bombadil schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:40:
Ah, had ik eigenlijk niet aan gedacht, ik negeer de allergoedkoopste omdat ik het raar/ misleidend vind om om prijzen ex BPM te geven. Op autotrader staan ze vanaf 19K dus die schieten niet echt op lijkt het. maar wat is een redelijke prijs voor de
genoemde Z4?? Ik zat te denken om tot EUR21.000 te bieden incl inbouw cruisecontrol. Ik ga sowieso langs voor een proefrit

Wat een goede prijs is weet ik niet; dat moet je altijd zelf uitmaken. Maar als stelregel heb ik in nederland dat je altijd minimaal 10% van de vraagprijs moet afpingelen, dus zou je uiteindelijk niet meer dan 21600 moeten betalen. In dld lukte mij dat overigens bij lange na niet

, maar misschien is dat daar minder gebruikelijk. Koop iig niets overhaast en kijk goed rond is mijn devies. Maar vooral in optische staat perfect is lastig; het kleine parkeerdeukje weg laten halen zonder spuiten is denk ik wel te doen.
Ook in het interieur heb je snel beschadigingen. De aluminium panelen worden snel beschadigd (rondom de handrem/pook) door bijvoorbeeld horloges of armbanden, afhankelijk van de interieurtrim (vooral chrome line) beschadigd de matte lak op het chroom van de pookknop, het stuur en de deurgrepen. De deuropeners aan de binnenkant hebben een hele dunne verflaag met daaronder wit!? plastic etc etc. Wat dat betreft is het niet zo heel degelijk.
Allemaal wel te vervangen maar vervelend. Vooral alles wat van leer is en de grote aluminium panelen zijn heel (schrikbarend) duur.
Zorg ook dat je zoveel mogelijk andere zaken eruithaalt bij de onderhandelingen: een grote beurt, remschijven en blokken in goede staat, een volle tank! (de mijne was bijna leeg...; is toch weer 70 euro

). Wellicht een extra set winterbanden op velg oid.
Betreffende de cruise control zou ik er op letten dat je alleen een originele bmw cruise control neemt (ik weet niet of dat mogelijk is). Zowel qua bediening als betrouwbaarheid vind ik aftermarket cruise controls maar zozo. Temeer omdat volgens mij het merendeel van de z4's cruise control heeft, dus is dat niet heel moeilijk te vinden.
Zijn er meer zaken echt handig? Wat zijn de populaire opties waar je wat aan hebt? Alarm & navi neem ik aan?
Alarm is imo een must, ook vanwege verzekering. Navi vond ik ook een must omdat je met een roadster snel over allerlei kleine weggetjes gaat crossen, en de weg terug wel eens wazig kan worden

En een tomtom natuurlijk geen gezicht is in zo'n bolide. Ik wou zelf een groot navischerm. In dld zie je dat heel veel, maar wellicht in nederland wat minder omdat dat (toen) natuurlijk prijzig was.
Verder wou ik per sé hifi prof dsp, omdat ik een behoorlijke muziekliefhebber ben, en geluid natuurlijk heel lastig is in een cabrio. Overigens is zelfs de kwaliteit van hifi prof dsp imo nog maar zozo (het was een behoorlijk dure optie); met aftermarket spul kan je veel en veel meer bereiken, maar dan zit je wel met lastige inbouw van allerlei versterkers. Dat wou ik niet; ik wil mijn z4 zoveel mogelijk origineel houden, met name qua looks. Dus geen versterkers in het zicht in de kofferbak.
Zorg ook dat er een windvanger bijzit (een soort gaasje in een framepje die je tussen de 2 roll over bars plaatst.
En er bestaan natuurlijk talloze optische opties: aerodynamic pakket (andere voorbumper en sideskirts), witte knipperlichten etc etc etc. Het is maar net wat je smaak is.
Het kost allemaal wel wat meer bpm, maar vergeleken met de aanschafprijs zijn opties 2e hands niets waard dus kun je goed je slag slaan. Mijn z4 had in 2004 een basisprijs van ongeveer €55000, maar met alle opties heeft hij destijds (als hij in nederland verkocht was) ongeveer €75000 moeten kosten (je zou het maar moeten lappen

). Dat verschil zie je in de 2e hands prijs natuurlijk niet terug, ook niet procentueel.
M-stoelen heb ik in proefgezeten en ze hebben zeker een charme maar ik vond het erg krap. Misschien dat het went?
Nou, ik ben absoluut niet de kleinste en al helemaal niet de magerste (1,87m en 100kg+), maar ik pas er precies en comfortabel in. Tov de normale stoelen heb je vooral op het zitvlak imo heel veel meer zijdelingse steun. Ik zit echt als gegoten. Als ik er eindelijk inzit, wil ik er eigenlijk ook niet meer uit.
Vergeet niet, een z4 is een auto waarmee je verschrikkelijk hard door een bocht kan, dus dan wil je zoveel mogelijk steun vanuit je stoelen hebben. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je de auto gebruikt: wil je sportief rijden of een beetje cruisen. Voor cruisen is de z4 wellicht wat te stug. Ga maar een proefritje maken over wat hobbelige klinkerweggetjes en probeer tegelijkertijd uit een blikje cola te drinken

Maar niets is zo persoonlijk als zitvorm en smaak. Voor mij was het een absolute must, anderen geven er weer niets om.
Achteraf bijplaatsen is geen optie; de stoelen kosten nieuw (per stuk!) volgens mij meer dan 3000 euro! (alle onderdelen worden gewoon los gerekend, dus het leer voor het rugstuk kost waarschijnlijk al meer dan 500 euro)
Hardtop heeft ook nog voorbereiding op de wagen zelf nodig? Is dat makkelijk te doen en te krijgen of zit dat bij de hardtop??
Hardtop voorbereiding is een aparte optie in de prijslijst die niet bij de hardtop zit. In dld hebben eigenlijk alle duurdere z4's dit volgens mij al standaard. Let erop als je zelf zo'n kit inbouwt (of laat inbouwen) dat dit wellicht lastig is: alles betreffende daken bij cabrio's is vaak veel meten, afstellen en bijstellen.
[
Voor 8% gewijzigd door
mr_petit op 13-07-2010 10:40
]