t_captain schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 15:30:
Bedankt voor deze nuttige reply. Klinkt vrij goed.
Ik neem "fusee", "28i VANOS" en "28i waterpomp" mee in mijn achterhoofd
Nog een vraagje. Van de latere modeljaren is er ook een 22i. Dit blok ken ik verder nauwelijks. Het zit volgens mij niet in de mainstream modellen (3-serie E46 etc), alleen in de Z4. Heeft dat blok issues of is het ook dik in orde?
Voor de Vanos moet je even op het net zoeken, er zijn genoeg sites te vinden waar de symptomen van een defecte vanos op staan. De waterpomp is iets wat je niet merkt tot hij echt kapot is. Eventueel iets voor de onderhoudshistorie. Als deze vervangen blijkt te zijn, dan kan je even navragen (als de eigenaar het überhaupt weet) of er een versie met kunststof schoepenwiel in is gezet (standaard uitvoering) of met een metalen schoepenwiel (verbeterde versie die niet kapot gaat).
Versleten fusee's kan je voelen bij indrukken van de voorwielophanging. Bij mijn auto voelde je een tik door het chassis gaan bij in- en uitveren. Overigens kost het vervangen van een fusee bij de dealer zo'n €150, bij een beun minder. Ik zou een Z3 er niet om laten staan.
En daarstraks nog iets vergeten, iets waar -Thunder- over mee kan praten

ABS-storingen komen ook vrij veel voor bij de modellen die in de 2de helft van de jaren 90 geproduceerd zijn. Dit is zo goed als altijd een sensor bij het achterwiel. Door de manier dat ze gemonteerd zitten, kunnen er kabelbreukjes in ontstaan. Ook dit is een makkelijke reparatie (als je tenminste de goede besteld, hè -Thunder-

), maar kan tegelijkertijd een wel heel prettig effect op de verkoopprijs hebben (voor jou als koper). De meeste mensen vrezen namelijk dat de pomp of computer dan defect is (=erg kostbaar), maar bij een BMW is dat maar heel zelden het geval.
Overigens zijn dit allemaal relatief kleine problemen, die allen niet fataal zijn. De Vanos kàn een dure reparatie zijn als het door de dealer gedaan wordt, maar met 2 rechter handen kan iedereen het (het is namelijk demonteren en nieuwe afdichtingsringen plaatsen, maar het kost vrij veel tijd, dus veel uren, dus kostbaar).
KappeNou schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 16:37:
Gisteren voor het eerst in een normale E46 gereden (Facelift en handbak) Was wel maar een 316, maar wel redelijk vol kwa opties. Ik moet zeggen best een fijne auto. Ook wanneer je niet heel veel power wil, maar wel nog ruim het overige verkeer wil bijhouden.
Een 316i kan ook gemakkelijk het verkeer bijhouden. Veruit de meeste auto's op de weg hebben nog altijd minder vermogen. Het is ook iets wat ik al jaren roep. Meer vermogen is misschien prettig, maar een 316i heeft zeker niet te weinig.
[
Voor 12% gewijzigd door
deepbass909 op 16-06-2010 17:01
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier