Het grote BMW-Topic #10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste
Acties:
  • 163.145 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

zneek schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:53:
[...]

Gelukkig trek ik me erg weinig aan van de mening van anderen.... :)

[edit] Volgende auto moet een DCT zijn, waarom moelijk doen als het snel kan?
* Kecin eens

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als iedereen elkaar nu gewoon recht geeft op zijn eigen mening? ;)

Ik ben nu ook aan het zoeken naar mijn 1e BMW (320D touring O+ ), en daar kom ik zowel automaat als handbakken tegen. Aan de ene kant vind ik een automaat echt goddelijk rijden, maar ik ben bang dat ik de lol van het schakelen ga missen en het zelf bepalen in welke versnelling je zit met hoeveel toeren (ja ik weet dat dat ook ongeveer kan met een automaat). Dus ik ben er voor mezelf nog niet uit wat ik wil :Y)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Atlas schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:03:
Als iedereen elkaar nu gewoon recht geeft op zijn eigen mening? ;)

Ik ben nu ook aan het zoeken naar mijn 1e BMW (320D touring O+ ), en daar kom ik zowel automaat als handbakken tegen. Aan de ene kant vind ik een automaat echt goddelijk rijden, maar ik ben bang dat ik de lol van het schakelen ga missen en het zelf bepalen in welke versnelling je zit met hoeveel toeren (ja ik weet dat dat ook ongeveer kan met een automaat). Dus ik ben er voor mezelf nog niet uit wat ik wil :Y)
Dat was mijn mening ook, tot ik bij toeval in een automaat terecht kwam. En daar rij ik nu naar volle tevredenheid al een jaar in. Als ik nu kijk naar het insturen van en weg acceleren van een rotonde, ben ik (met het vermogen van mijn auto) blij dat ik beide handen op het stuur kan houden. Ik mis de lol van het schakelen helemaal niet. Maar dat is persoonlijk.... Op bimmerpost loopt ook iedereen te jammeren over "real men drive MT".... maar tenzij je MT en AT langere tijd gereden hebt en alle aspecten(dus ook vermogen) meeneemt in je meningvorming kan ik iets met de argumenten. Dat je met 150pk meer lol beleeft in een handbak geloof ik, maar met een 335i of een M3 denk ik dat de gemiddelde bestuurder beter af is, en meer lol kan hebben met een AT.

Omgekeerd snap ik het ook wel hoor, dat je graag de 420pk van de M3 100% onder controle wilt hebben via een MT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Persoonlijk vind ik juist een handbak enorm veel lol aan het autorijden toevoegen, maar ik snap het perfect als mensen een automaat boven een manual verkiezen. Niet iedereen zit te wachten op die controle, er zijn zat mensen die gewoon het pedaal op de bodem willen stampen en da's goed genoeg. Iedere heug z'n meug, denk ik altijd maar.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

AtleX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:11:
Persoonlijk vind ik juist een handbak enorm veel lol aan het autorijden toevoegen, maar ik snap het perfect als mensen een automaat boven een manual verkiezen. Niet iedereen zit te wachten op die controle, er zijn zat mensen die gewoon het pedaal op de bodem willen stampen en da's goed genoeg. Iedere heug z'n meug, denk ik altijd maar.
Maar dat is dan ook precies wat ik bedoel. Goede automaten vind ik echt helemaal prima hoor, maar in de autowereld bestaat er toch wel consensus over het feit dat schakelen bij de lol van het rijden hoort. Dus als je dan zegt dat schakelen alleen maar afleidt van de lol van het rijden dan staat dat een beetje vreemd.

Dat ik zneek helemaal niet meer serieus kan nemen is natuurlijk overdreven, maar op dit vlak iig niet meer. :)

Edit: en zo zijn er ook een aantal vrienden van mij die ik niet meer serieus kan nemen.....en dat zeg ik ook tegen hun. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zimbab op 10-08-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Ik vond de MT in mijn E90 trouwens niet zo vervelend. Misschien is de combo voorwielaandrijving / handbak samen gewoon niet mijn ding..... Anyways, kannie wachten om morgen mijn E92 335i weer op te halen....ik heb nog steeds geen fijnere auto gereden dan die....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
zimbab schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:19:
[...]

Maar dat is dan ook precies wat ik bedoel. Goede automaten vind ik echt helemaal prima hoor, maar in de autowereld bestaat er toch wel consensus over het feit dat schakelen bij de lol van het rijden hoort. Dus als je dan zegt dat schakelen alleen maar afleidt van de lol van het rijden dan staat dat een beetje vreemd.

Dat ik zneek helemaal niet meer serieus kan nemen is natuurlijk overdreven, maar op dit vlak iig niet meer. :)
Ik denk dat je je mening wel iets bijstelt als je de soepele AT icm 300+ pk in mijn auto meemaakt... De prijs van testritjes is op aanvraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zneek schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:53:
[...]

Gelukkig trek ik me erg weinig aan van de mening van anderen.... :)

[edit] Volgende auto moet een DCT zijn, waarom moelijk doen als het snel kan?
Kan een 7 traps automaatje (DCT) van harte aanbevelen. Zeker als je 306 paardjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

Ik vind het ook niet zo gek dat zneek een AT meer 'fun' vindt om te rijden. Je hebt met een goede AT gewoon meer tijd om echt bezig te zijn met wat rijden leuk maakt; strak sturen en gecontroleerd hard rijden. Er is wel een reden waarom men in de F1 al láng geen handbakken meer gebruikt ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:10:
Ik vind het ook niet zo gek dat zneek een AT meer 'fun' vindt om te rijden. Je hebt met een goede AT gewoon meer tijd om echt bezig te zijn met wat rijden leuk maakt; strak sturen en gecontroleerd hard rijden. Er is wel een reden waarom men in de F1 al láng geen handbakken meer gebruikt ;)
Het ultieme doel van alle F1 teams is natuurlijk ook om hun coureurs zo veel mogelijk rijplezier te geven ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

fsfikke schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:17:
[...]

Het ultieme doel van alle F1 teams is natuurlijk ook om hun coureurs zo veel mogelijk rijplezier te geven ;)
Nee, da's om het snelste te zijn en voor het gros van de mensen is snelheid de grootste factor voor het verkrijgen van rijplezier (want meer adrenaline, simpele biologische processen die een stuk minder snel op te wekken zijn via bijv. het ultiem nemen van een bochtenserie) en daarvoor werkt het blijkbaar het meest efficiënt om een AT te gebruiken.
Nou, stel je eens voor, wanneer de top 5% (ruime schatting) van alle autorijders blijkbaar dus sneller is met AT dan met MT, wat zou dan uiteindelijk, gelet op de onderliggende biologische processen die zich voltrekken, meer rijplezier geven (al dan niet op een afgesloten circuit). Juist, de AT. En dat is simpel te verklaren want hoe je het ook wend of keert, schakelen is een relatief complexe activiteit (beide hersenhelften zijn actief namelijk) die veel energie wegneemt van waar het eigenlijk om draait.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

PauseBreak schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:24:
[...]

Nee, da's om het snelste te zijn en voor het gros van de mensen is snelheid de grootste factor voor het verkrijgen van rijplezier (want meer adrenaline, simpele biologische processen die een stuk minder snel op te wekken zijn via bijv. het ultiem nemen van een bochtenserie) en daarvoor werkt het blijkbaar het meest efficiënt om een AT te gebruiken.
Nou, stel je eens voor, wanneer de top 5% (ruime schatting) van alle autorijders blijkbaar dus sneller is met AT dan met MT, wat zou dan uiteindelijk, gelet op de onderliggende biologische processen die zich voltrekken, meer rijplezier geven (al dan niet op een afgesloten circuit). Juist, de AT. En dat is simpel te verklaren want hoe je het ook wend of keert, schakelen is een relatief complexe activiteit (beide hersenhelften zijn actief namelijk) die veel energie wegneemt van waar het eigenlijk om draait.
De relatief complexe activiteit is nu eenmaal wat sommige mensen als plezier ervaren. Het is een uitdaging, het is iets waar je je best voor moet doen en waar de beloning naar is als het goed gaat. Het is een beetje als piano spelen en als je het goed doet kom je in de "flow".

Het verschil in snelheid is echt heel klein hoor en eigenlijk alleen maar aanwezig als je het zelf niet goed doet. Dus zowel succes als falen zijn aanwezig bij zelf schakelen, iets wat de beloning voor als het goed gaat alleen maar verhoogt.

Maar goed, ik zei niet dat er met een automaat geen lol te beleven valt, maar zeggen dat schakelen afleidt van de lol van het rijden is het andere uiterste (hoewel dat een mening was). En naar mijn mening niet waar. De moeilijkheidsgraad wordt gewoon hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
zimbab schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:44:
[...]

De relatief complexe activiteit is nu eenmaal wat sommige mensen als plezier ervaren. Het is een uitdaging, het is iets waar je je best voor moet doen en waar de beloning naar is als het goed gaat. Het is een beetje als piano spelen en als je het goed doet kom je in de "flow".

Het verschil in snelheid is echt heel klein hoor en eigenlijk alleen maar aanwezig als je het zelf niet goed doet. Dus zowel succes als falen zijn aanwezig bij zelf schakelen, iets wat de beloning voor als het goed gaat alleen maar verhoogt.

Maar goed, ik zei niet dat er met een automaat geen lol te beleven valt, maar zeggen dat schakelen afleidt van de lol van het rijden is het andere uiterste (hoewel dat een mening was). En naar mijn mening niet waar. De moeilijkheidsgraad wordt gewoon hoger.
Een hogere moeilijkheidsgraad heeft er toch helemaal niets mee maken? Of is autorijden voor jou alleen leuk als het zo moeilijk mogelijk is? Betekent dat ook dat je stuurbekrachtiging maar niets vindt? Rij je regelmatig rond met een stuk karton tegen de voorruit? Dat verhoogd de moeilijkheidsgraad ook behoorlijk hoor....

Niet bedoeld om te flamen hoor, maar ik snap de redenatie gewoon niet. Ik vind met name de snelheid leuk, vastgeklemd in mijn stoel te zitten van de G-krachten. Handmatig schakelen verhoogd inderdaad de moeilijksgraad maar leidt me af van waar ik de lol aan beleef: hard rijden. En daarnaast schakelt de AT in mijn E92 zo soepel en snel, daar kan ik handmatig geschakeld niet tegenop.

Of is het handmatig schakelen gewoon een macho ding? Moet je een pook in je hand hebben om je een kerel te voelen...? ;) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

De vergelijking met piano spelen gaat een beetje mank, maar ik snap waarom je het erbij haalt. Het grote verschil met schakelen is echter dat de gemiddelde automobilist (en dat is toch de meerderheid, ongeacht de auto onder je kont) niet zó goed kan schakelen, en vooral niet zó goed kan blíjven schakelen gedurende langere periodes, dat de beloningscentra in je brein echt actief worden. Wanneer je het dus op die manier bekijkt (feitelijk gezien; biopsychologisch) neemt het dus wel lol weg, want de meeste mensen halen hun lol uit de adrenalinekick van het hard rijden en dat kan de gemiddelde automobilist makkelijker, vaker en langer door een AT te gebruiken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19

mr_petit

opperprutser

Ik erger me voornamelijk aan dat automaten sloom zijn (dan bedoel ik dus de klassieke automaten), en dat je gewoon geen controle hebt in welke versnelling je een bocht oid neemt. De snelheid en de stand van het gaspedaal kan naar mijn gevoel niet juist bepalen wat ik van plan ben met de auto.
Bij veel automaten kan je wel handmatig schakelen, maar dan heet het alweer een manumatic.

Wellicht zie ik mezelf ooit nog wel in een semiautomaat à la dsg rijden, maar eigenlijk vind ik de koppeling tussen lichaam en techniek veel te leuk. En je voelt al zo weinig meer met stuurbekrachtiging. Voor het leuke rijden is imho simpelheid troef. Ik kan ook prima genieten van het rossen door de stad in een oude 205 oid die helemaal niets heeft. Zelfs een choke met carburateur is leuk; totdat het begint te regenen en je wilt starten natuurlijk (ik weet niet of de mensen hier die tijd nog gekend hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2010 22:49 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Dat men handmatig niet in 100% van de gevallen perfect en snel kan schakelen itt een automaat is iets wat feitelijk vast te stellen is. Of een automaat, dan wel een handbak, mensen meer rijplezier geeft is dat niet. Dus voordat we allemaal semi-wetenschappelijke theorieën gaan bedenken kunnen we het er maar misschien beter over eens worden dat iedereen maar gewoon zelf moet kiezen waar men de voorkeur aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Je hebt gelijk, ik zal volgende week (eerder heb ik geen tijd helaas) eens kijken of dit niet toevallig al eens is onderzocht. Vast wel. Ik bedoel, als ze tijd en geld hebben om onderzoek te doen naar het plasgedrag van mensen (echt waar!) dan zal hier ook wel onderzoek over te vinden zijn :P
En dan nu weer over op iets dat met BMWs te maken heeft dan maar? ;)
Kan iemand me vertellen hoe het zit met het gerucht van een paar maanden geleden dat er ook nog een 540d zou komen, ter vervanging van de 35d? Ik kan er namelijk niks meer over terugvinden, maar een 540d is wel interessant :o

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Tja, natuurlijk is schakelen eigenlijk een nutteloos iets. Vroeger was de automaat een optie en kostte extra geld (en vaak ook nog i.c.m. een hoger verbruik) dus deden veel mensen het niet omdat schakelen niet echt moeite kost en soms dus nog leuk is ook. Tegenwoordig begint automaat steeds meer standaard te worden en daar is natuurlijk niks mis mee want zoals Zneek zegt gewoon een nutteloze handeling minder en je meer concentreren op het rijden.

Kom op zeg, we leven in de tijd van elektronica en auto's kunnen tegenwoordig al zoveel, dan ga je toch niet nog steeds met je hand een zo'n pook zitten rukken :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

zneek schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:41:
Nou, het enthousiasme mbt de Cooper S is wel wat bedaard inmiddels.... Heb hem net nog even uitgelaten in een run naar het tankstation.....Geef je een dot gas terwijl je aan het sturen bent...... wat shit dat je dan die aandrijving zo voelt.... niet prettig. Ding stuurt opeens 2 x zo zwaar en ik had het idee dat er een flinke bak onderstuur in die auto zit... leek alle kanten op te zwabberen....misschien geen onderstuur, maar in ieder geval te weinig grip...

Ik wil definitief geen voorwielaangedreven auto.... zeker niet een met relatief veel vermogen. En een handbak komt er ook niet meer in, wat een geklooi zeg, allemaal handelingen die afleiden van de lol van het rijden...
Ehm, met een koppeling en handbak kun je veel meer de auto laten doen wat JIJ wilt dat die auto doet, dan met een automaat ;) Overigens, ik moet me sterk vergissen maar volgens mij hebben die JCW uitvoeringen een LSD (limited slip diff). Ik heb eens gereden met een Integra Type R met LSD en dat lost veel FWD problemen op. Over goede FWD's gesproken... :)

Overigens spreekt hier iemand die ook nog nooit een FWD in bezit heeft gehad hoor ;) Het hangt ook van de auto af. Automaten kunnen heerlijk zijn en in combinatie met een zescilinder BMW is het vaak een hele fijne combinatie, zeker als je veel rijdt op jaarbasis. Voor de fundrives in het weekend heb ik toch een aparte auto, uiteraard met handbak en zonder overbodige elektronica.

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-08-2010 22:59 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:52:
Kan iemand me vertellen hoe het zit met het gerucht van een paar maanden geleden dat er ook nog een 540d zou komen, ter vervanging van de 35d? Ik kan er namelijk niks meer over terugvinden, maar een 540d is wel interessant :o
Die zal wel komen, maar is minder spectaculair dan het in eerste instantie klinkt. In de 7 serie ligt nu ook de 40d, maar dat is feitelijk een doorontwikkeling van de moter in de 35D ("gewoon" 3.0 6-in-lijn dus).

Heeft 306Pk, wat uit mijn hoofd ook niet verschilt van de 535D (EDIT: Die had dus 286pk).

Dus ja, een 540D is goed mogelijk, maar is meer een name change :)

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 10-08-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:52:
Je hebt gelijk, ik zal volgende week (eerder heb ik geen tijd helaas) eens kijken of dit niet toevallig al eens is onderzocht. Vast wel. Ik bedoel, als ze tijd en geld hebben om onderzoek te doen naar het plasgedrag van mensen (echt waar!) dan zal hier ook wel onderzoek over te vinden zijn :P
En dan nu weer over op iets dat met BMWs te maken heeft dan maar? ;)
Vroegah was de 740d nog voorzien van hele hele lekkere V8. Op de vorige IAA vertelde een man van BMW dat ze niet meer met een V8 x40d zouden komen van wegen het verbruik/uitstoot. Maar aangezien de huidige R6 x40d zuiniger is dan de x35d lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze die ook in de nieuwe 5 gaan lepelen. De X6 is er ook al mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Over automaat of handbank : Wij in Europa vinden een handbak normaal en moeten bij het overgrote merendeel van de auto's fors bijbetalen voor een automaat. In de USA betaal je geen cent extra voor een automaat en is de handbak de uitzondering en dat al sinds de jaren 50.

Hier is het misplaatst macho gevoel, en natuurlijk het feit dat een groot deel van de autorijders in een te kleine auto met een te kleine motor rijdt om een conventionele automaat in de wagen te hebben.

met een voldoende stevige motor is een handbak gekkenwerk. 99% van de rijders is sneller met een automaat dan met een handbak. Met een automaat laat je vrijwel iedereen bij een stoplicht ver achter je, als dat je doel is. Even vloeken in de kerk : Mijn favoriete automaat is niet de bmw bak, maar de super soepele Audi multitronic met de 2.7 diesel eraan. Jammer dat de MT bak niet goed begrepen wordt door het gros van de rijden, en niet het koppel aankan van grotere moteren.

Beste van alles : Bmw motor en vormgeving met de afwerking en automaat van audi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Met koppeling en handbak kun je veel beter met je tractie en gewichtsverplaatsing spelen, zonder tussenkomst van elektronica. Goed te merken bij een driftcursus. En natuurlijk, genoemde 99% is misschien wat veel maar de ruime meerderheid zal dat worst zijn. Nogmaals, dat is inderdaad vooral leuk voor de hobby/weekend/sportauto. Maar dan wil ik ook niet anders. Ik hoef ook niet alles in 1 auto. Door de weeks een comfortabele automaat is prima, in het weekend pakken we de klassieke sporter wel uit de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

HaseMike schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:43:

met een voldoende stevige motor is een handbak gekkenwerk. 99% van de rijders is sneller met een automaat dan met een handbak. Met een automaat laat je vrijwel iedereen bij een stoplicht ver achter je, als dat je doel is.
Toch geloof ik dat niet helemaal.
Als ik zo kijk naar mijn eigen bmw (z4 3.0i, met handbak), die zit volgens de specs in 5,9 sec. op de 100. Voor de SMG bak worden dezelfde specs opgegeven. Als ik naar filmpjes van de smg kijk (ik heb er zelf nooit in gereden), dan denk ik dat ik minstens net zo snel schakel (de smg is geen dual clutch systeem à la dsg).
En de SMG is (evenals de handbak) 0,3 sec sneller op de 100 (voor de automaat wordt 6,2 sec opgegeven).
En dan vermeld ik er ook maar even bij dat dat verschil gemaakt wordt met waarschijnlijk 1 keer schakelen (in de 2 is 100 bereikbaar voor beide bakken imho).
Wellicht gaat je verhaal op voor de nieuwere computergestuurde automaten en semi automaten à la dsg, maar de klassieke automaten vind ik doorgaans heel traag schakelen. Maar goed, de laatste automaat waar ik in gereden heb was een XC90 V8. Geen hele ouderwetse auto (maar ook geen 2010), maar wat een drama zo'n automaat. Je zoekt de files gewoon op :P

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:38:
[...]
Wellicht gaat je verhaal op voor de nieuwere computergestuurde automaten en semi automaten à la dsg, maar de klassieke automaten vind ik doorgaans heel traag schakelen. Maar goed, de laatste automaat waar ik in gereden heb was een XC90 V8. Geen hele ouderwetse auto (maar ook geen 2010), maar wat een drama zo'n automaat. Je zoekt de files gewoon op :P
Ik rij regelmatig in zo'n XC en de automaat is niet snel maar het is dan ook geen DSG bak dus hij vloeit meer over ivm rijcomfort.

Een XC ligt redelijk op de weg maar een racemonster is het niet.... daar is hij ook niet voor bedoelt, zoals zoveel automaten overigens.

Van zo'n DSG wordt je echt moe als je veel op de weg zit... leuk als je jong bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:45:
Van zo'n DSG wordt je echt moe als je veel op de weg zit... leuk als je jong bent...
Waarom? Het leek mij juist een ultiem briljante uitvinding..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 01:01:
[...]

Waarom? Het leek mij juist een ultiem briljante uitvinding..
Is het ook! Maar een normale automaat blijft relaxter rijden hoor ik veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HaseMike schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:43:
Over automaat of handbank : Wij in Europa vinden een handbak normaal en moeten bij het overgrote merendeel van de auto's fors bijbetalen voor een automaat. In de USA betaal je geen cent extra voor een automaat en is de handbak de uitzondering en dat al sinds de jaren 50.

Hier is het misplaatst macho gevoel, en natuurlijk het feit dat een groot deel van de autorijders in een te kleine auto met een te kleine motor rijdt om een conventionele automaat in de wagen te hebben.
Het is eerder andersom. Amerikanen met een handbak etaleren meer machogevoel dan Europeanen, waarvan het merendeel een handbak heeft omdat ze de automaat te duur vinden in aanschaf of onderhoud. Als je de gemiddelde Nederlandse automobilist vraagt of hij liever een handbak of een automaat heeft dan weet ik zeker dat de automaat de voorkeur geniet.

Een Amerikaan met een handbak heeft er bewust voor gekozen. Er zijn nog best wel wat Amerikaanse BMW-liefhebbers die bewust voor een handbak kiezen, het wordt daar toch als de real thing beschouwd.
met een voldoende stevige motor is een handbak gekkenwerk. 99% van de rijders is sneller met een automaat dan met een handbak. Met een automaat laat je vrijwel iedereen bij een stoplicht ver achter je, als dat je doel is.
Een automaat die traag schakelt is natuurlijk ruk, maar dat wil niet zeggen dat een snel schakelende automaat of gerobotiseerde versnellingsbak voor elke rijder een betere rijervaring oplevert dan een handbak. Er bestaat ook niet zoiets als beleving (door anderen hier al gepoogd uit te leggen) die meer waard is dan een tiende van een seconde sneller naar de 100. Als je daar niet gevoelig voor bent moet je lekker een automaat nemen.

Ik zou alleen al het geluid van tussengas bij terugschakelen niet willen missen (en dat sommige bakken het automatisch kunnen zou me niks doen, ik wil het zelf doen). Persoonlijk vind ik een automaat geen hol aan. SMG III of een andere gerobotiseerde bak waar wat leven in zit zou ik nog wel eens willen proberen omdat je dan nog je best mag doen om een mooi te schakelen. Bij mijn zoektocht naar een zes heb ik een half jaar gewacht op een mooie handgeschakelde Individual omdat ik weet dat ik na twee dagen ben uitgekeken op een automaat en me er daarna alleen maar aan zou irriteren. Het motorgeluid bij een (traag) schakelende automaat met koppelomvormer vind ik al irritant om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:45:
[...]

Ik rij regelmatig in zo'n XC en de automaat is niet snel maar het is dan ook geen DSG bak dus hij vloeit meer over ivm rijcomfort.

Een XC ligt redelijk op de weg maar een racemonster is het niet.... daar is hij ook niet voor bedoelt, zoals zoveel automaten overigens.

Dat het relaxter rijdt of meer rijcomfort zou bieden kan best (is heel erg smaakafhankelijk), maar het ging mij specifiek over de uitspraak van Hasemike dat je met een automaat in 99% van de gevallen sneller weg zou kunnen zijn, wat ik gewoonweg niet geloof (of ik hoor onbetwist en beduidend bij die 1%). (niets ten koste van de V8 uit de xc90; die is best aardig en nog van japanse afkomst ook (een zeldzaamheid))

Maar ik heb hetzelfde gevoel als Femme met het trage van een automaat, en veel smg bakken hebben dat ook. Bij het zoeken naar mijn Z4 heb ik heel lang gedubd over een SMG bak, en heb er daarna bewust vanaf gezien. Als ik naar filmpjes van smg bakken uit de z4 kijk, dan schakelen ze ongeveer net zo snel als dat je vlot met de hand schakelt. Niets mis mee zou je zeggen. Echter is het bedienen van die schakelopdracht een druk op de knop. Een vrijwel oneindig kort moment. En daarna begint dus het wachten.
Bij een normale bak heb je daar geen erg in omdat je natuurlijk zelf bezig bent de handeling uit te voeren, maar op een wachtmoment duurt alles altijd veel langer. Zeg maar eens tegen iemand dat hij een slokje van z'n koffie moet nemen en kijk hoe lang het duurt. Je denkt al snel dat ie zou treuzelen, terwijl als je zelf met het zelfde tempo een slokje neemt, je het gevoel hebt dat je doordrinkt.
Dat gevoel krijg je denk ik ook met een semi automaat als die niet bijna instantaan schakelen. En ik zou me daar gruwelijk aan ergeren. Daarom bestaat er een DSG.

En je wilt natuurlijk ook wel eens met je koppeling spelen. En zo'n grote pook die eigenlijk vrijwel geen nut heeft is ook onogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 01:06:
Ik zou alleen al het geluid van tussengas bij terugschakelen niet willen missen (en dat sommige bakken het automatisch kunnen zou me niks doen, ik wil het zelf doen). Persoonlijk vind ik een automaat geen hol aan. SMG III of een andere gerobotiseerde bak waar wat leven in zit zou ik nog wel eens willen proberen omdat je dan nog je best mag doen om een mooi te schakelen.
Een SMG of andere automatisch bediende "handbakken" zijn m.i. een ramp, mijn ega heeft zo'n ding ooit eens gehad in een (niet lachen a.u.b.) tigra twin top, en ik kan je vertellen dat je nog liever loopt dan in een auto zitten met zo'n waardeloze robotbak. Schakelt schokkerig, precies wanneer je het niet wilt, enz. Natuurlijk kan je hem handbedienen en dan gaat het wel, maar wat is de point dan nog. Overigens trek je in zo'n TTT, als je het dak open of dicht doet, meer aandacht dan Paris Hilton.

Waar ik op doelde waren de conventionele automaten met oliebak en planeet wielen, ik heb er nu zelf weer 1 in de 730d zitten. Persoonlijk vind ik dat nog niet de top van wat kan, dat blijft in mijn bescheiden mening de duwband automaat, multitronic, van Audi. Geen schakel punten, geen op en neer gaand motor geluid, kortom ideaal. Helaas niet verkrijgbaar bij Bmw en ook niet geschikt voor het koppel van de 3 liter diesel. Nu irriteer ik me weer aan het doortrekken van de automaat in de 1 als je vlink wat gas geeft, volslagen overbodig met het aangeboden koppel, hij kan beter in z'n 2 optrekken.

Waarom zou je in dagelijks verkeer, waar je binnen de 3 woonblokken al 40 keer geschakeld hebt, nog kiezen voor een handbak ? Daarbij ben je met een conventionele automaat of multitronic, sneller dan het overgrote merendeel van de rijders bij het optrekken. Dat je in speciale omstandigheden en voor de lol een handbak wil, kan ik me voorstellen. Als onze cabrio periode niet voorbij was, kwam er direct een z4 met handbak bij.

Uit de dikke van Dalen: Cabrioperiode - De tijdspanne waarin een auto zonder dak leuk blijft, bij een gelijkblijvende verblijfplaats. Deze periode is tussen de 2 en 3 jaar. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door HaseMike op 11-08-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik heb atm een DSG maar ik vond de automaat uit de E39 toch net wat lekkerder. De DSG vind ik niet denderend uit stilstand waar de BMW heerlijk was.

[ Voor 29% gewijzigd door RedHat op 11-08-2010 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 01:38:
[...]

Maar ik heb hetzelfde gevoel als Femme met het trage van een automaat, en veel smg bakken hebben dat ook.
Tja, wat zal ik er van zeggen.... toen hij over het missen van tussengas tijdens het schakelen begon dacht ik helemaal ;w

Wat denk je dat ze dat tijdens het racen ook doen als je snel wilt zijn ? De tijd van Dubbel clutch is allang over, je rijdt niet met een ongesyncroniseerde bak en laat je je koppeling al helemaal niet op komen in zijn vrij.

Ik vindt die praat altijd wel grappig aangezien veel geblaat over wat je wel niet hebt maar rijden... tja... daarvan zeggen ze allemaal dat ze het kunnen ;)

Ik durf te wedden dat een sprintje Femme/Zneek Femme achter komt te liggen binnen notime ondanks meer vermogen bijvoorbeeld met zijn Z4... reden ? Zneek geeft zelf al aan hoe eng het bijna is hoe hard te moet remmen voor een rotonde welke hij vaak neemt.... reden... de automaat remt mee en daar kun je niet tegen remmen/schakelen of je gaat om of je glijdt door... zeker als je niet weet wat je doet en vandaar dat er op zandvoort ook zo'n grote grindbak ligt voor achter de tarzan ;)

Het verschil: Zneek rijdt hard met wat hij heeft en stuurt er serieus mee op de max als hij wil... de rest zijn alleen maar verhalen ;)

Dus ja, waar wil je sneller zijn ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Denk je echt dat 445pk op 1280kg langzamer is dan 306pk op 1600kg?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Ja leuk als je 300+ PK erin hebt liggen maar voor 99% van de Nederlanders die over minder dan 200PK beschikken is snelheid niet het enige waar ze van kunnen genieten. Ikzelf vind een automaat rijden ook saai, zeker op normale ritten. Je stuurt alleen nog maar, en ja, dat is comfortabel maar voor het plezier "werk" ik liever wat harder. Bovendien heb ik met een handbak veel meer het idee (en misschien is dat het enige) dat ik in controle ben, zeker als het gaat over anticiperen in het verkeer.

