Helemaal waar. Het wattage van een speaker zegt alleen iets over hoeveel je er doorheen kan pompen voor een speaker doorbrand. Hoe hoger het vermogen alleen, hoe meer controle een versterker over de speaker heeft. Niet alleen het in beweging zetten van de speaker kost energie, maar ook het afremmen en onder controle houden. En in die laatste 2 dingen blinkt een losse versterker uit ten opzichte van de ingebouwde versterker van een radio.DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:29:
[...]
Maar zeggen dat 90W speakers meer vermogen nodig hebben is wel onzin.. 90W zegt alleen maar iets over de belastbaarheid van de speaker.. De gevoeligheid geeft aan hoeveel lawaai eruit komt (meestal zo'n 90dB/W of meer bij auto speakers). Met een 25W versterker kan je dus flink lawaai maken met zulke speakers.. En de geluidskwaliteit heeft al helemaal niets te maken met het aantal watts van de speaker of van de versterker.. Wat inderdaad wel vaak het geval is, is dat externe versterkers wat beter klinken, maar dat heeft in principe niets met het vermogen te maken..
En als je denkt dat een lichte versterker geen lawaai kan maken, dan wil ik je wel bij m'n ouders thuis uitnodigen. Daar ligt een oude Dual versterker van 2x 10 Watt en bijbehorende speakers. Geloof me, dat gaat hard! Alleen begint het geluid al vrij snel te vervormen omdat de versterker de speaker niet strak kan houden (of de speaker het gewoon niet aan kan, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is).
Normaal, in een redelijk stille auto als een BMW, heb je aan het vermogen van een gemiddelde head-unit genoeg voor acceptabel geluid. Mijn Pioneer (ook 4x50Watt) geeft een goed strak geluid, zolang ik niet teveel aanspraak maak op de laagweergave (Billy Jean van Michael Jackson gaat bijv. helemaal fout, maar Take 5, van Dave Brubeck, kan ik zonder problemen opendraaien).
Ik zit zelf ook nog steeds in dubio of ik een goede 4 kanaals amp achterin wil liggen, of een sub. Qua kosten maakt het eigenlijk niet uit, alleen zit ik vooral met het formaat van de speakers. In de Compact past eigenlijk niks groter dan 13cm, tenzij je de hoedenplank gaat veranderen. Ik weet niet of 13cm genoeg is om een acceptabele laagweergave te krijgen.
Ik weet wel dat als ik mijn laagfilter aanzet op zo'n 100Hz (redelijk acceptabel als crossover punt voor een sub), er geen vervorming meer optreedt in de geluidsweergave op hogere volumes.
Dus is de vraag, of een goede sub (niet een standaard kist en monoblok, maar een nette oplossing), of een 4 kanaals versterker met als risico dat de speakers nog steeds geen laag aankunnen door de manier dat ze ingebouwd zitten (13cm's zijn opzich groot genoeg voor een goede laagweergave, dat bewijzen mijn speakers thuis wel).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier