Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06
Ja, dat Strava is leuk wat dat betreft. Zo heb ik laatst een stuk langs het kanaal bij Driemond 50,8 km/u gemiddeld gereden over een afstand van 2,1 km, ruim goed genoeg voor de eerste plaats. Er staat een vermogen van 626 watt bij, zou dat inhouden dat je dat vermogen zou moeten trappen op een gewone degelijke wielrenfiets om die prestatie te evenaren? Zelf kan ik echt niet zoveel vermogen leveren in elk geval :)
Ik rijd met hartslagmeter en cadansteller.

Grappig, ik zie nu dat ik gisteren een KOM heb gereden op mijn woon-werk route terwijl ik niet eens wist dat daar een segment gelegd was. 42 gemiddeld over 3,8 km was voldoende.

@Thrackan, laat je vooral niet teveel imponeren door deze scores, zo'n Quest velomobiel is totaal onvergelijkbaar met een open (lig)fiets. Op mijn open ligfiets kom ik gemiddeld niet eens in de buurt van de 30, ben ik al blij als ik meer dan 25 rijd, dus zo goed ben ik echt niet ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkent iemand heel toevallig deze flevobike?

[afbeelding verwijderd]

Ik ben op zoek naar de eigenaar ervaan, aangezien deze fiets al zeker 9 maanden op deze plek geparkeerd staat (als het niet al veel langer is) en ik heb graag over zou willen nemen. Heb de bandjes opgepompt, briefje op de muur erachter geplakt en er een degelijk slot omheen gehangen maar nu al een maand geen reactie. De enige andere ligfietser die van deze parkeerplek gebruik maakt had geen enkel idee (en ook hij had een flevobike..., green machine dan wel) van wie deze was.

Het is zo verdomde zonde.... :'(

Ja, ik zou hem kunnen "kraken".. maar voorlopig blijf ik waarschijnlijk in dezelfde omgeving als waar deze flevo staat. Met de beste bedoelingen in gebruik nemen, verwachtende dat ik aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan kan natuurlijk ook, en hopen dat ik 20 jaar lang de houder blijf, en daarmee de eigenaar. Maar dat is wel een hele lange periode.

Hebben jullie enige suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Je zou het nog kunnen proberen met een advertentie op ligfiets.net. Daar vragen of iemand de eigenaar herkent.

Zelf had ik iets vergelijkbaars op mijn werk. In de fietsenstalling stond een FlevoBike Greenmachine met gebroken stuur. Op een gegeven moment dreigde hij weggegooid te worden getuige een briefje van de beheerder van het gebouw. Toen zijn mijn collega en ik er achteraan gegaan om de eigenaar te vinden en die was wel blij dat we hem erop wezen en heeft hij de fiets naar huis gebracht. In de zoektocht hebben we ook de winkel waar hij gekocht was, ligfietswinkel Amsterdam, erbij betrokken. Die was zo blij dat we ons zo betrokken voelde dat hij mijn gebruikelijke periodieke bestelling binnenbanden kado gaf :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb een mail gestuurd naar de webmaster van ligfiets.net, eens kijken of die iets op de site kan zetten. Er zit overigens een klein stickertje achterop de zetel (zadel? stoel? zitgelegenheid? buddy? hoe noem je zoiets... ) met de winkel waar hij vandaan komt. Misschien moet ik daar ook maar even contact mee opnemen.

Waar staat het framenummer eigenlijk op deze fietsen? Ook dat kan weer wat extra informatie opleveren.

... of ik neem uiteindelijk aan dat het een res nullius is... en neem bezit van deze fiets. Maar dat is slechts een last resort als de zoektocht helemaal niets opleverd.

edit:

Heb nu een oproep op ligfiets.net staan, ben heel erg benieuwd of er iemand reageerd....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het ziet er (helaas) uit als een volledig originele, alle-opties-geinstalleerd Flevobike 20" vanuit de fabriek. Zoals er nog best een hoop rondrijden. Moeilijk te zeggen van wie die kan zijn.

Meestal zijn ligfietsen wel op enige manier 'uniek', door geknutselde extra's, ander kleurtje, etc. Een volledig origineel exemplaar is moeilijk te identificeren. Framenummers wordt zelden aan gedaan bij ligfietsen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Lol @ ligfiets.net berichtje van BinaryLotus:
Je zou er zo mee weg kunnen fietsen...
Dat is nou juist hetgene wat bij dit type ligfiets niet zo makkelijk gaat, moet je echt een opleiding voor gevolgd hebben. Okey okey, ik overdrijf graag, maar het is wel een stuk lastiger dan de wat latere modellen ligfietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:49
Grom. Dubbel grom.
Ligfiets eindelijk naar Duitsland gehaald waar ik nu woon. Nooit meer problemen mee gehad dan bv. afstelling en wat nieuwe bandjes met m'n fiets.

Ben ik vijf minuten onderweg, rem met mijn achterschijfrem en vervolgens wordt de hele schrijfrem geblokkeerd. Stukje achteruit -> weer even vrij. Stukje verder en hij loopt weer aan totdat hij na 1 meter volledig weer op slot zit. Heel erg blij dat ik nog maar net de straat uit was, maar laut (volgens) de fietsenmaker zal dat een nieuwe acher schijfrem worden.

Goedkope maanden overhouden, goedkoop inkopen, weinig biertjes.
En dááág is het geld.

nu is kijken wat het ongeveer gaat kosten.

/ einde grom

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een (achter) schrijfrem?

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 31-05-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Balen Tomino! Enige ervaringen die ik heb met schijfremmen op ligfietsen is dat ze allemaal aanlopen, althans, dat was bij de trikes zo die ik huurde in 2005 voordat ik uiteindelijk toch maar voor een twee wieler ging. De gehuurde trikes waren een Hase Kettwiesel en zo'n Optima Rhino. Maar goed, dat is niet vergelijkbaar met jouw situatie. Wel apart dat het zo spontaan optreedt, je zal er vast al goed naar gekeken hebben, maar er zit niet iets in vast? Of zit misschien het remblokje los waardoor ie vast kan slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
dit weekend mijn Optima Stinger verkocht. Ik reed er al lange tijd te weinig op (oa voorbereiding op Duchenne Heroes 2013 MTB event). Nu heeft mijn Stinger een nieuw baasje in regio Leiden gevonden :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Tomino schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:56:
Ben ik vijf minuten onderweg, rem met mijn achterschijfrem en vervolgens wordt de hele schrijfrem geblokkeerd. Stukje achteruit -> weer even vrij. Stukje verder en hij loopt weer aan totdat hij na 1 meter volledig weer op slot zit. Heel erg blij dat ik nog maar net de straat uit was, maar laut (volgens) de fietsenmaker zal dat een nieuwe acher schijfrem worden.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een (achter) schrijfrem?
Ik heb enkel ervaring met mijn mechanische schijfremmen van avid (bb7). Hierbij heb ik ook al enkele keren gehad dat het 'volledig de soep in draaide', waarbij de oorzaak eigenlijk altijd lag bij een remblokje wat te ver opgereden was of het veertje dat in de schijf draaide. Gelukkig was het toen ook telkens weer opgelost met een setje nieuwe remblokjes :).

Ik heb op mijn beide fietsen diezelfde mechanische schijfremmen en ik zou echt niets anders willen :*). Enkel om de 6000km oid de remblokjes vervangen, veel meer onderhoud is niet nodig. Het is overigens wel verschieten als je wiel blokkeert door een schijfrem die stuk is :o.

Ik ben helaas weinig aan fietsen toegekomen de laatste maanden :(. En met de 9km naar het werk schiet het ook niet op met de kilometers (en de conditie is een ramp :P). Een tijdje terug wel een grote bak gemaakt voor op mijn fietskar (45cm x 80 cm x 160cm), om alle zooi van een andere hobby te kunnen vervoeren 8). Ik zal straks eens een foto maken.

[ Voor 6% gewijzigd door DeadLock op 10-06-2013 10:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, weer een tijde verder en nog altijd geen enkele reactie op de oproepen hier of op ligfiets.net, ook het papiertje op de muur achter de fiets heeft niets uitgehaald.

Blijkbaar heeft de fiets geen eigenaar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:56

Metro2002

Memento mori

Dan maar in eigen beheer nemen he?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:09:
Dan maar in eigen beheer nemen he?

;)
In beheer is het juiste woord, pas over 20 jaar mag ik mijzelf ook eigenaar noemen.
...ben er zo mee weggefietst.... (Eigenlijk nog best te doen, zolang hij in de "stads" stand staat).

Deze flevo kkomt denk ik uit de omgeving Apeldoorn, er zat in een fietstas een reclamefoldertje van een of ander printercartrige-vulstation dat daar is gevestigd. Nog een teken van ouderdom: de batterijtje van het achterlicht waren gaan lekken.

Eerste twee mods: ander achterlichtje nodig, en een ander zadeldekje, want wat zweet dat enorm zeg, zo'n gesloten cell lapje/ouderwets muismatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat zitje is in het geheel niet zo geschikt voor goede matjes. Op een flevobike wil je niet teveel slippen op het stoeltje, omdat dat belangrijk is voor je evenwicht. Gaaszitting of 'echte' zweetloze zittingen zijn dus geen optie. Open-cel schuim wordt in het midden alsnog platgedrukt waardoor er geen lucht bij je rug kan, ventisit idem dito én is redelijk glad op zo'n polyester kuip.

Je kunt een poging wagen met een Ventisit Comfort (extra dikke versie), maar persoonlijk fiets ik gewoon helemaal zonder matje en neem ik het maar voor lief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat een geheel ander kuipje een idee is? Geen idee waar ik die dingen zou moeten kunnen krijgen en of dit uberhaupt een goed idee is, maar een gooi maar een balletje op.

Wat zijn verder nog veelvoorkomende/nuttige mods van een stock flevo? Mijn eerste ingeving is het verwerken van de koplamp in de vierkante buis en een naafdynamo. Gasvering heb ik ook al voorbij zien komen, evenals een voorspatbordje.

