4x2 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:24:
Nee, dat gaat niet voor een waterpomp op en het is zonde van je 50 euro als het niet hoeft.
Als je er alleen bij kan als de distributieriem dr af ligt is het een ander verhaal (en die ligt er om wat voor reden dan ook af), dan doe je het om te voorkomen dat dat kutwerk nog een keer moet.
Afgezien daarvan draait een lager, dat scheelt ook.
Precies, de regel is bij een distributieriem wissel ook de waterpomp meenemen (als deze in het distributiehuis zit en aangedreven wordt door de riem), maar aangezien Yoshi een M43-blok heeft, met ketting, gaat dit niet op. Over het algemeen gaat de waterpomp in de M43 een leven lang mee (in tegenstelling tot de 6-cilinders in de E36, waarvan het schoepenrad kan breken).
@Yoshi
Het koelwaterpijl staat goed met een koude motor en hij verliest niks? Er zijn eigenlijk maar een paar dingen die direct de temperatuur van de koeling beïnvloeden, en dat zijn de radiateur (is vervangen zeg je), de thermostaat en visco (ook vervangen).
Ik zet in op een thermostaat (kost ong. 4 tientjes). Deze raakt op een gegeven moment gewoon op en gaat niet meer goed open. De temperatuur mag namelijk niet oplopen, ook niet in een file. Nu bij mij alles weer helemaal goed is, blijft de naald strak in het midden staan, ongeacht de belasting.
Als jij je verwarming vol aan zet (dus hoogste stand van blazen en temperatuur), daalt dan de temperatuur wel?
Ik zou trouwens zo veel mogelijk voorkomen dat je temperatuur tegen of in het rood komt... Het is niet echt lekker voor je olie en koppakking namelijk.
Volgens mij gaat dit bij de E36 alleen op voor de versies zonder toerenteller. Mijn Compact heeft gewoon een digitale teller.
Het hele dashboard is digitaal in deze wagen, ik kan via de dagteller ook het exacte toerental, snelheid, benzineniveau en temperatuur oproepen (die laatste 2 in hex-dec waarden).
Ik zie trouwens dat mijn teller hard gaat... op deze foto was het nog 140d, inmiddels staat hij al over de 180d...
@-Thunder-
Leuk speeltje, zo te zien een heerlijk sleutelobject

Erg grappig ook om de overeenkomsten te zien met het interieur van de Compact (jou wel bekend

)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier