Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Kom je goed mee weg. Dat had dus eigenlijk meer richting de 125€ moeten zijn. Maar goed soms zit het mee, soms tegen :)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• CrabpPeople
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-04 12:46
fjorden schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:59:
[...]

Welke functies mis je? Wat ik vooral miste t.o.v. de F5 kon ik compenseren (soms net wat minder eenvoudig in gebruik) door https://dynamic.watch/
Ja, had daar naar gekeken, maar het leek me allemaal net niet soepel genoeg werken. Daarnaast zijn als ik het goed begrepen heb kompas en hoogtemeter makkelijker bereikbaar, die climb-functie lijkt me vet handig, en dan de kaarten zijn best een leuke extra.

Uiteindelijk voor 450 pond bij Amazon de zilver/zwarte 5S+ besteld. Wat een beetje de doorslag gaf is dat ik voor het prijsverschil van 120 euro op dit bedrag (645M die 390 kost bij ING) een veel completer horloge terugkrijg. We zullen zien, ben benieuwd.

Wat een bedrag, sta er eigenlijk versteld van dat ik zoveel geld eraan uitgeef :') (Maar dat zou ik bij de 390 ook al hebben).

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 25-04 10:49
CrabpPeople schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Ja, had daar naar gekeken, maar het leek me allemaal net niet soepel genoeg werken. Daarnaast zijn als ik het goed begrepen heb kompas en hoogtemeter makkelijker bereikbaar, die climb-functie lijkt me vet handig, en dan de kaarten zijn best een leuke extra.

Uiteindelijk voor 450 pond bij Amazon de zilver/zwarte 5S+ besteld. Wat een beetje de doorslag gaf is dat ik voor het prijsverschil van 120 euro op dit bedrag (645M die 390 kost bij ING) een veel completer horloge terugkrijg. We zullen zien, ben benieuwd.

Wat een bedrag, sta er eigenlijk versteld van dat ik zoveel geld eraan uitgeef :') (Maar dat zou ik bij de 390 ook al hebben).
Ben ook aan het zoeken voor een mooie opvolger van mijn TomTom. De ING actie is leuk maar de 5s is daar 449. Dan is 450 pond (zo'n 530 euro) niet zo'n groot verschil voor een plus versie, is dat non saphire? Hoe zit het met douane en verzendkosten met Amazon? Ben daar helemaal niet bekend mee namelijk :o

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Laatste keer dat ik checkte zat de UK nog steeds in de EU, dus douane = 0, verzendkosten zie je direct als je een horloge bestelt bj Amazon (afhankelijk van de reseller en de snelheid)
xray79 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Ben ook aan het zoeken voor een mooie opvolger van mijn TomTom. De ING actie is leuk maar de 5s is daar 449. Dan is 450 pond (zo'n 530 euro) niet zo'n groot verschil voor een plus versie, is dat non saphire? Hoe zit het met douane en verzendkosten met Amazon? Ben daar helemaal niet bekend mee namelijk :o
Let wel dat je twee generaties door elkaar haalt. De ING heeft de oude non-plus serie, amazon heeft de + versie (meest recente dus).
En inderdaad non-sapphire. Verder is amazon.co.uk of .de gewoon europa, geen extra kosten tenzij het van de kanaal eilanden afkomt (maar dat is bij amazon niet snel het geval)

rockhopper wijzigde deze reactie 01-02-2019 17:08 (13%)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Kan iemand dit verklaren? Vandaag een 10EM gelopen (Twiskemolenloop) en gemiddeld op 5:30 uitgekomen. De splits in Garmin Connect kloppen netjes, maar de pace-grafiek voor geen meter. Die komt in onderstaand voorbeeld tussen km 6 en 7 niet eens in de buurt van de 5:30 en is enorm grillig. Op dat moment in de wedstrijd liep ik in een treintje, heel stabiel voor mijn gevoel. De splittijden bevestigen dat ook, maar die pace, snap er niks van...

Gelopen met een FR645M overigens.

http://i65.tinypic.com/jzdwep.jpg

http://i68.tinypic.com/24414qv.png

Edit: het gemiddelde, volgens de pace grafiek 8)7
http://i68.tinypic.com/14wtyls.png

mrwolf wijzigde deze reactie 03-02-2019 23:04 (7%)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 23:31
Vandaag mijn VA3 voorzien van glazen screen protector (3 stuks voor nog geen $3)

Ding was heel precies passend, dus eindeloos blijven twijfelen voor ik hem erop plakte, want als het niet perfect in het midden zit, dan zie je het. Nu ja, het is gelukt. Ik kan echt werkelijk niet meer zien of voelen dat er een protector op zit.
Ben er enorm tevreden mee, en dat voor nog geen dollar. Het glas zit nu net een minuscuul beetje boven de bezel, terwijl ie er normaal net onder zit. Wellicht beschermt ie dus ook de bezel een beetje.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• WalterEbbers
  • Laatst online: 19-04 08:30
een Garmin fenix 5 is dit overkill voor wandelingen s'avonds( van ongeveer een uur) en tot nu toe 2 avonden in de week zwemmen(uur ongeveer per avond)?

Mijn oog viel me namelijk op een amazon aanbieding van de garmin fenix 5 en gezien ik bovenstaande weer wil gaan oppakken en de data er van gaan bijhouden leek mij dit een goed apparaat.

Is de garmin een goed product hiervoor of zou het overkill zijn? Indien overkill wat zou dan beter geadviseerd zijn?

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-04 19:56
@mrwolf Gps is gewoon niet zo accuraat. Het kan idd elke keer 10/20 seconden per kilometer verschillen met wat het daadwerkelijk is. Daarom is t ook belangrijk om naar gemiddelde te kijken en of je ongeveer rond je streef snelheid zit

• mrwolf
  • Niet online
Martiveen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:25:
@mrwolf Gps is gewoon niet zo accuraat. Het kan idd elke keer 10/20 seconden per kilometer verschillen met wat het daadwerkelijk is. Daarom is t ook belangrijk om naar gemiddelde te kijken en of je ongeveer rond je streef snelheid zit
'Niet zo accuraat' vind ik nogal een understatement. Dit heb ik gelopen in een natuurgebied, merendeel open weidegebieden, dus ideale omstandigheden voor een enigszins nauwkeurige GPS.

Hier heb je eigenlijk geen bal aan zo, ik had van Garmin wel iets meer accuratesse verwacht. Als ik de GPS-gegevens op de kaart zie is het toch echt wel 90% correct.

Mijn race predictor ConnectIQ-veld was hierdoor ook waardeloos, die rekent namelijk met de pace-gegevens. Dit heb ik nog niet eerder zo gezien :(

• slow whoop
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-04 15:28
@Martiveen Dan nog is het raar dat in de onderste grafiek van @mrwolf de lijn van het gemiddelde tempo (5:30 min/km) duidelijk boven bijna alle individuele meetpunten ligt. Voor een gemiddelde zou je verwachten dat de helft van de meetpunten er boven ligt en de andere helft er onder (bij een normale verdeling).

• Martiveen
mrwolf schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:38:
[...]

'Niet zo accuraat' vind ik nogal een understatement. Dit heb ik gelopen in een natuurgebied, merendeel open weidegebieden, dus ideale omstandigheden voor een enigszins nauwkeurige GPS.

Hier heb je eigenlijk geen bal aan zo, ik had van Garmin wel iets meer accuratesse verwacht. Als ik de GPS-gegevens op de kaart zie is het toch echt wel 90% correct.

Mijn race predictor ConnectIQ-veld was hierdoor ook waardeloos, die rekent namelijk met de pace-gegevens. Dit heb ik nog niet eerder zo gezien :(
Voor mee accuratie zou je trouwens voor de 645 kunnen instellen om ook glonass te gebruiken ipv alleen gps. Schijnt wel iets accurater te zijn (Heb het zelf nooit gebruikt)

• mrwolf
  • Niet online
slow whoop schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:40:
@Martiveen Dan nog is het raar dat in de onderste grafiek van @mrwolf de lijn van het gemiddelde tempo (5:30 min/km) duidelijk boven bijna alle individuele meetpunten ligt. Voor een gemiddelde zou je verwachten dat de helft van de meetpunten er boven ligt en de andere helft er onder (bij een normale verdeling).
Precies, dit gemiddelde (wat klopt) matcht voor geen meter met de pace-grafiek.
@Martiveen Glonass staat aan. De GPS-gegevens op de kaart in Garmin Connect kloppen 90%, dus ook dat is geen verklaring voor die enorme afwijking in meetgegevens.

• Martiveen
slow whoop schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:40:
Nu ik wat beter kijk is dat wel gek idd.
@mrwolf dit is het grafiekje van mij gisteren op 4:40 gemiddeld. Hier zie je wel dat m'n tempo er ook rondom zit. https://connect.garmin.com/modern/activity/3352470631
Heb je misschien een linkje van je activiteit? Miss heeft ie ergens in het begin of het einde een raar gps punt heeft gepakt wat je gemiddelde verpest.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:56
@mrwolf

Ik zie eerlijk gezegd niet veel geks qua wisselvalligheid hoor, instant pace is gewoon heel onzeker... Meeste van dat soort velden hebben dan ook de optie om op basis van de laatste x seconden het gemiddelde te nemen. GPS heeft een onnauwkeurigheid van x meter, als je elke seconde een paar meter verspringt heeft dat dit soort gevolgen.

Dat de tracks uiteindelijk prima lijken te kloppen komt meer door alle algoritmes, smoothing, matchen met evt wegen en paden/etc die er achteraf overheen gegooid worden, Je horloge zelf heeft dit allemaal niet en gebruikt gewoon de rauwe data.

Daarnaast is in je grafieken de schaal van 5-7 min/km waardoor de schommelingen heel extreem lijken. Enige vreemde is idd de afwijking tussen de 5:31 overall gemiddeld en het feit dat dat niet terug lijkt te komen in je grafiekje...

Had je het horloge al aangezet voor je begon te lopen? Door laten lopen na afloop? Ik bedoel, de grafiek begint meteen op je gemiddelde pace wat bijzonder is bijv.

*Edit*

En nu zie ik de complete activiteit, je gebruikt ook een running pod... wordt de pace daar dan niet vandaan gehaald? Is die dan wel goed geconfigureerd, batterij misschien op aan het gaan?

Ik heb zelf trouwens betere ervaringen met glonass uitgeschakeld, dus dat zou ik ook nog eens proberen... Werkt voor mij stabieler.

m0ridin wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:03 (14%)

• aeacus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-04 11:06
Het display van mijn polar M430 is uitgevallen tijdens het opladen via mijn laptop. Momenteel krijg ik mijn sporthorloge niet meer aangezet, ook niet na opladen via het stopcontact. De horloge is pas een maand oud. Heeft iemand dit ook meegemaakt met zijn (Polar) sporthorloge?

• mrwolf
  • Niet online
@m0ridin : die van de pod dacht ik ook (is een Garmin RD pod), maar die levert geen pace-gegevens. De pod is sowieso net een paar maanden oud, dus die batterij moet nog goed zijn.

Maar wellicht dat die wel roet in het eten gooit alsnog; dit is de eerste wedstrijd die ik zo analyseer waar ik de pod gebruikt heb, ik ga dat eens in de gaten houden.

Bij de vorige Twiskemolenloop (10K) kloppen de gemiddelden wel met de grafiek: https://connect.garmin.com/modern/activity/3199024674

• Invictus66
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 07:58
Ik ben op zoek naar een sporthorloge, maar ik kom er eigenlijk niet uit wat ik best koop.
Ik sport 3 à 4 keer in de week, afgewisseld tussen crosstrainer en lopen. Lopen doe ik bij voorkeur buiten, maar de omstandigheden lenen zich daar niet altijd toe, dus ook regelmatig binnen op de loopband.
Momenteel sport ik met een polar H10 borstband en polar beat op mijn gsm.
Op zich werkt het wel, maar ik zou graag wat meer inzicht hebben tijdens het sporten.

Liefst wil ik een horloge die ik permanent draag, dus ook standaard activity tracking en er enigszins acceptabel uitzien. Ik heb al een hartslagband, dus horloge hoeft daar niet zo goed in te zijn, Ik weet eigenlijk niet of gps op de horloge een toegevoegde waarde heeft aangezien ik toch altijd mijn gsm bij heb als ik ga lopen.

Suggesties?

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07:30
@Invictus66 Vivoactive 3 of een van de Forerunner modellen zou al snel voldoende moeten zijn. Check onder andere de site van DC Rainmaker (inclusief zijn Youtube kanaal) of het youtube kanaal van DesFit. Zij doen erg goede reviews. Voordeel van wel nauwkeurige polsmeting HR is dat je juist ook buiten je activiteiten informatie hierover krijgt, dus feedback over al dan niet fitter worden aan de hand van lagere rusthartslag etc.

Ik ben mezelf ook aan het orienteren, maar ben er wel achtergekomen dat het vooral zaak is om heel duidelijk inzicht te krijgen in de functies die je specifiek wil, aangezien zelfs bij duurdere modellen soms in een keer bepaalde functies weg zijn.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
mrwolf schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:29:
@m0ridin : die van de pod dacht ik ook (is een Garmin RD pod), maar die levert geen pace-gegevens. De pod is sowieso net een paar maanden oud, dus die batterij moet nog goed zijn.

Maar wellicht dat die wel roet in het eten gooit alsnog; dit is de eerste wedstrijd die ik zo analyseer waar ik de pod gebruikt heb, ik ga dat eens in de gaten houden.

Bij de vorige Twiskemolenloop (10K) kloppen de gemiddelden wel met de grafiek: https://connect.garmin.com/modern/activity/3199024674
Zou niet aan de pod mogen liggen, deze klacht heb ik al eerder in het topic gezien. Het lijkt erop dat het zuiver om het plotten van het grafiekje gaat. Garmin Connect gebruikt de gehele activiteit om de lijn van het gemiddelde weer te geven, maar gebruikt voor de pace grafiek de zogenaamde actuele pace uit je GPS-meethistorie. Als die dan wat grillig was dan ziet dat er al snel raar uit. Vergelijk de grilligheid van de grafiek van beide lopen maar eens.
Sowieso heb ik altijd mijn vraagtekens bij het nu t van op dat niveau details plotten in een grafiek waar je die details amper kunt zien.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• mrwolf
  • Niet online
@Gonadan Helemaal eens met de grilligheid en het nut ervan, maar het blijft bizar dat er een gemiddelde wordt getrokken, en de pieken uit de details dat gemiddelde amper raken :)

Tijdens een run gebruik ik ook altijd 10s avg pace om af te lezen, of zelfs avg lap pace.

mrwolf wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:49 (20%)

• Gonadan
  • Niet online
mrwolf schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:48:
@Gonadan Helemaal eens met de grilligheid en het nut ervan, maar het blijft bizar dat er een gemiddelde wordt getrokken, en de pieken uit de details dat gemiddelde amper raken :)

Tijdens een run gebruik ik ook altijd 10s avg pace om af te lezen, of zelfs avg lap pace.
Dat probeer ik dus uit te leggen, het is helemaal niet bizar. Garmin heeft in haar oneindige wijsheid besloten om twee verschillende meetwaarden in één diagram te plotten omdat zij toevallig dezelfde eenheid hebben.
Dat is iets wat je als professioneel analist stokslagen op zou leveren. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

WalterEbbers schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:11:
een Garmin fenix 5 is dit overkill voor wandelingen s'avonds( van ongeveer een uur) en tot nu toe 2 avonden in de week zwemmen(uur ongeveer per avond)?

Mijn oog viel me namelijk op een amazon aanbieding van de garmin fenix 5 en gezien ik bovenstaande weer wil gaan oppakken en de data er van gaan bijhouden leek mij dit een goed apparaat.

Is de garmin een goed product hiervoor of zou het overkill zijn? Indien overkill wat zou dan beter geadviseerd zijn?
Had je zelf al wat onderzoek gedaan? Zo nee is dit een goede plek om te beginnen. Let met name op het zwem gedeelte bij die link. Wandelen kunnen alle horloges, voor zwemmen zijn er duidelijk minder die het echt goed doen. Zonder dat we jouw budget en wensen (wat wil je precies doen? trainen of alleen vastleggen of nog iets anders?) duidelijk weten kunnen we er weinig over vertellen. Let wel dat de fenix 5 waar naar je linkt het oude model is, er is inmiddels een nog duurdere opvolger met behoorlijk wat extra toeters en bellen.

In het kort heb je momenteel de best in class gekozen van vorig seizoen, dus in principe overkill, al hangt het af van je budget / wensen.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:16
Een beetje een zij-spoor in dit topic, maar ik kom er niet helemaal uit en aangezien hier genoeg TomTom gebruikers zitten probeer ik het even zo.

Ik heb mijn oude TomTom uitgeleend aan iemand, maar hij koppelt nog automatisch aan mijn account bij het aan computer koppelen. Diegene aan wie ik hem heb uitgeleend heeft de desktop-app geinstalleerd. Klopt het dat je dat alleen kan aanpassen als je het horloge ook in bezit hebt?

• WalterEbbers
rockhopper schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Had je zelf al wat onderzoek gedaan? Zo nee is dit een goede plek om te beginnen. Let met name op het zwem gedeelte bij die link. Wandelen kunnen alle horloges, voor zwemmen zijn er duidelijk minder die het echt goed doen. Zonder dat we jouw budget en wensen (wat wil je precies doen? trainen of alleen vastleggen of nog iets anders?) duidelijk weten kunnen we er weinig over vertellen. Let wel dat de fenix 5 waar naar je linkt het oude model is, er is inmiddels een nog duurdere opvolger met behoorlijk wat extra toeters en bellen.

In het kort heb je momenteel de best in class gekozen van vorig seizoen, dus in principe overkill, al hangt het af van je budget / wensen.
De site ken ik, heb die al eens eerder voorbij zien komen al moet ik eerlijk bekennen dat ik die bewuste pagina niet bekeken heb.

In eerste instantie is het de bedoeling om data bij te houden en in een later stadium met name bij zwemmen wel trainingen uit te voeren.

Budget voor mezelf had ik tussen de 300 en max 400 gezet.
Dat de fenix 5 een wat ouder model is, vind ik geen groot punt als het kan doen wat ik er van verwacht(data bijhouden en gebruikt kan worden bij het zwemmen).

Zwemmen zal ik alleen in een wedstrijdbad doen en niet in open water.
Tja, eigenlijk voldoen alle fenix 3 of hoger horloges, de garmin fr 920 en 935. Verder kan je de vivoactive serie bekijken en zelfs de garmin instinct. Je hebt zeer weinig eisen, dus bijna alle toestellen die post 2015 zijn uitgebracht voldoen wel. Kijk anders even in deze tabel terwijl je 'swim' selecteert.
Let gewoon bij zwemmen op of je de lengte van het bad kan instellen en je bent er eigenlijk al. Ik zou gewoon kijken of je met een budget model al goed af bent, voordat je meteen een hele hoop geld stopt in een horloge dat buiten een beetje sporten weinig wordt gebruikt en veel te veel toeters en bellen heeft.
Verder mag je ervan bewust zijn dat tomtom (geschikt) zo goed als gestopt is met hun sporthorloges, en dat zowel polar als suunto ook geschikte modellen heeft.

• Frenz64
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:46:
Een beetje een zij-spoor in dit topic, maar ik kom er niet helemaal uit en aangezien hier genoeg TomTom gebruikers zitten probeer ik het even zo.

Ik heb mijn oude TomTom uitgeleend aan iemand, maar hij koppelt nog automatisch aan mijn account bij het aan computer koppelen. Diegene aan wie ik hem heb uitgeleend heeft de desktop-app geinstalleerd. Klopt het dat je dat alleen kan aanpassen als je het horloge ook in bezit hebt?
Yup, heb ooit een tweedehands TT runner gehad en die moet je eerst een factory reset geven voordat je er een nieuw account aan kan koppelen (kwam ik achter toen hij naar m'n zoon ging, ik kreeg 'm al gereset).

• YoGi_Berra
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:07
@WalterEbbers
De F5 heeft ook een functie met indoorzwemmen. Deze telt dus je baantjes. Bij mijn 920 doet deze het nog steeds perfect. Wellicht dat de 735 of 920/935 wellicht iets voor jou is?

Tevens verkoop ik mijn 920XT, dus mocht je interesse hebben ;)

• Frenz64
  • Nu online
aeacus schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:16:
Het display van mijn polar M430 is uitgevallen tijdens het opladen via mijn laptop. Momenteel krijg ik mijn sporthorloge niet meer aangezet, ook niet na opladen via het stopcontact. De horloge is pas een maand oud. Heeft iemand dit ook meegemaakt met zijn (Polar) sporthorloge?
De opvolger van de TT runner van hierboven was een Polar M600. Die liep ook een keer vast en ik kan me herinneren dat je de zijknop vast moest houden. Zal de M430 ook wel zo werken?

Of anders deze methode: https://support.polar.com/en/support/how-do-i-reset-the-m430

• WalterEbbers
YoGi_Berra schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:56:
@WalterEbbers
De F5 heeft ook een functie met indoorzwemmen. Deze telt dus je baantjes. Bij mijn 920 doet deze het nog steeds perfect. Wellicht dat de 735 of 920/935 wellicht iets voor jou is?
Thnx voor de feedback. Ik ga ze eens bekijken / vergelijken en reviews doornemen!

Nogmaals bedankt!

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:59

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sinds een paar dagen ben ik aan het overwegen om mijn FR235 de deur uit te doen en deze te vervangen door een horloge uit een hogere serie. Heb de 235 eigenlijk dadelijks als activity tracker om mijn pols, daarnaast gebruik ik hem voor hardlopen (4x per week). De accu gaat nu nog goed mee, dus kan er nog wel een leuke cent voor vangen (schat ik).

Wat me echter opvalt is dat de FR645 op zowel bol.com als Coolblue niet te verkrijgen is en ik vraag me af wat hier de achterliggende gedachte van is? Al een paar maanden wacht ik op de FR245, maar die lijkt er niet te komen. Garmin lijkt de 2x lijn te hebben stopgezet. En waarom ook niet, de VivoActive heeft een betere uitstraling en voldoet als allround horloge.

Dus, wat zou een verstandige keuze zijn als 100% hardloper? Een VivoActive 3 of toch een FR645 al vervanger van de 235? Een Fenix is ook geweldig mooi, maar toch net iets te prijzig :).

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
Calitomnication schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:36:
Sinds een paar dagen ben ik aan het overwegen om mijn FR235 de deur uit te doen en deze te vervangen door een horloge uit een hogere serie. Heb de 235 eigenlijk dadelijks als activity tracker om mijn pols, daarnaast gebruik ik hem voor hardlopen (4x per week). De accu gaat nu nog goed mee, dus kan er nog wel een leuke cent voor vangen (schat ik).

Wat me echter opvalt is dat de FR645 op zowel bol.com als Coolblue niet te verkrijgen is en ik vraag me af wat hier de achterliggende gedachte van is? Al een paar maanden wacht ik op de FR245, maar die lijkt er niet te komen. Garmin lijkt de 2x lijn te hebben stopgezet. En waarom ook niet, de VivoActive heeft een betere uitstraling en voldoet als allround horloge.

Dus, wat zou een verstandige keuze zijn als 100% hardloper? Een VivoActive 3 of toch een FR645 al vervanger van de 235? Een Fenix is ook geweldig mooi, maar toch net iets te prijzig :).
Wat betreft de Vivoactive 3:
Ik heb de variant met de titanium kleurige rand en die ziet er (naar mijn mening) prima uit. Ik draag hem 24/7.
Wat betreft het hardlopen: GPS is prima en de optische hartslag meting werkt voor mij ook goed genoeg.
Barometrische hoogtemeting is volkomen onbetrouwbaar en je mist wat gedetailleerde analyse mogelijkheden (oa grondcontacttijd, (An)aeroob trainings effect en dergelijke) in Garmin Connect.

Voor mij voldoet het, maar jij bent serieuzer bezig met hardlopen dan ik...

• Valorian
Calitomnication schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:36:

Dat de 645 music niet zo ruim verkrijgbaar is viel mij ook al op ja. Bij ING is 'ie met rentepunten nog steeds het aantrekkelijkst geprijsd (zelfs als je niets doet met de meegeleverde extra accessoires). Dus als je hem sowieso wilt hebben is dat volgens mij een nobrainer (iedereen kent wel iemand met een ING rekening en genoeg punten neem ik aan). Tenzij je ook bereid bent om bij wat vagere winkels als eglobalcentral e.d. te bestellen, of wellicht via buitenlandse winkels, dan kan het wellicht nog iets goedkoper.

• Frenz64
  • Nu online
Desfit geeft het antwoord @Calitomnication : YouTube: vivoactive 3 Music VS Forerunner 645 Music COMPARISON (Best Mid-Rang...

Voor mij zou het grote verschil de keuze voor touchscreen of fysieke knoppen zijn. De eerste is meer daily use, smartwatch gebruik, laatste is meer sporter georiënteerd (ik persoonlijk vind het een pré van de Stratos dattie beide heeft).

Frenz64 wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:31 (30%)

• slow whoop
@Calitomnication Gezien de manier waarop jij met hardlopen bezig bent had ik gedacht dat je zonder twijfel zou kiezen voor een Forerunner 645 (of Fenix) omdat die alle hardloopfuncties ondersteunt die Garmin heeft. De Vivoactive doet dat niet.

Het feit dat je twijfelt geeft volgens mij aan dat er nog meerdere zaken van belang zijn zoals prijs en uitstraling. Dat zijn zulke persoonlijke dingen dat anderen je daar nauwelijks bij kunnen adviseren.

De Vivoactive is natuurlijk een prima horloge, maar - zoals al eerder ter sprake is gekomen in dit topic - er missen bepaalde hardloopfuncties die de Forerunner 645 wel heeft. Of je die belangrijk vindt, en in hoeverre je dat vindt opwegen tegen de meerprijs kun je alleen zelf bepalen.

Overigens heb ik met mijn schamele 20-25 km/week met volle overtuiging gekozen voor de Forerunner 645(M), en daar heb ik geen spijt van.

• Requiem19
  • Laatst online: 00:30
De Vivoactive is echt meer smarthorloge dan hardloophorloge.

Als je stylish wil, zou je ook kunnen gaan voor een Fenix s.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• aeacus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-04 11:06
Frenz64 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:58:
De opvolger van de TT runner van hierboven was een Polar M600. Die liep ook een keer vast en ik kan me herinneren dat je de zijknop vast moest houden. Zal de M430 ook wel zo werken?

Of anders deze methode: https://support.polar.com/en/support/how-do-i-reset-the-m430
Bedankt voor jouw feedback. Zowel de soft- als de hardreset werken helaas niet, dus ik stuur mijn sporthorloge op ter reparatie. De service van Polar is trouwens uitstekend.

• Mistraller
Vandaag voor het eerst eens met de speed/cadence sensor gereden, gekoppeld aan de VA3. Cadence klopt aardig, maar de speed sensor gooide flink roet in het eten. De vivoactive pakt dus duidelijk de speedsensor als meting voor snelheid en afstand, en die klopt voor geen meter. Ik denk dat er wat veel bluetooth geweld om mij heen was omdat ik ook nog een BT oortje in had, en de muziekstream viel af en toe weg.
Jammer dat je niet op de vivoactive kan instellen wat de basis voor speed/distance is, want ik heb zelf meer vertrouwen in GPS.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:31
@Calitomnication ik zou zonder nadenken voor de 645 gaan. Zonder of met Music :)

Tenminste, ik zou zelf de 235 houden :P maar ja, makkelijk praten. De 645 is praktisch een Fenix Light...

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

@Calitomnication Als 100% hardloper zou ik sowieso voor een Forerunner of Fenix horloge gaan. Maar uit je bericht wordt nou niet helemaal duidelijk waarom de FR235 niet meer voldoet? De accu was nog goed zeg je, dus wat mis je nu met de FR235 wat je zou willen hebben met een VA3 of FR645? Als dat namelijk hardloop gerelateerde zaken zijn, dan moet je zeker voor de FR645 gaan. Naar een VA3 overstappen zou ik alleen doen als je een touchscreen wilt of wanneer je minder geld kwijt wilt zijn. Maar... bij een VA3 lever je wel wat hardloopfuncties in tov de FR235 en nog meer tov de FR645.

Ik heb zelf ook voor de FR645M gekozen als vervanger voor een VA HR. Reden daarvoor was met name dat de VA3 te weinig fysieke knoppen heeft (manual laps moet via het touchscreen 8)7) en veel beperkter is in de data pages (je kunt b.v. niet per pagina aangeven hoeveel velden moeten worden weergegeven, maar alleen voor alle pagina's). Mijn grootste twijfel was dat ik van touchscreen naar geen touchscreen zou gaan, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend en ik mis het al niet meer. Maar jij bent al gewend geen touchscreen te hebben met de FR235.

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-04 17:09
Zijn er toevallig mensen die hun sport/smart watch ook gebruiken icm Samsung S-Health? Zoja, hebben jullie sinds de update van S-Health ook dat het aantal verbrande calorieën op je smartwatch (in mijn geval de Gear Sport) niet overeenkomt met wat S-Health zegt? Dit had ik eerder niet en indien ik netjes een sync had tussen beide waren de cijfers gelijk.

