Het grote BMW-Topic #10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 37 Laatste
Acties:
  • 163.109 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Poll: Waar gaat jouw voorkeur naar toe ?
Bmw's van na 2000.
Bmw's voor 2000.
Zowel voor 2000 en erna zijn super!
Geen voorkeur, ben geen liefhebber.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=356790&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Zelf kies ik voor de modellen voor 2000, tuurlijk zijn er modellen die wel jonger zijn en erg mooi zijn maar over het algemeen zijn de mooiste gemaakt in de jaren 80 en 90 :)

[ Voor 13% gewijzigd door -Thunder- op 16-05-2010 20:49 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

De E30 kan echt heel mooi zijn, maar verder ga ik toch voor de moderne(re) modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
@ Deepbass

Er is geen regel. Ook niet ongeschreven, doe wat je wilt!! Ik laat iedereen in hun waarde, maar respecteer mijn gezonde afkeer van het smakeloze dan ook ;)

Over die 330d en 6 liter op 100km... vergis je niet in het verschil tussen 10+ en 10- jaar oude BMW motoren. Ik rij nu een 2 maandjes rond met mijn 1.6je en het verbruik blijft rond de 1 op 12 spoken. Of ik nou continu 150 rijd of als een ouwe sok m'n rondjes doe... het verbruik blijft 1 op 12. Dat was toen niet zo raar, tegenwoordig hebben ze dat in Beieren een stuk beter voor elkaar.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Ja precies, nou is diesel doorgaans wel zuiniger dan benzine volgens mij, maar als je veel moet rijden lijkt het al gauw verstandiger om voor een nieuwer model te gaan (ik ga er van uit dat Deepbass een E36 heeft). Volgens Autoweek doet een E90 316i zo rond de 1 op 16 op de snelweg. Dat is niet gek :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een heel knap gemaakt M3 filmpje :)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ADNb0F0YjNI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-Thunder- schreef op zondag 16 mei 2010 @ 20:48:
Poll: Waar gaat jouw voorkeur naar toe ?
Bmw's van na 2000.
Bmw's voor 2000.
Zowel voor 2000 en erna zijn super!
Geen voorkeur, ben geen liefhebber.
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Zelf kies ik voor de modellen voor 2000, tuurlijk zijn er modellen die wel jonger zijn en erg mooi zijn maar over het algemeen zijn de mooiste gemaakt in de jaren 80 en 90 :)
En wat nu als je auto's van 1998 - 2002 erg mooi vindt? ;)

Maar op leeftijd valt geen grens te trekken. Een E36 Touring of een E92 Coupe vind ik erg mooi, een 3-serie compact of X6 weer net niks. Leeftijd is het punt niet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
RSP schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:03:
De E30 kan echt heel mooi zijn, maar verder ga ik toch voor de moderne(re) modellen.
Alleen de E30?? :-(

Afbeeldingslocatie: http://www.e9coupe.com/gallery/data/media/3/bmw_3.0_kolupplag.jpg

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/BMW/540i/bbsth.jpg
klikklik

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:25:

[video]
Kek filmpje hoor, maar als ik moest kiezen tussen die M3 of die dame naast mij in mijn E36 koos ik toch rap voor het laatste... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

MadMarky schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:57:
[...]

En wat nu als je auto's van 1998 - 2002 erg mooi vindt? ;)

Maar op leeftijd valt geen grens te trekken. Een E36 Touring of een E92 Coupe vind ik erg mooi, een 3-serie compact of X6 weer net niks. Leeftijd is het punt niet.
Waar ik dus eigenlijk op doel is dat ik gewoon het oudere werk mooier vind, de nieuwe z4 vind ik ook erg mooi en de f10 ook, maar in grote lijnen vind ik de oudere modellen mooier :)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RSP schreef op zondag 16 mei 2010 @ 09:10:
Ach ik vind het zo'n rare 'regel' dat je alleen bij de dikste bak aan het uiterlijk mag sleutelen. Al tovert iemand z'n 316 om tot een kermis attractie, of iets wat lijkt op een M3, allemaal prima toch?
Punt is een beetje, dan wordt er voor bijvoorbeeld 6.000,- een 318 gekocht en voor 3.000 euro aan versleuteld met skirts bumpers etc. Koop dan voor 9.000,- een 325, daar heb je dan toch meer aan?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 00:02:
[...]

Punt is een beetje, dan wordt er voor bijvoorbeeld 6.000,- een 318 gekocht en voor 3.000 euro aan versleuteld met skirts bumpers etc. Koop dan voor 9.000,- een 325, daar heb je dan toch meer aan?
Dat hangt er vanaf. Wanneer je uiterlijk belangrijker vindt dan PK's dan kun je beter een 318i kopen en volplakken met spoilers en skirts dan voor hetzelfde geld een 325i kopen. Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar ik begrijp wel dat er mensen zijn met andere voorkeuren dan ik.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat iemand uiterlijk van een auto belangrijker vindt dan techniek en rij eigenschappen moet ik nog steeds aan wennen. Vrouwen hebben daar vooral last van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Mijn vriendin begint het nu al aardig te snappen. Soms zitten we in de auto en hoor ik ineens
'Kijk Wes! Een winkelwagen :') '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 11-09 16:50
BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:13:
Dat iemand uiterlijk van een auto belangrijker vindt dan techniek en rij eigenschappen moet ik nog steeds aan wennen. Vrouwen hebben daar vooral last van ;)
Allebij even belangrijk. Je ziet ook ook vaak een oud lelijk hok rijden die de straat stenen eruit trekt. Nou dan heb ik liever een mindere motor, maar wel goed uitziet en niet als je met je raam open rijdt dat al het roest in je auto waait van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:26:
[...]

Allebij even belangrijk. Je ziet ook ook vaak een oud lelijk hok rijden die de straat stenen eruit trekt. Nou dan heb ik liever een mindere motor, maar wel goed uitziet en niet als je met je raam open rijdt dat al het roest in je auto waait van je auto.
Dat soort dingen vind ik juist geniaal. Net als (een jaar of 10 geleden) de Passat W8: zag eruit als de standaard leasehok-Passat, maar met meer dan 275PK in het vooronder. (toen heel veel ;)) Staat Sjonnie-Golf-GTI toch mooi beteuterd te kijken bij het stoplicht ;) Liever een under-stated uiterlijk dan over-stated.

Goed, als het echt een roestbak is zou ik wellicht ook wat geld daarin stoppen, maar als ik moet kiezen tussen een 318i in nette staat, zonder teveel tuning, en een 318i in Autostyle-trim, of welke vorm van 'go faster stripes' dan ook, ga ik duidelijk voor de niet-getunede variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ja, dat is bij die oude E32's ook wel lachen. Zag er laatst nog 1 rijden, onder het stof en roest. 1 ruit zelfs dichtgemaakt met een vuilniszak, maar je hoorde duidelijk de V12. VROOOOOOAAAPPP, het rijdt vast nog heeerlijk. 8)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RSP schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:25:
Ja precies, nou is diesel doorgaans wel zuiniger dan benzine volgens mij, maar als je veel moet rijden lijkt het al gauw verstandiger om voor een nieuwer model te gaan (ik ga er van uit dat Deepbass een E36 heeft). Volgens Autoweek doet een E90 316i zo rond de 1 op 16 op de snelweg. Dat is niet gek :-)
Klopt, ik heb een volbloed E36 (uit 1995). En het maakt niet uit hoe ik rij, als ik tank, blijk ik elke keer weer tussen de 1:11 en 1:12,5 uit te komen. Een auto die 1:15/1:16 haalt zou wat benzine kosten al best wat uit kunnen maken in de maand, zeker nu de benzine weer richting de €1,60 aan het kruipen is.
Ik moet het nog uitrekenen, maar als blijkt dat ik met een 116i of 118i tussen de €50 en €100 per maand aan benzine kan besparen, dan betekent het ook dat ik serieus ga overwegen om een lening af te sluiten voor een auto (iets wat ik eigenlijk verafschuw). Diesel is met de 20k per jaar gewoon niet rendabel en gas vind ik persoonlijk geen optie in een auto die al een relatief kleine kofferbak heeft.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 00:02:
[...]

Leg mij dan eens uit wat precies de meerwaarde van een 325i boven een 318i is in Nederland als je het extra koppel niet nodig hebt voor bijv. een sleurhut? Ja, een 325i rijdt nog een stukje soepeler dan een 318i, maar als ik mijn 316i vergelijk met auto's van vrienden dan vind ik mijn 316i ook al bijzonder soepel en rustig rijden. Daarnaast is hij snel genoeg voor Nederland, en zelfs in Duitsland kan ik zonder problemen meekomen op de linkerbaan, het duurt alleen iets langer voor ik de 170 heb bereikt. De meerwaarde voor een grotere motor is voor mij daarom gewoon minimaal. Ik zou persoonlijk waarschijnlijk ook eerder het geld uitgeven aan luxe in de auto, dan aan een zwaardere motor, zolang de 0 - 100 tijd maar onder de 12 seconden zit.

Misschien dat mijn referentiekader een beetje anders is dan gemiddeld, ik ben een luidruchtige en trage diesel van een rolstoelbus gewend, dus elke keer als ik in mijn auto zit, vind ik hem nog altijd stil, zelfs bij hoge snelheid. En toegegeven, ik heb nog nooit met een 6-in-lijn gereden.

Overigens even een klein puntje toelichten over mijn auto. Ik heb hem ruim 3 jaar terug gekocht inc. de M-styling, daar heb ik zelf geen cent in geïnvesteerd. Ik had toen de keuze tussen 2 Compacts, die €750 in prijs verschilden (mijn auto was de duurdere), waarbij de goedkopere én een ABS-storing had, het interieur slechter was, meer km's op de teller en in z'n algemeenheid gewoon in een mindere staat was. De technische staat van deze auto samen met dat ik vooral die voorbumper toch wat lekkerder vond bekken dan de stock bumper, maakte dat ik deze auto heb gekocht.

In mijn geval was het dus de keuze tussen 2 auto's en als je de technische problemen en het prijs verschil even negeert, een keuze tussen een sportief ogende versie, of de saaie standaard versie. Dan ga ik voor de sportief ogende, zelfs al heeft hij "maar" een 1.6 motor.

Ik zet "maar" expres tussen aanhalingstekens, want voor veel niet-topsegment merken geldt een 1.6 nog altijd als de snellere versie, en 2-liter voor de echte sportversie. Dat BMW, Mercedes en Audi pas beginnen bij 1.6 heeft eerder met het segment te maken, dan dat het de minimale bemeting zou zijn.

Maar ik zou zelf nooit de bumpers er zelf aan gehangen hebben, dat vind ik wel zonde van het geld. Zelfs mijn Motorsport velgen waren het gevolg van een gunstige deal. De prijs van deze velgen met nagenoeg nieuwe banden, minus de opbrengst van de oude velgen was ongeveer gelijk aan de kosten van 2 nieuwe banden voor de oude velgen (die ook echt vervangen moesten worden). Dus onder de streep was het een investering van 0,0 in de velgen en eigenlijk alleen in de banden.

Optisch heb ik eigenlijk alleen echt geïnvesteerd in de smoke knipperlichten in de neus en zijschermen, maar dat had ik waarschijnlijk ook gedaan bij een stock-uitvoering, gewoon omdat ik het mooier vind dan de oranje glazen.

Uiteindelijk gaat het erom waar iemand persoonlijk zijn prioriteiten heeft liggen. Als daar het "stenen uit de straat kunnen trekken" of extreem soepel cruisen op hoge snelheid er niet tussen staat, waarom zou je dan een grote motor nemen, als een kleinere net zo comfortabel rijdt? En nee, je gaat mij echt niet overtuigen dat het nodig om snel en soepel in te kunnen halen, want dat gaat met mijn 1.6je ook uitstekend.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:13:
Dus als je techniek belangrijk vind, moet je een 6-cilinder nemen? :? En de rijeigenschappen zijn puur afhankelijk van het motorblok? :? Ik vind de M43 motor anders een echt mooi staaltje techniek en een bijzonder mooi motorblok om te zien. Ok, er zit geen Vanos op, en hij heeft maar 1 knokkenas, maar als "simpele" 8 klepper is het toch een erg mooi blokje, dat erg rustig loopt op hogere toeren.
En rijeigenschappen? In mijn boekje worden die toch echt voornamelijk door het onderstel bepaald en heeft de motor eigenlijk alleen maar invloed op het stukje wat mij het in het dagelijks leven het minste interesseert, namelijk de 0 - 100 tijd. Sterker nog, de 4-cilinder BMW's hebben een betere wegligging, omdat het motorblok verder naar achteren ligt (zelfs bijna volledig achter de vooras, waardoor het feitelijke een middenmotor is ;) ) en hebben daardoor minder last van onderstuur ;). Op het circuit kan je met een 318is een hogere bochtensnelheid halen dan met een vergelijkbare 325i daardoor. Maar ook daarvoor geldt eigenlijk dat dat in het dagelijks leven 0,0 uitmaakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Ach als je een 330i koopt zeggen mensen dat je net zo goed een M3 had kunnen kopen. Als je een S4 koopt had je beter geld bij kunnen leggen voor een RS4, en bij een 911 had je net zo goed kunnen doorsparen voor een 4 S, Turbo of GT3 (afhankelijk van waar je bent ingestapt).

Met andere woorden, er is altijd een 'betere' auto :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Ik wil echt nooit meer iets anders dan een 6 cilinder (of groter natuurlijk). Het rijdt zooo lekker.

Maarja; nood breekt wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Deepbass: ik zeg niet dat het een 6-cilinder moet zijn, was enkel een voorbeeld. Rijplezier komt wat mij betreft voor een belangrijk deel (maar niet uitluitend, ik kan ook een hele dag lol hebben in een Fulvia) uit vermogen, ik heb laatst een 75 pk Mini gereden en dan ga je snoeihard een bocht in (geniaal onderstel) en dan ga je op het gas en........ niets. Laat maar zitten dan. Een Cooper S is echter briljant en als ik alleen maar geld zou hebben voor een 75 pk uitvoering dan nam ik hem niet.

En dat een 318 volstaat in het Nederlands verkeer komt waarschijnlijk van iemand die in de Randstad woont? Natuurlijk is het waar dat het volstaat maar we hebben het over rijplezier, niet of een auto volstaat op de ring van Rotterdam om 18:00. Kom eens hier naar het oosten zou ik zeggen ;)
Unknown Alien schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:26:
[...]

Mooi en lelijk is niet per definitie en uitsluitend gelijk aan wel of geen roest he ;) Ik persoonlijk heb zoiets: de rij ervaring beleef je 99% van de tijd, het uiterlijk zie je alleen als je naar je auto toe loopt (of hem wast), zodra je de deur dicht trekt is het uiterlijk van je auto er alleen nog maar voor anderen en dat kan me gestolen worden.

Die 99% van de tijd moet ik een smile op mijn gezicht hebben anders volstaat de auto niet.

[ Voor 32% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-05-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

In other news, was deze al voorbij gekomen? (niet heel erg nieuw meer volgens mij).

Afbeeldingslocatie: http://img2.auto-motor-und-sport.de/BMW-Megacity-f900x600-F4F4F2-C-eb4608d7-302486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img2.auto-motor-und-sport.de/BMW-Megacity-f900x600-F4F4F2-C-e87388ea-302487.jpg
BMW zeigt Project i auf dem Genfer Autosalon 2011
Eines der wichtigsten Modelle dieser Messe wird der BMW Megacity sein, der 2014 auf den Markt kommen wird und bisher auch als "Project i" bekannt ist. Der rund vier Meter lange Kompakte soll Platz für vier Personen bieten und verfügt über den Elektroantriebsstrang mit Lithium-Ionen-Batterie und einer Reichweit von 160 Kilometern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik had ook liever een 6 pitter gekocht, maar idd nood breekt wet en een 330i is niet bepaald een woon\werk auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Maar een 320i/325i wil wel, alleen ben je idd meer brandstof kwijt. Dan ga ik liever kijken naar een LPG installatie dan een 4 cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Unknown Alien schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:42:
Ik had ook liever een 6 pitter gekocht, maar idd nood breekt wet en een 330i is niet bepaald een woon\werk auto.
Dat vraag ik me dus af. Is er hier iemand met een 330 of 335 die wel eens een hele tank volgens het 'nieuwe rijden' heeft gereden?? Dus heel de tijd op max 110, nooit boven de 3000 toeren, op tijd gas lossen ipv laat remmen etc etc...

Vraag me altijd af wat dat met het verbruik doet. Ik heb het nu wel over wat nieuwe motoren, Zneek misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
RSP schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:32:
In other news, was deze al voorbij gekomen? (niet heel erg nieuw meer volgens mij).

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Dat is een roddel toch? Of heeft BMW er iets officieels over losgelaten? Mooie renders, en een erg mooie compacte auto. De lijn is imho veel strakker dan van de huidige 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Arghl.. ik zag vanmiddag bij de supermarkt een E46 M3 en denk tof :D. Stapt er een vies ranzig dik wijf uit met een view ranzig dun staartje tot op d'r kont.

Het was alsof ik Megan Fox zag die vervolgens d'r broek naar beneden deed om vervolgens vakkundig een keutel op de stoep te deponeren :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:25:

[video]
Gaaf filmpje.
Moest even aan het 'verhaal' van Deep Throat denken, lijkt wel alsof er in dit filmpje iets dergelijks zit. De vrouw die alleen klaar kan komen door donuts te maken ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wellicht is het de crisis, maar ik zie dat e39 530d's nu door de €5k grens breken. Dan krijg je hoge kilometerstanden, maar dat boeit niet iedereen.

In verband met gezin begin ik toch langzaamaan te denken aan woon-werk verkeer met een auto ipv het OV. Dat zal overigens nog wel even voortduren, dat OV-gereis, maar oriënteren is gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Mooi model zo hoor! :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Kaasplank schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:21:
Arghl.. ik zag vanmiddag bij de supermarkt een E46 M3 en denk tof :D. Stapt er een vies ranzig dik wijf uit met een view ranzig dun staartje tot op d'r kont.

Het was alsof ik Megan Fox zag die vervolgens d'r broek naar beneden deed om vervolgens vakkundig een keutel op de stoep te deponeren :r
haha, die ken ik denk ik!

Ken je de SRV man, de "rijdende melkboer", daar in die contreien?
Juist! Zijn vrouw, zijn auto.

:)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EvaluationCopy schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:54:
[...]

Dat vraag ik me dus af. Is er hier iemand met een 330 of 335 die wel eens een hele tank volgens het 'nieuwe rijden' heeft gereden?? Dus heel de tijd op max 110, nooit boven de 3000 toeren, op tijd gas lossen ipv laat remmen etc etc...

Vraag me altijd af wat dat met het verbruik doet. Ik heb het nu wel over wat nieuwe motoren, Zneek misschien?
Met een E90 330i 258pk (eerste versie zonder Efficient Dynamics) is bij zo'n rijstijl zonder noemenswaardig stadsverkeer ca. 7,5l/100km haalbaar volgens de boordcomputer. Het werkelijke verbruik zal dan op ca. 8,0l/100km liggen. Op mijn woon-werktraject van 90km waarvan ongeveer de helft stad haalde ik regelmatig 8,5l/100km op de boordcomputer terwijl ik 133km/h reed op de snelweg (140 op de teller) en 95km/h bbk (100 op teller). De snelheid verlagen merk je direct in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:23

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Mooi model maar de lijnen lijken wel heel erg van de huidige Fiesta zijn overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Wekkel schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:43:
Wellicht is het de crisis, maar ik zie dat e39 530d's nu door de €5k grens breken. Dan krijg je hoge kilometerstanden, maar dat boeit niet iedereen.

In verband met gezin begin ik toch langzaamaan te denken aan woon-werk verkeer met een auto ipv het OV. Dat zal overigens nog wel even voortduren, dat OV-gereis, maar oriënteren is gratis :)
Ben nog steeds tevreden van de mijne (gekocht voor 10k bijna 2j geleden, met toen 165k op de teller, nu 268k). Verbruik valt mee, ride experience is geweldig, alleen moet je de kosten absoluut kunnen dragen. Goed onderhoud is niet gratis, stukken zeker niet, rijtaks, verzekering... aankoopprijs is maar het begin.

Maar als je rekent dat je voor die prijs nog geen dacia op de baan zet... >:)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Nog een xpost

Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/BMW/540i/bbs5th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/BMW/540i/bbs6th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/BMW/540i/bbs7th.jpg

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

zneek schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:10:
[...]

Dat is een roddel toch? Of heeft BMW er iets officieels over losgelaten? Mooie renders, en een erg mooie compacte auto. De lijn is imho veel strakker dan van de huidige 1.
De renders zijn fake ja, maar het concept komt er wel in de vorm van het huidige 1-serie model. Dit zal tegen die tijd natuurlijk wel aangepast, of vervangen zijn. Het begint echter wel steeds leuker te klinken, een volledig electrische auto van BMW :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
bord4kop schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:45:
[...]

haha, die ken ik denk ik!

Ken je de SRV man, de "rijdende melkboer", daar in die contreien?
Juist! Zijn vrouw, zijn auto.

:)
Volgens je profiel woon je in Grolle en dat is bij mij in de buurt dus het zou zomaar kunnen dat het dezelfde is ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Blijft een brute bak de E34. Ben geen fan van die velgen, maar moet zeggen dat het niet slecht staat. Rijdt lekker zeker de V8 8)

Wel duur zo'n auto in Amsterdam he :P maar goed als je zo'n grachtenpand kan betalen moet dat ook geen probleem zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 17-05-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
YoshiBignose schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:46:
[...]

Blijft een brute bak de E34. Ben geen fan van die velgen, maar moet zeggen dat het niet slecht staat. Rijdt lekker zeker de V8 8)

Wel duur zo'n auto in Amsterdam he :P maar goed als je zo'n grachtenpand kan betalen moet dat ook geen probleem zijn :)
V8 rijdt inderdaad heerlijk :) Zelfs als je niet boven de 3000 toeren komt, ben je over het algemeen een stuk sneller dan de rest van het verkeer. Parkeren in Amsterdam met een vergunning kost een euro per dag, dus dat valt wel mee.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:17:
[...]

Klopt, ik heb een volbloed E36 (uit 1995). En het maakt niet uit hoe ik rij, als ik tank, blijk ik elke keer weer tussen de 1:11 en 1:12,5 uit te komen. Een auto die 1:15/1:16 haalt zou wat benzine kosten al best wat uit kunnen maken in de maand, zeker nu de benzine weer richting de €1,60 aan het kruipen is.
Ik moet het nog uitrekenen, maar als blijkt dat ik met een 116i of 118i tussen de €50 en €100 per maand aan benzine kan besparen, dan betekent het ook dat ik serieus ga overwegen om een lening af te sluiten voor een auto (iets wat ik eigenlijk verafschuw). Diesel is met de 20k per jaar gewoon niet rendabel en gas vind ik persoonlijk geen optie in een auto die al een relatief kleine kofferbak heeft.
Mijn 116i verbruikt gemiddeld 1:13,5. Dit is met 50/50 stad/snelweg. Ik rij 80% van de tijd op cruise control en hou van doorrijden. Op zich loopt hij prima, met goed in de toeren houden is hij vlot genoeg. Top heb ik op 214 km/h gps (teller richting 225) gemeten.

Dus hij is lang niet zo zuinig als de specificaties aangeven, tenzij je ook op de snelweg maximaal 90/100 rijdt.

[ Voor 64% gewijzigd door wimpie op 17-05-2010 17:58 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Spiller schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:48:
[...]

V8 rijdt inderdaad heerlijk :) Zelfs als je niet boven de 3000 toeren komt, ben je over het algemeen een stuk sneller dan de rest van het verkeer. Parkeren in Amsterdam met een vergunning kost een euro per dag, dus dat valt wel mee.
Ah, maar voor 1 auto toch maar? Of is dit je enige bak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik geloof dat hij er 3 heeft :+ sowieso een 540, 535 en een M3 cab

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daarom haha. Duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
4 zelfs 8) Twee 535i's en de M3 staan in een garage van een vriend bij het IJ. Niet om de hoek helaas, maar veel beter gaat niet lukken in Amsterdam.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Bah bah wat een pareltje die E34 zeg! En die velgen staan er echt mooi onder!

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Waarom is er nou geen e34 met een 3.0d motor ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Iemand hier nog een interesse in een oldtimertje?

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2q1s2g6.jpg

E28 525i uit 1982. APK tot 21-04-2011. LPG en 151.xxx km. Open dak, centrale vergrendeling, elektrische ramen, sportstoelen en goed onderhouden. Vraagprijs 4500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

YoshiBignose schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:16:

[afbeelding]

E28 525i uit 1982. APK tot 21-04-2011. LPG en 151.xxx km. Open dak, centrale vergrendeling, elektrische ramen, sportstoelen en goed onderhouden. Vraagprijs 4500.
Misschien voor mensen die geinteresseerd zijn: welke kleur is dit?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Je hebt alle spelende kinderen weggejaagd ;)

Mooie kar, mijn vader had er vroeger (jaren '80 dus) eentje nieuw gekocht in het donkergroen, dus ik heb er wel herinneringen aan. Dat was ook een 525i trouwens. Had een gereedschaps setje dat uit het kofferbakdeksel klapte aan de binnenzijde.

Tip als je hem adverteert, geef aan dat hij wegenbelasting vrij is. Succes met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Spiller schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:48:
[...]

Dat blijft idd heerlijk! Dat wil ik ook nooit meer anders :9~
Verder echt een nette bak!! _/-\o_

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:32:
Deepbass: ik zeg niet dat het een 6-cilinder moet zijn, was enkel een voorbeeld. Rijplezier komt wat mij betreft voor een belangrijk deel (maar niet uitluitend, ik kan ook een hele dag lol hebben in een Fulvia) uit vermogen, ik heb laatst een 75 pk Mini gereden en dan ga je snoeihard een bocht in (geniaal onderstel) en dan ga je op het gas en........ niets. Laat maar zitten dan. Een Cooper S is echter briljant en als ik alleen maar geld zou hebben voor een 75 pk uitvoering dan nam ik hem niet.

En dat een 318 volstaat in het Nederlands verkeer komt waarschijnlijk van iemand die in de Randstad woont? Natuurlijk is het waar dat het volstaat maar we hebben het over rijplezier, niet of een auto volstaat op de ring van Rotterdam om 18:00. Kom eens hier naar het oosten zou ik zeggen ;)
Dat is juist het hele punt dat een 4-cilinder minderwaardig zou zijn, want een ander verschil is er in technisch opzicht niet met bijv. een 325i. En je zal nog verbaast zijn wat die 1.6 wil als je een beetje actief schakelt en hem lekker op toeren houdt. Alleen in de 4de en 5de versnelling mist hij echt pit, maar dat zijn voor mij ook versnellingen waarin ik verder constant rij en op snelweg bijv. alleen hoef te versnellen van 130 naar 140 om even in te halen. Dat gaat mij snel genoeg (helemaal omdat hij bij die snelheid boven de 3900rpm uitkomt, en daardoor in de top van z'n vermogen komt). Sterker nog, onder de 120 accelereert mijn auto langzamer dan boven de 130 8)7

En ik woon inderdaad in de Randstad (letterlijk het hart, namelijk Gouda), maar ook hier heb je genoeg leuke weggetjes ;) En ik kom ook nog weleens in het Oosten, aangezien daar al mijn ooms en tantes wonen.
[...]

Mooi en lelijk is niet per definitie en uitsluitend gelijk aan wel of geen roest he ;) Ik persoonlijk heb zoiets: de rij ervaring beleef je 99% van de tijd, het uiterlijk zie je alleen als je naar je auto toe loopt (of hem wast), zodra je de deur dicht trekt is het uiterlijk van je auto er alleen nog maar voor anderen en dat kan me gestolen worden.

Die 99% van de tijd moet ik een smile op mijn gezicht hebben anders volstaat de auto niet.
Gelukkig heb ik die smile nog elke keer als ik in mijn auto stap en de motor start. Want zelfs de 1.6 produceert een heerlijke diepe grom als hij stationair draait 8)
EvaluationCopy schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:54:
[...]

Maar het nieuwe rijden is niet leuk rijden... Ik heb het een tijdje vol gehouden, resultaat, 0,0 verbetering in het verbruik alleen een auto die zo sloom voelde als dikke stront in een trechter. Ik vind het juist heerlijk (en gevaarlijk) dat ik net zo makkelijk en relaxed met 150km/u over de snelweg rij als met 100km/u, erger nog, 100km/u rijdt helemaal niet fijn :X Met 150 rij ik relaxed met 1 hand aan het stuur, arm op de steun in de deur, lekker muziekje op. Je kan bij die snelheid ook probleemloos een gesprek voeren, je moet alleen wat harder praten vanwege de windruis (iets waar de E36 wel last van heeft, helaas...).

Als ik het vergelijk met een ex Ford Escort van een vriend van mij die ongeveer even oud was, maar dan met de 1.6 16v Zetec (absoluut geen slechte motor overigens), dan reed die toch een stuk minder prettig op hoge snelheid.
wimpie schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:56:
[...]

Mijn 116i verbruikt gemiddeld 1:13,5. Dit is met 50/50 stad/snelweg. Ik rij 80% van de tijd op cruise control en hou van doorrijden. Op zich loopt hij prima, met goed in de toeren houden is hij vlot genoeg. Top heb ik op 214 km/h gps (teller richting 225) gemeten.

Dus hij is lang niet zo zuinig als de specificaties aangeven, tenzij je ook op de snelweg maximaal 90/100 rijdt.
Dat valt me trouwens nog tegen, maar over 2 weken heb ik 3 dagen lang een zwarte 118i tot mijn beschikking, dus kan ik zelf eens kijken hoeveel hij verbruikt. Alleen ben ik bang dat het verbruik niet echt representatief gaat zijn, aangezien er ook een dag op het Midland circuit bij zit :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

deepbass909 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 00:17:
Dat valt me trouwens nog tegen, maar over 2 weken heb ik 3 dagen lang een zwarte 118i tot mijn beschikking, dus kan ik zelf eens kijken hoeveel hij verbruikt. Alleen ben ik bang dat het verbruik niet echt representatief gaat zijn, aangezien er ook een dag op het Midland circuit bij zit :+
Mwoah, de lesauto (die 1:20 moet kunnen halen, 120d) rijdt met het nieuwe rijden en 500x per dag afslaan 1:17. Gewoon een paar km's erbij optellen en je zit wel op het verbruik dat je normaal zou doen :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

Maar het nieuwe rijden is niet leuk rijden... Ik heb het een tijdje vol gehouden, resultaat, 0,0 verbetering in het verbruik alleen een auto die zo sloom voelde als dikke stront in een trechter. Ik vind het juist heerlijk (en gevaarlijk) dat ik net zo makkelijk en relaxed met 150km/u over de snelweg rij als met 100km/u, erger nog, 100km/u rijdt helemaal niet fijn :X Met 150 rij ik relaxed met 1 hand aan het stuur, arm op de steun in de deur, lekker muziekje op. Je kan bij die snelheid ook probleemloos een gesprek voeren, je moet alleen wat harder praten vanwege de windruis (iets waar de E36 wel last van heeft, helaas...).
Ik heb vorige week een paar honderd KM in gereden in Duitsland in een E60 520d. Daarbij merkte ik dat het voor het verbruik niets uitmaakt of je nou 100 of 140 rijdt. Aan het eind stond het gemiddelde op 5.6l/100km :Y) Maar dan ben je wel constant op je verbruik aan het letten. In een iets krachtigere auto is dat een stuk moeilijker vol te houden :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
YoshiBignose schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:16:

[afbeelding]

Mooie kar, misschien interesse.

Alles 100%? Electronica en mechanisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Panamera schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:54:
[...]

Mooie kar, misschien interesse.

Alles 100%? Electronica en mechanisch?
Voor zover ik weet wel. Ik dacht dat de kleur diamantschwarz metallic was. Mooie kleur, die op foto's vaak verkleurd met een beetje zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 22:59
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:06:
[...]

Voor zover ik weet wel. Ik dacht dat de kleur diamantschwarz metallic was. Mooie kleur, die op foto's vaak verkleurd met een beetje zon.
Heb je niet wat meer foto's of staat hij nog ergens op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Vanavond wordt ie gewassen en zal ik even wat betere foto's maken.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 17 mei 2010 @ 23:33:
Je hebt alle spelende kinderen weggejaagd ;)
Ja, die liggen onder de auto nu.

[ Voor 60% gewijzigd door YoshiBignose op 18-05-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Nou de board computer geeft bij ons 5.8\100 en dat is 1:17.2 . Maar in realiteit rijdt hij 1:15 aangezien we ongeveer 900km op 60 liter rijden. Ben ik wel tevreden mee aangezien het gaspendaal toch wel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:06:
[...]

Ik ken die lak (die zit ook op mijn auto), maar dat het bijna paars lijkt, heb ik nooit meegemaakt... Maar het is inderdaad wel een erg mooie lak, zeker als de auto net gewassen is en in een goede wax-laag zit. De glans wordt dan zo mooi diep. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nee? Mijn oude E36 316i was ook die kleur en op foto's in de zon leek het echt paars. Zal wel aan de lens liggen dan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 18-05-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
[...] Sterker nog, onder de 120 accelereert mijn auto langzamer dan boven de 130 8)7
Klinkt bekend voor mijn 318i...vanaf 130 in zijn 5 voel je haar gewoon "hard" trekken en voor je het weet zit je op 180 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Deepbass, wellicht ten overvloede maar ik heb niets tegen 318's en zo he ;) integendeel zelfs. Ik gaf alleen mijn mening op en invulling aan het begrip rijplezier en dat is gewoon voor iedereen weer anders. Dat snap ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik vraag me af of de boys die de 4 cilinder met hand en tand verdedigen wel eens in een i6 hebben gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Da's het probleem natuurlijk: je wilt NOOIT minder. Dus degenen die nu al V8 rijden: de toekomst ziet er duur uit! ;-)

Daarom is het een goed plan, begin met 316 (of 116) en werk zo naar boven :D Op die manier ben je telkens tevreden met wat je kan betalen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Precies :P Zo doe ik het ook. Eerst 316i nu 318ci :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
wooptiedoo! van 100 naar 115pk? :P

Je moet een 6 cilinder hebben hoor, anders is 't geen bmw pffff

:P

Als ik nu weer een 4 cilinder voorwielaandrijver rij dan is dat echt ff reality check :P Ondanks dat mijn wagentje niet echt supernieuw of mooi is.

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
Gisteren weer even in een Peugeotje gezeten :D Goedkoop motorgeluid, deuren die sluiten met een blikgeluid en overhellen in de bocht.....check.....BMW FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ja dat is pas echt drama, die franse meuk (over het algemeen). Heb hiervoor een 306 gehad, wat een zooi is dat zeg.

In het Show je Auto topic gaat het nu over franse GTI'tjes, moet me inhouden om geen opmerkingen te maken over de bakken onderstuur die zulke 'bommetjes' ( :') ) hebben. Ze lijken alleen al sneller te gaan omdat alles zo'n takkeherrie maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Dat is juist het hele punt dat een 4-cilinder minderwaardig zou zijn, want een ander verschil is er in technisch opzicht niet met bijv. een 325i. En je zal nog verbaast zijn wat die 1.6 wil als je een beetje actief schakelt en hem lekker op toeren houdt. Alleen in de 4de en 5de versnelling mist hij echt pit, maar dat zijn voor mij ook versnellingen waarin ik verder constant rij en op snelweg bijv. alleen hoef te versnellen van 130 naar 140 om even in te halen. Dat gaat mij snel genoeg (helemaal omdat hij bij die snelheid boven de 3900rpm uitkomt, en daardoor in de top van z'n vermogen komt). Sterker nog, onder de 120 accelereert mijn auto langzamer dan boven de 130 8)7
Er is een wezenlijk verschil tussen een BMW met een vier- of zescylinder. De zescylinder loopt mooier, heeft (bij een grotere cylinderinhoud) meer koppel en hij heeft een veel betere sound. BMW doet geen enkele poging om goed geluid uit zijn viercylinders te krijgen, die klinken daarom net zo armoedig als de meeste andere viercylinders.

Toen ik voor het eerst in een zescylinder BMW reed (proefrit met een E90 325i) was ik behoorlijk onder de indruk van de laufkultur en drehfreude van de motor. De motor voelde veel degelijker, krachtiger en verfijnder aan als de viercylinders die ik gewend was. Dit gevoel had ik niet echt bij de 320d waarmee ik eerder had gereden, die was weliswaar vlot maar verder vond ik 'm motorisch niet erg boeiend.

De E46 316i leenauto's die ik heb gereden sinds ik zelf zescylinders heb, hebben me telkens overtuigend van de treurnis van de viercylinders van BMW. Ze maken gewoon een armoedige indruk in vergelijking met een zescylinder. Bij de huidige 1- en 3-serie vind ik het overigens al een stuk minder erg. Dankzij een goed gespatieerde versnellingsbak en eindoverbrenging waren de prestaties van die E46 316i op zich nog wel redelijk zolang je net boven 120km/h komt.

Wat jij nodig hebt is gewoon iets meer budget en wat rijervaring met zescylinders.

Een BMW koop je mijn inziens niet om de primaire behoefte van mobiliteit te vervullen (dat kan ook met veel goedkopere voertuigen), maar vanwege de premiumbeleving van een auto die op gebied van prestaties, comfort, design, materiaalgebruik superieur is aan die van andere auto's. Dat zijn secundaire behoeften die in belang toenemen als het budget toeneemt. Als ik invoeg op de snelweg dan wil ik de plekken voor het uitzoeken hebben en niet afhankelijk zijn van de gratie van andere weggebruikers omdat de kermende viercylinder in het vooronder van mijn auto onvoldoende acceleratievermogen biedt. Als ik op een provinciale weg rij en vier auto's durven geen landbouwtrekker in te halen dan wil ik er moeiteloos voorbij kunnen en wil ik niet machteloos aansluiten in de optocht omdat mijn auto te traag is voor een inhaalactie. Een BMW die niet vooruit te kachelen is en geen prestatiereserves heeft zou voor mij nogal een deuk in de premiumbeleving opleveren.
(Relatief) zuinig rijden is leuker in een auto met veel koppel, nog een reden om een zescylinder te prefereren ;) . In een 325i of 330i kun je moeiteloos 60km/h in de zesde versnelling rijden en optrekken naar 80km/h terwijl je het meeste andere verkeer bijhoudt. Zuinig rijden betekent ook hard hoeken zodat je zo weinig mogelijk snelheid verliest. In de randstad is dit wel lastiger omdat op elke hoek van de straat een verkeerslicht staat.

Ik blijft het een raar verhaal vinden dat jou 316i bij 150km/h evenveel verbruikt als bij 100km/h of een andere snelheid. Er is meer energie nodig om de hogere snelheid te rijden. Bij een gelijkblijvend verbruik zou dat betekenen dat de motor op lagere snelheden gruwelijk inefficient werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:34:
wooptiedoo! van 100 naar 115pk? :P

Je moet een 6 cilinder hebben hoor, anders is 't geen bmw pffff

:P

Als ik nu weer een 4 cilinder voorwielaandrijver rij dan is dat echt ff reality check :P Ondanks dat mijn wagentje niet echt supernieuw of mooi is.
Van 100 naar 143 malloot. En ik trek jouw 320i er op elke snelheid eruit dus het enige wat misschien ontbreekt is het mooie geluid, maar dat is iets voor later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:44:
ja dat is pas echt drama, die franse meuk (over het algemeen). Heb hiervoor een 306 gehad, wat een zooi is dat zeg.

In het Show je Auto topic gaat het nu over franse GTI'tjes, moet me inhouden om geen opmerkingen te maken over de bakken onderstuur die zulke 'bommetjes' ( :') ) hebben. Ze lijken alleen al sneller te gaan omdat alles zo'n takkeherrie maakt.
Bwahaha komop vent. Je maakt de vooroordelen over BMW-rijders weer helemaal waar. Helemaal van de kaart :') Zag jij het verschil trouwens niet eens tussen een Aygo en een Yaris? :')

Naja ik hap wel ff.

1) Peugeot en BMW kan je niet vergelijken. Op alle fronten niet. Een Peugeot rijder zal ook niet zo snel een BMW kopen en andersom ook niet. Waar die vergelijking dan ook vandaan komt, geen idee. Kan ook wel even een Bentley erbij halen en zeggen dat ie superieur is aan BMW...
2) Duidelijk nooit met een Franse hot-hatch gereden. Het laatste wat ze doen is ondersturen. Zeker de oudere Peugeots zijn gevoelig voor lift-off oversteer.
3) Tuurlijk zal het geluid van een 6-in-lijn van nature mooier zijn dan een 4-in-lijn, maar dan heb je zeker nooit een V8, boxer of Volvo/Audi 5-in-lijn gereden? Qua geluid, koppelkromme en motorloop minstens zo fijn, zo niet fijner.

Ik rijd niet eens Peugeot, maar dit soort onzin moet ik gewoon even op reageren. In elk ander merk-topic wordt gewoon normaal met andere merken omgesprongen, maar uitgerekend in het BMW-topic moeten er weer fanboys zijn die hun aankoop op een of andere manier aan hunzelf moeten verantwoorden :') Slap excuus voor een liefhebber zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:57:
[...]

Van 100 naar 143 malloot. En ik trek jouw 320i er op elke snelheid eruit dus het enige wat misschien ontbreekt is het mooie geluid, maar dat is iets voor later :)
;) Dat is omdat hij veel nieuwer is natuurlijk. Vergelijk hem even met een e46 320i :P
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:01:
[...]

Bwahaha komop vent. Je maakt de vooroordelen over BMW-rijders weer helemaal waar. Helemaal van de kaart :') Zag jij het verschil trouwens niet eens tussen een Aygo en een Yaris? :')

Naja ik hap wel ff.

1) Peugeot en BMW kan je niet vergelijken. Op alle fronten niet. Een Peugeot rijder zal ook niet zo snel een BMW kopen en andersom ook niet. Waar die vergelijking dan ook vandaan komt, geen idee. Kan ook wel even een Bentley erbij halen en zeggen dat ie superieur is aan BMW...
2) Duidelijk nooit met een Franse hot-hatch gereden. Het laatste wat ze doen is ondersturen. Zeker de oudere Peugeots zijn gevoelig voor lift-off oversteer.
3) Tuurlijk zal het geluid van een 6-in-lijn van nature mooier zijn dan een 4-in-lijn, maar dan heb je zeker nooit een V8, boxer of Volvo/Audi 5-in-lijn gereden? Qua geluid, koppelkromme en motorloop minstens zo fijn, zo niet fijner.

Ik rijd niet eens Peugeot, maar dit soort onzin moet ik gewoon even op reageren. In elk ander merk-topic wordt gewoon normaal met andere merken omgesprongen, maar uitgerekend in het BMW-topic moeten er weer fanboys zijn die hun aankoop op een of andere manier aan hunzelf moeten verantwoorden :') Slap excuus voor een liefhebber zeg.
1) Jawel. Ik was aan mijn 306 hetzelfde kwijt als aan mijn e30 maandelijks.
2) Ik heb meegereden in een 206 GTI
3) Klopt, maar die zie je ten eerste weinig en ten tweede is dat irrelevant.

Het is geen onzin vriend, ik vind franse auto's gewoon niet prettig rijden. De bouwkwaliteit van fransozen is gewoon niet optimaal en ze sturen niet super. Een GTI is wel iets beter, maar vrijwel elke BMW rijdt gewoon goed, zonder dat je een 'sport'-versie hoeft te hebben.

Mijn e30'je is helemaal niet duur of mooi, maar het rijdt gewoon heel veel beter dan het 306je dat ik hiervoor had. Deze was 8 jaar nieuwer en 700 euro duurder.

En ja, in de gauwigheid zie ik op een foto het verschil tussen een aygo en yaris niet (zoveel verschilt dat nu ook weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
-edit- reactie op Femme

Over dat laatste: daar heb ik het al eens eerder over gehad, en alle E36 316i rijders waren het volgens mij met mij eens. Onder de 3000 toeren lijkt die motor inderdaad gruwelijk inefficient. Ik heb echt 2x een volle tank leeggereden, één keer oma-nieuwerijden-style, één tank gewoon vlotjes. Beide keer bandjes van te voren op spanning gezet.

2x sprong net voor de 600 kilometer het lampje op reserve. Resultaat: 2x een identieke 1 op 12.

150 ipv 100 zal overdreven zijn maar ik denk dat de stelling verder wel klopt. (De E36's zijn natuurlijk wat ouder/hebben meer km's, wellicht dat dat ook als factor meespeelt)

Wat betreft de rest van je verhaal: Als ik manager was van de BMW-markering afdeling had ik je meteen een baan aangeboden, wat een verhaal :D

Ik denk dat de meeste 316 rijders diep in hun hart ook wel weten dat hun keuze een rationele/financiele was. Ik heb zelf rijervaring in E30 325, E39 523 en 528. Zo gauw het financieel mogelijk is (na trouwen, koophuis, verbouwing) wil ik ook echt wel een 6-cylinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:07:
[...]

;) Dat is omdat hij veel nieuwer is natuurlijk. Vergelijk hem even met een e46 320i :P

[...]
Ja, de oude 320i motor (98 tot 2001 dacht ik) is zelfs nog wat trager dan de nieuwe 318. Maar de 6-cilinder instapmotor (2 liter) was altijd al matig geweest. Kan je beter een snelle 4-cilinder hebben, lekker hoogtoerig en stukken zuiniger. Maar goed die 6-cilinder komt er wel uiteindelijk hoor, maar zo heilig zijn die dingen ook weer niet :P vooral niet in het tijdperk van turbo's en dubbele turbo's of weet ik veel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Peugeot (PSA) en BMW werken zelfs samen. Het kan dus goed zijn dat in de nieuwe instappers van BMW (116, 118, 316 en 318) een Peugeot motor komt te liggen. ;) Overigens is een 206 GTi geen GTi, voor echte franse race monstertjes moet je echt de 205GTi of 405 Mi16 hebben.

Tuurlijk kan er niks tegen een dikke 6 cilinder op, maar dat is een andere klasse. (alhoewel onze Peugeot 407SW 3.0 V6 ook erg lekker rijdt, ik denk dat het op comfort zeker in de buurt kom van BMW en performance ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
FiXeR.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:13:
[...]

....ik denk dat het op comfort zeker in de buurt kom van BMW en performance ook
...tot je 'm de bocht in hoekt :D

[ Voor 45% gewijzigd door Trent900 op 18-05-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Tuurlijk kan er niks tegen een dikke 6 cilinder op, maar dat is een andere klasse. (alhoewel onze Peugeot 407SW 3.0 V6 ook erg lekker rijdt, ik denk dat het op comfort zeker in de buurt kom van BMW en performance ook)
Als je eentje hebt van begin 2000 denk ik te vergelijken met een E46 330i Touring. Ik weet niet of je daar wel eens in gereden hebt, maar dat veegt toch de vloer met die Peugeot hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Dat kan alsnog best hard, maar dat komt omdat er extra brede banden en andere velgen onder liggen. Maar helaas is de auto FWD. ;)
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:19:
[...]

Als je eentje hebt van begin 2000 denk ik te vergelijken met een E46 330i Touring. Ik weet niet of je daar wel eens in gereden hebt, maar dat veegt toch de vloer met die Peugeot hoor.
Nee, ik heb nooit in een BMW gereden. Maar ik denk eerder dat een 525i vergelijkbaar is met een V6 van de PSA. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door FiXeR.nl op 18-05-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad, ik dacht dat die 3 liter V6 nog wel hard ging, maar dat verbaast me. Voor de 525i Touring is de Peugeot al helemaaaal geen partij. Hoe kan je zeggen dat dat qua performance ook maar enigszins in de buurt komt :') Laat me niet lachen. Nou heb ik zelf ook nooit in een 407SW met V6 gezeten, maar wel in andere Peugeots en daar werd ik niet vrolijk van. 406 bijvoorbeeld. Nou zal de 407 wel stukken beter zijn in dan opzicht, maar ik kan niet geloven dat het te vergelijken is met een 5-serie.

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 18-05-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Peugeot (PSA) en BMW werken zelfs samen. Het kan dus goed zijn dat in de nieuwe instappers van BMW (116, 118, 316 en 318) een Peugeot motor komt te liggen. ;) Overigens is een 206 GTi geen GTi, voor echte franse race monstertjes moet je echt de 205GTi of 405 Mi16 hebben.
- Dat wist ik wel :) Wil niet zeggen dat er nog steeds een peugeot onderstel onder hangt
- Ja oke, maar als we zover teruggaan, dan moet je het vergelijken met een E30 m3 evo.
Verkeerd gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Sorry hoor, maar een Peugeot 40whatever vergelijken met een 5-serie, waar ben je dan mee bezig??

Het moet inderdaad maar eens klaar zijn met dat merkenbashing. Jezelf verheffen doe je door jezelf te verheffen, niet door de ander omlaag te duwen. Dat geldt net zo goed voor automerken. Ik lees veel liever de liefdevolle betuigingen aan 'ons' merk van sommige anderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:03:
Sorry hoor, maar een Peugeot 40whatever vergelijken met een 5-serie, waar ben je dan mee bezig??

Het moet inderdaad maar eens klaar zijn met dat merkenbashing. Jezelf verheffen doe je door jezelf te verheffen, niet door de ander omlaag te duwen. Dat geldt net zo goed voor automerken. Ik lees veel liever de liefdevolle betuigingen aan 'ons' merk van sommige anderen hier.
Je praat jezelf tegen in 1 post. Maar ik vergelijk hem niet, ik geef zelfs toe dat een Peugeot waarschijnlijk niet kan tippen aan een BMW. Ik geef alleen aan dat hij heerlijk rijdt. Maar dat mag je hier niet vinden want BMW en Peugeot in 1 zin noemen is not-done. :F

Maar een Mini (BMW dus) is ook voor een deel gelijk aan een Peugeot 207 bijvoorbeeld. ;)

spoiler:
Ha, heb ik toch 4 keer BMW en Peugeot in 1 zin genoemd! :P

Overigens zijn wij thuis ook vanuit origine BMW rijders, de 525i was nog steeds een van de beste auto's. (2 generaties terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Sorry moet ff :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:17:
[...]

Ja, de oude 320i motor (98 tot 2001 dacht ik) is zelfs nog wat trager dan de nieuwe 318. Maar de 6-cilinder instapmotor (2 liter) was altijd al matig geweest. Kan je beter een snelle 4-cilinder hebben, lekker hoogtoerig en stukken zuiniger. Maar goed die 6-cilinder komt er wel uiteindelijk hoor, maar zo heilig zijn die dingen ook weer niet :P vooral niet in het tijdperk van turbo's en dubbele turbo's of weet ik veel wat.
ik had toch het idee dat dat fabeltje ALLANG van dit forum verdwenen was...

het verschil is MINIMAAL, en het rij comfort van een 6 cilinder is hoger als dat van een 4 cilinder.

ps: ik ben niet zo'n 4 cilinder basher, want mijn 316i was een ZEER Prettige wagen en heeft mij jaren , prettiger vervoerd... maar ik VIND mijn 6 cilinder prettiger

liever een nieuwe 318 als een Peugeot 40x V6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik plaats enkel een opmerking over de bouwkwaliteit en wegligging van fransozen en er komt iemand als een wilde schreeuwen over afzeiken...

Ik noem het merkbeleving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Als mensen woorden beginnen te benadrukken door ze in caps te schrijven, weet je dat de discussie ten einde komt. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
JE BENT EEN NAZI!

zo, hebben we die ook weer gehad

Afbeeldingslocatie: http://image.automotive.com/f/images/9899205+pheader/epcp_0501_01_z+1989_bmw_m3_cabriolet+front_view.jpg

ZOMER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ik rij regelmatig mee met een 106GTI voorzien van throttle bodies

200 en een beetje pk op een goeie 900 kilo

Ja, het is snel maar ook krap en veel herrie.. :P

Om trouwens terug te komen op het hele 4 of 6 cilinder gebeuren.. Ik heb 3 4cilinders gehad en nu mijn eerste 6 cilinder maar...... damn! :9 :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Kaasplank op 18-05-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:17:
JE BENT EEN NAZI!

zo, hebben we die ook weer gehad

[afbeelding]

ZOMER!
HAHAHA! Juist! Ik dacht zelf nog aan het gebruik van WWII als 'show stopper' voor het hele verhaal. Werkt altijd :')

Die M3 cabrio is super. Do Want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
FiXeR.nl schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:12:
[...]

Je praat jezelf tegen in 1 post. Maar ik vergelijk hem niet, ik geef zelfs toe dat een Peugeot waarschijnlijk niet kan tippen aan een BMW. Ik geef alleen aan dat hij heerlijk rijdt. Maar dat mag je hier niet vinden want BMW en Peugeot in 1 zin noemen is not-done. :F

Maar een Mini (BMW dus) is ook voor een deel gelijk aan een Peugeot 207 bijvoorbeeld. ;)

spoiler:
Ha, heb ik toch 4 keer BMW en Peugeot in 1 zin genoemd! :P

Overigens zijn wij thuis ook vanuit origine BMW rijders, de 525i was nog steeds een van de beste auto's. (2 generaties terug)
... waar ik mee bedoelde dat die laatste veel duurder is en ik dus de vergelijking nergens op vind slaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Zijn er eigenlijk nog plannen voor een nieuw model 8 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
2e hands valt dat ook wel mee...
Unknown Alien schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:54:
Zijn er eigenlijk nog plannen voor een nieuw model 8 serie?
Er komen veel concepts uit, maar weinig concreets. Is het nu de tijd ook niet echt voor.

Dat ding met die slangenhuid was wel baas.

Gina O+

Random concepts

@Ray > Kijk eens 3 posts omhoog ;)

[ Voor 111% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ik heb geen tijd om BMW te rijden, ik heb het veels te druk met... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

EvaluationCopy schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:09:
-edit- reactie op Femme

Over dat laatste: daar heb ik het al eens eerder over gehad, en alle E36 316i rijders waren het volgens mij met mij eens. Onder de 3000 toeren lijkt die motor inderdaad gruwelijk inefficient. Ik heb echt 2x een volle tank leeggereden, één keer oma-nieuwerijden-style, één tank gewoon vlotjes. Beide keer bandjes van te voren op spanning gezet.
Bedenk wel dat nieuw-rijden ook echt heel raar is, ik heb me een keer aan de schakelindicator van een 1-serie met efficientdynamics gehouden en zo vroeg opschakelen zou ik zelf nooit doen, motor valt zowat stil. Sommige mensen (niet per se jij) denken dat ze heel zuinig bezig zijn door niet boven de 2300 rpm te komen maar de schakelindicator van een 1-serie met efficientdynamics haalt dat toerental al zelden. Echt een hele vreemde gewaarwording, en veel meer dan gewoon iets rustiger rijden en iets eerder opschakelen.

Het ding reed wel 4,3 l/100 km trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Als je zuinig wilt rijden koop dan geen auto die lekker vlot is. Is BMW niet nog steeds de auto met de snelste diesels? Wij hebben iig niet onze bmw gekocht, omdat hij misschien zuinig is. comfort en rijdt lekker door. Heb de E46 vergeleken met een A4 TDI en de A4 was waardeloos vergeleken met de E46. Terwijl ik het interieur van de audi mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De E46 316i'tjes en 318i'tjes die ik als vervangend vervoer heb gereden waren ook al een heel stuk zuiniger dan mijn eigen zescylinders. Wat dat betreft merk je het verschil wel.

Als er langs de snelweg borden staan dat je 80 moet rijden in de V vraag ik me af waar de meeste mensen mee bezig tijdens het autorijden. Cruisen met 80km/h in IV is toch waanzin. De meeste benzinemotoren hebben er geen moeite mee om 1500 toeren te draaien. Bij grote motoren kun je nog lager gaan. Dat vind ik mooi aan benzinemotoren, je kunt de snelheid laten zakken en je hoeft pas te schakelen als je weer (vlot) wilt optrekken. Turbodiesels worden als schakellui omschreven maar daar moet je vaak eerder terugschakelen bij snelheid minderen vanwege de grotere verschillen in overbrengingsverhouding tussen de versnellingen en omdat een diesel niks doet als de turbo niet thuis is.

Veel brandstofbesparing bereik je door goed anticiperen en voorkomen dat je moet remmen. Hoe zwaarder de auto, hoe belangrijker en moeilijker dit wordt. Ik merk dit nu erg goed met de B10 die bij gas los veel minder vertraagd dan de 330i of de Z4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:52:
Nee? Mijn oude E36 316i was ook die kleur en op foto's in de zon leek het echt paars. Zal wel aan de lens liggen dan ;)
Of je wax ;) Die van mij glimt gewoon extreem. Wel is de lak in direct zonlicht wat bruinig. Het kan bij je camera eventueel komen door polarisatie van het licht. Ik merk met mijn zonnebril (met polarisatiefilters), dat de glans en kleur heel sterk veranderd met de hoek waaronder ik naar de auto kijk.
418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:19:
ik vraag me af of de boys die de 4 cilinder met hand en tand verdedigen wel eens in een i6 hebben gereden...
Met hand en tand verdedigen zou betekenen dat ik zou claimen dat een 4-cilinder net zo goed of beter is dan een 6, maar dat zou ik niet durven ;) Ik heb helaas nog nooit de kans gehad in een 6-cilinder te rijden, maar ik neem direct aan dat die beter en soepeler loopt. Daarvoor hoef je er echt niet ingereden te hebben, dat is gewoon inherent aan de motorkarakteristiek.
Maar voor een 4-cilinder 1.6 vind ik persoonlijk de M43B16 gewoon een heel leuk blokje. Ik vergelijk hem ook alleen maar met andere 4-pitters van vergelijkbare cilinderinhoud, dat is ook de enige eerlijke vergelijking. Je gaat toch ook geen 3, 8, 10 of 12 cilinder motor vergelijken met een 6-cilinder? Ik kan je nu dan namelijk al zeggen dat de 12-cilinder deze allemaal overschaduwt qua eigenschappen.

Als je mijn posts terug leest zal je ook nergens terugvinden dat ik minderwaardig doe over een 6-cilinder, in tegendeel. Maar wat mij stoort (net als sommige opmerkingen over de Compact) is dat het een niet BMW-waardige motor zou zijn. Ik heb alleen nieuws voor de 4-cilinder bashers, de M43 is een evolutie van de M10 motor, en die motor is wel 26 jaar (!!!) in productie geweest en is gebruikt voor o.a. de E30 M3 maar ook als turbo motor in de Formule 1. Eerlijk is eerlijk, er zijn maar weinig, zo niet geen, 6-cilinders met zo'n rijke geschiedenis.

En ik vind het beetje rauwe van de M43B16 wel leuk, met het gaspedaal in een vaste positie gewoon voelen waar de dipjes en bultjes in de koppelcurve zitten (boven de 3k voel je de motor echt ineens loskomen, vooral leuk als je er even niet op bedacht bent in de 1e of 2e versnelling :+ )

@Femme
Ook de 4-cilinders gaan bij BMW in een geluidsstudio om de uitlaat op geluid te tunen. Alleen zal een 4-cilinder altijd wat rauwer klinken, zeker op toeren. Daar komt bij dat veel E36's last hebben van een blikkerige resonantie vanuit de katalysator (mijn Compact heeft dat heel erg bij 2500 rpm...). Dat is iets wat met de leeftijd komt en het enige wat er tegen te doen is, is een nieuwe katalysator eronder plaatsen... Maar goed, dat kreng kost €300 voor een aftermarket en €900 voor een originele... Zoveel is een mooi geluid mij ook weer niet waard...

Je noemt trouwens je ex-320d, maar hoewel de diesels leuk zijn, zijn ze qua rijeigenschappen natuurlijk niet te vergelijken met de benzine motoren. Ik heb zelfs in een 118d en 320d gereden, en ja, ze trekken lekker, maar het blijven diesels, dus een erg beperkt toerental. Maar voor 4-cilinder diesels zijn het wel erg lekkere rustige motoren.

En budget, tja... Niet alleen geld is voor mij reden om met een kleine motor te rijden (niet dat ik bij aankoop speciaal voor een 316i ben gegaan trouwens). Ik moet ook rekening houden met zaken als geloofwaardigheid, mocht ik een keer met mijn auto bij een bedrijf of beurs komen. Sterker nog, als ik voor een andere baan zou solliciteren in mijn vakgebied, en ik moet om wat voor reden ook met de auto, dan komt hij niet bij het bewuste bedrijf te staan. Net als je uiterlijk, wordt je onbewust ook op je auto beoordeeld bij een sollicitatie, en met een beroep als adviseur duurzame energie, geeft een BMW gewoon niet de goede associaties, eerlijk is eerlijk (en ook al is het volledig onterecht).

En het kleine blokje sleutelt zo lekker, want ik heb zo lekker veel ruimte onder de kap ;)

Ik kan dat verbruik trouwens ook totaal niet verklaren. De enige keer dat ik 1:14 heb gehaald, was tijdens een rit in zuid-Frankrijk over 80/90 km wegen. Bij gebrek aan rotondes en stoplichten, kon ik daar lekker rustig toeren. De enige verklaring die ik ervoor heb, is dat onder de 3000rpm de motor inderdaad relatief onzuinig loopt. In de 5de versnelling loopt de motor ook onrustig bij die toerentallen (maakt meer geluid, trilt meer).
Eigenlijk wil ik mijn toerenteller ook nog steeds aanpassen met een verbruiksmeter, zodat ik wat meer zicht krijg op het verbruik bij verschillende toerentallen, maar daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen...
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:01:
[...]
[...]
Sorry, maar lift-off oversteer noem ik niet echt een positieve rijeigenschap... Het betekent dat het onderstel geen druk op de achterwielen kan houden, en het resulteert in een uiteindelijk vrij onvoorspelbaar rijgedrag... Geef mij maar de reactie die mijn auto bijv. afgelopen winter had. Bij insturen door sneeuw/ijs onderstuur, iets het gas erop, en hop een gecontroleerde powerslide 8) De hele winter heb ik maar 1 avond moeite gehad met het onder controle houden van de auto (toen stond ik ineens dwars op een provinciale weg...)

Enige tijd terug heb ik een keer in een 307 met 2 liter benzine motor gereden, maar ik zou echt nooit vrijwillig weer met die combinatie willen rijden... Boven de 110 was praten in de auto bijna onmogelijk en echt power had hij ook niet... Ik vond dat echt een zware domper.

Het klopt dat PSA en BMW trouwens samenwerken op het gebied van motoren, maar dan wel voor diesels. De benzine blokken zijn nog altijd exclusieve BMW-ontwerpen.

Pagina: 1 ... 8 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.