@WhiteDragon
Wacht nou eerst even af. Als je ze gezien hebt vind je ze waarschijnlijk prachtig. Ze zijn heel donker. €500 is trouwens een mooie deal voor een waanzinnig mooi setje speakers.
@brilsmurf
Ik heb sinds kort ook Philips MiniWatt EL84 en die klinken echt super: warm, muzikaal maar wel eerlijk.
Over 5W gesproken: vermogen heeft niets met basweergave te maken. Hij gaat gewoon minder hard maar geeft alles hetzelfde weer. In een niet al te grote kamer zul je nog best redelijk hard kunnen spelen maar het houd gewoon iets eerder op met het volume opdraaien.
Het enige waardoor bas minder hard zou kunnen gaan is als de impedantie van de speaker in de bas lager wordt en hij op die frequentie dus minder vermogen kan leveren. Maar met een 2-weg zonder dubbele bas gebeurt dat niet.
Dit is ongeveer wat je kunt verwachten:

Die EL34 versterker is denk ik beter dan je zou denken voor dat geld (gezien het ontwerp en de maat van de trafo's). Dus geen boogje. Maar verwacht geen 15W. Dat is overdreven factor 1,5. Een EL34 doet 10W SE, iets meer als je hem te hard uitstuurt. De KT88 heeft over het algemeen (dat ligt dus aan hoe hard je hem aanstuurt en uitstuurt) iets meer vermogen dan de EL34. Ik kan net veel verschil merken in vermogen tussen mijn KT88 en EL34 (ongeveer dezelfde versterkers). Bovendien gaat mijn parallel EL84 duidelijk harder, dus ik denk dat jouw EL84 ook iets harder gaat dan slechts 5W. Dan wordt het verschil echt maximaal 3dB, eigenlijk dus <2x vermogen (7 vs 11W).
Mocht je die EL34 willen, kijk eerst even waar je de Shuguang 6N2 voor kunt uitwisselen (is vgl ecc83/12AX7 alleen 6V ipv 12V dus dat past niet, check dat even voor jezelf).
@JPS
Zo, dat is een flink budget hoor. Ik zou me even goed op de hoogte stellen voor ik dat ging uitgeven. Daar kun je echt een heel eind mee komen. Tot aan het hoge end toe

Als ik het zo lees heb je een goed ontwikkelde smaak en gehoor (B&W helemaal mee eens). Ik denk dat jij echt goede weergave beter zult waarderen dat je zelf doorhebt. Ik voel al aankomen dat je zoiets gaat beleven van 'dit had ik 10 jaar eerder moeten doen'.
Bij een buizenversterker heb je trouwens amper een afstandbediening voor nodig. Bij een trans heb je steeds de neiging om het harder te zetten om het lekker te laten klinken en weer terug als het toch echt te hard gaat (onbehagen over sociale consequenties). Bij een buizenversterker klinkt het lekker als ie zacht staat en nog steeds als ie harder gaat. Alleen dan harder (onder voorbehoud: tot de harmonische vervorming te hoog wordt omdat ie tegen zijn max begint te raken).
@vraag...
1 absoluut nee en nee. Je hebt oktal, noval en 4-pins sockets met verschillende pinfuncties en voltages.
2 letterlijk antwoord: NVT want je geluidsopbrengst is afhankelijk van je vermogen per frequentie per impedantie geleverd door de versterker vermenigvuldigd met het rendement van de speaker bij genoemde frequentie. Alle en alle (mits voor audio geschikt). Misschien wel.
Nu even het antwoord op de vraag zoals je hem waarschijnlijk bedoelde te stellen:
Minimaal 2W bij hoogrendement speakers (>97dB/W), 10W bij 8Ohm speakers met een fatsoenlijk rendement (>90dB/W), 20W bij normale vloerstaanders met >87dB/W. Dat is voor een normale huiskamer 25<x<40m² met normale aankleding. Wat is allround? Ik hou net zo van beide soorten maar ik vind mijn KT77(ipv=EL34) SE allebei heel goed kunnen. KT88 in PP triode of UL kunnen soms wat rauwer en kernachtiger klinken (op de manier van Rock en Roll cafe) maar met een flinke triode in SE kun je ook enorm uit je dak gaan zoals Epica - the classical conspiracy of Metallica S&M zeker niet tam klinkt. Of eigenlijk meer Rammstein (klinkt perfect bij mij, perfecte opnamen trws).
Nu mijn echte advies: ik zit te denken aan een 813 of 845/211 triode of een 6C33 SE. Zoiets als de
JAS Audio Bravo 2.3.
Of misschien een KT88 pp UL/T als je toch meer voor house gaat.
3 jahaa. Dat is echt een beperking.

De meeste versterkers kunnen daar wel in.
Ik zou ook eens naar de Bewitch 6550 kijken: erg mooi, goed opgebouwd en kost de helft (alleen zonder AB).
Maar je bent volgens mij nog niet van de spec hersenspoeling genezen (deze is 1000W PMPO @4Ohm). Een 2A3 (3W!) buizenversterker kan veel krachtiger klinken dan een 100W transistorversterker.
4 als de ruststroom=uitgangsvermogen. Oftewel als het gevraagde muziekvermogen altijd binnen het continu afgenomen vermogen valt (klaar staat, er hoeft dus niet ineens meer vermogen geleverd te worden (vertraagd)) als de muziek harder moet).