E85 is 85% ethanol, E10 is 10%. E85 is wat een bi-fuel Volvo of Ford bi-fuel maakt

Met E85 rij je dus in feite op ethanol, met een beetje benzine. Naast dat het goedkoper is in Frankrijk (het wordt flink gesubsidieerd daar), rijden veel auto's er zuiniger op en leveren ook nog eens meer vermogen. Al met al nogal interessant als de motor er tegen kan.
@Wekkel
2000 wordt als kantelpunt gezien, auto's van daarna zouden er tegen moeten kunnen, maar langertermijn effecten zijn (nog) niet bekend. Uit het bericht van de ANWB haal ik dat koppakkingen, brandstofleidingen, maar ook aluminium koppen problemen kunnen krijgen met langdurig gebruik met E10. Hoe erg dat is, weet ik verder ook niet. Tot 5% bijmengen zou geen probleem mogen zijn, en schijnt ook al volop gedaan te worden (verplichting vanuit de EU weet ik toevallig vanuit mijn werk). Punt is, dat de M43-motor uit begin jaren 90 stamt en mijn blok uit 1995, dus van voor het kantpunt.
Ik kan er alleen niet heel veel info over vinden... De effecten op de rubbers ken ik wel (uitdroging doordat ethanol water onttrekt, iets wat ook speelt bij biodiesel), maar over de effecten op de kop en pakking kan ik niks over vinden.
Ik verwacht dat 1 of 2 keer E85 geen probleem hoeft te zijn wat betreft leidingen e.d., zolang het motormanagement het maar snapt. Nu slikt een M43B16 RON91 t/m RON100 en lijkt dus heel tolerant te zijn.
Ik zit ermee te spelen of ik het ga tanken of niet, na positieve ervaringen van een vriend van mij met zijn Ford Fiësta, die uit eind jaren 90 is. Die wagen heeft ook een 8-klepper injectie motor die qua motormanagement niet heel erg verschilt van mijn M43.
Misschien dat ik morgen even langs de garage rij voor hun mening. Ik heb weinig zin m'n motor te beschadigen met een experiment, maar als het wel kan is het natuurlijk zonde om het niet te doen. Ik ben tenslotte adviseur duurzame energie, dus als ik op m'n werk kan claimen dat m'n 15 jaar oude BMW prima op bio-ethanol kan rijden, krijgt het oude beesje misschien toch iets meer aanzien

(Nu levert het nog steeds een beetje scheve blikken op

) En met E85 is hij natuurlijk oneindig veel milieuvriendelijker dan een Prius
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier