Het Krat- en Kistradio Topic [deel 6] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 106.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Skeltenaer schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:35:
[...]

Als hij niks zou verbruiken wil ik er 100. :+
Hij gebruikt dus niet niks, maar op ebay staat dat hij wel erg zuinig is.
Wat ik wel zou doen is een aan/uit knopje bevestigen. Want ook al isie zuinig, je wilt natuurlijk niet dat hij constant aanstaat :)
Hij is trouwens ook leverbaar met een groen paneeltje!
Ik zal eens kijken wat hiervoor de mogelijkheden zijn.
Is er een voorkeur voor een bepaald type/merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
chevy250 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:06:
Vermogen / Volume / Watt

even wat opmerkingen

om clippen en vervorming te voorkomen moet je voor luidsprekers kiezen die meer vermogen (Watt) aankunnen dan de versterker kan leveren.
Dus geen 10W rms luidsprekers op een 15W rms versterker , andersom geen probleem.
Dit is niet waar. Als een versterker meer rms vermogen kan leveren dan dat de luidsprekers aan kunnen kan het inderdaad zijn dat je de speakers opblaast. Clipping ontstaat echter als de versterker juist te weinig vermogen kan leveren. Er ontstaat dan een gelijkspanning aan de luidsprekeruitgang en dit is de reden waardoor de luidspreker de geest geeft.
Neophyte808 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 01:30:
[...]
Je geeft niet echt antwoord op mijn vraag. Ik was niet anders van plan dan 2 speakers aan te sluiten op 1 versterker, maar zoals ik dus zeg: als je 2 4 ohms speakers parallel op een ta2024 aansluit blaas je je ta2024 op en als je 2 4 ohms speakers in serie aansluit op een ta 2024 krijg je minder geluidsproductie, volgens de startpost. Waar ik op doel is dat beide aansluitmanieren dus nadelen hebben en ik vraag me af of die ook te voorkomen zijn.
Met de gegevens die hier worden genoemd is dit niet te voorkomen. Zelfs als je twee 8ohms luidsprekers parallel zou zetten, en de impedantie voor de versterker dus 4ohm (1/8+1/8=1/4) is, krijg je zachter geluid omdat de 15watt dan verdeeld wordt over de twee speakers. Daarom raadde lredev aan in dit geval twee versterkertjes te gebruiken.
ThinkPadd schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:20:
Is er ook een simpelere versie van de accubewaker gemaakt door happer?

Ik wil een zo klein mogelijk doosje maken (heb 2x 6.5cm diameter luidsprekers uit een home cinema set) en die van happer is mij eigenlijk veelste uitgebreid. Ik wil gewoon dat hij op 11,5V ofzo het relais afschakelt. Meer hoeft hij niet te doen. Dan pleur ik thuis de accu wel aan de lader en begint het riedeltje weer van voren af aan. Die van happer heeft laadaansluitingen en schakelaars e.d. maar dat hoeft van mij niet.

Ik ben zelf wel redelijk handig, en waarschijnlijk moet ik een IC hebben die instelbaar is op een bepaalde Vref. Iemand die mij even een duwtje in de goede richting kan geven?
Een simpelere versie is er niet. Wel kun je het schakelingetje met de twee ledjes gebruiken uit de TS. Juist door die schakelaartjes kan de hKS het circuit onderbreken als de spanning te laag is. de hKS is in dit geval echter prima te gebruiken. Als je de laadaansluiting niet wilt gebruiken sluit je hem gewoon niet aan. ;)
Malantur schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:04:
Ok bedankt voor het antwoord.

Nog een vraagje:
Ik wil ook de mogelijk hebben om de kratradio op netvoeding te gebruiken. Er wordt gesuggereerd om een 'TFT Power Supply' van eBay te kopen. Maar dit zijn gewoon transformatoren die enkele ampères leveren op 12V, niet? Ik dacht er dan ook aan om deze te bestellen bij Conrad, dat bespaart mij toch weeral verzendingskosten. Klopt het dat dit gewoon transformatoren zijn, of mis ik zo extra regelelektronica?
Een paar ampère op 12volt is het hele idee van een voeding. :9 Die je linkt kun je alleen gebruiken op nieuwe versies ta2024 omdat deze een wisselspanning als uitgang heeft. En op Ebay hebben ze geen verzendkosten hoor net als op Dealextreme. :) Ook fterheide heeft een voeding in zijn actie op Samenkopen.net.
Malantur schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:35:
Ik heb alweer geld op mijn paypal gezet, over een paar dagen (2 a 3) komt het aan en dan doe ik een bestelling. Er zijn ondertussen al wel wat DM's geweest maar het zou wel handig zijn als iedereen die een LCD wilt kopen mij een DM stuurt, zodat ik met iedereen contact kan opnemen.
Om met Paypal te betalen hoef je geen geld op de rekening te hebben hoor. Het geld wordt dan gewoon afgeschreven van de rekening die eraan gekoppeld is. :) Verder wil ik eventueel de voltmeters voor de mensen in NL ook wel regelen.

edit: zie dat Floris er al mee bezig is. Het gaat om deze (goedkoper dan die van de vorige link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
fterheide schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:21:
[...]

Ik zal eens kijken wat hiervoor de mogelijkheden zijn.
Is er een voorkeur voor een bepaald type/merk?
De voltmeter waar hier over gesproken wordt (lees: veel animo voor is) is deze voltmeter

Ik geloof dat er al een stuk of 11 mensen waren die interesse hebben, sommigen zelfs voor meerdere exemplaren. Lijkt mij een mooie toevoeging aan je accessoires op sk.net ;)

Oja, in je vorige actie had je ook een 12V 7Ah gelaccu maar die staat er nu niet tussen.. Ik zou wel interesse hebben mits ie goedkoper wordt aangeboden dan bij Baco Army Goods, zijn hier mogelijkheden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Michel5128 schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:38:
edit: zie dat Floris er al mee bezig is. Het gaat om deze (goedkoper dan die van de vorige link).
Wat is dan eigenlijk t verschil tussen degene die jij linkt en die ik zojuist gelinkt heb?
Of zijn ze gewoon identiek en is die jij linkte goedkoper? ^^

[ Voor 5% gewijzigd door martijn1172 op 18-04-2010 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Malantur schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:50:
[...]

Misschien een idee om happer eens een DM te sturen? Ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen in deze topics. Of je kan natuurlijk een nieuw topic maken op het elektronica forum, misschien weet daar iemand wel raad. (En laat het eventueel ook in de TS zetten :))
Een simpelere versie is er niet. Wel kun je het schakelingetje met de twee ledjes gebruiken uit de TS. Juist door die schakelaartjes kan de hKS het circuit onderbreken als de spanning te laag is. de hKS is in dit geval echter prima te gebruiken. Als je de laadaansluiting niet wilt gebruiken sluit je hem gewoon niet aan. ;)
Die simpele schakelingen zien er wel goed uit, vraag me alleen af hoe het met het omschakelpunt zit.

Als hij namelijk zakt naar 11,8V dan moet hij de stroom eraf gooien, daardoor is de belasting van de accu af, en stijgt de spanning weer een klein beetje. Hierdoor schakelt hij het relais weer aan, en dit gaat zo door totdat de accu uiteindelijk zo leeg is dat hij niet meer langzaam naar het voltage van het schakelpunt stijgt.

Ik denk dat je dan een heel irritant geklapper van het relais krijgt :P

En volgens mij moet ik sowieso dat 2e simpele circuitje hebben omdat die regelbaar is. De eerste staat vast op 10,5V en dat is echt te laag voor een gelaccu, die mag maar tot 11,8V ontladen worden, anders heeft hij maar een hele korte levensduur.

* ThinkPad denkt er nog wel even over na. Eerst maar eens wachten tot m'n TA2024 binnenkomt, behuizinkje bouwen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:09
[...]

Om met Paypal te betalen hoef je geen geld op de rekening te hebben hoor. Het geld wordt dan gewoon afgeschreven van de rekening die eraan gekoppeld is. :) Verder wil ik eventueel de voltmeters voor de mensen in NL ook wel regelen.

Als je credit card eraan hangt wel, maar bij mij is het gewoon een normale bankrekening. (Laatste keer dat ik probeerde kon ik iig niet in de min gaan, toen vroeg hij om een credit card te koppelen..)

Dat LCD scherm dat je link is inderdaad wel goedkoper!
Ik heb voorlopig al 6 DM's en een mail gehad, sommige meerdere stuks. Dus animo is er in ieder geval genoeg, en ik wil eventueel de actie doen. Maar als Michel5128 of fterheide het willen doen kan dat natuurlijk ook voor mij. Laat het in dat geval wel weten, zodat we niet beide dubbel werk doen...

Trouwens, ik heb op internet gelezen dat je er best nog een varistor over zet voor spanningsstabilisatie. Voor 2 euro inc verzending kan je hem bij mij kopen (ik heb er nog een aantal liggen).

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 19-04-2010 00:03 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
martijn1172 schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:42:
[...]
Wat is dan eigenlijk t verschil tussen degene die jij linkt en die ik zojuist gelinkt heb?
Of zijn ze gewoon identiek en is die jij linkte goedkoper? ^^
Geen verschil, alleen minder verzendkosten. ;)

@Thinkpad
Bij die twee met leds zit dus geen relais. Ik heb zelf en hKS en geen last van een klapperend relais. Die eerste simpele schakeling is trouwens ook gewoon regelbaar, ik heb die tekst gewoon van de site gekopieerd. O-) Dus met een regelbare voeding of anders afstellen als je accu op 11,8v staat.

@Malantur
Ik heb mn gewone bankrekening gekoppeld en kan zo dus betalen zonder dat er ook maar ene euro op Paypal staat. :)
Als fterheide de meter kan toevoegen aan zijn actie is dit denk ik voor iedereen het makkelijkst. _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Michel5128 op 19-04-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:05
Iemand die 2x HKS (KratSafe) in elkaar kan draaien voor me? Vergoeding in overleg uiteraard ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

De voltmeter die jij linkt is 0.99GBP, die van mij is 0.99Dollar. Alleen de verzendkosten zijn mss iets minder, maar ik heb geen zin om dat uit te rekenen :P het zal niet veel verschillen...
Verder handeld de verkoper gewoon uit hongkong, dus dat verschilt ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skeltenaer schreef op maandag 19 april 2010 @ 07:26:
[...]

De voltmeter die jij linkt is 0.99GBP, die van mij is 0.99Dollar. Alleen de verzendkosten zijn mss iets minder, maar ik heb geen zin om dat uit te rekenen :P het zal niet veel verschillen...
0,99 Britse ponden sterling = 1,12425473 euro's
0,99 Amerikaanse dollars = 0,73523951 euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 08:51:
[...]

0,99 Britse ponden sterling = 1,12425473 euro's
0,99 Amerikaanse dollars = 0,73523951 euro's
Nu de verzendkosten nog Rambo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Skeltenaer schreef op maandag 19 april 2010 @ 07:26:
[...]

Ik heb er 2 besteld. De verkoper doet niet aan 'combined shipping'. (meerdere volt meters tegelijk versturen)
We zullen zien wanneer ze aan komen, en wat de kwaliteit een beetje is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
[...]

Dit is niet waar. Als een versterker meer rms vermogen kan leveren dan dat de luidsprekers aan kunnen kan het inderdaad zijn dat je de speakers opblaast. Clipping ontstaat echter als de versterker juist te weinig vermogen kan leveren. Er ontstaat dan een gelijkspanning aan de luidsprekeruitgang en dit is de reden waardoor de luidspreker de geest geeft.
puur technisch is het geen clippen maar het klinkt het zelfde zodra je je luidsprekers overstuurd tot ze mechanisch tegen hun grens aan lopen/slaan

maar als je zo precies wil zijn, de uitgang van een classe D (of T) versterker (waar het in dit topic meestal over gaat) is eigenlijk niets anders dan een gelijkspanning (PWM) , en wat jij beschrijft is het aftoppen van je analoge signaal bij een classe A, AB of B versterker door het overstuuren van de versterker.
Bij een classe d versterker worden de pwm gelijkspannings pulsen door een spoel/condensator combinatie weer naar een "analoog" signaal omgevormd echter kan het zijn dat de pulsen te breed worden (in tijd) zodat deze "omvormer" niet meer voldoende werkt (verzadiging van de condensator) en dit geeft dan een effect dat op clippen lijkt .

opblazen van luidsprekers gebeurt bij veel te veel vermogen of lange tijd iets te veel vermogen. En bij iets te veel vermogen kun je vervorming krijgen dat op clippen lijkt kwa geluid en dat is wat ik probeer aan te geven daar de meeste hier geen meetapparatuur hebben om dit te testen (osiloscoop puls/sinusgenerator etc) en het dus alleen op gehoor (moeten) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:45:
[...]

[...]

Die simpele schakelingen zien er wel goed uit, vraag me alleen af hoe het met het omschakelpunt zit.

Als hij namelijk zakt naar 11,8V dan moet hij de stroom eraf gooien, daardoor is de belasting van de accu af, en stijgt de spanning weer een klein beetje. Hierdoor schakelt hij het relais weer aan, en dit gaat zo door totdat de accu uiteindelijk zo leeg is dat hij niet meer langzaam naar het voltage van het schakelpunt stijgt.

Ik denk dat je dan een heel irritant geklapper van het relais krijgt :P

En volgens mij moet ik sowieso dat 2e simpele circuitje hebben omdat die regelbaar is. De eerste staat vast op 10,5V en dat is echt te laag voor een gelaccu, die mag maar tot 11,8V ontladen worden, anders heeft hij maar een hele korte levensduur.

* ThinkPad denkt er nog wel even over na. Eerst maar eens wachten tot m'n TA2024 binnenkomt, behuizinkje bouwen e.d.
Je zou een schakeling kunnen maken rond een PICtje die een analoge ingang gebruikt om te kijken naar de accuspanning. en deze afschakelt middels een relais en zichzelf dan in sleep mode zet zodat hij vrijwel niets verbruikt (of hij compleet uit te zetten is door middel van software weet ik niet maar de sleep mode verbruikt ongelofelijk weinig).

Komt wat software schrijven bij te kijken maar niet veel en pictjes kosten ook geen drol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
fterheide schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:45:
[...]

Ik heb er 2 besteld. De verkoper doet niet aan 'combined shipping'. (meerdere volt meters tegelijk versturen)
We zullen zien wanneer ze aan komen, en wat de kwaliteit een beetje is. :+
Dus een aanvulling op je sk-actie zit er niet in?
Wel jammer, leek zo voordelig te worden :( (niets verwijtend naar jou hoor :) ) Dan wordt het dus kleinschaliger dan verwacht :P

[ Voor 3% gewijzigd door martijn1172 op 19-04-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Volgens mij is dat omdat veel ebay verkopers de winst in de verzendkosten hebben zitten. Zie ook de vele veiling van kleine electronica voor een paar cent waar dan 15 euro verzendkosten bij zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:41:
[...]

