De i5.Ant86 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:10:
Ik twijfel nog een beetje tussen i5 en i7, maar i7 zal waarschijnlijk een jaartje langer mee gaan dan i5? Waar ik de imac vooral voor gebruik is licht oei!! ligt photoshop werk, games (begin 2011 komt guild wars 2 die eist nogal wat), veel downloads en unrarren en blueray stuff kijken. Maar of ik i5 of i7 neem geeft me echt twijfels, iemand suggesties om me wat zekerder te maken?

Tuurlijk is een i7 sneller (2.8 GHz tegen 2.66 GHz) en heeft een hogere turbo (3.46 GHz (single core) tegen 3.2 GHz (ook single core) maar het kost wel tegen de 200 euro extra. Dat geld kan je veel beter gebruiken voor een geheugenupgrade of zo. En in praktijk ben ik nog geen benchmarks tegengekomen die het verschil van Hypertreading onderstrepen. Je levensduur verleng je trouwens niet met een jaar maar een week of zo.Can you tell that I like the Core i5 750? Again, at $196 you can't find a better processor. Intel did its homework very well and managed to deliver something that kept AMD in check without completely upsetting the balancing of things. There's no technical reason that Intel couldn't have enabled Hyper Threading on the Core i5, it's purely a competitive move. A Core i5 750 with HT would not only defeat the purpose of most of the i7s, but it would also widen the performance gap with AMD. Intel doesn't need to maintain a huge performance advantage, just one that's good enough. While I'd love to have a 750 with HT, I'd still recommend one without it.
Het opmerkelijke trouwens is dat de i7 tov de i5 133 MHz hoger is geklokt en dat verschil bij de turbo (single core) oploopt tot 266 MHz. Bij single-core-applicaties zou dit het speerpunt kunnen zijn dat de i7 doet sprankelen. Echter, wanneer een dualcore-applicatie verschijnt blijft de i5 op dezelfde snelheid doordraaien (beide cores op 3.2 GHz) terwijl de i7 terugvalt naar 3.33 GHz, dus weer een 133 MHz-verschil. Dat betekend voor mij zoiets dat bij zuiver single-core de i7 sneller is maar dat bij ietswat meer overhead dat verschil direct verdwijnt.