan op de Edge520 in Garmin Connect, iedere keer als ik de pagina refresh staat dit weer uit. Of dit is een bug of de Edge520 kan het niet.
De trilfunctie van m'n F5+ is niet te missen. Is die van jou dan zo zacht of heb je het horloge gewoon niet strak genoeg om je arm zitten?chaola schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:03:
[...]
Ik vind het weglaten van audio alerts ("biepjes") eigenlijk echt niet kunnen anno 2019. Elk simpel digitaal horloge had dit al in de jaren 80.
Ik heb dit jaar de M430 getest die dat ook niet heeft. Als je zoiets jarenlang gewend bent geweest, wordt zo'n detail ineens storend. De "vibration alerts" vind ik gewoon niet krachtig genoeg: die merk ik niet op terwijl ik aan het lopen ben.
Zelf heb ik een voorkeur voor trillen, die piepjes vind ik meestal maar irritant.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat was mijn ervaring ook, ik had een goedkope forerunner met piepjes, toen overgestapt naar de duurdere VA3. Geen piepjes. Ik was stomverbaasd en ik mis inderdaad tijdens een activity vrijwel iedere alert. Bij de forerunner kon je ook meldingen via de app in je BT headsetje krijgen maar ook dat kan niet bij de VA3. Wellicht bij de andere devices weer wel?chaola schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:03:
[...]
Ik vind het weglaten van audio alerts ("biepjes") eigenlijk echt niet kunnen anno 2019. Elk simpel digitaal horloge had dit al in de jaren 80.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Even mijzelf quoten...m-vw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:40:
Vandaag iets vreemds meegemaakt met mijn FR245M.
Na zo'n 5,3km per ongeluk een nieuwe ronde begonnen. Gelijk werd mijn gemiddelde tempo 30 seconde trager weergegeven. En tot ik klaar was werd het niet echt beter.
Terugkijkend lijkt het erop dat er een nieuw gemiddelde berekend is voor 5km op basis van de tijd die verstreken was bij 5,3km.
Meer mensen dit meegemaakt?
In Connect staat alles nu overigens wel goed. Helaas met een ronde van 300m, maar dat is mijn eigen fout. Link
Gisteravond weer een soortgelijk geval. Bij het afronden van een ronde ineens 200m extra gelopen. Tempo direct meer dan 10 seconde sneller. In Connect staat alles zoals het hoort, maar ik blijf het vreemd vinden.
Iemand anders dit wel eens gehad?
Weet nog niet alle opties te vinden maar :
Als je gaat fietsen, start je dan de activiteit op de Fenix 5Plus of op je Wahoo Element bold ?
Ik heb van Wahoo ook de cadans en hartslagmeter dus ik prefereer dan de Wahoo of moet ik dingen anders koppelen wellicht ?
met de fitbit2 en de wahoo deed ik het op allebei en maakte Strava er 1 activiteit van.
[ Voor 18% gewijzigd door kevertje1977 op 27-06-2019 07:39 ]
Of bedoel je als je horloge op autolap staat en per km de tijd en afstand doorgeeft dat het horloge dan ipv 1km 1.2 km of na 3 rondjes naar een totale afstand van 3.2 km springt? Heb ik niet eerder gezien maar let daar niet super op eerlijk gezegd omdat ik de laps alleen bij interval belangrijk vind en die lijken dan wel te kloppen.
Interval training op basis van afstand. Daardoor weet ik de afstand.xray79 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:32:
@m-vw Ik heb geen F245 maar hoe weet je als je loopt dat je precies 1km hebt gelopen het is geen baan waar je op loopt aan je link te zien dus het zal altijd ongeveer 1 km zijn......hoe rond je af?
Of bedoel je als je horloge op autolap staat en per km de tijd en afstand doorgeeft dat het horloge dan ipv 1km 1.2 km of na 3 rondjes naar een totale afstand van 3.2 km springt? Heb ik niet eerder gezien maar let daar niet super op eerlijk gezegd omdat ik de laps alleen bij interval belangrijk vind en die lijken dan wel te kloppen.
En het was in dit geval zo dat bij het afsluiten van een stap de afstand 200m versprong.
Een wahoo bolt is een opname apparaat (fietscomputer) net zoals je Fenix 5 plus een opname apparaat is (sporthorloge). Er valt dus in essentie niet heel veel te koppelen tussen deze twee.kevertje1977 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:35:
Gisteren de Fenix 5Plus binnen gekregen.
Weet nog niet alle opties te vinden maar :
Als je gaat fietsen, start je dan de activiteit op de Fenix 5Plus of op je Wahoo Element bold ?
Ik heb van Wahoo ook de cadans en hartslagmeter dus ik prefereer dan de Wahoo of moet ik dingen anders koppelen wellicht ?
met de fitbit2 en de wahoo deed ik het op allebei en maakte Strava er 1 activiteit van.
De sensoren van wahoo (cadans en hartslagmeter) die je al hebt kan je ook koppelen aan je F5. Als het goed is kunnen deze zenden naar meerdere apparaten (al hangt dat misschien van de sensor zelf af).
Wat je dus kan doen is de activiteit op twee toestellen opnemen (wat ik doe) of één van de twee weglaat. Op de fiets kijk ik niet snel op m'n horloge, dus meestal zet ik daar wat andere data velden neer die je niet op de bolt kan zien, dus extra data velden buiten de 10 die de bolt geeft. De keuze is daarbij natuurlijk geheel aan jou welke velden dat worden en welke je belangrijk vind.
Bij navigeren heeft de bolt er nog maar 4, dan is een fenix sowieso handig om erbij te hebben.
Geen ervaring met de fitbit, maar volgens mij heeft deze geen gps voor eigen opname, en levert deze dus alleen extra data aan de wahoo (zie het als een extra sensor), vandaar dat het waarschijnlijk makkelijk te koppelen is geweest.
Vreemd verschijnsel. Het lijkt wel een beetje op het gedrag van mijn FR935 bij open water zwemmen. Daar zie je de afstandsmeter nog doorlopen nadat je een paar honderd meter gezwommen hebt. Dat is echter een wel vaker beschreven verschijnsel, onder andere door DC rainmakerm-vw schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:38:
[...]
Interval training op basis van afstand. Daardoor weet ik de afstand.
En het was in dit geval zo dat bij het afsluiten van een stap de afstand 200m versprong.
Met kleine toevoeging dat je de Edge bijvoorbeeld kan gebruiken als second screen voor je Fenix. Dat is dan specifiek interessant voor Triathlon dat alles te regelen is met druk op knop via Fenix maar dat de Edge ook je specifieke data toont incl bijv total time. Maar voordeel is minimaal tov simpelweg dubbele recording.rockhopper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:50:
[...]
Een wahoo bolt is een opname apparaat (fietscomputer) net zoals je Fenix 5 plus een opname apparaat is (sporthorloge). Er valt dus in essentie niet heel veel te koppelen tussen deze twee.
De sensoren van wahoo (cadans en hartslagmeter) die je al hebt kan je ook koppelen aan je F5. Als het goed is kunnen deze zenden naar meerdere apparaten (al hangt dat misschien van de sensor zelf af).
Wat je dus kan doen is de activiteit op twee toestellen opnemen (wat ik doe) of één van de twee weglaat. Op de fiets kijk ik niet snel op m'n horloge, dus meestal zet ik daar wat andere data velden neer die je niet op de bolt kan zien, dus extra data velden buiten de 10 die de bolt geeft. De keuze is daarbij natuurlijk geheel aan jou welke velden dat worden en welke je belangrijk vind.
Bij navigeren heeft de bolt er nog maar 4, dan is een fenix sowieso handig om erbij te hebben.
Geen ervaring met de fitbit, maar volgens mij heeft deze geen gps voor eigen opname, en levert deze dus alleen extra data aan de wahoo (zie het als een extra sensor), vandaar dat het waarschijnlijk makkelijk te koppelen is geweest.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Beide hebben geen ondersteuning voor zwemmen.magic_nl schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:59:
Kan een forerunner 30 of 35 iets van een zwemactiviteit vastleggen?
https://buy.garmin.com/nl...130&compareProduct=552962
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ben gewoon wat winkels langs gegaan waar ik verschillende dingen moest kopen. Albert Heijn zelfscan (eerst rustig proberen zonder cassière
• 's ochtends bij het om doen van het horloge alvast m'n portemonnee ontsloten, want ik wist dat ik hem ging gebruiken.
• in de winkel als de cassière aan het afronden is vast het menu oproepen.
• zodra de pin geactiveerd wordt klik op de portemonnee en gaan
Het is echt retemakkelijk, nooit een code en niets in je handen. Sneller is het overigens (nog) niet, want sommige cassières vinden het rete interessant en dan moet je het dus uitleggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Aangezien hij aangeeft dat hij de combi wahoo bolt en fenix 5 plus heeft, leek me dit niets toevoegen voor de vraagsteller.Jpjedi schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:40:
[...]
Met kleine toevoeging dat je de Edge bijvoorbeeld kan gebruiken als second screen voor je Fenix. Dat is dan specifiek interessant voor Triathlon dat alles te regelen is met druk op knop via Fenix maar dat de Edge ook je specifieke data toont incl bijv total time. Maar voordeel is minimaal tov simpelweg dubbele recording.
Ik heb het artikel gelezen bij dcr en het is dus niet specifiek voor de Edge maar kan in principe door iedereen geïmplementeerd worden. Al gaat dat natuurlijk niet snel bij de concurrentie gebeuren wat ergens wel jammer is. En momenteel is het eigenlijk alleen functioneel in de edge toepasbaar. Ik doe geen triathlon, dus voor mij geen meerwaarde maar het was wel geinig om even door te lezen.
Dat contactloos niet goed werkt heb ik eigenlijk nog niet echt mee gemaakt, maar ik vind het inderdaad nu al beter werken. Met name dat je gewoon geen PIN hoeft in te voeren vind ik heel er prettig.PatrickC schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:36:
@Gonadan Ik vind het zelf beter werken dan contactloos betalen met een pinpas. Daar kreeg ik regelmatig nog een ongeldige pas melding en met Garmin Pay werkt het altijd feilloos. Het enige lastige is soms dat ze de pinautomaten zo ongelukkig hebben geplaatst, dat het lastig is je horloge dichtbij de lezer te houden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik voorzie een nieuwe manier om eenvoudig met vrouwen contact te leggenGonadan schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:29:
sommige cassières vinden het rete interessant en dan moet je het dus uitleggen.
Veel cassières die ik tegen kom zouden m'n dochter kunnen zijn, deze was goed geconserveerd maar naar schatting toch ruim over de helft van haar levensverwachting. Maar leef je uit.Aghanim schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:35:
Ik voorzie een nieuwe manier om eenvoudig met vrouwen contact te leggen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom ook kleine toevoeging om het in perspectief te zetten qua functionaliteit.rockhopper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:44:
[...]
Aangezien hij aangeeft dat hij de combi wahoo bolt en fenix 5 plus heeft, leek me dit niets toevoegen voor de vraagsteller.
Ik heb het artikel gelezen bij dcr en het is dus niet specifiek voor de Edge maar kan in principe door iedereen geïmplementeerd worden. Al gaat dat natuurlijk niet snel bij de concurrentie gebeuren wat ergens wel jammer is. En momenteel is het eigenlijk alleen functioneel in de edge toepasbaar. Ik doe geen triathlon, dus voor mij geen meerwaarde maar het was wel geinig om even door te lezen.
Idd, 100% herkenbaar. Ik heb overigens het idee dat het draadloos - NFC? - gedeelte in de F5+ vele male krachtiger is dan een willekeurige pinpas, waardoor je en minder afstand hoeft te houden tov pinpas en er in mijn beleving ook sneller een verbinding wordt gemaakt, wat tot heden resulteert in een mega snelle transactie wat tot heden geen enkele error heeft opgeleverd.PatrickC schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:36:
@Gonadan Ik vind het zelf beter werken dan contactloos betalen met een pinpas. Daar kreeg ik regelmatig nog een ongeldige pas melding en met Garmin Pay werkt het altijd feilloos. Het enige lastige is soms dat ze de pinautomaten zo ongelukkig hebben geplaatst, dat het lastig is je horloge dichtbij de lezer te houden.
Ik verwacht dat een pinpas gebruik maakt van ‘passive’ NFC, omdat de chip alleen gelezen wordt (NFC tag). Een horloge (of telefoon) maakt gebruik van ‘active’ NFC lijkt mij, omdat deze ook merkt dat de betaling gelukt is en dit kenbaar maakt (visueel en trillen).RR46 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:30:
[...]
Idd, 100% herkenbaar. Ik heb overigens het idee dat het draadloos - NFC? - gedeelte in de F5+ vele male krachtiger is dan een willekeurige pinpas, waardoor je en minder afstand hoeft te houden tov pinpas en er in mijn beleving ook sneller een verbinding wordt gemaakt, wat tot heden resulteert in een mega snelle transactie wat tot heden geen enkele error heeft opgeleverd.
Patrick zegt het al een beetje en ik ben geen NFC expert maar als ik mijn boerenverstand gebruik:RR46 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:30:
Idd, 100% herkenbaar. Ik heb overigens het idee dat het draadloos - NFC? - gedeelte in de F5+ vele male krachtiger is dan een willekeurige pinpas, waardoor je en minder afstand hoeft te houden tov pinpas en er in mijn beleving ook sneller een verbinding wordt gemaakt, wat tot heden resulteert in een mega snelle transactie wat tot heden geen enkele error heeft opgeleverd.
Een bankpas heeft inderdaad geen voeding waardoor de chip passief werkt. Het lezende apparaat zal dus een signaal moeten verzenden waar de chip op reageert en het moet krachtig genoeg zijn om ook weer bij de lezer te belanden. Dus heen en terug.
Bij een horloge heeft de chip voeding dus zal hij zelf ook een signaal kunnen zenden waardoor die zorgt voor de 'weg terug'. Heel kort door de bocht kom je met methode 1 dus maar half zo ver.
Als Garmin dan ook nog eens zorgt dat zijn horloges lekker hard signaal brullen dan kan je best wel wat afstand overbruggen.
Dat merk je ook wel want je kunt rustig met een vest aan je arm een beetje in de buurt bungelen en het werkt al. Machtig mooi spul.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die term is dan weer wat minder bekend in België. Hier betalen we ‘met de kaart’.Gonadan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:38:
Daarom zeg ik altijd gewoon dat ik wil pinnen, dat snapt iedereen.
[...]
Patrick zegt het al een beetje en ik ben geen NFC expert maar als ik mijn boerenverstand gebruik:
Een bankpas heeft inderdaad geen voeding waardoor de chip passief werkt. Het lezende apparaat zal dus een signaal moeten verzenden waar de chip op reageert en het moet krachtig genoeg zijn om ook weer bij de lezer te belanden. Dus heen en terug.
Bij een horloge heeft de chip voeding dus zal hij zelf ook een signaal kunnen zenden waardoor die zorgt voor de 'weg terug'. Heel kort door de bocht kom je met methode 1 dus maar half zo ver.
Als Garmin dan ook nog eens zorgt dat zijn horloges lekker hard signaal brullen dan kan je best wel wat afstand overbruggen.
Dat merk je ook wel want je kunt rustig met een vest aan je arm een beetje in de buurt bungelen en het werkt al. Machtig mooi spul.
De term 'frank' had mij wel een hint moeten geven dat het over België ging.Jpjedi schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:01:
[...]
Die term is dan weer wat minder bekend in België. Hier betalen we ‘met de kaart’.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De taal staat ingesteld op Nederlands, als ik naar activiteiten ga is ook alles Nederlands (fietsen, zwemmen, etc.) ga ik echter naar de widgets of een ander menu is alles ineens Engels, iemand enig idee hoe ik alles weer Nederlands krijg?
Bij mij na update alles van NL naar Engels. Heb de moeite nog niet genomen om op NL te zetten.Toppertje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:43:
Iemand dit al gehad met de Fenix 5+ :
De taal staat ingesteld op Nederlands, als ik naar activiteiten ga is ook alles Nederlands (fietsen, zwemmen, etc.) ga ik echter naar de widgets of een ander menu is alles ineens Engels, iemand enig idee hoe ik alles weer Nederlands krijg?
Net m'n horloge ook even aan de pc gehangen om te kijken, en nogmaals geprobeerd om de taal op Nederlands te zetten, wat nu dus wel werkt.Jpjedi schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:47:
[...]
Bij mij na update alles van NL naar Engels. Heb de moeite nog niet genomen om op NL te zetten.
Heb ik ook eerder last van gehad op mijn Fenix 5. Bij mij (leek) het te komen nadat s'nachts een software update geïnstalleerd was. Na het opnieuw zetten van de juiste taal, werd deze weer overal doorgevoerd.Toppertje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:52:
[...]
Net m'n horloge ook even aan de pc gehangen om te kijken, en nogmaals geprobeerd om de taal op Nederlands te zetten, wat nu dus wel werkt.Opgelost alweer.
GPX opsnorren in je iphone en dan kiezen voor 'openen in Garmin Connect'.acidd91 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:21:
Ik loop zaterdag een trail, waar een mooie gpx van beschikbaar is. Nu probeer ik deze via Komoot op mijn Fenix 5 te zetten, maar Komoot maakt er een heel ander rondje van omdat ie niet elk geitenpaadje herkent. Iemand een andere optie om het op de Fenix te zetten?
Super! Goeie tip, werkte directRequiem19 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:31:
[...]
GPX opsnorren in je iphone en dan kiezen voor 'openen in Garmin Connect'.
...Aghanim schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:35:
[...]
Ik voorzie een nieuwe manier om eenvoudig met vrouwen contact te leggen
niemand die hem maakt?
"Contactloos contact leggen", dat klinkt wel als iets voor de echte mensenschuwe Tweaker
Gisteravond was ik totdat ik op 'sla op' drukte 200m kwijt. Net als de vorige keer gebeurde dit tegen het eind van mijn training.
Wellicht toch eens contact opnemen met de klantenservice van Garmin, via het forum komt er geen reactie.
Huh, wat gebeurt er dan precies? Je krijgt die 200m er weer bij nadat er is opgeslagen?m-vw schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:49:
Hoewel ik erg tevreden ben met mijn FR245M heb ik nu al 3 meegemaakt dat tijdens een training iets niet goed gaat met de gelopen afstand en het tempo.
Gisteravond was ik totdat ik op 'sla op' drukte 200m kwijt. Net als de vorige keer gebeurde dit tegen het eind van mijn training.
Wellicht toch eens contact opnemen met de klantenservice van Garmin, via het forum komt er geen reactie.
Ja, dat is inderdaad wat er gebeurd. Ergens wordt er 200m te weinig geregistreerd en bij het opslaan wordt dat weer recht getrokken.MrAcid schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:14:
[...]
Huh, wat gebeurt er dan precies? Je krijgt die 200m er weer bij nadat er is opgeslagen?
De vorige keer had ik 200m te veel en de eerste keer dat er iets niet klopte werd na het handmatig afsluiten van een ronde na 5,3km het tempo berekend door de verstreken tijd te delen door 5km.
In alle gevallen is er in het uiteindelijke overzicht niets meer van te zien, maar tijdens het lopen vind ik het toch erg vervelend.
Ik weet niet in wat van gebied je loopt?
Omdat het nu twee keer gebeurd tijdens een intervaltraining heb ik goed zicht op de gelopen afstanden. Tot 8,2km klopt alles, daarna loopt het ergens fout.
Ik loop over een fietspad naast de provinciaalse weg, met af en toe wat dichte begroeiing. Maar daar zijn de gegevens gewoon zijn wat je zou verwachten. Vanaf 8,2km loop ik echt in de open polder.
Heb zelf het idee dat het iets te maken heeft met de segmenten, maar wat en hoe daar ben ik nog niet uit. Zeker omdat mijn horloge vorige week 200m te veel aangaf.
Helaas heeft op het Garmin forum ook niemand een idee.
[ Voor 4% gewijzigd door m-vw op 04-07-2019 07:13 ]
Hopelijk kan ik snel een oplossing regelen met Garmin support (maja, die waren vanmorgen nog niet open dus zometeen maar even bellen om mijn mail duidelijk te maken), heb namelijk geen back-up horloge meer dus nu maar even met Strava.
Mocht iemand nog iets weten dat wellicht kan helpen....
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
De laatste keer was het als volgt: Bijna thuis geeft mijn horloge 10,86km aan. Ik druk op stop en sla de ronde op. Samenvatting en alle verdere rapporten geven de afstand als 10,66km. De vorige keer was het net omgekeerd: 10,43km vs 10,63km.
Dat er meetfouten op kunnen treden door bomen etc. snap ik, maar deze dingen treden juist daar op waar nauwelijks bomen zijn.
Snap er echt geen pepernoot van.Zie wel op het forum dat er meer problemen zijn met laps/trainingen, dus dat draadje houd ik ook in de gaten.
[ Voor 2% gewijzigd door m-vw op 04-07-2019 09:52 . Reden: Iets te veel pepernoten.. ]
Net Garmin gebeld. Moet m opsturen en krijg een nieuwe... Gelukkig. Helaas kan dat tot 3 weken duren... Naja, chapeau voor de garmin support weer, want ze luisterden goed naar wat ik zei (van lader gehaald, laten liggen, 's morgens blauw driehoekje, resets werken niet). Nog een ander type reset geprobeerd met de meneer van de support, maar helaas. Dus nieuwe, deden ze niet moeilijk over.tlpeter schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:18:
Heel lang de aan/uit knop ingedrukt houden?
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan aan de stand van de satellieten liggenGonadan schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:41:
Het lijkt alsof m'n F5+ ineens veel sneller GPS oppakt. Nog maar een paar keer proberen om te zien of het echt zo is, maar ik vind het wel apart.

Bij IOS kan de Gamrin app niet op de achtergrond blijven draaien, bij Android vaak wel.
Deze zorgt er voor dat de locatie van de telefoon al bekend is en dus dan ook het horloge.
Dit proces zorgt er voor dat er een snellere fix is.
Het enige wat ik kan bedenkend is dat ik hem de laatste dagen erg actief heb gebruikt, ook met navigeren. Of zou het toch een update zijn?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Via rabo/abn amro komt het neer op 20 euro per jaar, an sich niet zo'n probleem maar ja... om nou puur hiervoor een rekening te openen bij ze. Bij ICS komt het neer op 36 euro per jaar geloof ik.
Meer een 'handig om te hebben en zou leuk zijn om eens te proberen/te kunnen gebruiken' dus nog aan het afwegen wat ik er voor over heb
Zit zelf bij ING en die lijken nog geen plannen te hebben helaas...
m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:51:
Weten mensen wellicht (naast het openen van een rekening bij ABN/Rabo of een creditcard van ICS) nog een andere workaround om met Garmin pay te betalen?
Rabo noemt hij, m0ridin zoekt een alternatief.
Voordeel van ING is dan wel dat je eventueel met Apple Pay kunt betalen...
[ Voor 19% gewijzigd door TR1969 op 05-07-2019 14:35 ]
Wel bij het opzetten een kleine uitdaging; ik meende dat het allemaal op basis van mastercard werkte, maar als ik het CC-nummer van m'n Rabobank mastercard invulde kreeg ik de melding dat die bank niet gesupport werd. Even zoeken wees uit dat ik gewoon m'n reguliere maestro kaart moest gebruiken.
Ik maak overigens ook veelvuldig gebruik van bunq. Snap niet dat zij niet ook gewoon Garmin Pay supporten als innovatieve bank. Juist van hen had ik ondersteuning verwacht, terwijl de rabo - die tot voor kort juist geenszins een innovatief karakter had - hiermee (mij) verrast.
Enige waar ik nog achteraan wil gaan is tot in hoeverre Garmin de data opslaat, analyseert en/of deelt/verkoopt met 3e partijen. Iemand die daar toevallig iets over weet?
[ Voor 20% gewijzigd door Freeaqingme op 05-07-2019 14:38 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dat heeft voor mij geen enkel voordeelTR1969 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:34:
[...]
[...]
Rabobank rekening afsluiten lijkt de enige echte en goedkoopste optie op het moment, gewoon als 'prepaid' rekening gebruiken. 100 euro op storten en daar garmin pay aan koppelen oid...
Ik las te snel, ik zag ABN/AmroTR1969 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:34:
[...]
[...]
Ik dacht dat dit een optie zou zijn maar ondanks de nieuwste software update heb ik deze optie nog niet gezien.
Iemand een idee of dit tot betere tracking leidt t.o.v. GPS + GLONASS?
Zeker!Thierry2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:05:
Heeft hier iemand de FR645 en reeds de mogelijkheid om galileo te selecteren?
Je moet hiervoor de GPS software update binnenhalen, maar dat kan alleen via Garmin Express.Ik dacht dat dit een optie zou zijn maar ondanks de nieuwste software update heb ik deze optie nog niet gezien.
Als je even terug zoekt zie je dat ik exact dat heb gedaan. Gewoon een Rabobank rekening geopend, daar saldo alert opgezet en gebruik het nu een beetje als prepaid rekening.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:52:
Rabobank rekening afsluiten lijkt de enige echte en goedkoopste optie op het moment, gewoon als 'prepaid' rekening gebruiken. 100 euro op storten en daar garmin pay aan koppelen oid...
Kost je €1,55 per maand en als het toch nog ergens een kinderziekte of vreselijk lek blijkt te hebben dan ben ik hooguit het saldo van die rekening kwijt.
De ING gaf duidelijk aan nog niets op de roadmap te hebben. Ze willen het wel maar het is nog niet concreet genoeg om er iets over te kunnen zeggen. Dan maar zo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat weet ik inderdaad ja, maar ik hoopte een (evt buitenlandse) manier te vinden zonder kosten of romslomp. Ah well, nu maar besluiten of ik er een rekening voor wil openenGonadan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:18:
[...]
Als je even terug zoekt zie je dat ik exact dat heb gedaan. Gewoon een Rabobank rekening geopend, daar saldo alert opgezet en gebruik het nu een beetje als prepaid rekening.
Kost je €1,55 per maand en als het toch nog ergens een kinderziekte of vreselijk lek blijkt te hebben dan ben ik hooguit het saldo van die rekening kwijt.
De ING gaf duidelijk aan nog niets op de roadmap te hebben. Ze willen het wel maar het is nog niet concreet genoeg om er iets over te kunnen zeggen. Dan maar zo.
Vergeet niet dat ABN naast de rekening kosten ook nog eens mobile device kosten a 0,50 per maand erbij rekent.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:51:
Weten mensen wellicht (naast het openen van een rekening bij ABN/Rabo of een creditcard van ICS) nog een andere workaround om met Garmin pay te betalen? Ik hoopte op een prepaid creditcard achtige combi als neteller/skrill oid...
Via rabo/abn amro komt het neer op 20 euro per jaar, an sich niet zo'n probleem maar ja... om nou puur hiervoor een rekening te openen bij ze. Bij ICS komt het neer op 36 euro per jaar geloof ik.
Meer een 'handig om te hebben en zou leuk zijn om eens te proberen/te kunnen gebruiken' dus nog aan het afwegen wat ik er voor over heb
Zit zelf bij ING en die lijken nog geen plannen te hebben helaas...
Ach, het voordeel is dat je zo'n rekening ook gewoon weer op kunt zeggen. Mocht je het weinig gebruiken dan zeg je het gewoon weer op, gebruik je het veel dan is het het waard en overbrug je misschien zo de tijd tot ING het alsnog gaat doen.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:23:
Dat weet ik inderdaad ja, maar ik hoopte een (evt buitenlandse) manier te vinden zonder kosten of romslomp. Ah well, nu maar besluiten of ik er een rekening voor wil openen
Zelf had ik zoiets van dan koop ik een horloge van honderden euro's vanwege de immense gadgetfactor en dan is die anderhalve euro per maand mij te veel om hem daadwerkelijk te kunnen uitnutten.
[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 05-07-2019 17:05 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is de aard van het beestje bij een touch screen. Mijn Polar Vantage V doet hetzelfde onder de douch. Deze schakelt echter het touch screen uit Wanneer je een training start, als je echter geen fysieke knoppen hebt om mee te bedienen lijkt mij dat minder handig.nurdo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:52:
Wanneer ik de Polar Ignite gebruik tijdens zwemmen dan scrolt deze soms vanzelf tussen de verschillende schermen. Ook wanneer ik er een druppel op laat vallen dan registreert hij deze soms als een touch van een vinger. Iemand die gelijkaardige problemen ondervindt?
Ik heb zelf al jaren ING en vind het echt ongelooflijk stompzinnig dat ze wel Apple Pay ondersteunen en niet Garmin Pay. Dus uiteindelijk toch maar een rekeningetje geopend bij de Rabo. Enkel om wat jij zegt: met je horloge kunnen betalen tijdens het hardlopen. Paar keer uitgeprobeerd: overal werkte het feilloos.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:52:
[...]
Dat heeft voor mij geen enkel voordeelHet gaat me puur om Garmin pay, zodat ik tijdens het hardlopen wat kan betalen (neem nooit mijn portemonnee of telefoon mee tegenwoordig) en/of gebruiksgemak.
Gisteren na het hardlopen gingen we wat eten. Geen portemonnees bij ons, wel twee mobieltjes met mobiele ING passen erop en mijn Garmin. Wilt u mobiel betalen - ja graag- dan pak ik ons pin-apparaat. Werkte dus niet

Hadden ze binnen bij de kassa niet een ander pinapparaat waar je wel contactloos mee kon betalen? Wellicht dat het alleen bij het mobiele pinapparaat nog niet werkte?Marjoko schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:08:
[...]
Ik heb zelf al jaren ING en vind het echt ongelooflijk stompzinnig dat ze wel Apple Pay ondersteunen en niet Garmin Pay. Dus uiteindelijk toch maar een rekeningetje geopend bij de Rabo. Enkel om wat jij zegt: met je horloge kunnen betalen tijdens het hardlopen. Paar keer uitgeprobeerd: overal werkte het feilloos.![]()
Gisteren na het hardlopen gingen we wat eten. Geen portemonnees bij ons, wel twee mobieltjes met mobiele ING passen erop en mijn Garmin. Wilt u mobiel betalen - ja graag- dan pak ik ons pin-apparaat. Werkte dus niet. Oud pin-apparaat pakte de Garmin niet, noch de ING mobiele passen. Uiteindelijk konden we per internetbankieren geld overboeken, lekker ouderwets.
De dame van de eettent meldde ook nog dat veel horeca gelegenheden niet beschikken over nieuwe pinapparaten en dus niet geschikt zijn om te betalen met wearables of mobiele passen. Voortaan neem ik dus toch nog wat papiergeld mee.
Jammer. Maar wel blij dat we niet hoefden af te wassen.
Nee, het was hun enige pin-apparaat.PatrickC schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:35:
[...]
Hadden ze binnen bij de kassa niet een ander pinapparaat waar je wel contactloos mee kon betalen? Wellicht dat het alleen bij het mobiele pinapparaat nog niet werkte?
Niet lang meer, dat gaat weg en moet je de mobiele app gebruiken.vhal schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:26:
Mijn vrouw is misschien nog iets erger, die gebruikt nog ING tan-codes per sms + internetbankieren.
Of ze gebruikt de ING scannertlpeter schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:35:
[...]
Niet lang meer, dat gaat weg en moet je de mobiele app gebruiken.
https://www.ing.nl/partic...kieren/scanner/index.html
Ik gebruik nog papieren lijst met tan codestlpeter schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:35:
[...]
Niet lang meer, dat gaat weg en moet je de mobiele app gebruiken.
Niks gehoord van overgang naar ander systeem, wel dat het gaat veranderen maar nog niks definitiefs. Net nog gecontroleerd op mijn ING.
[ Voor 86% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 17:00 ]