Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kakanox schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:26:
[...]

Da's de moeite, maar toch snap ik nog niet helemaal hoe een zware fiets je trager maakt. Zwaarder onafgeveerd gewicht zorgt ook voor meer draaimoment, dus zou accelereren veel moeilijker moeten worden. Zelfde geldt voor een zwaardere fiets. Maar de top- of kruissnelheid zou - mits je de kracht hebt om op snelheid te komen - toch niet anders moeten zijn? Of mis ik nu een natuurkundewetje? :)
Je mist geen natuurkundewetje voor zover ik kan bedenken. Het enige waar massa invloed op heeft is het acceleratievermogen (misschien ben je door wisselende snelheden dus eerder moe en is het tempo er daardoor uit) en de druk op je banden, dus zeer minimaal ook op de rolweerstand. Ik denk niet dat de invloed daarvan noemenswaardig hoog zou zijn en als dat zo is, doe je toch 0,5 barg extra druk in je banden? :P

Edit: 't Is dat het financieel niet uitkomt, maar er staat een mooie Mango te koop op Ligfiets.net. 2750 euro voor dat ding is niet verkeerd toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2016 12:33 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een zwaardere fiets maakt je wel degelijk langzamer, vooral omdat je bij veel ligfietsen (zeker de snellere) veel meer rol- dan luchtweerstand hebt op de meeste snelheden. Pas vanaf 35k-40km/h begint luchtweerstand het een beetje te winnen van de rest in een Quest. 10% extra gewicht betekent dan dus 5% meer weerstand.

Ook belangrijk om te weten over banden is dat een goede band voor een lichte fietser+fiets niet persé goed werkt voor een zwaardere fietser+fiets. Vredestein HPVs of Monte Carlo's zijn geweldige banden voor zware fietsers, maar slippen en stuiteren alle kanten op op een licht fietsje.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Hmm, ik wist niet dat die rolweerstand zoveel scheelde... Heb ooit een enorm strak in elkaar gezette Alleweder A2 van iemand mogen rijden (verlijmd ipv gepopt, ketting in een speciale tunnel met daarin weer buis, naden dichtgesmeerd etc.). Daar zaten van die geplakte banden onder, met 15 (VIJFTIEN) bar druk erin. Dat ding was - voor wat ik van een Alleweder verwacht had - echt belachelijk snel.

Da's dan vermoedelijk dus gewoon door weinig rolweerstand (in verhouding tot het gewicht)?

Misschien dat dat trouwens ook het verschil maakt t.o.v. andere rijders op een lowracer. Ik weeg nu 95 kg, dat is een tijd lang 105 kg geweest (ben niet echt een typische fietser, leg vrij snel spier aan en word dus ook snel zwaarder. Piek was zelfs 118 kg, bij 1m94, met het laagste vetpercentage dat ik ooit gehad heb). Voor mij zal die rolweerstand dus altijd zwaarder tellen en het gewicht van de fiets is - in verhouding tot een fietsertje van 70 kg - minder van invloed.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:53:
Een zwaardere fiets maakt je wel degelijk langzamer, vooral omdat je bij veel ligfietsen (zeker de snellere) veel meer rol- dan luchtweerstand hebt op de meeste snelheden. Pas vanaf 35k-40km/h begint luchtweerstand het een beetje te winnen van de rest in een Quest. 10% extra gewicht betekent dan dus 5% meer weerstand.
Maar we hadden het hier niet over een Quest toch? Hoe liggen die verhoudingen dan bij een open ligger? Ik heb niet het gevoel dat ik qua luchtweerstand in de buurt van een Quest kom, plus dat ik op 2 wielen rijd, geen 3 ;) Je hebt natuurlijk wel een punt dat de verhoudingen anders liggen bij een gestroomlijnde / lage fiets als een ligfiets. Maar laten we wel wezen: een fiets die een paar kg zwaarder is zal procentueel het gewicht van het totaal (fiets + rijder + eventuele bagage) misschien eens 5% laten stijgen? Dus de rolweerstand met 1-3%? En dat effect is dus vooral bij lagere snelheid te merken, waar je doorgaans toch wel power over hebt. Of redeneer ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
kakanox schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:17:
(keiharde bandjes ...) Da's dan vermoedelijk dus gewoon door weinig rolweerstand (in verhouding tot het gewicht)?
Je had waarschijnlijk dan te maken met die radiaalbandjes? Ik vergeet de naam even, maar ja: die banden hebben maar ongeveer 40% van de rolweerstand van zelfs hele goede banden (Kojaks, etc.). Om een idee te geven hoe belachelijk goed dat is: het verschil tussen de meeste 20" velomobielbandjes van redelijke makelij is maar enkele tientallen procenten.

Daarom is er ook binnen de velomobielfanatici een beetje een roep om een betaalbare seriegeproduceerde velomobiel/ligfiets-specifieke radiaalband, een beetje op dezelfde manier dat de Vredestein HPV is geboren. Echter, gezien de HPV niet echt een denderend verkoopsucces was is de kans daarop maar klein.
Misschien dat dat trouwens ook het verschil maakt t.o.v. andere rijders op een lowracer. Ik weeg nu 95 kg, dat is een tijd lang 105 kg geweest (ben niet echt een typische fietser, leg vrij snel spier aan en word dus ook snel zwaarder.
Yep, da's ook een heel duidelijk verschil. Ik ben omgekeerd van 95 naar 120 gegaan, dat is goed te merken op iedere fiets. En ik fiets al vooral op zware ligfietsen.
Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:23:
Maar we hadden het hier niet over een Quest toch? Hoe liggen die verhoudingen dan bij een open ligger?
Het is voor een open ligger uiteraard weer heel anders, die hebben hun omslagpunt al bij 20-25km/h.
Of redeneer ik nu te makkelijk?
Pff, je kunt het niet complex genoeg maken eerlijk gezegd. Er komt zoveel bij kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Interessant artikel

Ik lees daar dat zelfs bij 40 km/h bij een Quest de luchtweerstand 62%, en de rolweerstand 38%. Bij 30 km/h is de rolweerstand hoger dan de luchtweerstand.
Dan zal bij een M5 Low Racer de rolweerstand verlagen zeker tot 30 km/h nog fors resultaat bieden.

In principe zou ik dan met dit plaatje kunnen gaan rekenen:

Afbeeldingslocatie: http://krisdedecker.typepad.com/.a/6a00e0099229e88833013487c58642970c-pi

Op m'n M5 28/26 ben ik ongeveer net zo snel als dat ik met m'n eigen Alleweder vroeger was, waarbij bergop en accelereren op de M5 makkelijker gaat en wind tegen in de Alleweder soepeler ging.

Grappig genoeg zit het gewicht van die M5 me trouwens me niet echt tegen (heb vrij veel explosieve kracht). Deed gisteren even een sprintje tegen een wielrenner op een pracht van een Pinarello, zo tegen de 60 km/h haakte hij wel af >:)
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:38:
Daarom is er ook binnen de velomobielfanatici een beetje een roep om een betaalbare seriegeproduceerde velomobiel/ligfiets-specifieke radiaalband, een beetje op dezelfde manier dat de Vredestein HPV is geboren. Echter, gezien de HPV niet echt een denderend verkoopsucces was is de kans daarop maar klein.
Inderdaad! Ik weet ook niet waar hij ze vandaan had, volgens mij was de maat 32/406 (20 inch dus).
In de een stuk naar boven geposte Vector Trike zie je ze ook (voor zover je die dingen nog ziet), maar da's om 24-inch dus dan zijn het gewoon jeugd-racebanden.
Misschien een idee om daar een keer voor te gaan crowdfunden? Kunnen we vanuit dit topic denk ik best initiëren...
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:38:
Yep, da's ook een heel duidelijk verschil. Ik ben omgekeerd van 95 naar 120 gegaan, dat is goed te merken op iedere fiets. En ik fiets al vooral op zware ligfietsen.
Waarschijnlijk ga ik dat dus ook weer doen, of ja, zal wel weer 105-110 worden. Die stijging in gewicht heeft bij mij puur te maken met sport, ik overweeg om ook te gaan roeien (in een boot, niet op een Thys ;) ) en dan groeit m'n bovenlijf ook al snel.

PS: De Schwalbe Pro-One is wel in 28-406 te verkrijgen. Ken ze nog niet, maar ze zijn wel tubeless. klik

[ Voor 58% gewijzigd door kakanox op 02-05-2016 14:53 . Reden: reactie op mux, Schwalbe Pro-One ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat in gewicht omhoog gaan als je gaat sporten ken ik. Ik moet echt gewicht kwijtraken qua BMI, maar als ik fanatiek ga fietsen komen de kilo's er alleen maar bij :( Een koolhydraatarm dieet is het enige wat bij mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De oplossing is om rustig te fietsen :D Dan kun je evenveel kilometers maken, maar dan zonder de belachelijke 3-broekmaten-omhoog-problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:48:
Dat in gewicht omhoog gaan als je gaat sporten ken ik. Ik moet echt gewicht kwijtraken qua BMI, maar als ik fanatiek ga fietsen komen de kilo's er alleen maar bij :( Een koolhydraatarm dieet is het enige wat bij mij werkt.
In dat geval kan je beter naar vetpercentage kijken. BMI is mijns inziens best wel onzin. Ik was het allerfitst toen ik een BMI van rond de 30 had, vetpercentage rond de 9%. Nu ben ik dik 20 kg lichter en heb ik 2x zoveel vet :+
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:58:
De oplossing is om rustig te fietsen :D Dan kun je evenveel kilometers maken, maar dan zonder de belachelijke 3-broekmaten-omhoog-problemen.
Da's ook een keuze inderdaad. Maar knallen is lekker :D
Efficient met energie = overrated, mux >:) :9

[ Voor 23% gewijzigd door kakanox op 03-05-2016 00:06 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:58:
Dat probeer ik heel soms, dan haak ik bij iemand aan die rustiger fietst om mezelf in te houden. Na 5 minuten zit ik me zo op te vreten dat ik er alsnog langs knal :D Ik kan niet rustig fietsen, dan heb ik nog nooit gekund eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Top tip voor mensen die een wiel moeten bouwen/herbouwen: zoek naar kinderfietsen :) Zojuist een kinderfietsje opgehaald voor 15 euro waarvan ik de wielen ga gebruiken voor (hopelijk) wat spaakbreekbestendigere en minder hobbelende voorwielen op de velomobiel.

Het mooie is dat sommige 20" kinderfietsen best mooie (en dure) gebuste aluminium vuelta airline velgen gebruiken, die normaal tegen de 20 euro nieuw zijn per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Grrrrrene schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:23:
[...]

Dat probeer ik heel soms, dan haak ik bij iemand aan die rustiger fietst om mezelf in te houden. Na 5 minuten zit ik me zo op te vreten dat ik er alsnog langs knal :D Ik kan niet rustig fietsen, dan heb ik nog nooit gekund eigenlijk.
:D +1

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Ik probeer hard te fietsen, maar echt lukken wil dat niet :/
Nouja, ik haal geen 30km/u over een ritje van 22km ofzo.

Delft-Rotterdam v.v. doe ik ongeveer 52minuten over. 20km, waarvan deels door de stad uiteraard waardoor je weer af moet remmen voor bochten ed.

Ik moet eens kijken naar de juiste instelling van de neuspijp. En binnenkort eens het tellertje met cadansmeter erop zetten. Die kocht ik voor 5 hele euro's op de rommmelmarkt en daar kon ik m niet voor laten liggen.

Morgen weer een andere fiets ophalen.

[ Voor 10% gewijzigd door koektrommeltje op 03-05-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
koektrommeltje schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:47:
Ik probeer hard te fietsen, maar echt lukken wil dat niet :/
Nouja, ik haal geen 30km/u over een ritje van 22km ofzo.

Delft-Rotterdam v.v. doe ik ongeveer 52minuten over. 20km, waarvan deels door de stad uiteraard waardoor je weer af moet remmen voor bochten ed.
Zo gek is dat toch ook niet? Over 21,5 km doe ik ook zo'n 50 minuten, ook deels door de stad. De hoge gemiddeldes haal je op het platteland waar je kilometers lang door kunt fietsen zonder te hoeven afremmen voor anderen of stoplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Grrrrrene schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:56:
[...]

Zo gek is dat toch ook niet? Over 21,5 km doe ik ook zo'n 50 minuten, ook deels door de stad. De hoge gemiddeldes haal je op het platteland waar je kilometers lang door kunt fietsen zonder te hoeven afremmen voor anderen of stoplichten.
Mwah, kan sneller. Op zich zijn het lange stukken waar je wel flink het tempo erin kan zetten. Daar zit ik meestal tegen de 28-30km kruissnelheid. Eigenlijk redelijk op mn dooie gemakkie.

Ik durf mn M5'jes niet echt de bocht door te gooien eigenlijk. Daar gaat dus al wat snelheid verloren. Dat de ketting langs het voorwiel loopt, speelt ook niet echt mee.
Eigenlijk moet ik gewoon een soort van training hebben om de snelheid erin te krijgen. De fietsen heb ik ervoor ;)

[ Voor 20% gewijzigd door koektrommeltje op 03-05-2016 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Bochten blijven een risico. Je kan op een ligger minder eenvoudig corrigeren dan op een bukracer. Hard rijden in de stad (>30) doe ik vrijwel nooit, verkeer laat dat gewoon niet toe.

Qua kruisnelheid: Ik rijd juist graag op het randje. Snelste tijd is 3:05 op 122 km, maar nu en op deze fiets zit ik gemiddeld meestal rond 30-31 avg. bij een hartslag van ~155. Loopt wel weer op, aan het opbouwen na longproblemen.
Ik fiets meestal wel buiten de stad, houd van lange stukken stampen.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen forensen waarbij je de route nauwelijks zelf kunt bepalen (ik fiets niet graag 10km om om een "betere" route te hebben, dan moet ik zo vroeg op) en recreatief fietstochten maken in het weekend, waarbij je 100% zelf de route bepaalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb die kettingbeschermer-ketting gekocht en geïnstalleerd op m'n flevobike:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ia3ElouOeuPjMXH7OxjcLui2/full.jpg

Eerste indruk: installatie is erg gemakkelijk en het werkt, maar het ratelt inderdaad wel een beetje. De 'schakels' zitten niet super-strak om de ketting zelf heen (logisch natuurlijk), waardoor ze een beetje zijwaarts tegen elkaar ratelen. Het is geen irritant geluid, maar als je een stille fiets gewend bent is het wel duidelijk aanwezig.

Ook heb ik m'n 11-tands tandwiel tijdelijk omgewisseld voor een 16-tands omdat anders de kettingbeschermer niet om de schakelunit heen gaat. Dat betekent helaas dat m'n topsnelheid ook verder beperkt is.

Overigens zijn ze wel een beetje karig met de hoeveelheid schakels op die kettingbeschermer; ik heb geen volle ketting eromheen gelegd, maar alsnog kwam het maar nèt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:12
@mux zijn het inderdaad losse schakeltjes of, lijkt dit alleen maar zo en is het eigenlijk "slang" wat je op lengte moet snijden?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het zijn echt losse plastic schakeltjes die in elkaar klikken. Lijkt heel erg op (is misschien hetzelfde als?) een hele kleine maat drag chain van het type dat in machines wordt gebruikt om kabels te geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bij de achterderailleur loopt de ketting over een van de tandwielen andersom, als je begrijpt wat ik bedoel. Lukt dat ook met zo'n kettingbeschermer en zou je zoiets nog door een kettingbuis krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Nu deed ik vorige week even een retourtje Den Haag (even op de fiets naar de visumbalie), en daarbij ging er bij mij even een lampje branden. Vanuit Nootdorp reed ik via Voorburg Den Haag in, en daarbij kwam ik over een mooie lange brug over de snelweg. Ploeterde mezelf met 28 km/h naar boven, daarna kwam er een mooie lange afdaling dus ik ploeterde nog even door... om vervolgens met 70 km/h op de klok tegen een kort bruggetje over een beekje aan te kijken. Moest er echt stapvoets overheen |:(
Weet niet wat er gebeurd was als ik niet keihard geremd had, maar dat zal ergens tussen vol op m'n muil met een dubbelgevouwen voorvork en vol op m'n muil na 15 meter vliegen over een mini-schans gelegen hebben.

Lijkt het jullie iets om bijvoorbeeld een mobiele app te hebben die waarschuwt voor gevaarlijke punten voor (lig-)fietsers?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 08 mei 2016 @ 17:25:
Bij de achterderailleur loopt de ketting over een van de tandwielen andersom, als je begrijpt wat ik bedoel. Lukt dat ook met zo'n kettingbeschermer en zou je zoiets nog door een kettingbuis krijgen?
Nee, dit ding werkt niet met een caged derailleur. Alleen met dit type open kettingspanner.
kakanox schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:43:
Nu deed ik vorige week even een retourtje Den Haag (even op de fiets naar de visumbalie), en daarbij ging er bij mij even een lampje branden. Vanuit Nootdorp reed ik via Voorburg Den Haag in, en daarbij kwam ik over een mooie lange brug over de snelweg. Ploeterde mezelf met 28 km/h naar boven, daarna kwam er een mooie lange afdaling dus ik ploeterde nog even door... om vervolgens met 70 km/h op de klok tegen een kort bruggetje over een beekje aan te kijken. Moest er echt stapvoets overheen |:(
Weet niet wat er gebeurd was als ik niet keihard geremd had, maar dat zal ergens tussen vol op m'n muil met een dubbelgevouwen voorvork en vol op m'n muil na 15 meter vliegen over een mini-schans gelegen hebben.

Lijkt het jullie iets om bijvoorbeeld een mobiele app te hebben die waarschuwt voor gevaarlijke punten voor (lig-)fietsers?
Gewoon melden in de app van de Fietsersbond. Ik weet trouwens exact welke brug je bedoelt :)

Maareh, 70km/h over die bochtige afdaling? Dat alleen al is moeilijk, ik durf er eigenlijk al niet met 40km/h omlaag. Dat is dan wel in de velomobiel, dus die kan niet kantelen in de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:50:
Gewoon melden in de app van de Fietsersbond.
Download hier de gratis iPhone-app

Download hier de gratis Android-app
Hmm, ik mis iets :( Afbeeldingslocatie: http://res1.windows.microsoft.com/resbox/en/6.3/main/aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_39.jpg
mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:50:
Ik weet trouwens exact welke brug je bedoelt :)

Maareh, 70km/h over die bochtige afdaling? Dat alleen al is moeilijk, ik durf er eigenlijk al niet met 40km/h omlaag. Dat is dan wel in de velomobiel, dus die kan niet kantelen in de bocht.
Ik had de bocht inderdaad iets onderschat, maar zeker met druk op het achterwiel (dus doortrappen) stuurt zo'n 28/26 erg lekker in krappe bochten. Kan me voorstellen dat je daar met een velomobiel wat te weinig ruimte hebt om op je eigen weghelft een mooie lijn te rijden.

Overigens zonde van zo'n mooie afdaling om de snelheid te beperken :P

Heb dankzij die tocht trouwens wel besloten om m'n oude M5 lekker te houden. Er werd op Marktplaats tot zo'n 400,- geboden, ik vroeg er 500,- voor en zeker omdat ie nog zo strak en netjes in z'n originele lak zit vind ik 'm dat zeker waard.
Binnenkort wel even wat nieuwe Campagnolo-spulletjes (voorderailleur+voorbladen en 9-groepje achter) bestellen, dan is deze binnenslaper echt in originele nieuwstaat. De oude spullen wil ik overzetten op m'n FlevoRacer projectje, nadat die gepoedercoat is.

Dan zoek ik eigenlijk nog goedkope carbon-velgjes uit 1 stuk, niet omdat 't sneller is maar gewoon omdat het volgens mij supertof staat in zo'n FlevoRacer:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61E5hWF-kqL._SL1024_.jpg

Die trike of velomobiel... misschien na de zomer een keer :)

[ Voor 29% gewijzigd door kakanox op 11-05-2016 12:16 . Reden: wiel toegevoegd ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Als je m laat poedercoaten, laat dan even weten wat je ervoor kwijt was en waar.

Nu is het niet meer nodig, want ik heb een andere m5 lowracer gekocht maar mn vorige lowracer was echt lelijk qua kleur dus die overwoog ik te laten poedercoaten. Is er alleen niet van gekomen :/

Van de week mn Optima Stinger in de verkoop gooien. Nog helemaal strak in de lak kras te vinden- , maar tis niet mijn fiets. Alleen de lak van de aerospokes bladdert af :( en de stickers zijn iets beschadigd.

[ Voor 27% gewijzigd door koektrommeltje op 11-05-2016 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, ik wil mijn flevobike ook nog eens helemaal laten poedercoaten. Ben benieuwd wat dat zou kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:04:
Yep, ik wil mijn flevobike ook nog eens helemaal laten poedercoaten. Ben benieuwd wat dat zou kosten :)
Inclusief stralen/ontlakken zou ik voor een Optima baron destijds rond de 200-250 euro kwijt zijn dacht ik. Dat is twee jaar terug dat ik ernaar informeerde. Meen dubbel gecoat dan.

Mja, het uit elkaar halen ging me toen niet echt lekker lukken dus ik verkocht m maar gewoon. En recent met mn lowracer overwoog ik ook om m een ander kleurtje te geven. Ook verkocht (550 euro) en voor 620 euro een andere teruggekocht in een strakker kleurtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Maar prijzen varieren nogal heb ik het idee. Zal ook wel met de lak te maken hebben. En of ie speciaal voor jou gecoat moet worden, of met een andere partij mee kan. Kleur dus.. Degene waar ik informeerde had de kleur die ik op het oog had ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor €250 kan ik net zo goed zelf gaan poedercoaten - da's wel erg duur vergeleken met nat verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:38:

[afbeelding]

Eerste indruk: installatie is erg gemakkelijk en het werkt, maar het ratelt inderdaad wel een beetje. De 'schakels' zitten niet super-strak om de ketting zelf heen (logisch natuurlijk), waardoor ze een beetje zijwaarts tegen elkaar ratelen. Het is geen irritant geluid, maar als je een stille fiets gewend bent is het wel duidelijk aanwezig.

Ook heb ik m'n 11-tands tandwiel tijdelijk omgewisseld voor een 16-tands omdat anders de kettingbeschermer niet om de schakelunit heen gaat. Dat betekent helaas dat m'n topsnelheid ook verder beperkt is.

Overigens zijn ze wel een beetje karig met de hoeveelheid schakels op die kettingbeschermer; ik heb geen volle ketting eromheen gelegd, maar alsnog kwam het maar nèt uit.
Wat is dat voor een speciale ketting? Kun je daar even een linkje van posten voor wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
djwice had hem al genoemd: link

Zit om een standaard 1/4" ketting heen (maw een brede ketting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Niet beschikbaar voor schakelkettingen dus. Jammer, ik baal dr altijd van als ik weer wat roest op de ketting ontdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Meer mee fietsen zodat je ketting niet nat blijft staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:47:
Meer mee fietsen zodat je ketting niet nat blijft staan ;)
Mn ketting is pas echt geroest toen ik m van de winter na door pekel gereden te hebben binnenzette na 2 dagen buiten te hebben gestaan :(

Maar moet inderdaad meer fietsen, is ook goed voor mn conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Even een update, mijn tanden blijken wel goed, de originele op de flevotrike set heeft om de zoveel tanden op de casesste een uitsparing om soepeler te schakelen.
En ik maar denken dat ze gebroken waren.

Gister begon mijn flevotrike te kraken als ik ging zitten, ja alle leuke grappen kwamen langs 😂

Maar gelukkig, de ijzerhandel had goede olie, twee druppels op het bolgevricht onder mijn stoeltje (voorkantje achterkantje) even 7x soepel de hele stuur uitslag maken en hij loopt weer geruisloos.

De fiets bleek van de week ook te hobbelen op gladde asfaltwegen, geen kromme wielen, maar wat blijkt het linker achterwiel heeft speling, het zit wel goed vast.

Dus los gemaakt, schoon gemaakt, as ook schoon en opnieuw olie er op. Er zit helaas nog een beetje speling in, dus als het aan houdt heb ik een nieuwe achternaaf nodig voor de trike. Leuk ding trouwens die achternaaf:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-pwpwRbVUwBo/Tq0cLqmg6HI/AAAAAAAAAWA/tpTOJzYUC6o/s1600/achternaven+trike.jpg
Ook nog het rubber vervangen van de trike, die is van het metaal afgescheurd.

Inmiddels ook een flevobike daarbij mag de diabolo vervangen die is gescheurd aan een kant.

Mooie fietsen hoor.
Ik kwam ook een Flevobike Racer Trike (28"*3) tegen erg interessant Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-KGTl98_dGc8/TEsWRJCII-I/AAAAAAAADpY/E9byfPNVkfI/s912/DSC_9273.jpg alleen zou er nog een wat mooiere bak op mogen van mij!
[YouTube: http://youtu.be/YAWgttpiqpc]

Ik lees veel over trommelrem met hydrolische sturing, zou dat er ook al zijn voor rollerbrakes?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:58:
[...]

Dan zoek ik eigenlijk nog goedkope carbon-velgjes uit 1 stuk, niet omdat 't sneller is maar gewoon omdat het volgens mij supertof staat in zo'n FlevoRacer:

[afbeelding]

Die trike of velomobiel... misschien na de zomer een keer :)
Ik dacht ineens wellicht leverd www.flevobike.nl hun Carbon wiellenset die ze voor de GreenMachine hebben (€100,- meerprijs voor 2 wielen) ook wel nog in racer formaat :Y [worth asking maybe]

Voor de Flevobike moet wel lukken wat de GeenMachine heeft net als de Flevobike en -trike 20" wielen.

[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 28-05-2016 23:43 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik denk alleen niet dat ze die voor €100 gaan leveren, normaliter kosten die cabon velgen ~180-250 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:58:
[...]

De oude spullen wil ik overzetten op m'n FlevoRacer projectje, nadat die gepoedercoat is.
Nog info daarvoor vergaard toevallig?

Heb pas een shockproof gekocht voor weinig (220 euro totaal incl reiskosten om m op te halen) waarbij ik twijfel om 'm op te knappen of anders toch maar door te schuiven.

Goede staat op zich, alleen de lak laat ernstig te wensen over. Laat op diverse plekken los en ook is er al roest zichtbaar. Die moet dus gestraald en gepoedercoat worden.

Iemand trouwens een idee wat eht verschil tussen moffelen en poedercoaten is?

[ Voor 10% gewijzigd door koektrommeltje op 30-05-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Wat een woord zeg, 'moffelen'. Ik moest het opzoeken.

Moffelen is een onderdeel van het poedercoatproces, namelijk het afbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:44:
Wat een woord zeg, 'moffelen'. Ik moest het opzoeken.

Moffelen is een onderdeel van het poedercoatproces, namelijk het afbakken.
Ik kreeg het idee dat het een beetje hetzelfde is, maar de ene lijkt het poedercoaten te noemen, bij de ander lijkt het moffelen genoemd te worden. Dacht eigenlijk dat moffelen zeg maar de ouderwetse naam ervoor was. Nouja, zoiets.

Binnenkort kijken wat ik met deze shockproof ga doen. Is prima rijdbaar en doorverkoopbaar voor iets meer. Had gehoopt dat ie in beter staat zou zijn maar helaas en omdat ik ;m goedkoop kon overnemen vond ik het wel prima.

Misschien dat ik de velgen wissel met een andere shockproof (titanium) die ik al heb, de ebs duimremmen overzet en de rest in onderdelen te koop zet voor de hobbyisten. Moet even kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:02:
Ik denk alleen niet dat ze die voor €100 gaan leveren, normaliter kosten die cabon velgen ~180-250 per stuk.
Ik had het dan ook over een €100,- meerprijs t.o.v. normale wielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is dan toch... best een hele pittige hoeveelheid geld om aan je fiets uit te geven. Voor, IMO, weinig toegevoegde waarde.

(zegt de persoon die ruim 2000 euro aan ligfietsen heeft uitgegeven zonder bijzonder nuttig doel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vandaag ook met een semi prof veldrijder gesproken over het nut van carbon wielen en 'spaken'.

Hij gaf aan dat hij een afname ziet in gebruik en dat bij tijdrijders tegenwoordig gewoon weer spaken met wielvellen gebruikt worden.

Dus wellicht toch niet zo stijf als een gespaakt wiel, minder positief effect op stroomlijn dan verwacht en gewicht wordt op andere manieren verlaagd.

Hij gaf aan dat het nu wellicht meer de show is, als je het hebt, moet je wel de beste zijn. ~ voor sommigen ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vandaag als proef mijn roestende achteras van de Flevobike geschuurd, in de primer gezet en crème witte lak er over gedaan.

Helaas net een ander kleurtje dan origineel.Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UvVfxPFS4togeRqG4MJHDaeT/full.jpg Maar leuke oefening gehad met de spuitbussen van de action. Ziet er best ik uit B-) zeker in vergelijking met hoe roestig hij was.

[ Voor 25% gewijzigd door djwice op 05-06-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ziet er netjes uit weer :)

Twijfel nog steeds over poedercoaten van mn shockproof. Via marktplaats iemands gevonden die het voor 150 euro wil doen. Vind ik ook net weet iets teveel.. denk dat ik m doorschuif en enkel wat onderdelen wissel.

En weer wat anders gekocht: mn eerste trike. Berg geld, maar goed, vond het een leuk ding om te zien en was ook wel weer benieuwd naar hoe zo'n trike rijdt. Van de week maar eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:21:
En weer wat anders gekocht: mn eerste trike. Berg geld, maar goed, vond het een leuk ding om te zien en was ook wel weer benieuwd naar hoe zo'n trike rijdt. Van de week maar eens uitproberen.
Welke trike heb je?

Zelf schuren, ontvettenen, drogen en 2x spuiten is te doen, alleen goed zorgen dat je niet drupeld, en niet te vroeg verder wilt, want dan laten beide acryl lagen los en kun je opnieuw beginnen. (Dus netjes 2x twee uur wachten tot je gaat monteren).
En vergeet niet op te letten waar je op laat steunen en wat je er onder hebt tijdens het spuiten... 😂

Aan de andere kant €150 voor een fiets van oud naar nieuw.. een nieuw racer frame kost je €799,-.

Trouwens zou je je lak er ook met hogedrukreiniger er af krijgen? Scheeld je wellicht wat geld? (en is wellicht ook gewoon leuk om te doen)

Ik zie trouwen op Marktplaats twee bieders die bijna altijd op flevobikes bieden. Een van die bieders geeft nooit antwoord als hij het hoogste bod heeft of komt nooit tot afspraken.

Iemand een idee wie dat zijn/is en waarom ze dat doen?

[ Voor 64% gewijzigd door djwice op 07-06-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vond nog een leuke video uit Duitsland met een goed gepimpte flevobike.
YouTube: Flevobike, Liegefahrrad, Reisefahrrad, Kurzlieger, schwarz

Bij mijn bike slipt de voorkant wel eens als ik te hard wil wegrijden, met het slot gemonteerd zoals bij deze zal dat wellicht minder zijn.
Nadeel is wel dat je bij een uit de bochtvluegactie wellicht niet zo mooi gewoon naast je fiets ligt, maar er tussen...

Het lichtknopje is ook erg cool :)B

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 06-06-2016 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Sinds een week of 2 had ik dat mijn Fujin met regelmaat doortrapte en een af en toe een schurend geluid maakte bij het achterwiel.
Schurend geluid kan natuurlijk komen door een aanlopende schijfrem. Maar de toon klopte niet. Ook kan het komen door een aanlopend wiel tegen de achtervork of in de wielkast. Ook niet het juiste geluid. Doortrappen kan komen door bijvoorbeeld een wandelende ketting op een tandwiel of door een slechte afstelling van de versnellingen.

Ik kon er zelf niet uit komen. Ik heb m'n fiets naar de fietsenmaker gebracht met de mededeling 'ik denk dat het in de Dualdrive naaf zit'. De volgende dag kon ik m'n fiets ophalen. Versnellingskabel hebben ze vervangen want er zat een knik in de binnenkabel. Maar nog binnen 500 meter had ik het probleem alweer (of eigenlijk: nog steeds). Direct terug naar de fietsenmaker.
Voor de zekerheid een nieuwe cassette op m'n achteras. De tandwielen hadden duidleijke gebruikssporen. Maar ook binnen een paar honderd meter was duidelijk dat de oorzaak niet verholpen was. Ik weer terug.
Nogmaals wees ik ze erop dat het mogelijk IN de naaf zat. Ik heb een vrij klein voorblad van 38 tanden. Daarbij heb ik best een stevig vermogen in m'n benen zitten. Maar nee, dat kon het niet zijn, deze naven worden ook gebruikt op elektrische fietsen en die hebben toch héél wat meer vermogen dan een mens, aldus de fietsenmaker.

Toch heb ik ze voor onderzoek de naaf open laten trekken.........

SRAM Dual drive inwendig naar de haaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Exact dat soort 'professioneel' gedrag is waarom ik niet vaak genoeg kan zeggen: blijf weg van iedere fietsen'maker'. Je bent een stuk minder tijd (en geld) kwijt door het zelf te doen :D

Overigens: gooi je wiel niet weg; dualdrive binnenwerken zijn universeel en kun je voor een erg beperkte som geld van rose/marktplaats/etc. trekken. Stuk goedkoper dan een nieuwe naaf (laten) inspaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, dat soort ervaringen heb ik ook met fietsenmakers, maar ook garagebedrijven. Ik heb al eens gehad dat ze vonden dat het metalige "gebonk" dat ik plotseling hoorde toeschreven aan "cuppende banden". Enige gevoel voor logica hebben ze ook niet, want banden slijten heel geleidelijk en dit ontstond spontaan. Later bleek het een los wiel te zijn (de bouten waren losgetrild/-gedraaid) :X

Vaak wijs ik ze maar de juiste kant op, maar ik word er echt moe van hoe vaak ze dat totaal genegeerd hebben of intern niet doorgegeven. Klachten die ik heb worden niet opgelost. Ik heb zelf op z'n minst niet de ruimte en eigenlijk de zin/tijd ook niet om zelf aan mijn auto te sleutelen. Met mijn ligfiets houd ik het zoveel mogelijk in eigen hand.

Mijn gewone fiets zit nog in garantie, maar ook daar weet de fietsenmaker simpele problemen gewoon niet op te lossen. De naafversnelling (Shimano Nexus 8 Premium) blijft soms in de "3,5e" of "4,5e" versnelling hangen, waarna hij doortrapt. Ik heb hem nu al 3x gebracht (1x voor een onderhoudsbeurtje, 2x voor iets anders) en ze lossen het gewoon niet op. "Hij heeft een onderhoudsbeurtje gehad, dus het zal wel opgelost zijn." Zo stuur je je klant toch niet weg? :X

[ Voor 33% gewijzigd door Grrrrrene op 12-06-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Tsss.. wat een verhaal. Heb soort gelijk verhaal. Tiener rijdt in volle vaart tegen mijn fiets, spaken krom.

Zeg tegen fietsenmaker: graag allemaal vervangen. Vervangt hij 3 kromme niet, was niet nodig. Stap op, voel ik tikken in trapper. Ik terug: meneer het is oude fiets. (vond ik niet trouwens).

Binnen een week wiel krom en ketting jam.
Ik terug. Fietsenmaker belt, je moet ook de band vervangen die is versleten. Hij blijkt ook ongevraagd twee schakels uit de ketting gehaald te hebben.

Bij eerste rit na 10 kilometer knalt ketting door midden. Dus kon ik niet remmen was een rem naaf. Uiteraard 'gebroken' op de sluit unit van de ketting.

Ik terug, 'fietsenmaker' beweerd dat dit niet aan hem ligt, maar aan een versleten voorblad.
Nieuwe ketting en voorblad.

Kom ik blijkt krome 'nieuwe' Crank er op te zitten. Ik terug. Zou hij fixen. Ik terug zit er een oer lelijke aan alle kanten gehavende afdek unit op die bovendien niet op de kast aansluit.

€150,- verder maar fiets is lelijker, ik vertrouw de fiets niet meer en het tikje van na de eerste 'fix' zit er nog in. Ik heb die 'fietsenmaken' zien werken. Nadat hij de ketting er om doet gaat hij letterlijk aan bijde trappers tegelijk hangen en rukken hard rukken. Bijde tegelijk naar beneden. Dat lijkt me niet gezond voor je fiets.
Een abnormale belasting.

Ik vrees dat ik de fiets, die jaren zonder problemen was en eigenlijk alleen een paar spaken nodig hadmoet, afschrijven. Absurd eigenlijk. Kostte me nog veel tijd en energie ook. Zelfs geen sorry of medeleven toen ik de kruising over was gevlogen zonder rem. Blij dat ik nog leef.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 15-06-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 11:39

Metro2002

Memento mori

djwice schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:57:
Tsss.. wat een verhaal. Heb soort gelijk verhaal. Tiener rijdt in volle vaart tegen mijn fiets, spaken krom.

Zeg tegen fietsenmaker: graag allemaal vervangen. Vervangt hij 3 kromme niet, was niet nodig. Stap op, voel ik tikken in trapper. Ik terug: meneer het is oude fiets. (vond ik niet trouwens).

Binnen een week wiel krom en ketting jam.
Ik terug. Fietsenmaker belt, je moet ook de band vervangen die is versleten. Hij blijkt ook ongevraagd twee schakels uit de ketting gehaald te hebben.

Bij eerste rit na 10 kilometer knalt ketting door midden. Dus kon ik niet remmen was een rem naaf. Uiteraard 'gebroken' op de sluit unit van de ketting.

Ik terug, 'fietsenmaker' beweerd dat dit niet aan hem ligt, maar aan een versleten voorblad.
Nieuwe ketting en voorblad.

Kom ik blijkt krome 'nieuwe' Crank er op te zitten. Ik terug. Zou hij fixen. Ik terug zit er een oer lelijke aan alle kanten gehavende afdek unit op die bovendien niet op de kast aansluit.

€150,- verder maar fiets is lelijker, ik vertrouw de fiets niet meer en het tikje van na de eerste 'fix' zit er nog in. Ik heb die 'fietsenmaken' zien werken. Nadat hij de ketting er om doet gaat hij letterlijk aan bijde trappers tegelijk hangen en rukken hard rukken. Bijde tegelijk naar beneden. Dat lijkt me niet gezond voor je fiets.
Een abnormale belasting.

Ik vrees dat ik de fiets, die jaren zonder problemen was en eigenlijk alleen een paar spaken nodig hadmoet, afschrijven. Absurd eigenlijk. Kostte me nog veel tijd en energie ook. Zelfs geen sorry of medeleven toen ik de kruising over was gevlogen zonder rem. Blij dat ik nog leef.
En jij betaalt zo'n prutser ook nog? Hij kon mijn fiets eerst in orde maken anders kreeg ie geen cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:06:
[...]

En jij betaalt zo'n prutser ook nog? Hij kon mijn fiets eerst in orde maken anders kreeg ie geen cent.
Tja, dingen lopen soms anders, en er zaten nieuwe spaken in, de tweede keer een nieuwe band en de laatste keer nieuwe ketting en de vierde keer een ander voorblad, helaas keek ik pas naar beneden toen ik buiten stond en al betaald had.

Zo veel fouten en rare dingen verwacht je gewoon niet. Hoe bedenk je het, toch? Een mooie fiets voorzien van een gehavende Crank. Dat verwacht je niet als iemand zegt dat hij er een nieuwe om doet.

Ik was gewoon helemaal zat van elke keer terug gaan en de keer er op weer iets nieuws niet in orde. Kost veel energie. En ik heb geen vertrouwen dat als ik zeg dat hij het moet fixen, dat het dan goed gaat en er niet weer iets anders mis is als ik hem terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:38:

[afbeelding]

Heb je ze er nog om zitten? En hoe bevalt het? Is het geratel nog te accepteren?

En eh, is het vuil op je ketting nu minder / blijft je broek nu schoon?

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 16-06-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hij zit er nog omheen. Geratel is... hetzelfde, ik denk eerlijk gezegd dat dat niet echt minder gaat worden. Broek blijft perfect schoon, echter hapte mn ketting hem gisteren (voor de eerste keer) wel tussen het blad en de ketting. Moet dus alsnog een broekbeschermer op het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Net een eenwieler gekocht als iemand een keer wil oefenen :)

Zat te denken, hoe zou de Flevobike rijden met zo'n direct drive van de eenwieler?

Het mooie is dat eenwielers vaak 20" wielen hebben en aluminium velgen.

Bedacht wel dat je dan meer in een hoek zit met je knieën, en de afstand niet verstelbaar is. De veering anders zal zijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd 8)

[ Voor 10% gewijzigd door djwice op 18-06-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:19
Wat zouden jullie betalen voor een sinner met onderstuur?

Afbeeldingslocatie: http://image1.marktplatznet.de/mp/0002/899351127(01).jpg Mijn vader fietst hier nu op omdat de oude ligfiets niet meer te repareren is. Prijs is n.o.t.k. maar een inschatting van jullie lijkt mij goed. Ik dacht zelf aan 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je voornaamste probleem zal worden om een LWB onderstuurfiets überhaupt te verkopen. Ze zijn erg impopulair; ik ben deze en vergelijkbare modellen al tig keren tegengekomen bij Rataplan e.d.

Ze zijn uitstekend gebouwd en als je een ander model met deze bouwkwaliteit en onderdelen had, was hij makkelijk 400+ euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Tomino schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:34:

[afbeelding] Mijn vader fietst hier nu op omdat de oude ligfiets niet meer te repareren is. Prijs is n.o.t.k. maar een inschatting van jullie lijkt mij goed. Ik dacht zelf aan 150 euro.
Ik vind ze oerlelijk, dus alleen om die reden zou ik m al niet kopen ;)
Maar 150 euro lijkt me niet alteveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
En even een kettingvraagje tussendoor. Ik ben nu bezig om van mn shockproofjes de aandrijving (ketting en -bladen) over te zetten van de ene fiets naar de andere. En nu valt me een ding wederom op: Shimano en Campagnolo zijn door elkaar gebruikt. Derailleur van Shimano XT, Crankstel Campagnolo (Specialites groot blad, middenblad Campagnolo), ketting weer van Shimano. Achterkransjes achter: campagnolo.

Ik dacht dat je campagnolo en Shimano niet door elkaar moest gebruiken omdat het net even wat anders was, maar dat gaat dus wel gewoon goed en kan dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In principe kun je gewoon alles door elkaar gebruiken. Het enige dat je moet vermijden is verschillende materialen kettingbladen op dezelfde crank. En soms schakelt het net even wat minder lekker tussen bladen van verschillende fabrikanten (omdat ze allemaal een op/neerschakel-uitsparing op een andere manier oplossen).

Maar anders dan dat is er op zich niks op tegen, hoor.

Je krijgt alleen een probleem als je bijv. cheapo RVS bladen combineert met stalen bladen; die gaan tegen elkaar wegcorroderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Tomino schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:34:

[afbeelding] Mijn vader fietst hier nu op omdat de oude ligfiets niet meer te repareren is. Prijs is n.o.t.k. maar een inschatting van jullie lijkt mij goed. Ik dacht zelf aan 150 euro.
Kun je de voorkant van de Sinner niet vervangen voor een van een Flevobike? Dan gaat de waarde vast omhoog. ;)

Anders kijken of het zitje en de onderdelen die compatible zijn met andere fietsen nog wat doen op ligfiets.net

Maar er zijn mensen bij een €400,- bod en 2 maanden nog niet verkopen: http://www.marktplaats.nl...6576-sinner-ligfiets.html
--- hmm lijkt verdacht veel op de achtergrond van: http://www.marktplaats.nl...38167304-flevo-racer.html ook nog niet voor €550,- ok.

Of denken dat electric hem €1100,- waard maakt: http://www.marktplaats.nl...061875137-ligfietsen.html

[ Voor 45% gewijzigd door djwice op 21-06-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
OT: hoe kan ik zorgen dat ik op Tweakers automatisch een notificatie krijg als er een nieuw bericht staat in dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
http://rataplan.nl/ratapl...oopwinkel-rataplan-delft/
Op vrijdag 1 juli 2016 opent Rataplan haar 18e kringloopwinkel in Delft.
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13266082_1311233768905848_6555123290380476601_n.jpg?oh=8fc28f97dcdce6e502c9afb124e6cf06&oe=57E2C8A1
Turbineweg 12
2627 BP Delft
Is dat niet oud LR?

[ Voor 11% gewijzigd door djwice op 21-06-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, Turbineweg is aan de overkant van de Schie. Dat is gewoon een bedrijventerrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Jammer! Had wel grappig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb een Whike gekocht!

2e hands, dus wel ff wat klussen tot ie weer in topvorm is.

Echt super vet!
3(!) Schijfremmen, rij je 35 sta je stil binnen 1 meter. En de schoot gaat automatisch uit de klem als je remt. Zodat ook de wind niet meer aan je fietszeil trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Beste mede liggers, ik heb een paar vraagjes.

Ik ben m'n wike aan het opknappen en loop tegen twee dingen aan:
1) van de linker achterschijfrem krijg ik geen beweging in de draaischijf die het vaste blokje iets dichter bij de schijf moet brengen. Hebben jullie tips?
- geprobeerd: met de hand (werkte bij andere twee wel, deze niet), met electrische schroevendraaier (geen beweging! En apparaat stopt zichzelf), hamer en dunne schroevendraaier -

2) Het voorwiel zit met een lange stang vast aan het stuur onder mijn stoel. De voorwiel heeft hier speling mee. Gevolg is een trillend voorwiel bij voorrem gebruik en bij tijden over klinkers. Bij maximale uitslag van het stuur zie je dat je het wiel een halve centimeter kunt bewegen.
Hebben jullie tips hoe dit op te lossen? Zo'n constructie is nieuw voor me, ik weet niet eens de termen waarop ik moet Googlen voor die stang (dus geen info gevonden).

Any sugestions are welcome!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Heb je kogelkopjes op die stuurstang zitten? Dan moet je vervangende exemplaren erop schroeven, ze zijn o.a. bij velomobiel.nl te bestellen.

Is de schijfrem hydraulisch of met draad? Als hij hydraulisch is, heb je vrijwel zeker water in je systeem gehad en is-ie van binnen geroest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:30:
Heb je kogelkopjes op die stuurstang zitten? Dan moet je vervangende exemplaren erop schroeven, ze zijn o.a. bij velomobiel.nl te bestellen.
Een soort halve bolletjes, met boven op een schroef, op het stuur en het voorwiel, de stang heeft lussen over die halve bolletjes heen.
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnu.nl/uploads/inhoud/whike/Whike%2005.jpg
Ik kan op www.velomobiel.nl niet 1-2-3 zo'n stang uiteinde/half bolletje vinden?
De speling lijkt met name te komen doordat de stang kan kantelen over het bolletje.
Is de schijfrem hydraulisch of met draad? Als hij hydraulisch is, heb je vrijwel zeker water in je systeem gehad en is-ie van binnen geroest.
Het is met draad, die was verroest. Ik vermoed dat de rem zelf een veer gebruikt.De bewegende onderdelen doen het, alleen de stelknop, het rode wieltje wat je hier ziet, zit vast:
Afbeeldingslocatie: https://images.singletracks.com/2012/12/DSCN0514-0.jpg.

Hmm... nu je het zegt, roest... wellicht helpt wat slotspray, zal ik morgen eens kijken.

Thanks!

[ Voor 26% gewijzigd door djwice op 03-07-2016 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, die schijfrem lijkt echt iets specifiek voor dat model te zijn. Heb ik geen ervaring mee, dus ik kan er niet zo snel wat over zeggen. Wel is roest je meest waarschijnlijke oorzaak.

V.w.b. de kogelkopjes: die zijn niet hetzelfde als standaard kogelkopjes, maar ik heb ze wel eens eerder gezien. Er hoort geen speling te zijn op de uiteinden; hij hoort echt goed te volgen. In dit geval heb ik ook niet echt verdere ervaring met dat systeem (ben alleen bekend met stuurstangen op bijv. Optima-fietsen), dus daar zul je beter antwoord krijgen als je ofwel Whike zelf, ofwel een ligfietsonderdelenshop mailt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Hmm, weer leuk probleempje.

Van twee identieke fietsen heb ik de complete achtervelgen gewisseld. Beide 9 speed, 20" .

Voor de wissel: alle 9 versnellingen pakten bij beide fietsen.
Na de wissel: beide fietsen pakken niet alle versnellingen meer :(

Kan zijn dat de vertanding van de kransjes iets anders is. De ene is campagnolo, de ander is BBB. Beide 9 speed.. zelfde derailleur ook: shimano deore XT

Maar het aantal tandjes achter, mag toch niet tot schakelproblemen leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
djwice schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:19:
[...]

Een soort halve bolletjes, met boven op een schroef, op het stuur en het voorwiel, de stang heeft lussen over die halve bolletjes heen.
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnu.nl/uploads/inhoud/whike/Whike%2005.jpg
Naar aanleiding van deze foto even een vraagje. Kan iemand mij uitleggen waarom de schijfrem niet 180° gedraaid (niet in wielrichting natuurlijk, maar de linkerkant rechts) gemonteerd wordt? ik heb ze er ook zo op zitten, maar mijns inziens zet je nu tijdens het remmen drukkrachten op al die staafjes die de buitenkant met de naaf verbinden en zouden ze op trek veel meer kunnen hebben. Bij druk heb je mijns inziens op termijn risico op knikken, hoewel dat me nog nooit is gebeurd.

Maar ik zie dus consequent dat die dingen zo worden gemonteerd en ik vroeg me even af waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dit is inderdaad de incorrecte manier van monteren, basic materiaalkunde/lastechniek zegt dat het in trek zou moeten worden gemonteerd. Mogelijk heeft dit te maken met het materiaal en het soort las dat ze gebruiken, want er zijn lassen (bijv. RVS/chromoly) die liever heel veel druk en heel weinig trek willen hebben tov heel veel trek en af en toe een beetje druk. Immers; je rem remt niet alleen vooruit, bij stilstand komt er ook een behoorlijk harde (tientallen tot honderden Nm) schok de andere kant op.
koektrommeltje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 02:00:
Voor de wissel: alle 9 versnellingen pakten bij beide fietsen.
Na de wissel: beide fietsen pakken niet alle versnellingen meer :(

Kan zijn dat de vertanding van de kransjes iets anders is. De ene is campagnolo, de ander is BBB. Beide 9 speed.. zelfde derailleur ook: shimano deore XT

Maar het aantal tandjes achter, mag toch niet tot schakelproblemen leiden?
Tandjes kan uitmaken als de kooi van je derailleur niet groot genoeg is, maar in dat geval zou je verwachten dat één van de fietsen prima werkt en de ander weer niet. Dus dat is het ws niet.

Er zit verschil tussen merken qua tandwieluitlijning. Heb je daar al naar gekeken? Zet hem in één van de middelste versnellingen, trap het wiel een paar keer rond zodat alles zichzelf kan zetten en kijk dan hoe de derailleur staat tov de tandwielen. Ik wed dat hij net iets teveel naar buiten of binnen staat op beide fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Nah, helaas nog steeds geen beweging in te krijgen. Slotspray, Kruipolie of hard geweld, ik vrees dat ik de stelknop officieel kan afschrijven en dus de rem moet vervangen.

Ik dacht zou het slim zijn beide achter door een hydrolische schijfrem te vervangen met 1 hendel.

Voordeel wat ik daarbij zag; druk verdeling naar weerstand, dus mooi tegelijk remmen.

Zo'n t-stuk van Shimano/Magura er stussen ofzo.

Zouden de Shimano M615 beter zijn dan de Avid BB5? Of anders een Marta SL?

[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 12-07-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vandaag voor het eerst echt gevoeld wat whiken is, met 20km/h fietsen omdat de rem nog wat aanloopt en dan bam binnen een seconde 34km/h rijden.

Dat voelt zoooo gaaaf!

Gelukkig was ik zo slim de schootrem te repateren voordat ik ging zeilfietsen, wat is die nuttig, rij je ineens weer op 3 wielen in plaats van 2 zonder aandrijving.

Hoewel ik ook ontdekte dat als de wind pal van achter komt een losse schoot je alsnog heel snel vooruit kan slepen.

Wat een kracht die wind!
Ik weet nu waarom er ook een stormzeil is. :)

Wat vet gaaf, zoals een automobilist zich liet onvallen toen hij naast mijn fiets bij het stoplicht stond.

Zonder wind is het minder relaxed dan een Flevobike Trike 2. Maar dat wordt ruimschoots (haha schoot) goed gemaakt als er wind van betekenis is.

-- moest ff m'n ervaring kwijt --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Zo'n whike kwam ik een paar jaar geleden tegen toen ik in Texel een ligfiets ging halen. Vond het maar een vreemd ding om te zien en lijkt me in normaal stadsverkeer onpraktisch. Maar voor op het strand of langs zee lijkt het me helemaal geweldig.

Verleden week mn trike verkocht, Teveel werk om m steeds achter slot en grendel te zetten. Het ritje naar Zeeland om 'm te halen, heeft me geen windeieren gelegd en zaterdag aanstaande komt er weer een ritje naar Zeeland :) Ik ga even een kijkje nemen bij M5 ligfietsen misschien maar sowieso langs Derk Thys om naar mn als het goed is nieuwe aanschaf te laten controleren op technische staat: een Thys 222 revolver. Een gebruikte, maar deze stond nog op mn lijstje om ooit eens te kopen dus dat hebben me maar gedaan ;).

Benieuwd of dat een blijvertje is en blijft. Enerzijds vind ik het een raar ding, en te opvallend. Anderzijds het ideale sportieve apparaat om wat spieren en conditie te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door koektrommeltje op 14-07-2016 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
djwice schreef op maandag 11 juli 2016 @ 00:11:
Zouden de Shimano M615 beter zijn dan de Avid BB5? Of anders een Marta SL?
Persoonlijk zou ik altijd ofwel voor Shimano, ofwel voor Magura gaan puur ivm beschikbaarheid van onderdelen. Om de één of andere reden brengt iedereen elke 2 jaar een nieuw systeem uit, en op een ligfiets doe je al gauw 10 jaar met je onderdelen (het zijn erg duurzame fietsen). Op de M5 van mijn vriendin zat tot een jaar geleden een 7V Deore-schakelsysteem uit 2002 waar nog steeds nieuwe cassettes (van hetzelfde quickshift-type) voor te vinden waren, terwijl bijv. Suntour al in 2007 was gestopt met die dingen produceren.

Maar dat is puur een economisch argument. Ik kan niet echt commentaar geven op hoe goed het remt.
koektrommeltje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:20:
Benieuwd of dat een blijvertje is en blijft. Enerzijds vind ik het een raar ding, en te opvallend. Anderzijds het ideale sportieve apparaat om wat spieren en conditie te krijgen.
Met een ligfiets moet je inmiddels wel gewend zijn dat je raar wordt aangekeken :P Da's wat er zo leuk aan is!

Iedereen die ik ken met een Thys is er enthousiast over, met als enige 'nadeel' dat je hem niet echt als woon-werkfiets kunt gebruiken omdat je er niet makkelijk normale kleding (riem, das, etc.) op kunt dragen. Ik heb zelf nog nooit een roeifiets geprobeerd, vind het maar enge dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik ken niemand met een Thys, maar het ding trekt me wel vanwege het sportieve karakter ervan en gezien mn BMI neigt naar overgewicht... nouja, maar eens kijken hoe zo'n roeifiets bevalt. Wat ik lees, is alleen maar positief. Ik moet even kijken hoe men er tegenaan kijkt. Met een ligfiets vind ik het gelukkig wel meevallen, maar met een roeifiets lijkt me dat veel opvallender. In stadsverkeer in ieder geval, dus ik vermoed niet dat ik m daarvoor zal gebruiken. Maar eerst maar ophalen zaterdag. Hoop dat ie in meer dan prima staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:04:
[...]
Persoonlijk zou ik altijd ofwel voor Shimano, ofwel voor Magura gaan puur ivm beschikbaarheid van onderdelen.

Maar dat is puur een economisch argument. Ik kan niet echt commentaar geven op hoe goed het remt.
Op de Whike zitten standaard Avid BB5 (de rest is inderdaad Shimano Delore)Afbeeldingslocatie: https://www.cyclesurgery.com/pws/client/images/catalogue/products/cavi0040kk/large/cavi0040kk.jpg, die bestaan al jaren, en op internet lijkt men er bij te zweren voor trekkabelschijfremmen.

Ik heb de Magura Matra SL in het wit gekocht Afbeeldingslocatie: http://reviews.mtbr.com/files/2009/09/mag_kit-720x540.jpg, tweedehands, want nieuw zijn ze samen duurder dan een Flevotrike. Ik moet ze nog binnen krijgen, dus ben benieuwd.

Die T-Stuk unit van Magura voor het splitten van de olieleiding is prijzig (€40,-):
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/2/0/3/9200000020933022.jpgiemand tips voor alternatieven?

[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 14-07-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:20:
Zo'n whike kwam ik een paar jaar geleden tegen toen ik in Texel een ligfiets ging halen. Vond het maar een vreemd ding om te zien en lijkt me in normaal stadsverkeer onpraktisch. Maar voor op het strand of langs zee lijkt het me helemaal geweldig.
Voor mijn woon-werk rijdt hij, bij geen wind of eind tegen, eigenlijk net als een gewone low-rider trike (je zit onder autoraam hoogte met je hoofd), met het zeil ben je goed zichtbaar.

Mensen reageren verschillend: 5+ keer lezen ze domeinnaam, sommige zijn verbijsterd (vergeten op te letten), kinderen wijzen hun ouders op de fiets, en een enkeling mompeld 'rare fiets'.

Maar zeilers geven tumps up als je langsfietst en hebben een droom op hun gezicht. En pubers zeggen bijna allemaal 'gave fiets!'.

Sommige noemen het een Ferrari als ze er even een rondje mee mochten. De Flevobike Trike 2 is mijn favoriet kwa wendbaarheid en gemak. De Whike kwa gaafheid in de wind en zit comfort. Op de Flevobike gaan je handen zich vervelen, de Whike biedt hier uitkomst bij winderig weer. :)

Iemand nog tips voor een goede fietshelm? Die windvlagen zijn soms best heftig ..

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 14-07-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb op mijn Fuego Avid BB7 schijfremmen en die bevallen prima. Genoeg onderdelen voor te krijgen en naar verluid inderdaad de beste, bekabelde schijfremmen. Op mijn gewone fiets heb ik nu Magura velgremmen (hydraulisch dus) en dat remt toch nog een hele bak fijner hoor :) Enige nadeel vind ik dat ze zo ongelofelijk snel en hard aangrijpen. Je moet heel voorzichtig doseren, dat is met de BB7's makkelijker. De eerste keer remmen op die Magura's zal ik niet snel vergeten :P

Misschien dat ik mijn ligfiets ooit nog eens ombouw naar hydraulisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-09 20:15
Inmiddels heb ik er 2500km opzitten op mijn challenge hurricane. Ik ben erg tevreden met de fiets maar heb ook behoefte aan een sneller/lager model. Een M5 racer is helaas wat aan de dure kant, maar ik lees ook goede verhalen over de zephyr. Onderstaande tabel vond ik op een oude web 1.0 pagina:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yd2T1iv.png
De genoemde snelheden haal ik met de hurri ook ongeveer dus die zephyr lijkt me wel wat. :*)

Binnenkort ga ik een 2e hands zephyr bekijken (stalen frame). Een vraag aan de zephyr-eigenaars in dit topic: zijn er nog (zwakke) punten waar op gelet moet worden bij de aankoop van een 2e hands model?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:33:
Binnenkort ga ik een 2e hands zephyr bekijken (stalen frame). Een vraag aan de zephyr-eigenaars in dit topic: zijn er nog (zwakke) punten waar op gelet moet worden bij de aankoop van een 2e hands model?
Ik heb nog geen Zephyr gereden, wel volg ik al een tijdje de verkoop van die dingen. Opvallend is dat die in Dirksland, lang te koop staat. Ik zie Zephyr low riders vaak voor €400,- of minder van de hand gaan.

Ik heb zelf wel ervaring met gripshift versus duimschakkeling (delore).
Afbeeldingslocatie: http://whike.com/uploads/images/ec3ac71fd63c6f4e55f82e32520ffb9cc726ddbe.jpg
Mijn voorkeur is duimschakeling, rechtop op de uiteinden van je onderstuur, schakeld sneller en ook met gladde vingers. En je kunt daardoor schakelen en remmen tegelijk met 1 hand.

[ Voor 28% gewijzigd door djwice op 18-07-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Klopt dat is precies de zephyr die ik ga bekijken. Wist niet dat hij al zo lang te koop stond, maar ik zal je in m'n achterhoofd houden bij de prijsonderhandeling :P.

Djwice, in de advertentie staat dat de fiets friction shifters heeft. Volgens mij is dat iets anders dan duimschakeling. Friction shifting is zoals de commandeurs van vroeger op de racefiets, die hebben geen index.
Geen idee of mij dat bevalt, ik zal het wel zien bij het proefrijden. Misschien lastig om die goed in de versnelling te krijgen als ik met muziek op fiets. Dan hoor ik de derailleur niet ratelen.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Friction shifters is de wat modernere naam voor commandeurs inderdaad, maar de enige friction shifter die ik ken is van de Nuvinci N360 (een traploze naafversnelling). Elders is alles geïndexeerd - of misschien dat deze persoon heel erg ouderwets spul heeft overgezet op z'n ligfiets?

Dirksland is ook gewoon een gat. Daarom zie je zoveel ligfietsen staan in Friesland, Groningen, Zeeland - niemand woont daar of heeft zin om erheen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Klopt mijn hurri had ik ook uit Drachten :P. Stukje rijden vind ik niet erg.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:21:
Klopt dat is precies de zephyr die ik ga bekijken. Wist niet dat hij al zo lang te koop stond, maar ik zal je in m'n achterhoofd houden bij de prijsonderhandeling :P.
De vorige twee runs voor €550 (speurders en marktplaats) heeft hij geen bod gehad. En veel 'laatste kans'-achtige termen gebruikt in de advertentie.
Djwice, in de advertentie staat dat de fiets friction shifters heeft. Volgens mij is dat iets anders dan duimschakeling. Friction shifting is zoals de commandeurs van vroeger op de racefiets, die hebben geen index.
mux schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:40:
Friction shifters is de wat modernere naam voor commandeurs inderdaad, maar de enige friction shifter die ik ken is van de Nuvinci N360 (een traploze naafversnelling). Elders is alles geïndexeerd - of misschien dat deze persoon heel erg ouderwets spul heeft overgezet op z'n ligfiets?
Die op de Whike kun je instellen of ze klikken of zich als commandeurs gedragen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/MhMAAOSwRQlXeGNi/$_3.JPG
zie ook http://freelanderbicycles...ion-sis-friction-shifters

Ik zie dat ze in de loop der tijd van naam wisselden, tegenwoordig heet het stuurverstellers: https://www.google.nl/search?q=shimano+stuurverstellers
ze zijn er zelfs voor een radiografische derreilleur. Dat klinkt ineens heel mondern :)

SRAM blijkt ze ook te hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door djwice op 20-07-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wat dacht je hier van: schakkelen en remmen in 1: Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTOCuLMf-m7DXY-6b3VUoeLiL0kyoC93BvvmL07YPTqxG9nqKrwkq0IoBck685Hq_Urvk0n3I7Q&usqp=CAY.
Rem = knijpen
Schakelen = opzij (komt terug naar uitgangspositie)

[ Voor 26% gewijzigd door djwice op 20-07-2016 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zweer bij trigger shifters, hoewel ik dat systeem hierboven ook wel interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Heb laatst eens een wielrenfiets geprobeerd die vanzelf schakelt buiten het ingestelde bereik (in dit geval 75~95 RPM), dat is ook wel bijzonder.. meestal heeft hij het goed... Mits je de batterij oplaadt dan trouwens :D

Overigens een klein beetje terug van weggeweest, gezinsuitbreiding en dat kost tijd ;)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:10:
Heb laatst eens een wielrenfiets geprobeerd die vanzelf schakelt buiten het ingestelde bereik (in dit geval 75~95 RPM), dat is ook wel bijzonder.. meestal heeft hij het goed... Mits je de batterij oplaadt dan trouwens :D

Overigens een klein beetje terug van weggeweest, gezinsuitbreiding en dat kost tijd ;)
Welkom terug, en gefeliciteerd!

Ik ben wel benieuwd naar die fiets, heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Alfine met Cyber Nexus? Of een ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
iets schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:33:
Inmiddels heb ik er 2500km opzitten op mijn challenge hurricane. Ik ben erg tevreden met de fiets maar heb ook behoefte aan een sneller/lager model. Een M5 racer is helaas wat aan de dure kant, maar ik lees ook goede verhalen over de zephyr. Onderstaande tabel vond ik op een oude web 1.0 pagina:
[afbeelding]
De genoemde snelheden haal ik met de hurri ook ongeveer dus die zephyr lijkt me wel wat. :*)

Mn eerste ligfiets was een rvs stalen zephyr,. Ik kocht 'm voor slechts 200 euro toen en daar heb ik het op geleerd :) Fijne fiets, rijdt prima, vering is ook lekker. Enige wat ik weer waar je op moet letten zijn scheuren in het frame. Daar heb ik weleens iets over gelezen. Voor de rest geldt hetzelfde voor andere ligfietsen: gewoon alles even nalopen. Is wel een erg lage fiets... heb er nu nog een fraaiere kloon van staan, die ik eigenlijk ook maar eens moet gaan verkopen.

En wat scheuren in het frame betreft: ik heb van de week een gescheurde voorvork opgelopen. Geen idee waarom, maar heb mn band lek gereden. Binnenband was niet meer te plakken, dus vervangen. Bleek mn buitenband ook 1cm gescheurd te zijn in de wang. Dag later vervangen om er toen als klap op de vuurpijl achter te komen dat mn voorvork ook een scheur bevatte van dik 3-4 centimeter. En waar ik ḿ op kapot moet hebben gereden: werkelijk geen idee, ik reed gewoon op asfalt, nachtelijk ritje. Bandjes wel hard opgepompt. Gat was een snee van 3-4mm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 19:33:
Alfine met Cyber Nexus? Of een ander systeem?
Cool : iemand die wat dingetjes er van open heeft gemaakt : http://www.audio-talk.co....ator%20L700%20Smover.html , en gefotografeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 22-07-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zou dat wat zijn een Di2 op je flevobike die automatisch aan de hand van je rpm een naafversnelling schakkeld?

Dan hoef je alleen nog voor het remmen je handen te gebruiken...

Zelfs een remlicht achter op, niet alleen wanneer je knijpt, maar gewoon als je vertraagt met een gegeven delta of meer. OT: zouden ze ook op auto's moeten hebben ivm het uit laten rollen (nieuwe rijden).

Ook cool op de whike, meer wind in je zeil en hup hij schakeld bij, minder wind idem, wellicht beter voor de knieën doordat de elektronica vast eerder/sneller schakkeld dan ik, die pas schakeld als de kracht te veel is, in plaats van - wordt.

[ Voor 61% gewijzigd door djwice op 27-07-2016 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, eerder terugschakelen moet ik me ook echt proberen aan te leren. Ik merk dat ik bij accelereren zomaar > 100rpm trap, maar als het tempo wat inzakt, ik ook al snel richting de 80rpm zak en dat is merkbaar niet goed voor mijn knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Iemand ervaring met Shimano Di2?
Zijn er verschillende versies?
Waar moet ik op letten bij een 2e hands?

Pagina: 1 ... 37 ... 44 Laatste