En ja, schakelen geeft inderdaad een macho gevoel :+, net zoals 300PK dat doet.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
MrFl0ppY schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:33:
Ja leuk als je 300+ PK erin hebt liggen maar voor 99% van de Nederlanders die over minder dan 200PK beschikken is snelheid niet het enige waar ze van kunnen genieten. Ikzelf vind een automaat rijden ook saai, zeker op normale ritten. Je stuurt alleen nog maar, en ja, dat is comfortabel maar voor het plezier "werk" ik liever wat harder. Bovendien heb ik met een handbak veel meer het idee (en misschien is dat het enige) dat ik in controle ben, zeker als het gaat over anticiperen in het verkeer.

En ja, schakelen geeft inderdaad een macho gevoel :+, net zoals 300PK dat doet.
Ik vind een regensensor ook saai, liever bedien ik lekker zelf de ruitenwisser. Een radio die zelf zenders zoekt vind ik ook saai, liever stem ik alles handmatig af. Climate control vind ik ook saai, liever bedien ik de ventilator zelf. Automatische verlichtig vind ik ook saai, liever bedien ik de lampen zelf. Et cetera.

De vraag is dus: waarom zien veel mensen het liefst alles geautomatiseerd, maar wordt automatisch schakelen als uitzondering daarop gezien?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Misschien omdat een ruitenwisser geen effect heeft op het rijgedrag?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
argro schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:42:
[...]
De vraag is dus: waarom zien veel mensen het liefst alles geautomatiseerd, maar wordt automatisch schakelen als uitzondering daarop gezien?
Omdat mensen NIET graag ALLES geautomatiseerd zien: als je écht alles geautomatiseerd wil, zou taxi rijden "beter" zijn dan zelf rijden. Quod non.

Zaken die een zekere "skill" vergen kunnen leuk zijn om te doen, zelfs al is er een automatische vervanger beschikbaar. Tis dan een beetje een spelletje dat je kan spelen tijdens het rijden. Laat jij je spelletjes ook liever door een aimbot spelen? Efficienter nochtans...

Soms is het leuk iets "inefficient" zelf te doen, omdat je dan de kick krijgt als het lukt. Dat is de kick waar de MT rijders naar zoeken (naar je gevoel perfect schakelen is een kick, zelfs al WEET je dat je nog een eeuwigheid trager bent dan de beste automaat). AT rijders hebben dan weer andere kicks (concentreren zich bijvoorbeeld meer op het perfect sturen, de kick van de snelheid/acceleratie). Ieder zijn plezier. En plezier kan je niet vergelijken.

Vergelijk dit: waar ben je blij mee als je (hypothetisch) met een AT een stoplichtsprintje wint? Dat je een goede wagen hebt. Een MT rijder zal dan blij zijn dat hij een goede wagen heeft én het feit dat hij juist heeft geschakeld om er het meeste uit te halen.

Wat niet wegneemt dat dat spelletje misschien in het dagelijks leven in je weg zit, en je dus liever een AT koopt (ik zit in die categorie, ben namelijk niet goed genoeg in het spelletje om er veel plezier uit te halen).

Alles bij mekaar: geen van beide posities is onbegrijpelijk, toch?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:21:
Denk je echt dat 445pk op 1280kg langzamer is dan 306pk op 1600kg?
Kijk dit bedoel ik dus, je opmerking slaat noch kant noch wal.

Het gaat erom wat je ermee doet.... de meeste mannen denken ook maar op één manier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:36:
[...]

Kijk dit bedoel ik dus, je opmerking slaat noch kant noch wal.
Nee, dat is niet waar. Wat hij bedoeld is dat Femme het eventuele langzamere schakelen kan compenseren met het lagere gewicht en het veel hogere vermogen van zijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:50:
[...]

Nee, dat is niet waar. Wat hij bedoeld is dat Femme het eventuele langzamere schakelen kan compenseren met het lagere gewicht en het veel hogere vermogen van zijn auto.
In dat opzicht zeg ik ja, dat is waar... maar dat geeft dus ook aan dat je tegen een automaat gewoon niet op kan schakelen... als je vermogen/gewicht recht zou trekken.

Zneek :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een moderne automaat schakelt dusdanig snel (0.1 sec. 0.2 sec., zoiets?) dat je daar met een handbak niet tegenop kan. Het voordeel van de handbak is dan weer wel dat je zelf de controle over je schakelmoment en gekozen versnelling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29

Apache

amateur software devver

Het gevoel van een hele hoop bochtige vlaamse landweggetjes rally style achter je te laten waarbij je telkens perfect hebt geschakeld & geremd is toch iets waar ik enorm veel voldoening van krijg. Vooral als je dan uitstapt en ook nog de warmte van je remschijven voelt ;)

Ik kan me echt niet inbeelden dat ik met een automaat er zou uitkomen, misschien 5 seconden sneller, met zo'n goed gevoel achteraf.

Dit is misschien persoonlijke mening, maar ook bvb mijn schoonbroer heeft een volvo V70 T6oid, 2.5 benzine, 245pk ... heel snel, ook automaat, maar voldoening, gevoel met de baan, fijn bochtenwerk, nee, zeker niet. Sneller dan mijn E60 met 198pk ... ja, leuker, zeker niet.

Misschien gewoon tijd voor een poll: "Wat vind jij persoonlijk het meeste rijplezier leveren?", let op rijplezier, niet comfort, ik kan me inbeelden dat een file leuker is in een automaat, maar files wil ik sowieso vermijden, dus daar wil ik ook niets aan doen om ze "aangenamer" te maken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:59:
Een moderne automaat schakelt dusdanig snel (0.1 sec. 0.2 sec., zoiets?) dat je daar met een handbak niet tegenop kan. Het voordeel van de handbak is dan weer wel dat je zelf de controle over je schakelmoment en gekozen versnelling hebt.
Helemaal true!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Poll: Wat geeft het meeste rijplezier?
Handgeschakelde transmissie
Automatische transmissie
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=361124&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 14:17
De invloed van schakelen is aanwezig maar wordt hier wel aardig overdreven, bij de autos waar het omgaat met een beetje leuk vermogen schakel je 1 keer van 0-100. Een beetje snelle automaat/dsg schakelt in 200 ms van verzet (audi TT / nissan GTR / M3 met SMG1). De echt snelle tussen de 8 ms (veyron / 458) en 100 ms (80 ms voor M3 met SMG II). Bij een goede handbak als je een beetje kan schakelen tussen de 300 en 500 ms. Dan is het verschil in schakeltijd 0-100 hooguit 200 tot 300 ms. Dat valt nog wel mee, daarnaast kun je met een handbak voor de bocht nog mooi een verzetje terug schakelen om extra af te remmen op de motor naast je normale remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Femme's Z4 langzamer over een parcour ondanks dat zijn auto meer vermogen heeft, een lager gewicht, lager zwaartepunt, beter onderstel en betere remmen? Ik weet niet hoe beroerd jij schakelt, maar een snelle automaat maakt al die andere punten niet gelijk goed. Zie de rondetijden van sportauto's die met een handbak en automaat of sequentiele bak geleverd worden. Die laatste hebben iets voordeel, maar dat is vaak tienden van seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
AtleX schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:59:
Nope niet helemaal waar, een automaatbak kan wellicht sneller schakelen maar verliest "vermogen" door de koppelomvormer. Oftewel automaat absorbeerd nm/pk's zonder ze op de weg te zetten. Dat is ook de reden waarom je vaak een hoger waarde ziet bij de 0-100km/u tijd in vergelijking met exact dezelfde auto met handbak.

Bij een sequentiële automaatbak(SMG/DSG) heb je hier volgens mij geen of minder "last" van.

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 11-08-2010 13:23 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Appie Heijn schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:21:
[...]

[...]

Nope niet helemaal waar, een automaatbak kan wellicht sneller schakelen maar verliest "vermogen" door de koppelomvormer. Oftewel automaat absorbeerd nm/pk's zonder ze op de weg te zetten. Dat is ook de reden waarom je vaak een hoger waarde ziet bij de 0-100km/u tijd in vergelijking met exact dezelfde auto met handbak.
Ik had het specifiek over schakeltijden. ;) Daarnaast heeft een handbak ook verlies en is de ene automaat de andere niet. Een PDK heeft bijvoorbeeld veel minder verlies dan een koppelomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HaseMike schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:28:
[...]
Een SMG of andere automatisch bediende "handbakken" zijn m.i. een ramp, mijn ega heeft zo'n ding ooit eens gehad in een (niet lachen a.u.b.) tigra twin top, en ik kan je vertellen dat je nog liever loopt dan in een auto zitten met zo'n waardeloze robotbak. Schakelt schokkerig, precies wanneer je het niet wilt, enz. Natuurlijk kan je hem handbedienen en dan gaat het wel, maar wat is de point dan nog. Overigens trek je in zo'n TTT, als je het dak open of dicht doet, meer aandacht dan Paris Hilton.
De afgelopen jaren is er gelukkig veel verbetering geweest op dit gebied dankzij gerobotiseerde versnellingsbakken met dubbele koppeling. Ik heb er zelf weliswaar geen ervaring mee maar het zou klachten over traag schakelen moeten wegnemen.

Mijn ervaring is beperkt tot een Smart :P met robotbak en dat werkt waardeloos. Schakelt traag en schokkerig. Je kunt het beter zelf doen.
Waar ik op doelde waren de conventionele automaten met oliebak en planeet wielen, ik heb er nu zelf weer 1 in de 730d zitten. Persoonlijk vind ik dat nog niet de top van wat kan, dat blijft in mijn bescheiden mening de duwband automaat, multitronic, van Audi. Geen schakel punten, geen op en neer gaand motor geluid, kortom ideaal.
Een gelijkblijvend toerental lijkt me wel onnatuurlijk aanvoelen, dus ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt in een sportieve auto. De prestaties zijn uiteraard beter als je de motor continu op maximaal vermogen kunt houden.
Waarom zou je in dagelijks verkeer, waar je binnen de 3 woonblokken al 40 keer geschakeld hebt, nog kiezen voor een handbak ? Daarbij ben je met een conventionele automaat of multitronic, sneller dan het overgrote merendeel van de rijders bij het optrekken. Dat je in speciale omstandigheden en voor de lol een handbak wil, kan ik me voorstellen.
Ik woon zelf niet in de stad en kan bijna direct vrijuit rijden als ik mijn auto uit de garage heb gereden. In stadsverkeer heb je inderdaad niet zoveel aan een handbak aangezien er toch al weinig plezier valt te beleven aan het rijden.
Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:17:
[...]

Tja, wat zal ik er van zeggen.... toen hij over het missen van tussengas tijdens het schakelen begon dacht ik helemaal ;w

Wat denk je dat ze dat tijdens het racen ook doen als je snel wilt zijn ? De tijd van Dubbel clutch is allang over, je rijdt niet met een ongesyncroniseerde bak en laat je je koppeling al helemaal niet op komen in zijn vrij.

Ik vindt die praat altijd wel grappig aangezien veel geblaat over wat je wel niet hebt maar rijden... tja... daarvan zeggen ze allemaal dat ze het kunnen ;)
Wat jij niet snapt is dat er een verschil is tussen zo hard mogelijk accelereren en zoveel mogelijk plezier beleven aan deze handeling. Sommige mensen beleven maximaal plezier als een automaat het schakelen voor hun overneemt zodat er alleen maar gestuurd, gasgegeven en geremd hoeft te worden, anderen vinden het vermakelijk om meer controle op het voertuig uit te oefenen door wel zelf te koppelen en schakelen. Zelfs al is het trager om het zelf te doen dan nog kan de voldoening groter zijn en daar gaat het uiteindelijk om als je aan het sporten bent. Je doet het niet om eerder op je bestemming aan te komen.
Ik durf te wedden dat een sprintje Femme/Zneek Femme achter komt te liggen binnen notime ondanks meer vermogen bijvoorbeeld met zijn Z4... reden ? Zneek geeft zelf al aan hoe eng het bijna is hoe hard te moet remmen voor een rotonde welke hij vaak neemt.... reden...

Het verschil: Zneek rijdt hard met wat hij heeft en stuurt er serieus mee op de max als hij wil... de rest zijn alleen maar verhalen ;)

Dus ja, waar wil je sneller zijn ?
Ik snap niet helemaal waarom je met een automaat zoveel makkelijker op de limiet zou rijden als met een handbak. Behalve het remmen met heel and toe, wat ik fysiek niet kan ivm de weinig beenruimte, zijn het niet heel erg ingewikkelde handelingen die je moet doen. Dit vind ik echter niet zo'n issue omdat ik op de straat toch niet de behoefte heb om grenzen op te zoeken.

De uitdaging met Zneek zou ik graag eens aan gaan. Het lijkt me eerlijker om dan de 650i mee te nemen als die klaar is, aangezien ik in de Roadster S zonder compressor al een 335i voorbleef. Overigens is het misschien wel een leuk idee om eens een GoT BMW-meeting te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Poll: Wat geeft het meeste rijplezier?
Je hebt gestemd op: Automatische transmissie

Maar dan wel een goede bak, want die in mijn VW Lupo 3L was ook een robot bak die voor je schakelde en das geen pretje :P
Het rijdt wel relaxed maar behoorlijk stoterig en traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Femme schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:26:
[...]

Wat jij niet snapt is dat er een verschil is tussen zo hard mogelijk accelereren en zoveel mogelijk plezier beleven aan deze handeling. Sommige mensen beleven maximaal plezier als een automaat het schakelen voor hun overneemt zodat er alleen maar gestuurd, gasgegeven en geremd hoeft te worden, anderen vinden het vermakelijk om meer controle op het voertuig uit te oefenen door wel zelf te koppelen en schakelen. Zelfs al is het trager om het zelf te doen dan nog kan de voldoening groter zijn en daar gaat het uiteindelijk om als je aan het sporten bent. Je doet het niet om eerder op je bestemming aan te komen.
Dat vond ik al vreemd aan de reactie van RutgerM inderdaad. Het was al eerder in deze thread vastgesteld dat het vooral om controle en rijplezier ging, en toch wordt dan alsnog weer het argument 'sneller' aangehaald, terwijl het op dat moment al niet meer relevant was.

Ik kan me hier helemaal in vinden. Reden ook waarom ik oude auto's ook veel leuker vindt om te rijden dan moderne, ondanks dat ze vaak niet sneller zijn, of in elk geval een minder goed toegankelijk snelheidspotentieel hebben. Een moderne Golf GTI kan bijna iedereen meteen hard mee. Erg knap en een fraai staaltje van moderne auto ontwikkeling vind ik. Maar stap in mijn Delta, of stap in een klassieke Alfa Romeo Duetto, Junior GTA enz en je zult toch echt even een tijdje moeten oefenen en aanpassen maar de voldoening is zoveel groter. Maar dan kom je wel weer op het punt dat 'rijplezier' voor iedereen een persoonlijke belevingsvorm is, en dus voor iedereen weer anders is.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 11-08-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DCT bak in de Z435i zorgt voor vlekkeloos schakelen, je verliest bijna niks aan vermogen. Acceleratrie van deze DCT bak is sneller dan dezelfde Z4 met handbak.

En verder hoor je de plopjes tussen schakelen vrij duidelijk, zeker in de sportstand.
Kan iedereen aanraden eens met een Z4 DCT te rijden en daarna met een zelfde Z4 met handbak. Durf te wedden dat je snel je keuze kent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34

4x2

lộn xộn quá

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:05:
Maar stap in mijn Delta, of stap in een klassieke Alfa Romeo Duetto, Junior GTA enz en je zult toch echt even een tijdje moeten oefenen en aanpassen maar de voldoening is zoveel groter. Maar dan kom je wel weer op het punt dat 'rijplezier' voor iedereen een persoonlijke belevingsvorm is, en dus voor iedereen weer anders is.
Het leuke aan een oude auto is dat het vaak een stuk spannender aanvoelt terwijl je veel minder hard gaat.
Ook doordat er over het algemeen heel wat minder isolatie in zit, dus je hoort gewoon meer.

Ik rijd iig al 3 jaar in mn 02 en als ik het geen fijne auto had gevonden was ie allang de deur uit gegaan.
Al moet ik er bij zeggen dat een E30 in ieder opzicht beter is, alleen die zijn weer zo 'gewoontjes'

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een DCT is geen automaat hè.
Een DCT is afaik hetzelfde als dsg, en zal als je dat goed uitvoert altijd sneller schakelen als een handbak, om de simpele reden dat de volgende versnelling al klaar staat om gebruikt te worden. Bij het 'schakelen' heb je dus niet het tijdsverlies dat de versnelling gekozen hoeft te worden; er hoeft alleen een koppeling bedient te worden.

Wat dat betreft is de poll ook niet echt goed. Er bestaan meer soorten schakelbakken dan 'handmatige transmissie' en 'automatische transmissie'.
Je hebt:
1. de handbak (spreekt voor zich)
2. de automaat: een systeem met een koppelomvormer planeetwielen etc, al dan niet computergestuurd.
3. de manumatic: een automaat (zie boven), waarbij je zelf de versnelling kan kiezen. Tiptronic van porsche is hierbij een voorbeeld van. Vaak hedentendage gecombineerd met de automaat. Dit systeem bevat dus een koppelomvormer.
4. de semi-automaat. Deze bestaan in meerdere soorten: de 'smg' (bmw term), waarbij een handbak gerobotiseerd wordt uitgevoerd, dus 1 koppeling die de versnellingen (sequentieel) bedient, en systemen met meerdere koppelingen (2 tot 5), waarbij de volgende gekozen versnelling al wordt ingeschakeld en aan de 2e koppeling gekoppeld wordt die overgeschakeld wordt als de 1e koppeling loslaat. Dit schakelmoment kan bijna oneindig klein worden doordat alleen een koppeling bedient wordt.

Overigens is volgens mij de 7 traps 'automaat' zoals die in de 335i zit vanaf 2009 geen automaat maar een geautomatiseerde sequentiele bak met dubbele koppeling; althans, bmw spreekt daar volgens mij zelf over.
De 6 traps is volgens mij wel een echte automaat (dus met koppelomvormer), en die is dan voor zover ik kan zien volgens de specs ook langzamer dan de 6 traps handbak.

Dus ik blijf erbij itt RutgerM's standpunt dat je met een handbak sneller bent dan met een automaat (een echte dan). Ben je dat niet; dan kun je niet rijden (althans, niet schakelen that is).
En rotondes met automaten (in de automaatstand dus) zijn helemaal een ramp; de versnelling wordt niet anticiperend gekozen. Mensen die daar anders over denken kunnen geen rotondes nemen :)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 22:17
Weet iemand toevallig of de automaat van de BMW 330D uit 2003 (facelift) hetzelfde werkt als die in een BMW 335D uit 2007? Ik weet dat het van een 5 naar een 6 bak is gegaan maar ben benieuwd of er ook een nieuwere techniek is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:26:Ik woon zelf niet in de stad en kan bijna direct vrijuit rijden als ik mijn auto uit de garage heb gereden.
Jups zelfde hier woon in het Duitse achterland, en ben na 300 meter op de Landesstraße waar het stikt van de petjes die met 150km/u hun 6e hands golfjes in de bomen smijten gedurende de nachten in het weekeinde. Op alle andere tijden kan je er lekker rijden. Ideaal voor een handbak, maar ja de 730D krijg je alleen met automaat ;)

Het is uiteindelijk een kwestie van smaak en van het type auto, in een 7 zou ik nooit een handbak willen al zou dat kunnen, in een M3 of Z4 wil ik het zelf doen, ook al ben ik dan langzamer, want ik schakel gegarandeerd beroerder dan de 1e de beste automaat.

*Edit* @Femme : Rijdt eens zo'n Multitronic, maar dan wel met een 2.7tdi in een A5 of A6. Je wilt niets anders meer. Qua automaat dus.

[ Voor 26% gewijzigd door HaseMike op 11-08-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Om nog maar eens een perspectief in te brengen: ik zie de vergelijking tussen handgeschakeld en automaat als tussen varen met een zeilboot of een motorboot. Motorboot is sneller en comfortabeler en wat mij betreft te verkiezen voor saai woon/werk-verkeer. In het weekend echter, als het om de "sport" gaat, dan ga ik liever zeilen en ben ik zelf bezig met varen.

Helaas heb ik maar geld voor 1 auto en is het aantal doordeweekse kilometers een stuk groter. Daarom staat er bij mij een automaat voor de deur.

Wat ik dan vooraf we niet had verwacht:er zit ook zo'n systeem op dat je halfautomaat zelf de versnelling kan kiezen en dat gebruik ik dus echt nooit. Het hele gevoel is dan weg en dan is het op- en neer schakelen inderdaad maar een suffe bezigheid. De sportstand gaat daarentegen nog weleens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat vind ik een raar perspectief. Waarom is een automaat sneller? Dat is namelijk een feitelijk vast te stellen zaak (waar je op 1 of andere reden niet op ingaat). Eigenlijk alle automaten die ik zie zijn zelfs conform de feitelijke opgave van de fabrikant langzamer dan de handbak, wat doorgaans aan meerdere zaken ligt. De 'automaten' die wel sneller zijn bij het optrekken zijn -zoals ik al toelichtte- helemaal geen automaat.
Wellicht heb je zoiets voor de deur staan.
HaseMike schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:58:

*Edit* @Femme : Rijdt eens zo'n Multitronic, maar dan wel met een 2.7tdi in een A5 of A6. Je wilt niets anders meer. Qua automaat dus.
De vraag is een beetje of dat een 'automaat' is zoals dat normaal als zodanig bedoeld wordt. De multitronic is een CVT oftewel een variomatic (dat laatste is de èchte nederlandse benaming).
Als je dat wilt hebben hoef je geen audi te kopen; een simpele Daf volstaat.
In de jaren 50 en 60 reed heel nederland daarmee, dus kan je gewoon aan je ouders vragen hoe dat rijdt :+

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Je wilt niks anders meer na een multitronic? Laat me niet lachen :') Wat dacht je van het race gevoel? Ik wil mijn RPM naar de 8000 toeren zien gaan met het gebrul erbij. Wat heb je in zo'n CVT..... alsof je verdomme in een trein rijdt. PFFFFFFFFRRRTTT en ineens ben je bij de 200. Nou, leuk misschien als je een bejaarde bent en zo rustig mogelijk wilt rijden, maar zeker niet als je van racen houdt.

Hier een leuk voorbeeld filmpje van een Nissan 3.5 V6 met CVT. YouTube: ‪0 to 120 MPH 2007 Nissan Altima 3.5 V6 with CVT transmission‬‎

Klinkt toch niet man ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Wanneer ik eindelijk zover ben dat ik mijn 330d kan aanschaffen zal dat ook zeker een handbak worden.. Gewoon omdat ik dat fijn vind rijden.. Ik vind schakelen niet vervelend om te doen, als ik rustig op automatische piloot met het verkeer meerijd hoef ik er ook niet over na te denken, het gaat min of meer vanzelf..
Dus dan heb ik alsnog het beste van beide werelden, bij rustig rijden gaat schakelen zonder na te denken, bij sportief rijden kan ik zelf bewust de versnelling kiezen die ik graag wil hebben..

Bij een auto als een 330d heb je volgens mij ook het voordeel dat als je niet zo'n zin hebt om te schakelen je gewoon een paar versnellingen over kunt slaan.. Die heeft toch wel genoeg koppel om in een (te) hoge versnelling snelheid te maken.. :p

Daarbij, de automaten die ik tot nu toe gereden heb (Chevrolet V8 diesel bus, E39 BMW 530d, VW Lupo 3L) vond ik gewoon niet zo fijn.. Die in de BMW vond ik wel het fijnst, maar dat ging ook vervelen op een gegeven moment.. :)

En idd, die CVT dingen hierboven lijkt ook nergens op.. In een Dafje is het leuk omdat het nostalgie is, maar voor een sportieve auto lijkt het me niets.. Misschien het gevoel dat je zonder interrupties in een stuk door accelereert, maar qua geluid? Nee..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je veel in de spits moet rijden en dus in de file staat, heeft een niet-handbak :9 echt wel de voorkeur boven een handbak.
Hoe vaak ik al met lamme benen ben uitgestapt.. (ok ligt ook aan houding, stoelen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Precies, je bepaalt zelf waar je je lol uit haalt. Voor mij zit hem dat niet in het handmatig kunnen schakelen. Ik wil graag hard acceleren, muziekje erbij, hard een bocht insturen, terwijl ik lekker sjonnie mijn arm half uit het raam laat hangen :) Voor anderen is handmatig schakelen integraal onderdeel van de lol, prima, ieder zijn meug. Waar ik alleen een beetje flauw van wordt is dat er nadat ik die opmerking maak er mensen zijn die beweren in algemene termen te kunnen stellen dat "handmatig schakelen bij de lol van het autorijden hoort". Ik vergelijk dat maar een beetje met fanboy gedrag, niet kunnen en willen snappen dat niet iedereen het daarmee eens is en/of niet iedereen binnen dezelfde kaders denkt. Ik snap de lol niet van handmatig schakelen, maar snap wel dat mensen er lol aan beleven.
Ik snap niet helemaal waarom je met een automaat zoveel makkelijker op de limiet zou rijden als met een handbak. Behalve het remmen met heel and toe, wat ik fysiek niet kan ivm de weinig beenruimte, zijn het niet heel erg ingewikkelde handelingen die je moet doen. Dit vind ik echter niet zo'n issue omdat ik op de straat toch niet de behoefte heb om grenzen op te zoeken.

De uitdaging met Zneek zou ik graag eens aan gaan. Het lijkt me eerlijker om dan de 650i mee te nemen als die klaar is, aangezien ik in de Roadster S zonder compressor al een 335i voorbleef. Overigens is het misschien wel een leuk idee om eens een GoT BMW-meeting te doen.
Die uitdaging is helemaal zinloos in het kader van deze discussie. Een 650i MT tov een 335i AT is appels met peren vergelijken. Ik denk trouwens ook niet dat een auto in MT sneller is dan een auto in AT. Ik weet dat IK in een AT sneller ben dan IK in een MT. Oftewel, ik ben geen ster in MT gebruik. Het boeit me niet, en ik ben dus niet gemotiveerd om er beter in te worden. Hoewel ik wel 1 1/2 jaar met veel plezier in mijn MT E90 325i gereden heb, vind ik het rijden in mijn AT E92 335i leuker... Ik heb ook een testritje gemaakt in een MT 335i maar dat vond ik niet echt prettig.

Een GoT BMW Meet lijkt me een goed idee. Dan kunnen we altijd nog een keer draggen. Zolang we dan ook even omdraaien, en elkaars auto gebruiken. Dan kunnen we daarna gezamelijk een oordeel vellen waar iedereen zich dan maar bij neer moet leggen, wat jij Femme ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Oeh, GoT meet lijk me leuk. Ik ben er sowieso bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
In reactie op de kritiek op de multitronic / cvt : De cvt was inderdaad het dafje, de multitronic is hetzelfde principe maar dat is netzoiets als zeggen dat een ijsje van de supermarkt hetzelfde is als de noordpool. Ik heb er net 4 jaar mee gereden in een A6 met 2.7tdi. Die MT bak is gewoon DE versnellingsbak voor een forse diesel. Je vliegt er vandoor terwijl de toeren rond de 2000-2500 blijven. Met 80 constant zit je op 1200 toeren en als je power nodig hebt is dat er direct.

Toch nog behoefte aan schakelmomenten ? Geen probleem zet de bak in S en je heb 7 "versnellingen" voor degene die er maar niet aan kan wennen dat je met een MT/CVT sneller bent dan met een handbak :)

Denk met weemoed terug aan de Audi als ik weer eens stevig optrek in de 730 en het ouderwetse geschakel + bijbehorende op en neergaande motorgeluid hoor. Begrijp met niet verkeerd, verder valt er weinig te klagen aan de 7, maar na een MT is al het andere nogal ouderwets.

LoL in de bmw haal ik uit de 7.293 opties in de idrive, de radar cruise en de headup display, plus de absurde actieradius van 1200km, en natuurlijk de 30 minuten werrk met steken in kleine garages.

[ Voor 11% gewijzigd door HaseMike op 11-08-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Jammer dat ik dan niet met m'n BMW naar de meet kan komen aangezien die nog steeds geschorst in de schuur staat.. :(

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

Meeting lijkt me wel leuk :) (Maar stiekem zou ik dan liever niet met m'n BMW komen :P)

Hier trouwens een handbak en een automaat voor de deur, maar in tegenstelling tot velen dus woonwerkverkeer met een handbak en in m'n vrije tijd met een automaat ;) Ik moet zeggen dat ik het schakelen daarmee eigenlijk niet echt mis. Heb trouwens ook een keer met een gerobotiseerde handbak gereden, maar dat wil ik echt nooit meer zeg, wat is dat irritant.

Wat ik trouwens ook apart vind zijn mensen die zo blij zijn met een automaat in de file: "want dan hoef je je koppeling niet de hele tijd in te houden". Nee, wat ben je dan aan het doen met je rem in een automaat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
BrZ schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:26:
Wat ik trouwens ook apart vind zijn mensen die zo blij zijn met een automaat in de file: "want dan hoef je je koppeling niet de hele tijd in te houden". Nee, wat ben je dan aan het doen met je rem in een automaat?!
Er zit nu op sommige Bmw's de funcite auto-hold, die houdt voor jou de rem vast in de file :) Samen met de radarcruise hoef je dan alleen nog maar na complete stilstand even het gas aan te tikken als het weer gaat rijden. Voor de rest kan je je dan tijdens de file vermaken met dvd's kijken of spelen met de idrive. Alternatief kan je met je werk bezig zijn, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door HaseMike op 11-08-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

HaseMike schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:15:
In reactie op de kritiek op de multitronic / cvt : De cvt was inderdaad het dafje, de multitronic is hetzelfde principe maar dat is netzoiets als zeggen dat een ijsje van de supermarkt hetzelfde is als de noordpool. Ik heb er net 4 jaar mee gereden in een A6 met 2.7tdi. Die MT bak is gewoon DE versnellingsbak voor een forse diesel. Je vliegt er vandoor terwijl de toeren rond de 2000-2500 blijven. Met 80 constant zit je op 1200 toeren en als je power nodig hebt is dat er direct.
Niet dat ik kritiek heb op de multitronic, ik wijs er alleen op dat nederland daar en masse vroeger mee reed (in de daf dus, en toen heette het variomatic danwel CVT). Van ijs op de noordpool heb ik geen kaas gegeten, dus hou ik het bij autotechniek (of techniek in het algemeen).

