Het grote BMW-Topic #10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste
Acties:
  • 163.125 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 11:09
Ik zocht in eerste instantie het Mini topic maar blijkbaar valt dat op GoT hieronder ;)

Mijn 205 is verkocht en nu in gelukkige bezit van een zwart/witte Cooper S

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dewit276/pics/minicoopers-vk-klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dewit276/pics/minicoopers-ak-klein.jpg

Auto uit 2003 met slechts 59k gereden, gekocht via BMW dealer. Zag er een stuk netter uit dan veel auto's op Marktplaats.

Verwachte mods: een Aero grill en een Aux aansluiting aanleggen vanuit autoradio.

[ Voor 9% gewijzigd door wheeler op 21-06-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op maandag 21 juni 2010 @ 02:46:
Hoe heb je dat gemeten? Met een race gps / performancebox ofzo?
Met RaceChrono. De tijd achter de komma is niet geheel betrouwbaar (het zou dus best 12,3 kunnen zijn geweest), maar voor mij is het vooral belangrijk dat het nog steeds dicht tegen de fabrieksopgave ligt. Met bijv 10% vermogensverlies zou 13 seconden al lastig zijn geworden.

Het is voor mij dus vooral een geruststelling dat de auto technisch gewoon in een goede conditie is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:57:
[...]

Met RaceChrono. De tijd achter de komma is niet geheel betrouwbaar (het zou dus best 12,3 kunnen zijn geweest), maar voor mij is het vooral belangrijk dat het nog steeds dicht tegen de fabrieksopgave ligt. Met bijv 10% vermogensverlies zou 13 seconden al lastig zijn geworden.

Het is voor mij dus vooral een geruststelling dat de auto technisch gewoon in een goede conditie is.
Ik wil echt niet weer de hele discussie over x16i vs. x30i oplaaien, maar ik snap 1 ding niet. Je schermt de hele tijd met het feit dat een 316i gaat om rijervaring en niet zozeer vermogen, maar toch maak je je druk om dat vermogen. De 0-100 tijd meten van een auto die net zo snel is als een Ford Ka instapmodelletje is dan toch nutteloos? Als je zou meten hoe snel je een 200 meter slalom gaat zou het absoluut hout snijden, maar als het toch niet om vermogen gaat, is in 12 of 13 seconde naar de 100 gewoon niet interessant. :)

Ik heb geen voorkeur voor x16i of x30i (in de zin van: ik ben niet bevooroordeeld, doe wat je budget toelaat), maar aan de ene kant zeggen dat vermogen niet uit maakt en vervolgens datzelfde vermogen als maatstaf nemen om te beoordelen hoe 'goed' je auto nog is, vind ik niet logisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Plague schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:13:
[...]

Ik wil echt niet weer de hele discussie over x16i vs. x30i oplaaien, maar ik snap 1 ding niet. Je schermt de hele tijd met het feit dat een 316i gaat om rijervaring en niet zozeer vermogen, maar toch maak je je druk om dat vermogen. De 0-100 tijd meten van een auto die net zo snel is als een Ford Ka instapmodelletje is dan toch nutteloos? Als je zou meten hoe snel je een 200 meter slalom gaat zou het absoluut hout snijden, maar als het toch niet om vermogen gaat, is in 12 of 13 seconde naar de 100 gewoon niet interessant. :)
Volgens mij maakt het ook niet uit, het is alleen een leuk en bijkomend voordeel dat tevens rijplezier/de rijervaring positief beïnvloedt ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Plague schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:13:
[...]

Ik heb geen voorkeur voor x16i of x30i (in de zin van: ik ben niet bevooroordeeld, doe wat je budget toelaat), maar aan de ene kant zeggen dat vermogen niet uit maakt en vervolgens datzelfde vermogen als maatstaf nemen om te beoordelen hoe 'goed' je auto nog is, vind ik niet logisch. :)
Volgens mij zegt ie niet dat vermogen niet belangrijk is, of er toe doet, maar dat de x16i voor hem voldoende vermogen heeft voor het "BMW gevoel".

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
check http://500e.nl/bmw/

Afbeeldingslocatie: http://500e.nl/upload/Afbeelding%20006%5B35%5D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://500e.nl/upload/Afbeelding%20003%5B30%5D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://500e.nl/upload/Afbeelding%20014%5B29%5D.jpg
Merk, type M3 Sport Evolution
Kenteken E30
Bouwjaar 1990
Land van herkomst Duitsland
Carrosseriekleur Zwart
Interieur Recaro
Kilometerstand 102.000
Omschrijving De tweede Sport Evolution die we te koop aanbieden, en wat voor één! De auto is recentelijk totaal gereviseerd en gerestaureerd, wat resulteert in een zo goed als nieuwe M3. DvD's en fotoreportage van deze bijzonder kostbare en uitermate professioneel uitgevoerde restauratie worden bij de auto geleverd. Voor de échte E30 M3-purist dé uitgelezen kans om een uitmuntende Sport Evolution te bemachtigen! Een beter exemplaar is op dit moment niet te vinden in Europa.

Inruil beperkt mogelijk.

Beoordeling:

Taxatieklasse: 2+
Carrosserie: 9
Interieur: 9,5
Historie: 9
Motorruimte: 9,5
Prijs € 44.950,-
Lekkerhoor

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MrFl0ppY schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:23:
[...]

Volgens mij zegt ie niet dat vermogen niet belangrijk is, of er toe doet, maar dat de x16i voor hem [voldoende] vermogen heeft voor het "BMW gevoel".
Precies, en ik had de laatste tijd (ook voor ik met de 1-serie reed) het gevoel dat hij echt vermogen aan het verliezen was (traag aanvoelen bij optrekken, boven de 150 nog maar traag versnellen, terwijl dat voor mijn gevoel in het verleden makkelijker ging).

Ik maakte mij druk om het vermogen puur omdat het een indicatie is dat de motor wellicht niet lekker meer loopt. Die 100pk is voor mij nog steeds voldoende, wees maar niet bang. Maar als hij duidelijk trager zou zijn geworden, dan is dat toch iets om zorgen over te maken (koppakking kan gaar zijn, injectoren verstopt, uitlaat geblokkeerd, kleppen die lekken, etc). En dan maakt het niet uit of een 10pk of 1000pk heeft.

En of ik in mijn auto geniet van "het" BMW-gevoel, weet ik ook niet meer na de proefrit met de 1. Ik vond die wagen namelijk vies tegenvallen in het "pure" rijgevoel. Als dat het moderne BMW-gevoel is, dan is dat niet het gevoel dat ik op het moment in een auto zoek.

Afgelopen weekend zag ik weer een 5th Gear waarin Tiff zich uitsprak over een Austin Martin DBS tegenover een Ferrari 599. Zijn uitspraak was precies wat ik ook ervaarde tussen de 1 en mijn 3. Namelijk dat de Ferrari sterker, sneller, geavanceerder was en de AM op zo'n beetje alle vlakken versloeg, maar teveel geautomatiseerd was en daardoor karakter mist. Dat is dezelfde reden waarom Hammond in Top Gear de Z4-M boven de Porsche Boxter-S plaatste en waarom zoveel auto-journalisten helemaal gek zijn op de Lotussen.

