Het grote BMW-Topic #10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste
Acties:
  • 163.131 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:29:
[...]

Maar zeggen dat 90W speakers meer vermogen nodig hebben is wel onzin.. 90W zegt alleen maar iets over de belastbaarheid van de speaker.. De gevoeligheid geeft aan hoeveel lawaai eruit komt (meestal zo'n 90dB/W of meer bij auto speakers). Met een 25W versterker kan je dus flink lawaai maken met zulke speakers.. En de geluidskwaliteit heeft al helemaal niets te maken met het aantal watts van de speaker of van de versterker.. Wat inderdaad wel vaak het geval is, is dat externe versterkers wat beter klinken, maar dat heeft in principe niets met het vermogen te maken..
Helemaal waar. Het wattage van een speaker zegt alleen iets over hoeveel je er doorheen kan pompen voor een speaker doorbrand. Hoe hoger het vermogen alleen, hoe meer controle een versterker over de speaker heeft. Niet alleen het in beweging zetten van de speaker kost energie, maar ook het afremmen en onder controle houden. En in die laatste 2 dingen blinkt een losse versterker uit ten opzichte van de ingebouwde versterker van een radio.

En als je denkt dat een lichte versterker geen lawaai kan maken, dan wil ik je wel bij m'n ouders thuis uitnodigen. Daar ligt een oude Dual versterker van 2x 10 Watt en bijbehorende speakers. Geloof me, dat gaat hard! Alleen begint het geluid al vrij snel te vervormen omdat de versterker de speaker niet strak kan houden (of de speaker het gewoon niet aan kan, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is).

Normaal, in een redelijk stille auto als een BMW, heb je aan het vermogen van een gemiddelde head-unit genoeg voor acceptabel geluid. Mijn Pioneer (ook 4x50Watt) geeft een goed strak geluid, zolang ik niet teveel aanspraak maak op de laagweergave (Billy Jean van Michael Jackson gaat bijv. helemaal fout, maar Take 5, van Dave Brubeck, kan ik zonder problemen opendraaien).
Ik zit zelf ook nog steeds in dubio of ik een goede 4 kanaals amp achterin wil liggen, of een sub. Qua kosten maakt het eigenlijk niet uit, alleen zit ik vooral met het formaat van de speakers. In de Compact past eigenlijk niks groter dan 13cm, tenzij je de hoedenplank gaat veranderen. Ik weet niet of 13cm genoeg is om een acceptabele laagweergave te krijgen.
Ik weet wel dat als ik mijn laagfilter aanzet op zo'n 100Hz (redelijk acceptabel als crossover punt voor een sub), er geen vervorming meer optreedt in de geluidsweergave op hogere volumes.

Dus is de vraag, of een goede sub (niet een standaard kist en monoblok, maar een nette oplossing), of een 4 kanaals versterker met als risico dat de speakers nog steeds geen laag aankunnen door de manier dat ze ingebouwd zitten (13cm's zijn opzich groot genoeg voor een goede laagweergave, dat bewijzen mijn speakers thuis wel).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Met 13cm's in de auto (klankkast verre van optimaal, zoals een goed afgestemde boekenplankluidspreker thuis) moet je idd filteren op een 100Hz. Dat vind ik zelf dan weer behoorlijk "hoog" voor een sub om op te vangen. Als je er 16cm's in kunt klussen, kun je filteren op rond de 60-70Hz (afhankelijk van de kwaliteit) en dat is al een stuk beter te doen. Dan heb je namelijk nog wat kickbass uit je gewone speakers, ipv dat je sub alles moet doen. :)

Ben vandaag toevallig ook bezig geweest mijn versterkers in te bouwen in de Benz. Achterin heb ik 20cm's liggen die ik op rond de 50Hz affilter en voorin 16cm's die ik ergens rond de 65Hz heb gedraait. De sub laat ik doorgaan tot zo'n 60-70Hz.

[ Voor 21% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-09-2010 23:41 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Het kunnen "afremmen" van de speaker heeft dan weer met de dempingsfactor van de versterker te maken, wat ook weer niet 1-op-1 met vermogen te maken heeft.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

Heerlijk! Gisteren een jack2jack aansluiting gekocht en nu kan ik via mijn iphone muziek luisteren over mijn speakers en wanneer de navigatie begint wordt het muziek keurig onderdrukt.

• deepbass909

deepbass909

GaMeOvEr schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:38:
Met 13cm's in de auto (klankkast verre van optimaal, zoals een goed afgestemde boekenplankluidspreker thuis) moet je idd filteren op een 100Hz. Dat vind ik zelf dan weer behoorlijk "hoog" voor een sub om op te vangen. Als je er 16cm's in kunt klussen, kun je filteren op rond de 60-70Hz (afhankelijk van de kwaliteit) en dat is al een stuk beter te doen. Dan heb je namelijk nog wat kickbass uit je gewone speakers, ipv dat je sub alles moet doen. :)

Ben vandaag toevallig ook bezig geweest mijn versterkers in te bouwen in de Benz. Achterin heb ik 20cm's liggen die ik op rond de 50Hz affilter en voorin 16cm's die ik ergens rond de 65Hz heb gedraait. De sub laat ik doorgaan tot zo'n 60-70Hz.
Klopt, helaas gaat groter dan 13cm alleen als ik of de hoedenplank vervang of op een andere manier ze in weet te bouwen. Voorin kan dat alleen door in de deur iets te fabriceren (lastig), achterin dus alleen met de hoedenplank. Wel jammer, bij de Sedan en Coupé heb je tenminste de mogelijkheid om een adapter achterin te gebruiken, waardoor je 16x9 speakers kan monteren (ik weet het, ovaal is ook niet ideaal, maar die komen tenminste nog een stukje lager in bereik).
Overigens zou ik met een sub het kantelpunt wel lager dan 100Hz kunnen leggen, omdat ik dan de bass-boost van de radio uit kan zetten, die er nu juist voor zorgt dat bij veel muziek de 13cm's het bij wat hogere volumes het niet meer trekken. En omdat ik vooral voor kwaliteit ga en niet voor volume, zou een sub dus geen standaard boombox zijn, die alleen maar echt laag wil, maar gewoon een goede speaker voor laagweergave (ik heb al tijden een oogje op de Pioneer TS-WX77A, maar vind hem nog steeds te kostbaar...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
owkeej. Als je zoveel weet van vermogens en wattages en dan gaat praten over hoedenplank speakers 8)7
Geluid moet van voren komen en niet van achteren. Voor de Sub maakt dat niet veel uit in de auto ( Huis kamer ander verhaal) dus achterin is geen probleem. 13Cm heeft weinig kick. Je kan ook 2 subs nemen. 1 gesloten en een gepoorte, zodat je meer freq. hebt 8)

• zneek
  • Laatst online: 08-02 14:52
Hoe zit het trouwens met warmrijden? Ik was een topic op bimmerpost.com aan het lezen waar de meningen verdeeld waren. Hoe en hoelang moet je warmrijden? Ik trek nog wel eens koud iets te fanatiek op. Ik krijg dan ook direct een onprettig metaalachtige-rammel uit mijn uitlaat te horen, maar verder rijd ik de eerste minuten meestal redelijk rustig, niet teveel toeren, niet te hard optrekken. Maar is dat nog echt nodig bij moderne auto's?

En ik las iets over een automaat en hard optrekken. Dat flink planken altijd heel slecht voor een AT is. Waar moet ik daar rekening mee houden?

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Weet iemand nog een adres waar ik de complete software kan laten updaten incl. garantie zodat ik niet zit opgeschept met bv een kapotte iDrive.

Tevens heb ik heel soms problemen met de automaat net voordat ik stil kom te staan bij een stoplicht, dan gooit ie hem nog snel ff in zn eerste versnelling. Dit kan ook opgelost worden met een software update.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

zneek schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:46:
Hoe zit het trouwens met warmrijden? Ik was een topic op bimmerpost.com aan het lezen waar de meningen verdeeld waren. Hoe en hoelang moet je warmrijden? Ik trek nog wel eens koud iets te fanatiek op. Ik krijg dan ook direct een onprettig metaalachtige-rammel uit mijn uitlaat te horen, maar verder rijd ik de eerste minuten meestal redelijk rustig, niet teveel toeren, niet te hard optrekken. Maar is dat nog echt nodig bij moderne auto's?

En ik las iets over een automaat en hard optrekken. Dat flink planken altijd heel slecht voor een AT is. Waar moet ik daar rekening mee houden?
Heb je geen olietemperatuurmeter? (ergens in de BC ofzo)

En nodig is het natuurlijk nog steeds bij moderne motoren, het gaat namelijk niet over het warm worden van de motor, maar voornamelijk de olie, dat duurt even totdat hij zijn optimaal smerende eigenschappen heeft. En je begrijpt vast wel als je blok niet goed gesmeerd wordt dat dit verre van optimaal voor de levensduur is...

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2010 13:51 ]

Aannames zijn fataal.

• zneek
Ik heb een olietemp meter in mijn toerenteller, daar let ik ook op. Zo gauw die een waarde weergeeft zet ik de automaat meestal in DS. Puur olietemp dus, rustig rijden eerst 3 minuutjes ofzo?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001

Sick Nick

Drop the top!

Olie heeft wel wat meer dan 3 minuutjes nodig, reken zeker minimaal 10 minuten voor alles goed op temperatuur is. Het is ook weer niet zo dat je 10 minuten bizar rustig moet doen maar ik zou m zeker koud niet flink door de toeren jagen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, met je 3 liter blok en een turbo, valt er heel wat te smeren. Je olie is natuurlijk ook sneller warm als het buiten 30 graden is dan als het 5 graden is natuurlijk. Maar je olietemperatuurmeter geeft niet daadwerkelijk in graden weer? In principe hoort olie zo rond de 90 graden te zijn, dan kun je los. Maar als hij 70 graden is, hoef je je natuurlijk ook niet meer te beperken tot 2500 toeren. ;)

Het is een glijdende schaal, zeg maar zoiets:

Olie koud (<30 graden) niet hoger dan 2500rpm
Olie lauw ( +/- 45 graden) kun je wel naar de 3500rpm
Olie bijna warm ( +/- 70 graden) dan kan je wel naar de 5000rpm
Olie op temp ( +/- 90 graden) gassen!

Aannames zijn fataal.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik houd voor mijn Japanner 10km aan. Binnen 3 minuten is je olietemperatuur nog lang niet op temperatuur en bereikt je water net de 80 graden. Natuurlijk kan je met trappen de boel wat sneller op temperatuur krijgen, maar dat is nou net wat je niet wilt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• zneek
Mmmm, dan mag ik toch wel ietsje rustiger gaan rijden.... Zit alleen met enige regelmaat met korte ritjes.... en die zijn niks aan als je maar tot 2500 toeren mag... :)

En ik heb wel graden bij mijn olie temp meter. Maar die begint bij 70 graden geloof ik, dus als hij iets weergeeft is ie ten minste 70 graden. Als hij warm is hangt hij rond de 120 graden. Bij normaal snelweg rijden @ 125km/h op 110, bij flink gassen in de binnenstad kruipt hij naar de 120 - 125 graden.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

SYQ schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:48:
Weet iemand nog een adres waar ik de complete software kan laten updaten incl. garantie zodat ik niet zit opgeschept met bv een kapotte iDrive.

Tevens heb ik heel soms problemen met de automaat net voordat ik stil kom te staan bij een stoplicht, dan gooit ie hem nog snel ff in zn eerste versnelling. Dit kan ook opgelost worden met een software update.
Dat probleem met de automaat is een bekend fenomeen (5series.net), software updates kan je toch bij de dealer laten doen? Of bedoel je de goedkopere adressen? ;)

Ik had trouwens begrepen dat het best lang duurt om de complete software te updaten! Houd daar dus wel rekening mee..

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22

Apache

amateur software devver

Ik heb de idrive laten updaten bij een kleinere garage voor 95 euro. Bij de dealer was dit al meteen 200 euro+ en ze wilden dit eigenlijk niet zo graag doen ...

Dit was toch een aanzienlijk verschil met de versie die geinstalleerd was. Het heeft een hele nacht geduurd om de software te updaten, dus einde dag auto binnen gebracht, dag erna gaan ophalen.

Garage was nabij Balen (Belgie), ik neem aan dat het precieze adres locatie gewijs niet interessant is? Want dit zou ik moeten opzoeken, was er naar doorverwezen door PSG aangezien zij zelf geen software updates konden doen in die tijd (weet niet of dit ondertussen al veranderd is).

If it ain't broken it doesn't have enough features

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Heb ook begrepen ja dat je de auto een nachtje kwijt bent. Belgie is helaas geen optie voor mij (te ver), hoewel de prijs wel erg schappelijk is. En reden is idd de prijs
Aries.Mu schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:40:
[...]
Trouwens, als jullie een EGR uit kunnen kuisen, is het vervangen/verwijderen van de swirl flaps ook een easy job.
Deze PDF volgen en je komt er wel. http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf
even terugkomend op swirl flaps. Deze plastic'e dingen (foto) eruit vissen en alles is weer terug plaatsen is voldoende?? Want in de pdfje worden er vervangende onderdelen gebruikt

Afbeeldingslocatie: http://i903.photobucket.com/albums/ac240/320DBMWTOURING/S3700114.jpg

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
AtleX schreef op woensdag 15 september 2010 @ 14:02:
Ik houd voor mijn Japanner 10km aan. Binnen 3 minuten is je olietemperatuur nog lang niet op temperatuur en bereikt je water net de 80 graden. Natuurlijk kan je met trappen de boel wat sneller op temperatuur krijgen, maar dat is nou net wat je niet wilt.
10km is wel heel lang, vooral snelweg. Ik moet meestal 5 min. rijden tot ik de snelweg op kan, meestal als ik op de invoegstrook zit dan is de temperatuurmeter net in het midden. Voor mijn gevoel is het dan nog niet helemaal warm dus ik ga meestal niet te vol gassen dan al, maar ja op de snelweg zit je ook al snel op de 4000 rpm continu.

Facts don't care about your feelings

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

YoshiBignose schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:10:
[...]

10km is wel heel lang, vooral snelweg. Ik moet meestal 5 min. rijden tot ik de snelweg op kan, meestal als ik op de invoegstrook zit dan is de temperatuurmeter net in het midden. Voor mijn gevoel is het dan nog niet helemaal warm dus ik ga meestal niet te vol gassen dan al, maar ja op de snelweg zit je ook al snel op de 4000 rpm continu.
Je hebt 3 dingen;
1) koelwatertemperatuur
2) olietemperatuur
3) temperatuur van je blok zelf

1 is vrij duidelijk, klimt snel naar 90 graden door de thermostaat. 2 is belangrijk als je lekker toeren wil draaien, maar 4000rpm constant is volgens mij niet zo heel spannend na 5 minuten (ik vind constante toeren alleen maar goed om je blok op te warmen en je blok is iig al wel lekker doorgesmeerd). Nummer 3 duurt nog langer dan nummer 2 waarschijnlijk, en dit is belangrijk omdat als je veel gas geeft als je blok niet warm is de temperatuur in je verbrandingskamer oploopt en op die manier wordt dat deel van je blok (vooral je cylinderkop) sneller warm dan de rest (metaal zet uit), daar heb ik voornamelijk een probleem mee.

Ik rij gewoon lekker rustig op korte stukjes (snelweg op met koude motor is gewoon rustig optrekken en opschakelen bij 3000rpm maar wel gewoon 120 rijden) en als ik lekker wil gaan trappen rij ik eerst een half uurtje.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
ik rijd bijna nooit boven de 3000 toeren :$ behalve als ik 120 rijd dan is het 3100 8)

ff serieus, in de stad heb je niet meer als 2500 toeren nodig, en op de snelweg in nederland hooguit een keer doortrekken in zijn 3 maar eigelijk nooit verder als 3500,

nu mag ik van de winter voor het eerst zonder aanhanger naar duitsland dus dan wil ik m wel even doortrekken als het weer het toelaat en ook niet harder als 180 want dat vinden de smalle winterbandjes niet leuk :+

• DJ Henk
  • Laatst online: 07:28
Reloader schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:33:
ff serieus, in de stad heb je niet meer als 2500 toeren nodig, en op de snelweg in nederland hooguit een keer doortrekken in zijn 3 maar eigelijk nooit verder als 3500,
Nodig is het niet, maar het is wel leuk 8)

Ik trek nog best wel eens flink door. Geen idee of mijn automaat daar echt last van heeft, maar ik heb die motor niet alleen voor het leuke typeplaatje er inzitten.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41
SYQ schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:34:
Heb ook begrepen ja dat je de auto een nachtje kwijt bent. Belgie is helaas geen optie voor mij (te ver), hoewel de prijs wel erg schappelijk is. En reden is idd de prijs

[...]

even terugkomend op swirl flaps. Deze plastic'e dingen (foto) eruit vissen en alles is weer terug plaatsen is voldoende?? Want in de pdfje worden er vervangende onderdelen gebruikt

[afbeelding]
Kan je ze proper verwijderen? Dan zou ik het doen.
Kan je ze niet goed verwijderen of heb je twijfels? Gewoon vervangstukken bestellen.

http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=67930

:)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• YoshiBignose
Reloader schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:33:
ik rijd bijna nooit boven de 3000 toeren :$ behalve als ik 120 rijd dan is het 3100 8)

Ja in een DIESEL misschien, normaal ga je in een BMW gewoon tot de 5000 toeren standaard hoor. :P

• zneek
Ik kan hem onder de 2500 toeren houden en nog normaal meerijden met het verkeer. Maar mijn auto is pas echt leuk als je hem boven de 3500 kunt trekken, dan kun je namelijk een beetje lekker doorhalen... Ben vanmiddag heen en terug naar de stad gereden terwijl ik hem onder de 2500 hield.... geen bal aan. 50 cruisen @ 1500 toeren..... heerlijk rustig .... en saai :)

• Unknown Alien
YoshiBignose schreef op woensdag 15 september 2010 @ 20:20:
[...]

Ja in een DIESEL misschien, normaal ga je in een BMW gewoon tot de 5000 toeren standaard hoor. :P
idd onze 320D heeft zijn MAx koppel bij 2000rpm 330NM en bij 3500rpm is dat echt wel minder dus kan ik beter door schakelen. Zit zelf bijna nooit op de 3000rpm tenzij ik harder dan 140 wil rijden in ze 6.

Op zich ben ik wel tevreden over onze bak hij is helaas niet zo heel snel, maar traag zeker niet voro een 2L diesel zeker niet vergeleken met andere 2L diesels. en hij rijd 1000km op een volle tank 63L ongeveer.

met 5 min. is je motorolie echt niet op temperatuur. Denk eerder 15 min. binnen de bebouwdekom.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En naast de temperatuur en de toeren moet je ook nog letten op je gaspedaalstand. Volgas naar de 2500rpm trekken bij een koude motor is ook niet goed.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• YoshiBignose
zneek schreef op woensdag 15 september 2010 @ 22:51:
Ik kan hem onder de 2500 toeren houden en nog normaal meerijden met het verkeer. Maar mijn auto is pas echt leuk als je hem boven de 3500 kunt trekken, dan kun je namelijk een beetje lekker doorhalen... Ben vanmiddag heen en terug naar de stad gereden terwijl ik hem onder de 2500 hield.... geen bal aan. 50 cruisen @ 1500 toeren..... heerlijk rustig .... en saai :)
Mijn verbruiksmeter geeft altijd aan dat 50 in z'n 4 zuiniger is dan in z'n 5. Zelfs in z'n 3 is het niet heel veel minder zuinig dan in z'n 4. Ik rijd liever 60 in z'n 4 dan 50 in z'n 3, klinkt ook rustiger.

En saai inderdaad, maar er komen steeds meer wegen waar je 50 mag terwijl je geen idee hebt waarom...

• deepbass909

deepbass909

Unknown Alien schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:51:
owkeej. Als je zoveel weet van vermogens en wattages en dan gaat praten over hoedenplank speakers 8)7
Geluid moet van voren komen en niet van achteren. Voor de Sub maakt dat niet veel uit in de auto ( Huis kamer ander verhaal) dus achterin is geen probleem. 13Cm heeft weinig kick. Je kan ook 2 subs nemen. 1 gesloten en een gepoorte, zodat je meer freq. hebt 8)
Ik neem aan dat je ook wel snapt dat een auto verre van optimaal is voor geluidsweergave en je gewoon vast zit aan de ruimtes die je beschikbaar hebt? Voorin is in een E36 simpelweg geen ruimte om grotere dan 13cm's kwijt te kunnen, zonder het dashboard of de deurpanelen compleet te moeten verbouwen. Dus als ik iets groters wil kunnen plaatsen, kan het niet anders dan achterin.
Daarnaast vind ik kwaliteit belangrijk, maar ik ga niet onder het rijden luisteren waar het geluid precies vandaan komt. Op de bestuurderstoel moet het neutraal klinken qua plaatsing. Dat bereik ik deels met een goede compo-set voorin, zodat midden en hoog goed weergegeven worden. Alleen die set kan het laag meestal niet goed aan, dus moet er ergens iets bijkomen.
En als je mijn stukje goed leest, dan lees je ook dat ik schrijf dat ik eigenlijk als enige mogelijkheid heb om groter te plaatsen, de hoedenplank aanpassen is. En guess what, je kan uit die opmerking al halen dat ik daar niet gelukkig van zou worden (en het dus ook nooit gedaan heb) ;)

Je hoeft mij echt niks meer uit te leggen over hoe speakers geplaatst moeten worden en hoe een geluidsbeeld opgebouwd is. Maar als ik echt wil genieten van alles aspecten van de muziek, dan ga ik wel thuis op de bank zitten en zet ik m'n Cambridge Audio set aan, met Monitor Audio speakers. Daar kan geen auto-audio-systeem tegenop, zelfs niet als het van Mark Levinson is.
In de auto wil ik naar muziek kunnen luisteren op een volume dat boven de motor en wind uitkomt, en dan niet gestoort worden door woofers die de laagweergave aan het verkrachten zijn.

• YoshiBignose
Ja Ray, hij heet niks voor niks Deep Bass hoor...

• Unknown Alien
deepbass909 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:48:
[...]

Ik neem aan dat je ook wel snapt dat een auto verre van optimaal is voor geluidsweergave en je gewoon vast zit aan de ruimtes die je beschikbaar hebt? Voorin is in een E36 simpelweg geen ruimte om grotere dan 13cm's kwijt te kunnen, zonder het dashboard of de deurpanelen compleet te moeten verbouwen. Dus als ik iets groters wil kunnen plaatsen, kan het niet anders dan achterin.
Daarnaast vind ik kwaliteit belangrijk, maar ik ga niet onder het rijden luisteren waar het geluid precies vandaan komt. Op de bestuurderstoel moet het neutraal klinken qua plaatsing. Dat bereik ik deels met een goede compo-set voorin, zodat midden en hoog goed weergegeven worden. Alleen die set kan het laag meestal niet goed aan, dus moet er ergens iets bijkomen.
En als je mijn stukje goed leest, dan lees je ook dat ik schrijf dat ik eigenlijk als enige mogelijkheid heb om groter te plaatsen, de hoedenplank aanpassen is. En guess what, je kan uit die opmerking al halen dat ik daar niet gelukkig van zou worden (en het dus ook nooit gedaan heb) ;)

Je hoeft mij echt niks meer uit te leggen over hoe speakers geplaatst moeten worden en hoe een geluidsbeeld opgebouwd is. Maar als ik echt wil genieten van alles aspecten van de muziek, dan ga ik wel thuis op de bank zitten en zet ik m'n Cambridge Audio set aan, met Monitor Audio speakers. Daar kan geen auto-audio-systeem tegenop, zelfs niet als het van Mark Levinson is.
In de auto wil ik naar muziek kunnen luisteren op een volume dat boven de motor en wind uitkomt, en dan niet gestoort worden door woofers die de laagweergave aan het verkrachten zijn.
Excuuzzzzz me dat ik iets wilde uitleggen hoor :> Ik las het woord hoedenplank speakers en dat triggerde meteen mijn zenuw in me linker oog zat meteen met em oog te knipperen :P dus moest reageren.

Hoezo een woofer die het laag verkracht? Ik heb thuis een REL stadium staan en die is zo afgesteld dat hij niks verkracht hoor.

Ik denk even hardop mee. Zou een 10" sub achterin niet helpen om het ferq. bereik van de 13CM niet op te vullen? Een goeie 3 kanaals. Amp. neemt ook niet veel ruimte in beslag en de 10" ook niet.
Nou niet meteen buiten op me wachten en me doorzeven met een .50, omdat ik mee denk :9
YoshiBignose schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:52:
Ja Ray, hij heet niks voor niks Deep Bass hoor...
:+

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou nou jongens. niet kibbelen over audio. En zeker niet over audio in de auto, alles wat je meer spendeert dan... pak'mbeet... 1500€ is zonde van het geld, tenzij je alleen hard wil. Echt laag kan je niet krijgen in de auto aangezien een serieus diep laag zich alleen kan ontwikkelen over een bepaalde afstand en die is te klein in een auto En dat is een natuurwet. :p

Dan heb je nog het volume in een auto, 16 verschillende soorten materiaal van glas tot rubber en de meest vreemde hoeken, een stereobeeld kan je alleen kunstmatig een klein beetje goed krijgen met vertragingen van signalen. Wat dus meer troep betekent tussen bron en weergave dus verlies van kwaliteit. Dan heb je nog de gebruikte klankkasten, ik bedoel... autodeuren?... kan je niet menen.

Probleem met audio is dat iedereen de lat ergens anders legt, en meent dingen te horen, die misschien wel of niet terecht zijn. Als jij het mooi/goed vind is het goed genoeg.

En geloof me op het moment dat jij 20.000€ uitgeeft aan een setje speakers, dan ga je met hart en ziel verdedigen dat ze ontzettend veel beter zijn dan [insert cheaper brand], daar drijft die markt ook op volgens mij. Ik zou nooit durven toegeven dat het niet veel scheelt na zo'n bedrag neergetelt te hebben iig. :p

En als jij het niet hoort? dan krijg je als antwoord: Oh dan is het misschien beter dat jij een sony stereosetje koopt, je hoort het verschil toch niet, net als mijn vrouw.
.... uuhh wacht, nu hoor ik het ook, mooi zeg...

Ik heb bovenstaande voor mijn ogen zien gebeuren, ging niet zo snel, maar opeens wilde hij het graag horen en jawel... we have a customer. (Ik heb tig jaar geleden in een hifizaak gewerkt)

Maar ff back ontopic...

We hebben morgen 2 proefritten gepland met 2 330ci cabrio's, dus misschien dat ik van het weekend legaal hier mag posten. :p

[ Voor 12% gewijzigd door Flagg op 16-09-2010 21:55 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
YoshiBignose schreef op woensdag 15 september 2010 @ 20:20:
[...]

ja? :P

ik met mijn benzine niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kan je beter een Hond Civic Hybrid met CVT gaan rijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
YoshiBignose schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:55:
Kan je beter een Hond Civic Hybrid met CVT gaan rijden >:)
die moet je doorstampen anders komtie niet vooruit :9

ik draai 3100 toeren in zijn 5 bij 120 :z cruizen baasje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Unknown Alien schreef op donderdag 16 september 2010 @ 11:34:
[...]

Excuuzzzzz me dat ik iets wilde uitleggen hoor :> Ik las het woord hoedenplank speakers en dat triggerde meteen mijn zenuw in me linker oog zat meteen met em oog te knipperen :P dus moest reageren.
Het is al goed
* deepbass909 aait Ray187 ;)
Hoezo een woofer die het laag verkracht? Ik heb thuis een REL stadium staan en die is zo afgesteld dat hij niks verkracht hoor.
Mijn 13cm's verkrachten het laag, en dat zijn officieel woofers, al zijn het kleintjes. Een goede sub gaat het inderdaad niet verkrachten, maar dan moet je wel een sub hebben die op kwaliteit getuned is, en niet op dB's, zoals de meeste auto subs...
Ik denk even hardop mee. Zou een 10" sub achterin niet helpen om het ferq. bereik van de 13CM niet op te vullen? Een goeie 3 kanaals. Amp. neemt ook niet veel ruimte in beslag en de 10" ook niet.
Nou niet meteen buiten op me wachten en me doorzeven met een .50, omdat ik mee denk :9

[...]

:+
Het liefst leg ik een 4 of 5 kanaals versterker in de auto, om in ieder geval de speakers van een strak signaal te kunnen voorzien, dat ook goed gedempt kan worden. Maar helaas is een goede 4-kanaals versterker kostbaar.
Een 10"-sub zou kunnen, maar daar heb ik weer als bezwaar tegen dat die kisten gelijk zoveel ruimte in nemen, en ik wil m'n kofferbak eigenlijk leeg houden, zodat ik er gewoon van alles in kan flikkeren. De actieve sub van Pioneer die ik een paar posts terug noemde, is wat dat betreft ideaal. Een alu behuizing, die maar 7 cm hoog is, maar de volle breedte van de kofferbak gebruikt. Die is ervoor gemaakt om spullen op te kunnen pakken en schijnt echt erg goed te zijn.

Ow, het was trouwens niet als aanval op jou bedoeld. Met car-audio kom je alleen al snel in dezelfde compleet zinloze discussies als met home-audio, waarbij bepaalde mensen bepaalde oplossingen altijd verwerpen, blind voor eventuele praktische problemen die alleen op die manier opgelost kunnen worden (zoals dus geen ruimte hebben voor grotere speakers, behalve in de hoedenplank of door het toepassen van ovale 16x9's). In de ideale wereld kan je alles inbouwen, in de praktijk ben je gebonden aan de beperkingen van de auto, of je moet zelf het complete interieus opnieuw opbouwen...

Wat dat betreft heeft BMW het netje opgelost met de 1-serie, door onder de voorstoelen grote woofers in te bouwen. Helaas gaat dat in de Compact ook niet, vanwege luchtkanalen onder de stoelen...

Overigens lijkt het audio-systeem in de Compact sowieso niet echt doordacht te zijn. Toen ik de speakers ging vervangen (de originele papieren Nokia's zaten er nog in, en die konden echt helemaal niks aan...), bleek dat BMW wel creatief was geweest met het aanpassen van de balans tussen links en rechts... Op de woofer links voorin zat namelijk gewoon een vilten schijf van 1 cm dik als demping geplakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Reloader schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:14:
[...]

die moet je doorstampen anders komtie niet vooruit :9

ik draai 3100 toeren in zijn 5 bij 120 :z cruizen baasje :D
Ik 3500 ;( jij rijdt toch een E46 323ci ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

*scroll scroll scroll*

Heeft iemand nog plaatjes van BMW's ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oke. Ik heb een E21 overgenomen van een vriend, leuk autootje :*) moet nog ff wat betere foto's maken, maar hij ziet er zo uit in de regen:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/1lmw5.jpg

Hij is alpina uitgevoerd, maar is voor de rest gewoon een normale 320/6. Net ff de wasstraat in en hij glanst gewoon nog mooi ook :P bijna geen roest (op zichtbare plekken). Ach, leuk voor erbij. Kost geen drol. Geen MRB, zit gastank in en kilometerstand van ongeveer een ton, maar wel een 6 cilinder. Vroem vroem 8)

[ Voor 47% gewijzigd door YoshiBignose op 17-09-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
YoshiBignose schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:52:
[...]

Ik 3500 ;( jij rijdt toch een E46 323ci ofzo?
Ik cruise ook op 3100 toeren in zijn 5 in de 328.

Vanacht gaat hij het beleven in ieder geval. 1400km cruisen naar Boedapest. We zullen zien of hij ons er brengt. Ik verwacht het wel ;)

Maar eerst wil ik hem vandaag nog wassen en stofzuigen. Dan zal ik wat foto's maken. Heb nog geeneens foto's van mijn eigen auto. Het is eigenlijk te slecht voor woorden...

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

YoshiBignose schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:46:
Oke. Ik heb een E21 overgenomen van een vriend, leuk autootje :*) moet nog ff wat betere foto's maken, maar hij ziet er zo uit in de regen:

[afbeelding]

Hij is alpina uitgevoerd, maar is voor de rest gewoon een normale 320/6. Net ff de wasstraat in en hij glanst gewoon nog mooi ook :P bijna geen roest (op zichtbare plekken). Ach, leuk voor erbij. Kost geen drol. Geen MRB, zit gastank in en kilometerstand van ongeveer een ton, maar wel een 6 cilinder. Vroem vroem 8)
Leuk wagentje! Have fun with it, maar dat zou vast en zeker wel lukken :Y)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Het liefst leg ik een 4 of 5 kanaals versterker in de auto, om in ieder geval de speakers van een strak signaal te kunnen voorzien
Ik heb een mooie 5 kanaals op zolder liggen DLS RA50. Ligt er al een jaar :( dat is absoluut geen versterker voor SPL, maar wel SQ. Goeie Compo zit je wel op >300 euro. Gelukkig ....tenminste zover ik weet past er in onze E46 wel 16CM voorin, maar wil toch een Kicker sub achterin. Zit in een gesloten kist en is maar 25L. Die ligt ook op zolder.
In de ideale wereld kan je alles inbouwen, in de praktijk ben je gebonden aan de beperkingen van de auto, of je moet zelf het complete interieus opnieuw opbouwen...
Ik ben helaas niet zo handig. Heb het ook vaak laten inbouwen, maar elke x €400 is ook zonde als ik het eigenlijk zelf ook wel kan. Alleen in de E46 is he tlastiger om in te bouwen vergeleken met mijn seat Ibiza 7 jaar terug :+

Gave E21 btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:45
k0ewl schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:52:
[...]

Ik cruise ook op 3100 toeren in zijn 5 in de 328.

Vanacht gaat hij het beleven in ieder geval. 1400km cruisen naar Boedapest. We zullen zien of hij ons er brengt. Ik verwacht het wel ;)

Maar eerst wil ik hem vandaag nog wassen en stofzuigen. Dan zal ik wat foto's maken. Heb nog geeneens foto's van mijn eigen auto. Het is eigenlijk te slecht voor woorden...
Huh, 3100 toeren voor een 328? Handgeschakeld neem ik aan?
De automaat van mijn vader (325 E46) doet 2500 rpm @ 120 km/h... :?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Beerkeeper schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:12:
[...]

Huh, 3100 toeren voor een 328? Handgeschakeld neem ik aan?
De automaat van mijn vader (325 E46) doet 2500 rpm @ 120 km/h... :?
Handgeschakeld ja. Ben niet van de automaat bakken... bah :r

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:45
Nja automaat is wel relaxed, maar ik vind het vreemd dat de automaat een andere versnellingsbakverhouding heeft dan de handgeschakelde versie. ieder zijn voorkeur natuurlijk :) (ben ook voorstander van handgeschakeld :P )

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ik ben vanaf vandaag voorstander van automaat. :Y)

De knoop is vandaag doorgehakt en de deal is gesloten, er is een e46 330ci cabrio onderweg, hopelijk morgen klaar en anders maandag...

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/10/fKLWRzcORY5OLEQfQJ4zYA==.jpg

Me is happy bunny. *O*

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Gefeliciteerd!, mooie wagen,

automaat is echt fijn hoor, zou er ook wel een willen hehe

maar @yoshi ik heb idd een 323Ci handbak net iets meer als 3000tpm @ 120 :)

en die E21 is echt cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

YoshiBignose schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:46:

[afbeelding]

Niks leuk autootje, super klassieker! Blijft de mooiste neus ooit vind ik. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Geweldig mooie neus ja , doet me denken aan de oude 6 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bedankt :P Ja de alpina bumper maakt het ook net wat stoerder.

Normale bumper is volgens mij zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoevolution.com/images/gallery/medium/BMW3Series-medium-1645_1.jpg

En nog saaier de 4 cilinders, met maar 2 lampjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoevolution.com/images/gallery/medium/BMW3Series-medium-1645_6.jpg

Dus wat dat betreft is het wel de mooiste uitvoering. Helaas geen 323i met de dubbele uitlaat achter, maar ach, kostte ook maar 1250 euro en voor de rest weinig kosten aan, als ie blijft rijden 8)
Flagg schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 22:25:

De knoop is vandaag doorgehakt en de deal is gesloten, er is een e46 330ci cabrio onderweg, hopelijk morgen klaar en anders maandag...

[afbeelding]

Me is happy bunny. *O*
Masterbak. Veel E46 laatste tijd, worden ook wel betaalbaarder. Helaas geen facelift, maar wel M-tech dus is ook mooi :P

[ Voor 33% gewijzigd door YoshiBignose op 17-09-2010 23:35 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

Unknown Alien schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:56:
Ik ben helaas niet zo handig. Heb het ook vaak laten inbouwen, maar elke x €400 is ook zonde als ik het eigenlijk zelf ook wel kan. Alleen in de E46 is he tlastiger om in te bouwen vergeleken met mijn seat Ibiza 7 jaar terug :+

Gave E21 btw :)
Het inbouwen in een BMW is niet zo heel veel lastiger hoor. Eigenlijk moet je vooral niet bang zijn om iets kapot te maken, dat is waar veel mensen de fout in gaan en dus doordat ze té voorzichtig gaan werken, juist iets slopen :P

Nee, merp!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Als er mensen nog zin hebben en morgen niets nuttigs te doen hebben, morgen is de Thundercars BMW meet & greet in Zwolle bij de Hanos. We verwachten ca 40/50 BMW's op het terrein, van een M5 tot en met een E28 etc etc.

Meer info kun je op men forum bij meetings :)

Blij Met Wilco

• YoshiBignose
Jammer dat het zo ver is.

• Royz
  • Laatst online: 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Vandaag replica's uitgezocht voor de E90 van mijn vader. Best nog een lastige keuze geweest zo :D

bmw

[ Voor 18% gewijzigd door Royz op 18-09-2010 20:13 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• zneek
Royz schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:49:
Vandaag replica's uitgezocht voor de E90 van mijn vader. Best nog een lastige keuze geweest zo :D

[afbeelding]
Afbeelding werkt niet op de ipad...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Krijgt ie onder in beeld netjes de GoT-code voor op het forum, kopieert ie alsnog het pad uit de adresbalk.
Pfff, prutser :P

🖥️ | 🚗

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

MadMarky schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 20:11:
Krijgt ie onder in beeld netjes de GoT-code voor op het forum, kopieert ie alsnog het pad uit de adresbalk.
Pfff, prutser :P
echt niet O-) ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

zneek schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 20:06:
[...]

Afbeelding werkt niet op de ipad...
Verkapte "Hallo ik ben Zneek en ik heb geld zat" post :+ :D

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• YoshiBignose
Die linkervelg staat mooier, ik vind die rechter echt een lelijke velg. Volgens mij is dat een M5 velg ofzo, lijkt op die van mij alleen zijn de spaken gevuld. Die linker is wel erg aso maar wel cool 8)

• fsfikke
  • Niet online
YoshiBignose schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:56:
[...] Die linker is wel erg aso maar wel cool 8)
Inderdaad, op een M3 :P
Wat is het voor eentje? Op een 318d is het misschien een beetje te ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Het is een 3.18i :P

Resultaat:
van Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j6qGEHPnxLktvphPHDi7CPUP/full.jpg

naar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dpzC8Vw6vVMZqPagXxAf2VQG/full.jpg

Angel eyes nu? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Royz op 19-09-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

6-serie Coupé concept:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.images.autocar.co.uk/612x408FFFFFFF/Car/BMW/6Series/BMW-6Series-1691010242487511600x1060.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.images.autocar.co.uk/612x408FFFFFF/Car/BMW/6Series/BMW-6Series-169101024522721600x1060.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.images.autocar.co.uk/612x408FFFFFF/Car/BMW/6Series/BMW-6Series-1691010242495951600x1060.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.images.autocar.co.uk/612x408FFFFFF/Car/BMW/6Series/BMW-6Series-1691010242506261600x1060.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NUKpy3VxeTxCgQPhiukvvOr0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/91QaVPMsnMkPaohqqXxiTgJk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6lu9OTBnDQb4YDymMdKSF6cw/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RTVjgEwHq3rTmlqtu9fVdhTj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7q9Rwnp4AfxFluvo0QQkgXwe/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Wauw :9~

Dat gaat een hele mooie worden zeg. Ik heb in München de 4-deurs concept gezien en die is ook zoo lekker :D

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kUUQx5QSCSlKgnQYnwzphRJD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9dAXkMpY9iTfxmdXMPyJ3kLC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cAFTbNlraV6NgFUPBDSRYTOU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yk6tIMLV98l2UZEC4DOVXOY6/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YhYy98PUHXJH7yMRb1200mNb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lmLYhfmhjoSAOv57x7Tr7Xzv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FsVwGfgzGpoZbTgm64K8xD4Z/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PEf7WtXgBKwuv6ytLL2ksUAZ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X0qYdU7IHlHNp5YwNWeHWQq5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Heerlijk die concept 6er... Oh my god. Dat word lekker slapen straks O+ :9~

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Royz schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:29:
Het is een 3.18i :P

Resultaat:
van [afbeelding]

naar [afbeelding]

Angel eyes nu? :)
Good choice :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Hollands glorie! Ik zie op de achtergrond de zeelandbrug }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zo, speakers voor nu vervangen met Audio System setje en wat een wereld van verschil _/-\o_ . Vooral toen we alleen rechts erin hadden en kon je afwisselen met links en het verschil horen. Het nadeel is nu dat de speakers achter je gaan storen omdat die dof zijn :P maar er komt toch vooral laag van achter dus qua bass is dat wel goed dan.

Nog een nadeel is dat je nu het verschil tussen radio en een cd ook veel erger hoort. Ach ja, klagen :P Ik ben tevreden, misschien nog wat speakers voor achterin (is helemaal makkelijk om te vervangen) en dan vind ik het perfect.

Wel lachen toen we die oude BMW speakers eruit haalde. 1 of andere schuimkapje eromheen :') maar die dingen zelf zijn van papier. Ook meteen even van dat dempingsmateriaal erin geplakt, kan geen kwaad :P

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 19-09-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
YoshiBignose schreef op zondag 19 september 2010 @ 09:44:
Zo, speakers voor nu vervangen met Audio System setje en wat een wereld van verschil _/-\o_ . Vooral toen we alleen rechts erin hadden en kon je afwisselen met links en het verschil horen. Het nadeel is nu dat de speakers achter je gaan storen omdat die dof zijn :P maar er komt toch vooral laag van achter dus qua bass is dat wel goed dan.

Nog een nadeel is dat je nu het verschil tussen radio en een cd ook veel erger hoort. Ach ja, klagen :P Ik ben tevreden, misschien nog wat speakers voor achterin (is helemaal makkelijk om te vervangen) en dan vind ik het perfect.

Wel lachen toen we die oude BMW speakers eruit haalde. 1 of andere schuimkapje eromheen :') maar die dingen zelf zijn van papier. Ook meteen even van dat dempingsmateriaal erin geplakt, kan geen kwaad :P
Geniet ervan :D
Vraagie. Hoe heb je de speakers voorin vervangen?
Flagg schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 22:25:

[afbeelding]

Me is happy bunny. *O*
Knetter vette bak :9~

Duidelijk goeie keuze geweest die velgen voor die E90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Unknown Alien schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:25:
[...]

Geniet ervan :D
Vraagie. Hoe heb je de speakers voorin vervangen?
Deurpaneel eruit. Speakers verwisselen (pasklaar, dus makkie). Tweeter was wat lastiger, want er zat een soort plasticje bij de oude tweeter (maar is een kleinere) dus gaatje in geboord voor de bekabeling van de nieuwe tweeter en dan erachter geplakt en met langere schroef vastgeschroeft. Dat high-low converter ding ertussen met alle kabels. Elastiekje omheen, daarna wat dempingsmateriaal eroverheen en klaar :P .

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 19-09-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
die audiosystems klinken dus wel lekker? (originele radio?) :D

ik heb vanochtend de kachelweerstand vervangen, uiteindelijk een karwei van niks maar als je op je kop in het voetenruim ligt denk je daar toch anders over, loopt men pa nog met zijn oog tegen de ruit aan (coupe dus geen deurstijl) dus dat was ff schrikken .. maar het werkt weer nu wat een verschil.
meteen ff uitgelezen met mijn nieuwe OBDII stekker, foutje van de kachelweerstand eruit gegooid en meteen een groen lampje OK! lampje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Een vraagje: eerder vertelde ik al dat een op drift geslagen vuilcontainer een flinke deuk in mijn linkerachterportier veroorzaakte, inmiddels heb ik een schadehersteller bij mij in de buurt gevonden en die heeft een prijsindicatie afgegeven.

Wat hem betreft komt er een nieuwe deur in, die in de juiste kleur gespoten wordt. Prima. Maar de vraag daarbij was of de spuiter ook aan beide kanten moest "uitnevelen". Dit zou ervoor zorgen dat er echt geen enkel kleuverschil te zien zal zijn.

Dat klinkt goed, maar het wordt meteen wel een flink stuk prijziger. Zonder uitnevelen is een 500 euro, met wordt het 900. Mijn vraag aan jullie: is het de moeite waard om dat te doen? Of zal een beetje fatsoenlijke spuiter het kleurverschil makkelijk onmerkbaar klein kunnen krijgen? Het is een zwarte E39 van ongeveer 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:24
DJ Henk schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:43:
Een vraagje: eerder vertelde ik al dat een op drift geslagen vuilcontainer een flinke deuk in mijn linkerachterportier veroorzaakte, inmiddels heb ik een schadehersteller bij mij in de buurt gevonden en die heeft een prijsindicatie afgegeven.

Wat hem betreft komt er een nieuwe deur in, die in de juiste kleur gespoten wordt. Prima. Maar de vraag daarbij was of de spuiter ook aan beide kanten moest "uitnevelen". Dit zou ervoor zorgen dat er echt geen enkel kleuverschil te zien zal zijn.

Dat klinkt goed, maar het wordt meteen wel een flink stuk prijziger. Zonder uitnevelen is een 500 euro, met wordt het 900. Mijn vraag aan jullie: is het de moeite waard om dat te doen? Of zal een beetje fatsoenlijke spuiter het kleurverschil makkelijk onmerkbaar klein kunnen krijgen? Het is een zwarte E39 van ongeveer 10 jaar oud.
Uitnevelen moet je zeker laten doen. Vooral 10 jaar oude lak kan enigszins veranderd zijn van kleur, als je dan één deur gespoten hebt, zie je het (bijna) altijd. En een goede spuiter nevelt het zo, dat je het niet meer (goed) kunt zien door de geleidelijke overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
uitnevelen ZEKER doen ja!

je gaat je dood ergeren als je het niet doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Kan je niet gewoon laten spuiten en dan laten poetsen/polishen door een goede poetser? Dan krijgen de andere plaatdelen toch ook weer de "oude staat" terug? Just wondering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:24
zimbab schreef op zondag 19 september 2010 @ 18:03:
Kan je niet gewoon laten spuiten en dan laten poetsen/polishen door een goede poetser? Dan krijgen de andere plaatdelen toch ook weer de "oude staat" terug? Just wondering....
De invloed van zon en andere extreme weersomstandigheden kun je niet uitvlakken door te poetsen/polijsten. De structuur van de lak verandert na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verse foto's van de Thundercars meet van vanmiddag:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B62AJNOI3UwSmDY7zxPx3Gqg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u8NBEA6H49Fi6RnX4PBIbbJ5/full.jpg

Opkomst viel wat tegen. er waren wat E36's, wat E39's, een E46 en een E30.
Voelde me toch een beetje de vreemde eend in de bijt :+

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ondanks de kleine opkomst ( Samen gevat een stuk of 20 ) was het wel even een paar gezellig uurtjes :) Waar zijn de rest van je foto's ? :P

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In je mailbox :P

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 19-09-2010 19:35 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hier ook nog wat foto's van mijn E21 dan. De winterbanden moeten er nog wel vanaf, deze velgen beginnen weg te rotten. De originele 13 inch spaak zijn mooier :* . 10 punten voor de persoon die weet waar deze foto's gemaakt zijn (makkie voor de kenner :P ).

Afbeeldingslocatie: http://www.wedden.cc/E21/IMAG0006.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wedden.cc/E21/IMAG0008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wedden.cc/E21/IMAG0009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Bij een BMW dealer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat is niet genoeg voor 10 punten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 02:11
BMWdealer bij de Proostwetering 91 in Utrecht, kom er dagelijks langs op weg naar mijn werk.

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 19-09-2010 22:07 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De parkeerplaats van Ekris dan toch ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MadMarky schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:05:
De parkeerplaats van Ekris dan toch ;)
Jaa :P En ingang van Hessing, maar die was dicht. De Bentley's stonden wel buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 02:11
Ik kom er nooit maar deed gewoon wat Sherlock shizznit:

Stap 1:
foto opslaan, EXIF info, was stiekum wel door een wildfire gemaakt maar geen locatiedata
Stap2:
lees op bovenste foto GLS transporting in de verte, google daarop
> vind site van GLS transporting, zoek naar alle distributiedepots op de site
> begint bij kantoor 0001 in Utrecht, check op maps.google.com, dit herhalen tot je de goeie ziet
> in dit geval niet nodig want 0001 was gelijk de juiste \o/
Stap3:
wijs doen dat je er elke dag langs komt

Afbeeldingslocatie: http://tnrdlibrary.files.wordpress.com/2009/12/sherlock-holmes.jpg

Iig, net deze knakker gemaild:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vsmny1hrrmcp

Imola roze II, maar dat kan prima weer Imolarot II worden met een detailbeurtje.

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 19-09-2010 22:11 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:02

BrZ

MadMarky schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:01:
Verse foto's van de Thundercars meet van vanmiddag:
[afbeelding]

[afbeelding]

Opkomst viel wat tegen. er waren wat E36's, wat E39's, een E46 en een E30.
Voelde me toch een beetje de vreemde eend in de bijt :+
Zijn er dan meetings waarbij je dat niet voelt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Heb vorige week een F10 besteld (528iA HE). Heb alleen lang lopen dubben of ik Dynamic Damper Control moet nemen. Heb het uiteindelijk niet gedaan, maar zijn hier bestuurders met ervaring met dit systeem?

Auto is uitgerust met de 'standaard' 17" 236 velgen. Zou DDC iets toe kunnen voegen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
_eXistenZ_ schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:10:
Ik kom er nooit maar deed gewoon wat Sherlock shizznit:

Stap 1:
foto opslaan, EXIF info, was stiekum wel door een wildfire gemaakt maar geen locatiedata
Stap2:
lees op bovenste foto GLS transporting in de verte, google daarop
> vind site van GLS transporting, zoek naar alle distributiedepots op de site
> begint bij kantoor 0001 in Utrecht, check op maps.google.com, dit herhalen tot je de goeie ziet
> in dit geval niet nodig want 0001 was gelijk de juiste \o/
Stap3:
wijs doen dat je er elke dag langs komt
What the hell _/-\o_ . Inderdaad met m'n HTC Wildfire gemaakt. Hoe zet ik dat locatiedata aan dan? Is wel geinig :D

En gefeliciteerd he :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

BrZ schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:11:
[...]

Zijn er dan meetings waarbij je dat niet voelt? :+
z3forum.nl is er speciaal voor de verschoppelingen ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
DaFreakhead schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:47:
Uitnevelen moet je zeker laten doen.
Ok, dat klinkt overtuigend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

coupe concept zeer strak van buiten en binnen, maar toch vind ik het design van CLS op dit moment boven allen uitsteken alleen al vanwege de kont (lees:langwerpige coupe's).

Vrienden hebbeb is trouwens erg handig, blijkt :P

Een kameraad kwam met de voorstel om de auto in de wax te zetten met meguiars. Zodoende zaterdag naar hem toe gereden, en hij was toch makkelijk een uurtje bezig.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/20zxpqh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/20aasnt.jpg

Maar belangrijkst van alles, gister de auto op de brug gezet (kameraad nummer twee :P ) en bezig gegaan met de swirl flaps. Na precies 45m lag alles open en hadden we de intake manifold (?) los en konden we de kleppen zien. Alle zes swirlflaps waren nog in uitmuntende staat en deden hun werk nog prima. Ik heb toen alsnog besloten om ze te laten verwijderen, en 3 uur later reed ik zonder vermogen verlies oid de weg op. Omdat ik beetje heb zitten helpen zaten me vingers onder de olie en heb ik geen fotos kunnen maken, maar de swirl flaps vd mijne zagen er zo uit. Wel helemaal zwart natuurlijk en niet zo glimmend als de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.bmwspecialistleicester.co.uk/image_library/library/b/bmw/bmwspecialistleicester.co.uk/medium_photo_swirlflap2.jpg

EPG was trouwens ook helemaal schoon!

todo's:
- complete software update bij dealer
- klein onderhoud; remmen / olie / filters
- m-pakket? ik ben nog erg aan het twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Ik zou Xenon ook even toevoegen aan het lijstje. Een E60 kan eigenlijk niet zonder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
intake manifold --> inlaatspruitstuk @ SYQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
SYQ schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:32:
coupe concept zeer strak van buiten en binnen, maar toch vind ik het design van CLS op dit moment boven allen uitsteken alleen al vanwege de kont (lees:langwerpige coupe's).

Vrienden hebbeb is trouwens erg handig, blijkt :P

Een kameraad kwam met de voorstel om de auto in de wax te zetten met meguiars. Zodoende zaterdag naar hem toe gereden, en hij was toch makkelijk een uurtje bezig.
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar belangrijkst van alles, gister de auto op de brug gezet (kameraad nummer twee :P ) en bezig gegaan met de swirl flaps. Na precies 45m lag alles open en hadden we de intake manifold (?) los en konden we de kleppen zien. Alle zes swirlflaps waren nog in uitmuntende staat en deden hun werk nog prima. Ik heb toen alsnog besloten om ze te laten verwijderen, en 3 uur later reed ik zonder vermogen verlies oid de weg op. Omdat ik beetje heb zitten helpen zaten me vingers onder de olie en heb ik geen fotos kunnen maken, maar de swirl flaps vd mijne zagen er zo uit. Wel helemaal zwart natuurlijk en niet zo glimmend als de foto hieronder.

[afbeelding]

EPG was trouwens ook helemaal schoon!

todo's:
- complete software update bij dealer
- klein onderhoud; remmen / olie / filters
- m-pakket? ik ben nog erg aan het twijfelen
Allright, toch laten verwijderen, goede beslissing.
Buiten de turbo - die normaalgezien erg lang meegaat als je hem laat afkoelen na een stevige rit - ga je nu bitter weinig problemen tegenkomen.
Het feit dat de swirl flaps nog mooi waren is omdat BMW de swirl flaps vanaf 2004-2005 verstevigd heeft...
En het feit dat de EGR nog schoon is, wijst op goed onderhoud.

Wat je mods betreft, ik zou hem mooi zo laten. Lekkere business-cruisebak 8)
Een m-pack achteraf monteren vind ik not done, want het interieur past dan niet, en iemand die beetje BMW kent, gaat je beschouwen als Johnny >:)

Ga je bij dat onderhoud remmen zelf of remolie vervangen? Je kan ATE remmen en remolie nemen, die houden het bij stevig gebruik veel langer vol dan de originele, en je moet ze ook minder snel vervangen...

Software update kan trouwens nooit kwaad. Laat ze ook effe alles nakijken (Turbo, LMM,...). Duurt een kwartier, maar geeft goede indicatie weer van slijtage

;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Een M of Aero pakketje kan hij prima hebben hoor, niets sjonnies aan wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
RSP schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:11:
Een M of Aero pakketje kan hij prima hebben hoor, niets sjonnies aan wat mij betreft.
Ik vind het mooi op zich, maar dan moet je ook de velgen hebben, de sportzetels, het stuur, de pook en de lijsten...
En dan heb je nog steeds het M-onderstel niet.
Als je al die kosten optelt, dan koop je beter een 5-er met M-pack :)
Ik zou eerder investeren in een downpipe, chip op maat, betere remmen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Aries.Mu schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:58:
[...]
Allright, toch laten verwijderen, goede beslissing.
Buiten de turbo - die normaalgezien erg lang meegaat als je hem laat afkoelen na een stevige rit - ga je nu bitter weinig problemen tegenkomen.
Het feit dat de swirl flaps nog mooi waren is omdat BMW de swirl flaps vanaf 2004-2005 verstevigd heeft...
En het feit dat de EGR nog schoon is, wijst op goed onderhoud.
Yes, was toch even 10seconden twijfelen omdat ze er echt nog strak uitzagen maar toch het zekere voor onzekere genomen. En alsnog laten verwijderen.. Auto zet ik nooit gelijk uit bij stilstand, wanneer ik een ritje van langer als half uur heb gehad. Wat dat betreft heb ik redelijk goeie tips meegekregen van kameraad en zwager die bij renault werkt.
Wat je mods betreft, ik zou hem mooi zo laten. Lekkere business-cruisebak 8)
Een m-pack achteraf monteren vind ik not done, want het interieur past dan niet, en iemand die beetje BMW kent, gaat je beschouwen als Johnny >:)
Precies, dat gevoel heb ik nu ook. Een echte business cruisebak.. Maar zo'n subtiel m-pakket maakt hem net wat stoerder hoor :) En met mijn 28 jaar neig ik wel naar dat laatste
Ga je bij dat onderhoud remmen zelf of remolie vervangen? Je kan ATE remmen en remolie nemen, die houden het bij stevig gebruik veel langer vol dan de originele, en je moet ze ook minder snel vervangen...

Software update kan trouwens nooit kwaad. Laat ze ook effe alles nakijken (Turbo, LMM,...). Duurt een kwartier, maar geeft goede indicatie weer van slijtage
;)
Onderhoud ga ik doen bij kameraad, de swirl flaps had ik echt haast mee maar rest kan nog wel ff wachten. Volgens boordcomputer kan de voorste remmen nog 6000 mee. Niet dat ik daarop ga wachten, maar vooralsnog geen haast.

Wanneer ik ATE remmen en remolie neem, moet ik dit dan aangeven bij de BMW dealer wanneer ik langsrijd om de service indicatoren te resetten? Want volgens mij resetten zij gewoon met vaste waardes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Aries.Mu schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:22:
[...]

Ik vind het mooi op zich, maar dan moet je ook de velgen hebben, de sportzetels, het stuur, de pook en de lijsten...
En dan heb je nog steeds het M-onderstel niet.
Als je al die kosten optelt, dan koop je beter een 5-er met M-pack :)
Ik zou eerder investeren in een downpipe, chip op maat, betere remmen... >:)
Ach, niets moet. Je ziet zo'n auto toch vaak alleen voorbij rijden, het is allemaal origineel spul, en als 't verder niet te 'tunerig' overkomt staat 't prima op zo'n bak, ongeacht wat er nou verder nog in zit.

Maar ik heb dan ook weer geen moeite met een 116i of 316i met een M pakketje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:19:
[...]

What the hell _/-\o_ . Inderdaad met m'n HTC Wildfire gemaakt. Hoe zet ik dat locatiedata aan dan? Is wel geinig :D

En gefeliciteerd he :>
GPS aanzetten en bij de camera instellen dat hij de locatie moet opslaan bij de foto. Je krijgt dan in de exif-data ook de gps-coördinaten van de locatie waar de camera zich bevond.

Overigens was het geen moeilijke raad de locatie... Het gebouw van Hessing/BMW Ekris is nog kenmerkend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

@MadMarky:
Was jij toevallig vanmiddag in Utrecht, nabij stadion Galgenwaard met je Z3? Zo ja, dan ben je bij deze gespot :P

Edit: Een tijd is ook wel handig. Het was omstreeks een uur of 2, half 3 volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door PauseBreak op 20-09-2010 15:43 ]

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.