Maar dat 'er vandoor vliegen' met 2000-2500rpm klopt toch niet.
Wil je maximaal optrekken, dan heb je maximaal vermogen nodig, en dat heb je niet bij 2000-2500 rpm. Voor je oude a6 diesel lag dat eerder bij 3500rpm. Dus het echte vliegen gebeurt bij dat toerental, en niet bij 2000-2500 toeren. (neemt niet weg dat je bij 2000rpm niet zou kunnen accelereren, het is alleen niet maximaal).

En voordat mensen over koppel beginnen (ik anticipeer maar even op het meest onbegrepen facet van autospecs): ja, koppel is belangrijk ja, op de wielen. En een versnellingsbak is niets meer dan een koppelomvormer (vermogen naar koppel) (waarvan de cvt dus in theorie de beste is). En aangezien je wielen een constant toerental op 1 moment draaien, heb je maximaal vermogen nodig om een maximaal koppel te kunnen bereiken (met een CVT dus per definitie)

Ook irritant met de meeste automaten: je kan niet afremmen op de motor. Gas los en je blijft gewoon doorrijden.... Wil je vaart verminderen, dan mòet je vaak remmen. Slechter voor slijtage van de remmen, slechter voor het milieu. Hebben de laatste automaten dit ook? (dan bedoel ik èchte automaten, dus met koppelomvormer)
BrZ schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:26:
[...]

Meeting lijkt me wel leuk :) (Maar stiekem zou ik dan liever niet met m'n BMW komen :P)
Waarom niet? Of heb je nog wat mooiers in de garage (een lamborghini ofzo ;) :*) )

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2010 23:00 ]

Verwijderd

De DCT zie ik eveneens als een AT, maar wel de automatische bak die het 'moet' zijn. Gewoon een dubbele automaat. Eens een DCT wil je niks anders meer, zeker als je af en toe files rijdt en als je sportief wil rijden zonder continu je handen van het stuur te halen.
Wil je zelf schakelen, dan kan dat lekker met de flippers, kan je ook hoog de toeren in!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Toch helpt het als je in dit soort discussies wat nauwer vasthoudt aan de correcte technische benaming. Er zijn heel veel soorten versnellingsbakken die een versnelling voor je kunnen kiezen maar totaal niet vergelijkbaar zijn omdat ze technisch heel anders in elkaar steken. Zo is de DCT technisch gezien eerder een 'handbak' dan een 'automaat'. Er zit voor zover ik weet geen viscokoppeling (niet helemaal de juiste benaming) in, geen planeetwielen etc wat een normale automaat wel heeft. Je omschrijving van 'dubbele automaat' is technisch gezien dus volledig onjuist. De DCT (DSG) is eigenlijk een conventionele versnellingsbak waarbij de versnellingskeuze gerobotiseerd is en welke is gekoppeld aan een dubbele koppeling.
Wil je het snelst optrekken? Dan heb je een CVT nodig die niet slipt (en toch weinig wrijving op de kegels heeft), het juiste toerental kiest en ook nog eens licht is. Vooral gewicht is bij veel versnellingsbakken die een vorm van automatisering hebben een probleem. Als je voor snelheid gaat, dan telt uiteindelijk elke kilo, en als je een auto hebt die van nature al licht is, merk je bijvoorbeeld de extra 25kg oid die je mee moet zeulen bij het optrekken. Je merkt het overigens nog harder in de bochten ;) (om het sportieve rijden nog maar even te benadrukken: gewicht is troef)

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren om weer een nieuwe kleine daily te halen.
Nu zit ik ook bij BMW te kijken. Zo'n 120d high Executive lijkt me wel wat :) Ik wil dan ook meteen ervaring op doen met importeren uit Duitsland.

Heeft iemand ervaring kwa betrouwbaarheid/onderhoud met dit blok in de 1 serie? Ik wil dit blok dan ook waarschijnlijk chippen.
Verder heb ik geen ervaring hoeveel KM's je moet rijden om zo'n diesel als de 120d aantrekkelijk te maken. Ik rij zo'n 20K per jaar en ik wil wel wat power, dus een 120i gaat hem niet worden en een 130i is met mijn rijstijl weer iets te dorstig ;)

>PC specs<

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Maak de som:

Wegenbelasting + verzekering + (verbruik * aantal km's per jaar * literprijs) van beide auto's en kijk of je goedkoper / duurder uit bent.

Bij mij was het benzine:

1 liter op 8 kilometer terwijl de diesel 1 op 16 deed. Dus de helft verbruik, dan gaat het al hard en ik kwam er dik mee uit bij 25k per jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door RedHat op 12-08-2010 10:55 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
KappeNou schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:46:]
Ik rij zo'n 20K per jaar en ik wil wel wat power, dus een 120i gaat hem niet worden en een 130i is met mijn rijstijl weer iets te dorstig ;)
De 0-100 tijd van een 120d en een 120i scheelt 0.2 seconden (respectievelijk 7.5 en 7.7 seconden). Het lijkt mij dus dat je met een 120i ook wel uit de voeten kunt wanneer een 120d ook voldoende wordt geacht.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• zneek
Waarom doen BMW dealers zo spastisch over spacers / ET waarde? Net weer een mailconversatie gehad met iemand van de dealer die niets voor me kan betekenen in het iets verder naar buiten krijgen van mijn wielen. Is het effect van 5 of 10mm verder naar buiten echt zo groot op het rijgedrag en slijtage van onderdelen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zneek schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:56:
Waarom doen BMW dealers zo spastisch over spacers / ET waarde? Net weer een mailconversatie gehad met iemand van de dealer die niets voor me kan betekenen in het iets verder naar buiten krijgen van mijn wielen. Is het effect van 5 of 10mm verder naar buiten echt zo groot op het rijgedrag en slijtage van onderdelen?
Een spacer van slechts 5 of 10 millimeter kan prima als je een goede spacer hebt die de balans niet verstoord. Onder mijn 6 komen spacers van minimaal 20mm. Ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Voor dit soort zaken moet je niet bij de dealer zijn. Het is dat je in het hoge Noorden zit, anders zou ik http://autototaalbv.nl adviseren voor alle modificaties aan uw premiumautomobiel.

Het monteren van een spacer is natuurlijk niet echt moeilijk werk en zou je door elke garage of bandenboer kunnen laten doen.

• KappeNou
@RedHat: Dan moet ik denk ik ook wel aardig uitkomen. Nu rij ik ook rond de 1op8.

@Argro: Ik bedoel de pre face lift 2004-2007. Die 120i heeft maar 150pk en gaat 8,4 naar de 100 tegenover 7,9 van de 120d. Daarentegen kan je de 120d ook nog leuk chippen wanneer je nog wat extra wil :)
Ik heb nu 170pk op 1215kg, dus met een 120i van dat bouwjaar ga ik een beetje achteruit, dat mag natuurlijk niet ;)

@Zneek: Sommige dealers doen daar idd echt raar over, terwijl bij porsche spacers op de optie lijst staan 8)7 1cm moet echt geen problemen veroorzaken. Ik rij nu zelf met 15mm achter.
Ik zou zeggen gewoon wat spacers bestellen en zelf erop zetten. 10 min werk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2010 11:09 ]

>PC specs<

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De ontwikkelaars bij BMW besteden vele vele uren om die wielgeometrie helemaal te optimaliseren en dat ga je met een spacer (hoe dun ook) in een keer verneuken. (vooral op de voor-as)

Spacers zijn uit het oogpunt van engineers echt verschrikkelijke dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juup op 12-08-2010 11:14 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• zneek
Femme schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:04:
[...]

Een spacer van slechts 5 of 10 millimeter kan prima als je een goede spacer hebt die de balans niet verstoord. Onder mijn 6 komen spacers van minimaal 20mm. Ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Voor dit soort zaken moet je niet bij de dealer zijn. Het is dat je in het hoge Noorden zit, anders zou ik http://autototaalbv.nl adviseren voor alle modificaties aan uw premiumautomobiel.

Het monteren van een spacer is natuurlijk niet echt moeilijk werk en zou je door elke garage of bandenboer kunnen laten doen.
Is er een manier om te bepalen/berekenen bij hoeveel mm spacer het aan gaat lopen?

• KappeNou
Juup schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:13:
De ontwikkelaars bij BMW besteden vele vele uren om die wielgeometrie helemaal te optimaliseren en dat ga je met een spacer (hoe dun ook) in een keer verneuken. (vooral op de voor-as)

Het lijkt me dat je bij BMW ook verschillende velgen kan bestellen met andere J en ET waardes? En dat bij zo'n IS of m pakket uitvoering je optie velgen ook een stuk breder staan. Ze moeten niet gaan uitsteken, maar 1cm spacers om ze netjes met de wielkasten gelijk te leggen moet echt geen probleem zijn.

@zneek: dat zou je uit moeten proberen ;) Maar jij hebt toch geen schroefset op de laagste stand oid? Met zo'n hummer als die jij hebt moet dat niet zo'n probleem zijn O-)

[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2010 11:18 ]

>PC specs<

• zneek
KappeNou schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:17:
[...]

Het lijkt me dat je bij BMW ook verschillende velgen kan bestellen met andere J en ET waardes? En dat bij zo'n IS of m pakket uitvoering je optie velgen ook een stuk breder staan. Ze moeten niet gaan uitsteken, maar 1cm spacers om ze netjes met de wielkasten gelijk te leggen moet echt geen probleem zijn.

@zneek: dat zou je uit moeten proberen ;) Maar jij hebt toch geen schroefset op de laagste stand oid? Met zo'n hummer als die jij hebt moet dat niet zo'n probleem zijn O-)
Mijn contact vertelde me dat mijn huidige setup aan de max zit qua ET waarde.... dieper de wielkast in kan wel, verder naar buiten niet...

Ik wil best proberen spacers te plaatsen, ik wil alleen niet mijn ophanging aan gort rijden.... alleen achter spacers zou de impact op het rijgedrag moeten minimaliseren, maar voor kan toch optisch echt wel wat gebruiken aan spacers...

• HaseMike
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:48:
Maar dat 'er vandoor vliegen' met 2000-2500rpm klopt toch niet.
Wil je maximaal optrekken, dan heb je maximaal vermogen nodig, en dat heb je niet bij 2000-2500 rpm. Voor je oude a6 diesel lag dat eerder bij 3500rpm.

Ook irritant met de meeste automaten: je kan niet afremmen op de motor. Gas los en je blijft gewoon doorrijden.... Wil je vaart verminderen, dan mòet je vaak remmen. Slechter voor slijtage van de remmen, slechter voor het milieu. Hebben de laatste automaten dit ook? (dan bedoel ik èchte automaten, dus met koppelomvormer)
Inderdaad vertyped moet 3000-3500 zijn bij volledig intrappen van het gas.

Afremmen op automaten : In de 6 bak van mijn huidige 730 wordt er op de motor afgeremd, niet zo zwaar als in een handbak maar wel duidelijk merkbaar. Eventueel kan je dit ook handmatig forceren door zelf een lagere versnelling te kiezen, zoals je in bergachtige omgeving doet.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Juup schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:13:
Helemaal mee eens. Wat je in de gaten moet houden is dat je geen grote (of afwijkende) scrub radius creëert. De scrub radius is het verschil tussen het middelste punt van het raakvlak van je band en de doorgetrokken lijn van je mcpherson veerpoot naar het wegdek. Het wordt ook wel eens steering roll radius genoemd.
Het wordt m.i. belangrijker naar mate je een wendbare auto hebt; bij een auto die als een spons op de weg ligt zal je het niet snel merken.
Je zou hier ook rekening mee moeten houden als je een grotere wielomtrek krijgt.
En het nadeel met een vergrootte scrubradius is dat er krachten op je ophanging komen die uit balans zijn (je veerpoot krijgt een zijdelingse belasting)
Of het kwaad kan, en of het rijgedrag er onder leidt is lastig te zeggen, maar er spelen dus wel effecten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zneek schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:13:
[...]

Is er een manier om te bepalen/berekenen bij hoeveel mm spacer het aan gaat lopen?
Dat verschilt per auto. Vooraf zou even opgemeten moeten worden of de spacers gaan passen. Het aanpassen van de wielkuipen kan een oplossing zijn maar is wel vrij prijzig.
zneek schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:24:
[...]

Mijn contact vertelde me dat mijn huidige setup aan de max zit qua ET waarde.... dieper de wielkast in kan wel, verder naar buiten niet...

Ik wil best proberen spacers te plaatsen, ik wil alleen niet mijn ophanging aan gort rijden.... alleen achter spacers zou de impact op het rijgedrag moeten minimaliseren, maar voor kan toch optisch echt wel wat gebruiken aan spacers...
Je gaat niet zomaar je ophanging vernielen. Bij het aanlopen van de band zal de band op die plek harder slijten. De wiellagers krijgen een wat hogere belasting maar die zijn volgens mij niet erg duur om te vervangen mocht het ooit nodig zijn.

• KappeNou
@Zneek: Je kan achter bv. 1cm en voor een paar mm spacers plaatsen.

@femme: Wielkasten uitrollen valt toch wel mee kwa kosten? Tenminste voor een 335i rijder. Het is geen golf 2 1.3cl ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2010 12:37 ]

>PC specs<

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@Femme, hoe staat je 6-er er op moment bij? Tijd voor pica's!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KappeNou schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:59:
@Zneek: Je kan achter bv. 1cm en voor een paar mm spacers plaatsen.

@femme: Wielkasten uitrollen valt toch wel mee kwa kosten? Tenminste voor een 335i rijder. Het is geen golf 2 1.3cl ;)
Het ligt eraarn wat er gedaan moet worden. Als de modderkuipen van binnenuit aangepast moeten worden om aanlopen te verkopen en ervoor te zorgen dat het wiel dieper kan inveren levert dit wel wat werk op.
Kecin schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:26:
@Femme, hoe staat je 6-er er op moment bij? Tijd voor pica's!
Het schiet nog niet erg op. Ik had gehoopt de auto deze week met de velgen gemonteerd te kunnen zien, maar de remblokken van StopTech die ik had besteld bleken voor niet te passen. De achterspoiler en spoilerlip van Alpina waren binnengekomen dus binnenkort zal er gespoten kunnen worden.

Aangepaste schokdempers met de nieuwe veren:

Aangepaste schokdempers

Velg:

Velgen

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mooie velgen hoor d:)b

Nee, merp!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mijn 1er mag binnenkort ook weer de binnenkant van de werkplaats zien. Een scooter vond het nodig om achterop te rijden. :/
Schade is beperkt tot de bumper en kentekenplaat, alleen de tijd die er weer in gaat zitten in het schadeformulier, wegbrengen, ophalen, etc. :F

Divide and conquer.

• YoshiBignose
Het blijft me verbazen dat ik al bijna 5 jaar schadevrij (op een eenzijdig ongelukje na) rond rij. En dat vooral in regio Amsterdam... heb vaak momenten dat het ook maar net goed gaat, maar je weet gewoon dat het er wel een keer van komt. Duurt wel erg lang alleen... en ik rij nou ook weer niet als een oud omaatje. En alleen maar BMW :P

Paar weken geleden denk ik het dichtste bij een ongeluk gekomen tot nu toe. Ik gaf gas om stoplicht te halen en kwam een malloot ineens van de baan ernaast waar een hele rij auto's stond (doorgetrokken streep) nog even invoegen. Knipperlicht en hij ging... ik vol remmen, gelukkig was het droog. Alsnog wel ABS + piepende banden maar nog gehaald. Hij stak z'n hand op. Ik was zo geschrokken dat ik niet eens ben uitgestapt en hem verrot heb gescholden. Stoplicht nog gemist door hem ook |:(

[ Voor 43% gewijzigd door YoshiBignose op 12-08-2010 18:37 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@Femme, nice, alleen jammer dat het zolang duurt...
@Yoshi,
Paar weken terug rijd er een Honda voor me met van die kamperige Lexus achterlichten, waardoor ik dus door laagstaande zon en kut lampen zijn remlicht niet zag. Ik reed 65 ofzo waar ik 50 mocht, vol in de ankers, scheelde 20 cm denk ik... Ging net goed, ook gierende banden, en ben blij dat het niet nat was...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Even een shopje gemaakt van hoe het eruit moet gaan zien:

6er shopje Alpina spoiler en B7 Biturbo velgen

• zneek
Nais, zo is ie erg dik! Mooi strak in de wielkast. Blijft dat nog een beetje comfi rijden?

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mijn 118d mag binnenkort ook weer naar de garage, tijdens de APK keuring hoorde ze een bijgeluid in (aan) de motor. Ik moest zelf heel goed luisteren om te horen wat de monteur bedoelde. Het komt erop neer dat de motor er compleet uit moet zodat ze wat kunnen vervangen aan de disributie. Ze hebben hier 2-3 dagen voor nodig en gelukkig valt dit onder de garantie. Dit euvel (weet niet precies wat het is) schijnt vaker voor te komen, maar dit was de eerste keer dat het bij een diesel motor was. Ik ben al lang blij dat ze het opgemerkt hebben en dat het onder garantie gerepareerd wordt. Ben benieuwd wat voor leenauto ik mee krijg. :) In principe moet ik m'n auto op maandag brengen, maar als dat lastig zou zijn mag ik hem ook al Zaterdag brengen. :) Toch wel een mooi stukje service.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zneek schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:40:
Nais, zo is ie erg dik! Mooi strak in de wielkast. Blijft dat nog een beetje comfi rijden?
Dat moet ik nog zien. Er worden progressieve veren gebruikt waarvan het eerste gedeelte dus zachter is. Tevens worden de wielkasten en de schokdempers aangepast zodat het wiel dieper in de wielkast kan inveren.

• zneek
Ik hoop het voor je. Die looks gecombineerd met de juiste hoeveelheid comfort en power, dan heb je echt een perfecte bak onder de kont! Heb je trouwens nooit een M3/5/6 overwogen?

• KappeNou
Zo is die 6er perfect! Had na die Z4 ook niks anders verwacht ;)

[ Voor 20% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2010 23:09 ]

>PC specs<

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er gaan dezelfde trucjes uitgehaald worden als op deze witte M6 (helaas afgebrand):

Afbeeldingslocatie: http://static.autojunk.nl/pictures/2009/0217/211254/image_02.jpg

De M6 is gewoon niet handig voor het beoogde jaarkilometrage. Ik wil graag eens een grote coupé rijden, een 5-serie valt daarom af. Een 6 vind ik erg fraaie auto zowel wat betreft exterieur als interieur. Bovendien heb ik al 4,5 jaar in een 3-serie rondgereden.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Coenen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:53:
Mijn 118d mag binnenkort ook weer naar de garage [...] Het komt erop neer dat de motor er compleet uit moet
Mooie klus, en je bent je wagen een paar dagen kwijt. Wel fijn dat het onder de garantie kan. Ik ben ook aan de beurt, maar mag de rib uit eigen lijf trekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Femme schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:08:
Er gaan dezelfde trucjes uitgehaald worden als op deze witte M6 (helaas afgebrand):

[afbeelding]

De M6 is gewoon niet handig voor het beoogde jaarkilometrage. Ik wil graag eens een grote coupé rijden, een 5-serie valt daarom af. Een 6 vind ik erg fraaie auto zowel wat betreft exterieur als interieur. Bovendien heb ik al 4,5 jaar in een 3-serie rondgereden.
Duidelijk, maar jouw E90 330i vergelijken met een E92 M3 is natuurlijk niet helemaal correct. Dat zijn compleet verschillende auto's. Ik snap je wel hoor, ik ben inmiddels in mijn 3de 3-serie bezig en moet bekennen dat ik voorzichtig wel eens nadenk over iets anders. De 3-serie is een schitterende auto als je van rijden/scheuren houdt, maar er is meer dan alleen dat. Ik neig dan ook meer naar iets echt compleet anders, X5 of X6 bijvoorbeeld. Jammer dat die dingen allemaal zo loeiduur zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zodra je erin gaat zitten lijkt een E92 me toch veel van hetzelfde vergeleken met een E90. Dashboard is hetzelfde, alleen heb je een breedbeelduitzicht door de ramen van de portieren. Ik zit het liefst laag aan de grond dus een X6 is voor mij geen optie (en ook te duur).
Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.