djwice schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:18:
Cool, thanks voor de tips,
rollerbreaks it is then
[.. gaat FF Google wat het zijn ..], oei ook weer veel keuze, ik neem aan dat ik een 'achter' versie nodig heb, maar welke, wat is het verschil tussen die van €15 en €60, en
welke heb ik nodig?
Voor zover ik weet is er geen 'achter' en 'voor'-versie, ze zijn universeel. Er zijn echter wel schijnbaar eindeloos veel variaties:
- BR-IM31 heeft nauwelijks ventilatie. Hiermee ben ik vlakbij Wageningen van een heuvel afgegaan en op het einde van de heuvel kon ik letterlijk niet meer remmen. Niet geschikt voor heuvels en/of zware mensen
- BR-IM41 lijkt simpelweg een update te zijn met de nieuwe stijl aansluiting
- BR-IM50 is wat ik momenteel heb. Deze heeft een grotere dissipatiedisc en (vooral ornamentele) ventilatiegaten. Duidelijke verbetering tov de eerste twee
- BR-IM70 is de meest luxe versie, heeft als enige variant anti-rammel op de actuator (erg nuttig voor horizontale montage op kleine wielen) en heeft echte luchthappers, waardoor hij eigenlijk nooit remkracht verliest. Is ook de zwaarste.
Daarnaast heb je oog- en rechte montage. Op de Flevobike kun je beide gebruiken, er is geen standaard haak of oogje beschikbaar. Sommige fietsen gebruiken rechte montage op beide vorken, sommigen ogen op beide, sommige oog achter en recht voor.
Thanks voor je lijstje. Waarom heb je 39/12 gekozen en niet wellicht een nog groter voorblad?
39/12 zijn de kleinste (en dus lichtste) tandwielen die je kunt hebben zonder je topsnelheid te verliezen met een nexus 8. Met deze vertanding kan ik comfortabel 35km/h rijden én nog steeds makkelijk opstarten op heuveltjes. Als je een andere naaf wilt, let op dat deze andere versnellingsverhoudingen en vooral een andere totaalverhouding hebben (nexus 7 is 240%, nexus 8 is 300%).
Voorheen had ik 65/23. Dat geeft dezelfde verhouding, maar het voorblad is een goede halve kilo (!) zwaarder. Daarnaast is montage van verlichting voorop ook wat lastiger. Daarom steekt mijn neusbuis zo lang vooruit: daar voorop zit 's winters de verlichting (hoewel afgelopen winter niet). Door 39/12 ipv 65/23 en een kettingspanner ipv derailleur te gebruiken bespaar ik totaal meer dan een kilo op de fiets.
Is dit het lijstje, of
mis ik nog wat dingen nodig
voor montage? Heb ik de juiste dingen of zou je bepaalde
componenten anders kiezen? (leek hier, sorry):
Spaken om je naaf in te spaken. Een klem om de rollerbrake vast te zetten. Indexboutjes voor de versnellingsnaaf. Let ook op met dat voorblad; dat is een ultegra (4-gaats). Normale crankstellen zijn 5-armig 130 BCD.
Als je geen geschikte spaken kunt vinden heb ik een spaakwals.
Ik zou het bij een standaard crankstel en enkel voorblad houden. Op een flevobike kun je (zeker met een 39T voorblad) een standaard kettingkast monteren. Alternatief kun je een standaard plastic broekbeschermer monteren.
Bij de kleine tandwielen zie ik staan voor welke ketting ze zijn (1/2" X 1/8") hoe bepaal ik dat bij het voorblad? 130mm/39T of 113mm/39T en bij grotere bladen?
Een bredere ketting kan probleemloos op standaard voorbladen. Je wil alleen liever geen 10/11-speed bladen gebruiken, die zijn zo smal dat ze ook een stuk sneller slijten. Qua ketting eraf lopen zou je geen problemen moeten hebben.
Hmm, die ken ik niet. Ziet er wel erg cool uit. Die wil ik zelf eigenlijk ook wel proberen!
Woon je in de buurt?