Een versterker 'is' niet 4 ohm. Hij levert 15W bij 4 Ohm met x% THD. Afhankelijk van de impedantie van de speaker die er aan hangt kan hij zijn vermogen leveren. Jouw versterker is 80 W + 80 W (vlgs DIN: 1 kHz, 1,00 %, 8 Ohm). Het zijn allemaal specs en die kunnen misleiden. (Lees nou zelf eens de tekst die bij het plaatje van de DM5 staat!) Ga nu maar uit van 10W voor een T-2024 dan zit je aardig in de richting.
Is dat veel? Nee. Is dat genoeg? waarschijnlijk wel. Wil je meer zoek dan naar T-AMP TA2020. De Tripath 2020 heeft meer vermogen. zoals deze erg mooie
Muse. Maar ik ben er (nog) geen tegengekomen met een usb ingang. Dan moet je een aparte usb soundcard zoals deze
Musiland er bij doen. Dat is imo ook een beter klinkende oplossing.
Binnen de referenties die je opgeeft is de TP30 het dichtst bij wat je aangeeft te zoeken.
Je KEFs zijn geen 8 Ohm maar 8Ohm nominaal, dwz de impedantie zakt niet veel onder 8Ohm maar wel meer. Dus pak m beet tussen de 6 en de 30 Ohm.
Het verschil tussen je huidige Pioneer en een T2024 is dat de Pioneer 2x zo hard speelt (8W>80W ^=10dB) als je hem helemaal open draait (en wanneer doe je dat?).
(Het scheelt trouwens 13dB tegen 4 speakers met veel interferentie ellende.)
Zo dat was het antwoord op de vragen die je stelde. Oftewel: nu weet je wat jij
dacht dat je nodig had. Maar nu mijn vraag: stel dat je zo'n versterkertje hebt: klein, koel, rond de €100 en met aansluiting voor een pc of laptop... Ben je dan uit de situatie die je aanleiding gaf voor de volgende vraag:
Nu wil ik mijn versterker vervangen voor een veel kleinere simpelere versterker die tenminste ook niet zo warm wordt. Heeft iemand een idee naar wat voor versterker ik op zoek moet gaan?
Wat is het echte probleem achter die vraag? Ruimtegebrek? Warmte? Energierekening? Klank bevalt niet? En wat is er dan niet goed aan?
Mijn advies: ga eerst eens naar je opstelling in de kamer kijken. Zet de speakers (de Crestas bij voorkeur) eens in een goede 3-hoek opstelling op stevige stands 2-3 m van elkaar en van je luisterpositie, een halve meter uit de achtermuur.
En ga dan eens analytisch luisteren alsof je het moet uitschilderen wat je nou precies hoort. Lijkt het nu alsof je voor een podium zit met muzikanten of is het 1 wolk van geluid. Staat de zanger midden voor je en hoe ver naar voren of achteren? Lijkt het een reus of een kabouter of een normaal persoon? (dat heeft allemaal met differentiatie van faseverschillen te maken die je met je 2 sets aan elkaar geknupt totaal verpest).
Daarna ga je naar de klank luisteren. Klinkt een gitaar als een gitaar, een mannenstem als een man, een vrouw als een vrouw. Dit heeft met de frequentiekarakteristiek te maken. Etc.
Volgende: als je een pianoaanslag hoort of een ander instrument, blijft de toon dan zuiver? Ook als hij harder gaat? Of klinkt het anders als je het geluid harder zet? Dat je het gevoel krijgt alsof je oren dichtzitten?
Kost niks en is zeer leerzaam.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 10-07-2010 14:21
]