Gister een
showcase over vogels in het riet online gezet Wijnands vroeg wat mn tactiek was.
Het geld vooral voor de Rietzangers, Rietgorzen zijn wat dat betrefd moeilijker omdat die minder gebonden zijn aan 1 gebied. Voor rietgorzen is het het beste om dicht bij een nest te zitten omdat de vogels daar altijd weer naar terug keren. Ze gaan altijd eerst ergens op de uitkijk staan voordat ze naar het nest zelf gaan, voor jou dus het moment om platen te schieten. Ga alsjeblieft niet opzoek naar het nest want in het riet zal je ze slecht zien en misschien wel perongeluk plat trappen. Zo niet verstoor je de ouders wel en dat is ook niet goed.
Voor de rietzangers dus:
*copy-paste
Mijn 'tactiek' is eigenlijk vrij simpel: Hou het simpel.
Deze vogels zitten zoals je weet in het riet.
Zoek een stuk uit met een dunne rietkraag. Waar ik ze gefotografeerd heb is de rietkraag misschien een halve meter dik.
In het zelfde gebied zijn ook delen waar tientallen vierkante meters riet staan en waar de vogels dus OOK zitten. Maar daar wil ik niet zijn.
Ik hou het simpel door het vanuit mijn perspectief in 2D te houden. Klinkt vreemd deze beschrijving, maar het houd in dat ze in die dunne rietkraag alleen naar links/rechts en omhoog/laag kunnen. In de dikke bushbush met tientallen vierkante meters riet kunnen ze ook nog eens verder weg gaan zitten en raak je ze gewoon uit het oog. Als ze in de dunne rietkraag eens verschuilen door lager te gaan zitten weet je dat ze nog op de zelfde plek zitten alleen lager. Na wat rust te nemen komen ze vanzelf weer omhoog.
In de dunne rietkraag gaan ze echt wel eens van je wegvliegen, maar als je hun favoriete plekjes weet door een kleine observatie vooraf weet je waar je ze kan verwachten. Mochten ze dan weg vliegen gaan ze maar 20 meter verder zitten en komen ze al snel terug.
Als laatste is de manier van benaderen belangrijk. Als ik ze op 10/15meter zie zitten kijk ik al door de zoeker en loop ik met langzame passen naar ze toe (terwijl ik dus nog door de zoeker kijk!). Als je je gezicht van de camera haalt en direct oogcontact hebt kunnen ze dat vaak al eng genoeg vinden, een camera kennen ze minder goed lijkt wel en die moeten ze een stuk beter inspecteren. (lees: ze blijven langer zitten om te kijken wat daar gebeurt)
Wel of geen oogcontact is dus ook belangrijk. Ik merk het ook als ik langs een weg fiets waar veel ganzen met jongen, grutto's en tureluurs zitten. Als je daar langs fietst zonder te kijken, kijken zij ook niet op. Als jij langs fietst terwijl je in de gaten houd of er nog een grutto oid zit, houden zij jou ook in de gaten en zijn ze op hun hoede
In het begin van de dag had ik een dunne rietkraag gevonden met 3 rietzangers in ~25 meter. Maar het gras en verse riet (voor de rietkraag) van een halve meter hoog moest ik plat walsen met als gevolg meer geluid en beweging. Toen ik verderop met laag/normaal gras een rietkraag ging benaderen werd het geruisloos lopen een stuk makkelijker. Ook is het makkelijker om rustige bewegingen te maken, wat net zo belangrijk is.
Dus de omgeving waaruit je fotografeert is ook belangrijk. Het gaat om weinig geluid en vooral geen snelle bewegingen. Als de vogel stopt met zingen (wat rietzangers in iedergeval bijna continu doen) heb je grote kans dat er iets mis is en dat ze op het punt van vluchten staan. Op zo'n moment sta ik even doodstil. Als ze zich weer op hun gemak voelen ga ik weer verder. Duurt nooit langer dan 20 sec.
Laag of hoog gras waar je in staat maakt dus niet uit qua camoflage, als je ze maar rustig benadert zodat ze aan je kunnen wennen.
Er is wel een soort van grens bij de vogels. Dichterbij dan 5 meter ga je echt niet komen, tenzij je in de buurt van hun nestje bent. Die laten ze met moeite alleen. Misschien haal je soms 3 meter, maar dan moet je ook nog eens ontzettend geluk hebben dat ze dan mooi vrij zitten ipv ergens achter allemaal takken.
Lang verhaal, maar ik hoop dat er sommigen er wat aan hebben. Het zijn puur mijn ervaringen.