Facts don't care about your feelings
Wel frapant dat hij bij Brezan duurder is dan bij de dealer, dus maar gewoon bij de dealer besteld
Blij Met Wilco
Paar keer dat ik er mee rijdt merkte ik niks van schommelingen in het toerental ofzo.
[ Voor 16% gewijzigd door Spiller op 18-05-2010 21:47 ]
Ioniq 5 P45
Verbruik van de olie viel trouwens nog mee.. een halve liter in 10.000 kilometer
Oja.. bij stationair...en zo ernstig is het niet, alleen is die me er nu 2 keer door afgeslagen terwijl ik goed er bij rem.. dat is wel irritant, dus maar is ff zien
Verder klop ik nog steeds af, dit is eigenlijk het 3e probleempje.. 1x abs sensortje, 1x veer kapot en nu dit
[ Voor 45% gewijzigd door -Thunder- op 18-05-2010 22:06 ]
Blij Met Wilco
http://www.pixum.de/viewalbum/id/2186863
http://picasaweb.google.d...Nm56nnAE&feat=directlink#
Is een 325i 171HP en compressie is 9.7
Dit vind ik een gave E30
Ervaar met mijn e30 wel dat altijd buiten staan niet goed is voor oudere auto's.
Ik had het bij de E34 (may she rest in peace) (M60). Olie lekt dan een beetje op de uitlaat wat dan gaat stinken.-Thunder- schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:38:
Zo.. morgen als het goed is nieuwe kleppendeksel pakking ophalen bij de dealer
Ja, dat had mijn E46 ook.Wekkel schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:39:
[...]
Ik had het bij de E34 (may she rest in peace) (M60). Olie lekt dan een beetje op de uitlaat wat dan gaat stinken.
Verkoop je E30 dan. De E28 rijdt veel relaxter, meer van het niveau E34 wat jij gewend was418O2 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:05:
Prachtige wagen die e28. 't is dat het geld en geen droge stalling heb...
Ervaar met mijn e30 wel dat altijd buiten staan niet goed is voor oudere auto's.
[ Voor 41% gewijzigd door YoshiBignose op 19-05-2010 09:47 ]
De reden dat ik e30 rij is niet omdat ik het de ultieme bmw vind hoor
[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 19-05-2010 10:00 ]
Dan rij je ook nog eens LPG, is 85 cent goedkoper per liter dan euro95.
Stel je rijdt 10.000 km per jaar, en 1 op 10 bespaar je 850 euro.
Totale besparing per jaar is 600 + 600 + 850 = 2050 euro.
Dat zijn kosten die je met een E34 of E39 wel hebt
(en dan neem ik de afschrijving niet eens mee. stel je rijdt 10k per jaar, dan kan je zo 10 jaar lang nog rijden. ik denk niet dat ie veel in waarde zal dalen in die tussentijd, bij normaal onderhoud.)
[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 19-05-2010 10:12 ]
WB is nu 30 eu per maand, verzekering 120 eu per jaar (Youngtimer) en ik rij 8000km ongeveer.
Ik vind het daarbij ook zonde om meer dan 6000km per jaar met een mooie klassieker te rijden. Die moet je koesteren. Voor km's moet je maar een iets minder mooi exemplaar nemen.
Precies, en dat stinkt echt smerig dan in de autoWekkel schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:39:
[...]
Ik had het bij de E34 (may she rest in peace) (M60). Olie lekt dan een beetje op de uitlaat wat dan gaat stinken.
Blij Met Wilco
CCFL angel eye's in een OEM kleurtje!

Tevens laat ik de dealer een showroom behandeling doen, ziet ie er weer netjes uit
Het is nu juist het moment om een E39 te gaan kopen, de prijzen zijn de laatste tijd zo diep gezakt dat je nu bijvoorbeeld een mooie nette 528 met niet al te veel kilometers voor 4500/5000 euro hebt, ik heb hem te vroeg gekochtYoshiBignose schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:06:
Ja maar als je narekent. Je bespaart wegenbelasting. vergelijkbaar gewicht is rond de 50 euro per maand. 600 per jaar. oldtimerverzekering is veel goedkoper dan normale, als je al andere auto hebt. kost je 5 euro per maand, ipv ongeveer 55. is ook 600 per jaar.
Dan rij je ook nog eens LPG, is 85 cent goedkoper per liter dan euro95.
Stel je rijdt 10.000 km per jaar, en 1 op 10 bespaar je 850 euro.
Totale besparing per jaar is 600 + 600 + 850 = 2050 euro.
Dat zijn kosten die je met een E34 of E39 wel hebtdus 4500 klinkt misschien veel, maar het verdient zichzelf wel terug. Ja, een beetje autokennis is wel vereist anders betaal je je scheel aan onderhoud.
(en dan neem ik de afschrijving niet eens mee. stel je rijdt 10k per jaar, dan kan je zo 10 jaar lang nog rijden. ik denk niet dat ie veel in waarde zal dalen in die tussentijd, bij normaal onderhoud.)
En inderdaad, een beetje kennis of vrienden met kennis heb je wel nodig bij zo'n wagen, ik heb hem 1 keer voor iets heel kleins naar de garage gebracht omdat ik en me vrienden er niet aan toe kwamen en moest gelijk flink wat euro's inleveren

Blij Met Wilco
Ja inderdaad, die E39 kosten echt niks meer en die zitten altijd vol met opties. MAAR, maandelijks blijven het alleen dure auto's, dat weet je zelf toch ook wel. Vooral een dikke 528i. De E28 kost vrijwel niks in dat opzicht-Thunder- schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:34:
[...]
Het is nu juist het moment om een E39 te gaan kopen, de prijzen zijn de laatste tijd zo diep gezakt dat je nu bijvoorbeeld een mooie nette 528 met niet al te veel kilometers voor 4500/5000 euro hebt, ik heb hem te vroeg gekochtmgoed.. dat deukt de pret zeker niet
En inderdaad, een beetje kennis of vrienden met kennis heb je wel nodig bij zo'n wagen, ik heb hem 1 keer voor iets heel kleins naar de garage gebracht omdat ik en me vrienden er niet aan toe kwamen en moest gelijk flink wat euro's inleveren![]()
[ Voor 79% gewijzigd door YoshiBignose op 19-05-2010 13:37 ]
Oeh lekkerzneek schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:30:
Net een BMW Performance onderstel besteld, even wachten tot het binnen is, kwestie van weken geloof ik. Ben benieuwd hoeveel lager de voor- en achterkant erdoor worden. Voor mag ie wel wat lager, achter bij voorkeur niet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tevens laat ik de dealer een showroom behandeling doen, ziet ie er weer netjes uit
Jammer dat die linkjes niet te copy pasten zijn (krijg het niet geselecteerd??), maar het zal ongetwijfeld fraai zijnzneek schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:30:
Net een BMW Performance onderstel besteld, even wachten tot het binnen is, kwestie van weken geloof ik. Ben benieuwd hoeveel lager de voor- en achterkant erdoor worden. Voor mag ie wel wat lager, achter bij voorkeur niet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Welke linkjes? [edit] ahah, de link naar het onderstel werkt niet.... even zoeken, moment Op de BMW Usa site: http://www.bmwusa.com/Sta...ormanceSuspensionKit.aspxBeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:52:
[...]
Jammer dat die linkjes niet te copy pasten zijn (krijg het niet geselecteerd??), maar het zal ongetwijfeld fraai zijnDoe je het echter alleen voor de verlaging?
Ik doe het voor 50% voor de verlaging. Het zal ongeveer 25mm lager worden, en volgens de chef werkplaats bij Oolbekkink zal achter iets minder dan voor omlaag gaan. Ik doe BMW Performance omdat het de enige oplossing is waar ik mijn garantie niet mee kwijt raak en omdat het de enige is waar BMW ook aangepaste software voor de ABS en DSC/T (of hoe heet het) voor levert. Dat laatste zal ongetwijfeld een BMW verkooppraatje zijn, maar de garantie is voor mij voldoende reden om voor BMW te kiezen.
[ Voor 10% gewijzigd door zneek op 19-05-2010 14:11 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-05-2010 16:06 ]

Gemiddeld verbruik zit nu rond de1:19.5 / 1:20, gelukkig hoef ik daarvoor niet altijd 90 te rijden. Met flinke stukken 140 lukt het nog steeds. Ik rij wel veel op m'n cruise control, zelfs in de bebouwde kom gebruik ik m'n cruise control nog. Op de A10 waar je maar 80 mag, meestal net onder de 90, lekker in z'n 6, dan loopt echt lekker zuinig.
Het oliebeurtje een maandje geleden was wel redelijk pittig, iets van 330e, voor wat nieuwe olie, filters ed.
Binnenkort shoppen voor nieuwe voorbanden, daar ga ik de keuring niet mee doorkomen. Ik rij nu met Michelins. Die bevallen opzich goed, of zou ik beter voor een ander merk kunnen gaan?
Zo voor het eerst in men leven in een motorblok gekeken en zelf de pakking vervangen ( Met toe ziend oog
Buiten een beetje oude opgedroogde olie resten zag alles er nog heel strak uit onder de klep
Nieuwe pakking gemonteerd en het gevoel zegt dat hij iets rustiger loopt ( kan tussen de oren zitten ) en hij loopt netjes verder
* -Thunder- is happy
Blij Met Wilco
Zag 'm net nog staan, een strak karretje en oneindig veel beter verbruik dan ik gewend ben....Coenen schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:26:
Even wat plaatjes van mijn 118d tussendoor.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
http://www.driving-fun.co.../viewtopic.php?f=7&t=4394
http://www.google.nl/search?q=e46+kwaaltjes
Ik neem aan dat daar al de N42 motor in zit? De oude M43 is sowieso schijt dan zou ik al niet eens meer een proefrit maken.argro schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:30:
Ik ga a.s. zaterdag een proefrit maken in een 318i touring uit 2002, een gefacelifte E46 dus. De auto heeft thans ca. 135.000 km op de klok staan. Kan iemand mij helpen aan speciefieke aandachtspunten voor een dergelijke auto of een plek waar ik die kan vinden?
Standaard kwaaltjes: subframe, waterpomp (en radiator, thermostaat etc. willen ook wel eens kapot gaan), (achter)veren willen weleens breken. Verder vooral kleine dingetjes denk ik, E46 is een hele betrouwbare auto. Lampjes die gaan branden, ramen die tikken, raamrubbers die loskomen zijn dingetjes. Je kan altijd pech hebben dat is gewoon zo.
Onderhoudshistorie is belangrijk natuurlijk, even kijken of die altijd goed onderhouden is en op tijd beurten heeft gehad en of er al grote dingen vervangen zijn.
Ik kocht mijne op 150.000 en zit nu op 190.000 en heb eigenlijk geen grote (dure) reparaties gehad. Olielek was eigenlijk eerst grote kwaaltje, maar de kosten daarvan viele reuze mee. Controleer inderdaad even of de motor onderin droog is. Nu merk ik wel dat de koppeling steeds erger begint te slijten. Slipt ook al veel in z'n 3. E46 staat bekend om dat het schakelen neit altijd even makkelijk is maar ik denk dat ik rond de 2 ton maar dat hele ding moet laten vervangen.
[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 20-05-2010 10:03 ]
Bonken en tikken bij het rijden zijn natuurlijk het makkelijkst om op te testen en natuurlijk is dat ook zinvol, maar onder de motorkop en onder de auto kan je veel meer en belangrijkere dingen zien.
En beetje logisch nadenken. Als je een auto rond de 2 ton koopt dan kan je er vanuit gaan (als dat nog niet gebeurd is) dat bepaalde onderdelen vervangen moeten worden. Na of rond de 100.000 trouwens ook.
Je kan sowieso beter even iemand meenemen die wat standaard kennis heeft.
Het gaat om de N42B20 motor, 1.995cc met 143pk.YoshiBignose schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:01:
[...]
Ik neem aan dat daar al de N42 motor in zit? De oude M43 is sowieso schijt dan zou ik al niet eens meer een proefrit maken.
Bedankt voor de overige tips Catch22 en YoshiBignose. Ik ga a.s. zaterdag e.e.a. eens goed bestuderen. Ben benieuwd of men bereid is een engiszins fatsoenlijk bedrag neer te leggen voor mijn bejaarde E30 of dat ik deze beter zelf kan gaan verkopen. Al zit ik daar niet zo op te wachten.
De 143pk N42 motor heb ik ook. Is hele goeie
Niet in de 116 en 118 omdat dat 2 liters zijn van BMW.FiXeR.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:13:
[...]
Peugeot (PSA) en BMW werken zelfs samen. Het kan dus goed zijn dat in de nieuwe instappers van BMW (116, 118, 316 en 318) een Peugeot motor komt te liggen.Overigens is een 206 GTi geen GTi, voor echte franse race monstertjes moet je echt de 205GTi of 405 Mi16 hebben.
Tuurlijk kan er niks tegen een dikke 6 cilinder op, maar dat is een andere klasse. (alhoewel onze Peugeot 407SW 3.0 V6 ook erg lekker rijdt, ik denk dat het op comfort zeker in de buurt kom van BMW en performance ook)
Foto's heb ik niet. Het gaat om een 318i uit 1990, 2 deurs sedan met ca. 116.000km op de teller. Auto is nog volledig origineel. Vanzelfsprekend na 20 jaar rondrijden wel enige kleine gebruikssporen. Heeft de afgelopen 3 jaar altijd binnen gestaan. APK tot maart 2011. In maart 2010 nog uitlaat en draagarm vervangen, verder destijds geen op- en of aanmerkingen bij de keuring.
Meestal kan je sowieso wel meer korting krijgen als je niet inruilt, dus trap niet gelijk in een hoge inruil.
[ Voor 61% gewijzigd door 418O2 op 20-05-2010 10:59 ]
Bij jou is alles schijt als het geen lichtkleurige E46 318Ci is.YoshiBignose schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:01:
[...]
Ik neem aan dat daar al de N42 motor in zit? De oude M43 is sowieso schijt dan zou ik al niet eens meer een proefrit maken.

Daar ben ik ook bang voor. Logisch ook natuurlijk, een dealer is zo'n auto liever kwijt dan rijk. Nadeel van particuliere verkoop is dat het zomaar een paar maanden kan duren en dat ik ondertussen met twee auto's zit en eigenlijk maar plek heb voor één auto.418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:55:
Leuke auto, maar je zal er wel weinig voor weerkrijgen bij een dealer. Ik heb mijn e30 320i uit 89 voor 550 euro opgepikt bij een dealer.
Die M43 heb ik ook gehad geloof ik, heeft nogal zachte nokkenassen waardoor je snel tikkende klepstoters krijgt.
Het subframe schijnt trouwens vooral een probleem van de pre-facelift E46 te zijn geweest, en dan vooral het losscheuren van de montagepunten in de carrosserie. Koelsysteem is iets dat bij bijna elke auto vroeg of laat een keer kapot gaat. Daarnaast is het moeilijk te controleren of het goed als er niks lekt (en zelfs met een lek ergens kan het nog zoeken naar een spelt in een hooiberg zijn... weet ik inmiddels uit ervaring...)YoshiBignose schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:01:
[...]
Standaard kwaaltjes: subframe, waterpomp (en radiator, thermostaat etc. willen ook wel eens kapot gaan), (achter)veren willen weleens breken. Verder vooral kleine dingetjes denk ik, E46 is een hele betrouwbare auto. Lampjes die gaan branden, ramen die tikken, raamrubbers die loskomen zijn dingetjes. Je kan altijd pech hebben dat is gewoon zo.
Onderhoudshistorie is belangrijk natuurlijk, even kijken of die altijd goed onderhouden is en op tijd beurten heeft gehad en of er al grote dingen vervangen zijn.
Ik kocht mijne op 150.000 en zit nu op 190.000 en heb eigenlijk geen grote (dure) reparaties gehad. Olielek was eigenlijk eerst grote kwaaltje, maar de kosten daarvan viele reuze mee. Controleer inderdaad even of de motor onderin droog is. Nu merk ik wel dat de koppeling steeds erger begint te slijten. Slipt ook al veel in z'n 3. E46 staat bekend om dat het schakelen neit altijd even makkelijk is maar ik denk dat ik rond de 2 ton maar dat hele ding moet laten vervangen.
Brekende achterveren, ik weet niet wat BMW ermee heeft, maar dat lijkt bijna standaard op een 3-serie... Overigens is dat geen dure reparatie en prima zelf uit te voeren als je een verenspanner hebt.
Let vooral op de achterwielophanging. De multi-link ophanging staat er bekend om om speling op de rubber bussen te krijgen. Scherp sturen moet die voelbaar maken (het voelt alsof de auto even een klein stapje opzij maakt aan de achterkant). Verder bij de voorwielophanging, de fusee's, maar die zijn moeilijk met rijden te controleren, zolang ze nog niet echt kapot zijn (maar dan komt hij de APK ook niet meer door).
Maar met 135.000km en regelmatig onderhoud, zullen er niet veel dingen mis kunnen zijn die auto. Tourings worden meestal niet heel sportief gereden. Eventueel kunnen de remschijven aan vervanging toe zijn. Verder kijk of de motor schoon is, maar niet te schoon. Met deze leeftijd moet er smeer op het blok zitten, brandschoon is gewoon niet realistisch (de auto vangt namelijk ook heel wat troep op via de grill). Als de motor erg schoon is, dan is er meestal iets te verbergen... (hoewel dat ook neit hoeft, ik heb mijn motorblok vorig jaar gereinigd en hij is nog steeds erg schoon... Maar er zit wel wat aanslag inmiddels op van de pekel van afgelopen winter).
@YoshiBignose
Een koppeling die slipt in de 3de versnelling is echt op, dat betekent dat hij onder het rijden ook al moet slippen in de 4de en 5de versnelling...
De samenwerking geldt ook alleen voor de diesels, de benzine motoren worden, voor zover ik weet, nog altijd exclusief bij, door en voor BMW ontwikkeld.Panamera schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:50:
[...]
Niet in de 116 en 118 omdat dat 2 liters zijn van BMW.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Wat jank je nou. 118 pk tov 143 pk en dat ding is nog veel minder zuinig ook. Heeft ook meer kwaaltjes zoals Catch aangeeft. Bovendien heb ik geen lichtkleurige 318ciTrent900 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:59:
[...]
Bij jou is alles schijt als het geen lichtkleurige E46 318Ci is.
Klopt, maar het lijkt erger in de 3e. Daar zit je soms met lage toeren vaker op, terwijl 4 en 5 op hogere toeren merk je het vaak niet. Ik ben er zo erg aan gewend dat ik het eigenlijk niet eens erg merk dat ie erg versleten is, maar ik kan gewoon niet met z'n 3 door bochten want gas geven daarna werkt niet goed. Ook optrekken in z'n 2 is een ramp.deepbass909 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:11:
[...]
@YoshiBignose
Een koppeling die slipt in de 3de versnelling is echt op, dat betekent dat hij onder het rijden ook al moet slippen in de 4de en 5de versnelling...
Even sparen nog
[ Voor 47% gewijzigd door YoshiBignose op 20-05-2010 11:14 ]
Ik denk dat je nog eerder een 850i op een verbruik van 1 op 14 krijgt, maar goed418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:35:
Misschien is het handig als je je iets subtieler uitdrukt voortaan Yoshi
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Eerder dit jaar zijn al bobines, injectoren en bougies vervangen na vergelijkbare incidenten. Maar blijkbaar zit er iets nog niet helemaal lekker. Wat zou het kunnen zijn?
Oh ja, het is een 2008 116i.
[ Voor 4% gewijzigd door JaymzHetfield op 20-05-2010 14:26 . Reden: type toegevoegd ]
Metal up your ass
Prachtige wagen! , één van de redenen waarom ik ook naar een BMW coupe aan het kijken ben. De link komt ook goed uit, kan ik gelijk al een beetje proef shoppen op de extra's die graag zou willenzneek schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 13:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
39
Niet helemaal. In de Mini (toch ook een BMW product) liggen al blokken die in samenwerking met PSA zijn ontwikkeld (zo uit mijn hoofd de 1.4VTi in de One, de diesel in de Cooper D en de 1.6THP in de Cooper S). Diezelfde blokken vind je ook gewoon terug in PSA producten, al dan niet met net iets meer of minder pk's en Nm's.deepbass909 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:11:
De samenwerking geldt ook alleen voor de diesels, de benzine motoren worden, voor zover ik weet, nog altijd exclusief bij, door en voor BMW ontwikkeld.
Daarbij is het met het zicht op de veel strengere emissie-eisen helemaal niet ondenkbaar dat in de volgende serie van de 1 en 3 de twee liter BMW-blokken vervangen gaan worden door bijvoorbeeld de 1.6THP blokken. Ook BMW moet gaan voldoen aan die 95gr/km-uitstoot die de EC in 2020 van iedere fabrikant wil zien en ze zitten nu op 150gr/km (1).
Nee, merp!
Het slippen wordt door BMW zelf geregeld, gratis.. Dus als er wat gebeurt is dit gewoon allemaal verzekerd..418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:23:
Lijkt me erg onverstandig maargoed. Als je wat krijgt hang je.
www.teamgenie.nl
Asap aan de computer laten hangen (of 'm zelf op een reader aansluiten), dan kan je zien wat er fout gegaan is.JaymzHetfield schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:26:
Vanochtend op de A12: Even terugschakelen van 6 naar 5 om iemand even snel in te halen. Aantal seconde hapert de motor, geel motorlampje gaat branden en gaat niet veel later weer uit.![]()
Eerder dit jaar zijn al bobines, injectoren en bougies vervangen na vergelijkbare incidenten. Maar blijkbaar zit er iets nog niet helemaal lekker. Wat zou het kunnen zijn?
Oh ja, het is een 2008 116i.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ahhh okeDuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:56:
[...]
Het slippen wordt door BMW zelf geregeld, gratis.. Dus als er wat gebeurt is dit gewoon allemaal verzekerd..
Preview nieuwe velgjes:
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 20-05-2010 15:19 ]
@ de rest, en toch heeft een 6 cilinder meer souplesse...
haha
BMW Performance zooi is wel duur hoor. Als je hem helemaal pimpt ben je zo 20K verder geloof ik.... Velgen, onderstel, remmen (niet beschikbaar voor 335), uitlaat, stoelen, chiptune, spoilers, enz. enz.Fietsbel schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:46:
[...]
Prachtige wagen! , één van de redenen waarom ik ook naar een BMW coupe aan het kijken ben. De link komt ook goed uit, kan ik gelijk al een beetje proef shoppen op de extra's die graag zou willen
Ja, ik ga maar eens langs de dealer. Maar eerst nog 95 km naar huis rijden.AtleX schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:01:
[...]
Asap aan de computer laten hangen (of 'm zelf op een reader aansluiten), dan kan je zien wat er fout gegaan is.

Metal up your ass
dankjeReloader schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:44:
nette wieltjes catch22!
@ de rest, en toch heeft een 6 cilinder meer souplesse...
haha
Ik had 'mijn' garage gebeld voor 2 banden. Vredesteins kwamen inc montage op 180-190 euro (kan goedkoper, maar het is een goede/prettige garage). Toen kwam mijn oom met deze set aan. Bijna nieuwe banden & 4 goede velgen voor 300 euro. Makkelijke keuze dus.
Dat doe je goed, een joyride van bijna een jaar, konden die 4 weken er ook niet vanaf?DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:22:
Zaterdag 29 juni mag ik bij Oolbekkink een 118d ophalen voor een joyride tot woensdag 2 juni.. \o/ En dinsdag 1 juni ga ik in Lelijkstad met deze auto een middagje slippen en glijden..
Maar have fun, ik mag 2 juni een 116i ophalen
Maar dan zitten er ook wel topbandjes om hoor, "Roadstones"418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:35:
[...]
dankje
Ik had 'mijn' garage gebeld voor 2 banden. Vredesteins kwamen inc montage op 180-190 euro (kan goedkoper, maar het is een goede/prettige garage). Toen kwam mijn oom met deze set aan. Bijna nieuwe banden & 4 goede velgen voor 300 euro. Makkelijke keuze dus.

[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 20-05-2010 16:37 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik moet even wat anders hebben nu en wil ook graag andere velgjes. Deze rij ik deze zomer en ik pleur in de winter winterbanden onder mijn huidige kroonkurken denk ik.
Maar Vredestein zijn mooie banden op zich, wat er om die velgen ligt ken ik zelf eigenlijk niet. Maar al zou je die banden los verkopen dan is het nog altijd een leuke deal natuurlijk. Velgjes zien er nog mooi uit!418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:35:
[...]
dankje
225/50 R16 voor en 225/55 R16 achter. Vind het niet heel mooi. Is het gebruikelijk of ergens goed/slecht voor? Kan hier weinig info over vinden.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
het is meestal
205/55R16
OF
225/50/R16
225/55 = te hoog... (geloof ik)
Je moet je koppeling wat langzamer op laten komen, maar dat is allemaal verwaarloosbaar.418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:07:
nja hogere top, lagere acceleratie, of het iets uitmaakt in de praktijk weet ik niet.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
alleen misschien afwijking in je kilometerteller
[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 21-05-2010 00:18 ]
Ehm, ja.. 29 mei dusdeepbass909 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:36:
[...]
Dat doe je goed, een joyride van bijna een jaar, konden die 4 weken er ook niet vanaf?![]()
Maar have fun, ik mag 2 juni een 116i ophalenEn ben dan 3 juni in Lelystad te vinden.
www.teamgenie.nl
Nee, zo bont wilde ik het niet maken, meer voor een paar kleine extra's zoals de M-sport kit, verlagen en een setje wielen.zneek schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:05:
[...]
BMW Performance zooi is wel duur hoor. Als je hem helemaal pimpt ben je zo 20K verder geloof ik.... Velgen, onderstel, remmen (niet beschikbaar voor 335), uitlaat, stoelen, chiptune, spoilers, enz. enz.
39
Wat betreft het onderstel kun je ook kijken naar Koni FSD-schokdempers, eventueel in combinatie met Eibach-veren als je meer verlaging nodig hebt. Ik heb ze onder de 330i gebruikt icm veren van het sportonderstel en de dempers zijn een stuk beter compatible met de Nederlandse hindernisbanen dan de standaard dempers. Een zachte ingaande slag is prettig als je een drempel moet oprijden. Een nadeel is een iets vertraagde reactie op insturen maar kon ik mee leven omdat een E9x sowieso erg direct stuurt. Koni FSD is vrij sympathiek geprijsd.Fietsbel schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:46:
[...]
Prachtige wagen! , één van de redenen waarom ik ook naar een BMW coupe aan het kijken ben. De link komt ook goed uit, kan ik gelijk al een beetje proef shoppen op de extra's die graag zou willen
Bij de E9x vind ik de voorspoilerlip uit het aerodynamicapakket (passend voor standaard bumper) mooier dan de bumper uit het M-pakket. Qua velgen zijn die Performance-velgen helemaal de bom. Voor een mooie stance zul je dan nog spoorverbreders nodig hebben.

Wit wit wit wit wit!418O2 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:11:
[...]
Ahhh okeIk dacht dat je gewoon met een soort clubdag ging roppen op 't circuit
Preview nieuwe velgjes:
[afbeelding]
Maar spoorverbreders mogen toch niet? Ik zat net naar mijn auto te kijken en zat me af te vragen of de achterwielen door het performance onderstel nog iets verder naar buiten gaan komen? Ze mogen wat mij betreft wel een cm verder naar buitenFemme schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:26:
[...]
Wat betreft het onderstel kun je ook kijken naar Koni FSD-schokdempers, eventueel in combinatie met Eibach-veren als je meer verlaging nodig hebt. Ik heb ze onder de 330i gebruikt icm veren van het sportonderstel en de dempers zijn een stuk beter compatible met de Nederlandse hindernisbanen dan de standaard dempers. Een zachte ingaande slag is prettig als je een drempel moet oprijden. Een nadeel is een iets vertraagde reactie op insturen maar kon ik mee leven omdat een E9x sowieso erg direct stuurt. Koni FSD is vrij sympathiek geprijsd.
Bij de E9x vind ik de voorspoilerlip uit het aerodynamicapakket (passend voor standaard bumper) mooier dan de bumper uit het M-pakket. Qua velgen zijn die Performance-velgen helemaal de bom. Voor een mooie stance zul je dan nog spoorverbreders nodig hebben.
[afbeelding]
Wettelijk gezien mogen velgen niet buiten je carrosserie uitsteken geloof ik. Nu zal dat ook wel de bedoeling niet zijn, want echt sjiek lijkt dat niet natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 21-05-2010 16:29 ]
Ik heb onze vriend Koos in wegmisbruikers horen beweren dat spacers/spoorverbreders hoe dan ook verboden zijn.... En BMW monteurs worden er ook niet blij van, de balans enzo schijnt er van naar de haaien te gaan418O2 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:28:
mogen qua garantie of regelgeving?
Wettelijk gezien mogen velgen niet buiten je carrosserie uitsteken geloof ik. Nu zal dat ook wel de bedoeling niet zijn, want echt sjiek lijkt dat niet natuurlijk.
Het lijkt me nogal sterk dat de politie je van de weg haalt vanwege het monteren van een spoorverbreder van 10mm. Bij de apk zal het ook niet opvallen.Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notendop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aan. Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.
Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd. Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden. Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen.
Wat Koos Spee en de BMW-dealer ervan vinden boeit mij niet zo. Ik heb wel eens een auto bij een dealer gehad die ongevraagd zonder spoorverbreders terug kwam. Als BMW zijn zaakjes op orde had gehad zouden die spoorverbreders niet nodig zijn geweest. Onze Adriaan vertelt in de filmpjes op bmw.tv hoe belangrijk grote wielen en een brede stance is voor het uiterlijk van een BMW, maar om een of andere reden komen BMW's standaard toch met lege wielkasten uit de fabriek rollen. In de geest van de ontwerper monteer ik daarom spoorverbreders.
Bij de 330i en Z4 heb ik geen trillingen in het onderstel ondervonden.
nevermind. Ik kwam d'r vandaag achter met wassen dat er geen een dikke laag smeer op zat die was gaan drogen zodat het ging barstenKaasplank schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:30:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met het vervangen van de rubbers aan de buitenzijde aan de onderkant van het glas. De mijne zijn aan het rotten geloof ik :`)
Die waren volgens mij 10mm. Ik had ze alleen achter.RSP schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:24:
Hoe breed zijn je spacers, Femme? (op de 330i dan).
Op de Z4 heb ik achter spoorverbreders, voor niet omdat daar het wiel al maximaal naar buiten is gekomen door montage van de Mov'it remmen (het was een hele kunst om er uberhaupt grotere remmen in te kunnen krijgen).
Op de B10 had ik ze voor en achter maar nu volgens mij alleen nog maar achter. De 19 inch velgen zijn breder dan de 18 inch velgen. De E39 is extreem gevoelig voor trillingen. Een lichte onbalans in de wielen en je hebt bij 100-110km/h een trillend stuur. De achterbanden lopen nu wel aan als ik te hard over drempels ga.
Femme schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:04:
Ik heb wel eens een auto bij een dealer gehad die ongevraagd zonder spoorverbreders terug kwam.

[ Voor 27% gewijzigd door YoshiBignose op 21-05-2010 17:47 ]
Bij 3-serie sedans zie je dat de wielen veel meer in de wielkasten zitten dan bij de coupé's, dat is natuurlijk inherent aan het ontwerp van de sedan, maar hij ziet er daardoor juist een beetje tam uit. Ik heb momenteel 18" velgen, maar toch heb ik het idee dat het nog wat beter kan.Femme schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:42:
[...]
Die waren volgens mij 10mm. Ik had ze alleen achter.
Op de Z4 heb ik achter spoorverbreders, voor niet omdat daar het wiel al maximaal naar buiten is gekomen door montage van de Mov'it remmen (het was een hele kunst om er uberhaupt grotere remmen in te kunnen krijgen).
Op de B10 had ik ze voor en achter maar nu volgens mij alleen nog maar achter. De 19 inch velgen zijn breder dan de 18 inch velgen. De E39 is extreem gevoelig voor trillingen. Een lichte onbalans in de wielen en je hebt bij 100-110km/h een trillend stuur. De achterbanden lopen nu wel aan als ik te hard over drempels ga.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat die ene centimeter optisch een groot verschil gaat maken (uitgaande van dat groter alleen maar bijverschijnselen gaat veroorzaken). In dat geval denk ik toch dat het meer uit zou maken als hij wat lager op de weg zou staan.
Bij Z4's zie ik ook vaak veel verschil met wielen in de wielkasten of helemaal opgevuld, ligt dat in dat geval dus vooral aan de (brede) velgen?
BMW-Alpina B3 E30 2.7 X TOURING
[ Voor 194% gewijzigd door -Thunder- op 22-05-2010 00:19 ]
Blij Met Wilco
Het heeft wel wat, maar dan liever voor dat geld e61 touring. Qua luxe en opties that is. Lever je wel enorm in op het blok, maar dit ding heeft vrij hoge km-stand als je het vergelijkt met de prijs.-Thunder- schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:12:
Was ik maar rijker![]()
BMW-Alpina B3 E30 2.7 X TOURING
Maargoed, wie ben ik. (Geloof dat jij persoonlijk geen e61 fan was toch? Meer oudere type's?)
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Vergelijk met de oude

Links is de oude band (195 breed)
Ze lopen achter helaas iets bij hobbels/scherpe bochten aan met 3 velgen in de kofferbak en 1 op de achterbank. Ik vermoed dat de veren achter niet helemaal fris meer zijn dus die moet ik dan ook maar vervangen. Het is een ET18 velg dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Er liggen 205 banden op..
Ik weet niet of de spoorbreedte van een coupé echt groter is. Het verschil kan ook gewoon onstaan zijn om de coupé in de praktijk op bredere velgen staan. De E90 van voor de facelift heeft bij gebruik van de goedkoopste 16 inch velgjes een belachelijk smalle spoorbreedte. Je zou er spacers van vijf centimeter onder moeten stoppen om het optisch correct te maken. Met de velgen die ik had (ik geloof 9,5J) is het probleem al een stuk kleiner. BMW heeft ook diverse 17 inch velgen waar 255mm brede banden op gaan die de wielkast beter vullen.RSP schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:06:
[...]
Bij 3-serie sedans zie je dat de wielen veel meer in de wielkasten zitten dan bij de coupé's, dat is natuurlijk inherent aan het ontwerp van de sedan, maar hij ziet er daardoor juist een beetje tam uit. Ik heb momenteel 18" velgen, maar toch heb ik het idee dat het nog wat beter kan.
Een centimeter maakt een goed zichtbaar verschil. Door een grotere spoorbreedte kun je de wielkast beter vullen en heb je minder verlaging nodig. Door veel verlagen zonder een passende spoorbreedte krijg je een nogal onevenwichtig plaatje.Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat die ene centimeter optisch een groot verschil gaat maken (uitgaande van dat groter alleen maar bijverschijnselen gaat veroorzaken). In dat geval denk ik toch dat het meer uit zou maken als hij wat lager op de weg zou staan.
De breedte van de velg maakt inderdaad veel verschil. De brede Alpina-velgen onder de Roadster S zagen er standaard niet echt geweldig uit. Voor:Bij Z4's zie ik ook vaak veel verschil met wielen in de wielkasten of helemaal opgevuld, ligt dat in dat geval dus vooral aan de (brede) velgen?

Na:

Achter zou zelfs nog breder kunnen met aanpassing van de wielkast.
Bij Tom's Z4 kun je ook goed zien wat 19 inch velgen + verlaging + spoorverbreders doen voor de uitstraling van de auto, die verder standaard is.
Maar goed, deze velgen worden volgens mij wel vaker onder E30's gehangen, dus een probleem zal het niet zijn.. Staat wel goed trouwens, hij zou alleen aan de voorkant misschien iets omlaag kunnen..
edit: @ Catch22 dus..
Sinds gisteren is mijn schatje ook weer thuis trouwens, hieronder een foto waarop ze in haar nieuwe verblijf te zien is:

[ Voor 24% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 22-05-2010 01:11 ]
www.teamgenie.nl
daar hebben ze het over 15/20 (v/a). E30 heeft een hele lage ET Waarde als het goed is.
35 en 24 dus. Hij valt nu precies op de rand van de wielkast. Met nieuwe veren of blokjes in de veren (iemand daar bekend mee en weet hoe ze precies heten?) is dat wel gefixt.
http://www.autojunk.nl/2010/05/bmws-succesnummer-3-reclame
[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 22-05-2010 01:21 ]
En garantie, tja. Als m'n blok in de soep draait komt dat niet door spoorverbreders of de andere draagarmen van een M3 die ik gemonteerd heb zitten op de einser. Grote dealer die dat hard kan maken en hoevaak gaat je ophanging uit zichzelf stuk.
Brullen met die spullen, had het maar geen auto moeten worden
Ik heb altijd een apart gevoel bij spacers. Je verandert de geometrie van je ophanging en dat is wel met een reden gemaakt zoals het is. Om daaraan te klooien voor het esthetisch nut vind ik persoonlijk onverstandig
En behalve dat de geometrie gemaakt is zoals die is gemaakt met een reden geldt dat ook voor de esthetica. Wie ben ik om geschoolde designers te gaan overrulen denk ik dan altijd.418O2 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 01:51:
ja, die pik je voor weinig op.
Ik heb altijd een apart gevoel bij spacers. Je verandert de geometrie van je ophanging en dat is wel met een reden gemaakt zoals het is. Om daaraan te klooien voor het esthetisch nut vind ik persoonlijk onverstandig
Wat voor olie doen jullie er in ?
Ik doe in m'n M52 2.8 5w30 van Kroon, daar draait die heerlijk op
Blij Met Wilco
Euh ... een andere geschoolde designer?argro schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 09:25:
[...]
En behalve dat de geometrie gemaakt is zoals die is gemaakt met een reden geldt dat ook voor de esthetica. Wie ben ik om geschoolde designers te gaan overrulen denk ik dan altijd.
Dit topic is gesloten.