Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
budi schreef op zondag 13 maart 2011 @ 15:04:
Ik kwam diep in de nacht thuis, voor veel mensen is het een raar idee om nadat je op visite bent geweest nog eventjes 30 km door de nacht te gaan fietsen, maar daar moet je je gewoon overheen zetten. Gewoon zitten en trappen, net als in de auto ;)
Is inderdaad fijn fietsen, geen verkeer, geen lawaai. Enige nadeel, je bent zo wakker als je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:44
Klopt, heerlijk met zo'n 42 km/u langs de Vecht gereden (ja, omweg, ben niet helemaal goed snik ;) ) met leuke bochtjes. In het donker voelt dat een stuk sneller aan :)

Wat de racekap betreft, ik heb nog geen dakje, dus het was het een of het ander, omdat ligfietsen mijn enige sport is, mag het wel wat geld kosten. Ik verwacht overigens ook hem alleen te gebruiken bij slecht weer en vooral in de winter periode als het koud is. Daarnaast is er een kans dat dit me misschien wel zo ver krijgt om eens een keertje een wedstrijd mee te rijden, al trekt me dat toch niet zo.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
budi schreef op zondag 13 maart 2011 @ 15:04:
Wat een heerlijk fietsweer was het gisteren.
+1 totally agree. Ik was met m'n vriendin op onze m5's naar Leiden gefietst om daar een vriend te helpen met zijn (afgetrapte) zitfiets. Eerste keer dat ik de hele rit zonder jas kon fietsen, heerlijk!

Helaas ging mijn Durano 451 op het einde van de rit stuk; de zijwand was (net als eerder bij al m'n stelvio's) stuk, dat terwijl het loopvlak nog helemaal goed was (die band heeft - conservatieve schatting - maar iets van 2500km gezien, hoewel ik van stelvio's weet dat ze onder de 1000km ook wel stuk gingen bij sommigen). M'n vriendin heeft hem nog geplakt maar na minder dan vijf kilometer op de terugweg ging hij toch weer stuk. Met een bandje op 6-8 bar kon ik ook niet anders verwachten, eigenlijk.

Anyways, vandaag met een reserve-stelvio gerepareerd. Nu op zoek naar nieuwe 451 bandjes. Ik heb eigenlijk geen zin om elke keer 30+ euro aan een durano uit te geven, iemand nog tips?

edit@hierboven: helemaal eens trouwens, 's nachts fietsen is heerlijk, maar dan moet het wel nog wat warmer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 13-03-2011 18:33 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik zo naar het weersbericht kijk zal het komende week nog wel vaker mooi fietsweer worden. Beginnend bij morgen eigenlijk al, maar later in de week wordt het warmer. Ik hoop dat er snel weer ochtenden zijn waarbij ik zonder jas weg kan fietsen. Ik vind het nml altijd erg vervelend om met jas van huis te vertrekken en 's middags terug naar huis niet goed te weten wat ik met m'n jas aan moet (past niet in m'n toptas).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banaantassen kopen :P

Ik zal eens kijken wat ik kan vinden aan verschillen tussen SON en andere naafdynamo's.
Als ik de dynamo gebruik om een accu (12V?) te voeden en daar vandaan de verlichting e.d. voedt zou het m.i. niet zoveel moeten uitmaken hoeveel de dynamo direct aan vermogen levert, of is dit wel heel kort door de bocht?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, banaantassen... Ik ben eerlijk gezegd wel even klaar met investeren in de fiets. Alleen het frame + de stoel + de wielen zijn nog origineel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, ik ken dat ja, en ik denk velen met mij. Hoewel het bij mij meer om uitbreidingen gaat dan om vervangingsonderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Grrrrrene schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:29:
Ik vind het nml altijd erg vervelend om met jas van huis te vertrekken en 's middags terug naar huis niet goed te weten wat ik met m'n jas aan moet (past niet in m'n toptas).
Dat probleem had ik ook altijd. smorgens moest je een jas aan. smiddags kon die uit. Maar is nu opgelost. In de Quest stap je zomer en winter met 1 shirtje.

Gr die vanmiddag een lekke band moest verwisselen en dat deed al kletsend met de vrouw van een andere bekende poster hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zeg wat ben jij trouwens een prutser :D 3 lekke banden in 4000 kilometer met Marathon Plus? :D

voor de overige posters hier: ja, mijn vrouw dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:04
Goed om te horen dat de ligfietsen weer tevoorschijn aan het komen zijn. Ja ik heb ook een tijdje winterslaap gehouden :)

Dat jas probleem ken ik ook een beetje, maar ik heb mezelf een niet zo verschrikkelijk dikke maar wel winddichte jas kado gedaan :). Die is 's morgens voldoende om de koud buiten te houden en 's middags word het wel warm maar niet sauna warm.

Vind het jammer om te melden maar de door thijsvk gelinkte banaantassen zijn er niet meer. Dus dat word toch weer behelpen met alternatieve tasjes of toch diep in de buidel tasten voor dure banaantassen. Zelf heb ik een agu rackpack 475 en daar kan ik met een beetje proppen mijn broek, werktrui en jas in proppen, kost alleen wel weer 5 tientjes.

Verder investeren in (lig)fietsen is relatief heb ik gemerkt. Ik heb vorig jaar behoorlijk fors geld uitgegeven aan dingen waaraan ik twijfelde of dat wel verstandig was, maar heb er nu toch mooi gemak van. Ik denk aan een grote stoel, toptasje (kan beter maar functioneerd), fietskar, verlichting, fietsshirts en uiteraard de fiets(en) zelf.
Dat ik zelf inmiddels toch weer een stap verder ben gegaan (quest) maakt dat dat circus gedeeltelijk opnieuw begint, maar mijn ligfiets rijd nu inmiddels al bijna een jaar heerlijk rondjes. Ik heb even op de teller gekeken maar ik heb sinds april vorig jaar op de fuenda calypso (mijn voornaamste) zeker 2600km afgelegd. De banden ogen nog steeds netjes, de remblokjes moeten de volgende keer dat ze minder worden vervangen worden (lees euro of 10 a 15) en ik denk dat het verstandig is om met een maand of twee de ketting en de cassette achter te vervangen (ketting kan goedkoop, en cassette zal ook niet de kop kosten).

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:24:
3 lekke banden in 4000 kilometer met Marathon Plus? :D
correctie : geen drie maar twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
oooooooh, dan valt het nog enorm mee :)

Maar ik heb dan toch de indruk dat mijn antilekvloeistof met een stel snellere, lichter rollende maar ook minder lekbestendige banden het qua lekken beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:10:
oooooooh, dan valt het nog enorm mee :)

Maar ik heb dan toch de indruk dat mijn antilekvloeistof met een stel snellere, lichter rollende maar ook minder lekbestendige banden het qua lekken beter doen.
Ik heb de mp+ er nu afgehaald. rij nu op vredestein pm. Dat van die sealant willen bert, bram en ik (Niels denk ik ook wel )eens graag zien. Als je een keer tijd hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, wat valt er aan te zien? Wellicht dat er weer het één en ander zichtbaar is als ik bijvoorbeeld de Furious Fred van m'n achtervelg haal om er weer een Kojak op te leggen zodra het weer echt goed lente is. Maar verder is er doorgaans weinig van te zien.

Maar goed, ik zit dus met 25 lekken in 13500 kilometer. Maar van die 25 zijn er wel veel gedicht.
Ik heb nog even de informatie wat nagesnuffeld op m'n weblog.

Van de 25 zijn er 16 effectief gedicht. De 'ergste' die minder goed gedicht was, zat toch nog bij 5 bar dicht en daar is goed mee te rijden.
1 lek was met 2 bar pas dicht. Die heb ik beschouwd als 'lek' en zit dus bij de 9 lekken van de 25
1 lek zat aan de velgkant, 1 lek zat bij het ventiel; 2 vreemde lekken dus.
Dan nog 1 lek waarbij m'n buitenband wel zo gruwelijk doorgesleten was dat er eigenlijk ook geen redden aan was en dat het eigenlijk een wonder was dat ik geen klapband heb gehad. Bovendien zat er bijna geen vloeistof meer in de band.
Verder heb ik nog een stuk of 4 a 5 lekken gehad zonder antilekvloeistof in de banden.

Ik denk dat je dan toch wel van succesvol spul mag spreken.

[edit]

Hm, iets overzichtelijker:
20 banden lek met antilekvloeistof waarvan 16 stuks effectief gedicht zijn (ik kwam er dus pas achter op het moment dat ik de band verwisselde). 16 van de 20 maakt dus een effectiviteit van maarliefst 80% en eigenlijk nog iets hoger als je dus ook rekening gaat houden met de vreemde lekken aan de velgkant, dan zit je aan 16 van de 18, maakt 89% effectiviteit. Dan nog 1 met te weinig vloeistof dus 16 van de 17 banden gedicht. Daarbij is die éne band dus wel gedicht maar pas bij 2 bar. Niet goed voor kilometers doorrijden met zo'n lage druk maar wel goed voor thuiskomer als het niet teveel kilometers zijn.

* WFvN is goed in zichzelf rijk rekenen *O* 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 14-03-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:47:
Tja, wat valt er aan te zien?
Bram moet lichter rijden maar hij moet niet lek rijden. Gezien z'n leeftijd gaat banden wisselen niet zo makkelijk meer. Bert zat voor hem te denken aan de gocycle bandjes en achter ook wat snellers.

We hebben het er op zaterdag regelmatig over en we willen het ook wel eens proberen. Nu dacht ik als jij het een keer wilt laten zien. Een praktijkvoorbeeld is altijd duidelijker dan papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
hm, dan moet ik een keer een oud bandje om een losse velg leggen en daar wat spijjkers doorheen rammen ofzo. Doe ik liever niet met de banden die onder m'n fiets liggen. Ik wil de goden ook weer niet verzoeken :)

Maar goed, de getallen hierboven zeggen denk ik vrij veel.

Mooiste vond ik nog wel vorig jaar toen ik de Furious Fred zonder RaceGuardlaag (heb nu 1 met de Raceguard erin) van m'n velg trok vorig jaar. Ik had met 5 lekken rondgereden maar m'n band bleef netjes op druk.

[edit]

@Goose:

Ik had nog een versleten MC liggen (hieldraad zodanig beschadigd dat ik er niet meer mee wil rijden) en nog een binnenband met hollands ventiel (gebruik ik niet) en nog een restje Super Sealant van zo'n 70 mL en een oude velg zonder spaken. Ik heb het zwikkie samengevoegd tot een testexemplaar.

Het is dus wel met de Super Sealant en niet met de nog betere Racer Sealant maar ik denk dat het een aardig idee geeft. Haal maar op om te testen. Velg en velglint wil ik wel weer terug.

[ Voor 45% gewijzigd door WFvN op 14-03-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
@quemo,

we begrijpen elkaar verkeerd. we zijn overtuigd van de werking maar hoe stop je de sealant het handigst in de band, wat doe je als je morst moet je dat schoonmaken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ooooooooh :D

Dan ga ik weer even de vloeistof UIT de band halen.

Maar hoe je het in de band doet is vrij snel uitgelegd:

1) Ventiel eruit (kan dus met autoventiel, hollands ventiel en ook met de meeste franse ventielen)
2) Vloeistof in een klein flesje met een spitse tuit erop
3) Binnenband met ventiel omhoog houden, band gewoon naar beneden laten bungelen
4) Flesje met de tuit ondersteboven in het busje (voor het ventiel) drukken
5) Flesje leegknijpen
6) Ventiel weer in het busje draaien

Simpel. Goed, als je pech hebt en je hebt een binnenband waarbij het laagje rubber aan de onderkant van het ventiel (binnenin de binnenband) niet goed genoeg open is (heb ik een enkele keer gehad) dan wil de vloeistof er niet goed in en dicht hij dus in wezen het gat vanaf de verkeerde kant. Even een satéprikker in het busje drukken om de opening te herstellen en opnieuw vloeistof erin proberen te spuiten.

Bij het monteren van de band wel even opletten dat het ventiel dicht zit. Als je het ventiel wel opendraait, zorg dan dat hij niet helemaal 'onderaan' staat maar het wiel wat verdraaid zodat de vloeistof onder in de band zit en niet bij het ventiel kan komen.

Morsen? Ik veeg het gewoon even met een doekje weg.
Plakken? (de band gaat gewoon lek maar wordt gedicht maar kan dus wel wat plakkers gebruiken als je hem er een keer af trekt). Liefst in huis, even opschuren, liefst even met wat wasbenzine onder handen nemen. Ik let er dan wel op dat er geen vloeistof uit de band naar buiten komt en houd het lek dus continu helemaal bovenaan. Dan plakker erop en klaar.

Als er een fors lek is, dan kan er redelijk wat vloeistof tussen binnenband en buitenband komen. Die 2 willen dan ook wel aan elkaar vast gaan kleven. Je kan het wel gewoon lostrekken. Maar schoonmaken vind ik geen doen en laat dus gewoon de boel er dan op zitten.

[edit]
Maar ik wil het wel een keer demonstreren. Ik heb de vloeistof weer uit de band gehaald (band van de velg waarbij ik dus wel op let dat het ventiel niet onder zit als hij open is). Daarna flesje open, ventiel in het flesje en band ondersteboven houden. Vloeistof stroomt netjes via het ventiel naar buiten in het flesje en klaar.

Zo simpel allemaal? Ja, zo simpel :)

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 14-03-2011 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, klinkt goed. Ik heb ook een hekel aan lekke banden. Dan nog liever een nat pak :P Je zegt dat je hem alsnog zou moeten plakken, maar controleer je je banden dan steeds als je thuiskomt, of bedoel je meer dat je eens per maand ofzo (als je toch je fiets ff een kleine onderhoudsbeurt geeft bijvoorbeeld) even controleert hoeveel lekken je in je band hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tot dusver heb ik nooit gecontroleerd maar constateerde ik de lekken als ik bijvoorbeeld de buitenband moest vervangen omdat de band versleten was. Of omdat ik van winterband (mountainbikeband) overging op zomerband (slick) en bij het vervangen achter de lekken kwam. En een enkele keer dus dat ik toch een zodanig lek had dat hij niet wilde dichten waarbij er meer lekken aan het licht kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb gelukkig nog geen last van lekken, maar ik be wel voorbereid.
Ik heb een gruwelijke rothekel aan banden plakken langs de weg, ik heb dus gewoon een reserve binnenband in de toptas liggen.
Nsa er staan op dit moment wat banaantassen op MP en hier

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-09 18:20

Metro2002

Memento mori

Zo vanochtend voor het eerst de langere 'commute' afgelegd, Ik had me een beetje vergist in 3 dingen:

1) Tegenwind :X
2) de kortste route was geen 9km maar 14km lang :P
3) Ik moet ontbijten voor ik ga fietsen :+ (hongerrrrrrr)

Verder wel goed te doen, rit afgelegd in 35 minuten dus nog best vlot, wel 2 keer voor een overweg staan wachten en 2 verkeerslichten die best lang duurden :( Wel grappig dat mijn gemiddelde snelheid hoger ligt dan over mijn korte afstand maar dat is op zich logisch aangezien ik langere stukken gewoon door kan trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vanochtend ook lekker liggend naar werk gegaan. Ik laat morgen wel m'n jas thuis, volgens mij is een trui + T-shirt al meer dan genoeg qua warmte :)

De Ventisit lijkt goed z'n werk te doen. Ik heb geen last meer van de broeierige zitting die ik ook zonder inspanning al krijg door de isolerende zitting van mijn Fuego. Geen bezwete rug meer dus \o/

Onderweg nog wat met de versnellingsafstelling zitten spelen en die zit nu echt goed. De shifts reageren lekker snel, tak tak ff 2 versnellingen omhoog of "klik" in 1 klap 2 omlaag, heerlijk. Precies zoals ik het wilde hebben.

De remmen moeten nog wat beter worden, maar zijn al een stuk responsiever dan gedurende mijn testritje eergisteren :) Ik heb ook de ketting vervangen, wat betekende dat ik de kettingpons voor het eerst moest gebruiken. Ik heb al wat verhalen gelezen van kettingen die op de "losgehaalde schakel" losgaan tijdens het fietsen, maar de heenweg ging het prima :P De sluitschakel (missing link) werkt ook prima.

[ Voor 47% gewijzigd door Grrrrrene op 15-03-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben ook (zoals nagenoeg altijd) liggend naar het werk gegaan.

Tussen Zwolle en Hattemerbroek ligt het fietspad aan de ene kant open waardoor alle fietsers over de andere kant moeten. Omdat ik soms tegen enorme stromen fietsers in moet worstelen als er één kant van het fietspad gebruikt kan worden, ga ik liever via de rijbaan. Brommers worden door de werkzaamheden zowiezo al de rijbaan opgedirigeerd en er is tijdelijk max 50 ingesteld voor gemotoriseerd verkeer. Als ik dan met 40 km/h geijkte snelheid op de rijbaan ga, dan sla ik geen gek figuur en rijd ik op menig autoteller de 'brommersnelheid' van 45 km/h. Daarom lijkt de rijbaan me een betere optie dan het fietspad.

Maar goed, niet iedereen is het met me eens. Vanmorgen een auto die pal achter me kwam rijden en z'n ongenoegen uitte met de claxon. Ach, die heb ik ook dus heb ik ook maar even laten horen.
Helaas voor de figuur achter me kwam er van de andere kant heel wat verkeer aan en moest hij dus achter me blijven hangen. En nee, op zo'n moment ga ik dus niet strak langs de rechter streep rijden maar blijf ik juist midden op de rijstrook rijden zodat er ook niet ingehaald kan worden. Niet om de achteropkomer te stangen of tegen te houden maar voor mijn veiligheid. Geef een beetje ruimte en ze wurmen zich tussen tegenliggers en mij door en 'moeten' dan mogelijk noodgedwongen snijden in verband met de tegenliggers. Vandaar dus dat ik gewoon middenop blijf rijden op zo'n moment.

Maar goed, toen hij voorbij kon, deed hij dat ook. Luid claxonnerend uiteraard. Leuke is nog wel dat ik geen enkele regel overtreden heb terwijl de wereldverbeteraar de volgende fouten maakte:
1) Onnodig claxonneren
2) Bumperkleven
3) Eigen rechter spelen
4) Te hard rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Over het algemeen lijkt het op sommige momenten van de dag te zijn dat alle mensen in auto's plotseling zijn verworden tot zenuwachtige neuroten die allemaal hun zwaargewonde zwangere vrouw naar het ziekenhuis moeten brengen :P

Hoewel, dat moet er wel bij gezegd worden, de gemiddelde autorijder (en zeker de gemiddelde vrachtwagen/buschauffeur) erg aardig is en zich netjes aan de regels houdt. Waarvoor ik hem consequent bedank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Had nog een leuk geintje met wat schoolkinderen, ik ging er voorbij en hoorde achter me gelach en gegiechel dus ik dacht van nja :P lekker belangrijk. Daarna een paar stevige rukwinden en ik zag die kiddo's gelijk tegen die wind in beuken terwijl ik lekker doorfiets 8)
Karma is a bitch ! :D

En opgefokte automobilisten... tja, pas zat er een brommertje voor me dat eigenlijk niet op de weg mocht rijden daar en blijkbaar was zijn brommer ook niet helemaal fris want harder dan 40km/u ging het niet en bij het verkeerslicht sloeg ie steeds af. Auto's achter me waren gelijk aan het kleven en aan het slingeren om te kijken of ze er voorbij konden... doe gewoon eens rustig . Al dat opgefokte gedoe altijd :r

En pas op de snelweg werd ik nog bijna van de weg afgeduwd, ook altijd prettig. Er was een snelheidsbeperking (A28) en je mocht daar ipv 120 nog maar 90, wat mij opviel was dat ten eerste iedereen gewoon doorknalde met 120 of nog harder en op een gegeven moment werd het zelfs 70km/u, ik rij op dat moment 80km/u en er komt een bestelbus op me aanscheuren die bijna in mijn kofferbak zat en maar seinen met zijn lichten... Dan heb je bij mij dus de verkeerde te pakken, ik ram vol op de rem en ben met 70 (op de teller :+ ) doorgetuft. Toen ie er uiteindelijk voorbij kwam maakte die nog zo'n gebaar van ik weet niet wat jij aan het doen bent... Toen heb ik maar even naar de borden 70 gewezen en met mijn hoofd geschud :N

Achterlijke debielen die vinden dat hun tijd belangrijker is dan verkeersveiligheid :') en je schiet er zo weinig mee op want een stukje verderop toen de snelheidsbeperkingen opgehouden was reed ie met 20km/u onder de snelheidslimiet en haalde ik hem weer in :/

[ Voor 72% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ohja, als ik al harder rijd dan toegestaan en zo'n bedrijfsbus of BMW ('t zijn altijd dezelfden :+) komt op m'n bumper kleven, ga ik ook geen km harder dan toegestaan rijden :)

Op de fiets heb ik weinig last van het overige verkeer. De hele weg rijd ik afgeschermd van auto's, alleen soms komt er een uit een uitrit en inmiddels weet ik dat ik dan onzichtbaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:36:
Ohja, als ik al harder rijd dan toegestaan en zo'n bedrijfsbus of BMW ('t zijn altijd dezelfden :+) komt op m'n bumper kleven, ga ik ook geen km harder dan toegestaan rijden :)

Op de fiets heb ik weinig last van het overige verkeer. De hele weg rijd ik afgeschermd van auto's, alleen soms komt er een uit een uitrit en inmiddels weet ik dat ik dan onzichtbaar ben.
Mja zelfs al ben je wel goed zichtbaar (licht aan, gelgeel hesje aan, nederlandse vlag full size aan je bagagedrager) dan nog zien mensen je niet omdat veel mensen gewoon totaal niet kijken voor ze een fietspad op knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
mux schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:16:
Over het algemeen lijkt het op sommige momenten van de dag te zijn dat alle mensen in auto's plotseling zijn verworden tot zenuwachtige neuroten die allemaal hun zwaargewonde zwangere vrouw naar het ziekenhuis moeten brengen :P
of ze moeten naar de kerk http://ciberquest.blogspo...rk-dus-wat-doe-je-je.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
thijsvk
Het ging me niet zozeer om het meteen aanschaffen van de tassen, maar om te informeren dat de "goedkope"optie die jij onlangs aangegeven had helaas niet meer beschikbaar is. Banaantassen zijn altijd wel teedehands en net niet nieuw te koop maar doorgaans voor redelijk forse prijzen.

Reserve binnenband is inderdaad een verstandig idee, al is plakken als je het eenmaal kunt en de juiste spullen beschikbaar hebt niet moeilijk. Zelf moet ik bekennen dat ik afgelopen zomer zowel geen plakspullen als geen reserveband bij me heb gehad gedurende mijn ritten. Gelukkig allemaal goed gegaan en geen enkel lek gereden, maar het zou verstandig zijn als ik ook de spullen eens voor me kaar zou maken. Zowel voor de ligfiets als de quest, hoewel ik dus de quest alwel voorzien heb van een fietspomp. :)

Metro
met een ligfiets heb je MINDER last van tegenwind, het effect dat je trager gaat met wind tegen is niet volkomen verdwenen. Ontbijten voor je gaat rijden is inderdaad een heel verstandig plan. Voor mij is het vooral zorgen dat ik minstens een beker met vocht (melk in mijn geval) naar binnen heb gewerkt.

Grrrrene
Kettingen die "breken" op een losgehaalde schakel ken ik eigenlijk alleen maar van (slecht) terug geponste schakels. Terug ponsen kan naar mijn mening eigenlijk alleen maar bij gewone stadfietskettingen (1/2"-1/8") omdat daar de dikte van het materiaal je wat meer "speling" toelaat. De dunnere kettingen zijn naar mate ze dunner zijn steeds kritischer met het terugponsen en een missinglink kost ook niet zo heel veel.

Tjah automobilisten/andere weggebruikers. De meeste daarvan gedragen zich vrij netjes maar er zijn er gewoon een aantal die (soms) niet te houden zijn en zo onverantwoord rijden dat je je afvraagt waarom ze nog niet tussen zesplankjes zijn afgevoerd. Meestal is dat te danken aan de andere weggebruikers die wel fatsoenlijk proberen te rijden.

Verkeer is een hoop regels maar ook een stukje de geest van de regels in de gaten houden, dus af en toe remmen om een situatie die je aanziet komen voordat die ontstaat reeds op te lossen. Vaak word ik daarvoor bedankt en ik probeer de mensen die dat voor mij doen ook te bedanken. Helaas is dat met de quest met dekje erop een stuk lastiger aangeven dan op de open ligfiets, een druk op toeter vind ik dan namelijk niet echt gepast. Soms kan ik zonder verdere verwarring te creeren een bedankje laten blijken met de knipperlichten, soms kan dat niet dan probeer ik een vriendelijke blik naar de mede weggebruiker te werpen.

Gisterenavond nog even een ouder echtpaar heel blij gemaakt door even vanuit Zutphen naar Keijenborg te fietsen met de quest. Ik had me al voorgenomen dat ik even een rondje wou rijden, maar toen ze rondom etenstijd belden met een computer probleem wat ik telefonisch niet kon verhelpen. Heb ik maar besloten om het rondje via hun te rijden. De afstand is voor een quest heerlijk (18km enkele rit) en ik was met ongeveer een half uurtje na vertrekken ter plaatse.

Vandaag mocht ik weer naar mijn werkplek in Deventer, uiteraard heb ik dat met de quest gedaan. Het was vermoedelijk een van de laatste ritten die kant uit voor mijn werk, omdat ik sinds een week of 3 bij een andere fietsenmaker een plek heb gekregen waar het erop lijkt dat zowel die fietsenmaker als ik in elk geval voorlopig samen verder gaan. Op werkgebied is dat een geweldig goede ontwikkeling, maar omdat deze fietsenmaker op nog geen 5km van mijn huis zit. Is het rijden met een quest daardoor stukken minder interresant.

Verder nog even twee vraagjes:
-) Kan iemand mij vertellen of het klopt dat de (standaard) brommer toeter in de quest zachter klinkt naar mate de accu het moment nadert dat die leeg is? Ik heb namelijk de indruk dat de toeter een stuk minder luid klinkt dan toen ik de quest uit Dronten meenam. Nu heb ik tussendoor de toeter los gehad en opnieuw gemonteerd en daar kan ik ook iets bij verkeerd hebben gedaan, maar ik rijd nu met een 12volt 7ampere loodaccu waarvan ik de laad status niet goed weet. Lader word momenteel voor gezorgd maar heb ik nog niet. (Ja ik heb voor het geval de verlichting het niet meer doet de orginele accu geladen bij me.)
-) Ik meen te hebben gelezen dat er een grotere stoel voor de quest bestaat. Weet iemand daarvan?
Dit omdat ik binnenkort weer wat dingen wil/moet bestellen en ik liever een keer een wat grotere order heb dan 10 kleintjes. (Denk aan kettingbuis en ventisit voor de fuenda, ventisit voor de quest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
nsa1984 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:26:

-) Kan iemand mij vertellen of het klopt dat de (standaard) brommer toeter in de quest zachter klinkt naar mate de accu het moment nadert dat die leeg is? Ik heb namelijk de indruk dat de toeter een stuk minder luid klinkt dan toen ik de quest uit Dronten meenam.
Kan kloppen. heb ik de accu net opgeladen dan klinkt ie mooi duidelijk. Dat duurt niet lang en zakt dan wat af. Je kunt je verlichting aandoen en dan toeteren. Wordt de verlichting duidelijk minder dan is het voor mij een teken om de boel goed in de gaten te houden of ik nog vaak in het donker moet rijden. Ben toch op zoek naar een andere toeter die iets harder klinkt. Fietsers horen de toeter toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Brommerclaxons trekken een enorme stroom. Tenminste, in de alleweder had ik ook een brommerclaxon, die trok volgens mij bijna 2 Ampere (kan ook bijna 3 geweest zijn maar 2A vind ik al meer dan zat). En ja, een brommerclaxon heeft er last van als een accu niet zo lekker meer werkt.

Dit in tegenstelling tot de diverse piezo-tuters/sirenes; die zijn niet echt kieskeurig qua spanning en werken met kleine stroompjes in vergelijking met een brommerclaxon. Ze trekken dus veel minder stroom maar doen het ook nog eens bij een veel lagere spanning dan 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mooi dan hoef ik in elk geval nog niet te vrezen dat ik iets verkeerd heb gedaan rond de montage van het alarm. Naja het niet gecombineerd aansluiten van de sirene als toeter, maar dat is een bewuste keuze van mezelf :).

Die piezo dingetjes zijn inderdaad wel interessant omdat ze een wat stabieler geluid produceren en toch weer een slag zuiniger zijn qua stroom verbruik. Ik vind het alleen erg lastig om te bepalen welke frequentie en volume het beste als toeter functioneert. Toch wel jammer dat je geen meertonig materiaal mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mag niet maar ik doe het dus gewoon wel.

Bij een kortstondige puls geeft de sirene een lichte 'sweep-up'; niet iets wat snel als 'meertonig' betiteld zal worden denk ik.
En tja, als zo'n auto zoals gisteren bij me aan de gang gaat, dan gaat het alarm gewoon vol aan en komt er dus een heel scala aan geluiden, tonen en sirenes uit. Maar voor dagelijks gebruik denk ik niet dat die 'sweep' een probleem zal vormen.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 16-03-2011 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vanochtend ruzie met een hond. Ik fietste door een parkje heen en ineens liep er een grote hond naast me :o dus ik schrok me wezenloos en roep heel hard HEE tegen die hond, dat hielp wel maar omdat ik mijn kop omdraaide stuurde ik onbewust een beetje naar rechts (hond liep links) en reed ik zo het gras in :P :+

Beetje jammer weer :X schaafplekje op mijn knie aan overgehouden :(
nsa1984 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:26:

Metro
met een ligfiets heb je MINDER last van tegenwind, het effect dat je trager gaat met wind tegen is niet volkomen verdwenen. Ontbijten voor je gaat rijden is inderdaad een heel verstandig plan. Voor mij is het vooral zorgen dat ik minstens een beker met vocht (melk in mijn geval) naar binnen heb gewerkt.
Ik weet het :P
's ochtends gaat er sowieso een beker koffie doorheen maar vanochtend had ik beter iets meer kunnen nemen wat ik voelde me echt zo slap als een vaatdoek. had gelukkig nog wel een koekje bij me dus dat heb ik maar opgegeten :P Mijn snelheid lag vandaag ook wel een stuk lager dan gister. Gister in 30 minuten rond de afstand afgelegd (is overigens 10 km, geen 14 :+ ) en vanochtend in 40 minuten. :/

[ Voor 56% gewijzigd door Metro2002 op 16-03-2011 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:36:
vanochtend ruzie met een hond. Ik fietste door een parkje heen en ineens liep er een grote hond naast me :o dus ik schrok me wezenloos en roep heel hard HEE tegen die hond, dat hielp wel maar omdat ik mijn kop omdraaide stuurde ik onbewust een beetje naar rechts (hond liep links) en reed ik zo het gras in :P :+

Beetje jammer weer :X schaafplekje op mijn knie aan overgehouden :(
Ja honden zijn altijd vervelend op de ligfiets. Toen ik naar Spanje fietste, sprong er een keer een hond tegen mijn fiets aan! Gelukkig niet gevallen ofzo, alleen maar heel hard doorgefietst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Man, gisteren op de terugweg had ik echt geen fietsbenen, het wilde met moeite met zo'n 20-22km/u (had ook wind tegen). Dat gebeurt me eigenlijk altijd op de terugweg, heen gaat zeker 4km/u harder dan terug, iedere dag weer. Ik vraag me toch af wat dat is, want dat kan bijna niet aan mij liggen toch? Enschede ligt iets hoger dan Hengelo, maar het is niet alsof ik het hele eind bult op moet :P Ik zoek het nu zelf in beschutting: het fietspad op de terugweg ligt meer onbeschut, op de heenweg rijd ik langs allemaal bomen...

...en dan wil het niet en komt er een andere ligfietser voorbij met 40+ (geen idee wat het werkelijk is, maar het ging echt hard) :X Naja, ik had m'n normale kleding aan, hij strakke fietskledij. Ik heb 0,0 conditie zo na de winter, hij zag er redelijk gestroomlijnd uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik werd gister ook ingehaald door een man op een racefiets. Verder geen sportpakkie aan ofzo maar hij kwam me nog best hard voorbij, en ik reed op dat moment 35km/u ! Denk dat ie wel over de 40 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingehaald worden door een ligger vindt ik nooit erg, door een boer van 60 op klompen op een bukker met tegenwind is veel irritanter!!! :X
Is gelukkig nog niet gebeurt (niet zo specifiek), maar mensen die je denkt makkelijk eruit te kunnen fietsen, en die je dan toch voorbij komen.
Ok, m'n conditie is waardeloos, en vaak is het als ik al een redelijke tocht er op heb zitten, maar toch, tenenkrommend als het me weer gebeurt.
Naar m'n werk fiets vind ik persoonlijk 'zwaarder'.
Vaak toch net te laat vertrekken, en dan moeten stoempen om op tijd te komen, op de terugweg gewoon lekker relaxed, geen haast, en straks op de Hurri genietend naar huis (mag als het goed is binnenkort weer aan het werk van het UWV) :*)

edit:
Nou sinds vandaag behoor ik ook tot het peleton wildplakkers, nou ja,zo ongeveer. Het verhaal:
het ligt in mijn planning om dit jaar met de Hurri op vakantie te gaan, daarvoor heb ik echter wel kampeerspullen nodig (ben niet zo van hotels, en goedkoop is goed :P ).
Vorige week was ik al even naar de locale kampeerboer gefietst om te orienteren op tenten, slaapzakken e.d. De kampeerhandel zit 20 kilometer verderop, mooie afstand dus.
Vandaag daar dus weer heen gefietst, prima weer, aangename temperatuur, niet teveel wind.
Op m'n gemak heb ik er een uurtje over gedaan, inclusief alle stoplichten industrieterreinen, best netjes.
Daar aangekomen draai ik het parkeerterrein op, en iets voelt niet goed, ik ga overeind zitten en kijk naar m'n voorband en jawel hoor, bijna leeg.
Gelukkig stonden er genoeg tafels en banken om op m'n gemak de band te plakken.
Nu heb ik bij de fiets 2 reserve binnenbanden gekregen, keurig in een Schwalbe doosje waarvan ik er eentje in standaard in de toptas heb liggen.

Ik besloot eerst maar eens de band er af te halen, wat een rot klus zeg, en dankzij de stalen bandenlichters zitten er nu dus hier en daar krassen op de velg, voornamelijk aan de binnenkant en gelukkig geen braampjes, het zijn meer groeven.
de hele buitenband gecontroleerd, nergens glas of steentjes enerzijds mooi, anderzijds geen directe indicatie waar ik moet zoeken op de binnenband.
Vervolgens dus de binnenband er uit gehaald en gecontroleerd met een lekcontroleur (plastic doosje met aan 1 kant gaas met binnenin piepschuimen balletjes, lek blaast door gaas, balletjes springen op en neer).
Nergens iets te vinden, mmm, wat nu?
De binnenband maar weer in de buitenband gelegd en deze weer om de velg gewrikt.
Nu was het alweer een tijdje geleden dat ik dit had gedaan...

Met m'n kleine rotpompje met de hand de band weer opgepompt, zo hard als mogelijk was en het wiel terug op de fiets geplaatst. Degene die wel vaker een band moeten plakken voelen 'em al aankomen...
Dat ging dus niet remblokjes vergeten |:( :F
Band dus weer leeg laten lopen en nu wel op de fiets kunnen monteren, waarna ik weer met m'n rotpompje aan de slag mocht.
Na de band opgepompt te hebben kon ik een uur ( 1 uur) na aankomst eindelijk de winkel betreden.
Ik had m'n banaantassen van de Hurri afgehaald zodat ik in de winkel meteen kon proberen hoe alles er in passen, maat Medium dus toch wel van belang.
Mooie kleine lichte tent, slaapzak, inflatable matje en nog wat andere zaken gekocht, paste allemaal netjes in de tassen.

Buiten bij de fiets aangekomen bleek de band weer plat te zijn, dus toch echt een lek.
"Mmm, maar goed dat ik een reserveband bij me heb, dat lek zoeken we thuis wel O-) ."
Ik pak de binnenband uit het doosje en nadat ik deze ontrold heb valt me op dat deze een stuk dikker/breder is dan degene die op dat moment in het wiel zat, tevens staat er Vredestein op, vervolgens zie ik aanslag/roest op het ventiel en zie ik dat de band zelfs al een keer geplakt is :( .
Lekker dan, toch maar plakken.
Geluk bij een ongeluk, de winkel liet op dat moment de boel opnieuw bestraten en een van de stratenmakers kwam toevallig voorbij. Op zijn vraag hoe het ging kon ik meldden dat ik het lek niet kon vinden, waarna hij naar me toe liep met een emmer water die hij net leeg wilde gooien, mocht ik wel gebruiken _/-\o_

Hele binnenband gecontroleerd en er bleek bij de laatste dompeling op zo'n 5 centimeter van het ventiel een klein gaatje te zitten.
Vlot geplakt, en daarna de band weer om de velg gekregen, en het wiel op de fiets gelegd.
Daarna weer met m'n rotpompje lucht er in geperst. Dit doen we dus niet nog eens, althans, niet zonder een verloopslangetje zodat ik voortaan niet met de pomp op een Frans-naar- normaal-nippeltje tussen de spaken moet lopen klooien om de band te vullen.
De band opgepompt, zo hard als ik kon en zo zacht als ik durfde, ik moest tenslotte nog 20km terug fietsen.
Dus de tassen er weer opgelegd en vastgesjord en vertrokken.

Dat was dus geen pretje, de wind was opgestoken, en natuurlijk precies schuin van voren, zodat je er het meeste last van hebt. De hele terugrit de wind van voren gehad, en zo voelde het ook.
Vanwege de zachtere band en de tegenwind, en de 20km die ik al in de benen had zitten (m'n spieren vonden het wel welletjes) daalde de uiteindelijke gemiddelde snelheid tot 16km p/u :'( bedroevend gewoon.

Morgen de andere reserve binnenband maar eens controleren, hopelijk is dat niet ook een BMX formaat binnenband. Tevens even een verloopstukje halen van Frans ventiel, naar auto ventiel, dan kan ik de band tenminste op de juiste druk krijgen, en heb ik het pompje alleen nodig om genoeg lucht in de band te pompen om het dichtstbijzijnde tankstation te bereiken.
Ben benieuwd hoe m'n benen morgen voelen, ik heb dan nog fysiotherapie :X

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Die kleine fietspompjes zijn inderdaad rampzalig, fijn dat ze bij nood even wat lucht in jeband kunnen krijgen maar verder zijn het ondingen, heb er zelf ook altijd 1 bij me en pas 1 keer hoeven gebruiken (en dat was om iemand anders te helpen :+ )

Ik moet het nog afkloppen maar nog altijd 0 lekken na 3020km al zal het best een keer gaan gebeuren en dan moet ik lopen want ik heb nooit plakspullen of reservebanden bij me. Ik hoop altijd maar dat ik met het pompje en onderweg een paar keer bijpompen het nog terug naar huis haal mocht ik een lek hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:59:
Ik werd gister ook ingehaald door een man op een racefiets. Verder geen sportpakkie aan ofzo maar hij kwam me nog best hard voorbij, en ik reed op dat moment 35km/u ! Denk dat ie wel over de 40 zat.
Zat geen elektromotortje onder? :D

Maar inderdaad, soms tref je die 'echten'. Mocht ik van zulke figuren 'verliezen', jammer dan, compliment aan hun adres. Zulke uitdagingen zijn wel enorm leuk.

Vanmorgen dacht ik eindelijk een uitdaging te hebben. Tegen de brug op ging niet zo vlot. M'n conditie laat de laatste dagen lichtelijk te wensen over. Maar goed, heuveltje op wil zo'n racefietsje wel wat vlotter omhoog komen. Hij naderde dan ook rap. Geen wonder omdat ik ergens tussen de 15 en 20 sukkelde. Maar goed, eenmaal bovenop is het horizontaal met vlot daarna omlaag. Ik heb gewoon rustig de snelheid opgevoerd en daar is een Quest wel goed in. Steeds iets snelller, nog sneller, nóg sneller. Verkeerslicht werkte mee en sprong op groen nog voordat ik moest afremmen. Dus het versnellen ging door. Achter me zag ik dat hij ook rechtdoor ging. Maar veel meer dan dat heb ik niet gezien. Ik heb herhaaldelijk m'n achteruitijkspiegels in de gaten gehouden maar 44 km/h het eerste stuk, wat afzakte naar 38 km/h was toch echt teveel voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:44
Wat ik persoonlijk wel handig vind bij het opsporen van lekken: binnenband gewoon flink oppompen, in elk geval dat ie een aardig stuk groter is dan de band waar hij in zat. Vervolgens de band nalopen op hele kleine putjes en voelen of daar lucht uit komt. Zo heb ik nog nooit mijn band in water hoeven onderdompelen om het lek te vinden.
Okey, eerder heb ik wel 'gezeur' gehad met mijn binnenband, maar volgens mij is daar iets met het ventiel aan de hand :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 10:21:
[...]

Zat geen elektromotortje onder? :D

Maar inderdaad, soms tref je die 'echten'. Mocht ik van zulke figuren 'verliezen', jammer dan, compliment aan hun adres. Zulke uitdagingen zijn wel enorm leuk.
Nope, was zelfs al een vrij oude racefiets :X

Een keer in het verleden echt extreem gegaan, tot dik in de 50km/u :o en het racefietsertje hield me gewoon NOG bij (echt vlak in mijn wiel :X ) dat was echt een toffe sprint toen 8) dikke restecp voor die lui hoor :)
Vanmorgen dacht ik eindelijk een uitdaging te hebben. Tegen de brug op ging niet zo vlot. M'n conditie laat de laatste dagen lichtelijk te wensen over. Maar goed, heuveltje op wil zo'n racefietsje wel wat vlotter omhoog komen. Hij naderde dan ook rap. Geen wonder omdat ik ergens tussen de 15 en 20 sukkelde. Maar goed, eenmaal bovenop is het horizontaal met vlot daarna omlaag. Ik heb gewoon rustig de snelheid opgevoerd en daar is een Quest wel goed in. Steeds iets snelller, nog sneller, nóg sneller. Verkeerslicht werkte mee en sprong op groen nog voordat ik moest afremmen. Dus het versnellen ging door. Achter me zag ik dat hij ook rechtdoor ging. Maar veel meer dan dat heb ik niet gezien. Ik heb herhaaldelijk m'n achteruitijkspiegels in de gaten gehouden maar 44 km/h het eerste stuk, wat afzakte naar 38 km/h was toch echt teveel voor hem.
Dat is ook best een forse snelheid inderdaad :P dan zou ik het ook wel afleggen op den duur, bij mij is 35km/u wel een aardig maximum wat ik nog een langere tijd kan volhouden maar veel harder en het kost me echt gewoon téveel kracht. Meestal rij ik zelf zo tussen de 25km/u en 30km/u , dat rijdt het lekkerst :P

Zat gister nog achter een vrouw die ook behoorlijk doorfietste :o of dat een electrische fiets was of niet weet ik helaas niet maar die fietste ook constant tegen de 30, nu is dat wel een mooie kruissnelheid dus ben er maar achter blijven hangen maar die vrouw was wel half dood bij het volgende verkeerslicht :+ dus die had het duidelijk wat moeilijker dan ik :+

Ga morgen eens kijken of ik de route kan filmen, wilde ik eigenlijk vandaag al doen maar had me verslapen :X dus ben vandaag met de auto gegaan (15 min auto vs 40 min fietsen)

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 17-03-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:32:
[...]

Nope, was zelfs al een vrij oude racefiets :X

Een keer in het verleden echt extreem gegaan, tot dik in de 50km/u :o en het racefietsertje hield me gewoon NOG bij (echt vlak in mijn wiel :X ) dat was echt een toffe sprint toen 8) dikke restecp voor die lui hoor :)
Zo had ik ook 's een forens op z'n fiets met kinderzitje achter me aan zitten met 45km/u Enschede bebouwde kom binnen. Echt bizar hoe hard die kerel kon fietsen, zo hard was ik nog niet eerder gegaan en ik hield dat ook niet lang vol (hij ook niet gelukkig :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een autoventiel gehaald, en meteen ook maar een flesje Joe's Road Racing Sealant aangeschaft.
Helaas bleek ik m'n ventiel niet helemaal goed dicht gedraaid te hebben toen ik het verloopstukje testte bij de lbs waardoor ik halverwege weer met een platte band stond, natuurlijk dacht ik op dat moment dat ik weer lek gereden had, of dat m'n plakkunsten van gisteren de oorzaak waren.
Thuis dus weer het wiel en de band eraf gehaald, waarna bleek dat het ditmaal het ventiel was, fijn :F
Vervolgens de sealant er proberen in te krijgen, lukte voor geen meter.
Spul wilde niet uit het flesje, en daarna wilde het niet goed de band in lopen.

Ik zat al te denken om het anders met een injectiespuit en naald te gaan proberen toen ik me bedacht dat er in m'n simsondoosje een stuk ventielslang zat, dat over de spuitmond geplaatst en in de binnenband laten zakken, appeltje-eitjje daarna.
Vervolgens even opgepompt en daarna naar de BP gefietst om het karwei af te ronden.
Niet te geloven hoe lekker die harde banden nu fietsen, heerlijk.
Ik denk dat de zachte band gisteren meer heeft bijgedragen aan de langzamere snelheid op de terugweg dan wat ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik rij momenteel juist met iets lagere bandenspanning omdat ik op mijn woon-werk route wel héél slecht wegdek tref vaak. Veel klinkerwegen (cultureel erfgoed dus al sinds 1600 voor christus ook niets meer aan gedaan) , spoorrails, schots en scheve stoeptegels etc. Dat rijdt met keihard opgepompte banden ook niet erg lekker meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat kan ik me voorstellen, maar ik heb voor- en achterwering dus dat scheelt een hoop.
Viel me trouwens op dat ik de buitenband nu een stuk makkelijker van de velg kreeg, en zelfs zonder bandenlichters er weer op kreeg, ik vraag me af of er wellicht een kabeltje gebroken is.
Kan dit, en zo ja, hoe erg is dat?
Bij controle van de andere 'reserve binnenband' bleek dat ook een brede band was, en al 3 keer geplakt :X
Binnenkort toch maar eens een goede nieuwe smalle reserve band halen.
Lijkt er op dat de binnenbanden waar ik nu op rijd de schwalbes zijn, en dat de oude banden in die doosjes zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 16:49:
Vervolgens de sealant er proberen in te krijgen, lukte voor geen meter.
Spul wilde niet uit het flesje, en daarna wilde het niet goed de band in lopen.
Belangrijk is dat je even flink schudt om de boel lekker los te krijgen. De opening van het spuitflesje moet je dus afsnijden (heb je vast wel gedaan :P) maar toch net wat verder dan bedoeld is. Ik heb hem zo ver afgesneden dat het dopje er nog op wil maar verder niet meer erop laten zitten dan nodig is. En uiteraard wel zodanig dun dat het tuitje ook nog in een frans ventiel past (die gebruik ik altijd)

Verder moet je wel even het ventiel uit het busje draaien!!!!!! Tenminste, ik gok dat daar het probleem zit. Mocht dat niet het geval zijn (en je dus wel het ventiel helemaal uit het busje gedraaid hebt), dan zal mogelijk het rubber niet goed open zijn onder het busje (waar dus het ventielgebeuren op de band geplakt is). Ik heb dat een keer gehad en heb het probleem opgelost met een satéprikker. Maar een spaak wil ook uitstekend of spijker of..... Keuze zat.
Ik zat al te denken om het anders met een injectiespuit en naald te gaan proberen toen ik me bedacht dat er in m'n simsondoosje een stuk ventielslang zat, dat over de spuitmond geplaatst en in de binnenband laten zakken, appeltje-eitjje daarna.
En dat kan ik even niet volgen. Want dan heb je dus vermoedelijk wel het ventiel eruit gedraaid? Ik snap alleen niet waar het dan wel verkeerd is gegaan bij jou.

Ik heb vandaag trouwens zodanig lek gereden dat de band (26" 57mm Furious Fred) pas bij 2 bar dicht zat. Dat was vlak bij huis dat ik het lek hoorde. Thuis zat hij dicht. Maar goed, dat is nu dus de 2e keer dat de band pas bij 2 bar dicht zat. Verder heb ik op wat vreemde lekken na of door te weinig vloeistof in wezen bijna 100% effect gehad van de vloeistof. 2 op de 20 banden (bij benadering) pas bij 2 bar gedicht. Erg nette score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat kan ik even niet volgen. Want dan heb je dus vermoedelijk wel het ventiel eruit gedraaid? Ik snap alleen niet waar het dan wel verkeerd is gegaan bij jou.
Ik heb inderdaad ook franse ventielen, en ja die had ik er ook uitgedraaid :P
Om de een of andere reden wilde het gewoon niet lekker naar binnenstromen, luchtbellen die de doorstroom blokkeerden, spaken die in de weg zaten (20"), gewoon nogal een gedoe.
Daarom dacht ik aan een spuit, om dieper te kunnen komen.
Uiteindelijk had het stukje ventielslang dezelfde functie, en dat werkte prima
Ik hoop dezelfde goede gebruikerservaring als jij al hebt, ik hou niet zo van lekke banden.

Volgende project staat al weer op stapel.
Ik wil nog een elektrische installatie op de fiets, meer specifiek, voor vakanties.
De bedoeling/idee is dat een naafdynamo een 12v accu voedt (met laadregelaar natuurlijk) waar een omvormer op wordt aangesloten zodat ik een laptop, telefoon of batterijen voor een camera kan opladen.
En deze installatie moet als het even kan ook nog fietsverlichting van stroom voorzien.
Ik ben nog aan het uitzoeken of dit kan en wat ik daarvoor nodig heb, of dat er wellicht al dergelijke installaties bestaan (tegen een redelijke prijs natuurlijk >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:40:
[...]

Om de een of andere reden wilde het gewoon niet lekker naar binnenstromen, luchtbellen die de doorstroom blokkeerden, spaken die in de weg zaten (20"), gewoon nogal een gedoe.
Daarom dacht ik aan een spuit, om dieper te kunnen komen.
Uiteindelijk had het stukje ventielslang dezelfde functie, en dat werkte prima
Ik hoop dezelfde goede gebruikerservaring als jij al hebt, ik hou niet zo van lekke banden.