Geef mij maar gewoon ruw en direct. Ik wil kunnen voelen en horen wat de auto doet en bijv. z'n grip verliest, en niet aan een lichtje op het dashboard zien dat de achterwielen geen grip meer hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Hadden we het BMW "gevoel" onderwerp niet even kunnen bewaren tot de volgende thread? Straks gaat iemand nog beweren dat 4 cylinders net zo fijn is als een 6 in lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

haha, nee, dat zal je mij nooit horen beweren. De 6-cilinder loopt gewoon veel soepeler dan een 4-cilinder ooit zal kunnen. Een 6-in-lijn kan van nature ook veel meer koppel onderin produceren dan een 4-in-lijn. Maar de 4-in-lijn van BMW is ook wel een heel prettige motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hmm uit laten lezen net. Krukassensor en nokkenassensor ;(

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef ook de voorkeur aan een 6-cylinder, alleen al om het geluid en koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Mag nog wat kosten zo'n E30 M3 Sport Evo. Weet nog dat ik aan het kijken was naar een normale M3, voor 10k heb je er één.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

deCube schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:35:
[...]

Mag nog wat kosten zo'n E30 M3 Sport Evo. Weet nog dat ik aan het kijken was naar een normale M3, voor 10k heb je er één.
Deze is 50000 :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het geen idee om de OP (met foto's gewoon te hosten op een externe pagina en er gewoon naar te linken? Wat een slome 1ste page.

Trouwens, ik rij een e89.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:19:
Is het geen idee om de OP (met foto's gewoon te hosten op een externe pagina en er gewoon naar te linken? Wat een slome 1ste page.

Trouwens, ik rij een e89.
Dan krijg je al je de TS wilt zien nog steeds een net zo trage pagina :P
Maar als je pics hebt van jouw Z4 kan ik die er bij zetten om de TS nog wat groter te maken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 21-06-2010 17:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:45:
haha, nee, dat zal je mij nooit horen beweren. De 6-cilinder loopt gewoon veel soepeler dan een 4-cilinder ooit zal kunnen. Een 6-in-lijn kan van nature ook veel meer koppel onderin produceren dan een 4-in-lijn. Maar de 4-in-lijn van BMW is ook wel een heel prettige motor ;)
Volgens mij zijn alle BMW blokken prettig. 2, 4, 6, 8, 10 of 12 cilinders, benzine of diesel. Het lukt ze eigenlijk altijd om iets goeds te bouwen, van 1200cc boxer tot 5.7 V12 en van 1.6 benzine tot 3.0 diesel twincharge :)

Wat betreft en 6 vs. een 4 cilinder: bij gelijke inhoud zal een 6 niet noemenswaardig meer koppel te hebben dan een 4.

De verschillen zitten op twee punten:

1. kleinere cilinders = kortere slag = mogelijkheid tot hoger toerenbereik = mogelijkheid tot meer topvermogen.
2. meer cilinders = minder vliegwiel nodig voor soepele stationairloop bij hetzelfde toerental.
Gevolg daarvan is een motor die sneller in toeren klimt en soepeler oppakt vanaf lage toeren. Dat voelt in de praktijk als meer koppel, maar op de rollenbank zul je er niet veel van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Mijn bedoeling was eigenlijk om geen discussie daarover te laten losbarsten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Weet iemand wat dat ongeveer kost voor een E46 en of het veel werk is om de krukassensor en nokkenassensor te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 15-09 11:03
nokkenassensor heb je er zo uit, mijn had dat in zijn e39 voor 150 gefixt. Krukassensor kan lastiger zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Krukassensor kost ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

t_captain schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:29:
[...]

Volgens mij zijn alle BMW blokken prettig. 2, 4, 6, 8, 10 of 12 cilinders, benzine of diesel. Het lukt ze eigenlijk altijd om iets goeds te bouwen, van 1200cc boxer tot 5.7 V12 en van 1.6 benzine tot 3.0 diesel twincharge :)

Wat betreft en 6 vs. een 4 cilinder: bij gelijke inhoud zal een 6 niet noemenswaardig meer koppel te hebben dan een 4.
Een 6 cilinder zal toch meer koppel hebben, omdat de arbeidsslagen elkaar gelijkmatiger opvolgen en daardoor efficiënter de gegenereerde kracht kunnen overbrengen. Bij een 4-cilinder staat de krukas altijd op een volledig dood punt, en moet het vliegwiel er echt voor zorgen dat de motor blijft draaien. Bij een 6-cilinder speelt dit veel minder en zorgt het vliegwiel veel meer voor een soepeler verloop.
Het nadeel van een 6-cilinder is dat het blok sowieso altijd groter is bij gelijke cilinderinhoud, en daarmee zwaarder en ook complexer. Een 2-liter is daarom eigenlijk wel de minimale cilinderinhoud waarvoor een 6-cilinder zinnig wordt. Er zijn wel kleinere 6-cilinders gemaakt (zoals in de Mazda MX-3 1.8 V6, volgens Mazda 1 van de kleinste 6-cilinders (je weet wel, van die reclame van 6 springende kabouters), maar dat is echt een uitzondering.
De verschillen zitten op twee punten:

1. kleinere cilinders = kortere slag = mogelijkheid tot hoger toerenbereik = mogelijkheid tot meer topvermogen.
2. meer cilinders = minder vliegwiel nodig voor soepele stationairloop bij hetzelfde toerental.
Gevolg daarvan is een motor die sneller in toeren klimt en soepeler oppakt vanaf lage toeren. Dat voelt in de praktijk als meer koppel, maar op de rollenbank zul je er niet veel van zien.
1. Slag hangt maar deels samen met het aantal cilinders of de inhoud. Er zijn long-stroke motoren en short-stroke motoren, zowel als 4-, 6-, 8-, 10-, 12-, etc cilinders. De bekendste short-stroke 4-cilinders zijn de hoog-toerige Honda v-tec's.
2. Minder massa op het vliegwiel kost zelfs koppel onderin ;) De motor zal namelijk sneller in toeren zakken. Maar minder massa op het vliegwiel betekent inderdaad wel sneller toeren kunnen maken. Mijn M43B16 heeft daar bijv. last van. Hij heeft een zogenaamde "dual-mass" vliegwiel en maakt maar langzaam toeren (ik heb het nooit geklokt, maar van stationair naar de toerenbegrenzer kost iets van 1,5 tot 2 seconden). Maar het vliegwiel slaat behoorlijk wat energie op, waardoor er tegelijkertijd meer koppel onderin beschikbaar is. In een curve van toeren vs. koppel zie je dat inderdaad niet of weinig terug, maar het geeft de motor wel meer kracht en laat zich makkelijker op de koppeling rijden.
Een groot vliegwiel maakt de motor soepeler, maar trager. Het meest extreme kan je wel zien bij de F1-motoren. In München stond de 2005-motor van BMW, inc. koppelingspakket (waar het vliegwiel ook inzit):
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_h0ma56lGMng/TBQHyFj9ZCI/AAAAAAAABt0/t_e3JuhAQ4w/s800/IMG_0692.JPG

Het zwarte tonnetje is de koppeling, rond de 10cm in diameter:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_h0ma56lGMng/TBQHzMyHl3I/AAAAAAAABt4/k-35Ye896tQ/s800/IMG_0693.JPG

Zoals je kan zien zit hier geen noemenswaardig vliegwiel, wat verklaard waarom die dingen zo makkelijk afslaan, ondanks het enorme vermogen (en koppel op hoge toeren), maar tegelijkertijd vliegen ze in een fractie van een seconde naar de 17.000 toeren (natuurlijk helpt de inlaat- en uitlaatconstructie hierin ook mee, maar het vrijwel ontbreken van een vliegwiel zal de grootste invloed hebben).

Kortom, een motor wordt gebouwd voor een bepaald doel, BMW maakt ze voor de personenauto's om ze zo prettig mogelijk te maken. Tussen de verschillende generaties zit daardoor een enorm verschil. Vanos maakte o.a. de 6-cilinders een stuk soepeler, omdat er geen compromis meer nodig was tussen top vermogen en koppel onderin, het zelfde geldt voor motoren met een enkele of dubbele nokkenas, balanceer-assen en variabele inlaten. Mijn M43B16 is wat dat betreft nog vrij ruw, het is een 8-klepper (enkele nokkenas), met variabele inlaat (die je kan voelen als hij van stand veranderd) en geen balanceer-assen. Tussen de 3800 en 4000 voel je bijv. dat de motor ineens sneller toeren gaat maken en meer kracht krijgt. Dat is ook het punt waarop de geometrie van de inlaat veranderd. Van de oude Compact van -Thunder- weet ik dat hij de M43TUB19 motor had, die ook als 316i verkocht is. Deze had o.a. dubbele balanceer-assen, waardoor de motor veel soepeler liep, maar ten koste van vermogen (de 1.9 had namelijk vrijwel een gelijk vermogen als de 1.6).
RSP schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:55:
Mijn bedoeling was eigenlijk om geen discussie daarover te laten losbarsten :P
Dit is geen discussie, maar gewoon lekker ouwehoeren over motortechniek ;) Qua techniek vind ik de 6-cilinders ook veel mooier dan mijn 4-cilinder, maar vergeleken met andere 4-cilinders vind ik het blok in mijn auto toch wel een meesterwerkje ;) Vooral het inlaatspruitstuk blijf ik een prachtig stukje aluminium gietwerk vinden, maar dat geldt ook voor de inlaat van bijv. de M20. Daarna kregen de 6-cilinders de kunststof inlaat met rechte inlaatbuizen, en dat ziet er toch minder mooi uit dan die grote metalen krullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 00:21:
[...]

Een 6 cilinder zal toch meer koppel hebben, omdat de arbeidsslagen elkaar gelijkmatiger opvolgen en daardoor efficiënter de gegenereerde kracht kunnen overbrengen.
Dit is toch een beetje appels met peren vergelijken, doordat 6 cilinders heel anders ontworpen worden dan 4 cilinders. Kijk bijvoorbeeld naar een bmw 318 (2L 4cil) en een bmw 320 (2,2L 6cil) uit 2005. De 318 heeft 200Nm (bij 3750rpm) en de 320 heeft 210Nm (bij 3500rpm). Een verschil van 5% terwijl de motor meer dan 5% groter is. De 4 cil heeft een veel langere slag (bovenvierkant) tov de 6 cil (die ondervierkant is), maar heeft het max koppel bij toch een hoger toeren tal. Wil je dat koppel op hetzelfde toerental krijgen, dan gaat bij de 4 cil het koppel natuurlijk omhoog (nog langere slag).
Het is maar net de vraag in hoeverre die laatste 60graden van de slag efficiënt zijn voor verhoging van het koppel tegenover het veel grotere zuigeroppervlak per cilinder van de 4 pitter bij eenzelfde slag, danwel langere slag bij zelfde opp per zuiger.
Grootste verschil tussen 4 en 6pitters vind ik het lopen; een 4 cilinder loopt altijd te schudden. Bij diesels merk je dat heel sterk.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb nu een nokia carkit in mijn auto zitten, maar die werkt niet goed met mijn blackberry.

Voor ongeveer 1000 euro kan ik origineel BMW carkit + usb aansluiting op mn idrive laten inbouwen. Zal ik dit geld (deels) terugkrijgen op de inruilwaarde? Het gaat om een E81 uit sep. 2007..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
P.B. schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:37:
Ik heb nu een nokia carkit in mijn auto zitten, maar die werkt niet goed met mijn blackberry.

Voor ongeveer 1000 euro kan ik origineel BMW carkit + usb aansluiting op mn idrive laten inbouwen. Zal ik dit geld terugkrijgen op de inruilwaarde? Het gaat om een E81 uit sep. 2007..
Nee.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

P.B. schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:37:

Voor ongeveer 1000 euro kan ik origineel BMW carkit + usb aansluiting op mn idrive laten inbouwen. Zal ik dit geld (deels) terugkrijgen op de inruilwaarde? Het gaat om een E81 uit sep. 2007..
Ga er maar vanuit dat je de bluetooth kit bijna volledig zult afschrijven. Het verkopen van de auto zal wel makkelijker gaan als er gewilde opties op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag even bij een onafhankelijke Bovag garage geweest voor een E46 318CI Executive met aantal M elementen uit 3-2002 met 175 dkm op de teller. Mooie bak, nette prijs ook. Maar: geen onderhoud bijgehouden sinds 2006. Geen idee dus of er schade is geweest. Is dat vragen om problemen? Kan een BMW dealer dat zien bij een inspectie? Die zit ernaast namelijk.

Nog een vraag. De facelift voor de sedan is in september 2001 ingevoerd. Hoe zit dat met die coupe's? Deze heeft nog oude koplampen dus uiterlijk hebben ze niks veranderd in 2002 aan coupe's. Hoe zit dat technisch?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:41:
Vanmiddag even bij een onafhankelijke Bovag garage geweest voor een E46 316CI Executive met aantal M elementen uit 3-2002 met 175 dkm op de teller. Mooie bak, nette prijs ook. Maar: geen onderhoud bijgehouden sinds 2006. Geen idee dus of er schade is geweest. Is dat vragen om problemen? Kan een BMW dealer dat zien bij een inspectie? Die zit ernaast namelijk.

Nog een vraag. De facelift voor de sedan is in september 2001 ingevoerd. Hoe zit dat met die coupe's? Deze heeft nog oude koplampen dus uiterlijk hebben ze niks veranderd in 2002 aan coupe's. Hoe zit dat technisch?
Een 316Ci bestaat volgens mij helemaal niet. In 2003 is de facelift voor de Coupes doorgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 22-06-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:45:
Een 316Ci bestaat volgens mij helemaal niet. In 2003 is de facelift voor de Coupes doorgevoerd.
Had hem net geëdit, 318CI idd ;) maar op technisch vlak dus ook pas in 2003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:46:
[...]

Had hem net geëdit, 318CI idd ;) maar op technisch vlak dus ook pas in 2003?
Nee, In 2002 heeft de 318Ci een nieuwe motor gekregen, de N42B20 met 143PK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
wheeler schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:23:
Ik zocht in eerste instantie het Mini topic maar blijkbaar valt dat op GoT hieronder ;)

Mijn 205 is verkocht en nu in gelukkige bezit van een zwart/witte Cooper S

[afbeelding]

[afbeelding]

Auto uit 2003 met slechts 59k gereden, gekocht via BMW dealer. Zag er een stuk netter uit dan veel auto's op Marktplaats.

Verwachte mods: een Aero grill en een Aux aansluiting aanleggen vanuit autoradio.
Mooie vooruitgang, van een 205 naar deze wagen. Met die grille gaat hij er helemaal stoer uit zien. Top! :)

Heb even de foto's zitten bekijken op die site van die aero grill. Wat een mooie Mini! Zo wil ik hem ook! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Marcusso op 22-06-2010 19:05 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
fsfikke schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:48:
[...]

Nee, In 2002 heeft de 318Ci een nieuwe motor gekregen, de N42B20 met 143PK.
En dat is een heerlijk motortje >:) .

4-cilinders lopen altijd te schudden? Gelul, mijne is een naaimachine.

De coupe's werden pas in 2003 gefacelift, maar de motoren werden al wel aangepast in 2002.
De 4-cilinder in mijn 318 is sneller dan de oude 6-cilinder uit de 320.

[ Voor 21% gewijzigd door YoshiBignose op 22-06-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:58:
[...]

En dat is een heerlijk motortje >:) .

4 cilinders zuigen. 6 is the way to go!

Grapje :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:59:
[...]

4 cilinders zuigen. 6 is the way to go!

Grapje :>
5 is ook vet >:).. helaas BMW doet alleen aan even aantallen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jullie het toch zo goed weten ;)
Hoe zit het met dat onderhoudsboekje wat er niet is? Risico? Kan dealer alles zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:14:
Als jullie het toch zo goed weten ;)
Hoe zit het met dat onderhoudsboekje wat er niet is? Risico? Kan dealer alles zien?
Je zou ook een keuring bij Dekra of ANWB kunnen overwegen. Is toch wat meer onafhankelijk dan de BMW-dealer. De BMW-dealer heeft toch bepaalde belangen. Vermoed dat een aankoopkeuring bij de BMW-dealer ook niet de goedkoopste optie zal zijn.

Wordt de auto geleverd met garantie? Dat beperkt het risico natuurlijk. De ANWB biedt ook een einde-garantie-keuring aan.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 22-06-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat is een risico ja. Er zijn programma's waarmee je schade zou kunnen zien als alles gewoon gemeld is. Je kan beter goed inspecteren, 175.000 km is natuurlijk een beetje een risico-stand, omdat er dan problemen aan kunnen komen. Mijn E46 318ci executive uit 2002 (zelfde dus) heeft nu ook steeds kleine mankementen, maar geloof me, het is een heerlijke auto >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij hebben de eerste E46 coupe's nog de achterlichten met oranje knippers. In de loop van 2000 een kleine facelift waarbij de wit/rode achterlichtglazen zijn geintroduceerd. Ook technisch wat updates rond die tijd, nieuwe 320Ci 2.2 liter / 170 pk vervangt de oude 323 Ci (2.5 liter/170pk), nieuwe 325Ci i.p.v. oude 328 Ci, etc.

Ik denk dat de 318Ci in 2001 is voorzien van en nieuw blok 118 pk --> 143 pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat is nu al 10x langs geweest. 1.8 werd 2.0. 2.0 werd 2.2. 2.3 werd 2.5, 2.8 werd 3.0. (alleen inhoud klopte soms al). In ieder geval werden de motoren sneller en efficiënter. Gelukkig maar, want die oude 318i (met 118pk) was echt SHIT.

Volgens mij heeft de facelift niks met oranje of witte knippers te maken. Mijn auto is uit 2002 en was gewoon standaard oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:56:
Dat is nu al 10x langs geweest. 1.8 werd 2.0. 2.0 werd 2.2. 2.3 werd 2.5, 2.8 werd 3.0. (alleen inhoud klopte soms al). In ieder geval werden de motoren sneller en efficiënter. Gelukkig maar, want die oude 318i (met 118pk) was echt SHIT.

Volgens mij heeft de facelift niks met oranje of witte knippers te maken. Mijn auto is uit 2002 en was gewoon standaard oranje.
Witte knipperlichten waren gewoon een (individual) optie.

Jij denkt het, ik bevestig het -O-

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 22-06-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat zeg ik toch :')

... Oh oke, laten we voortaan elk feit dat iemand aankaart nog een keer bevestigen, KRIJGEN WE HET TOPIC LEKKER SNEL VOL.

edit: Grapje hoor :>

[ Voor 83% gewijzigd door YoshiBignose op 22-06-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19

mr_petit

opperprutser

YoshiBignose schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:58:
[...]
Goed, alles hangt natuurlijk af van het uiteindelijke ontwerp, maar 4 cil lijnmotoren hebben qua balans gewoon meer nukken dan 6 cilinders. Met het gebruik van balansassen en goede reflectiearmen kan het meeste wel opgelost worden, maar hoe groter en krachtiger de motor wordt, des te meer problemen je krijgt. 4 cil lijnmotoren gaan eigenlijk ook niet boven de 3L (porsche 968). En dat heeft gewoon z'n redenen.
Als jouw 4 cil goed en vooral trillingsvrij loopt, dan zijn de systemen eromheen goed ontworpen :)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2010 02:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Vraagje, mijn vriendin heeft een nieuwe E81 staan. Deze heeft als optie elektrisch inklapbare spiegels. Nu ben ik gewend uit andere auto's dat, wanneer je de auto op slot doet, de spiegels automagisch inklappen. Mijn vraag is kan dit ook op de E81? In het boekje zie ik het nergens staan helaas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Bij het afsluiten de lock button langer ingedrukt houden -> ramen gaan dicht, spiegels klappen in?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Die optie had ik al geprobeerd, ramen gaan wel dicht, maar de oortjes blijven nog lekker uitgeklapt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Oke, da's jammer. Ik heb wel een lijst gevonden voor dingen die programmeerbaar zijn voor de E46, waarbij automatisch inklappen spiegels dus ook bij staat. Moet dus ook lukken voor een E81, misschien moet je de dealer even bellen?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

De dealer bellen kan ik natuurlijk altijd even doen, maar ik wil het graag zelf uitvinden. ;)

Ik heb ook al in het systeem zitten rommelen (via de beruchte knop op de middenconsole), maar kon daar geen optie vinden.

De nieuwe 1-serie heeft overigens geen key-memory meer (behalve voor de zetels), alleen nog car memory. (als je het hebt in combinatie met een navigatiesysteem)

[ Voor 6% gewijzigd door Pizzaman op 23-06-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Vandaag nieuwe (witte OEM) knippers binnen gekregen, nadat er eentje was "weggewaaid" bij 220 op de Autobahn :(

hij was al stuk, en zat wat los ... ging goed bij 130 maar harder kon dus niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSP schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:47:
Vandaag nieuwe (witte OEM) knippers binnen gekregen, nadat er eentje was "weggewaaid" bij 220 op de Autobahn :(
S(c)hade !!
hij was al stuk, en zat wat los ... ging goed bij 130 maar harder kon dus niet ...
Jaja... je ziet gewoon waar de kwaliteit weer ligt... dingen zijn niet voor niets begrenst op 250 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Pizzaman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:07:
De dealer bellen kan ik natuurlijk altijd even doen, maar ik wil het graag zelf uitvinden. ;)

Ik heb ook al in het systeem zitten rommelen (via de beruchte knop op de middenconsole), maar kon daar geen optie vinden.

De nieuwe 1-serie heeft overigens geen key-memory meer (behalve voor de zetels), alleen nog car memory. (als je het hebt in combinatie met een navigatiesysteem)
Mijn E81 heeft anders wel key memory.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

P.B. schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:50:
[...]

Mijn E81 heeft anders wel key memory.....
En wat wordt daar zoal in opgeslagen dan? (Er van uitgaande dat je een navigatiesysteem hebt)

[ Voor 51% gewijzigd door Pizzaman op 23-06-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Pizzaman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:52:
[...]

En wat wordt daar zoal in opgeslagen dan? (Er van uitgaande dat je een navigatiesysteem hebt)
Volgens mij kan key memory onthouden hoe de stoel moet staan als je elektrische stoelen hebt, en hoe je de spiegels wilt hebben..
Car memory/Key memory.

Car/key memory bespaart u voorafgaand aan elke rit waardevolle tijd. In plaats van anders ingestelde bestuurdersstoel, buitenspiegels of airconditioning-instellingen weer volgens uw wensen in te hoeven stellen, neemt de memory-functie deze taak automatisch op zich zodra u het portier opent.

Met Car memory kunnen diverse instellingen worden geprogrammeerd, bijvoorbeeld het automatisch inschakelen van het dimlicht bij starten of de koplampfunctie na afsluiten van de auto. Door het bedienen van het lichtsignaal blijven de koplampen dan nog maximaal 40 seconden ingeschakeld.

Met Key memory worden instellingen in de contactsleutel opgeslagen en bij het ontgrendelen van de auto met de afstandsbediening weer opgeroepen. Zo vindt u bij instappen bijvoorbeeld de eigen instellingen van buitenspiegels en van uw elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (alleen in combinatie met Memory-functie).

Daarnaast kunt u de automatische airconditioning zo programmeren dat Key memory altijd de laatst gekozen interieurtemperatuur en luchtverdeling instelt. Key memory is voor twee sleutels geprogrammeerd en kan worden uitgebreid tot maximaal vier bestuurders. Elke bestuurder wordt daarbij herkend aan zijn eigen sleutel.

[ Voor 66% gewijzigd door tdw op 23-06-2010 13:00 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:48:
Jaja... je ziet gewoon waar de kwaliteit weer ligt... dingen zijn niet voor niets begrenst op 250 :9
Er zaten aftermarket dingen op :P de nieuwe OEM's voelen echter niet bijzonder degelijk ofzo ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

tdw schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:59:
[...]

Volgens mij kan key memory onthouden hoe de stoel moet staan als je elektrische stoelen hebt, en hoe je de spiegels wilt hebben..

[...]
Precies, dat is wat ik ook al zei, dit zijn de enige dingen die je key nog onthoudt als je een navigatiesysteem hebt. Heb je dat niet, dan onthoud hij nog wel meer dingen, zoals het wel of niet drie keer knipperen van je knipperlicht als je hem één keer aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gisteren in de gloednieuwe 5-serie gereden van mijn oom. In juli krijg ik hem een maand als hij op vakantie is :)

De 3.0 zes in lijn is echt fantastisch, evenals de nieuwe automaat, heerlijk. Wat rijd die bak goed.

Wel enorme afwerkingsmissers in het interieur. Als ik het stuur vastpak (grote handen) voel ik meteen 2 gaten waar de schroeven in gaan. Het zonnescherm van het open dak laat een enorme kier zien wanneer hij gesloten is. Het leer (af-fabriek) laat wat stikfouten zien. Op de bestuurdersstoel zit er een lap leer helemaal scheef, en aan de achterkant van de stoel (bij het opbergvakje van de passagier) mist zelfs gewoon een stuk.

Voor dit geld verwacht je toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Voor dat geld ga je toch terug naar de dealer en zeg je dat ze maar nieuwe stoelen moeten regelen?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Precies, en zeker bij de eerste modellen komen dit soort dingen voor. Mijn ervaring is dat een dealer dit zonder al te veel problemen voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:56:
..
Ey ey wat is er echt SHIT aan mijn motor? Zo slecht is ie ook niet, loopt rustig en wil ook best toeren draaien. Tja dat er betere zijn, dat weet ik, maar het is geen 1.6 fsi... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:11:
Gisteren in de gloednieuwe 5-serie gereden van mijn oom. In juli krijg ik hem een maand als hij op vakantie is :)

De 3.0 zes in lijn is echt fantastisch, evenals de nieuwe automaat, heerlijk. Wat rijd die bak goed.

Wel enorme afwerkingsmissers in het interieur. Als ik het stuur vastpak (grote handen) voel ik meteen 2 gaten waar de schroeven in gaan. Het zonnescherm van het open dak laat een enorme kier zien wanneer hij gesloten is. Het leer (af-fabriek) laat wat stikfouten zien. Op de bestuurdersstoel zit er een lap leer helemaal scheef, en aan de achterkant van de stoel (bij het opbergvakje van de passagier) mist zelfs gewoon een stuk.

Voor dit geld verwacht je toch anders.
Die kier van het zonnescherm is niet die kier die je optioneel kan openen in het midden van het panoramadak? Dat klinkt toch allemaal wel heel erg als het inderdaad fouten zijn en geen dingen die standaard gewoon zo zijn. Anders zou je oom toch wel even langs kunnen gaan voor opheldering :P
Quantor schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:05:
[...]

Ey ey wat is er echt SHIT aan mijn motor? Zo slecht is ie ook niet, loopt rustig en wil ook best toeren draaien. Tja dat er betere zijn, dat weet ik, maar het is geen 1.6 fsi... ;)
YoshiBignose is de trotse eigenaar van de enige goede 4 cilinder die op deze aardbol rondrijd O-)

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 23-06-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:21:
[...]

Die kier van het zonnescherm is niet die kier die je optioneel kan openen in het midden van het panoramadak? Dat klinkt toch allemaal wel heel erg als het inderdaad fouten zijn en geen dingen die standaard gewoon zo zijn. Anders zou je oom toch wel even langs kunnen gaan voor opheldering :P
Nee :) Of hij sluit gewoon niet goed, of het oppervlakte van het scherm is kleiner dan het zonnedak. Kan er niet meer van maken.

Ik zal wel even het commentaar van BMW neerpennen als hij dat heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Freude am Fahren krijgt waarschijnlijk een vervolg. 320Ci zag er heel mooi uit en ook qua prijs akkoord met de handelaar. Alleen nog even proefrijden want daar had ik gisteren nog geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb gisteren nog met de auto gereden, toen nergens last van gehad. Maar nu stap ik net in de auto. Bij het starten trap ik altijd de koppeling in en ik voelde dat hij wel heet erg licht in trapte. Ik heb de auto gestart met de koppeling in getrapt maar krijg hem niet in de versnelling. Het lijkt er op dat hij niet wil ontkoppelen. Wat zou dit kunnen zijn?
Pedaal gaat heel makkelijk in en veert ook weer zo terug omhoog. Ik heb bij het pedaal gekeken en daar zie ik niets vreemds.

Het gaat over een 318i e30 met M10
D'r ligt geen plas onder de auto. Remvloeistof pijl is iets boven minimum.
Pedaal duwt gewoon die pin die cilinder in en komt ook weer omhoog met het pedaal en in de auto bij het pedaal is alles droog.
Wanneer de dop van de remvloeistof er af draait en daar luistert als je het koppelingspedaal in trapt, hoof je een heel zacht blub geluidje maar je ziet geen bubbeltje wel een stijging in het remvloeistof pijl.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Laatst online: 20:57
Koppelingskabel stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddos op 23-06-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Waar vind ik die koppelingskabel?
Misschien kun je hem aanwijzen op deze site?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

JdM

Humbled

Je BMW heeft geen koppelingskabel omdat deze wordt aangestuurd via een koppelingscilinder die hydraulisch is.
Als de koppelingscilinder kapot is, bestaat de kans dat je lucht in het systeem trekt ter hoogte van de cilinder, ik gok erop dat je koppelingscilinder niet meer goed afsluit, zonder dat je duidelijke lekkage waarneemt.
Als de keerring in de cilinder dusdanig lek is dat er wel lucht in getrokken kan worden, maar geen vloeistof eruit (wat best mogelijk is omdat lucht dunner is dan vloeistof) krijg je de door jou genoemde symptomen.
Zet er een nieuwe koppelingscilinder op, denk dat die rond de 40 euro kost.
edit:
onderdeel 13 op de tekening, zou 58 euro kosten

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 23-06-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De E30 heeft al een hydraulische koppeling, dus een kabel kan het niet zijn ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.bmwfans.info/images/epc/MTUzODg1X3A=.png

Zo te zien heeft de koppeling een eigen reservoirtje in de buurt van de pedalen in de motorruimte (zoek in de buurt van de rembekrachtiger). Het koppelingspedaal heeft daarnaast zelf een veer die het pedaal terug drukt. De symptomen klinken als een pedaal waar de druk alleen nog van de veer komt, en niet meer van de hydrauliek en veren van de koppeling.

Verder zit er zo weinig vloeistof in het systeem, dat het ook echt geen plasje zal veroorzaken, maar hooguit de boel aan de buitenkant vettig zal maken. De vloeistof wordt (gelukkig) niet gedeeld met de remmen, dus het remreservoir kan je negeren.

De controle die je kan/moet doen:
  1. Controleer bij het koppelingspedaal en hoofd/mastercilinder of alles droog is, zo ja,
  2. Zoek het reservoir op en controleer peil en of deze droog is aan de buitenkant (inc. de leiding), zo ja
  3. Zoek de koppelingsleiding op en controleer deze op lekken, zo nee
  4. Kruip onder de auto en controleer of je slaafcilinder droog is, zo ja
  5. Koppeling kapot (kleine kans met deze klachten)
Vooral die laatste is lastig, want de slaaf zit meestal aan de zijkant of boven op de versnellingsbak en is dus moeilijk bereikbaar. Niet om je gelijk te ontmoedigen, maar grote kans dat het je slaaf-cilinder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik gok ook dat het je hulpcilinder naast je bak is. Omdat je remvloeistof toch laag (je koppeling en rem delen hetzelfde reservoir meen ik) zul je waarschijnlijk onder je auto toch wat vloeistof verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

JdM

Humbled

De remvloeistof wordt wel degelijk gebruikt om de koppeling aan te sturen. Er is geen apart reservoir voor de koppeling, maar de verdeler in de auto geeft altijd voorrang aan de hoofdremcilinder. Indien het peil in het koppelingsgedeelte zakt, zal de remcilinder daardoor nooit zonder vloeistof komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Overigens heb ik net nog eens goed gekeken, en het pijl stijgt licht wanneer je de koppeling in trapt.

Update:
De anwb is geweest en heeft de remvloeistof bijgevuld tot aan max, en nu werkt de koppeling weer. *O*

[ Voor 36% gewijzigd door sjirafje op 23-06-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JdM schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:45:
De remvloeistof wordt wel degelijk gebruikt om de koppeling aan te sturen. Er is geen apart reservoir voor de koppeling, maar de verdeler in de auto geeft altijd voorrang aan de hoofdremcilinder. Indien het peil in het koppelingsgedeelte zakt, zal de remcilinder daardoor nooit zonder vloeistof komen te staan.
Hmmz, blijkbaar heeft BMW dan beide systemen gebruikt. Wat ik namelijk postte, was zoals het volgens TIS in de auto zou zitten bij de E30 318i met een M10 motor, handbak en het stuur links, is daarin gaven ze dus wel aan dat er een apart reservoir was (vandaar mijn "fout-analyse"). Ook vond ik op het net wel foto's van auto's met een eigen reservoir, maar omdat dit RHD-auto's waren, zou het reservoir aan de verkeerde kant hebben gezeten.

Maar het is blijkbaar weer opgelost. Zo zie je maar weer, ik weet veel van de M43 in combinatie met een E36, maar bij andere modellen ga ik toch de mist in... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:16:
Je zou ook een keuring bij Dekra of ANWB kunnen overwegen. Is toch wat meer onafhankelijk dan de BMW-dealer. De BMW-dealer heeft toch bepaalde belangen.
Welke belangen hebben die dan?
argro schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:16:
Wordt de auto geleverd met garantie? Dat beperkt het risico natuurlijk. De ANWB biedt ook een einde-garantie-keuring aan.
Ja, 6 maanden Bovag is inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 01:45:
[...]

Welke belangen hebben die dan?
De ANWB keurt alleen, de BMW dealert repareert ook tegen vergoeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 01:47:
[...]

De ANWB keurt alleen, de BMW dealert repareert ook tegen vergoeding ;)
Mooi toch? Ja oke, ze zullen sneller zeggen dat er wat mee is. Maargoed, ze kennen die auto's wel helemaal tot in detail.
ANWB keuring zit alleen in Utrecht en Den Haag? Dat wordt beetje lastig vanuit Groningen. Dekra kan ook langskomen zag ik.

Huidige bod van aanbieder zit €1650 onder ANWB/Bovag koerslijst, niet slecht dus maar hij moet er ook niet vanaf willen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 01:45:
[...]

Ja, 6 maanden Bovag is inbegrepen.
Dan is het risico natuurlijk beperkt. Je kunt dan over 5,99 maanden altijd nog een ANWB einde-garantie-keuring laten doen.
Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 01:51:
[...]

Huidige bod van aanbieder zit €1650 onder ANWB/Bovag koerslijst, niet slecht dus maar hij moet er ook niet vanaf willen natuurlijk ;)
Dat vind ik nog wel meevallen. Die lijst is volgens mij behoorlijk optimistisch over de prijs van een occasion. Dit komt misschien ook wel door het belang van de Bovag bij die lijst.

[ Voor 24% gewijzigd door argro op 24-06-2010 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
sjirafje schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:55:
Overigens heb ik net nog eens goed gekeken, en het pijl stijgt licht wanneer je de koppeling in trapt.

Update:
De anwb is geweest en heeft de remvloeistof bijgevuld tot aan max, en nu werkt de koppeling weer. *O*
Dat is waarschijnlijk van korte duur... ik heb dit ook gehad met mijn E36, was de onderste koppel-cilinder ook stuk. Je koppel-hydrauliek is kennelijk dezelfde als die van je remvloeistof etc., vandaar dat het bijvullen even geholpen heeft.

Ik heb geen idee meer wat ik kwijt was, maar het was minder dan 100 euro, for sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Henk schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:50:
[...]

Dat is waarschijnlijk van korte duur... ik heb dit ook gehad met mijn E36, was de onderste koppel-cilinder ook stuk. Je koppel-hydrauliek is kennelijk dezelfde als die van je remvloeistof etc., vandaar dat het bijvullen even geholpen heeft.

Ik heb geen idee meer wat ik kwijt was, maar het was minder dan 100 euro, for sure.
Ik moet bekennen dat ik nog noot naar het niveau van de remvloeistof heb gekeken. Het zou dus best kunnen dat hij altijd al vlak boven minimum heeft gestaan.
Maar goed ik houd het in de gaten. Net 2 keer 75 KM gereden en het pijl is niet zichtbaar gezakt. Ik ga zo even markeren op welke stand hij nu staat en dan vanmiddag weer wat kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 19-04 14:57
Pizzaman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:07:
[...]

Precies, dat is wat ik ook al zei, dit zijn de enige dingen die je key nog onthoudt als je een navigatiesysteem hebt. Heb je dat niet, dan onthoud hij nog wel meer dingen, zoals het wel of niet drie keer knipperen van je knipperlicht als je hem één keer aantikt.
En natuurlijk je radiozenders en laatst spelende audiobron. Begint mijn Slayer cdtje weer lekker te draaien, ipv Radio 100% NL (wat m'n vriendin luistert met haar sleutel).

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaymzHetfield schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:40:
[...]

En natuurlijk je radiozenders en laatst spelende audiobron. Begint mijn Slayer cdtje weer lekker te draaien, ipv Radio 100% NL (wat m'n vriendin luistert met haar sleutel).
Lekkere combi in muziekkeuze... hoop dat jullie het verder goed kunnen vinden ?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
sjirafje schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:28:
[...]

Ik moet bekennen dat ik nog noot naar het niveau van de remvloeistof heb gekeken. Het zou dus best kunnen dat hij altijd al vlak boven minimum heeft gestaan.
Maar goed ik houd het in de gaten. Net 2 keer 75 KM gereden en het pijl is niet zichtbaar gezakt. Ik ga zo even markeren op welke stand hij nu staat en dan vanmiddag weer wat kilometers maken.
Hoe geleidelijk liep het intrappen van je koppeling terug? Ik merkte bij mij dat het koppelen steeds 'dieper' in het pedaal ging zitten, tot ie uiteindelijk niet meer wilde, dat was dus waarschijnlijk het leeglopen van de vloeistof... Het was niet 'ineens', ik heb best nog wel wat ritjes gedaan terwijl het koppelen 'verschoof'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 12:43
Ik heb net een nieuwe koppelings cilinder gekocht 66 euro :) Ik was zo stom de koppeling in te trappen toen de cilinder los hing :( Deze klapte dus uitelkaar.

Mijn e36 heeft het probleem dat de koppeling pas "mega" laat aangrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Quantor schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:05:
[...]

Oke misschien is shit wat overdreven, maar het is zonde om nu een auto te kopen met die motor ipv met de nieuwe want het is een wereld van verschil. Niet alleen is die nieuwe motor zuiniger (1 op 13,9 t.o.v. 1 op 12,5), maar ook sneller (9,3 t.o.v. 10,4) en betrouwbaarder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

En ze zitten d'r op. OEM witte knippers met een vers setje Philips Silvervisions :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Morgen proefrijden met de E46 320Ci, als daar niets raars uitkomt gaat ' ie mee! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

pfl of fl ?

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Welk bouwjaar?

Oude 320i (2.0) 1 op 11,2 en 9,9 sec naar 100.
Nieuwe 320i (2.2) 1 op 11,2 en 8,2 sec naar 100.

Ik vind het een hele hoop verschillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

fsfikke schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 14:21:
[...]

YoshiBignose is de trotse eigenaar van de enige goede 4 cilinder die op deze aardbol rondrijd O-)
Nee hoor, sinds ik de injectoren weer heb gereinigd, spint mijn 4-pittertje ook weer als een poesje (wat goed uitkomt, want hij heeft ook de kracht van een poesje, maar poesjes zijn wel lief O+ ). Onder de 80km/u hoor en voel (als in trillen) je mijn motor niet in de auto, bij 100 begint hij hoorbaar te worden, en pas bij 130 is het geluid echt aanwezig, maar nog lang niet storend.
geldermalsen schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:48:
Ik heb net een nieuwe koppelings cilinder gekocht 66 euro :) Ik was zo stom de koppeling in te trappen toen de cilinder los hing :( Deze klapte dus uitelkaar.

Mijn e36 heeft het probleem dat de koppeling pas "mega" laat aangrijpt.
Laat aangrijpen kan ook betekenen dat hij bijna versleten is. Hoe ontkoppelt hij? Doet hij dat ook pas als je het pedaal bijna helemaal hebt getrapt?
Overigens, in mijn E36 moet ik hem ook diep intrappen om volledig te ontkoppelen, en grijpt hij ook pas vrij laat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
PFL v.w.b. de 2003 facelift. Hij komt uit augustus 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Coupe facelift kwam inderdaad later. 2001 is volgens mij al wel de nieuwe motor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Pizzaman schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:52:
[...]

In ieder geval

- de radioinstellingen (dus ook equalizer ed) en audiobron.
- dagrijlicht
- dimlicht altijd aan of automatisch of via schakelaar
- 3x knipperen
- gedrag van centrale vergrendeling (automatisch op slot)
- instellingen van de climate control
- laatste navigatiebestemmingen / adresboek (niet zeker)

dit is waar ik op gelet heb. Maar ik ben de enige die in mijn auto rijdt dus ik gebruik het eigenlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door P.B. op 25-06-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
YoshiBignose schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 10:44:
Coupe facelift kwam inderdaad later. 2001 is volgens mij al wel de nieuwe motor toch?
Klopt. Het is een 2271cc / 170pk zescilinder i.p.v. de 1991cc 150pk uit het vorige model. Volgens mij dateert deze upgrade van najaar 2000(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Morgen naar Lelystad met Joyride nummer 164. :Y)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

wimpie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:30:
Wat houd die hele joyride in eigenlijk? Hoe kom je ervoor in aanmerking, wat kost dat? Info please :)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:52

Wimo.

Shake and Bake!

wimpie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 14:30:
Leuk ik ga dinsdag ! Morgen de mijne ophalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kecin schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 18:03:
[...]

Wat houd die hele joyride in eigenlijk? Hoe kom je ervoor in aanmerking, wat kost dat? Info please :)
http://lmgtfy.com/?q=joyride+bmw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 18:46:
[...]

Oke misschien is shit wat overdreven, maar het is zonde om nu een auto te kopen met die motor ipv met de nieuwe want het is een wereld van verschil. Niet alleen is die nieuwe motor zuiniger (1 op 13,9 t.o.v. 1 op 12,5), maar ook sneller (9,3 t.o.v. 10,4) en betrouwbaarder :P
Ik heb m dan ook weer bijna 4 jaar en toen waren de nieuwere nog een stuk duurder dan nu. Heb trouwens weer schade en ik was echt bezig met rustig rijden en goed op te letten. Draai bij m'n ouders achteruit een doodlopende straat in, echt geen hond te zien, komt de overbuurvrouw ook achteruit haar parkeerplaats naast haar huis uit, precies in m'n dode hoek, reed namelijk vooral op m'n rechterbuitenspiegel de bocht in. Heb haar autootje net op de hoek van m'n achterbumper geraakt, zelf weinig schade (onder het achterlicht zit een deuk en hoek bumper is niet zo mooi meer), zij heeft haar rechterportier compleet aan gort gereden.. Hopelijk beslissen de verzekeringsmaatschappijen in mijn voordeel, want zij kwam ook zonder te kijken (in mijn opinie) de weg opzetten. En wat een trammelant kan zo'n buurvrouw ervan maken, ik reed niet eens hard achteruit, want speelde taxi voor m'n ouders.... Als ik m'n eigen schade moet betalen, dan laat ik het niet eens repareren, misschien ga ik dan wil inruilen, eigenlijk net iets te vroeg voor m'n budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja sommige mensen zijn nogal paniekerig als er schade gemaakt wordt. M'n vader had op de snelweg een keer iemand aangetikt en die durfde de auto niet eens uit te komen, helemaal in shock. Achteraf was er niet eens schade te bekennen maar ze bleef gewoon op de weg staan 8)7 .

MAAR vorige week was nog leuker. Ik reed in Slotermeer (Amsterdam). Staat niet echt bekend als een buurt met veel "blanke" mensen zeg maar. Ik reed in de E36 (met m'n broertje) en vooroordelen zijn uiteraard snel gemaakt. Anyway, voor mij stond een Mitsubishi of wat dan ook met een vrouw achter het stuur en kind achterin. Opeens zet ze haar auto in achteruit en ramt vol onze bumper (ze had nog een trekhaak ook). Dus ze reed ff parkeerplekje op en kwam met paniek auto uit "ja sorry sorry sorry". Ze dacht al natuurlijk daar komen paar mocro's uit ik ben de lul hahaha maar ja toen kwam er zo'n AARDIGE jongen als ik uit :') maar goed er bleek helemaal geen schade te zijn. Beetje deukje op kenteken maar dat ding is al half scheef. Ze was heel blij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Jij hebt schade op je bumper, zij op de deur. Beide reden achteruit maar jij reed tegen haar op. Er is denk ik geen enkele verzekeraar die hier de schuld bij de buurvrouw zal neerleggen, jij bent in dit geval gewoon de schuldige en zal moeten opdraaien voor de schades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
mwah, we reden tegelijk achteruit want dat kun je zien aan haar schade, haar deur was helemaal beschadigd, dat heeft ze zelf gedaan want ik stond direct stil, reed ook maar heel langzaam. Zij heeft nog minstens een meter haar deur beschadigd. Verder rijdt zij ook achteruit en ook nog eens van haar parkeerplek (carport) af. Zeg maar een uitrit, ze nam dus niet deel aan het verkeer voor die tijd. Ik gok dat dat in mijn voordeel is.

edit: even wat gegoogled en dit gevonden op een site:
Art. 54 RVV bepaalt dat iemand die vanuit stil- of parkeerstand wegrijdt, alle overige weggebruikers moet laten voorgaan. Bent u vanuit stilstand weggereden en heeft u nog geen ca. 10 meter afgelegd voordat de botsing plaatshad (u bent dan nog geen verkeersdeelnemer), dan bent u in principe aansprakelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Quantor op 25-06-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mwah gezien het feit dat jullie beide met een bijzondere verrichting bezig waren denk ik dat het een 50/50 wordt. Lijkt me ook het eerlijkste, aangezien jullie beide niet goed op hebben gelet :P

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 25-06-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Tja, ik vind van mezelf dat ik alles heb gedaan om te kijken of er geen auto's in de doorlopende weg aan kwamen rijden, in de doodlopende weg stond alleen de auto van de buurman helemaal achterin (wou er naast gaan staan in de andere hoek). Auto van andere buurman was er niet en anders stond die op de stoep (ooit eens niet gezien en echt op een cm er langs gereden, sindsdien kijk ik daar altijd goed of hij er staat). En gekeken of er kinderen in de buurt rondliepen die onverwachte akties konden doen. De auto van die overbuurvrouw staat onder haar carport, niet eens te zien vanwaar ik (vooruit) aan kwam rijden, had ik alleen kunnen zien als ik midden in de bocht door m'n binnenspiegel had gekeken. Maar ik keek via m'n zijspiegels, rechts (binnenbocht) en links heel snel toen ik halverwege de bocht was om te kijken of er verkeer in de doorlopende straat aankwam.

Moet wel zeggen dat ik ervan baal, maar dat is wel duidelijk denk ik. Ongeveer hetzelfde gevoel als Femme met z'n Z4 en de "ik maak even een u-bocht" vrouw lijkt me.
Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.