Ik ben van plan om over en maandje een nieuwe computer te gaan kopen om mijn grote hobby (fotografie!) te ondersteunen.
Ik ben al mn leven lang een Windows-gebruiker en een mens wil wel eens wat anders. Met name door een bevriend fotograaf, ben ik warm gelopen voor de iMac. Voorheen wel erg vaak aan gedacht, maar nooit de stap durven maken, uit angst (voor het onbekende?).
Ik heb een bevriend fotograaf met zijn imac aan het werk gezien en heb er ook eens mee mogen stoeien. Wat en genot! En inmiddels ben ik overtuigd van de overstap naar Mac (dat gaat dus absoluut gebeuren, ik hoef dus niet meer overtuigd te worden om Windows te verlaten)).
Ik wil er dus ook eentje. Maar wat is wijsheid, wat is slim? Wat is noodzakelijk voor mij? Wat is overdone?
Ik zal de iMac gaan gebruiken voor: normaal dagelijks internetwerk, e-mailen en vooral voor fotobewerking en foto-opslag. Ik ben absoluut géén gamer en doe niet video-bewerking, editing of andere 3d-graphic-bewerkingen. Ik heb naast de nieuw te kopen imac nog een Windows laptop van 7 maanden jong, voor vrouwlief en voor windows-gebruik.
Ik heb de 21,5” en de 27”-variant bekeken, maar die laatste is écht te groot (voor ons). Ik vind ‘m geweldig, maar écht te groot in onze huiskamer. Dus de 27” valt simpelweg af.
Blijft de keuze tussen de twee 21,5”-inch modellen. Er zit een prijsverschil tussen van 250 euro. De ene heeft 500gb harddisk en de andere 1000 gb. (dát verschil vind ik niet zo boeiend, want ik ga er toch een NAS naast gebruiken) en de videokaart is anders (de ene heeft een chipset en gebruikt volgensde verkopers het werkgeheugen voor zn berekeningen end e ander heeft een eigen geheugen).
Nou ben ik al 2 keer bij de Apple-store geweest voor raad. En die heb ik twee keer gehad, maar twee keer totaal anders
De eerste verkoper was open en eerlijk….voor MIJN doeleinden (internet, e-mail, dvd kijken, mp3 luisteren en fotobewerking) is de basic-versie van de 21,5” méér dan voldoende. De videokaart is daar ruimschoots genoeg voor. Hij raadde me aan, om het prijsverschil (250 euro) te investeren in een NAS of ext. Harddisk. Ik zou volgens hem met die basic alles kunnen doen, wat ik wil en doe. Dat zegt de Apple-site ook, maar dat terzijde haha.
De twee verkoper probeerde me vanalels te verkopen (zoals een goed verkoper hoort te doen volgens zijn functie-omschrijving haha) en had het iover dat de 21,5” héél veel tekort komt voor normaal Photoshop-werk. Dat laatste vond ik een verbazingwekkende opmerking van de verkoper. Ik ken nl. een beroepsfotograaf, die wel degelijk met een basic-imac aan het werk is en dáár zn bewerkingen op doet. Nou ben ik slechts amateurfotograaf en ben er vanuit gegaan dat dat met deze basic-imax problemloos zou moeten kunnen
Wie kan en wil me helpen met raad? Wat zijn jullie ervaringen met de imac? Welke keuze zou verstandig zijn? Zijn de verschillen in videokaart écht zo opvallend groot, of merk ik er met MIJN doeleinden en MIJN werkzaamheden weinig van? Scheelt tóch 250 euro…kan ik andere leuke dingen voor doen.
Gr. Johan