Beste tweakers,
Ik ben op dit topic terecht gekomen doordat ik een kratradio wil gaan bouwen en dus op google het woord: “kratradio” in heb getypt. Ik ben er na het lezen van heel deel 1, 2, 6 en gedeeltelijk deel 3, 4 en 5 achter gekomen dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar steekt dan ik aanvankelijk in gedachten had. Heel veel dingen zijn me duidelijk geworden, maar toch heb ik ook nog een heleboel vragen, waarvan ik hoop dat jullie die voor mij (en waarschijnlijk ook velen anderen met mij) kunnen beantwoorden.
Mijn idee was om de volgende onderdelen aan te schaffen:
1* Amstel Krat
2* 2x Speakers (Pioneer TS-G1312I of TS-G1311I)
3* Versterker (TA2024 MKIII)
4* Voorversterker (AvH)
5* 2x Accu 12v 7.2Ah of 18Ah
6* Acculader (druppellader ????mA)
7* FM Decoder Board + USB & SD
8* HKS (Happers KratSafe)
9* Pc Fan
10* Antenne
11* Schakelaartjes
Dit ben ik dus van plan allemaal aan te gaan schaffen, alleen wil ik graag van jullie weten of dit allemaal wel zo kan en goed op elkaar is afgestemd.
Krat:
Over het amstel krat ben ik wel uit, dat is gewoon mijn bier.
Speakers:
Maar dan de speakers. Ik zit te twijfelen tussen de Pioneer TS-G1312I en de Pioneer TS-G1311I. Het verschil tussen deze beiden (zoals je via de link kunt zien), is dat de G1312I een 2-weg systeem is en de G1211I niet. Ik vroeg me af, of dit een groot verschil maakt of dat het eigenlijk niets uitmaakt. Ik wil ook graag een lekkere bass, maar eigenlijk geen aparte sub.
Versterker:
Het kiezen van de juiste versterker is me wel aardig duidelijk. Dat wordt de TA2024 MKIII, aangezien je er (zo heb ik gelezen) met een 12v accu toch nooit meer dan 15w vermogen uit zal kunnen halen. Toch vraag ik me nog wel af, aangezien je ook vermogen verliest door warmte of je dan toch niet beter de TA2020 kan kiezen. Die kan 25w uitsturen, maar zal door het warmte verlies dan misschien op 15w uitkomen terwijl de TA2024 dan op 8w of iets degelijks zit. (Ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk, maar daarom vraag ik het ook)
Voorversterker:
Mijn plan was om de voorversterker van AvH ook te aan te schaffen evenals dus de TA2024 MKIII. Maar wat ik ook heb gelezen, is dat dit eigenlijk alleen maar zorgt dat je de weestandsmod niet hoeft toe te passen op de TA2024 en je geluid eigenlijk niet eens verbeterd. Als het toch niets uitmaakt, dan kan ik het voor dat geld dus beter laten? Of voegt het toch nog wel wat toe. Ik kan toch ook wel het volume regelen doormiddel van een potmeter, met alleen de TA2024 MKIII?
Accu’s:
Uit de kratradio topics blijkt, dat veel de 12v 7.2Ah gel accu’s gebruiken en dat lijkt mij dan ook een goed idee om te doen, aangezien deze niet al te zwaar wegen en als je er twee parallel aansluit je er ook aardig lang mee door kan. Toch vraag ik me af, hoe dat eigenlijk gaat met het opladen als je ze parallel aan gaat sluiten. Laad dan eerst de ene op en als die vol is de ander of gaat het tegelijk? En moet je dan ook twee Kratsafe’s maken?
Acculader:
Hier ben ik eigenlijk nog totaal niet over uit. Ik heb gelezen dat velen de okaphone 600mA druppellader aangeschaft hebben, maar aangezien je dan 15 uur moet wachten voordat een 7.2Ah accu weer vol is vindt ik dit eigenlijk geen goede optie. Na wat research ben ik een 2000mA acculader tegen gekomen, maar heb weer gelezen dat dat weer te veel is om een 7.2Ah accu mee op te laden, aangezien je volgens bepaalde berichten moet laden met 1/10de van het vermogen van je accu. Is er niet een andere oplossing waardoor je de accu binnen +/- 4-5 uur weer vol hebt?
FM Decoder Board + USB & SD:
Ik wou en FM radio en usb, maar geen autoradio. Waarna ik uitkwam kwam op een MP3/FM decoder bordje van bijvoorbeeld “kratradio.nl” ( lredev). Ik heb hier alleen weinig mensen over gehoord, dus vroeg me af of het wel goed functioneert. En is het wel mogelijk om er een antenne op aan te sluiten, aangezien ik natuurlijk wel goede FM ontvangst wil hebben.
HKS (Happers KratSafe):
Lijkt me het handigst, ik wil mijn accu’s natuurlijk niet te ver ontladen
PC fan:
Als je krat op het strand in de volle zon staat, lijkt het me niet onverstandig om er een koelertje in te bouwen die je met een schakelaar uit of aan kunt zetten om de versterker wat extra koeling te geven zo nodig. Moet ik hiervoor eigenlijk perse een pc voeding in gaan bouwen, of kan ik de fan ook op een andere manier voeden?
Antenne:
Voor goede FM ontvangst
Schakelaartjes:
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Moet nog uit gaan zoeken wat voor schakelaars ik wil gaan gebruiken.
PS: Dan had ik ook nog wat gelezen over Elco’s. Is het plaatsen van een Elco met deze specs voor mij een aanrader, of is dit eigenlijk niet nodig?
Sorry voor dit lange verhaal, maar het leek mij handiger om alles in 1 keer te vragen inplaats van steeds een beetje. Ik hoop dat jullie me een beetje snappen en mijn vragen kunnen en willen beantwoorden.
Alvast bedankt!