Als je 10 a 20% hebt ingeleverd in je uurtarief zou ik wel zeggen dat je iets voelt van de economische dipsverzijl schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 12:19:
Update. Sinds begin 2009 ZZP-er en gelukkig nog geen last gehad van economische crisis (genoeg aanvragen op mijn vakgebied, wel 10-20% lager geboden tarieven dan voorheen) :
Dan scoor je nog steeds een prima uurtarief, hulde!Maand salaris (bruto): gem. 17.400 euro (na aftek bedrijfsonkosten, diverse verzekeringen, autokosten, maar ex pensioenopbouw).
Ik weet niet welk aantal declarabele uren je rekent per "gemiddelde" maand, is dat een maand waarin je lekker aan het werk bent (20 a 22 dagen dus) of zit daar ook een reservering in voor ziekte, cursus, vakantie, leegloop? Maar in beide gevallen zul je boven de 100 euro uurtarief zitten en dat is ronduit goed te noemen.
Regel je altijd je eigen klussen? Of gebruik je ook wel eens een bemiddelaar?
Zelf (nog) geen ervaring met dat vraagstuk, maar hoe zit dat precies? Ik kan me voorstellen dat een bank vooral zekerheid zoekt. Valt er niet iets te regelen wanneer je een boel eigen geld inbrengt?Enige grote nadeel is dat banken beginnend ZZP-ers vrijwel geen hypotheek durven te verstrekken. Erg jammer nu de huizen zo 'goedkoop' zijn geworden.
Als ik bankier was, dan zou ik over een hypotheek tot 70 a 80% van de executiewaarde nooit zo heel moeilijk doen. Wanbetaling? Verkoop het huis en je hebt je geld terug. Als de klant dan ook nog eens 6 of 12 maanden aan rentebetalingen in een depot zou storten, dan zit je als bank zelfs veel veiliger dan met die standaard hypotheek 120% EW met een vast dienstverband en geen eigen geld.
Als banken er in de praktijk heel anders over denken, dan wordt het hoog tijd dat risk managers ondernemers worden i.p.v. controleurs van papierwerk