Dus een aanvulling op je sk-actie zit er niet in?
Wel jammer, leek zo voordelig te worden :( (niets verwijtend naar jou hoor :) ) Dan wordt het dus kleinschaliger dan verwacht :P
1. Nee, geen aanvulling.
2. Voordelig? Je kunt toch nog steeds zelf iets bestellen op Ebay? Voor €4 heb je hem al.
3. En wat bedoel je met kleinschalig?

Betalen met PayPal gaat overigens direct. Als je op Ebay een object betaald met PayPal, dan is het ook direct overgeschreven. Alleen zie je pas 1 dag later dat het van je bankrekening is.

Als die voltmeters die ik nu besteld heb een beetje bevallen, dan kijk ik wel wat de mogelijkheden zijn met de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zo, ik heb even wat gerekend en getekend, en hieronder het ontwerp van mijn krat 2.1.3;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/indP3YaYyzJWX18pgUZxhMfz/full.jpg

De maten staan erbij in millimeters, en die twee blokjes die je ziet in de kist zijn de accu's. Als ik het volume van de kist uitreken is dat, minus de twee accu's 31,484 liter. Dat betekend dat elke speakers zo'n 15 liter klankkast heeft. Dit lijkt me genoeg, aangezien de huidige klankkast in het krat iets kleiner is.

Graag van jullie wat op/aanmerkingen over het idee, wat is gebaseerd op de volgende punten:
  1. Speakers schuin om geluid 'naar voren' te sturen ipv naar boven als momenteel het geval is
  2. Speakers schuin om wat minder vallende asdeeltjes etc. erin te krijgen dan momenteel het geval is
  3. Aparte ruimte voor versterker
  4. Twee voltmeters, voor elke accu één
Wat mis je? Of waar ben je het hartgrondig mee oneens? Licht me in!

Ohja, deze kist wordt van 12mm betonplex gezaagd.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
lredev schreef op maandag 19 april 2010 @ 14:39:
Volgens mij is dat omdat veel ebay verkopers de winst in de verzendkosten hebben zitten. Zie ook de vele veiling van kleine electronica voor een paar cent waar dan 15 euro verzendkosten bij zit..
Volgens mij mag dat officieel niet. Als je feedback bij een verkoper op eBay achterlaat kun je volgens mij ook aangeven hoe redelijk de verzendkosten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K vroeg me af of dat je de druppellader voor de gel-accu ook gewoon kan gebruiken als je hem aangesloten hebt op je accu. Dus parallel schakelen. Kan je dan gewoon muziek luisteren op de ±14V van de druppellader?
gegroet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn hierboven twee links gegeven naar dezelfde voltmeter. één van 0,99GBP en één van 0,99$
Heb begrepen dat 1 van deze twee geen grote partijen wilde verzenden. Die andere dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
fterheide schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:21:
[...]

1. Nee, geen aanvulling.
2. Voordelig? Je kunt toch nog steeds zelf iets bestellen op Ebay? Voor €4 heb je hem al.
3. En wat bedoel je met kleinschalig?

Betalen met PayPal gaat overigens direct. Als je op Ebay een object betaald met PayPal, dan is het ook direct overgeschreven. Alleen zie je pas 1 dag later dat het van je bankrekening is.

Als die voltmeters die ik nu besteld heb een beetje bevallen, dan kijk ik wel wat de mogelijkheden zijn met de verkopers.
Nou met voordelig bedoelde ik, als we met veel tegelijk konden bestellen zou dat in de verzendkosten schelen. Met kleinschalig; het plan was met veel tegelijk te bestellen maar aangezien er maar 2 tegelijk besteld kunnen worden bij de verkoper (toch?), gaat dat ook niet meer op.

Ik heb helaas geen paypal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De andere ook niet, maar ik denk dat we met deze meer succes hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:08:
De andere ook niet, maar ik denk dat we met deze meer succes hebben. :)
Er is weer hoop :D Ik doe met je mee! (als dat mag) ;)
Mijn DM die ik je stuurde blijft hiervoor gewoon gelden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:08:
[...]

Nou met voordelig bedoelde ik, als we met veel tegelijk konden bestellen zou dat in de verzendkosten schelen. Met kleinschalig; het plan was met veel tegelijk te bestellen maar aangezien er maar 2 tegelijk besteld kunnen worden bij de verkoper (toch?), gaat dat ook niet meer op.

Ik heb helaas geen paypal..
De verkoper doet niet aan combined shipping, dat betekent dat ieder object los besteld moet worden.
En PayPal is gratis, en werkt binnen 3 dagen na registratie ongeveer. Werkt perfect met bankrekening of creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik moet iig nog wachten tot het geld op mijn paypal aankomt, of op antwoord van Michiel5128 ofdat hij de actie op zich neemt of ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:22:
Ik moet iig nog wachten tot het geld op mijn paypal aankomt, of op antwoord van Michiel5128 ofdat hij de actie op zich neemt of ik.
Kunnen die voltmetertjes verstuurd worden in een envelopje? Want ik heb m'n rekening beetje leeg gedr.... never mind... Anyway zo veel geld heb ik even niet meer O-) Dus 5 stuks zitten er niet in. Mits envelopje kan wil ik er 2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Blue-Tiger schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:28:
[...]

Kunnen die voltmetertjes verstuurd worden in een envelopje? Want ik heb m'n rekening beetje leeg gedr.... never mind... Anyway zo veel geld heb ik even niet meer O-) Dus 5 stuks zitten er niet in. Mits envelopje kan wil ik er 2 :D
off-topic: mango's ofzo?XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:18:
Zo, ik heb even wat gerekend en getekend, en hieronder het ontwerp van mijn krat 2.1.3;
[afbeelding]

De maten staan erbij in millimeters, en die twee blokjes die je ziet in de kist zijn de accu's. Als ik het volume van de kist uitreken is dat, minus de twee accu's 31,484 liter. Dat betekend dat elke speakers zo'n 15 liter klankkast heeft. Dit lijkt me genoeg, aangezien de huidige klankkast in het krat iets kleiner is.

Graag van jullie wat op/aanmerkingen over het idee, wat is gebaseerd op de volgende punten:
  1. Speakers schuin om geluid 'naar voren' te sturen ipv naar boven als momenteel het geval is
  2. Speakers schuin om wat minder vallende asdeeltjes etc. erin te krijgen dan momenteel het geval is

Ziet er goed uit! Leuk dat je nog een krat gaat maken, of in ieder geval de oude gaat vervangen ;)
Helaas heb ik hier niet de tijd en geld voor....

Dit word zeker weer een systeem met de TK2050 ofniet? Dat word weer knallen _/-\o_
Maar is die 12mm betonplek niet te dun? Ik weet dat betonplex er sterk en zwaar is, maar breekt/splijt het niet?
En het lijkt me handiger om de speakers helemaal aan de voorkant te doen, dan stuur je geen geluid de lucht in, én is de kans op gloeiende asdeeltjes in je speakers nog kleiner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:18:
[afbeelding]

Of je doet het binnenwerk net even anders:

Leg je ontwerp (van je 'schets') op de achterkant en zet de accu's naast elkaar met de lange zijdes tegen de dan ontstane achterwand (ben ik nou niet te vaag O-) ) Dan staan je speakers net iets meer naar voren dan naar boven en toch blijven je maten behouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar welke speakers gaat jullie voorkeur uit? gaat icm mca-200 versterkertje
link
of
link 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:13:
Naar welke speakers gaat jullie voorkeur uit? gaat icm mca-200 versterkertje
link
of
link 2
Nice, ik heb tussen precies dezelfde getwijfeld :P
Blue-Tiger gebruikte de 2e en mijn keuze is daar ook naar uitgegaan.
Deze speakers gaan net even wat lager (heeeel klein beetje) maar hebben naar wat ik heb gehoord een wat krachtigere bass en t zijn 4-weg ipv 2-weg

Ik zag het zo: voor die ene euro verschil heb je toch net even wat meer product in handen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door martijn1172 op 19-04-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:15:
[...]

Nice, ik heb tussen precies dezelfde getwijfeld :P
Blue-Tiger gebruikte de 2e en mijn keuze is daar ook naar uitgegaan.
Deze speakers gaan net even wat lager (heeeel klein beetje) maar hebben naar wat ik heb gehoord een wat krachtigere bass en t zijn 4-weg ipv 2-weg

Ik zag het zo: voor die ene euro verschil heb je toch net even wat meer product in handen ;)
En die laatste zin mag je ook best wel letterlijk nemen: de 2e weegt namelijk bijna dubbel zo veel als de eerste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:19:
[...]

En die laatste zin mag je ook best wel letterlijk nemen: de 2e weegt namelijk bijna dubbel zo veel als de eerste..
Haha ja of ze hebben bij die 2e t gewicht van een paar genomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Daar had ik nog niet aan gedacht, kan best wel zijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:19:
[...]

Meer gewicht zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar goed zijn, bv een zwaardere magneet, zwaardere spoel, behuizing van zwaarder staal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Maar langs de andere kant: een kratradio is (imho) bedoelt om een mobiele radio te zijn. Dingen die een ton wegen zijn niet handig om zomaar overal mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Skeltenaer schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:24:
[...]

Meer gewicht zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar goed zijn, bv een zwaardere magneet, zwaardere spoel, behuizing van zwaarder staal :)
Ik denk idd dat je er wel vanuit mag gaan dat opgegeven waardes voor 1 stuk gelden. Vergelijk de inbouwdoorsnee en diepte maar. Je ziet dat de 9633 de verhoudingen best dik wint. En zo op gevoel weegt 1 speaker ook wel ong. 2 kilo ;) Kan het geluid alleen maar ten goede komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja maar die anderhalve kilo maakt toch niet zo veel uit! denk dat het dan toch de grotere gaan worden! voor die ene euro ziet de krat er dan een stuk duurder uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Wat is nou precies t verschil tussen 2-weg en 4-weg?
Heeft dat te maken met de hoeveelheid verschillende speakers, elk voor een ander toonhoogte-gebied?

En weet iemand of ze bij een bouwmarkt als je hout laat zagen ook diagonaal kunnen zagen?
Voor een plank in deze vorm bijvoorbeeld (ruwe schets, puntjes hebben geen betekenis):
________
|...............\
|................\
|.................\
|_________\

[ Voor 59% gewijzigd door martijn1172 op 19-04-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:35:
Heeft dat te maken met de hoeveelheid verschillende speakers, elk voor een ander toonhoogte-gebied?

En weet iemand of ze bij een bouwmarkt als je hout laat zagen ook diagonaal zagen kunnen?
Voor een plank in deze vorm bijvoorbeeld (ruwe schets, puntjes hebben geen betekenis):
________
|...............\
|................\
|.................\
|_________\
Nee. Zij (praxis oid>?) doen alleen rechte planken ;)

En wat betreft de 4-wegs. Ik kan het niet vergelijken maar als ik zo eens kijk is het meer een pats specificatie ;) ik weet niet of het verschil te horen zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:08:
[...]

Of je doet het binnenwerk net even anders:

Leg je ontwerp (van je 'schets') op de achterkant en zet de accu's naast elkaar met de lange zijdes tegen de dan ontstane achterwand (ben ik nou niet te vaag O-) ) Dan staan je speakers net iets meer naar voren dan naar boven en toch blijven je maten behouden :P
Ja, das een goeie. Ben ik helemaal van het probleem af. Dan wel zo'n mooie gaasplaat ervoor, dan kunnen er ook geen takjes in de speakers steken als iemand op een stok stapt.
Skeltenaer schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:04:
[...]

Ziet er goed uit! Leuk dat je nog een krat gaat maken, of in ieder geval de oude gaat vervangen ;)
Helaas heb ik hier niet de tijd en geld voor....

Dit word zeker weer een systeem met de TK2050 ofniet? Dat word weer knallen _/-\o_
Maar is die 12mm betonplek niet te dun? Ik weet dat betonplex er sterk en zwaar is, maar breekt/splijt het niet?
En het lijkt me handiger om de speakers helemaal aan de voorkant te doen, dan stuur je geen geluid de lucht in, én is de kans op gloeiende asdeeltjes in je speakers nog kleiner :)
Wordt zeker een kist met de 2050 erin, als je die eenmaal hebt gehad wil je niet meer terug ;) Wat dat aangaat hou ik wel van het Amerikaanse principe: Size (of volume) does matter!

12mm is denk ik sterk genoeg. Ik maak sowieso een 'frame' aan de onderkant wat stevigheid bij optillen verzorgd, en voor transport heb ik nog een snood plan: ik ken een sociale werkplaats waar ze voor materiaalkosten + een krat bier staal lassen... Wil een stalen karretje laten lassen met twee stevige wielen eronder waar het krat op rondgereden kan worden. Dan hoeft het ding ook nooit meer opgetild. Laat ik 'm lekker op zijn karretje staan. Moet alleen nog even twee fatsoenlijke wielen en een as regelen. Zat te denken aan kruiwagenspul, maar is misschien wat grofstoffelijk. Heb trouwens ook nog 18 of 22 mm betonplex staan, maar ben bang dat het niet genoeg is voor het nieuwe krat. Eventueel dat ik de voorplaat van 12mm maak, en de deksel (heeft niets te houden) en de rest van 18/22 mm.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:50:
[...]

Ja, das een goeie. Ben ik helemaal van het probleem af. Dan wel zo'n mooie gaasplaat ervoor, dan kunnen er ook geen takjes in de speakers steken als iemand op een stok stapt.
En dan het schuine deel op de bodem neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
kan je bij deze ook een weerstand mod uit voeren,
zo ja hoeveel watt leverd hij dan ???

http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1056

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:35:

En weet iemand of ze bij een bouwmarkt als je hout laat zagen ook diagonaal kunnen zagen?
________
|...............\
|................\
|.................\
|_________\
Soms zijn ze wel bereid diagonaal te zagen als het niet tyfus druk is en je het ze aardig vraagt. Maar officieel mogen ze het niet doen dacht ik.
Blue-Tiger schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:46:
[...]

Nee. Zij (praxis oid>?) doen alleen rechte planken ;)

En wat betreft de 4-wegs. Ik kan het niet vergelijken maar als ik zo eens kijk is het meer een pats specificatie ;) ik weet niet of het verschil te horen zou zijn...
Het verschil tussen een 1 weg en 3 weg moet toch zeker te horen zijn, Alle ''conussen'' kunnen dan optimaal worden gemaakt voor een klein frequentie gebied. Het moeilijke is natuurlijk wel de ''meerdere wegen'' mooi in elkaar over laten lopen.
Het verschil tussen 3 en 4 weg zal klein zijn, vooral in een kratradio en deze prijsklasse.
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:50:
[...]

Wordt zeker een kist met de 2050 erin, als je die eenmaal hebt gehad wil je niet meer terug ;) Wat dat aangaat hou ik wel van het Amerikaanse principe: Size (of volume) does matter!

12mm is denk ik sterk genoeg. Ik maak sowieso een 'frame' aan de onderkant wat stevigheid bij optillen verzorgd, en voor transport heb ik nog een snood plan: ik ken een sociale werkplaats waar ze voor materiaalkosten + een krat bier staal lassen... Wil een stalen karretje laten lassen met twee stevige wielen eronder waar het krat op rondgereden kan worden. Dan hoeft het ding ook nooit meer opgetild. Laat ik 'm lekker op zijn karretje staan. Moet alleen nog even twee fatsoenlijke wielen en een as regelen. Zat te denken aan kruiwagenspul, maar is misschien wat grofstoffelijk. Heb trouwens ook nog 18 of 22 mm betonplex staan, maar ben bang dat het niet genoeg is voor het nieuwe krat. Eventueel dat ik de voorplaat van 12mm maak, en de deksel (heeft niets te houden) en de rest van 18/22 mm.
Dat karretje is wel handig ja! Want het word toch weer best een gevaarte :*)
Een combinatie van 18 en 12mm zal de boel toch weer net wat steviger maken, vooral als je de panelen die je nu opnoemt van 18 maakt, dat zijn toch wel de belangerijkste panelen!
Al helemaal voordelig dat je het nog hebt liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Skeltenaer schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:57:
[...]
knipzaagbeunbeuk gedoe
[...]

Dat karretje is wel handig ja! Want het word toch weer best een gevaarte :*)
Een combinatie van 18 en 12mm zal de boel toch weer net wat steviger maken, vooral als je de panelen die je nu opnoemt van 18 maakt, dat zijn toch wel de belangerijkste panelen!
Al helemaal voordelig dat je het nog hebt liggen :)
Hehe was je wat anders gewend dan? 8)
Die 18mm platen vormen nu het huidige krat, en heb nog wat restmateriaal van een ander project (hobbelpaard:P). Betonplex ftw!
Blue-Tiger schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:54:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, de brede kant komt onder dan, zo loopt de voorkant schuin 'weg' naar binnen toe zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Blue-Tiger schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:54:
[...]

Nee de oorspronkelijke achterkant wordt dan bodem en de schuine voorkant blijft de schuine voorkant :P Zit zelf heel erg te denken om dit ontwerp te gaan gebruiken.

Verder lijkt me zo rooster ervoor wel nice maar aangezien er al kappen bij de speakers zitten..
Wel lijkt het me erg tof en praktisch (mbt vuil en vocht) om het geheel met traanplaat te bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

martijn1172 schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:03:
[...]

Nee de oorspronkelijke achterkant wordt dan bodem en de schuine voorkant blijft de schuine voorkant :P Zit zelf heel erg te denken om dit ontwerp te gaan gebruiken.

Verder lijkt me zo rooster ervoor wel nice maar aangezien er al kappen bij de speakers zitten..
Wel lijkt het me erg tof en praktisch (mbt vuil en vocht) om het geheel met traanplaat te bedekken.
Fail!

Er zitten bij deze speakers alleen plastic randen omheen (zoek zo een foto voor je), geen kappen met gaas, als je dat bedoeld.

Ta-dah! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3m8gvCb7CdGzio4eK9vHjr4W/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:05:
[...]

Fail!

Er zitten bij deze speakers alleen plastic randen omheen (zoek zo een foto voor je), geen kappen met gaas, als je dat bedoeld.
Haha nee ik bedoelde eigenlijk bij de speakers die ik ga gebruiken, de eerder genoemde Boschmann 9633 (6x9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dan wordt het zoiets; denk even mijn JVC's erin, die kon ik niet vinden in google warehouse :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tvzc89kV9k6EVRpsK7s86XfT/full.jpg

En dan vier schakelaars van dit type:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wbaTHkMSF7KQOxY42arFQY2Y/full.jpg

Eentje om het krat aan en uit te zetten (algehele onderbreking stroomtoevoer)
Twee voor de twee voltmeters
Eentje om te schakelen tussen Jackplug aangesloten device en SD/USB reader. Dat zal wel een andere schakelaar moeten worden (driestandending) maar wordt een leuk switchboard dan:P

Nevermind dat laatste, het krat is al aan, dus hoef alleen te schakelen tussen ipod en usb-ding. tweestandenschakelaar is dus genoeg, op voorwaarde dat beide standen 'aan' zijn, maar tussen verschillende pootjes van de schakelaar.

Edit:

Kwam deze tegen op conrad; is ook wel leuk
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/7000_7999/7000/7000/7001/700198_BB_00_FB.EPS.jpg
En dan deze om het krat aan/uit te schakelen:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/7000_7999/7000/7010/7011/701169_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:28:
Dan wordt het zoiets; denk even mijn JVC's erin, die kon ik niet vinden in google warehouse :P

[afbeelding]

En dan vier schakelaars van dit type:
[afbeelding]

Eentje om het krat aan en uit te zetten (algehele onderbreking stroomtoevoer)
Twee voor de twee voltmeters
Eentje om te schakelen tussen Jackplug aangesloten device en SD/USB reader. Dat zal wel een andere schakelaar moeten worden (driestandending) maar wordt een leuk switchboard dan:P
Dat is wat ik bedoelde :)
Ga je geen voeding en ingebouwde lader maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Pixel mooi project weer! Ik wilde hetzelfde suggereren als anderen: speakers aan de voorkant!
thijsi schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:54:
Kan je bij deze ook een weerstand mod uit voeren?
Zo ja, hoeveel watt leverdt hij dan?

Misschien, maar is niet zo relevant, want opgegeven specificatie in de titel haalt 'ie bij 30 volt. Zoals je op die pagina kan lezen die je linkt.

Ter vergelijking:
de TA2024 op 12 volt:
“Audiophile” Quality Sound
-0.04% THD+N @ 9W, 4Ω
-11W @ 4Ω, 0.1% THD+N
-15W @ 4Ω, 10% THD+N

De TPA3123 op 24 volt:
THD+N<1% VCC=24V, RL=4Ω = 16W
THD+N<10% VCC=24V, RL=4Ω, = 20W

Dus op 12 volt zelfs minder vermogen en meer vervorming. Ik zou hem lekker laten liggen. Sure verkoopt ook een ta2024, die is dan beter. De TA2024 is gewoon heer en meester :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
thijsi schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:54:
kan je bij deze ook een weerstand mod uit voeren,
zo ja hoeveel watt leverd hij dan ???

Bij deze is de mod niet nodig. Er zitten namelijk twee DIP switches op waarmee je de input gain kan regelen. Op 24v levert hij dan maximaal 2x 20watt.

@Pixel
Wel gaaf zo'n sleutelschakelaar. Maar waarom gebruik je die niet meteen als hoofdschakelaar ipv die met het rode kapje?

@iedereen
ik heb 25 LED voltmeters besteld. Ik denk dat het neer gaat komen op 3,50 incl verzenden. PM maar bij interesse.

[ Voor 10% gewijzigd door Michel5128 op 19-04-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
@Pixel,
Zon sleutelbos lijkt me ook vrij handig voor de scouting, of was die van jou daar niet voor?
Irritante welpjes en verkennertjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michel5128 schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:38:
[...]
@iedereen
ik heb 25 LED voltmeters besteld. Ik denk dat het neer gaat komen op 3,50 incl verzenden. PM maar bij interesse.
Ja! Ik heb wel interesse, heb je ook een foto toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik maak 'm niet meer voor scouting, daar ben ik 3 jaar geleden mee gestopt. De eerste versie (in het Hertog Jan krat) was inderdaad voor scouting.

Het is de bedoeling om die sleutelschakelaar te gebruiken als hoofdschakelaar. Die switches met kapjes zijn vrij prijzig, en ik ben momenteel studentikoos proletariër.
Overigens ben ik niet van plan een ingebouwde lader te maken; het ding gaat op deze manier al weer een ton wegen (heb ook een contract bij rijkswaterstaat voor wegenbelasting :P) en ik ben niet te beroerd om die acculader even in het krat aan te sluiten. Misschien dat ik later nog een keer zo'n kekke laadterminal maak, zoals lredev heeft, maar prioriteit is nu het krat zomerklaar te maken in een nieuw jasje. Denk dat ik met zwarte verf ga spelen, en dan knalgiftoxicgroene accenten.

Over de verf twijfel ik nog wel; ergens heeft het ook wel wat om het gewoon betonplex te laten.
@iedereen
Heb je een foto en wat specs ervan? Ik kan je niet DM'men, kennelijk heb je dat uitstaan? Als het wat is wil ik er twee hebben. Ze moeten een meetbereik hebben tot 14/15 V minimaal en bij voorkeur aparte voeding gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:58:
[...]

Ja! Ik heb wel interesse, heb je ook een foto toevallig?
Afbeeldingslocatie: http://www.emarket888.com/ebay/xpicse/shbp2628e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nice.

Zijn ze geschikt voor inbouw? Dwz: als ik een gat frees in een plaat hout dat ze erin blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabeltje prikprak rechtstreeks op de accu dan, die 2 losse draadjes bedoel ik dan? Moet toch niet moeilijk zijn zo'n ding aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:13:
[...]

Heb je een foto en wat specs ervan? Ik kan je niet DM'men, kennelijk heb je dat uitstaan? Als het wat is wil ik er twee hebben. Ze moeten een meetbereik hebben tot 14/15 V minimaal en bij voorkeur aparte voeding gebruiken.
Meetbereik is 7,5-20V, maar helaas geen aparte voeding.
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:19:
[...]

Nice.

Zijn ze geschikt voor inbouw? Dwz: als ik een gat frees in een plaat hout dat ze erin blijven zitten?
Drupje secondelijm? Schroefje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:26:
[...]

[...]

Oke, aparte voeding was leuk geweest maar niet strikt noodzakelijk. Doe er maar 2. Dm me even rekeningnummer en verwachte leveringstijd, dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malantur schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:26:
[...]

[...]

Doe mij dr dan maar een....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Pixeltje schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:19:
[...]

Nice.

Er zitten twee klemmetjes aan de zijkant zodat ie in het gat vastklemt. Voor de zekerheid kun je dan altijd nog lijm gebruiken.

De twee draadjes kunnen zo op de accu (eventueel met schakelaartje). Dus geen externe voeding nodig! Misschien wel iets minder nauwkeurig dan maar het scheelt weer een losse batterij oid. Thuis heb ik er al 1 en doet het erg goed, die blauwe achtergrondverlichting is ook erg mooi om te zien.

DM bij interesse:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Michel5128 schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:32:
[...]

Er zitten twee klemmetjes aan de zijkant zodat ie in het gat vastklemt. Voor de zekerheid kun je dan altijd nog lijm gebruiken.

De twee draadjes kunnen zo op de accu (eventueel met schakelaartje). Dus geen externe voeding nodig! Misschien wel iets minder nauwkeurig dan maar het scheelt weer een losse batterij oid. Thuis heb ik er al 1 en doet het erg goed, die blauwe achtergrondverlichting is ook erg mooi om te zien.

DM bij interesse:)
Oeps, had dit al geschreven maar naar de verkeerde persoon:P

Nogmaals dus: Oke, aparte voeding was leuk geweest maar niet strikt noodzakelijk. Doe er maar 2. Dm me even rekeningnummer en verwachte leveringstijd, dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
@iedereen
Die ene waar een paar posts terug veel over gesproken is? dit model: voltmeter ? = een overbodige vraag XD
Zoja dan kun je mij rekenen voor 2 stuks ;) (heb al DM naar je gestuurd maar indien niet aangekomen <--)

[ Voor 10% gewijzigd door martijn1172 op 19-04-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pm lukt MIJ niet, doe ik iets verkeerd? K wil er iig graag 1 kopen van je, pm me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo
ik heb 2 vragen.
ik heb een kenwood kdc-237 autoradio 4x45watt
en Pioneer 130watt speakers.
kan ik dit aansluiten op een 12v 5a voeding?

ik heb een probleem want ik weet niet hoe ik me autoradio in me krat kan aansluiten.
in de handleiding van de autoradio staat dat draad kleur
geel voor de accu is
blauw/wit spanningsregeling
rood cantact (acc)
zwart massa verbinding

welke draden moet ik waar aansluiten in gewoon Nederlands.
ik heb een + en een - op me voeding.
alvast hardstikke bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
@bartjow
Jij moet Dm nog even handmatig aanzetten. Bovenaan bij Myreact kun je bij voorkeuren een vinkje zetten. Voor nieuwe leden staat dit tegenwoordig standaard aan. :)
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:40:
hallo
ik heb 2 vragen.

ik heb een probleem want ik weet niet hoe ik me autoradio in me krat kan aansluiten.
geel voor de accu is
rood cantact (acc)
zwart massa verbinding

5A is genoeg voor de radio. Geel en rood kunnen samen (via een schakelaar) op de + van de accu, de zwarte op de -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus zwart is - er staat daar massa verdeling dat weet je zeker
geel op +
Rood op + met een schakeling op geel
bedoel je dat ze aanelkaar gekoppeld zijn of dat ze met een wipschakelaar los van elkaar zijn.
wat is de blauw/witte kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Vanaf de + doe je eerst een schakelaar dan rood en geel aan elkaar. Zo kun je de stroomkring volledig onderbreken want een autoradio gebruik normaal gesproken altijd nog een klein beetje stroom voor de geheugenfunctie. Dan werkt het gewoon.
Blauw is om een externe versterker of antenne te activeren dus die heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:40:
hallo
ik heb 2 vragen.

geel voor de accu is
rood cantact (acc)
zwart massa verbinding

volgens de gebruikaanwijzing gebruikt deze 10A dus heb je een zwaardere voeding nodig, voor de aansluitingen geel en rood aan de plus en zwart aan de min de blauw/wit is voor externe apparaten (electrische antenne off extra versterkers) mee te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Waarschijnlijk is hij 10A gezekerd, maar no way dat hij zoveel vraagt. Dan heb je wel een hele onzuinige radio. Doorgaans moet je je prima kunnen redden met 5A. Ik doe het zelf ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
Michel5128 schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:44:
Waarschijnlijk is hij 10A gezekerd, maar no way dat hij zoveel vraagt. Dan heb je wel een hele onzuinige radio. Doorgaans moet je je prima kunnen redden met 5A. Ik doe het zelf ook...
zoals ik al melde gebruikt deze volgens de gebruiksaanwijzing (opgave van kenwood) 10 A dus zou ik persoonlijk daar ook maar vanuit gaan. het zou sneu zijn als de radio of de voeding in rook op gaat door dat eea niet op elkaar is afgestemd. zie hieronder data van pagina 26 van de gebruiksaanwijzing:

Specifications

FM tuner section
Frequency range (50 kHz space)
: 87.5 MHz – 108.0 MHz
Usable sensitivity (S/N = 26dB)
: 0.7 μV/75 Ω
Quieting Sensitivity (S/N = 46dB)
: 1.6 μV/75 Ω
Frequency response (±3.0 dB)
: 30 Hz – 15 kHz
Signal to Noise ratio (MONO)
: 70 dB
Selectivity (DIN) (±400 kHz)
: ≥ 80 dB
Stereo separation (1 kHz)
: 35 dB
MW tuner section
Frequency range (9 kHz space)
: 531 kHz – 1611 kHz
Usable sensitivity (S/N = 20dB)
: 25 μV
LW tuner section
Frequency range
: 153 kHz – 281 kHz
Usable sensitivity (S/N = 20dB)
: 45 μV
CD player section
Laser diode
: GaAlAs
Digital filter (D/A)
: 8 Times Over Sampling
D/A Converter
: 1 Bit
Spindle speed
: 500 – 200 rpm (CLV)
Wow & Flutter
: Below Measurable Limit
Frequency response (±1 dB)
: 10 Hz – 20 kHz
Total harmonic distortion (1 kHz)
: 0.01 %
Signal to Noise ratio (1 kHz)
: 93 dB
Dynamic range
: 93 dB
Audio section
Maximum output power
: 45 W x 4
Output power (DIN 45324, +B=14.4V)
: 28 W x 4
Speaker Impedance
: 4 – 8 Ω
Tone action
Bass : 100 Hz ±8 dB
Middle : 1 kHz ±8 dB
Treble : 10 kHz ±8 dB
Auxiliary input
Frequency response (±1 dB)
: 20 Hz – 20 kHz
Input Maximum Voltage
: 1200 mV
Input Impedance
: 100 kΩ
General
Operating voltage (11 – 16V allowable)
: 14.4 V
Current consumption
: 10 A

Installation Size (W x H x D)
: 182 x 53 x 155 mm
Weight
: 1.4 kg
Specifications subject to change without notice.

[ Voor 60% gewijzigd door chevy250 op 19-04-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Laatst online: 03-01-2021
hoeveel watt bij elk kanaal van deze versterker ???

http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4*100 watt @ 4ohm, TK2050 D-class Audio
staat er gewoon bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Doe je het weer? Begin eens met lezen. Allereerst valt de informatie af te leiden uit die pagina, ten tweede zijn jouw vragen in de TS en dit topic en de voorgaande topics al flink besproken.

Hou maar aan dat je op 12V per chip nooit meer dan 15W @ 4Ohm gaat krijgen. Pas als jij autoversterkers van zeg meer dan 200 euro zou gaan gebruiken dan krijg je situaties waarin je meer watt's kan halen. Wat totaal onzinnig is, aangezien de stromen die daarbij benodigd zijn volledig uit verhouding de lucht in schieten.

Enige wat je eigenlijk kan doen, is die versterker die je net linkt met een 24V accu gebruiken, zoals pixeltje ook doet. Dan heb je duidelijk hoorbaar meer geluid, helemaal als je 4 speakers gebruikt, maar daar staat wel weer een flink gewicht tegen over.

Verder als geld, ruimte, tijd en weet ik wat allemaal geen bezwaar is, dan is natuurlijk vanalles mogelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

chevy250 schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:52:
[...]

*knip*
General
Operating voltage (11 – 16V allowable)
: 14.4 V
Current consumption
: 10 A

Installation Size (W x H x D)
: 182 x 53 x 155 mm
Weight
: 1.4 kg
Specifications subject to change without notice.
In het ergste geval gaat de voeding op overspanningsbeveiliging en weet je dat het niet werkt, toch? Hij kan het altijd proberen. In principe zou het inhouden dat je de radio niet volledig kan opendraaien, en als je dat wel doet zegt de voeding 'help'. Dat gebeurt een keer en dan weet je dat 5A niet genoeg is. Waar je wel op moet letten is dat je voeding 14.4V kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus ik kom er niet met een 12v 5a voeding.
wat voor oplossing kan ik dan verzinnen.
wat geeft eigelijk een computervoeding 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Dat staat netjes op de sticker op de voeding zelf ;)
Maar elke voeding levert wel meer dan 10A op 12V hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TkTT
  • Laatst online: 03-06-2021
Ik heb nu de bodem met een bijtel eruit gehaald (binnen een half uurtje) zo dat is te doen.
Maar nu heb ik een vraagje ik dacht zelf dat je zo'n schakkelaar tussen de accu en de versterker moest doen, is dit zo? en zo ja welke raden jullie mij aan?
Heb trouwens ook een MDF plaat aan de onderkant gekit, blijft goed zitten en is waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
TkTT schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:41:
Ik heb nu de bodem met een bijtel eruit gehaald (binnen een half uurtje) zo dat is te doen.
Maar nu heb ik een vraagje ik dacht zelf dat je zo'n schakkelaar tussen de accu en de versterker moest doen, is dit zo? en zo ja welke raden jullie mij aan?
Heb trouwens ook een MDF plaat aan de onderkant gekit, blijft goed zitten en is waterdicht.
Om de versterker aan en uit te doen kun je de REM schakelen (schakelaar tussen plus van je accu zetten en de REM van je versterker). Of gewoon de hele 12v in en uit schakelen dmv een schakelaar.

-- Andere vraag --
Welk materiaal is licht, stevig genoeg om 2 7ah accu's vast te houden en watervast?

[ Voor 7% gewijzigd door BlackWhizz op 20-04-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

BlackWhizz schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:46:
[...]

Om de versterker aan en uit te doen kun je de REM schakelen (schakelaar tussen plus van je accu zetten en de REM van je versterker). Of gewoon de hele 12v in en uit schakelen dmv een schakelaar.

-- Andere vraag --
Welk materiaal is licht, stevig genoeg om 2 7ah accu's vast te houden en watervast?
Betonplex! (is niet licht, maar wel stevig en waterdicht! 12mm betonplex is niet zo zwaar en voldoet aan je eisen)

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 20-04-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Pixeltje schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:55:
[...]

Betonplex! (is niet licht, maar wel stevig en waterdicht! 12mm betonplex is niet zo zwaar en voldoet aan je eisen)
K, bedankt voor de suggestie. Gelukkig zijn we hier met een bouw tegen dus hebben we genoeg resten :P

Maar hoe heet dat spul wat ze vaak in zwembaden gebruiken? Vrij dun maar super hard en vast wel watervast :P Voelt een beetje kunstof achtig. Dat spul moet vast wel stevig wezen aangezien die ook als bankjes gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

BlackWhizz schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:58:
[...]

K, bedankt voor de suggestie. Gelukkig zijn we hier met een bouw tegen dus hebben we genoeg resten :P

Maar hoe heet dat spul wat ze vaak in zwembaden gebruiken? Vrij dun maar super hard en vast wel watervast :P Voelt een beetje kunstof achtig. Dat spul moet vast wel stevig wezen aangezien die ook als bankjes gebruikt worden.
Trespa. Is troep. Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
ik wil voor in mijn zeilboot een (goedkope) kratradio maken. Omdat die boot nog wel eens schuin wil gaan moet er dus een loodgelaccu in(zoals die in de topic start) Ook de speakers en kist moeten (spat)waterdicht worden. Iemand tips over welke versterker en speakers te gebruiken. (bv http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300161) als speakers maar welke versterker past hier dan bij.

[ Voor 1% gewijzigd door sjaakwortel op 20-04-2010 13:17 . Reden: Goed gelezen verkeerd getyped ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe doen de meeste mensen dat hier?
welke voeding gebruiken zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:28:
hoe doen de meeste mensen dat hier?
welke voeding gebruiken zij?
Hoe doen de meeste mensen wat? Mijn koffie drink ik bijvoorbeeld met een beetje suiker. Autorijden aan de juiste kant van de weg maar doorgaans iets te hard.

Met andere woorden; wat wil je weten? maak er een wat duidelijker verhaal van graag :)
sjaakwortel schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:26:
ik wil voor in mijn zeilboot een (goedkope) kratradio maken. Omdat die boot nog wel eens schuin wil gaan moet er dus een loodaccu in(zoals die in de topic start) Ook de speakers en kist moeten (spat)waterdicht worden. Iemand tips over welke versterker en speakers te gebruiken. (bv http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300161) als speakers maar welke versterker past hier dan bij.
JvS heeft Visatons gebruikt, die ook waterdicht zijn. Overigens ben je op zoek naar een loodgelaccu, een 'gewone' loodaccu is niet erg geschikt om schuin te gaan. Hoewel dat ook relatief is hoor. In een auto houden ze het uitstekend vol, als je een berg oprijdt staat e accu ook scheef. Het gaat erom dat je een loodaccu niet permanent op een andere zijde dan de onderkant kunt plaatsen. Dan gaan ze naar verloop van tijd lekken.

[ Voor 52% gewijzigd door Pixeltje op 20-04-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je naar me bovenstaande berichten keek wist je het wel.
welke voeding word hier vaak gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:52:
als je naar me bovenstaande berichten keek wist je het wel.
welke voeding word hier vaak gebruikt?
Dat kan je niet zo vragen; een aantal van de bouwers hier hebben een TA2024, die zijn werk uitstekend doet met een 12V 2A voeding. De Marquantversterker heeft dacht ik wat meer 'juice' nodig, en dus kom je niet weg met een 2A voeding. Er is iemand die de lader van een accuschroefboor-machine-accu gebruikt dacht ik, en er zijn er een aantal die een computervoeding hebben aangepast en gebruiken om mee te kunnen spelen.

Als je een adapter zoekt die 12-14V kan leveren en meer dan 5A (voor je autoradio) moet je even zoeken op dealextreme (website) of Conrad.nl, daar vindt je een aantal adapters die voldoende prik leveren voor je radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar heb ik nou genoeg aan 5 ampere of niet
ik heb een kenwood kdc-237 autoradio
pioneer 130 watt speakers.
hoeveel ampere heb ik hier voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:22:
maar heb ik nou genoeg aan 5 ampere of niet
ik heb een kenwood kdc-237 autoradio
pioneer 130 watt speakers.
hoeveel ampere heb ik hier voor nodig?
5 Ampere moet genoeg zijn voor de meeste autoradios. Die van jou levert volgens de specsheet wel 4x28 Watt Rms.
Dat is behoorlijk veel, hiermee kom je idd op 10A (9.33A)
Hoeveel speakers sluit je aan? Als je er maar 2 aansluit dan moet die 5A adapter genoeg zijn.
Als je 4 speakers gebruikt koop je beter een adapter die meer amperes kan leveren, of gebruik je een computervoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik sluit 2 speakers aan
maar hoe werkt dat met een computervoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:40:
ik sluit 2 speakers aan
maar hoe werkt dat met een computervoeding
Komop kerel, dat is al een paar keer voorbijgekomen in dit topic, en/of in de vorige delen, een beetje onderzoek kan geen kwaad. Op google kun je ook voldoende vinden. Een computervoeding kun je gewoon gebruiken als elke andere voeding/adapter, je moet alleen iets aanpassen om 'm aan te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 20-04-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
Ik wil in mijn kist de voeding en druppellader inbouwen en deze samen koppelen aan zo'n aansluiting die in je pc voeding zit. Vervolgens gebruik ik dan de kabel die daarbij hoort om het geheel van stroom te voorzien. Ik heb op internet de term IEC gevonden voor deze aansluiting maar als ik dat bij bijv. conrad intyp kom ik niet op het juiste uit. Weet iemand hoe dit heet of waar dit te koop is? Of wordt het gewoon een voeding slopen?

(ik geloof dat lredev deze aansluiting ook in zijn kist voor Tim Knol gebruikte..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

martijn1172 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:32:
Ik wil in mijn kist de voeding en druppellader inbouwen en deze samen koppelen aan zo'n aansluiting die in je pc voeding zit. Vervolgens gebruik ik dan de kabel die daarbij hoort om het geheel van stroom te voorzien. Ik heb op internet de term IEC gevonden voor deze aansluiting maar als ik dat bij bijv. conrad intyp kom ik niet op het juiste uit. Weet iemand hoe dit heet of waar dit te koop is? Of wordt het gewoon een voeding slopen?

(ik geloof dat lredev deze aansluiting ook in zijn kist voor Tim Knol gebruikte..)
Bedoel je niet gewoon een eurostekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
martijn1172 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:32:

Ik zocht geloof ik op eurostekker :-) (net even getest, en dat werkt goed!) [edit: ja die pixeltje :)]

Wel een klein karweitje om daar een mooi gat voor te maken, je hebt maar 1,5mm-2mm overlap in de rand, dus je kan het best het gat eerst iets te klein hebben en deze dan langzaam groter maken, en veel passen en proberen. Zonde als je er een spleet langsheen ziet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dat kun je voorkomen door een gat af te tekenen, met een 9 mm boor een gat in het midden te maken en met een decoupeerzaag precies langs de potloodlijn te zagen. Daarmee kun je een prachtig rechthoekig gat maken, waar je contrastekker precies inpast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Pixeltje schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:53:
Dat kun je voorkomen door een gat af te tekenen, met een 9 mm boor een gat in het midden te maken en met een decoupeerzaag precies langs de potloodlijn te zagen. Daarmee kun je een prachtig rechthoekig gat maken, waar je contrastekker precies inpast!
True, maar je moet wel oppassen, als je iets te ver gaat zie je het gelijk, dat bedoel ik. Daarbij, rechthoekig -/- 2 hoekjes ;) Afteken is ook nog even opletten van weggen de kabelvoetjes aan de connector, kan je hem niet strak op het hout houden. Al met al iets om je aandacht bij te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
lredev schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:39:
[...]

Ik zocht geloof ik op eurostekker :-) (net even getest, en dat werkt goed!) [edit: ja die pixeltje :)]

Wel een klein karweitje om daar een mooi gat voor te maken, je hebt maar 1,5mm-2mm overlap in de rand, dus je kan het best het gat eerst iets te klein hebben en deze dan langzaam groter maken, en veel passen en proberen. Zonde als je er een spleet langsheen ziet..
Oke lijkt me vrij duidelijk!

Dus bijv. deze 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/32609.jpg http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=740997
Afbeeldingslocatie: http://www.recording-shop.nl/uploads/artikel_groot_9399eac8d54bc9763475f8fa35f30a3f.bmp http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=971058

En kun je vervolgens gewoon de plussen van de lader en voeding aan de plus van de contrastekker maken en de minnen idem? of gaat dat niet werken..?

[ Voor 21% gewijzigd door martijn1172 op 20-04-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Pixeltje schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:11:
[...]

Trespa. Is troep. Niet doen.
Ik heb ook trespa gebruikt, en die laten zagen, werkt perfect alleen wat aan de zware kant ;)
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.

Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...