@Imperium: is dat Peak-IT?
Nee. Je mag me DM'en indien je er belang bij hebt om te weten welk bedrijf dit betreft.bahedou schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 17:08:
@Imperium: is dat Peak-IT?
Salaris waarbij overwerk al inbegrepen zit zie je vaak bij wat hoger management, het wordt gezien als part of the job. En je wordt afgerekend op output en niet hoeveel tijd je er in stopt.Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:25:
[...]
Als we niet meer overwerken, denk ik dat er een man of 2 bij moet komen. Mijn probleem is meer dat als ik me 's avonds zit te vervelen dat ik dan sneller aan het werk ga dan dat ik vrienden o.i.d. opbel. Het werk is hartstikke leuk en variabel. Alleen de laatste jaren is het bedrijf zo sterk gegroeid dat ik nu nog niet zeker weet of ik mijn vakantie met kerst (3 weken) die ik heb aangevraagd ook daadwerkelijk krijg. Ook worden de programmeurs in het bedrijf ondergewaardeerd. In offertes wordt rekening gehouden dat het ontwerpen net zo lang duurt als de complete ontwikkeling van de website... Dat lijkt mij niet heel erg Reeel.
Er zijn meer manieren van overuren uitbetalen (tijd voor tijd, geld, combi, met of zonder toeslag e.d.) maar ik zou zeker bij een webdev toko nooit kiezen voor helemaal geen enkele compensatie. Juist omdat jouw invloed op de hoeveelheid werk/planning nihil zal zijn.
Je moet echt leren voor je zelf te kiezen en afleiding zoeken buiten werktijd omdat er anders aan de situatie niks gaat veranderen.
Qua vakantie: zijn er al 2 weken voorbij? In zo'n geval zegt de wet (art 6:638 lid 2) dat je gewoon op vakantie mag. Hij heeft dus 2 weken de tijd om gewichtige redenen aan te dragen en december is nogal ver weg imho.
Een gewichtige redenen is dat ie bijv. al 4 andere collega's vrij heeft gegeven en er daarom onderbezetting plaats vindt.
Maar hij moet je wel in de gelegenheid stellen om je vakantiedagen te gebruiken.
Bepaal eerst je aantal prive-kilometers, en de kosten die je zou hebben om prive een vergelijkbare auto te rijden. Bij 12.000 km/jaar schat ik de totale kosten van een nieuwe Aygo rond de 250 a 275 euro/maand. In dat geval ben je zo'n 100 euro slechter af met een eigen auto.Imperium schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:28:
[...]
1 met en 1 zonder leaseauto. (aygo)
Welke is nu voordeliger? Ik ben geneigd te gaan voor de aanbieding zonder leaseauto.
[...]
Schat vervolgens je aantal zakelijke kilometers en kijk wat je per km overhoudt van de vergoeding van 19 cent. Stel dat de extra kosten per kilometer (bovenop de vaste kosten en de privekilometers) op 15 cent/km komen (hele ruwe schatting o.b.v. totale variabele kosten = ongeveer 2x benzinekosten). Dan hou je 4 cent/km over van je vergoeding. Stel dat je 20.000 zakelijke km/jaar rijdt, dan heb je zo'n 65 euro terugverdiend. Per saldo sta je nog 3 tientjes in de min. Dus ben je op basis vandeze schattingen een fractie beter af met de leaseauto.
Welke factoren kunnen de vergelijking kantelen in het voordeel van een eigen auto:
1. (jonge) tweedehands rijden i.p.v. nieuw. Scheelt een stukje afschrijving en rente.
2. als je minder dan 12.000 km/jaar prive rijdt (bij leaseauto zijn de niet gereden kilometers weg, prive hou je geld in je zak)
Dan zijn er een paar andere factoren. Vaak zit aan een leaseauto een boete bij voortijdig inleveren. Als die boete hoog is, kan het in de weg staan van je carriereplannen over enkele jaren (en hoeft je baas je salaris niet zo hard te verhogen, je gaat toch niet weg vanwege de leaseboete
En het is natuurlijk de vraag of een lease-Aygo in het plaatje past van wat je het liefst zou willen. Misschien rij je bijvoorbeeld veel liever motor. Of een oude kever om iets te noemen.
Limiteer je overuren. Aan het einde van je uren is er altijd nog werk over, ongeacht de hoeveelheid uren die je maakt. Als je dat begint in te zien, kun je prioriteiten gaan stellen, zowel op kantoor als in je gehele leven. Doe de juiste dingen en zorg dat het gezien wordt, niet alleen bij je baas, maar ook bij klanten en binnen de rest van de toko. Niets is zo verneukeratief als geen waardering voor je inzet, dus ik heb al snel geleerd om zichtbaar te zijn en m'n aandacht juist te verdelen.Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:25:
Als we niet meer overwerken, denk ik dat er een man of 2 bij moet komen. Mijn probleem is meer dat als ik me 's avonds zit te vervelen dat ik dan sneller aan het werk ga dan dat ik vrienden o.i.d. opbel. Het werk is hartstikke leuk en variabel. Alleen de laatste jaren is het bedrijf zo sterk gegroeid dat ik nu nog niet zeker weet of ik mijn vakantie met kerst (3 weken) die ik heb aangevraagd ook daadwerkelijk krijg. Ook worden de programmeurs in het bedrijf ondergewaardeerd. In offertes wordt rekening gehouden dat het ontwerpen net zo lang duurt als de complete ontwikkeling van de website... Dat lijkt mij niet heel erg Reeel.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ik zie hier heel vaak voorbij komen dat mensen geen waardering krijgen voor hun inzet en dat ze dat niet fijn vinden. Zelf ervaar ik dat eigenlijk helemaal niet zo. Of de baas het nou wel of niet fijn vindt wat ik doe, waardering uit je maar financieel, ik zie zelf namelijk ook wel in of ik iets goed of niet goed doe.
Dus ook salaris inleveren als je het niet goed doet?Rival24 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:37:
Ik zie hier heel vaak voorbij komen dat mensen geen waardering krijgen voor hun inzet en dat ze dat niet fijn vinden. Zelf ervaar ik dat eigenlijk helemaal niet zo. Of de baas het nou wel of niet fijn vindt wat ik doe, waardering uit je maar financieel, ik zie zelf namelijk ook wel in of ik iets goed of niet goed doe.
Voor mij persoonlijk vind ik feedback/waardering van een leidinggevende wel belangrijk. Het laat een deel betrokkenheid zien en het geeft een goed gevoel. Meer salaris geeft ook een goed gevoel maar na 2 maanden is dat ook gevoel ook weg en heb je nog steeds die kutbaas boven je.
Rival, dat vraagt wel een redelijk abstract denken om dat zo te kunnen zien. Het klopt als een bus, maar je moet het wel een keer zien. Wat apple-osx aangeeft, hij vindt zijn werk leuk, en doet het graag. Dat neemt niet weg dat in een situatie zitten van 60 uur werk en 40 betaald krijgen tegen een loon dat toch al aan de lage kant is, natuurlijk een situatie van de zotte is. In dit geval kan je MI drie dingen doen:
1) Blijf de overuren draaien om jezelf te ontwikkelen, netwerk op te bouwen, en over een bepaalde tijd voor jezelf beginnen (afhankelijk van relatie/concurrentiebeding). Nu zet je je overtijd dus in voor eigen ontwikkeling
2) Kijk naar een toko die jouw inzet en kunnen beter waardeert
3) Communiceer naar je werkgever "Kijk jij weet ook wel dat ik 60u pw werk ipv 40. Jij vindt dat mijn keuze, en bij deze kies ik ervoor om dat niet meer te doen." Gaat je effectieve bruto uurloon ineens met 50% omhoog, maar ja, hij is er niet echt blij mee.
Ik zou als baas ook wel heel vrolijk worden met personeel dat 20 overuren per week maakt, zonder er iets voor te hoeven betalen. Hij maakt wel extra omzet, zonder de extra kosten en risico's. Voor wat hoort wat hoor.
1) Blijf de overuren draaien om jezelf te ontwikkelen, netwerk op te bouwen, en over een bepaalde tijd voor jezelf beginnen (afhankelijk van relatie/concurrentiebeding). Nu zet je je overtijd dus in voor eigen ontwikkeling
2) Kijk naar een toko die jouw inzet en kunnen beter waardeert
3) Communiceer naar je werkgever "Kijk jij weet ook wel dat ik 60u pw werk ipv 40. Jij vindt dat mijn keuze, en bij deze kies ik ervoor om dat niet meer te doen." Gaat je effectieve bruto uurloon ineens met 50% omhoog, maar ja, hij is er niet echt blij mee.
Ik zou als baas ook wel heel vrolijk worden met personeel dat 20 overuren per week maakt, zonder er iets voor te hoeven betalen. Hij maakt wel extra omzet, zonder de extra kosten en risico's. Voor wat hoort wat hoor.
Ten eerste bedankt voor je reactie.t_captain schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:46:
[...]
Bepaal eerst je aantal prive-kilometers, en de kosten die je zou hebben om prive een vergelijkbare auto te rijden. Bij 12.000 km/jaar schat ik de totale kosten van een nieuwe Aygo rond de 250 a 275 euro/maand. In dat geval ben je zo'n 100 euro slechter af met een eigen auto.
Schat vervolgens je aantal zakelijke kilometers en kijk wat je per km overhoudt van de vergoeding van 19 cent. Stel dat de extra kosten per kilometer (bovenop de vaste kosten en de privekilometers) op 15 cent/km komen (hele ruwe schatting o.b.v. totale variabele kosten = ongeveer 2x benzinekosten). Dan hou je 4 cent/km over van je vergoeding. Stel dat je 20.000 zakelijke km/jaar rijdt, dan heb je zo'n 65 euro terugverdiend. Per saldo sta je nog 3 tientjes in de min. Dus ben je op basis vandeze schattingen een fractie beter af met de leaseauto.
Welke factoren kunnen de vergelijking kantelen in het voordeel van een eigen auto:
1. (jonge) tweedehands rijden i.p.v. nieuw. Scheelt een stukje afschrijving en rente.
2. als je minder dan 12.000 km/jaar prive rijdt (bij leaseauto zijn de niet gereden kilometers weg, prive hou je geld in je zak)
Dan zijn er een paar andere factoren. Vaak zit aan een leaseauto een boete bij voortijdig inleveren. Als die boete hoog is, kan het in de weg staan van je carriereplannen over enkele jaren (en hoeft je baas je salaris niet zo hard te verhogen, je gaat toch niet weg vanwege de leaseboete).
En het is natuurlijk de vraag of een lease-Aygo in het plaatje past van wat je het liefst zou willen. Misschien rij je bijvoorbeeld veel liever motor. Of een oude kever om iets te noemen.
Ik neig naar het aanschaffen van een eigen auto voor de reiskostenvergoeding van €0.19/km.
Ik zit nog in dubio of ik een auto van 4-5 jaar oud koop (Astra Station 1.7CDTI, Focus 1.6D) van om en nabij de 6800 euro. Of een wat oudere auto.
Onderstaand baseer ik op het rijden van een Opel Astra station 1.7CDTI 2005.
Nu ben ik zelf niet zo thuis in alle berekeningen. Maar iets zegt me dat als ik 135km per dag moet rijden (135*23=3105km per maand * 0.19 = 589,95) Ik er helemaal niet veel op leegloop als ik het zo bekijk.
Tuurlijk, ik moet er een auto voor aanschaffen maar daarentegen rijdt ik dan niet in zo'n kippenhok als een Aygo, maar een auto waar je tenminste wat aan hebt en een heel stuk comfortabeler is.
Maar de daadwerkelijke kosten zullen zijn: 3105km / 17 (gem. verbr 1:17) = 182liter * 1.129 (dieselprijs) = 206,09. Belasting en verzekering zullen zo'n 170 p/m zijn. Dus dat is dan al 376.09. afschrijving zal zo'n 188 p/m zijn. kom ik uit op 577. onderhoud zal ook zo'n 100 p/m zijn. = 677
Alleen denk ik niet dat ik de belasting en de verzekering erbij moet rekenen, gezien het feit ik de auto ook prive gebruik en dus sowieso zou moeten betalen. dus dat is dan alweer 677-170=507. dus dan hou ik zelfs nog €82 over.
Zit ik een beetje in de goede richting?
Imperium, die berekening ziet er best ok uit. Wat je wel vergeten bent is je prive kilometers, en of die verzekering casco of alleen WA is. Alleen WA brengt nog een risico met zich mee dat je met lease niet hebt, en prive kilometers brandstofkosten die je anders niet zou hebben.
Imperium, denk er ook aan dat je voor woon-werk verkeer vaak op een maximum vergoeding zit van ongeveer 170 euro per maand.
Tevens is een Aygo als leaseauto een stuk goedkoper dan een eigen auto (brandstof, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc).
Tevens is een Aygo als leaseauto een stuk goedkoper dan een eigen auto (brandstof, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc).
Wat natuurlijk wel een afweging is...stel dat je na 6 maanden geen contractverlening krijgt en je bij een andere toko kan beginnen waar een betere lease-auto in je contract zit.
In zo'n geval zit je wel met een prive-auto waarvan de vraag is of je deze nog veel gebruikt..
In zo'n geval zit je wel met een prive-auto waarvan de vraag is of je deze nog veel gebruikt..
Keh? Ik rij nu tijdelijk zonder lease. Voorzover ik weet krijg ik dan € 710,- vergoed. Bruto weliswaar, maar zakelijke kilometers kan ik Bruto uitgekeerd krijgen. 65km per rit x2 x23 werkdagen x0.19 cent = € 568,10. Het restant wordt dan gewoon uitgekeerd. Ik denk dat die € 170,- die jij bedoelt geldt voor vaste standplaatsen. In de detachering ligt dat imo anders. Bij ons is 710 dus het plafond.pinodambini schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 08:34:
Imperium, denk er ook aan dat je voor woon-werk verkeer vaak op een maximum vergoeding zit van ongeveer 170 euro per maand.
Bij mijn werkgever kun je trouwens kiezen voor vervroeg afkopen. Mocht je voortijds het bedrijf willen verlaten dan kan dat zonder je zorgen te maken over het leasecontract. Of je rijdt een auto uit de pool, daar ben je ook niet aan gebonden.
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Nee, dat is onbelast.Imperium schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:41:
Even voor de duidelijkheid. reiskostenvergoeding van 0.19 euro /km, dat is toch netto?
Leeftijd: 27
Opleiding(en): Bachelor Informatiekunde
Certificaten: -
Werkervaring: 6 jaar
Werkgever: financiele dienstverlener
Huidige functie: informatie analist
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 22,5
13/14e maand of winstuitkering: 13e
Laptop: Ja
GSM: Nee
Leaseauto: Nee (vaste standplaats), wel reiskosten vergoeding +/- €0,21 / km (klein gedeelte is ook belast)
Werkweek: 36
Pensioenregeling: Ja (antwoord slaat nergens op want zegt niets over hoe goed de regeling is
)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: collectieve verzekeringen
Land: Nederland
Regio: Randstad
Reistijd: +/- 30 mins enkele reis met de auto
Maand salaris (bruto): 3570,-
Conclusie: salaris vind ik erg slecht en ik ben momenteel in onderhandeling.
Opleiding(en): Bachelor Informatiekunde
Werkervaring: 6 jaar
Werkgever: financiele dienstverlener
Huidige functie: informatie analist
Vakantiedagen: 22,5
13/14e maand of winstuitkering: 13e
Leaseauto: Nee (vaste standplaats), wel reiskosten vergoeding +/- €0,21 / km (klein gedeelte is ook belast)
Werkweek: 36
Pensioenregeling: Ja (antwoord slaat nergens op want zegt niets over hoe goed de regeling is
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: collectieve verzekeringen
Regio: Randstad
Reistijd: +/- 30 mins enkele reis met de auto
Maand salaris (bruto): 3570,-
Conclusie: salaris vind ik erg slecht en ik ben momenteel in onderhandeling.
[ Voor 5% gewijzigd door Rody op 10-08-2010 11:42 ]
3500 voor iemand van 27 en dat vind je slecht? Klinkt een beetje verwend als ik eerlijk ben.
salaris is erg goed voor iemand van jouw leeftijd. zeker met alleen een bachelor informatiekunde. waaruit concludeer jij dat je salaris slecht is?
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
En dat salaris is ook nog eens op basis van 36 uur. Op basis van 40 uur heb je bijna 4K bruto, en dat zou ik ook niet echt willen classificeren als 'slecht.'
volgens mij heeft ie een typefout gemaakt
want iemand van 27 met 6 jaar werkervaring en een salaris van 3500 is erg veel
36 urige werkweek met een salaris van 3500 euro. Naar mijn mening is dat meer dan marktconform.
Natuurlijk maak het ook uit wat voor een functie jij hebt.
Natuurlijk maak het ook uit wat voor een functie jij hebt.
Rody is een beetje aan het trollen zeker :-)
Leeftijd: 30
Opleiding(en): eens een jaartje HBO Communicatiewetenschappen gedaan
Certificaten: CCNA, CompTIA Network+
Werkervaring: 5 jaar, ongeveer 3-4 jaar allerlei helpdeskwerk, laatste 1 1/4 jaar netwerkbeheer
Werkgever: Hosting, e-mail en connectiviteitsleverancier
Huidige functie: medewerker operations
Vakantiedagen: 20
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering / "bonus"
Laptop: mee
Leaseauto: Nee
Werkweek: 40
Pensioenregeling: voor zoveer ik weet niet
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: -
Regio: Gelderland
Reistijd: 45 min
Maand salaris (bruto): 1832
reiskosten = vergoed
Ja, ik weet het, erg veel is het niet. Maar ik ben aan het werk gekomen na een jaar thuisgezeten te hebben vanwege problemen met het zicht. Ik zit nu op een half jaar en morgen is de eindecontractsbespreking, vandaar ook deze post
Ik ben dus eerder akkoord gegaan met een vrij laag loon aangezien ik vanuit werkloosheid en met een lopende medische issue weer aan het werk wilde. Nu ben ik alweer een tijdje aan de slag, zicht is verder OK. Wat kan ik vragen gezien mijn ervaring en omstandigheden?
Opleiding(en): eens een jaartje HBO Communicatiewetenschappen gedaan
Certificaten: CCNA, CompTIA Network+
Werkervaring: 5 jaar, ongeveer 3-4 jaar allerlei helpdeskwerk, laatste 1 1/4 jaar netwerkbeheer
Werkgever: Hosting, e-mail en connectiviteitsleverancier
Huidige functie: medewerker operations
Vakantiedagen: 20
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering / "bonus"
Laptop: mee
Pensioenregeling: voor zoveer ik weet niet
Regio: Gelderland
Reistijd: 45 min
Maand salaris (bruto): 1832
reiskosten = vergoed
Ja, ik weet het, erg veel is het niet. Maar ik ben aan het werk gekomen na een jaar thuisgezeten te hebben vanwege problemen met het zicht. Ik zit nu op een half jaar en morgen is de eindecontractsbespreking, vandaar ook deze post
Ik ben dus eerder akkoord gegaan met een vrij laag loon aangezien ik vanuit werkloosheid en met een lopende medische issue weer aan het werk wilde. Nu ben ik alweer een tijdje aan de slag, zicht is verder OK. Wat kan ik vragen gezien mijn ervaring en omstandigheden?
Jij weet het wel subtiel uit te drukken... Als we moeten stemmen voor Understatement 2010 dan heb jij bij deze mijn vote.
Maar goed, nu even de echte reactie: wij kennen jouw situatie niet en ik heb er serieus respect voor dat je sowieso aan 't werk wilt, maar is het wat om "ergens anders te kijken"? Je kunt wel zeggen "Ik wil er 500 euro bij", maar IK kan je ongezien wel beloven dat dat er niet inzit. Maar gezien jouw ervaring/leeftijd zou ik toch wel zeggen dat 2400 euro moet kunnen. 1800 euro is belachelijk man.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Dat is lang niet altijd het geval. Voor de belasting is die beperking er in ieder geval niet, je mag onbegrensd 19 cent/km vergoeden. Sommige werkgevers maximeren op een bepaalde woon-werk afstand, maar dat zijn typisch de werkgevers waar je op een vaste plek werkt.pinodambini schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 08:34:
Het feit dat er ook de keuze voor een leaseauto mogelijk is, wijst eerder in de richting van een mobiele (consukltancy/detachering) functie.
Uhm, 2400? Voor alleen CCNA en 1,5 jaar netwerk beheer? In een periode van recessie? Ik vind het nogal veel. Die 1800 euro is/was natuurlijk ook, ivm de mogelijke gezondheids problemen en eventueel bijkomende problemen, een risico voor de werkgever.spaceboy schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:07:
[...]
Jij weet het wel subtiel uit te drukken... Als we moeten stemmen voor Understatement 2010 dan heb jij bij deze mijn vote.
Maar goed, nu even de echte reactie: wij kennen jouw situatie niet en ik heb er serieus respect voor dat je sowieso aan 't werk wilt, maar is het wat om "ergens anders te kijken"? Je kunt wel zeggen "Ik wil er 500 euro bij", maar IK kan je ongezien wel beloven dat dat er niet inzit. Maar gezien jouw ervaring/leeftijd zou ik toch wel zeggen dat 2400 euro moet kunnen. 1800 euro is belachelijk man.
Ik zou proberen om te focussen op studie mogelijkheden en niet zo zeer meteen het maximale financieel eruit proberen te halen (uiteraard is een salaris verhoging gewoon op z'n plaats wanneer men tevreden is en men jou wil behouden).
Verwijderd
Wat een geneuzel over leeftijd en ervaring vs salaris, er wordt volgens mij nooit naar functie en de inhoud er van gekeken hier. Als men iets meer dan een gemiddelde 20'er verdiend is het vaak al veel te veel. waarom? omdat er hier veel studenten zitten die tot hun 27e op een dikke studieschuld op zitten te bouwen, en er vervolgens achter komen dat hun startsalaris en arbeidskansen toch een stuk kleiner zijn dan ze hadden gehoopt.
Ik ben het met Rody eens dat er vast meer te halen valt. 3600 is niet slecht, maar voor zo'n functie is vast wat meer ruimte, ook gezien het feit dat er geen leasewagen bij zit.
Ik ben het met Rody eens dat er vast meer te halen valt. 3600 is niet slecht, maar voor zo'n functie is vast wat meer ruimte, ook gezien het feit dat er geen leasewagen bij zit.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2010 12:32 ]
Men roept altijd dat leeftijd geen invloed zou moeten hebben op het salaris, maar dat heeft het bijna altijd.Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:30:
Wat een geneuzel over leeftijd en ervaring vs salaris, er wordt volgens mij nooit naar functie en de inhoud er van gekeken hier.
Wanneer hij 40 uur zou werken, zou hij bijna 4k verdienen. Ik vind dat veel voor een 27 jarige informatie analyst. Natuurlijk weten wij de rest van het 'verhaal' niet en het kan heel goed dat er mensen om hem heen zitten die minder doen en meer betaald krijgen (bekende situatie voor mij).
Net zoals je niet meteen kunt zeggen dat het te veel is, kun je ook niet zomaar zeggen dat er meer in zou moeten zitten.
Ik heb even niet de tijd om alles na te rekenen, maar denk aan:Imperium schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 01:11:
[...]
Ten eerste bedankt voor je reactie.
Ik neig naar het aanschaffen van een eigen auto voor de reiskostenvergoeding van €0.19/km.
Ik zit nog in dubio of ik een auto van 4-5 jaar oud koop (Astra Station 1.7CDTI, Focus 1.6D) van om en nabij de 6800 euro. Of een wat oudere auto.
[...]
Zit ik een beetje in de goede richting?
- afschrijving
- rentelasten (tegen spaarrente als je uit eigen geld koopt of tegen leenrente als je moet financieren)
- wegenbelasting
- verzekering o.b.v. volledig casco (ook als je besluit om WA te verzekeren, dan moet je gewoon het verschil tussen all risk en WA premie op een spaarrekening zetten)
- brandstof
- onderhoud + reparaties
- banden
Je rekent verder met een auto die twee klassen groter is dan de aangeboden leaseauto. Waarschijnlijk kom je daardoor iets duurder uit met een eigen auto. Maar daar staat weer een stukje comfort tegenover.
Laat ik ook eens een worp doen:
Leeftijd: 23
Opleiding(en): Business Logistics (Bachelor, HBO)
Certificaten: Sharepoint 2010
Werkervaring: 4 jaar
Werkgever: Online Customer Service bedrijf
Huidige functie: Interface Consultant
Vakantiedagen: 26
13/14e maand of winstuitkering: kwartaal bonus (op basis van persoonlijke prestatie) en bedrijfs resultaat bonus jaarlijks (totaal maximaal 4200 bruto)
GSM: Ja
Pensioenregeling: Uhhh, verbonden met Nationale Nederlanden waar ik maandelijks eenbedrag voor betaal?
Regio: Noord-Holland (Amsterdam)
Reistijd: 20 min
Maand salaris (bruto): 2150
Reiskosten vergoeding: ja, (inbegrepen á 146 euro)
Volgens mij niet zo heel slecht, maar dit salaris had ik vóór ik mijn Bachelor haalde (dit jaar
). Er zit nog wel wat rek in (naar verwachting richting de 2400 begin 2011)
Opleiding(en): Business Logistics (Bachelor, HBO)
Certificaten: Sharepoint 2010
Werkgever: Online Customer Service bedrijf
Huidige functie: Interface Consultant
13/14e maand of winstuitkering: kwartaal bonus (op basis van persoonlijke prestatie) en bedrijfs resultaat bonus jaarlijks (totaal maximaal 4200 bruto)
Pensioenregeling: Uhhh, verbonden met Nationale Nederlanden waar ik maandelijks eenbedrag voor betaal?
Regio: Noord-Holland (Amsterdam)
Reistijd: 20 min
Maand salaris (bruto): 2150
Reiskosten vergoeding: ja, (inbegrepen á 146 euro)
Volgens mij niet zo heel slecht, maar dit salaris had ik vóór ik mijn Bachelor haalde (dit jaar
Twee aspecten die ook wel het vermelden waard zijn bij 'pensioenvoorziening':
De belastingdienst heeft namelijk per leeftijdscategorie vastgesteld welk percentage van het salaris belastingvrij in een pensioenpotje gestort mag worden. Uitgangspunt hierbij is het bereiken van een redelijk pensioen.
Mijn eerste 'echte' werkgever betaalde - heel gangbaar - 50% van de pensioenpremie. Maar benutte echter maar een beperkt deel van de toegestane staffel. Resultaat is dat de inleg niet genoeg is voor een fatsoenlijk pensioen. En dat ik - qua inleg - meer dan 15.000 euro achterloop om een fatsoenlijk pensioen te hebben. Als je hier te laat achterkomt - zoals ik - kan je dat ook niet meer fiscaal vriendelijk repareren (je kan jaarruimtes tot maximaal 7 jaar terug benutten). Bovendien meot je maar net het geld hebben om dit te repareren.
Los hiervan vind ik de 'beschikbare premie' regeling verschrikkelijk riskant voor werknemers. Dit omdat het een puur individuele regeling is. Veranderen de omstandigheden vlak voor je pensioenleeftijd (rentestand, levensverwachting) dan kan het zijn dat je heel weinig pensioen krijgt zonder dat je dit nog kan repareren.
Een pensioenfonds heeft als voordeel dat er in principe een afspraak is over de uitkering. Als er omstandigheden wijzigen dan wordt de pijn over alle deelnemers én werkgever verdeeld.
- Neem je deel aan een pensioenfonds (veelal gegarandeerde middelloon uitkering)
- Neem je deel aan een 'beschikbare premie' regeling: goedkoop en voorspelbaar voor de werkgever maar geen enkele garantie hoeveel pensioen je later krijgt
De belastingdienst heeft namelijk per leeftijdscategorie vastgesteld welk percentage van het salaris belastingvrij in een pensioenpotje gestort mag worden. Uitgangspunt hierbij is het bereiken van een redelijk pensioen.
Mijn eerste 'echte' werkgever betaalde - heel gangbaar - 50% van de pensioenpremie. Maar benutte echter maar een beperkt deel van de toegestane staffel. Resultaat is dat de inleg niet genoeg is voor een fatsoenlijk pensioen. En dat ik - qua inleg - meer dan 15.000 euro achterloop om een fatsoenlijk pensioen te hebben. Als je hier te laat achterkomt - zoals ik - kan je dat ook niet meer fiscaal vriendelijk repareren (je kan jaarruimtes tot maximaal 7 jaar terug benutten). Bovendien meot je maar net het geld hebben om dit te repareren.
Los hiervan vind ik de 'beschikbare premie' regeling verschrikkelijk riskant voor werknemers. Dit omdat het een puur individuele regeling is. Veranderen de omstandigheden vlak voor je pensioenleeftijd (rentestand, levensverwachting) dan kan het zijn dat je heel weinig pensioen krijgt zonder dat je dit nog kan repareren.
Een pensioenfonds heeft als voordeel dat er in principe een afspraak is over de uitkering. Als er omstandigheden wijzigen dan wordt de pijn over alle deelnemers én werkgever verdeeld.
Volgensmij zijn wij elkaars tegenbeeld wat betreft subtiliteitspaceboy schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:07:
[...]
Jij weet het wel subtiel uit te drukken... Als we moeten stemmen voor Understatement 2010 dan heb jij bij deze mijn vote. ...1800 euro is belachelijk man
Ik ga gewoon beschaafd om redelijk wat meer vragen, wat mij betreft is mijn zicht stabiel en wil ik zeker meer beloond worden dan bij mijn vorige werkgever waar ik meer verdiende en de werkdruk en benodigde kennis lager waren. Ik ben ook hier begonnen met het doel om weer aan het werk te gaan, loon en exact geschikt werk hadden toen een wat lagere prioriteit.
Ik ben niet aan het trollen
Waarnaar ik voornamelijk kijk, is: Wat verdienen collega's om mij heen (ook buiten het bedrijf) en op welk niveau zitten zij? De conclusie daarvan was dat mijn salaris niet past bij mijn niveau.
De werkgever is het met het bovenstaande min of meer eens, vandaar dat ik ook in gesprek ben. Het is gewoon kijken wat wel passende arbeidsvoorwaarden zijn en of dit mogelijk is. Gaat er verder relaxt aan toe zonder al te veel haast.
Kan het niet beter, dan moet ik mijn knopen tellen.
Waarnaar ik voornamelijk kijk, is: Wat verdienen collega's om mij heen (ook buiten het bedrijf) en op welk niveau zitten zij? De conclusie daarvan was dat mijn salaris niet past bij mijn niveau.
De werkgever is het met het bovenstaande min of meer eens, vandaar dat ik ook in gesprek ben. Het is gewoon kijken wat wel passende arbeidsvoorwaarden zijn en of dit mogelijk is. Gaat er verder relaxt aan toe zonder al te veel haast.
Kan het niet beter, dan moet ik mijn knopen tellen.
Verwijderd
'Zo'n functie'? Er staat: 'informatie analist'... Daar kun je net zo goed op beoordelen als op ervaring/leeftijd/opleiding. Gewoon een holle frase.Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:30:
Wat een geneuzel over leeftijd en ervaring vs salaris, er wordt volgens mij nooit naar functie en de inhoud er van gekeken hier. Als men iets meer dan een gemiddelde 20'er verdiend is het vaak al veel te veel. waarom? omdat er hier veel studenten zitten die tot hun 27e op een dikke studieschuld op zitten te bouwen, en er vervolgens achter komen dat hun startsalaris en arbeidskansen toch een stuk kleiner zijn dan ze hadden gehoopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2010 13:38 ]
Wat is eigenlijk de gangbare realiteit bij een bonus/13e maand.
In mijn contract staat dat een bonus kan worden uitgekeerd, echter staat er geen vast bedrag.
Ik heb het contract hier niet bij mij dus kan jullie niet 1,2,3 zeggen wat er precies staat.
Ik heb het collega's om mij heen nog niet gevraagd, maar stel er wordt een bonus aan iedereen uitgekeerd;
Is het dan gebruikelijk dat de starters (in mijn geval 1 Juli dit jaar) bijvoorbeeld de helft krijgen?
Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
(En ja, ik ga het nog eens vragen aan mijn collega's en nee, ik doe dat nu niet omdat ik dat niet gepast vind. Ben 21 en kom net de hoek om kijken, om dan te vragen: "Zegh, Wat is die bonus die jullie nou eigenlijk elk jaar krijgen"
)
In mijn contract staat dat een bonus kan worden uitgekeerd, echter staat er geen vast bedrag.
Ik heb het contract hier niet bij mij dus kan jullie niet 1,2,3 zeggen wat er precies staat.
Ik heb het collega's om mij heen nog niet gevraagd, maar stel er wordt een bonus aan iedereen uitgekeerd;
Is het dan gebruikelijk dat de starters (in mijn geval 1 Juli dit jaar) bijvoorbeeld de helft krijgen?
Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
(En ja, ik ga het nog eens vragen aan mijn collega's en nee, ik doe dat nu niet omdat ik dat niet gepast vind. Ben 21 en kom net de hoek om kijken, om dan te vragen: "Zegh, Wat is die bonus die jullie nou eigenlijk elk jaar krijgen"
K to the KillaZ
@KillaZ: bonussen en 13e maanden worden bijna altijd naar ratio betaald. Dus een half jaar in dienst is een halve bonus.
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Dat kan je zo niet zeggen, er zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat wij echt niet kunnen zeggen wat voor jouw situatie gangbaar is.KillaZ schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:46:
Wat is eigenlijk de gangbare realiteit bij een bonus/13e maand.
<knip>
(En ja, ik ga het nog eens vragen aan mijn collega's en nee, ik doe dat nu niet omdat ik dat niet gepast vind. Ben 21 en kom net de hoek om kijken, om dan te vragen: "Zegh, Wat is die bonus die jullie nou eigenlijk elk jaar krijgen")
Voor wat het waard is, ik kan je vertellen wat mijn werkgever doet. Ik krijg een vaste 13de maand (staat ook in mijn arbeidskontrakt) En er is een bonussysteem dat voor iedereen binnen dezelfde business unit geldt. (dat op dit moment door de crisis niet gehaald wordt)
Als jij wil weten wat voor jou van toepassing is, dan zal je dat toch moeten vragen of kijken wat er precies in je kontrakt staat. Overigens vind ik het dan weer erg suf dat je dat niet weet; het lijkt mij een essentieel onderdeel van je arbeidskontrakt. (en dus had je dat moeten weten)
Naar rato danSalandur schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:55:
@KillaZ: bonussen en 13e maanden worden bijna altijd naar ratio betaald. Dus een half jaar in dienst is een halve bonus.
In veel gevallen wordt voor een 13e maand 8,33% van het jaarsalaris genomen. Daarmee worden ook tussentijdse salarisverhogingen opgevangen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Goed punt, en bovendien een heel belangrijk punt.Titusvh schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:47:
Twee aspecten die ook wel het vermelden waard zijn bij 'pensioenvoorziening':
- Neem je deel aan een pensioenfonds (veelal gegarandeerde middelloon uitkering)
- Neem je deel aan een 'beschikbare premie' regeling: goedkoop en voorspelbaar voor de werkgever maar geen enkele garantie hoeveel pensioen je later krijgt
Je ziet tegenwoordig steeds meer beschikbare premieregelingen. In de detachering zijn ze vrij algemeen, maar ook bij nieuwe bedrijven buiten de detachering zie je vaak dat ze een beschikbare premie regeling inkopen bij een verzekeraar i.p.v. zich aan te sluiten bij een pensioenfonds.
Voordeel voor de werkgever is dat hij niet hoeft bij te springen als door tegenvallende beleggingsresultaten of lage kapitaalmarktrente de dekkingsgraad van het pensioenfonds te laag wordt. Die latente verplichting is namelijk best een lastige post op je balans.
Bij een beschikbare premieregeling leg je de risico's gewoon 100% bij de werknemer neer.
Als vuistregel kun je stellen dat een beschikbare premieregeling eigenlijk alleen maar een redelijk pensioen oplevert als je de fiscale ruimte (de staffels) volledig gebruikt. Dan kun je zonder extreem grote beleggingsrisico's te nemen een pensioen opbouwen wat in de orde ligt van de middelloonregelingen (waarin je bv 2.2% van je pensioengevend salaris per dienstjaar opbouwt en dus na 35 jaar werk een ouderdomspensioen van 77% van je geindexeerde middelloon bij elkaar hebt).
Ik heb een aantal jaar gewerkt bij Logica. Daar was ook een beschikbare premieregeling. Die was voor de werknemer premievrij. Leuk voor je besteedbare loon, want er wordt geen pensioenpremie ingehouden van je salaris. Maar intussen lag de premie die de werkgever betaalde tussen de 65% en 70% van de fiscale ruimte. Bovendien werd er gerekend met een hogere franchise dan fiscaal toelaatbaar is (franchise = het onderste deel van je loon; daarover bouw je geen pensioen op maar AOW).
Per saldo zou deze regeling slechts een pensioen opleveren dat vergelijkbaar is met een 2.2% middelloonregeling als ik voor iedere 6 euro werkgeversbijdrage zelf nog 4 euro zou inleggen. Dan is premievrij ineens helemaal niet meer zo premievrij.
Ik weet dat Logica geen uitzondering is met soortgelijke regelingen. Aan iedereen het advies om goed na te gaan hoe dat precies zit. "werkgever betaalt 80% van de premie" klinkt natuurlijk als een goede pensioenregeling, maar als de totale inleg slechts 50 euro per maand bedraagt dan schiet je er weinig mee op. Laat je niet verrassen met een achterstand van 15.000 euro maar kijk gewoon vandaag even je arbeidsvoorwaarden na.
Edit: linkje http://www.belastingdiens...231007%20CPP2007-552M.htmfiscale ruimte beschikbare premiestaffels
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 10-08-2010 15:19 ]
Volgens mij is dit het juiste topic.
Ik zit namelijk met een vraag. Wat zou ik ongeveer waard zijn?
Ik ben momenteel bezig met vrolijk aan te kloten in de academische wereld (AiO), maar zou niet weten wat dat in het bedrijfsleven waard zou zijn. (overigens wel relevante ervaring).
Dus. Msc Informatica (op Machine Learning / Natural Language Processing) met nu dus een Phd in Natural Language Processing met ook wat stukjes data-analyse, information extraction, etc. Vooral op grote stukjes data.
Hiernaast ook veel bestuurlijke ervaring in het studenten-circuit.
Nu lijk ik geen moeite te hebben om gesprekken te krijgen, maar de vraag blijft: Wat zou ik ongeveer waard moeten zijn? Wat kan ik vragen?
Ik ben momenteel bezig met vrolijk aan te kloten in de academische wereld (AiO), maar zou niet weten wat dat in het bedrijfsleven waard zou zijn. (overigens wel relevante ervaring).
Dus. Msc Informatica (op Machine Learning / Natural Language Processing) met nu dus een Phd in Natural Language Processing met ook wat stukjes data-analyse, information extraction, etc. Vooral op grote stukjes data.
Nu lijk ik geen moeite te hebben om gesprekken te krijgen, maar de vraag blijft: Wat zou ik ongeveer waard moeten zijn? Wat kan ik vragen?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Tsja, als je als PhD met ook information extraction de search niet weet te benutten... Niet veel ben ik bang...
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 10)[filter_keywords]=PhD&data[boolean]=AND
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 4)[filter_keywords]=phd&data[boolean]=AND
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 10)[filter_keywords]=PhD&data[boolean]=AND
Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 4)[filter_keywords]=phd&data[boolean]=AND
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart
Je gaat vrij ver in detail over wat je precies hebt gedaan, maar op de arbeidsmarkt is het toch al gauw "iets in de IT", met andere woorden gewoon een relevante opleiding. Tien tegen 1 dat je eerste baan in het bedrijfsleven toch over een heel ander en wat minder theoretisch onderwerp gaat.qadn schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:01:
Volgens mij is dit het juiste topic.
Er zijn niet zoveel bedrijven die voor een dr. / Ph.D. titel een aparte aanloopgroep hebben. Dan zit je bij de echte research clubs (misschien TNO, Philips Research en nog wat meer vam dat soort werkgevers). In het algemeen wordt een Ph.D. gelijkgesteld een een WO opleiding + een klein beetje werkervaring. Dan is het een kwestie van onderhandelen of je ingeschaald wordt als WO+0 jaar of WO+4 jaar of ergens daartussen.
Bij bedrijven die geen onderscheid maken tussen HBO en WO, zoals bv in de detachering gangbaar is, denk ik dat je rond de 2300 euro + leaseauto zou uitkomen, of 2600 zonder auto. Bij bedrijven die WO met een aparte salarisschaal belonen denk ik dat 2800 a 3000 haalbaar is, doorgaans zonder auto.
@Floppus
Mjah, wel usefull natuurlijk, maar niet direct heel duidelijk. En je dacht dat ik dat nog niet zelf gevonden had?
Mijn ervaring is altijd dat dit soort dingen gruwelijk vakgebied afhankelijk zijn, dus het antwoord voor de één is het antwoord voor de ander nog niet.
Ik heb ook bij een lokaal kleinbedrijf een open aanbod liggen, maar ja dan moet ik natuurlijk wel kunnen concretiseren wat ik denk waard te zijn. En met vage idee-en kom je niet zover dan. (Ze zullen natuurlijk zeer blij zijn om net iets laag te gaan zitten).
Ik zoek wel iets waar de (zeer specifieke) kennis die ik heb een meerwaarde is. Dus niet een Algemene automatiseringsbaan (hoewel dat natuurlijk ook vermakelijk zat zou zijn).
Tot nog toe lijkt het erop dat dat soort posities gelukkig bestaan
(zelfs genoeg ervan als je een beetje flexibel bent).
Mjah, wel usefull natuurlijk, maar niet direct heel duidelijk. En je dacht dat ik dat nog niet zelf gevonden had?
Mijn ervaring is altijd dat dit soort dingen gruwelijk vakgebied afhankelijk zijn, dus het antwoord voor de één is het antwoord voor de ander nog niet.
Ik heb ook bij een lokaal kleinbedrijf een open aanbod liggen, maar ja dan moet ik natuurlijk wel kunnen concretiseren wat ik denk waard te zijn. En met vage idee-en kom je niet zover dan. (Ze zullen natuurlijk zeer blij zijn om net iets laag te gaan zitten).
Duidelijke taal.t_captain schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:59:
[...]
Je gaat vrij ver in detail over wat je precies hebt gedaan, maar op de arbeidsmarkt is het toch al gauw "iets in de IT", met andere woorden gewoon een relevante opleiding. Tien tegen 1 dat je eerste baan in het bedrijfsleven toch over een heel ander en wat minder theoretisch onderwerp gaat.
Er zijn niet zoveel bedrijven die voor een dr. / Ph.D. titel een aparte aanloopgroep hebben. Dan zit je bij de echte research clubs (misschien TNO, Philips Research en nog wat meer vam dat soort werkgevers). In het algemeen wordt een Ph.D. gelijkgesteld een een WO opleiding + een klein beetje werkervaring. Dan is het een kwestie van onderhandelen of je ingeschaald wordt als WO+0 jaar of WO+4 jaar of ergens daartussen.
Bij bedrijven die geen onderscheid maken tussen HBO en WO, zoals bv in de detachering gangbaar is, denk ik dat je rond de 2300 euro + leaseauto zou uitkomen, of 2600 zonder auto. Bij bedrijven die WO met een aparte salarisschaal belonen denk ik dat 2800 a 3000 haalbaar is, doorgaans zonder auto.
Ik zoek wel iets waar de (zeer specifieke) kennis die ik heb een meerwaarde is. Dus niet een Algemene automatiseringsbaan (hoewel dat natuurlijk ook vermakelijk zat zou zijn).
Tot nog toe lijkt het erop dat dat soort posities gelukkig bestaan
[ Voor 58% gewijzigd door qadn op 10-08-2010 17:13 ]
Ik heb geen behoefte om voorlopig telkens weer een baan te moeten zoeken / te moeten verhuizen.
Zeker de eerste 6-10 jaar na een aioschap is het vaak een collectie van 1-2 jaar durende banen.
Ook zou ik graag praktischere zaken willen doen die dan ook echt gebruikt worden.
Ook met zicht op alle bezuinigingen in de universitaire wereld. Het is gewoon niet prettig om zo vaak zo in de onzekerheid te zitten.
Overigens hoef ik niet perse weg uit het universitaire leven, ik ben daar ook vrolijk aan het rondkijken. Maar het hoe/wat daar is mij volledig duidelijk. Ook qua salaris-verwachtingen etc. Dat is mij bij het bedrijfsleven niet helemaal duidelijk. Vandaar mijn vraag dan ook.
Overigens zou ik ook gaarne mijn hobby (regelneven) waar ik wat weinig tijd voor heb gehad wat professioneler gaan uitvoeren.
Zeker de eerste 6-10 jaar na een aioschap is het vaak een collectie van 1-2 jaar durende banen.
Ook zou ik graag praktischere zaken willen doen die dan ook echt gebruikt worden.
Ook met zicht op alle bezuinigingen in de universitaire wereld. Het is gewoon niet prettig om zo vaak zo in de onzekerheid te zitten.
Overigens hoef ik niet perse weg uit het universitaire leven, ik ben daar ook vrolijk aan het rondkijken. Maar het hoe/wat daar is mij volledig duidelijk. Ook qua salaris-verwachtingen etc. Dat is mij bij het bedrijfsleven niet helemaal duidelijk. Vandaar mijn vraag dan ook.
Overigens zou ik ook gaarne mijn hobby (regelneven) waar ik wat weinig tijd voor heb gehad wat professioneler gaan uitvoeren.
Ik kan me best voorstellen dat een promovendus graag de universiteit verlaat. Het probleem is namelijk dat een universiteit vooral functies als onderzoeker / wetenschappelijk medewerker te vergeven heeft. Als je eerste vier jaar promoveert en daarna nog een paar jaar in een dergelijke functie doorbrengt, heb je jezelf al heel nadrukkelijk in de richting van een research loopbaan gedrukt.
Wil je dan iets heel anders gaan doen (en je wil niet terug naar het niveau van een startsalaris), dan wordt het moeilijk omdat er best veel deuren gesloten zijn.
Wil je dan iets heel anders gaan doen (en je wil niet terug naar het niveau van een startsalaris), dan wordt het moeilijk omdat er best veel deuren gesloten zijn.
Plan is vooralsnog iets te vinden waar mijn (behoorlijk forse) kennis van Machine Learning en taalverwerk dingetjes nuttig zijn en dan daarna door te groeien richting meer regelneef.
Het lijkt me dat veel state-of-the-art kennis erg nuttig is binnen het bedrijfsleven, maar dat men niet een van hun eigen medewerkers voor 2-ish jaar op cursus gaat sturen om het allemaal in de vingers te krijgen.
Het lijkt me dat veel state-of-the-art kennis erg nuttig is binnen het bedrijfsleven, maar dat men niet een van hun eigen medewerkers voor 2-ish jaar op cursus gaat sturen om het allemaal in de vingers te krijgen.
Zo'n werkgever als t_captain hier schetst lijkt me er niet eentje voor jou qadn. Wil je met de rest meerommelen om certificaten, lease-Seats en het gebruikelijke deta-circuit, dan lijkt het voortraject dat je hebt afgelegd wat overbodig. Met specialistische kennis en ervaring zijn er voldoende interessante en goedbetalende niches te vinden, alleen niet op de paden die hier meestal genoemd worden. Tuurlijk, dergelijke plekken zijn veel minder voor handen, maar de vraag is of je wilt convergeren naar het gemiddelde in de massa, of je specialisme wilt uitbouwen.t_captain schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:59:
Je gaat vrij ver in detail over wat je precies hebt gedaan, maar op de arbeidsmarkt is het toch al gauw "iets in de IT", met andere woorden gewoon een relevante opleiding. Tien tegen 1 dat je eerste baan in het bedrijfsleven toch over een heel ander en wat minder theoretisch onderwerp gaat.
Wat heb je tijdens je promotie gedaan aan contacten met bedrijven? Wil je het bedrijfsleven in, of wil je academisch bezig zijn? Meer onderzoeksgericht, of "direct" in productontwikkeling? In jouw situatie zou ik internationale opties sterk in overweging nemen, maar het moet je natuurlijk wel liggen.
Zelf heb ik zo'n 6 jaar werkervaring na een (langdurig
Internationaal zit zeker in de kaarten, ben binnen het academische circuit eigenlijk 100% in het buitenland aan het kijken (lijkt mij (/ons) mooi om er op uit te gaan). Ook qua bedrijfsleven gooi ik het op de internationale hoek, maar weet niet hoe ik het daar _direct_ kan krijgen.
Anyway, ik ga die DM eens tikken.
Anyway, ik ga die DM eens tikken.
Zo'n functie --> Informatie analist ...Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:30:
Een gemiddelde informatie analist bij een detacheerder met vergelijkbare ervaring en opleiding verdient echt bij lange na geen 3600. Hoe kom je er dan bij dat op basis van de functie er meer ruimte zou moeten zijn?
Ga eens kijken bij een serieuze club die aan software ontwikkeling doet. Dan is een salaris van 5000 euro echt niet raar, en dat zijn helemaal geen uitzonderlijk getalenteerde mensen. Je kan het trouwens ook zelf beredeneren, als een detacheerder een IA een salaris geeft van 3600 euro, hoeveel betaald de klant dan wel niet voor diezelfde IA?BiLLie- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:40:
[...]
Zo'n functie --> Informatie analist ...
Een gemiddelde informatie analist bij een detacheerder met vergelijkbare ervaring en opleiding verdient echt bij lange na geen 3600. Hoe kom je er dan bij dat op basis van de functie er meer ruimte zou moeten zijn?
Iets meer als 5 jaar terug, rond diezelfde leeftijd, met iets meer ervaring en ook een HBO opleiding, verdiende ik 4200 (40 uur/wk) en met een lease auto (VW Passat station) - bij een consultancy bedrijf als BI consultant.BiLLie- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:40:
[...]
Zo'n functie --> Informatie analist ...
Afhankelijk van hoe uitgebreid die functie van Informatie Analist is, zo heel erg verschillend hoeft dat ook niet te zijn. Bij de ene werkgever is dat meer een benaming voor "report klopper" - terwijl bij een andere werkgever een Informatie Analist diepgaande kennis moet hebben, zowel technisch als functioneel. Ik weet niet wat voor werk hij doet maar in de consultancy, met een dergelijke achtergrond, is 3500 *met* auto helemaal niet ongewoon.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Dan heb jij daar ook erg veel geluk mee gehad. De grotere clubs (Capgemini, Atos, et cetera) geven überhaupt niet zulke salarissen en ook wanneer op een vergelijkingssite profielen worden ingevuld kom je bij lange na niet aan dat soort bedragen.
Helemaal geen reden tot klagen dus, maar om dan te zeggen dat er nog ruimte zou moeten zijn gaat mij echt te ver. (zonder dat ik weet wat de exacte inhoud van de functie is)
Helemaal geen reden tot klagen dus, maar om dan te zeggen dat er nog ruimte zou moeten zijn gaat mij echt te ver. (zonder dat ik weet wat de exacte inhoud van de functie is)
Na een jaar in Canada gewoond te hebben, ben ik sinds 3 weken weer terug in Nederland. Nu ga ik dus op zoek naar een baan, en ben allereerst bij mijn oude stageplek/werkgever geweest. Zij zeiden toen ik vorig jaar vertrok dat ze me graag wilden hebben en dat ik maar langs moest komen als ik terug was. Nu ben ik langs geweest en hebben ze misschien een baan voor me (krijg het in September te horen), en dit is besproken:
Opleiding(en): Network Infrastructure Design (HBO)
Certificaten: CCNP, CCDP, MCSE2003, ITIL (Inbegrepen bij opleiding)
Werkervaring: 2.5 jaar, waarvan 1 jaar stage en 1 jaar buitenland (Montreal, Canada)
Werkgever: Consultancy
Functie: Junior consultant (vooral m.b.t. Unified Communications en vanalles daaromheen, dus ook MS Exchange en VoIP)
Werkweek: 40 uur
Regio: Zuid-Limburg
Reistijd: 25-30 minuten
Maand salaris (bruto): Besproken is 2000-2100
Verder zijn geen zaken besproken. Is dit (afhankelijk van wat voor extra's -auto, vakantieregeling, e.d.- ze zouden aanbieden) een gemiddeld loon of moet ik toch echt hoger of lager inzetten?
Ik wil namelijk ook bij andere bedrijven soliciteren omdat het niet zeker is of ik uberhaupt weer bij mijn oude werkgever kan werken. Daarbij zal ik wellicht moeten aangeven wat ik verwacht te verdienen, en dat vind ik nogal moeilijk inschatten. Vooral omdat ik een jaar in Canada ben geweest, waar ik niet echt werk op erg hoog niveau heb gedaan (2 maanden IT beheer 25 man farmaceutisch bedrijf, rest van de tijd freelance 'brandjes geblust' bij verschillende bedrijven en particulieren). Maar van de andere kant heb ik wel een jaar in een ander land gezeten, waardoor je persoonlijk veel groeit (nieuwe inzichten, vloeiend Engels).
Werkervaring: 2.5 jaar, waarvan 1 jaar stage en 1 jaar buitenland (Montreal, Canada)
Functie: Junior consultant (vooral m.b.t. Unified Communications en vanalles daaromheen, dus ook MS Exchange en VoIP)
Verder zijn geen zaken besproken. Is dit (afhankelijk van wat voor extra's -auto, vakantieregeling, e.d.- ze zouden aanbieden) een gemiddeld loon of moet ik toch echt hoger of lager inzetten?
Ik wil namelijk ook bij andere bedrijven soliciteren omdat het niet zeker is of ik uberhaupt weer bij mijn oude werkgever kan werken. Daarbij zal ik wellicht moeten aangeven wat ik verwacht te verdienen, en dat vind ik nogal moeilijk inschatten. Vooral omdat ik een jaar in Canada ben geweest, waar ik niet echt werk op erg hoog niveau heb gedaan (2 maanden IT beheer 25 man farmaceutisch bedrijf, rest van de tijd freelance 'brandjes geblust' bij verschillende bedrijven en particulieren). Maar van de andere kant heb ik wel een jaar in een ander land gezeten, waardoor je persoonlijk veel groeit (nieuwe inzichten, vloeiend Engels).
Psst, ik weet een bedrijfje waar ze al heel ver zijn met automated translation en dat soort shizzle, daar zou iemand als jij perfect zijn.qadn schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:26:
Internationaal zit zeker in de kaarten, ben binnen het academische circuit eigenlijk 100% in het buitenland aan het kijken (lijkt mij (/ons) mooi om er op uit te gaan). Ook qua bedrijfsleven gooi ik het op de internationale hoek, maar weet niet hoe ik het daar _direct_ kan krijgen.
...maar hier hadden we het jaren geleden al eens over gehad.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
Ik zie hier dat je erg zelfstandig bent, aangezien je in het buitenland heb gezeten. ook heb je een goede opleiding en leuke certificeringen. Ik zou zeggen 2400-2500 euro.Ruuddie schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:40:
Na een jaar in Canada gewoond te hebben, ben ik sinds 3 weken weer terug in Nederland. Nu ga ik dus op zoek naar een baan, en ben allereerst bij mijn oude stageplek/werkgever geweest. Zij zeiden toen ik vorig jaar vertrok dat ze me graag wilden hebben en dat ik maar langs moest komen als ik terug was. Nu ben ik langs geweest en hebben ze misschien een baan voor me (krijg het in September te horen), en dit is besproken:
Geluk heeft er minder mee te maken - ontzettend hard werken, heel veel leren en lezen en zichtbaar effectief zijn des te meer. Projecten op tijd en liefst onder budget afleveren, de bedrijfsprocessen van de klant snel kunnen doorgronden en nauwkeurig een informatie strategie kunnen formuleren met aantoonbare meerwaarde voor de klant .. en het liefst zonder fancy-pants powerpoint.BiLLie- schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:22:
Dan heb jij daar ook erg veel geluk mee gehad. De grotere clubs (Capgemini, Atos, et cetera) geven überhaupt niet zulke salarissen en ook wanneer op een vergelijkingssite profielen worden ingevuld kom je bij lange na niet aan dat soort bedragen.
De grotere clubs zijn ook meestal niet de best betalende bedrijven en je hoeft ook zeker niet in de consultancy te werken om in het gebied van BI en informatie management goed te kunnen verdienen.
Ambitieus zijn, jezelf constant blijven ontwikkelen en een feeling krijgen voor perceptie van anderen doen een hoop - en daarbij zoeken naar de juiste werkgever voor de juiste fase in je carriere. En je carriere moet je weer zien als een langduring project, i.p.v. een aan een schakeling van gelukkig toeval .. maar geluk hebt altijd nodig natuurlijk
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Volgens mij dwalen we een beetje af, of heb ik niet duidelijk geformuleerd waar ik naar toe wilde (dat is natuurlijk ook een optietazzman schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:19:
[...]
Geluk heeft er minder mee te maken - ontzettend hard werken, heel veel leren en lezen en zichtbaar effectief zijn des te meer. Projecten op tijd en liefst onder budget afleveren, de bedrijfsprocessen van de klant snel kunnen doorgronden en nauwkeurig een informatie strategie kunnen formuleren met aantoonbare meerwaarde voor de klant .. en het liefst zonder fancy-pants powerpoint.
De grotere clubs zijn ook meestal niet de best betalende bedrijven en je hoeft ook zeker niet in de consultancy te werken om in het gebied van BI en informatie management goed te kunnen verdienen.
Ambitieus zijn, jezelf constant blijven ontwikkelen en een feeling krijgen voor perceptie van anderen doen een hoop - en daarbij zoeken naar de juiste werkgever voor de juiste fase in je carriere. En je carriere moet je weer zien als een langduring project, i.p.v. een aan een schakeling van gelukkig toeval .. maar geluk hebt altijd nodig natuurlijk
Natuurlijk kun je door hard werken, enige intelligentie, jezelf blijven ontwikkelen, et cetera boven gemiddeld gaan verdienen.
Waar het mij meer om ging was dat er wordt beweerd dat iemand met een gemiddeld profiel en relatief weinig ervaring (NOFI) wel even een flinke verbetering van zijn voorwaarden (die toch al niet misselijk zijn) kan krijgen. Gebaseerd op de gemiddelden die ik hier lees, op verschillende vergelijkingssites zie en ook mijn eigen ervaring(en) vind ik dat toch enigszins overdreven.
true true.unclero schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:11:
[...]
Psst, ik weet een bedrijfje waar ze al heel ver zijn met automated translation en dat soort shizzle, daar zou iemand als jij perfect zijn.![]()
...maar hier hadden we het jaren geleden al eens over gehad.
Jaren geleden was ik nog niet echt concreet op zoek naar iets though
Ben het dus een beetje kwijt.
Het is me inmiddels trouwens wel duidelijk dat ik geen behoefte heb om te werken aan de Machine Translation systemen. Vind ik eigenlijk helemaal niet spannend. (is wel uitdagend / moeilijk genoeg natuurlijk, gewoon niet voor mij)
Probleem is alleen dat de behaalde 'certificaten' niet echt certificaten zijn... Ik zeg eerst ergens aangenomen worden waar je op kosten van de baas deze papiertjes kan halen. Doe je meteen nog wat meer ervaring op aangezien je toch net op de arbeidsmarkt komt kijken.Ruuddie schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:40:
+1Abom schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:29:
[...]
Uhm, 2400? Voor alleen CCNA en 1,5 jaar netwerk beheer? In een periode van recessie? Ik vind het nogal veel. Die 1800 euro is/was natuurlijk ook, ivm de mogelijke gezondheids problemen en eventueel bijkomende problemen, een risico voor de werkgever.
Ik zou proberen om te focussen op studie mogelijkheden en niet zo zeer meteen het maximale financieel eruit proberen te halen (uiteraard is een salaris verhoging gewoon op z'n plaats wanneer men tevreden is en men jou wil behouden).
2400 is wel erg bijdehand. Het door mijn werkgever aangeboden contract ook
Ik heb gezegd dat ik dat erg weinig vond. Het is maar enkele euro's bruto boven mijn voorlaatste werk, en dat was via een detacheerder, bij een significant lagere werkdruk en minder beroep op kennis. Ik heb om 2100 gevraagd, en dat is dus nu in overleg, manager waar mee ik sprak werkt er nog niet zo lang dus heeft geen zeggenschap over loon.
Algemeen oordeel was positief, maar had ook niet echt anders verwacht. Ik heb een hoop werk opgepakt en mij zeker niet alleen met standaardzaken bezig gehouden. Er werd zelfs opgemerkt dat ik me iets assertiever had kunnen opstellen in het overnemen van allerhande taken die mensen te graag kwijt wilden...
Jazeker, als ik ergens een baan kan krijgen pak ik die meteen in deze tijden. Ik vroeg me gewoon af of 2000-2100 een redelijk salaris was of dat ik daarmee lager zit dan gemiddeld. Als ik daarmee lager zit dan gemiddeld maakt mij niet zo veel uit, maar dan kan ik dat in een gesprek gebruiken als hefboom "je krijg me voor relatief weinig".njh schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:16:
[...]
Probleem is alleen dat de behaalde 'certificaten' niet echt certificaten zijn... Ik zeg eerst ergens aangenomen worden waar je op kosten van de baas deze papiertjes kan halen. Doe je meteen nog wat meer ervaring op aangezien je toch net op de arbeidsmarkt komt kijken.
Met jouw achtergrond en een beetje inventiviteit, gaat het je zeker lukken om een leuke en goed betaalde baan te krijgen. De vraag die je hier stelt "Wat zou ik op de arbeidsmarkt waard zijn" is op zich in dit topic wel een goede vraag, maar gezien wat je gedaan hebt eentje waar je ook hier nooit een goed antwoord op gaat krijgen. Je voldoet niet aan een standaard profiel, je bent gespecialiseerd in een richting waar veel mensen hier wel een idee bij zullen hebben, maar niet concreet op kunnen antwoorden wat het dan is, en dat heeft als resultaat dat het gemiddelde antwoord (en ook dat wat ik zou geven als ik antwoord op de vraag zou geven) eentje is waar je ook niks mee kan.qadn schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:02:
[...]
true true.
Jaren geleden was ik nog niet echt concreet op zoek naar iets though
Ben het dus een beetje kwijt.
Het is me inmiddels trouwens wel duidelijk dat ik geen behoefte heb om te werken aan de Machine Translation systemen. Vind ik eigenlijk helemaal niet spannend. (is wel uitdagend / moeilijk genoeg natuurlijk, gewoon niet voor mij)
Als je de makkelijk verhandelbare IT-banen in wil (XXX-consultant bij YYY-detacheerder), dan heb je consultancy banen tussen de 2300 en 3200 euro die je waarschijnlijk, met of zonder leaseauto, met of zonder pensioenbijdrage, afhankelijk van je 'hoe verkoop ik mezelf'-kwaliteiten zonder al te veel moeite zou moeten kunnen krijgen. Vind je een baan die past bij je interesses, aansluit bij je kwaliteiten, ligt binnen je capaciteiten en het liefst ook nog bij een kapitaalkrachtig bedrijf, dan kan dat zomaar 4000-5500 euro worden binnen afzienbare tijd.
Daarmee ligt dus het antwoord op de vraag "Wat ben ik waard?" eerder bij jou, in de vorm van "Wat wil je gaan doen?" en "Hoe goed kan jij jezelf en je kwaliteiten verkopen?"
Leeftijd: 36
Opleiding(en): HBO Informatica
Certificaten: Nope. Tuurlijk wel zat cursussen gedaan, maar geen standaard detacherings papiertjes.
Werkervaring: 14 jaar
Werkgever: Internationaal bedrijf in financiele sector
Huidige functie: Senior software engineer
Vakantiegeld: Standaard (8%)
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: Prestatiebonus. 1-6x maand salaris. Erg variabel dus.
Werkweek: 40 uur (officieel)
Pensioenregeling: Ja, 75% door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: ov vergoeding, sportschool abbo
Land: NL (meestal, nu even US)
Regio: Vaste werkplek is in A'dam
Reistijd: 15 min fiets of metro (weersafhankelijk
)
Maand salaris (bruto): 5800
Leuk bedrijf, leuk salaris en de mogelijkheid om zo nu en dan een paar weken in het buitenland te werken vind ik een mooie bonus!
Certificaten: Nope. Tuurlijk wel zat cursussen gedaan, maar geen standaard detacherings papiertjes.
13/14e maand of winstuitkering: Prestatiebonus. 1-6x maand salaris. Erg variabel dus.
Reistijd: 15 min fiets of metro (weersafhankelijk
Leuk bedrijf, leuk salaris en de mogelijkheid om zo nu en dan een paar weken in het buitenland te werken vind ik een mooie bonus!
Verwijderd
Uit mijn ervaring, met ook een promotie in een kunstmatige intelligentie-achtig onderwerp, is het goed om ook in het buitenland rond te gaan kijken. Daar heb je vaak meer mogelijkheden om iets te vinden.qadn schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:01:
...
Als je echt goed wilt verdienen kun je imho toch het beste iets gaan doen wat aansluit op je promotie. In Duitsland ben ik rond de 4 jaar geleden zo begonnen met rond €4500 per maand, dat was binnen een jaar opgelopen naar €5000 per maand. Nu heb ik in de VS een sollicitatie lopen waar het salaris rond $9000 per maand ligt. Verder kun je in de UK, Zwitserland en Scandinavie ook goed verdienen.
Vette baan! (zo klinkt het)Frips schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 06:31:
Reistijd: 15 min fiets of metro (weersafhankelijk)
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
Aan dit salaris gaan de meesten onder ons zelfs ouwe COBOL-74 troep converteren naar PL/SQL. (daar reken ik mezelf echter wel niet bij aangezien ik dit soort gevechten tegen de bierkaai vroeger nog geleverd heb)spaceboy schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:29:
[...]
Vette baan! (zo klinkt het)Wat voor techniek zit je? Toch geen ouwe mainframe-bende he?
En toch zie ik iedereen om mij heen de schouders ophalen...t_captain schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:08:
[...]
Goed punt, en bovendien een heel belangrijk punt.
Terwijl NU repareren veel 'goedkoper' is.
Las ooit een leuke vergelijking: iemand heeft evenveel pensioen als hij bedrag X van zijn 25e tot zijn 35e inlegt (10 jaar) als dat hij van 35-65 datzelfde bedrag X inlegt (30 jaar = 3x zo duur).
Nadeel: 'nu' is voor veel mensen een dure tijd: nog niet zo'n hoog salaris, hoge hypotheek, kinderen.....
Helaas staat het benutte deel van de staffel er vaak niet in. En de meeste mensen willen het niet lezen of snappen er geen zak van. Bovendien 'leeft' pensioen niet bij mensen, gezien de lauwe reacties die ik altijd krijg....Laat je niet verrassen met een achterstand van 15.000 euro maar kijk gewoon vandaag even je arbeidsvoorwaarden na.
Maar de oplossing is vrij simpel. In de tegenwoordige aangifteprogramma's van de Belastingdienst kan je het zo uitrekenen.
(Uit het hoofd: ergens bij aftrekposten voor inkomensvoorzieningen in box 1).
Zal het thuis nog ff nakijken, maar uit het hoofd: Je vult je belastbaar inkomen in en de factor A die je elk jaar van je pensioenleverancier krijgt. Als je jaarruimte hebt, is niet de volledige staffel benut.
Dat komt niet per se door een 'slechte' werkgever (al schijnt 100% staffelbenutting nauwelijks voor te komen). Over 13e maanden, bonussen, winstuitkeringen en bijtellingen (bijv. leasewagen of belaste onkosten of km-vergoeding) wordt door de werkgever veelal ook geen pensioenpremie afgedragen. Deze ruimte telt echter wel mee voor de fiscus.
'leuk salaris' is wel een understatement volgens mij. Mooi werk!Frips schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 06:31:
[....]
Wat ik me afvraag, of in de IT ook het soort bedrijf erg meespeelt. In de financiële wereld is vaak geld genoeg. Of dat zo'n bedrijf dan ook standaard boven marktconform betaalt 'omdat ze het kunnen'.
Of is dit een geval goed onderhandelen en/of ontwikkelen in een nicheomgeving.
Zo ken ik iemand die een secretaressebaan had (niks mis mee, maar vaak niet royaal betaald)) bij een advocatenbureau (geld zat) en die ging naar huis met een salaris wat een IT-specialist maar met moeite bij elkaar zou schrapen.
edit: sorry, volgens de conventies had ik dit bericht in mijn vorige bericht moeten incorporeren. Mea Culpa...
[ Voor 4% gewijzigd door Titusvh op 12-08-2010 14:10 ]
In de financiele wereld is het gebruikelijk om zoveel te betalen en zulke goede secundaire voorwaarden te regelen (korting op hypotheek, etc.) dat de werknemers met de gouden boeien vastzitten aan de baas. Erg prettig, maar minder leuk als je weg wilt.
Soort bedrijf is erg belangrijk voor de hoogte van het salaris. Uiteraard helpt het wanneer er flink winst wordt gemaakt, maar ook de rol van de IT binnen een bedrijf is van belang.Titusvh schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:10:
Wat ik me afvraag, of in de IT ook het soort bedrijf erg meespeelt. In de financiële wereld is vaak geld genoeg. Of dat zo'n bedrijf dan ook standaard boven marktconform betaalt 'omdat ze het kunnen'.
Of is dit een geval goed onderhandelen en/of ontwikkelen in een nicheomgeving.
In mijn geval gaat het om een bedrijf dat z'n geld verdient met handelen op de beurs. Uiteraard wordt dat niet gedaan met oude Cobol meuk
Elk voordeel heb zijn nadeel. Die financiele instellingen moeten ook werknemer pesten om van iemand die niet (meer) goed functioneert af te komen. De "les" die je hieruit kan leren, is dat je moet weten wat je in de gewone markt waard bent. Als dan een financiele instelling langskomt die 30% meer betaald (in primair/secundair), dan moet je dat gewoon als bonus beschouwen en dus niet naar dat inkomen gaan leven.qadn schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:00:
In de financiele wereld is het gebruikelijk om zoveel te betalen en zulke goede secundaire voorwaarden te regelen (korting op hypotheek, etc.) dat de werknemers met de gouden boeien vastzitten aan de baas. Erg prettig, maar minder leuk als je weg wilt.
Er zijn meer bedrijven waarbij IT een grotere rol zou moeten spelen. Dat wat jij beschrijft is er eentje waarbij het direct bottom line impact heeft (heb wel een idee waar je werkt, maar zou toch een long shot zijn), bij veel andere bedrijven zou dat via vage, obscure business cases moeten helaas.Frips schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:26:
[...]
Soort bedrijf is erg belangrijk voor de hoogte van het salaris. Uiteraard helpt het wanneer er flink winst wordt gemaakt, maar ook de rol van de IT binnen een bedrijf is van belang.
In mijn geval gaat het om een bedrijf dat z'n geld verdient met handelen op de beurs. Uiteraard wordt dat niet gedaan met oude Cobol meuk. De kwaliteit van de computer systemen heeft een directe impact op de hoeveelheid winst die we maken. De producten die we maken verkopen we niet, dus het zijn niet de sales mensen die hier de grote bonussen binnenhalen.
Echter ook als je je gehele jaarruimte en reserveringsruimte 'gevuld' hebt hoeft dit nog steeds niet te zeggen dat je een goed pensioen opbouwt. En dan met name bij de pensioenen gebaseerd op beschikbare premie regeling (zoals bij het meerendeel van de ICT bedrijven). Als ik bijv. zie wat ik de afgelopen 10 jr (tot 2008) heb opgebouwd dan word ik daar niet bepaald vrolijk van. Gelukkig werk ik nu voor mezelf en heb ik per jaar 22-27K aan jaarruimte om zelf aan pensioen op te bouwen om de schade in te halen.Titusvh schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:55:
[...]
Las ooit een leuke vergelijking: iemand heeft evenveel pensioen als hij bedrag X van zijn 25e tot zijn 35e inlegt (10 jaar) als dat hij van 35-65 datzelfde bedrag X inlegt (30 jaar = 3x zo duur).
Nadeel: 'nu' is voor veel mensen een dure tijd: nog niet zo'n hoog salaris, hoge hypotheek, kinderen.....
Maar de oplossing is vrij simpel. In de tegenwoordige aangifteprogramma's van de Belastingdienst kan je het zo uitrekenen.
(Uit het hoofd: ergens bij aftrekposten voor inkomensvoorzieningen in box 1).
Zal het thuis nog ff nakijken, maar uit het hoofd: Je vult je belastbaar inkomen in en de factor A die je elk jaar van je pensioenleverancier krijgt. Als je jaarruimte hebt, is niet de volledige staffel benut.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nooit wat van de pensioenoverzichten gesnapt hebt totdat ze zijn overgegaan op de zgn uniforme pensioenoverzichten (2008)
Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe werkgever die mij de kans geeft om me verder te ontwikkelen op unix/linux gebied. Hiervoor heb ik wat ervaring opgedaan met SCO en vooral debian. Nu is het vooral HP-UX en Suse wat de klok slaat. Ik probeer prive nog een beetje MCSITP te doen aangezien windows en unix hier nauw met elkaar verweven zijn.
Leeftijd:26
Opleiding(en): MBO ICT, (Propedeuse HBO Information Engineering)
Certificaten:Geen certifcaten, Wel Suse Administration 1 en 2, HP UX administration 1
Werkervaring: 4/5 jaar
Werkgever:Ziekenhuis
Huidige functie: Unix Beheerder
Vakantiedagen: 24
13/14e maand of winstuitkering: Eindejaarsregeling 6,75%
Werkweek: 4x9=36 uur
Pensioenregeling: Niets bijzonders
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: niets bijzonders
Land: NL
Regio: Utrecht
Reistijd: 20 tot 30 minuten
Maand salaris (bruto): € 2619
Ik ga einde van het jaar nog naar 2 cursussen toe ( HP UX administration 2 en Logical Volume Manager). Verder mag ik volgend jaar nog een onbekend aantal cursussen volgen.
Leeftijd:26
Opleiding(en): MBO ICT, (Propedeuse HBO Information Engineering)
Certificaten:Geen certifcaten, Wel Suse Administration 1 en 2, HP UX administration 1
Werkervaring: 4/5 jaar
Werkgever:Ziekenhuis
Huidige functie: Unix Beheerder
13/14e maand of winstuitkering: Eindejaarsregeling 6,75%
Werkweek: 4x9=36 uur
Regio: Utrecht
Reistijd: 20 tot 30 minuten
Maand salaris (bruto): € 2619
Ik ga einde van het jaar nog naar 2 cursussen toe ( HP UX administration 2 en Logical Volume Manager). Verder mag ik volgend jaar nog een onbekend aantal cursussen volgen.
[ Voor 0% gewijzigd door Marmotje op 13-08-2010 07:47 . Reden: Leeftijd verkeerd :O ]
apt-get moo
Leeftijd: 26
Opleiding(en): Master of Arts Sound & Technology, Propedeuse Hogere Informatica
Certificaten: Microsoft nummers: 70-528 (web developement), 70-542 (moss2007 developement), 70-547 (software architecture), 70-630 (moss2007 configuring)
Werkervaring: bijna 3 jaar
Werkgever: Detachering
Huidige functie: SharePoint Developer
Vakantiedagen: 28
13/14e maand of winstuitkering: 13 maand, eindejaarsuitkering, maandbonus (drempel)
Laptop: Nee
Leaseauto*: Ja, € 810,00
Pensioenregeling: niets bijzonders
Regio: Randstad voornamelijk
Reistijd**: 1-1,5 uur
Maand salaris (bruto): € 2279,08
Redelijk ok. Ben bezig me te certificeren voor SharePoint 2010 developer. Ben nog aan het overwegen om misschien iets meer te doen richting mijn studie (audio designer/programmer, misschien dus iets in gaming).
Opleiding(en): Master of Arts Sound & Technology, Propedeuse Hogere Informatica
Certificaten: Microsoft nummers: 70-528 (web developement), 70-542 (moss2007 developement), 70-547 (software architecture), 70-630 (moss2007 configuring)
Werkervaring: bijna 3 jaar
Werkgever: Detachering
Huidige functie: SharePoint Developer
Vakantiedagen: 28
13/14e maand of winstuitkering: 13 maand, eindejaarsuitkering, maandbonus (drempel)
Leaseauto*: Ja, € 810,00
Pensioenregeling: niets bijzonders
Regio: Randstad voornamelijk
Reistijd**: 1-1,5 uur
Maand salaris (bruto): € 2279,08
Redelijk ok. Ben bezig me te certificeren voor SharePoint 2010 developer. Ben nog aan het overwegen om misschien iets meer te doen richting mijn studie (audio designer/programmer, misschien dus iets in gaming).
[ Voor 10% gewijzigd door Strikeman225 op 13-08-2010 09:19 . Reden: Kleine layout aanpassingen ]
"For me there's only one music: good music" || WoW: Kazzak: Isímode (100 Pala); Al'Akir: Lolalock (90 Lock), Strikeman (Mage), Sherpepunt(Warrior), Dadruid(Druid)
+1sverzijl schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:44:
[...]
Echter ook als je je gehele jaarruimte en reserveringsruimte 'gevuld' hebt hoeft dit nog steeds niet te zeggen dat je een goed pensioen opbouwt. En dan met name bij de pensioenen gebaseerd op beschikbare premie regeling (zoals bij het meerendeel van de ICT bedrijven). Als ik bijv. zie wat ik de afgelopen 10 jr (tot 2008) heb opgebouwd dan word ik daar niet bepaald vrolijk van. Gelukkig werk ik nu voor mezelf en heb ik per jaar 22-27K aan jaarruimte om zelf aan pensioen op te bouwen om de schade in te halen.
ZZP komt in feite ook neer op sparen d.m.v. beschikbare premie, maar wel een aanzienlijke stijging van je fiscale ruimte. En als het goed is ook van de inkomsten waaruit je die ruimte kan vullen
Als je kijkt hoeveel geld je nodig hebt voor een goed geregelde oude dag... En dan heb ik het niet eens over zo een van de reclame waarin grijze mensen lekker op reis zijn met hun boot of bij hun tweede huis. Neem gewoon je huidige levensstandaard, tel daarbij een paar dingen die je misschien moet verwachten als je ouder wordt (zoals wat hogere zorgkosten), probeer rekening te houden met geleidelijke versobering van het collectieve stelsel (AOW, lagere belastingschijven 65+).
Voor mij was de conslusie dat ZZP de enige realistische weg was om die hoeveelheid kapitaal te bereiken.
Leeftijd:25
Opleiding(en): HEAO Commerciële Economie
Certificaten:Prince 2 foundation
Werkervaring: 1 jaar in commerciële functie, 2 jaar in IT (totaal dus 3 jaar)
Werkgever: middelgrote SAP leverancier
Huidige functie: SAP Consultant
13/14e maand of winstuitkering: 15 % van jaarsalaris bij halen bedrijfsdoelstelling als team
Leaseauto: Ja, onbeperkt tanken in Europa
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 10 euro per maand internetvergoeding, 450 euro persoonlijk budget per jaar
Regio: Eindhoven
Reistijd: Gemiddeld 45 minuten
Maand salaris (bruto): € 3150
13/14e maand of winstuitkering: 15 % van jaarsalaris bij halen bedrijfsdoelstelling als team
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 10 euro per maand internetvergoeding, 450 euro persoonlijk budget per jaar
Klein bedrijf zeker? Niet verkeerd!Aghanim schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 09:10:
Leeftijd:25
Be fast .... Be furious....
Verwijderd
Los van het feit dat er vast wel ergens een bedrijf zal zijn die dit biedt voor een ervaren IA, vraag ik mij toch af of je niet een beetje leidt aan het syndroom waar meer van onze leeftijdsgenoten last van hebben. Namelijk de illusie dat je toch makkelijk zou moeten kunnen verdienen wat een klant ook aan de detacheerder kwijt is..BurningSheep schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:00:
[...]
Ga eens kijken bij een serieuze club die aan software ontwikkeling doet. Dan is een salaris van 5000 euro echt niet raar, en dat zijn helemaal geen uitzonderlijk getalenteerde mensen. Je kan het trouwens ook zelf beredeneren, als een detacheerder een IA een salaris geeft van 3600 euro, hoeveel betaald de klant dan wel niet voor diezelfde IA?
Die klant is veel kwijt aan detacheerderders, maar krijgt daar ook wat voor terug (flexibiliteit, niet vast zitten aan werknemers) en bovendien worden deze kosten vaak uit andere (tijdelijke) budgetten gehaald dan de vaste salarissen die uit de lijn worden betaald.
Een gemiddelde organisatie die een beetje serieus bezig is gaat zeker geen 5000 euro betalen voor een IA met onze leeftijd en ervaring.
Ikzelf ben IA geweest bij een verzekeraar. Hoewel de salarissen zeker minimaal marktconform (met markt bedoel ik dan bank en verzekeringswezen) zijn, halen deze de 5000 euro zeker niet. De schaal liep op tot max 4100 bij 38 uur. Nu heb ik pas geleden nog weer een stapje extra gemaakt en ben nu business architect (salarisschaal hoger) ook daar loopt de schaal niet op tot 5000 euro (max 4780 bij 38 uur).
Ik vraag mij echt af bij welke 'beetje serieuze' bedrijven jij IA functies kent waarvoor uberhaubt 5000 euro wordt betaald, nog los van leeftijd en ervaring. Als je die al vindt zal het waarschijnlijk een andere functie zijn die alleen de naam IA draagt (bijv. business analist, senior engineer, architect)
Ik zal ook even een duit in het zakje doen;
Leeftijd: nét 24
Opleiding(en): HBO & WO Informatiekunde
Werkervaring: -
Werkgever: Een van de BIG4
Huidige functie: Junior IT Adviseur
Vakantiegeld: Standaard 8%
Vakantiedagen: 29
13/14e maand of winstuitkering: Winstuitkering, exact nog onduidelijk
Leaseauto: Ja, 665 p/m
Werkweek: 40u
Pensioenregeling: Betaling pensioen premie
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Betaalde 2,5 jarige post-master opleiding 1 dag in de week
Regio: Noord Brabant / Limburg / (soms Randstad)
Reistijd: Afhankelijk van klant. Kantoor 20 min (auto)
Maand salaris (bruto): 2500
Leeftijd: nét 24
Opleiding(en): HBO & WO Informatiekunde
Werkervaring: -
Werkgever: Een van de BIG4
Huidige functie: Junior IT Adviseur
Vakantiegeld: Standaard 8%
13/14e maand of winstuitkering: Winstuitkering, exact nog onduidelijk
Leaseauto: Ja, 665 p/m
Werkweek: 40u
Pensioenregeling: Betaling pensioen premie
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Betaalde 2,5 jarige post-master opleiding 1 dag in de week
Regio: Noord Brabant / Limburg / (soms Randstad)
Reistijd: Afhankelijk van klant. Kantoor 20 min (auto)
Maand salaris (bruto): 2500
Opleiding(en): MBO Systeembeheerder Niv 4. HBO Informatica niet afgemaakt.
Certificaten: Nope.
Werkervaring: 2 jaar
Werkgever: Automatiseerder
Huidige functie: Technisch Specialist
13/14e maand of winstuitkering: 1 maandloos
Pensioenregeling: Ja, 100% door werkgever bij de ABN
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskosten, Internet abbo
Regio: Noorden
Reistijd: 15 min
Maand salaris (bruto): 1900
Ga ik nu aan beginnen.
Certificaten: Nope.
Werkervaring: 2 jaar
Werkgever: Automatiseerder
Huidige functie: Technisch Specialist
13/14e maand of winstuitkering: 1 maandloos
Pensioenregeling: Ja, 100% door werkgever bij de ABN
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskosten, Internet abbo
Regio: Noorden
Reistijd: 15 min
Ga ik nu aan beginnen.
Helemaal niet verkeerd! Succes met je nieuwe baan!wilmdolf schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:27:
<knip>
Helemaal mee eens. Maar wel het maximaal haalbare wat je als loondienster fiscaalvriendelijk kan doen.sverzijl schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:44:
[...]
Echter ook als je je gehele jaarruimte en reserveringsruimte 'gevuld' hebt hoeft dit nog steeds niet te zeggen dat je een goed pensioen opbouwt. En dan met name bij de pensioenen gebaseerd op beschikbare premie regeling (zoals bij het meerendeel van de ICT bedrijven). Als ik bijv. zie wat ik de afgelopen 10 jr (tot 2008) heb opgebouwd dan word ik daar niet bepaald vrolijk van. Gelukkig werk ik nu voor mezelf en heb ik per jaar 22-27K aan jaarruimte om zelf aan pensioen op te bouwen om de schade in te halen.
Ik heb wel eens een beetje zitten rekenen. Maar de pest is dat ik 30 jaar vooruit moet kijken. Als ik het rekenpercentage inflatie iets aanpas, of inleg, of verwacht salaris, rendement, rentestand op pensioendatum etc etc, dan komen er aan het eind hele andere bedragen uit. Juist omdat de effecten van een kleine aanpassing over 30 jaar grote impact hebben.t_captain schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 09:05:
[...]
ZZP komt in feite ook neer op sparen d.m.v. beschikbare premie, maar wel een aanzienlijke stijging van je fiscale ruimte. En als het goed is ook van de inkomsten waaruit je die ruimte kan vullen
Als je kijkt hoeveel geld je nodig hebt voor een goed geregelde oude dag... En dan heb ik het niet eens over zo een van de reclame waarin grijze mensen lekker op reis zijn met hun boot of bij hun tweede huis. Neem gewoon je huidige levensstandaard, tel daarbij een paar dingen die je misschien moet verwachten als je ouder wordt (zoals wat hogere zorgkosten), probeer rekening te houden met geleidelijke versobering van het collectieve stelsel (AOW, lagere belastingschijven 65+).
Voor mij was de conslusie dat ZZP de enige realistische weg was om die hoeveelheid kapitaal te bereiken.
En dan zijn er nog een heleboel factoren die ik zelfs niet eens bij benadering mee nemen (levensverwachting, AOW, fiscalal regime).
Wat wat wel duidelijk was is dat het een enorme inleg vereist.
Wat dat betreft is dat ZZP-erschap wel een aardig idee, maar een stap die niet iedereen aandurft.
Kan een ZZP-er ook niet fiscaalvriendelijk het geld in een BV laten zitten? Die je er dan pas rond je pensioen weer uithaalt?
Laat ook maar, ik dwaal af....
Wellicht kunnen ze je hier verder helpen met wat vragenTitusvh schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:38:
[...]
[knip]
Kan een ZZP-er ook niet fiscaalvriendelijk het geld in een BV laten zitten? Die je er dan pas rond je pensioen weer uithaalt?
Laat ook maar, ik dwaal af....
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:32:
Het gaat om een opleiding electrotechniek. Niet alleen liggen de salarissen in de electro nogal onder dat van ICT (en minder werk),
Minder werk, klopt, maar ook veel minder afgestudeerde elektrotechniekers. Ben vorig jaar april bij NXP eruit geschopt wegens reorganisatie, binnen een maand 4 andere contracten om uit te kiezen.
Een elektrotechnieker die een beetje z'n best doet kan makkelijk even goed verdienen als een ICT'er:
Leeftijd: 27
Opleiding(en): HBO Elektrotechniek
Werkgever: -
Huidige functie: Embedded Hardware Engineer
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: 37
13/14e maand of winstuitkering: standaard 13e maand + 1 maand winstuitkering
Laptop: nee
GSM: nee
Leaseauto*: nee
Reiskostenvergoeding: 225
Pensioenregeling: ja, 33%
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Regio: Zuid
Reistijd**: 1 uur per dag (50km enkele reis)
Maand salaris (bruto): 3150
[ Voor 11% gewijzigd door knirfie244 op 17-08-2010 11:11 ]
Idd, heb zelf MBO Elektrotechniek en ben puur vanuit m'n ICT hobby de ICT brance zelf ingeroltknirfie244 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:05:
[...]
Minder werk, klopt, maar ook veel minder afgestudeerde elektrotechniekers. Ben vorig jaar april bij NXP eruit geschopt wegens reorganisatie, binnen een maand 4 andere contracten om uit te kiezen.
Een elektrotechnieker die een beetje z'n best doet kan makkelijk even goed verdienen als een ICT'er:
[knip]
Werk nu een jaar als PHP developer. (CMS/E-commerce)
Huidige job: klein bedrijf, (niet hi-tech) waarschijnlijk geen doorgroeimogelijkheden.
Wil veranderen gezien mijn ambities.
Opleiding(en): Software Engineering, België
Certificaten: /
Werkervaring: 1 jaar PHP developer
Werkgever: Klein bedrijf (12 man)
Functie: PHP developer, maatwerk en
eigen pakket, met 2 mensen hiervoor verantwoordelijk. Ondertussen ben ik zowat mede-hoofdontwikkelaar hiervan.
Vakantiegeld: Veronderstel van wel, nog niet gekregen in eerste jaar.
Vakantiedagen: 21
13/14e maand of winstuitkering: 13de maand
GSM: belkaart fair use
Leaseauto: nee
Werkweek: 38 u
Pensioenregeling: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: internetvergoeding 65 euro per maand
Land: België
Regio: Vlaams Brabant
Reistijd: 5 minuten
Maand salaris (bruto): 2100
Na 2 gesprekken al snel nieuwe job aangeboden gekregen in een beursgenoteerd bedrijf (500 man), leider in zijn sector, in R&D omgeving van 60 man. Enkel nog loon te bespreken.
Ze doen aan hardwareontwerp/embedded software maar het is voor .NET en C++ ontwikkelaar voor hun beheerspakket.
Ze zochten ervaren persoon maar kunnen niemand vinden precies en nemen me aan omwille van het feit dat ik zou passen binnen het bedrijf. Krijg opleidingen c++, .NET en andere waarschijnlijk.
Ik probeerde 2400 bruto met bedrijfswagen. Heb nu geen auto nodig en ga er sowieso één moeten kopen.
Maar .. bedrijfswagen zit er niet in vrees ik na hun reactie nu. Ze keren er precies op terug.
Hoeveel zou ik kunnen krijgen ?
Je merkt het probleem om geschikte mensen te vinden. Ik weet ook niet of ik direct moet toehappen of nog rustig wat verder moet solliciteren.
Het lijkt me wel een cool bedrijf, maar ik twijfel ook nog in de consultancy te gaan. SAP omwille van het geld en minder puur puur programmeren ?
Maar ik kan natuurlijk niet te lang wachten gezien deze aanbieding die me wel serieus het overwegen waard is.
Huidige job: klein bedrijf, (niet hi-tech) waarschijnlijk geen doorgroeimogelijkheden.
Wil veranderen gezien mijn ambities.
Opleiding(en): Software Engineering, België
Certificaten: /
Werkervaring: 1 jaar PHP developer
Werkgever: Klein bedrijf (12 man)
Functie: PHP developer, maatwerk en
eigen pakket, met 2 mensen hiervoor verantwoordelijk. Ondertussen ben ik zowat mede-hoofdontwikkelaar hiervan.
Vakantiegeld: Veronderstel van wel, nog niet gekregen in eerste jaar.
Vakantiedagen: 21
13/14e maand of winstuitkering: 13de maand
GSM: belkaart fair use
Werkweek: 38 u
Pensioenregeling: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: internetvergoeding 65 euro per maand
Regio: Vlaams Brabant
Reistijd: 5 minuten
Maand salaris (bruto): 2100
Na 2 gesprekken al snel nieuwe job aangeboden gekregen in een beursgenoteerd bedrijf (500 man), leider in zijn sector, in R&D omgeving van 60 man. Enkel nog loon te bespreken.
Ze doen aan hardwareontwerp/embedded software maar het is voor .NET en C++ ontwikkelaar voor hun beheerspakket.
Ze zochten ervaren persoon maar kunnen niemand vinden precies en nemen me aan omwille van het feit dat ik zou passen binnen het bedrijf. Krijg opleidingen c++, .NET en andere waarschijnlijk.
Ik probeerde 2400 bruto met bedrijfswagen. Heb nu geen auto nodig en ga er sowieso één moeten kopen.
Maar .. bedrijfswagen zit er niet in vrees ik na hun reactie nu. Ze keren er precies op terug.
Hoeveel zou ik kunnen krijgen ?
Je merkt het probleem om geschikte mensen te vinden. Ik weet ook niet of ik direct moet toehappen of nog rustig wat verder moet solliciteren.
Het lijkt me wel een cool bedrijf, maar ik twijfel ook nog in de consultancy te gaan. SAP omwille van het geld en minder puur puur programmeren ?
[ Voor 5% gewijzigd door Davu op 17-08-2010 12:18 ]
Leeftijd: 35 jaar
Opleiding(en): LTS Elektro
Certificaten: Relevante MS certificaten
Werkervaring: 11 jaar
Huidige functie: Infrastructuur consultant
Vakantiegeld: 8,33%
13/14e maand of winstuitkering: Ja, ca. 1,5 maandsalaris
Laptop: Natuurlijk, niet echt relevant want nodig voor werk.
GSM: Idem, mag privé gebruiken voor 12 € per maand
Leaseauto: Ja. Klasse Passat/Avensis/Insignia. Rij zelf een Skoda Superb en krijg maandelijks paar tientjes terug omdat ik onder het budget zit.
Pensioenregeling: Ja, prima regeling.
Regio: Midden-Nederland, maar klanten in heel het land.
Reistijd: Circa 1 uur, maar kan 50% van de tijd thuis werken.
Maand salaris (bruto): € 3620,-
Wat verder belangrijk is voor mij is dat mijn werkgever mij enkele keren per jaar naar het buitenland stuurt voor relevante traningen of congressen. Voor studie of uitzoekklussen mag ik tijd reserveren, al ben ik 's avonds ook wel vaak bezig maar dat is meer omdat het ook mijn hobby is. Werkgever geeft me ook tijd om artikelen te schrijven of blogposts, om daar mijn zichtbaarheid en die van het bedrijf mee te vergroten.
Natuurlijk is het niet allemaal één groot feest maar over de hele linie ben ik erg tevreden.
Opleiding(en): LTS Elektro
Certificaten: Relevante MS certificaten
Werkervaring: 11 jaar
Huidige functie: Infrastructuur consultant
Vakantiegeld: 8,33%
13/14e maand of winstuitkering: Ja, ca. 1,5 maandsalaris
Laptop: Natuurlijk, niet echt relevant want nodig voor werk.
GSM: Idem, mag privé gebruiken voor 12 € per maand
Leaseauto: Ja. Klasse Passat/Avensis/Insignia. Rij zelf een Skoda Superb en krijg maandelijks paar tientjes terug omdat ik onder het budget zit.
Pensioenregeling: Ja, prima regeling.
Regio: Midden-Nederland, maar klanten in heel het land.
Reistijd: Circa 1 uur, maar kan 50% van de tijd thuis werken.
Maand salaris (bruto): € 3620,-
Wat verder belangrijk is voor mij is dat mijn werkgever mij enkele keren per jaar naar het buitenland stuurt voor relevante traningen of congressen. Voor studie of uitzoekklussen mag ik tijd reserveren, al ben ik 's avonds ook wel vaak bezig maar dat is meer omdat het ook mijn hobby is. Werkgever geeft me ook tijd om artikelen te schrijven of blogposts, om daar mijn zichtbaarheid en die van het bedrijf mee te vergroten.
Natuurlijk is het niet allemaal één groot feest maar over de hele linie ben ik erg tevreden.
Tja, daar is hij dan...
*knip werving*
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 18-08-2010 11:01 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt, maar VHDL (wat door velen ook gezien wordt als programmeren) valt vaak onder de titel "hardware engineer", ik doe dus ook programmeren:
+/- 35% VHDL
+/- 5% C voor 8051
+/- 40% Elektro ontwerp (printplaten, etc)
De rest gaat helaas zitten in datgene wat iedereen hier waarschijnlijk de meeste hekel aan heeft: documentatie...
Tevens weet ik dat ik vast meer zou kunnen verdienen, maar bij m'n huidige werkgever is volop mogelijkheid om cursussen te volgen, waar ik momenteel flink gebruik van maak, teller voor dit jaar staat al op 6.
+/- 35% VHDL
+/- 5% C voor 8051
+/- 40% Elektro ontwerp (printplaten, etc)
De rest gaat helaas zitten in datgene wat iedereen hier waarschijnlijk de meeste hekel aan heeft: documentatie...
Tevens weet ik dat ik vast meer zou kunnen verdienen, maar bij m'n huidige werkgever is volop mogelijkheid om cursussen te volgen, waar ik momenteel flink gebruik van maak, teller voor dit jaar staat al op 6.
[ Voor 29% gewijzigd door knirfie244 op 18-08-2010 09:06 ]
Verwijderd
Leeftijd: 28
Opleiding(en): Multimedia en CommunicatieTechnologie
Certificaten: MCP: Configuring, Deploying and Maintaining Windows Small Business Server
Werkgever: RijksInstituut voor Ziekte- en InvaliditeitsVerzekering (RIZIV)
Huidige functie: ICT-Deskundige - Systeem Administrator
Vakantiegeld: Ja, 80% van maandloon
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand + € 2500 / jaar bonus + Opleidingen en Examens betaald
Laptop: Ja, HP Elitebook 8530P
GSM: Ja, 35€ Belkrediet / maand
Werkweek: 38u waarvan 2u30 middagpauze
Pensioenregeling: Ambtenaar pensioenen in België zijn het gemiddelde van de 5 laatste werkjaren (gem. 1939 netto /maand)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Treinabonnement, Metroabonnement en verlof voor studeren van opleidingen
Regio: Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Federale overheid (mss binnenkort Vlaamse overheid?)
Reistijd: 39 minuten trein + 10 minuten metro
Maand salaris (bruto): € 2200
Ik ben tevreden met met mijn loon en nog meer met het allegaartje aan verworven rechten als belgisch ambtenaar. Ben nu bezig met me voor te bereiden op 070-662 en zo elk jaar 1 of 2 Microsoft certificaten hier aan toe te voegen.
Opleiding(en): Multimedia en CommunicatieTechnologie
Certificaten: MCP: Configuring, Deploying and Maintaining Windows Small Business Server
Werkgever: RijksInstituut voor Ziekte- en InvaliditeitsVerzekering (RIZIV)
Huidige functie: ICT-Deskundige - Systeem Administrator
Vakantiegeld: Ja, 80% van maandloon
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand + € 2500 / jaar bonus + Opleidingen en Examens betaald
Laptop: Ja, HP Elitebook 8530P
GSM: Ja, 35€ Belkrediet / maand
Pensioenregeling: Ambtenaar pensioenen in België zijn het gemiddelde van de 5 laatste werkjaren (gem. 1939 netto /maand)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Treinabonnement, Metroabonnement en verlof voor studeren van opleidingen
Regio: Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Federale overheid (mss binnenkort Vlaamse overheid?)
Reistijd: 39 minuten trein + 10 minuten metro
Maand salaris (bruto): € 2200
Ik ben tevreden met met mijn loon en nog meer met het allegaartje aan verworven rechten als belgisch ambtenaar. Ben nu bezig met me voor te bereiden op 070-662 en zo elk jaar 1 of 2 Microsoft certificaten hier aan toe te voegen.
Verwijderd
Dus je werkt (38/5)-2.5 uur per dag? Dus 5 uur en 12 minuten? Dat noemen ze in NL een 26 urige werkweek.[b][message=34539532,noline]Odhinn schreef op woensdag 18 augustus 2010 @
En wat zou je denken van een half uurtje per dag?Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:51:
[...]
Dus je werkt (38/5)-2.5 uur per dag? Dus 5 uur en 12 minuten? Dat noemen ze in NL een 26 urige werkweek.

Verwijderd
Nee (38/5)-0,5 u per dag. Echter die 0,5u per dag tellen als gewerkte uren waar dan bovenop nog een half uur niet gewerkte uren bijkomen als middagpauze. Dus een middagpauze van één uur, waarvan 30 minuten tellen als gewerkte uren. Het is vrij gecompliceerd ja.Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:51:
[...]
Dus je werkt (38/5)-2.5 uur per dag? Dus 5 uur en 12 minuten? Dat noemen ze in NL een 26 urige werkweek.
In mijn conract staat dat we een 38 uur week hebben ; )
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 11:21 ]
Verwijderd
Een beetje weinig voor een ambtenaar. Twee uur is best normaal in bepaalde Europese landen. 2.5 vond ik ik wel een beetje teveel van het goede weer.Jeroen V schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:18:
[...]
En wat zou je denken van een half uurtje per dag?
Leeftijd: 20
Opleiding(en): MBI ICT Nivo 3, MBO ICT nivo 4 applicatie ontwikkelaar
Certificaten: ECDL, Ares, Cisco CCNA1 & 2
Werkervaring: 2 jaar ofzo
Werkgever: -
Huidige functie: First line support
Vakantiegeld: even vergeten
13/14e maand of winstuitkering: Geen idee
Laptop: Yep
GSM: Yep, Blackberry
Leaseauto*: Nee/Nog niet