iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Compressor: 6kKappeNou schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:11:
Zover ik weet wordt een compressor juist vaak toegepast omdat het juist cheap is. In iedergeval vergeleken een turbo kit. Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Maar een simpele compressor kit tot 100pk extra kan je in 1 dag monteren en hoef je niet veel aan te passen.
In Amerika heb je zo veel x45i blokken met een supercharger. Dat lijkt daar bijna standaard.
Turbo: 6k
Compressor wordt toegepast om geen turbogat te hebben, turbo wordt toegepast om geen power kwijt te zijn aan de compressor
There is no replacement for displacement!
Anoniem: 209360
Soms kijk ik weleens met een schuin oog naar de 1-serie, maar ik heb niet zo'n idee van de running costs. Is die vergelijkbaar met de E46? Hierbij kijk ik naar de oudere benzine exemplaren.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 21-10-2010 18:04 ]
Ik denk dat je nog wat meer informatie moet in winnen
Hiermee bedoel ik geen autostyle turbo kit voor een civic
[ Voor 35% gewijzigd door KappeNou op 21-10-2010 18:09 ]
Mijn inziens heeft een compressor alleen maar voordelen ten opzichte van een turbo behalve het hogere brandstofverbruik vanwege het feit dat de compressor volledig door de motor wordt aangedreven. Daarnaast is het opbouwen van een compressor een stuk eenvoudiger en dus goedkoper.KappeNou schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:11:
[...]
Zover ik weet wordt een compressor juist vaak toegepast omdat het juist cheap is. In iedergeval vergeleken een turbo kit. Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Maar een simpele compressor kit tot 100pk extra kan je in 1 dag monteren en hoef je niet veel aan te passen.
In Amerika heb je zo veel x45i blokken met een supercharger. Dat lijkt daar bijna standaard.
Er zijn overigens niet veel kits voor de N62 (ik ken ze niet). Alpina gebruikt natuurlijk een compressor op de B6 maar die kun je niet los krijgen. Behoefte aan meer vermogen heb ik vooralsnog niet. De 650i heeft een sterk onhaastende werking op mij. Waar ik normaal gesproken een drievoudige inhaalactie zou plegen laat ik de auto nu de snelheid van mijn voorganger volgen mbv de radar. Voor stevig bochtenwerk bieden de stoelen onvoldoende zijdelingse steun voor iemand van mijn postuur. De stoelen van de M6 zijn hiervoor beter geschikt.
Je hebt nu dus een dure, snelle coupe, waarin je rustiger gaat rijden.... grappigFemme schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:52:
[...]
Mijn inziens heeft een compressor alleen maar voordelen ten opzichte van een turbo behalve het hogere brandstofverbruik vanwege het feit dat de compressor volledig door de motor wordt aangedreven. Daarnaast is het opbouwen van een compressor een stuk eenvoudiger en dus goedkoper.
Er zijn overigens niet veel kits voor de N62 (ik ken ze niet). Alpina gebruikt natuurlijk een compressor op de B6 maar die kun je niet los krijgen. Behoefte aan meer vermogen heb ik vooralsnog niet. De 650i heeft een sterk onhaastende werking op mij. Waar ik normaal gesproken een drievoudige inhaalactie zou plegen laat ik de auto nu de snelheid van mijn voorganger volgen mbv de radar. Voor stevig bochtenwerk bieden de stoelen onvoldoende zijdelingse steun voor iemand van mijn postuur. De stoelen van de M6 zijn hiervoor beter geschikt.
Das altijd zo, grote luxe wagens nodigen niet zo uit om te raggen.zneek schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:20:
[...]
Je hebt nu dus een dure, snelle coupe, waarin je rustiger gaat rijden.... grappigBeter dan omgekeerd, een afgeragde, oude flutauto waarin je als een bezetene gaat scheuren....
Heeeel vroegah had ik een excort rs turbo, remmen? welnee nergens voor nodig gewoon de bocht om hoeken en doorstampen.
Daarna een 525i en je zetelt jezelf in een wereld van luxe (destijds anyway) en een stilte waardoor je spontaan geen haast meer hebt.
En zeg nou zelf, als je een 650i rijdt wat moet je dan bewijzen bij het stoplicht? Niks toch. Ik heb hetzelfde met de 330, moet ik nou gaan laten zien dat ie hard gaat? Zou niet weten waarom.
Dat soort gedrag is leuk voor guppies in gsi/gti/whateveri die nog wat prestatiedrang hebben, maar die laat ik ook glimlachend voor bij het stoplicht, ik zou ook vroeg thuis willen zijn in zo'n gebakje.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
dan mag je dat hout wel aan mij gevenKaasplank schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 21:17:
woei. voor weinig een setje grijze interieurlijsten op de kop getikt. Nu nog een zwart pookje en dat lelijke notenhout kan er uit.
Compressor is zeker fijn. Alleen als je het maximale wil is een turbo wel de aanrader.Femme schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:52:
[...]
Mijn inziens heeft een compressor alleen maar voordelen ten opzichte van een turbo behalve het hogere brandstofverbruik vanwege het feit dat de compressor volledig door de motor wordt aangedreven. Daarnaast is het opbouwen van een compressor een stuk eenvoudiger en dus goedkoper.
Ja met een 330 moet dat wel ja! Dat hou je met een golf nog bijFlagg schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:44:
[...]
En zeg nou zelf, als je een 650i rijdt wat moet je dan bewijzen bij het stoplicht? Niks toch. Ik heb hetzelfde met de 330, moet ik nou gaan laten zien dat ie hard gaat? Zou niet weten waarom.
[ Voor 29% gewijzigd door KappeNou op 21-10-2010 23:36 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
M'n Seat Ibiza 1.6 is vele malen trager met gasrespons dan m'n Z3, het ligt helemaal aan de aard van het beestje. Zo kan het bijvoorbeeld ook:Reloader schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:34:
[...]
dus een 6 cilinder is per definitie traag van reactie op het gaspedaal?
En nee, dat is geen Kawasaki blok maar nog steeds een V8.
[ Voor 34% gewijzigd door MadMarky op 22-10-2010 00:22 ]
??
[ Voor 44% gewijzigd door P.B. op 22-10-2010 00:22 ]
Ik heb bij elk stoplicht toch wel zo iets van "wie staat er naast me? Kan ik die hebben?" En dat is in de meeste gevallen zo, en dus moet ik dat laten zien....Flagg schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:44:
[...]
Dat soort gedrag is leuk voor guppies in gsi/gti/whateveri die nog wat prestatiedrang hebben, maar die laat ik ook glimlachend voor bij het stoplicht, ik zou ook vroeg thuis willen zijn in zo'n gebakje.
Overigens is de kogel door de kerk en komt er volgende week een spuuglelijk BMW style 158 17" setje met RFT winterbanden onder...
Dat is de term voor auto's die op maandagmorgen geassembleerd zijn, als het personeel nog niet helemaal wakker isP.B. schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 00:20:
Ja arbeidsloon en blok. En daarnaast natuurlijk de diagnose kosten. Er komt ook een nieuwe inlaat op en EGR.
[...]
??
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Valt wel mee toch?? Staan best goed bij een nieuwe 3 vind ikzneek schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:48:
[...]
Ik heb bij elk stoplicht toch wel zo iets van "wie staat er naast me? Kan ik die hebben?" En dat is in de meeste gevallen zo, en dus moet ik dat laten zien....![]()
Overigens is de kogel door de kerk en komt er volgende week een spuuglelijk BMW style 158 17" setje met RFT winterbanden onder...
Ik krijg style 13 voor m'n winterbanden dus wees maar blij
wel origineel E36, dat dan weer wel
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
I know, het ging mij erom dat hij reageerde op het feit dat 12k voor een 118d blok veel was. maar ik zie dat hij het verwijderd heeftEvaluationCopy schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:52:
[...]
Dat is de term voor auto's die op maandagmorgen geassembleerd zijn, als het personeel nog niet helemaal wakker is

Even een plaatje van m'n E21 dan maar... er wordt hier teveel geluld
Ik word altijd zo vrolijk als ik voor iets meer dan 20 euro voltank met gas. Laatst de E46 ook weer getankt en dat is dus gewoon 90 euro he, belachelijk
[ Voor 37% gewijzigd door YoshiBignose op 22-10-2010 18:12 ]
Facts don't care about your feelings
Pro: je hebt een nieuwe motor -> minder slijtage gehad
Con: een nieuwe motor, wat zal er met die auto gebeurd zijn?
Klopt helemaal. Kom uit een BMW-familie en rij momenteel geen BMW en dat is gewoon om teAnoniem: 380430 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:51:
Klopt als je eenmaal in een BMW hebt gereden wil je niets anders meer
Maakt niet veel uit, tenzij overige (slijtage-)onderdelen (waaronder, maar niet gelimiteerd tot, koppeling, versnellingsbak, veren, rubbers) ook vervangen zijn, zul je er weinig van merken.P.B. schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:13:
Een nieuwe motor, zal dat een positief effect hebben op de inruilwaarde?
Het enige echt problematische is om een auto met defecte motor in te proberen te ruilen
Nee, merp!
Zorgen dat je complete documentatie hebt over dit voorval, dat zal wel schelen.P.B. schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:13:
Een nieuwe motor, zal dat een positief effect hebben op de inruilwaarde?
Het probleem doet zich voornamelijk voor als de auto een paar dagen stil gestaan heeft en als het <10graden buiten is.
De 318d leen wagen verzacht de pijn ook niet echt... Maar weer afwachten tot na het weekend als de dealer belt met info.
>> Signature?

Wel heeft m'n auto erg onzuinig gereden daar... Op z'n best 1:11, terwijl het normaal richting de 1:12 gaat... Nu was z'n verbruik de laatste tijd toch al iets aan het stijgen en vraagt hij op het moment om aandacht voor een "inspectie" (dus verse olie).
Wat mij alleen wat zorgen baart is dat er sinds een maand ergens achterin iets is begonnen te resoneren als het motortoerental onder de 2000 rpm zit... Het klinkt als metaal op metaal, maar ik kan nog niet plaatsen waar het precies vandaan komt...
En het mag een klein wonder heten dat ik woensdag geen schade heb gereden... Ik zat vast op de ring van Antwerpen en was van de snelweg af gegaan om een binnendoorweg richting Rotterdam te pakken, kom ik opeens op een onverhard landweggetje uit dat vol gaten zat... Dat was met recht even tricky rijden, want én Toyo Proxes T-R1's zijn nou niet echt geschikt voor zandweggetjes (dus erg snel doorslaande wielen...) én de gaten waren af en toe zo diep dat ik vreesde voor m'n voorbumper en skirts... (en de diepte was niet te zien, want alle gaten stonden vol water en waren niet altijd te ontwijken)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Klopt, ik dacht eerst dat die opmerking over 12k naar de kilometerstand verwees.P.B. schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:58:
[...]
I know, het ging mij erom dat hij reageerde op het feit dat 12k voor een 118d blok veel was. maar ik zie dat hij het verwijderd heeft
Vocht/condens in de electronica? Dat is nou niet echt iets dat bij BMW zo vaak voorkomt als je het mij vraagt. Zou eerder naar een dealer wijzen die het een en ander een vorige keer(?) niet weer netjes teruggemonteerd heeft.ChiLLeR schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:12:
Ik heb op dit moment wel even genoeg gehad van BMW. Mijn wagen staat weer bij de dealer. Vanochtend de auto weer starten, moeite met starten. Eenmaal gestart, horten en stoten en meteen het oranje motor icoontje gaan branden. De motor eenmaal warm en dan is het horten en stoten over. Meteen maar naar de dealer gebracht en die gaat er naar kijken.
Het probleem doet zich voornamelijk voor als de auto een paar dagen stil gestaan heeft en als het <10graden buiten is.
De 318d leen wagen verzacht de pijn ook niet echt... Maar weer afwachten tot na het weekend als de dealer belt met info.
WTH, van de ring van Antwerpen naar een onverhard zandweggetje gebeurt volgens mij toch echt niet op 1, 2, 3 vraag mij af hoe je bij zo'n kleine binnendoorweg terecht bent gekomen, reed je met navi?deepbass909 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:25:
...
En het mag een klein wonder heten dat ik woensdag geen schade heb gereden... Ik zat vast op de ring van Antwerpen en was van de snelweg af gegaan om een binnendoorweg richting Rotterdam te pakken, kom ik opeens op een onverhard landweggetje uit dat vol gaten zat... Dat was met recht even tricky rijden, want én Toyo Proxes T-R1's zijn nou niet echt geschikt voor zandweggetjes (dus erg snel doorslaande wielen...) én de gaten waren af en toe zo diep dat ik vreesde voor m'n voorbumper en skirts... (en de diepte was niet te zien, want alle gaten stonden vol water en waren niet altijd te ontwijken)
If it ain't broken it doesn't have enough features
Ik werd net gebeld door de dealer. De verstuiver van cilinder 3 blijkt problemen te geven. Die wordt vervangen en vanuit de fabriek stond een verplichte software-update open dus die draaien ze ook. Volgens de dealer is dit een ander probleem dan begin van het jaar want toen waren het de bobine's en injectoren die problemen veroorzaakten. Die zijn toen alle 6 vervangen.MadMarky schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:47:
Vocht/condens in de electronica? Dat is nou niet echt iets dat bij BMW zo vaak voorkomt als je het mij vraagt. Zou eerder naar een dealer wijzen die het een en ander een vorige keer(?) niet weer netjes teruggemonteerd heeft.
Dit soort problemen geven mij nou niet het idee dat BMW alles kwalitatief zo goed op orde heeft. Bobine's, injectoren en verstuivers zijn toch belangrijke onderdelen die niet zomaar mogen falen naar mijn idee, en zeker niet binnen 2 jaar.
>> Signature?
Ik heb 1,5 jaar in een E90 325i rondgerend met 0,0 garagetijd. Ik belde na iets meer dan een jaar of mijn auto niet een beurt nodig had. De chef werkplaats vond van niet, E90s kreeg hij eigenlijk nooit met problemen. Ik denk dat je een uitzondering bent. Wel vervelend. Welke bmw dealer/garage zit je?ChiLLeR schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:23:
[...]
Ik werd net gebeld door de dealer. De verstuiver van cilinder 3 blijkt problemen te geven. Die wordt vervangen en vanuit de fabriek stond een verplichte software-update open dus die draaien ze ook. Volgens de dealer is dit een ander probleem dan begin van het jaar want toen waren het de bobine's en injectoren die problemen veroorzaakten. Die zijn toen alle 6 vervangen.
Dit soort problemen geven mij nou niet het idee dat BMW alles kwalitatief zo goed op orde heeft. Bobine's, injectoren en verstuivers zijn toch belangrijke onderdelen die niet zomaar mogen falen naar mijn idee, en zeker niet binnen 2 jaar.
Bron? Daar zeg je nogal wat namelijkAnoniem: 209360 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:31:
BMW is dan ook niet het probleem, maar diesel is het probleem. Alle fabrikanten hebben al jarenlang grote kwaliteitsproblemen met diesel.
Is er erg van opgeknapt. Sterker nog, toen ik later de stoelen ging uitpoetsen, bleek dat er niks meer af kwam, alles was compleet opgenomen, dus volgens mij waren die stoelen aardig schraal....
* _eXistenZ_ gaat het binnenkort nog een keer doen, zo blijft het leer mooi soepel en aangezien alles is opgenomen is het leer niet bepaald verzadigd nog...
Zucht... wat kan dit zijn? Ik heb nog net m'n huis weten te halen, rook kwam al uit de motorkap. Eerste wat mij te binnen schiet is lekke koppakking, maar stroomt dat koelvloeistof er echt zo snel uit????? Volgens mij niet, want het koelvloeistoflampje ging ook niet meer branden, maar de temperatuur steeg wel. Verwarming werkte ook niet meer.
Misschien kapotte thermostaat of waterpomp? Dat heb ik liever
[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 24-10-2010 01:45 ]
Hmm, toch vreemd dan want daar hoor je vrijwel nooit dit soort verhalen over.zneek schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:11:
Uuh, ChilLLeR rijdt een 325i, benzine..
Koppakking lijkt me minder waarschijnlijk, want dan moet je iig een beetje rook zien. Je zou voor de zekerheid je olie kunnen aftappen; als er dan iets mis is zou je daar koelvloeistof in moeten zien (lekkage tussen olie en waterkanaal). Ik gok zelf op de waterpomp, maar van achter een bureautje is dat natuurlijk lastig te zienYoshiBignose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:42:
"man is not truly one, but truly two,"
Ik had problemen met de radiateur, die was lek.. en bijbehorende slangetjes die ook vervangen moesten worden.. 323..YoshiBignose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:42:
Fuck a duck. Rij net weg brandt opeens koelvloeistof lampje weer. Heb ik paar dagen geleden liter bijgevuld. Ik vreesde al het ergste, maar goed ik moest toch zoeken naar een benzinestation dus ik ging gewoon rijden. Na een tijdje ging het lampje weer uit.... maar toen uit het niets temperatuur richting rood. Dus ik snel stoppen. Koelvloeistof leeg, motor kwam rook af. Laten afkoelen, toen kon ik gelukkig de dichtstbijzijnde benzinepomp halen. 4 liter koelvloeistof gekocht...... 2 liter erin geknald toen kwam het stokje weer tevoorschijn. Mooi dacht ik, dus weer rijden...... gaat na 5 min. temp weer naar rood.
![]()
motorkap open, was koelvloeistof stokje alweer weg. Kon er weer een liter bijgooien.....
Zucht... wat kan dit zijn? Ik heb nog net m'n huis weten te halen, rook kwam al uit de motorkap. Eerste wat mij te binnen schiet is lekke koppakking, maar stroomt dat koelvloeistof er echt zo snel uit????? Volgens mij niet, want het koelvloeistoflampje ging ook niet meer branden, maar de temperatuur steeg wel. Verwarming werkte ook niet meer.
Als ik nu een stukje ga rijden is dat erg? De auto moet even verplaatst worden. De motor is nu koud lijkt me dus duurt wel weer even tot ie warm is. Zo lang ik maar uit doe als hij richting rood gaat toch?
[ Voor 88% gewijzigd door YoshiBignose op 24-10-2010 10:55 ]
Ja afgezien van de amerikanen met hun 335i's waarbij de brandstof pomp faalt HPFP (High Pressue Fuel Pump). In de nieuwe 3liter zes in lijn zit ook deze HPFP waarbij mijne dus aan het begin van het jaar is vervangen. Maar ik kan inderdaad ook op internet weinig vergelijkbare problemen vinden, een paar mensen met een 523i die wel kapotte bobine's hebben gehad maar verstuiver problemen komen alleen voor bij diesel zo ver ik kan vinden.Anoniem: 209360 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:10:
[...]
Hmm, toch vreemd dan want daar hoor je vrijwel nooit dit soort verhalen over.
>> Signature?
Ik zit nu even op Google maps te kijken, en ik was inmiddels van de ring af en zat op de A12 (in België) richting Rotterdam, die op het moment compleet opnieuw geasfalteerd wordt. Bij afrit Zandvliet ben ik er vanaf gegaan, omdat de nood toch wel erg hoog begon te worden en het er niet naar uitzag dat het snel weer ging rijden. Ik ben toen een zijweg ingeschoten, waar het rustig was, zodat ik dus even aan natures call kon beantwoorden, en vanaf daar kwam ik op de binnendoor weg terecht. Als ik het goed heb, was het deze weg (Antwerpsebaan - Papeweg), die op de satelliet als onverhard te zien is, maar volgens mijn navigatie verhard was...Apache schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:03:
[...]
WTH, van de ring van Antwerpen naar een onverhard zandweggetje gebeurt volgens mij toch echt niet op 1, 2, 3 vraag mij af hoe je bij zo'n kleine binnendoorweg terecht bent gekomen, reed je met navi?
Je had nog lucht in het systeem, dus die 2 liter is na het wegrijden al snel in het blok gestroomd en vervangen door lucht... Je hebt dus ook de 2de keer zonder koelwater gereden... Daarom moet je altijd, na vullen, eerst de motor even laten draaien voor je weg rijdt en het peil blijven controleren. En ook nog ontluchten.YoshiBignose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:42:
Fuck a duck. Rij net weg brandt opeens koelvloeistof lampje weer. Heb ik paar dagen geleden liter bijgevuld. Ik vreesde al het ergste, maar goed ik moest toch zoeken naar een benzinestation dus ik ging gewoon rijden. Na een tijdje ging het lampje weer uit.... maar toen uit het niets temperatuur richting rood. Dus ik snel stoppen. Koelvloeistof leeg, motor kwam rook af. Laten afkoelen, toen kon ik gelukkig de dichtstbijzijnde benzinepomp halen. 4 liter koelvloeistof gekocht...... 2 liter erin geknald toen kwam het stokje weer tevoorschijn. Mooi dacht ik, dus weer rijden...... gaat na 5 min. temp weer naar rood.
Je kan ergens een minuscuul lekje hebben dat niet direct opvalt (en door de temperatuur van het water vrijwel droog blijft omdat alles gelijk verdampt), maar dat onder druk behoorlijk veel water eruit kan stuwen. Ik heb bij mijn 2de "grote" lek dat ook gehad. Er zat een scheurtje in een slang van misschien 2 mm lang, met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Maar zodra de motor op temperatuur kwam, spoot het daar met behoorlijke kracht uit. En je hoeft maar een halve liter per minuut te verliezen om met 10 minuten alles kwijt te zijn (vul eens een half liter flesje onder kraan in 1 minuut, dan zie je hoe weinig dat eigenlijk maar is).![]()
motorkap open, was koelvloeistof stokje alweer weg. Kon er weer een liter bijgooien.....
Ik verwacht dat je dus ergens een scheurtje hebt zitten in één van de slangen of aansluitingen op het blok.
Dat geldt in Amerika, waar het zwavel-gehalte in de diesel veel hoger is dan hier. Europese diesel geeft echt geen grootschalige problemen. Je moet alleen oppassen met de nieuwere diesels in o.a. Frankrijk en België, waar een redelijk percentage uit bio-diesel bestaat. Dat wil nog weleens problemen geven. Maar volgens mij gaat dat niet op voor diesels van BMW, die in basis gelijk zijn aan die van de PSO-groep (ze worden in samenwerking ontwikkeld).Anoniem: 209360 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:31:
BMW is dan ook niet het probleem, maar diesel is het probleem. Alle fabrikanten hebben al jarenlang grote kwaliteitsproblemen met diesel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Vandaar ook dat ik dacht dat je een diesel had.ChiLLeR schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:26:
[...]
Ja afgezien van de amerikanen met hun 335i's waarbij de brandstof pomp faalt HPFP (High Pressue Fuel Pump). In de nieuwe 3liter zes in lijn zit ook deze HPFP waarbij mijne dus aan het begin van het jaar is vervangen. Maar ik kan inderdaad ook op internet weinig vergelijkbare problemen vinden, een paar mensen met een 523i die wel kapotte bobine's hebben gehad maar verstuiver problemen komen alleen voor bij diesel zo ver ik kan vinden.
Die indicator geeft de koelvloeistoftemperatuur aan, wat denk je dat 'ie aangeeft als je geen koelvloeistof meer hebt? Nu gaan rijden zal voor nog meer motorschade zorgen dan je al hebt, niet doen dus.YoshiBignose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 10:15:
Oke bedankt
Als ik nu een stukje ga rijden is dat erg? De auto moet even verplaatst worden. De motor is nu koud lijkt me dus duurt wel weer even tot ie warm is. Zo lang ik maar uit doe als hij richting rood gaat toch?
Anoniem: 160183
Zelfde HPFP als in de Z4 e89.ChiLLeR schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:26:
[...]
Ja afgezien van de amerikanen met hun 335i's waarbij de brandstof pomp faalt HPFP (High Pressue Fuel Pump). In de nieuwe 3liter zes in lijn zit ook deze HPFP waarbij mijne dus aan het begin van het jaar is vervangen. Maar ik kan inderdaad ook op internet weinig vergelijkbare problemen vinden, een paar mensen met een 523i die wel kapotte bobine's hebben gehad maar verstuiver problemen komen alleen voor bij diesel zo ver ik kan vinden.
De nieuwe motor N55 heeft een ander type pomp. De nieuwe pomp die ze nu erin plaatsen bij de defecte HPFP heeft ook een ander part number, dus...
Jij hebt zo goed als zeker nog de M43-motor, gezien het bouwjaar. Gezien de kosten en hoeveelheid werk, vermoed ik dat het dezelfde is waarmee bij mij de problemen met het koelsysteem begonnen, namelijk de afvoer van het warme water achter op het blok. Deze schijnt vroeg of laat bij alle M43-motoren de geest te geven. Omdat de 4-cilinders helemaal naar achteren liggen, zit deze aansluiting nogal k.u.t.... Hij zit tussen motor en brandschot in een ruimte van misschien 10 cm breed waar je geen vrij zicht op hebt. Alles moet dus op gevoel. Het vervangen heeft mij toen een middag werk gekost en later nog een keer een middag, omdat één van de slangen het niet overleefd had.Quantor schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:35:
Ik kan gelukkig concluderen dat mijn koelvloeistofverlies probleem opgelost is met het vervangen van een flens, heeft de garage wel een hoop tijd gekost, oftewel het heeft weer ruim 150 euro gekost. Allemaal na het expres vervangen van de waterpomp omdat die heel veel lawaai maakte, vraag me nu wel af of de tweede reparatie (het vervangen van 1 of ander "huis") wel helemaal noodzakelijk was. Moet wel zeggen dat de motor nu weer super draait, tenminste voor een 318i.
Als ze alleen die flens vervangen hebben, zit er waarschijnlijk binnen een paar jaar nog 1 aan te komen, namelijk voor op het blok, waarom de dikke slang van de radiator zit. Die is namelijk net zo berucht, zo niet beruchter, maar vervangen daarvan is gelukkig een stuk makkelijker.
Ah komt me heel bekend voor! Zeker de aftakflens bij de achterste cilinder? Onderdeel van een paar euro, maar een hele vervelende plek. M43 hereQuantor schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:35:
Ik kan gelukkig concluderen dat mijn koelvloeistofverlies probleem opgelost is met het vervangen van een flens, heeft de garage wel een hoop tijd gekost, oftewel het heeft weer ruim 150 euro gekost. Allemaal na het expres vervangen van de waterpomp omdat die heel veel lawaai maakte, vraag me nu wel af of de tweede reparatie (het vervangen van 1 of ander "huis") wel helemaal noodzakelijk was. Moet wel zeggen dat de motor nu weer super draait, tenminste voor een 318i.
Deepbass, was me voor. Bedankt voor de tip over de voorste flens, zal het in de gaten blijven houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Trent900 op 24-10-2010 21:01 ]
Alleen jammer dat hele stukken nu -waarschijnlijk vanwege kapotgevroren wegen- 100 waren.
Toch nog behoorlijke stukken 250 gereden
En van de week andere velgen onder m'n z4 gezet:

Voorheen had ik style 108 eronder (dit is 107)
En andere banden. Voorheen de originele (geadviseerde) bridgestone potenza runflats. Wat een kutbanden zijn dat zeg, nooit meer runflats voor mij (volgens mij ben ik niet de enige met die mening
Pizzarit met het z3forum zeker?mr_petit schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:48:
Zo, vandaag met de z3/z4 club ff wezen knallen in duitsland
Alleen jammer dat hele stukken nu -waarschijnlijk vanwege kapotgevroren wegen- 100 waren.
Toch nog behoorlijke stukken 250 gereden
En van de week andere velgen onder m'n z4 gezet:
[afbeelding]
Voorheen had ik style 108 eronder (dit is 107)
En andere banden. Voorheen de originele (geadviseerde) bridgestone potenza runflats. Wat een kutbanden zijn dat zeg, nooit meer runflats voor mij (volgens mij ben ik niet de enige met die mening)
Ik had hiervoor Michelin Pilot Sport 2 runflats. Gaven prima grip maar waren wat stug. Runflats zijn af fabriek aanbevolen, maar bij mij heeft het imo geen enkele meerwaarde:
- Ik heb een thuiskomertje onder de auto hangen, plus een fabriekskrik en wielsleutel onder de kofferbakvloer.
- Ik heb geen bandendruksensor, ik hoop maar dat ik optijd door heb dat zo'n runflat lek is?
- Ze zijn onnodig duur en je levert wat comfort in
Dat klopt idd ja.zimbab schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:59:
In deze kleur en met deze velgen werd hij toen door Richard Hammond getest en ik vond dat toen meteen al een erg mooie combi!
Op zich is de 108 velg wel een mooie en vooral polulaire velg: 5 spaaks, 3 (2?)delig, titanium schroeven, mooie lichte (zilveren) kleur, maar ik vind dit een heel 'bmw eigen' ontwerp; bmw ellipsoide velgen (ze hebben een paar soorten) zijn een beetje vergelijkbaar met alfa style velgen, en deze set is een originele z4 velg (108 ook). Het is een afwijkend design, maar dat past goed bij een z4 die toch al een afwijkend design heeft (mening van anderen hoor; ik hou wel van het harde schetslijnenspel van bangle)
Ik zou niet snel andere velgen (csl, alpina, 3rd party) monteren. Die horen m.i. op de betreffende csl, alpina etc.
De 108's zijn eigenlijk een beetje ordi, maar ik laat ze wel opknappen (of ik doe het zelf); de vorige eigenaar wist niet waar stoepranden ophielden...
zo zien die style 107 er overigens uit onder een e46 (touring)
idd de pizzarit
De grip (lees tractie) van de potenza's is wel ok, maar ze zijn verschrikkelijk spoorgevoelig (op het irritante af), en zeer onconfortabel. Zaken die je ook meer krijgt als je je vering bijv stugger maakt, of meer een circuitafstelling neemt, maar dan krijg je daar ook meer wendbaarheid etc voor terug. Dat heb ik niet het gevoel met de runflats; die presteren gelijk met normale banden.
En op runflats kan je ook maar 80km rijden; dus geen grote afstanden. Ik denk dat ik een busje schuim koop. Iemand ervaringen met dat spul?
[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 25-10-2010 02:09 ]
Ik heb hem uit voorzorg vervangen, maar bij loshalen bleek er koelvloeistof tussen kop en afdichtring te lekken, wat al corrosie had veroorzaakt. Aangezien dat ding ook maar een paar euro kost, is het de moeite waard die na 10 jaar uit voorzorg te vervangen. Ik kan uit persoonlijke ervaring melden dat het bijzonder frustrerend is om 2 jaar lang om de 2 à 3 maanden 1 liter koelvloeistof bij te moeten vullen, zonder dat je weet waar het blijft...Trent900 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:55:
[...]
Ah komt me heel bekend voor! Zeker de aftakflens bij de achterste cilinder? Onderdeel van een paar euro, maar een hele vervelende plek. M43 here
Deepbass, was me voor. Bedankt voor de tip over de voorste flens, zal het in de gaten blijven houden.
Inmiddels bleek behoorlijk wat van het koelsysteem bij mij gaar te zijn, dus heb ik behoorlijk wat vervangen, maar sinds de laatste reparatie (de radiatordop

- olie vervangen (8liter)
- oliefilter (was vies en verstopt pfff)
- brandstoffilter
- luchtfilter
- remblokken rondom
- remschijven voor (stuur trilde tijdens remmen bij hoge snelheid)
auto helemaal goed, ik helemaal blij maar dan knalt de buurjongen gister met fiets op de achterklep van de auto. 2 diepe putjes, lak helemaal weg op die plekken en een leuke kras erbij. Gelukkig heb ik het allemaal meegekregen anders was het denk ik eigen verzekering inschakelen.. was gister goed geirriteerd
Heb je dan nog last van roetuitstoot zoals voor het onderhoud?SYQ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:12:
zaterdag ff goed zitten knutselen aan de auto met kameraad, hoewel.. ik was meer een knechtje aan het spelen als dat ik eraan mocht zitten
- olie vervangen (8liter)
- oliefilter (was vies en verstopt pfff)
- brandstoffilter
- luchtfilter
- remblokken rondom
- remschijven voor (stuur trilde tijdens remmen bij hoge snelheid)
auto helemaal goed, ik helemaal blij maar dan knalt de buurjongen gister met fiets op de achterklep van de auto. 2 diepe putjes, lak helemaal weg op die plekken en een leuke kras erbij. Gelukkig heb ik het allemaal meegekregen anders was het denk ik eigen verzekering inschakelen.. was gister goed geirriteerd
Remember: eens 5 min volgas op de autobahn kan goed helpen bij een diesel
Update @ hier.
Vrijdag om 17u aanrijding gehad met een papy in een Citroen die van rechts kwam... Ik ben 100% in fout door een klein moment van onoplettendheid.
Rechtervleugel en bumper wat krom, pinker stuk en koplamp geraakt.
Bumper en koplamp komen wel goed, voorvleugel en pinker moet ik vervangen.
De papa was niet blij, maar het valt allemaal wel mee.
Heb juist schrik voor kleurverschil... Goede spuiter zoeken dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Aries.Mu op 25-10-2010 10:59 ]
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Sinds mijn achterste flens is vervangen, moet ik ook nog steeds ~200ml per 1500km bijvullen. De dop staat al heel lang op het verlanglijstje, ik heb namelijk ook het idee dat die aardig brak is (is ook al zo vaak af-en aangedraaid). Ik denk dat ik met een nieuwe dop alles oplos en zal dan ook gelijk de voorste flens meenemen! Ik heb geen 2 linkerhanden, maar ben ook geen techneut pur sang, is het dan nog zelf te doen?deepbass909 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 23:03:
[...]
Ik heb hem uit voorzorg vervangen, maar bij loshalen bleek er koelvloeistof tussen kop en afdichtring te lekken, wat al corrosie had veroorzaakt. Aangezien dat ding ook maar een paar euro kost, is het de moeite waard die na 10 jaar uit voorzorg te vervangen. Ik kan uit persoonlijke ervaring melden dat het bijzonder frustrerend is om 2 jaar lang om de 2 à 3 maanden 1 liter koelvloeistof bij te moeten vullen, zonder dat je weet waar het blijft...
Inmiddels bleek behoorlijk wat van het koelsysteem bij mij gaar te zijn, dus heb ik behoorlijk wat vervangen, maar sinds de laatste reparatie (de radiatordop), is het koelwaterverbruik teruggebracht tot 0, zo lijkt het op het moment.
Helemaal vergeten om te controleren, zal zostraks richting huis eens testen. Olie was trouwens wel helemaal zwart en ruim over tijd. Morgen moet ik even naar Nordhorn toe, was sowieso van plan om te planken dus dat laatste ga ik ook eens ff doenAries.Mu schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:56:
[...]
Heb je dan nog last van roetuitstoot zoals voor het onderhoud?
Remember: eens 5 min volgas op de autobahn kan goed helpen bij een diesel
Dit topic is gesloten.