Apache schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:03:
[...]
WTH, van de ring van Antwerpen naar een onverhard zandweggetje gebeurt volgens mij toch echt niet op 1, 2, 3 vraag mij af hoe je bij zo'n kleine binnendoorweg terecht bent gekomen, reed je met navi?
Ik zit nu even op Google maps te kijken, en ik was inmiddels van de ring af en zat op de A12 (in België) richting Rotterdam, die op het moment compleet opnieuw geasfalteerd wordt. Bij afrit Zandvliet ben ik er vanaf gegaan, omdat de nood toch wel erg hoog begon te worden en het er niet naar uitzag dat het snel weer ging rijden. Ik ben toen een zijweg ingeschoten, waar het rustig was, zodat ik dus even aan natures call kon beantwoorden, en vanaf daar kwam ik op de binnendoor weg terecht. Als ik het goed heb, was het
deze weg (Antwerpsebaan - Papeweg), die op de satelliet als onverhard te zien is, maar volgens mijn navigatie verhard was...
YoshiBignose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:42:
Fuck a duck. Rij net weg brandt opeens koelvloeistof lampje weer. Heb ik paar dagen geleden liter bijgevuld. Ik vreesde al het ergste, maar goed ik moest toch zoeken naar een benzinestation dus ik ging gewoon rijden. Na een tijdje ging het lampje weer uit.... maar toen uit het niets temperatuur richting rood. Dus ik snel stoppen. Koelvloeistof leeg, motor kwam rook af. Laten afkoelen, toen kon ik gelukkig de dichtstbijzijnde benzinepomp halen. 4 liter koelvloeistof gekocht...... 2 liter erin geknald toen kwam het stokje weer tevoorschijn. Mooi dacht ik, dus weer rijden...... gaat na 5 min. temp weer naar rood.
Je had nog lucht in het systeem, dus die 2 liter is na het wegrijden al snel in het blok gestroomd en vervangen door lucht... Je hebt dus ook de 2de keer zonder koelwater gereden... Daarom moet je altijd, na vullen, eerst de motor even laten draaien voor je weg rijdt en het peil blijven controleren. En ook nog ontluchten.

motorkap open, was koelvloeistof stokje alweer weg. Kon er weer een liter bijgooien.....
Zucht... wat kan dit zijn? Ik heb nog net m'n huis weten te halen, rook kwam al uit de motorkap. Eerste wat mij te binnen schiet is lekke koppakking, maar stroomt dat koelvloeistof er echt zo snel uit????? Volgens mij niet, want het koelvloeistoflampje ging ook niet meer branden, maar de temperatuur steeg wel. Verwarming werkte ook niet meer.
Misschien kapotte thermostaat of waterpomp? Dat heb ik liever

Je kan ergens een minuscuul lekje hebben dat niet direct opvalt (en door de temperatuur van het water vrijwel droog blijft omdat alles gelijk verdampt), maar dat onder druk behoorlijk veel water eruit kan stuwen. Ik heb bij mijn 2de "grote" lek dat ook gehad. Er zat een scheurtje in een slang van misschien 2 mm lang, met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Maar zodra de motor op temperatuur kwam, spoot het daar met behoorlijke kracht uit. En je hoeft maar een halve liter per minuut te verliezen om met 10 minuten alles kwijt te zijn (vul eens een half liter flesje onder kraan in 1 minuut, dan zie je hoe weinig dat eigenlijk maar is).
Ik verwacht dat je dus ergens een scheurtje hebt zitten in één van de slangen of aansluitingen op het blok.
Dat geldt in Amerika, waar het zwavel-gehalte in de diesel veel hoger is dan hier. Europese diesel geeft echt geen grootschalige problemen. Je moet alleen oppassen met de nieuwere diesels in o.a. Frankrijk en België, waar een redelijk percentage uit bio-diesel bestaat. Dat wil nog weleens problemen geven. Maar volgens mij gaat dat niet op voor diesels van BMW, die in basis gelijk zijn aan die van de PSO-groep (ze worden in samenwerking ontwikkeld).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier