Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 105 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

@BroederM Sorry! >:) En ik begrijp ook je probleem... het prijsverschil is behoorlijk en als ik het zo lees heb je al die extra’s die de FR645M biedt niet echt nodig. En ik moet eerlijk zijn, ik had mijn FR645M ook nooit aangeschaft voor de reguliere prijs. Ik heb er maar €330 voor betaald en dan wordt het verschil met een VA3 Music ineens een heeeeel stuk kleiner. :) Ik heb destijds echter gewoon geluk gehad dat ik dit horloge kon kopen in een NL winkel met 25% korting.

Wellicht moet je even wachten tot de FR245 op de markt komt. Deze zal waarschijnlijk wat gunstiger geprijsd worden. Of wachten op een mooie aanbieding? Maar ik vrees dat je haast heb omdat je huidige horloge stuk is...

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-12 09:03
BroederM schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:58:
[...]
Iemand nog iets positiefs of negatiefs over de Vivoactive 3?
Ik heb mijn VA3 Music nu anderhalve maand, ben er zeer tevreden over. Hij is licht, draagt prettig, als je niet veel sport gaat de accu een dag of zes mee, als ik wel veel sport dan laad ik 'm na drie dagen weer op. Ik gebruik vooralsnog niet de spotify app, ik heb muziek gedownload op het horloge zelf en kan dus een rondje rennen met muziek op de bluetooth koptelefoon zonder dat ik mijn telefoon hoef mee te nemen. Rondje rennen met gps + muziek levert daarna leuke grafiekjes en een veelal redelijk kloppend kaartje van het gelopen rondje. Aantal gelopen trappen op een dag is behoorlijk bagger, ik had voorheen een fitbit die telde werkelijk iedere keer dat je een trap naar boven liep, dat doet de VA3 echt niet. Maar al met al toch erg tevreden. Ik heb zelf ook nagedacht over de FR645M, maar ik heb toch voor de VA3 gekozen omdat ik de extra functies van de FR645 waarschijnlijk toch niet zou gebruiken, en dan is de VA3M toch een stuk goedkoper. Ik ben tevreden met het touchscreen, ik vind dat prettig werken bij de smartwatch functies bijvoorbeeld als je vanaf de garmin een antwoord stuurt op een appje.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
PatrickC schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:59:
@BroederM Sorry! >:) En ik begrijp ook je probleem... het prijsverschil is behoorlijk en als ik het zo lees heb je al die extra’s die de FR645M biedt niet echt nodig. En ik moet eerlijk zijn, ik had mijn FR645M ook nooit aangeschaft voor de reguliere prijs. Ik heb er maar €330 voor betaald en dan wordt het verschil met een VA3 Music ineens een heeeeel stuk kleiner. :) Ik heb destijds echter gewoon geluk gehad dat ik dit horloge kon kopen in een NL winkel met 25% korting.

Wellicht moet je even wachten tot de FR245 op de markt komt. Deze zal waarschijnlijk wat gunstiger geprijsd worden. Of wachten op een mooie aanbieding? Maar ik vrees dat je haast heb omdat je huidige horloge stuk is...
En haast kost geld, maar los daarvan, wedden dattie voor de 645 gaat?

Alleen om geen spijt te hebben als hij later naar de VA3 die om z'n pols zit te kijken [/valse modus]
@Marjoko Dit kan ik bevestigen als het om Garmin in het algemeen gaat. Zaken als gelopen trappen tellen of slaap detectie... daarin is Garmin niet echt sterk (lees slecht). Mijn oude Fitbit Charge HR van meer dan 5 jaar terug was hier al veel beter in dan mijn huidige Garmin FR645M. Maar trappen en goede slaap detectie is wat mij betreft nice to have, maar een goede en betrouwbare werking tijdens sporten (in mijn geval hardlopen) is een must have en daar heeft de Garmin FR645M mij nog nooit in de steek gelaten (net als mijn vorige Garmin vivoactive HR trouwens).

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:59:
Zelfde verhaal hier, € 330 was simpelweg een heel mooie prijs voor de FR645M. Met een FR235 had ik ook uit de voeten gekund.

Maar als ik nu https://cdn-the5krunner-c...ploads/2019/03/Image1.png bekijk dan zijn er toch enkele features die ik nu zou missen. Zo heeft de FR235 geen training load, geen lactate threshold en geen anaerobic training effect. Dat zijn getallen waar ik toch graag naar kijk :p

March of the Eagles

aap schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Ik lees dat hier regelmatig en ik kan eigenlijk nauwelijks geloven dat mensen verschillende keren per week van bandje gaan wisselen. Of kun je die bandjes sneller wisselen dan met het standaard bandjessysteem met die telescopische staafjes (die bij altijd door de kamer vliegen omdat ik onhandig ben)?

Ik hen een Polar M430 die te lelijk is om "casual" te dragen, maar in plaats van bandje wissel ik gewoon van horloge en dat gaat in ieder geval heel makkelijk.
Quickfit systeem is dat, heerlijk! Letterlijk binnen 5 seconden zijn de bandjes gewisseld... wat mij betreft bijna een vereiste voor een evt nieuw horloge.
XWB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:30:
[...]

Zelfde verhaal hier, € 330 was simpelweg een heel mooie prijs voor de FR645M. Met een FR235 had ik ook uit de voeten gekund.

Maar als ik nu https://cdn-the5krunner-c...ploads/2019/03/Image1.png bekijk dan zijn er toch enkele features die ik nu zou missen. Zo heeft de FR235 geen training load, geen lactate threshold en geen anaerobic training effect. Dat zijn getallen waar ik toch graag naar kijk :p
Mee eens (ik ben ook zo’n data freak, heb nu zelfs nog een Dynamic Running Pod aangeschaft voor nog meer data), maar @BroederM vindt die opties wat minder belangrijk en dan is de opvolger van de FR235 misschien wel de beste optie. Maar het is nog niet duidelijk of en wanneer deze er komt, dus valt dan waarschijnlijk af.

• Mookie1979
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06-2023
Forerunner 245 misschien toch wel dichtbij:
https://the5krunner.com/2...min-forerunner-245-music/

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:57
EdwinW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:29:
@aap Voor bv. Garmin heb je de Quick fit bandjes die je aan de achterzijde met een schuifsysteem los klikt. Zie https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/553030 (afbeelding van de achterzijde bekijken)
Fake bandjes van ebay of ali hebben vaak ook Quick Fit / release. Ik heb er nu een nylon bandje bij, en de stalen band zal zo wel binnenkomen.
Het nylon bandje bevalt me erg goed in elk geval, en het kostte amper wat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
BroederM schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:58:
Ik ben ook in de markt aan het zoeken nadat mijn forerunner 410 afgebroken is.

Na een internet speur tocht bleef ik uitkomen op een rond model. En toch een weer Garmin.

Opties: Fenix, 235, 935xt of de gloednieuwe Instinct.
Dus langs MediaMarkt en Bever om even te voelen

De Fenix 5, ( s, + sapph.)

Maar tering dat is een unit zeg, ik heb geen kleine polsjes maar dat een ding en echt veel te zwaar voor mijn smaak. Verkoper zegt dat het gewicht zal wennen. Maar hij is gewoon. Te lomp voor mijn smaak.

De Forerunner 235

Mooi stijlvol klokkie, voelt alleen erg fragiel aan. Naast dat ik trails loop werk ik graag in de tuin en dat overleeft dan ding niet.

935xt

Ik ben geen triatlon-er :-D
Serieus, mooi ding maar ik krijg functies die ik nooit ga gebruiken.

De "Instinct"

Op voorhand was dit mijn favoriet, maar ik was al gewaarschuwd voor het jaren 80 gevoel.
Ik dacht dat dit ging over het uiterlijk.
Maar een rubber/plastic behuizing is dat zeg. Echt z'n jaren 80 ding. Nee dat word hem niet.

Maar bij toeval tegen de Garmin Vivoactive 3 aangelopen.
Niet zo lomp als de Fenix, iets steviger dan de 235, goedkoper dan de 935xt. Tsja en geen rubber zoals de Instinct.

Maak we wel wat zorgen over krassen.

Moet nog wel beslissing nemen of ik de Musical versie neem of niet. Nadeel is dat Spotify nog niet ondersteund word.

Iemand nog iets positiefs of negatiefs over de Vivoactive 3?
Vivoactive3 is het fragielst van al je opties. Het glazen scherm kan niet zoveel hebben.
De FR235 lijkt fragiel maar vind hem eigenlijk best stevig.

Je geeft aan dat je trails loopt? Dan is toch juist de Fenix de enige goede optie?

Ik heb zelf de fenix5 plus en hiervoor de grotere/zwaardere fenix3HR en de FR235 gehad.
En inderdaad je went vrij snel aan de omvang en gewicht

Je zou nog naar de Polar vantage kunnen kijken die is ook rond, net zo'n grote case maar wel lichter dan de Fenix.
Ik vond wel dat hij veel opties miste ten opzichte van zelfs de goedkopere garmins

[ Voor 4% gewijzigd door Sinned123 op 08-03-2019 07:16 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12 10:49
@PatrickC en @Frenz64 voor 330 zou de keuze snel gemaakt zijn. Ik heb geen super haast (ben al een maand aan het zoeken) maar waar hebben jullie hem voor 330 kunnen scoren dan?

@Marjoko heel herkenbaar verhaal! Trappenlopen en slaap vind ik grappig maar niet cruciaal. Ik werk veel nachtdiensten ik zou alleen mijn werkelijke slaap uren willen zien in de nachtdienst.

@Sinned123 volgens Garmin zijn de schermen van de Vivoactive 3 en die van de fr645 van zelfde materiaal. Dan heeft een Vivoactive 3 nog een opstaande vezel t.o.v. een fr235. Wat hem een "bumper" geeft. Waarom is de Vivoactive 3 dan volgens jouw fragieler.

Ja de Fenix... Maar mijn smaak vind hem gewoon te groot en zwaar.

@Mookie1979 na de fr245 komt wel weer een opvolger voor de fr645m en daarna weer een nieuwe 945xt. Thanks voor de link maar geruchten heb niets aan. Ik blijf niet wachten op iets (Duke Nukem 3D?)

My life is in 2D, How about yours?

@BroederM Ik heb het horloge bij Intersport Twinsport gekocht. Die bestonden 25 jaar en hadden een 25% kortingsactie en daar viel de FR645M ook onder, wat wel verrassend was aangezien het horloge toen nog niet zo lang op de markt was.

Wat betreft de viviactive 3. De ‘oude’ vivoactive 3 had net zo’n metalen bezel als de FR645. De nieuwe vivoactive 3 Music heeft deze bezel niet meer, en lijkt daardoor wat kwetsbaarder. Ik zeg ‘lijkt’, want dat leidt ik alleen van plaatjes af.

Wat betreft de FR245... de FR235 is al behoorlijk lang op de markt zonder opvolger. Het lijkt er dus op dat deze binnenkort gaat uitkomen. Voor de FR645(M) zie ik binnen nu en een jaar geen opvolger uitkomen. Dan denk ik eerder aan de FR735XT of FR935, die ook al wat langer op de markt zijn. Maar dat zijn ook horloges voor traithleten, dus minder in jouw straatje.

• Sinned123
BroederM schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:15:
@PatrickC en @Frenz64 voor 330 zou de keuze snel gemaakt zijn. Ik heb geen super haast (ben al een maand aan het zoeken) maar waar hebben jullie hem voor 330 kunnen scoren dan?

@Marjoko heel herkenbaar verhaal! Trappenlopen en slaap vind ik grappig maar niet cruciaal. Ik werk veel nachtdiensten ik zou alleen mijn werkelijke slaap uren willen zien in de nachtdienst.

@Sinned123 volgens Garmin zijn de schermen van de Vivoactive 3 en die van de fr645 van zelfde materiaal. Dan heeft een Vivoactive 3 nog een opstaande vezel t.o.v. een fr235. Wat hem een "bumper" geeft. Waarom is de Vivoactive 3 dan volgens jouw fragieler.

Ja de Fenix... Maar mijn smaak vind hem gewoon te groot en zwaar.

@Mookie1979 na de fr245 komt wel weer een opvolger voor de fr645m en daarna weer een nieuwe 945xt. Thanks voor de link maar geruchten heb niets aan. Ik blijf niet wachten op iets (Duke Nukem 3D?)
Ik had bij bestellen toen her en der wat reviews gelezen en in de comments stond dan regelmatig dat hij fragiel was, ik dacht dat valt wel mee.
Vervolgens besteld voor mijn vrouw en ze is er 2x mee gevallen en het hele scherm ligt in de puin
Eerste keer een barst en 2e keer wat erger.
Laten maken kost €135 en we twijfelen een beetje omdat we hem nieuw voor €180 hadden gekocht.
We twijfelen vooral omdat hij opzich nog wel werkt en dat ze dat touchscreen maar irritant blijkt te vinden.
Ze heeft liever een aparaat met knoppen.
De Fenix5s is in de aanbieding bij amazon.es voor €350 dus dat is wellicht een kanshebber.

Ze heeft een tussenstapje gemaakt naar de Polar Vantage M (mooi uiterlijk), maar vond dat toestel toch wat groot op haar smalle pols en notificaties werkte er niet fijn op.
Ook missen daar ontzettend veel opties in vergelijking met de garmin toestellen(het online tracking vond ze de belangrijkste die miste)
uiteindelijk terug gestuurd naar amazon.

Zelf heb ik dus de volgende garmin toestellen gehad.
FR235 (lekker licht, ik was gewoon tevreden. Maar wilde een mooier toestel voor dagelijks gebruik)
Fenix3HR (ook tevreden, alleen af en toe wat traag)
Fenix5plus (tevens tevreden)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Vandaag voor het eerst wezen zwemmen met m'n Fenix 5+. Tijdens het zwemmen niet echt verschil gemerkt met m'n 910XT (iets andere data fields, maar die had de 910XT wellicht ook wel als ik dat had ingesteld).

Wel vielen er daarna een aantal dingen op:
- Terwijl ik aan het zwemmen was en ook de activity 'indoor swimming' gebruikte, is m'n horloge gewoon het aantal stappen blijven tellen. Leuk om m'n streak intact te houden, maar natuurlijk niet erg realistisch.
- In Strava worden alleen totalen weergeven, maar geen sets meer. Dit is hoe het er nu in Strava uitziet (zelfde activity in Garmin Connect), terwijl een vorige keer dat ik ging zwemmen met m'n 910XT het er zo uitzag in Strava.

Al met al overweeg ik om in het vervolg gewoon m'n 910XT te gebruiken tijdens het zwemmen, no harm done (hoewel het syncen wat lastiger is bij gebrek aan Windows/OS X).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• MrAcid
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:45:
Vandaag voor het eerst wezen zwemmen met m'n Fenix 5+. Tijdens het zwemmen niet echt verschil gemerkt met m'n 910XT (iets andere data fields, maar die had de 910XT wellicht ook wel als ik dat had ingesteld).

Wel vielen er daarna een aantal dingen op:
- Terwijl ik aan het zwemmen was en ook de activity 'indoor swimming' gebruikte, is m'n horloge gewoon het aantal stappen blijven tellen. Leuk om m'n streak intact te houden, maar natuurlijk niet erg realistisch.
- In Strava worden alleen totalen weergeven, maar geen sets meer. Dit is hoe het er nu in Strava uitziet (zelfde activity in Garmin Connect), terwijl een vorige keer dat ik ging zwemmen met m'n 910XT het er zo uitzag in Strava.

Al met al overweeg ik om in het vervolg gewoon m'n 910XT te gebruiken tijdens het zwemmen, no harm done (hoewel het syncen wat lastiger is bij gebrek aan Windows/OS X).
Dat het er op Strava niet goed uitziet is volgens mij een Strava bug, los van horloge.

https://support.strava.co...s-not-displayed-on-Strava

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 08-03-2019 13:10 ]

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-12 19:10
@BroederM je zou via INg rentewinkel een 645M of een VA3 kunnen aanschaffen voor 389 en 259 zijn wel bundels met wat extra's maar kan interessant zijn als je een ING rekening hebt of iemand kent met ING.
Heb ik zelf ook naar gekeken maar omdat ik nu eens echt een ander horloge wilde hebben ben ik voor de fenix 5s plus gegaan ivm de kaart (trailrunning) en andere leuke opties. Zoals in de discussie hierboven al gevoerd echt nodig is het niet maar wel handige features en ik kan er weer tegen voor een paar jaar. Heb mijn TomTom 2 (was ik op uit gekeken) en hij werkte nog goed voor een voor redelijke prijs kunnen verkopen. Heb ook smalle polsen dus een 5x ofzo was te groot voor mij.....

Even een vraag over Garmin Connect/Strava en settings op horloge..... ben nog zoekende ;-)
Als ik loop en ik heb de auto laps op 1 km staan zie ik die terug op horloge (uiteraraard), GC en Strava. Prima alhoewel ik niet alr=tijd een trilsignaal hoef als ik loop bij laps.
Als ik op de lap knop druk of een workout maak met tijd/afstand zoals een 400p200 of rust met tijd. Dan zie ik die laps terug in GC zoals verwacht maar niet in Strava alleen de KM tijden zie je terug in Strava die zullen ze zelf wel uit de gpx halen wat prima is alleen wel jammer voor de intervallen etc. die zie je nu niet zo duidelijk terug in Strava, maar dat is niet het 'probleem'. Ik gebruik GC wel om de data te analyseren.
Maar als ik nu in deze workout autolaps aanzet dan trilt en je horloge wanneer ik dat niet wil (immers zijn KM laps dan niet belangrijk) én je krijgt in GC tussentijden op 1 kilometerpunten die ik niet wil zien. Is er een mogelijkheid om dit per workout uit te zetten of alleen per activiteitstype? Want dan zal ik gewoon zo nu en dan eraan moeten denken om de 1 km laps uit te moeten zetten (of weer aan)

[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 08-03-2019 14:08 ]

• Mistraller
Va3 kost momenteel 229 bij coolblue, en er is vast nog wel een tientje kortingscode te vinden.

Glazen screenprotector zie je niks van, en is een prima bescherming voor normale kleine impact, kost je een dollartje op ebay. De bezel ligt na aanbrengen een fractie lager dan het glas, maar dan moet je echt heel erg goed kijken.
Bij een valpartij kan je volgens mij gewoon pech hebben, bij telefoons zie je ook dat zelfs de beste schermen niet alles kunnen hebben. Bij mijn telefoon heb ik nu 2x een nieuwe glazen protector geplaatst, omdat die met een valpartij gescheurd was. Het echte scherm is nog als nieuw.
Ik kies nooit meer apparaten op schermsterkte om die reden. Liever wat minder hard/krasvast, dan vangt het makkelijker de impact op. Krasvrij houden regel ik zelf wel met een cheapass protector. Die glazen dingen van tegenwoordig zijn echt supergoed.

---------------

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:40
chaola schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:51:
Interessant artikel over die Watch GT bij the 5k runner: https://the5krunner.com/2...-into-marketing-and-tech/ Zo zie je hoe veel review sites hun artikels ingelepeld krijgen door de fabrikanten...
Jouw zin vs. uit de eerste alinea in het gelinkte artikel:
Brands sometimes send out REVIEWERS’ GUIDES to influence what reviewers write about.
Die stelling vind ik dan wel wat voorbarig. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:48
Hoh, ja, da's een discussie die we hier niet moeten voeren. Maar ik stel me vaak vragen bij de objectiviteit van veel review sites en dan niet alleen wegens die "reviewers guides".
Toevallig heeft hij vandaag opnieuw een artikel hierrond gepost: https://the5krunner.com/2...w-make-money-blog-sports/
Er spreekt misschien ook wel wat frustratie in zijn artikel omdat hij niet de cijfers van DCR haalt. En met dat soort artikelen zal hij ook niet meteen de beste maatjes worden van de grote spelers. :D
...Part of your problem is that the rubbish review from the likes of high-ranking WAREABLE.COM or TECHRADAR (or whoever, I’ve not read their reviews) will appear well ahead of you and be written by someone who has little idea of what they are writing about in their short review that re-hashes a Press Release...
Maar het is goed om eens zo'n kritische stem te horen die een tipje van de sluier licht. Onze good old Tweakers.net verdenk ik hier minder van, maar hoeveel van die echt objectieve sites zijn er nog internationaal gezien?
We hebben hier ergens een topic waar de betrouwbaarheid van webshops kan worden besproken. Is er niet ook zoiets voor review sites?

It's just technology, not religion

• Frenz64
Een review sites review, sounds like a plan

Niet gezocht of hij hier is, maar vind het wel een briljant plan, ook echt een forum dingetje

Start een topic @chaola

Verhaal van 5krunner gelezen, maar ik vind dat het wel meevalt met die frustratie. het is imo meer een waarschuwing dat je beter niet in de tech review business moet stappen, niet om er geld te verdienen iig (en en passant fileert hij de klassieke print media nog ff, terecht trouwens)

[ Voor 47% gewijzigd door Frenz64 op 08-03-2019 21:13 ]

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12 10:49
xray79 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:52:
@BroederM je zou via INg rentewinkel een 645M of een VA3 kunnen aanschaffen voor 389 en 259 zijn wel bundels met wat extra's maar kan interessant zijn als je een ING rekening hebt of iemand kent met ING.
Heb ik zelf ook naar gekeken maar omdat ik nu eens echt een ander horloge wilde hebben ben ik voor de fenix 5s plus gegaan ivm de kaart (trailrunning) en andere leuke opties. Zoals in de discussie hierboven al gevoerd echt nodig is het niet maar wel handige features en ik kan er weer tegen voor een paar jaar. Heb mijn TomTom 2 (was ik op uit gekeken) en hij werkte nog goed voor een voor redelijke prijs kunnen verkopen. Heb ook smalle polsen dus een 5x ofzo was te groot voor mij.....

Even een vraag over Garmin Connect/Strava en settings op horloge..... ben nog zoekende ;-)
Als ik loop en ik heb de auto laps op 1 km staan zie ik die terug op horloge (uiteraraard), GC en Strava. Prima alhoewel ik niet alr=tijd een trilsignaal hoef als ik loop bij laps.
Als ik op de lap knop druk of een workout maak met tijd/afstand zoals een 400p200 of rust met tijd. Dan zie ik die laps terug in GC zoals verwacht maar niet in Strava alleen de KM tijden zie je terug in Strava die zullen ze zelf wel uit de gpx halen wat prima is alleen wel jammer voor de intervallen etc. die zie je nu niet zo duidelijk terug in Strava, maar dat is niet het 'probleem'. Ik gebruik GC wel om de data te analyseren.
Maar als ik nu in deze workout autolaps aanzet dan trilt en je horloge wanneer ik dat niet wil (immers zijn KM laps dan niet belangrijk) én je krijgt in GC tussentijden op 1 kilometerpunten die ik niet wil zien. Is er een mogelijkheid om dit per workout uit te zetten of alleen per activiteitstype? Want dan zal ik gewoon zo nu en dan eraan moeten denken om de 1 km laps uit te moeten zetten (of weer aan)
Thanks man! volgens mijn schoonvader heeft zijn moeder nog een ziljoen rentepunten. En hij is de financieel gemachtigde!

Alleen op de website tonen ze de RVS versie en ik zou natuurlijk de "grijze" of slate willen (de slate zou kras gevoeliger zijn, die zie je ook bij de Fenix slate, maar vind het juist karakter geven)

Dus even hopen dat ze de slate hebben.

Is 380 euro met runningpod en extra leren bandje.

Fingers crossed.

My life is in 2D, How about yours?

@BroederM Ik vrees dat de ING alleen de RVS versie verkoopt. Een vriendin van me wou de 'rose gold' maar die hadden ze ook niet, dus heeft ze toch maar de RVS versie aangeschaft daar (mooie aanbieding met o.a. een extra leren bandje en RD Pod, en er zit ook nog een tasje bij en bevestigingsmateriaal voor op een fiets). De 'slate' versie vind ik ook wel mooi trouwens, maar ik zou me te veel zorgen maken over krassen. Bij de slate versie zijn die namelijk erg zichtbaar omdat dan het RVS er onderuit komt. Op mijn RVS versie zitten ook al een paar kleine krasjes, maar die zie je alleen als je heel goed kijkt bij een bepaalde lichtinval.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb onlangs een Scosche Rhythm + gekocht, en gepaired met mijn FR645M. Hoe kan ik nu bij activiteiten zien of de gemeten data inderdaad van de Scosche afkomstig is?
@mrwolf Als het goed is gaan de leds van je optische hartslagsensor uit nadat je een koppeling hebt gemaakt met de Scosche Rhytm+ ? Dus dan moet de gemeten data wel van de Scosche afkomstig zijn.

• mrwolf
  • Niet online
@PatrickC dat zal ik eens checken, is wel indirect natuurlijk

• Jennelis
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 04:11
Heeeele trage reactie... 🤔
Ja, ik gebruik strava ook en daar zie ik wel de km-tijden inderdaad. Evenals in Smashrun.
qukel schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Ik weet niet of je ook Strava gebruikt. Ik heb autolaps uitstaan en in Strava zie ik dan zowel mijn manuele laps als ook de sessie opgedeeld in 1km laps.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:32
mrwolf schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:22:
Ik heb onlangs een Scosche Rhythm + gekocht, en gepaired met mijn FR645M. Hoe kan ik nu bij activiteiten zien of de gemeten data inderdaad van de Scosche afkomstig is?
Met de Auxiliary Heart Rate app kun je zowel optische HR van je horloge als die van je Scosche Rhythm+ zien. Zowel real-time tijdens de activiteit, als na afloop met Garmin Connect.

• Frenz64
Ik ben hier vaak nogal kritisch als het Garmin gaat, maar dit is wel heel nice (niet dat het nou zo'n erg praktisch nut heeft, maar meer 'omdat het kan')

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:13
Zo, ook maar eens even bij 'de buren' kijken, normaal hang ik eigenlijk alleen rond in het hardloop topic :)

Ik heb het idee dat mijn Garmin FR35 sinds de laatste update (een week of 2 á 3 terug) niet meer helemaal lekker m'n hartslag registreerd. Lijkt op cadence lock, en voorheen had ik hier eigenlijk nooit last van :'(
Ter illustratie;

pre-update
23-01-2019 - 8.80 km @ 4:50 km - avg HR 160
31-01-2019 - 10.07 km @ 5:31 / km - avg HR 129
25-02-2019 - 9.58 km @ 5:27 / km - avg HR 137

post update
03-03-2019 - 10 km @ 4:19/km - avg HR 168
08-03-2019 - 9.6 km @ 5:34/km - avg HR 164
09-03-2019 - 14.16 km @ 4:52/km - avg HR 167
10-03-2019 - 8.74 km @ 4:53/km - avg HR 162
11-03-2019 - 12.43 km @ 7:00/km - avg HR 167

Er zit totaal geen variatie meer in wat het apparaat opneemt. Nog tips om daar iets aan te doen? Ik heb verder niets veranderd in de manier hoe ik 'm draag.
Gaargod schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:26:
Zo, ook maar eens even bij 'de buren' kijken, normaal hang ik eigenlijk alleen rond in het hardloop topic :)

Ik heb het idee dat mijn Garmin FR35 sinds de laatste update (een week of 2 á 3 terug) niet meer helemaal lekker m'n hartslag registreerd. Lijkt op cadence lock, en voorheen had ik hier eigenlijk nooit last van :'(
Ter illustratie;

pre-update

post update

Er zit totaal geen variatie meer in wat het apparaat opneemt. Nog tips om daar iets aan te doen? Ik heb verder niets veranderd in de manier hoe ik 'm draag.
Hr band lenen en met auxiliary app eerst vergekijken?

• slow whoop
Requiem19 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:34:
[...]

Hr band lenen en met auxiliary app eerst vergekijken?
Volgens mij werkt Connect IQ niet met een Forerunner 35. Je kunt er dus geen apps vanuit de Connect IQ Store opzetten (zoals Auxiliary Heart Rate).

@Gaargod Al eens geprobeerd je horloge uit en weer aan te zetten?

• xray79
@Gaargod heb je horloge eens aan een de andere pols gedragen? Je zou ook eens kunnen wandelen 1km dan rustig iets sneller 1 km en real time kijken wat je hartslag is volgens je FR35. Weet niet of een reset nog iets zou ficen?
Je zou ook een hartslagband aan je telefoon kunnen koppelen en die dan vergelijken, na de runs.

• Gaargod
Dank voor de snelle reacties!

Ik moest de manual erbij zoeken om te vinden hoe dat horloge uberhaupt uit moet :p
Dus nu net even een restart geprobeerd, en van de week maar eens kijken wat ie doet bij het volgende rondje.

• Sinned123
Gaargod schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:26:

Ter illustratie;

pre-update

post update

Klinkt als cadence lock.
Maar waar ik mij vooral over verbaas.
Zelfde cadence bij 4:19/km en 7:00/km :X
En als je 4:19 kunt lopen, hoe kom je dan in godsnaam ooit op zo'n laag tempo uit.

• Gaargod
Sinned123 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:38:
[...]

Klinkt als cadence lock.
Maar waar ik mij vooral over verbaas.
Zelfde cadence bij 4:19/km en 7:00/km :X
En als je 4:19 kunt lopen, hoe kom je dan in godsnaam ooit op zo'n laag tempo uit.
Even nagekeken in Garmin Connect:
4:19 pace was met 172 avg / 186 max spm. 7:00 was met 164 avg / 174 max spm.

Doel van de rustige duurloop: in lage heartrate zone trainen en / of focus op looptechniek, bij lage snelheid toch nog soepel & licht lopen (op redelijk hoge cadans). Deze was idd wel heel rustig, meestal doe ik ze rond 6:15 / 6:00 / km. Dit was echter ook m'n 4e hardloopdag achter elkaar, dus heb 'm expres extra rustig aan gedaan.

• Frenz64
Een FR35, die kom je niet vaak tegen in het Fenix 5X plus extra met uitjes of 645M-geweld hiero. Dus je hebt helemaal zo'n horloge niet nodig om hagt te gaan @Gaargod ?

• Gaargod
Haha goeie @Frenz64, ik heb mijn eerste jaar gelopen zonder horloge. Heerlijk rustig!

Als ik soms de reacties in het hardloop topic lees van mensen die zich oh zo druk maken om het horloge en de daar uitkomende data als startende hardloper, kan ik stiekem wel een beetje gniffelen. Leg eerst maar een basis neer, de rest komt later wel ;).
Gewoon op afstandmeten.nl je rondje uitzetten en gaan.
Ligt natuurlijk ook aan je intenties en doelen...

Toen ik begon met hardlopen kon ik uberhaupt totaal niet inschatten hoe hard ik ging, het bekende 'ik begin rustig maar stiekem veel te hard want het lijkt zo makkelijk te gaan' was het gevolg. Het voelde heel langzaam, maar mijn hartslag vertelde een ander verhaal.

Een horloge hielp me toen met het 'temperen', ik kom me echt richten op een bepaalde hartslag waar ik onder moest blijven, of een bepaald tempo waar ik niet boven mocht gaan.

Alsnog heb ik het maar moeilijk met het inschatten van mijn snelheid, en daarbij probeer ik me echt gericht te verbeteren. En ik verbeter me gewoon een stuk minder snel als ik 'maar wat doe'...

Nu kan ik dus alsnog op mijn hartslag letten bij een LDL, kan ik heel gericht intervallen doen waarbij ik weet hoe snel ik loop, ipv te denken dat ik het weet. Ik kan routes uitzetten (want als ik van plan ben 20k te lopen en het worden er 'per ongeluk' 30 heb ik toch wel een probleempje. En met mijn richtingsgevoel is dat een zeer realistische mogelijkheid).

En ach, ik ben een nerd. Ik hou van statistieken, cijfers, en als je dan ook ziet hoe hard je bijv 2-3 jaar geleden bij een bepaalde hartslag liep en hoe snel je nu kan, dat motiveert ook weer.

Hoe dan ook, als je gewoon loopt om het lopen en dat heerlijk vind, EN nog een beetje op gevoel WEL dit soort dingen kan bepalen is het vast heerlijk om zonder horloge te rennen ;)

• Freeaqingme
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:34:
Nu kan ik dus alsnog op mijn hartslag letten bij een LDL,
LDL?

Ik ken het als Low Density Lipoproteins, maar dat bedoel je vast niet :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
Langzame duurloop

• slow whoop
Frenz64 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:22:
Een FR35, die kom je niet vaak tegen in het Fenix 5X plus extra met uitjes of 645M-geweld hiero. Dus je hebt helemaal zo'n horloge niet nodig om hagt te gaan @Gaargod ?
Fenix is zo 2018. De nieuwe Garmin MARQ horloges moet je hebben om goed te kunnen hardlopen. :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:56
slow whoop schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Fenix is zo 2018. De nieuwe Garmin MARQ horloges moet je hebben om goed te kunnen hardlopen. :)
Ik zat het stuk net te lezen. Mooi materiaal, maar natuurlijk volkomen over the top. Nou moet ik toegeven dat mijn Fenix 3 ook al over the top is gezien mijn 'sportieve kwaliteiten', maar ik draag hem dan ook als een mooi dagelijks horloge.

Daarom dus wel jammer dat de nieuwe MARQ qua formfactor hetzelfde is als de Fenix 5 en niet de 5X. Even dacht ik namelijk 'oh, die band van de Captain wil ik wel hebben', maar de MARQ gebruikt dus 22mm banden en niet 26.

En die band kost 200 euro, dus nee, dan laat maar even... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

slow whoop schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Meest interessante is misschien wel dat Garmin dus switched naar Sony GPS en waarschijnlijk voor alle/veel nieuwe modellen in de nabije toekomst.
Ultimately, all these companies have confirmed in private the reason to switch is simple: Battery life, and only battery life

It’s a dramatic difference. For example, it’s presumed the Fenix 5 Plus series uses the MediaTek MT3333 chipset, which has a battery draw of 5-19mA depending on the mode. Compare that with Sony’s chipset at 6mA. That in turn allows Garmin to put a smaller battery in the unit and retain similar battery life. Alternatively, maintain the size of the watch and increase battery life.

We’ve seen Suunto and Polar really struggle with these chipsets, even through to this month. Whether Garmin is using precisely the same chipset as these two, we don’t know. But as I noted early on, Garmin did acknowledge there are areas that are still being worked on here. And anytime Garmin makes a GPS chipset change, it’s never for just one unit. It’d undoubtedly be the chipset they move to for future products across all price points.

Of course – now that I just finished writing 4 paragraphs on GPS chipsets, I do need to be clear that GPS chipsets are just one part of the equation. And frankly, not as important as antenna design. GPS watches live and die based on good or bad antenna design. Many people will chalk up poor GPS inaccuracy to a specific GPS chipset, when 9 out of 10 times, it’s just due to crappy antenna design. Garmin did note in their discussions with me that they spend a significant amount of time specifically on antenna design in MARQ and trying to really nail it. Again, we’ll see how that shakes out over time.

On the bright side here – owners of Polar, Suunto, and COROS products will likely benefit from this change. The reality is that Garmin sells millions more units annually than those companies combined. As such, they can place enormous pressure on Sony’s GPS chipset division for changes, which likely would be made available to all these companies. And hopefully, that results in better accuracy for everyone

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• slow whoop
Ik zie mezelf ook niet zo snel een MARQ kopen. De afschrijving op die dingen is veel te groot, en ze voegen maar weinig (features) toe ten opzichte van de high-end Forerunner/Fenix modellen.

Maar ieder z'n ding. Kennelijk is er een markt voor.
Wat vinden we van de SpO2 metingen? Wat zou je daar concreet uit kunnen halen?

• Freeaqingme
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:06:
Wat vinden we van de SpO2 metingen? Wat zou je daar concreet uit kunnen halen?
Die zal bij iedereen zo om en nabij de 99% zitten. Volgens mij voegt die pas echt wat toe als je op hoogte gaat trainen (en wat dan exact, durf ik ook niet te zeggen).

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 13-03-2019 15:15 . Reden: Punt toevoegen na de laatste zin is wel zo netjes :) ]

• Frenz64
Phoe, volgens mij denken ze Garmin, wat Apple kan, kunnen wij beter, wat een prijssprong zeg.Verdubbelen t.o.v. 5X en dan het we het over de "instapper". En dan heb ik ook nog een rijbewijs, dus ik moet de driver hebben.

Ik denk toch dat ze een denkfout maken en dat dit segment heel, heel erg klein is. Volgens DC voor de groep die het niet uitmaakt om elke 3, 4 jaar $2000 uit te geven voor een DSLR of een top of the line smartphone (die hij in het artikel voor het gemak ook een prijskaartje van $2000 meegeeft, maar die heb ik ff gemist). Bij een camera of een smartphone zijn er nog wel semi rationele argumenten te verzinnen in pixels, RAM of specs, de MARQ athlete kan niet zoveel meer dan de 5X en al helemaal niet dan de opvolger van de 5X.

Aande andere kant staat er dat de Chronos een succes was, maar die was toch heel beperkt verkrijgbaar?

• Freeaqingme
  • Nu online
Frenz64 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:42:
Ik denk toch dat ze een denkfout maken en dat dit segment heel, heel erg klein is.
Het feit dat ze de horloges niet via de reguliere kanalen verkopen, maar juist via winkels die altijd luxe horloges verkopen doet me denken dat ze weldegelijk snappen dat dit een andere tak van sport is dan de horloges van een paar honderd euro.

Of 't zal verkopen weet ik niet, maar kennelijk is er ook een markt voor Rolexen van duizenden euro's. Wie weet dat Garmin daar wat graantjes van kan meepikken.

• Frenz64
Maar dan maak je dezelfde denkfout: de enige overeenkomst met de markt voor mechanische (luxe) horloges is dat beide producten om de pols gedragen worden. Ga een Rolex koper maar eens uitleggen dat hij dit horloge moet opladen net als een smartphone. "Dat meen je niet, kerel!"

Ik durf zelfs de stelling aan dat de tijd aangeven al teveel 'specs' is voor de luxe horloge koper: het is een sierraad

• slow whoop
Ik had ook liever gezien dat Garmin zijn R&D budget zou besteden aan ondersteuning, ontwikkeling en updates van de Fenix/Forerunner modellen. Maar kennelijk verwachten ze dat dit meer geld oplevert.

Voor de serieuze sporter maakt het niet veel uit hoe z'n sporthorloge er uit ziet. Je gaat geen nieuw horloge kopen van $2000 als je er een met bijna dezelfde features en een iets ander uiterlijk kunt krijgen voor $500. Een sporter gaat ook niet zo snel naar een juwelier om een nieuw sporthorloge uit te zoeken. De verkoper kent de technische details niet, en de koper is niet geïnteresseerd in de verkooppraatjes voor sieraden. ("Het staat u prachtig, meneer!")

Ik zie de MARQ modellen als status symbool. Dat zullen sommigen leuk vinden om mee te pronken als je het geld er voor (over) hebt, maar het blijft denk ik een niche markt. En elk ander gerenommeerd horlogemerk is veel waardevaster.

• Gaargod
slow whoop schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:19:
[...]

@Gaargod Al eens geprobeerd je horloge uit en weer aan te zetten?
Lijkt erop dat dit heeft gewerkt.
Ik heb 'm uit / aan gezet, en tevens net even hoger op de arm gedragen.

Rondje intervallen van 10.35 km, pace 5:23, avg. HR 157, avg. SPM 164.

De hartslag grafiek komt ook weer meer overeen met het gevoel van de inspanning :)

Dank!

• chaola
Help!!!! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:43:
[...]

On the bright side here – owners of Polar, Suunto, and COROS products will likely benefit from this change. The reality is that Garmin sells millions more units annually than those companies combined. As such, they can place enormous pressure on Sony’s GPS chipset division for changes, which likely would be made available to all these companies. And hopefully, that results in better accuracy for everyone

[...]
Interessant, maar de vraag is hoe? Via software updates? Dan zouden de bestaande modellen hier inderdaad nog kunnen van profiteren. Maar als het om hardwarematige tweaks gaat, dan kan dat in het geval van bv. Polar nog een eindje duren vooraleer we terug toestellen zien met verbeterde GPS. De Vantage is nog maar pas uit en zo veel nieuwe toestellen brengt Polar niet uit. Tenzij ze een nieuwe batch uitbrengen met die aangepaste chips natuurlijk, maar dan ben je als early adopter met een van de eerste versies wel gejost...

[ Voor 7% gewijzigd door chaola op 14-03-2019 12:48 ]

Gisteren voor de eerste keer de begeleide lactaatdrempeltest gedaan met mijn Garmin FR645M. En ik moet zeggen... die test werkt best wel mooi. Was wel pittig om binnen zo'n kort tijdbestek in zo'n hoge hartslagzone te lopen (laatste zone was 175-185 voor 3 minuten). Normaal vind ik het niet zo lastig/zwaar om met zo'n hartslag te lopen (afgelopen weekend nog 14km gerend op Spa Francorchamps met een gemiddelde hartslag van 179), maar doordat ik al zo snel in deze zone moest lopen, moest ik hiervoor een veel hoger tempo lopen dan normaal.

Uiteindelijke resultaat (172 BPM, 4:53/km) kwam goed overeen met wat ik verwacht had. :) Ook icm de RD Pod leverde het best wel interessante data op. Over een paar weken nog maar eens een keertje doen en kijken of er progressie is. Maar eerst nog de Venloop HM over dik 2 weken... de mooiste wedstrijd van het jaar (qua publiek)!

• slow whoop
@PatrickC Welke externe hartslagmeter heb je daarvoor gebruikt?
Toen ik laatst zelf een "gewone" interval training deed (8x400m) met hartslagband, zei m'n FR645 ook dat ie een nieuwe lactaatdrempel had gevonden. 1 hele BPM hoger en 1 sec/km hoger dan mijn vorige. :) Maar goed, je hoeft dus niet per se de ingebouwde lactaatdrempel test te doen. Afhankelijk van de training kan je horloge ook zelf een nieuwe lactaatdrempel vinden.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:56:
Uiteindelijke resultaat (172 BPM, 4:53/km)
Vergelijkbaar met mij (171 BPM, 4:55) :)

March of the Eagles

• xray79
Paar weken geleden (de 18e) de lactaattest ook voor het eerst gedaan op mijn F5S+ (172 bpm, 5:06)
Verder wel genoeg kilometers gemaakt en zie in GC dat er na sommige runs een nieuwe drempel gevonden wordt. zit nu op 177 bpm, 4.37.
Alle loopjes waren mixen van LDL's tot intervallen met een Wahoo Tickr ant+ band.
Maar weet niet wanneer het algoritme bepaalt dat de drempel omhoog of omlaag moet.....Wel heb ik na een tip hier de auxiliary app geïnstalleerd en zie wel grote verschillen met de OHR en de Wahoo band.

Hier de loop van vanochtend,rustig opgewarmd en wat gewandeld omdat de hond even wil spelen in het bos ;-) na ongeveer 3 km een versnelling van 500 meter en bij km 4 weer. Die zie je goed terug in de grafiek van de band (oranje lijn) maar de OHR volgt niet zo mooi en is veel grilliger, was te verwachten bij tempowisselingen is die niet zo nauwkeurig. Maar vind het verschil wel groot bijna 20 BPM....begin en einde als het tempo wat constanter is dan scheelt het niet zoveel.

https://connect.garmin.com/modern/activity/3460959375

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AtZAsWsM_GhCiPVEjElvkoNXHkfhIQ

De sportschool sessie van gisteravond laat een soortgelijke grafiek zien. Is te verwachten ivm kracht zetten die de polsmeting onbetrouwbaarder maakt.
slow whoop schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:04:
@PatrickC Welke externe hartslagmeter heb je daarvoor gebruikt?
Een Garmin hartslagband die ik destijds bij mijn FR610 gekocht heb, zo'n 7 jaar geleden schat ik zo in. Die heb ik toen bijna nooit gebruikt omdat ik er al snel achter kwam dat ik lopen met zo'n band om niet zo prettig vond. Wel bijzonder dat de band het na al die jaren nog prima deed. De batterij is namelijk altijd nog de originele. :)

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-12 20:59
De Fenix 5 is in de aanbieding bij pepper voor 329.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 15:16
@stokmeister je bedoelt natuurlijk amazon, pepper is gewoon een aanbieding verzamel site. Jammer dat de pepperaar er waarschijnlijk geld aan verdient met z'n referral linkje, en jammer dat het wederom de oude versie is. Ik zag liever de 5 plus serie in de voordeel.

Beetje druk geweest deze week, maar eindelijk het grote marq nieuws kunnen lezen. Eigenlijk een fiasco vanaf de start. Het is duidelijk dat de nieuwe sony chip zich nog moet bewijzen en dan ga je in zo'n top segment beta testen. Ik snap de gedachte van Ray wel dat die mensen het misschien niet zo nauw nemen met gps precisie, maar ik verwacht eigenlijk dat als je premium prijs betaald je ook premium resultaten wilt. Geen concessies! Zelfs als ik al weinig verstand van gps zou hebben, maar de chip raakt 'in de war' dan gaat bij mij zo'n toestel retour. (zeker voor die prijs)

Of dat de stap naar Sony een goede is moet nog blijken. Kennelijk gaat de focus meer richting energie zuinig, dat juich ik toe, dat betekend in potentie kleinere behuizing en lichtere toestellen of nog langere duur voor ultra sporten. De kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat dit nooit ten koste zou mogen gaan van precisie, maar daar heb je natuurlijk ontwikkeling voor nodig, real life test gegevens en een langer traject met software aanpassingen, en wellicht ook nog hardware aanpassingen.

Op zich slim dat ze dit niet in het actieve sport segment doen, als je daar de mist in gaat ben je meteen 90% van je markt kwijt, van die duurdere toestellen hoeveel zouden ze daarvan verkopen als marktaandeel? 2%? 1%?

De verdeling in 4 verschillende modellen is wel leuk, al vraag ik me af wie er tijdens een auto race tijd heeft om op z'n horloge te kijken. Hetzelfde geld trouwens voor zeilen, al kan je zoiets nog overdragen aan minder actieve bemanning. Qua piloten en vliegen, ik heb er geen verstand van, maar het ziet er leuk uit. Ik schat met m'n onervaren blik in dat je het in de praktijk niet zult gebruiken omdat je betere info in je cockpit hebt, maar ik hoor graag meer feedback mocht iemand dat weten.
Dan kom je uiteindelijk bij de gepimpte fenix 5 plus met de expedition/athlete edition. De athlete voegt eigenlijk niks toe behalve een hogere prijs en mooier uiterlijk en een vage belofte van "apps die er gaan komen".

Voor expedition min of meer hetzelfde behalve dat ze softwarematig nog wat andere toeters erbij doen, map orientation is wel een handige functie en de exploration app kan ook interessant zijn, al heb je met één meting per uur wel heel erg weinig meetpunten, je haalt wel 4 weken. Dit opent de deur voor software toevoegingen voor de F5+ dan wel F6. De vraag die ik hier dan weer wel bij heb is dat ze zeggen dat zo'n toestel maar 12 dagen aan kan staan, schakelt het dan zichzelf uit en weer aan na een uur om even snel een meting te doen... Dat is ook niet heel functioneel.
De F5X+ heeft nu al langere accuduur, dus dit zou in potentie naar nog langer kunnen oplopen. Ik verwacht eigenlijk dat ze al deze athlete en expedition features door voeren naar het lagere segment.

Tot slot wel een welkome aanpassing: geheugen uitbreiding naar 32 GB, niet genoeg voor de hele wereld op kaart, zeker niet als je daarnaast nog muziek wilt, maar het is een begin. Hopelijk gaan ze snel over naar nog meer, ik ben best bereid 100 € meer te betalen voor 128 GB zodat ik tenminste alles mee kan nemen, gooi er zelfs 50€ extra bij als ze meteen alle kaarten van de wereld standaard invoegen, of des noods alleen EU, VS en Azie/Australie (er is nog niet zoveel beschikbaar voor Afrika / Zuid Amerika al begint dat ook beter te worden)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• chaola
Of die zuinigere chips automatisch tot langere batterijduur gaat leiden, hangt er nog van af. Ze kunnen er ook voor opteren om minder krachtige en dus goedkopere batterijen te gebruiken die dezelfde autonomie als nu opleveren (en wellicht toch even duur verkocht gaan worden...).
Ik vind het een vreemde reeks, die Marq, een beetje de omgekeerde wereld ook. Er zijn er die het een probleem vinden om met een sporthorloge in kostuum op de werkvloer te staan. Maar een peperduur "business horloge" met Rolex allures in combinatie met een sportshortje en T-shirt zou dan wel ok zijn? Komt een beetje over als rally rijden met een Rolls Royce...
Die Sony chips wekken voorlopig weinig vertrouwen. Als je ziet hoe Polar momenteel worstelt met de nauwkeurigheid van hun Vantage. Ik was benieuwd naar een eventuele FR245. Maar als die ook met zo'n Sony chip komt, ziet het er naar uit dat je eerst een paar maanden door de woestijn zult moeten. Als je GPS de woestijn al weet te vinden...

• mrwolf
  • Niet online
Ik begrijp de markt waar Marq op gericht is ook niet inderdaad. Maar misschien dat wij vanuit een (meestal) hardloopgedachte het grote plaatje niet zien.

Die serie lijkt vooral gericht op andere sporten, zoals golf, piloten en nautische sporten. Daar is zo'n 'Rolex'-look misschien wel veel meer geaccepteerd en zit het minder in de weg dan bij hardlopen.

• Frenz64
mrwolf schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:02:
Ik begrijp de markt waar Marq op gericht is ook niet inderdaad. Maar misschien dat wij vanuit een (meestal) hardloopgedachte het grote plaatje niet zien.
Als marketeer snap ik het ook niet, terwijl ik het grote plaatje zou moeten zien, mss is dat er gewoon niet.
..... zit het minder in de weg dan bij hardlopen.
Hier sla je de spijker op z'n kop wat mij betreft, voor de core doelgroep is de Athlete versie eerder minder aantrekkelijk dan een Fenix 5X, d.w.z. die luxe uitstraling zit idd meer in de weg. Het is alsof je als wielrenner je carbon racefietsje van 6,56 kg van zware bling bling wielen voorziet.

Ik wil niet beweren dat ik de markt van luxe horloges goed ken, ik weet wel dat diegenen die ik ken die bijv een Breitling dragen echt nooit, maar dan ook nooit zo'n horloge overwegen: Hé wat voor klokje is dat? Een Gar-wat?

• mrwolf
  • Niet online
Frenz64 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:57: ik weet wel dat diegenen die ik ken die bijv een Breitling dragen echt nooit, maar dan ook nooit zo'n horloge overwegen
Maar die dragen nu ook geen golf-, zeil- of pilotenhorloge. Dat is de markt waar het denk ik voornamelijk op gericht is. Je moet het niet zien als hardloophorloge óf als puur luxehorloge (a la Breitling), maar als een hybride voor de golf-, zeil- en piloten-freaks. Ik ken die markt niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat net zo'n subcultuur is als de hardlopers die hier voornamelijk Garmin kennen van de Forerunner/Fenix-horloges.

Of het een goede en succesvolle zet is van Garmin? Geen idee, de tijd zal het leren. Maar ik ben hier (als hardloper) niet in geïnteresseerd.

• Frenz64
Om te beginnen is die markt echt een niche, zelfs qua aantallen wereldwijd, m.a.w. dan moet je daarbinnen een serieus marktaandeel realiseren om uit je kosten te komen. Maar daarnaast zeggen ze dat ze het via het luxe horloge retail kanaal willen gaan verkopen en daar komen zeilers en piloten helemaal niet (golf en 'coureurs' mss wel). Dus dan rammelt hun distributie filisofie ook nog 's @mrwolf

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-12 20:59
rockhopper schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:20:
@stokmeister je bedoelt natuurlijk amazon, pepper is gewoon een aanbieding verzamel site. Jammer dat de pepperaar er waarschijnlijk geld aan verdient met z'n referral linkje, en jammer dat het wederom de oude versie is. Ik zag liever de 5 plus serie in de voordeel.
...
Uiteraard had het leuker geweest als de plus, of de voor mijzelf, de 935 in de aanbieding was. Wist niet dat pepper de aanbieding van Amazon linkte. Maar volgens mij is het nog steeds geen slechte aanbieding.

• rockhopper
Zeker niet, maar het is wel handig om bij zo'n link er even bij te zetten dat het om een 'overjarig' model gaat. Ik heb ook al een paar keer enthousiast geklikt op dergelijke 'aanbiedingen' om er na controle achter te komen dat er bij mijn zoekterm wel 'plus' staat, maar bij de resultaten niet altijd }:|
Ter referentie, ik heb via amazon.es de F5S voor €329 besteld voor vrouwlief. Ik vermoed dat de prijs nog iets scherper kan op echte dealdagen als black friday / amazon prime day. Maar op die dagen is de voorraad wel sterk beperkt.

Tja de marq markt, ik zie veel reacties met verschillende verwoordingen die min of meer hetzelfde zeggen "ik ken de doelgroep ervoor niet", het lijkt er dan ook op dat die doelgroep niet bestaat 8)
In mijn ogen is er een markt voor tech gadgets en een markt voor luxe producten en het overlap voor beide is bijzonder klein. Met deze prijs uitvoering is het eigenlijk vlees noch vis. (toch nog even een meat referral tijdens de meatless week) Misschien is het een test om te kijken of ze de Fenix of model xxx NOG veel duurder kunnen maken...
chaola schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:48:
Of die zuinigere chips automatisch tot langere batterijduur gaat leiden, hangt er nog van af. Ze kunnen er ook voor opteren om minder krachtige en dus goedkopere batterijen te gebruiken die dezelfde autonomie als nu opleveren (en wellicht toch even duur verkocht gaan worden...).
Nu beoordeel je het energie verbruik over het totaal plaatje, op zich niks mis mee, maar ik ging juist in op alleen het energie verbruik. Met een zuinigere chip kan je de accu gelijk houden en langer doorgaan, of je accu kleiner maken zonder dat je gebruiksduur inlevert. Ik denk dat vooral dat tweede interessant is voor veel gebruikers want ik lees toch erg vaak dat bij de Fenix zowel de standaard als de X versie als erg groot beschouwd worden. Buiten dat heeft een groter (zwaarder) toestel ook het nadeel dat er sneller problemen ontstaan bij OHR tijdens activiteiten.

[ Voor 58% gewijzigd door rockhopper op 15-03-2019 15:43 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik vind de athlete schitterend. Ik ben aan het sparen voor een 5 plus maar als de athlete wat in prijs zakt ga ik deze zeker overwegen.

Voor de mooi heb ik al genoeg horloges in het dure segment dus de gedachte dat mensen met een Omega of Rolex dit nooit kopen is onzin. Een Tag Heuer smartwatch zou ik nooit kopen, omdat deze qua functies nooit tegen een Garmin opkan, het is voor mij dus alleen maar aan te moedigen dat ze de directe concurrentie aandurven med de high-end smartwatches.

Rationeel gezien is ruim 1000 euro voor een sporthorloge natuurlijk belachelijk. Maar ik ken genoeg mensen die velgen, schoenen, tassen etc van honderden tot duizenden euro’s kopen, waarom zou er dan geen markt voor deze horloges zijn?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Frenz64
Ruim €1000 is ook een manier om $1500 te omschrijven (en in euros hier gaat het nog meer worden.

Mooi dat we de doelgroep gevonden hebben ;) maar je hebt nog niet helemaal overtuigd, je vind de Marq nu nog wat te duur (Garmin is vlgs mij niet zo van de prijsverlagingen, alleen aanbiedingen), maar je hebt wel verschillende horloge uit het dure segment. Waarom is hij te duur dan, @Rene ?

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:45
Zeker heel fraai, al wordt de prijs nu wel heeel fors voor een smartwatch...

Ben benieuwd of Garmin het battery replacement program ook doorvoert bij andere Garmin (Fenix?) modellen en hoop dat de MARQ lijn exact de zelfde band krijgt als de F5+...

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Frenz64 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:48:
Ruim €1000 is ook een manier om $1500 te omschrijven (en in euros hier gaat het nog meer worden.

Mooi dat we de doelgroep gevonden hebben ;) maar je hebt nog niet helemaal overtuigd, je vind de Marq nu nog wat te duur (Garmin is vlgs mij niet zo van de prijsverlagingen, alleen aanbiedingen), maar je hebt wel verschillende horloge uit het dure segment. Waarom is hij te duur dan, @Rene ?
Omdat de horloges uit het duurdere segment (voor mij) investeringen zijn. Dan bedoel ik niet zozeer financieel, maar meer in de vorm van persoonlijke waarde. Zo heb ik voor beide kids een horloge gekocht uit hun geboortejaar, ik weet zeker dat die over 25 dankbaar zijn als ze die van mij “erven” ;)

Nou vermoed ik niet dat iemand een Garmin Marq 30 jaar gaat bewaren om vervolgens kado te doen.

Als sporthorloge daarentegen vind ik 1000-1200 ook veel (20-25 korting t.o.v. De prijs op de Garmin site moet wel realistisch zijn), maar wel te doen als het horloge kwalitatief een stuk beter is afgewerkt dan een fenix 5 plus. Doe je er 5 jaar mee dan is het 250 euro per jaar, dat verbrassen andere op een avond in een restaurant of in de kroeg. Dan is het naar net wat je hobby’s zijn en waaraan je je geld wilt uitgeven. (Kijk ter vergelijking ook eens naar de amateur wielersport, genoeg mensen die dure groepen of Carbon wielen kopen welke de prijs van dit horloge evenaren. Daar is het functioneel nut ook bijna niks, maar het gaat ook om het gevoel).

Een doorslaand succes zal het niet worden, maar ik denk dat er serieus wel genoeg gekken rondlopen die zo een horloge willen kopen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-12 14:19
Zowel voor duiken als voor vliegen kwamen bij de Charlie /Delta en Descent versies van de Fenix 5 (+) klachten over de onnauwkeurigheid van de hoogte-/dieptebepaling. En Garmin vermeldde in het verleden al wel dat de Charlie niet als primaire informatiebron gebruikt moest worden (had bij parachutespringen wel een optie geweest). Ervan uitgaande dat deze Marq horloges op dat vlak niet beter geworden zijn, verkleint dat de kopersmarkt nog wat meer; voor serieus gebruik geen optie.

• rockhopper
@Rene Ik denk ook niet dat iedereen hier zei dat zo'n toestel -nooit- verkocht gaat worden. Maar de markt is zo klein dat het eigenlijk geen bestaansrecht heeft. En je geeft zelf eigenlijk ook al aan dat het gewoon een slechte prijs / kwaliteit verhouding heeft, anders zou je niet gaan wachten.

Trouwens wel een leuk idee, horloge uit het geboortejaar. Maar ik zou dan juist weer een mechanische kopen omdat deze toch wat beter 'verouderen'. Als je mij vandaag een jaren '70 atari spelcomputer kado doet denk ik ook heel kort 'cool' waarna ik er vervolgens niet meer naar omkijk omdat het gewoon obsolete verouderd is.

@Frij5fd Bedankt voor de feedback vanuit het wat minder bekende segment. Het hele gps gebeuren is sowieso meer bedoelt voor locatie op de oppervlakte, want hoogte is nooit precies. Het ontwerp is daar ook niet op gemaakt. Ik zou eigenlijk verwachten dat bij de descent (duiken) de hoogte of beter diepte, juist wel nauwkeurig is omdat deze alleen via de interne barometer gaat. Dus geen gps stoorzender. Dat gaat natuurlijk alleen op -in- het water. Maar ook hier zou ik liever niet blind uitgaan van garmin, maar eerder een traditioneel duikhorloge merk gebruiken met een bewezen staat van dienst.

• MrAcid
  • Niet online
Helaas is mijn Garmin fenix 5s defect ('aan het gaan'). Scherm werkt niet meer/amper op alle schermen waarbij de achtergrond wit is. Dat is redelijk onbruikbaar - dus ik ga nu kijken hoe goed de support/garantieafhandeling van Clever Training (UK) is. Heb hem sinds juli 2017 - dus nog wel binnen de garantietermijn van verwachtte levensduur. Fingers crossed!

Hier twee filmpjes van de issues:
https://twitter.com/Maarten_S/status/1106844334652047361
https://twitter.com/Maarten_S/status/1106875761477197824

Tijdelijke workaround is om alle schermen zoveel mogelijk in te stellen op een zwarte achtergrond.

• rockhopper
Anders is er altijd nog Garmin NL, maar ik ben benieuwd hoe CT-uk het doet. Anders DC erbij betrekken :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb prima ervaringen met CTUK, behalve dat ze ooit een keer een mailtje van me over het hoofd gezien hebben. Dus tip: als je niks hoort, trek nog een keertje aan de bel.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:34
Ik ben op zoek naar een nieuw horloge.
Ik zou eentje willen met 24/7 hartslagmeting om mijn conditie te monitoren.
Ik doe dagelijks 2 ritten woon-werkverkeer met de fiets. Ik gebruik hiervoor mijn fietsgps + hartslagband.

Bestaan er horloges waarbij je tijdens fietstochten enkel de hartslagmeting kan gebruiken, maar die verder geen gegevens registreren? Dat doen nl mijn fietsgps al. Eigenlijk dient bij het fietsen het horloge enkel als hartslagmeter, meer niet.

• Mistraller
Drossie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:30:
Ik doe dagelijks 2 ritten woon-werkverkeer met de fiets. Ik gebruik hiervoor mijn fietsgps + hartslagband.

Bestaan er horloges waarbij je tijdens fietstochten enkel de hartslagmeting kan gebruiken, maar die verder geen gegevens registreren? Dat doen nl mijn fietsgps al. Eigenlijk dient bij het fietsen het horloge enkel als hartslagmeter, meer niet.
Tuurlijk, je kan je horloge gewoon op een indoor activiteit instellen. Bv Cardio.
Het is dan wel wat meer werk als je daarna die losse HR data bij de fietsdata zou willen toevoegen.
Als jouw fietsGPS ANT+ ondersteunt kan je een horloge op "HR uitzenden" instellen zodat alle data al bij het opslaan compleet is.
Vergeet niet dat een HR band nauwkeuriger is, met name tijdens activiteiten.
Verder kan je de HR volgens mij niet zonder meer opslaan/gebruiken, als je geen echte activiteit hebt gestart, want de 24/7 wordt volgens mij vereenvoudigd verwerkt.
Maar goed, denk dat voor specifiek jouw vraag iedere garmin wel zo'n beetje geschikt is. Van de andere merken weet ik het niet. Let wel op dat oudere toestellen zoals de FR35 niet 24/7 HR metingen doen, dus minder nauwkeurig zijn.

---------------

• rockhopper

Je zou ook naar de scosche rhythm24 kunnen kijken. Dit is een optische band die je om je arm kunt doen, zend hartslag uit, maar slaat het ook op.
Al snap ik niet helemaal goed waarom je deze vragen stelt omdat je eigenlijk al een hartslagband hebt en een fiets computer, en je het horloge eigenlijk alleen als hartslagmeter wilt :?
Vanwege de houding op je fiets (gebogen polsen) is de meting via optische hartslagmeting in horloges vaak slecht, dit verschilt wel van persoon tot persoon. Je huidige hartslagband of een optische hartslagband (scosche rhythm+ of rhythm24) hebben daar weer geen last van. Verder is het kijken op een horloge tijdens het fietsen vervelend, je moet je hand van het stuur halen, soms ook nog een mouw weg stropen. Niet aan te raden.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:34
rockhopper schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:46:
[...]

Je zou ook naar de scosche rhythm24 kunnen kijken. Dit is een optische band die je om je arm kunt doen, zend hartslag uit, maar slaat het ook op.
Al snap ik niet helemaal goed waarom je deze vragen stelt omdat je eigenlijk al een hartslagband hebt en een fiets computer, en je het horloge eigenlijk alleen als hartslagmeter wilt :?
Vanwege de houding op je fiets (gebogen polsen) is de meting via optische hartslagmeting in horloges vaak slecht, dit verschilt wel van persoon tot persoon. Je huidige hartslagband of een optische hartslagband (scosche rhythm+ of rhythm24) hebben daar weer geen last van. Verder is het kijken op een horloge tijdens het fietsen vervelend, je moet je hand van het stuur halen, soms ook nog een mouw weg stropen. Niet aan te raden.
Waarom? Omdat het handiger zou zijn om die band thuis te laten van het werk.
Ik zou niet op het horloge kijken tijdens het fietsen, maar op mijn fietsgps.
De optische meting zou ik willen om mijn conditie wat te monitoren.
Ik las dat de laatste horloges behoorlijk accuraat zijn. Zelfs op de fiets.

• rockhopper
In ideale omstandigheden is alles accuraat. De praktijk wisselt helaas. Dat betekend overigens niet dat horloges het niet goed -kunnen- doen. Het is alleen een hoop geld om een compleet horloge aan te schaffen voor slechts hartslagmeting. En tja of je nou een band thuislaat en er een horloge voor in de plaats neemt...

Ik vind zelf die traditionele hartslagbanden voor geen ene moer zitten, vandaar mijn grote voorliefde voor de scosche. Daarnaast heeft m'n horloge geen ohr, maar m'n scosche rhythm24 koppelt prima aan zowel m'n fenix 3, als m'n bolt tijdens een fietstochtje. (en nog wat andere gps toestellen)

Daarvoor gebruikte ik de rhythm+, die was ook prima maar heeft een iets kortere accuduur.

Hoe dan ook, mocht je toch voor een horloge gaan dan zou ik de data van het horloge gewoon gebruiken ipv die van je fietscomputer, om de simpele reden dat het een hoop werk is om de data (hartslag) van de één naar de ander te krijgen bij horloges, al zal dit misschien niet voor alle horloges werken. Zoals @Mistraller al zei, let erop dat er in ieder geval de optie "HR uitzenden" op zit en dat je huidige toestel dit kan ontvangen.

• Frenz64
Niet goedkoop @Drossie , maar je zou een Mio Alpha 2 kunnen overwegen, da's een dedicated pols OHR armband. Of een tweedehands via MP, wel weer heel goedkoop. Is een van de betere polsmeters.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-12 14:19
Mocht je een Garmin edge 520+ of vergelijkbare fietscomputer hebben, dan is het ook nog mogelijk om de data van een andere Garmin (meestal een triathlon horloge zoals de FR935) op de fietscomputer weer te geven. Is wel een zeer kostbare exotische oplossing en normaal alleen bedoeld voor triathlon-atleten die alle 3 de onderdelen van de triathlon op 1 device (horloge) willen registreren.
De recht-toe recht-aan oplossing is een optische hartslagmeter om de arm; functioneel voldoende, de aflezing op de fietscomputer is het comfortabelst en de kosten het laagst

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:26
@Drossie
Wat voor fietscomputer heb je? Met Garmin Extended Display kun je op je fietscomputer de data van je horloge tonen, je verbindt dan alle sensoren met het horloge (incl. de eigen optische hartslagmeter in jouw geval), neemt de activiteit dus ook op op het horloge en de fietscomputer toont alleen de data. Dit is eigenlijk vooral nuttig voor multisport activiteiten (triathlon, duathlon).

Minder ingewikkeld kun je, zoals al aangehaald, veel horloges de hartslag laten uitzenden. Ik kan op mijn Garmin VivoActive 3 kiezen om te broadcasten (met ANT+) tijdens een activiteit of continu. Als je zou kiezen voor continu, kun je vermijden dat het horloge een eigen activiteit opneemt. Niet om je in de richting van Garmin te duwen, dat is nu gewoon het platform waar ik op zit, dat broadcasten kunnen de "fitnesstracker" toestellen ook, bv de VivoSmart HR. Verder alles wat daarboven zit en recent is (ForeRunner, VivoActive, Fenix) ook, maar als je verder alleen de 24/7 OHR nodig hebt, heeft het weinig zin hier veel geld aan te besteden.

Als ik even zoek kunnen Polar toestellen dit ook (de M430 toch). Over andere merken ga je je moeten informeren.

Maar ik vind ook wel dat OHR aan de pols niet optimaal is, en dat een hartslagband nu niet zoveel plaats inneemt. Rijd je in fietsuitrusting of gewone kledij? De hartslagband is voor mij niets vergeleken met de helm, schoenen en kledij als ik naar mijn werk fiets. Ik gebruik het broadcasten alleen voor rustige ritjes of als ik mijn band vergeten ben. Vorige zomer heb ik de Mont Ventoux beklommen, was ik mijn band toch thuis vergeten 8)7.

Helaas werkt OHR niet bepaald best icm fietsen, voor hardlopen werkt het redelijk maar met fietsen heb je veel trillingen die het signaal storen... Als in de metingen.

Ik zou het daarvoor dus niet doen eerlijk gezegd en idd iets als de scosch rhythm nemen (als de borstband teveel gedoe is).

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:43:
Helaas is mijn Garmin fenix 5s defect ('aan het gaan'). Scherm werkt niet meer/amper op alle schermen waarbij de achtergrond wit is. Dat is redelijk onbruikbaar - dus ik ga nu kijken hoe goed de support/garantieafhandeling van Clever Training (UK) is. Heb hem sinds juli 2017 - dus nog wel binnen de garantietermijn van verwachtte levensduur. Fingers crossed!

Hier twee filmpjes van de issues:
https://twitter.com/Maarten_S/status/1106844334652047361
https://twitter.com/Maarten_S/status/1106875761477197824

Tijdelijke workaround is om alle schermen zoveel mogelijk in te stellen op een zwarte achtergrond.
Aangezien mijn Fenix 5s tijdelijk terug moet naar Garmin, om gerepareerd/vervangen te worden: iemand goeie tips voor een leuk (tijdelijk) alternatief?

Gaat me puur om hardlopen - liefst ook zwemmen (indoor), maar geen must - totdat ik mijn fenix weer terug heb.

Ik zou tijdelijk een ander merk kunnen proberen, daarna weer verkopen. Heb Suunto altijd al interessant gevonden maar nooit gehad/geprobeerd. Een COROS lijkt me ook wel eens leuk, maar daar is volgens mij moeilijk aan te komen. Ik kan natuurlijk ook een Garmin van Marktplaats halen.

Hoor graag andere suggesties!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01
MrAcid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:47:
[...]

Aangezien mijn Fenix 5s tijdelijk terug moet naar Garmin, om gerepareerd/vervangen te worden: iemand goeie tips voor een leuk (tijdelijk) alternatief?

Gaat me puur om hardlopen - liefst ook zwemmen (indoor), maar geen must - totdat ik mijn fenix weer terug heb.

Ik zou tijdelijk een ander merk kunnen proberen, daarna weer verkopen. Heb Suunto altijd al interessant gevonden maar nooit gehad/geprobeerd. Een COROS lijkt me ook wel eens leuk, maar daar is volgens mij moeilijk aan te komen. Ik kan natuurlijk ook een Garmin van Marktplaats halen.

Ik heb zelf ook Suunto altijd interessant gevonden maar het is zo’n kleine speler dat ik mij afvraag of je hem naderhand wel goed kan doorverkopen voor een redelijke prijs. Een Garmin is wel weer goed door te verkopen schat ik zo in zeker nu het hardloop “seizoen” weer aanbreekt en Jan en alleman weer buiten gaan lopen.
[...]

Garmin MARQ Athlete natuurlijk! >:)

• Frenz64
hihi, gegarandeerd zo goed als geen afschrijving

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:58

Roozzz

Plus ultra

[...]

Tweedehandsje scoren? Zou mijn aanpak zijn indien tijdelijk. Mocht je op facebook zitten, ik zag deze week in de "trailloper/loopsters-groep" zowel een Coros als Suunto 9 langsflitsen. Als ik het tempo zo inschat in die groep ben je hem ook zo weer kwijt als het niet bevalt.

Persoonlijk zou ik ook een 635 of 935 overwegen. Niet geschikt als main driver voor mij, maar volgens mij wel prima horloges :)

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 20-03-2019 20:22 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• RR46
@MrAcid : Garmin FR235 (nieuw) kopen, en daarna verkopen? Je levert zeker wel iets in, voor hardlopen nog steeds dikke prima en de prijs is er ook na.

• MrAcid
  • Niet online
Thanks @Roozzz, zit niet op Facebook dus dat wordt ‘m niet. :) @RR46 daar zit ik nu naar te kijken inderdaad!

Ook nog met een schuin ook naar Apple Watch Series 4. Voor tijdelijk wel weer leuk - maar wel duur.

[ Voor 31% gewijzigd door MrAcid op 20-03-2019 21:16 ]

• RR46
Apple Watch gaat je op hardloop gebied absoluut(!) tegen vallen, als gadget misschien leuk, maar niet meer en niet minder.

Recentelijk heb ik zelf een FR235 verkocht via MP (in nette staat plus 3 jr garantie), in no-time weg (voor een prijs waarvan ik zeg, leg dan een beetje bij en heb je 100% nieuw, maar wie ben ik).

• rockhopper
@MrAcid of je graait iets uit de ing rentpunten winkel, waarschijnlijk heb je dan zelfs kans om 'm door te verkopen tegen kostprijs.

• MrAcid
  • Niet online
RR46 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:30:
Apple Watch gaat je op hardloop gebied absoluut(!) tegen vallen, als gadget misschien leuk, maar niet meer en niet minder.

Recentelijk heb ik zelf een FR235 verkocht via MP (in nette staat plus 3 jr garantie), in no-time weg (voor een prijs waarvan ik zeg, leg dan een beetje bij en heb je 100% nieuw, maar wie ben ik).
Apple Watch heb ik de Series 1 gehad - dus ik ken de beperkingen. ;) Ik lees nu dit terug, en dat moet ik inderdaad niet meer doen. :+ MrAcid in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"

Ik denk dat ik inderdaad voor een 235 ga. De ING-shop heeft wel goeie prijzen maar alleen voor de duurdere modellen.

Dank allen!

13:40 - inmiddels een 235 HRM om mijn pols. Toch wel echt een stuk lichter dan mijn Fenix 5s zeg!

[ Voor 16% gewijzigd door MrAcid op 21-03-2019 13:40 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:40
Tanden poetsen met het horloge om je verkeerde arm levert je zo een paar honderd stappen op. :D :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Er lijkt trouwens een update van de Forerunner 935 aan te komen (de 945).

https://twitter.com/Maarten_S/status/1108743284959166465

• rockhopper
Wel een hele summiere post. Goed het kan inderdaad een foutje zijn van garmin en het zou inderdaad kunnen, maar het kan net zo goed iets gefotosoept zijn. Ik ken de 'bron' verder niet.
Daarbij is de 935 nog niet zo heel oud, voorjaar 2017. Normaal gesproken is er een 3 jaarlijkse cyclus, maar wie weet zijn ze zo blij met garmin pay / music dat ze een versnelde cyclus doorvoeren.
Al is de doelgroep daar minder naar.
Hoe dan ook, leuke vondst en voer voor speculatie wat de extra nieuwigheden gaan zijn. Kaarten? Een prijs die wel betaalbaar is? Fenix 5+ met quick release?

Voorlopig blijf ik sceptisch en zeg "not soon" maar ik heb het graag mis in dit geval.

• RR46
Ja, ben ook benieuwd... Wat je zegt, ligt niet geheel in lijn der verwachtingen.

Heb zelf recent een F5+ Titanium aangeschaft, geweldige horloge waar ik geen moment spijt van heb. Voor het werk een mooie lederen band erbij en sporten de originele (siliconen).

Ik ben alleen nog zoekende naar een mooie watch face en/of hoe ik van de originele watch face, de actieve calorieën kan weergeven (ipv de passieve). Iemand tips?

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
Voor watchfaces ga hier eens kijken.

Ik gebruik zelf Gearmin die kan je via je telefoon helemaal customizen. Er zijn er genoeg dacht ik zo voor ieders smaak.

De standard face kan je op je horloge zelf instellen. Als je hem kiest dan kan je aanpassen en ellke cirkel vullen met de data die jij wilt zien.
Lees de online manual eens door heb ik ook gedaan toen ik hem kreeg.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh v153.216 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

• MrAcid
  • Niet online
rockhopper schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:30:
Wel een hele summiere post. Goed het kan inderdaad een foutje zijn van garmin en het zou inderdaad kunnen, maar het kan net zo goed iets gefotosoept zijn. Ik ken de 'bron' verder niet.
Daarbij is de 935 nog niet zo heel oud, voorjaar 2017. Normaal gesproken is er een 3 jaarlijkse cyclus, maar wie weet zijn ze zo blij met garmin pay / music dat ze een versnelde cyclus doorvoeren.
Al is de doelgroep daar minder naar.
Hoe dan ook, leuke vondst en voer voor speculatie wat de extra nieuwigheden gaan zijn. Kaarten? Een prijs die wel betaalbaar is? Fenix 5+ met quick release?

Voorlopig blijf ik sceptisch en zeg "not soon" maar ik heb het graag mis in dit geval.
Dat screenshot heb ik zelf gemaakt van de Duitse Garmin site - dus de bron vertrouw ik wel. :+
Pagina: 1 ... 105 ... 327 Laatste