Nu zit er al snel een verschil in van +100 calorieën. Dat is natuurlijk super irritant! Ik heb al een reset van de Gear gedaan, helaas geen succes. Het ingenomen aantal calorieën (voer ik vaak in via de Gear) is overigens wel 1:1 met S-Health.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

PatrickC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:23:
@Calitomnication Als 100% hardloper zou ik sowieso voor een Forerunner of Fenix horloge gaan. Maar uit je bericht wordt nou niet helemaal duidelijk waarom de FR235 niet meer voldoet? De accu was nog goed zeg je, dus wat mis je nu met de FR235 wat je zou willen hebben met een VA3 of FR645? Als dat namelijk hardloop gerelateerde zaken zijn, dan moet je zeker voor de FR645 gaan. Naar een VA3 overstappen zou ik alleen doen als je een touchscreen wilt of wanneer je minder geld kwijt wilt zijn. Maar... bij een VA3 lever je wel wat hardloopfuncties in tov de FR235 en nog meer tov de FR645.

Ik heb zelf ook voor de FR645M gekozen als vervanger voor een VA HR. Reden daarvoor was met name dat de VA3 te weinig fysieke knoppen heeft (manual laps moet via het touchscreen 8)7) en veel beperkter is in de data pages (je kunt b.v. niet per pagina aangeven hoeveel velden moeten worden weergegeven, maar alleen voor alle pagina's). Mijn grootste twijfel was dat ik van touchscreen naar geen touchscreen zou gaan, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend en ik mis het al niet meer. Maar jij bent al gewend geen touchscreen te hebben met de FR235.
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

En om maar meteen een veelgestelde vraag (of vraagtekens) uit de wereld te helpen. Waarom voldoet de FR235 niet meer? Na, hij voldoet nog prima, maar heb een beetje het gevoel dat het tijd is om te vernieuwen :P. We zijn immers toch ook nog altijd een beetje tech freak nietwaar :P. Daarnaast ben ik heel tevreden over de FR235 (hiervoor de FR610 met toch iets meer hardcore functionaliteit), maar heb het gevoel dat ik moet switchen. Niet dat ik dat ook 100% zeker ga doen, maar als het zaadje eenmaal geplant is, dan begint ie langzaam te groeien. :)

• Valorian
PatrickC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:23:
@Calitomnication Mijn grootste twijfel was dat ik van touchscreen naar geen touchscreen zou gaan, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend en ik mis het al niet meer. Maar jij bent al gewend geen touchscreen te hebben met de FR235.
Ha, van touch naar geen touch zou voor mij juist een pré zijn ;) .. Mijn horloge (het Adventurer model van de TomTom reeks) voldoet aan vrijwel al mijn eisen maar heeft twéé functies die via touchscreen werken:
1. De verlichting even aanzetten (door bedekken touchscreen met hand gaat 'ie aan voor een aantal sec)
2. Handmatig laps aftikken door dezelfde handeling als bij punt 1.

Hier is een interface designer hopelijk voor tegen de muur gegaan want daardoor gaat het op twee punten mis:
1. Als je het horloge op 'rondes' instelt voor handmatig aftikken daarvan kan je dus niet ook verlichting meer aan zetten, want dan tik je een ronde af ipv dat het lampje aan gaat 8)7
2. Tot overmaat van ramp: bij vocht (zowel regenachtig weer als transpiratie) icm koude werkt het touchscreen niet goed en erger je je dus kapot aan dat laps niet worden afgetikt. :(

Probleem 1 is niet zo'n ramp (en kan nog omzeilt door de background verlichting in opties vóór hardlopen al aan te zetten, maar dat trekt de batterij wel heel hard leeg). Maar het niet normaal aftikken van rondes bij vochtige lucht / regen / zweethanden is wel een beetje jammer. Dat kon mijn casio stopwatch anno 1988 al ;)

Nu is het een gevalletje N=1 (nou ja, 2, mijn vorige tomtom had zelfde euvel) en wellicht dat Garmin's touchscreens beter werken, maar icm een hardloop-horloge pur sang wil ik in ieder geval nooit meer touchscreen, of hooguit voor 'erbij' maar niet als het de enige manier is om tijdens het lopen bepaalde functies te bedienen.

@Calitomnication PS: Ik zag toevallig zojuist op Facebookgroep "@loopmaatjes bieden aan" een 235 weggaan binnen 4 uur voor 125 euro, dus ze zijn inderdaad nog best courant ;)

Valorian wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:04 (5%)

• Gonadan
  • Niet online
Sterker nog, de serieuzere modellen van Garmin hebben ook gewoon geen touchscreen. Als fanatiek sporter wordt je meestal gewoon niet blij van zo'n ding.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Touch heeft voor mij geen primo. De 610 had ook touch, maar heb me daar toch vrij vaak op lopen ergeren. Zeker toen het horloge al wat ouder was en nukken begon te vertonen. Het scherm moest steeds gekalibreerd worden, maar hierdoor vielen sommige opties buiten het touch gebied waardoor een training afsluiten weer lastig was enzo. Daarnaast was tijdens de winter altijd een gevecht om het ding met handschoenen aan te kunnen bedienen. Nu is de FR610 wel 2011 technologie, maar toch :)

@Valorian Juist, dat is precies de reden waarom ik nu overweeg om 'm van de hand te doen. Nu krijg je er nog iets voor en met een beetje inleg heb je een betere. Ik zit nu op dat moment van als je auto de 120.000 aantikt.. Verkopen of oprijden :P

Calitomnication wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:09 (20%)

Calitomnication schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:05:
Touch heeft voor mij geen primo. De 610 had ook touch, maar heb me daar toch vrij vaak op lopen ergeren. Zeker toen het horloge al wat ouder was en nukken begon te vertonen. Het scherm moest steeds gekalibreerd worden, maar hierdoor vielen sommige opties buiten het touch gebied waardoor een training afsluiten weer lastig was enzo. Daarnaast was tijdens de winter altijd een gevecht om het ding met handschoenen aan te kunnen bedienen. Nu is de FR610 wel 2011 technologie, maar toch :)

@Valorian Juist, dat is precies de reden waarom ik nu overweeg om 'm van de hand te doen. Nu krijg je er nog iets voor en met een beetje inleg heb je een betere. Ik zit nu op dat moment van als je auto de 120.000 aantikt.. Verkopen of oprijden :P
Laat het toeval nu zijn dat ik eerst ook een FR610 heb gehad voordat ik de VA HR kocht! ;) Het touchscreen op de FR610 kun je niet vergelijken met de huidige generatie touchscreens. Op de VA HR werkte dat prima, maar op de FR610 niet echt goed. De VA HR had verder 2 fysieke knoppen, wat prima was voor gebruik tijdens hardlopen. Het touchscreen heb je tijdens het hardlopen alleen nodig om tussen de data pagina’s te swipen, maar dat deed ik eigenlijk zelden (ook nu niet via de knoppen op mijn FR645). Start, stop, manual laps ging op de VA HR gewoon via de fysieke buttons, dus net als op de FR645. De backlight aanzetten in het donker gaat via het touchscreen ook gemakkelijker dan een knopje linksboven op het horloge in te moeten drukken tijdens het hardlopen. Dus daarmee vervalt volgens mij hef grootste nadeel van zo’n touchscreen. Nu is het gebruik van het touchscreen juist veel handiger om door de menu’s te navigeren of het gebruiken van de smartwatch functies. B.v. bij de FR645 moet je bij lange menu’s soms wel 10 x op up of down drukken. Op een touchscreen swipe je gewoon omhoog of omlaag en kiest dan je optie. Dat werkt naar mijn mening veel handiger.
Calitomnication schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:13:
[...]

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

En om maar meteen een veelgestelde vraag (of vraagtekens) uit de wereld te helpen. Waarom voldoet de FR235 niet meer? Na, hij voldoet nog prima, maar heb een beetje het gevoel dat het tijd is om te vernieuwen :P. We zijn immers toch ook nog altijd een beetje tech freak nietwaar :P. Daarnaast ben ik heel tevreden over de FR235 (hiervoor de FR610 met toch iets meer hardcore functionaliteit), maar heb het gevoel dat ik moet switchen. Niet dat ik dat ook 100% zeker ga doen, maar als het zaadje eenmaal geplant is, dan begint ie langzaam te groeien. :)
Vertel maar, naar welk toestel moeten we je toe praten? Want je wilt duidelijk een upgrade en waarschijnlijk nog een andere goede reden behalve 'gewoon omdat het kan' (dat in mijn ogen al reden genoeg is)
Goede toestellen zijn er zat, fenix 5 (+) S/normaal/X variaties, de 645 FR met en zonder M(usic), de 935 XT
De laatste is het meest 'sport only' en daarom praat ik je daar maar naar toe :)

• dennisfr
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:50:
[...]
Nu is het een gevalletje N=1 (nou ja, 2, mijn vorige tomtom had zelfde euvel) en wellicht dat Garmin's touchscreens beter werken, ...
Nope, touchscreen (VA3 in mijn geval), laat zich ook bedienen door mijn mouw. Daarom heb ik dus noodzakelijkerwijs schermvergrendeling aanstaan, die je met de enige fysieke knop weer moet ontgrendelen.

En dat maakt bediening tijdens hardlopen weer omslachtig.

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb ook heel even een VA3 gehad, zelfs regen op het horloge kon er voor zorgen dat het touchscreen bediend werd. Mijn conclusie was al heel snel: verkopen, en voor een FR645M gaan. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad sinds oktober.

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-04 16:27

Wallie

Herr

mrwolf schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:00:
Ik heb ook heel even een VA3 gehad, zelfs regen op het horloge kon er voor zorgen dat het touchscreen bediend werd. Mijn conclusie was al heel snel: verkopen, en voor een FR645M gaan. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad sinds oktober.
Toch vreemd dat ze met die VA3 zo'n domper hebben gemaakt van het touchscreen. Waarom toch? Mijn forerunner 620 heeft ook touchscreen en is al jaren oud. Is echter een drukgevoelig scherm, dus geen problemen in de regen.

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
KappuhH schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:02:
[...]

Heb onder garantie een nieuw horloge gekregen, erg snel geregeld.

Echter het probleem lijkt niet opgelost. Heb een kort rondje gedaan waarbij ik zowel mijn iPhone als mijn Polar Vantage M aan had staan. Voor ik begon heb ik 10 minuten gewacht tot hij een gps signaal oppikte maar dat leek niet het geval (rondje om het kompas teken bleef rood). Toen ben ik maar gaan lopen en pas na ruim 100 meter leek hij een signaal op te pikken. Tijdens de loop leek hij ook niet altijd goed signaal te hebben want soms schoot m'n looptempo erg heen en weer.

Daarnaast schoot na een kilometer m'n hartslag weer naar ongeveer 180, wat bijna gelijk is aan mijn loopfrequentie.

Ik heb de nieuwste firmware op het horloge staan. Mijn iPhone pikt wel gewoon gps op dus het lijkt me dat het niet kan liggen aan teveel huizen/flats in de buurt, of iets anders wat storend kan werken. Iemand tips wat ik kan proberen om het toch werkend te krijgen? Zie hieronder de vergelijking tussen de iPhone en de Polar.

[Afbeelding]
Klik voor groter!
Inmiddels contact gehad met Polar en zij geven aan dat er in februari een (grote) update komt die er voor moet zorgen dat de performance beter wordt. Vooralsnog blijven de gps en hartslagmeter het niet goed doen.

Gps zorgt voor een continu veranderende weergave van de pace tijdens het lopen. Heb dit tijdens het lopen met iemand anders gecheckt (Polar M400) waar de pace wel stabiel(er) bleef. Die van mij blijft heen en weer gaan tussen de 6.00/min en 4.00/min bij snelheid van ongeveer 5.00/min.

Hartslag gaat zo nu en dan even naar de 180 (pikt loopfrequentie op) en dan weer terug naar normaal. Ook bij crossfit lijkt hij vaak niet de juiste waarde aan te geven. Bij een oefening met hoge intensiteit gaat de hartslag zelfs omlaag als m'n daadwerkelijke hartslag echt flink omhoog gaat.

Zijn hier meer bezitters van een Polar Vantage M? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

YEAH for it!

Wallie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Toch vreemd dat ze met die VA3 zo'n domper hebben gemaakt van het touchscreen. Waarom toch? Mijn forerunner 620 heeft ook touchscreen en is al jaren oud. Is echter een drukgevoelig scherm, dus geen problemen in de regen.
Ik heb op de VA HR ook nooit touchscreen problemen gehad met regen of mouwen. Zou het scherm van de VA3 dan zo anders zijn?

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-04 16:27

Wallie

Herr

PatrickC schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:38:
[...]

Ik heb op de VA HR ook nooit touchscreen problemen gehad met regen of mouwen. Zou het scherm van de VA3 dan zo anders zijn?
Hoeveel die van elkaar verschillen weet ik, maar ik zag het ook genoemd worden in een YouTube review van de VA3, dat het scherm in de regen een eigen leven gaat leiden.

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:31
KappuhH schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Inmiddels contact gehad met Polar en zij geven aan dat er in februari een (grote) update komt die er voor moet zorgen dat de performance beter wordt. Vooralsnog blijven de gps en hartslagmeter het niet goed doen.

Gps zorgt voor een continu veranderende weergave van de pace tijdens het lopen. Heb dit tijdens het lopen met iemand anders gecheckt (Polar M400) waar de pace wel stabiel(er) bleef. Die van mij blijft heen en weer gaan tussen de 6.00/min en 4.00/min bij snelheid van ongeveer 5.00/min.

Hartslag gaat zo nu en dan even naar de 180 (pikt loopfrequentie op) en dan weer terug naar normaal. Ook bij crossfit lijkt hij vaak niet de juiste waarde aan te geven. Bij een oefening met hoge intensiteit gaat de hartslag zelfs omlaag als m'n daadwerkelijke hartslag echt flink omhoog gaat.

Zijn hier meer bezitters van een Polar Vantage M? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
Ik las gisteren een test van de COROS APEX op DCRainmaker, daarin was de Vantage M de grootste afwijker in GPS. Ik geloof dat ie ook al een review van de M heeft gepost, maar die heb ik nog niet gelezen.
Hartslag met cadence lock komt bij meer modellen voor maar ook juist niet alle.

Mijn mening: niet kopen / terugsturen. Als het over een half jaar daadwerkelijk beter is verdient ie misschien nog een kans.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Mistraller
Cadence lock heb ik ook heel vaak met de VA3, maar ook mijn vorige FR35 had er last van. Ik probeer nu af en toe het horloge aan de onderkant pols, strakker, hoger etc. Ik denk dat dit toch gewoon lastig blijft voor een pols HR meter ongeacht merk.

Wat betreft het VA3 touch screen; met de FR35 vond ik het niet handig dat álles met knopjes ging, dus in die zin vind ik een touchscreen nog wel zinvol. Alleen had het beter geweest als ze in plaats van de side swipe nog wat extra knopjes hadden toegevoegd. 2 erbij om te scrollen was denk al voldoende geweest. Dan had je de extra optie gehad om touch uit te zetten en toch bedieningsfuncties te kunnen gebruiken.

Over het functioneren van een touchscreen in de regen, douche etc... ik heb geen idee hoe bijv. een telefoon onder die omstandigheden zou reageren, ik douche nooit met een telefoon. Dus ik vind het persoonlijk lastig om te zeggen dat het touch screen slecht is. Ik weet niet of er mensen met een waterdichte telefoon ervaringen hebben met douchen/regen etc?

• Frenz64
  • Nu online
Crappy, m'n laatste twee telefoons waren allebei waterdicht (Sony en nu S7) en beiden falen als er regendruppels op het scherm komen (laat staan onder de douche). Niet reageren of onbedoelde touches, het zit maar een klein stukje verwijderd van total useless (maar gegeven mijn vele fietsen wilde ik een telefoon die regenbuien zou overleven).

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 25-04 10:49
Hier (nog wel staat te koop) een TomTom Runner 2 Cardio die touchscreen en button heeft. Touch werkt wel ok maar bij regen/veel zweet wil er wel eens onbedoeld een lap bij komen of de backlight aangezet worden. Ook onder de douche zie je de backlight aangaan door het water.
Verder heb ik een Samsung S8 en bij regen heb je wel eens onbedoelde touches, en onder water filmen of foto's maken is een ramp ivm het water dat gaat zoomen of onbedoeld een andere knop indrukt. Op een mobiel/horloge zou een knop om touch uit te zetten fijn zijn in dit soort gevallen. Dan kun je alleen met de fysieke knoppen het apparaat bedienen. Bij een mobiel zal de usecase minder zijn dan bij een horloge.....

• Valorian
Mistraller schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:20:
Over het functioneren van een touchscreen in de regen, douche etc... ik heb geen idee hoe bijv. een telefoon onder die omstandigheden zou reageren, ik douche nooit met een telefoon. Dus ik vind het persoonlijk lastig om te zeggen dat het touch screen slecht is. Ik weet niet of er mensen met een waterdichte telefoon ervaringen hebben met douchen/regen etc?
Het maakt mij niet uit of het in tomtom gebruikte touch screen slecht is of relatief goed, en hoe het zich verhoudt tot een mobiel touchscreen, maar probleem is dat een fabrikant er voor kiest om dit touchscreen op een device te zetten wat in praktijk ook echt in regenbuien, sneeuw, etc en met natte en/of zweethanden gebruikt wordt, bij temperaturen van ver onder nul tot +40 graden C. Als dat voor een touchscreen lastige omstandigheden zijn dan moet je er voor kiezen om die gewoon niet te implementeren als fabrikant. Of om je horloge niet te verkopen als zijnde geschikt onder al die omstandigheden. Nu is (in mijn geval, tomtom) een van de meest primaire functies van een hardloophorloge, namelijk het handmatig loggen van intervals, bij een kleine regenbui al niet meer (goed) mogelijk. Dat is best knullig. 8)7 ..

Verder overigens vooral veel lof voor mijn tomtom nog hoor, ondanks het bovenstaande ben ik er nog steeds blij mee. Als ik buiten de baan intervallen train kan ik het hele lap-aftikken probleem gewoon omzeilen door van tevoren de hele interval in het horloge te zetten, dan hoef ik niets meer af te tikken. Op de baan is dat niet handig, want een 400m wordt nooit exact als 400m geregistreerd icm gps en wat inhaalacties etc. Dus dan zou ik bij elke ronde steeds meer 'off sync' lopen met de start-finish lijn. Iets wat op zich niet uitmaakt, ware het niet dat ik graag met een clubje samen de interval-kernen loop, dus dan is starten/stoppen op de streep toch wel logischer.

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 24-04 23:09
De FR630 had knoppen en touchscreen; dat werkte wel prettig. Met hardlopen gebruik ik tegenwoordig mijn FR935, mijn VA3 heb ik overdag om. Bij bijvoorbeeld baantraining wil je een knop hebben voor het aftikken van een ronde of een één set, the VA3 is dan omslachtig. Voor casual een keer hardlopen werkt het echter prima. Overdag tijdens werk is de touch van de VA3 weer handiger; even snel melden per SMS dat je later terugbelt is een stukje lastiger met knopjes. De VA3 is een beetje smartwatch en een beetje sporten in mijn ogen; prima als je er niet teveel van verwacht

• Marjoko
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19-04 20:10
Ik zie in dit forum veel negatieve reacties over de VA3. Zelf ben ik sinds enkele weken een gelukkige bezitter van een VA3 music, na een fitbit is de garmin een grote verbetering. Prettig om te kunnen sporten met muziek zonder dat je je telefoon hoeft mee te nemen. Ik twijfelde ook tussen de FR645M en de VA3-M, en hoewel de rentepunten aanbieding wel aardig is, weet ik niet of de rentepuntenwinkel goede garantie/coulance biedt. Ook is er een significant prijsverschil, en dat woog voor mij niet op tegen de extra functies die de FR biedt. Ik ben maar een huis-tuin-keuken sporter, en die extra functies boeien me vooralsnog niet. Het touchscreen is geweldig makkelijk in het gebruik, wordt niet geactiveerd door mijn mouw of door een beetje regen, en de batterijduur valt mij erg mee (als ik heel veel sport een dag of drie, als ik weinig sport bijna een week). Voor mij een leuk instapmodel, prima voor een stukje hardlopen en goede smartwatch functies.
@Marjoko Ik vind het wel meevallen hoeveel negatieve reacties je hier leest over de VA3. Wat je wel ziet is dat sommigen een touchscreen helemaal niets vinden op een sporthorloge (waar ik het niet mee eens ben trouwens), terwijl anderen wel positief zijn over een touchscreen. Ik zou een touchscreen op mijn FR645M alleen maar toejuichen, mits dat niet te koste zou gaan van de fysieke buttons.

Persoonlijk vind ik dat Garmin een paar steekjes heeft laten vallen bij de VA3 (o.a. het gebrek aan een 2e fysieke button), waardoor deze voor mij afviel als opvolger van mijn VA HR. Maar dat betekent niet dat de VA3 geen goed horloge is en voor iemand anders, net als voor jou, prima kan voldoen.

Onbegrijpelijk vond ik trouwens wel de keuze van Garmin om handmatige kalibratie van de hoogtemeter uit de firmware te halen, enkele maanden nadat deze uit was gekomen. Je koopt een horloge misschien wel omdat deze optie er in zat en dan wordt deze gewoon verwijderd door Garmin. Waarschijnlijk omdat ze een bepaald publiek naar een duurder model willen bewegen. Bij de FR645M werd deze optie pas later toegevoegd, net nadat deze op de VA3 werd verwijderd. Toeval? Maar daardoor was de VA3 tov z’n voorganger de VA HR wel een aantal stapjes terug. Maar op design/uiterlijk was het natuurlijk wel een flinke stap vooruit.

PatrickC wijzigde deze reactie 10-02-2019 23:58 (4%)

• Mistraller
Marjoko schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:31:
Ik zie in dit forum veel negatieve reacties over de VA3. Zelf ben ik sinds enkele weken een gelukkige bezitter van een VA3 music, na een fitbit is de garmin een grote verbetering. Prettig om te kunnen sporten met muziek zonder dat je je telefoon hoeft mee te nemen. Ik twijfelde ook tussen de FR645M en de VA3-M, en hoewel de rentepunten aanbieding wel aardig is, weet ik niet of de rentepuntenwinkel goede garantie/coulance biedt. Ook is er een significant prijsverschil, en dat woog voor mij niet op tegen de extra functies die de FR biedt. Ik ben maar een huis-tuin-keuken sporter, en die extra functies boeien me vooralsnog niet. Het touchscreen is geweldig makkelijk in het gebruik, wordt niet geactiveerd door mijn mouw of door een beetje regen, en de batterijduur valt mij erg mee (als ik heel veel sport een dag of drie, als ik weinig sport bijna een week). Voor mij een leuk instapmodel, prima voor een stukje hardlopen en goede smartwatch functies.
Het is ook een fijn klokje, ik had eerst een FR35 en ik wil niet meer terug. Maar toch, maar een paar heel kleine aanpassingen had de VA3 nog zoveel beter kunnen zijn. Inderdaad de 2e button, zodat je desgewenst het touchscreen kunt uitschakelen en toch bedienen; en verder een geluidje, piepje is al genoeg.
Vandaag op de fietstrainer toch weer gehad dat door een zweetdruppel oid het uitzenden van hartslag gestopt werd.... als je in dat scherm zit kan je hem niet locken.
Het zijn zo van die dingen dat je denkt... "beste Garmin, hadden jullie niet kunnen bedenken dat het uitzenden van hartslag vermoedelijk alleen bij een activiteit gebeurt en dat je dan het touchscreen ook best zou kunnen locken als "lock tijdens activiteit" aanstaat?"

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:51
Afgelopen zaterdag had ik bij het lopen mijn hartslagband vergeten. Lastig als je horloge over de lange mouw zit. Maar de optische meting van het horloge heeft toch gewerkt. Niet constant, maar het grootste gedeelte van de tijd gaf het normale waarden aan. Een fr935.

• CrabpPeople
  • Laatst online: 21-04 12:46
Fenix 5s Plus bevalt me tot nu toe prima. Waar ik me het meeste zorgen om maakte, de batterij, valt me mee! Vorige week zondag voor het laatst helemaal opgeladen, en met één keertje hardlopen en voor de rest in smartwatchmode nu nog 30% batterij. Ik zet 'm wel 's nachts uit.

Benieuwd hoe snel het gaat als ik weer wat vaker ga sporten.

• oNo
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 25-04 19:19
Even een (late) reactie op het touchscreen van de Vivoactive serie.
Ik heb de VA HR gehad. Prima ding en nooit echt problemen mee gehad. Toen de VA 3 werd aangekondigd wist ik al dat dat mijn volgende sporthorloge zou worden. Dezelfde functies en iets meer en een veel beter uiterlijk (imho)
Dat ding heb ik ruim een maand gebruikt en ik irriteerde me vooral aan de touch.

Tijdens de black friday heb ik toen een Fenix 5 gekocht. Sindsdien heb ik amper gekeken naar een ander sporthorloge. En ik heb zeker geen behoefte aan iets nieuws. Dit is het gewoon voor mij.

• Requiem19
Ik heb de volgende horloges gehad:

FR220, FR630 (touch), Fenix 3, VA3 (voor mn moeder gekocht, maar geprobeerd) en nu Fenix 5x.

Ik werd bij beiden touch screens echt gek van de bediening, vooral tijdens het sporten. Fenix 3 was eigenlijk al perfect, maar nu met de 5X 24/7 HR en maps erbij is het bijna perfect. Ik volg DCR en ook dit draadje minder dan vroeger omdat ik nu echt sinds tijden 0,0 behoefte heb aan wat nieuws.

Enige irritatie voor mij is de brakke GPS van de Fenix series. Maar daar kan ik nog net mee leven.

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04:07
vraagje voor Garmin gebruikers. Ik heb een 735XT en gebruik het ook als dagelijkse horloge. Nu wil ik instellen dat ik geen meldingen van telefonische oproepen krijg maar wel notificaties van agenda afspraken.

Het lijkt wel alsof je dit niet los van elkaar kunt instellen, of is er iemand die dat wel gelukt is?

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Patrick
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 08:00
Noisia schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:22:
vraagje voor Garmin gebruikers. Ik heb een 735XT en gebruik het ook als dagelijkse horloge. Nu wil ik instellen dat ik geen meldingen van telefonische oproepen krijg maar wel notificaties van agenda afspraken.

Het lijkt wel alsof je dit niet los van elkaar kunt instellen, of is er iemand die dat wel gelukt is?
In de Connect App kun je via Settings --> Smart notifications apps uit en aanzetten. Daar dan misschien alles uitzetten behalve de calendar/agenda?
CrabpPeople schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:13:
Fenix 5s Plus bevalt me tot nu toe prima. Waar ik me het meeste zorgen om maakte, de batterij, valt me mee! Vorige week zondag voor het laatst helemaal opgeladen, en met één keertje hardlopen en voor de rest in smartwatchmode nu nog 30% batterij. Ik zet 'm wel 's nachts uit.

Benieuwd hoe snel het gaat als ik weer wat vaker ga sporten.
Het lijkt me logisch dat als je 1/3e van de tijd het horloge uit hebt staan, je ook 1/3e langer met één lading kan doen :) Ik vind het knap dat je iedere keer de moeite ervoor neemt, bij mij blijft zo'n toestel gewoon 24/7 aan.

nogeeninlog schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:09:
Afgelopen zaterdag had ik bij het lopen mijn hartslagband vergeten. Lastig als je horloge over de lange mouw zit. Maar de optische meting van het horloge heeft toch gewerkt. Niet constant, maar het grootste gedeelte van de tijd gaf het normale waarden aan. Een fr935.
Effe voor de duidelijkheid… je draagt het horloge OVER je mouw? Waarom zou je dat willen? Om zonder je mouw op te stropen op je horloge te kunnen kijken? Ik vind het dan wel bijzonder dat er nog enige vorm van hartslagmeting heeft plaatsgevonden, omdat deze optisch is.

• Frenz64
  • Nu online
Om van de betrouwbaar van die data nog maar te zwijgen...

• Valorian
Requiem19 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:19:

Enige irritatie voor mij is de brakke GPS van de Fenix series. Maar daar kan ik nog net mee leven.
Tsja... No offense, maar op basis van het bovenstaande vraag ik mij oprecht even af:

1. Is dat écht iets Fenix-eigens, en is de serie op dat punt daadwerkelijk slechter dan andere merken/modellen horloges?
2. Of heb je gewoon pech met jouw exemplaar?
3. Of verwacht misschien teveel van GPS nauwkeurigheid?

In het eerste geval zou ik dat wel erg kwalijk vinden. Je betaalt immers de hoofdprijs voor één van de meest uitgebreide (en dure) sport-horloges op de markt. Vervolgens zou dan het onderdeel wat de basis vormt voor het bijhouden van actuele snelheid, gemiddelde snelheid, kaart-nauwkeurigheid etc. aanzienlijk minder goed werken dan bij andere (vrijwel allemaal goedkopere?) modellen? Dat gaat er bij mij bijna niet in, maar ik moet zeggen dat ik dit topic niet zo gevolgd heb, dus wellicht heb ik het mis :?