En dan heb ik nog een mysterieuze feature op "mijn" flevo, een soort roller in de knik van de voorbuis. Heeft iemand hier enig idee waar die voor dient? (Is te zien op de foto, hoewel nier erg duidelijk) Na het bekijken van vele plaatjes van andere flevo's heb ik er nog altijd geen gezien die dit ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mwah, het kuipje van een flevobike is wel erg comfortabel, zou ik niet vervangen. Je zult toch altijd op een ligfiets problemen met ventilatie op je rug krijgen, en de enige goede oplossing blijft een gaaszitting. Die past niet echt - of je moet iemand vinden die het voor je kan lassen (Metaalwinkel.nl heeft relatief goedkope lassers, heb ik mijn flevobike ook twee keer laten modden).

Als je van plan bent je flevo te verkopen moet je niet al teveel aanpassen, origineel verkopen ze het duurst. Geen idee waarom, maar het is zo. Kijk eerst eens hoe fijn je hem vindt fietsen. Ik vind zelf de rubbervering prima; uiteraard heb je nauwelijks demping dus je kunt gelanceerd worden over kamelenhobbels, maar het is ook veruit de meest comfortabele vering over ruw terrein. Als je het niet lekker vindt fietsen en je wilt gasvering of zuigergedempte veer, dan moet je daar nieuwe nokken voor aanlassen omdat de voorziening voor rubberveer veel te klein is voor andere soorten vering. Zorg dat je de nokafstand en veerkracht goed afstelt op je gewicht!

Iets anders dat erg fijn is om te hebben is een gemakkelijk af te koppelen achterrem. Omdat je voorwiel geveerd is is het remgevoel daarvan erg slecht, bovendien is het niet altijd wenselijk om altijd alleen de voorrem te gebruiken (soms wil je ook een drag brake, bijv. bij heuvelaf rijden). Echter, om het geheel nog demontabel/opvouwbaar te houden wil je niet dat je achterframe permanent vastzit aan het voorframe, dus zorg dat je ofwel aan de remkant, ofwel aan de stuurkant de remkabel kunt losklikken.

Persoonlijk vind ik een naafversnelling idioot nuttig op de flevobike, omdat je niet makkelijk wegrijdt in een te hoge versnelling. Als je dan vergeten bent om omlaag te schakelen kun je alsnog schakelen in stilstand met een naafversnelling. Bovendien maakt het de fiets een stuk onderhoudsvrijer, en je kunt dat grote zware voorblad vervangen door iets beschaafders :P

Andere mods zitten er al op: bidonhouder, spatborden, tashouders.

Die roller voorop: geen idee, nog nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mux schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:48:

Open-cel schuim wordt in het midden alsnog platgedrukt waardoor er geen lucht bij je rug kan, ventisit idem dito én is redelijk glad op zo'n polyester kuip.

Je kunt een poging wagen met een Ventisit Comfort (extra dikke versie), maar persoonlijk fiets ik gewoon helemaal zonder matje en neem ik het maar voor lief...
Ik heb zelf een Ventisit Comfort, maar ik kan me niet voorstellen dat je een 33% (toch?) dunnere Ventisit dicht drukt, waardoor het niet meer ventileert. het is geen wondermiddel, maar de Comfort werkt 's ochtends als het lekker koel is prima. Ik voel de koele rijwind langs mijn T-shirt gaan en dat scheelt flink in het zweten. Als het warm is werkt het dan weer totaal niet :P Het fijnst vind ik misschien nog dat het eigenlijk nooit nat is. Klein gaatje onderin je stoeltje en het water loopt prima weg en je krijgt nooit een natte rug/kont van de regen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar een week in mijn bezig en nu al is de zwarte Flevo gestolen. :'(

Vanmorgen rond 11:00 in de stalling van het Huygensgebouw, universiteit Nijmegen gezet, en vanmiddag bij terugkomst rond 17:00 was hij weg. Morgen even kijken of er nog camerabeelden zijn.

Een zwarte "fabrieks" flevo. Met bagagedragertje, kuipstoeltje zonder zitting (net een ander kussentje besteld...) en het LED achterlicht hoog achterop de zitting gemonteerd. Een paars fietsbelletje rechts aan het stuur.

Framenummer: 348 91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hahaha, nouja, licht gewonnen, licht geronnen hè. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 17:02
Het klinkt/voelt als heel erg lullig, maar kan het zijn dat de oorspronkelijk rechtmatige eigenaar hem terug heeft genomen? Het is voor zover ik weet niet een fiets waar je "zomaar" even op wegfietst als onervaren persoon.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:52:
Het klinkt/voelt als heel erg lullig, maar kan het zijn dat de oorspronkelijk rechtmatige eigenaar hem terug heeft genomen? Het is voor zover ik weet niet een fiets waar je "zomaar" even op wegfietst als onervaren persoon.
Als het de vorige eigenaar is, hoop ik dat hij het kan waarderen dat er nieuwe handvatten en een nieuw achterlichtje op zitten, en zal hij een nieuw kussentje moeten kopen..

Maar, vooralsnog acht ik de kans erg klein dat het daadwerkelijk de vorige eigenaar was, dan had hij toch ook wel contact opgenomen toen ik in eerste instantie contact zocht. Ik heb aangifte gedaan, advertenties geplaatst, en ben bezig de camerabeelden te krijgen alsmede wie er allemaal in de stalling is geweest die dag.

Hoe dan ook, ik wil graag weten wat er precies is gebeurd. Ik heb hem gister in ieder geval niet in een straal van 500 meter teruggevonden in de kreukels.

[update]

WHOA, de vorige eigenaar was het inderdaad. Krijg net een mailtje. Nu maar gaan onderhandelen en kijken of er iets te beginnen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Afbeeldingslocatie: http://stream1.gifsoup.com/view/179341/mj-thriller-popcorn-o.gif

Mijn ligfiets terug van de fietsenmaker. Erg blij.
Situatieschets. Ik heb fiets nu al zon 5 á 6 jaar. 2 jaar geleden mijn schijfremblokjes laten vervangen en vorige zomer nog een keer. Afgelopen 6 maanden niet gefietst. Wat bleek, je raad het al, remklauwtjes kapot waardoor alles blokkeerde.

Wel erg vreemd voor zo'n pak en beet 1000KM.

Maar, ik blij. 1/10 betaald van wat een nieuwe set gekost zou hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:05:
[...]
WHOA, de vorige eigenaar was het inderdaad. Krijg net een mailtje. Nu maar gaan onderhandelen en kijken of er iets te beginnen is.
Benieuwd om te horen waarom hij niet reageerde op de vele pogingen om contact te zoeken vanuit jouw kant, maar wel de fiets terugjat zodra hij hem ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vandaag van dichtbij gezien: de Switchbike. Even zoeken op Google leert me dat het oud nieuws is, maar ik vond het wel een grappig concept. Een gewone fiets die je in de stad rechtop gebruikt en waar je buiten de bebouwde kom, waar wendbaarheid en zichtbaarheid minder tellen, in de ligstand minder weerstand zou moeten hebben :)

[YouTube: http://www.youtube.com/v/8H39NiWbeOw]

Het enige wat ik me bedenk is of die voorvork niet wil omklappen naar links of rechts als je een wat scherpere bocht maakt. Ik bedoel: die stuurpen staat best schuin in de ligstand :)

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 19-06-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik ben vandaag met mijn open ligger over de kop geslagen. Als je net Amsterdam uitrijdt is er een stoplicht dat altijd maar 4 seconden groen is en daarna weer drie minuten op rood staat. Zie je het stoplicht dus op groen springen dan wil je natuurlijk daar nog net snel doorheen kunnen.

Aan de overkant van de weg zit aan de rechterkant een behoorlijk bobbel. De weg gaat hier rustig 10 centimeter omhoog. Vlak na de bobbel is er een scherpe bocht naar rechts. Echt ideaal, als je het stoplicht dus op groen ziet springen als je aan komt fietsen moet je flink vaart maken om het stoplicht te halen. Als er dan ook nog eens twee scootertjes aankomen die de andere weghelft blokkeren heb je weinig andere keus dan om over de hobbel te rijden.

Ik werd werkelijk van mijn fiets gelanceerd, maar had nog wel het stuur vast. Ik in paniek natuurlijk remmen (want de bocht kwam er aan) en omdat er geen gewicht meer op de fiets zat sloeg deze pal over de kop.

Gelukkig nauwelijks iets aan overgehouden. Klein schaafwondje op mijn knie en een gekneusde linkermuis. Fiets ook helemaal intact, met uitzondering van de voorlamp, die is afgebroken toen de fiets erop stuiterde.

Nu dus maar op zoek naar een nieuw voorlicht. Ik zoek eigenlijk iets dat een goed fel licht geeft, maar smal genoeg is om niet teveel wind te vangen. Ik heb voorop de fiets gewoon een rond stukje zitten met een diameter gelijk aan dat van een gemiddelde stuurstang. Wat gebruiken de andere tweakers hiervoor?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Op mijn open ligfiets een magicshine 808 en in de mango een B&M iq , de laatste is aan te raden ook al is ie duur omdat ie niet verblindt en toch goed licht geeft, ook genoeg om zelf wat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Cyberstalker vervelend van die valpartij! Ik rijd bijna dagelijks naar mijn werk door Amsterdam, waar in Amsterdam was het precies? Er zijn nog best veel plekken namelijk waar je Casablanca uit rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die Ixon IQ is briljant. Wat een berg licht komt daar vanaf en inderdaad, dankzij een cut-off bovenaan de bundel verblind je niemand :) Ik vond alleen het afstellen lastig: als ik op mijn Fuego ga zitten gaat de bundel omhoog :D Je kunt dus 10x in je eentje de bundel naar beneden drukken tot hij goed staat of iemand anders vragen om hem af te stellen terwijl jij erop zit.

[ Voor 46% gewijzigd door Grrrrrene op 07-08-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Even het ligfietstopic kicken want voor de liefhebbers, mijn mango staat te koop, zie mijn blog (zie sig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Jammer dat je hem weg doet, ik heb je blog gelezen en kan het wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Zo'n mango zou voor mij ideaal zijn, fiets dagelijks 50 KM voor werk (nu op een opgen ligger) waarvan het allergrootste deel een recht fietspad is dat langs een snelweg loopt met weinig stoplichten.

Jammer dat die dingen zo duur zijn. Heb net een streamer gemonteerd op mijn fiets in de hoop zo de winter te overleven (het is een stuk minder koud, dat zondermeer). Nadeel is wel dat ik merk dat mensen nu mijn bel niet goed meer horen. Die zit op mijn onderstuur en daar zit de streamer natuurlijk voor zodat een deel van het geluid wegvalt.

Nu heb ik al een beetje zitten kijken naar iets luiders. De airzound spreekt mij erg aan, maar ik denk dat dat niet echt past op mijn fiets. Mijn stuur is nu al beperkt omdat je redelijk snel tegen de stoel aanzit, met een airzound zou dat nog sneller gebeuren. Bovendien ben je dan natuurlijk geluid onder de streamer aan het pompen, waarmee ik er waarschijnlijk voornamelijk zelf erg veel last van heb. Weet iemand hiervoor een goede oplossing? Ik heb ook al naar elektronische toeters gekeken, maar die hebben allemaal zo'n lelijk geluid.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
cyberstalker schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:24:
Zo'n mango zou voor mij ideaal zijn, fiets dagelijks 50 KM voor werk (nu op een opgen ligger) waarvan het allergrootste deel een recht fietspad is dat langs een snelweg loopt met weinig stoplichten.
Dat klinkt wel als een velomobielroute ja.
Jammer dat die dingen zo duur zijn.
Dat zeg je verkeerd 8)
Het is veel geld maar niet duur. :P

Voor mij heeft de velomobiel toch heel wat voordelen boven de open ligger (al dan niet met streamer):
1) warmer
2) sneller
3) stabieler!

Ik heb nu al 2 weken mijn Quest niet kunnen gebruiken omdat die ter reparatie bij een schadeherstelbedrijf staat. Ik mis m'n fiets enorm. M'n Fujin gebruik ik met dit weer niet. Ik ben al vaker op m'n bek gegaan op klinkers en natte herfstbladeren op het wegdek. Bovendien ben ik een watje dus wil ik een watjesfiets.
De laatste 2 weken ben ik daarom met de auto en de bus geweest. Geen van beiden optimaal voor mij.
Auto heeft als voordelen: 1) snel (in vergelijking met de bus maar ten opzichte van m'n Quest maakt het maar weinig uit) en 2) ik kan vertrekken wanneer ik wil. Nadeel: ik raak er behoorlijk opgefokt van.
Bus heeft als voordelen: 1) meestal relaxed reizen, kan zelfs WIFI gebruiken in de streekbus! en 2) minder opgefokt dan met de auto en 3) soms wordt m'n conditie wat opgekrikt omdat ik net wel/niet zo'n k*tbus kan halen. Maar een duidelijk nadeel is dus dat ik afhankelijk ben van de tijden, de reistijd is 2x zo lang als met de Quest als ik goede conditie heb maar ook 2x zolang met mindere conditie maar als ik de 'wachttijd' van de bus die ik moet wachten voordat ik uberhaupt kan vertrekken erbij op tel. En ik wordt soms misselijk van de bus.

Ik mis mijn Quest :'(
Nu heb ik al een beetje zitten kijken naar iets luiders. De airzound spreekt mij erg aan, maar ik denk dat dat niet echt past op mijn fiets. Mijn stuur is nu al beperkt omdat je redelijk snel tegen de stoel aanzit, met een airzound zou dat nog sneller gebeuren. Bovendien ben je dan natuurlijk geluid onder de streamer aan het pompen, waarmee ik er waarschijnlijk voornamelijk zelf erg veel last van heb. Weet iemand hiervoor een goede oplossing? Ik heb ook al naar elektronische toeters gekeken, maar die hebben allemaal zo'n lelijk geluid.
Koop een fatsoenlijke velomobiel met accu en fatsoenlijk elektrisch geluidsding :Y) :Y oOo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na een tijd terug een flevobike te hebben gehad die na een paar dagen ineens werr geclaimed door de vorige eigenaar (Lang verhaal, korte versie is dat de fiets zeer zeer lang onbeheerd stond, en niemand reageerde op herhaalde verzoeken tot contact.) heb ik nu toch eindelijk echt mijn eigen flevo, een racer nogwel.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Heb je die racer met 'upgrades' van de advertenties op ligfiets.net gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:43:
Heb je die racer met 'upgrades' van de advertenties op ligfiets.net gekocht?
Nope, ik was op zoek naar eentje in 'fabrieksstaat', met het 'verstelwigje', bagagedragertje enz. En juist zoiets kwam op mijn pad. Welliswaar niet helemaal standaard meer, maar komt er erg dicht bij in de buurt.

Hier even een plaatje van de verkoper:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3712/11948723373_63bf4e3853_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nice, mooie fiets. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de 'fabrieksstaat' en zie ik er liever een echte veer/demper, achterrem en naafversnelling op, maar dat is persoonlijk :)

Flevobikes zijn hoe dan ook de meest comfortabele open ligfietsen die je kunt hebben, je zult er ongetwijfeld nog een hoop plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na weer een avond en ochtend te hebben gefietst zijn er toch twee dingen die ik nog niet helemaal begrijp:

- Hoe precies kun je deze fiets opdelen in twee stukken. Ik heb die borgpin gevonden, maar na het verwijderen ervan kan het frame nog niet uit elkaar. Welke handeling mis ik nog?

- Op dit moment heb ik het idee dat ik vooral toch nog met mijn handen stuur door omlaag te drukken op een stuurhelft. Fietsen met een hand los is vragen om problemen (al twee keer ineens een scherpe stuurhandeling en eindigen in de berm). Ontspannen fietsen is het absoluut nog niet, althans, niet in mijn armen die ik gebruik als stuurdempers. Desondanks kan ik toch al zonder veel moeite km's maken (wat op de vorige flevo eigenlijk net zo ging.) Ik heb denk ik nog niet voldoende km's gereden, maar is dit herkenbaar voor de beginners? Of doe ik iets fundamenteel verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het uit elkaar halen ligt er een beetje aan welk type je hebt. Je zegt dat je een borgpin hebt weggehaald; als die eruit is kun je de twee helften van elkaar af trekken iin de richting van de as door het stuurrubber. Bij een fiets die al enige tijd niet uit elkaar is gehaald kan dit érg stroef gaan, ik raad dan ook sterk aan om de delen die langs elkaar moeten glijden van roest te ontdoen, te polijsten en in te vetten met kogellagervet. Ik heb dat één keer gedaan een jaar of 3 geleden en dat was alles wat hij nodig had voor enkele tientallen keren in/uit elkaar.

De belangrijkste les voor het leren fietsen op een flevobike is: relax. Ontspan je hele lichaam als je erop ligt. Het fietst exact hetzelfde als elke andere fiets als je dat eenmaal door hebt, want op een 'normale' (lig)fiets stuur je ook bijna volledig met je gewicht, niet met het stuur. Het stuur is slechts ornamenteel, en om dingen als schakelhendels en remhendels vast te houden.

Het grote verschil tussen de flevobike, een ligfiets en een rechtopfiets is het onderdeel van je lichaam dat je het meest gebruikt om kleine balanscorrecties te maken. Bij een rechtopfiets gebruik je je gehele bovenlichaam (en doordat dat een relatief grote massa heeft, kun je daarme een hele hoop corrigeren), bij een gewone ligfiets gebruik je kleine stuurbewegingen en bij de flevobike gebruik je je benen daarvoor. Door je benen een beetje heen en weer te pivoten kun je balanceren.

Helaas helpt het niet zoveel om dat soort dingen te 'weten', je moet ze in je spieren hebben zitten. Het devies is dus: blijf oefenen, oefenen, oefenen. Kilometers maken. Het kostte mij vele weken voordat ik de flevobike met dezelfde zekerheid beheerste als mijn andere fietsen. Sterker nog, het kostte mij 2 weken om er uberhaupt op te kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Question:

Als ik in mijn eentje ga fietsen voor een tijdje heb ik een tent(je) nodig. Ik heb 2 grote bananentassen (+bagagedrager) en die wil ik dan wel graag mee de tent in nemen tegen de regen en diefstal.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik ga er zo vanuit dat van die 1-persoons tentjes te klein zijn..
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/R10AAOxyUgtTO7bW/$_84.JPG
Het is dus of een 2-persoonstentje, of een 1-persoons met een voorluifeltje..(?).

[ Voor 10% gewijzigd door Tomino op 07-04-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hah, de wereld van tenten. Voor iedere prijs en wens is wel iets te krijgen.

Voornaamste probleem waar je tegenaan gaat lopen met een groter-dan-1-persoonstent is de vorm of het gewicht. Goedkopere (zwaardere) tenten zijn vervelend om lange tijd mee te nemen op de ligger, en veel tenten rollen/vouwen op tot een cilinder die niet echt compatible is met bagagedragers op een ligfiets.

Waar ga je hem op meenemen? Heb je nog steeds dezelfde Fujin?

en kom je ook een keertje mee op de HSL toertocht? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
:) *Aangemeld! Ik ben eerst 8 maanden in Duitsland geweest en nu 9 maanden in Engeland. Echter, vanaf mei weer in NL. Leuk idee!

Ik wil de tent inderdaad meenemen op de bagagedrager van mijn Fujin! Suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ooit geprobeerd een normaal fietsstuur te monteren op je ligfiets met onderstuur? Ik wil graag een bovenstuur ligfiets maar diegene die ik nu heb heeft een onderstuur. Zou dit mogelijk zijn? Ik twijfel over de lengte van de stuurpen, zou 30 cm genoeg zijn?

EDIT: fiets is inmiddels al verkocht, dus deze post kunt u negeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Iemand hier nog interesse in een opknap ligfiets? Gaat over een optima Dingo ligfiets met bovenstuur.
Fiets is gewoon rijdbaar maar er zijn wat dingen die vervangen moeten worden: Trappers, remkabels zijn imho aan vervanging toe, remmen moeten in elk geval even schoongemaakt en nagekeken worden, loopwieltje ketting moet een keer vervangen worden. Frame, Ketting en tandwielen zijn nog goed

Komt met 1w LED voorlicht, lader , achterlicht, ventisit matje, bel, spiegel (incl barst :+ ) , en een niet werkende draadloze fietscomputer van VDO. schwalbe kojak achterband en schwalbe marathon plus voorband, beide nog in goede staat.

Al met al: rijdbaar maar moet wel wat opknapwerk aan gedaan worden.

