Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Zephyr zijn ontzettend leuke fietsen. Het was 3 jaar terug mn eerste ligfiets. Heerlijk comfortabel en snel. Van al mn ligfietsen was deze toch wel mn favoriet. Ik reed er ook gewoon mee in de stad. Enkel in de woonwijk zelf vond ik het wat minder omdat ie erg laag was, maar zodra je op een overzichtelijke weg reed had ik nergens last van.

Nu rijdt ik weer op een knockoff van de zephyr. Een eigenbouw, maar dan net een stukje fraaier. Gewoon als dagelijkse fiets, boodschappen gaan gewoon op mn buik ;) Ik heb totaal geen moeite om ermee in de stad te rijden. Je past je automatisch op aan je verlaagde zichtbaarheid.

Daarnaast nog wat andere ligfietsen, waaronder paar M5'jes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik bezoek net de site van Velomobiel.nl weer eens, zie ik dat ze een nieuw model, QuattroVelo, hebben staan. Grappig ontwerp, enorme bagageruimte natuurlijk dankzijk de twee achterwielen, maar ik vraag me af wat dit met de weerstand doet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:56:
[...]

Nee ik ga het niet meer proberen. Het fietsen ging verder wel hoor en het is echt wel een fijne fiets maar ik merk gewoon dat ik té veel met alles bezig ipv lekker dom peddelen. Wat dat betreft was de mango het fijnst. Niet je druk maken om balans houden maar gewoon lekker trappen. Wellicht komt er ooit een trike alleen die zijn duuurrrrrrrrrr :X
Ahhh toe :> Probeer het nog eens, het is echt een kwestie van wennen. Ik rij zelf niet anders dan lowracer en met een goede rijtechniek heb je wel degelijk overzicht en ben je zichtbaar als het nodig is. Ik ken de zephyr niet, maar wel dat mijn fiets (Fuego) nu prima zeer langzaam te befietsen is, waar me dat in het begin zeker niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:17:
Ik bezoek net de site van Velomobiel.nl weer eens, zie ik dat ze een nieuw model, QuattroVelo, hebben staan. Grappig ontwerp, enorme bagageruimte natuurlijk dankzijk de twee achterwielen, maar ik vraag me af wat dit met de weerstand doet.
De QV wordt voornamelijk in de markt gezet omdat traditionele driewiel-velomobielen een kritisch veiligheidsprobleem hebben bij het maken van bochten (en dus ook bij calamiteiten). De vier wielen verdubbelen (ongeveer) de kracht (en dus snelheid in een bocht) die nodig is om de fiets om te laten klappen.

Daarnaast is de fiets dan opeens tweesporig ipv driesporig, wat de kans op lekken theoretisch ook iets verkleint. En het achterwiel is lang niet zo erg belast, met name met aandrijfkrachten.

Qua weerstand zal het zeker wat zwaarder rijden, maar VM.nl kennende is hun aerodynamica zo goed dat ze ongetwijfeld nog steeds beter zijn dan menig andere commercieel verkrijgbare velomobiel, zoals de Orca (Versatile) en Cab-Bike. Gewicht schijnt ook prima in orde te zijn (sub-45kg).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:53:
Dus helaas hij gaat weer weg. Als mensen interesse hebben, PM me.
Ik dacht al dat die fiets me bekend voorkwam op Marktplaats; Alleen was opeens de prijs verdubbeld... :?

Het lijkt mij best een mooi fietsje, maar ik denk niet dat m'n eega het accepteert als ik met zo'n laag model thuiskom: ik ben zes weken geleden door een automobilist van m'n M5 20/20 afgedruktl die had me compleet over het hoofd gezien.

Denk dat de volgende fiets toch maar iets hoger moet worden.

Fietsen jullie 's winters (als er gestrooid word) trouwens gewoon door ? Zo ja, hoe voorkom je dan dat je ketting wegroest ?

[ Voor 8% gewijzigd door jab221 op 08-12-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
He cool, dat is mij ook een keer gebeurd. Was best leuk, hoewel het wel een beetje schrikken was. Niet al te erge verwondingen aan overgehouden?

Ik heb mijn velomobiel gekocht precies zodat ik geen excuus had om 's winters (of bij slecht weer) niet te fietsen. Het liefste probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen dat ik een auto moet kopen, zowel om financiële als onderhouds- en praktische redenen. Totnogtoe kan ik niet anders zeggen dan dat de velomobiel voor dit doel prima werkt. Veruit het vervelendste vind ik de regen en kou in de winter.

Het wegroesten en vastlopen van je aandrijving door pekel, constante vochtigheid (en dus extra hard roesten van onbeschermde metalen onderdelen) enzovoorts is niet echt zo'n groot probleem. Houd er gewoon rekening mee dat je je hele aandrijving één of twee keer per jaar moet vervangen. Zoek een goedkope webwinkel en koop daar een hele stapel kettingen en jouw favoriete maat tandwielen, en vervang het zodra alles een beetje brak en zwaar begint te lopen.

Vóórdat ik het zo deed probeerde ik regelmatig de aandrijflijn te onderhouden, ketting om te draaien, etc. Het helpt allemaal niks. Misschien dat je aandrijving 20% langer meegaat, maar het kost je iedere week (of soms: na iedere rit) allemaal extra tijd die het m.i. niet waard is. Je hebt kettingen voor €4 per stuk en kettingbladen voor 15 euro oid, op een fiets van ruim 1000 euro is dat peanuts aan onderhoud. M'n banden kosten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:11:
He cool, dat is mij ook een keer gebeurd. Was best leuk, hoewel het wel een beetje schrikken was. Niet al te erge verwondingen aan overgehouden?
Leuk zou ik het niet willen noemen; had op dat moment 7 gebroken ribben en een klaplong. Is gelukkig allemaal weer geheeld (alhoewel ik de ribben af en toe nog voel)
Ik heb mijn velomobiel gekocht precies zodat ik geen excuus had om 's winters (of bij slecht weer) niet te fietsen. Het liefste probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen dat ik een auto moet kopen, zowel om financiële als onderhouds- en praktische redenen. Totnogtoe kan ik niet anders zeggen dan dat de velomobiel voor dit doel prima werkt. Veruit het vervelendste vind ik de regen en kou in de winter.
Zo'n velomobiel lijkt mij ook wel wat, maar die krengen zijn zo verrekte duur. Voor dat geld heb je ook al een kleine auto (alhoewel de running costs daarvan natuurlijk veel hoger zijn...)
Kou kun je je over het algemeen op kleden. Regen heb ik ook een hekel aan. Gelukkig regent het niet zo vaak in NL ;-)
Vóórdat ik het zo deed probeerde ik regelmatig de aandrijflijn te onderhouden, ketting om te draaien, etc. Het helpt allemaal niks. Misschien dat je aandrijving 20% langer meegaat, maar het kost je iedere week (of soms: na iedere rit) allemaal extra tijd die het m.i. niet waard is. Je hebt kettingen voor €4 per stuk en kettingbladen voor 15 euro oid, op een fiets van ruim 1000 euro is dat peanuts aan onderhoud. M'n banden kosten meer.
Mijn oplossing momenteel is om - zodra er gestrooid word - met de bukfiets naar het werk te gaan, of toch de auto te pakken. Maar ja, het eerste duurt wel langer, en het tweede is lang zo leuk niet...

Overigens zijn de kosten van een nieuwe cassette en een nieuw voorblad waarschijnlijk wel wat meer dan die 15 euro. Plus dat ikzelf de tools niet heb om dat klusje te klaren.

[ Voor 4% gewijzigd door jab221 op 08-12-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
jab221 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:57:
[...]

Leuk zou ik het niet willen noemen; had op dat moment 7 gebroken ribben en een klaplong. Is gelukkig allemaal weer geheeld (alhoewel ik de ribben af en toe nog voel)
Oef, da's wel heftig. Moet een goede klap zijn geweest. Helaas kan ik er over meepraten, ben in mijn Quest velomobiel september 2011 geschept door een auto, mijn lijstje was nog langer:
Alle ribben gebroken, minus 1, inclusief zwevende rib. Dat schijnt bijzonder te zijn. Geleverd inclusief klaplong, wel gebruikelijk. Dan nog een gebroken sleutelbeen en schouderblad. 'Gelukkig' om het af te maken nog een hersenschudding. Ik kan me er dan ook niets van herinneren, maar beter ook.
Was dat bij jou ook het geval? Ik hoop het wel voor je.
(Doet me denken aan het spelletje Wings of Fury op de Commodore Amiga 500. Als je dan neerstortte kreeg je daarna een waslijst te horen van wat je allemaal mankeerde :) )

Bij mij was het een afslaande auto die afgeleid was door een kerende bus. Vermoedelijk zal ik gedacht hebben dat hij me wel zag, wat dus blijkbaar niet zo was. Hoe was het bij jou situatie? De reden dat ik dit deel is in de hoop dat degene die dit leest er wat leert.

Als nu mensen tegen me zeggen: "Dat ligfietsen is toch levensgevaarlijk?" Dan geef ik ze gelijk, kan niet anders. Ik lees ook vaak dat mensen ongelukken hebben, dus het kan ook niet anders. Toch is het te leuk en blijf ik het gewoon doen. Hetzelfde geldt immers ook voor motorrijders. Uiteraard rijd ik nog wat defensiever dan dat ik al deed, maar sindsdien al twee keer een 'near miss' gehad (met andere woorden: het was raak :) ). Gelukkig met alleen wat kunstofschade.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je bent als fietser (en voetganger, en motorrijder, en eigenlijk alles wat klein is) gewoon een heel erg kwetsbare verkeersdeelnemer. Des te meer reden om het verkeer serieus te nemen en niet overmoe, onder invloed of anderszins dysfunctioneel op de fiets te zitten. En zelfs als je alles prima door hebt, nog steeds eindeloos defensief rijden. Zeker op de ligfiets.

Ongelukken gebeuren niet vaak (gelukkig), maar je hoeft maar één keer doodgereden te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nooit gedacht dat ik hier een lage ligfiets moest verdedigen ;) Zoals gezegd, ik rij er zelf ook één in regio Rotterdam en inmiddels over de halve wereld inclusief zeer drukke steden als Bang Kok en NYC. Tuurlijk val je soms weg, maar dat kan eigenlijk net zo goed op een normale fiets toch? Zat SUV's waar je op een normale fiets ook achter verdwijnt. Sterker nog, het is zeer goed mogelijk dat je volledig zichtbaar bent en alsnog niet wordt gezien. Dat halve metertje dat je hoger bent gaat je niet helpen. Zorgen dat je oogcontact hebt of gewoon uit het bereik blijft helpt veel meer. Met de juiste techniek kan je met elk voertuig veilig door elk type verkeer, en aan de andere kant moet je altijd bedenken dat je altijd wat kan overkomen.

Zelf rij ik niet met pekel, ik woon tegenwoordig te dicht bij m'n werk om daar de ligfiets voor te pakken, dus de noodzaak is er voor mij niet. Wel gedaan hoor, goed afspoelen met koud water (nooit met warm) en gewoon accepteren dat de boel eerder gaat roesten ;)

@mux: zou je de link in de TS bij mij willen wijzigen van ligfietsvakantie.nl naar .com? Helaas is de .nl ingepikt...

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 08-12-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik rij het hele jaar door. Pekel valt op zich mee, al kan niet elke ketting ertegen. En zo had ik dus een kettin die 200km oud waren, keertje door pekel gereden, in de tuin gezet.. daarna binnen gezet en verroest :(

En hetzelfde nadat ik mn fiets een dagje aan zee gestald had. Lichte roestplekjes op de ketting.. nooit meer goedgekomen. Kwam altijd terug.

Haalde dan de ketting eraf, liet 'm weken in een of andere ontvetter, roest eraf en dan weer invetten. En dat mloet je blijven doen; vette kettingen roesten niet. Of je gooit er gewoon een kwalitiief betere ketting op die niet roestgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Die zephyr stond inderdaad voor de helft op marktplaats verleden week :D
Mja, soms komen er weleens koopjes voorbij en dan kun je alsnog voordelig een ligfiets rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
koektrommeltje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:17:
Ik rij het hele jaar door. Pekel valt op zich mee, al kan niet elke ketting ertegen. En zo had ik dus een kettin die 200km oud waren, keertje door pekel gereden, in de tuin gezet.. daarna binnen gezet en verroest :(

En hetzelfde nadat ik mn fiets een dagje aan zee gestald had. Lichte roestplekjes op de ketting.. nooit meer goedgekomen. Kwam altijd terug.

Haalde dan de ketting eraf, liet 'm weken in een of andere ontvetter, roest eraf en dan weer invetten. En dat mloet je blijven doen; vette kettingen roesten niet. Of je gooit er gewoon een kwalitiief betere ketting op die niet roestgevoelig is.
Elke ketting roest wel als je hem nat wegzet, zeker het stuk in de buizen. Als de ketting vet genoeg is (dat is licht gevet) dan is dat er zo weer af normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:57:
Nooit gedacht dat ik hier een lage ligfiets moest verdedigen ;) Zoals gezegd, ik rij er zelf ook één in regio Rotterdam en inmiddels over de halve wereld inclusief zeer drukke steden als Bang Kok en NYC. Tuurlijk val je soms weg, maar dat kan eigenlijk net zo goed op een normale fiets toch? Zat SUV's waar je op een normale fiets ook achter verdwijnt. Sterker nog, het is zeer goed mogelijk dat je volledig zichtbaar bent en alsnog niet wordt gezien. Dat halve metertje dat je hoger bent gaat je niet helpen. Zorgen dat je oogcontact hebt of gewoon uit het bereik blijft helpt veel meer. Met de juiste techniek kan je met elk voertuig veilig door elk type verkeer, en aan de andere kant moet je altijd bedenken dat je altijd wat kan overkomen.
Het is altijd moeilijk om de nuance goed over te brengen in dit soort discussies. Aan de ene kant moet je jezelf niet laten leiden door angst en bijgeloof (dan kunnen we allemaal wel binnen blijven zitten), aan de andere kant moet je gewoon accepteren dat je een zwakke verkeersdeelnemer bent, gegarandeerd tientallen verkeersfouten maakt per rit (zelfs als je denkt dat je perfect rijdt) en dat je de weg deelt met bellende, smsende, moeie en incapabele weggebruikers. Dat betekent niet dat fietsen - of ligfietsen - vermeden moet worden, maar dat je je ervan bewust moet zijn waar je mee bezig bent. Geniet, maar kies zoveel mogelijk vrijliggende fietspaden, wees op je hoede in conflictsituaties en leer van je fouten.

Of je een ongeluk krijgt en hoe je eruit komt kun je nooit weten. Statistiek boeit niet voor een individu. Ik heb gelukkig totnogtoe maar één niet-ernstig tweezijdig ongeval gehad. Sommigen hier zijn er zo te horen een stuk minder happy uitgekomen. Aan de ene kant leef ik uiteraard mee met jullie pijn, aan de andere kant hoop ik dat het een ervaring is die jullie levensgenot en fietsgenot niet geschaad heeft. Want fietsen is geweldig, en ligfietsen is nog geweldiger.
@mux: zou je de link in de TS bij mij willen wijzigen van ligfietsvakantie.nl naar .com? Helaas is de .nl ingepikt...
fixed
koektrommeltje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:19:
Die zephyr stond inderdaad voor de helft op marktplaats verleden week :D
Mja, soms komen er weleens koopjes voorbij en dan kun je alsnog voordelig een ligfiets rijden.
500 voor een Zephyr izgst is alsnog een prima prijs wat mij betreft. De huidige prijs is marktconformer dan waar hij voor te koop stond ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 12:06

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:04:
[...]
500 voor een Zephyr izgst is alsnog een prima prijs wat mij betreft. De huidige prijs is marktconformer dan waar hij voor te koop stond ;-).
Hij stond inderdaad voor wel heel erg weinig geld te koop, daarom kon ik hem ook niet laten liggen ( :+ )
Bieden is overigens vanaf 300 euro, dan heb ik voor mezelf de benzine om dat ding te halen eruit + achterlicht, vlag en wat kleine reparaties die ik gedaan heb aan het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
budi schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:04:
[...]

'Gelukkig' om het af te maken nog een hersenschudding. Ik kan me er dan ook niets van herinneren, maar beter ook.
Was dat bij jou ook het geval? Ik hoop het wel voor je.

Bij mij was het een afslaande auto die afgeleid was door een kerende bus. Vermoedelijk zal ik gedacht hebben dat hij me wel zag, wat dus blijkbaar niet zo was. Hoe was het bij jou situatie? De reden dat ik dit deel is in de hoop dat degene die dit leest er wat leert.
Ik had de auto wel aan zien komen; uit het feit dat ze afremde leidde ik af dat ze me gezien had. Dat was dus niet het geval; ze naderde de kruising gewoon voorzichtig, maar zag me alsnog over het hoofd.

Weet eigenlijk niet goed hoe ik dit in de toekomst anders aan zou pakken; heb het gevoel dat ik over het algemeen vrij defensief reed. Ik nam in ieder geval niet blindelings aan dat ik mijn voorrang altijd krijg.

Dit geval kwam uiteindelijk neer op het misinterpreteren van de signalen die je binnenkrijgt; dat kan je altijd gebeuren.

De aanrijding zelf staat me nog redelijlk helder voor de geest; kan me nog herinneren hoe ik schrok toen ik de bumper -tegen mijn verwachtingen in- ter hoogte van m'n ribbenkast vlak naast me zag. Kan me ook nog herinneren dat ik de ambulance zag staan. Van daar tot in het ziekenhuis ben ik kwijt.
Als nu mensen tegen me zeggen: "Dat ligfietsen is toch levensgevaarlijk?" Dan geef ik ze gelijk, kan niet anders. Ik lees ook vaak dat mensen ongelukken hebben, dus het kan ook niet anders. Toch is het te leuk en blijf ik het gewoon doen. Hetzelfde geldt immers ook voor motorrijders. Uiteraard rijd ik nog wat defensiever dan dat ik al deed, maar sindsdien al twee keer een 'near miss' gehad (met andere woorden: het was raak :) ). Gelukkig met alleen wat kunstofschade.
Ach, het leven zelf is levensgevaarlijk; ik ken niemand die er niet aan dood is gegaan of dat zal doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De auto gaf geen richting aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
Jawel... Ze kwam van (voor mij) links en wilde linksaf slaan. Ze remde netjes af toen ze op de kruising af reed, en trok weer op toen ik zo'n beetje voor haar was. Ze had me helemaal niet gezien.

• koektrommeltje
Ik heb lowracers en ben nog nooit geschept of over het hoofd gezien eigenlijk. Ligt er ook wel een beetje aan waar je fietst. In mijn geval veel op losliggende fietspaden. Naast de stukken in een woonwijk dus.

Grootste nadeel aan ligfietsen: als je op je bek gaat heb je een mooie herinnering eraan in de vorm van schaafwonden. Allebei mn ellebogen hebben littekens van slippertjes. Een keer over het tramspoor, andere keer vanwege glad wegdek icm gladde bandjes waardoor het achter uitbrak. Tja, doe je weinig aan.

Lowracers gaan prima in de stad. Je moet alleen je ruimte pakken. Vooralsnog heb ik meer schrikkende fietsers, dan schrikkende auto's eigenlijk.

• koektrommeltje
Metro2002 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:26:
[...]

Hij stond inderdaad voor wel heel erg weinig geld te koop, daarom kon ik hem ook niet laten liggen ( :+ )
Bieden is overigens vanaf 300 euro, dan heb ik voor mezelf de benzine om dat ding te halen eruit + achterlicht, vlag en wat kleine reparaties die ik gedaan heb aan het ding.
Tis dat ik al 5 ligfietsen heb, maar anders had ik wel interesse gehad. Ik heb m ook op marktplaats zien staan, en als ik ruimte had gehad, had ik 'm ook gekocht :D Voor onder de 350 euro koop je niets interessants qua ligfietsen zowat..

Zou overwegen om de tas en lamp los van je fiets te verkopen en de fiets iets scherper neer te zetten.
Lamp lijkt me een prima ding; zou ik bewaren voor een volgende fiets. Tas ook, want das een lekker compact ding. Bij verkoopt levert het ook geen extra waarde op. Enige waar ze naar kijken is de prijs..

Ik kocht mn zephyr destijds voor 200 euro, wat opgeknapt en verkocht m voor 400 euro. Maar dat was dan wel een fraaie in geheel RVS. Duurde wel even die verkoop, dat dan weer wel. Je moet maar net iemand in de buurt hebben met interesse.

• Aikon
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 10 december 2015 @ 03:35:
Grootste nadeel aan ligfietsen: als je op je bek gaat heb je een mooie herinnering eraan in de vorm van schaafwonden. Allebei mn ellebogen hebben littekens van slippertjes. Een keer over het tramspoor, andere keer vanwege glad wegdek icm gladde bandjes waardoor het achter uitbrak. Tja, doe je weinig aan.
Die schaafwonden zouden een stuk erger zijn bij een normale fiets toch? Ik heb juist dat áls ik val, ik inderdaad een schaafwond (op m'n heup vaak) heb, aan de rand van de stoel en dat is het. Derailleur raakt de grond meestal niet eens echt, omdat er een soort kooi wordt gevormd door de wielen en de stoel. Zelf val ik slechts enkele cm's en schuif wat door, kan gelijk weer opstaan en opstappen.

Terwijl met een normale fiets je toch doorgaans een klap van hoogte maakt en een fiets over je heen krijgt.

• jab221
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:50:
[...]

Die schaafwonden zouden een stuk erger zijn bij een normale fiets toch?
De kans dat je je evenwicht verliest op een normale fiets is veel kleiner, omdat je je lichaam beter kunt gebruiken om je balans te bewaren. Daarnaast komen de schaafwonden bij onderuitgaan met de ligfiets over het algemeen niet van de vertikale, maar van de horizontale snelheid. Als je met lage snelheid omvalt met je ligfiets is er meestal niets aan de hand :)

• Aikon
  • Niet online
Als ik val is dat meestal doordat ik in een bocht grip verlies (natte blaadjes en niet willen afremmen zeg maar). Wellicht dat je dat inderdaad iets beter kan opvangen op een normale fiets, maar omdat je zo dicht bij de grond zit raak je grond meestal op zo'n manier dat je doorglijdt en wordt afgeremd door wrijving. Vanaf hoogte is het meestal gewoon dat de grond niet meegeeft en je in 1x stilstaat/-ligt, en dat veroorzaakt blessures/fracturen (en geen schaafwonden).

Over het algemeen ben je op een ligfiets even stabiel als op elk andere fiets gelukkig :)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is extreem zeldzaam dat ik omval op welke fiets dan ook, en het gebeurt dan vrijwel alleen door onverwachte omstandigheden (tramrails, calamiteit, etc.). Heel moeilijk te zeggen wat 'beter' is.

Idem v.w.b. stabiliteit; misschien dat een flevobike technisch gezien iets minder stabiel is, maar dat is puur en alleen omdat ik er maar een paar keer per maand op zit (hoogstens), en dan vaak maar één ritje. Ongeoefendheid speelt daar meer een rol dan wat anders.

Ik denk dat als je rechtopfiets vs ligfiets wilt zetten, dat alleen zicht, zichtbaarheid, snelheid en comfort objectieve overwegingen kunnen zijn.

• jab221
  • Niet online
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een kleingewielde lage ligfiets beduidend vaker val dan met mijn huis- tuin- en keukenfiets. Wat de exacte oorzaak daarvan is weet ik niet, maar ik heb wel het gevoel dat je op een niet-ligfiets gemakkelijker kunt compenseren voor onverwachte gebeurtenissen door je bovenlichaam de ene of de andere kant op te gooien.

Het kan natuurlijk ook zijn dat zaken als
- meer gyroscopische stabilisatie door grotere wielen op een gewone fiets
- hogere bochtensnelheid op de ligfiets, waardoor je meer schuinhangt
- smallere en hardere bandjes onder de ligfiets (met daardoor minder grip)
- het feit dat op de ligfiets m'n voeten vastzitten aan de pedalen
bijdragen aan mijn persoonlijke statistiek.

Nu ik er zo over nadenk, ben ik toen ik een flevobike had, daar eigenlijk ook niet mee onderuit gegaan nadat ik er uiteindelijk op had leren fietsen. Op m'n M5 20/20 wel herhaaldelijk...

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 10:55
Aikon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:50:
[...]

Die schaafwonden zouden een stuk erger zijn bij een normale fiets toch? Ik heb juist dat áls ik val, ik inderdaad een schaafwond (op m'n heup vaak) heb, aan de rand van de stoel en dat is het. Derailleur raakt de grond meestal niet eens echt, omdat er een soort kooi wordt gevormd door de wielen en de stoel. Zelf val ik slechts enkele cm's en schuif wat door, kan gelijk weer opstaan en opstappen.

Terwijl met een normale fiets je toch doorgaans een klap van hoogte maakt en een fiets over je heen krijgt.
Dit, heel erg dit. :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:13:
Het is extreem zeldzaam dat ik omval op welke fiets dan ook, en het gebeurt dan vrijwel alleen door onverwachte omstandigheden (tramrails, calamiteit, etc.). Heel moeilijk te zeggen wat 'beter' is.

Idem v.w.b. stabiliteit; misschien dat een flevobike technisch gezien iets minder stabiel is, maar dat is puur en alleen omdat ik er maar een paar keer per maand op zit (hoogstens), en dan vaak maar één ritje. Ongeoefendheid speelt daar meer een rol dan wat anders.

Ik denk dat als je rechtopfiets vs ligfiets wilt zetten, dat alleen zicht, zichtbaarheid, snelheid en comfort objectieve overwegingen kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ik bij bv gladheid het echt geen doen vindt op een ligfiets (behalve 3 wielers natuurlijk) terwijl dat op een rechtop fiets best goed lukt. Balanseren doe je op een ligfiets met sturen ipv met je lichaam en als je wiel geen grip meer heeft stuurt dat vrij rot over het algemeen. Bovendien duurt het langer voor je je benen op de grond hebt.

Aan de andere kant heb ik helaas zowel met rechtopfietsen als met ligfietsen ervaring met eraf donderen en met een ligfiets waren de verwondingen meestal niet ernstiger dan een vieze jas terwijl ik met mijn rechtop fiets best wel fors heb opengelegen, kneuzingen heb gehad had en zelfs een keer een week niet kon lopen omdat ik op mijn heup terecht was gekomen :|

Nog niet zo lang geleden op een spekglad bruggetje op mijn plaat gegaan op mijn hybride fiets. Totaal onverwachts ineens spekglad daar.

Resultaat:
2 gekneusde vingers
zo'n beetje al mijn vingers zonder vel (ik fiets nu dus ook niet meer zonder handschoenen :/ )
Broek kapot
Trui kapot
Knie open en dik
Schouder opengehaald
Enorm dizzy

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik denk dat het ook wel erg moeilijk is om individuele gevallen te vergelijken. Het is ook maar net hoe je valt, en zo te horen was je wel érg ongelukkig gevallen in dat geval.

Ik ben een keer met bijna geen snelheid gevallen toen het voorwiel van mijn flevobike blokkeerde terwijl de ketting eraf liep. Resultaat: arm graasde langs die grote pizzasnijder van een 65-tands voortandwiel en ik had 6 mooie krassen over mijn hele onderarm. Dat is natuurlijk een totaal onrepresentatieve val die niemand anders ooit zo zal ervaren :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben met mijn ligfiets gelukkig nog nooit gevallen (*klopt af*) en met mijn gewone fiets kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst ben gevallen, zeker 10-15 jaar terug :X En ja, ik verlies soms ook grip, maar weet me daar meestal wel uit te redden :) Een keer een noodstop op mijn Fuego gemaakt en een zijwaartse tweewielslip gedaan :o Stond echt te kijken dat ik toen overeind bleef :+

Mijn vriendin is veel onzekerder op de fiets, die rijdt niet als er sneeuw ligt en als er modder op het fietspad ligt, trapt ze ter plekke van de modderklont niet of gaat ze er met een grote bocht omheen. Ik heb in mijn leven al zoveel kilometers gefietst en daarin alles meegemaakt.

Come to think of it: de enige val die ik me kan herinneren was toen ik op weg naar de middelbare school was (zo'n 20 jaar geleden) en ik na een bocht rechtsaf ineens op beijzelde klinkers reed. Ik wist dat ik op ijs reed, maar er was niks meer wat ik kon doen. Remmen kan niet, Sturen ook nauwelijks. Wachten tot je onderuit glijdt, net als mijn klasgenoten voor me :X

Met een ligfiets, zeker met een lage, moet je je route eigenlijk ook een beetje aanpassen aan je fiets. Ik rijd liever buiten de bebouwde kom en plan mijn route zoveel mogelijk over fietspaden die los liggen van de weg. Zo is het risico op letsel al aardig klein, hoewel sommige scooter- en brommerrijders niet snappen dat ze me ook met 30km/u ipv 50km/u rakelings kunnen passeren :(

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 10-12-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
Ga donderdag een proefrit maken in een tweedehands velomobiel.
Kunnen jullie misschien nog tips geven waar je bij aanschaf van zo'n ding op moet letten ?

Wil 'm hoofdzakelijk gaan gebruiken voor woon-werkverkeer; ca. 19km enkele reis door het -iets glooiende- twense platteland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Welk model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ah, een zelfbouw. Dat vind ik heel erg moeilijk te beoordelen. Je moet maar hopen dat hij goed in elkaar zit en onderdelen gebruikt die je makkelijk kunt vervangen als ze stukgaan.

Kijk naar tekenen van reparatie en vraag naar hoe dat is gekomen. Bekijk alle ophangpunten. Bekijk en vraag naar de aandrijving.

Het schilletje eromheen is niet boeiend. Je bent echt vooral geïnteresseerd naar hoe betrouwbaar je in die fiets vaak en lang kunt fietsen, want dat is waar je hem voor wilt gebruiken. Dan is het vooral belangrijk dat je veerpoten niet uitscheuren en dat je niet al teveel flex hebt in je aandrijving.

Zorg ook vooral dat je hem testrijdt. Minstens 10km, zodat je wat tijd hebt om te wennen en kleine details je kunnen opvallen.

Edit: deze alleweder A2 is net te koop gekomen op ligfiets.net. Zelfde soort prijs, maar je hebt een wat bekendere fiets en daardoor beter beschikbare onderdelen ermee. Wellicht het overwegen waard.

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 15-12-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Niet online
Dat van die reparabiliteit, onderdelenkeuze en betrouwbaarheid zijn inderdaad goeie punten.

Ik baalde er bij m'n M5 altijd van dat er maar 1 type band om die velgjes paste, die er met de grootst mogelijke moeite om ging ook. En vervangende wielen (ETRTO 451) waren duur...

Overigens is deze zelfbouwer blijkbaar een professional, die deze velomobiel heeft ontwikkeld in de tijd dat hij bij optima werkte...
Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat de punten die je noemt nog altijd van toepassing zijn ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door jab221 op 16-12-2015 10:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je houdt altijd het zelfbouwsyndroom bij alle ligfietsen; het zijn per definitie fietsen waar maar een paarduizend van worden gemaakt.

Op zich zou ik wel gerustgesteld zijn als één van de originele Optima-ontwikkelaars deze fiets heeft gebouwd. Dan zit het in ieder geval structureel wel snor (denk ik). Alsnog goed rondkijken hoe de fiets in elkaar zit en of er potentiële pijnpunten zijn. Dat zal de verkoper ongetwijfeld zelf ook kunnen vertellen.

Qua dingen als vreemde bandenmaten en dergelijken: ik koop bijna al mijn banden 'tweedehands' van andere ligfietsers, of in uitverkopen. Onlangs nog had een webwinkel twee ETRTO 451 banden (voor de M5 van m'n vriendin) opgestuurd voor €20 samen - in een uitverkoop. Ook ben ik net aan mijn laatste Vredestein HPV toe, die ik met z'n achten heb gekocht voor €25. Dat houdt het nog een beetje leuk. Want 35-40 euro *per band* aftikken, daar word je gauw arm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Henri Barth is geen onbekende in de ligfietswereld. Hij is ook degene die de tailfairings maakt(e) en ontworpen heeft die optima verkoopt. Die koop je bij hem voor 100 euro minder dan optima bijvoorbeeld ;) En de 'raindrop' tailfairing is meen ik ook van zijn hand.

Ik heb een carbon ligfiets van zijn hand gehad waar ie Parijs-Brest-Parijs mee gereden heeft. Was een prima fiets die nu in Duitsland rondrijdt.

Toch zou ik denk ik liever een velomobiel quest/strada kopen. Kost je een duizendje meer gebruikt, maar die behoudt denk ik zn waarde beter. Soms heeft velomobiel ook gebruikte inruilers te koop staan voor niet al teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:14:
Je houdt altijd het zelfbouwsyndroom bij alle ligfietsen; het zijn per definitie fietsen waar maar een paarduizend van worden gemaakt.

Op zich zou ik wel gerustgesteld zijn als één van de originele Optima-ontwikkelaars deze fiets heeft gebouwd. Dan zit het in ieder geval structureel wel snor (denk ik). Alsnog goed rondkijken hoe de fiets in elkaar zit en of er potentiële pijnpunten zijn. Dat zal de verkoper ongetwijfeld zelf ook kunnen vertellen.
De vraag is alleen in hoeverre de verkoper er eerlijk over is en of de problemen bij hem aan het licht kwamen bij zijn rijgedrag / lichaamsbouw / etc. Ik ben het wel met koektrommeltje hierboven eens: ik zou liever wat bijleggen voor zekerheid. Zo'n custom gebouwde velomobiel verkoopt ook weer lastig als je er zelf eens vanaf wil. Een Quest/Strada o.i.d. ben je zo kwijt. Bovendien hebben die er met z'n allen al miljoenen kilometers opzitten en is een model als de Quest nog altijd in ontwikkeling. Dat maakt Quest no.1 geen slechte velomobiel, maar Quest 400 is wel beter :)
Dat houdt het nog een beetje leuk. Want 35-40 euro *per band* aftikken, daar word je gauw arm van.
Dan koop je ze bij je LBS denk ik? Goed, 8 banden voor 25 euro is wel echt bizar goedkoop, maar voor 4x Schwalbe Marathon Plus in 28" (voor m'n rechtopfiets en die van m'n vriendin) heb ik nog geen 100 euro betaald en geen 140-160 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:51:
Dan koop je ze bij je LBS denk ik? Goed, 8 banden voor 25 euro is wel echt bizar goedkoop, maar voor 4x Schwalbe Marathon Plus in 28" (voor m'n rechtopfiets en die van m'n vriendin) heb ik nog geen 100 euro betaald en geen 140-160 euro :)
Het ligt een beetje aan het soort banden dat je wilt, maar ja: ik heb twee keer een stelvio/durano 451 moeten kopen voor 35+ euro bij een LBS. Die tweede keer heb ik gezworen om nooit meer banden bij de LBS (of wat voor onderdelen dan ook) te kopen. Maar ook online zijn de écht leuke bandjes vrij duur. 25 euro per band vind ik nog steeds best een hoop geld, zeker gezien je op dat punt 4-5 keer zoveel betaalt als cheapo bandjes, en m.i. die banden echt niet zoveel meer moeten kosten. Je betaalt een hoop extra voor het merkje. Nouja, en kwaliteit natuurlijk.

Ik mik tegenwoordig op ergens in de buurt van 5-10 euro per band. Dat is prima haalbaar met hoe vaak er op marktplaats en ligfiets.net banden worden aangeboden. Soms gebruikt, soms nieuw, maar het is altijd een stuk goedkoper dan nieuw kopen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik vind lekrijden gewoon rete irritant en wat dat betreft ben ik nog niks beters tegengekomen dan de Schwalbe Marathon Racer/Plus. En die worden gewoon niet 2e hands aangeboden of tegen scherpere prijzen dan de eerder genoemde 25 euro.

Probleem is dat die el-cheapo bandjes me op de levensduur dusdanig veel meer lekke banden opleveren, dat ik door die tijd te werken niet alleen de kosten van de duurdere Schwalbes terugverdien, maar ook de ketting, remvoering, remschijven, bekabeling, batterijen voor de kop- en achterlamp, etc... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 17-12-2015 12:41 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je kunt iedere band vrijwel lekvrij maken met antilekvloeistof, da's €20-25 voor 8 banden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Ik ben inmiddels twee maanden de trotse eigenaar van een challenge hurricane! Het is wel een oud beestje en was nog uitgerust met banddynamo en gloeilamp. Deze heb ik inmiddels vervangen door een ledlampje van aliexpress. Ik heb het lampje wel wat moeten verbouwen omdat ik geen stuur heb, maar een m5 boutje voorop. Helaas blijft het afstellen van de lamp hierdoor een probleem.

Ik ben dus opzoek naar een stukje "handle bar" die ik op een m5 moer kan monteren zodat ik daar weer mijn lampje op vast kan zetten.

Ik kwam op internet hetvolgende tegen:
Afbeeldingslocatie: https://www.nazca-ligfietsen.nl/file/view/images/techniek/verlichting/lampnok(1).jpg

Dit is precies wat ik zoek! Iemand enig idee waar ik dit kan kopen?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zo'n ding heb ik ook op mijn Nazca Fuego zitten, daar zit inderdaad mijn lamp op. Je zou ze kunnen mailen of je zo'n ding los kunt krijgen (vast wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb er ooit 1 van BBB gehad, gekocht bij bike2build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik heb zo'n ding destijds bij Maia in Dordrecht gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Waarschijnlijk kun je die ook wel halen bij Elan in Nijmegen
[bij oude Honigfabriek], als dat meer in de buurt is voor je.

http://www.elan.cc/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Terug van weggeweest! :D

Wat betreft valpartijen (onderwerpje van december :) ): Heb altijd de indruk dat kleine wielen een issue is, en de mate van "vast zitten" van je heupen. Op een Flevobike ben je heel stabiel (maar een paar keer op gefietst en was echt wennen, maar daarna kan het bij wijze van zonder handjes). Op m'n vroegere low racer ben ik het hardst onderuit gegaan, met 45 km/h in een (te snel genomen) haakse bocht. Had toen gelukkig alleen een schaafwond op m'n heup. Twijfel er niet aan dat als ik dat met een wielrenfiets geprobeerd had ik een gezichtsreconstructie had kunnen ondergaan.

Het onderstuur van de hoge M5 28/26 vind ik erg prettig omdat de houding lekker ontspannen is, en omdat je bij een aanrijding direct los bent van je fiets, je klapt niet op een stuur of stang ofzo.

That said, m'n M5 gaat de deur uit, er gaat in de toekomst definitief een velomobiel komen (wat weet ik nog niet precies, vermoedelijk eerst een Alleweder als ik een leuke vind).

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in ligfietsen en wil ook alles zelfbouwen :) nu heb ik op internet een bouwplan gevonden. (geen flevobike) Nu kan het onderdelen verzamelen beginnen. De meeste onderdelen is geen probleem maar het zitje dat is wat lastiger om lowbudget aan te komen. Iemand hier toevallig nog een gebruikt exemplaar liggen? Of ervaring mer het opmaat maken van de houten zypher zittingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je een gevraagd-ad zet op ligfiets.net zijn er altijd wel mensen met een extra zitje. Ik heb in mijn ligfietscarrière twee keer voor minder dan 20 euro een ligfietszitje weten te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, dank voor het snelle antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:40:Iemand hier toevallig nog een gebruikt exemplaar liggen? Of ervaring mer het opmaat maken van de houten zypher zittingen?
EL-Fiets in Zeeland had vroeger houten zitjes (ook XL) voor hele nette prijzen. Vond het wel een beetje een apart bedrijf (sterk verouderde website, en er was ook iets geks met de prijsopbouw).

Uiteindelijk samen met een vriend wat spullen besteld en dat ging allemaal prima. Hij is het toen op gaan halen.

[ Voor 12% gewijzigd door kakanox op 09-02-2016 14:58 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 20:03
Ik heb zelf nog het zitje van mijn vorige ligfiets, een oud model challenge-zitje bestaande uit een gebogen metalen plaat met een sleuf in het midden, zie https://flic.kr/p/8f1bYQ voor een indruk. Ik heb ook nog een bijpassend ventisit-kussen liggen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vorig jaar heb ik om allerlei redenen geen ligfiets meer gekocht. Nu het weer beter weer aan het worden is (en mijn huidige fiets onderhoud nodig heeft en daarom niet wordt gebruikt) ben ik toch weer gaan zoeken naar een ligfiets. Kwam ik een M5 streetlegal tegen (dat is dus een speedliner, net degene waarvoor ik de tip kreeg om verder te kijken) voor €350,- (opgeknapt en wel). Is dat iets, of zit die prijs veel te hoog voor een speedliner?

En hoe zie ik wat de kwaliteit van iets is? Van een band kan ik het zien aan het profiel en mogelijke scheurtjes, maar van een ketting of een frame, hoe doe ik dat? En als een fiets lekker fietst, is het dan ook een goede fiets of zegt dat niks over de kwaliteit en meer over mijn smaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De M5 Street Legal zou ik links laten liggen; is toch wel een aanzienlijk mindere fiets dan z'n opvolger, de M5 Blue Glide (of Black Glide). Je krijgt hem ook moeilijk verkocht als je erop uitgekeken bent.

Kwaliteit: een M5 frame is gepoedercoat chromoly, dat gaat 100 jaar mee (het zou me niks verbazen als dat geen overdrijving is). Oerdegelijk spul. Het enige wat daar mis mee kan gaan is echt opvallende scheuren (te herkennen aan streepvormige roestplekken). Let op overgespoten stukken; het verschil tussen spuiten en poedercoat is direct zichtbaar.

Verder: kijk of-ie goed loopt. Banden en aandrijflijn zijn verbruiksspullen, die boeien niet zo.

En ja, min of meer ieder ligfietsmodel rijdt anders want ze zijn allemaal ook echt anders. Het is een extreem diverse markt en er is weinig over te zeggen wat het beste voor jou is. Dat kun je alleen maar ervaren door meerdere fietsen uit te proberen. Of, zoals ik heb gedaan, telkens wanneer er een goedkope fiets langskwam en het nog in de garage paste, een nieuwe te kopen en later de oude weer te verkopen. Want zo gaat het soms. Ze verliezen hun waarde nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
mux schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:16:
De M5 Street Legal zou ik links laten liggen; is toch wel een aanzienlijk mindere fiets dan z'n opvolger, de M5 Blue Glide (of Black Glide). Je krijgt hem ook moeilijk verkocht als je erop uitgekeken bent.
Klopt! Ervaring mee :-)
De Street Legal heeft wat mij betreft daarom twee hele grote voordelen t.o.v. de * Glide:
- prijs;
- onderstuur.

Hoe heerlijk snel m'n lowracer ook was, ik miste het ontspannen zitten met het onderstuur enorm. En dat geldt eigenlijk ook voor iedere andere ligfiets die ik (proef-)gereden heb, op een WAW na (met "helikopterbesturing").

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik vind persoonlijk onderstuur helemaal geen voordeel. Je krijgt je benen moeilijker op de grond en je hebt geen plek voor spiegels. Ik fiets véél relaxter met spiegels.

Dat gezegd hebbende, mijn meest relaxte fiets is de flevobike, en daar hoef ik helemaal geen stuur vast te houden (en heb ik geen spiegels). Dus eh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 20:03
Als je een bril of pet draagt, dan kun je ook daar een spiegeltje aan bevestigen. Met een 20" voorwiel heb ik ook geen problemen mijn voeten aan de grond te krijgen.
Boven- of onderstuur, of flevobike, is typisch een kwestie van persoonlijke voorkeur.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Da's ook het probleem met aanbevelingen geven voor het een of het ander; ga naar een gemiddelde toertocht of wedstrijd en iedereen heeft een unieke fietsvorm, en allemaal vinden ze dat het beste fietsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
mux schreef op zondag 14 februari 2016 @ 09:11:
Ik vind persoonlijk onderstuur helemaal geen voordeel. Je krijgt je benen moeilijker op de grond en je hebt geen plek voor spiegels. Ik fiets véél relaxter met spiegels.

Dat gezegd hebbende, mijn meest relaxte fiets is de flevobike, en daar hoef ik helemaal geen stuur vast te houden (en heb ik geen spiegels). Dus eh....
Hihi. Leuke post :)

Vwbt boven- of onderstuur.. ik ben ooit begonnen op een zelfbouw ligfiets met onderstuur. Echter, nu alweer 6 jaar op een bovenstuur en ik kan niet meer op m'n oude fiets fietsen.
Alles went!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb enige ervaring met een ligfiets met onderstuur en veel ervaring met een ligfiets met bovenstuur. Ik vond onderstuur qua fietshouding heel relaxed, maar precies wat mux zegt: je krijgt je benen moeilijker op de grond en kunt ze niet zover uit elkaar zetten als het eens (bijna?) mis gaat. Een spiegeltje kan soms als "spriet" op het uiteinde van zo'n onderstuur, maar de mogelijkheden zijn veel beter met een bovenstuur :)

Ik zou dus geen onderstuur hoeven, maar ik ben het wel met de posters hierboven eens: het is heel persoonlijk en je moet het zelf een keer ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Ik heb inderdaad m'n spiegels op de uiteinden van het stuur zitten. Werkt perfect al is het vantevoren wel even stellen voor je goed "beeld" hebt.
Wat betreft voeten aan de grond: Mijn lichaam is bijna 2 meter lang en daarvan zit een aanzienlijk deel in m'n benen. Zelfs een relatief hoge M5 28/26 is dus geen probleem :)

Wat betreft ongevallen: Toen ik met een eerdere fiets (M5 28/20) eens afgesneden werd (door een hork in een bestelbusje die mijn snelheid onderschatte en dus naast me alweer naar de juiste positie op de weg terug ging) ging ik met hoge snelheid de sloot in zonder een stuur in m'n kruis te krijgen. Juist dat direct "los" kunnen zijn van je fiets vind ik erg prettig.

[ Voor 36% gewijzigd door kakanox op 14-02-2016 22:33 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Maar ook daar zitten weer nadelen aan. Ik ben zowel op m'n bovenstuur-M5 als op m'n flevobike twee keer gevallen. Op de M5 is het inderdaad irritant dat er een stuur op je been ligt, dus dat het een tijdje duurt voordat je opgestaan bent. Maar op de flevobike kukelde ik recht over m'n voorkant heen en graasde m'n arm over die grote pizzasnijder van een voorblad. Dat was verre van comfortabel. Dan heb ik liever een stuur dat me 'beschermt'.

Maar wederom de disclaimer: dit alles is persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:40:
Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in ligfietsen en wil ook alles zelfbouwen :) nu heb ik op internet een bouwplan gevonden. (geen flevobike) Nu kan het onderdelen verzamelen beginnen. De meeste onderdelen is geen probleem maar het zitje dat is wat lastiger om lowbudget aan te komen. Iemand hier toevallig nog een gebruikt exemplaar liggen? Of ervaring mer het opmaat maken van de houten zypher zittingen?
Wij hebben hier een Optima Stinger met een Zephyr houten zitje. Werkt prima. Gewoon even op maat zagen en wat flinke gaten erin boren om wat gewicht te besparen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
ik ben aan het nadenken over een eerste ligfiets, puur om zo nu en dan naar mijn ouders te fietsen (18-20 km enkele reis, grotendeels betonpaadjes door weiland). Nu zag ik op marktplaats de volgende fiets:
http://link.marktplaats.nl/m1021190027

Volgens de verkoper moeten er wat algemene onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden.Ik ben best goed met fietsen onderhouden, dus zie daar op zich weinig problemen. Lijkt dit een beetje een geschikte eerste ligfiets? (ik ben wel redelijk lang, zeg >1.95m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Weet iemand die meer weet over Fujins verschil tussen de modellen wbt vering?

Ik heb een ringveer (pics zijn niet van mij btw)Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NDUwWDgwMA==/z/rUkAAOSwUuFWxHGx/$_85.JPG

Maar ik zie ook andere soorten
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTc1WDEwMjQ=/z/aZ8AAOSwx-9WvOXe/$_85.JPG

Volgens mij is dit gewoon beide de Fujin Sport versie:
http://www.challengebikes.com/recumbent_lowracers.php

maar dan in verschillende uitvoeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zijn allebei ringveren, maar die rooie heeft een langere schacht en kortere veer (=voor hoger berijdersgewicht/stijvere vering). Je kunt één van de schijven waar de veer tegenaan zit verder op de schacht zetten omdat er een schroefdraad over een flink deel van die schacht zit.

De schacht doet ook dienst (samen met de andere kant van de veer) als zuigerdemper.

• koektrommeltje
Heel lang had ik een m5 lowracer op mn verlanglijstje. Vandaag kan ik die er vanaf halen; ik ga er eentje halen ;)

Benieuwd of ie zo snel is al men beweert en hoe ie zich in stadsverkeer weet te handhaven.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 25-02-2016 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 02:28:
Heel lang had ik een m5 lowracer op mn verlanglijstje. Vandaag kan ik die er vanaf halen; ik ga er eentje halen ;)
Vet!! :) _/-\o_
Benieuwd of ie zo snel is al men beweert
Ja, dat is ie :)
en hoe ie zich in stadsverkeer weet te handhaven.
Klote, maar de snelheid maakt een hoop goed :9 >:)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Beetje lui dit, maar jullie zijn liev :+
Ik wil m'n ligfiets een keer een grote beurt laten geven. Alles eraf, alles nagekeken en eventueel nieuw materiaal erop. Nu kan ik dat doen bij de fietsenboer om de hoek hier in Den Haag, maar dat is zo'n megavestiging dat ik liever mijn geld uitgeef aan een ligfiets-winkelverkoper/winkel. Weet iemand iets in regio Den Haag/Utrecht/Amsterdam/Rotterdam?
Kemper zit hier in Den Haag waarbij veel werknemers een ligfiets hebben, maar dat is dan eventueel de uitwijkmogelijkheid

[ Voor 14% gewijzigd door Tomino op 20-03-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Maia in Dordrecht... eh...

Ik kom nooit bij fietsenwinkels, ook ligfietswinkels. Zonder uitzondering weten ze minder van fietstechniek dan ik en kosten ze 3x zoveel als wanneer ik het zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Ik heb in de afgelopen 1100km inmiddels 2x een gebroken ketting gehad op mijn tweedehans hurricane. Na het schoonmaken van de ketting lijkt het dat ik de oorzaak heb gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bfn5eNL.jpg

De ketting heeft op 4 verschillende plaatsen ingescheurde schakels. Het lijkt er dus op alsof de ketting snel weer zal breken.

Ik dacht dat wanneer een ketting bijna op was deze eerst ging "overslaan" over de cassette vanwege de afgesleten tanden en het uitrekken van de ketting. Dit lijkt hier niet het geval.

Mijn vraag is nu: is het nodig ook meteen de casette, geleiderwieltjes en voorblad te vervangen?

Hieronder mijn cassette:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SnCtDCL.jpg
(note: deze moet nog worden gereinigd + verkeerde kettingsmeer gebruikt :X )

Het voorblad:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ufkfheO.jpg

Ik ben geen expert op het gebied van tandwielen maar dit ziet er naar mijn inzien nog redelijk uit (ik rijd achter voor in versnelling 6/7. Wat is jullie idee hierover?

Nog even een totaalplaatje om het compleet te maken (zonder ketting ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YuYJ4bo.jpg

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Voorblad lijkt nog wel redelijk, de cassette lijkt enigszins versleten bij het grootste blad (haaientandjes) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die cassette is zeker weten aan vervanging toe, het voorblad zou nog wel even kunnen op zich.

Wat je kunt doen om te bepalen of je voorblad vervangen moet worden is het volgende: leg een (stukje) nieuwe ketting over 1/2 van het voorblad en pak een schakel in het midden vast. Als je hem meer dan ~2-3mm op kunt tillen vanaf het blad is dat blad ook aan vervanging toe. Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Bedankt :).

Ik heb alvast een nieuwe ketting, geleidewieltjes en cassette besteld.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op zondag 20 maart 2016 @ 01:16:
[...]
Vet!! :) _/-\o_

[...]
Ja, dat is ie :)

[...]
Klote, maar de snelheid maakt een hoop goed :9 >:)
8

Mwah.. ik merk er eigenlijk nog niet veel van. Nou heb ik er maar iets van 120km gefietst tot nu en heb ik nog niets veranderd qua lengte-instelling maar toch. Vooralsnog vind ik m traag. Ik heb het idee dat mn andere fietsen sneller zijn. Mn m-racer vond ik ook niet snel; die nodigde me juist uit om heerlijk op mn gemak te fietsen. Waarschijnlijk omdat het verkeerde stoeltje erop lag. Die heb ik verkocht dus..

Maar het ding is zwaar! Op de weegschaal gaan staan met en zonder fiets en die fiets kwam op 18,5kg. Mn m5 451 titanium kwam op 12.5kg. Deels zal dat in de velgen zitten; die zijn echt loodzwaar. Mn normale shockproof weegt ook behoorlijk wat. Het frame is dus zeker niet licht.

Geen idee of het frame van de m5 lowracer gewijzigd is qua samenstelling eigenlijk en of ik nog een wat oudere zware heb. Nieuw is ie niet in ieder geval. Met 18+ kilo vind ik m behoorlijk zwaar. Deels dus door de velgen eronder. En het stuur, want dat is veranderd. Zal ook wel een kilo schelen.

Ik heb nu weer 5 ligfietsen:
-M5 shockproof 451 CrMo
-idem titanium
-M5 low racer
-Challenge taifun
-rvs lowracer

Ik maak nu veel gebruik van de rvs lowracer, maar die moet ik binnenkort maar weer eens gaan wisselen. De shockproof CrMo daar moet ik de ketting even van losmaken en ontroesten. Een keer in de pekel gereden. 2 dagen buiten laten staan en vervolgens in de kelderbox gezet. En binnen begon ie te roesten dus :(

Eigenlijk wil ik het stuur en de stuurpen van mn m5 shockproof veranderen, zodat het meer eengooi/smijtfietsje wordt zoals de taifun. Ik vind het stuurtje 'm geen recht doen: hij is nu redelijk nerveus.
De taifun met klapstuurtje vind ik echt briljant. Heel korte draaicirkel erdoor, makkelijk sturen ook. Alleen moet ik daar een onderdeeltje loshalen en laten lassen. Dat ding onder de kettingrol dat de kettingbuis vasthoudt is gebroken dus ik kan maar de helft van de versnellingen gebruiken :(

Qua ketting en kettingbladen onderhoud? Ik onderhoud die eigenlijk nooit. Behalve af en toe schoonmaken en smeren. Ik vermoed dat ie bij sommige fietsen behoorlijk versleten is, maar het rijdt er niet minder om eigenlijk. Eens in de zoveel tijd zou ik dat ding eigenlijk gewoon moeten veranderen. Kosten zijn het niet, als je er daarna weer 15k ofzo tegenaan kan. Kost 100 euro ofzo om dat te vervangen.

Onderhoud doe ik gewoon zelf, en als alles het doet zoals het het moet doen, vind ik het wel prima eigenlijk. Het grootste onderhoud dat ik doe zijn bandjes plakken of vervangen die af en toe lek gaan :D

[ Voor 42% gewijzigd door koektrommeltje op 22-03-2016 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op maandag 21 maart 2016 @ 23:22:
[...]

8

Mwah.. ik merk er eigenlijk nog niet veel van. Nou heb ik er maar iets van 120km gefietst tot nu en heb ik nog niets veranderd qua lengte-instelling maar toch. Vooralsnog vind ik m traag. Ik heb het idee dat mn andere fietsen sneller zijn. Mn m-racer vond ik ook niet snel; die nodigde me juist uit om heerlijk op mn gemak te fietsen. Waarschijnlijk omdat het verkeerde stoeltje erop lag. Die heb ik verkocht dus..

Maar het ding is zwaar! Op de weegschaal gaan staan met en zonder fiets en die fiets kwam op 18,5kg. Mn m5 451 titanium kwam op 12.5kg. Deels zal dat in de velgen zitten; die zijn echt loodzwaar. Mn normale shockproof weegt ook behoorlijk wat. Het frame is dus zeker niet licht.
De lowracer is geen acceleratie-fiets. De topsnelheid viel me juist op. Ik gebruikte m vaak als woon-werk fiets, een collega op een wielrenfiets reed ooit achter me aan dus we begonnen bij 38-39 km/h. Uiteindelijk knalde ik met 48 km/h over de F35, met nog kracht over voor een sprintje indien nodig. Zo dicht tegen de 50 constant heb ik met geen enkele andere ligfiets zonder kuip gehaald.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Als ie niet bevalt, verkoop ik m net zo makkelijk weer om iets anders van mn lijstje terug te kopen.
Dr staat nog een fujin sl1/2 op, een thys 209/222 en een m5 chr. Enige wat er moet gebeuren is dat deze modelletjes voor een leuk bedrag aangeboden worden ;)

Op de fujin sl1 keertje gereden. Dat ding was licht en snel. Vond dat een erg fijn fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:25:
Als ie niet bevalt, verkoop ik m net zo makkelijk weer om iets anders van mn lijstje terug te kopen.
stuur je mij dan eerst even een pb? ;)
koektrommeltje schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:25:
Dr staat nog een fujin sl1/2 op, een thys 209/222 en een m5 chr. Enige wat er moet gebeuren is dat deze modelletjes voor een leuk bedrag aangeboden worden ;)

Op de fujin sl1 keertje gereden. Dat ding was licht en snel. Vond dat een erg fijn fietsje.
de Fujin en Thys ken ik allebei niet.
Hier nog altijd voorzichtig op zoek naar een goedkope Alleweder A7, eventueel met werk. Vind de echt snelle velomobielen te duur voor plezier tochtjes (in ieder geval zolang mw. Kakanox niet weer gaat werken), maar zo'n Alleweder is een mooi compromis.

Ik geloof overigens niet zo in een laag gewicht. Het helpt je alleen daar waar liggers sowieso al niet uitblinken; klimmen.
Bij acceleratie scheelt het in principe ook, maar hoe veel procent van je tijd ben je aan het accelereren? 2%?
Betere aerodynamica voelt weliswaar minder snel (een Vector Trike voelt veel trager dan een M5 low racer), maar als je een beetje de ruimte hebt vliegt zo'n ding, puur door de stroomlijn. Juist die hoge lange afstands gemiddeldes vind ik lekker. Zo deed ik ooit een tochtje naar m'n ouders in 3u5m op de M5, 122 km.. Heerlijk, de auto wordt overbodig op die manier :)

[ Voor 24% gewijzigd door kakanox op 27-03-2016 01:28 . Reden: fout in quote tag, extra verhaal ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Challenge fujin is ook een low racer. De thys209/222 is een roeifiets. En daar heb ik van de week naastgegrepen ;( Echt een ultiem koopje was dat, maar ja, dan moet je m wel op tijd zien.

Qua prijs van een velomobiel. Tis maar net wat je ervoor over hebt en of je m kwijt kan. Vooral dat laatste.
Ik denk dat als je nu 3k neerlegt voor een gebruikte velomobiel, dat het fietsen erop niet veel kost. Na 2 jaar,, raak je m nog steeds voor ongeveer hetzelfde kwijt. Dan is een opknapalleweder wel leuk, maar als je de kosten en tijd die je daarin steekt doorberekent is een echte velomobiel even duur. Je moet alleen wel het bedrag hebben liggen voor aanschaf.

Mij houdt de ruimte ervoor tegen: ik kan m niet afgesloten en overdekt stallen. Anders had er hier allang eentje gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
koektrommeltje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:22:
Challenge fujin is ook een low racer. De thys209/222 is een roeifiets. En daar heb ik van de week naastgegrepen ;( Echt een ultiem koopje was dat, maar ja, dan moet je m wel op tijd zien.

Qua prijs van een velomobiel. Tis maar net wat je ervoor over hebt en of je m kwijt kan. Vooral dat laatste.
Ik denk dat als je nu 3k neerlegt voor een gebruikte velomobiel, dat het fietsen erop niet veel kost. Na 2 jaar,, raak je m nog steeds voor ongeveer hetzelfde kwijt. Dan is een opknapalleweder wel leuk, maar als je de kosten en tijd die je daarin steekt doorberekent is een echte velomobiel even duur. Je moet alleen wel het bedrag hebben liggen voor aanschaf.

Mij houdt de ruimte ervoor tegen: ik kan m niet afgesloten en overdekt stallen. Anders had er hier allang eentje gestaan.
Fujin is een heerlijke fiets! Staan er momenteel 2 op ligfiets.net en 1 op marktplaats overigens. ;)

Thys 209 is ook een mooi stuk techniek. Gaat ook prima snel, maar lange tochten (80km+) fietsen is wel zwaar hoor ik. Overigens heb je bij Thys hetzelfde als bij velomobiel: hoge aanschafkosten maar die worden (deels) gecompenseerd door uitmuntende service. Ook nog een heel hechte community.

Laatste keer dat ik op een ligfiets heb gezeten is alweer anderhalf jaar geleden geloof ik. :o Op m'n moeder Fujin SL1 van Barcelona naar Bilbao. Ben sindsdien aan het overwegen om mijn hurri te verkopen en een Fujin aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
koektrommeltje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:22:

Ik ga dit jaar met de tuin aan de slag en wil er speciaal ruimte voor creëren. Een schuur met dubbele deur en ruimte voor 2 velomobielen (vriendin wil er ook graag een). Maar je moet met aardig wat zaken rekening houden: tuinpad breed genoeg (is het nu niet), goed slot op je schuur (zeker met 2 stuks = 6k euro), poort naar tuin breed genoeg...

En dan wordt het sparen. :) Ik zit er al jaren tegenaan te hikken. Eerst had ik gewoon geen ruimte om hem droog te stallen en kon ik vanaf de binnenplaats niet wegkomen (gangetje was te smal en er zat een rare haakse hoek in). Nu heb ik de ruimte, maar zijn er in en om het huis andere prio's. Komt vanzelf een keer goed ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 31-03-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Eerst mn m5 lowracer maar weer verkopen. Heb er nu 140km opzitten ofzo en voor het stadsverkeer hier is het niets. Vind m ook niet snel, maar eerder een lomp log ding.

Had al eens ee thys 209 kunnen kopen in Duitsland voor weinig, maar toen ik Murat aan de lijn kreeg, besloot ik Thys maar eens te bellen. En het klopte: gejat exemplaar dus.. laten lopen. Het heeft me wel de uitnodiging opgeleverd om een keertje kosteloos zo'n ding te huren voor een dagje. Dat komt er maar niet van.

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 31-03-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:22:Qua prijs van een velomobiel. Tis maar net wat je ervoor over hebt en of je m kwijt kan. Vooral dat laatste.
Zit wat in, maar het gaat inderdaad vooral omdat ik dat bedrag nu even niet kan besteden aan een fiets. Helaas houd ik ook van muziek maken en vinyl en spelen met electronica, daarnaast voedt mijn salaris steeds meer monden, dus blijft er voor de fiets weinig over :) Overweeg vanwege het kleinste mondje eigenlijk zelfs gewoon weer terug te gaan naar een herenfiets en de loopschoenen maar weer eens wat vaker aan te trekken voor de broodnodige conditie.
koektrommeltje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:22:Mij houdt de ruimte ervoor tegen: ik kan m niet afgesloten en overdekt stallen. Anders had er hier allang eentje gestaan.
Ook geen ruimte voor de deur o.i.d.? Ik heb maar een klein voortuintje, maar plek zat om een stevige kist met stalen binnenframe te bouwen :)
koektrommeltje schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:27:
Eerst mn m5 lowracer maar weer verkopen. Heb er nu 140km opzitten ofzo en voor het stadsverkeer hier is het niets. Vind m ook niet snel, maar eerder een lomp log ding
Hij is inderdaad niet geschikt voor de stad, maar dat snel... misschien moeten we eens een stukje fietsen, dan kan je 'm vergelijken met één van je andere fietsen :) Kan het trouwens zijn dat wij via marktplaats gemaild hebben? Of is dat niet jouw M5? Mijn M5 staat er ook op nl.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 02:44:
[...]
Zit wat in, maar het gaat inderdaad vooral omdat ik dat bedrag nu even niet kan besteden aan een fiets. Helaas houd ik ook van muziek maken en vinyl en spelen met electronica, daarnaast voedt mijn salaris steeds meer monden, dus blijft er voor de fiets weinig over :) Overweeg vanwege het kleinste mondje eigenlijk zelfs gewoon weer terug te gaan naar een herenfiets en de loopschoenen maar weer eens wat vaker aan te trekken voor de broodnodige conditie.
Tja, soms moet je keuzes maken. Maar zonder het budget ervoor, wordt het lastig. Tenzij je het ergens vandaan kunt plukken. Nu ben ik niet van de financieringen, maar soms kan het lonend zijn. Mits je het maar op tijd kan terugbetalen.. Maar echt veel afschrijven op een quest doe je niet meer.
Ook geen ruimte voor de deur o.i.d.? Ik heb maar een klein voortuintje, maar plek zat om een stevige kist met stalen binnenframe te bouwen :)
Ik denk niet dat de woningbouw er blij mee is als ik een stukje 'voortuin' ervoor confisceer. Zelfs als de buren het niet erg zullen vinden, zullen ze wel zeiken. Dat doen ze al als ik mn fiets voor de kelderbox neerzit in de gang of onder de trap waar ie niemand tot last is.
Hij is inderdaad niet geschikt voor de stad, maar dat snel... misschien moeten we eens een stukje fietsen, dan kan je 'm vergelijken met één van je andere fietsen :) Kan het trouwens zijn dat wij via marktplaats gemaild hebben? Of is dat niet jouw M5? Mijn M5 staat er ook op nl.
Nah, ik reed er gewoon door de stad mee hoor. Was in principe niet zo'n probleem alleen irritant als je veel moet remmen en langzaam rijdt door de ketting langs het voorwiel. Langzame bochtjes zijn irritant ermee. Dat is met een challenge taifun of shockproof toch echt even anders. Daar kan je 'm al halfzittend onder stilstand ook net iets makkelijker draaien door een beetje op te staan.

Ik denk inderdaad dat we via marktplaats contact hebben gehad. En je hebt mail terug gehad vandaag ;)
M5 lowracers verkopen redelijk, al is het vaak wel een kwestie van de juiste persoon hebben. Ik heb 'm nu via ligfiets.net verkocht voor iets minder dan gewenst, maar dan was ie tenminste wel snel weg. Dr mee leuren had ik ook geen zin voor die paar tientjes extra. Voor 7 tientjes 'bijbetaling' had ik eergisteren een andere m5 lowracer gekocht die 4 kg lichter is, strakker in de lak zit en heerlijk soepel rijdt ;) En dat merkt ik direct bij de eerste proefrit al. Deze is wel snel.

[ Voor 12% gewijzigd door koektrommeltje op 16-04-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:01:
Tja, soms moet je keuzes maken. Maar zonder het budget ervoor, wordt het lastig. Tenzij je het ergens vandaan kunt plukken. Nu ben ik niet van de financieringen, maar soms kan het lonend zijn. Mits je het maar op tijd kan terugbetalen.. Maar echt veel afschrijven op een quest doe je niet meer.
Klopt. Probleem is de paar duizend die ik dan even neer moet leggen voor m'n hobby - muziekinstrumenten verkopen zie ik ook niet helemaal zitten ;) Op dit moment werk ik te ver weg (85 km enkel, tot ~50 zou ik acceptabel vinden voor minstens 3x per week), bij nieuwe baan zit een lease-auto - word ik ook geacht dat ding te gebruiken.

Voorlopig dus maar even zoeken naar een goeie trike, die zijn wat betaalbaarder. Heb ooit een stukje gereden op een USVA Racer, met Shimano naaf. Was niet de allersnelste, maar hij stuurde ontzettend lekker, enorm veel grip. Je kon haakse bochten nemen zonder af te remmen, indrukwekkend :) Zie ze helaas nooit meer te koop.
Ik denk niet dat de woningbouw er blij mee is als ik een stukje 'voortuin' ervoor confisceer. Zelfs als de buren het niet erg zullen vinden, zullen ze wel zeiken. Dat doen ze al als ik mn fiets voor de kelderbox neerzit in de gang of onder de trap waar ie niemand tot last is.
Hmm... vervelende buren ;) Hier gelukkig geen last van. Ondanks het fietswrak in m'n voortuin (waar ik toch echt eens iets aan moet doen :/
Nah, ik reed er gewoon door de stad mee hoor. Was in principe niet zo'n probleem alleen irritant als je veel moet remmen en langzaam rijdt door de ketting langs het voorwiel. Langzame bochtjes zijn irritant ermee. Dat is met een challenge taifun of shockproof toch echt even anders. Daar kan je 'm al halfzittend onder stilstand ook net iets makkelijker draaien door een beetje op te staan.
Haha, ik heb die lowracer vervloekt vanwege die ketting. Bij mij is dat lange onding ook een keer achter één van de spaken in het voorwiel gehaakt, gelukkig stond ik niet gelijk stil maar de ketting kwam wel met een noodvaart voorbij vliegen en viel voor me op straat O-)
koektrommeltje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:01:Ik denk inderdaad dat we via marktplaats contact hebben gehad. En je hebt mail terug gehad vandaag ;)
M5 lowracers verkopen redelijk, al is het vaak wel een kwestie van de juiste persoon hebben. Ik heb 'm nu via ligfiets.net verkocht voor iets minder dan gewenst, maar dan was ie tenminste wel snel weg. Dr mee leuren had ik ook geen zin voor die paar tientjes extra. Voor 7 tientjes 'bijbetaling' had ik eergisteren een andere m5 lowracer gekocht die 4 kg lichter is, strakker in de lak zit en heerlijk soepel rijdt ;) En dat merkt ik direct bij de eerste proefrit al. Deze is wel snel.
Ah, leuk! Ik las het net inderdaad. Gelukkig dat je nu een snelle te pakken hebt, de M5 lowracer heeft - ondanks de haat-/liefdeverhouding die ik ermee had - bij mij een soort van heilig status _/-\o_

Overigens hebben ze voor zover ik weet alle CrMo lowracers een gat met schroefdraad in het "kruis" tussen voorvork en frame. Je kan daar zo'n wieltje indraaien en de ketting eroverheen spannen, dan kan het wiel er gewoon onderdoor mits je een klein voorblad kiest (wat meestal toch zo is als je moet manoeuvreren). Levert wel een paar procent weerstand op, dus hij wordt er iets trager door.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:27:
[...]
Klopt. Probleem is de paar duizend die ik dan even neer moet leggen voor m'n hobby - muziekinstrumenten verkopen zie ik ook niet helemaal zitten ;) Op dit moment werk ik te ver weg (85 km enkel, tot ~50 zou ik acceptabel vinden voor minstens 3x per week), bij nieuwe baan zit een lease-auto - word ik ook geacht dat ding te gebruiken.
Ik heb meerdere ligfietsen en verkoop ze af en toe weleens. Ik koop ze, rijdt ze even en dan verkoop ik ze weer om een ander te kopen. En soms levert dat weleens wat euro's op omdat ik net dat koopje eruit plukte. Kun je ook met muziekinstrumenten doen, als je weet wat wat waard is en wat ze doen in de verkoop. Met de een, financier je de ander.

Met ligfietsen heb ik in de paar jaar dat ik daarop rijdt, maar een keer een fiets gekocht die me geld kostte. Dat was een afschrijving van 75 euro ofzo. Mja, een andere fiets die ik voor 200 euro kocht en voor 250 euro meer verkocht compenseerde dat weer :)
Voorlopig dus maar even zoeken naar een goeie trike, die zijn wat betaalbaarder. Heb ooit een stukje gereden op een USVA Racer, met Shimano naaf. Was niet de allersnelste, maar hij stuurde ontzettend lekker, enorm veel grip. Je kon haakse bochten nemen zonder af te remmen, indrukwekkend :) Zie ze helaas nooit meer te koop.
USVA zijn toch omgebouwde Sinners? Wist niet dat ze daar trikes van hadden. Nooit op zo'n ding gereden ook, maar wat ik ervan heb begrepen is dat het rijgedrag vergelijkbaar is met een soort van kart. Die smijt je dus gewoon keihard de bocht in. Dan heb je het wel over de trikes met 2 wielen vooraan. Lijkt me wel lachen.. maar ik vind ze verder een beeje suf en te opvallend. Leuk als je niet helemaal fysiek gezond meer bent ofzo of als kind. Niet negatief bedoeld overigens.
Hmm... vervelende buren ;) Hier gelukkig geen last van. Ondanks het fietswrak in m'n voortuin (waar ik toch echt eens iets aan moet doen :/
Nee, vervelende WBV eerder. De buren zullen er niet zo'n moeite mee hebben denk ik.
Haha, ik heb die lowracer vervloekt vanwege die ketting. Bij mij is dat lange onding ook een keer achter één van de spaken in het voorwiel gehaakt, gelukkig stond ik niet gelijk stil maar de ketting kwam wel met een noodvaart voorbij vliegen en viel voor me op straat O-)
En hoe heb je dat geflikt? Kettingbreuk door een kapotte schakel?
Ah, leuk! Ik las het net inderdaad. Gelukkig dat je nu een snelle te pakken hebt, de M5 lowracer heeft - ondanks de haat-/liefdeverhouding die ik ermee had - bij mij een soort van heilig status _/-\o_
Ja, het scheelt aanzienlijk qua snelheid. Degene die ik nu had, had loodzware velgen erin. Wel kaarsrecht en fraaie om te zien. Ik denk dat het nog een ouder frame was ofzo. Ik weet dat M5 dr shockproof ook is gaan produceren met een dikkere buisdiameter. Zoeentje heb ik er nu te pakken. Ik denk dat die flink wat lichter is. De mijne heb ik echt gewogen en zat tegen de 19kg aan. En das veeeeeeeeeeel.

En nu dus voor paar tientjes meer eentje met een veel fraaier kleurtje :P
Overigens hebben ze voor zover ik weet alle CrMo lowracers een gat met schroefdraad in het "kruis" tussen voorvork en frame. Je kan daar zo'n wieltje indraaien en de ketting eroverheen spannen, dan kan het wiel er gewoon onderdoor mits je een klein voorblad kiest (wat meestal toch zo is als je moet manoeuvreren). Levert wel een paar procent weerstand op, dus hij wordt er iets trager door.
Maar dan had ik weer rollen moeten kopen enzo. Geen zin in. Ik zou met die lowracer toch geen dikke vrienden worden. Maar met mn huidige daarentegen... Oeh, daar hou ik nu al van terwijl ik dr nog geen 5km op heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi, wat cool om te zien dat al die ligfiets guru's waarvan ik blogs en sites lees, gewoon ook actief zijn op mijn oude vertrouwde Tweakers!

Ik heb recent een ligfiets gekocht, het moest een flevobike zijn, daar had ik 15 jaar geleden al eens op geoefend (vriendje had er een). En dus heb ik nu een flevobike trike, zo'n PTT variant:
Afbeeldingslocatie: http://www.mm-zeilen.nl/pa3gap/foto/Bert's-bike.png
Alleen bleken de tandwielen heel erg versleten. Zo erg dat na een paar 100km de grootste 3 tandwielen van de cassette niet meer werken; er zijn zelfs tanden tussen uit.

Dus zeer aan vervanging toe..

Nu vroeg ik me af welke cassette, derailleur en ketting raden jullie aan (wellicht ook nieuwe kabel en schakelaar)?

Ik droom eigenlijk van een naafversnelling met terugtraprem (stel je voor, de hydraulische rem is alleen nog noodrem, verder altijd hadsfee rijden). Ik begrijp dat door het geveerde aandrijfwiel dit niet zonder meer kan. Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Lijkt me namelijk het summum! Afbeeldingslocatie: http://r29.imgfast.net/users/2914/47/60/06/smiles/bicycle5.gif zie rode flevobiker

Het is echt heerlijk om langs de Vliet te fietsen met deze super fiets, relaxed met je benen sturen en in alle ontspanning nog steeds mensen in halen. Inmiddels zit er een groot voorlicht op en twee achterlichten + knipperstrip. En een kilometerteller natuurlijk.

Ik rij er zo'n 110km per week mee, dus bandjes moet ik vast ook een keer vervangen, hebben jullie tips voor fijne bandjes onder deze fiets?

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 27-04-2016 22:59 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Qua banden: ik fiets op Schwalbe Marathon Racers op mijn ligfiets en Schwalbe Marathon Plus op mijn gewone fiets. Daarvoor had ik er Continental Sport Contact slicks op, die leken (veel?) minder rolweerstand te hebben, dus misschien dat ik daar nog eens naar terug ga in combinatie met anti-lek vloeistof in de binnenband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oeh, toevallig net afgelopen week mijn aandrijving vervangen op de flevobike. Mijn aanrader: 39T voorblad, 12T tandkrans, Nexus 8 met rollerbrake (geloof me, rollerbrakes zijn op de flevobike veel fijner dan een coaster/terugtraprem) en een m-wave kettingspanner (momenteel sterk afgeprijsd).

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/00HaGSn44ulQj5l3sQAPhG6B/full.jpg

De ketting lijkt op de foto aan de bovenkant over de schakelkabel te schuren, maar als je erop zit en de vering iets indrukt (en er spanning op de ketting wordt gezet) loopt hij precies vrij. Ik ben 1m88-1m89, dus de bracketas staat ook aardig naar voren.

Enige wat hier nog niet op zit is een kettingkast, die komt spoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:49:

Enige wat hier nog niet op zit is een kettingkast...
...en een nieuwe verflaag :P Of houd je hem bewust zo?

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 28-04-2016 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dit is 'in', alle fietsen op het station zien er zo uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52
Deze zag ik net mijn ooghoek passeren op Marktplaats en wil ik jullie niet onthouden:
http://www.marktplaats.nl...odynamische-ligfiets.html

Wie weet is hier iemand die met het idee speelt om een keer zo'n ding te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als ik niet te lang en te dik was om erin te passen, had ik dat wel willen pogen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
* Grrrrrene sluit zich aan bij mux. Ik vraag me soms al af hoe ik uit een Quest/Mango/Strada zou komen, als ik zie hoe ik soms uit bad stap, maar hier kom ik nooit meer uit. Hoewel: ik zou beide kanten kunnen assembleren met een rits ertussen _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Grrrrrene schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:13:
* Grrrrrene sluit zich aan bij mux. Ik vraag me soms al af hoe ik uit een Quest/Mango/Strada zou komen, als ik zie hoe ik soms uit bad stap, maar hier kom ik nooit meer uit. Hoewel: ik zou beide kanten kunnen assembleren met een rits ertussen _o-
Dit sluit zo goed aan, je kan 'm ook gewoon aan houden onder werktijd. :)

Overigens per vandaag ook bezitter van een aantal stukken FlevoBike, en wel de zeer zeldzame Racer!
Moet nog even uitzoeken welke stukken precies en wat ik nog mis (sowieso remmen en wielen) :D Ook even kijken of hij niet compleet doorgerot is, metaal is door een eerdere eigenaar kaal gemaakt en daarna nooit meer behandeld.

Nu deze nog en dan is m'n collectie supersnelle classics compleet:

Afbeeldingslocatie: http://www.velomobilforum.de/forum/imgcache/208.png

[ Voor 9% gewijzigd door kakanox op 28-04-2016 22:54 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
mux schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:49:
Oeh, toevallig net afgelopen week mijn aandrijving vervangen op de flevobike. Mijn aanrader: 39T voorblad, 12T tandkrans, Nexus 8 met rollerbrake (geloof me, rollerbrakes zijn op de flevobike veel fijner dan een coaster/terugtraprem) en een m-wave kettingspanner (momenteel sterk afgeprijsd).

Ik ben 1m88-1m89, dus de bracketas staat ook aardig naar voren.

Enige wat hier nog niet op zit is een kettingkast, die komt spoedig.
Cool, thanks voor de tips, rollerbreaks it is then :)
[.. gaat FF Google wat het zijn ..], oei ook weer veel keuze, ik neem aan dat ik een 'achter' versie nodig heb, maar welke, wat is het verschil tussen die van €15 en €60, en welke heb ik nodig?

We zijn even lang, mijn bracketas zit nog verder naar voren, wellicht moet ik hem wat dichterbij proberen :)

Mijn huiding voorblad zit tussen twee plastic schijven geklemt, werkt voor mij goed genoeg om geen vieze broek te krijgen. Geen idee alleen waar ik die nu zou kunnen kopen voor het nieuwe, ander formaat voortandwiel.

Thanks voor je lijstje. Waarom heb je 39/12 gekozen en niet wellicht een nog groter voorblad?

Is dit het lijstje, of mis ik nog wat dingen nodig voor montage? Heb ik de juiste dingen of zou je bepaalde componenten anders kiezen? (leek hier, sorry):Zou dit voorblad iets zijn;
shimano crankstel fc-m371 28-38-48t
zit direct bescherming voor, en hang je de ketting alleen op grootste tandwiel.

Bij de kleine tandwielen zie ik staan voor welke ketting ze zijn (1/2" X 1/8") hoe bepaal ik dat bij het voorblad? 130mm/39T of 113mm/39T en bij grotere bladen?

Zou dit nuttig zijn:
m-wave kettingbeschermer 1/2" x 1/8" sp 120 schakels

Sorry van de vele vragen, super dat je me helpt. Hij is echt aan revisie toe!

[ Voor 21% gewijzigd door djwice op 29-04-2016 00:47 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:32:
Qua banden: ik fiets op Schwalbe Marathon Racers op mijn ligfiets en Schwalbe Marathon Plus op mijn gewone fiets. Daarvoor had ik er Continental Sport Contact slicks op, die leken (veel?) minder rolweerstand te hebben, dus misschien dat ik daar nog eens naar terug ga in combinatie met anti-lek vloeistof in de binnenband.
Thanks, dus Schwalbe Marathon Racers of Continental Sport Contact slicks zal ik gaan bekijken. Ook even zien welke maten de flevobile trike velgen nodig hebben (ik heb nog geen idee). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
djwice schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:18:
Cool, thanks voor de tips, rollerbreaks it is then :)
[.. gaat FF Google wat het zijn ..], oei ook weer veel keuze, ik neem aan dat ik een 'achter' versie nodig heb, maar welke, wat is het verschil tussen die van €15 en €60, en welke heb ik nodig?
Voor zover ik weet is er geen 'achter' en 'voor'-versie, ze zijn universeel. Er zijn echter wel schijnbaar eindeloos veel variaties:
- BR-IM31 heeft nauwelijks ventilatie. Hiermee ben ik vlakbij Wageningen van een heuvel afgegaan en op het einde van de heuvel kon ik letterlijk niet meer remmen. Niet geschikt voor heuvels en/of zware mensen
- BR-IM41 lijkt simpelweg een update te zijn met de nieuwe stijl aansluiting
- BR-IM50 is wat ik momenteel heb. Deze heeft een grotere dissipatiedisc en (vooral ornamentele) ventilatiegaten. Duidelijke verbetering tov de eerste twee
- BR-IM70 is de meest luxe versie, heeft als enige variant anti-rammel op de actuator (erg nuttig voor horizontale montage op kleine wielen) en heeft echte luchthappers, waardoor hij eigenlijk nooit remkracht verliest. Is ook de zwaarste.

Daarnaast heb je oog- en rechte montage. Op de Flevobike kun je beide gebruiken, er is geen standaard haak of oogje beschikbaar. Sommige fietsen gebruiken rechte montage op beide vorken, sommigen ogen op beide, sommige oog achter en recht voor.
Thanks voor je lijstje. Waarom heb je 39/12 gekozen en niet wellicht een nog groter voorblad?
39/12 zijn de kleinste (en dus lichtste) tandwielen die je kunt hebben zonder je topsnelheid te verliezen met een nexus 8. Met deze vertanding kan ik comfortabel 35km/h rijden én nog steeds makkelijk opstarten op heuveltjes. Als je een andere naaf wilt, let op dat deze andere versnellingsverhoudingen en vooral een andere totaalverhouding hebben (nexus 7 is 240%, nexus 8 is 300%).

Voorheen had ik 65/23. Dat geeft dezelfde verhouding, maar het voorblad is een goede halve kilo (!) zwaarder. Daarnaast is montage van verlichting voorop ook wat lastiger. Daarom steekt mijn neusbuis zo lang vooruit: daar voorop zit 's winters de verlichting (hoewel afgelopen winter niet). Door 39/12 ipv 65/23 en een kettingspanner ipv derailleur te gebruiken bespaar ik totaal meer dan een kilo op de fiets.
Spaken om je naaf in te spaken. Een klem om de rollerbrake vast te zetten. Indexboutjes voor de versnellingsnaaf. Let ook op met dat voorblad; dat is een ultegra (4-gaats). Normale crankstellen zijn 5-armig 130 BCD.

Als je geen geschikte spaken kunt vinden heb ik een spaakwals.
Zou dit voorblad iets zijn;
shimano crankstel fc-m371 28-38-48t
zit direct bescherming voor, en hang je de ketting alleen op grootste tandwiel.
Ik zou het bij een standaard crankstel en enkel voorblad houden. Op een flevobike kun je (zeker met een 39T voorblad) een standaard kettingkast monteren. Alternatief kun je een standaard plastic broekbeschermer monteren.
Bij de kleine tandwielen zie ik staan voor welke ketting ze zijn (1/2" X 1/8") hoe bepaal ik dat bij het voorblad? 130mm/39T of 113mm/39T en bij grotere bladen?
Een bredere ketting kan probleemloos op standaard voorbladen. Je wil alleen liever geen 10/11-speed bladen gebruiken, die zijn zo smal dat ze ook een stuk sneller slijten. Qua ketting eraf lopen zou je geen problemen moeten hebben.
Zou dit nuttig zijn:
m-wave kettingbeschermer 1/2" x 1/8" sp 120 schakels

Sorry van de vele vragen, super dat je me helpt. Hij is echt aan revisie toe!
Hmm, die ken ik niet. Ziet er wel erg cool uit. Die wil ik zelf eigenlijk ook wel proberen!

Woon je in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:31
LET OP de Thys die momenteel beschikbaar staat op marktplaats, is een thys 222 met een stalen niet ombouwbare "snek" naar wat ik begreep van een ervaren roeifietser in mijn omgeving. Opzich is het systeem op deze fiets nog steeds prima bruikbaar, maar als je hem wil kopen om de fiets (op termijn) om te bouwen naar het huidige systeem met kunstofsnek en 3mm dynemalijn zou je bedrogen uit komen.

Mijn advies wat dat betreft, ook als je een gebruikte Thys wil aanschaffen. Neem altijd contact op met Derk Thys in Middelburg, hij is altijd bereid tot hulp en uitleg en weet doorgaans precies van wie de roeifiets is en welke geschiedenis eraan hangt.

@Mux de ketting beschermer die djwice aanwijst lijkt qua werking volgens mij heel sterk op "chainrunner" ( www.chainrunner.de ). Zeker geen slecht product, maar met name in het begin was de chainrunner best krakerig en lawaaierig.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:51:
USVA zijn toch omgebouwde Sinners? Wist niet dat ze daar trikes van hadden. Nooit op zo'n ding gereden ook, maar wat ik ervan heb begrepen is dat het rijgedrag vergelijkbaar is met een soort van kart. Die smijt je dus gewoon keihard de bocht in. Dan heb je het wel over de trikes met 2 wielen vooraan. Lijkt me wel lachen.. maar ik vind ze verder een beeje suf en te opvallend. Leuk als je niet helemaal fysiek gezond meer bent ofzo of als kind. Niet negatief bedoeld overigens.
Deze had ik nog even overgeslagen. USVA lijkt op Sinner, maar volgens mij hebben ze er niets mee te maken. Not sure though :) Ze hebben inderdaad een lage racer, met "Mercedes-voorwielophanging". De wielen gaan dus "plat" in de bochten, de binnenste iets meer dan de buitenste, en dat is júist wat ze heel erg leuk maakt. Je kan er zo belachelijk hard een bocht mee door dat je eigenlijk niet echt vaart hoeft te minderen als je durft >:)
Als je echt het randje opzoekt krijg je overstuur, wat je moet corrigeren door tegen te sturen (en als je écht enorme kuiten hebt kan je misschien driften de bocht door :P ). Dat maakt het rijden dusdanig leuk dat ik de invalidelook graag op de koop toe neem 8)
Nee, vervelende WBV eerder. De buren zullen er niet zo'n moeite mee hebben denk ik.
Hmm, da's wel jammer. Ik ga binnenkort wel een kistje in m'n voortuin maken, veel makkelijker dan telkens de achtertuin in :)
En hoe heb je dat geflikt? Kettingbreuk door een kapotte schakel?
Ik was lui, had alleen op het voorblad teruggeschakeld en had er een joekel van een groot blad op liggen om 80+ te kunnen gaan - reed in die tijd vaak van Enschede naar Utrecht, en dan heb je zo'n heerlijke afdaling bij Apeldoorn waar je onwijs kan knallen :D
Dan krijg je op klein voorblad en klein tandwiel achter dus een veel te lange ketting, in verhouding. Die zwiepte heen en weer bij opschakelen met als gevolg dat er een schakel achter een spaak in het draaiend voorwiel haakte.
Ja, het scheelt aanzienlijk qua snelheid. Degene die ik nu had, had loodzware velgen erin. Wel kaarsrecht en fraaie om te zien. Ik denk dat het nog een ouder frame was ofzo. Ik weet dat M5 dr shockproof ook is gaan produceren met een dikkere buisdiameter. Zoeentje heb ik er nu te pakken. Ik denk dat die flink wat lichter is. De mijne heb ik echt gewogen en zat tegen de 19kg aan. En das veeeeeeeeeeel.

En nu dus voor paar tientjes meer eentje met een veel fraaier kleurtje :P
Da's de moeite, maar toch snap ik nog niet helemaal hoe een zware fiets je trager maakt. Zwaarder onafgeveerd gewicht zorgt ook voor meer draaimoment, dus zou accelereren veel moeilijker moeten worden. Zelfde geldt voor een zwaardere fiets. Maar de top- of kruissnelheid zou - mits je de kracht hebt om op snelheid te komen - toch niet anders moeten zijn? Of mis ik nu een natuurkundewetje? :)
Maar dan had ik weer rollen moeten kopen enzo. Geen zin in. Ik zou met die lowracer toch geen dikke vrienden worden. Maar met mn huidige daarentegen... Oeh, daar hou ik nu al van terwijl ik dr nog geen 5km op heb gereden.
:D zo mag ik 't horen :D

Ga toch fietsen.

Pagina: 1 ... 36 ... 44 Laatste