Volgende project staat al weer op stapel.
Ik wil nog een elektrische installatie op de fiets, meer specifiek, voor vakanties.
De bedoeling/idee is dat een naafdynamo een 12v accu voedt (met laadregelaar natuurlijk) waar een omvormer op wordt aangesloten zodat ik een laptop, telefoon of batterijen voor een camera kan opladen.
En deze installatie moet als het even kan ook nog fietsverlichting van stroom voorzien.
Ik ben nog aan het uitzoeken of dit kan en wat ik daarvoor nodig heb, of dat er wellicht al dergelijke installaties bestaan (tegen een redelijke prijs natuurlijk >:) )
Vergeet niet dat je maar 6 watt ter beschikking hebt met een dynamo :P misschien is een simpel zonnepaneeltje op je fietstassen dan handiger ?

Vaochtend een poging gedaan om mijn route per fiets te filmen, ik had de camera in mijn telefoonhouder op het stuur gezet maar dat was niet erg stabiel :o trilde alle kanten op :+ Iemand nog tips om een camera ergens fatsoenlijk vast te maken? Ik heb dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/samsung_hmx_u10_1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 18-03-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zou moeten werken als de camera op een statief kan worden gedraaid (diverse kleuren)
Vergeet niet dat je maar 6 watt ter beschikking hebt met een dynamo :P misschien is een simpel zonnepaneeltje op je fietstassen dan handiger ?
Dat ben ik dus aan het bekijken/uitzoeken.
Het is een idee, weet nog niet of het haalbaar is, ik hoor graag eenieders gedachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dat is inderdaad wel een mooi dingetje. Zal eens kijken.

edit: besteld :+

voor die 6 euro kan ik moeilijk zelf iets in elkaar knutselen.

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 18-03-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu alleen nog wachten totdat het binnenkomt, wat weer een tijdje kan duren.
Ik hoef qua stroomvoorziening gelukkig het wiel niet opnieuw uit te vinden
Volledige plannen, en precies zoals ik het wil, dynamo voedt accu, verlichting zit op accu, en heeft een autoaanstekerstopcontact

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 08:32:
[...]

Vaochtend een poging gedaan om mijn route per fiets te filmen, ik had de camera in mijn telefoonhouder op het stuur gezet maar dat was niet erg stabiel :o trilde alle kanten op :+ Iemand nog tips om een camera ergens fatsoenlijk vast te maken? Ik heb dit ding:

[afbeelding]
Bulletcams (of andere helm/hoofdmontage camera's) zijn imo de beste manier. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kijk regelmatig jijbuisfilmpjes van (lig)fietsers, en de hoofdmontage is het stabielste en lekkerste om te kijken.

Afgezien van de betere producties waar men de camera op een shockmount of gyro heeft hangen, maar dat is meer iets voor filmproducenten ;)

edit: hm, mosterd na de maaltijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:40:
Welke spaken? :+

Maareh..... inspuiten gaat gewoon veel makkelijker als je de band niet om de velg hebt liggen. Makkelijkst gaat het als de band volledig vrij van de fiets is. Maar gisteren heb ik de achterband van m'n Fujin gevuld. Daarvoor heb ik de binnenband uit de buitenband gehaald; wiel gewoon nog op z'n plek in de fiets. Maar dan gaat bijvullen veel gemakkelijker; je kan het ventiel rechtop en op de kop houden etc.
Ik ben ook razend benieuwd.

Ik rijd nog altijd wel veel lek; tussen de lekken zit bij mij dus nu nog 1300 kilometer en dat vind ik alsnog vrij vlot dat ik weer aan de slag mag. Maarrrrrrrr daar staat dus wel tegenover dat ik elke keer dat ik weer een leeglopende band heb, dat ik dan dus al blijkbaar vaker stil had gestaan zónder de vloeistof. Moet ik ook niet van die banden nemen met matige lekpreventie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat DealExtreme-statief heb ik ook, maar hij past eigenlijk nergens op m'n stuur 8)7 Ik kan hem alleen kwijt op de achterbrug, maar dan wordt de camera waarschijnlijk vies door het achterwiel ;)

Dan rest het maken van een blokje waardoor ik de camera ook onder een hoek op het statief kan monteren, zodat ik wat meer bevestigingsmogelijkheden heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
thijsVK
Je electrische installatie project klinkt interresant maar ik vrees voor teveel converters waardoor je teveel verliezen gaan krijgen.

Beweging omzetten in energie kan met een dynamo. Een standaard fietsdynamo doet 6volt en ongeveer 3 watt. Misschien zou je iets kunnen met een auto/motor dynamo die 12volt afgeeft maar die lopen vast stukken zwaarder.
Dat wil je opslaan in een 12volts accu, dus bij het gebruik van een fietsdynamo zul je 6volt moeten omzetten in 12volt wat je verlies zal opleveren en bij eventueel 100% rendement nog maar 1,5watt (= 1,5/12=>0,125A) aan laadstroom.
Die 12volt omzetten naar netspanning kost je opnieuw verliezen.
Ik zou dat omzeilen door alle apparatuur die je wilt laden/gebruiken van de stroom van je fiets van 12volts snoeren te voorzien. Laptops bestaan losse 12volts voedingen voor, telefoonsnoertje kan je bij een automaterialen winkel kopen en een batterijen lader bestaat ook op 12volt. Dat scheelt je alvast de verliezen in de omzetting van 12volt naar netspanning en tegelijkertijd ben je minder gebonden aan een perfecte sinus vormig sinaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 17:12:
[...]

Bulletcams (of andere helm/hoofdmontage camera's) zijn imo de beste manier. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kijk regelmatig jijbuisfilmpjes van (lig)fietsers, en de hoofdmontage is het stabielste en lekkerste om te kijken.

Afgezien van de betere producties waar men de camera op een shockmount of gyro heeft hangen, maar dat is meer iets voor filmproducenten ;)

edit: hm, mosterd na de maaltijd...
Probleem met helmcams is dat je een helm moet opdoen :P en nu heb ik wel een helm voor als ik in het buitenland fiets (geen fietspaden ... ) maar ik heb best een hekel aan die dingen dus doe ze niet voor de lol op :P Bovendien heb ik geen zin / geld voor zo'n helmcam, die zijn nog best prijzig.

Maar je hebt gelijk, het geeft wel het meest stabiele beeld.
nsa1984 schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 02:44:
thijsVK
Je electrische installatie project klinkt interresant maar ik vrees voor teveel converters waardoor je teveel verliezen gaan krijgen.

Beweging omzetten in energie kan met een dynamo. Een standaard fietsdynamo doet 6volt en ongeveer 3 watt. Misschien zou je iets kunnen met een auto/motor dynamo die 12volt afgeeft maar die lopen vast stukken zwaarder.
Dat wil je opslaan in een 12volts accu, dus bij het gebruik van een fietsdynamo zul je 6volt moeten omzetten in 12volt wat je verlies zal opleveren en bij eventueel 100% rendement nog maar 1,5watt (= 1,5/12=>0,125A) aan laadstroom.
Die 12volt omzetten naar netspanning kost je opnieuw verliezen.
Ik zou dat omzeilen door alle apparatuur die je wilt laden/gebruiken van de stroom van je fiets van 12volts snoeren te voorzien. Laptops bestaan losse 12volts voedingen voor, telefoonsnoertje kan je bij een automaterialen winkel kopen en een batterijen lader bestaat ook op 12volt. Dat scheelt je alvast de verliezen in de omzetting van 12volt naar netspanning en tegelijkertijd ben je minder gebonden aan een perfecte sinus vormig sinaal.
Een autodynamo loopt niet alleen zwaarder, hij is ook fysiek een stuk zwaarder. Bovendien ga je daar geen enkele volt uit krijgen op een fiets omdat die dingen gemaakt zijn om bij een paar duizend toeren te functioneren, ik kan op mijn fiets geen enkel onderdeel bedenken wat zoveel RPM maakt tijdens het fietsen :+

Heb zelf de dynamo en laadregelaar weer van mijn fiets afgehaald, bij hogere snelheden gaat de dynamo steeds meer tegenwerken en trap je je eigen helemaal uit de naad. Bovendien had ik hem voor mijn telefoon met navigatie gekocht maar heb nu een nieuwe telefoon die niet meer in de oude houder past ;( dus het was vooral loos gewicht wat ik aan het meezeulen was.

Neem nu maar gewoon een klein accutje mee met USB aansluiting, geen onbeperkte stroom maar wel lang genoeg voor bijna alle ritten :) : (en als het écht onbeperkt moet dan pak ik mijn zonnepaneel van 6v @ 3w mee om dat accuutje weer op te laden)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/HQ-UBT-USB-240x240.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Metro2002 op 20-03-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, ik draag werkelijk nooit helmen (ik heb er zelfs wetenschappelijk correcte argumenten tegen ;) ), maar de meeste helmcams kun je ook ofwel direct op je hoofd, ofwel op een pet monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op zondag 20 maart 2011 @ 16:29:
Oh, ik draag werkelijk nooit helmen (ik heb er zelfs wetenschappelijk correcte argumenten tegen ;) ), maar de meeste helmcams kun je ook ofwel direct op je hoofd, ofwel op een pet monteren.
Het moet ook estetisch nog een beetje verantwoord blijven he :P

Vandaag ook de fiets maar weer eens een wasbeurt gegeven, was wel nodig na die bui van vrijdag :r

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 20-03-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 16:24:
Probleem met helmcams is dat je een helm moet opdoen :P en nu heb ik wel een helm voor als ik in het buitenland fiets (geen fietspaden ... ) maar ik heb best een hekel aan die dingen dus doe ze niet voor de lol op :P Bovendien heb ik geen zin / geld voor zo'n helmcam, die zijn nog best prijzig.

Maar je hebt gelijk, het geeft wel het meest stabiele beeld.
Alternatief:

:+

Verder sluit ik me aan bij het commentaar om met een accu te werken. Ik heb er 2 in m'n fiets van elk iets van 4Ah 12V. Daar kan ik echt een enorme tijd mee doen en dan heb ik constant m'n verlichting branden. Om de duur te verlengen kan ik ook nog eens met minder verlichting rijden, dan gaat de duur nog verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op zondag 20 maart 2011 @ 16:48:
[...]

Alternatief:

[video]

:+

Verder sluit ik me aan bij het commentaar om met een accu te werken. Ik heb er 2 in m'n fiets van elk iets van 4Ah 12V. Daar kan ik echt een enorme tijd mee doen en dan heb ik constant m'n verlichting branden. Om de duur te verlengen kan ik ook nog eens met minder verlichting rijden, dan gaat de duur nog verder omhoog.
Hee die cam heb ik ook :D geeft alleen niet zulk goed beeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Gebruik jij echt maar 4Ah accu's? Ik verbruik door de orginele brommer toeter natuurlijk wel wat meer dan jij doet. Dan is mijn loodaccu (reserve accu naast de celaccu van velomobiel) echt ruim bemeten. Loodaccu is 12volt 7Ah en was over in de werkplaats en mocht ik zomaar meenemen. (Accu is op deze manier stukken goedkoper maar ook wel fors zwaarder. Die loodaccu weegt 2,5Kg en een 12volts cel accu van velomobiel zag ik op ligfiets.net staat met een gewicht van 640gram.)

Gisteren en vandaag het contactslot vervangen voor een schakelaar, de microwave sensor geplaatst en afgeregeld. Heb de sensor met een aangepaste stoelhoek en een houten balkje toch netjes verticaal op de framebuis weten te monteren. (Foto's nog niet beschikbaar maar bij interresse zal ik ze maken.) Misschien zit de sensor wat ver naar voren in de fiets, maar dat kan eventueel nog wel worden aangepast met een verdikking tussen de sensor en het balkje. Wel vind ik het jammer dat het alarm pas na 5 seconden detectie afgaat, waardoor de orginele accu aansluiting los gehaald kan worden als men weet hoe en waar dat zit in een quest/velomobiel.

Mijn gedachte is om toch met een of twee loodaccu's te werken die in de neus net voor de wielkasten geplaatst worden. Laden zou dan met een laadstekker in het dasbordkastje moeten kunnen. Daardoor zal je op je knieen moeten op bij accu's te kunnen (opvallend) plus dat de accu's niet zomaar "loskoppelbaar" zijn van de quest zijn electrische systemen.

Verder heb ik voor mijn gevoel de quest wel aardig voor elkaar nu. Het alarm systeem is aangesloten en functioneerd naar behoren. Slot en ankerbeugel zijn in gebruik. Eenvoudig op slot zetten is er nog niet echt bij, ik gebruik het slot echt als ankerketting om het frame mee vast te zetten. Even snel de wielen blokkeren doe ik dus met de remmen, en daar moeten volgens mij wel handigere methodes voor zijn. Hoes is nog niet helemaal rond, maar op dit moment werk ik met een afdekzeil. Nu ik eenmaal een "handige" methode heb functioneerd dat wel aardig. Wel heb ik nog een tandemhoes van VK in bestelling staan, die zou 290cm lang moeten zijn helaas is er geen breedte bekend dus dat word nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 00:27:
Gebruik jij echt maar 4Ah accu's?
Om precies te zijn, ik heb van Conrad deze dingen:
Bestnr.: 206042 - 89
NiMH powerpack 12V Stick 4200mAh Tamiya

Hiervan heb ik dus 2 exemplaren in m'n fiets gemonteerd. Afwisselend worden ze opgeladen maar elke nacht hangt één van beiden aan de lading. De volgende dag wordt de minst geladen accu gebruikt.
Ik verbruik door de orginele brommer toeter natuurlijk wel wat meer dan jij doet.
Factor 10 ofzo ja. Voor mij geen brommerclaxon meer.
Dan is mijn loodaccu (reserve accu naast de celaccu van velomobiel) echt ruim bemeten. Loodaccu is 12volt 7Ah en was over in de werkplaats en mocht ik zomaar meenemen. (Accu is op deze manier stukken goedkoper maar ook wel fors zwaarder. Die loodaccu weegt 2,5Kg en een 12volts cel accu van velomobiel zag ik op ligfiets.net staat met een gewicht van 640gram.)
Conrad zegt over de mijne: 787 g. Dat is dus ongeveer een kilo lichter dan jouw accu terwijl ik een Ah meer aan boord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De truc is natuurlijk om je verbruik te minimaliseren zodat je een zo licht en klein mogelijke accu kan meenemen... En nog leuker: als je een 11.1V li-ion boormachine-accu zou gebruiken krijg je 12V 4200mAh in 250 gram (en die is nog makkelijk op te laden ook) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Onderkant van de boormachine afzagen en ondersteboven op je wielkast monteren ofzo zodat je hem er ook zo aan kan prikken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is jammer dat die moderne Li-ion accuboormachine's zo duur zijn, met een elcheapo NiMH-variant van de Action kun je je dat wel veroorloven ja (volgens mij verkopen ze die inmiddels voor 15 euro per stuk :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Is een noname laptop accu dan niks? Die zijn er ook in ~12V en ~4.2Ah en wellicht een wat handigere vorm/formaat :)

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 21-03-2011 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Dat zijn de accupacks die ik bedoelde met cel-accu's. Wist de officiele naam niet, maar omdat de losse cellen zichtbaar zijn leek cel-accupack me wel een herkenbare naam. :)

Accupacks zijn inderdaad stukken lichter dan een loodaccu, maar ik kon deze gratis en voor niks meekrijgen. En ben ik heel erg eigenwijs als ik denk dat die paar kilo extra gewicht me niet heel erg in de weg zullen zitten bij het rijden? Bedoel een supersnelle fietser zal ik niet zijn, maar echt langzamer zal het door die paar kilo gewicht ook niet gaan.

De reden waarom ik begon over de accu's en de plaatsing daarvan, is vooral omdat in de standaard opstelling de accu erg eenvoudig losgekoppelt kan worden. Waardoor het hele alarm vrij eenvoudig kan worden uitgeschakeld, en dat wil ik graag voorkomen. Daar komt nog eens bij dat het alarm je 5 seconden de tijd geeft na eerste detectie voor het afgaat, en in die 5 seconden kan ik die accu dus loskoppelen :'( (Ja ik heb het geprobeerd ;) )

Om dit zwake punt op te lossen zit ik dus te denken aan het verplaatsen van de accu('s) naar een minder goed bereikbare plek in de quest. Ik zal dan alleen wel een oplossing moeten verzinnen om de accu('s) ook weer te kunnen laden. Doordat ze minder goed bereikbaar zijn, kan ik ze namelijk zelf ook niet zo gemakkelijk loskoppelen om aan de lader te koppelen.

@mux (en anderen om het gewicht van accu's omlaag te krijgen)
Verbruik minimaliseren is altijd verstandig inderdaad, wat dat betreft is denk ik inderdaad de eerste stap het vervangen van de brommer toeter door zoon piezo buzzertje. Daarvan wil ik nog uitzoeken welke frequentie ik prettig zou vinden. Verder kan de electrische installatie kan ongetwijfeld ook zuiniger, denk aan stroom voedingen in plaats van weerstandjes voor de ledjes om eens iets te noemen maar dat zijn projectjes voor de (iets) langere termijn.

Op het moment heb ik nu eenmaal die loodaccu en vind het zonde om hem "zomaar" weg te kieperen alleen omdat die "te zwaar" zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb je geen stroompuntje bij de plek waar je je fiets neerzet 's avonds? Dan kan je gewoon een aansluiting voor het opladen van de accu maken op je fiets of gaat dat niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Misschien nog een tip voor iemand hier:
http://forum.fok.nl/topic/1624519

Als het niet zo'n eind weg was ging ik zelf wel kijken, voor € 150,- wil ik ligfietsen wel proberen!

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Blitzkrieg
Leuke tip inderdaad en ook een leuke fiets om de eerste ligfiets meters mee te maken. Zelf ben ik begonnen op de Alligt Kleine (letterlijk het kleine broertje van deze Alligt Modern). Voor de prijs van 150euro lijk je er een heel leuke starters fiets aan te kopen.

Metro
Ik zou een laad kabel onder de poort van de garage door kunnen steken. Garagepoort kan dan nog steeds dicht, maar vraag me af of laden terwijl de accu aangesloten blijft om het alarm in de quest te voeden kan. Immers het alarm blijft wel stroom vragen van de accu waardoor de lader mogelijk van slag raakt, en het alarm zou een te hoog voltage voor zijn kiezen kunnen krijgen tijdens het laden. (Alarm zou om kunnen gaan met 9volt tot 15volt, ik zou alleen niet weten wat de lader afgeeft.)

Oorspronkelijk had ik het idee de accu voorin de neus van de quest te proppen zeg maar net voor de wielkasten, maar vanmiddag bij thuiskomst bedacht ik me. Misschien is het wel net zo handig om de accu direct links naast de stoel te plaatsen, onder het dashbord. Grote voordeel is dat de accu heel bereikbaar is, en dat die toch te diep in de quest zit om zomaar los te koppelen als de quest op alarm staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 14:24
zondag 27 maart is de ligfietsdag en ik overweeg om vanaf de liggende hollander (eindhoven) een kleine rit te rijden.
wie gaat er ook heen?
met beetje afzien zal ik ruim 100km verrijden, dus verwacht in eindhoven geen high speed action (ook de week verkoudheid is funest ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niels,
Ik ben zelf komende zondag ook van de partij in Eindhoven, wordt voor mij eerst 35km heen fietsen, dan de tocht, en dan weer 35km terug :*)
Moet dus nog even kijken welke afstand ik neem wat het 'Rondje Eindhoven' betreft, ik zit te denken aan 50km, maar waarschijnlijk beslis ik dat pas als ik daar ben.
Hier meer info en na inloggen ook namen van enkele deelnemers te zien.
Ik denk dat ik de banaantassen maar thuislaat die dag, zijn alleen maar windvangers merk ik de laatste tijd, heeft weinig zin om er dan mee rond te rijden (wel extra trainingsinspanning :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:36:
Blitzkrieg
Leuke tip inderdaad en ook een leuke fiets om de eerste ligfiets meters mee te maken. Zelf ben ik begonnen op de Alligt Kleine (letterlijk het kleine broertje van deze Alligt Modern). Voor de prijs van 150euro lijk je er een heel leuke starters fiets aan te kopen.

Metro
Ik zou een laad kabel onder de poort van de garage door kunnen steken. Garagepoort kan dan nog steeds dicht, maar vraag me af of laden terwijl de accu aangesloten blijft om het alarm in de quest te voeden kan. Immers het alarm blijft wel stroom vragen van de accu waardoor de lader mogelijk van slag raakt, en het alarm zou een te hoog voltage voor zijn kiezen kunnen krijgen tijdens het laden. (Alarm zou om kunnen gaan met 9volt tot 15volt, ik zou alleen niet weten wat de lader afgeeft.)

Oorspronkelijk had ik het idee de accu voorin de neus van de quest te proppen zeg maar net voor de wielkasten, maar vanmiddag bij thuiskomst bedacht ik me. Misschien is het wel net zo handig om de accu direct links naast de stoel te plaatsen, onder het dashbord. Grote voordeel is dat de accu heel bereikbaar is, en dat die toch te diep in de quest zit om zomaar los te koppelen als de quest op alarm staat.
Als het een 12v accu is dan wordt er meestal met 14v geladen. Ik neem aan dat het een auto alarm is? In de auto wordt de accu ook gewoon bijgeladen terwijl de boel aangesloten is tijdens het rijden natuurlijk dus het zou geen probleem mogen opleveren.

Over mijn woon-werk afstand : ik moet blijkbaar toch even wennen om iets langere stukken te rijden, vooral 's ochtends als het nog een beetje koud is ben ik echt niet vooruit te branden, snelheid blijft meestal steken zo rond de 25km/u , veel harder trek ik echt niet ;( Terugweg gaat meestal wel beter.

Benieuwd of mijn conditie nog wat verbeterd :/ Ben soms echt jaloers op mensen die schijnbaar zonder moeite echt doorstampen terwijl ik me af en toe echt het blubber moet trappen om een fatsoenlijke snelheid (rond de 30km/u) aan te houden :o
Aan het aantal fietskilometers zal het niet liggen iig dus misschien toch eens een andere fiets kopen (aan mezelf mag het maar gewoon niet liggen, altijd wat anders de schuld geven he :+ )

Krijg als het goed is vrijdag zo'n honden afschrikapparaatje wat met een hoogfrequente toon honden zou moeten afschrikken, ben benieuwd. Had vanochtend weer bijna zo'n wandelende vlooienbaal tussen mijn wielen :(

Ligfietsopstapdag moet ik nog even kijken of ik erheen ga, mijn vriendin wil geloof ik ook eens overstappen op een ligfiets dus wellicht handig om daar heen te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 23-03-2011 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:05:
[...]

Als het een 12v accu is dan wordt er meestal met 14v geladen. Ik neem aan dat het een auto alarm is? In de auto wordt de accu ook gewoon bijgeladen terwijl de boel aangesloten is tijdens het rijden natuurlijk dus het zou geen probleem mogen opleveren.

Over mijn woon-werk afstand : ik moet blijkbaar toch even wennen om iets langere stukken te rijden, vooral 's ochtends als het nog een beetje koud is ben ik echt niet vooruit te branden, snelheid blijft meestal steken zo rond de 25km/u , veel harder trek ik echt niet ;( Terugweg gaat meestal wel beter.

Benieuwd of mijn conditie nog wat verbeterd :/ Ben soms echt jaloers op mensen die schijnbaar zonder moeite echt doorstampen terwijl ik me af en toe echt het blubber moet trappen om een fatsoenlijke snelheid (rond de 30km/u) aan te houden :o
Aan het aantal fietskilometers zal het niet liggen iig dus misschien toch eens een andere fiets kopen (aan mezelf mag het maar gewoon niet liggen, altijd wat anders de schuld geven he :+ )

Krijg als het goed is vrijdag zo'n honden afschrikapparaatje wat met een hoogfrequente toon honden zou moeten afschrikken, ben benieuwd. Had vanochtend weer bijna zo'n wandelende vlooienbaal tussen mijn wielen :(

Ligfietsopstapdag moet ik nog even kijken of ik erheen ga, mijn vriendin wil geloof ik ook eens overstappen op een ligfiets dus wellicht handig om daar heen te gaan.
Mwah, ik vind 25km/u cruisesnelheid eigenlijk best prima. Ik heb toen ik hem net had langdurig 28km/u kunnen rijden, maar dat red ik niet meer :P Die conditie komt vanzelf terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:05:
Inderdaad. Proefondervindelijk ben ik er inmiddels ook wel achter dat het goed gaat. Mijn alarm is 100% van de tijd aangesloten op één van de 2 accu's waarbij de aangesloten accu ook degene is die opgeladen wordt. Geen probleem. Maar goed, het alarm verbruikt ook belachelijk weinig stroom in ruststand (zelfs actief is het verbruik nog weinig te noemen)
Heb ik ook doorgaans. Hoe later op de dag, hoe beter ik rijd.
Houd je er ook rekening mee dat fiets en traject nogal uitmaken?

Als ik het heb over 40 km/h wat ik rijd, dan is dat wel met de Quest (=snelle fiets) op de rijbaan, glad asfalt, alsmaar rechtdoor. Ga ik praten over binnen de bebouwde kom, dan gaat de snelheid ook rap naar beneden.

Gisteren een vrij goede dag gehad. Retourtje Zwolle-Wezep met iets boven de 28 km/h gemiddeld. Top ligt nog veel hoger met iets van 33 km/h gemiddeld maar dat is uitzonderlijk. Gemiddeldes van 25 km/h is gebruikelijker op mijn woon-werk-traject.

Ligfietsdag ga ik niet aan meedoen; ik moet zondag weg. Zaterdag knal ik wel even op en neer naar Dronten. De beugel die mijn stuur rechtop moet houden is geknapt. Ik had al wel een reserve-exemplaar liggen maar die is machtig scheef geboord (daarna getapt) en krijg ik dus niet op z'n plek. Daar is dus een rechte voor nodig. Direct laat ik dan even de spaakspanning van m'n achterwiel controleren en laat ik even kijken naar de kettinggeleiderwieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
De ligfietsopstap dag in Eindhoven is mij te ver weg om even langs te rijden. Misschien (moet het nog even overleggen) dat ik (met mijn vriendin) wel richting Winterswijk (ACE) wil om daar mee te doen.

Metro
het betreft zoon glasvezel loodaccu die je ook veel in alarm systemen ziet. Ik gebruik een goedkope aldi lader die lijkt vergelijkbaar te zijn met de ctek mxs3.6 lader. De goedkope aldi lader heeft zelf het type (geen merk dus) dfc530 en is qua specificaties deze lader. Gezien het uitgangs voltage van 14.2Volt denk ik dat ik me geen zorgen hoef te maken over het electrocuteren van het alarm. De eventuele invloed van het verbruik van het alarm tijdens het laden, merk ik vanzelf in het ergste geval zal de lader stoppen met werken maar ik denk niet dat er iets stuk gaat.

Wat betreft snelheid, tjah ik denk dat je met 25km/h je echt niet hoeft te schamen hoor. Als ik met mijn fuenda rijd dan blijf ik doorgaans ergens in de 27-29km/h steken als kruissnelheid. Gemiddelde waarden waren vorig jaar rond de 23km/h over een afstand van 2*15km (ochtend heenrit en 's middag terugrit).

WFvN
Inderdaad alarm verbruikt amper wat, maar omdat het een computer gestuurde lader is. Kan ik me voorstellen dat die het toch meet en er op gaat compenseren. In standby stand doet het alarm ongeveer 8mA en actief vermoed ik dat de sirene de grootste verbruiker is.

Met betrekking tot mijn zorgen over het loskoppelen/doorknippen van de voedingskabel van de accu had mijn moeder nog een heel ware uitspraak. Namelijk "wie weet nu hoe die kabel loopt en kan daardoor op die manier het alarm uitschakelen?" Misschien heeft ze wel een beetje gelijk en zie ik beren die er eigenlijk niet zijn.

Verder heb ik gisterenavond nog even zitten "spelen" met de microwave sensor van het alarm. Ik ben inmiddels zover dat de sensor netjes lijkt te werken, alleen "steekt" de bubbel aan beide zijkanten van de quest nog een cm of 20 uit en boven de body nog circa 5 a 10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Die afstanden lijken mij heel mooi. Alleen zou ik zelf liever méér aan de bovenkant hebben en wat minder aan de zijkant. Maar jij hebt hem ook op z'n kant gemonteerd toch? Ik heb hem plat tegen de onderkant van de bovenkap gekleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 17:14:
Zaterdag knal ik wel even op en neer naar Dronten. De beugel die mijn stuur rechtop moet houden is geknapt
Beugel ? Ik heb een kabeltje die mijn stuur vasthoudt. Ze hebben trouwens een nieuw product in dronten : ventielverloopbusjes"......best wel handig.

Afgelopen zaterdag ook buba's en bibas gehaald daar en morgen joe sealant bij scholten. Feest kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ventielverloopbusjes? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik denk in eerste instantie van die nippels om verschillende pompkoppen te kunnen monteren maar dat bedoel je vast niet.

Wat betreft die beugel: ik het zo'n zelfde beugel (of eigenlijk 'klem') als Paulus gemonteerd om m'n stuur rechtop te houden. Het kabeltje heb ik ook maar die is om hem 'laag' vast te houden, de klem voor 'hoog':

Voor uitgebreidere uitleg zie http://velomobielfan.blog...ng-leve-de-popnagels.html

Het gaat om het zwarte kunststof ding.

Hebben jullie trouwens nog plannen komende zaterdag?

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 23-03-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen is weer lekker druk bezig zo te horen.
Heb vandaag zelf ook weer een verbetering aangebracht op de Hurri.
Mijn slot lag de hele tijd heen en weer te schuiven in m'n toptas, vrij irritant.
Ik heb nu een stuk buis onder de bagagedrager gemonteerd waar ik m'n slot in kan laten zakken, de ketting althans, het slot hangt er uit, onder de toptas, en zit met een koppelbare sleutelhanger vast zodat de boel niet naar buiten kan trillen.
Ik moet nu alleen de buis nog even spuiten, regenpijpgrijs is nout niet echt een mooie kleur :P
Foto's maak ik morgen even, bezichtiging mogelijk in Eindhoven komende zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 20:28:
Ventielverloopbusjes? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik denk in eerste instantie van die nippels om verschillende pompkoppen te kunnen monteren maar dat bedoel je vast niet.
Dronten maakt de ventielgaten in de velgen eigenlijk geschikt voor hollands ventiel, een frans ventiel is smaller , dat bus je kun je in het ventielgat van de velg doen en past het franse ventiel beter.
Wat betreft die beugel: ik het zo'n zelfde beugel (of eigenlijk 'klem') als Paulus gemonteerd om m'n stuur rechtop te houden. Het kabeltje heb ik ook maar die is om hem 'laag' vast te houden, de klem voor 'hoog':.
Tja ik duw het stuur gewoon onder de bovenrand en dan blijft ie wel zitten. Vreemde is dat het wel rechtsom kan maar niet linksom dan is er geen ruimte.
Hebben jullie trouwens nog plannen komende zaterdag?
Bert, Frank en Gerrit gaan wel fietsen. Bam duurt nog wel 6 weken voordat ie weer mag. Ik zit op de uni in Nijmegen en Paulus fietst het brevet van 200 km. Harco en Niels weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Stuurklem heeft bij mij dus de extra functie dat ik ook direct de verlichting uitschakel zodra het stuur rechtop staat. Thuis, in de garage staat de fiets gewoon op contact (in verband met laden van de accu's) maar met het stuur rechtop is alle verlichting uitgeschakeld

Maar komende zaterdag wat afspreken in verband met de super sealant heeft dus weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Jij vind het een mooie detectie bel, ik heb zelf het gevoel dat die net wat te ruim is. Dat komt ook omdat ik voorlopig met een dekzeil de quest elke avond moet toedekken. En bij dat toedekken gaat vrijwel on herroepelijk dat alarm af omdat het dekzeil over de quest heen naar beneden geduwd moet worden, omdat het anders vrij makkelijk openwaaid. Hopelijk komt daar deze of volgende week verandering in, als Kruitbosch Zwolle de VK tandemhoes uitlevert.

De sensor heb ik verticaal geplaatst, zie deze foto's (foto1, foto2, foto3). Let vooral niet op de kluwen draad links net onder de rand.

Die ventielbusjes zijn dat niet de standaard verloop ring die je kunt gebruiken om een fransventiel in een ventielgat voor een normaal/auto ventiel te stoppen? Die kun je namelijk bij vrijwel elke fietsenmaker kopen al weet lang niet elke fietsenmaker wat je bedoeld als je uitlegt wat je bedoeld. Meende zelfs dat swalbe ze standaard bij hun fransventiel binnenbanden mee levert. De ene kant van het ventiel ringetje is plat en de andere heeft een opstaand randje die tussen het ventiel en het velggat gedraaid kan worden.

Stuurklem ziet er handig uit WFvN, misschien op termijn eens vragen of het stuur van de quest ook achteraf nog een halve cm ingekort kan worden. Goos ik vermoed dat linksom net iets te weinig vrije ruimte is voor die beweging door het dashbord kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:36:
En bij dat toedekken gaat vrijwel on herroepelijk dat alarm af omdat het dekzeil over de quest heen naar beneden geduwd moet worden, omdat het anders vrij makkelijk openwaaid.
Hm.... Misschien een stomme vraag maar ik zie totaal géén probleem met dat naar beneden duwen. Het alarm wordt pas geactiveerd op het moment dat jij dat met de handzender doet door het indrukken van de juiste knop. Eerst afdekken, dáárna dus pas op het alarm zetten. Of mis ik iets of heb jij toch een tikkeltje ander alarm?
Stuurklem ziet er handig uit WFvN, misschien op termijn eens vragen of het stuur van de quest ook achteraf nog een halve cm ingekort kan worden. Goos ik vermoed dat linksom net iets te weinig vrije ruimte is voor die beweging door het dashbord kastje.
Hoeft niet persé ingekort te worden alleen blijft dan dus je stuur vóór het instapgat hangen als je hem in de klem zet. Quest 212 (Quesjer) heeft een standaard stuur met zo'n klem (daar heb ik het dus vanaf gekeken alleen op aanraden van het baasje van Quesjer het stuur net voldoende laten inkorten zodat hij rechtstandig onder de rand door kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik denk niet dat je iets mist, maar dat ik gewoon nog wat sloom ben. Vooral omdat ik nog niks heb gedaan rondom het "magneten dekje".
Ik doe momenteel:
01) dekzeil aan de muur bevestigen.
02) dekzeil uitrollen over de grond.
03) quest op zijn plaats zetten.
04) quest op de rem zetten.
05) slot door het anker halen en aan de quest bevestigen.
06) quest dekje op zijn plaats zetten
07) quest mini dekje met het klittenbandje vooraan bevestigen.
08) quest contact schakelaar overhalen.
09) quest mini dekje op zijn plaats zetten.
10) alarm actieveren (stil alarm)
11) dekzeil over de quest heen.
12) alarm activeren (normaal alarm)
Reden dat ik eerst het alarm activeer en daarna pas het dekzeil doe is, omdat ik anders vanaf stap 09 tot het einde niet in 8 seconde red die ik heb na stap 08 en het alarm dan zijn zeur piepjes afgeeft van "vergeet je me niet op alarm te zetten?".
Wat ik wel doe is de quest in eerste instantie op "stil alarm" zetten en dan na het dekzeil over de quest heen het alarm weer op luidruchtig alarm zetten.

Misschien kan ik die stuuropvangbeugel wel zo maken dat het mede aan het steuntje voor de sensor bevestigt word. Eens puzzelen of ik daar iets moois voor kan bedenken, lees een mooi klemmetje om de stuurbuis in te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:09:
en het alarm dan zijn zeur piepjes afgeeft van "vergeet je me niet op alarm te zetten?".
|:( Vergeten............ die was inderdaad al voorbij gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel irritant, ik was van plan om zondag naar Eindhoven te gaan, stuurt m'n zusje me net dit toe.
Nu moet ik dus gaan bedenken wat ik ga doen.
Eindhoven is meteen een mooie training, met waarschijnlijk een aardige opkomst, in Uden kan ik lokale liggers ontmoeten, maar geen idee wat de opkomst daar zal zijn.
Ik heb wel een idee waar ze gaan fietsen, en dat is een fantastisch mooie route....preview na de foto's.

Hierbij nog even de foto's van de slotmod (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/slotmod3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/slotmod2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/slotmod1.jpg

edit:
Avontuur van vandaag (test):

Deel 1

Deel 2

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In tegenstelling tot de plannen die ik eerder had, ben ik vandaag naar Dronten gefietst in plaats van morgen.

Maar wat een lekker weer. En de terugweg......... als een speer. Lekker lange rechte stukken waarop ik veelal 38 of meer heb gereden en zelfs een paar killometer 44 km/h ofzo. Gemiddelde snelheid van de terugweg was dan ook een nette 33,9 km/h. Vlak voor het binnenrijden van m'n woonwijk stond hij zelfs op 34,3 km/h maar dat wordt heel snel ongedaan gemaakt zodra je ineens in de bebouwde kom komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Gisteren kreeg ik de mededeling dat de tandemhoes was binnengekomen, dus vandaag maar even opgehaald. De hoes is gewoon een soort van dekzeil (iets minder kwaliteit) van 110cm hoogte en 300cm lengte (uiterste rand naar uiterste rand gemeten). Beetje jammer dat er op ongeveer 1,5cm uit de rand een ring geslagen word waardoor de hoes effectief nog maar iets van 295cm lang is.
Desondanks zou je denken dat dat ruimschoots lang genoeg moet zijn voor een quest, maar helaas het past echt niet. het scheelt weinig, erg weinig maar de hoes is (net) niet lang genoeg om soepel over de quest heen te passen. Ook na het verwijderen van de ringen op de voor en achterzijde, om zo de laatste centimeter uit de hoes te persen blijkt onvoldoende te zijn. Het past "bijna", maar niet helemaal. Daar komt nog bij dat ik het materiaal van de hoes niet heel denderend vind, dus ik zal toch opzoek moeten naar een andere oplossing.