Voor 9 tientjes op te halen in Spijkenisse. meer foto's hier

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4093.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 29-11-2014 15:27 ]

Verwijderd

Ik ben ook een (jonge) ligfietser. Ik had een goedkope ligfiets aangeschaft (alligt) en daarmee veel plezier gehad. Nadat ik hem niet meer echt gebruikte had ik hem verkocht. Later had ik toch weer de smaak de pakken en kon ik goedkoop een batavus relaxx op de kop tikken.. Al ben ik niet erg positief over de fiets (gewicht, zithouding, enz) het is wel een leuk knutsel ding. Ik kijk nog steeds elke dag of er een andere ligfiets in de buurt te koop is, maar je weet hoe dat gaat met de ligfietsmarkt!

Dus nu heb ik een vraagje. Zijn hier mensen die bekend zijn met de batavus relaxx 4 all? Ik zou graag de fiets wat willen modificeren, zoals het stoeltje verder naar achter doen, enzovoort. Heeft iemand hier ervaring mee?

@metro, maar 9 tientjes :o, jammer dat ik helemaal in het Noorden woon.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hij is al weg :P
Relaxx 4 all is een fiets die wel erg rechtop zit. Denk dat je flink aan de slag moet om daar een 'echte' ligfiets van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De relaxx4all is inderdaad niet echt een ligfiets te noemen; het is net als de meeste fietsen van niet-ligfietsmerken een oncomfortabel, veel te rechtop, onhandig in elkaar gezet ding. Voornaamste voordeel van de Batavus is dat ze vrijwel uitsluitend standaard fietsonderdelen hebben gebruikt, waardoor hij goed repareerbaar en modificeerbaar is.

Maar ja, ik zou gewoon de batavus verkopen en een echte ligfiets kopen. Heb je veel meer plezier van; zowel qua fietsgenot als qua plezier van je kluswerk eraan. Als je marktplaats en ligfiets.net een beetje in de gaten houdt kun je zonder al te veel moeite wel een opknapper vinden voor tussen de 100 en 200 euro. Ik ben in de afgelopen jaren ook regelmatig fietsenwinkels e.d. tegengekomen die geen flauw idee hadden wat ligfietsen kostten en ze voor belachelijk lage prijzen wegdeden. En dan heb je voor een prijs waarvoor het niet erg is als je wat verkeerd doet een prachtige fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties. Na de fiets even goed geinspecteerd te hebben heb ik toch maar besloten om hem gewoon te verkopen. De batavus relaxx 4 all is echt een relax (oma) zitfiets maar ik zoek eigenlijk een snelheidsmonster, waar je echt op ligt en die laag is.

Trouwens, @velomobielrijders, wat is jullie ervaring met uitlaatgassen? Ik fiets het liefst langs de fietsknooppunten om scooters, brommers en al die zooi te vermijden. Hebben jullie meer of minder last van uitlaatgassen van verkeer in een velomobiel? Het lijkt mij dat je met een racekap er toch minder last van moet hebben, doordat het er meer eroverheen gaat dan erin.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik vind de relaxx4all juist géén relaxfiets; de hoge zit zorgt ervoor dat je alsnog last hebt van zadelpijn en een vervelende positie voor je nek hebt. Ligfietsen horen comfortabel te zijn, daarom lig je erop!

Velomobielen zijn niet heel verschillend van andere (lage) ligfietsen: je hebt meer last van uitlaatgassen van brommers e.d. dan een rechtopfiets, maar het is geen probleem waar je continu tegenaan loopt ofzo. Ligt waarschijnlijk aan je route. Velomobielen hebben vooral nadelen in stadsverkeer t.o.v. open fietsen, dus je rijdt er toch voornamelijk mee op langere, opener routes. Dan is het helemaal geen issue.

De stroomlijn heeft heel weinig invloed. Je hebt sowieso geen last van uitlaatgassen tijdens het fietsen; het is echt alleen een issue bij stoplichten.

Ik merk zelf in de buurt dat heel veel mensen over zijn gegaan naar elektrische scooters/brommers en elektrische fietsen. Benzinebrommers zijn grootendeels uit het straatbeeld verdwenen. Over een paar jaar lijkt het me iets dat alleen nog in een museum terug te vinden is. Het wordt dus alleen nog maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook te weinig gefietst om echt een goed oordeel over de Batavus uit te spreken.
Over benzinebrommers, was dat maar waar waar ik woon. Als ik tijdens de spits naar school fiets, dan kom ik in die 13 km toch wel minstens zo rond de 6 brommers tegen die mij inhalen. In de stad maar al te veel.

En dan zijn er nog vaak van die oude dikke tantes op snorscooters die trager gaan dan een normale fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Afgelopen week ben ik minstens 3 velomobielen tegengekomen onderweg:
- Een alleweder (die vriendinlief op de open ligfiets vaker tegenkomt) tussen Pijnacker en Bergschenhoek
- Een Versatile op de Kralingse Zoom (Rotterdam)
- Een Quest, ook op de Kralingse Zoom in Rotterdam. Hiermee heb ik nog twee of drie zinnen gepraat... ondanks dat m'n ketting halverwege de eerste zin eraf liep.

Herkent iemand hier zich in? Vooral de Alleweder ben ik benieuwd naar, gezien die persoon vziw niet op de HSL toertochten komt maar wel in Pijnacker of omstreken lijkt te wonen.

Over aflopende kettingen gesproken, ik heb ook nog wat leuke aanpassingen aan de velomobiel gedaan en een grote reparatie:
- Allereerst is eindelijk m'n bottom bracket in m'n alu alleweder stukgegaan. Deze zit met een dozijn popnagels aan de middenboom vast en ik weet al sinds dat ik de fiets had gekocht dat de bovenste vier popnagels min of meer voor jan met de korte achternaam erin zitten waardoor de rest het wat meer te verduren heeft. Enfin, alle popnagels uitgeboord en het hele ding opnieuw vastgepopt. Wel een hele onderneming, en ik heb helaas een kilometer of 20 met wiebelende trapas moeten fietsen :s
- Ik heb eindelijk twee van de vier knipperlichten vervangen door eigen ontwerp. Pics volgen. Nieuwe lichtjes zijn ca. 10x zo helder (ook zichtbaar in zonlicht) en hebben een low-profile 3d-geprinte 'lens' die maar 4mm uitsteekt buiten de fiets ipv de 20mm die de standaardknipperlichten uitsteken
- Vandaag heb ik eindelijk een Versatile-dakje weten te bemachtigen :D Ik zie heel erg uit naar de volgende hagelbui :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
mux schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 22:38:
Afgelopen week ben ik minstens 3 velomobielen tegengekomen onderweg:
- Een alleweder (die vriendinlief op de open ligfiets vaker tegenkomt) tussen Pijnacker en Bergschenhoek
- Een Versatile op de Kralingse Zoom (Rotterdam)
- Een Quest, ook op de Kralingse Zoom in Rotterdam. Hiermee heb ik nog twee of drie zinnen gepraat... ondanks dat m'n ketting halverwege de eerste zin eraf liep.

Herkent iemand hier zich in? Vooral de Alleweder ben ik benieuwd naar, gezien die persoon vziw niet op de HSL toertochten komt maar wel in Pijnacker of omstreken lijkt te wonen.
ik herken mezelf niet maar ben wel benieuwd naar die Versatile. Toevallig een blauw/paars/rode Versatile (kameleonkleur 'blue to red')? dat zou dan mijn oude Versatile 021 kunnen zijn geweest. Mij staat in ieder geval bij dat die in Rotterdam rijdt.
https://veloteur.wordpress.com/

Vrij oud laatste bericht uit 2013 maar wel van de 3e eigenaar en de laatste eigenaar waarvan ik weet heb.

Zelf heb ik mijn Quest afgelopen week naar Dronten gereden in verband met een tik in het achterwiel. Ik moest toch een rit maken dus dan maar een dubbel nuttige rit.
Al 2x eerder ben ik in Dronten geweest in verband met de tik. De eerste keer bleek de achteras niet strak meer vastgeschroefd te zitten. Maar dat was niet alles want de tik kwam terug. Bij een tweede inspectie (een tijd later) bleek dat er speling was opgetreden tussen het rechter lager van het achterwiel en de achteras. De achteras was in ieder geval wat dunner geworden. De achteras is toen omgedraaid (links/rechts). in de hoop dat dat voldoende zou zijn. Helaas niet.
Afgelopen week is de achteras eruit gehaald. Een nieuw lager viel geheel vrij om de achteras, wat niet hoort. Toen ook het bijbehorende lager erbij gepakt werd, was het helemaal duidelijk. Een nieuwe, dikkere, achteras liet zich zonder problemen in het oude lager zakken. Het oude lager had dus ook speling gekregen. De combinatie oud lager met oude as was helemaal om te gillen. De boel rammelde aan alle kanten.

Nu heb ik een 'nieuwe' achteras (wel gebruikt maar zonder slijtage) en een nieuw lager gekregen. Het kostte wat moeite om de as door de lagers van het achterwiel te krijgen zoals het hoort. Het hoort strak aangesloten te zitten.

Hopen dat ik nu toch weer een 30.000 kilometer (of meer!) ermee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Om eerlijk te zijn was het te donker om de kleur te zien, maar ik kan me juist een helderdere kleur herinneren. Denk dat `t een ander was. Er rijden trouwens 'veel' versatiles/orca's rond hier in de buurt. Het is uiteraard ook een vrij dichtbevolkt stukje Nederland. Ik heb er 's zomers wel eens 3 op een dag gezien!

En jeetjemineetje zeg, waar je het over hebt met je achteras is eigenlijk dé reden dat ik blij ben met de alleweder om mee te spelen. Zolang ik nog geen draai/freesbank heb durf ik het niet aan om in een fiets met zoveel custom onderdelen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor vaak negatieve reacties over de batavus relaxx 4 all.
Ook ik vind het niet de beste fiets in standaard configuratie, maar kan er nog mee door.
Er kan toch wat moois gemaakt van worden, als ik zo speur op het internet.
Hier een gepimpte Relaxx 4 All door een persoon uit Polen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/r1mupy.jpg

http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2495.0

Zo lijkt het mij toch een leuk fietsje geworden.. wat ik zo veranderd zie,
20'' voorwiel verangen door 24''
Grotere voorvork
Andere stuurpen
Andere stuur
Race wielen & bandjes
Derailleur versnellingen
1000x betere zitschaal
Schijfremmen ipv t(rommel)remmen
Klikpedalen
Rode lak
Kettingrol onder de schaal.
Ander crankstel

Al met al een stuk betere fiets geworden, al zal je er wel een paar honderd in moeten steken om het zo te krijgen.
Ik gok dat het gewicht ook minder is nu de erg zware stalen bagagedrager, stuur, naafversnelling, stoel en trommelremmen eraf zijn gegaan, het gewicht is nu 15,9kg lees ik op het forum, daarvoor heen was het 26 kg!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 06:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat ziet er aantrekkelijk uit! Iets hoger zitten ziet er ook veiliger uit, ik zou alleen nog een (voor-)spatbordje monteren, maar dan ben je ook wel echt compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het punt met de relaxx4all is: voor hetzelfde geld koop je tweedehands een 'echte' ligfiets, waar al deze voordelen al op zitten en waar je geen honderden euro's en tientallen uren werk aan hoeft uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad maar net een kwestie of je er zin in hebt om zo'n fiets om te knappen. Als je een beetje goed rondkijkt kun je al gauw een relaxx 4 all vinden voor 100 euro. Als je daar zo'n 200 in stopt heb je voor 300 een mooie fiets, maar voor die prijs kun je ook een M5 en soms een Challenge Hurricane kopen.
Die meneer komt uit Polen. Ik gok dat tweedehands ligfietsen daar wat moeilijker te krijgen zijn, en dan kan een Batavus een mooi project zijn om wat van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is trouwens een redelijk nieuw ligfietsforum op het internet gekomen.
http://ligfietsforum.forum2go.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Leuk, maar ik vraag me af wat de toegevoegde ervan is aangezien er al een aantal hele grote zijn :?.

Bij snel even bekijken zie ik iemand reageren die ook veel post in een facebook groep, volgens mij komt dit dan daar ook uit voort?

[ Voor 41% gewijzigd door Tomino op 01-04-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Even een dood topic tot leven wekken hoor :P

Sinds 1 juni (afgelopen maandag dus) moet ik een stukje verder fietsen dan voorheen, dus de ligfiets lijkt weer het ideale forensenvervoermiddel. Alleen krijg ik daar (ik heb alleen een Radical Design toptas) niet zoveel in mee. Op werk aangekomen wil ik nml graag even opfrissen onder de douche en een handdoek + douchegel + schoon shirt + ondergoed past daar niet samen met mijn broodtrommel, een plakset en een goed slot in :/

En dan ontdek je dat banaantassen _heel_ duur zijn. 200 euro voor een setje Radical Design Banana S tassen in het oranje (kleurt wel mooi bij mijn oranje frame + toptas) vind ik wel bizar veel geld voor een stukje nylon. Tweedehands heb ik al wat vragen uitstaan. Er stonden oranje banaantassen te koop op ligfiets.net, maar die waren al vergeven (vergeten advertentie weg te halen) en er staat nog een fiets met banaantassen te koop waarvan ik de eigenaar heb gevraagd of hij die tassen ook los verkoopt.

Iemand nog tips? Of loopt er hier iemand rond die nog banaantassen overheeft voor een zacht prijsje?

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 03-06-2015 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Niet echt behulpzaam, maar mijn oplossing is altijd geweest om m'n fietsen geschikt te maken voor een 'gewone' bagagedrager zodat er standaard tassen op kunnen hangen. Kostte een paar tientjes om het rekje op de fiets van m'n vriendin te verlengen, maar dan heb je ook wat.

Banaantassen zijn inderdaad wat specialistisch en dus érg prijzig. Je kunt altijd een gevraagd-advertentie op ligfiets.net zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Daar heb ik wel over nagedacht, maar dat vind ik toch geen erg chique oplossing. Op Ligfiets.net zag ik een setje Banana S banaantassen in het oranje, dat past mooi bij mijn oranje Nazca Fuego en de oranje Radical Design toptas, maar die waren helaas al verkocht.

Nu mijn hoop gevestigd op die andere advertentie waarin ook dergelijke banaantassen staan :) Die gevraagd-advertentie heb ik net geplaatst gaat er ook z.s.m. komen. Een probleem is sinds vandaag wel uit de wereld: de handdoek en het douchespul kan ik in een locker achterlaten die ik heb weten te bemachtigen, dat scheelt alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik heb, vrij luxe twee setjes bananentassen. Ooit 1 set S gekocht, maar die bleek na een aantal jaren toch wat te klein toen ik heel ver ging fietsen. Toen in België tweedehands voor 170 volgens mij een setje grote banenentassen aangeschaft. Heel erg blij mee met beide dus en zou niet meer met 1 set af kunnen..

Daarnaast ook een bagagedragen gemonteerd die ik enkl gebruik voor kleine fietstassen, want daar passen precies matje en slaapzak in

Lijkt nu alsof ik heel vaak ver fiets, maar dat valt wel mee. Met pinksteren nog van DH -> Kootwijk gefietst. Vriendin op een oud, doch gaar racefietstje die niet 120 KM bagage op haar rug wil. Dan komt het dus ook geweldig van pas, grotere tassen.. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Tomino op 03-06-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ter verdediging van de inderdaad hoge prijs: Radical tassen zijn wel érg goed. Afgezien van slijtplekken van te scherpe bochten, is er na 10 jaar intensief gebruik nog niks op aan te merken. Op zich zijn ze dus wel het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, ik heb net een deal gesloten: Een set Radical Banana S in het zwart voor 47,50 incl. verzenden :D Zo snel kan het dus gaan via Ligfiets.net....

Ik had voorkeur voor oranje, maar voor deze prijs kon ik ze niet laten liggen :) Dat is toch wel heel wat schappelijker dan 219,- excl. verzenden :X En ach, zwart kleurt overal bij en als ik ooit een setje in het oranje kan kopen, ben ik deze nog wel eens voor datzelfde bedrag kwijt.

Ik weet dat de tassen heel goed zijn, mijn toptas is ook erg degelijk gemaakt (goede degelijke rits ook!), maar 219 euro is gewoon veel geld voor de mogelijkheid om wat schone kleren mee te nemen naar werk :)

@#*&@&#(* Volgende probleem: vriendin heeft tijdens onze verhuizing vorig jaar waarschijnlijk mijn tasafhouders weggegooid :X Kan zij ook niks aan doen, maar het is niet echt duidelijk of ze nog leverbaar zijn via Nazca (ze gaan zoeken).

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 05-06-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Ehm... en wat als je die spullen gewoon op je werk laat liggen,
zodat je ze niet elke keer hoeft mee te slepen ?
[bv. de douchegel , extra slot op je werk laten liggen]

Blijft alleen je broodtrommel en ondergoed over. En om de paar dagen schone hempjes /handoek e.d.

Hangt natuurlijk ook van je soort werk af.

Tis maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, maar soms wil je een schone handdoek mee natuurlijk en zo wil ik ook graag in een korte broek fietsen, maar omdat we een productiebedrijf zijn en ik ook wel eens de fabriek in moet, moet ik dan mijn lange broek in de fietstas meenemen. Ook die kan ik op werk laten liggen, maar dan moet hij wel af en toe mee ;)

Shampoo en douchegel laat ik uiteraard in een locker liggen.

De tasafhouders zijn besteld overigens, die hadden ze nog liggen. Eind van de week hoop ik alles op orde te hebben, want ook de CR2450 batterij van mijn kilometerteller had ik niet zelf liggen en is lastig bij de local shops te vinden. Dus online besteld (meteen maar 5 in een blisterverpakking) en 5 CR2032 voor de cadanssensor en snelheidssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:42:

De tasafhouders zijn besteld overigens, die hadden ze nog liggen. Eind van de week hoop ik alles op orde te hebben, want ook de CR2450 batterij van mijn kilometerteller had ik niet zelf liggen en is lastig bij de local shops te vinden. Dus online besteld (meteen maar 5 in een blisterverpakking) en 5 CR2032 voor de cadanssensor en snelheidssensor.
Inmiddels heb ik de eerste ritten erop zitten. Dat fietst prima met die banaantassen (die Radical Design Banana M tassen blijken te zijn), niet dat er een heel gewicht in zit, maar de stabiliteit is er in ieder geval niet minder op geworden. Ik durf eindelijk een beetje schuin door de bocht en het gaat lekker vlot allemaal (21km in 50 minuten). Niet gek inclusief wachten voor enkele verkeerslichten in Hengelo ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 22-06-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dat is wel een mooie afstand, 21 km, voor woon-werk verkeer. Ik ben recent verhuisd, woonde in Bussum en nu in Almere Buiten. Ik moet nog steeds naar Amsterdam aan de west kant. Dus eerst was het al zo vervelend dat ik op mijn route heel Amsterdam door moest, nu is daar heel Almere bij gekomen. Vanzelfsprekend doe ik dat dus niet meer zo vaak. Totale lengte is nu 40 km enkele reis.
Ik heb het wel een tijdje nog gedaan, gaat wel hard met de kilometers, dat dan weer wel :)
(kost alleen wel een hoop tijd, inclusief wachten op de vele stoplichten toch wel tegen anderhalf uur, met een Quest met racekap nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een paar weken geleden heb ik bij de liggende hollander een ligfiets gehuurd om te kijken of het iets voor mij was. Het fietsen was makkelijker dan ik eigenlijk had verwacht, dus nu wil ik ook een ligfiets gaan aanschaffen. De vraag is alleen, hoe pak ik dit het slimst aan? Er zijn zoveel verschillende ligfietsen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb gefiets op een Optima Dragon met een onderstuur. Hiervoor heb ik ook nog even een rondje gemaakt op een ligfiets met bovenstuur (geen idee welk type het was). Het onderstuur vond ik op dat moment het prettigst rijden, maar dat was dan ook de eerste keer dat ik op een ligfiets zat. Als ik nu een fiets ga kopen heb ik liever niet dat ik na een paar werken er achter kom dat een bovenstuur veel prettiger is voor mijn gebruik.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9EHjKyC.jpg
De fiets die ik een dag heb geleend.
  • Voor mijn werk (Breda - Gilze) moet ik 14,4 km fietsen. Met de ligfiets wordt dat 15,8 km enkele reis (dit omdat ik met mijn normale fiets een stuk zandpad meepakt. Denk niet dat het goed is voor een ligfiets om dat te doen).
  • De reden van de ligfiets is dat ik iets lekkerder kan zitten en dat ik daarnaast harder kan rijden. Zelf vind ik racers mooie ligfietsen, maar ik weet niet of dat aan te raden is voor een beginner.
  • Ook moet de fiets nog wat spullen mee kunnen nemen (schone kleren en sportkleding).
  • Budget is ongeveer €800,- (tenminste, kan ik daar iets voor krijgen, of ligt dat te hoog/laag?).
Wat voor fiets zouden jullie mij aanraden?

Tevens de vraag of een ligtfiets ook in een normaal fietsenrek past? Hij moet namelijk worden geparkeerd in een gezamelijke fietsenstalling bij mijn appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, je hebt helemaal gelijk: er zijn zowat meer soorten ligfietsen dan ligfietsen zelf :P Zelfs twee dezelfde ligfietsen zijn vaak totaal anders uitgerust. Overigens geldt bijna hetzelfde voor rechtopfietsen; daar zijn simpelweg door het gigantische volume ook duizenden, zoniet tienduizenden keuzes te maken.

En net als met iedere andere aankoop is je budget de belangrijkste eis. 800 euro is te weinig om een nieuwe ligfiets te kopen. Je zult dus gegarandeerd in de tweedehandsmarkt vallen. Daar heb je op dit budget de keuze uit zowat alles wat je hartje begeert, uitgezonderd carbon frames en dat soort specialiteiten. Driewielers vallen ook vrijwel zeker af.

Bovenstuur vs. onderstuur:
- Bovenstuur betekent makkelijker opstappen (geen stuur waar je benen overheen moeten; vaak een dealbreaker voor mensen met korte benen)
- Bovenstuur betekent een makkelijke plek om spiegels, fietscomputer, telefoon, licht, etc. op te monteren
- Bovenstuur geeft een klein aerodynamisch voordeel (je armen kunnen voor je ipv naast je gelegd worden)
- Op fietsen die beide mogelijkheden hebben is bovenstuur iets stabieler
- Bovenstuur is zwaarder dan onderstuur
- Onderstuur is iets relaxter, je armen worden niet moe, je krijgt veel minder snel last van koude vingers in de winter
- Kabels en troep zit niet in de weg bij onderstuur
- Onderstuur geeft je kortere kabels, beter remgevoel/schakelgevoel
- Met bovenstuur zit je bij een val klem onder je fiets, met onderstuur ben je direct vrij
- Onderstuur is iets gevoeliger bij vallen

Ik zou persoonlijk bovenstuur kiezen, het heeft onder de streep een paar handige voordelen waar ik niet zonder zou willen (met name de spiegels), maar dit is geen harde lijn ofzo. Als je kunt leven met de nadelen van beide soorten zou ik je keuze hier niet op baseren.

Andere dingen om op te letten:
- Ligfietsen zijn vrijwel altijd gebouwd als tanks, maar sommige zijn betere tanks dan anderen. Ik heb zelf een M5 (Speedliner) Blue Glide gehad, wat een low-cost variant van M5's uitstekende 26/20 is. Deze fiets is merkbaar een stuk slapper dan de 26/20. Nog steeds ongelooflijk duurzaam en beter dan alle rechtopfietsen die ik heb gehad, maar er zijn verschillen. Ik zou de Speedliners vermijden, zeker gezien je budget voor iets beters hebt.
- Wielmaten: 451 voorwielen zijn irritant - moeilijk om onderdelen voor te krijgen en de enige verkrijgbare banden zijn duur. Probeer deze te vermijden (volgens mij gebruikt alleen M5 en Raptobike deze)
- Zittingen: Gaaszittingen zijn koning, dikke (Optima) zittingen daarna, Ventisit daarna en schuimzittingen zijn waardeloos. Prijzen zijn navenant.
- Iedere ligfietsfabrikant heeft zijn eigen dragers bedacht - of geen dragers. Zoek bij iedere fiets die je interessant lijkt even op welke tassen erop passen. Ik heb zelf mijn fietsen laten modificeren voor normale fietstassen omdat ik te gierig ben om Radical banaantassen te kopen.
- Flevobikes (de oude kantelknikvarianten) zou ik vermijden als beginner. Het is het summum van comfort, maar je doet er weken over voordat je erop kunt fietsen.
- Vermijd Giant, Batavus, Gazelle, etc. Ligfietsen zijn nooit echt goed begrepen door de niet-ligfietsmerken.
- Maak je niet druk als een fiets 15 of 20 jaar oud is. Ze gaan vele decennia mee, indien onderhouden.

Rondkijkend op marktplaats zie ik binnen je budget:
- http://link.marktplaats.nl/m942622017 Optima Rider driewieler (toch!). Koopje! Zeker gezien de afmontage en staat. Ik denk dat je boven de vraagprijs moet bieden, maar dan heb je ook wel een prachtige fiets. Vrij goed voor bagage ook.
- http://link.marktplaats.nl/m933746351 Challenge Focus in hele goede staat, helaas een slechte zitting (schuim). Is vrij makkelijk - en geheel binnen budget - te vervangen door een Ventisit. Werkt fijn samen met Radical S banaantassen
- http://link.marktplaats.nl/m942582702 weer een ongelooflijk geprijsde fiets, een M5 SP 20/20 met monovork. Vooral voor als je iets snellers wilt, dit zijn echte racers.

Ik zie ook een paar Nazca Explorers en Challenge Hurricanes staan. Deze zijn nog wat goedkoper (afhankelijk van staat en afmontage) en erg goede beginnersfietsen. Deze lijst is verre van uitputtend (ik heb alleen even de eerste pagina zoekresultaten doorgekeken)

Succes met de zoektocht en koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
Na bijna een jaar amper gebruik ben ik sinds twee weken weer volop met de ligfiets op de weg. Elke dag fiets ik 2x20km heen en weer naar werk. Mijn Alligt Modern doet het opzich prima maar heeft in mijn ogen wel wat nadelen:
- aerodynamica van een baksteen (correct me if I'm wrong)
- geen vering, erg irritant in stedelijke omgeving
- stoel zit net niet helemaal lekker

Nu kan ik voordelig een zelfbouw Flevobike racer van iemand overnemen. Ik vraag me echter af of dit echt een verbetering gaat zijn voor mij. Het gaat mij er vooral om dat ik reistijd inkort en comfort verhoog.

Kan iemand mij hier input over geven? Of misschien een andere (redelijk low budget) ligfiets aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Over de aerodynamica kan ik niet oordelen, al vraag ik me af of mijn baksteen (Nazca Fuego) nou zo'n probleem is met zo'n blok beton (ik dus) er bovenop :+ Ik fiets een vergelijkbare afstand, 21km en een beetje enkele reis. Op dit moment voor een deel door het bos en over boeren landweggetjes (allemaal geasfalteerde fietspaden / -stroken), maar zodra het winter wordt, verleg ik de route en fiets ik meer door de stad omdat daar wel gestrooid wordt en lantaarnpalen staan...

Qua vering heb je helemaal gelijk. Ik ben zo blij met de vering op mijn Fuego. Hengelo (OV) heeft zulke beroerde fietspaden dat ze zich als Nederlandse gemeente eigenlijk zouden moeten schamen. De fiets krijgt enorme klappen te verduren, zeker dankzij het 20" voorwiel dat niet geveerd is.

Ik kan je geen tips geven, ik heb alleen ervaring met mijn Fuego en een paar fietsen die ik geprobeerd heb voor ik er een kocht. Maar vering maakt een enorm verschil. Voor de snelheid kun je ook nog kijken naar andere banden. Ik had slicks onder m'n fiets, nu Schwalbe Marathon Racers en dat maakt toch echt uit. De slicks hadden voor mijn gevoel veel minder rolweerstand, dat maakte (maar misschien verbeeld ik het me) al snel 1-2 km/u uit op de kruissnelheid. Maar goed, dat is niet erg wetenschappelijk bepaald ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
JP12 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:19:
Na bijna een jaar amper gebruik ben ik sinds twee weken weer volop met de ligfiets op de weg. Elke dag fiets ik 2x20km heen en weer naar werk. Mijn Alligt Modern doet het opzich prima maar heeft in mijn ogen wel wat nadelen:
- aerodynamica van een baksteen (correct me if I'm wrong)
- geen vering, erg irritant in stedelijke omgeving
- stoel zit net niet helemaal lekker

Nu kan ik voordelig een zelfbouw Flevobike racer van iemand overnemen. Ik vraag me echter af of dit echt een verbetering gaat zijn voor mij. Het gaat mij er vooral om dat ik reistijd inkort en comfort verhoog.

Kan iemand mij hier input over geven? Of misschien een andere (redelijk low budget) ligfiets aanraden?
De Flevobike Racer is denk ik toch echt wel heel wat vlotter dan de Modern. Je ligt een stuk vlakker.
Ik heb nooit op een Racer gereden maar wel op de kleinere Bike. Die laatste is best goed geveerd. De Racer heeft volgens mij alleen voorvering en geen achtervering maar ik denk niet dat dat zo'n probleem zal zijn. Qua vering denk ik dat je er echt op vooruit zal gaan.
De stoel is natuurlijk heel persoonlijk. Maar stoelen kan je vervangen!

Nog een voordeel is dat je op de Flevobike Racer kan tandenpoetsen, scheren, 10-vinger-typen en nog heel veel meer omdat je stuurt met je benen.

Nadeel is dat op een Racer leren rijden héél wat geduld en oefening vergt. ALS je een Racer koopt, dan zou ik hem eerst naast je Modern nemen en pas later je Modern verkopen want op een Racer rijd je niet de eerste dag weg vermoedelijk.

Nog een nadeel is (vind ik) de voorwielaandrijving. Heuvelop heb je dan minder druk op het aangedreven (voor)wiel, wat slippen kan opleveren. In de winter of wegen met los zand _kan_ dat een probleem opleveren. Ik zeg _kan_ omdat ik met de Flevobike Racer te weinig ervaring heb. Ik ben er maar één keer mee naar het werk (12 km enkele reis) geweest en heb toen besloten de geleende Bike terug te geven en zelf een ligfiets te kopen.

