RSP schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:25:
Ja precies, nou is diesel doorgaans wel zuiniger dan benzine volgens mij, maar als je veel moet rijden lijkt het al gauw verstandiger om voor een nieuwer model te gaan (ik ga er van uit dat Deepbass een E36 heeft). Volgens Autoweek doet een E90 316i zo rond de 1 op 16 op de snelweg. Dat is niet gek :-)
Klopt, ik heb een volbloed E36 (uit 1995). En het maakt niet uit hoe ik rij, als ik tank, blijk ik elke keer weer tussen de 1:11 en 1:12,5 uit te komen. Een auto die 1:15/1:16 haalt zou wat benzine kosten al best wat uit kunnen maken in de maand, zeker nu de benzine weer richting de €1,60 aan het kruipen is.
Ik moet het nog uitrekenen, maar als blijkt dat ik met een 116i of 118i tussen de €50 en €100 per maand aan benzine kan besparen, dan betekent het ook dat ik serieus ga overwegen om een lening af te sluiten voor een auto (iets wat ik eigenlijk verafschuw). Diesel is met de 20k per jaar gewoon niet rendabel en gas vind ik persoonlijk geen optie in een auto die al een relatief kleine kofferbak heeft.
Leg mij dan eens uit wat precies de meerwaarde van een 325i boven een 318i is in Nederland als je het extra koppel niet nodig hebt voor bijv. een sleurhut? Ja, een 325i rijdt nog een stukje soepeler dan een 318i, maar als ik mijn 316i vergelijk met auto's van vrienden dan vind ik mijn 316i ook al bijzonder soepel en rustig rijden. Daarnaast is hij snel genoeg voor Nederland, en zelfs in Duitsland kan ik zonder problemen meekomen op de linkerbaan, het duurt alleen iets langer voor ik de 170 heb bereikt. De meerwaarde voor een grotere motor is voor mij daarom gewoon minimaal. Ik zou persoonlijk waarschijnlijk ook eerder het geld uitgeven aan luxe in de auto, dan aan een zwaardere motor, zolang de 0 - 100 tijd maar onder de 12 seconden zit.
Misschien dat mijn referentiekader een beetje anders is dan gemiddeld, ik ben een luidruchtige en trage diesel van een rolstoelbus gewend, dus elke keer als ik in mijn auto zit, vind ik hem nog altijd stil, zelfs bij hoge snelheid. En toegegeven, ik heb nog nooit met een 6-in-lijn gereden.
Overigens even een klein puntje toelichten over mijn auto. Ik heb hem ruim 3 jaar terug gekocht inc. de M-styling, daar heb ik zelf geen cent in geïnvesteerd. Ik had toen de keuze tussen 2 Compacts, die €750 in prijs verschilden (mijn auto was de duurdere), waarbij de goedkopere én een ABS-storing had, het interieur slechter was, meer km's op de teller en in z'n algemeenheid gewoon in een mindere staat was. De technische staat van deze auto samen met dat ik vooral die voorbumper toch wat lekkerder vond bekken dan de stock bumper, maakte dat ik deze auto heb gekocht.
In mijn geval was het dus de keuze tussen 2 auto's en als je de technische problemen en het prijs verschil even negeert, een keuze tussen een sportief ogende versie, of de saaie standaard versie. Dan ga ik voor de sportief ogende, zelfs al heeft hij "maar" een 1.6 motor.
Ik zet "maar" expres tussen aanhalingstekens, want voor veel niet-topsegment merken geldt een 1.6 nog altijd als de snellere versie, en 2-liter voor de echte sportversie. Dat BMW, Mercedes en Audi pas beginnen bij 1.6 heeft eerder met het segment te maken, dan dat het de minimale bemeting zou zijn.
Maar ik zou zelf nooit de bumpers er zelf aan gehangen hebben, dat vind ik wel zonde van het geld. Zelfs mijn Motorsport velgen waren het gevolg van een gunstige deal. De prijs van deze velgen met nagenoeg nieuwe banden, minus de opbrengst van de oude velgen was ongeveer gelijk aan de kosten van 2 nieuwe banden voor de oude velgen (die ook echt vervangen moesten worden). Dus onder de streep was het een investering van 0,0 in de velgen en eigenlijk alleen in de banden.
Optisch heb ik eigenlijk alleen echt geïnvesteerd in de smoke knipperlichten in de neus en zijschermen, maar dat had ik waarschijnlijk ook gedaan bij een stock-uitvoering, gewoon omdat ik het mooier vind dan de oranje glazen.
Uiteindelijk gaat het erom waar iemand
persoonlijk zijn prioriteiten heeft liggen. Als daar het "stenen uit de straat kunnen trekken" of extreem soepel cruisen op hoge snelheid er niet tussen staat, waarom zou je dan een grote motor nemen, als een kleinere net zo comfortabel rijdt? En nee, je gaat mij echt niet overtuigen dat het nodig om snel en soepel in te kunnen halen, want dat gaat met mijn 1.6je ook uitstekend.
Dus als je techniek belangrijk vind, moet je een 6-cilinder nemen?

En de rijeigenschappen zijn puur afhankelijk van het motorblok?

Ik vind de M43 motor anders een echt mooi staaltje techniek en een bijzonder mooi motorblok om te zien. Ok, er zit geen Vanos op, en hij heeft maar 1 knokkenas, maar als "simpele" 8 klepper is het toch een erg mooi blokje, dat erg rustig loopt op hogere toeren.
En rijeigenschappen? In mijn boekje worden die toch echt voornamelijk door het onderstel bepaald en heeft de motor eigenlijk alleen maar invloed op het stukje wat mij het in het dagelijks leven het minste interesseert, namelijk de 0 - 100 tijd. Sterker nog, de 4-cilinder BMW's hebben een betere wegligging, omdat het motorblok verder naar achteren ligt (zelfs bijna volledig achter de vooras, waardoor het feitelijke een middenmotor is

) en hebben daardoor minder last van onderstuur

. Op het circuit kan je met een 318is een hogere bochtensnelheid halen dan met een vergelijkbare 325i daardoor. Maar ook daarvoor geldt eigenlijk dat dat in het dagelijks leven 0,0 uitmaakt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier