Wat betreft moeilijkheidsgraad van 10 tov 25. Ik probeerde dit gisteren even op een rijtje te krijgen in mijn hoofd, en kwam met het volgende voorbeeld.
Saurfang: Blood Nova ability. Deze doet xx damage op een persoon, en iedere persoon binnen 12 yards van deze persoon. Saurfang krijgt blood power van deze ability, en krijgt dus meer blood power als de ability meer mensen raakt. De hoeveelheid blood power is iets wat Blizzard zelf in kan stellen.
In de 10m versie kun je het, als je het goed doet, altijd beperken tot 1 persoon die geraakt wordt. Op 25 man is dit bijna niet te doen. dus op 10m kun je ervoor zorgen dat hij minder BP genereert. Betekent dit dat het gevecht op 10m makkelijker is?
Neen.
Dit betekent dat het gevecht op 10m zo is ontworpen door Blizzard, dat er standaard 1 persoon geraakt wordt, en het moeilijker wordt als er meer mensen geraakt worden. Kennelijk is het dus zo dat de 25m versie van Saurfang ervan uit gaat dat er meerdere mensen geraakt worden. De BP gain van Saurfang is volledig programmeerbaar. zo kunnen ze ervoor zorgen dat hij meer BP genereert in de 10m per hit dan in de 25m (zeg 10 BP per hit op 10m, en 5 BP per hit op 25m). Zo maak je het gevecht ineens heel anders.
Vergeet niet dat Blizzard de touwtjes in handen heeft in zijn encounter design. Er zitten genoeg knoppen aan ieder gevecht waaraan Blizzard kan draaien om het makkelijker of moeilijker te maken. In mijn Saurfang voorbeeld heeft een Blood Nova op 2 man in de 25m versie hetzelfde effect als een Blood Nova op 1 man in de 10m versie.
Blizzard heeft zichzelf gewoon in de vingers gesneden met de makkelijkheid van 10m content in 25m gear. Ze kunnen dit op twee manieren oplossen:
- het gearniveau gelijk trekken: er is maar 1 gearniveau om een dungeon mee te doen
- het gevecht dynamisch aanpassen afhankelijk van de gear die gedragen wordt. Abilities doen meer damage naarmate het gemiddelde ilvl van de raid hoger is.
In beide gevallen is het onmogelijk om encounters te outgearen. Blizzard heeft (terecht) gekozen voor de eerste variant, omdat de tweede variant lastiger te programmeren is, en omdat er mee kan worden gecheat (neem een paar man mee in greens en de encounter wordt ineens makkelijker).
Dat ze de lockouts sharen maakt mij werkelijk geen drol uit. Maar ik raid dan ook louter 10mans. Ik PUG geen 25 mans, omdat ik totaal geen behoefte heb aan een stel vreemden die me in de rondte schreeuwen dat ik het niet goed doe. Maar ik zit dan ook in een onwijs leuke guild.
Dat anderen het vervelend vinden kan ik me voorstellen, maar ik heb goede hoop dat Blizzard door al deze aanpassingen meer tijd over heeft om meer raids te ontwerpen. Sowieso wordt Cata geshipt met 4 raid instances (da's 1 meer dan WotLK), en willen ze meerdere raids per patch uitbrengen (à la TBC met SSC+TK en MH+BT). Hoewel Ulduar qua content ook genoeg variatie te bieden had. Maar het blijft 'slechts' 1 instance.
Om NMe maar even aan te halen: waarom releasen ze niet wat losse 10m only content? In zekere zin doen ze dat ook wel, alleen wordt het jouw keuze om die content met 10m te doen. Ik kan me voorstellen dat er guilds zijn die 3 van de 4 instances op 25m doen, en de laatste vrijgeven als FFA/ 10m voor die week. En de week erop kiezen ze een andere.
Ik heb het punt op ons guildforum ook al geprobeerd te maken: Keuze. Blizzard geeft veel meer keuzevrijheid in wat je wilt doen. De veranderingen aan badge/ hero points helpen daar hopelijk aan mee. Je was tijdens ToC eigenlijk verplicht die instance op zoveel mogelijk manieren te doen omdat je anders je tier upgrades niet kon betalen, naast all off set items. Ik weet nog niet hoe dat er tijdens Cata uit gaat zien. Maargoed, dat weet niemand nog.
En ik weet dat ik makkelijk praten heb, in mijn gezellige 10m only guild