Deze hoes bij de achterzijde openmaken en dan met een stukje elastiek plaatsen zou kunnen, maar ik zit een beetje in over het rafelen van het materiaal. Misschien dat omslaan en stikken met de naaimachine werkt, of snijden met een hete soldeerbout. Beide methoden moeten maar eens geprobeerd worden, de hoes is wat mij betreft toch al verloren door het gebruikte zeil.

Verder heb ik vandaag de paarse challenge mistral voor mijn vriendin defintief klaargemaakt. De voorrem even de kabel van aangepakt zodat ook gestuurd kan worden zonder automatische remactie, grrr hoe ze dat op die manier als nieuwe fiets verkocht kunnen hebben :$.
Daarna de voorderailleur ingesteld wat nog best wat moeite koste omdat het kabelklemboutje achter het crankstel zit en je er dus niet bij kunt om de kabel te verstellen terwijl het crankstel gemonteerd zit. Dat afstellen is dus een beetje een klusje geworden van crankstel eraf, kabel iets verstellen, crankstel terug monteren en testen. En uiteraard daarna weer opnieuw :) Gelukkig was ik na een half uurtje zover dat ik vond dat het geheel wel netjes werkte.
Alleen door het "enorme" verschil in voorbladen (39tands en 57tands) tikte de ketting tegen de onderkant van de voorderailleur beugel aan. Ik heb dit maar opgelost met een leeg plakband rolletje. Dit heb ik op de onderste kettingbuis vastgezet bij het balhoofd en daarna de bovenste kettingbuis er ook op vastgezet met een trekbandje. Hierdoor wordt de bovenste kettingbuis iets word opgetild en gaat de ketting een halve centimeter hoger door de voorderailleur gaat. Tikje is weg en volgens mij zal de kettingbuis niet extreem slijten door deze oplossing. De banden nog even opgepompt en toen even een korte proefrit met mijn vriendin gereden.
Vriendin was gelukkig met hoe het reed, maar gleed nog wel iets onderuit op de zitting. Ik vermoed dat de fiets nog een paar milimeter te lang is afgesteld, maar ze wil het graag eerst zo proberen. (Eigenwijs maar ze zal volgende week vast wel vragen of ik hem toch een milimeter of twee korter wil afstellen.) :D

WFvN
Herkenbaar dat enorme terugzakken van de gemiddelde snelheid als je eenmaal weer in wat drukker (stads) verkeer komt. Erg irritant maar er is nu eenmaal niet veel aan te doen, je kunt moeilijk elke huis/gebouw aan een eigen op en afrit van een (fiets)snelweg leggen.

Thijsvk
Die buis voor dat kettingslot ziet er inderdaad niet gek uit. Mooi op een niet in het oog zittend plekje en toch bereikbaar :). Geen problemen nog gehad met dat de ketting zichzelf langzaam uit de buis probeert te werken en dus verloren word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NSA
Nee, de buis hang iets schuin wat al flink helpt, en daarnaast heb een deelbare sleutelhanger aan de het slot en de fiets bevestigt, die er voor zorgt dat het slot helemaal niet meer weg kan.
De rit die op het fimpje is best hobbelig, toen ik thuis kwam was het slot iets naar buiten geschoven, maar kon daarna niet verder, werkt dus prima.
(filmpje was voornamelijk om te kijken hoe het zat met embedden hier)
Deze sleutelhanger dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.particulierebeveiliging.nl/images/bw.6.006.jpg

Zondag toch maar naar Eindhoven.
Vandaag contact gehad met de verhuurder (De Mastworp) hier die dus meedoet aan de landelijke ligfietsdag.
Het is de eerste keer dat ze meedoen, en ik was volgens hen de eerste die informeerde.
In Eindhoven zullen sowieso mensen aanwezig zijn, onder andere enkelen met wie ik naar het paastreffen fiets, bovendien is De Liggende Hollander de dichtstbijzijnde ligfietswinkel, altijd fijn om daar de mensen ook van te leren kennen. Ik zal de Mastworp maandag eens mailen om te vragen hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Oke goed over nagedacht dus, vooral het "borgen" met die deelbare sleutelhanger zal helpen denk ik. Dat schuine van de bagagedrager en daarmee de buis zal namelijk voor een grootdeel verloren gaan aan het inveren van vering als je opstapt. Althans dat is bij mij wel het geval.

Ik hoop morgen de grijze alligt de deur uit te kunnen doen. Mijn vriendin komt ruimte tekort en moet hem tijdelijk kwijt, en de kennisen die er graag mee zouden willen fietsen kunnen hem morgen ophalen :)
Dus morgen een leuk ritje met drie personen op ligfietsen zo in het begin van de middag en tegen etenstijd gaan mijn vriendin en ik weer terug richting huis.

Alvast heel veel plezier in Eindhoven gewenst, zelf heb ik veel te veel te doen (ja ook met ligfietsen) dus ben ik er nergens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vanochtend naar Eindhoven gefietst, ca 55 km. en bij de Liggende Hollander (Frank) aangekomen nipt de toerrit gemist. Nou ja... na 55 km cruizen had ik mijn mijltjes achter de kiezen ;)
in het zonnetje even bijgekomen onder genot van een bak thee en bijkletsen met Frank. Tot grote schrik is de achterband tijdens deze heenreis gescheurd: ca 7 cm tot op het canvas.... hmmm.
Dus van de nood een deugd gemaakt, en beide banden maar vervangen door vers rubber + binnenband. In het zonnetje is zoiets lekker klussen.
Heenreis in 2 uur 15 minuten gereden, terugreis (niet gedronken, hooguit brok chocolade+hazelnoot gegeten) in 2 uur 30 minuten. pfff.. ben nu kapot. moe maar voldaan.
Ben overigens rond 14.00u terug gereden, dus vrees dat ik de toerrit-rijders niet meer heb mogen zien/spreken.

De versleten band was een Sport Contact en nu liggen er voor en achter Schwalbe Marathon op (met bijbehorende binnenband). Zeker aangezien ik ook wel eens zorgeloos een bospad/gravel wil mee pikken, vond ik deze beter bij mij passen dan zo'n slick a la Kojaks ;)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 27-03-2011 16:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu zo'n uurtje terug uit Eindhoven, wat een geniale dag.
Vanochtend om 07.45 vertrokken en om 09.15 aangekomen, inclusief sanitaire pitstop.
Ik was de eerste dus ik heb nog even geholpen met de koffie en thee.
De andere liggers kwamen al snel binnendruppelen, al met al zo;n dertig man (en wat vrouwen, die kwamen echt proberen en huren) schat ik.
Mooie diversiteit van deelnemede ligfietsen, van velomobiel tot Hurricane SL (kwijl :9~ ) en een aantal trikes, en eigenlijk alles daartussen in.
De hele dag fantastisch weer gehad, 's ochtends nog wat bewolking, maar die verdween al snel.
Rond een uur of elf na de koffie, thee en peperkoek vertrokken ( hoe laat kwam jij aan Niels en waar moest je vandaan komen?).
De rit bestond uit het Rondje Eindhoven De Liggende Hollander zit zo'n beetje aan deze route, totale afstand die we gereden hebben zal zo'n zestig kilometer zijn geweest, de accu van mijn telefoon was leeg na 50km, rond 15.15, en ik had geen zin om de accu te gaan verwisselen.
Door de vele tempowisselingen, wachten, opgebroken straten lag het gemiddelde rond de 20km/u
We hebben nog best vaak gestopt en gepauzeerd, waardoor de meeste zo rond een uur of vier weer terug waren, 5 uur onderweg geweest, maar daarvan zijn zeker twee uur pauzes geweest.
Bij terugkomst stonden de soep en broodjes al klaar, dat ging er bij de meesten goed in.
Langzaam aan vertrok iedereen weer en om vijf uur stapte ik ook weer op de fiets, samen met een andere ligger uit de buurt nog zo'n vijftien kilometer gefietst, daarna ging hij links, en ik rechtdoor.
Na een pitstop van 30 minuten bij de McD. de laatste tien kilometer naar huis gefietst.
Totaal vandaag zo'n 120km op de teller gezet, met een gemiddelde snelheid over de hele dag, ook de terugweg van zoń 22km/u, best netjes.

Met de lunch werd er al een lijstje gemaakt met alle emailadressen van 'onze' groep, en het eerste mailtje is al ontvangen om een maal per maand een ligfietstoch te maken, gezien de afstand naar Eindhoven moet ik daar nog even over nadenken, maar ik heb niet echt veel last van m'n benen op dit moment, en die benen kunnen met meer training en oefening alleen maar beter worden.

Gelukkig viel het aantal pech gevallen vandaag op een hand te tellen, Raymond van Vught (voor lezers van de ligfiets mailinglist geen onbekende naam) reed 's ochtends op 25 meter van De Liggende Hollander lek, hilariteit alom, gelukkig was dat snel opgelost, en verder alleen ikzelf.
Toen we na de lunch terugkwamen bij de fietsen stond die van mij niet meer op dezelfde plek, bidon en energiedrink flesje lagen op de toptas en er zat zand aan de zijkant van de tas.
Ik vond dit redelijk vreemd, maar ja, Toen ik vervolgens op wilde stappen zag ik dat daar de poot van mijn standaard lag, afgebroken.
Geen idee of iemand er tegenaan gelopen is, of dat het ding gewoon op was, niks aan te doen.
Frank had nog even naar de fiets gekeken, het stuur heeft wat speling, maar dat kan ik zelf vast zetten.
De voorvering is echter een ander probleem.
Die werkt nakelijk niet echt goed meer.
Dat vermoedde ik al, bij bepaalde kuilen of hobbels klapte de boel iedere keer hard tegen elkaar, voor het paastreffen moet ik dat dus nog even regelen.

Al met al een mooie dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar, alleen dan wel zonnebrand mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2011 @ 20:07:
....
De hele dag fantastisch weer gehad, 's ochtends nog wat bewolking, maar die verdween al snel.
Rond een uur of elf na de koffie, thee en peperkoek vertrokken ( hoe laat kwam jij aan Niels en waar moest je vandaan komen?).
ik zal denk ik jullie net gemist hebben, rond half twaalf was ik bij de liggende hollander (vanaf Gennep nabij Boxmeer).
in de laatste kilometer doorkruiste ik wel een tiental ligfietsers maar dacht dat die ook op weg naar DLH waren. niet dus, dat was jullie groep.
aangezien ik er ff doorheen zat kon ik beter pauzeren. en de nieuwe band onverwacht plaatsen voor de 50 km terug naar huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
NielsTn & Thijsvk
Klinkt alsof ik een ontzettend leuke dag gemist heb vandaag, maar helaas was mijn vriendin niet echt te porren voor een eerste rit van 120+km (Zutphen-Winterswijk-rondrit-Winterswijk-Zutphen). (ergens kan ik dat ook wel een beetje begrijpen.)

We hebben samen hier thuis haar Mistral netjes op haar lengte afgesteld, en het stuur iets bijgesteld naar aanleiding van kleine problemen op de "afscheids"rit van de Alligt Kleine zaterdag. De Alligt Kleine is nu bij kennissen in Steenderen die het ligfietsen afgelopen zomer hebben gezien en zich afvragen of het ook wat voor hun is.

Volgend jaar misschien iets eerder er weer over beginnen richting mijn vriendin en dan ook wat eerder in het jaar al wat kilometers in de benen zien te krijgen. Zelf zag ik er niet zo tegenop, maar ik rijd ook alweer een maand mijn vriendin is echter net een week weer op de ligfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was zeker een mooie dag, maar wel begrijpelijk dat het in dit geval niet haalbaar was.
Het helpt vooral als je je van te voren instelt op de afstand die je gaat rijden, althans voor mij wel.
Ik rijd graag met een doel, een specifieke bestemming, of tijdsdoel, daar kan ik me dan op voorbereiden, en op rijden, uitrekenen wat voor snelheid ik met rijden.
Niet getreurd, zo te horen heb je zelf ook een aangenaam weekend gehad, en er komen nog genoeg mogelijkheden.
Paastreffen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Nou twee biba's gevuld met elite anti lek spul. Rot werk om het erin te krijgen. Ook met het oppompen moet je goed uitkijken Gelukkig veel tips van Quemo. Nu hopen dat het helpt...:) Eigenlijk moet je meteen nieuwe buba's er op doen, dan kun je het beter beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag op het journaal (was het sbs6 hart in NL?) een tiener die genezen is van kanker en met een ligfiets (driewieler) vanaf de Mont Ventoux terug naar Nederland fietst (om geld te verzamelen voor een organisatie).
iemand die reportage ook gezien?
Ze fietst elke dag 40km, onder begeleiding van vader.

Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste