Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27
WFvN
Linksachter wilde ik inderdaad ook als "bagageruim" vrijhouden. Die 20" buitenband als die eenmaal achter de dwarsstang is geplaatst kan die dan wel weer "rond" staan? Kort vervormen is namelijk geen probleem, maar langdurig (wat ik wel hoop als het een reserve band is) word het een blijvende vervorming en dan rijd die niet lekker meer.

Hehehe handig inderdaad dat je op die manier je dekje on the fly kan aanpassen aan de omstandigheden. Zelf ook naar dekje met magneten zitten kijken omdat de klittenbandstrips het dekje naar mijn mening onvoldoende laten afdichten. Had alleen meer richting magneetlint (koelkastrubbers) zitten denken omdat je dan over de volledige rand een magneetveld kunt creeeren zodat het dekje overal echt sluitend getrokken word.

30 tegen de wind in terwijl de fietsers met wind mee de 30 niet of misschien net halen moet inderdaad een heerlijk gevoel geven.

Ik denk dat ik morgen maar even moet bellen met velomobiel.nl over:
a) lekken achter wielkast links.
b) kortere cranks en hoe bepalen welke lengte nodig is.
c) tilbeugel (vanavond onder de afwas verzonnen hoe de quest in elk geval tijdelijk geparkeerd kan worden.)
d) spiegeltjes.
e) windschermpje.
f) een barstje bij het zitgat.
g) toch nog even kijken voor vulblokjes bij de schouders.
Pa zou eventueel vrijdag kunnen rijden zodat ik niet opnieuw mezelf helemaal dood hoef te rijden zoals afgelopen zaterdag. Aan de andere kant kan het weer nooit slechter zijn dan afgelopen zaterdag :)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo vandaag is mijn zusje langsgekomen en ze had de grotere zitschaal bij zich. Er zaten al flink wat gaten in, maar natuurlijk niet de juiste. Dus maar een boor gepakt en zelf nog 4 gatern erbij gemaakt. Eigenlijk 6, maar 2 waren verkeerd.......de stoel zat dan nogal kort op het onderstuur van mij....oeps niet echt goed nagedacht van te voren...... Wel nog een enorm gehannes met de schroefjes, omdat die op lastige plaatsen zitten vind ik. Maar goed het is gelukt, olee. Morgen zou ik mijn broertje helpen schilderen in zijn nieuwe huisje, dus de testrit moet nog even wachten.

@nsa Dat klinkt ook als een heel gedoe met je bracket as klemmen. Wel tof dat het uiteindelijk gelukt is, dat geeft dan vaak wel weer een goed gevoel. Ik hoop dat de rest ook voor elkaar komt, vooral bij de afstelling lijkt het mij prettig als alles goed zit.

@Budi Dat is me het tochtje wel inderdaad. Succes morgen! Ben benieuwd naar je verhaal als je morgenavond nog puf hebt om wat te posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:11:
WFvN
Linksachter wilde ik inderdaad ook als "bagageruim" vrijhouden. Die 20" buitenband als die eenmaal achter de dwarsstang is geplaatst kan die dan wel weer "rond" staan? Kort vervormen is namelijk geen probleem, maar langdurig (wat ik wel hoop als het een reserve band is) word het een blijvende vervorming en dan rijd die niet lekker meer.
Geen idee of hij weer helemaal rond is als hij in de staart staat aan de rechterkant. Wel weet ik dat ik nog geen last van hobbels heb gehad. Bedenk daarbij dat je toch vaak al snel 5 of meer bar in je banden drukt waarmee dergelijke hobbels/bobbels snel 'gladgestreken' worden.
Zelf ook naar dekje met magneten zitten kijken omdat de klittenbandstrips het dekje naar mijn mening onvoldoende laten afdichten. Had alleen meer richting magneetlint (koelkastrubbers) zitten denken omdat je dan over de volledige rand een magneetveld kunt creeeren zodat het dekje overal echt sluitend getrokken word.
Daar zitten alleen wel weer wat problemen aan:

1) Als je het goed wil laten sluiten zonder dat het dekje omhoog komt, dan zal je dus de magneetstrip (net als ik met mijn magneten) aan de onderkant van het instapgat en in het dekje moeten monteren. Maar daarmee wordt de afstand tussen de magneten weer groter waarbij die 'koelkastdeurmagneten' niet sterk genoeg meer zijn.
2) Plaats je ze dus WEL op de rand en tegen de onderkant van het dekje dan heb je dat het dekje behoorlijk omhoog komt
3) Weet je de magneetstrip ín de rand te frezen en toch ook ín het dekje te krijgen, dan zit je weer met verzwakking van het instapgat (wat wel weer te compenseren valt natuurlijk met extra matjes glasvezel) maar ook een ander punt: het dekje 'centreert' zichzelf niet. Met losse magneten dus wel; mijn zoekt vanzelf z'n plek op.

Persoonlijk zou ik dan desnoods wat meer (desnoods iets zwakkere) magneten gebruiken om het dekje nog meer te laten aansluiten (hoewel mijn dekje al genoeg aansluit; geen last van water in m'n fiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Vandaag was het mooi weer, dus ik heb eindelijk het voorjaarsonderhoud doorgevoerd:
- Nieuwe binnenband voor (ik moest elke week 2x pompen)
- Voor en achter nieuwe remblokjes op de Magura's (de laatste paar keer door regen en viezigheid zijn de oude blokjes hard versleten)
- Remstel-systeem gerepareerd (de voorrem kon niet meer ingesteld worden, omdat de boel vastzat. Gelukkig is er niets wat WD40 niet oplost, dus nu kan ik de remmen weer 'live' bijstellen)

Zojuist een testritje gemaakt met de FlevoRacer, en dat rijdt weer helemaal pico bello! 't Geeft een hele berg meer vertrouwen als de remmen al grijpen als je er alleen maar naar kijkt :-)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hier de shifters, achterderailleur en de remhendels liggen, alleen de schijven/klauwen zelf zijn nog niet binnen, dus dit weekend wordt helaas geen onderhoudsweekend :) Voor ik nml de hele boel monteer, wil ik wel in 1 klap alles goed hebben (dus nieuwe kabels en de juiste remmen).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Vandaag een tochtje gemaakt met een paar andere Questen en een Nazca en M5 High Racer. Veel last van de wind hebben we niet gehad, wel van de takken op de weg af en toe. Maar dat wordt ook wel weer opgelost

zie plaatje op

[ Voor 5% gewijzigd door Goose op 05-02-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Heb je met zo'n Quest niet veel last van zijwind dan? Ik hoor dat soms nml wel, dat hij redelijk gevoelig is voor wind van de zijkant :) Ik had er vandaag in de auto al last van en zo'n Quest is toch vrij licht voor z'n zijdelingse oppervlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Vandaag zoals aangegeven toch velomobiel.nl even gebeld over het knieenstoot probleem en het "lek" bij de linkerwielkast.
Het knieenstoot probleem zou ook oplosbaar zijn door het matje van de stoel te halen, daarmee zou nog ongeveer een cm hoogte verschil te maken zijn. Ben alleen bang dat je dan toch wel erg veel (rij)comfort ga inleveren, dus heb ik gevraagd of ze er toch kortere cranks in kunnen plaatsen.
Dat kunnen ze en ik mocht de quest vandaag nog brengen en zou hem dan vrijdag weer terug kunnen halen. Eerder terughalen had gekunt, maar is voor mij qua tijd niet te doen. Ook monteren ze een tilbeugel achteraan en vervangen ze mijn (vrijdag gemonteerde) goedkope spiegels voor velomobiel knieschanier spiegeltjes. Het barstje wat ik zag bij het zitgat kon geen kwaad volgens Allert Jacobs (van links naar rechts Ymte Sijbrandij, Allert Jacobs, Theo van Andel, Jos Hendriks, Jan Wijnen en Eva Navratilova en liggend voor Guus van Schoot.) en het windschermpje moet ik zelf even regelen via Wim Schermer/velomobielonderdelen.nl.

Toen moest ik dus met een quest naar Dronten en ik zag het niet zitten om die rit opnieuw te rijden in een quest die niet echt mee wilde werken. Vervolgens stelde mijn vader terecht de vraag "past die quest wel in een boedelbak?". Tjah stom natuurlijk nooit over nagedacht en gewoon aangenomen dat het wel zou passen. Helaas in een C+huif boedelbak past een quest echt niet, een E(al dan niet met huif) past het wel, maar die staan niet standaard op ons lokale afhaalpunt.
Oei wat doe je dan? Tjah even nagedacht in Deventer zit een Boels vestiging die maar even bellen. Na het doorlopen van hun telefoonmenu bleek ik in een vestiging in Zutphen uitgekomen te zijn. Die hadden een tandem asser (zonder en met huif) welke 305cm lang zou zijn. Dat klonk perfect en zijn er meteen heen gereden.
Bij Boels de aanhanger aangekoppeld en toen bleek de linkerlicht unit niks meer te doen. Gelukkig stond er nog een tandemasser met huif waarvan de verlichting wel in orde was. Toen kwam een ander probleem om de hoek kijken, Boels Zutphen gaat op zaterdag om 12.30 dicht tot maandagochtend 07.00. Tjah wij kwamen die aanhanger om 11.45 halen en dan om 12.30 terug brengen gaat hem niet worden. Gelukkig mag je de aanhanger zaterdagochtend halen en maandagochtend voor 10.00 terugbrengen voor hetzelfde geld als een normaal dag tarrief.
Snel het geld in orde gemaakt en naar huis om de quest op te halen. Die met twee spanbanden vastgezet zodat die niet kon gaan schuiven of andere verkeerde dingen in de aanhanger kon gaan doen. En we konden onderweg naar velomobiel. Erg veel wind gezien en daardoor vele reclame borden die de vernieling in gewaaid waren. Zelf stiekem toch wel een beetje bezorgd over of de quest wel goed genoeg vaststond in de aanhanger, maar bij aankomst bij velomobiel leek alles nog in orde.
Daar de quest uitgeladen en binnen gerold, om daar te vertellen wat en waarom er met de quest gedaan mocht worden. Mijn gegevens nog even compleet opschrijven, om vervolgens dezelfde weg terug te rijden met een lege aanhanger.
Tijdens de terugrit nog meer windschade gezien waaronder een hoop afgewaaide takken. Pa had als gevolg van dat beeld zoiets van vrijdag rijd ik nog wel een keer met de aanhanger op en neer om de quest op te halen, ikzelf twijfel nog een beetje en heb zoiets van even afwachten wat het weer deze week gaat doen en op vrijdagochtend van plan is. Ook omdat elke keer huren van een aanhanger voor het brengen/halen van de quest natuurlijk ook financieel gaat aantikken.
Al met al een redelijk gevulde dag, en hopelijk komende vrijdag weer de quest naar huis halen.

WFvN
Echte vervormingen van lang gepropt staan in de metalen hieldraden kun je inderdaad met voldoende druk een aardig eind forceren de goede richting in. Of het voldoende is om het terug een goed bruikbare band te maken weet ik niet. Kwestie van uitproberen denk ik dus maar.

De zwakte van koelkast magneetstrips had ik ook over zitten denken, maar heb geen idee of die strips ook in sterkere varianten te verkrijgen zijn. Misschien moet ik inderdaad maar even naar dealextreme en dan met een berg magneten gaan experimenteren waar en hoeveel ik er nodig heb om het dekje naar mijn zin sluitend te krijgen. Sluitend gaat me nu nog om het wind effect, afgelopen zaterdag voelde ik met name bij zijwind gewoon een hevige luchtstroom onder het dekje door suizen. Voor de prijs van de magneten hoef ik het experimenteren in elk geval niet te laten.

Varienaja
Dat het een stuk prettiger rijd voor je gevoel als de remmen weer "perfect" werken herken ik wel. Ik weet nog dat ik voor de "winterstop" af en toe toch wat kalmer aan reed, maar onlangs de remmen even opnieuw gesteld en nu rijd het weer met vertrouwen.

Goose
Erg leuke foto :), misschien toch een keer van die bullbars op de quest monteren? Dan schuif je die paar takjes zo van het fietspad.

Grrrene
Leuke vraag, daar kan Budi ons vast wel antwoord op geven na zijn ervaringen van zaterdag door de flevopolder :). Maar net als jouw ervaringen met de auto had ik vandaag ook ernstig mijn twijfels of het een goed idee was om de wind te trotseren. De aanhangerhuif stond behoorlijk bol, en pa had af en toe best een heftige koerswijziging met het stuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik ben inmiddels bezig de gripshifters van m'n M5LR te vervangen voor XTR Rapidfires, geeft wel een beetje een uitdaging want het krappe stuurtje heeft er niet echt veel ruimte voor, aangezien de handvatten nu ook moeten vervangen worden voor standaard uitvoering ipv kort voor Gripshift. Heb eea erop zitten, alleen de handvatten zijn 4cm te lang, en hangen dus loos in de 'lucht'. Even kijken of dat gaat werken.
Verder wil ik wat meer spullen mee kunnen nemen en de staartpunt/tailbag optie is me te duur. Tailbag kost dacht ik €1000 :| Iemand ervaring met tassen aan een LR? Die op mijn vorige LR waren te groot en raakten de grond bij snelle bochten, dat is niet de bedoeling. Eigenlijk wil ik ook iets wat er niet al te lelijk uitziet, want een LR met tassen is zowieso een practisch compromis.

[ Voor 18% gewijzigd door Solosmots op 06-02-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mijn ervaring is dat handvaten zonder stuurbuis vrij vlot toch gaan draaien en doen. Dus als het kan handvaten inkorten(stanleymesje) of toch het stuur iets vergroten.

Tassen tjah je hebt eigenlijk niets waar je de tassen aan kunt hangen he. Mijn eerste gedachte was als je er nog een achterdrager op kon monteren dan zou je naar een toptas als de rackpack van agu gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 21:20

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hé ehm, is budi nou verongelukt of is hij vergeten te vertellen hoe z'n fietstocht is gegaan?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Lijkt het wel heel erg op inderdaad mux. Jammer was zelf ook wel benieuwd naar hevige stromrijders ervaringen :)
Misschien dat die vandaag of morgen tijdens zijn dagelijkse bezigheden weer aan ons denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-08 10:06

Metro2002

Memento mori

vanochtend mijn eerst inhaalactie van een 4 wielig gemotoriseerd voertuitg :P een bezemwagen die +- 25km/u reed :+ ik vond hem een beetje te langzaam rijden naar mijn mening :D

Wilde van de week nog met mijn bukfiets naar Rotterdam zuidplein fietsen maar helaas. De ketting was overleden door alle pekel en sneeuw. Dus dan maar met de ligfiets erheen gereden. Op de heenweg door de maastunnel, dat was dus eens maar nooit meer, steile kutroltrappen en de liften waren defect :X en terug over de erasmusbrug. Best een leuk ritje zo door Rotterdam en geen parkeerproblemen bij zuidplein (moest in Ahoy zijn) :) Laatste keer dat ik er met de auto was ben ik anderhalf uur (!) naar een parkeerplaats aan het zoeken geweest 8)7 dus dat was direct de laatste keer dat ik daar met de auto ben geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 07-02-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Solosmots schreef op zondag 06 februari 2011 @ 15:27:
Iemand ervaring met tassen aan een LR?
Yup. Heb er zelfs een keer een lezing over gegeven :P
Die op mijn vorige LR waren te groot en raakten de grond bij snelle bochten, dat is niet de bedoeling. Eigenlijk wil ik ook iets wat er niet al te lelijk uitziet, want een LR met tassen is zowieso een practisch compromis.
Als je een geschikt achterrekje op je fiets hebt, kun je de zijtassen daar deels aan hangen. Dus met 2 banden over het stoeltje en 1 band (een stukje ingekort) over het achterrek. De tassenset hangt daardoor hoger, precies achter je bovenarmen. Als je ze mooi volpakt (of verstevigt met een kunststof paneel er in), dan krijg je een redelijke stroomlijnvorm die je snelheid met ongeveer 1 km/u verhoogt.

Zie het plaatje: 'Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit', meer uitleg hier :)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-frame-achterrek-600px.jpg

Hier nog een oude foto van me waarop je kunt zien hoe het er uit ziet (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-01-300px.jpg

Je moet er wel op letten dat je de zware dingen zoveel mogelijk voorin je zijtassen steekt. Doordat de tassenset wat hoger en verder naar achteren hangt, lijkt de fiets wat minder stabiel als je wegrijdt. Het wordt echt hinderlijk als je veel gewicht in je toptas hebt en deze niet goed vastgesjord zit.

Bij hogere snelheden is de wegligging echter prima, zelfs minder onrustig dan zonder bagage. En je went ook weer aan het verschoven zwaartepunt. Als ik na vakantie weer zonder bagage wegrij voor m'n werk, maak ik vaak een paar gekke slingers omdat ik overcompenseer voor het evenwicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Heb inmiddels al wel wat gevonden waarvoor je volgens mij geen extra rekken nodig hebt. Ga denk ik maar eens even kijken in Dronten of ze eea op voorraad hebben, hoef op zich geen berg spullen mee, maar wat gereedschap en eten is wel handig en nu lastig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Elan heeft ook nog een speciale lowracertas. Die is wat langer van vorm, en klikt vast op een beugeltje dat je op de achterpatten vastmaakt. Ik kan het alleen op hun website niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 23:23
Sorry, duurde even voordat ik tijd had om een verhaaltje te schrijven. Dank voor jullie zorgen, ik ben niet weg gewaaid! :)

Afgelopen zaterdag ben ik vanuit Bussum via de Stichtse Brug (parallel A27), de Vogelweg en de Rietweg naar Dronten gereden waar de Strada van een vriend van me klaar stond. Daarna zijn we samen terug gereden over de Drontenseweg naar Lelystad, daar de Larserdreef-route genomen en langs de gevangenis en de praambult richting Almere Buiten gereden.
Die vriend van me werd door zijn ouders afgezet bij Velomobiel en onderweg kwamen ze me voorbij rijden op de Rietweg. Op dat moment reed ik maar iets van 45 km/u, ik moest me echt concentreren om alle takjes die op het fietspad lagen te ontwijken of te overrijden op een taktische manier. Toch gaf ingehaald worden door bekenden me de motivatie om het tempo op te voeren naar 50 km/u. Eenmaal aangekomen in Dronten kwam ik ze weer tegen nadat ze die vriend van me afgezet hadden. Ik hoorde later dat ze meteen daarna gebeld hadden met de tekst: "Die gek is al in Dronten!". :D
Maar goed, deze snelheden waren alleen mogelijk omdat ik vol wind mee had. Op de stichtse brug ging het wind mee en berg af, dus daar heb ik eens eventjes goed aangezet en ben ik op de 80 km/u uitgekomen. Helaas lukt het niet om er 81 van te maken, dan was het een record geweest. Deze keer maar wel even een helm op gezet en ook maar meteen de rit gefilmd:

http://static.jonkhart.eu/videos/80km.mov
(68MB)

Na de afdaling ben ik gekeerd en een weg ingeslagen dat je links ziet in het filmpje. Daar had ik dus de volle wind op de zijkant staan en dat was wel spannend, het was aardig op het randje, want ik moest zoveel tegensturen dat ik het gevoel begon te krijgen dat de linker kant van de fiets licht werd. Gelukkig was het niet zo vlagerig, dus het was verder niet zo'n probleem. Wel blij dat ik mijn schuimkap thuis kon laten, dat scheelt wel herrie aan je hoofd en kans dat je hem kwijt raakt.

De terugweg was vooral wind op de kop of schuin van voor. Het ging zo hard dat de snelheid maar 22 tot 24 km/u was. Als we even in de beschutting reden, ging het meteen weer richting de 30. Niet slecht in elk geval, ik moest me aanpassen aan die vriend van me en die is niet zo getrained als ik. Voor hem waren die 40 km terug dus behoorlijk zwaar, maar hij heeft het heel goed gedaan. Zelf heb ik totaal 121 km gefietst met een gemiddelde van 27,9 km/u.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Gaaf. Dit soort halve avonturen beeld ik me in als ik tegen de wind in ploeterend weer eens een Quest langs zie rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Budi:

Einde van het filmpje: wat zijn dat voor rode punten? Zitten er 2 laserpointers in je camera ofzo?

Best goede kwaliteit trouwens die camera van je. Wat voor apparaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dat zijn inderdaad laserpointers bedoeld om hem hem uit te richten zodat het beeld recht is, moet je wel wat hebben in de buurt om op te mikken, vandaar dat mijn beeld wat scheef was ;)

Het is een CountourHD helm camera die 720p kan opnemen met 30fps, helaas was ik weer te vroeg met deze want nu is er weer een 1080p die je op 720p kan zetten waarbij ie 60fps zou kunnen opnemen. Maar goed, eigenlijk is dat niet zo nuttig en ben ik best blij met deze.
Wel kun je ze tegenwoordig ook krijgen met een GPS ontvanger erin. Nu moet je me maar op mijn ogen geloven dat ik 80 ging (nou ja, 79 op de GPS), maar dat zie je niet zo goed af aan het beeld. Vraag me af hoe dat met zo'n camera zou werken: kan ie de snelheid tonen in beeld? Dat zou me wel stoer lijken.

edit: heerlijk fietsweer was het vandaag trouwens, ben weer eens naar mijn werk op en neer gereden. Redelijk rustig aan gedaan, vooral in Amsterdam, maar toch nog een gemiddelde van 29,4 km/u.

[ Voor 11% gewijzigd door budi op 08-02-2011 21:54 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Geen idee, ik heb eigenlijk nog nooit een video gezien met gps-informatie. Als dat kan, de snelheid in beeld, zou dat wel heel gaaf zijn ja. Sowieso: 80km/u met "human power" (we negeren de wind en de aflopende weg even :P) is gewoon erg indrukwekkend :) Leuke video :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Budi
Gaaf verhaal :) vooral ook die tekst "die gek is al in Dronten". Schuimkap thuislaten? Maar jij rijd toch "dakloos", ik zou dan juist schuimkap erop hebben gedaan om jezelf nog wat verder in de body te kunnen verschuilen.
Afstand en gemiddeld very nice heb je dus een slordige 4 uur op/in de fiets gezeten.

Vandaag was inderdaad uitstekend fietsweer. Niet te warm maar zeker ook niet te koud, gewoon lekker ook 's morgens al. Heb dan ook lekker kunnen rijden tussen Zutphen en Deventer en weer terug. Ik hoop dat het morgen (woensdag) 's morgens ook al goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:08:
Gaaf. Dit soort halve avonturen beeld ik me in als ik tegen de wind in ploeterend weer eens een Quest langs zie rijden.
Yup hier nog 1. Leuk filmpje :)

• nsa1984
Zoals eerder gepost mocht quest 320 na de overdracht toch nog een keer terug naar velomobiel.nl in verband met een lek (mede) ontstaan door mijn crash tijdens de eerste rit van Velomobiel.nl naar Zutphen. Ook mocht er toch een tilbeugel, kortere cranks en spiegeltjes gemonteerd worden. (Kosten (250 all in) voor de kortere cranks, spiegels en plakken vielen me honderd procent mee. Bedrag viel wel wat hoger uit, door eerder prutswerk met kit, klaarblijkelijk was de quest al eerder daar lek geweest.)

Van de week met mijn "werkgever" het een en ander besproken en toen kwam het voorstel dan halen we jouw quest toch even met de bedrijfsbus. Vandaag hebben we dat dus gedaan en de quest past heel mooi in de bus. In de lengte nog een cm of 15 a 20 over en in de breedte ruimte zat dus toch maar een spanbandje en een doekje gebruikt om te voorkomen dat de quest alle kanten op zou gaan. Na een vlotte rit (met een bus mag je gewoon 120 in plaats van 90) terug naar Deventer en nog kort even wat nuttig "werk" verrichten kon ik met de quest terug naar huis fietsen. :)

Bij thuiskomst bleek ook het eerder bestelde alarm bezorgt te zijn, dus daar mag ik morgen ook tijd aan besteden.

De kortere cranks bevallen uitstekend. Knieën tegen de body komt nog wel af en toe voor, maar zeker niet elke "slag". Misschien dat de bracketas nog iets verder weg moet komen te staan, en de SPD plaatjes wat meer op de bal van mijn voet (verder naar de hak).

Edit:
Van de week nog met mijn collega's (waarvan er een vervent crossmotor rijder is) over het op werkhoogte brengen van de quest voor onderhoud. Uitgelegd / getekend wat velomobiel.nl daarvoor gebruikt. Zegt die motorcross collega opeens "maar dat is een 'heftafel' die koop je voor de motor voor een euro of honderd a 150." Gisteren heeft die collega zijn heftafel gedemonstreerd en dat lijkt best mooi. Er zou een frame/plaat opgemaakt moeten worden om de quest op de begin hoogte van 35cm te krijgen en als de heftafel is omhooggewerkt de quest dan stabiel te laten staan. Iemand al ervaringen met dergelijke heftafels?

[ Voor 21% gewijzigd door nsa1984 op 10-02-2011 20:34 . Reden: heftafel verhaal ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Welk alarm is het geworden?

Wat betreft de kortere cranks, ik kan er zonder al teveel problemen een kadans van 110 mee trappen en dan dus niet even tegen het bultje omhoog maar ook wat langer.

Verwijderd

Ik moet eens nakijken / uitzoeken waarom ik met mijn rechterbovenbeen tegen mijn hand aan kom op m'n hurri.
Links niks aan de hand, rechts iedere keer aantikken, en m'n benen zijn toch echt even lang.
Op zich is het nog wel te doen, maar natuurlijk niet echt fijn.
Het messing blok waar m'n stuur op rust begint ook flink te sluiten, misschien ligt het daar aan
Tevens moet ik de versnelling nakijken, deze verspringt uit zichzelf, niet echt fijn als je wegrijdt bij een stoplicht, en vervolgens na twee keer trappen ineens flink moet aanzetten omdat de versnelling verspringt.
Misschien binnenkort maar eens even bij 'De liggende Hollander' langs, de dichtstbijzijnde ligfietsenwinkel.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zeker weten dat je benen even lang zijn? Niemand is 100% symetrisch. Buiten dat: wellicht dat je je ene voet meer buigt tijdens trappen. Wellicht dat je stuur lichtelijk opzij staat, wellicht dat je stuur lichtelijk gedraaid staat. Het hoeven maar heel kleine verschillen te zijn.

• nsa1984
Solosmots
Hoe is het ondertussen met de handvaten op je m5? Ben stiekem wel beetje nieuwsgierig. En is Dronten voor een tas nog iets geworden, bedenk me namelijk net dat je natuurlijk ook heel decadent een fietskar eraan kunt knopen :)

WFvN
Jij gaf aan dat jij dit alarm hebt ingebouwd. Ik kwam na een korte google zoektocht deze tegen. Leek mij exact dezelfde te zijn voor een tientje minder. In elk geval zijn de aangegeven functies hetzelfde, en gezien ik de laatste tijd nogal sloten met geld spendeer toch het tweede alarm besteld (en ontvangen).

Kadans meter heb ik op zowel de rode ligfiets als de quest niet. Ik probeer zoveel mogelijk om soepel te trappen, maar kan dus geen kadans waardes noemen. Vandaag behalve het sterk verminderde knieen stoot probleem eigenlijk geen verschil in het rijden gemerkt.

Thijsvk
misschien heb je je rechtervoet "hoger"(meer naar je tenen) op het pedaal staan. Dan word effectief je been iets langer van waardoor je dus iets verschillende ervaringen kunt hebben tussen links en rechts. Ander idee is natuurlijk dat je stuur iets scheef gemonteerd is, en dat dat kleine verschil voldoende is om links vrij te laten en rechts voor "problemen" te zorgen.

Kijk bij het stellen van je versnelling even goed mee. Het is niet heel moeilijk om zelf aftestellen en erg gemakkelijk als je het zelf kunt.

Moet er morgen ook maar aan denken nogmaals dat bemiddelingskantoor te bellen. Laatst wel gedaan maar verder geen reactie meer opgehad.

edit:
Quest mag ook worden meegenomen richting startpost als daar toch weer in verwerkt word.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:09:
Jij gaf aan dat jij dit alarm hebt ingebouwd. Ik kwam na een korte google zoektocht deze tegen. Leek mij exact dezelfde te zijn voor een tientje minder. In elk geval zijn de aangegeven functies hetzelfde, en gezien ik de laatste tijd nogal sloten met geld spendeer toch het tweede alarm besteld (en ontvangen).
Volgens mij inderdaad dezelfde.

Paar tips bij het inbouwen:

1) Monteer de hoofdmodule rechtstreeks op het frame. Ik heb hem eerst in een doos ingebouwd (met wat andere elektronica voor de verlichting) en die met klittenband en tiewraps om de framebuis gedaan alleen heb ik de indruk dat dat de werking van de schoksensor niet ten goede is gekomen

2) Je hebt een schakelaar nodig die de functie van de contactsleutel van een motor/auto overneemt. Je alarm kan namelijk alleen ingeschakeld worden als hij 'van het contact' is maar alleen uitgeschakeld als hij weer 'op het contact' staat. Je hebt dus een schakelaar nodig die (ik meen) aan de + van je accu hangt en met de andere poot (van de schakelaar) aan één van de draden (weet niet meer welke)

3) Ga je sirene gebruiken als claxon. Ik weet niet of je een claxon (Sonitron) erin hebt zitten maar bij mij heb ik die laatste verwijderd en de sirene ervoor in de plaats gezet. Die geeft heel wat meer geluid. Erg handig is dat je korte pulsjes kan geven voor een vriendelijke 'piep-piep' maar ingedrukt werkt hij als zeer efficiënt middel (sirene) om je aanwezigheid kenbaar te maken voor compleet onoplettende automobilisten.

4) Zorg dat je de afstandsbediening goed leert kennen want bij regen wil hij wel eens ongewenst afgaan. Met de afstandsbediening kan je de microgolfsensor op afstand in- en uitschakelen.

Nog wat geinigs is dat je met de functie 'auto starten' ook de verlichting van je fiets aan kan laten springen op afstand :D

edit:
je Quest toegevoegd aan de startpost

• nsa1984
:) tips zijn zeker nuttig en jouw opgedane ervaringen helpen mij niet dezelfde fouten te maken. (Ik zal vast andere vinden die leuker zijn :P)
Mijn grootste zorgen puntje op dit moment is hoe ik makkelijk en netjes aan de electrische bedrading van de quest kan komen. De huidige electrische installatie is volgens mij volledig door velomobiel.nl gemaakt en het geheel zit dan ook op de linkerwielkast in zoon dasbord doosje. Kan ik die er op een handige manier schade vrij af halen of zit die (zoals bijna alles) verlijmd en moet ik die los gaan werken met een plamuurmes?

Dat contact signaal heb ik mezelf ook al over zitten breken. Hoe heb jij dat uiteindelijk opgelost gewoon een losse (sleutel)schakelaar?

Ik heb in de quest een toeter zitten, geen idee welk merk en type. Weet alwel dat het ding me in de weg gaat zitten bij het monteren van het alarm. Dus als ik die kan verwijderen en de sirene kan laten mulitasken tussen alarm hoorn en toeter is dat erg fijn :). Ik hoop dan meteen ook dat die sirene iets vriendelijker is in zijn geluids opbouw. Nu is het echt van TOET en kan ik niks aan volume opbouw doen. Ik zou het leuk vinden als het geluid een beetje opbouwd afhankelijk van de duur dat ik het knopje indruk.

Afstandsbediening/alarm leren kennen is iets wat langzaam aan zal moeten gaan gebeuren.. heb nu immers ook al een quest waar ik aan moet gaan wennen ;)

offtopic:
dankuwel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:34:
:) tips zijn zeker nuttig en jouw opgedane ervaringen helpen mij niet dezelfde fouten te maken. (Ik zal vast andere vinden die leuker zijn :P)
Mijn grootste zorgen puntje op dit moment is hoe ik makkelijk en netjes aan de electrische bedrading van de quest kan komen. De huidige electrische installatie is volgens mij volledig door velomobiel.nl gemaakt en het geheel zit dan ook op de linkerwielkast in zoon dasbord doosje. Kan ik die er op een handige manier schade vrij af halen of zit die (zoals bijna alles) verlijmd en moet ik die los gaan werken met een plamuurmes?
een kennis Quest-rijder hier in de buurt heb ik al vaker geholpen met de elektrische installatie van zijn Quests. Hij heeft wel de standaard dashboardkastjes en zit altijd door de gaatjes te wriemelen van de schakelaars (dus schakelaar eruit wippen en met vastgesoldeerde bedrading en al door het gat stekend verder door het gat proberen wat voor elkaar te krijgen). Ik heb mijn Quest besteld met losse kastjes zodat ik ze met klittenband kon monteren; stuk handiger maar uiteindelijk de dashboardkastjes niet gebruikt maar zelf wat gefabriceerd.
Ik ben dus bang dat je met het plamuurmes aan de gang moet OF ook aan het wriemelen gaan.
Dat contact signaal heb ik mezelf ook al over zitten breken. Hoe heb jij dat uiteindelijk opgelost gewoon een losse (sleutel)schakelaar?
Losse sleutelschakelaar.
Ik heb in de quest een toeter zitten, geen idee welk merk en type. Weet alwel dat het ding me in de weg gaat zitten bij het monteren van het alarm. Dus als ik die kan verwijderen en de sirene kan laten mulitasken tussen alarm hoorn en toeter is dat erg fijn :). Ik hoop dan meteen ook dat die sirene iets vriendelijker is in zijn geluids opbouw.
Heb je er zo'n metalen brommerclaxon in zitten? Of toch zo'n grijs kunststof rond blok wat in de body geschroefd zit? De eerste vreet stroom maar geeft een herkenbaar geluid van een claxon. De tweede is een 'tuut'-geval. De sirene is vergelijkbaar met de laatste alleen is het een lichte 'wheep' bij kortstondig indrukken maar heel wat harder dan voorgaande 2 geluidsbronnen. Het stroomverbruik is in mA's uit te drukken terwijl de (eerste) brommerclaxon meer in de buurt van de 1A of hoger zit.
Nu is het echt van TOET en kan ik niks aan volume opbouw doen. Ik zou het leuk vinden als het geluid een beetje opbouwd afhankelijk van de duur dat ik het knopje indruk.
Dat krijg je dus wel voor elkaar met de sirene.

Nog een tip:
Pak je sirene wel even in iets geluidsisolerends in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Jouw angst dat ik inderdaad met plamuur mes aan de gang moet was terecht. Was er zelf ook al bang voor, maar het "dashbord" zit volledig verlijmd.

Ook moet ik inderdaad een "contactslot" simuleren voor het alarm. Technisch zal er geen bezwaar voor zijn om daar een normale schakelaar van te maken, maar een contactslot maakt het wel mooier vind ik.

Dus vanmorgen eerst begonnen met versieren van die reserve behuizing en het contactslot. Contactslot is uiteindelijk gelukt bij Brezan (voor voor mijn gevoel veel teveel geld), maar de behuizing kon ik niet vinden.
Als iemand een leuke suggestie heeft daarvoor artikelnummers van conrad zijn welkom. Ik heb slechts ruimte nodig voor de volgende schakelaars. Alarmfunctie, binnenlampje, dagrijverlichting, voorlicht, (mist)achterlicht en uiteraard het contactslot.

Daarnaast zat ik een beetje met het vinden van de centrale (12volts) voedingsdraad in de quest. Ik had namelijk het leuke idee misschien is er wel een permanente voeding aanwezig in de neus van de quest. Heb uit de nieuwe handling van de quest het electrische schema opgediept maar kan er niet echt wijs uit worden.
De voedingskabel loopt vanaf de accu naar een zekering en vanaf daar naar een kruispunt waar vandaan er vier kleuren draden weglopen.
-) roze naar remlicht schakelaar.
-) rode naar een driewegschakelaar. (die heb ik op mijn quest niet.)
-) zwart naar de knipperlicht automaat.
-) zwart naar de toeter drukknop.
Op dit moment was dat dusdanig verwarrend dat ik even de boel opzij heb gelegd en mijn vader ben gaan helpen in de tuin. Nu kijk ik er nogmaals naar en kom ik geen steek verder. Kan iemand me helpen al een correcte schematische weergave van een normale electrische installatie in een quest? Of kan iemand me (opnieuw) leren hoe ik deze tekening moet lezen, want het dringt gewoon niet tot me door.

Even plat gezegd had ik het volgende schema min of meer verwacht in de quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:52:
Dus vanmorgen eerst begonnen met versieren van die reserve behuizing en het contactslot. Contactslot is uiteindelijk gelukt bij Brezan (voor voor mijn gevoel veel teveel geld)
Hoeveel geld? Het hoeft maar een paar euro te kosten zoals:
750662 - 89 bij de Conrad.
maar de behuizing kon ik niet vinden.
Je kan overwegen om nog een 2e dashboardkastje te kopen bij VM.nl en die rechts te monteren maar dan op de kop.
Als iemand een leuke suggestie heeft daarvoor artikelnummers van conrad zijn welkom. Ik heb slechts ruimte nodig voor de volgende schakelaars. Alarmfunctie, binnenlampje, dagrijverlichting, voorlicht, (mist)achterlicht en uiteraard het contactslot.
Leuk, dat je dat noemt maar ook afmetingen en diepte zijn van belang dus zal je toch zelf moeten vogelen welke behuizing je moet hebben. Zelf haal ik de doosjes bij de lokale elektronicaboer omdat ik dan:
1) de afmetingen direct kan zien
2) het materiaal kan beoordelen omdat je vrij hard kunststof doosjes hebt maar ook wat robuustere, lichtelijk zachtere doosjes van ABS. Die laatste hbben mijn voorkeur omdat die niet zullen barsten/breken.
Daarnaast zat ik een beetje met het vinden van de centrale (12volts) voedingsdraad in de quest. Ik had namelijk het leuke idee misschien is er wel een permanente voeding aanwezig in de neus van de quest. Heb uit de nieuwe handling van de quest het electrische schema opgediept maar kan er niet echt wijs uit worden.
De voedingskabel loopt vanaf de accu naar een zekering en vanaf daar naar een kruispunt waar vandaan er vier kleuren draden weglopen.
-) roze naar remlicht schakelaar.
-) rode naar een driewegschakelaar. (die heb ik op mijn quest niet.)
-) zwart naar de knipperlicht automaat.
-) zwart naar de toeter drukknop.
Op dit moment was dat dusdanig verwarrend dat ik even de boel opzij heb gelegd en mijn vader ben gaan helpen in de tuin. Nu kijk ik er nogmaals naar en kom ik geen steek verder. Kan iemand me helpen al een correcte schematische weergave van een normale electrische installatie in een quest? Of kan iemand me (opnieuw) leren hoe ik deze tekening moet lezen, want het dringt gewoon niet tot me door.

Even plat gezegd had ik het volgende schema min of meer verwacht in de quest.
Dat schema van jou klopt in ieder geval al niet omdat je namelijk een wisselschakelaar hebt tussen knipperautomaat en richtingaanwijzerlampen en nog een extra schakelaar die de groene en gele draden koppelt voor alarmlicht.

Maar er zit géén permanente voeding naar de neus, dat is wel duidelijk. Je zal dus vanaf het dashboardkastje moeten gaan werken.

De rode draad vanaf de accu zal je los moeten maken van dat punt waar rood, roze, 2x zwart en nog een rood bij elkaar komen. De rode draad vanaf de accu zal je naar de neus moeten trekken EN je zal datzelfde punt op een contactschakelaar moeten zetten en de andere kant van de contactschakelaar weer vast moeten maken aan de 4 losgesoldeerde draden. Aan dat laatste punt komt nu ook de draad van het alarm die normaal naar het contact loopt.

Dan heb je ook nog de 2 draden voor de richtingaanwijzers (geel volgens mij ook bij het alarm), die komen dus gewoon aan de gele en groene draden van je fiets; zo te zien maakt het niet uit waar je dat doet, (zolang je het maar niet doet tussen 2 luxeons of hun bijbehorende weerstand)

Verder geloof ik dat je nog wel meer moet aansluiten (uiteraard de massadraad van het alarm) maar verder nog meer maar welke weet ik zo niet. Massadraden heb je in de neus genoeg.

Verder wil ik je ook verwijzen naar http://mbcarpartsdoctor.123forum.nl/ want daar kan je ook veel informatie vandaan halen. Je zal van mij ook wat berichten kunnen vinden waar je mogelijk wat aan hebt.

[edit]
Schema van het alarm:
http://members.casema.nl/...otoralarm/Motoralarm2.jpg

De voedingsdraad van je fiets dus loskoppelen van het genoemde kruispunt.

Vanaf de rode draad vanaf de voeding een draad naar het contactslot en vanaf de andere kant van het contactslot dus naar het losgesoldeerde punt. Aan dit laatste punt maak je dus de oranje of bruine draad van het alarm (bij mij bruin). De rode draad van het alarm aan de rode draad naar de accu (verlengd naar de neus)
De zwarte draad van het alarm aan de massa (zwart) in de neus van de fiets.
De ene gele draad van het alarm aan de gele draad in de neus van de fiets en de andere gele draad van het alarm aan de groene draad in de fiets.
Bij mij heb ik geloof ik ook nog de blauwe draad van het alarm aangesloten waardoor ik op afstand de verlichting van m'n fiets kan aanzetten. Ik meen dat ik die ook aan de contactschakelaar heb gezet waar al die andere draden ook al aan zitten.
Roze en grijs van het alarm ongebruikt.

Verder heb ik dus de 'uitgaande' draad vanaf de claxonschakelaar naar de + van de sirene gedaan zodat ik de sirene als claxon kan gebruiken.

[edit2]

Maar wat ben ik blij dat ik m'n eigen elektronica heb aangelegd als ik dat schema van VM.nl zo zie. Naast dat schema zouden ze eigenlijk ook een technisch schema erbij moeten geven want dat valt veel beter te lezen dan deze warboel.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 12-02-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Het heeft wat moeite gekost maar denk dat ik nu het schema uit de nieuwe handleiding van de quest begrijp. Heb het met behulp van freemind (je word op een gegeven moment wat moe van lijntjes trekken in paint) geprobeerd om te zetten in een aanvaardbaar electrisch schema. Ik hoop dat dit schema in de toekomst meerdere mensen kan helpen het electrische gedeelte van de quest te begrijpen.

Overigens is mijn huidige electrische installatie niet helemaal gelijk aan het geschetste schema van de handleiding. Ik vermoed dat quest 320 iets eerder is gebouwd. Quest 320 heeft geen wisselschakelaar voor de keuze dagrijverlichting of voorlicht. Dat zijn twee losse schakelaars waardoor tegelijkertijd dagrijverlichting en voorlicht ingeschakeld
kunnen zijn.

WFvN
Ik begrijp nu inderdaad waarom jij zelf de electrische installatie hebt verzorgd. De installatie zelf zit niet slecht in elkaar als velomobiel het aflevert, maar de documentatie is niet extreem leesbaar. (en dan druk ik me redelijk netjes uit denk ik.)

Mijn eerder geposte schema klopt inderdaad niet, maar dat was ook slechts een snelle schets om aan te geven wat ik bedoelde. Hoop dat bovenstaande schema's wel kloppen dit is tenminste wat ik nu uit de documentatie kan afleiden.

Wat betreft behuizingen, WFvN heb je gelijk ik had meer moeten vertellen over de schakelaars maar hoopte dat iemand ervaring had de standaard schakelaars van velomobiel.nl en daardoor zomaar een diepte maat uit zijn mouw kon schudden :). Ik denk dat ik gewoon een behuizing, bijpassende schakelaars en een contactslot bestel dan kom ik er altijd wel uit. Dichtsbijzijnde goede electro winkel waar ik nog weleens kwam is Radio Piet in Arnhem (toch een leuke 30km verderop) en zonder alarm en slot durf ik de quest nog niet alleen te laten in een winkelcentrum.

Het schema rondom het alarm was me reeds helder, enige waar ik nog twijfels over had was of de knipperlicht automaat van de quest mee gekoppeld moest zijn voor de knipperlicht functie van het alarm. Dit hoeft niet omdat het alarm een eigen knipperlichtautomaat functie heeft.Ik denk dat ik uiteindelijk ga uitkomen op dit schema. Vrijwel de gehele quest zijn electrische systemen liggen dan plat als ik de contactsleutel eruit neem en het alarm blijft/word actief.

offtopic:
Een beetje offtopic dan maar. Contactslot wat ik gekocht heb kosten 20euro. Ik weet veel en veel teveel geld, maar ik dacht dan kan ik vanmiddag meteen het hele spul doen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nog een kleine tip (waarvan ik niet weet of het persé nodig is en ook niet of ik het daar gedaan heb) maar je zou kunnen overwegen om voor de zekerheid 2 diodes op te nemen in de draad tussen claxonschakelaar en de sirene en ook een diode tussen alarmmodule en sirene om te voorkomen dat eventueel stroom in een ongewenste richting kan gaan lopen. De 0,7V spanningsval is in ieder geval voor de sirene totaal geen probleem; dat ding geeft volgens mij al geluid vanaf 6V

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 13-02-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Ik zit ook nog een beetje te twijfelen of het verstandig is om een setje dioden tussen de sirene/toeter en zijn dubbele aansturing te plaatsen, als ik het zou doen denk ik dat het ook verstandig is om dat ook bij de koppeling naar de knipperlichten te doen. Of zie ik dat voor de knipperlichten verkeerd omdat die volgens de handleiding op de normale knipperlichten aangesloten moet worden, en er dus in het alarm zelf al rekening gehouden is met de spanning die binnen kan komen door het normale gebruik van de knipperlichten? BTW WFvN volgens mij heb jij het uiteindelijk zonder diodes aangesloten ;) alarm functioneerd nog altijd :) (?)

Wat betreft inbouwen ben ik nog niet verder gekomen. Heb alwel mailcontact gehad met velomobiel en Ymte heeft aangegeven dat het dashbordkastje inderdaad met PU-kit vastgelijmd is en dat dat waarschijnlijk niet schadevrij te verwijderen is :-( Hij raad aan om een klepje in het kastje te snijden/zagen en dan weer dicht te maken met zwart tape. Daarnaast had ik ook gevraagd of ik "straffeloos" een parker in het metalen frame kon plaatsen, en dat zou geen enkel probleem op moeten leveren.
Dus het bevestigen van het alarm moet opzich wel gaan lukken, de electrische installatie zal even wat tijd nodig gaan hebben. Ik wil namelijk eigenwijs als ik ben toch eigenlijk wel dat dat dashbordkastje even van de wielkast hebben, want een luikje lijkt mij dan weer niks. Dat ik daarbij het risico loop de wielkast/dashbordkastje te beschadigen moet ik dan maar voor lief nemen. Maar mocht ik ooit nog een fonkelnieuwe velomobiel bestellen dan vraag ik net als WFvN of het dashbordkastje los geleverd kan worden, want deze verlijmde constructie vind ik niks. Dan liever een wat plomp rechthoekig kastje wat een opschroefbaar deksel heeft zodat je er gewoon in kunt als je dat nodig vind. Dan kan je de zekering ook meteen daar onderbrengen :)

Daarnaast is de week vrij vlot omgevlogen voor mij. De woon-werk ritten met de quest hebben daar ongetwijfeld invloed op gehad :) Ik heb lang en diep nagedacht over de investering in een velomobiel, maar hij is elke cent waard. Er zijn drie bochtjes op mijn woon-werk route die moeizaam/niet genomen kunnen worden maar verder rijd het perfect.
Doordat de week is omgevlogen ben ik van de week niet toegekomen aan het bestellen van een behuizing en wat schakelaartjes voor de quest. Dus van inbouwen zal dit weekend ook weinig terecht komen verwacht ik.

Het slot is wel besteld en zou als alles goed is vandaag bezorgt moeten worden, over het grond/muur anker heb ik nog een vraag bij de verzekeraar neergelegd. Ik vraag me namelijk af of ik voor een ART(4) muuranker moet kiezen om zo het slot volledig als ART(4) te laten gelden of dat ik daar ook een alternatieve stevige verankering aan het schuur/garage/huis voor mag gebruiken. Het antwoord van velomobiel.nl kwam per kerende email maar de verzekeraar heeft kennenlijk meer drukte en dus heb ik daar nog geen antwoord op.

Nog even een korte vraag die ik helaas niet uit de magere instructie papieren van het alarm kan halen. De microwave sensor weet jij WFvN of iemand ander hoe die is georienteerd? Ik las namelijk op het mbcarparts forum dat jij daar eerder informatie over had ingewonnen. Als gevolg van beter lezen heb ik dit topic op het eerder genoemde forum gevonden/gelezen. Ik begrijp hieruit dat de microwave sensor verticaal geplaatst moet worden, weet alleen nog niet of de brede kanten de zichtlijn van de lange of korte straal weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:08:
WFvN
Ik zit ook nog een beetje te twijfelen of het verstandig is om een setje dioden tussen de sirene/toeter en zijn dubbele aansturing te plaatsen, als ik het zou doen denk ik dat het ook verstandig is om dat ook bij de koppeling naar de knipperlichten te doen. Of zie ik dat voor de knipperlichten verkeerd omdat die volgens de handleiding op de normale knipperlichten aangesloten moet worden, en er dus in het alarm zelf al rekening gehouden is met de spanning die binnen kan komen door het normale gebruik van de knipperlichten? BTW WFvN volgens mij heb jij het uiteindelijk zonder diodes aangesloten ;) alarm functioneerd nog altijd :) (?)
Werkt probleemloos maar zonder diodes dus want wat ik in eerste instantie gedaan heb, weet ik zo uit het hoofd niet meer maar wel weet ik dat ik er niet meer mee aan het sleutelen geweest ben dus zit het zonder diodes.

Diodes voor de knipperlichten is ook niet nodig.
Nog even een korte vraag die ik helaas niet uit de magere instructie papieren van het alarm kan halen. De microwave sensor weet jij WFvN of iemand ander hoe die is georienteerd? Ik las namelijk op het mbcarparts forum dat jij daar eerder informatie over had ingewonnen. Als gevolg van beter lezen heb ik dit topic op het eerder genoemde forum gevonden/gelezen. Ik begrijp hieruit dat de microwave sensor verticaal geplaatst moet worden, weet alleen nog niet of de brede kanten de zichtlijn van de lange of korte straal weergeven.
Daar heb ik het antwoord zo niet meer op helaas maar wel weet ik dat het uitmaakt. Vertikaal monteren vind ik geen doen in de fiets. Bij mij zit hij tegen de onderkant van bovenkap vast met klittenband. Gewoon erin drukken, alarm zo gevoelig mogelijk zetten, fiets op een ruime parkeerplaats zetten en dan gewoon gaan proberen; er naartoe lopen vanuit verschillende richtingen en markeren waar het alarm afgaat. Dan krijg je een idee van de vorm en het formaat van de 'microgolfbel'. Daarna kan je de gevoeligheid terugschroeven en blijven proberen of het naar je zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:08:
Het slot is wel besteld en zou als alles goed is vandaag bezorgt moeten worden, over het grond/muur anker heb ik nog een vraag bij de verzekeraar neergelegd. Ik vraag me namelijk af of ik voor een ART(4) muuranker moet kiezen om zo het slot volledig als ART(4) te laten gelden of dat ik daar ook een alternatieve stevige verankering aan het schuur/garage/huis voor mag gebruiken. Het antwoord van velomobiel.nl kwam per kerende email maar de verzekeraar heeft kennenlijk meer drukte en dus heb ik daar nog geen antwoord op.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, behalve wellicht voor je eigen gemoedsrust.
Per slot van rekening kan de quest ook gestolen worden als je er mee op pad bent.
Bij mijn Hurri moest ik per se een ART(2) slot hebben van de verzekering, anders ging het verhaal niet door.
De sleutels worden geregistreerd, en mocht ik ooit een sleutel kwijtraken en bij moeten laten maken dan moet ik dat ook doorgeven aan de verzekering, en dat mag geloof ik zelfs maar 1 keer.
Wellicht is het wel zo dat ze zeggen dat als de quest op slot in een afgesloten ruimte staat het geen ART(4) hoeft te zijn, maar als hij thuis buiten staat, dat dat wel zo moet zijn.
Blijven rare jongens soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Verticaal monteren had ik bedacht met een beugeltje op het matelen frame. Realiseer me nu pas dat dat metalen frame dan voor een groot "gat" in het bereik gaat zorgen.
Denk dat ik uiteindelijk toch mee zal doen met het horizontaal plaatsen van de sensor. Zoveel ruimte heb ik namelijk ook niet boven mijn benen om het met een hoekbeugeltje onderaan de kap te bevestigen. Ik kom namelijk nog steeds vrij hoog met mijn benen/knieen.

Thijvk
De verzekeraar is er redelijk vaag en toch eenduidig over.
a) In de begeleidende brief staat:"Overigens dient uw ligfiets als regel te worden gestald in een afgesloten bergplaats. Daarnaast dient uw ligfiets te zijn voorzien van een ART goedgekeurd slot. Een lijst van ART goedgekeurde kunt u vinden via www.stichtingart.nl"
b) In de "Algemene voorwaarden ligfiets/velomobielverzekering 2006" die bij het informatie pakket inzaten staat echter bij artikel 7.3:"Geen uitkering word verleend als de verzekerde ter voorkoming van verlies, diefstal of beschadiging:
7.3.1 niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen, en
7.3.2 onder de gegeven omstandigheden in redelijkheid betere maatregelen had kunnen treffen. Als betere maatregel tervoorkoming van diefstal geld in iedergeval dat de fiets:
- word afgesloten met een ART goedgekeurd slot wanneer de fiets word achtergelaten op de openbare weg;
- wordt gestald in een afgesloten ruimte, wanneer die redelijkerwijs mogelijk is."

Er word dus geen expliciete vermelding gemaakt van welk nivo het ART slot dient te zijn. Heel extreem gesteld zou een ART(1) ook voldoende zijn volgens de verzekeringsvoorwaarden.
Waar bij mij de twijfels opkomen zetten is vooral het feit dat de quest bij mij altijd buiten zal staan en of (daardoor) het verankeringspunt als onderdeel van het slot gezien word. Als het verankeringspunt als onderdeel van het slot gezien word. Dan is het voor de verzekering noodzakelijk om een ART goedgekeurd anker punt te monteren, en ik kan me daar wel wat bij voorstellen juist bij een thuissituatie. Onderweg zul je moeten roeien met de riemen die je beschikbaar hebt, dus dan zal een los ART(4) slot ruimschoots voldoende zijn als je die "verstandig" vastlegt. (Dus niet aan struikje maar om een boom, en niet aan een houtentuinhekje maar aan een lantarenpaal.)
Daarnaast zit ik een beetje met de regel in de brief dat de quest normaal gesproken in een afgesloten bergplaats moet worden. Dat kan in mijn geval gewoon niet omdat die ruimte niet beschikbaar is en ook niet komt. Ik neem aan dat daar verder geen probleem uit zal ontstaan, maar gezien de brief wil ik daar een expliciet mailtje overheen hebben dat het altijd buitenstallen geen probleem oplevert.

Wat betreft het sleutelverhaal. Voor ART sloten geld inderdaad dat je via de officiele weg maximaal 1 sleutel bij kunt laten maken. Die extra sleutel moet je melden bij je verzekering en heeft ook een markering dat het de kopie is. Mocht je dan nog een keer de sleutel verliezen/breken etc dan zul je een nieuw slot moeten aanschaffen en de wisseling van het slot en bijhorende sleutelnummers moeten melden bij de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dit weekend nog eens die helling afgereden bij de Stichtse Brug (A27 bij Almere) waar ik twee weken eerder met 80 km/u afreed met een harde wind mee. Nu stond de wind in tegenovergestelde richting, maar was wel wat minder hard, toch waaide het nog aardig zaterdagmiddag. Ik wilde namelijk wel weten wat het verschil zou zijn met die windrichting. Dit viel me echt reuze mee: ik kwam met een middelmatige inspanning uit op 65 km/u, dus wel flink getrapt, maar zonder echt mijn benen uit mijn lijf te trappen, overigens vergelijkbaar met de 80 km/u poging, ietsjes minder misschien.
Dus de wind maakte maar iets van 15 km/u verschil, niet verkeerd dus! Dit illustreert wel weer hoe goed de stroomlijning is van de Quest. Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je zou rijden met Wim Schermer's racekap en met de kappen voor de wielen. Ik heb gelezen dat de racekap al 3 km/u extra geeft bij 40 km/u en de kappen voor de wielen ook al zoiets. Een combinatie zou dus 6 km/u extra opleveren minimaal bij die snelheid met dezelfde inspanning. Op deze brug zou je dan nog minder verschil krijgen met wind mee of tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Nederlandse Battle Mountain? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Foei wat is stil hier. Ik had bewust even niks gepost omdat het de laatste tijd erg veel over mij en de quest aan het gaan was, maar het sterft hier wel een beetje af :'( Helemaal niemand buiten Budi die nog iets leuks heeft gedaan met ligfietsen/velomobielen de laatste tijd?

Budi
Waaien doet het altijd wel als je de polder in aan het rijden bent. Iets met grote vlakke stukken, maar dat snelheids verschil valt me niks tegen. Wat betreft die aerodynamische optimalisaties van Wim Schermer en consorten. Voor mezelf heb ik het gevoel dat dat te ver gaat om het laatst "restje" snelheid er toch nog uit te willen persen. Voor een race is zoiets misschien leuk, maar in het dagelijks verkeer lijkt het mij helemaal niks.

Zelf heb ik inmiddels het slot binnen gekregen voor mijn quest. Slot is toch een stuk heftiger dan ik gedacht had en vermoed dat "men" eerder het framewerk etc aan stukken trekt dan het slot weet te openen. Voor het grondanker heb ik donderdag avond bij dezelfde webwinkel het ART(4) grondanker besteld. Dat grondanker zou vandaag binnen gekomen moeten zijn, maar tnt heeft het weer eens verprutst en het zal morgen worden vermoed ik zo.

Verder heb ik in de tussentijd via www.elektronica-online.nl inmiddels een setje reserve materiaal laten versturen voor het geval ik het dashbord helemaal sloop. Die reserve spullen zijn in de afgelopen week ook aangekomen, en vandaag had ik weer wat tijd over om verder te gaan met de quest.

Tot mijn vreugde bleek dat ik die electronica bestelling achterwege had kunnen laten, want vanmiddag kwam na geduldig en gepast wrikwerk het dashbordkastje los van de body en de wielkast van de quest. :) Sterker nog de body en de wielkast van de quest zijn zo goed als onbeschadigd gebleven :) De witte randen die je ziet op de foto zijn lijmresten en als je goed kijkt kun je onderin de foto ook nog het stukje vakwerk van velomobiel zien. Daar was bij mij tijdens mijn eerste (en tot nog toe enige) crash immers een lek ontstaan.

Nadat het dashbord netjes los gekomen was heb ik met mijn vader de quest op mijn werkbank getild (die staat nu wel vol :( ). De quest zo gezet dat die met de voorwielen nog net op werkbank staat, en dat ik zittende op een leeg bierkrat door de voetgaten in de neus van de quest kan. Het zal wat moeite kosten, maar ik denk dat de hoofdunit boven op het dwarsbalkje in de neus wil monteren. De schoksensor komt dan op de framebuis die schuin omhoog loopt naar dat dwarsbalkje, en de sirene/toeter mag daar ook aan geschroefd worden. De microwave sensor moet ik nog goed bekijken, maar op het eerste gezicht zie ik nog geen betere oplossing dan die van WFvN om hem aan de onderkant van de bovenkant van de body te "plakken".

Momenteel twijfel ik een beetje of ik die twee 5mm gaatjes in die dwarsbalk kan boren zonder de bovenkant van de body van de quest af te halen. Anders ben ik bang dat ik daar ook aan moet gaan beginnen en dat is een klusje wat ik ooit wel wil leren, maar nu nog even niet zie zitten. Qua bedrading wegwerken denk ik dat ik dat gewoon met wat ty-rips of zou ik toch aan het kitten moeten beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zit zelf nog een beetje in dubio of ik die racekap van Wim Schermer wel wil. Ik zit een beetje met de knopjes van de verkeerslichten, je kan wel de kap half losmaken en met je arm eronder en dan het knopje indrukken, maar dat lijkt me niet zo comfortabel als met de schuimkap die ik nu heb. Het is wel zo dat veel verkeerslichten detectielussen hebben, maar het probleem is dat er best een aantal zijn in mijn omgeving die me gewoon niet zien. Met de Alleweder heb ik dat probleem niet, die wordt door al dat metaal prima gezien. Nu las ik op de mailinglijst ergens tussen neus en lippen dat een stuk koperdraad van een paar meter in een rondje op de bodem wel zou helpen. Ik ga een stuk netwerkkabel doorlussen en plakken op de bodem van mijn Quest. Het is ook koperkabel en het is dus doorgelust, ben benieuwd of het gaat helpen.
Als daarmee het knopjesindruk probleem wordt opgelost, overweeg ik wel om zo'n racekap te kopen. Het is een smak geld, maar dat fietsen is een hobby en ook een sport, dus dat mag best wat geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik denk dat die keuze er eentje is die iedereen voor zichzelf moet maken. Zelf vind ik het teveel geld voor het stukje snelheid en comfort wat je ermee zult winnen, maar die keuze kan en mag voor iedereen anders zijn.

Het stoplichten probleem heb je met de schuimkap ook. Ik vermoed dat je dat daar last van blijft houden tenzij je "kaal" rijd of de kap met magneetjes net als WFvN monteert. Dan druk je met je arm op de kap iets opzij zodat je er door kunt en als je je arm weer terugtrekt kleeft de kap vanzelf weer op zijn plaats. Die rolkoper/metaal voorin zal best werken, sterke magneten schijnen ook te helpen, maar helaas zijn nog lang niet alle fietsverkeerslichten voorzien van detectie lussen.
Zelf vind ik het veel lastiger dat ik een bocht niet scherp genoeg kan maken waardoor ik links op een fietspad kom te staan waar dan geen detectie lussen zitten terwijl rechts wel eentje zit. Dan moet ik dus altijd een meter of anderhalf achteruit flintstonen om boven die lus te komen.

Verder hoop ik eerlijk gezegd dat het gehobby en geklus een beetje klaar is als ik het alarm en het grondanker gemonteerd heb zitten. Dan kan ik eens lekker gaan genieten van mijn gele banaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je hem koopt, moet je over een paar maanden even bij mij langskomen zodat ik er een mal van kan maken en hem voor mijn toekomstige quest/whatever voor twee tientjes kan namaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag een retourtje Zwolle-Meppel-Zwolle gefietst. Heengaande via Hasselt-vlakvoorZwartsluisrechtsaf-door de landerijen. Teruggaande heb ik gekozen voor de route via Staphorst. Dat laatste doe ik dus niet weer. Dat een regelrecht kleregat om doorheen te rijden. Het is allemaal heerlijk rechtuit maar die klinkers......... echt kilometers klinkers. Ik had gelukkig geen vullingen maar als ik ze wel had, dan was ik ze nu absoluut kwijt geweest. Wat een baggerweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
@quemo,
vaker met ons meefietsen :), dan had je het geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Trouwens deze week nachtdienst gehad. Dus veel gefietst. Dinsdag met 4 questen rondje Urk 105 km. . Donderdag Rondje Rijssen met 2 questen precies 100 km en vandaag grotendeels het parcours van de Ster van Zwolle gefietst met 4 questen. 125 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Ik heb niks tegen kerkelijk zijn enzo, maar staphorst. Wat had je daar anders verwacht, volgens mij is dat hele dorp nog altijd in middeleeuwse staat.

Goose
Nu ben ik toch benieuwd waar je werkt dat je samen met 3 andere questen naar je werk rijd. Of bedoel je dat je naast je nachtdiensten met 3 andere quest rijders wat leuke tochten hebt gemaakt :)

Vandaag druk bezig geweest met het plaatsen van het alarm in de quest. Ik had gisterenavond al verzonnen dat het misschien een stuk makkelijker zou gaan als ik de top eraf zou schroeven, maar ik heb het dus via de voetgaten geplaatst. Verschrikkelijk zeg wat is dat een vervelende manier om te werken zeg. Behalve dat het gewoon erg lastig werken is omdat je armen door beide voetgaten betekend dat je eigenlijk niks kunt zien (je armen zitten dan in het zicht), is het ook nog ontzettend pijnlijk omdat je armen langs de randen van de voetgaten schuren en dat voel je best wel.

Maar het positieve is dat het alarm op zijn plek zit en de bedrading (na verlengen) loopt ook reeds min of meer netjes naar de linkerwielkast waar het dashbordje terug op zijn plek komt te zitten. De microwave sensor draad heb ik voorlopig ook nog maar even die kant uit getrokken dan kan ik er straks in elk geval bij om die sensor aan te sluiten als ik die op zijn plek "plak".

Vanavond of morgen als pa er is de quest weer even op de grond plaatsen (die staat nu op de werkbank, met zijn neus over de rand om via de voetgaten in de neus te kunnen werken.). En dan eens zien of ik het alarm ook netjes kan aansluiten. Zit nog wel te denken of ik de bedrading niet nog wat mooier kan wegwerken, maar dat zal een klusje worden voor als ik de top er toch een keer af trek.

De toeter heb ik wel al vervangen door de sirene. Ik heb nu dus de sirene zowel als toeter en als sirene voor het alarm in gebruik. Dat heb ik zonder extra diodes te plaatsen gedaan en gok erop dat dat wel goed gaat, er loopt immers weinig stroom langs en bij WFvN gaat het ook al tijden gewoon goed.

Tijdens dat vervelende werken via de voetgaten, kwam de tnt netjes mijn muuranker brengen. Heb daar nog eens goed naar gekeken en denk dat ik het anker gewoon op de muur van de garage bevestig. Dan hangt het slot ongeveer een 70cm van de grond en de muur is gewoon dubbelsteens dus ik verwacht dat dat stevig genoeg zal zijn. Maar net als het aansluiten van het alarm zal ook het muuranker een klusje voor maandag of verderop in de komende week zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
nsa1984 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:51:

Nu ben ik toch benieuwd waar je werkt dat je samen met 3 andere questen naar je werk rijd. Of bedoel je dat je naast je nachtdiensten met 3 andere quest rijders wat leuke tochten hebt gemaakt :)
We fietsen elke zaterdag met een groepje van 5 a 6 man, meesten hebben een quest. Aangezien het vakantie was hebben we iets vaker gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

heel lang niet geweest hier. Einde zomer vorig jaar gestopt met de opbouw van mijn ligfiets en overwoog hem weg te doen door tijdgebrek. Heb nu echter een andere baan waarbij ik door zwaar verkeer moet en fietsen nog wel eens sneller kon zijn. Het gaat om 15km. Kan op normale fiets, maar volgens mij is een ligger dan ook wel relaxt. Ik denk dat ik de draad weer op ga pakken en voor afbouw ga.
Het gaat om een Dutch Speed Bicycles KS2
http://www.leunk.com/bike.../dutch-speed-bicycles-ks2

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
nsa1984 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:09:
Solosmots
Hoe is het ondertussen met de handvaten op je m5? Ben stiekem wel beetje nieuwsgierig. En is Dronten voor een tas nog iets geworden, bedenk me namelijk net dat je natuurlijk ook heel decadent een fietskar eraan kunt knopen :)
Dronten ben ik nog niet geweest, heb inmiddels al wel de rapidfires erop zitten:

Afbeeldingslocatie: http://rocketfuel.nl/temp/XTR01.JPG

Afbeeldingslocatie: http://rocketfuel.nl/temp/XTR02.JPG

Heb alleen nog maar 1 kort testritje gedaan en dat lijkt prima te werken. Handvatten zijn van het type 'schroef vast aan je stuur' en dat werkt goed, ook al kan ik ze maar aan één kant vastzetten. Er zit een kunststof huls in die de stijfheid erin houdt voor het gedeelte dat buiten de stuurbuis valt. Mocht dit op termijn toch niet bevallen, dan zie ik nog wel kans om ze in te korten. Moet allen niet zo kort worden als het stuur want dan kan mijn hand er niet meer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Interessant. Ik ga m'n SRAM Twisters eraf halen en ook dit soort rapid fires monteren (m'n remschijven- en klauwen zijn eindelijk binnen). Morgen ff kabels halen en dan het probleem met de handvatten oplossen, want die zitten in de twisters ingebouwd... Ben benieuwd of ik alles op m'n stuur gepropt krijg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jazzper
Welkom terug (van weggeweest). Die afstand klinkt mij heel bekend in de oren, en ik vermoed dat je inderdaad best wel wat plezier van je (afgebouwde) ligfiets gaat hebben als je die voor die ritten kunt inzetten. Zelf heb ik niet echt de ervaring dat het veel sneller gaat dan met een normale maar wel stukken comfortabeler.
Dus ik zou jouw ligfiets zeker afbouwen als je daar kans toe ziet, dan kun je zelf ontdekken hoe prettig het rijd.

Solosmots
Die kunststofhulzen is gemeen he, dat had je niet verteld ;) Dat je hand niet volledig op het handvat in de orginele staat past herken ik wel met de quest. Daar past het voor mij ook maar net, aan de andere kant als die handvaten bij mijn quest langer zouden zijn zou ik met mijn knieen in de problemen komen. Beetje kiezen tussen twee kwaden in mijn geval dus.

Ik heb vandaag nog eens nagedacht over de toeter/sirene combinatie en denk dat ik het toch terug naar de orginele opstelling ga zetten. Redenen daarvoor zijn:
a) Een meertonige sirene is officieel niet toegestaan als toeter en vind ik voor een toeter ook gewoon een rot geluid.
b) Ik kan met de sirene inderdaad een kleine beetje spelen met het volume van het toeter signaal, maar heb daar te weinig controle over naar mijn zin. (Door er een los systeem van te maken kan ik daar in de toekomst nog iets leuks op verzinnen zonder het alarm meteen ook ingewikkeld te maken.)
c) Het electrische systeem in de quest word er toch een stukje eenvoudiger van.

Wel jammer dat ik de sirene reeds geplaatst en gekoppeld heb en dat ik dat klusje nu dus opnieuw moet doen om het geheel weer in oorspronkelijke staat te brengen. Ik zal maar denken dat het me van de straat houd :)

edit / vervolg post:
----
Even een korte status update.
Ik heb vandaag de oorspronkelijke toeter weer op zijn plaats gemonteerd, snoertjes weer aangesloten en geprobeerd met ty-rips tegen het frame strak te trekken. Vervolgens netjes even de overbodige ty-rip stukjes wegknippen, en uiteraard knip ik bij een van de laatste ty-rips een draadje mee :( Zucht, opnieuw losgemaakt en netjes met krimpkous verbonden. Het geheel van kabeltjes opnieuw netjes geprobeerd te maken via de voetgaten (ja ja ik begin dat via de voetgaten inmiddels wel redelijk onder de knie te krijgen)

Daarna een alternatieve locatie voor de sirene gezocht en gevonden. De sirene zit nu onderaan de framebuis, enige waar ik nog over twijfel wat betreft die plaats is hoeveel vocht er daar langskomt als ik door plassen rijd of in de regen. Denk dat we dat tegen het einde van de zomer wel zullen ontdekken.
Voor de microwave sensor zit ik ondanks het advies van WFvN om die aan de binnenkant van de top van de body te plakken toch te denken aan het maken van een beugel constructie op de frame buis van de quest. Mijn gedachten gang is redelijk simpel, als ik de sensor tegen de binnenkant van de body plak heb ik een blinde vlek in het sensor bereik door de framebuis, en als ik hem met een beugeltje monteer ook. Maar als ik hem met het beugeltje monteer heb ik de sensor bel meer in de vorm van de quest waardoor er minder onnodig alarm zou moeten afgaan. Daarnaast ben ik gewoon (graag) eigenwijs en wil ik het toch proberen :)

Verder heb ik weinig te schrijven, morgen weer een woon-werk rit rijden, hopelijk zal het de laatste zijn zonder werkend alarm.

[ Voor 32% gewijzigd door nsa1984 op 28-02-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben gisteren anderhalf uur bezig geweest om m'n achterderailleur af te stellen, maar ik krijg het niet goed. Shimano heeft in al haar wijsheid besloten dat de kabelverstelling bij de derailleur niet meer nodig is, dus je kunt alleen bij de shifters nog fijnafstellen. Dat is lastig, want daar kan ik niet bij als ik de derailleur bekijk terwijl m'n vriendin de trappers ronddraait. Ik heb al diverse filmpjes bekeken op Youtube, van hoe mensen hun derailleur afstellen, maar waar ik steeds tegenaan loop is dat ik de eindstops wel goed krijg, maar vervolgens de kabel niet goed onder spanning lijk te krijgen, waardoor bijvoorbeeld de 9e versnelling tot de 6e versnelling prima werkt, maar dan de 5e versnelling niet gepakt wil worden en als je nog 's schakelt loopt hij vervolgens steeds 1 versnelling achter op de derailleur. Iemand tips? Ook de hoek waaronder hij gemonteerd moet worden (de rotatie om het bevestigingsboutje) is me onduidelijk...

De BB7's zitten er inmiddels op en doen hun werk goed. Grijpen lekker snel aan, al moet ik ze achter nog iets minder strak stellen, want ze lopen hoorbaar (niet voelbaar) iets aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2011 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 07:10:
Ik ben gisteren anderhalf uur bezig geweest om m'n achterderailleur af te stellen, maar ik krijg het niet goed. Shimano heeft in al haar wijsheid besloten dat de kabelverstelling bij de derailleur niet meer nodig is, dus je kunt alleen bij de shifters nog fijnafstellen. Dat is lastig, want daar kan ik niet bij als ik de derailleur bekijk terwijl m'n vriendin de trappers ronddraait. Ik heb al diverse filmpjes bekeken op Youtube, van hoe mensen hun derailleur afstellen, maar waar ik steeds tegenaan loop is dat ik de eindstops wel goed krijg, maar vervolgens de kabel niet goed onder spanning lijk te krijgen, waardoor bijvoorbeeld de 9e versnelling tot de 6e versnelling prima werkt, maar dan de 5e versnelling niet gepakt wil worden en als je nog 's schakelt loopt hij vervolgens steeds 1 versnelling achter op de derailleur. Iemand tips? Ook de hoek waaronder hij gemonteerd moet worden (de rotatie om het bevestigingsboutje) is me onduidelijk...

De BB7's zitten er inmiddels op en doen hun werk goed. Grijpen lekker snel aan, al moet ik ze achter nog iets minder strak stellen, want ze lopen hoorbaar (niet voelbaar) iets aan.
Je kunt toch gewoon de kabel zelf wat verder in het boutje doen of juist wat losser bij de derailleur zelf ? Dan komt ie vanzelf strakker of minder strak te staan en kan je het fijntunen daarna bij je shifter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De verstelling bij de shifter is natuurlijk relatief beperkt, maar dat werkt wel redelijk (hoewel het wel erg onhandig is om 2m van je achterderailleur nog een verstelmogelijkheid te hebben |:(). Toch krijg ik het gewoon niet helemaal 100% goed. Ik heb de tandwieltjes van de derailleur zo dicht mogelijk tegen de achtergroep gezet, het kleinste tandwiel loopt nog net niet aan, meer naar boven wordt de speling iets groter. Alleen kan ik de derailleur op verschillende manieren vastzetten, denk aan die nokjes achteraan waardoor hij niet kan draaien om het schroefgat. Hoe weet ik of hij onder de juiste hoek vastzit?

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 01-03-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 07:10:
Wellicht dat die hoek ook van belang is natuurlijk maar toch even een paar andere gedachten:

1) Is de derailleur wel uitgelijnd (staat hij wel recht) ten opzichte van de tandwielen?
2) Is je ketting wel soepel? Bij mij gaat hij minder goed schakelen als het weer tijd is om de ketting te smeren (tja of omgekeerd natuurlijk :+ )
3) Afstellen doe ik bij voorkeur fietsend. Ik gebruik dus gewoon de stuurafsteller tijdens het fietsen om de boel af te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrene
Achterderaileur afstellen doe ik meestal als volgt.
- Zorg dat de achterderailleur geen bekabeling heeft.
- Stel de achterderailleur zijn limit schroefjes goed af. (Hierdoor zal de ketting niet meer van de krans af kunnen lopen.)
- Draai de fijnstelschroef (in jouw geval die bij de versteller) een of twee slagen uit.
- Zorg dat de achterderailleur in de ontspannen positie staat en dat de versteller in de bijhorende versnelling staat. (Meestal is dat de zwaarste versnelling.)
- Leg de binnen en buitenkabel aan.
- De binnenkabel voor vastdraaien bij de achterderailleur even iets strak trekken en dan vast draaien. (Vast is echt vast, de binnenkabel hoeft niet volkomen geplet te worden.)
- Test of je alle versnellingen goed kunt bereiken. Soms moet je de fijnstelschroef iets indraaien, dan heb je de binnenkabel te hard aangespannen voor het vastdraaien. De fijnstelschroef uitdraaien is meestal pas nodig als de binnenkabel door ouderdom wat begint op te rekken.

Verder let er even op dat je geen sram versteller met een shimano derailleur gebruikt of andersom. Ik weet het nooit uit mijn hoofd maar de een gebruikt dubbel zoveel binnenkabel om dezelfde horizontale verplaatsing te krijgen als de andere.

Verder met WFvN als het even kan, die fijn afstelling rijdend doen.

Wat betreft de hoekstelschroef van de achterderailleur bij het bevestigingsoog. De echte werking daarvan weet ik ook niet, vermoed dat het te maken heeft met de verticale beweging tijdens het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:59:
[knip]
- De binnenkabel voor vastdraaien bij de achterderailleur even iets strak trekken en dan vast draaien. (Vast is echt vast, de binnenkabel hoeft niet volkomen geplet te worden.)
Maak je geen zorgen, ik draai die aan met 4Nm, da's meer dan genoeg :)
- Test of je alle versnellingen goed kunt bereiken. Soms moet je de fijnstelschroef iets indraaien, dan heb je de binnenkabel te hard aangespannen voor het vastdraaien. De fijnstelschroef uitdraaien is meestal pas nodig als de binnenkabel door ouderdom wat begint op te rekken.
Ik weet het. Daarom wil ik die fijnstelschroef zo min mogelijk uitdraaien in het begin.
Verder let er even op dat je geen sram versteller met een shimano derailleur gebruikt of andersom. Ik weet het nooit uit mijn hoofd maar de een gebruikt dubbel zoveel binnenkabel om dezelfde horizontale verplaatsing te krijgen als de andere.
Het zijn beide Shimano-apparaten. De Shimano Deore XT triggers en Shimano Deore XT derailleur (long cage).
Verder met WFvN als het even kan, die fijn afstelling rijdend doen.

Wat betreft de hoekstelschroef van de achterderailleur bij het bevestigingsoog. De echte werking daarvan weet ik ook niet, vermoed dat het te maken heeft met de verticale beweging tijdens het schakelen.
Ik zal 's wat gaan fietsen om te zien of ik de afstelling fietsend goed krijg. Ik zit alleen nog met die hoek, ik kan hem op verschillende manieren vastdraaien lijkt het wel, maar dat zal ik vanavond eens testen. Als dat bij nader inzien toch maar op 1 manier kan, zal ik 's fietsend aan de versteller draaien om de fijnstelling goed te krijgen. Bedankt voor de tips, zo moet het wel lukken :)

@WFvN:
Hij lijkt goed uitgelijnd te staan (zou ook niet weten hoe die krom kan zijn) en de ketting is soepel genoeg (met de vorige derailleur werkte hij ook prima). Ik heb nog een nieuwe ketting liggen, wellicht dat ik die er eerst 's op leg om te kijken of het dan beter gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 02-03-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Past de indexering van de shifter dan wel bij de derailleur? Ik meen dat je niet zomaar even elke derailleur aan elke shifter kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:49:
Past de indexering van de shifter dan wel bij de derailleur? Ik meen dat je niet zomaar even elke derailleur aan elke shifter kan plaatsen.
Tsja, als twee producten uit hetzelfde jaar uit dezelfde lijn, allebei voor 9sp groepen niet meer samenwerken, dan houdt het bij mij een beetje op ;) Het moet compatible zijn, dat kan niet anders.

Edit: ik vraag me trouwens af of een derailleur wel een indexering heeft, die indexering komt nml uit de shifters, de derailleur verplaatst gewoon traploos :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 02-03-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Inderdaad de derailleur functioneerd gewoon als een (goede) slaaf van de versteller.
Enige invloed die de derailleur heeft is de hoeveelheid uitslag per mm ingetrokken binnenkabel, en de maximale verplaatsing (capiciteit) die de derailleur kan bevatten.
Het indexeren gebeurd geheel in de versteller.

Verder twee producten (derailleur en versteller) van hetzelfde merk en jaar en ook nog eens beiden keurig 9 speed zouden inderdaad prima met elkaar samen moeten gaan werken. Ik weet in elk geval niet van een merk/serie waarbij er in een jaar twee combineerbare groepen zijn uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:18:
Edit: ik vraag me trouwens af of een derailleur wel een indexering heeft, die indexering komt nml uit de shifters, de derailleur verplaatst gewoon traploos :)
Nee, een derailleur heeft geen indexering maar de indexering van de shifter (en de afstand die per klik door de draad wordt afgelegd) moet wel passen bij de hoeveelheid waarmee vervolgens de derailleurarm beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Binnenkort gaat mijn ligfiets een stuk intensiever gebruikt worden, dan wordt mijn woon-werk afstand 13km ipv 4km, hoop dat het dan wel wat warmer is dan vanochtend want brrrrrrr :X wat was het KOUD zeg, mijn benen helemaal met samengetrokken spieren waardoor mijn snelheid echt dramatisch was :') maar gelukkig zag ik iedereen ploeteren op de fiets vanochtend :+

OT: Het afstellen van de achter derailleur zou niet zo'n enorm probleem mogen opleveren maar het is inderdaad wel een heel stuk makkelijker met een afstelmogelijkheid bij de derailleur zelf.
Wat je kan doen is de fijnafstelling bij de shifter in het midden zetten, dan schakelen naar het grootste blad achter en dan bij het grootste blad beginnen met goedzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 09:04:
Binnenkort gaat mijn ligfiets een stuk intensiever gebruikt worden, dan wordt mijn woon-werk afstand 13km ipv 4km, hoop dat het dan wel wat warmer is dan vanochtend want brrrrrrr :X wat was het KOUD zeg, mijn benen helemaal met samengetrokken spieren waardoor mijn snelheid echt dramatisch was :') maar gelukkig zag ik iedereen ploeteren op de fiets vanochtend :+
13km is wel een lekkere fietsafstand hoor. Als je een beetje door kunt rijden is het een half uurtje en dat vind ik (is misschien persoonlijk) net lekker. En ja, 't was erg koud vanochtend, wat dat betreft mag het snel lente worden vind ik. Zo'n 15 graden 's ochtends is erg lekker om in je T-shirt te fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

13 kilometer is inderdaad een lekkere afstand (afhankelijk van je route, dat wel). Is ook mijn woon-werk afstand wanneer ik weer aan het werk ga, doe er ook zo'n half uur over.
Als ik dat op m'n bukker probeerde kwam ik altijd uitgeput aan, dat zal met de hurri wel anders zijn.
Gisteren weer 50km op de teller gezet, ging best lekker, zelfs met wind tegen op vals plat toch nog een kruissnelheid van 20km/h. en dat was na 40km.
Lekker gespeeld met m'n versnellingen. Ik fietste eigenlijk altijd op het grote blad voor, ben nu eens naar het kleine blad gegaan. Gaat lekker soepel en vloeiende overgang tussen de kransjes.
Alleen op de kleinste kransjes blijft de boel toch haperen/doortrappen, aan het stelboutje draaien op het stuur hielp helaas niet. Wilde daarvoor toch al naar De Liggende Hollander.

Heb van de week ook mijn banaantassen in ontvangst genomen. Na het hele internet afgestruind te hebben naar betaalbare Radical Design tassen (geen €150,- of meer), eindelijk gevonden wat ik zocht op de site van Optima, €42,- voor medium banaantassen, geen geld toch?
Moet nu alleen nog even tasafhouders fabriceren. Was al naar een lokale metaalbewerker geweest, maar daar mocht ik zelf eerst de boel gaan opmeten, en een mal maken, daarna mocht ik voor het materiaal en buigen van de 2 stukken buis €60,- afrekenen. Voor dat geld bedank ik, dan doe ik het net zo lief zelf, zeker gezien de prijs van de tassen.
Afbeeldingslocatie: http://webshop.recumbentparts.com/images/products/detail/00697dt.jpg
(klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Dat is geweldig nieuws, die afstand is volgens mij bijna de perfecte woon-werk fiets afstand. :) Net ver genoeg weg om niet voor elk wissewasje op te hoeven komen draven en toch heerlijk de eventuele stress van het werk weg kunnen fietsen.

Thijsvk
Dat zijn leuke prijzen voor die banaan tassen. Wat betreft tasafhouders. Hoe lang zouden die moeten lopen vanaf de stoel? Misschien kun je iets met dit soort draad spatbord stangetjes. Even de oogjes 90 graden draaien en bij de stoel monteren.
Iets stevigers zou te maken zijn van een stukje pijp en een pijpenbuiger of een draadeind en een bankschroef. Draadeind kun je "haaks" beginnen en met twee moeren in het frame van het stoeltje vast monteren. Buis kun je aan het begin en einde plat slaan en een gaatje doorheen boren en met een boutje vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey nsa,

zit zelf ook te denken een buis en pijpenbuiger. De Karwei heeft aluminium gordijnroedes, van 10/13mm, ga daar van het weekend eens mee aan de slag, hoop alleen wel dat de buis wil buigen, en niet breekt.
Waarschijnlijk wordt het gewoon een kwestie van vullen met zand alvorens te buigen.
Kan mezelf nu wel voor m'n kop slaan dat ik ze niet gewoon meteen heb aangeschaft bij de fiets zelf, de vorige eigenaar had ze wel gewoon. Gelukkig heb ik wel de foto die hij bij de advertentie had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Als je het voor mekaar hebt, zou je dan kunnen vertellen hoelang en hoe hoog je ze hebt gemaakt? Dan maak ik er voor mezelf denk ik ook een setje want voor die prijzen een setje banaantassen is geen verkeerde investering.

Zelf zal ik vandaag even een muuranker plaatsen en het alarm van de quest eindelijk electrisch aansluiten aan de quest. Heb zoals verteld uiteindelijk toch de toeter en de sirene als apparte geluidsbronnen in de quest gehouden, dus ik hoef alleen maar een contactschakelaar te plaatsen en de knipperlicht aansturing te koppelen.
Contact schakelaar maak ik zo dat die de quest helemaal uitschakelt in de uit stand zodat dan alleen het alarm actief blijft. Kan ik meteen niet meer vergeten dat ik de lampjes aan heb laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 12:01:
[...]

13km is wel een lekkere fietsafstand hoor. Als je een beetje door kunt rijden is het een half uurtje en dat vind ik (is misschien persoonlijk) net lekker. En ja, 't was erg koud vanochtend, wat dat betreft mag het snel lente worden vind ik. Zo'n 15 graden 's ochtends is erg lekker om in je T-shirt te fietsen...
Qua afstand is het inderdaad prima alleen is de route niet zo gunstig helaas, veel klinkerwegen, oversteekplaatsen ed. Dus de 26km/u gemiddeld ga ik echt niet halen elke dag. Als ik de kortste route neem is het slechts 10km maar dat is echt een dramatische weg om te fietsen dus ik rij liever wat om (dus de 13km) zodat ik voornamelijk asfalt rij :) Denk dat 40min realistisch is. wel een heerlijke afstand om even het werk aan de kant te zetten en even je hoofd leeg te maken. De woon-werk afstand die ik nu heb vind ik soms echt te kort (alleen als het regent of slecht weer is is het nu al veeeeeeeel te lang :+ ) . Dus ben benieuwd hoe ik het ga vinden de nieuwe langere afstand.

En het is bijna tijd voor een feestje: Nog 10km en mijn fiets heeft de 3000km op de ODO meter staan 8) en geen enkele lekke band! :D Zelfs mijn marathon racer doet het nog altijd prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Ook met regen is die afstand prima te doen, dan zijn er tenminste geen andere lastige fietsers op de weg :D

Ik deel in jouw feestje. Heb op me mijn fuenda die ook erg goed lekvrije banden liggen. Ze stonden op 900km toen ik de fiets kocht en inmiddels ben ik zelf 2579km verder en ook nog geen lekke band gehad :D
Stiekem hoop ik dat ik de 3000km op deze banden te kunnen doen, maar ik zal wel zien als er lekke banden komen kijk ik wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Good bezig Metro, maareh, pics or it didn't happen :P

Nsa
tasafhouder maken is goed gelukt.
Ik had wel een mazzeltje, m'n oom had nog twee 10mm aluminium staven van een meter lang staan die ik wel mocht hebben. Vervolgens bij de Karwei een pijpenbuiger gehuurd (€4,-) en daarmee de staven gebogen. Ik heb het model van de originele tasafhouders aangehouden, maar heb ze wel anders geplaatst.
De foto's zijn op dit moment nog waardeloos, ik heb er pas een af, dus als morgen de andere ook klaar en gemonteerd is, maak ik even nieuwe, betere foto's.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/tasafhouder1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/tasafhouder2.jpg
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Model van de originele tasafhouders? :D

Bij mijn weten heb je ze dan wel op de kop gemonteerd en nogal schuin; die dingen horen horizontaal te lopen, tenminste, wel de originele die ik van Challenge heb :D

Afbeeldingslocatie: http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/vpPYJB8Y.jpg
Hier een originele tasafhouder met uitbreiding (aluminium aan de achterkant/onderkant) (ook klikbaar)

[ Voor 40% gewijzigd door WFvN op 04-03-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt, ze zijn ook iets korter dan originele tasafhouders.
Bleek makkelijker te zijn qua montage en klaren de klus nog steeds :) wat uiteindelijk toch het doel is.
Omdat ze massief zijn is het geheel in ieder geval lekker stevig, zijn de originele ook massief, of zijn het buizen? Die zijn volgens mij wel dunner.
Ik heb gebruik gemaakt van een foto van originele tasafhouders, zowel gemonteerd als los (op de foto).
Ik had natuurlijk ook gewoon een halve hoepel er op kunnen zetten, maar ik vind het resultaat toch niet onaardig (hoewel ik er achteraf nog steeds van baal dat ik ze niet meteen met de fiets heb aangeschaft :X ), zeker omdat ik het nu toch weer op een koopje wil :P

Offtopic, ik weet dat dat de Hurri van MvN is, maar ik blijf het een eng kleurtje vinden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 22:31:
Ja klopt, ze zijn ook iets korter dan originele tasafhouders.
Bleek makkelijker te zijn qua montage en klaren de klus nog steeds :) wat uiteindelijk toch het doel is.
Laten we dat voorop stellen ja!
Omdat ze massief zijn is het geheel in ieder geval lekker stevig, zijn de originele ook massief, of zijn het buizen? Die zijn volgens mij wel dunner.
Origineel zijn RVS hol. De aluminium buis die ik heb gebogen om de boel wat te verlengen is in ieder geval dikker dan de originele RVS tasafhouders.
Ik heb gebruik gemaakt van een foto van originele tasafhouders, zowel gemonteerd als los (op de foto).
Ik had natuurlijk ook gewoon een halve hoepel er op kunnen zetten, maar ik vind het resultaat toch niet onaardig (hoewel ik er achteraf nog steeds van baal dat ik ze niet meteen met de fiets heb aangeschaft :X ), zeker omdat ik het nu toch weer op een koopje wil :P

Offtopic, ik weet dat dat de Hurri van MvN is, maar ik blijf het een eng kleurtje vinden :S
Ja, de fiets van MvN en enig in z'n soort; echt uniek kleurtje. Paul Voerman van Challenge vindt het ook een eng kleurtje: niet betrouwbaar te reproduceren.

Maar echt een zeer fraai kleurtje hoor, donker rood met daarover zilver wat dus samenvloeit en wat bobbelt tot een soort oudhollands roze.
Er zijn meer fietsen op deze manier gemaakt maar niet met deze kleurcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Inderdaad ik meende (net als WFvN) dat de tasafhouders min of meer horizontaal moesten zitten. Volgens mij ga jij nu ook een probleem krijgen met het inveren van je achtervering. Of heb je de tas afhouders zo breed laten uitkomen dat je langs de achterderailleur gaat?

Hol of massief maakt qua sterkte niet zo heel veel uit denk ik. Hol zou iets stijver kunnen zijn, maar op het montage punt zijn ze vaak toch weer plat geslagen waardoor het effect van de holle pijp verdwijnt. Het zal dan immers gaan buigen op het punt waar de buis plat is gemaakt.

Vandaag ben ik druk bezig geweest met de quest en de randzaken daaromheen. Ben begonnen met het boren van 4 16mm gaten in de muur voor het muuranker. Daarna het muuranker op zijn plaats gemonteerd om daarna in de garage uit de kou de electrische installatie van het alarm compleet te maken.
Het begon met het vinden van de voedingsdraad in het dashbord. Na goed kijken en nogmaals het schema uit de handleiding te raadplegen blijkt dat velomobiel voor zowel de plus als de min een rode draad hebben gebruikt. Toen maar aan de hand van de schakelaars bepaald welke rode draad de plus moest zijn, maar handig is anders. Na tussen de voeding en de andere schakelaars een contactslotschakelaar te hebben geplaatst heb ik de minpool van het alarm samen gekoppeld aan de andere minpolen van het systeem.
Toen nog even zitten klooien met de veel te korte draadjes voor de knipperlichten, maar ook daar uiteindelijk een stevige verlenging aan gemaakt en het geheel gekoppeld aan het alarm. En daarmee was de electrische installatie van het alarm een feit. De eerste handzender koppelen en daarna spelen met de diverse mogelijkheden van het alarm.

Kort en krachtig de schoksensor heeft ook in zijn gevoeligste stand nog best een tik nodig om te activeren, maar gaat het alarm eenmaal af dan komt er een hoop herrie vandaan. Prettig is om te merken dat de handzender inderdaad mee aandacht gaat trekken om daardoor te zorgen dat ik ook op basis daarvan kan reageren. Wat ik minder leuk vind is dat het alarm zichzelf weer heractiveert als je het contactslot niet binnen x seconden na het deactiveren van het alarm inschakelt. Hierdoor kwam ik vanmiddag nog wel voor een verrassing te staan, en ik vrees dat mijn buren mij de komende tijd ook weleens wat minder konden waarderen bij het 's ochtends vroeg weg rijden.

De microwave sensor heb ik nog niet geplaatst en aangesloten omdat ik daar toch nog een idee heb gekregen om hem "netjes" verticaal te kunnen plaatsen. Mocht mijn ideetje niet lukken dan kan ik altijd alsnog de sensor horizontaal aan de body plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou vandaag de tasafhouders afgemaakt, en ik moet zeggen, het valt me niks tegen,
Zoals belooft, de foto's (klikbaar)

Bevestiging
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/Bevestiging.jpg

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/Achterkant1.jpg

Met tassen
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/Achterkant2.jpg

De fiets in z'n geheel
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/Hurri.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
mooi werk :)

[edit]
Grrrrrrrr

Na meer dan 2 jaar intensief gebruik begint mijn 1e afstandsbediening het te begeven. Dat ding ziet er ook niet meer uit na dat heftige gebruik; de chroom is er op veel plekken gewoon afgesleten en nu komt het koper er dus doorheen.

Maar goed, dat uiterlijk boeit niet. Wel boeit het dat de afgelopen week meer dan eens het ding zichzelf opnieuw opstartte, een teken dus dat de voeding van de batterij onderbroken is geweest. Eerst dacht ik aan een lege batterij dus batterij vervangen maar meerdere keren per dag doet hij wat normaal gebeurt als je een nieuwe batterij plaatst.

Gelukkig heb ik nog een AB liggen maar wel heb ik graag een reserve op voorraad 'just in case'. Alleen een nieuwe kost dus 39 euro exclusief verzendkosten à 7 euro; 46 euro totaal dus

Een nieuw alarm zonder Microwave kost 89 euro en inclusief verzendkosten wordt dat 96 euro.

Maar met 2 losse AB's zit ik dus al aan de prijs van een nieuw alarm. Ik denk dus maar dat ik gewoon een nieuw alarm koop. Heb ik 2 AB's, een extra sirene (die bijvoorbeeld mooi in Versatile006 kan en eventueel ook het alarm maar dat wil m'n vrouw geloof ik niet) en nog een microgolfsensor en alarmmodule reserve.

[ Voor 98% gewijzigd door WFvN op 05-03-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
thijsvk
Ziet er erg netjes uit, en door de afwijkende vorm geeft het een mooi eigen uiterlijk. De uiteinden / montage punten hoe heb je die nu uiteindelijk gemaakt? Gewoon de ronde staaf afgevlakt en gat erin geboord?

WFvN
Afstandsbediening zijn inderdaad een prijzige zaak, maargoed dat vormt ook de helft van je alarm dus dike prijs komt wel ergens vandaan.

De logica om dan maar een compleet alarm aan te schaffen kan ik ook wel volgen. Je krijgt dan naast de twee afstandsbedieningen er gewoon een berg reserve onderdelen bij meegelevert waar je vast wel weer iets leuks mee kunt :)

Je schrijft trouwens "Een nieuw alarm zonder Microwave kost 89euro..." en even verderop krijg je toch een microgolf sensor. Dit is het alarm inclusief microgolf sensor voor die prijs

Vanavond met mijn pa nog even zitten spelen met het alarm en het parkeren van de quest. Met mijn pa omdat mijn quest thuis dwars voor de garage komt te staan en als mijn pa vroeg weg moet het prettig is als hij de quest zelf opzij kan zetten.

wegzetten, houd in uitstappen, slot vastleggen, contact uitschakelen (start 8seconden), dekje aanbrengen en op alarm zetten (stop 8seconden).
Ben ik trager met het dekje dan 8 seconden dan gaat het alarm zeuren dat ik de quest nog op alarm moet zetten en voor zover ik weet kan ik die tijd niet verlengen. Mogelijk dat ik hier tijdswinst kan pakken door het dekje te bevestigen met magneetjes inplaats van de orginele klittenbandjes.
wegrijden,houd in alarm uitschakelen (start 25seconden), dekje verwijderen, contact inschakelen (stop 25seconden), slot verwijderen.
Hier heb ik dus 25 seconden om het dekje te verwijderen en de sleutel in het contact te draaien. Opzich moet dat haalbaar zijn, maar met name mijn vader zal hier regelmatig toch extra tijd voor nodig hebben vermoed ik. Puntjes waarmee ik wat snelheid denk te kunnen winnen is het dekje met magneten te bevestigen en het sleutelcontact toch nog vervangen voor een normale schakelaar.

Al met al staat de quest inmiddels buiten op de plaats die nu voor de quest bedoeld is. Voorlopig nog onder een afdekzeil maar als het een beetje meezit kan ik maandag even bij een motorzaak binnenlopen voor een passende (motor)hoes, en dan blijven alleen het magneet en sleutelcontact klusje nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nsa,
ja, gewoon aan beide kanten een stuk afgezaagd zodat ik een 'plaatje' in het midden overhield, en dat dus 4 keer. Daarna de boel mooi strak vijlen, en vervolgens een gat er in boren. Vrij simpel dus (hoewel het wel een klote klus is en blijft om die stukjes met de hand af te zagen :P )
Gelukkig bleek dat de tasafhouder een centimeter speling heeft met de derailleur.
Ik had daar in eerste instantie geen rekening mee gehouden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:08:
Je schrijft trouwens "Een nieuw alarm zonder Microwave kost 89euro..." en even verderop krijg je toch een microgolf sensor. Dit is het alarm inclusief microgolf sensor voor die prijs
Ik heb dus gekozen om de variant van 99 euro te nemen MET microgolfsensor, dus gewoon de complete set die ik 2 jaar geleden ook gekocht heb.
wegzetten, houd in uitstappen, slot vastleggen, contact uitschakelen (start 8seconden), dekje aanbrengen en op alarm zetten (stop 8seconden).
Ben ik trager met het dekje dan 8 seconden dan gaat het alarm zeuren dat ik de quest nog op alarm moet zetten en voor zover ik weet kan ik die tijd niet verlengen. Mogelijk dat ik hier tijdswinst kan pakken door het dekje te bevestigen met magneetjes inplaats van de orginele klittenbandjes.
Dat scheelt bruut veel tijd! Je legt hem op de fiets en klaar; 1 seconde werk in plaats van een seconde of .... 6 of meer?
Jij wil het afdekkapje er natuurlijk ook op hebben, dat kost ook nog wat extra tijd en dat is bij mij dus ook het geval.

Alleen heb ik bij mij de achterkant van het hoofdgat aan de buitenkant ook voorzien van klittenband en het afdekkapje aan de binnenkant ook zodat het klepje dus met het originele klittenbandje aan de voorkant vastgezet kan worden maar óók aan de achterkant. Ik ka ndus het hele dekje met afdekkapje als één geheel zo op de fiets leggen. Dan hoef je ook niet door het hoofdgat te pielen om het klittenbandje van het afdekkapje vast te klitten, dat doe je gewoon vooraf.

In mijn geval zou dus de volgorde zijn:

1) uitstappen
2) afdekkapje op het schuimdekje monteren
3) fiets van contact halen
4) schuimdekje inclusief afdekkapje op de fiets leggen (1 seconde tijd nodig)
5) fiets op alarm

dus dat is nog eens extra tijdswinst voor het moment tussen van contact halen en fiets die begint te miepen dat hij nog niet op het alarm staat.
wegrijden,houd in alarm uitschakelen (start 25seconden), dekje verwijderen, contact inschakelen (stop 25seconden), slot verwijderen.
Hier heb ik dus 25 seconden om het dekje te verwijderen en de sleutel in het contact te draaien. Opzich moet dat haalbaar zijn, maar met name mijn vader zal hier regelmatig toch extra tijd voor nodig hebben vermoed ik. Puntjes waarmee ik wat snelheid denk te kunnen winnen is het dekje met magneten te bevestigen en het sleutelcontact toch nog vervangen voor een normale schakelaar.
Beiden werken. Maar met de mageneten heb je wel zo enorm veel tijdswinst dat die normale schakelaar niet eens nodig is. Maar goed, normale schakelaar kan natuurlijk ook zeer goed. Schakelaar omzetten als hij op het alarm staat betekent toch ook dat het alarm gaat gillen; daarmee zet je het alarm niet uit.
Moet je zo'n stoere schakelaar nemen die je ziet voor de raketten in gevechtsheli's enzo, met zo'n rode klep die eerst omhoog moet :D

Maar die magneten, ik kan je ze echt van harte aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo, tussen al het velomobielgeweld heb ik gisteren en vandaag ook nog wat leuks gedaan; ik heb mijn M5 Blue Glide aangepast om een 50mm Kojak-band achter te accepteren :)

De achterbrug laat gewoonlijk banden breder dan 35-559 niet toe, en een 24" band is behoorlijk nonstandaard om erop te monteren. Toch wilde ik graag de mogelijkheid hebben om de populaire bredere keuzes erop te monteren, dus heb ik een stukje uit de onderbevestiging van de vering geslepen zodat de band er toch langs kan. Dat beïnvloedt de structurele integriteit wel, maar dat heb ik opgevangen door de buis op te vullen met wat hard schuim en af te kitten. Na vandaag een kleine 30km te hebben gefietst hield dat prima, dus ik waag het erop.

Twee weken geleden had ik een perfect moiree en kojak overgenomen van iemand op ligfiets.net, en als eerste is nu de kojak aan de beurt :) Mijn eerste bevindingen: lekker comfortabel! Veel beter (obviously) dan de Vredestein Monte Carlo. Hij zal echter niet zo lekbestendig zijn, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Morgen wordt mijn Ventisit verzonden, ben heel benieuwd of dat me gaat schelen qua natte ruggen. Ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om aan m'n achtederailleur af te stellen, dus hopelijk kom ik daar morgenavond aan toe. Dan zou m'n fiets helemaal af zijn op dinsdag, eind van de dag. Helemaal zoals ik hem wil hebben, prachtig :)

Hoe hebben jullie dat matje bevestigd? Dubbelzijdige tape of wat?

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 06-03-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
2 enorme stroken klittenband aan de achterkant genaaid met bruut dik garen uit de viswinkel (aan de randen van boven naar beneden). Op de zitting van de fiets ook klittenband gemonteerd maar dat gekleefd met zelfklevende variant.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 06-03-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Die MBcarparts link bevat (volgens mij) ook de microwave sensor. Zie het lijstje bij "leveringomvang"

Magneetjes stonden zowiezo al op mijn verlanglijstje. Vooral omdat ik op dit moment nogal moeite heb met het arm uitsteken voor de drukknopjes bij fiets verkeerslichten. Ik verwacht dat ik daar met magneten gewoon minder geklooi heb, en dat die magneten ook het gebruiksgemak van het alarm verhogen is mooi meegenomen.

Voor de schakelaar denk ik aan deze. Ik heb hem al hier liggen omdat ik twijfelde of ik het dashbord er heel af kon krijgen, en dus een behuizing met onderdelen had besteld zodat ik in elk geval de quest weer rijdend kon maken.
Maar ik zou daar in principe elke schakelaar kunnen gebruiken die ik leuk vind en beschikbaar heb. Is misschien wel een leuk "pimp" projectje in de toekomst.

Mux
Dat is nog een beste hap die je dan uit het die bevestiging hebt weggeslepen. Iets van 7 a 8 mm denk ik. Fabrieksframes worden wel met enige marge gebouwd maar hoeveel je daar kunt afhalen is altijd de vraag. 30km testrijden lijkt een leuke test, maar op de lange duur moet je toch nog maar even afwachten hoe het gaat. Ik zou het in elk geval regelmatig even bekijken, want (voor je gevoel) spontaan doorbuigen/breken halverwege een tocht lijkt me bijzonder vervelend.

Grrrene
Ventisit heb ik vastgelegd met een paar ty-rips door een paar lusjes in de ventisit en door de challenge gaten. Bij jouw is dat wat lastiger omdat jouw stoel geen overbodige gaten heeft, en zou ik het met genaaid en geplakt klittenband doen. Genaaid aan de ventisit kant, en op de stoel geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@nsa: er is inderdaad zo'n 8mm uitgegaan. Op een best belangrijke plek zelfs. Ik houd sowieso mijn fietsen continu aan alle kanten nauwgelet in de gaten, en dat zal hier niet veranderen. het is een leuk experiment, wanneer het mislukt kan ik het voor 20 euro laten fixen bij een lasser :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 23:15:
WFvN
Die MBcarparts link bevat (volgens mij) ook de microwave sensor. Zie het lijstje bij "leveringomvang"
Ze hebben 2 varianten waarbij de ene 'microwave' achter de omschrijving heeft, die is 99 euro. Die zonder de omschrijving is 89 euro. Maar het zwikkie is dus wel goedkoper dan 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Zonder jouw tegen je schenen te willen schoppen, op MBCarparts.com staan wel meer varianten en daarvan staan een aantal dezelfde variaties voor verschillende prijzen in hun lijst. Uiteindelijk heb heb ik daardoor nog best zitten puzzelen en kwam ik uit op een prijs van 94euro inclusief verzenden voor een FM2weg met microwave sensor. En gezien de omschrijving "SCOOTER BROMFIETS MOTOR QUAD FM 2weg LCD - MICRO WAVE" denk ik niet dat dat een foutje is geweest. Aan de andere kant is het ook "slechts" een tientje op honderd euro, dus zoveel verschil zit er nu ook weer niet in.

Vandaag nog even bij de motorzaak tegenover mijn werkplaats geweest om te vragen of ze motorhoezen hadden en indien ja of die ook ter grote van de quest beschikbaar waren. Helaas bleken ze vooral reparatie te doen en nauwelijks verkoop. Een hoes kon ik dan ook wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grappig....... ik snap geen hout van die prijzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 06 maart 2011 @ 22:55:
2 enorme stroken klittenband aan de achterkant genaaid met bruut dik garen uit de viswinkel (aan de randen van boven naar beneden). Op de zitting van de fiets ook klittenband gemonteerd maar dat gekleefd met zelfklevende variant.
Ik heb het matje binnen: er zit al "af fabriek" klittenband op de juiste plaatsen (als ik het me goed herinner) opgeplakt en er zit ook klittenband met dubbelzijdig plaktape bij wat je dan weer op je stoel kan plakken als daar nog geen klittenband op zat.

Edit: En thuisgekomen past hij heel netjes \o/

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 08-03-2011 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat een heerlijk fietsweer was het gisteren. Ik ben met een omweg op bezoek geweest bij vrienden in Almere Buiten. Ik kwam diep in de nacht thuis, voor veel mensen is het een raar idee om nadat je op visite bent geweest nog eventjes 30 km door de nacht te gaan fietsen, maar daar moet je je gewoon overheen zetten. Gewoon zitten en trappen, net als in de auto ;)

Het late thuiskomen gaf me ook een goede kans om de gelusde UTP kabel in de neus van mijn fiets te testen. Eerder dacht ik dat het geen succes had, een bepaald verkeerslicht detecteerde me niet. Later heb ik er nog een ring magneetjes bijgeplakt en dat leek ook niet te helpen. Nu kon ik echter een ander verkeerslicht testen die me normaal ook nooit waarnam en die deed het dus wel! Toch wat succes dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
budi schreef op zondag 13 maart 2011 @ 15:04:
Wat een heerlijk fietsweer was het gisteren.
Eensch. Ook lekker een rondje gefietst. :) Ik kwam van de week nog een heel aparte tandem tegen; waarbij de achterste normaal fietste, en de voorste liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 16:29
gisteren de eerste rit op de ligfiets gemaakt: gennep-eindhoven vv.
terugreis rond 2400u gestart en om 2.00u zondag thuis.
wel lekkere cruizen, maar geniet nu van de spierpijn van die actie....
ach ja, no pain, no gain ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, het heeft ff geduurd, maar de achterderailleur is nu eindelijk goed afgesteld. Blijkt dat ik hem bij de bevestigingsschroef toch nog iets verder naar achteren moest draaien (het was me niet duidelijk hoe dat nokje moet zitten en de "handleiding" van Shimano zei er ook niks over. Beetje trial & error, maar het werkte. De voorderailleur blijft een pain in the ass. Hij wil niet lekker samenwerken met het kleinste tandwiel, maar eigenlijk gebruik ik die toch nooit, dus het boeit me niet zo. Opzich schakelt hij wel, maar de ketting loopt tegen het onderste gedeelte van de derailleur aan en dat kan weinig anders omdat de derailleur niet lager wil ivm het hoogste tandwiel waar hij anders tegenaan zou komen in de hogere versnellingen.

Anyhow, zometeen ff een testritje maken, maar alles schakelt heerlijk soepel zo met de triggers, zo ff checken of dat onder last ook zo is :)

Edit: test geslaagd, nieuwe ketting + nieuwe derailleurs + nieuwe shifters werken uitstekend, alles is veel stiller en lijkt soepeler te draaien.

De remmen zijn nog wat ongevoelig, ik moet vrij hard knijpen om fatsoenlijk te remmen, maar ik neem aan dat je remblokjes voor je ligfiets ook in moet remmen, net zoals je met remblokken voor je auto moet doen? Anyhow: ze grijpen wel snel aan, dus dat komt wel goed denk ik. Maandag op weg naar werk maar 's een eind met de rem erop rijden, vertrek wel een kwartiertje eerder voor het opwarmen van de schijven en wat braketests doen :P

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 13-03-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn derailleur ook opnieuw afgesteld draait nu allemaal een stuk soepeler en stiller.
Heb veel gehad aan dit filmpje
Van de week nog even naar De Wit in Schijndel geweest (42km, op en neer) kijken naar kampeer uitrusting.
Moet vooral licht en klein zijn om allemaal in de tassen te passen, zit echter nog steeds te twijfelen om toch ook maar niet nog een trailer aan te schaffen.
Eerst maar eens kijken hoe het zich allemaal houdt tijdens het Pinksterweekend (Elfstedentocht).

Heeft iemand hier toevallig ervaring met shimano naafdynamo's? Zit er veel verschil tussen een Shimano en een SON (behalve de prijs), zijn er nog dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet niet beter dan dat het rendement van de SON duidelijk beter is dan die van Shimano.

Ik weet niet hoe actueel deze gegevens zijn en bovendien staat het op de leverancier van SON maar:
klik

Behalve rendement wordt ook gesproken over materialen, afdichting, gewicht, etc. Maar lees zelf maar.

Ik heb hier 2 fietsen met SON en heb er nog geen seconde spijt van gehad. De 6V variant voor kleine wielen heb ik in de fietsen zitten maar die stuurt probleemloos een 12V InoLED 10+ aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Roamor schreef op zondag 13 maart 2011 @ 15:08:
[...]

Eensch. Ook lekker een rondje gefietst. :) Ik kwam van de week nog een heel aparte tandem tegen; waarbij de achterste normaal fietste, en de voorste liggend.
Volgens mij is dat een Hase Pino. Zie google.

Ik heb trouwens een racekap besteld bij Wim S. Ben benieuwd, levertijd is 2 a 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Racekap dus niet de tourkap?

Ik zou best graag zo'n tourkap willen hebben. Maar de prijs staat me nogal tegen. Daarbij komt dat ik betwijfel of ik hem veel zou gebruiken. Het Versatiledakje biedt veel bescherming. Kan ook zonder schuimdeksel gebruikt worden, kan ook in de staart opgeborgen worden (net als de tourkap, in tegenstelling tot de racekap waarbij dat niet kan).
Als het weer wat warmer wordt, kan ik rijdend het schuimdekje onder de neus schuiven (of juist pakken). Dat kan met de racekap niet maar ook met de tourkap gaat dat niet lukken. Met het Versatiledakje gaat dat dus wel.

Mijn gok is dat die fraaie kap van Wim meer iets is voor wedstrijden dan voor dagelijks gebruik zoals ik het prettig vind.
Mocht het schip met geld binnenkomen dan zal ik denk ik nog wel een keer een tourkap bestellen maar tot die tijd zal dat denk ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
budi schreef op zondag 13 maart 2011 @ 16:36:
[...]
Volgens mij is dat een Hase Pino. Zie google.
Zal wel een Hase Pino zijn. We hebben die al meer dan 10 jaar. Fantastische fiets.

[ Voor 17% gewijzigd door Goose op 13-03-2011 18:23 . Reden: verkeerd gequote ]

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste