Stuk mooier! Ik heb niet zoveel met de 6er ook al is die van Femme wel erg mooi. Maar die achterkant blijft een beetje vaag.. Die render ziet er een stuk beter uit!
Ik heb dat ook altijd met BMW (en Saab for that matter), bij nieuw model, denk ik vaak, moet dat nou? maar dan zie je hem in het echt en dan klopt het gewoon allemaal. Al kan dat soms ook wel een jaartje duren.KappeNou schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 12:31:
Stuk mooier! Ik heb niet zoveel met de 6er ook al is die van Femme wel erg mooi. Maar die achterkant blijft een beetje vaag.. Die render ziet er een stuk beter uit!
It has to grow on you... well, on me anyway.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ja, maar dat is werkelijk een compleet uit de lucht gegrepen statement van die site. Er ontbreekt een logische onderbouwing. Ze geven een link die daar helemaal niet naar wijst.zneek schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:49:
[...]
Er staat dat het eerdeer richting de 330pk gaat dan dat het 306pk is. Ik vertel alleen maar wat ik lees zo her en der. Feit is dat de gecommuniceerde cijfers te laag zijn, dat blijkt bijvoorbeeld ook uit acceleratie tests. Waar BMW rond de 5.5 seconden zit voor 0-100 komen tests eerder rond de 5.0 uit. En als je gaat kijken op sites als n54tuning.com, wat ze daar uit het N54 blok halen..... 400pk is geen uitzondering daar... er zit dus veel potentie in dat blok. En daarom is het gebruik in de 1M niet raar denk ik.
Sowieso gaan alle M-modellen een trapje omlaag in aantal cillinders. De M5/M6 gaat van 10 naar 8 (S63) en de M3 van 8 naar 6 (N55).
Eigenlijk vertel je niet wat je leest, maar presenteer je wat je leest als de waarheid. BMW is geen godsdienst
Ik geef toe, als je met een motor met opgegeven vermogen van 300pk 280pk op de wielen meet is dat een verschrikkelijk goede score, maar dat verlies van 20pk in de aandrijving is natuurlijk altijd nog een stuk meer dan bijvoorbeeld bij een kleine ford Ka oid. Die geeft geen 35% van z'n vermogen weg aan de aandrijving. Laat staan als het verlies 50 pk zou zijn.
Feit is dat er heel veel verhalen rondgaan over verlies in aandrijvingen, en het is een combinatie van hoeveel vermogen (meer vermogen is meer verlies in aandrijving) maar ook van een vaste waarde (2x zoveel vermogen is niet 2x zoveel verlies (in vermogen), en welk type aandrijving (achterwielaandrijving (of vierwiel) heeft doorgaans meer verlies dan voorwielaandrijving. Het is ook van belang wat je onder aandrijving rekent. Dynamo? Stuurbekrachtigingspomp? Airco?
Imho kan je er vanuitgaan dan als een motor consistent veel meer vermogen geeft, dat ze dat ook opgeven. Het is namelijk een ontzettend goed verkoopargument. De motor zal ongetwijfeld iets meer geven dan fabrieksopgave (je moet als fabriek je specs kunnen garanderen), maar 10% is denk ik een beetje optimistisch. Sowieso is het testen / opgeven van vermogens aan normen verbonden.
Dat je overigens sneller accelereert dan opgegeven is vrij normaal hoor. Elk merk heeft eigenlijk z'n eigen manier van testen; bijvoorbeeld 1 of 2 personen, wel of geen bagage (en hoeveel), lege tank/volle tank, welke brandstof, temperatuur, airco aan/uit etc.
Die parameters kunnen extreem veel invloed hebben. Je merkt zelf wel dat je auto veel sneller is als je alleen in de auto zit of met z'n 2-en.
Merken geven daar altijd weinig inzicht in; er zijn ook geen normen voor. En mensen die het na testen geven ook doorgaans geen info erover. Ze vergelijken dan dus appels met peren.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2010 14:25 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dinsdag is mijn 118d afgesleept.
Ik was op de snelweg aan het cruisen met 150, toen opeens het vermogen wegviel. Snelheid zakte terug naar 80 waar ik weer een beetje vermogen had. Maar, optrekken e.d. ging toen heel traag en bij in- en uitschakelen van de motor schudde de auto. Tevens dieselgeur in de auto. Klonk niet goed, dus sleepdienst gebeld.
De man van de sleepdienst had de kap van de motor weggehaald. Volgens hem was het niet, zoals ik wel vermoedde, de turbo. Dan zou je oliesporen moeten zien in de motorruimte of aan het einde van de uitlaat. Die waren er niet. Bij draaiende motor zag je in het licht van de zaklamp wel een soort nevel van de motor (dus zonder kap) afkomen. Dit zou mogelijk diesel kunnen zijn zei die.
Gelukkig zit er nog garantie op de auto.
Overigens, er brandde geen lampje.
Ben benieuwd wat het is, to be continued.
Ik was op de snelweg aan het cruisen met 150, toen opeens het vermogen wegviel. Snelheid zakte terug naar 80 waar ik weer een beetje vermogen had. Maar, optrekken e.d. ging toen heel traag en bij in- en uitschakelen van de motor schudde de auto. Tevens dieselgeur in de auto. Klonk niet goed, dus sleepdienst gebeld.
De man van de sleepdienst had de kap van de motor weggehaald. Volgens hem was het niet, zoals ik wel vermoedde, de turbo. Dan zou je oliesporen moeten zien in de motorruimte of aan het einde van de uitlaat. Die waren er niet. Bij draaiende motor zag je in het licht van de zaklamp wel een soort nevel van de motor (dus zonder kap) afkomen. Dit zou mogelijk diesel kunnen zijn zei die.
Ik zou je adviseren wat verder te kijken dan die ene site. Er is niet 1 site die dit beweert, er zijn er tientallen, incl grote auto-sites en bladen. Als ik de tijd zou hebben zou ik een overzichtje van bronnen voor je maken, maar die tijd heb ik jammer genoeg niet. Ik ga wel een poging wagen binnenkort, dus wordt vervolgd. Vooralsnog staat in ieder geval vast dat de N54/35i BMW uitvoeringen van diverse modellen behoorlijk rap zijnmr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:17:
[...]
Ja, maar dat is werkelijk een compleet uit de lucht gegrepen statement van die site. Er ontbreekt een logische onderbouwing. Ze geven een link die daar helemaal niet naar wijst.
Eigenlijk vertel je niet wat je leest, maar presenteer je wat je leest als de waarheid. BMW is geen godsdienst![]()
![]()
Ik geef toe, als je met een motor met opgegeven vermogen van 300pk 280pk op de wielen meet is dat een verschrikkelijk goede score, maar dat verlies van 20pk in de aandrijving is natuurlijk altijd nog een stuk meer dan bijvoorbeeld bij een kleine ford Ka oid. Die geeft geen 35% van z'n vermogen weg aan de aandrijving. Laat staan als het verlies 50 pk zou zijn.
Feit is dat er heel veel verhalen rondgaan over verlies in aandrijvingen, en het is een combinatie van hoeveel vermogen (meer vermogen is meer verlies in aandrijving) maar ook van een vaste waarde (2x zoveel vermogen is niet 2x zoveel verlies (in vermogen), en welk type aandrijving (achterwielaandrijving (of vierwiel) heeft doorgaans meer verlies dan voorwielaandrijving. Het is ook van belang wat je onder aandrijving rekent. Dynamo? Stuurbekrachtigingspomp? Airco?
Imho kan je er vanuitgaan dan als een motor consistent veel meer vermogen geeft, dat ze dat ook opgeven. Het is namelijk een ontzettend goed verkoopargument. De motor zal ongetwijfeld iets meer geven dan fabrieksopgave (je moet als fabriek je specs kunnen garanderen), maar 10% is denk ik een beetje optimistisch. Sowieso is het testen / opgeven van vermogens aan normen verbonden.
Dat je overigens sneller accelereert dan opgegeven is vrij normaal hoor. Elk merk heeft eigenlijk z'n eigen manier van testen; bijvoorbeeld 1 of 2 personen, wel of geen bagage (en hoeveel), lege tank/volle tank, welke brandstof, temperatuur, airco aan/uit etc.
Die parameters kunnen extreem veel invloed hebben. Je merkt zelf wel dat je auto veel sneller is als je alleen in de auto zit of met z'n 2-en.
Merken geven daar altijd weinig inzicht in; er zijn ook geen normen voor. En mensen die het na testen geven ook doorgaans geen info erover. Ze vergelijken dan dus appels met peren.
Aandrijving = alles voorbij/vanaf het vliegwiel.mr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:17:
En dat gaat gewoon in percentages, of zou het toeval dat bij praktisch iedere meting, ongeacht het vermogen, er een redelijk gelijk percentage verlies uit komt ?
leeg
Ik neem aan dat dat je mening is.
Als je een beetje verder leest zie je dat het ergens tussenin ligt hoor.
Waar denk je dat al die discussies over of het een percentage of een constante factor is vandaan komen?...
En waar staat dat aandrijving alles voorbij het vliegwiel is?
Wordt een losse motor op een testbank dan altijd met stuurbekrachtigingspomp of dynamo of wat dan ook gemonteerd?
Maar goed, motorvermogen is sowieso onbelangrijk; wat je op je wielen krijgt is wat je kan gebruiken.
Waar denk je dat al die discussies over of het een percentage of een constante factor is vandaan komen?...
Wordt een losse motor op een testbank dan altijd met stuurbekrachtigingspomp of dynamo of wat dan ook gemonteerd?
Mij reactie was op jouw bewering en je gehanteerde afleiding. In die afleiding zat geen logisch verband of enigerlei bewijs.zneek schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:48:
[...]
Ik zou je adviseren wat verder te kijken dan die ene site. Er is niet 1 site die dit beweert, er zijn er tientallen, incl grote auto-sites en bladen. Als ik de tijd zou hebben zou ik een overzichtje van bronnen voor je maken, maar die tijd heb ik jammer genoeg niet. Ik ga wel een poging wagen binnenkort, dus wordt vervolgd. Vooralsnog staat in ieder geval vast dat de N54/35i BMW uitvoeringen van diverse modellen behoorlijk rap zijn
Maar goed, motorvermogen is sowieso onbelangrijk; wat je op je wielen krijgt is wat je kan gebruiken.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2010 15:04 ]
Even snel gezocht, ik ben niet alleen in mijn vermoeden/aanname:
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=407159
http://www.automobilemag....i_dyno_revised/index.html
http://www.insideline.com...-2007-bmw-335i-coupe.html
Ik ben echter wel benieuwd of BMW er ooit iets officieels over gezegd heeft. Maar probeer dat maar eens te vinden via google...
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=407159
http://www.automobilemag....i_dyno_revised/index.html
http://www.insideline.com...-2007-bmw-335i-coupe.html
Ik ben echter wel benieuwd of BMW er ooit iets officieels over gezegd heeft. Maar probeer dat maar eens te vinden via google...
Enige wat ik stelde is dat onderzoek en ervaringen aantonen dat het eerder richting de 330 is dan dat het 306 is. Maar goed, wat je op je achterwielen hebt is alles wat je kunt gebruiken. En dat blijkt dus rond de 280pk te zijn. Ik doe het er voormr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:01:
Mij reactie was op jouw bewering en je gehanteerde afleiding. In die afleiding zat geen logisch verband of enigerlei bewijs.
[ Voor 41% gewijzigd door zneek op 15-10-2010 15:06 ]
Ja, weer een hoop aannames, maar geen logisch verband. Het is allemaal gebaseerd op hoe snel het ding accelereert, en hoe snel anderen dat doen, waarna de conclusie gelijk wordt getrokken. (sowieso heeft topvermogen niet zo heel veel met acceleratie te maken)
Dat noem ik speculatie, en geen logische afleiding. (die 2e link stond al in de eerder aangehaalde documentatie)
Ze komen bij dynoruns (van de gehele auto) op 270-280pk. Dat is het enige feitelijke wat je er uit kan halen. Hoe je daar met ervaring en onderzoek 10% meer motorvermogen uithaalt is imho geen logisch onderbouwd verband.
Dat noem ik speculatie, en geen logische afleiding. (die 2e link stond al in de eerder aangehaalde documentatie)
Ze komen bij dynoruns (van de gehele auto) op 270-280pk. Dat is het enige feitelijke wat je er uit kan halen. Hoe je daar met ervaring en onderzoek 10% meer motorvermogen uithaalt is imho geen logisch onderbouwd verband.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2010 15:15 ]
Volgens wikipedia wordt het DIN-motorvermogen gemeten inclusief aangesloten hulpapparatuur zoals luchtfilter, waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo en uitlaatsysteem.mr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:01:
Ik kan me voorstellen dat een BMW met EfficientDyanmics minder verliezen heeft omdat hij de dynamo niet meedraait als dat niet nodig is en de waterpomp elektrisch wordt aangedreven.
Waarom zou een autofabrikant de acceleratie meten met onnodig veel ballast? Ze hebben baat bij een zo laag mogelijk cijfer.mr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:17:
[...]
Het wordt ongetwijfeld een mooie auto om te zien en in te rijden maar ik ga geen 140K betalen voor een nieuwe 650i of +180K voor een M6 want daar zal het wel op neerkomen als je 'm een beetje wilt volhangen met opties. Gelukkig zijn er genoeg gekken die dit willen doen en die per se een nieuwe willen hebben zodat er na een paar jaar 50 procent van de waarde is afgeschreven.zneek schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:26:
@Femme: sweet ride! Kwam gister nog een 6-serie tegen in de stad, blijft een masterbak. Misschien toch geen M3 als volgende auto, maar een 6-er...? Een nieuwe 6-er, in M6... als de render en spyshots een beetje kloppen wordt die nog mooier dan de huidige 6:
[ Voor 47% gewijzigd door Femme op 15-10-2010 15:22 ]
Zojuist contact gehad met de dealer. Inlaatspruitstuk is gesmolten? Ze hebben er foto's van gemaakt en naar BMW Nederland gestuurd, gezien het een niet bekend probleem is.P.B. schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:37:
Dinsdag is mijn 118d afgesleept.
@mr_petit: Gelukkig zijn het vermoedens en aannames en is geen enkele verplichting tot bewijs.
Trouwens, als BMW 0-100 in 5.5 seconden communiceert en diverse tests laten een 0-100 in 5.0 seconden zien, dan mag je toch de aanname doen dat BMW de prestatie iets te laag ingeschoten heeft? En dat dat wel eens zou kunnen zijn omdat de leverbare M3 anders er wat suf bijstaat? Dat is mijn vermoeden namelijk. Los van het vermogen. Ik verdenk BMW ervan dat ze de prestaties lager gezet hebben in hun communicatie om marketing redenen.
Trouwens, als BMW 0-100 in 5.5 seconden communiceert en diverse tests laten een 0-100 in 5.0 seconden zien, dan mag je toch de aanname doen dat BMW de prestatie iets te laag ingeschoten heeft? En dat dat wel eens zou kunnen zijn omdat de leverbare M3 anders er wat suf bijstaat? Dat is mijn vermoeden namelijk. Los van het vermogen. Ik verdenk BMW ervan dat ze de prestaties lager gezet hebben in hun communicatie om marketing redenen.
Precies. Daarom vind ik het zo raar dat de gemeten prestaties structureel beter zijn... Maar goed, zolang BMW daar geen officiele mededelingen over doet kan ik alleen maar speculeren...Femme schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:17:
[...]
Waarom zou een autofabrikant de acceleratie meten met onnodig veel ballast? Ze hebben baat bij een zo laag mogelijk cijfer.
[ Voor 29% gewijzigd door zneek op 15-10-2010 15:27 ]
Wellicht wordt de acceleratiemeting gedaan bij ongunstige weersomstandigheden (hoge temperaturen) waarin de prestaties niet optimaal zijn, zodat Amerikanen uit het zuiden niet hoeven te klagen dat hun 335i de fabrieksopgave niet haalt. Een andere mogelijkheid is dat BMW convervatieve prestaties opgeeft voor de 335i om het gat met de M3 groter te doen lijken.
En dat is dus gelijk het voordeel van normering. (als iedereen dezelfde normering aanhoudt
)
Maar ja, dynamo onbelast; is de rest dan ook onbelast? Het fijne ervan zal vast wel in het corresponderende normblad staan.
Maar ook dan kan je het lastig maken: wat doe je met een smg bak?
Dit geeft al aan dat (wat ik eerder zei) het heel handig is om normering te hebben, en zolag je bij je ongenormeerde cijfers niet verteld hoe je getest hebt, deze uitkomsten dan ook niet zo heel veel zeggend zijn. Dat heet als een ander test en tot een andere waarde komt, je niet kan zeggen dat de auto sneller is dan opgaaf (of langzamer), omdat je niet precies weet wat de opgaaf inhoudt.
Als je dan daar conclusies aan gaat verbinden dat het motorvermogen dus dan wel een stuk hoger moet zijn, dan ben je imho niet logisch bezig, en puur aan het speculeren. En dat is wat er hier aan de hand was.
Dit soort problemen zie je heel vaak in allerhande tests: men is zo gefocust op het resultaat, dat men niet stilstaat bij de omstandigheden van het resultaat (of wellicht vaker: men heeft er niet het verstand voor imho). Verslaglegging daarvan wordt dus al helemaal weggelaten. Ik denk dat een kleine kern van het probleem ligt in dat men tests ziet als een journalistieke bezigheid.....
Er zit overigens nog een ander aspect aan een te laag opgegeven motorvermogen, en dat is dat je kentekenbewijs ongeldig wordt, en je wellicht in sommige landen belasting ontduikt (wegenbelasting gekoppeld aan vermogen). Dat zou natuurlijk gigantische claims of -wellicht erger- een algemeen verkoopverbod kunnen opleveren (onjuiste conformiteitsverklaring). Maar in het din normeringsblad zal ongetwijfeld ook een nauwkeurigheidsmargetabel staan. Hoeveel de marge bij het betreffende vermogen is weet ik niet.
Maar ja, dynamo onbelast; is de rest dan ook onbelast? Het fijne ervan zal vast wel in het corresponderende normblad staan.
Maar ook dan kan je het lastig maken: wat doe je met een smg bak?
Ze hebben ook baat bij een realistisch cijfer. Toevallig weet ik dat ze bij psa (citroen althans) testen met 2 personen en 80kg extra ballast. (hoe zwaar de personen zijn weet ik niet). En andere merken doen dat anders.Femme schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:17:
[...]
Waarom zou een autofabrikant de acceleratie meten met onnodig veel ballast? Ze hebben baat bij een zo laag mogelijk cijfer.
Dit geeft al aan dat (wat ik eerder zei) het heel handig is om normering te hebben, en zolag je bij je ongenormeerde cijfers niet verteld hoe je getest hebt, deze uitkomsten dan ook niet zo heel veel zeggend zijn. Dat heet als een ander test en tot een andere waarde komt, je niet kan zeggen dat de auto sneller is dan opgaaf (of langzamer), omdat je niet precies weet wat de opgaaf inhoudt.
Als je dan daar conclusies aan gaat verbinden dat het motorvermogen dus dan wel een stuk hoger moet zijn, dan ben je imho niet logisch bezig, en puur aan het speculeren. En dat is wat er hier aan de hand was.
Dit soort problemen zie je heel vaak in allerhande tests: men is zo gefocust op het resultaat, dat men niet stilstaat bij de omstandigheden van het resultaat (of wellicht vaker: men heeft er niet het verstand voor imho). Verslaglegging daarvan wordt dus al helemaal weggelaten. Ik denk dat een kleine kern van het probleem ligt in dat men tests ziet als een journalistieke bezigheid.....
Er zit overigens nog een ander aspect aan een te laag opgegeven motorvermogen, en dat is dat je kentekenbewijs ongeldig wordt, en je wellicht in sommige landen belasting ontduikt (wegenbelasting gekoppeld aan vermogen). Dat zou natuurlijk gigantische claims of -wellicht erger- een algemeen verkoopverbod kunnen opleveren (onjuiste conformiteitsverklaring). Maar in het din normeringsblad zal ongetwijfeld ook een nauwkeurigheidsmargetabel staan. Hoeveel de marge bij het betreffende vermogen is weet ik niet.
[ Voor 85% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2010 16:09 ]
Nopemr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:01:
Mensen die het vermogen om logisch na te denken verloren zijn ?Als je een beetje verder leest zie je dat het ergens tussenin ligt hoor.
Dat is een kwestie van logisch nadenken volgens mij (waarmee je automatisch die groep hierboven uitsluit)En waar staat dat aandrijving alles voorbij het vliegwiel is?
Hangt dus, zoals femme al aanhaalt, van de gebruikte meetmethode af.Wordt een losse motor op een testbank dan altijd met stuurbekrachtigingspomp of dynamo of wat dan ook gemonteerd?
leeg
Kan je 'm ook onderbouwenbewijzen?
Aan een welles nietus loopje is niemand hier namelijk gebaat.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2010 16:14 ]
Je vraagt iets of iets zijn mening is: Het is zijn mening dat het voorgaande zijn mening niet is. Dus ofwel:mr_petit schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:12:
[...]
Kan je 'm ook onderbouwenbewijzen?
Aan een welles nietus loopje is niemand hier namelijk gebaat.
-Je hebt hem verkeerd begrepen en verwoord.
-Hij leest 'zijn' mening als exclusief zijn mening en hij weet dat zijn mening gedeeld wordt door meerdere mensen
-Hij ziet zijn mening als zodanige weerspiegeling van de werkelijkheid dat het feitelijk feit genoemd mag worden (Wat op zichzelf dan weer zijn mening is).
-Hij meent het ironisch/cynisch
-Hij geeft express het verkeerde antwoord om je verder op de kast te jagen
-Hij is het dusdanig met je oneens dat hij polariseert en mening als feit presenteert (in antwoord op)
-Hij is dusdanig in de war gebracht door je vasthouden aan 'bewijs' terwijl dat zo goed als onmogelijk is.
Zoals je ziet zijn er heel veel mogelijkheden. En het is mijn mening dat zijn stelling dat de n54/35i meer vermogen levert dan je ervan op grond van fabrieksspecificatie mag verwachten geen dusdanig vreemde stelling is dat er absoluut bewijs dient te worden geleverd. Daarnaast is ook bij mij bekend dat de verhalen gaan dat bmw fabrieksspecificaties laag houdt.
Ik kan me een onderzoek herinneren door autoweek waarin werd afgevraagd hoe dichtbij auto's bij fabrieksopgaven kwamen. De lage opgegeven vermogenswaarde van bmw in vergelijking met haar werkelijke waarde werd als opvallend bestempeld.
edit: Ik heb de door hem gegeven links iets beter bekeken. Enige bewijs waar jij tevreden mee zou wezen is de fysieke uitdraai van rollenbanktests. Da's me iets te veel gevraagd op zelfs een forum als got.
[ Voor 6% gewijzigd door wheez50 op 15-10-2010 19:09 ]
Zoals je al zei gelukkig nog onder garantie, heb je zelf ook foto's? Ben wel benieuwd wat hier fout is gegaan.P.B. schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:20:
[...]
Zojuist contact gehad met de dealer. Inlaatspruitstuk is gesmolten? Ze hebben er foto's van gemaakt en naar BMW Nederland gestuurd, gezien het een niet bekend probleem is.
Beetje van die 3wheez50 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:06:
[...]
-Hij ziet zijn mening als zodanige weerspiegeling van de werkelijkheid dat het feitelijk feit genoemd mag worden (Wat op zichzelf dan weer zijn mening is).
-Hij meent het ironisch/cynisch
-Hij geeft express het verkeerde antwoord om je verder op de kast te jagen
Ik meen wat ik zeg en denk dat dat prima onderbouwd kan worden met uitdraaien van testbanken.
De toon van mn hele reply was cynisch en het was niet de bedoeling om mr_petit niet de kast op te jagen.
leeg
Ik heb diverse test gelezen waarbij ze ook hun auto's op de Dyno's hebben gehad en daar waren opvallend veel VAG en BMW auto's bij (in dit geval turbodiesels) die aanzienlijk meer vermogen hadden dan opgegeven.
Van benzine motoren weet ik het niet zo, maar ik kan me voorstellen (zeker bij geblazen motoren) dat de opgegeven vermogenswaarde ook in Saudi-Arabië bij 45 graden gehaald moet worden op een hoogte van 2000 meter. Dus betekend dat dan dat je in NL met 20 graden minder temperatuur en wat lager in de atmosfeer dus een aanzienlijk hoger vermogen hebt.
Van benzine motoren weet ik het niet zo, maar ik kan me voorstellen (zeker bij geblazen motoren) dat de opgegeven vermogenswaarde ook in Saudi-Arabië bij 45 graden gehaald moet worden op een hoogte van 2000 meter. Dus betekend dat dan dat je in NL met 20 graden minder temperatuur en wat lager in de atmosfeer dus een aanzienlijk hoger vermogen hebt.
Aannames zijn fataal.
Mijn eerste gedachte was een verstuiver die niet meer goed vast zit. Dat had ik een tijdje geleden.P.B. schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:20:
[...]
Zojuist contact gehad met de dealer. Inlaatspruitstuk is gesmolten? Ze hebben er foto's van gemaakt en naar BMW Nederland gestuurd, gezien het een niet bekend probleem is.
Alleen gebeurde het mij toen ik s'morgens weg wou gaan. Na het starten schudde m'n auto als een gek. Dit bleek dus te komen door een verstuiver die niet goed vast zat omdat de brug die hem op z'n plek houdt was door gebroken. Dus bij mij ook diesel die niet in de cilinder terecht kwam. Maar ook rook onder de motorkap vandaan.
Anoniem: 160183
Lijkt me heel erg logisch aangezien de cijfers (minimaal) overal gehaald moeten worden.GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:15:
Ik rij met een e89 35i, normaal 306PK. Een kennis met eenzelfde auto/motor deed laatst een dyno en kwam tot de constatering dat hij 322PK haalde en 450Nm.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 16-10-2010 09:19 ]
Het bevreemd me zeer dat hier geen enkele standaard voor is. Hoogte, temperatuur, extra ballast, het heeft allemaal natuurlijk een zeer grote invloed op de vermogens- en acceleratiemetingen.GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:15:
Van benzine motoren weet ik het niet zo, maar ik kan me voorstellen (zeker bij geblazen motoren) dat de opgegeven vermogenswaarde ook in Saudi-Arabië bij 45 graden gehaald moet worden op een hoogte van 2000 meter.
Dat motivering over Saudi Arabië waag ik trouwens te betwijfelen. Er zijn in Zuid-Amerika en Azië wegen op af en toe wel 5 kilometer hoogte, het lijkt me onwaarschijnlijk dat de waarden daar ook op afgestemd zijn. Het lijkt me logischer dat BMW z'n acceleratiemetingen eenvoudigweg op een afgesloten traject op zeeniveau doet en dat de rest van de wereld het met die gegevens zal moeten doen.
Tevens lijkt me het niet waarschijnlijk dat de x35i stiekem 350pk zou leveren. Niet alleen zou BMW hiermee zijn eigen M3 en 550 beconcurreren, tevens zou het de firma flink in conflict brengen met overheden die belasting heffen op basis van motorvermogen (een systeem dat ook in Duitsland zelf wordt toegepast).
Een dergelijke grote afwijking in vermogen en acceleratie zou de autobladen toch ook opvallen. In de regel zijn de 0-100 cijfers in de testpraktijk 0,2 - 0,3s langzamer dan de fabrieksopgave. Als een BMW er 5,5 in plaats van de opgegeven 6,0 seconden over zou doen, zou dat al lang breder zijn uitgemeten.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ook over de E36 328i (M52B28 motor) wordt er gezegd dat hij officieel 193 pk levert maar in werkelijkheid 200 tot 210 pk. Ook simpelweg omdat 193 pk in Duitsland blijkbaar een grens was qua vermogensbelasting waar BMW onder wou blijven.
Ik denk dat het wel waar kan zijn, lijkt me niet dat de Duitse wetgever tientallen auto's gaat dyno-en omdat BMW z'n motoren wel eens iets te krachtig kan maken.
Zelfde als bij mijne , de 528. Als iemand mij vraagt hoeveel pk de auto heeft ga ik er altijd tussen in zitten en zeg ik 200, is ook nog het makkelijkste antwoord

Blij Met Wilco
Best wel veel eigenlijk, 200 paarden.
Facts don't care about your feelings
De M6'jes die ik ben tegengekomen in de handel zijn uiteindelijk allemaal wit gewrapt omdat ze in andere kleuren moeilijk verkoopbaar zijn. Bewonderingswaardig verkochtte de gewrapte witte M6jes een stuk sneller.
@Femme: Dat over de SMG bak heb je wel gelijk in; je kan er niet in rijden als een automaat. Maar als ik dan moest kiezen tussen een SMG of Handgeschakelde zou ik voor een handgeschakelde kiezen. De SMG schakelt snel op de hoogste stand en het gas vol in; bij wat rustiger rijden (SMG stand 3) gaat het ook nog wel aardig als je gas lift precies op het juiste moment maar dan kun je beter een volautomaat hebben (Om rustig in te cruisen).
Vooralsnog vind ik de SMG alleen fijn in standje vol gas (Bij wijze van) en voor dagelijks gebruik heb ik liever een handgeschakelde of volautomaat.
@Femme: Dat over de SMG bak heb je wel gelijk in; je kan er niet in rijden als een automaat. Maar als ik dan moest kiezen tussen een SMG of Handgeschakelde zou ik voor een handgeschakelde kiezen. De SMG schakelt snel op de hoogste stand en het gas vol in; bij wat rustiger rijden (SMG stand 3) gaat het ook nog wel aardig als je gas lift precies op het juiste moment maar dan kun je beter een volautomaat hebben (Om rustig in te cruisen).
Vooralsnog vind ik de SMG alleen fijn in standje vol gas (Bij wijze van) en voor dagelijks gebruik heb ik liever een handgeschakelde of volautomaat.
Mijn 3.0 heeft er 230 en toch ben ik met een schuin oog aan het kijken naar een Z3M. Vermogen wentYoshiBignose schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:15:
Best wel veel eigenlijk, 200 paarden.
^^ With him.
200 paarden, in het begin vind je het veel als je de helft gewend bent.. maar uhmm.. het went haha, van mij mogen er wel een hele lading paarden bij nu
200 paarden, in het begin vind je het veel als je de helft gewend bent.. maar uhmm.. het went haha, van mij mogen er wel een hele lading paarden bij nu
Blij Met Wilco
Ik wil dat mn topsnelheid beperkt wordt doordat mn wielen doorslippen.
Of iets van die strekking.
De 200pk die dr nu in zit bevalt ook wel, maar ik probeer m wel naar de 230-250 te krijgen.
Op iets meer dan 1000kg gaat dat wel leuk
Of iets van die strekking.
De 200pk die dr nu in zit bevalt ook wel, maar ik probeer m wel naar de 230-250 te krijgen.
Op iets meer dan 1000kg gaat dat wel leuk
leeg
Ik wil gewoon een Porsche 917/30, ok? 
0-200 in 10,9 sec.
0-200 in 10,9 sec.
spoiler:
0-200 mph
Ik heb zelf geen foto's, die hebben de dealer. Maar ik vind het echt een raar idee, ik dacht dat een inlaatspruitstuk koude lucht mengt met brandstof. Hoe kan dit dan smelten...?Quantor schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:34:
[...]
Zoals je al zei gelukkig nog onder garantie, heb je zelf ook foto's? Ben wel benieuwd wat hier fout is gegaan.
Intercooler die z'n werk niet goed doet waardoor er lucht van een paar honderd graden in komt of bijvoorbeeld detonatie in het inlaatspruitstuk, (weinig kans met een diesel geloof ik). Zonder meer gegevens, oa foto's, is daar weinig over te zeggen bij jouw specifieke geval denk ik.
http://bmwfans.info/parts...iator/charge_air_cooling/ - De intercooler
http://bmwfans.info/parts...agr_without_flap_control/ - het inlaatspruitstuk
http://bmwfans.info/parts..._supercharg_air_duct_agr/ - verbindingen tussen inlaat en intercooler
Je ziet wel allerlei sensoren in de verbindingen, raar dat er dan geen signaal op het dashboard was dat er iets niet klopte.
http://bmwfans.info/parts...agr_without_flap_control/ - het inlaatspruitstuk
http://bmwfans.info/parts..._supercharg_air_duct_agr/ - verbindingen tussen inlaat en intercooler
Je ziet wel allerlei sensoren in de verbindingen, raar dat er dan geen signaal op het dashboard was dat er iets niet klopte.
[ Voor 11% gewijzigd door P.B. op 16-10-2010 16:46 ]
Ik vind het een raar iets.
Ik gok er zomaar op dat lang voordat het plastic kan smelten door te hete inlaatlucht de auto al lang en breed in zn noodloop zit door de veel te hoge inlaattemperatuur.
Een backfire lijkt me ook wel heel erg sterk bij een diesel, dr is niks wat kan ontbranden in de inlaat.
Wat misschien nog het meest aannemelijke is is dat er iets fout is gegaan met de EGR klep en het ding dus loeihete verbrandingsgassen in de inlaat heeft gekregen.
Ik gok er zomaar op dat lang voordat het plastic kan smelten door te hete inlaatlucht de auto al lang en breed in zn noodloop zit door de veel te hoge inlaattemperatuur.
Een backfire lijkt me ook wel heel erg sterk bij een diesel, dr is niks wat kan ontbranden in de inlaat.
Wat misschien nog het meest aannemelijke is is dat er iets fout is gegaan met de EGR klep en het ding dus loeihete verbrandingsgassen in de inlaat heeft gekregen.
leeg
Er is nog een 2e motorenreeks van BMW waar dit verhaal ook geldt:
De M60B40 motor had een opgegeven vermogen van 210kW (286 pk)
De opvolger, de M62B44 had eenzelfde opgegeven vermogen maar hij was vergroot van 4.0 naar 4.4 liter en had meer koppel.
De opvolger daarvan, de M62TUB44 had ook weer hetzelfde opgegeven vermogen maar had VANOS op de inlaatkleppen.
Volgens mensen die ermee gereden hebben voelde vooral de M62TUB44 beduidend sneller aan.
Toevalligerwijze is al die tijd de V12 (M73) nauwelijks verbeterd en die had een vermogen van 240kW (326 pk).
De M60B40 motor had een opgegeven vermogen van 210kW (286 pk)
De opvolger, de M62B44 had eenzelfde opgegeven vermogen maar hij was vergroot van 4.0 naar 4.4 liter en had meer koppel.
De opvolger daarvan, de M62TUB44 had ook weer hetzelfde opgegeven vermogen maar had VANOS op de inlaatkleppen.
Volgens mensen die ermee gereden hebben voelde vooral de M62TUB44 beduidend sneller aan.
Toevalligerwijze is al die tijd de V12 (M73) nauwelijks verbeterd en die had een vermogen van 240kW (326 pk).
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Die standaard is er wel, maar die is niet zomaar voor buitenstaanders inzichtelijk.alexbl69 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:42:
[...]
Het bevreemd me zeer dat hier geen enkele standaard voor is. Hoogte, temperatuur, extra ballast, het heeft allemaal natuurlijk een zeer grote invloed op de vermogens- en acceleratiemetingen.
Wat de pk's in andere landen betreft:
Bedenk eens of het logisch zou zijn dat BMW wellicht in andere landen niet helemaal dezelfde motorversies aanbiedt, en of het logisch zou zijn dat de ecu/emu-software ook niet helemaal hetzelfde zijn
Nee, merp!
Weet iemand wat het aanhaalmoment van de remklauwbouten van een z4 / E46 is? (zowel voor als achter)
Ik bedoel de zware bouten die in het fuseestuk gaan (niet de geleidebouten dus).
Ze zaten zelf behoorlijk vast; degene met minste (geen) corrosie nog steeds 100Nm+ als ik moet gokken.
Ik bedoel de zware bouten die in het fuseestuk gaan (niet de geleidebouten dus).
Ze zaten zelf behoorlijk vast; degene met minste (geen) corrosie nog steeds 100Nm+ als ik moet gokken.
Anoniem: 149075
Die hoeven niet op moment vast. Vast = Vast.mr_petit schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:28:
Weet iemand wat het aanhaalmoment van de remklauwbouten van een z4 / E46 is? (zowel voor als achter)
Zo hard mag je toch niet op de openbare weg!zimbab schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:29:
Ik wil gewoon een Porsche 917/30, ok?
0-200 in 10,9 sec.
spoiler:0-200 mph
Daar mag je toch niet mee de openbare weg op
Wat Rutger zegt, vast = vast. Nog vaster gaan ze vanzelf wel gezien de plek waar ze zittenmr_petit schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:28:
Ja, maar er staat natuurlijk wel een aanhaalmoment voor. Het zijn wel je remmen..
Vast=vast is natuurlijk een beetje een rekbaar begrip. Of je iets met 60Nm aanhaalt of 140Nm is natuurlijk wel een verschil.
Bij wielmoeren hou je dat principe ook absoluut niet aan.
Vast=vast is natuurlijk een beetje een rekbaar begrip. Of je iets met 60Nm aanhaalt of 140Nm is natuurlijk wel een verschil.
Bij wielmoeren hou je dat principe ook absoluut niet aan.
Volgens mij staan hier de waardes die je zoekt: http://www.dvatp.com/bmw/diy/brakes/
edit:
Dat hoop ik tenminste, zou mooi zijn als post# 7777 nuttig was
Dat hoop ik tenminste, zou mooi zijn als post# 7777 nuttig was
[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 17-10-2010 02:41 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
#$%#@ amerikanen met hun footpoundtorque.... ff converten
81lb/ft = 110Nm
50lb/ft - 67Nm
Dat is wel enigzins plausibel; en er staat in je link dat er absoluut geen montagepasta op de bouten mag. hmmm.
Ik ben TIS al een tijdje aan het downloaden; daar staat het allemaal als het goed is ook in, en wellicht nog verschil voor alu klauwen en ijzeren klauwen.
81lb/ft = 110Nm
50lb/ft - 67Nm
Dat is wel enigzins plausibel; en er staat in je link dat er absoluut geen montagepasta op de bouten mag. hmmm.
Ik ben TIS al een tijdje aan het downloaden; daar staat het allemaal als het goed is ook in, en wellicht nog verschil voor alu klauwen en ijzeren klauwen.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2010 18:25 ]
Gisteravond een raar probleem met mijn auto. Ik reed rond 20:00 weg uit Emmen, over de N34 op weg naar Groningen. Ik weet niet helemaal zeker meer wat ik gedaan heb, geklooid met de verstralers, en misschien de lichten wel even uitgedraaid voor een tel en direct weer aan. Ik weet niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb, maar kennelijk is er iets gebeurd waardoor tegenliggers last van mijn voorlampen kregen. Ik heb gechecked, geen verstralers aan, maar toch werd ik door 1 op de 4 tegenliggers met een grootlichtflits op iets ge-attendeerd,maar ik weet niet wat. Ik heb de auto vlak voor de A28 even bij het tankstation van de weg gestuurd en ben rond de auto gelopen, alles leek het normaal te doen.
Zou het kunnen zijn dat ik door mijn pielen met de verlichting de richters van xenon lampen in de war heb gemaakt en dat ze verkeerd gericht hebben gestaan? En kan ik op een of andere manier testen of de lampen nu wel goed staan?
Zou het kunnen zijn dat ik door mijn pielen met de verlichting de richters van xenon lampen in de war heb gemaakt en dat ze verkeerd gericht hebben gestaan? En kan ik op een of andere manier testen of de lampen nu wel goed staan?
Niet toevallig ergens een snelheidcontrole op die weg?zneek schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:34:
Gisteravond een raar probleem met mijn auto. Ik reed rond 20:00 weg uit Emmen, over de N34 op weg naar Groningen. Ik weet niet helemaal zeker meer wat ik gedaan heb, geklooid met de verstralers, en misschien de lichten wel even uitgedraaid voor een tel en direct weer aan. Ik weet niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb, maar kennelijk is er iets gebeurd waardoor tegenliggers last van mijn voorlampen kregen. Ik heb gechecked, geen verstralers aan, maar toch werd ik door 1 op de 4 tegenliggers met een grootlichtflits op iets ge-attendeerd,maar ik weet niet wat. Ik heb de auto vlak voor de A28 even bij het tankstation van de weg gestuurd en ben rond de auto gelopen, alles leek het normaal te doen.
De waarden in TIS zijn hetzelfde (110Nm en 65 Nm), behalve dat 'Screws lightly oiled' moeten zijn, dus toch iets van smering op de draden.mr_petit schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 02:46:
Wel een geweldig tool dat TIS zeg; echt een ware must als je wat meer aan je bmw wilt doen dan de lampjes vervangen.
Van de week nog de handrem reviseren en opnieuw afstellen. Dat zal ook nog wel een apart klusje worden.
Eerst maar eens zo'n jongen kopen, anders lukt het al helemaal niet:

(altijd al willen hebben
Die gebruikt mijn gynaecoloog ook altijd.... hahamr_petit schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:12:
[...]
De waarden in TIS zijn hetzelfde (110Nm en 65 Nm), behalve dat 'Screws lightly oiled' moeten zijn, dus toch iets van smering op de draden.
Wel een geweldig tool dat TIS zeg; echt een ware must als je wat meer aan je bmw wilt doen dan de lampjes vervangen.
Van de week nog de handrem reviseren en opnieuw afstellen. Dat zal ook nog wel een apart klusje worden.
Eerst maar eens zo'n jongen kopen, anders lukt het al helemaal niet:
[afbeelding]
(altijd al willen hebben)
Zaterdag voor winterbanden wissel geweest, remvloeistof moest ook vervangen worden, bij het wisselen van de wielen werd geconstateerd dat mijn achterste remblokken bijna op waren. De service menu's gaven nog aan dat er nog 60.000km mee gereden kon worden maar ik zag dat ze op waren, ook de remblok sensor was al aan het afslijten (deze moest dus ook mee vervangen worden).Apache schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:26:
Ik heb mijn 2e hands bmw520d sinds zaterdag, ik ben zeer tevreden, maar ik heb tot nu toe 1 vreemd probleem geconstateerd, bvb als ik zachtjes bergop rij, 30kmph in 2e slipt de wagen soms een beetje door, en schokt hij zachtjes alsof hij te laag in toeren zit terwijl ik op ongeveer 1600rpm zat.
Nu ben ik de motor gewoon van een E91 318d en is dit misschien gewoon normaal? Maar ik heb zelfs het gevoel dat hij in 4e @ 90kmph ook zachtjes doorslipt.
Mijn post is misschien niet zo duidelijk want het is moeilijk om uit te leggen, in ieder geval heb ik woensdag avond een afspraak voor een volledig nazicht bij een bevriend garagist, hopelijk is dit niet al te moeilijk op te lossen.
Maar tijdens het zoeken in de service-menu's viel het op dat het vervangen van de luchtfilter er niet tussen stond, vermoedelijk was dit omdat bmw vond dat het vervangen van de luchtfilter teveel werk was om dit apart in het service menu te steken. Uiteindelijk even gecontroleerd en was idd nog de eerste luchtfilter, helemaal zwart. Meteen nieuwe gestoken en moter loopt nu veel soepeler, de "slippende" sensatie werd dus veroorzaakt door de motor die niet genoeg lucht kreeg als ik niet al te snel reed.
Verder nog wat kleine zaken vervangen zoals bedieningsknopjes aan stuur, achteruitrij lampje rechtsachter wat wel werkte maar waar soms en storingsmelding op gebeurde, ...
Wagen is dus weer volledig in orde dankzij:

If it ain't broken it doesn't have enough features
PSGApache schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:38:
[...]
Zaterdag voor winterbanden wissel geweest, remvloeistof moest ook vervangen worden, bij het wisselen van de wielen werd geconstateerd dat mijn achterste remblokken bijna op waren. De service menu's gaven nog aan dat er nog 60.000km mee gereden kon worden maar ik zag dat ze op waren, ook de remblok sensor was al aan het afslijten (deze moest dus ook mee vervangen worden).
Maar tijdens het zoeken in de service-menu's viel het op dat het vervangen van de luchtfilter er niet tussen stond, vermoedelijk was dit omdat bmw vond dat het vervangen van de luchtfilter teveel werk was om dit apart in het service menu te steken. Uiteindelijk even gecontroleerd en was idd nog de eerste luchtfilter, helemaal zwart. Meteen nieuwe gestoken en moter loopt nu veel soepeler, de "slippende" sensatie werd dus veroorzaakt door de motor die niet genoeg lucht kreeg als ik niet al te snel reed.
Verder nog wat kleine zaken vervangen zoals bedieningsknopjes aan stuur, achteruitrij lampje rechtsachter wat wel werkte maar waar soms en storingsmelding op gebeurde, ...
Wagen is dus weer volledig in orde dankzij:PSG
Ik ga afspraak maken voor het gat in de flexibel van de uitlaat te laten maken.
Gisterenochtend geconstateerd dat de thermostaat stuk was. Deze week nieuwe bestellen en zaterdag monteren + heel het koelsysteem verversen en ontluchten.
Filters van beide pressure converters ook bestellen, net als de filter voor de carterontluchting.
EGR snel even nagekeken..........

VOLLEDIG verstopt, geen wonder dat hij niet goed doortrok. EGR dan 30min aan een stuk uitgekuisd en opnieuw gemonteerd... wat een verschil.
Nu nog de rest van de inlaat doen, want ook de collector is er erg aan toe.
Ik heb het gevoel dat er zaterdagnamiddag een vliegende 320d zich op de E40 zal begeven
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Vanmorgen mijn Einer naar de dealer gebracht. Hortend en stotend met weinig vermogen en knipperend motormanagement lampje aan toe.
De wagen is nu 2 jaar en 2 weken oud, alsof er een garantie timer in zit.
Twee vrienden met dezelfde auto hadden dit probleem respectievelijk 1 week en 2 maanden geleden ook. Ben benieuwd naar de diagnose, zal wel bobine/bougie/injector vervangen worden.
Die andere Einer hier die van de 2 weken geleden naar Van Poelgeest gebracht werd zag ik toen nog binnenkomen, van een bergingswagen. Die maakte echt een pompend en kloppend geluid!
Heeft wel de eer gehad om naast die van mij te staan.

Twee vrienden met dezelfde auto hadden dit probleem respectievelijk 1 week en 2 maanden geleden ook. Ben benieuwd naar de diagnose, zal wel bobine/bougie/injector vervangen worden.
Die andere Einer hier die van de 2 weken geleden naar Van Poelgeest gebracht werd zag ik toen nog binnenkomen, van een bergingswagen. Die maakte echt een pompend en kloppend geluid!
[ Voor 5% gewijzigd door wimpie op 18-10-2010 21:44 ]
Divide and conquer.
Trainen idd ja... Oftewel ding in train-stand zetten, garagedeurafstandbediening indrukken en klaar is Femme. Nu alleen nog uitvogelen hoe je dat in train-stand zetFemme schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 00:17:
Ik ben wel benieuwd hoe de garagedeuropener werkt. Heeft iemand daar ervaring mee bij een BMW? De dealer zou de handleiding nasturen (die was verdwenen bij aflevering), maar dat is nooit gebeurd. Ik neem aan dat je 'm op een of andere manier het signaal van je afstandsbediening moet laten leren?
* BtM909 kan je het wel vertellen voor een Audi
edit:
Btw: heb je niet gewoon een homelink-systeem erop zitten: http://www.homelink.com/v...hp?make=BMW&submit=Search?
http://www.homelink.com/program.php
Please review all precautions listed at the end of this document.
Please note it is recommended to have new batteries in your handheld garage door transmitter prior to programming and pull your vehicle complete outside of the garage because the door will activate during programming
1. For first time training, press and hold the two outer HomeLink® buttons, releasing only when the HomeLink® indicator light begins to flash after 20 seconds. (Do not perform this step when training the additional HomeLink® buttons.)
2. Hold both the handheld transmitter button and the HomeLink® button you would like to program until the HomeLink® flashes slowly then rapidly (then release both buttons)
3. Press and hold the HomeLink® button you just programmed. If the garage door opens/closes then programming is complete. If it does not then proceed to step 4.
4. Get a ladder and press and release the “learn” button on the back of your garage door motor head
5. Within 30 seconds get back into your vehicle and press and release the HomeLink® button you just programmed up to 3 times or until your garage door activates. Programming is complete.
If you need further assistance, please call HomeLink® Customer care at 1-800- 355-3515.
[ Voor 54% gewijzigd door BtM909 op 19-10-2010 11:54 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik had het inmiddels gevonden via de link naar de Amerikaanse handleiding die iemand hierboven had gepost (waarvoor dank). Hopelijk gaat het werken met mijn afstandsbediening (die gewoon iets met infrarood doet).BtM909 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:49:
[...]
Trainen idd ja... Oftewel ding in train-stand zetten, garagedeurafstandbediening indrukken en klaar is Femme. Nu alleen nog uitvogelen hoe je dat in train-stand zet
Staat de 6-serie inmiddels op de weg, Femme? Ik ben benieuwd naar foto's van het beest in de 'echte' wereld :-)
Je bedoelt toch niet mijn 118d? Met loszittende verstuiver?wimpie schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:44:
Die andere Einer hier die van de 2 weken geleden naar Van Poelgeest gebracht werd zag ik toen nog binnenkomen, van een bergingswagen. Die maakte echt een pompend en kloppend geluid!Heeft wel de eer gehad om naast die van mij te staan.
Ik kan me niet meer herinneren waar die van mij naast heeft gestaan.
Gelukkig kon ik nog wat werken bij Van Poelgeest, de dame achter de receptie was zo vriendelijk om een verlengsnoer voor me te regelen. Ondertussen had Van Poelgeest een 318 Touring van Hertz laten komen omdat zelf niks meer hadden staan.
Wat ik vandaag toch weer aantrof... (wederom geen foto's). Een trailer met nieuw 5-series, aangevuld met één Dacia Duster. Dat moeten we toch niet willen met z'n allen

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik wacht nog op het kenteken. Hopelijk kan ik eind deze week de weg op.RSP schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:32:
Staat de 6-serie inmiddels op de weg, Femme? Ik ben benieuwd naar foto's van het beest in de 'echte' wereld :-)
Femme, vraagje, doe je winterbanden onder je 6? Ik zit te twijfelen, kost een klauw geld, maar Potenza RE050a's zijn in de sneeuw nagenoeg onbruikbaar... of heb je andere, betere (zomer)banden waar je in de natte sneeuw prut wel mee van je plek komt?
Zoek ergens goedkope velgen en monteer daar winterbanden op.zneek schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:24:
Femme, vraagje, doe je winterbanden onder je 6? Ik zit te twijfelen, kost een klauw geld, maar Potenza RE050a's zijn in de sneeuw nagenoeg onbruikbaar... of heb je andere, betere (zomer)banden waar je in de natte sneeuw prut wel mee van je plek komt?
Ik zou zelfs stalen velgen overwegen. In de winter moet je niet te veel inzitten met de schoonheid vind ik...
Kost dan ook geen drol en dan ben je toch safe(r) dan met de zomerbanden.
Ik heb tot nu toe met zomerbanden gereden in de winter en dat ging prima behalve in de afgelopen winter die \ erg extreem was. Ik vind het rijden op sneeuw niet problematisch zolang het vlak is en er niet zo dik op ligt dat je vast komt te staan. Ik wacht het gewoon af en als er teveel sneeuw ligt neem ik de trein (en als die niet meer gaat zal het op de weg ook een ramp zijn).
De 6 staat achter op 295 breed dus die zal wel graag zijwaarts gaan in de sneeuw
.
De 6 staat achter op 295 breed dus die zal wel graag zijwaarts gaan in de sneeuw
Ik twijfel, niet zozeer om te kunnen rijden in NL. Ook op winterbanden is veel pk's op de achterwielen onbruikbaar in de sneeuw. Maar ik moet in november nog 1100km in Dld rijden....
Nou ja, misschien een simpel setje 17", dat valt op zich nog mee. Trouwens, stalen velgen? Ik ben bang dat die niet gaan passen.... vorig jaar had ik een non-bmw setje 17", en die pasten al niet om de remklauwen heen....
Nou ja, misschien een simpel setje 17", dat valt op zich nog mee. Trouwens, stalen velgen? Ik ben bang dat die niet gaan passen.... vorig jaar had ik een non-bmw setje 17", en die pasten al niet om de remklauwen heen....
Ik ga eind deze maand winterbanden op m'n huidige 16" velgen leggen omdat de banden daarop zowat glad zijn en ik moet voor 31 oktober een nieuwe APK. In het voorjaar ga ik dan op zoek naar een mooi setje zwarte 18" velgen.

over dat zwarte moet ik nog even nadenken maar ik denk wel dat dat het wordt

over dat zwarte moet ik nog even nadenken maar ik denk wel dat dat het wordt
[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 19-10-2010 14:46 ]
Ik neig naar een gebruikt setje styling 158 wat ik goedkoop kan krijgen.... echt mooi is het niet...
Tja. Ik ga dit jaar voor het eerst er mee rijden dus het verschil kan ik je pas vertellen over een paar maanden. Ik weet wel dat het afgelopen winter niet prettig was op zomerbandjes.zneek schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:24:
Ik redeneer maar zo, zolang je winterbanden erop liggen slijten je zomerbanden niet. Velgen zijn 2e hands te krijgen en ook prima 2e hands weer te verkopen. Feitelijk kost het je dus nooit veel.
Onder de 7 graden heb je er al profijt van, als de wegen heel nat zijn etc.. etc...
Keuze lijkt mij niet moeilijk, maar dat zal persoonlijk zijn. Setje velgen+ standaard maat banden zal bij jou niet van toepassing zijn zo te horen.
-edit- Tripje naar Duitsland? Ze zijn daar niet verplicht, maar:
Even iets anders, ik heb wat rondgezocht, iemand een linkje naar een lijst waar al die styling nummers velgen te vinden zijn? Het liefst met plaatjes uiteraard. Ben wel benieuwd.Ongeval
Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval. En ook Duitse verzekeraars doen niet moeilijk als een auto op zomerbanden bij een winters ongeluk betrokken raakt, aldus een artikel in het Duitse tijdschrift Focus.
[ Voor 22% gewijzigd door EvaluationCopy op 19-10-2010 15:17 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Deze:
http://www.bmwtips.com/ti...eel%20stylings/Wheels.htm
en met wat betere plaatjes:
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheels/BMWWheels.htm
Alstu
http://www.bmwtips.com/ti...eel%20stylings/Wheels.htm
en met wat betere plaatjes:
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheels/BMWWheels.htm
Alstu
of deze: http://www.kalach.easynet.be/
[edit] enige haalbare is een setje 17". Niet echt bijzonder. Voor 18" betaal je al gauw ruim over de 2.000 euro incl de winterbanden..... of ik moet voor replica's gaan. Maar dan is mijn garantie eraan... althans, op de wielen, ophanging en aandrijving geloof ik... en origineel of niet, 18" niet in RFT te krijgen kennelijk.... dat schiet ook niet op
[edit] enige haalbare is een setje 17". Niet echt bijzonder. Voor 18" betaal je al gauw ruim over de 2.000 euro incl de winterbanden..... of ik moet voor replica's gaan. Maar dan is mijn garantie eraan... althans, op de wielen, ophanging en aandrijving geloof ik... en origineel of niet, 18" niet in RFT te krijgen kennelijk.... dat schiet ook niet op
[ Voor 82% gewijzigd door zneek op 19-10-2010 15:34 ]
Ik heb met mijn 116i iets soortgelijks gehad. Na 2 jaar en een paar maanden. Daarom is van de zomer het "motorbrein" (DME o.i.d.?) vervangen. Eerst had men al bobines, bougies en injectoren vervangen, maar dat hielp niet. Nu rijdt 'ie weer prima. Af en toe valt me echter wel op dat wanneer ik tot stilstand kom het toerental heeeel even gevaarlijk laag inkakt.wimpie schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:44:
Vanmorgen mijn Einer naar de dealer gebracht. Hortend en stotend met weinig vermogen en knipperend motormanagement lampje aan toe.De wagen is nu 2 jaar en 2 weken oud, alsof er een garantie timer in zit.
Die andere Einer hier die van de 2 weken geleden naar Van Poelgeest gebracht werd zag ik toen nog binnenkomen, van een bergingswagen. Die maakte echt een pompend en kloppend geluid!Heeft wel de eer gehad om naast die van mij te staan.
Metal up your ass
Potverdomme, die styling 4 en 5 vind ik toch mooi 
Thanks, toch wat makkelijker zoeken.
Thanks, toch wat makkelijker zoeken.
[ Voor 27% gewijzigd door EvaluationCopy op 19-10-2010 15:42 ]
@Zneek, in sommige gedeelten van DLD ben je niet verzekerd wanneer je niet rijdt met winterbanden en een ongeluk veroorzaakt dacht ik.
http://www.anwb.nl/rechts...euwkettingen.html#sectie3
Lees dat lijstje maar eens door.. Zou ik dus wel even in investeren als ik jou was
.
Overigens gooi ik ze er volgende maand weer onder denk ik, hopelijk nog genoeg profiel opzitten
Lees dat lijstje maar eens door.. Zou ik dus wel even in investeren als ik jou was
Overigens gooi ik ze er volgende maand weer onder denk ik, hopelijk nog genoeg profiel opzitten
[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 19-10-2010 16:35 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Je bent wel verzekerd (zo lees ik het). Als je geen winterbanden hebt in winterse omstandigheden (sneeuw, ijs of gladheid) zal je eerder aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval. Indien de auto enkel WA-verzekerd is hoef je dan dus niet te verwachten dat de schade door de tegenpartij wordt vergoed.Kecin schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:34:
@Zneek, in sommige gedeelten van DLD ben je niet verzekerd wanneer je niet rijdt met winterbanden en een ongeluk veroorzaakt dacht ik.
Los van verzekering, ik vervoer mijn vriendin en zoon, ook om de veiligheid wil ik het doen. Ik moet in november op en neer naar Leipzig. Mooi stuk snelweg, maar het is daar kouder en natter dan hier...
Ik kan nu kiezen uit BMW style 269 in 18 of 19", imitatie. Of originele BMW style 158 17" met RFT en garantie.... Prijsverschil is 40% (de 17" zijn 40% goedkoper dan de 19")
Ik kan nu kiezen uit BMW style 269 in 18 of 19", imitatie. Of originele BMW style 158 17" met RFT en garantie.... Prijsverschil is 40% (de 17" zijn 40% goedkoper dan de 19")
Update: alle onderdelen die kapot waren zijn vervangen. Toch loopt de motor niet naar behoren. Ze gaan nu kijken of mogelijk de distributieketting een tandje verschoven is, en de rest van de motor meteen nakijken. De motor die moet eruit. Zal nog wel een weekje duren...P.B. schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 15:20:
[...]
Let erop dat je bij winterbanden ook een maatje smaller neemt dan de 2xx die je nu achter hebt.
Mijn ervaring is dat je met winterbanden doorgaans minder grip hebt als het droog is, maar nat heb je voornamelijk minder last van aquaplaining, met name door het grovere profiel en dat ze doorgaans wat smaller zijn. In de winter moet je sowieso voorzichtiger zijn met het gas
In de sneeuw is het een wereld van verschil (en voornamelijk daar geldt: hoe smaller hoe beter).
Winterbanden moet je m.i. voornamelijk doen vanwege sneeuw; dat is waar je de meeste problemen hebt, het meeste gevaar is, en het verschil het grootst is.
Met een enigzins zware auto met brede achterbanden+aandrijving kom je vaak geeneens bruggen over omdat het talud te steil is. (en dan wordt je dus doodleuk door alle corsa's, panda's, fiesta's etc zoek gereden
)
Als je in de positie bent dat je je auto kan laten staan als het sneeuwt, of je reis kunt afbreken/staken als je in een sneeuwbui terechtkomt, heb je geen winterbanden nodig. Ben je afhankelijk van je auto ->winterbanden, zeker als je in het noorden/oosten van het land komt.
Mijn ervaring is dat je met winterbanden doorgaans minder grip hebt als het droog is, maar nat heb je voornamelijk minder last van aquaplaining, met name door het grovere profiel en dat ze doorgaans wat smaller zijn. In de winter moet je sowieso voorzichtiger zijn met het gas
In de sneeuw is het een wereld van verschil (en voornamelijk daar geldt: hoe smaller hoe beter).
Winterbanden moet je m.i. voornamelijk doen vanwege sneeuw; dat is waar je de meeste problemen hebt, het meeste gevaar is, en het verschil het grootst is.
Met een enigzins zware auto met brede achterbanden+aandrijving kom je vaak geeneens bruggen over omdat het talud te steil is. (en dan wordt je dus doodleuk door alle corsa's, panda's, fiesta's etc zoek gereden
Als je in de positie bent dat je je auto kan laten staan als het sneeuwt, of je reis kunt afbreken/staken als je in een sneeuwbui terechtkomt, heb je geen winterbanden nodig. Ben je afhankelijk van je auto ->winterbanden, zeker als je in het noorden/oosten van het land komt.
Ik denk dat de meeste BMW rijders dat wel wetenmr_petit schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:35:
Let erop dat je bij winterbanden ook een maatje smaller neemt dan de 2xx die je nu achter hebt.
Idd hoe smaller hoe beter bij winterbanden, dan heb je meer gewicht per cm2.
Ik werk in Arnhem en daar moet iedereen een bult op om op de normale straat te komen, was erg leuk een paar jaar geleden in een sneeuwstorm toen de hoge heren naar huis moesten in hun BMW's met chauffeurs, die kwamen dus allemaal die bult niet op, ook niet met een aanloopje en 4 man achter de auto.
En het voetvolk kwam zonder problemen omhoog met een aanloopje.
Ik werk in Arnhem en daar moet iedereen een bult op om op de normale straat te komen, was erg leuk een paar jaar geleden in een sneeuwstorm toen de hoge heren naar huis moesten in hun BMW's met chauffeurs, die kwamen dus allemaal die bult niet op, ook niet met een aanloopje en 4 man achter de auto.
En het voetvolk kwam zonder problemen omhoog met een aanloopje.
Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?Femme schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:01:
[...]
Je bent wel verzekerd (zo lees ik het). Als je geen winterbanden hebt in winterse omstandigheden (sneeuw, ijs of gladheid) zal je eerder aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval. Indien de auto enkel WA-verzekerd is hoef je dan dus niet te verwachten dat de schade door de tegenpartij wordt vergoed.
In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. Uw WA-verzekering zal een schade die u hebt toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u hebt een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb hem vandaag opgehaald, ze hebben (tada) de bobines, bougies en injectoren vervangen en de software geüpdate. Tot op heden doet hij goed, al lijkt het alleen alsof hij veel minder aan het gas hangt. Pedaal naar beneden en pas een ruime halve seconde later zwelt het toerental aan. Ik kan me vergissen, maar volgens mij was dat eerder echt instant bij het indrukken.JaymzHetfield schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:40:
[...]
Ik heb met mijn 116i iets soortgelijks gehad. Na 2 jaar en een paar maanden. Daarom is van de zomer het "motorbrein" (DME o.i.d.?) vervangen. Eerst had men al bobines, bougies en injectoren vervangen, maar dat hielp niet. Nu rijdt 'ie weer prima. Af en toe valt me echter wel op dat wanneer ik tot stilstand kom het toerental heeeel even gevaarlijk laag inkakt.
Divide and conquer.
dat klinkt bekend, mijn E36 316i (M43B16 blok) reageerde veel feller op het gas als mijn 323Ci (M52TU) wen je wel aan maar fijn is het niet echt, als ik mijn gas pedaal een stamp geef dan is het pedaal alweer omhoog voordat de toerenteller effect laat zien zeg maar.
ik heb wel gemerkt dat het M43B19 blok dat ook al had.... dus misschien is het wel normaal
ik heb wel gemerkt dat het M43B19 blok dat ook al had.... dus misschien is het wel normaal
38-NPD-5
Handelsbenaming 6ER REIHE; 650I COUPE
Zuinigheidslabel G
Ik heb een kenteken
. Ze verwachten vanmiddag al de platen te hebben. Even duimen dus en hopelijk blijft het mooi weer.
Zuinigheidslabel G
Ik heb een kenteken

Brandstofverbruik
- stad 17.60 l/100km
Gefeliciteerd!
- stad 17.60 l/100km
[ Voor 10% gewijzigd door EvaluationCopy op 20-10-2010 11:29 ]
Femme schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:11:
38-NPD-5
Zuinigheidslabel G
Ik heb een kenteken. Ze verwachten vanmiddag al de platen te hebben. Even duimen dus en hopelijk blijft het mooi weer.
Ach ja, die 367 paarden zullen ongetwijfeld hun werk wel doen
Anoniem: 209360
4-cilinder vs 6-cilinder, dus natuurlijk is dat normaal.Reloader schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:57:
dat klinkt bekend, mijn E36 316i (M43B16 blok) reageerde veel feller op het gas als mijn 323Ci (M52TU) wen je wel aan maar fijn is het niet echt, als ik mijn gas pedaal een stamp geef dan is het pedaal alweer omhoog voordat de toerenteller effect laat zien zeg maar.
Mijn exemplaar is een voorseriemodel gebouwd in mei 2005 en voor het eerst op kenteken gezet in mei 2007. In de tussenheid is hij een keer bij de TUV geweest waar hij werd omschreven als 'Erprobungsfahrzeug'. Tot de eerste tenaamstelling is er maar iets van 600km mee gereden. Volgens de verkoper gebruiken ze deze voertuigen om er bijv. nieuwe elektronica op te testen. Uiteindelijk is hij aan een klant verkocht en ik heb 'm weer gekocht van BMW met Premium Selection.YoshiBignose schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:12:
[...]
![]()
maar hij komt ui 2007? Toen werd de 6-serie toch ook iets geüpdatet? Minder co2 en iets sneller naar de 100? Maar jij hebt dus de "oude" versie nog?
Ach ja, die 367 paarden zullen ongetwijfeld hun werk wel doen
De 6-serie heeft in 2007 een facelift gekregen. Waarom de acceleratie is verbeterd weet ik niet. Het verschil in CO2-uitstoot is minimaal (2,5%).
[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 20-10-2010 12:37 ]
367ps is wel wat weinig in zo'n zware bak Femme! Wanneer komt de supercharger??
Ik meen me te herinneren dat iemand ook weleens een Eaton op een 650 of 645 heeft geklust, maar daar kan ik nu geen bron van vinden.
dus een 6 cilinder is per definitie traag van reactie op het gaspedaal?Anoniem: 209360 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:19:
[...]
4-cilinder vs 6-cilinder, dus natuurlijk is dat normaal.

Anoniem: 209360
Ja natuurlijk. Zes cilinders zijn gewoon zwaarder dan vier dus het is niet meer dan logisch dat het trager reageert.Reloader schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:34:
[...]
dus een 6 cilinder is per definitie traag van reactie op het gaspedaal?
Anoniem: 149075
Zorg eerst maar eens dat alle problemen met temperatuur bij je Z4 opgelost zijnFemme schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:10:
Als ESS 'm af heeft?
[afbeelding]
Ik denk dat ik deze maar even aan me voorbij laat gaan.
Ik heb overigens van Koopmans begrepen dat je het waarschijnlijk niet 100% goed gaat krijgen, en ja die maken wat mooie BMW's die wat rondjes draaien hier en daar.
Maar ook iets krachtiger en ze hebben natuurlijk meer 'ontstekingsmomenten'. Een V12 Zonda is toch echt wel wat 'happiger' op het gas dan een 4-cylinder hoor, ook al heeft hij 8 cylinders meer en is hij zwaarder. Ergo: je redenering klopt niet.Anoniem: 209360 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:37:
[...]
Ja natuurlijk. Zes cilinders zijn gewoon zwaarder dan vier dus het is niet meer dan logisch dat het trager reageert.
[ Voor 16% gewijzigd door Plague op 20-10-2010 16:31 ]
Een v12 zonda is dus niet 'zwaarder' dan mijn m16 blokje. Sterker nog, per KG gewicht heeft datzelfde zondablokje juist veel meer power en per pk is het blokje dus lichter.
Een m40 is een enorm simpele motor. De ontsteking is mechanisch, de logica simpel. Een m52 is een stuk gecompliceerder. En daarnaast heeft het blok een wat andere respons op het pedaal. Onder wat hogere belasting zal een m40 1.6 blokje vrij weinig meer doen, waar het m52 een stuk rapper reageert. Wat bij mij ook scheelt: Omdat het vacuum gedeelte ietsjes verrot was, reageerde mijn motor razendsnel. Nu ik betere vacuum heb is het allemaal iets trager (en loopt de motor koud veel regelmatiger, trekt gelijkmatiger en harder op en verbruikt minder benzine). Ook is het vliegwiel van een m52 motor iets zwaarder dan dat van een 1.6 m40. Minder rappe response, maar veel meer speelruimte...
Een m40 is een enorm simpele motor. De ontsteking is mechanisch, de logica simpel. Een m52 is een stuk gecompliceerder. En daarnaast heeft het blok een wat andere respons op het pedaal. Onder wat hogere belasting zal een m40 1.6 blokje vrij weinig meer doen, waar het m52 een stuk rapper reageert. Wat bij mij ook scheelt: Omdat het vacuum gedeelte ietsjes verrot was, reageerde mijn motor razendsnel. Nu ik betere vacuum heb is het allemaal iets trager (en loopt de motor koud veel regelmatiger, trekt gelijkmatiger en harder op en verbruikt minder benzine). Ook is het vliegwiel van een m52 motor iets zwaarder dan dat van een 1.6 m40. Minder rappe response, maar veel meer speelruimte...
Juist, dus het heeft zoals je zelf terecht aangeeft helemaal niets met het aantal cylinders an sich temakenwheez50 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:03:
Een v12 zonda is dus niet 'zwaarder' dan mijn m16 blokje. Sterker nog, per KG gewicht heeft datzelfde zondablokje juist veel meer power en per pk is het blokje dus lichter.
vliegwiel is idd een belangrijk onderdeel
[ Voor 72% gewijzigd door KappeNou op 20-10-2010 17:29 ]
Een compressor is een vrij gebruikelijke upgrade voor de N62-V8, eigenlijk dé manier om er (veel) meer vermogen uit te halen. Alpina gebruikt voor de B6 ook het basisblok van de 645 en plakt daar een compressor op om M6-achtige prestaties te bereiken met een minder hoogtoerig karakter. Cheap is het alleen nietAtleX schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:16:
Ik meen me te herinneren dat iemand ook weleens een Eaton op een 650 of 645 heeft geklust, maar daar kan ik nu geen bron van vinden.

Je moet het natuurlijk wel altijd in perspectief zien:Daniel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:37:
[...]
Een compressor is een vrij gebruikelijke upgrade voor de N62-V8, eigenlijk dé manier om er (veel) meer vermogen uit te halen. Alpina gebruikt voor de B6 ook het basisblok van de 645 en plakt daar een compressor op om M6-achtige prestaties te bereiken met een minder hoogtoerig karakter. Cheap is het alleen niet
Wat kost een echte M6 2dehands in dezelfde staat als Femme zijn 650?
En is een M6 even goed/beter dan een 650 met compressor?
Een M6 is nogal piekerig met die V10 en de SMG bak is niet zo comfortabel.
Ik zou het er denk ik voor over hebben. Mooie uitlaatlijn + compressor + (custom) chiptuning, zal wel leuk vooruitgaan dan
[ Voor 9% gewijzigd door Aries.Mu op 21-10-2010 12:31 ]
Da's het voordeel van kleinere blokken. Mijn rijstkommetje kan ik voor zo'n 1500 euro voorzien van een Eaton M45 (daar struikel je zo ongeveer over tegenwoordig), een langere riem, een custom spruitstuk, nog wat losse rommel en een andere chip zonder MAF. Dan heb ik in plaats van 87 pony's er ineens ~130.Daniel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:37:
[...]
Een compressor is een vrij gebruikelijke upgrade voor de N62-V8, eigenlijk dé manier om er (veel) meer vermogen uit te halen. Alpina gebruikt voor de B6 ook het basisblok van de 645 en plakt daar een compressor op om M6-achtige prestaties te bereiken met een minder hoogtoerig karakter. Cheap is het alleen niet
Zover ik weet wordt een compressor juist vaak toegepast omdat het juist cheap is. In iedergeval vergeleken een turbo kit. Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Maar een simpele compressor kit tot 100pk extra kan je in 1 dag monteren en hoef je niet veel aan te passen.Daniel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:37:
[...]
In Amerika heb je zo veel x45i blokken met een supercharger. Dat lijkt daar bijna standaard.
Femme heeft een 650iAries.Mu schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:44:
[...]
Wat kost een echte M6 of een 650i 2dehands in dezelfde staat als Femme zijn 645?
[ Voor 12% gewijzigd door KappeNou op 21-10-2010 12:12 ]
Dit topic is gesloten.