Persoonlijk zou ik best een Racer willen bezitten naast m'n Quest en Fujin. Waarom? Omdat het gewoon een enorm leuke fiets is.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: Wat WFvN zegt is no joke; ik heb lange chatgesprekken op m'n telefoon gehouden op de flevobike; je handen zijn 100% vrij als je er eenmaal mee leert rijden. Wat mij betreft het summum van comfort en rijplezier. Geen ervaring met de racer, maar ik ken 2 mensen met een Racer en die zeggen dat het verlies van vering grootendeels goed wordt gemaakt door de grotere wielen. De 28 inch versie is wel ongeschikt voor korte mensen (zeg <1m85).

Voorwielaandrijving is in Nederland nooit een probleem, maar in Duitsland kon ik menig heuvel niet op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
Bedankt voor de input allemaal!

Helaas is de Flevobike Racer uiteindelijk niet door gegaan. Nu verder zoeken naar een andere.

Denken jullie dat een 26inch Racer wel geschikt is voor iemand van 1m70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Hee, een ligfietstopic op GoT! Leuk :-)

Hier nog een enthousiaste ligfietsrijder, heb een zeer nette oldtimer, nl. een rode M5 28/26 (originele Moens). Mag ik in het lijstje? :)

Ik stuitte zojuist op dit topic in mijn zoektocht naar nieuwe veerrubbers, kan ze namelijk nergens meer vinden (het zijn uitlaatrubbers van een Kadett B of C geloof ik).

Overigens ben ik op dit moment op jacht naar een betaalbare Alleweder (A7?), of een andere trike. Gezien ik steeds vaker een laptop bij me heb vind ik twee wielen niet meer ideaal.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je staat erin :)

Wil je echt overdekt rijden, of is alleen een trike ook al genoeg? In goede staat vind je velomobielen - zeker in de winter - wat minder snel voor hetzelfde soort prijzen als trikes. Als je genoegen neemt met wat oudere modelletjes (FAW bijvoorbeeld) kun je vrijwel zeker onder de 1500 euro klaar zijn. De mijne was 750 euro, maar daar kwam nog ruim 200 euro aan reparaties en onderdelen bij, dus noem het in werkelijkheid ~1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Liefst echt overdekt. Heb al ooit een (vrij zeldzame) Alleweder A3 gehad, volgens mij gelijk aan de A2 maar dan met een 26 inch achterwiel. Op zich comfortabel, maar ik vond 'm erg luidruchtig en ook wel erg zwaar. De 39-40 km/h die ik daarmee op lange stukken kon rijden haalde ik ook met een gewone wielrenfiets (38-39), met m'n huidige M5 ga ik nog net iets harder bij vergelijkbaar vermogen (~41-42).

Achteraf vraag ik me echter weleens af of die Alleweder wel helemaal in frisse staat was. Het was winter en ik heb er weinig meer mee gedaan dan mee rijden. Wil er nog steeds een keer één proberen die wél helemaal gezond is, maar kom telkens mensen tegen die de halve fiets ervoor moeten verbouwen (ik ben nogal lang).

Wat betreft gewone trikes: Ik stuur onbewust vrij veel met mijn knieën in bochten. Helaas vinden mijn kniebanden dat alles behalve prettig, gevolg is dat ik de volgende dag de trap niet eens meer goed op kan. M'n vader heeft een Hase Kettwiesel, daar fiets ik pijnloos op, en ik vermoed dat dat door het "meesturen" komt wat ik daar niet op doe.
Een gewone trike zou dus een mooie aankoop zijn voor de zomer, of als "tussenstap" naar iets dichts.

Een hele dure fiets (2000+) ga ik echter niet aanschaffen. Mijn woon-werkafstand is 90 km (enkele reis), hoewel ik zeker voornemens ben dit zo nu en dan eens op de fiets te doen gaat het geen 3x in de week worden. Een jonge/nieuwe WAW of Velomobiel is dan gewoon een te grote investering (als lange rechte fietspaden en trapondersteuning tot 80 km/h legaal worden zie ik het wel zitten :+ ).

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Welkom! Geinig dat je dit topic vond door je zoekopdracht! Ik heb geen ervaringen met dichte liggers.

Wel met open liggers en ik merk dat ik toch wel een mooi-weer fietser ben. Staat al 3 weken met kapotte voorband waar dit met een mooi zonnetje toch echt maar 2 dagen geweest zou zijn in de zomer.

Wat is jullie alternatief voor regenachtige en donkere dagen? Ik schaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Ik fiets gewoon door, maar nu wel dik ingepakt. Thermoshirt, sportjasje, handschoenen en een jas eroverheen :-) Heb alleen last van koude voeten, het trekt toch wel door m'n schoenzolen heen.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben ook een mooiweerfietser en dat breekt de laatste weken wel erg op. Misschien 1-2x met de fiets geweest, de rest met de auto. Komt ook doordat het bedrijf waarvoor ik werk twee locaties heeft waar ik nogal eens tussen moet pendelen en dat duurt met de fiets gewoon langer.

En ik weet niet of ik in de winter doorfiets met de ligger. De open ketting, het lastiger balans bewaren, etc... En we hadden toevallig nog plaats voor 2 personen in het fietsenplan, dus ik heb tegen inlevering van een paar vakantiedagen een nieuwe rechtopfiets gekocht (Gazelle Ultimate C1) :)

Ooit hoop ik geld over te hebben voor een Velomobiel. De route leent zich er wel voor: veel tussen weilanden door, nauwelijks bebouwing en nauwelijks stilstand voor verkeerslichten. Maar goed, dan moet ik er ook in passen :P

Overigens boeit de kou me nauwelijks. Ik fiets in een T-shirt, handschoenen (als het vriest) en een zomerjas (winddicht) en die zomerjas gaat aan het eind van de rit vaak open en heel soms uit :X Ik snap niet hoe mensen kunnen fietsen met een winterjas, een sjaal, thermokleding, etc :o Ik zweet dan al als ik de oprit af draai ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 29-11-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je een Gazelle Ultimate C1 kunt kopen, kun je ook een elektrische alleweder met Rohloff kopen:

http://www.ligfiets.net/a...eder-a3-gereserveerd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
@ Grrrrrene ik zweet me ook altijd helemaal suf op de fiets. Los dat vaak op door een fietsshirt aan te trekken en daaroverheen katoen. Ook al zweet ik dan, m'n huid blijft droog en het zweet trekt in het katoenen shirtje. Zou je je leuke collega willen imponeren met feromonen, dan kan je aan het eind van de rit dus wel dat katoenen shirtje gebruiken (maar meestal hang ik 'm in een verloren hoekje op zodat het kan drogen, zoals m'n fietsende collega's ook doen).

Na een kwartiertje "afkoelen" ga ik even kort naar het toilet, was m'n bovenlijf met een washandje en trek een fris ondershirt + overhemd aan.

Voel me daarna prima fris, werkt perfect :-)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Na ruim een jaar zonder ligfiets ( ;( ) ben ik intussen toch weer aan het rondkijken en heb een bod lopen op een zephyr lowracer. Ik twijfel echter nog of dat een goede woon-werk fiets is , hij is wel erg laag voor mijn gevoel :P Mensen ervaring met lowracers als woon-werk buffels? Heb wel veel lange rechte stukken op mijn rit dus daar lijkt het me ideaal. Minder ideaal zijn de stukken door de stad met oa wat rotondes waar je vermoedelijk wel minder zichtbaar bent voor automobilisten.

Qua zithoogte is het volgens mij vergelijkbaar met mijn ex- mango maarja die was nog knalgeel en redelijk fors om te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb twee weken op een custom lowracer rondgereden in Den Haag en Delft, en dat was 100% no-go. Het probleem is op zich niet de objectieve veiligheid (ik rijd relatief langzaam en extreem defensief), maar de hoeveelheid mensen die schrikken.

In de velomobiel of op de hogere ligfiets val ik zelden weg achter obstakels, maar op de lowracer viel ik bijna op iedere niet-hoofdweg wel weg achter iets; een elektrakastje, beplanting, verkeerspalen...

Het hangt dus echt af van je route. Als je alleen over vrijliggende fietspaden en bredere wegen gaat is het volgens mij wel prima te doen, maar in het relatief krappe Den Haag (en dus ook de Rotterdamse binnenstad) weet ik niet of ik het zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:07:
Ik heb twee weken op een custom lowracer rondgereden in Den Haag en Delft, en dat was 100% no-go. Het probleem is op zich niet de objectieve veiligheid (ik rijd relatief langzaam en extreem defensief), maar de hoeveelheid mensen die schrikken.

In de velomobiel of op de hogere ligfiets val ik zelden weg achter obstakels, maar op de lowracer viel ik bijna op iedere niet-hoofdweg wel weg achter iets; een elektrakastje, beplanting, verkeerspalen...

Het hangt dus echt af van je route. Als je alleen over vrijliggende fietspaden en bredere wegen gaat is het volgens mij wel prima te doen, maar in het relatief krappe Den Haag (en dus ook de Rotterdamse binnenstad) weet ik niet of ik het zou doen.
Wel bijna uitsluitend ove rvrijliggende fietspaden ja. Ik moet van Spijkenisse naar Schiedam en door Spijkenisse heen heb ik alleen maar fietspaden door parkjes en langs de groene kruisweg en daarna door Hoogvliet met wat rotondes (imho het gevaarlijkste stuk van de route op een lage fiets) , daarna een flink stuk langs de A15 en A4 , breed fietspad , lang en rechtuit, beneluxtunnel door en dan door Schiedam en dat is afhankelijk van de route ook redelijk breed en lang of door de poldervaartroute, ook best te doen (als er niks is afgesloten...... )

Heb eigenlijk niet echt stukken waar ik achter hoge heggen oid verscholen zou gaan maar wel krap de helft van de route door steden heen.
lastig :P

Of toch direct een vlaggetje monteren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:11:
Als je een Gazelle Ultimate C1 kunt kopen, kun je ook een elektrische alleweder met Rohloff kopen:

http://www.ligfiets.net/a...eder-a3-gereserveerd.html
Een gereserveerde, 2e hands Alleweder zonder bon en dus 10x zo duur (mijn aandeel was nu ~160 euro, de vakantiedagen maak ik toch niet op). Hmm, da's geen competitie ;) Ik neem aan dat de verkoper niet een paar vakantiedagen accepteert als betaalmiddel :+

Maar goed, ik koop liever meteen wat ik echt wil: een Quest, Mango of Strada. Qua 2e hands markt kom je eigenlijk automatisch bij de eerste en eventueel de 2e uit. Ik vind de Alleweder overigens ook niet bepaald een mooi apparaat :X

Qua zichtbaarheid kan het met mijn Fuego ook wel beter, maar daar heb ik de route door mijn woonwijk wat op aangepast, zodat ik geen zijwegen heb waar ik achter een haag schuil ga ;) De stad vind ik algemeen niet zo heel erg geschikt voor ligfietsen, hoewel het in het donker beter wordt, want dan ziet men je koplamp en achterlicht op vrij normale hoogte en neemt men aan dat daartussen een fiets zit :P

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:14:
[...]

Of toch direct een vlaggetje monteren ;(
Ja, een vlaggetje van 10 vierkante centimeter is een uitstekende vervanging voor.. oh wacht, die discussie is al zo oud als ligfietsen :P
Grrrrrene schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:48:
[...]

Een gereserveerde, 2e hands Alleweder zonder bon en dus 10x zo duur (mijn aandeel was nu ~160 euro, de vakantiedagen maak ik toch niet op). Hmm, da's geen competitie ;) Ik neem aan dat de verkoper niet een paar vakantiedagen accepteert als betaalmiddel :+
Pfff, je hebt zo'n constructie. Meh, dan kun je niks kopen.

Alleweders zijn oud en een beetje zwaar in het onderhoud, maar uitstekende velomobielen. Qua gewicht, snelheid, etc. komen ze gewoon mee met het nieuwste materiaal. Alleen de volle stroomlijnen (Quest, WAW, etc.) zijn echt ondubbelzinnig beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:48:
[...]

Qua zichtbaarheid kan het met mijn Fuego ook wel beter, maar daar heb ik de route door mijn woonwijk wat op aangepast, zodat ik geen zijwegen heb waar ik achter een haag schuil ga ;) De stad vind ik algemeen niet zo heel erg geschikt voor ligfietsen, hoewel het in het donker beter wordt, want dan ziet men je koplamp en achterlicht op vrij normale hoogte en neemt men aan dat daartussen een fiets zit :P
Een fuego is nog net iets hoger dan een zephyr lowracer volgens mij. Heb je overigens vaak last van honden? Ik had dat op mijn dingo en mango destijds al best vaak dat honden je wilden aanvallen maar op zo'n lage racers zit je ook nog eens op haphoogte :X :P
mux schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:37:
[...]

Ja, een vlaggetje van 10 vierkante centimeter is een uitstekende vervanging voor.. oh wacht, die discussie is al zo oud als ligfietsen :P
Meer om discussies te voorkomen dan dat het echt helpt :+

edit: Nou de kogel is door de kerk, ga zaterdag ff kijken bij de zephyr :P ben benieuwd (en vooral of in mijn alto past :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 03-12-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:37:

[...]

Pfff, je hebt zo'n constructie. Meh, dan kun je niks kopen.
Ik ben prima tevreden met m'n Gazelle ;) Ik weet dat het vloeken in de kerk hier is, maar zo'n purist ben ik niet. In de winter ga ik niet over de buitenwegen, maar meer door de stad. En in de stad is zo'n lage ligfiets niet heel handig vind ik, ik word te vaak over het hoofd gezien bij zijwegen van wegen waar je langs de weg mag parkeren. Ik kan het de automobilisten niet echt kwalijk nemen, ik weet dat ik onzichtbaar ben achter obstakels van > 80cm ofzo.
Alleweders zijn oud en een beetje zwaar in het onderhoud, maar uitstekende velomobielen. Qua gewicht, snelheid, etc. komen ze gewoon mee met het nieuwste materiaal. Alleen de volle stroomlijnen (Quest, WAW, etc.) zijn echt ondubbelzinnig beter.
Ik weet het :*
Metro2002 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:49:
[...]

Een fuego is nog net iets hoger dan een zephyr lowracer volgens mij. Heb je overigens vaak last van honden? Ik had dat op mijn dingo en mango destijds al best vaak dat honden je wilden aanvallen maar op zo'n lage racers zit je ook nog eens op haphoogte :X :P
Het valt mee, maar ik rijd er wel met een grote bocht omheen en trap ff een extra tandje door ;) Je zit laag inderdaad en op haphoogte, maar tot nu toe gaat het goed. Misschien vinden ze de knal oranje kleur van m'n fiets ook raar genoeg om niet te happen. Ik heb de Fuego trouwens op de hoogste stand staan ivm mijn bagage in de banaantassen, het kan dus een heel stuk lager ;)

Ik vind vooral de reactie van veel kinderen erg leuk. Soms heb je van die kinderen die achterstevoren op de fiets zitten bij vader/moeder, dus die zien me ver vantevoren aankomen. Dan hoor je "Papa papa papa, kijk eens! Dat is een rare fiets!" :P Heerlijk, dat ongeremd enthousiasme.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 03-12-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag de ligfiets gehaald , het was een Zephyr lowracer. Was wel weer even wennen. Had al ruim een jaar niet meer geligfietst :P En zeker op zo'n lage fiets was het even wennen.
Fiets was verder netjes, nieuwe ketting en tandwielen en zo te zien goed onderhouden geweest.

Hij paste gelukkig vrij simpel in de alto , makkelijker dan mijn rechtop fiets :P

Ik heb vanwege de geringe hoogte toch maar een vlag ervoor gekocht, hij is namelijk wel heeeeeeeeeeel laag. Ook het achterlicht direct vervangen voor een wat breder exemplaar. Vooraan zit een sigma halogeen dubbele koplamp. Geeft een bak licht maar heb geen idee hoe goed de accu nog is, hij staat nu te laden.

Ligfietsers grappen wel eens over dat als men de strepen op de weg kan zien ze ligfietsers ook kunnen zien maar dit komt akelig dicht in de buurt van de hoogte van de strepen op de weg :+

1 nadeel wat ik wel ontdekt heb aan deze fiets: Je kan niet trappend de bocht om want dan komen de trappers tegen het voorwiel aan. Wegrijden terwijl je stuurt kan dus niet. Dat wordt mezelf dus aanleren bij elke bocht te stoppen met trappen.

Verder wel comfortabel van wat ik er tot nu toe mee gereden heb maar wel weer heel iets anders dan mijn vorige fiets (optima dingo) . We gaan maandag eens zien of hij bevalt op mijn woon-werk route.

Foto's :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/1_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2_1.jpg

Ik wil alleen nog een hoofdsteun kopen, iemand nog een goed adres daarvoor :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Gefeliciteerd! Vlammen maandag! Dat met je voet inhouden terwijl je stuurt, daar wen je zo aan.
Ik heb in 2012 een neuksteun gekocht bij Hafa Ligfietsen.
Plaatje: http://imgur.com/download/inugxSC/

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 05-12-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Thnx, zal eens kijken. Ook maar gelijk de stekker aansluiting vernieuwd want daar zat een draadbreukje in.

Mijn cranks komen overigens tegen de band aan bij sturen, ga eens kijken of het met 155mm cranks niet meer het geval is (nu 175) . Iemand een goed (en goedkoop :P ) adres voor kortere cranks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm nou dit is de minst geslaagde ligfiets tot dusver geloof ik :P Ik ben er vandaag mee naar mijn werk geweest maar het is niet de fiets voor mij geloof ik. Hij is voor in het dagelijks verkeer te extreem naar mijn gevoel, je verdwijnt letterlijk achter alles al is dat nog wel te overzien (phun intended) en ik ben nergens gemist door auto's vandaag en de instabiliteit op lage snelheid kan ik ook nog wel overleven maar het is meer dat ik me enorm op het verkeer aan het focussen ben , ziet die auto / fietser etc me wel, haal ik die bocht? Heb ik genoeg vaart om die bocht te nemen ? Waar ik met de hybride fiets zo ongeveer mijn verstand uit kan zetten moet ik me met de zephyr donders goed concentreren en dat is prima als je wedstrijden fietst maar niet als je woon-werk ermee doet.
De fiets is dus het probleem niet maar meer dat hij voor mij niet geschikt is voor mijn route / gebruik.

Dus helaas hij gaat weer weg. Als mensen interesse hebben, PM me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, dat is jammer. Ja, je moet er even goed aan wennen maar wat ik begrijp van mensen die alleen maar lowracer rijden is dat het uiteindelijk best relaxt rijdt, met name de Zephyr met z'n coole aandrijving. Je gaat het helemaal niet verder proberen?

Wat wordt je volgende poging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:51:
Oh, dat is jammer. Ja, je moet er even goed aan wennen maar wat ik begrijp van mensen die alleen maar lowracer rijden is dat het uiteindelijk best relaxt rijdt, met name de Zephyr met z'n coole aandrijving. Je gaat het helemaal niet verder proberen?

Wat wordt je volgende poging?
Nee ik ga het niet meer proberen. Het fietsen ging verder wel hoor en het is echt wel een fijne fiets maar ik merk gewoon dat ik té veel met alles bezig ipv lekker dom peddelen. Wat dat betreft was de mango het fijnst. Niet je druk maken om balans houden maar gewoon lekker trappen. Wellicht komt er ooit een trike alleen die zijn duuurrrrrrrrrr :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap dat je als woon-werk fiets geen fiets wil waarmee je blij bent dat je weer heelhuids bent aangekomen :) In je vrije tijd kun je je route nog aanpassen aan je fiets, maar op weg naar werk wil je dat niet (teveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:04:
Ik snap dat je als woon-werk fiets geen fiets wil waarmee je blij bent dat je weer heelhuids bent aangekomen :) In je vrije tijd kun je je route nog aanpassen aan je fiets, maar op weg naar werk wil je dat niet (teveel).
Precies, dan wil ik gewoon hersendood trappen en naar coast to coast AM podcasts luisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je zou misschien eens een mango kunnen overwegen :D

(ja, flauw. Ik weet het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
test
Pagina: 1 ... 35 ... 44 Laatste