In het tweede geval zou ik zeggen z.s.m. retour met het horloge. De kosten van de 5X zijn niet gering, dan mag je gewoon een goed functionerend exemplaar verwachten.

In het derde geval: tsja, dan is dit gewoon wat het is, maar zou het model / de serie toch niet slechter functioneren dan eerdere modellen van Garmin en/of andere merken in dezelfde prijsrange?

Nou ja, nogmaals, ik geloof je op je woord als je zegt dat je GPS slecht is, maar kan het nog niet zo goed projecteren op de hele serie. Als ik dit topic doorblader lijkt er op elk horloge in elke prijsrange wel iets aan te merken. Soms zijn dat subjectieve zaken, wat de een wel en de ander niet fijn vindt, maar vaak ook dingen waarbij het maandag-ochtend-exemplaar probleempjes lijken te zijn, die het voor mij lastig maken een algemeen oordeel over zo'n merk/model te vormen.

• Requiem19
Valorian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Tsja... No offense, maar op basis van het bovenstaande vraag ik mij oprecht even af:

1. Is dat écht iets Fenix-eigens, en is de serie op dat punt daadwerkelijk slechter dan andere merken/modellen horloges?
2. Of heb je gewoon pech met jouw exemplaar?
3. Of verwacht misschien teveel van GPS nauwkeurigheid?

In het eerste geval zou ik dat wel erg kwalijk vinden. Je betaalt immers de hoofdprijs voor één van de meest uitgebreide (en dure) sport-horloges op de markt. Vervolgens zou dan het onderdeel wat de basis vormt voor het bijhouden van actuele snelheid, gemiddelde snelheid, kaart-nauwkeurigheid etc. aanzienlijk minder goed werken dan bij andere (vrijwel allemaal goedkopere?) modellen? Dat gaat er bij mij bijna niet in, maar ik moet zeggen dat ik dit topic niet zo gevolgd heb, dus wellicht heb ik het mis :?

In het tweede geval zou ik zeggen z.s.m. retour met het horloge. De kosten van de 5X zijn niet gering, dan mag je gewoon een goed functionerend exemplaar verwachten.

In het derde geval: tsja, dan is dit gewoon wat het is, maar zou het model / de serie toch niet slechter functioneren dan eerdere modellen van Garmin en/of andere merken in dezelfde prijsrange?

Nou ja, nogmaals, ik geloof je op je woord als je zegt dat je GPS slecht is, maar kan het nog niet zo goed projecteren op de hele serie. Als ik dit topic doorblader lijkt er op elk horloge in elke prijsrange wel iets aan te merken. Soms zijn dat subjectieve zaken, wat de een wel en de ander niet fijn vindt, maar vaak ook dingen waarbij het maandag-ochtend-exemplaar probleempjes lijken te zijn, die het voor mij lastig maken een algemeen oordeel over zo'n merk/model te vormen.
In mijn geval is het n=4

2x Fenix 3 gehad (ik en vriendin). Ik nu 5x. Mn vriendin een normale 5.

Gisteren gingen we hardlopen in Friesland. Tussen de 1e km zat 22 seconden verschil tussen beide horloges ^^.

Ik kan deze 4 fenixen vergelijken met de FR220, FR630 en VA3.

De 220 en 630 waren in mijn subjectieve beleving het nauwkeurigst. Dit is in lijn met de (door velen hier betwiste) Fellrnr GPS metingen.

Maar de voordelen van de Fenix wegen, voor mij, op tegen de GPS onnauwkeurigheid.

Hoewel... ik was vandaag m’n HR band vergeten bij Crossfit. Dus OHR aan. Terwijl ik maximaal bezig was gaf de HR rustig 93 aan (Max hr = 199). Grmbl. Maar dat zal bij geen enkel OHR veel beter zijn vermoed ik.

• Gonadan
  • Niet online
Wat was je aan het doen? Zat hij strak genoeg?

@Valorian ik kan mij wel voorstellen dat een horloge waarin je veel features propt wellicht iets meer moeite met ontvangst heeft, maar dat verzin ik ter plekke. In mijn ervaring is de GPS gewoon prima. Misschien niet de beste maar zeker niet brak. Dat is ook wat je meestal uit reviews haalt.

• Frenz64
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:15:
......Gisteren gingen we hardlopen in Friesland. Tussen de 1e km zat 22 seconden verschil tussen beide horloges ^^.....
Die snap ik niet, de ene km was langer dan de andere bedoel je? Of was het meer dat tussen de eerste 5-6 minuten een verschillende afstand gemeten werd?

Is hier mss sprake van de legendarische "te snel starten/te weinig satellieten" problematiek? Een tijdje terug is dit ruim besproken in dit topic
Frenz64 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:46:
[...]

Die snap ik niet, de ene km was langer dan de andere bedoel je? Of was het meer dat tussen de eerste 5-6 minuten een verschillende afstand gemeten werd?

Is hier mss sprake van de legendarische "te snel starten/te weinig satellieten" problematiek? Een tijdje terug is dit ruim besproken in dit topic
Kan aan vele oorzaken liggen, die je noemt spelen mee, maar je kan al significante meetverschillen krijgen met je horloge rechts dragen ipv links.
Of vriendin is gewoon 22s sneller 8)

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
De Remix van mentaal dus slechtere ontvangst.
Ik had het ook met de f5. Toen ik deze inruilde voor de 935 was het probleem weg.

• Requiem19
Frenz64 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:46:
[...]

We gingen samen hardlopen. 5-6 minuten stretchen eerst en wachten op goede GPS lock.

Daarna beginnen. Mijn horloge vond dat we de 1e km bereikt hadden na 6:26. Mn vriendin’s F5 gaf de 1e km pas 22 seconden (uit mn hoofd, kan ook meer zijn geweest) later aan.

Rest van de run bleef dit verschil overigens redelijk gelijk.

Edit: ter info nog de Fellrnr accuracy test:

Requiem19 wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:24 (9%)

• erikhui
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 10:44
Mistraller schreef op maandag 4 februari 2019 @ 00:19:
Vandaag mijn VA3 voorzien van glazen screen protector (3 stuks voor nog geen $3)
...
Linkje?

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04:07
Patrick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:07:
[...]

In de Connect App kun je via Settings --> Smart notifications apps uit en aanzetten. Daar dan misschien alles uitzetten behalve de calendar/agenda?
hmm dat pad kan ik niet vinden in mijn Connect App. Daar heb ik vaker last van als ik iets opzoek over Garmin Connect, krijg het idee dat die app er voor iedere gebruiker anders uitziet 8)7

Heb het opgegeven.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• chaola
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06:35
Zijn hier Polar Vantage bezitters die de update van 11/02 geïnstalleerd hebben: https://support.polar.com...age-m-30-firmware-updates ?
En zijn er verbeteringen merkbaar qua accuraatheid (GPS en oHR)? Tot dusver had ik de indruk dat het weinig zinvol is om over te stappen van mijn V800. Zeker GPS kwaliteit leek een stap terug, tenzij ze die nieuwe Sony chips softwarematig nog wat kunnen bijtimmeren.
EDIT: zie ook https://the5krunner.com/2...firmware-feb-2019-update/

chaola wijzigde deze reactie 12-02-2019 12:49 (9%)

It's just technology, not religion

• 404error
  • Laatst online: 25-04 20:36

404error

Page Not Found

Noisia schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:30:
[...]

hmm dat pad kan ik niet vinden in mijn Connect App. Daar heb ik vaker last van als ik iets opzoek over Garmin Connect, krijg het idee dat die app er voor iedere gebruiker anders uitziet 8)7

Heb het opgegeven.
In de Android versie kan dit, in de iOS versie niet!

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• m0ridin
Requiem19 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:15:
[...]

In mijn geval is het n=4

2x Fenix 3 gehad (ik en vriendin). Ik nu 5x. Mn vriendin een normale 5.

Gisteren gingen we hardlopen in Friesland. Tussen de 1e km zat 22 seconden verschil tussen beide horloges ^^.

Ik kan deze 4 fenixen vergelijken met de FR220, FR630 en VA3.

De 220 en 630 waren in mijn subjectieve beleving het nauwkeurigst. Dit is in lijn met de (door velen hier betwiste) Fellrnr GPS metingen.

Maar de voordelen van de Fenix wegen, voor mij, op tegen de GPS onnauwkeurigheid.

Hoewel... ik was vandaag m’n HR band vergeten bij Crossfit. Dus OHR aan. Terwijl ik maximaal bezig was gaf de HR rustig 93 aan (Max hr = 199). Grmbl. Maar dat zal bij geen enkel OHR veel beter zijn vermoed ik.
Mwoah, OHR is tricky maar bij de F5x (en gewone F5) NOG lastiger vanwege het gewicht en bijbehorend bewegen van het horloge om de pols...

Heb zelf in het verleden ook een F5 gehad maar deze omgeruild voor een 935 ivm de GPS onnauwkeurigheid (veroorzaakt door storingen door de metalen behuizing), de 935 was voor mij een stuk stabieler en ook OHR doet het regelmatig best prima... En dat verhaal (issues met de F5 en opgelost met de 935) heb ik zeeeeeer vaak voorbij zien komen.

• slow whoop
Gewicht van het horloge zou inderdaad best eens impact kunnen hebben op de OHR nauwkeurigheid door het bewegen/schudden als het om de pols zit. Daar heb ik nooit over nagedacht toen ik mijn horloge aanschafte. Wel leek een lichter horloge me lekkerder zitten tijdens het sporten. Mede daarom heb ik voor een Forerunner 645 gekozen. Die is ongeveer net zo licht als de FR935. Ik heb geen klachten over OHR of GPS. Ik denk dat het klopt tot op de nauwkeurigheid die ik wil weten.

Fenix 5 = 85 g
Fenix 5 plus = 86 g
FR 935 = 49 g
FR 645 = 42.2 g

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik kan van een bekende een Polar M600 overnemen voor 75 euro, weten jullie of dat een redelijk bedrag is? Staat is gebruikt.

Ik heb nu geen sporthorloge, ik fiets altijd met mijn garmin edge 1000.
Maar ik zou graag ook wel eens mijn hartslag in rust e.d. willen weten.
Is zo'n M600 nog een beetje leuk om mee te beginnen?

• Frenz64
  • Nu online
Heb 'm gehad, niiks mis mee voor dat geld. Hartslag voldeed prima (hoewel met fietsen OHR nooit echt betrouwbaar is). Het is een Android wear watch, dus apps genoeg. Alleen de accuduur bij regelmatig sporten vond ik niet geweldig.

Waarom deed je 'm weg dan? Draagcomfort 's nachts en start/stop knopje vond ik niet handig (alleen touchscreenbediening moet je niet willen tijdens het sporten)

• Requiem19
m0ridin schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Mwoah, OHR is tricky maar bij de F5x (en gewone F5) NOG lastiger vanwege het gewicht en bijbehorend bewegen van het horloge om de pols...

Heb zelf in het verleden ook een F5 gehad maar deze omgeruild voor een 935 ivm de GPS onnauwkeurigheid (veroorzaakt door storingen door de metalen behuizing), de 935 was voor mij een stuk stabieler en ook OHR doet het regelmatig best prima... En dat verhaal (issues met de F5 en opgelost met de 935) heb ik zeeeeeer vaak voorbij zien komen.
Ik heb de 935 nooit kunnen proberen. Maar hoe iemand OHR ervaart ligt imo aan een paar dingen:

- Welk type activiteiten doe je?
- Train je HIIT of niet?
- Hoeveel ervaring heb je met HRM banden
- Hoe precies ben je met trainen op HR

Ik kan me haast niet voorstellen dat een 935 OHR bij Crossfit-activiteiten goed kan capturen. Dat de OHR beter werkt bij (steady) hardlopen kan ik me dan wel weer voorstellen.

• m0ridin
Requiem19 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:28:
[...]

Ik heb de 935 nooit kunnen proberen. Maar hoe iemand OHR ervaart ligt imo aan een paar dingen:

- Welk type activiteiten doe je?
- Train je HIIT of niet?
- Hoeveel ervaring heb je met HRM banden
- Hoe precies ben je met trainen op HR

Ik kan me haast niet voorstellen dat een 935 OHR bij Crossfit-activiteiten goed kan capturen. Dat de OHR beter werkt bij (steady) hardlopen kan ik me dan wel weer voorstellen.
True, ik gebruik hem vooral voor het hardlopen... maar mijn punt was meer dat de fenix5 serie zwaarder is en daardoor minder stabiel zit rond je pols. Dat helpt niet bepaald bij OHR.

Maar uiteindelijk is bij serieus op hartslag trainen (en dan ebdoel ik intervallen ed) een band simpelweg het best. Voor LDL op een rustig tempo/in een bepaalde zone kan OHR prima voldoen.

Voor mij is OHR over het algemeen vooral een indicatie om iets achteraf te bekijken, als ik inderdaad gericht wil trainen doe ik een band om (waar ik normaal gesproken ook een hekel aan heb, maar dat terzijde)

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
chaola schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:37:
Zijn hier Polar Vantage bezitters die de update van 11/02 geïnstalleerd hebben: https://support.polar.com...age-m-30-firmware-updates ?
En zijn er verbeteringen merkbaar qua accuraatheid (GPS en oHR)? Tot dusver had ik de indruk dat het weinig zinvol is om over te stappen van mijn V800. Zeker GPS kwaliteit leek een stap terug, tenzij ze die nieuwe Sony chips softwarematig nog wat kunnen bijtimmeren.
EDIT: zie ook https://the5krunner.com/2...firmware-feb-2019-update/
Nog niet geprobeerd. Zat wel met smart te wachten op een verbetering. Laat het weten als ik hem geprobeerd heb.

YEAH for it!

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:51
PatrickC schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:04:
[...]

Effe voor de duidelijkheid… je draagt het horloge OVER je mouw? Waarom zou je dat willen? Om zonder je mouw op te stropen op je horloge te kunnen kijken?
Ja, precies.
Ik vind het dan wel bijzonder dat er nog enige vorm van hartslagmeting heeft plaatsgevonden, omdat deze optisch is.
Ja, dat is precies de reden dat ik het hier meld. :)
Kijk zelf maar:
https://connect.garmin.com/modern/activity/3368101351

zoals je ziet viel de meting een paar keer weg, dat zal vast door die mouw zijn gekomen, maar de waarden die wel zijn gemeten, zien er normaal uit.
Garmin is er weer een potje van aan het maken van hun software. De GC app op iOS geeft voor een hardloop activiteit al een tijdje geen hoogteprofiel meer weer en de grafiek voor snelheid is onbruikbaar vanwege een verkeerde schaalverdeling. Ipv een rollback te doen van de vorige versie, tot op heden geen oplossing helaas. Ik vraag me af hoe dit soort software toch maar steeds door de testfase heen komt. Hoe simpel is het om effe te checken of alle griefieken nog wel verschijnen en/of correct zijn?

• dennisfr
  • Nu online
Marjoko schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:31:
Ik zie in dit forum veel negatieve reacties over de VA3. Zelf ben ik sinds enkele weken een gelukkige bezitter van een VA3 music, na een fitbit is de garmin een grote verbetering...Het touchscreen is geweldig makkelijk in het gebruik, wordt niet geactiveerd door mijn mouw of door een beetje regen, en de batterijduur valt mij erg mee (als ik heel veel sport een dag of drie, als ik weinig sport bijna een week)...
Naar aanleiding hiervan, toch nog maar eens een test gedaan met touchscreen zonder screen lock: het lijkt er op dat de laatste sw updates (begonnen op 5.40 en nu 5.90) de werking van het touchscreen wel flink hebben verbeterd.

• Gonadan
  • Niet online
slow whoop schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:37:
Gewicht van het horloge zou inderdaad best eens impact kunnen hebben op de OHR nauwkeurigheid door het bewegen/schudden als het om de pols zit. Daar heb ik nooit over nagedacht toen ik mijn horloge aanschafte. Wel leek een lichter horloge me lekkerder zitten tijdens het sporten. Mede daarom heb ik voor een Forerunner 645 gekozen. Die is ongeveer net zo licht als de FR935. Ik heb geen klachten over OHR of GPS. Ik denk dat het klopt tot op de nauwkeurigheid die ik wil weten.

Fenix 5 = 85 g
Fenix 5 plus = 86 g
FR 935 = 49 g
FR 645 = 42.2 g
Maakt weinig uit hoor, mits je hem gewoon strak doet. Het is niet dat je al rukkend je hartslag wilt meten, normaal gesproken bewegen je armen redelijk vloeiend tijdens het lopen. ;)

Ik zie die verhalen over nauwkeuriger ook steeds langs komen, met name omdat ze steeds herhaald worden. :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen zaterdag overigens vernomen (van iemand die toch wel contacten met Garmin heeft) dat de FR245 in April zijn opwachting gaat maken. Net zoals de 645 met Music & Garmin Pay. Prijsstelling vergelijkbaar met de FR235.

Of dit helemaal waar is, dat is natuurlijk altijd afwachten, maar de geruchtenmachine draait lig weer op volle toeren :)

• Martiveen
Calitomnication schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:47:
Afgelopen zaterdag overigens vernomen (van iemand die toch wel contacten met Garmin heeft) dat de FR245 in April zijn opwachting gaat maken. Net zoals de 645 met Music & Garmin Pay. Prijsstelling vergelijkbaar met de FR235.

Of dit helemaal waar is, dat is natuurlijk altijd afwachten, maar de geruchtenmachine draait lig weer op volle toeren :)
Lijkt mij een geweldig gerucht. Maar is niet logisch als de dat zouden doen. Nu als je muziek wilt en geen touchscreen wilt dan moet je naar de 645 of fenix lijn kijken. Prijs technisch gezien zie ik geen reden voor hun om er vanaf te stappen.

• mhr-zip
Frenz64 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:12:
Heb 'm gehad, niiks mis mee voor dat geld. Hartslag voldeed prima (hoewel met fietsen OHR nooit echt betrouwbaar is). Het is een Android wear watch, dus apps genoeg. Alleen de accuduur bij regelmatig sporten vond ik niet geweldig.

Waarom deed je 'm weg dan? Draagcomfort 's nachts en start/stop knopje vond ik niet handig (alleen touchscreenbediening moet je niet willen tijdens het sporten)
Als ik echt ga sporten gebruik ik mijn garmin met hartslag band.

Maar ik ben benieuwd wat mijn hartslag in rust is en kan ik makkelijker kleine fiets stukjes (op andere fiets) loggen op Strava.

• Frenz64
  • Nu online
Als het je alleen daarom gaat @mhr-zip , zou ik een Amazfit bip halen, is maar ca. €50 (nieuw) en geeft 24/7 HR, een waanzinige battery life en geeft je nog wat smartwatch functionaliteit ook, zie: [Xiaomi Huami Amazfit Bip] Levertijd & Prijzen

Frenz64 wijzigde deze reactie 13-02-2019 08:44 (5%)

• mhr-zip
Frenz64 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:41:
Als het je alleen daarom gaat @mhr-zip , zou ik een Amazfit bip halen, is maar ca. €50 (nieuw) en geeft 24/7 HR, een waanzinige battery life en geeft je nog wat smartwatch functionaliteit ook, zie: [Xiaomi Huami Amazfit Bip] Levertijd & Prijzen
Zit daar ook GPS op?
Pagina: 1 ... 102 ... 109 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True