Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gisteren toen ik terugfietste van mijn werk naar huis is mijn versnellingskabel voor de achterderailleur geknapt. Heel fijn, want hij zat vast op het kleinste tandwiel en met voor het kleinste tandwiel was wegfietsen nog een enorme opgave :X Aangezien het rondom Lonneker (waar ik dus langs moet) nogal heuvelachtig is, heb ik nu nog last van mijn knieën :X Maar ja, je moet toch naar huis he? :X

Met Strava dan ook nergens records gezet :P

Zou de kabel vervangen voldoende zijn, of moet ik ook de mantel vervangen? Die loopt nml voor een deel door buizen van het frame en het stuur, geen idee hoe makkelijk je die vervangt...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 21:20

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als de mantel nergens zichtbaar verroest of gebroken is, is de kans hééél erg klein dat dat binnenin het frame wel zou zijn gebeurd. De kabel vervangen zou dus prima moeten zijn.

Als je bij het eruit trekken van de kabel merkt dat hij op plekken verroest is, moet je hem eigenlijk wel vervangen. Je kunt het even afhouden door wat dunne olie op een nieuwe binnenkabel te doen, maar op termijn zal hij dan toch vast gaan zitten

@djwice: helemaal geen ervaring met Di2, alleen met de 'consumentenversie' (cyber nexus). Dat werkt technisch uitstekend, maar imo niet nuttig genoeg dat ik het zou willen hebben, zelfs niet op de flevo. Sterker nog, op de flevobike wil je eigenlijk júist volledige controle over je versnellingen omdat je zo onstabiel bent op lage snelheden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mux schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:20:
@djwice: helemaal geen ervaring met Di2, alleen met de 'consumentenversie' (cyber nexus). Dat werkt technisch uitstekend, maar imo niet nuttig genoeg dat ik het zou willen hebben, zelfs niet op de flevo. Sterker nog, op de flevobike wil je eigenlijk júist volledige controle over je versnellingen omdat je zo onstabiel bent op lage snelheden.
thanks. Ik zat te denken een 2e hands fiets te kopen en de Di2 onderdelen er af te halen en over te zetten. Ze kosten 2e hands rond de €300-€400 als je ff zoekt, incl. Rollerbreaks en remlamp etc.

Maar goed, dan op de flevobike trike2. De flevobike met twee wielen rij ik niet vaak op merk ik. De trike rijdt met 4km/h nog steeds heerlijk stabiel. Tegenwoordig kruipt mijn zoontje vaak in de bak achterop, klep open met een spandbandje. Vindt ie super leuk. En rijdt voor mij net als zonder dat hij er in zit (kan de bochten net zo scherp nemen), alleen gezellig gezang en gebabbel er bij natuurlijk, dat wel :)

Trouwens mocht je een draadloze km teller zoeken bij Action zijn ze nu €6,50.

[ Voor 28% gewijzigd door djwice op 28-07-2016 23:04 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik kom eigenlijk een beetje terug op de draadloze km-tellers. Ik vind dat batterijtjes vervangen toch irritanter dan ik dacht. Alleen jammer dat ik nergens een fatsoenlijke bedrade teller kan vinden met cadansmeter. Ik heb nu een Sigma 1909 STS en die vreet batterijen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Eigenlijk had ik verwacht dat er inmiddels units waren die zelf hun benodigde stroom opwekken, zo veel hebben ze toch niet nodig? Trillingen van de fiets omzetten of simpelweg een kleine flux gebaseerde unit (ze gebruiken toch magneetjes).

@mux heb jij daar al wat op geklust, wellicht anders een mooi iets om op de markt te brengen?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er zijn al best veel bedrade units die hun eigen stroom opwekken met het magneetje dat langs de sensor gaat. Echter, draadloos is weer een stuk lastiger. Ik zie niet zo gauw hoe je dat echt makkelijk kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoe bedoel je dat? Het zijn de sensoren die kort meegaan* (CR2032 zit erin, doet het een maand of 2-3 bij intensief fietsen), dus als die hun eigen energie opwekken is dat al heel wat :) Het duurt bij mij altijd een week of 2 voor ik zo'n slecht presterend batterijtje vervang, waardoor ik met haperende weergave moet leven. Als ik thuis kom na een lange tocht denk ik er simpelweg niet aan en de volgende keer dat ik fiets denk ik er pas aan als hij na 1km fietsen de sensoren nog niet ziet.

* Die ANT+-sensoren schijnen nog veel langer mee te gaan, dat moet toch "zelfopwekkend" uit te voeren zijn? Dan hang ik het display met alle plezier aan de lader in de woonkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 31-07-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
2-3 maanden? Dat is wel echt heel extreem kort. Mijn sigma (weet niet hoe-die heet) doet inmiddels al sinds 2013 met z'n batterijen.

En ik had het specifiek over het display-deel. Dat is moeilijk zelfladend te maken. De sensor gaat makkelijk, en als-ie met een draadje aan je display zit is het geen probleem om ook het display 'batterijloos' te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:47:
En ik had het specifiek over het display-deel. Dat is moeilijk zelfladend te maken. De sensor gaat makkelijk, en als-ie met een draadje aan je display zit is het geen probleem om ook het display 'batterijloos' te krijgen.
Je fiets hobbelt redelijk wat toch?
Kun je in de display niet het zelfde kwijt als in de kinderschoenen met lichtjes? Druk of schudden en de ledjes lichten op. Piëzo elementen ofzo.

Of anders achtergrond geluid omzetten? Ze zijn vaak niet aerodynamisch, dus veel wind zal er tegenaan knallen :) - zoals die regensensor op geluid (geen 'bewegende' wipjes meer) die iemand in Delft bedacht.

Of een klein zonnepaneeltje zoals in rekenmachines? Die gaan ook jaren mee.

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 31-07-2016 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In theorie kun je een hoop doen, het punt is dat het in de praktijk brengen van zo'n opwekmethode niet triviaal is. Je moet uiteindelijk één van die energiebronnen kunnen omzetten naar een redelijk stabiele output van 3V, zonder in de conversie naar elektriciteit al je energie kwijt te raken.

Da's pittig, en er zijn geen makkelijke commercial-off-the-shelf oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:22:
In theorie kun je een hoop doen, het punt is dat het in de praktijk brengen van zo'n opwekmethode niet triviaal is. Je moet uiteindelijk één van die energiebronnen kunnen omzetten naar een redelijk stabiele output van 3V, zonder in de conversie naar elektriciteit al je energie kwijt te raken.

Da's pittig, en er zijn geen makkelijke commercial-off-the-shelf oplossingen voor.
Hmmm, vandaar dat efficiënte converters voor zonnepanelen best prijzig zijn. Lastig design om echt goed te krijgen: stabiel 230V en 50Hz, en lang mee gaan. Ondanks pieken koel blijven, ondanks fluctuaties in input, de output V en Hz constant houden. :)

Interessante materie, ik maar denken casio rekenmachine met zonnecel
Afbeeldingslocatie: https://www.staples.nl/content/images/product/5710456_1_xnm.jpg
slopen, andere chip er in of herprogrammeren [ een kilometerteller telt immers op en deelt meetpunten door tijd en bandlengte] en ander display en klaar :)

[ Voor 57% gewijzigd door djwice op 31-07-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik ben me wat aan het inlezen over efficiënter maken van m'n ligfiets.

Zo las ik over het hulpmiddel van M5, U-Turn-Away, om de richting van de versnellingskabel (kan ook met remkabels) om te keren. Om zo die boog van 180° te vermijden en zo soepeler te schakelen.Afbeeldingslocatie: http://m5ligfietsen.nl/uploads/Itemizer/popups/10.1.jpg

Nu heb ik op mijn flevobike gewoon een direct lijntje dus zit het al goed. Bij de whike niet
Afbeeldingslocatie: http://whike.com/uploads/images/e0131df1949eb6f9aa0437b4329e0a2cd917c5f5.jpg
, dus ga ik een setje bestellen, setje halen, ik wil die winkel wel eens zien :)
merk je hier nog wat in je schakelen/remmen kwa wrijving? Je lijkt de leidingen juist langs het frame te laten lopen met zo'n hoek.

[ Voor 10% gewijzigd door djwice op 31-07-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
ATTENTIE
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CpGGZL6XEAE4god.jpg
VeloX 6 zal aanstaande vrijdag 19 augustus 2016 op Prinses Beatrixlaan te Delft gaan rijden.

Op de demonstratie run zullen Jan Bos en Rick Flens beiden een run maken in de VeloX 6, als officiële presentatie van de nieuwe fiets.

Deze fiets kan 120km/h 139,4km/h door de trapkracht van deze top wielrenners, ja, zelfs zonder trapondersteuning.

Op de brug ter hoogte van de Martinus Nijhofflaan kunt u de VeloX 6 onder u voorbij zien scheuren! Na een korte opening om 11:00 zal er gereden worden.

Ultra gaaf dus om te gaan kijken.

Zie ook http://www.ligfiets.net/n...dag-roll-out-velox-6.html

[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 19-08-2016 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Als ik dit nu een paar uur eerder had geweten, had ik wel even gekeken. Ik las het de dag zelf op ligfiets.net pas. Toen was het al voorbij. Helaas niet eerder gelezen; dit ligt op loopafstand zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:22:
Als ik dit nu een paar uur eerder had geweten, had ik wel even gekeken. Ik las het de dag zelf op ligfiets.net pas. Toen was het al voorbij. Helaas niet eerder gelezen; dit ligt op loopafstand zowat.
Ik vond ook dat de promotie wat beter kon, dus heb geprobeert te helpen met de post hier, tip aan ligfiets.net en tip aan Tweakers.

Zelf heb ik vrijdag thuis gewerkt, zodat ik tussendoor er bij kon zijn; 5 minuten fietsen. Gelukkig hebben we goede tele/video werk mogelijkheden tegenwoordig!

Was erg cool, het voorbland (tandwiel) is 100-tands, deze komt op een cassette met kleinste tandwiel 11. Vervolgens wordt dat weer met factor 2 verkleind richting het wiel. Verzet van 100:5,5 dus.
Velox 6, voorbladAfbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/r4txz1lada5g_wd640.jpg
Het 100-tands voorblad is speciaal gemaakt voor deze fiets door Alligt in Dronten.

Hij heeft vrij rustig getrapt, ook omdat er een brug in het stuk zit. Hierdoor gaat het beeld kort op helemaal wit, er ziet de rijder even helemaal niets.

Gaaf om te zien hoe relaxt en zonder zweetplekker de fietser dan uit de fiets komt, terwijl hij net nog 59km/h reed (even de 60 aangetikt).

Voorrem is hydraulisch en achter met kabel. De achterrem pakt niet volledig vast, hij slipt bewust een beetje door.

Stuuruitslag is 5% beide kanten op.
Dus bij vertrek heeft hij kort even hulp om recht te blijven.
Voet kan niet naar buiten, dus bij stoppen moet de fiets worden opgevangen.

Alle ligfiets bn-ers waren er bij, erg cool!

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 22-08-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:44:
[...]

Ik vond ook dat de promotie wat beter kon, dus heb geprobeert te helpen met de post hier, tip aan ligfiets.net en tip aan Tweakers.

Zelf heb ik vrijdag thuis gewerkt, zodat ik tussendoor er bij kon zijn; 5 minuten fietsen. Gelukkig hebben we goede tele/video werk mogelijkheden tegenwoordig!

Was erg cool, het voorbland (tandwiel) is 100-tands, deze komt op een cassette met kleinste tandwiel 11. Vervolgens wordt dat weer met factor 2 verkleind richting het wiel. Verzet van 100:5,5 dus.
[afbeelding][afbeelding]
Hij heeft vrij rustig getrapt, ook omdat er een brug in het stuk zit. Hierdoor gaat het beeld kort op helemaal wit, er ziet de rijder even helemaal niets.

Gaaf om te zien hoe relaxt en zonder zweetplekker de fietser dan uit de fiets komt, terwijl hij net nog 59km/h reed (even de 60 aangetikt).

Voorrem is hydraulisch en achter met kabel. De achterrem pakt niet volledig vast, hij slipt bewust een beetje door.

Stuuruitslag is 5% beide kanten op.
Dus bij vertrek heeft hij kort even hulp om recht te blijven.
Voet kan niet naar buiten, dus bij stoppen moet de fiets worden opgevangen.

Alle ligfiets bn-ers waren er bij, erg cool!
Van waar tot waar reden ze precies? Vanaf de Kruithuisweg tot de Weslandseweg zeker?
Jammer, had het ding graag in actie gezien. Maar in heel Delft heb ik niets gezien erover, ook niet in het lokale sufferdje.

Maar jij woont ook in Delft? Ik kom er vrijwel nooit een ligfiets tegen.. Bijna nooit. Er rijdt er hier weleens iemand voorbij op een Roulandt met een helm op en ik heb een keer een rood metallic shockproof gezien.

En that's it zo ongeveer. Wel ooit in de straat een rvs zephyr aangeboden zien worden een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er rijden aardig wat rond in Delft, hoor. Prof. Dr. Joris Melkert (LR) heeft een onderstuurligfiets, twee andere profs hebben een Strada en M5 Shock Proof respectievelijk (weet niet precies hoe de profs heten, is uit leerstoelen waar ik nooit wat mee te maken heb gehad). Op CiTG lopen minstens twee mensen met open liggers rond.

Tot voor kort reed Sjaak Bloemberg ook nog rond met z'n witte Quest, die is net verhuisd naar Utrecht. En in diezelfde wijk (Delfgauw) ben ik ook vrij regelmatig verschillende liggers tegengekomen; flevoracer, zephyrs, etc.

Plus dan nog de paar mensen die aan de HSL toertocht meedoen uit Delft, hoewel ik niet echt weet waar die wonen.

Ze zijn er zeker wel, maar veruit de meeste ligfietsers zijn mooiweerfietsers, geen dagelijkse fietsers. Je ziet ze dus niet persé rond spitsuur wanneer de meeste fietsen rondrijden.

Edit: vergeet ik nog de bekendste ligfietser van Delft: Dr. Ir. Wim Thys, van de roeifietsen (die door Derk Thys worden gemaakt). Regelmatig langs de Schie te zien :)

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 22-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Van waar tot waar reden ze precies? Vanaf de Kruithuisweg tot de Weslandseweg zeker?
Jammer, had het ding graag in actie gezien. Maar in heel Delft heb ik niets gezien erover, ook niet in het lokale sufferdje.
Afbeeldingslocatie: https://indebuurt.nl/delft/content/uploads/2016/08/ligfiets-velox-delft-2.jpg
Bij het viaduct 59 en dan weer remmen.
Finish is uiteraard ook de start voor de terugweg. Eerste keer met grijze beschermkap. Daarna zonder, dat was wel spannend voor het team merkte ook de renner.
Maar jij woont ook in Delft?
Jep, ik rij op een Flevotrike 2 en af en toe de Whike. De linker achterschijfrem van de Whike krijg ik maar niet goed werkend. Het lijkt er op dat de as scheef is;
Whike linker achteras
Ik heb nog geen idee hoe dat te fixen, dus elke hulp hierin is meer dan welkom!
Ik kom er vrijwel nooit een ligfiets tegen.. Bijna nooit. Er rijdt er hier weleens iemand voorbij op een Roulandt met een helm op en ik heb een keer een rood metallic shockproof gezien.

En that's it zo ongeveer. Wel ooit in de straat een rvs zephyr aangeboden zien worden een paar jaar terug.
Bij mij om de hoek woont nog iemand met een lowrider. Ik kwam laatst een groene flevobike (nieuw model) tegen, korter dan ik dacht. En een 26" ligger, ik vermoed uit Rijswijk.
In Den Haag kom ik ook een Mango tegen en in Rijswijk vaak ook een flevotrike 2. :)
Oh ja, en last but not least, langs De Vliet een oude gele velomobiel. En bij Voorburg een die bijna echt ligt, met kin bijna op zijn borst.

Altijd leuk om even handtje in de lucht te doen :w

Ik heb nog twee andere flevobikes, maar daar fiets ik weinig op. De basic is een imago dingetje, rijdt wel redelijk soepel. De orginele Flevobike (wit) is oefenen en dan kies ik automatisch voor het gemak de Flevotrike. Ook praktischer met boodschappen en erg leuk als je met kinderen fietst (gelijke hoogte dus je ziet wat zij zien ook met 4km/h). M'n GazelleNL is verprutst door een lokale 'fietsenmaker', dus sindsdien is het eigenlijk altijd ligfiets. (Elk nadeel heeft zo zijn voordeel).

[ Voor 40% gewijzigd door djwice op 22-08-2016 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat ziet er best brak uit, die as. Als je zin hebt om met de whike naar Berkel en Rodenrijs te fietsen wil ik er wel samen met je naar kijken, ik heb ook wel gereedschap liggen om het te fiksen (denk ik).

BTW, zelfde geldt voor je gazelle :)

Ben deze weken even iets te druk om op locatie langs te komen, maar het is wel gezellig om even aan fietsen te klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:29
Haha, leuk om uit te vogelen hoeveel liggers in de buurt zijn. Ik zie er niet vaak.. ik fiets vooral Noordwijk-Katwijk- Den Haag en Duinen. Geen Woon-werk verkeer. Altijd wel zwaaien uiteraard.

Vorige week naar Maastricht in 2 dagen, niet 1 ligfiets gespot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

[afbeelding]
Bij het viaduct 59 en dan weer remmen.
Finish is uiteraard ook de start voor de terugweg. Eerste keer met grijze beschermkap. Daarna zonder, dat was wel spannend voor het team merkte ook de renner.

[...]

Jep, ik rij op een Flevotrike 2 en af en toe de Whike. De linker achterschijfrem van de Whike krijg ik maar niet goed werkend. Het lijkt er op dat de as scheef is;
[afbeelding]
Ik heb nog geen idee hoe dat te fixen, dus elke hulp hierin is meer dan welkom!

[...]

Bij mij om de hoek woont nog iemand met een lowrider. Ik kwam laatst een groene flevobike (nieuw model) tegen, korter dan ik dacht. En een 26" ligger, ik vermoed uit Rijswijk.
In Den Haag kom ik ook een Mango tegen en in Rijswijk vaak ook een flevotrike 2. :)
Oh ja, en last but not least, langs De Vliet een oude gele velomobiel. En bij Voorburg een die bijna echt ligt, met kin bijna op zijn borst.

Altijd leuk om even handtje in de lucht te doen :w

Ik heb nog twee andere flevobikes, maar daar fiets ik weinig op. De basic is een imago dingetje, rijdt wel redelijk soepel. De orginele Flevobike (wit) is oefenen en dan kies ik automatisch voor het gemak de Flevotrike. Ook praktischer met boodschappen en erg leuk als je met kinderen fietst (gelijke hoogte dus je ziet wat zij zien ook met 4km/h). M'n GazelleNL is verprutst door een lokale 'fietsenmaker', dus sindsdien is het eigenlijk altijd ligfiets. (Elk nadeel heeft zo zijn voordeel).
Oh, dan zou ik je zomaar van de week gespot kunnen hebben langs de Prinses Beatrixlaan naast het Christelijk Lyceum. Daar was het geloof ik dat ik een flevobike trike tegenkwam. Geen idee welke kleur. Ik reed op een M5 lowracer.

Fiets je met die Whike ook in Delft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:47:
Er rijden aardig wat rond in Delft, hoor. Prof. Dr. Joris Melkert (LR) heeft een onderstuurligfiets, twee andere profs hebben een Strada en M5 Shock Proof respectievelijk (weet niet precies hoe de profs heten, is uit leerstoelen waar ik nooit wat mee te maken heb gehad). Op CiTG lopen minstens twee mensen met open liggers rond.

Tot voor kort reed Sjaak Bloemberg ook nog rond met z'n witte Quest, die is net verhuisd naar Utrecht. En in diezelfde wijk (Delfgauw) ben ik ook vrij regelmatig verschillende liggers tegengekomen; flevoracer, zephyrs, etc.

Plus dan nog de paar mensen die aan de HSL toertocht meedoen uit Delft, hoewel ik niet echt weet waar die wonen.

Ze zijn er zeker wel, maar veruit de meeste ligfietsers zijn mooiweerfietsers, geen dagelijkse fietsers. Je ziet ze dus niet persé rond spitsuur wanneer de meeste fietsen rondrijden.

Edit: vergeet ik nog de bekendste ligfietser van Delft: Dr. Ir. Wim Thys, van de roeifietsen (die door Derk Thys worden gemaakt). Regelmatig langs de Schie te zien :)
Mja, ik ben geen student meer dus al die professoren zeggen me helaas niets. Woon ook niet in de TU-wijk, maar fiets daar weleens doorheen.

Dr.Ir. Wim Thys ken ik niet, bij Derk Thys ben ik 3 weken terug geweest met mn roeifiets. Daar roei ik weleens langs de Schie mee. Vannacht maar weer eens gaan doen, ik moet toch een beetje mn conditie gaan opbouwen. De eerste 100km zitten erop inmiddels. Vooralsnog iets trager dan mn ligfietsen, maar met nul conditie en roeiervaring een uurtje over mn route Delft-Rotterdam doen vind ik nu wel netjes ;) Dat moet ik wel omhoog kunnen krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 22-08-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
djwice schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:11:
Ik ben me wat aan het inlezen over efficiënter maken van m'n ligfiets.

Zo las ik over het hulpmiddel van M5, U-Turn-Away, om de richting van de versnellingskabel (kan ook met remkabels) om te keren. Om zo die boog van 180° te vermijden en zo soepeler te schakelen.[afbeelding]
Past dat op elke fiets/derailleur? Ziet er ideaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

Past dat op elke fiets/derailleur? Ziet er ideaal uit.
Geen idee, op ligfiets.net staan veel positieve reviews op andere fora ook. Ik heb nog geen opmerkingen gelezen dat het niet paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:37:
[...]

Oh, dan zou ik je zomaar van de week gespot kunnen hebben langs de Prinses Beatrixlaan naast het Christelijk Lyceum. Daar was het geloof ik dat ik een flevobike trike tegenkwam. Geen idee welke kleur. Ik reed op een M5 lowracer.
Ah, en ik dacht toen al; je rijdt de verkeerde kant op. Ik dacht nog zal ik het roepen, maar tja..

Ik ben benieuwd hoe een M5 lowracer rijdt. Stond er pas een heel voordelig op marktplaats met achter stroomlijn.
Fiets je met die Whike ook in Delft?
Ja, zeker, ook naar Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie er wel allemaal een oranje vlaggetje er aan zoals ik vroeger op mijn kinderfiets anders word je vaak over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@djwice: tnx, ga er denk ik wel 1 bestellen dan. :)
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:00:
Hebben jullie er wel allemaal een oranje vlaggetje er aan zoals ik vroeger op mijn kinderfiets anders word je vaak over het hoofd gezien.
Heb je zelf ook een ligfiets?

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 24-08-2016 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is zeldzaam om deze misvatting nog te horen, maar nee, dit is geen nuttige toevoeging aan je fiets. Sommige ligfietsers hebben een vlaggetje, maar al enige decennia geleden is de effectiviteit hiervan ontkracht.

De reden dat vlaggetjes op een ligfiets niet werken, is omdat dat simpelweg niet is hoe het menselijk zicht werkt. Onze ogen reageren op contrast (veel meer op helderheidscontrast dan kleurcontrast) en hoe groot iets is. Grote, contrastloze dingen zoals bergen in de verte vallen ons op, en kleine contrastrijke dingen zoals verlichting vallen ons op.

Een vlaggetje is geen van beiden. Het is piepklein, doorgaans volledig contrastloos tegen de achtergrond en het beweegt te snel om door te hebben wat het is. Bovendien zijn vlaggetjes noch een veelvoorkomende eigenschap van fietsen, noch officieel toegestaan als zichtbaarheidsmiddel. Want, wederom, we weten reeds sinds het begin van de jaren '90 dat het de zichtbaarheid van fietsers - kinderen, ligfietsen, rechtopfietsen, wat dan ook - niet verbetert. En het wordt al helemaal niet geassocieerd met snelle fietsen. Dit is dezelfde reden dat een brommertoeter slechter werkt dan een fietsbel; mensen verwachten simpelweg geen stille brommers op het fietspad en gaan er dus ook niet sneller van opzij.

Hoe verbeter je wel je zichtbaarheid? Voer sterke verlichting en... tja, rijd defensief. Grotere ligfietsen (bijv. velomobielen) zijn zichtbaarder, maar je kunt je niet zichtbaar maken als er een muur of heg tussen jou en ander verkeer zit. Dan moet je simpelweg langzamer fietsen en je bewust zijn van de verkeerssituatie. Dit geldt voor alle fietsen, maar zeker in stedelijke omgevingen voor lig- en bakfietsen in het bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mensen die een ligfiets over het hoofd zien kijken gewoon niet goed. Ook met oranje vlaggetje word je niet gezien, getuige de vele ligfietsers die daarop aangesproken worden en vervolgens naar hun oranje vlaggetje wijzen _o-

Ik heb hem er bij mij afgehaald om bovenstaande reden. Als je een knap oranje ligfiets met berijder niet ziet, moet je naar de opticien. Uiteraard snap ik wel dat ik achter een heg niet te zien ben*, maar dat geldt voor spelende kinderen ook. Misschien moet je als automobilist een beetje beter opletten als je geregeld vol in de ankers moet omdat er iets laags oversteekt. Dan was het zicht toch niet goed om de bijbehorende snelheid te verantwoorden :)

* Daarom rijd ik daar dus rustiger en zal ik nooit boos worden als een automobilist me bijna omver rijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 24-08-2016 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
grapjas: hoe kunnen ze mijn voorkant eerder zien als ik een vlaggetje achter op heb?

Zelfs de Whike krijgt,met een naar mijn idee niet te missen 'vlag' van 1.6m² en ruim 2m hoog, op een rotonde, niet altijd voorrang.
Wellicht zijn mensen te verbouwereerd dat ze een zeil boven de bosjes uit zien steken.

Met de Flevobike zit je hoger dan een automobilist en een kind van 6 op een gewone fiets. En nog beweren sommige automobilisten dat je te laag bent, en dat het daarom mijn schuld is dat ze me niet zagen.

Zelfs met heftige toeter en bellen wordt je soms genegeerd. Isolatie van auto's, hoofdtelefoons, muziek etc. niet alles is als ligger te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
djwice schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Hmmm, vandaar dat efficiënte converters voor zonnepanelen best prijzig zijn. Lastig design om echt goed te krijgen: stabiel 230V en 50Hz, en lang mee gaan. Ondanks pieken koel blijven, ondanks fluctuaties in input, de output V en Hz constant houden. :)
die 230V wissel spanning is eigenlijk ook onzin. Als ik zo in m'n huis rond kijk.. M'n draaitafels hebben een gelijkrichter en een trafo, spanning onbekend. Mengpaneel 19V gelijk. TV nog niet open gehad maar OLED dus vast ook gelijk. Monitoren en laptops 19 of 12V gelijk. iPad, iPhone, iPod van vriendin en mijn Windows en Android devices laden allemaal op 5V gelijk. Versterkers op alle verdiepingen 12V, 13.5V, 19V, 24V en 48V gelijkspanning. Modem, access points en router 12V. PC's en servertje allemaal 12/5V intern. Volgens mij heb ik genoeg reden om gelijkstroom niet om te willen zetten naar wissel :) alleen de spanning verschilt nogal.

Wat vlaggetjes betreft: Mijn ervaring is met name dat mensen het snelheidspotentieel niet verwachten. Ben al eens aangereden door een man op een elektrische fiets die niet verwacht had dat iemand hem in zou kunnen halen bijvoorbeeld.
En als ik door de stad fiets kies ik toch best vaak de weg, je merkt gewoon dat automobilisten daar wél een voertuig met 50 km/h verwachten en pas verbaasd zijn als het niet gemotoriseerd blijkt te zijn. Op het fietspad op hetzelfde punt word je met 30 al plat gereden.
Enige jammere is dan de lading "hulpagenten in burger" die je in gaan halen waar dat niet kan, afsnijden, toeteren etc. - zeker in 30-zones krijg ik dan de neiging om er een deuk in te trappen. Wij mogen daar harder dan zij.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 05:49:
[...]
die 230V wissel spanning is eigenlijk ook onzin. Als ik zo in m'n huis rond kijk.. M'n draaitafels hebben een gelijkrichter en een trafo, spanning onbekend. Mengpaneel 19V gelijk. TV nog niet open gehad maar OLED dus vast ook gelijk. Monitoren en laptops 19 of 12V gelijk. iPad, iPhone, iPod van vriendin en mijn Windows en Android devices laden allemaal op 5V gelijk. Versterkers op alle verdiepingen 12V, 13.5V, 19V, 24V en 48V gelijkspanning. Modem, access points en router 12V. PC's en servertje allemaal 12/5V intern. Volgens mij heb ik genoeg reden om gelijkstroom niet om te willen zetten naar wissel :) alleen de spanning verschilt nogal.
Vergeet je LED kamerverlichting en spotjes niet. Alleen die in je afzuigkap zijn wellicht nog wissel omdat er een goedkopere ouderwetse trafo in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 05:49:
[...]
Wat vlaggetjes betreft: Mijn ervaring is met name dat mensen het snelheidspotentieel niet verwachten. Ben al eens aangereden door een man op een elektrische fiets die niet verwacht had dat iemand hem in zou kunnen halen bijvoorbeeld.
En als ik door de stad fiets kies ik toch best vaak de weg, je merkt gewoon dat automobilisten daar wél een voertuig met 50 km/h verwachten en pas verbaasd zijn als het niet gemotoriseerd blijkt te zijn. Op het fietspad op hetzelfde punt word je met 30 al plat gereden.
Enige jammere is dan de lading "hulpagenten in burger" die je in gaan halen waar dat niet kan, afsnijden, toeteren etc. - zeker in 30-zones krijg ik dan de neiging om er een deuk in te trappen. Wij mogen daar harder dan zij.
Ja of iets waardoor hij ff 1 minuut stil blijft staan, elevtroshok ofzo. Maar goed is ook weer gevaarlijk.

Heb je een referentie naar dat wetsartikel dat we op de weg mogen. Dan kan ik die bij me steken voor het geval een hulp agent oom agent belt díe dan ff komt groeten, maar niet op de hoogte is. - logisch alle uitzonderingen zou ik ook niet kennen. Ik bedoel veel blauwe plaatjes zonder trappers mogen tegenwoordig al ruim 35km/h zonder helm of WA verzekering... [een van de nieuwe regels die veel mensen blijkbaar al kennen, alleen ik niet]
Ook dat speedpedelics geen spiegels hoeft te hebben en vaak ook geen blauw bordje, dat oranje streepje op de voorvork is genoeg.

Vekeerswetten veranderen snel hoor! 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 29-08-2016 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
Ik zou ff tussen de bronnen van de Fietspad wiki zoeken, is het nu wat te laat voor voor mij ;)
quote: Fietspad Wiki
Verplicht houdt in dat fietsers de rijbanen van dezelfde weg niet mogen volgen. Dit geldt echter alleen voor gewone fietsen: fietsen breder dan 75 cm of fietsen met een brede aanhanger mogen de rijbaan wél volgen. Tot 1985 mocht een tweewielige fiets niet breder zijn dan 75 cm. Een driewielige fiets en een fiets met zijspan- of aanhangwagen had tot dan een maximale breedte van 150 cm en gold als onbespannen wagen, mocht dus niet op een fietspad rijden, zelfs als hij niet breder was dan 75 cm.
M'n M5 lowracer was daarvoor veel te smal, maar ik heb liever een boete dan een weekendretour ziekenhuis. Zo heb ik het ook altijd uitgelegd aan oom agent. Daarbij gebruik makend van de smoes dat ik op het fietspad slecht zichtbaar zou zijn en op de weg de auto's niet hinder omdat ik sprintjes tot 70-75 kan (en mag!) trekken in de bebouwde kom. Meestal raakten ze dan geboeid en lieten me doorrijden.

[ Voor 24% gewijzigd door kakanox op 30-08-2016 01:32 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:20:
Als de mantel nergens zichtbaar verroest of gebroken is, is de kans hééél erg klein dat dat binnenin het frame wel zou zijn gebeurd. De kabel vervangen zou dus prima moeten zijn.
Even reageren op een oud bericht, maar ik heb hem een paar weken geleden eindelijk vervangen. De kabel kwam er blinkend schoon zonder roest of beschadigingen uit :) Hij was gebroken bij de bout waarmee hij vast zat. * Grrrrrene is blij :)

Wat betreft snelheid: op een goede dag trap ik misschien eens hele stukken 30km/u zonder wind op een vlakke weg, maar meestal doe ik het iets rustiger aan (paar km/u minder). Ik kan me voorstellen dat de snelheid van een velomobiel vooral onderschat wordt en dat het rijden op de rijbaan daarom veiliger is dan op het fietspad, omdat het snelheidsverschil kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hoi allemaal, even een vraagje. Ik heb nieuwe 20" banden gekocht voor mijn flevobike. De buitenband was aan de zijkant gebroken.

Ik heb nu Schwalbe Enegizer Plus gekocht en DV7 binnenband.

De bandjes waren in de aanbieding voor zo'n €12,50 per stuk, dus dacht mooi moment om alles te vervangen.

Nu rest de vraag, nieuw velglint. Ik denk aan hogedruk lint.
Maar hoe breedt moet dat zijn? 15mm, 18mm, 20mm, 22mm? Kan dat meten? Is er een vuist regel voor? Wat gebruik jij?

----
Antwoord: 15mm voor het diepe deel van de velg. Wil je ook het hoogstaande deel afdekken, voor nog minder vervorming (en dus minder energieverlies): 19mm.

----
Net geleerd dat de binnenband de buitenband opzij tegen de velg aan drukt. Vandaar dat de velg een heel klein randje heeft dan naar binnen is gebogen. Daar wordt de buitenband onder vast geduwd.

De binnenband hoeft in sommige situaties niet eens het velglint te raken!??

Vandaar dan bij indrukken van de band, op het moment dat dat contact er wel is, die oppervalk zo glad mogelijk moet zijn.

----
De achterbanden bleken ruim 10 jaar oude binnenbanden te hebben die nog nooit lek waren geweest. Het Vredestein Monte Carlo Punture Resistence System, lijkt dus succesvol te zijn geweest.

Hopen dat de Schwalbe Enegizer Plus met DV7 het ook zo lang blijven doen. Het rijdt in ieder geval voor mijn gevoel lichter met 5 bar in de bandjes, terwijl hij nog voldoende veert.

:) volgens de specs mag ik er 50km/h op rijden... dat wordt hard doortrappen met die kleine wieltjes! :*)

[ Voor 64% gewijzigd door djwice op 03-09-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
djwice schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 09:33:

Hopen dat de Schwalbe Enegizer Plus met DV7 het ook zo lang blijven doen. Het rijdt in ieder geval voor mijn gevoel lichter met 5 bar in de bandjes, terwijl hij nog voldoende veert.

volgens de specs mag ik er 50km/h op rijden... dat wordt hard doortrappen met die kleine wieltjes!
Precies die snelheid is wat mij zo tegenvalt aan de Greenmachine Flevobike. Dit zal uiteraard aan
mijn conditie liggen, maar toch. Ik redt zo'n 28 km/h als ik een goeie dag heb.

Daarom heb ik al zitten kijken of er geen grotere wielen onder kunnen [26"]. Ik weet inmiddels dat dat
kan, alleen het prijskaartje is gigantisch.

Ook was ik benieuwd of hij elektrisch te maken is met bijvoorbeeld een setje van deze fiets:
YouTube: »ElektroRad« 01/2010: Im Test - das Ave Eagle

Want Flevobike maakt ze zelf niet meer elektrisch, zo lijkt het.

Al met al zou de Greenmachine "je van het" moeten zijn, maar eerlijk gezegd valt hij mij tegen.

Ik moet voor woon-werk over klinkers en opgedroogde modderkluiten rijden [langs de boerderijen]
en daarvoor zijn die 20" wieltjes gewoon ongeschikt. Dit is mijn mening. Er zijn overigens meer die
er hetzelfde over denken, ben ik achter gekomen.

Waarschijnlijk ben ik te verwend vanwege mijn speed pedelec, maar die bevalt gewoon beter, terwijl
ik erg hoopte dat de flevobike goed zou bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er zit op zich wel een verschil tussen een Flevobike/flevoracer (de circusfietsjes - en dat zeg ik met alle liefde voor die fietsen hoor) en een Flevobike Greenmachine. De greenmachine is net als de Orca gebouwd voor ouwe lullen met teveel geld en een slechte rug en/of knieën. Niet snelheid dus, maar comfort.

En idd, het comfort is dan ook relatief. Een greenmachine doet concessies t.a.v. comfort met de voorvork. Op een flevobike 20" zit je veel beter geveerd. Maar dubbele vering is wel echt een verademing tov half geveerde fietsen die ook nog eens een behoorlijk stijve veer op het enige geveerde wiel hebben.

Greenmachines zijn je van het voor een bepaalde doelgroep, maar het is onmogelijk een manusje van alles te zijn :)

Het mooie van ligfietsen is dat er - tegen een prijs - iets voor iedereen is. Alles wat je maar kunt bedenken is wel eens geprobeerd, commercieel of zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Doet iemand aan Strava? Desnoods ritjes posten d.m.v openbare link? Is zien hoe jullie op een goede dag trappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
mux schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:50:
De greenmachine is net als de Orca gebouwd voor ouwe lullen met teveel geld en een slechte rug en/of knieën. Niet snelheid dus, maar comfort.

En idd, het comfort is dan ook relatief.
Point taken, ik ga al richting de 40,maar ben gewoon loonslaaf die dacht:
laat ik ipv een andere tweedehands auto eens een onderhoudsvrije ligfiets aanschaffen
[via marktplaats]. Die rugklachten heb je op zich ook wel weer een punt.

De Greenmachine werd in mijn ogen gepresenteerd als ideale woon-werk fiets.
In de praktijk vind ik alleen het onderhoudsvrije van toepassing.
Woon-werk lijkt mij grof gezien 20km [enkele reis] geen gekke afstand en die is niet alleen maar asfalt.
De 20" bandjes zijn voor mij een enorme afknapper gebleken.

Met elektrische ondersteuning en/of grotere wielen zou hij pas echt ideaal
zijn voor woon-werk.

En ik ben dus zoekende naar mogelijkheden daartoe en hoopte op tweakers wat te vinden
qua ombouwsets eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je echt zoveel last hebt van de 20"-wielen is het IMO niet echt waard om hem om te bouwen. Ik grap dat het een fiets is voor ouwelui met teveel geld, maar de tweedehandswaarde is ook echt hoog, en die verpest je als je de achtervork vervangt door een 26".

Ik zou eigenlijk gewoon naar een hele andere fiets vaan kijken. Probeer eens het e.e.a uit; de greenmachine verkopen en iets anders kopen is hoe dan ook ws goedkoper en makkelijker dan ombouwen.

Dit allemaal gezegd hebbende moet ik wel even duidelijk maken: ik probeer behulpzaam te zijn en het juiste advies te geven enzo, maar ik persoonlijk zou binnen no-time een bionx ombouwset en 24" wielen op de greenmachine hebben gezet :P Ik sleutel met veel plezier aan alle fietsen en mod ze tot het niet meer kan ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
Had ik een paar weken terug nog een geknapte kabel voor mijn achterderailleur, gisteren liep mijn voorderailleur vast :( Het probleem lijkt in de shifter zelf te zitten, want de kabel staat gewoon onder spanning en de derailleur is handmatig wel richting de grotere bladen te krijgen (in eerste instantie wilde hij niet terug naar het kleinste tandwiel, wat wegfietsen en heuvel op fietsen wat lastig maakte).

Probleem voor het weekend, heb er 's avonds geen tijd voor om ermee aan de slag te gaan :) Ik hoop dat ik de shifter weer vrij kan maken, maar eventueel moet er een nieuwe op... Het gaat om een doodgewone Shimano Deore XT triggershifter.

Ohja, en ik moet mijn moeder vragen mijn banaantassen te fixen: gisteren is de "gesp" vooraan losgegaan terwijl ik met oordopjes in fietste. Ik kan aan de gaten voorin de tas zien dat hij een tijd over de weg heeft geschuurd :X Ben blij dat ik niks kwijtgeraakt ben, maar ik denk dat ik er maar een flinke lap zwart leer op laat zetten.

Edit: Hmm, heb ze er een paar jaar geleden zelf nieuw opgezet als vervanging van de twister shifters, maar ik had niet onthouden dat die dingen 45 euro/stuk waren :o

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 08-09-2016 12:40 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er zijn op zich ook wel 'compatible' shifters te krijgen voor minder geld. En marktplaats bestaat :)

Beetje rondkijken op de cheapo fietsonderdelenshops helpt altijd (internet-bikes, hollandbikeshop, etc.)

• Grrrrrene
  • Niet online
Zal ik zeker doen, maar ik wil niet twee verschillende shifters en eigenlijk vond ik de Deore XT's al erg fijn op mijn mountainbike :P Ik haal hem van 't weekend eerst wel 's open. Misschien is er iets vastgelopen wat weer los kan...

• djwice
  • Niet online
JellBro schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:55:
[...]
Precies die snelheid is wat mij zo tegenvalt aan de Greenmachine Flevobike. Dit zal uiteraard aan
mijn conditie liggen, maar toch. Ik redt zo'n 28 km/h als ik een goeie dag heb.

...

Waarschijnlijk ben ik te verwend vanwege mijn speed pedelec, maar die bevalt gewoon beter, terwijl
ik erg hoopte dat de flevobike goed zou bevallen.
Ik heb een flevobike met kantelknik, rijdt erg relaxed, zonder handen van after 8km/h en elk bochtje is te nemen. Je stuurt met je voeten.

Als je echt een snelle fiets wil, kies dan bijvoorbeeld een waarmee het wereldkampioenschap ligfietsen gewonnen is: https://www.intercitybike.nl/df/specs of een M5 low rider met achter een tailbag:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/CrMo_Low_Racer

:)

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 08-09-2016 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Elfstedentocht op de ligfiets!
Op 12 februari 2017 wordt de elfstedentocht per fiets afgelegd met maximaal 1500 deelnemers.

Ik dacht wellicht is het leuk om deze toch samen met jullie te doen onder het mom van Tweakers Elfsteden Liggers.

Leuk idee? Laat het ff weten, bij een genoeg grote groep kunnen we wellicht wat Tweakers gadgets regelen bij @zeef :)

Wie doet er mee?
Je kunt je nu aanmelden als belangstellende voor deze tocht, dan krijg je straks als de inschrijving start voorrang.

Meer informatie: http://www.winterfietselfstedentocht.frl/

[ Voor 24% gewijzigd door djwice op 11-09-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik dacht dat de elfstedentocht altijd ligfietsen verbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:22:
Ik dacht dat de elfstedentocht altijd ligfietsen verbiedt?
Dat is 180° gedraaid: http://www.ligfiets.net/n...rfietselfstedentocht.html
De organisatie is in elk geval meer dan perfect. Ze zijn erg pro ligfietsen en velomobielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh? In dat geval ben ik wel geïnteresseerd om in de alleweder mee te rijden. Ik ben niet bepaald snel, maar gezelligheid is ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:45:
Oh? In dat geval ben ik wel geïnteresseerd om in de alleweder mee te rijden. Ik ben niet bepaald snel, maar gezelligheid is ook leuk :)
Top gezellig! Ultra snel zal ik ook niet zijn op 90 of 200km. Ik rij normaal rond de 25/30 km per werkdag. En als het extra koud is (tegen het vriespunt) zal ik vast niet sneller op worden dan bij 18 graden..

[ Voor 11% gewijzigd door djwice op 11-09-2016 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
Interesse kenbaar gemaakt @ site!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:21:
Klopt dat is precies de zephyr die ik ga bekijken. Wist niet dat hij al zo lang te koop stond, maar ik zal je in m'n achterhoofd houden bij de prijsonderhandeling :P.
Hij is het niet geworden?
http://www.marktplaats.nl...10-zephyr-lage-racer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Nee klopt. Ik was er niet uitgekomen met de verkoper over de prijs. Misschien maar goed ook want van de week kwam er nog een zephyr voorbij voor helft van de prijs. Ik ben nu alleen niet meer op zoek naar dit type fiets. :)
djwice schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 09:33:
De achterbanden bleken ruim 10 jaar oude binnenbanden te hebben die nog nooit lek waren geweest. Het Vredestein Monte Carlo Punture Resistence System, lijkt dus succesvol te zijn geweest.
Dat is ook toevallig, ik heb vandaag hetzelfde type banden van mijn hurri vervangen. Bij mij waren ze al wel een paar keer lek gegaan dus die waren aan vervanging toe.

Het was nog best lastig om vervangende banden te vinden. Die monte carlo banden waren 37-406 en pasten nog maar net in de spatborden. Ik had eerder een setje gekocht van 40-406 en die zaten muurvast tegen het spatbord na het oppompen :+. Nu heb ik Schwalbe Spezials gemonteerd met maat 32-406, die passen gelukkig wel.

[ Voor 64% gewijzigd door iets op 18-09-2016 12:31 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:26:
[...]
Het was nog best lastig om vervangende banden te vinden. Die monte carlo banden waren 37-406 en pasten nog maar net in de spatborden. Ik had eerder een setje gekocht van 40-406 en die zaten muurvast tegen het spatbord na het oppompen :+. Nu heb ik Schwalbe Spezials gemonteerd met maat 32-406, die passen gelukkig wel.
Ja, ik had inderdaad geluk dat het net paste achter. Op de grond lopen ze vrij, maar als ik ze van de grond optil en los laat lopen in de lucht, dan lopen ze iets aan, dus zeer kleine marge.

winkel verwijderd _ komt leverafspraak niet na

Had ik anders naar gekenen.

winkel verwijderd _ komt leverafspraak niet na

Deze zijn vast te glad :/

Maar eh, sinds kort zou ik eigenlijk eerst hier kijken: http://wimschermer.blogsp.../verkoop-test-banden.html

[ Voor 41% gewijzigd door djwice op 06-12-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:26:. Ik ben nu alleen niet meer op zoek naar dit type fiets. :)
Geen low racer meer? Of geen Zephyr?
Hoe is dat zo gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik had m van de week nog op een zephyr gewezen op marktplaats voor 250 euro en toen gaf ie al aan dat ie geen interesse meer had in een zephyr omdat iemand m had verteld dat dat geen goede woonwerk-fiets zou zijn.

Ben ik toch benieuwd wie dat geweest is en wat de argumenten voor deze persoon zijn geweest. Ik heb een zephyr gehad en die is gebruikt voor woonwerk-verkeer. Dat was mijn eerste ligfiets en het ding was heerlijk comfortabel en snel. De blokvering achter, maakt 'm ook ideaal voor woonwerk-verkeer want werkelijk op el wegdek kon je heerlijk zoeven erop.

Mijn eerste M5 lowracer was ook gebruikt voor woonwerk-verkeer door de verkoper. Bagagedrager erop en zelfs een plateautje ervoor gemaakt om een attachekoffer mee te nemen. naast het wiel.

Ik denk heel simpel: als een fiets voor pleziertochten geschikt is, dan is ie dat ook voor woonwerk-verkeer. Nederland heeft een enorm netwerk aan verharde fietspaden en 9 van de 10 keer rijdt je daarop ongeacht je bestemming.

Enige nadeel van lowracer is dat ze laag zijn en dat als je echt in druk verkeer rijdt zonder aparte fietspaden dat het vervelend kan zijn omdat je net even wat minder zichtbaar bent. Denk dan aan zijstraatjes en geparkeerde auto's die het zicht ontnemen. Maar dat ben je met een hurricane die ie nu heeft ook. Die 30cm verschil in hoogte is het niet.

Een ander nadeel is dat sommige de ketting langs het voorwiel hebben lopen wat de stuuruitslag naar rechts beperkt. Dat merk ik nu met mijn M5 lowracer. Als ik vanuit bijna stilstand een bochtje om moet (bijv bij een stoplicht) is dat soms lastig door de stuuruitslag. En met een lage ligger nog lastiger door de plattere lighouding.

De weg moet er dus wel geschikt voor zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door koektrommeltje op 18-09-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:11:
Zal ik zeker doen, maar ik wil niet twee verschillende shifters en eigenlijk vond ik de Deore XT's al erg fijn op mijn mountainbike :P Ik haal hem van 't weekend eerst wel 's open. Misschien is er iets vastgelopen wat weer los kan...
Even mezelf quoten: het bleek het nokje te zijn waar het palletje van de schakelkabel achter haakt. Dat was afgebroken (:?) en blokkeerde het mechanisme. Ik heb dus een nieuwe Deore XT shifter laten komen via eBay, stukken goedkoper :D

Maar @#(*@( wat een klotemechanisme zit er aan die derailleur. Bij het aandraaien van de bout (met de momentsleutel, dat heb ik wel geleerd) begon de kabel te rafelen en uiteindelijk zijn er enkele strengen kapotgesneden :( Doe ik nou iets helemaal verkeerd? Dat hoort toch niet te gebeuren?

Wat betreft lage fietsen: mijn Nazca Fuego is ook redelijk laag en dat met die stuuruitslag herken ik wel. Twee weken geleden ben ik ook voor het eerst over het hoofd gezien :X Een Volvo die door reed en me bijna schepte (ik kon niet meer remmen) en mogelijk dankzij een automatisch remsysteem niet op me inreed. Ik voelde me ineens heel kwetsbaar op bumperhoogte :X

Dus ja, een hogere forensenfiets begrijp ik wel qua keuze. Ik vind de Fuego heerlijk rijden, maar in het verkeer word je echt snel over het hoofd gezien. Een 2x 26" fiets is dan misschien een betere optie, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Grrrrrene schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:33:
[...]

Dus ja, een hogere forensenfiets begrijp ik wel qua keuze. Ik vind de Fuego heerlijk rijden, maar in het verkeer word je echt snel over het hoofd gezien. Een 2x 26" fiets is dan misschien een betere optie, maar daar heb ik geen ervaring mee.
En hoeveel hoger lig je dan?

Zephyr en lowracers hebben beide een groot achterwiel ;) Maakt het voorwiel dan zo'n verschil opeens? Nee, naar mijn idee is het de route die bepalend is. Als jij veel korte bochtjes hebt bij oversteekplaatsen en moet oversteken tussen veel andere fietsers dan ben je gewoon niet wendbaar genoeg door de lage snelheid en de ketting langs het wiel. Dan is een hogere fiets iets lekkerder of een fiets waar de ketting vrijloopt van het voorwiel. Manouvreren vanuit een lowracer met je voetjes op de grond is ook niet altijd even prettig door de platte lighouding en de postie van het lichaam. Dan is een iets hogere zit wel weer lekker.

Binnenkort mn challenge taifun maar weer eens in gebruik nemen. Dat is echt een heerlijke gooi- en smijtfiets en die heeft echt een heel korte draaicirkel. 20"-406 wieltjes, maar wel wat fijner dan de m5 lowracer in het stadsverkeer. Zithouding is ook iets rechter.

[ Voor 17% gewijzigd door koektrommeltje op 19-09-2016 21:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als mijn alleweder zelfs over het hoofd wordt gezien in sommige situaties weet ik niet hoe je kunt verwachten dat 10cm hoogteverschil opeens de wereld gaat uitmaken. Misschien voor je eigen zichtlijnen (zodat je zelf de rest van het verkeer kunt zien), maar omgekeerd niet.

Defensief rijden is echt het enige wat je kunt (en moet) doen. Ik zou niet speciaal naar een andere (evt. minder aantrekkelijke) fiets gaan kijken puur om de hoogte ivm verkeersveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:04:
Als mijn alleweder zelfs over het hoofd wordt gezien in sommige situaties weet ik niet hoe je kunt verwachten dat 10cm hoogteverschil opeens de wereld gaat uitmaken. Misschien voor je eigen zichtlijnen (zodat je zelf de rest van het verkeer kunt zien), maar omgekeerd niet.

Defensief rijden is echt het enige wat je kunt (en moet) doen. Ik zou niet speciaal naar een andere (evt. minder aantrekkelijke) fiets gaan kijken puur om de hoogte ivm verkeersveiligheid.
Compleet mee eens, al verschilt het zicht vanaf een lowracer ook niet veel met een wat hogere ligfiets.
Het enige wat ik wel een keertje merkt was met mn zephyr destijds dat toen ik ḿ net had, mij opeens duidelijk werd hoe laag ik was toen ik zo'n beetje recht in de koplamp van een tegemoetkomende auto keek terwijl ik klaarstond om van de stoep af te rijden.

En dat ik niet al fietsend naar binnen kon kijken toen ik een audi R8 passeerde :(

De staat nu op marktplaats een rode M5 shockproof voor 250 euro. Op ligfiets.net staat ie zelfs voor 200 euro met een extra set nieuwe bandjes erbij. Dat is ook een best leuk en rap fietsje voor woonwerkverkeer. Bagagedrager zit er reeds op en zowel voor- als achtergeveerd. En makkelijk stoepjes afrijden en over verkeersheuvels raggen door de voorvering :D

In het stadsverkeer is ie bijna even rap als de M5 lowracer. Tis dat ik al 3 shockproofjes heb staan anders had ie voor mij geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 19-09-2016 21:34 ]

• djwice
  • Niet online
Kwam ik jou vandaag nou weer tegen? :)

• koektrommeltje
djwice schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:09:
[...]

Kwam ik jou vandaag nou weer tegen? :)
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:33:
[...]

Even mezelf quoten: het bleek het nokje te zijn waar het palletje van de schakelkabel achter haakt. Dat was afgebroken (:?) en blokkeerde het mechanisme. Ik heb dus een nieuwe Deore XT shifter laten komen via eBay, stukken goedkoper :D

Maar @#(*@( wat een klotemechanisme zit er aan die derailleur. Bij het aandraaien van de bout (met de momentsleutel, dat heb ik wel geleerd) begon de kabel te rafelen en uiteindelijk zijn er enkele strengen kapotgesneden :( Doe ik nou iets helemaal verkeerd? Dat hoort toch niet te gebeuren?
Ik had online (dacht ik) 5 versnellingskabels gekocht (4 euro/stuk en ik moest boven een bepaald bedrag uitkomen voor gratis verzending). Blijkt dat er 2 per pakje in zitten, dus heb ik er nu 10 8)7 Meteen een goede kabeltang erbij gekocht. Mijn nijptang (Knipex) knipt ze net zo netjes af, maar als ik een keer een mantel wil vervangen is dit ook wel handig.

Zometeen maar eens een tweede poging doen om de kabel te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 25-09-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hmmm... Van mijn achter naven van de flevobike trike 2 lijken de lagers versleten.

Heeft iemand tips voor nieuwe naven?
Of wellicht compleet nieuwe 20" wielen (banden heb ik) die ik op de as kan schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Qua zichtbaarheid: Ik merk altijd dat ik vooral over het hoofd word gezien als ik relatief hard rijd, en dan zowel op de 28/26 (die dus behoorlijk hoog is - ik kan met m'n 1m94 maar nét met m'n been bij de grond als ik m'n rug tegen de zitting heb) als op een lowracer.
Met de Alleweder had ik dat iets minder, maar dat kan misschien ook te maken hebben met dat ik die fluorgeel gespoten had, met groene wieldoppen - als je 'm al over het hoofd wilde zien, dan deed het nog pijn in je ogen :+

Hoe rustig we ook willen rijden, het is op een ligger veel te makkelijk om sneller te zijn dan op een bukfiets. In de bebouwde kom zit ik tijdens woon-/werk toch al gauw tegen de 30 en soms er net overheen, en dan rijd ik onder m'n "zweetgrens" (hartslag 105-110). Ander verkeer is gewoon niet bedacht op een voertuig dat zó snel is op de plek van een fietser. Ik denk daarom ook dat berijders van electrische scooters en pizzabrommers om dezelfde reden heel blij mogen zijn dat ze tegenwoordig op de weg moeten rijden, anders waren er allang een aantal plat geweest.
Dat altijd. Ik zit momenteel veel in de auto en zie regelmatig dat als persoon A iets over het hoofd ziet, persoon B even vakkundig een ongeluk voorkomt. Altijd mooi - scheelt een hoop leed, tijd, en geld.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig dat ik dit topic voorbij zie komen. Ik gebruik zelf geen ligfiets maar vanmorgen waren er wel bijna twee minder op deze wereld geweest.

Tijdens mijn rondje met de hond zag ik twee ligfietsers in van die 'bananen' (nota bene fluorescerend oranje gespoten) bezig om een rotonde driekwart rond te gaan. Ondanks dat zij voorrang hebben, een opvallende kleur gebruiken, voldoende verlichting hebben en niet extreem hard rijden worden ze bijna platgereden door een streekbus. Dit is natuurlijk een geval maar hoe veilig voel jullie je als ligfietsrijders op ligfietsen die gebruikelijk iets minder opvallend zijn uitgedost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tja, prima veilig eigenlijk. Het verschil met rechtopfietsen is niet heel groot; het valt alleen meer op als er een ligfietser rijdt. Maar meer dan genoeg (bijna-)ongelukken gebeuren met ieder ander soort fiets. En laten we eerlijk zijn; het is meestal de schuld van de fietser.

Je risicofactoren zijn: mensen. Telefonerende mensen, sms'ende mensen, mensen onder invloed, mensen die moe zijn. Je kunt je kansen ietsjes verbeteren door op te vallen, goed licht te voeren, zelf niet moe of onder invloed op de fiets te stappen, defensief te rijden, etc., maar uiteindelijk blijft het een gokspelletje. De beste manier om echt veilig te zijn (en waar de overheid meestal goed aan meehelpt) is simpelweg nooit auto's tegen te komen. Aparte fietspaden, zo min mogelijk kruisingen, en als je kruist met auto's op een zo veilig mogelijke manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:46:
Toevallig dat ik dit topic voorbij zie komen. Ik gebruik zelf geen ligfiets maar vanmorgen waren er wel bijna twee minder op deze wereld geweest.

Tijdens mijn rondje met de hond zag ik twee ligfietsers in van die 'bananen' (nota bene fluorescerend oranje gespoten) bezig om een rotonde driekwart rond te gaan. Ondanks dat zij voorrang hebben, een opvallende kleur gebruiken, voldoende verlichting hebben en niet extreem hard rijden worden ze bijna platgereden door een streekbus. Dit is natuurlijk een geval maar hoe veilig voel jullie je als ligfietsrijders op ligfietsen die gebruikelijk iets minder opvallend zijn uitgedost?
Leuk dat je dit topic opzoekt om je ervaring te delen. Als ik over dit soort situaties nadenk kom ik altijd tot de conclusie dat ik gevaarlijke situaties meemaak zowel op een normale fiets als op een ligfiets. Omdat een ligfiets laag is gaf mij dus tot nu toe niet meer gevaarlijke situaties. Uiteraard weet ik wel dat ik lager ben en in principe minden in het zicht fiets. Ik rijd dus zeker defensief. En zelfs extra defensief als ik weer uit een gevaarlijke situatie kom waarbij het net goed ging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Defensief rijden lijkt inderdaad de beste uitgangspositie, maar dat is ook mijn ogen ongeacht of je nu op een ligfiets of normale fiets rijdt. Ik moet zeggen dat sinds ik met mijn kinderen op de fiets zit nog een stuk alerter ben geworden

• kakanox
Die Elfstedentocht... Wie gaan er allemaal? :D

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik niet in ieder geval. Te ver in beide opzichten. Rit te lang sowieso en om de hoek ligt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:46:

Ik heb een tijdje in zo'n 'banaan' gereden (een knalgele mango) en ik heb daarmee echt bijna nooit gehad dat ik niet gezien werd. Als je zo'n ding over het hoofd ziet mag je jezelf ook wel eens een brilletje laten aanmeten. het was de fiets waarmee ik het beste gezien werd in elk geval.

Op de gewone rechtopfiets en op de open ligfiets werd ik vaker over het hoofd gezien ondanks dat ik daar ook goede verlichting op heb etc. Je bent gewoon smaller en minder zichtbaar. Tussen de rechtop fiets en open ligfiets zat in mijn ervaring geen enkel verschil in hoe vaak je over het hoofd gezien wordt.

Defensief rijden is en blijft altijd belangrijk als zwakke verkeersdeelnemer en of je nou op een ligfiets of rechtop fiets rijdt maakt daarbij weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:36:
Die Elfstedentocht... Wie gaan er allemaal? :D
Welke afstand wil je doen 90 of 200km?
Ik dacht aan 90km aangezien ik normaal maar rond de 25km per dag fiets.
Een mede ligger in de straat gaat voor de 200km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Ik denk 90. Ik heb een open ligger, 200 is me te ver in de kou :)

Kijk nog wel voorzichtig rond voor een Alleweder voor wehnag. Bij voorkeur polyester (A6/A7)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:16:
Ik denk 90. Ik heb een open ligger, 200 is me te ver in de kou :)

Kijk nog wel voorzichtig rond voor een Alleweder voor wehnag. Bij voorkeur polyester (A6/A7)
Nie gewoon direct een DF ;)
https://www.intercitybike.nl/bestel/bestel.php

(ooit...)

[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 12-11-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
De DF.. heb daar 2 maandjes even ingezeten bij Elan. Vond het een erg gaaf ding, maar met met kap erop toch wel iets benauwends hebben eigenlijk. Maar toch trekt zo'n ding me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:30:
De DF.. heb daar 2 maandjes even ingezeten bij Elan. Vond het een erg gaaf ding, maar met met kap erop toch wel iets benauwends hebben eigenlijk. Maar toch trekt zo'n ding me wel.
Ik heb zelf nog nooit in een velomobiel gezeten, maar ben wel erg benieuwd!
Zal zeker even wennen zijn in de bochten :)

Pas een M5 gereden, dan is krappe bochten nemen iets anders dan met de flevotrike 2 ;)
Ik vrees dat zulks met een velomobiel ook zal zijn, maar tja, als je daar netjes ook 50km/h mee haalt, dan kan ik op m'n woon-werk ritje gewoon de autoweg . :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Heb dr helaas alleen maar in gezeten, niet in gereden. Bij velomobiel kun je probleemloos een proefrit in bijv een quest maken. Staat nog op mn te-doenlijstje.

Heb nu een hp scorpion trike met trapondersteuning. Is toch wel grappig eigenlijk, denk dat het een beetje hetzelfde idee geeft als een velomobiel eigenlijk. Alleen de snelheid erin krijgen is ietwat lastig. Dr zit een ondersteuning op tot 25km/u dus daar zit je rap op, maar zodra ie die snelheid heeft, lijkt het net of ie bij die hogere snelheid afgeremd wordt op de motor ofzo als je vaart eracht wilt zetten :/ Zal ook wel met de bandjes en het gewicht te maken hebben. Zo'n motor en accu weegt behoorlijk wat en schwalbe marathon bandjes zijn ook niet de snelste.

Mja, die scorpion fs was gewoon een hebbedingetje. Over een paar maandjes verkoop ik die weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kwam net een leuke link tegen die ik ff met jullie wilde delen:
http://kingcycle.blogspot.nl/2012/02/quattro-gearing_29.html

(een 4 wiel velomobiel uit 2012, met interressant schakelsysteem)

Meer over dezelfde fiets:
http://strada48.blogspot....les-kingsbury-gespot.html
http://www.kingcycle.co.uk/page8.htm

[ Voor 27% gewijzigd door djwice op 20-11-2016 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Winterfiets Elfstedentocht

Op basis van de ritten van de Winterfiets Elfstedentocht van 2015 en 2016 heeft Harry de route zo bewerkt dat een velomobiel rijder hem in 2017 zo snel mogelijk met een velomobiel kan afleggen. Hij heeft zijn best gedaan om een route te maken die vlot doorrijdt (wat hier en daar een beetje giswerk is). Natuurlijk kan Harry geen verantwoordelijkheid nemen voor wegwerkzaamheden, veranderingen in stempelpost en dergelijke. De brug bij Barthlehiem zit er uiteraard wel in. De velomobiel moet hier over de brug worden geduwd, maar het is nu eenmaal een stempelpost. Als de officiële route eenmaal bekend is, bekijk Harry nogmaals of de stempelposten nog kloppen. Ook hoopt Harry dat hij tijd vindt om de route voor te rijden want een paar details zijn nog onzeker.

Bron: http://www.ligfiets.net/news/5422/vrijdagbericht-252.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
http://www.marktplaats.nl...fuego-sport-ligfiets.html

Voor degenen die nog een koopje zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hij staat er helemaal niet meer! Gefeliciteerd :)

Maar goed ik zoek nog een flevo trike 2, dus als je nog iemand kent die hem hopeloos verlaten in zijn schuur heeft staan, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

O al gereserveerd, jammer. Had anders ook wel interesse gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Uit interesse, voor hoeveel gaat een fatsoenlijke Fuego weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:27:
Een fuego in redelijke staat zie ik meestal tussen de 800 en net iets over de 1000 euro weggaan. Af en toe eens een goedkoper exemplaar maar veel lager dan 400-500 euro heb ik ze nog niet gezien.

• koektrommeltje
djwice schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:03:
[...]

Hij staat er helemaal niet meer! Gefeliciteerd :)

Maar goed ik zoek nog een flevo trike 2, dus als je nog iemand kent die hem hopeloos verlaten in zijn schuur heeft staan, let me know!
Je mag de koper feliciteren, die heeft een leuke fiets gekocht voor een leuke prijs.
Ik kan gewoon geen fietsen meer kwijt, al had ik ook deze Nazca wel een keertje willen uitproberen.

Marktplaats in de gaten houden; doe ik ook met enige regelmaat. Soms komt er best weleens wat leuks voorbij ;)

• koektrommeltje
Aikon schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:27:
Heel vaak worden ze niet aangeboden, maar deze was echt goedkoop. Ik denk dat je voor een nette toch wel rap richting het dubbele moet denken eigenlijk.

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:42:
[...]

..

Ik kan gewoon geen fietsen meer kwijt,
Ja, daar loop ik ook bijna tegen aan, bij mij is dat de -O- limiet (WAF), hoeveel ruimte ik de fietsen laat innemen wordt beperkt door het consulaat _/-\o_

Dus tja ... sparen om de buurman uit te kopen, om zo meer ligfietsen kwijt te kunnen LOL. Maar goed, goede buren, dus die koop ik liever niet uit.

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 24-11-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegenligger
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 12:09
Ik ben de gelukkige koper van de Fuego. Hij heeft wel een scheur in de zitting en die zijn 120 Euro nieuw. Ik ga kijken of ik die kan herstellen. Zal niet makkelijk zijn.

Ik heb een rode Fujin Tour die ik nu zal gaan verkopen. Ik twijfel nog een beetje omdat ik er net flink in heb geïnvesteerd qua onderhoud, en ik vind de fiets eigenlijk gewoon ontzettend fijn fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Tegenligger schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:15:
Ik ben de gelukkige koper van de Fuego. Hij heeft wel een scheur in de zitting en die zijn 120 Euro nieuw. Ik ga kijken of ik die kan herstellen. Zal niet makkelijk zijn.

Ik heb een rode Fujin Tour die ik nu zal gaan verkopen. Ik twijfel nog een beetje omdat ik er net flink in heb geïnvesteerd qua onderhoud, en ik vind de fiets eigenlijk gewoon ontzettend fijn fietsen.
Ook met scheur in de zitting heb je nog een koopje ;)

Fujin staat nog een keertje op mn nog-te-kopen-lijstje, maar dan wel de SL-uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegenligger
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 12:09
Inderdaad was het een mooie koop voor die prijs!

Als je een lowracer type wil staat er nu ook een leuke advertentie tegen een goede prijs, een Baron en Fujin samen:
http://www.marktplaats.nl...on-lowracer-ligfiets.html

Ik kan niet goed zien of die Fujin een SL type is. Hij lijkt ongeveerd en heeft een beetje afwijkend stuur. Een SL I of II is wel een heel fijne snelle fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Die Geert is een handelaartje, dus die fietsen zijn dan per defenitie te duur :P
Maar een baron heb ik al gehad en die fujin is geen SL-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:55:
Die Geert is een handelaartje, dus die fietsen zijn dan per defenitie te duur :P
Maar een baron heb ik al gehad en die fujin is geen SL-versie.
Klopt die zilveren is net langs geweest en ging weg voor €470 volgens mij.

Bij flevobikes heb je ook een persoon die vaak biedt maar nooit reageert. Lijkt wel een prijs op drijver ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door djwice op 28-11-2016 20:37 ]

• iets
Ik ben een beetje links en recht aan het kijken voor een Quest en deze valt me op:

http://www.marktplaats.nl...ocial&utm_content=app_ios

Dit is wel een exemplaar met tussenas en 3x20" wielen. Ik las op de site van velomobiel.nl dat deze minder snel gaat dan de versie met 26" achterwiel. Heeft iemand hier daar meer ervaring mee? Is het een groot verschil in snelheid?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als absolute maximumsnelheid echt het belangrijkste voor je is, moet je inderdaad voor de 26" gaan. Echter, er zitten ook (IMO grotere) voordelen aan 3x20":

- Meer bagageruimte. Scheelt geloof ik bijna 15L - en je kunt er een standaard (grote) rugtas in kwijt, wat bij de 26" echt niet lekker past.
- Drie dezelfde wielen, drie dezelfde banden. Je kunt één reserve-binnenband en één reserve-vouwband meenemen en komt dan gegarandeerd thuis

Uiteindelijk gaat het erom waarvoor je een velomobiel koopt. Gemak? Comfort? Snelheid? Bagage? Maak een prioriteitenlijstje en je kunt al gauw alle velomobielen duidelijk arrangeren van beste naar slechtste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik zoek een velomobiel voor een redelijk lange woon-werk afstand, 40km. Deze afstand wil ik 3 a 4x per week heen en terug afleggen. Het zijn voornamelijk rechte stukken door de polder. Hiermee zal ik inderdaad een vrij grote rugtas meenemen.

Snelheid is belangrijk voor me gezien de afstand. Ik heb afgelopen jaar deze afstand 1 of 2x per week op een open ligger gedaan. Maar met dit weer is het toch vaak wat te koud voor me. Ook ben ik nu ongeveer anderhalf uur onderweg enkele reis wat ik hoop in te korten met een velomobiel.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ah, in dat geval is hoge snelheid wel gewenst. Je bent dan echt het beste gediend door even langs te gaan in dronten bij velomobiel.nl met een flink volgepakte tas, en te kijken hoe goed je past in een 26" Quest (da's de moderne versie, daar hebben ze er meerdere van staan). Past die, dan wacht je tot er zoeen te koop staat. Zoniet, dan kun je prima voor de 20" gaan. Met goede winterbandjes eronder is die ook razendsnel, zeker vergeleken met 99% van de concurrentie. Het scheelt uiteindelijk maar enkele procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
TIP
Koop een 2e hands 20" kinderfiets met naafdynamo (€40 tot €60,-).

Koop bij de action het 5* LED voorlicht (€2.99) en achterlicht (idem).

Wissel het naafdynomo voorwiel om met je Flevobike achterwiel. Sluit dit aan op je nieuwe ledverlichting en plaats deze op je ligfiets.

Voorzie de kinderfiets van je oude achterwiel en eventueel nieuwe lampjes. Verkoop de fiets weer.

Je zult zien, de fiets verkoopt voor dezelfde prijs als dat jij betaalde.

Dus voor de prijs van twee lamjes heb je nu een naafdynamo op je ligfiets.

:) Thanks to mux voor de tip te zoeken naar oude fietsen voor onderdelen in plaats van nieuwe onderdelen te kopen.

Wellicht ook leuk om te melden; ik kan inmiddels ook op de flevobike zonder handen aan het stuur de bochten om. Dus het rijdt nu net zo relaxed als de trike.

Nu nog iets bedenken hoe ik m'n laptop & lunch koffertje er oo kan vervoeren (er zit alleen een hoekige buis boven het achterwiel geen bagagedrager).

Tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 04-01-2017 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nice :) goede tip, hoewel ik het al op de moeilijke manier heb gedaan was dat makkelijker geweest :P

En het gaat rap, je kunt al zonder handen rijden. Ik denk dat mijn ervaring met de flevobike gewoon laat zien hoe onhandig ik eigenlijk ben :P duurde allemaal eindeloos lang voor mij.

Ik ga zelf binnenkort van 8mm alu staf een bagagedrager voor de flevobike lassen. Pictures to follow. Fiets zonder bagagedrager is gewoon niet praktisch en ik heb er genoeg van met die zogenaamde 'race'-ligfietsen en hun fucking dure banaantassen. Iedere andere fiets in die prijsklasse heeft ook een bagagedrager of -optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:52:
Ik ga zelf binnenkort van 8mm alu staf een bagagedrager voor de flevobike lassen. Pictures to follow. Fiets zonder bagagedrager is gewoon niet praktisch en ik heb er genoeg van met die zogenaamde 'race'-ligfietsen en hun fucking dure banaantassen. Iedere andere fiets in die prijsklasse heeft ook een bagagedrager of -optie...
Ik fiets ook elke week 100km of meer op de flevotrike, dat helpt denk ik wel

Ik dacht ineens heel simpel: Ikea heeft rekjes van stalen buizen (kapstokjes maar ook schoenen kastjes).
Daar zit al schroefdraad in.

Leg die parallel. En klem deze van onder en boven. (Hout?) En zorgt dat dat dan onder aan de achterkand tegen het flapje zit en aan de bovenkant tegen het frame achter het zitje.

En hops het zit klem (denk ik).

Pagina: 1 ... 38 ... 44 Laatste