Yep, je hebt helemaal gelijk: er zijn zowat meer soorten ligfietsen dan ligfietsen zelf

Zelfs twee dezelfde ligfietsen zijn vaak totaal anders uitgerust. Overigens geldt bijna hetzelfde voor rechtopfietsen; daar zijn simpelweg door het gigantische volume ook duizenden, zoniet tienduizenden keuzes te maken.
En net als met iedere andere aankoop is je budget de belangrijkste eis. 800 euro is te weinig om een nieuwe ligfiets te kopen. Je zult dus gegarandeerd in de tweedehandsmarkt vallen. Daar heb je op dit budget de keuze uit zowat alles wat je hartje begeert, uitgezonderd carbon frames en dat soort specialiteiten. Driewielers vallen ook vrijwel zeker af.
Bovenstuur vs. onderstuur:
- Bovenstuur betekent makkelijker opstappen (geen stuur waar je benen overheen moeten; vaak een dealbreaker voor mensen met korte benen)
- Bovenstuur betekent een makkelijke plek om spiegels, fietscomputer, telefoon, licht, etc. op te monteren
- Bovenstuur geeft een klein aerodynamisch voordeel (je armen kunnen voor je ipv naast je gelegd worden)
- Op fietsen die beide mogelijkheden hebben is bovenstuur iets stabieler
- Bovenstuur is zwaarder dan onderstuur
- Onderstuur is iets relaxter, je armen worden niet moe, je krijgt veel minder snel last van koude vingers in de winter
- Kabels en troep zit niet in de weg bij onderstuur
- Onderstuur geeft je kortere kabels, beter remgevoel/schakelgevoel
- Met bovenstuur zit je bij een val klem onder je fiets, met onderstuur ben je direct vrij
- Onderstuur is iets gevoeliger bij vallen
Ik zou persoonlijk bovenstuur kiezen, het heeft onder de streep een paar handige voordelen waar ik niet zonder zou willen (met name de spiegels), maar dit is geen harde lijn ofzo. Als je kunt leven met de nadelen van beide soorten zou ik je keuze hier niet op baseren.
Andere dingen om op te letten:
- Ligfietsen zijn vrijwel altijd gebouwd als tanks, maar sommige zijn betere tanks dan anderen. Ik heb zelf een M5 (Speedliner) Blue Glide gehad, wat een low-cost variant van M5's uitstekende 26/20 is. Deze fiets is merkbaar een stuk slapper dan de 26/20. Nog steeds ongelooflijk duurzaam en beter dan alle rechtopfietsen die ik heb gehad, maar er zijn verschillen. Ik zou de Speedliners vermijden, zeker gezien je budget voor iets beters hebt.
- Wielmaten: 451 voorwielen zijn irritant - moeilijk om onderdelen voor te krijgen en de enige verkrijgbare banden zijn duur. Probeer deze te vermijden (volgens mij gebruikt alleen M5 en Raptobike deze)
- Zittingen: Gaaszittingen zijn koning, dikke (Optima) zittingen daarna, Ventisit daarna en schuimzittingen zijn waardeloos. Prijzen zijn navenant.
- Iedere ligfietsfabrikant heeft zijn eigen dragers bedacht - of geen dragers. Zoek bij iedere fiets die je interessant lijkt even op welke tassen erop passen. Ik heb zelf mijn fietsen laten modificeren voor normale fietstassen omdat ik te gierig ben om Radical banaantassen te kopen.
- Flevobikes (de oude kantelknikvarianten) zou ik vermijden als beginner. Het is het summum van comfort, maar je doet er weken over voordat je erop kunt fietsen.
- Vermijd Giant, Batavus, Gazelle, etc. Ligfietsen zijn nooit echt goed begrepen door de niet-ligfietsmerken.
- Maak je niet druk als een fiets 15 of 20 jaar oud is. Ze gaan vele decennia mee, indien onderhouden.
Rondkijkend op marktplaats zie ik binnen je budget:
-
http://link.marktplaats.nl/m942622017 Optima Rider driewieler (toch!). Koopje! Zeker gezien de afmontage en staat. Ik denk dat je boven de vraagprijs moet bieden, maar dan heb je ook wel een prachtige fiets. Vrij goed voor bagage ook.
-
http://link.marktplaats.nl/m933746351 Challenge Focus in hele goede staat, helaas een slechte zitting (schuim). Is vrij makkelijk - en geheel binnen budget - te vervangen door een Ventisit. Werkt fijn samen met Radical S banaantassen
-
http://link.marktplaats.nl/m942582702 weer een ongelooflijk geprijsde fiets, een M5 SP 20/20 met monovork. Vooral voor als je iets snellers wilt, dit zijn echte racers.
Ik zie ook een paar Nazca Explorers en Challenge Hurricanes staan. Deze zijn nog wat goedkoper (afhankelijk van staat en afmontage) en erg goede beginnersfietsen. Deze lijst is verre van uitputtend (ik heb alleen even de eerste pagina zoekresultaten doorgekeken)
Succes met de zoektocht en koop