Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 21:20

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zijn die dingen niet van (crappy) staal? Staal overleeft het niet op een fiets, zeker niet een bagagedrager (denk aan al het krassen!). CrMo staal van een goede kwaliteit ligfiets is prima, dat roest niet makkelijk weg, maar gewoon staal is vrij hard stuk.

Vandaar ook dat ik met alu ga klooien.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:13:
Zijn die dingen niet van (crappy) staal? Staal overleeft het niet op een fiets, zeker niet een bagagedrager (denk aan al het krassen!). CrMo staal van een goede kwaliteit ligfiets is prima, dat roest niet makkelijk weg, maar gewoon staal is vrij hard stuk.

Vandaar ook dat ik met alu ga klooien.
Geen idee, de site van ikea noemt het roestvrij staal, nu 4 jaar in de garage zonder roest vorming. En 1 gebruik in samen met een houten poot van een ikea bank als hamer, hij is nog niet verbogen.

http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/70022763/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00011428/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/30049279/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/80047895/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/20213538/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/30202092/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00213539/
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/10047894/

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/grundtal-handdoekstang__10934_PE087861_S4.JPG
De laatste buisjes zijn ~ 40cm lang. Ze zijn voor in de douche om handdoeken op te hangen. Voelen wel solide aan. En lijken precies de juiste lengte.

Ik heb de zijdingetjes gebruikt om aan een muur er tussen houtenplankjes te hangen en zo meer onder elkaar. Vond ik wel een elegante manier, en zo passen er meer dicht onder elkaar en kun je de hele plank benutten (bij driehoeken er onder vaak niet). En ze zijn relatief goedkoop; €4,- per planksteun.

[ Voor 53% gewijzigd door djwice op 08-01-2017 00:51 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Woei! Heb weer een m5 lowracer gekocht. Kon m niet laten staan ;) Heel mooi blauw kleurtje dit keer.

Maa rnu een andere vraag, die ik eigenlijk in het e-bike topic moet stellen. Ik heb ook een hp velotechnik scorpion FS met bionx motor. Dat ding ondersteunt tot 25km/u en daarna stopt ie. Prima voor mij, al wil ik weleens weten wat de max. snekheid is die ik eruit kan krijgen met trappen. En daar komt het: het lijkt wel of het ding enorm afremt boven die 25km/u en dan echt opeens veel zwaarder rijdt. Waar je met gemak 25kmu rijdt, moet je echt zwaar trappen om bijv. 29kmu aan te tikken.

Als je fiets zo'n e-motor heeft, zorgt ie er dan ook voor dat je niet veel harder kan dan de max. snleheid van 25km/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ligt aan de motor en regelelektronica. Modernere brushless elektromotoren lopen nagenoeg perfect vrij als ze uit staan, maar oudere brushed DC motoren gaan bij hogere snelheden (icm elektronica die dit niet tegenhoudt) de batterij opladen, en dat zorgt voor een hoop weerstand.

Maargoed, dat is allebei geen garantie. Met de correcte elektronica kunnen beide technieken hetzelfde doen. Brushless kan afremmen bij hogere snelheid, brushed kan vrijlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Nouja, op 26-27 km/u rijdt ie prima en heerlijk soepeltjes. Zonder moeite eigenlijk, maar zodra ik echt harder wil, lijkt ie dat te frustereren. Kan ook tussne mn oren zitten, dat ik te verwend ben met die trapondersteuning. Als het een beetje meezit, verkoop ik deze trike van de week. Ik vind het een puik ding, maar de potentiele kosten voor een nieuwe accu :( Die krengen kosten gewoon 800 euro en het is niet zeker of je de accu die erop zit zelf van nieuwe cellen kan voorzien ;( Heeft BionX waaarschijnlijk helemaal dichtgetimmerd en om nou te zeggen dat het een klantivriendelijk bedrijf is.. Nee, verre van als ik het internet moet geloven.

Andere vraag: hoe leggen jullie bandjes erop. Ik heb altijd moeite met de laatste centimeter van de buitenband en dat resulteert er inmiddels in dat bij ongeveer de helft van de geplakte banden leidt tot een wederom opnieuw te plakken binnenband omdat ik een bandenlichter moet gebruiken om het laatste stukje op de velgte krijgen. Met, idd, een kapotte binnenband als gevolg als ie er eenmaal geforceerd opgelegd is.

Gisteren weer lopen kloten en zowel met 20" als 28" lukte het me neit. Ook niet na het kijken van youtube filmpjes waar een binnenbandje vervangen slechts 2-3 minuten duurt en de buitenbard er altijd heeeeel makkelijk opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ligt aan zowel je band als je velg. Om het lekgaan tegen te gaan kun je de binnenband ietsjes oppompen en talkpoeder erop doen zodat-ie makkelijker op zijn plaats glijdt en niet overal tussen gaat. Maar ja, soms heb je pech en springt-ie binnen de kortste keren weer.

Verder de standaardtechnieken om een band erop te leggen: begin bij het ventiel, duw de hieldraad overal rondom naar het midden van je velg tijdens het erop leggen en geduld!

Kevlar hieldraden (=vouwbanden) leggen iets makkelijker dan stalen hieldraden, dus met name als je een band mee wilt voor het geval je onderweg lekrijdt is dat wel het makkelijkste. Die banden kunnen eigenlijk altijd wel zonder hulpmiddelen erop gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
mux schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:01:Verder de standaardtechnieken om een band erop te leggen: begin bij het ventiel, duw de hieldraad overal rondom naar het midden van je velg tijdens het erop leggen en geduld!
Juist niet bij het ventiel beginnen, want daar kun je de hieldraad niet tot onderin het velgbed duwen tijdens het omleggen. Als je precies tegenover het ventiel begint en daar de hieldraad lekker tot onderin kunt duwen, en bij het ventiel eindigt, dan geeft dat net die paar mm extra om de band er goed om te krijgen.

Verder helemaal eens met ietsje lucht in de binnenband pompen. Niet teveel, net genoeg om de binnenband zich te laten "zetten" in de buitenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hmm, dat werkt misschien bij grotere (en bredere) wielen, maar bij 20" wieltjes krijg ik de band er niet netjes in als ik bij het ventiel eindig. De band gaat er dáár juist bij mij tussen zitten, terwijl ik hem elders netjes opzij kan duwen.

Tenminste, dat is hoe ik het doe, het moge duidelijk zijn dat er meerdere stijlen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:09:
Gisteren weer lopen kloten en zowel met 20" als 28" lukte het me neit. Ook niet na het kijken van youtube filmpjes waar een binnenbandje vervangen slechts 2-3 minuten duurt en de buitenbard er altijd heeeeel makkelijk opgaat.
Ik heb laatst nieuwe banden en binnenbanden gekocht en om m'n 20" wielen gelegd.
De swalbe bandje met dv7 binnenbanden werken voor mij makkelijker dan de traditionele banden die ik gewend was. Zonder bandenlichters.

Als je dit forum op dv7 doorzoekt, vindt je welk inzicht mij hielp om de banden er soepel op te krijgen: de binnenband duwt de buitenband tegen de velg en ligt zelf niet op de velg indien volledig opgepompt.

Ik begin ook altijd met binnenband in de buitenband met klein beetje lucht.
Dan beetje lucht er uit. dan bij het ventiel er in. Dan om en om beide kanten van het ventiel af werken en zorgen dat de afstand tot de velg aan beide kanten van de velg/band (zijkanten van de band) op gelijke afstand staan.
De juiste hoeveelheid lucht in de binnenband (niet te veel of te weinig) maakt dat en het laatste stukje even simpel.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Nouja, op 26-27 km/u rijdt ie prima en heerlijk soepeltjes. Zonder moeite eigenlijk, maar zodra ik echt harder wil, lijkt ie dat te frustereren. Kan ook tussne mn oren zitten, dat ik te verwend ben met die trapondersteuning.
Ik zou de accu eens thuis laten en kijken of het dan ook "tegenwerkt". Dan weet je of de fysieke vrijloop goed is.

Het enige dat je op die manier niet uitsluit is of de motor wanneer hij aan staat probeert regeneratief op te laden. Op zich zou dat mooi zijn, maar dan zou ik het wel in een snelle velomobiel willen, en dan bij een kruissnelheid van 40 km/h bijvoorbeeld.

Over dat principe heb ik overigens ook weleens nagedacht: Trapgeneratoren worden steeds beter en efficienter. In theorie heeft een ketting een rendement van 99%, maar dat is vast minder wanneer die ketting drie meter lang is en over een paar tandwieltjes loopt om 'm onder een zitting door te leiden. Wat als we nu eens een kleine accu of een flinke stapel condensatoren nemen, een sterke motor in het achterwiel (1000W bijvoorbeeld) en een trapgenerator voorin? Dan kan je je energieafgifte echt gladstrijken. Doortrappen bij het stoplicht, die energie vervolgens gebruiken om harder te accelereren of voor wanneer je bergop gaat, en (als je voldoende accu hebt) met wind mee opladen en met wind tegen ondersteuning hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door kakanox op 18-01-2017 16:48 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-08 15:09
^^ volgens mij moet je even met de jongens van flevobikes gaan praten ;-)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, is geen nieuw concept, maar het probleem waar je tegenaan loopt is waar alle high-torque/low-rpm motoren tegenaan lopen: je efficiëntie is gelimiteerd doordat je veel koppel op lage toeren wilt overbrengen. Veel koppel betekent in een motor, in elektrische termen ofwel veel stroom, ofwel hele sterke magneten heel dicht bij elkaar. Of een combinatie. Hele sterke magnetische velden die een stator en rotor tegen elkaar aan trekken betekent dat je motor heel erg stijf moet zijn, wat betekent dat-ie zwaar wordt. Veel stroom door je rotorwindingen betekent eveneens dat het groot en zwaar wordt.

Er is geen mooi optimum te verkrijgen helaas. Een generator die tussen je pedalen past zal een aardig grote diameter krijgen en heel zwaar zijn als je hem >90% efficiënt wilt hebben. En vervolgens gaat er net zo'n dikke motor in je achterwiel.

Dat is het ontwerpprobleem waar je tegenaan loopt. Oplossingen en compromissen bestaan, bijvoorbeeld een Schlumpf-achtige 5:1 versnelling van je trapas naar de rotor van je generator. Er gaat dan wel een klein beetje energie verloren in de versnelling, maar je maakt de generator er veel kleiner en efficiënter mee.

Ik wacht met spanning op het eerste bedrijf dat een systeem als dit uitbrengt. Het zou voor mij echt een oplossing zijn in de velomobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Was er niet een vliegtuigbouwer die recent een veel lichtere motor ontworpen heeft? Iets met bladen van 1 atoom dik als laminaat gebruiken.

Die techniek is vast nog te duur voor de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Nouja, op 26-27 km/u rijdt ie prima en heerlijk soepeltjes. Zonder moeite eigenlijk, maar zodra ik echt harder wil, lijkt ie dat te frustereren.
Is het niet gewoon simpeler als hiervoor gesteld is?
Ondersteuning met X snelheden, zeg 5, 10, 15 en 20km/h. Boven 27 stopt de ondersteuning.

Stel je geeft zelf 6 km/h kracht. Dan ga je van 5, naar 11 naar 16 naar 21 naar 26. Je zet extra aan, en om 27 valt de motor uit, want hij mag niet meer ondersteunen.

Nu leverde je 7km/h energie zelf, maar moet nu 4x zoveel leveren om op 28km/h te komen. Dat is zweten en een groot verschil!

[even een vereenvoudigd model genomen voor het voorbeeld]

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 19-01-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Zodra ie boven de 25km/u is stopt de ondersteuning, dus als ik 26-27km/u rij dan zou dat zonder ondersteuning moeten zijn. En continue erboven is dus geen probleem. Tot je harder wil..

Zal binnenkort eens zonder accu een rondje doen, kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
koektrommeltje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 00:37:
Zodra ie boven de 25km/u is stopt de ondersteuning, dus als ik 26-27km/u rij dan zou dat zonder ondersteuning moeten zijn. En continue erboven is dus geen probleem. Tot je harder wil..

Zal binnenkort eens zonder accu een rondje doen, kijken of dat verschil maakt.
Is dat zo, of bouwt de ondersteuning over een bereik van 25-27km/u af naar 0? Ik zie zoveel elektrische fietsers voorbij komen met 26km/u op de teller. Zo nauwkeurig is dat omslagpunt toch niet?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, het vermogen wordt redelijk geleidelijk teruggedraaid. Het is hoe dan ook niet nauwkeurig te doen, gezien je fiets niet weet hoe hard je gaat. Zet er andere banden onder en opeens kan het zomaar 1-2km/h verschillen.

(ik kan het weten, heb om precies die reden Big Apples op m'n e-bike gezet ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Grrrrrene schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:30:
[...]

Is dat zo, of bouwt de ondersteuning over een bereik van 25-27km/u af naar 0? Ik zie zoveel elektrische fietsers voorbij komen met 26km/u op de teller. Zo nauwkeurig is dat omslagpunt toch niet?
Als ik kijk naar mijn trike met BionX ondersteuning, zie ik het streepje dat de ondersteuning aangeeft niet meer bij 26km/u. Daar schakelt ie zo'n beetje uit, alhoewel ik nauwelijks moeite hoeft te doen om die 26/27km dan aan te houden. Maar om harder te gaan, daar moet ik me dan wel echt voor inspannen. Zou best kunnen dat ie de ondersteuning tussen 26-27 compleet afbouwt. Durf ik niet zo te zeggen eigenlijk.

Het ding wordt ook aangestuurd door een computertje en de wetgeving is duidelijk: ondersteuning tot 25km/u is toegestaan. Ik kan deze niet van andere software meer voorzien om m bijvoorbeeld om te zetten naar 45km/u doodat ie de laatste software erop heeft staan. Dus die 25km/u grens lijkt me wel kloppend. Enige wat ik nog wel kan doen, is de bandenmaat kleiner instellen, zodat ie harder kan mbt ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 20-01-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
mux schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:42:
Yep, is geen nieuw concept, maar het probleem waar je tegenaan loopt is waar alle high-torque/low-rpm motoren tegenaan lopen: je efficiëntie is gelimiteerd doordat je veel koppel op lage toeren wilt overbrengen.

...

Dat is het ontwerpprobleem waar je tegenaan loopt. Oplossingen en compromissen bestaan, bijvoorbeeld een Schlumpf-achtige 5:1 versnelling van je trapas naar de rotor van je generator. Er gaat dan wel een klein beetje energie verloren in de versnelling, maar je maakt de generator er veel kleiner en efficiënter mee.
Ik zou dat dus inderdaad met een overbrenging aanpakken.

Het grote voordeel van een overbrenging naar je generator is dat de ketting die daar loopt nooit smerig wordt en volledig in een kast ingebouwd kan zijn. De weerstand is dus minimaal. En als je dan extreme overbrenging pakt, 80/10T ofzo, is dat toerental ineens niet zo laag meer. Sterker nog: Als je een beetje doortrapt is dat 800 toeren per minuut, een beetje autodynamo levert dan al aardig wat stroom (zij het onwijs inefficient).

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Verschrikkelijk duur, maar voor mijn ligfiets had ik al eens geinformeerd voor de volgende
aandrijvingen:

Flevobike kwam met Pendix aandrijving direct drive:
http://en.pendix.de/

Ik had oorspronkelijk gevraagd of ze eventueel wilden helpen met Bimoz inbouwen [kickstart]:
https://www.indiegogo.com...e-drive-fitness-bicycle#/

Maar toen kwamen ze zelf met het Pendix systeem dat al leverbaar is.

Nu is het zo dat ik zelf al ongeveer 28km/u fietste en het wel fijn zou zijn als de aandrijving
ten minste dat ook redt.
Wettelijk mag 25km/u + 5km ondersteuning, dus dat zou precies mooi zijn, maar heb ik tot op
heden geen antwoord op vragen gehad...

dit ter info en vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
JellBro schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:21:... voor mijn ligfiets had ik al eens geinformeerd voor de volgende aandrijvingen:

Flevobike kwam met Pendix aandrijving direct drive:
http://en.pendix.de/
Kun je die er zelf niet op zetten? Volgens hun site moet dat kunnen en heb je 24/7 support. Kost nog net geen €1.500 in Duitsland lees ik.

Je kunt ook een The Copenhagen Wheel proberen natuurlijk. Moet je wel een flevobike hebben met 26" of 29" wielen in de aandrijflijn. (Racer, Basic, ..)

[ Voor 9% gewijzigd door djwice op 23-01-2017 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
Redelijk spontane wissel van fietsen vorig weekend. Stadsfiets gestolen, marktplaats-hit met een Focus Planet Urban (Alfine 11 en schijfremmen op druk).
Dag later komt er een interessante Challenge Furai langs op marktplaats en direct de knoop doorgehakt. De Furai gaat wel een Challenge zitschaal gemonteerd krijgen ip.v. het carbon zitje dat er nu op geplaatst is. Daar is echt bijna niet op te zitten.. (Geïnformeerd voor een stoeltje (160!) en klapstuur (€200) Whút! :X ).

M'n Fujin is naar een goed huis toe. Expats vanuit het buitenland die zo'n beetje al op alle plekken gewoond hebben en nu voor hun tijd in Europa gaan fietsen de komende jaren. Koper gaat dezelfde rit maken langs de Donau als ik ooit gedaan heb. Al met al verkocht aan een liefhebber. Voelt toch goed.
Afbeeldingslocatie: http://i.picresize.com/images/2017/01/25/tjak9.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 26-02-2018 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tegenligger
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 12:09
Grappig om te zien waar de Marktplaats fietsen vandaan komen en naartoe gaan.

Klapstuurtjes zijn nieuw best duur. Nazca levert ze voor rond de 90 Euro en die zouden best wel eens kunnen passen.

Overigens wen je wel aan zo'n vast - niet klappend - stuur. Op mijn challenge fujin sl I zit dat ook en ik vind het wel fijn nu. Het maakt de fiets bij hobbels beter controleerbaar, juist omdat er ook geen vering opzit. Heb het extra smalle stuur wel vervangen door een normaal challenge stuur dat ik op maat heb gezaagd. Ik vind zo'n wedstrijdstuur echt te smal en heb het letterlijk een keer uit mijn handen laten vliegen na een verkeersdrempel met een flinke heupwond als gevolg.

[ Voor 6% gewijzigd door Tegenligger op 27-01-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zo even weer wat onderhoud gepleegt aan de Flevobike Trike 2.
Een van de 3 achterlichten vervangen en nieuwe remblokjes op de HS33 Magura's. Dit keer niet van Magura zelf maar een setje van Rose https://www.rosebikes.nl/...en-voor-magura/aid:254829 ik ben benieuwd hoe dat remt.

Ook de as weer iets naar achter gezet, ondanks muurvast te zitten schuift het voorblad toch net een millimeter of 4 als ik een paar dagen flink heb aangezet, en dan loopt de ketting net iets minder.
Het blijft wonderlijk; schoeven los, houtblok er tegen en 5x rammen met een hamer en hij zit weer op zń plek.

Ik heb een hele goede fietsenmaker gevonden voor m'n Flevobike Trike 2 in Delft. Hij heeft m'n achterwielen weer stabiel gekregen! Een echte werktuigbouwer, en dat merkt je direct in hoe hij je fiets behandeld. Liefde voor het vak. Echt leuk.

Voor m'n Whike is een nieuwe as pin onderweg, ik ben benieuwd of dit er voor zorgt dat hij beide achterwielen wielen met even veel kracht remt. (de huidige pin beschrijft een kegel als je hem er in schroeft).

En last but not least, binnenkort wordt het tijd om aan een FlevoRacer te klussen, roestig, maar wie weet wordt hij heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 14:42
Ik heb vorig jaar deze remblokjes besteld voor m'n magura's. Ik ben inmiddels 3000km verder en ze remmen nog steeds prima, zowel nat als droog. Van de week heb ik toevallig de remmen weer wat strakker op de velg afgesteld.

Het is wel wat langer wachten voordat je bestelling aankomt vanuit china, maar het scheelt wel weer verzendkosten :P.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tegenligger schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:39:
Grappig om te zien waar de Marktplaats fietsen vandaan komen en naartoe gaan.

Klapstuurtjes zijn nieuw best duur. Nazca levert ze voor rond de 90 Euro en die zouden best wel eens kunnen passen.

Overigens wen je wel aan zo'n vast - niet klappend - stuur. Op mijn challenge fujin sl I zit dat ook en ik vind het wel fijn nu. Het maakt de fiets bij hobbels beter controleerbaar, juist omdat er ook geen vering opzit. Heb het extra smalle stuur wel vervangen door een normaal challenge stuur dat ik op maat heb gezaagd. Ik vind zo'n wedstrijdstuur echt te smal en heb het letterlijk een keer uit mijn handen laten vliegen na een verkeersdrempel met een flinke heupwond als gevolg.
Thanks voor je ervaringen. Kan je een foto posten om te laten zien hoe het er nu bij jouw uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:06:
. Van de week heb ik toevallig de remmen weer wat strakker op de velg afgesteld.
Oh, ik vervang ze gewoon als ik de remkracht niet goed vind, zet ze eigenlijk nooit strakker op de velg, het profiel is immers dan ook grotenddeels weg.

Gister avond m'n Magura Royal Blood over de straat zien spuiten; gat in de kabel er was een andere fiets achter blijven hangen.

Gelukkig dat ik altijd bij wegrijden de rem indruk voor balans. Dus niet dat ik bij een roodstoplicht ineens door blijf karren met 20km/h ofzo.

Alleen nu dus de vraag; hoe fix je zo iets... :?

en dan

bron: https://www.vakantiefiets...gura-hydraulische-remmen/

Nu nog uitvoeren... :O (eerst wat slapen)

[ Voor 33% gewijzigd door djwice op 02-02-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Tomino schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:55:
Redelijk spontane wissel van fietsen vorig weekend. Stadsfiets gestolen, marktplaats-hit met een Focus Planet Urban (Alfine 11 en schijfremmen op druk).
Dag later komt er een interessante Challenge Furai langs op marktplaats en direct de knoop doorgehakt. De Furai gaat wel een Challenge gemonteerd krijgen ip.v. het carbon zitje dat er nu op geplaatst is. Daar is echt bijna niet op te zitten.. (Geïnformeerd voor een stoeltje (160!) en klapstuur (€200) Whút! :X ).

M'n Fujin is naar een goed huis toe. Expats vanuit het buitenland die zo'n beetje al op alle plekken gewoond hebben en nu voor hun tijd in Europa gaan fietsen de komende jaren. Koper gaat dezelfde rit maken langs de Donau als ik ooit gedaan heb. Al met al verkocht aan een liefhebber. Voelt toch goed.
[afbeelding]
Vraagje, waar heb je die Furai gekocht?

Een soortgelijke stond 2 maandjes terug op marktplaats voor 450 of 550 euro. Had daarop geboden, gebeld en akkoord. Belt die t*ringhond de dag later af, met de vraag of ik al een trienkaartje had gekocht, dat ie moet werken. We zouden een vervolgafspraak maken, gebeurde maar niet. Bel ik dr een week later achteraan, is ie nogal overrompeld. Ja, wilde m nog wel verkopen, blabla, hij zou het wel laten weten. En jawel, week, twee weken later bood ie m opnieuw aan voor het dubbele :(

Was dezelfde uitvoering, een SL2 dus met carbon crankstel, carbon zitje, zelfde kleur ook. American classic naven.. fraaie dingetje in ieder geval.

Voor de koopjesjagers die op zoek zijn naar een flevotrike: heel snel happen, Wel oudjes -25 jaar met wat werk- maar echt 20 euro voor beide is voldoende volgens de verkoper: link verwijderd, maar staat dus op marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 04-02-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik heb x9 naven.. zelfde? Ik heb de fiets van een man die deze net gekocht had van iemand anders, maar hij kwam erachter dat het niks voor hem was (snap ik met zo'n zitje). Omgeving Nootdorp is deze fiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Net even gegoogled. Zou me idd niets verbazen als het dezelfde is. Degene die m toen te koop had 2/3 maanden terug, had exact hetzelfde. Die had m ook gekocht en hem beviel de fiets ook niet. Hij had er toen zei ie andere velgen onder gezet, dat zouden die X9 kunnen zijn wellicht.

Is dat stoeltje echt zo lomp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Grrr.... het bloeden van de oude HS22 is niet 100% succesvol verlopen.

Het kabeltje maken vergt trouwens ook iets meer vernuft. Afsnijden gaat goed, maar dat ding er in rammen... het bijgeleverde klemmetje was niet strak genoeg, dus heb ik de kabel een paar keer met papier omwikkeld. En dan na veel trail en error, klemmetje nog tussen twee houtjes geklemt op de workmate en uit eindelijk ging hij er na veel slagen in.

Bloeden van de leiding gaat net anders; naast de leiding in het handvat zit een schroef die er uit om bij te vullen (uitgang). Schroef je ook een kabel aan die je laat uitkomen in je flesje blood.

Dan bij het wiel ook kabeltje met spuit vol gevult zonder lucht, en spuiten tot er geen lucht meer uit je handvat komt.

Jammer dat ik bij mijn handvat dan niet gevonden heb hoe de vulopening dan af te sluiten, voordat je de kabel weer door een schroef vervangt.

Dus paar druppels verlies bij schroef er op.
Tijdens schroeven nog wat druk op de spuit om te testen of de boel al dicht zit.

En dan spuit er af en die schroef dicht doen. Remmen doen het nu goed, alleen de remkracht is niet voldoende; dus net niet voldoende lucht er uit/olie er in.

Ik vrees doordat de schroef bij het hadvat niet goed er op wilde, hij wil steeds scheef, hoe ik het ook probeer.

Grrrrr.... dus morgen nog steeds niet op de trike naar het werk, dat is de 3e dag al. Daar gaat m'n duurzaam record sinds april 2016.

Tips zijn van harte welkom!

[spam]overigens ook een nieuwe fietspomp gekocht bij de HEMA, klinkt gek maar voor mij werkt die van €10,- helemaal top; weinig kracht zetten toch oppompen en hij past op franse en nl ventielen zinder verloop stukjes wissellen[/spam]

[ Voor 7% gewijzigd door djwice op 06-02-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:49:
Grrr.... het bloeden van de oude HS22 is niet 100% succesvol verlopen.
YES GELUKT!

1) schroef je flevobike stuur los.
2) Draai totdat de vul opening naast je remkabel naar boven kijkt.
3) in je handvat zit een heel heel klein schoefje, dat regeld de remkracht. Schoef deze helemaal naar buiten = je bike remt nu niet meer.
4) maak de schoef naar je remkabel los en monteer er een spuit op. (Kabel in de kit doormidden knipoen).
5) maak nu de schroef bij de rem los.
6) vul de andere spuit incl. slangetje helemaal met remvloeistof. Alle lucht er eerst uit, dan bijvulleb.
7) monteer de spuit bij de rem bij het wiel.
8) duwen tot er vloeistof in de andere spuit komt.
9) blijven knijpen tot er geen bellen lucht meer in die spuit komen.
9a) Schoef nu pas de stelschoef bij het handvat helemaal naar buiten = je bike remt nu niet meer.
10) volle spuit bij je handgreep losschroeven.
10a) vul het gat nog met een beetje olie.
11) schoef op het gat, goed aandraaien.
11a) met een doekje alle olie wegnemen die gelekt is.
12) spuit legen in het magura flesje (als de vloeistof schoon is).
13) andere spuit nog ff aan duwen.
13a) check of er geen olie uit het handvat kruipt.
14) maak de spuit los.
14a) ook gat opvullen.
14b) schoef op gat, goef aandraaien.
14c) olie afnemen
14d) knijp in handvat om te kijken of er nergens olie uit kruipt.
15) spuit legen in flesje
16) -belangrijk- inimini schoefje bij je handvat weer aandraaien.
17) stuur weer terug - let op kabels - en vast.

EN PATS, hij remt weer als de beste!

Als je stap 3 9a en/of 16 vergeet remt de fiets niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door djwice op 19-02-2017 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iets
Ik ben inmiddels de gelukkige eigenaar van Quest #96 :*). Het is een oud beestje en heeft nog wel aandacht en liefde nodig.

Het volgende viel mij op:
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/9xeze3qgf/2017_03_04_18_20_17.jpg

De bout waar de kettingspanner op zit is wat getordeerd. Hierdoor moet de ketting een draai maken om door de spanner heen te komen. Ik neem aan dat deze gewoon recht moet zitten? Kan iemand met een quest dit bevestigen? Het gaat hier om het 3*20" model.

De kat vind het apparaat ook interessant :).
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/blxozhd4r/2017_03_04_17_48_01.jpg

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Die kettingspanner heeft een opduvel gehad. Want inderdaad, dat hoort niet zo,de ketting hoort in een rechte lijn te lopen. Fixen dus!

[edit]
Je tweede plaatje werkt niet

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 18-03-2017 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aankoop. Tweede plaatje werkt hier prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
Bedankt :).

De kettingspanner is vandaag op een nieuw draadeind gezet en ik heb de spanner weer recht gebogen. Het viel me op dat het materiaal waarvan de spanner is gemaakt is erg buigzaam is. Verder heb ik de ketting eruit gehaald en de geleide- en derailleurwieltjes schoon gemaakt.

Ik wilde vandaag de bovenkant los maken om alles eens goed schoon te maken van binnen. Helaas lukte het niet de top los te maken. In de buurt van het achterlicht zit een bout tussen de top en onderkant waar ik vanaf het instapgat nooit bij kan komen. Ik zat eraan te denken om alle andere bouten los te maken en dan de top 180 graden naar achteren te draaien zodat ik bij de laatste bout kan komen. Echter heb ik bij die operatie een kans dat ik het glasvezelwerk verpruts als ik de top niet precies recht houd. Iemand ervaringen/ideeën over hoe je het beste de top los kan maken?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Nou... ik ga iets verder van werk wonen en ben wederom flink aan het lobbyen voor een douche.
Daarnaast voorzichtig in de markt voor een velomobiel.. woon-werk in 2x40 min. per fiets, en dan meteen gesport hebben, zou wel lekker zijn :D

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Goed plan hoor @kakanox , hoewel die M5 vast ook wel lekker snel is toch? Douches op het werk is echt een luxe inderdaad. Anders gewoon een werkgever kiezen met douches en lucht kluisjes voor je fietskleren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:12:
Nou... ik ga iets verder van werk wonen en ben wederom flink aan het lobbyen voor een douche.
Daarnaast voorzichtig in de markt voor een velomobiel.. woon-werk in 2x40 min. per fiets, en dan meteen gesport hebben, zou wel lekker zijn :D
https://www.marktplaats.n...m1154623682-ligfiets.html

Geen fan van de Alleweder -vind ze niet fraai- maar deze is bij jou in de buurt en ook nog eens heel goedkoop. En voorzien van een Rohloff ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:27:
[...]

https://www.marktplaats.n...m1154623682-ligfiets.html

Geen fan van de Alleweder -vind ze niet fraai- maar deze is bij jou in de buurt en ook nog eens heel goedkoop. En voorzien van een Rohloff ook.
Dank voor de tip! Ik heb 'm even gemaild. Vind de A4 zelf ook niet zo fraai, maar is de moeite van het kijken zeker waard. Ben vooral benieuwd naar of hij een beetje vlot is.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik woon zowat naast die persoon en heb die alleweder nog nooit zien rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Net even naar de locatie gekeken; nog geen km van mn ouderlijk huis en van waar ik nu ben :D
Heel vaag zeg ik dat ik die weleens geparkeerd heb zien staan in de voortuin daar, maar das heeel vaag.

Voor mij twijfelgevalletje.. ik vind de Alleweder zo ontzettend oubollig eruit zien, maar als instapding is het best lucratief. Zeker voor deze prijs, met de rohloffnaaf raak je 'm denk ik zo weer kwijt, ook voor wat meer wellicht.

Zoiets durf ik nog wle buiten te laten staan.. een echte velomobiel niet echt.

Maaruh, Mux.. is dat ook niet interessant voor jou anders? Voor weinig jouw alleweder ombouwen naar eentje met een rohloff en daarna weer doorschuiven met jouw oude achtervelg erin voor bijna hetzelfde bedrag. Is bij jouw toch om de hoek ;)
mux schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:16:
Ik ook niet, maar das niet zo heel verwonderlijk. Het ding reed alleen maar in de winter en tijdens woonwerkverkeer. Tijdens een plezierritje kom je m dan niet tegen.

Ik heb jouw ook nog nooit zien rijden volgens, terwijl ik toch met enige regelmaat door Bergschenhoek/Berkel fiets. Djwise ben nik wel een paar keer tegengekomen, maar das in dezelfde stad.

[ Voor 29% gewijzigd door koektrommeltje op 10-04-2017 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:44:
Maaruh, Mux.. is dat ook niet interessant voor jou anders? Voor weinig jouw alleweder ombouwen naar eentje met een rohloff en daarna weer doorschuiven met jouw oude achtervelg erin voor bijna hetzelfde bedrag. Is bij jouw toch om de hoek ;)
Hej, doe eens niet! Ik was eerst! ;)
mux schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:16:
Tsja, mijn M5 28/26 had 550 km op het klokje toen ik 'm kocht (in 2014/2015)... Impulsaankoop :)

[ Voor 27% gewijzigd door kakanox op 11-04-2017 10:03 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@koektrommeltje Yup, helaas mist het aan de tijd om zoiets te doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mux schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:06:
@koektrommeltje Yup, helaas mist het aan de tijd om zoiets te doen :(
Met een rente op de bank van bijna nul procent kun je alle tijd nemen zonder dat het veel hoeft te kosten :D
Of je tweakert wat minder. Volgens mij ben jij wel handig, dus zo'n wiel overzetten zal niet zo heel erg gek lang duren dan. Tenzij er echt veel meer werk bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je moet ook twee kabels trekken (rohloff doet duw+trek) en in mijn geval m'n achterbrug iets aanpassen om de anti-rotatie-arm te kunnen plaatsen. Gaat wel een middagje in zitten, hoor. En gezien er regelmatig fietsen met rohloff langskomen voor rond de 1000 euro is dit net even niet speciaal genoeg.

Maar absoluut, deze fiets is een insta-buy als je op zoek bent naar een velomobiel. Niks mis (behalve esthetisch) met een alleweder, en de prijs is incl. rohloff onverslaanbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zo, deze week twee daagjes ge-whike-t.
Gister met zeil, maar ben toen door een flevobike ingehaald, dus vandaag bij gebrek aan veel wind op de route, zonder zeil, en uiteraard me het schompus getrapt om me niet door de relaxte ligger in te laten halen ;)

Heerlijk hoe de fiets snel kan optrekken. Zelfs elektrische fietsen trek je er uit :)

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 11-04-2017 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Deze moest ik gewoon delen:
Afbeeldingslocatie: https://unfoldandcycle.files.wordpress.com/2013/05/20130513-110830.jpg

Leuke site trouwens: Afbeeldingslocatie: https://unfoldandcycle.files.wordpress.com/2013/05/20130531-092447.jpg komt er ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
mux schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:19:
Maar absoluut, deze fiets is een insta-buy als je op zoek bent naar een velomobiel.
Als de eigenaar zou reageren zou hij dat inderdaad zijn.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Afgelopen zaterdag in de trein naar Elan (Nijmegen) met het idee een weekeindje te gaan fietsen na het monteren van het nieuwe zitje. Het carbonzitje was ongelofelijk oncomfortabel namelijk.. daar bleef het echter niet bij :+.

Het was nog rustig op de zaterdagochtend dus ik mocht met zijn hulp de werkplaats gebruiken. Oude zitje eraf, nieuw adaptersetje voor de Challenge Furai erop (inclusief op maat zagen van een aantal bouten..!).

Maar.. de/mijn tweedehands Furai had ipv een veer een ijzeren staaf/stang. Elan wist te vertellen dat dit ongelofelijk onverstandig is aangezien de klappen nu in het frame opgevangen worden. De fiets was er zelfs op gebouwd vering te hebben. Daarom besloot ik, nu de fiets toch open lag, er gelijk maar een stevige veer in te bouwen. Bij het loshalen van de oude staaf, bleek er toch al schade te zitten aan het bevestigingsmechanise van het stoeltje en frame.. van de regen in de drup, maar wel blij het in de werkplaats gezien te hebben dan onderweg met 40 km/h. Bij het wegrijden nog een lekke band en in de namiddag met griep in de trein terug naar huis.

Al met al weer een goede fiets maar opgeteld (ventisit, stoeltje, adapterset, veer en beugel) toch een behoorlijke kluif..

Veel lof voor Elan overigens (flexibiliteit, hulp, aanpassen materialen e.d.)!

https://i.imgur.com/7OCtitL.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 12-04-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:55:
[...]
Als de eigenaar zou reageren zou hij dat inderdaad zijn.
Met een beetje handigheid heb je zo zn adres en telefoonnummer te pakken ;)
Advertentie staat er nog steeds; flink wat bekeken en bewaard die advertentie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
:) klopt. Momenteel echter ook met een paar forse projecten bezig qua werk, en privé aan het verhuizen. Snelle aankoop had dus misschien gekund, maar heel veel moeite lukt gewoon niet. Later dit jaar meer geluk hoop ik :)

Afgelopen weekend wel m'n M5 naar de stalling gefietst. Wat blijft dat toch een bijzonder apparaat, gaat nooit meer weg :) <3

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik snap die 'heel veel moeite lukt niet' even niet?

Binnenkort ga ik foto's maken van mn huidige fietsen; ik wil dr 3 overhouden: challenge taifun (echt leuk gooi- en smijtfietsje), Thys222 roeifiets en mn M5 tita shockproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:00:
Ik snap die 'heel veel moeite lukt niet' even niet?
Kan er momenteel niet heel veel tijd in steken (op de bonnefooi even langs rijden, rondhobbelen en wat aanbellen bijvoorbeeld).

Maar heb inmiddels contact! :)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:13:
[...]
Kan er momenteel niet heel veel tijd in steken (op de bonnefooi even langs rijden, rondhobbelen en wat aanbellen bijvoorbeeld).

Maar heb inmiddels contact! :)
Op bonnefooi langsgaan en wat aanbellen moet je niet doen. Even google aanslingeren en binnen 1 minuut heb je straat en telefoonnummer gevonden. Dat bedoelde ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hoi allemaal,

gaan er nog mensen van jullie naar de:

stroopwafeltocht
http://www.ligfiets.net/e...roopwafeltocht-gouda.html

:9 :)F oOo :Y

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 23-04-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Valt precies op de laatste dag van m'n vakantie. Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
@mux was je nog naar de elfstedentocht geweest met de velomobiel?

[ Voor 55% gewijzigd door djwice op 23-04-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nope, ik wilde proberen om het te combineren met familiebezoek, maar dat ging uiteindelijk niet. Velomobiel had technische issues (die nog steeds niet opgelost zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
Ik ben er ook niet bij, mijn quest is helaas nog niet operationeel. De gripshift voor de achterderailleur is intern kapot gegaan waardoor deze niet meer 'klikt' en daardoor de ketting steeds naar het kleinste tandwiel laat zakken. Ik heb alvast een nieuwe besteld.

Verder doen ook de remmen het niet zo goed. Ik wil deze open maken om te kijken hoe de trommels en remschoenen erbij zitten. Maar hoe krijg ik de schokdemper los van het wiel om bij de trommels te kunnen? Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PcpABwV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1Vy374.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XP9MZV2.jpg
Het voelt alsof het "blokje" vastgeschroefd is aan de trommelrem vanuit de binnenkant. Je zou zeggen dat hij open zou moeten komen maar ik krijg er geen beweging in. Iemand enig idee? De remmen zijn sinds 2004 nog nooit open geweest gok ik.

/edit: inmiddels heb ik de rem losgekregen. Het blijkt dat de ankerplaat niet helemaal goed aansluit. Daardoor was de binnenkant gaan roesten en zijn de delen aan elkaar gekoekt. Nu op zoek naar een nieuwe ankerplaat.

[ Voor 11% gewijzigd door iets op 23-04-2017 20:40 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Goede avond allemaal. Jullie kennen natuurlijk allemaal de Zeeuwse roeifiets.

Heeft een van jullie ook ervaring met deze roeifiets
http://www.sculltrek.sk/index.php?lang=en die nieuw €1.400,- kost? (excl. btw. excl. verzenden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb de website bekeken, en moet bekennen dat die website al niet echt indruk maakt op me. Daar wat meer geprobeerd te begrijpen hoe de skulltrek moet functioneren en kan dit uit de website niet echt opmaken, wat ik wel kon op de website van Derk Thijs (de zeeuwse variant). Ook na het bekijken van wat youtube filmpjes raak ik niet overtuigt van de skulltrek.

Mijn eerste bedenkingen komen voort uit het idee dat je op een gelagerd stoeltje zit wat heen en weer beweegt ten opzichte van de fiets. Die lagering komt volgens mij ontzettende kritisch en krijgt door je eigen lichaamsgewicht best op zijn lazer.

Nu moet ik bekennen dat toen ik me aan het oriënteren was, ik in de luxe positie zat dat er in het ligfietsgroepje iemand met een Rowingbike 209 rijd. Dus in de praktijk kijken, voelen en vragen was eenvoudig mogelijk, desondanks heb ik na een proefrit bij de meester zelf (Derk Thijs) op 09-04-2013 nog tot 23-06-2015 gewacht met de kogel door de kerk schieten.
Inmiddels alweer voor het tweede seizoen in het bezit van dit speeltje en ik moet bekennen dat het naast intensief ook best leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:09

Metro2002

Memento mori

iets schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:03:
Ik ben er ook niet bij, mijn quest is helaas nog niet operationeel. De gripshift voor de achterderailleur is intern kapot gegaan waardoor deze niet meer 'klikt' en daardoor de ketting steeds naar het kleinste tandwiel laat zakken. Ik heb alvast een nieuwe besteld.

Verder doen ook de remmen het niet zo goed. Ik wil deze open maken om te kijken hoe de trommels en remschoenen erbij zitten. Maar hoe krijg ik de schokdemper los van het wiel om bij de trommels te kunnen? Ik heb nu dit:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Het voelt alsof het "blokje" vastgeschroefd is aan de trommelrem vanuit de binnenkant. Je zou zeggen dat hij open zou moeten komen maar ik krijg er geen beweging in. Iemand enig idee? De remmen zijn sinds 2004 nog nooit open geweest gok ik.

/edit: inmiddels heb ik de rem losgekregen. Het blijkt dat de ankerplaat niet helemaal goed aansluit. Daardoor was de binnenkant gaan roesten en zijn de delen aan elkaar gekoekt. Nu op zoek naar een nieuwe ankerplaat.
Misschien een beetje laat maar als je het wiel loshaalt dan kan je bij het binnenwerk. Althans dat was bij mijn mango zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Afgelopen weekend had ik eindelijk tijd en zin om mijn ligfiets weer aan de praat te krijgen. Schandalig lang geleden is de versnellingskabel gespronken en is daarbij de voorderailleur vast komen te zitten op het kleinste tandwiel. Dat was een lange rit naar huis :D De winter heb ik op mijn gewone fiets gereden en vaak de auto gepakt voor woon-werk verkeer ivm overwerken en anders wel heel lange werkdagen...

...maar nu doet hij het weer. Ik denk dat ik voor woon-werk de auto blijf gebruiken (scheelt gewoon teveel tijd) en lekker in de avonduren wat ga toeren door de buurt :) Dan hoef ik ook niet met mijn ligger over een industrieterrein tussen vrachtwagens en heftrucks door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nsa1984 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:22:
Ik heb de website bekeken, en moet bekennen dat die website al niet echt indruk maakt op me. Daar wat meer geprobeerd te begrijpen hoe de skulltrek moet functioneren en kan dit uit de website niet echt opmaken, wat ik wel kon op de website van Derk Thijs (de zeeuwse variant). Ook na het bekijken van wat youtube filmpjes raak ik niet overtuigt van de skulltrek.

Mijn eerste bedenkingen komen voort uit het idee dat je op een gelagerd stoeltje zit wat heen en weer beweegt ten opzichte van de fiets. Die lagering komt volgens mij ontzettende kritisch en krijgt door je eigen lichaamsgewicht best op zijn lazer.
Tja ik ken wel meer fietsenzaken met niet een top website.
Als ik naar het beeldmateriaal kijk zie ik een draad aan het zitje en een veer. Ik zie op het achterwiel iets dan gekoeld wordt en waar die draad in gaat.

De beweging van het zitje komt wel weer mooi veel overeen met een normale skiff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
iets schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:03:

Velomobiel verkoopt gewoon losse ankerplaten, twee tientjes per stuk geloof ik. Ik heb ze zelf vorig jaar ook vervangen, daarna remde het weer heerlijk. Ik had last van een happende rem, en links meer dan rechts, dus dat was ook irritant.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:31:
Goede avond allemaal. Jullie kennen natuurlijk allemaal de Zeeuwse roeifiets.

Heeft een van jullie ook ervaring met deze roeifiets
http://www.sculltrek.sk/index.php?lang=en die nieuw €1.400,- kost? (excl. btw. excl. verzenden)
Ze doen me denken aan een wipkip.

Voor 1400 euro koop je een prima Thys222 revolver. Daar zou ik mn geld eerder aan uitgeven.
En, dat heb ik dus ook gedaan. Voor iets minder zelfs ;) Moet je alleen een beetje geduld hebben tot er weer eentje voorbij komt.

Als je ze gebruikt koopt, zul je dr niet alteveel op afschrijven. Door de hoge nieuwprijs en het lage aanbod, blijven ze redelijk makkelijk verhandelbaar.

Ik wacht nu tot er een keer een Thys 209 voorbijkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door koektrommeltje op 04-05-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nsa1984 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:22:
Daar wat meer geprobeerd te begrijpen hoe de skulltrek moet functioneren en kan dit uit de website niet echt opmaken,
Deze lijken me duidelijk (aandrijf as door staal kabel - ook retour)
Afbeeldingslocatie: http://www.sculltrek.sk/images/foto/image%20(3).jpg
Zitje en 'peddel' driven staalkabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.sculltrek.sk/images/foto/image%20(5).jpg

[ Voor 22% gewijzigd door djwice op 04-05-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Aiolos schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:56:
[...]

Velomobiel verkoopt gewoon losse ankerplaten, twee tientjes per stuk geloof ik. Ik heb ze zelf vorig jaar ook vervangen, daarna remde het weer heerlijk. Ik had last van een happende rem, en links meer dan rechts, dus dat was ook irritant.
Goede tip, dat heb ik inmiddels ook gedaan ;). Hij remt weer stukken beter, maar toch blijven de 70mm trommelremmen wel zwak in verhouding met het gewicht dat geremd moet worden. Ik kan de banden ook bij vol remmen niet aan het slippen krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/k3zWO5/2017_04_27_14_32_37.jpg
De oude en de nieuwe ankerplaat.

Dinsdagavond laat maakte ik een rondje door den bosch. Net op het verste punt van huis besloot een quicklink in de ketting te breken :(. Maar niet zonder eerst achter de kettingspanner te blijven hangen en die flink te verbuigen. Ik had natuurlijk geen kettingpons bij om de ketting te fixen, dus ik ben al "steppende" door de regen naar de rijwielstalling bij het station gegaan. Daar hadden ze nog nooit zo'n ding gezien. De bewaker had ook een paar foto's genomen :P. Ik heb de quest daar een nachtje laten staan en de bus naar huis genomen. Woensdag kon ik hem ter plekke repareren met het juiste gereedschap. Geen quicklinks meer voor mij!

Dan denk je weer genoeg ellende meegemaakt te hebben deze week, maar helaas. Ik stapte in de fiets in eindhoven en nog geen 100m later rijd ik een fietser aan. Het was mijn eigen schuld, een rijbaan was afgezet waardoor de situatie onoverzichtelijk was geworden. Ik had hem niet op tijd gezien en m'n remmen wilde niet hard genoeg remmen. Gelukkig geen ernstige beschadigingen aan zijn kant. Maar mijn quest heeft een paar scheuren bij:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fiYrO5/2017_05_04_19_25_05.jpg
De donkere plek in het midden is waar de halogeenlamp ooit zat.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nkrd35/2017_05_04_19_25_11.jpg

Gelukkig was mijn quest al niet meer de mooiste, maar hij moet functioneel wel in orde zijn. Dat wordt dus epoxy-en en plamuren wanneer ik daar weer tijd voor heb. Nog nooit eerder gedaan overigens dus alle tips zijn welkom ;).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
iets schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Goede tip, dat heb ik inmiddels ook gedaan ;). Hij remt weer stukken beter, maar toch blijven de 70mm trommelremmen wel zwak in verhouding met het gewicht dat geremd moet worden. Ik kan de banden ook bij vol remmen niet aan het slippen krijgen.
[afbeelding]
Dan denk je weer genoeg ellende meegemaakt te hebben deze week, maar helaas. Ik stapte in de fiets in eindhoven en nog geen 100m later rijd ik een fietser aan. Het was mijn eigen schuld, ..
Hoe is het met de fietser en zijn fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
djwice schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:31:
[...]
Hoe is het met de fietser en zijn fiets?
Het was een student op een oude fiets. Ik raakte hem aan de achterkant/zijkant van zijn fiets op de steunbuis die tussen het achterwiel en zadel loopt. Hierdoor vloog de achterkant van zijn fiets een stuk zijdelings. Gelukkig wist hij zichzelf overeind te houden door van zijn fiets te springen. De steunbuis op zijn fiets was wel verbogen en de jasbeschermer kapot gegaan. De fiets deed het verder nog wel.

Ik had aangegeven dat het mijn schuld was en ik de schade aan zijn fiets wilde laten repareren. Hij wilde liever door snel naar de les. De schade aan zijn fiets leek hem niet zo te interesseren. Ook mijn telefoonnummer wilde hij niet.

Ik realiseer me dat dit ook anders had kunnen aflopen en dat ik hier nog goed mee wegkom.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Fijn dat hij geen persoonlijk letsel had @iets

[ Voor 24% gewijzigd door djwice op 07-05-2017 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Dergelijke schade is een reden waarom ik nog niet zo'n quest heb. Ik vind het prachtdingen, zou dr graag een hebben, maar ik durf 'm gewoon niet buiten te stallen en zonder tuin moet ie dus wel ergens buiten staan. Een windvlaag, de jeugd, ik durf het gewoon niet aan :( Bang dat ie dus binnen no-time schade heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Met die alleweder is het niets geworden, @kakanox?
Zag m gisteren weer opnieuw aangeboden worden, nu wel met een hogere vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:02:
Met die alleweder is het niets geworden, @kakanox?
Zag m gisteren weer opnieuw aangeboden worden, nu wel met een hogere vraagprijs.
Nee, niets geworden. Kom er niet aan toe en wil eigenlijk ook gewoon niet echt een alleweder.
Spaar wel even door voor een WAW, Leiba of Velomobiel.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
kakanox schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 00:53:
[...]
Nee, niets geworden. Kom er niet aan toe en wil eigenlijk ook gewoon niet echt een alleweder.
Alleweder zijn eigenlijk ook gewoon foeilelijk, dus daar kan ik je volkomen gelijk in geven :D
Leiba's.. Rijden die rond in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
koektrommeltje schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:07:
[...]

Alleweder zijn eigenlijk ook gewoon foeilelijk, dus daar kan ik je volkomen gelijk in geven :D
Leiba's.. Rijden die rond in Nederland?
in ieder geval één in Eindhoven en één in Hengelo

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
Dinsdag afspraak bij Velomobiel voor een proefrit. Benieuw hoe zoiets nou echt rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38
Een aantal jaar geleden heb ik mijn M5 2026 van een andere bagaedrager voorzien (zie arnold_m in "Het Ligfietstopic - Deel 3"), maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat.
Ik heb geprobeerd om de bevestiging van schokdemper aan de framebuis dichter bij het scharnier tussen het frame en de achtervork te bevestigen, maar als ik gewoon de afstandsbussen voor de bagagedrager tegen de stalen platen die daarvoor aan het frame zitten klem, dan gaat het schuiven daar in die platen langwerpige sleuven zitten en geen ronde gaatjes.
Als ik het mij goed herinner, hoort er nog een boutje door maar één van de stalen platen waarmee dan een ringetje tegen die plaat geklemd wordt, zodat die ring de schokdemper op de plaats kan houden.
Is dat inderdaad een goede manier om de zaak weer vast te te zetten?
Wat voor ring(en) zou ik moeten kiezen, plat, met kartels, een veerring, of een combinatie?

flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
arnold_m schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:22:
Een aantal jaar geleden heb ik mijn M5 2026 van een andere bagaedrager voorzien (zie arnold_m in "Het Ligfietstopic - Deel 3"), maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat.
Ik heb geprobeerd om de bevestiging van schokdemper aan de framebuis dichter bij het scharnier tussen het frame en de achtervork te bevestigen, maar als ik gewoon de afstandsbussen voor de bagagedrager tegen de stalen platen die daarvoor aan het frame zitten klem, dan gaat het schuiven daar in die platen langwerpige sleuven zitten en geen ronde gaatjes.
Als ik het mij goed herinner, hoort er nog een boutje door maar één van de stalen platen waarmee dan een ringetje tegen die plaat geklemd wordt, zodat die ring de schokdemper op de plaats kan houden.
Is dat inderdaad een goede manier om de zaak weer vast te te zetten?
Wat voor ring(en) zou ik moeten kiezen, plat, met kartels, een veerring, of een combinatie?
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar kun je geen extra gaten boren door het frame van je fiets en daar de bouten monteren? Die heb ik ook gedaan om een standaard te monteren op mijn ligfiets.

Platte ringen (sluitringen) gebruik je om de druk van de bout en moer te verdelen over een oppervlak, dus die gebruik je bijna altijd. Kartelringen gebruik je om de moer te borgen in zachte materialen zoals plastic zodat deze niet los trilt. Een veerring gebruik je voor het borgen van harde materialen, maar een borgmoer zonder veerring kan ook. Bij fietsen zie ik meestal de combinatie van sluitring + borgmoer.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 00:53:
[...]
dat heb je eerder voor elkaar dan je dacht :
Afbeeldingslocatie: https://multifarmas-prod-env.s3.amazonaws.com/api/media/product/leiba-od-mastigavel-20-comprimidos/img/leiba-od-mastigavel-20-comprimidos-7896006203094.jpg
;)

[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 20-05-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
djwice schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:40:
[...]
dat heb je eerder voor elkaar dan je dacht :
[afbeelding]
;)
Ik weet niet of dat zo lekker fietst :)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet of dat zo lekker fietst :)
Gedroogvriesde lactobacillus acidophilus is gewoon iets dat ook in Activa zit.
Zal best lekker fietsen na een bakkie yochurt. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door djwice op 20-05-2017 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
Ga jij erop liggen dan?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
iets schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:57:
[...]

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar kun je geen extra gaten boren door het frame van je fiets en daar de bouten monteren? Die heb ik ook gedaan om een standaard te monteren op mijn ligfiets.

Platte ringen (sluitringen) gebruik je om de druk van de bout en moer te verdelen over een oppervlak, dus die gebruik je bijna altijd. Kartelringen gebruik je om de moer te borgen in zachte materialen zoals plastic zodat deze niet los trilt. Een veerring gebruik je voor het borgen van harde materialen, maar een borgmoer zonder veerring kan ook. Bij fietsen zie ik meestal de combinatie van sluitring + borgmoer.
Er is eigenlijk te weinig ruimte over om nog extra gaten te boren, en ik betwijfel of ik met mijn gereedschap met voldoende nauwkeurigheid een paar gaten in het harde materiaal zou kunnen boren.

Ik heb inmiddels aan een kant twee grote sluitringen vastgeschroefd tegen een van afstandsbussen aan, met aan de ander kant een normale sluitring en een borgmoer. Een eerste testritje naar de supermarkt is goed verlopen.

Ik ben nog wel van plan wat foto's te maken, maar ik wil eerst weer netjes een spatbord op mijn fiets.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Van de week mn zoveelste ligfiets op de kop getikt: een M5 shockproof met 26" (559) velgen voor en achter. Bij het proefrijden reed ie al niet geweldig, maar dat namen we op de koop toe. De huidige eigenaar had onder andere wat veertjes onder het zitschaal gemonteerd, de achtervork zat ietwat los en de voorvork had speling. Dat laatste was zo geconstateerd,dus ter plekke opgelost.

Alleen, nu zit ik nog steeds met het volgende probleem en dat is dat het totaal neit lekker stuurt. Het ding wil eigenlijk het liefst in de rechtdoorstand blijven. Dat wil zeggen dat ie het eerste stukje van het insturen veel weerstand ondervind. Het stuurt gewoon niet soepeltjes, het ding wil gewoon weer rechtuit.

Ik heb het idee dat het onderste balhoofdlager kapot is? Of dat ie opnieuw gesmeerd moet worden met nieuw vet en dat zijn uiteraard weer dingen die ik nooit eerder heb gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door koektrommeltje op 28-05-2017 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nsa1984
@koektrommeltje klink inderdaad als een stuk balhoofdlager, doorgaans de onderste maar de bovenste kan net zo goed "gaar" zijn. Even bellen/contact opnemen met Bram voor ik vermoed een setje industrielagers.

De twee zijdelingse bouten even losdraaien, dan de centrale bout bovenop het balhoofd losdraaien. Dan kun je de voorvork zo uit het frame nemen, de oude lagers eruit, schoonmaken, licht invetten en de nieuwe lagers erin leggen. Dan de voorvork terug erin, de centrale bout weer aandraaien tot de speling weg is, en de zijdelingse bouten vastzetten als het stuur recht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
nsa1984 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:57:
@koektrommeltje klink inderdaad als een stuk balhoofdlager, doorgaans de onderste maar de bovenste kan net zo goed "gaar" zijn. Even bellen/contact opnemen met Bram voor ik vermoed een setje industrielagers.

De twee zijdelingse bouten even losdraaien, dan de centrale bout bovenop het balhoofd losdraaien. Dan kun je de voorvork zo uit het frame nemen, de oude lagers eruit, schoonmaken, licht invetten en de nieuwe lagers erin leggen. Dan de voorvork terug erin, de centrale bout weer aandraaien tot de speling weg is, en de zijdelingse bouten vastzetten als het stuur recht staat.
Ik heb dr gisteren al een dreun op gegeven om de voorvork eruit proberen te krijgen, maar dat ging niet echt lekker. Was midden in de nacht, dus dat ga ik vandaag nog wel keertje opnieuw proberen. Kan ook zijn dat het gewoon flink uitgedroogd is en ietwat roestig. Ik heb het idee dat de fiets lang buiten heeft gestaan.

De lager(s) die zitten toch helemaal in dat ding helemaal onderaan, waar de voorvork zeg maar overgaat in het frame? Of zitten die ook in het frame zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zo na een jaar lang alleen m'n ketting voorzien van extra vet, nu ook een poging gedaan al het vet er af te halen, zodat ik hem opnieuw kan vetten.

Want er zat me een dikke laag vuil en vet tussen de tandwielen, derailleur en ketting schakels.

Dus tuinslang er op. Dat was niet voldoende(!), dus allesreiniger er bij, dat bleek niet te ontvetten, dus afwasmiddel en hé het ging ietjes beter. De klodders zijn er nu tussen uit. En hij schakelt nu soepeler en lichter en de ketting blijft minder haken bij het schakelen.

Even een snel rondje gereden om alle druppels er af te blazen.
Direct ook het stuur, de wielen en de remmen opnieuw goed vast gezet en afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van mijn ligfiets en de bevestiging van de schokdemper. Vooralsnog ben ik er tevreden mee, maar ik heb het nog niet beproefd met alle bagage voor een fietsvakantie.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4200/34562145230_0d4997e981_c.jpgM5-ligfiets met Challenge traveldrager - versie 2017

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4269/34562146680_75abd3f324_c.jpgRingen tegen het schuiven

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4226/34908958856_edaca62475_c.jpgBorgmoer en sluitring by Arnold Metselaar, op Flickr

edit:
PS: Misschien is het leuk om in de openingspost een link te maken van mijn ligfiets naar de eerste foto in deze post.

[ Voor 7% gewijzigd door arnold_m op 28-05-2017 20:00 ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
koektrommeltje schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:31:
[...]
De lager(s) die zitten toch helemaal in dat ding helemaal onderaan, waar de voorvork zeg maar overgaat in het frame? Of zitten die ook in het frame zelf?
De balhoofd lagers zitten doorgaans in de cups welke in het frame geperst zitten. Eentje onderaan de balhoofdbuis en eentje bovenaan de balhoofdbuis. Normaal gesproken kun je de lagers zo uit de cups pakken, soms moet je ze een klein beetje overtuigen met een pen en een voorzichtige tik. Probeer te voorkomen dat je het lager scheef tikt, dan kan de passing van de cup te ruim worden en creeer je nieuwe problemen voor in de toekomst.

Op je voorvork zit een voorvorkconus, maar als je dezelfde lagers van M5 kunt krijgen hoef je je daar niet druk over te maken.

Voor het stellen van het balhoofd kun je misschien dit filmpje bekijken.

De term die je zoekt voor verdere uitleg / beeldmateriaal is "ahead balhoofd".

[ Voor 13% gewijzigd door nsa1984 op 28-05-2017 21:59 . Reden: Film link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik ga dr morgen naar kijken. Ben nu met de fiets bij mn ouderlijk huis want twee straten verderop kon ik een m5 lowracer met tailbag kopen :D

En rara, @djwice , wat zitten daar voor pedalen op :D Juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
@koektrommeltje nice kikker units!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dus binnenkort rij jij 72km/h hier op de vlakke weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Kopen?

Ik vind ze wel leuk, maar dan moet ik dr wel aparte schoenen voor kopen. Dus ik ga ze in de verkoop doen en dan heb ik mn fiets nog goedkoper :)

Fiets stond er net kwartiertje op toen ik reageerde. Half uurtje later reactie en even later maar besloten "weet je wat ik, bel wel gelijk en ga dadelijk wel naar mn vader." Ondertussen gaf een ander interesse te hebben voor 625 voor mn lowracer. Hopen dat die verkoop doorgaat, want anders heb ik wel een beetje erg veel ligfietsen

m5 shockproof 451
m5 shockproof 451 titanium
m5 shockproof 559
m5 lowracer
m5 lowracer met tailbag
challenge taifun
rvs lowracer
thys222 revolver (komende week)

8 stuks :X

De m5 451, m5 559,rvs lowracer en de m5 lowracer gaan binnenkort de verkoop in.

En daarna moet het afgelopen zijn, 4 fietsen is voldoende. Enige wat ik er nog wel bij wil hebben is een velomobiel en een Thys209 rowingbike. Dan heb ik wel zo'n beetje gereden wat ik gereden wil hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door koektrommeltje op 28-05-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:59:
Dus binnenkort rij jij 72km/h hier op de vlakke weg :)
Zo goed is mn conditie ook weer niet. Maar met 35-40km/u kruissnelheid zonder heel veel moeite zou wel moeten lukken denk ik op de rechte stukken. Zo'n tailbag geeft ongeveer 10% snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Eentje uit de oude doos 1995, ligfietsen uit Zeeland, een kort promo filmpje gemaakt door de TROS. @koektrommeltje incl. de M5 lowracer met tailbag met 10% extra snelheid :)

[YouTube: https://youtu.be/0WEvLm4Fa2o]
Mooi toch Bram en Derk. Met muziek van Nederlandse bodem op de achtergrond: 2 Brothers on the 4th floor, 2 Unlimited en T-Spoon.

[ Voor 70% gewijzigd door djwice op 04-06-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Uiteraard allang gezien dat filmpje. Meermalen zelfs :)

De tailbag die je daarop ziet, is de mooiste tailbag die er is. Helaas heb ik een andere erop zitten. Eentje met bergruimte, volledig van carbon. Ook nog eens redelijk onbeschadigd ook, maar echt fraai vind ik m niet eigenlijk. Mja, die snelheidswinst die trekt me dan weer wel.

Dr werd net een M5 carbon high racer aangeboden. Helaas, ik kreeg een mailtje terug; de verkoper had zoveel reacties gehad dat ie zn prijs verhoogd heeft. Begrijpelijk, als je 1500 euro vraagt voor een 3 jaar oude M5 CHR. En jammer voor mij.. want ook de M5 CHR staat nog op het verlanglijstje.

Nog maar 3 daagjes en dan kan ik mn Thys 222 revolver ophalen waar ik al meer dan 2 weken op wacht :/ En dat, lieve ligfietstweakertjes, is meer dan 2 weken te lang.

Van de week ga ik mn kelderbox opruimen, wat foto's maken en wat fietsen te koop zetten. Ik heb er teveel nu.

[ Voor 18% gewijzigd door koektrommeltje op 04-06-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Bram zei tegen mij toen ik een tailbag wilde waar ik m'n laptop in kon vervoeren dat ie die niet had. Dat zou te zwaar worden.

Mooi die passie hoor!

Vandaag wat meer op m'n m5 26/28 onderstuur gereden en wat beter afgesteld. Lekker hoor. De achterrem moet je spaarzaam gebruiken; het wiel blokkeerd wel, maar maakt de fiets ook instabiel (achter veering + dunne 28" bandjes). De voorrem gebruiken of modulerend remmen (abs) is effectiever.

Je trekt er snel mee op, in 200 meter zit je op de 34km/h op klinkers en op asvalt al wat eerder op 38km/h. Toen moest ik weer in de ankers, hij kan makkelijk harder. Het verzet zou ook zwaarder kunnen dan wat er nu op zit (ik ben een 65 blad voor gewend op de Flevobike).

[ Voor 49% gewijzigd door djwice op 04-06-2017 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Klinkt goed die snelheden. Dat is bij mij een beetje de reden om een ligfiets te gebruiken. In de praktijk zit ik echt op een kruissnelheid tegen de 25-30km/u aan en gaat het eigenlijk helemaal niet zo hard. Misschien dat ik met de m5 lowracer met tailbag de snelheid er meer in ga gooien.

En mn nieuwe gebruikte thys222 is nu ook in huis *O* . Moet alleen even een speling in het achterwiel oplossen.
Pagina: 1 ... 39 ... 44 Laatste