HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 144.118 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 10:05
Ik keek wat rond op ebay opzoek naar een mooi versterkertje en toen kwam ik deze tegen:

http://cgi.ebay.co.uk/YAQ...fiers?hash=item3a5a0be581

Hij ziet er mooi uit en ik heb gelezen je hier niets aan hoeft te veranderen. Nu schrok ik wel even toen ik 2x9.5 watt zag, maar dit is bij 8ohm. Levert deze versterker dan wel genoeg kracht voor 88db speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:16:
@gastje13:
ik vraag me af of je de uitgangstrafos wel helemaal goed aangesloten hebt. Het lijkt alsof je uitgangsimpedantie niet goed is. Normaal gesproken zou hij niet zo zenuwachtig op impedantie van de speaker moeten reageren. Wel een beetje maar niet zo extreem.
Bedankt voor je antwoord!
Heb het schema zo snel niet bij de hand, maar volgens mij zijn er twee punten die verkeerd om zouden kunnen zitten. De tegenkoppeling, deze heb ik indertijd nog nagemeten maar was (loshalen gaf meer output) en de aansluiting omwisselen aan de primaire kant (anodes uit mijn hoofd). Voor dit laatste moet de versterker voor een groot deel gedemonteerd worden, dus dat heb ik nog niet kunnen doen (heb niet de meest handig constructie gekozen bij het bouwen ;) )

Het gaat overegens om deze speakers en versterker:
De bass klinkt overegens wel goed, ietsjes meer dan een transistor versterker maar niet krachtloog of wollig.

http://www.tonefactory.nl...Path=358&products_id=4099
http://stereo.de/index.php?id=399 (speaker)

[ Voor 14% gewijzigd door gastje13 op 21-04-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

@soedarkmaster:
Je zou ook de Bewitch 300b kunnen overwegen. Die is wat sierlijker en zeker in orde. En even duur.
Of deze:
Afbeeldingslocatie: http://img03.taobaocdn.com/bao/uploaded/i3/T1pylvXmJaXXXNEug9_103156.jpg_310x310.jpg
Er is ook een 6C33 SE type van die >15W levert. Erg mooie buis en zeer goed getest op 6moons.com (kan m ff niet vinden nu). Dat kan niet natuurlijk: Hier is de review: review Bravo 2.3 op 6moons
Nog een: review op soundstage.com
Afbeeldingslocatie: http://img07.taobaocdn.com/bao/uploaded/i7/T1q5xdXbNdPUBVZtU1_040626.jpg_310x310.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.6moons.com/audioreviews/jas4/cage.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.6moons.com/audioreviews/jas4/strip1.jpg
Ze zijn van JAS-audio.

Een 300B geeft trouwens maar 8W. Er is alleen geen reden om ongerust over te zijn. Je kunt het vermogen van een transistorversterker niet eerlijk 1:1 vergelijken met het vermogen van een buizenversterker. Een buizenversterker klinkt ook al bij laag vermogen vol en muzikaal. Een transamp moet je eerst flink opschroeven voordat het 'lekker' begint te klinken.
Als je 88dB speakers hebt met een net impedantieverloop (dus geen dubbele bas waarmee <3Ohm) dan kun je met 8 echte Watts een flinke hoop herrie maken. Mààr... het gaat niet snoeihard. Dat ligt ook mede aan je kamer en akoestiek. In een kleine harde kamer gaat het veel harder dan in een hele grote zwaar dempende kamer.

@ gastje:
Best n leuk versterkertje. Het omdraaien van de terugkoppeling klinkt me heel plausibel in de oren. Terugkoppeling doet namelijk precies het omgekeerde van wat je beschrijft.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 21-04-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 13443 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 20:08:
@soedarkmaster:
Je zou ook de Bewitch 300b kunnen overwegen. Die is wat sierlijker en zeker in orde. En even duur.
Of deze:
[afbeelding]
Er is ook een 6C33 SE type van die >15W levert. Erg mooie buis en zeer goed getest op 6moons.com (kan m ff niet vinden nu). Dat kan niet natuurlijk: Hier is de review: review Bravo 2.3 op 6moons
Nog een: review op soundstage.com
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ze zijn van JAS-audio.

Een 300B geeft trouwens maar 8W. Er is alleen geen reden om ongerust over te zijn. Je kunt het vermogen van een transistorversterker niet eerlijk 1:1 vergelijken met het vermogen van een buizenversterker. Een buizenversterker klinkt ook al bij laag vermogen vol en muzikaal. Een transamp moet je eerst flink opschroeven voordat het 'lekker' begint te klinken.
Als je 88dB speakers hebt met een net impedantieverloop (dus geen dubbele bas waarmee <3Ohm) dan kun je met 8 echte Watts een flinke hoop herrie maken. Mààr... het gaat niet snoeihard. Dat ligt ook mede aan je kamer en akoestiek. In een kleine harde kamer gaat het veel harder dan in een hele grote zwaar dempende kamer.
Ik vond die Yaqin juist zo mooi :P. Maar er is dus geen versterker waar je de tubes kan laten zitten en dat het dan ook goed klinkt? Ik zie dat de Bewitch 300b zelf al de Russian tubes heeft, welke beter zijn volgens veel mensen. Ik lees alleen wel overal verschillende verhalen. De een vindt die Yaqin de beste chinese tube amp en anderen vinden het weer een wat zwak dingetje.

Ik zie nu dat de Yaqin mc 100b ook rond de 700dollar is en in triode state 2x45watt levert. Dit klinkt ook wel mooi maar hoe is de Yaqin 100 tegen de 300, dat zal zeker wel een klasse lager liggen met alleen meer vermogen?

[ Voor 5% gewijzigd door JSTPS op 21-04-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
SOEDARKMASTER schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:24:
Ik keek wat rond op ebay opzoek naar een mooi versterkertje en toen kwam ik deze tegen:

http://cgi.ebay.co.uk/YAQ...fiers?hash=item3a5a0be581

Hij ziet er mooi uit en ik heb gelezen je hier niets aan hoeft te veranderen. Nu schrok ik wel even toen ik 2x9.5 watt zag, maar dit is bij 8ohm. Levert deze versterker dan wel genoeg kracht voor 88db speakers?
Ik heb de Yaqin 300B en ook de Yaqin 100. De Yaqin 300B vind ik net wat fijner klinken. De KT88 klinkt wat rauwer. Als je goed zoekt op het forum dan moet je ergens een luiisterverslag kunnen vinden. de 300B had wel een kwalitatiever betere uitstraling,gebouwd als een tank. De kt88 is minder mooi afgewerkt. Ook had de kt88 last van het feit dat je soms kanaal1 en kanaal2 door elkaar hoorde.

BTW: ik heb daarnaast een helel goedkope KT88 chinese amplifier gekocht, de OUMEIDANJII KT88.
Deze was 3x zo goedkoop als de Yaqin 300B en klinkt echt niet veel slechter. Mocht ik nog een keer voor de keuze staan)met de kennis van nu' dan zou ik wellicht voor de goedkope gaan)en 400E in me zak houden'.
Afbeeldingslocatie: http://www.hkamplifier.com/ebay/relyon/6550A/3_resize.jpg.

[ Voor 17% gewijzigd door hemaworst op 21-04-2010 21:31 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
hemaworst schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:26:
[...]

Ik heb de Yaqin 300B en ook de Yaqin 100. De Yaqin 300B vind ik net wat fijner klinken. De KT88 klinkt wat rauwer. Als je goed zoekt op het forum dan moet je ergens een luiisterverslag kunnen vinden. BTW: ik heb daarnaast een helel goedkope KT88 chinese amplifier gekocht, de OUMEIDANJII KT88.
Deze was 3x zo goedkoop als de Yaqin 300B en klinkt echt niet veel slechter. Mocht ik nog een keer voor de keuze staan)met de kennis van nu' dan zou ik wellicht voor de goedkope gaan)en 400E in me zak houden'.
[afbeelding].
Ik kan niets over die goedkope versterker kunnen vinden, maar dat las ik ook al in je vorige post eind 2008 :P. Je schrijft dat het een gevaarlijk ding is omdat de aarde ontbreekt. Ik vind het wel het proberen waard, maar waar kan ik hem dan bestellen? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-04 17:37
Anoniem: 288063 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:45:
[...]

Bipool geluid zoals de Genesis maakt me wel nieuwsgierig, ik begrijp afgaand van reviews dat ze niet zo makkelijk te plaatsen zijn voor optimaal resultaat. De Hyperions spreiden wel goed het geluid moet ik zeggen tegenover de (rechte lijn) klank die uit de meeste speakers komt, vooral uit de tweeter. Klinkt de Genesis dan zo een beetje als een electrostaat? Ik vraag me af waarom bipool geluid niet echt doorbreekt in de hifi wereld.
Als je wil ben je van harte welkom om een keer te komen luisteren hoor. Woon zelf in Amsterdam weet niet waar jij vandaan komt.

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Oke, er is uitgekomen dat de Audioromy FU13 813 de beste is voor ongeveer 500 euro. Ze zeggen dat deze het beste van beide werelden heeft, ruimtelijkheid en veel details met een strak, sterk laag. Jammer is alleen dat het niet zo'n imponerend apparaat is als de Yaqin 300b, maar hij schijnt dus wel beter en iets goedkoper te zijn. Ik ben er dus uit. Volgende week maar bestellen en kijken of er iets van de prijs af kan :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SOEDARKMASTER schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:33:
[...]

Ik kan niets over die goedkope versterker kunnen vinden, maar dat las ik ook al in je vorige post eind 2008 :P. Je schrijft dat het een gevaarlijk ding is omdat de aarde ontbreekt. Ik vind het wel het proberen waard, maar waar kan ik hem dan bestellen? ;).
Ik heb hem zelf ook. :P
Tja, ik kan hem ook al even niet meer vinden. Het lijkt erop dat hij niet meer gemaakt wordt.
Hij is heel simpel veilig te maken. Ik heb n heel verslag gemaakt van alle aanpassingen op de wiki. Maar die info is nu dus weg. T staat nog wel ergens in een vorig deel (kerst 2007 + eind juni 2008).

Herstel: iik kan hemnog wel vinden: hier, hier en hier.
Hij is alleen niet meer zo goedkoop als eerst maar nog steeds erg voordelig. Ik heb er trouwens nog diverse NOS voorversterker buizen voor en PiO koppelcondensatoren. Als je zelf een stukje draad en een Alps blue velvet 47k log potmeter voor hebt kan ik m helemaal tip top modificeren.

Een ander leuk alternatief is mss deze:
SinoVT TP215 serie
Afbeeldingslocatie: http://www.sinovt.com.cn/img/tb/6sq7-kt66.jpg

Ik vind deze 4W EF86/2A3 ook wel een mooie look hebben. Een soort van Oostblok chique.
Afbeeldingslocatie: http://www.sinovt.com.cn/img/tb/ef86-2a3.jpg

Ze zijn alleen in China te vinden, maar ik moet zeggen dat ze er van binnen erg goed uitzien. Deze Taobao store heeft er een heel stel.
SOEDARKMASTER schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:57:
Oke, er is uitgekomen dat de Audioromy FU13 813 de beste is voor ongeveer 500 euro. Ze zeggen dat deze het beste van beide werelden heeft, ruimtelijkheid en veel details met een strak, sterk laag. Jammer is alleen dat het niet zo'n imponerend apparaat is als de Yaqin 300b, maar hij schijnt dus wel beter en iets goedkoper te zijn. Ik ben er dus uit. Volgende week maar bestellen en kijken of er iets van de prijs af kan :9.
Uhm, dat is de mening van Koifarm. Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft maar ik vond m niet veel beter klinken dan mijn Yarland. Het kan zijn dat ik m nu even met die van H3D door elkaar haal (nope, is dezelfde Audioromy, toen op een ACR300 speaker zoek terug op 1-1-2009), maar ik vond mijn versterkertje beter klinken. Op de power na dan. Meer precisie, ruimtelijkheid, rustiger.
We hebben hem toen naast de kleine KT88 geluisterd en we waren het er allemaal over eens dat voor het geld mijn kleine KT88 SE toch wel de best buy prijs wint.
Van wat ik gezien en gehoord heb ben ik niet helemaal wild van Audioromy. Echt een B-merk. Dwz: het kan beter, maar het kan ook veel slechter.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 22-04-2010 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Dit had ik niet van Koifarm, van het detail, maar van een andere site, ik weet even niet welke. Ik weet niet over welke je het hebt als je zegt de kleine speler kt88 se, is dit die zwarte van 300dollar? Ik dacht juist ik ga redelijk omhoog kwa prijs om een klasse hoger te zitten, maar naar welke moet ik dan kijken om het beste voor rond de 500 euro te hebben en niet een goedkopere die bijna zo goed klinkt? Ik ga namelijk niet iets minder uitgeven aan iets wat ik zo lang (en vaak) gebruik.

Jij zegt nu dus dat de Audioromy niet beter klinkt dan de rest en ik lees op meerdere plekken dat de yaqin 300b het niet haalt bij de Audioromy 813, dus dan blijft de bewitch 300b over waar ik nog niet over gelezen heb :P. Volgens jou is er dus geen perfecte versterker rond de 500 euro, maar kan je beter een goedkopere kopen en daar wat mee werken (andere buizen etc?).

Wat bedoel je trouwens met het modificeren van die van 300dollar? Wat verander je dan en in hoeverre hoor je dat terug? De voorversterker buizen vervangen zorgde er toch voor dat je een strakke bass krijgt bij de buizen versies met een wat zwak laag?

EDIT: weer iemand die zeg dat deze Audioromy fu13 juist goed is:

Hi again,
I got Audioromy FU13 already, i play it for 2 days.
It's very impressing amp, i can listen it all the time
It's getting very hot after 1 hour and smells strange, but sounds lovely!
I tried to set bias today and have the same values as same64.
One tube goes to 0,72, another little lower, but in this case i set both to 0,72v.
I checked the resistor and it seems to be 10 Ohm.
I will check it after few days, but i don't mind, because it plays wonderful.
It's much more detail and musical than Yaqin MC-10L.

[ Voor 33% gewijzigd door JSTPS op 22-04-2010 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288063

Dat IRD audio ziet er best goed uit. Thailand is ook een eastern tiger dus wdb prima op z'n plek hier al is het dan niet Chinees.
Hier een linkje naar een review van de purist preamp...

http://www.tnt-audio.com/ampli/ird_llc_p_e.html
(is wel een iets ouder linkje en de pre amp is ondertussen nog verder verfijnt verbeterd)

Een quote van iemand op het audiocircle forum...

Best two preamps I've owned were both inexpensive. The IRD Purist and Mapletree 6SN7 linestage (forget the model #). I've heard and owned many others. Cost does not correlate with sonics when it comes to preamps in my opinion. The next best "preamp" was the Bent audio original TVC passive or my own conconcted DIYHifi based TVC passive.

None of the above are expensive. I owned a $3000 Carly SLP 2002 which was 6922 based and it was only ok IMO. I've had a Blue Circle Galatea MKIII (I think) in my system for a while and it was quite good too but I think I like those above better and for much less money.

Review van de IRD MB-100 monoblok in vergelijking met een veel duurdere Ayre V-5...
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=363.0;wap2

Volgens de site zijn ze bezig aan een 250 Watt monoblok, of hij al dan niet al uit is of waarom het dan zo lang duurt ben ik nog niet uit, valt verder te onderzoeken.

Prijslijst...

http://www.irdaudio.com/pricelst.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ soedarkmaster:
Weet je, een forum gaat over uitwisselen van informatie enzo. Beetje vervelend als ik hier de enige ben die linkjes geeft naar reviews en alles. Als je nou even de linkjes geeft waar je dat gelezen hebt dan kunnnen we het ook zelf lezen en beoordelen. Wat je vaak tegenkomt is dat iemand iets gekocht heeft en er dan helemaal euforisch over is zonder dat hij het ergens mee heeft kunnen vergelijken. Mijn idee van dit topic is dat we met elkaar kunnen vergelijken zodat je een wat evenwichtiger oordeel kunt vormen over de kwaliteit.

Je linkje is naar Audiokarma, waar Koifarm ook rondschuimt in hetzelfde draadje :P. Niet zo'n wonder dus.

Ik heb de Yaqin MC10L ook gehoord (ik heb ze allebei bij H3d gehoord trouwens). Die is ook minder goed als de MC10L<MC100B<Audioromy FU13. Dat is ook logisch want de 10L is een EL34 push-pull de FU13 single ended tetrode. H3D heeft trouwens de MC10L al lang geleden voor de FU13 verruild dus ik neem aan dat hij beter klinkt. ;)
Nog 1 nadeeltje: denk eraan dat dat ding een enorme berg stroom verbruikt. Zo'n 350W. Dat zijn geen grappen. Daar wordt het zomers erg warm van in je kamer. Om over de rekening of het milieu maar te zwijgen.
Een 2e: hij weegt 28kg. Dus laat je niet misleiden door 'free shipping' want daarmee bedoelen ze vaak de boot mee. En >21kg kan niet met de boot. Luchtpost kost aanzienlijk meer (>€100+).

Nogmaals, het is zeker wel een zeer goede versterker, maar ik vind m niet super high endig audiofiel verfijnd. Dat ligt aan de opbouw, koppelcondensatoren en andere componenten en de andere (vv) buizen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 22-04-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:59:
@ soedarkmaster:
Weet je, een forum gaat over uitwisselen van informatie enzo. Beetje vervelend als ik hier de enige ben die linkjes geeft naar reviews en alles. Als je nou even de linkjes geeft waar je dat gelezen hebt dan kunnnen we het ook zelf lezen en beoordelen. Wat je vaak tegenkomt is dat iemand iets gekocht heeft en er dan helemaal euforisch over is zonder dat hij het ergens mee heeft kunnen vergelijken. Mijn idee van dit topic is dat we met elkaar kunnen vergelijken zodat je een wat evenwichtiger oordeel kunt vormen over de kwaliteit.

Je linkje is naar Audiokarma, waar Koifarm ook rondschuimt in hetzelfde draadje :P. Niet zo'n wonder dus.

Ik heb de Yaqin MC10L ook gehoord (ik heb ze allebei bij H3d gehoord trouwens). Die is ook minder goed als de MC10L<MC100B<Audioromy FU13. Dat is ook logisch want de 10L is een EL34 push-pull de FU13 single ended tetrode. H3D heeft trouwens de MC10L al lang geleden voor de FU13 verruild dus ik neem aan dat hij beter klinkt. ;)
Nog 1 nadeeltje: denk eraan dat dat ding een enorme berg stroom verbruikt. Zo'n 350W. Dat zijn geen grappen. Daar wordt het zomers erg warm van in je kamer. Om over de rekening of het milieu maar te zwijgen.
Een 2e: hij weegt 28kg. Dus laat je niet misleiden door 'free shipping' want daarmee bedoelen ze vaak de boot mee. En >21kg kan niet met de boot. Luchtpost kost aanzienlijk meer (>€100+).

Nogmaals, het is zeker wel een zeer goede versterker, maar ik vind m niet super high endig audiofiel verfijnd. Dat ligt aan de opbouw, koppelcondensatoren en andere componenten en de andere (vv) buizen.
Oke, ik zal voortaan de bron vermelden bij de informatie die ik geef ;). Ik ben me bewust van het feit dat ze veel stroom nodig hebben, maar dat hebben de versterkers bijna allemaal. Over het ''free shipping'' gedeelte, klopt het bij tubestein volgens mij wel dat het echt free shipping is, er staat bij ''air mail''. Het ding is dus met shipping ongeveer 500 euro wat erg meevalt. Ik ga het gewoon proberen en dan hoor ik wel hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 13:07

Tijn96

In speed we trust

hallo allemaal,

ik volg dit topic een tijdje en heb de voorkant aandachtig gelezen en zit net op ornec te kijken en zie dan deze versterker staan: G&W TW-2006X integrated amplifier http://www.ornec.com/g-w-...ated-amplifier_QQC100106C = linkje wie weet of dit goed spul is en of ik het ergens kan luisteren? het liefst in de buurt van eindhoven dan. ik ga dan nog ff kijken voor een bijbehorende cd-speler en dan misschien kopen als ik ervan overtuigd ben en als ik via ornec koop zijn die prijzen die er staan al incl btw?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 15:59:
@ soedarkmaster:

Zojuist even gemeten, mijn FU50 amp (~15 watt SET) trekt 750 watt continu. De kachel hoeft 's winters amper aan. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 49130 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 20:02:
[...]

Zojuist even gemeten, mijn FU50 amp (~15 watt SET) trekt 750 watt continu. De kachel hoeft 's winters amper aan. :o
Wat is dat dan voor een amp? Ik zie het somber in wanneer de versterker zoveel stroom nodig heeft. Dat is wel belachelijk veel. M'n transistor amp kan ik tenminste perongeluk aanlaten. Met de buizen wordt het een ander verhaal :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

SOEDARKMASTER schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:17:
[...]

Wat is dat dan voor een amp? Ik zie het somber in wanneer de versterker zoveel stroom nodig heeft. Dat is wel belachelijk veel. M'n transistor amp kan ik tenminste perongeluk aanlaten. Met de buizen wordt het een ander verhaal :X.
versterker met grote zendbuizen (gu50 / fu50) als eindbuizen. Nooit gedacht dat een buizenversterker zo'n afgrond-diepe bas kon produceren O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijn96
De G&W is een hele strakke bak. In looks en sound. We hebben hem ook al vergeleken een paar jaar geleden bij onze eerste luistersessie. Goed gebouwd (als een tank) en klinkt heel strak en neutraal. De Classic klonk toen wat warmer. Veel vermogen ook.
Maar probeer of je hem ergens anders kunt vinden dan bij Ornec. Dat zijn niet zo fijne handelaars. Timaudio heeft m ook. En Cattylink, Ebay ws ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Ik had tubestein168 voor de zekerheid nog een mail gestuurd en ]eep, je hebt wel gelijk dus over de kwaliteit van het apparaat. Tubestein zegt dat de quality control poor is bij de audioromy. Ik zal het hier even neerzetten:

The Audioromy 813 has rich tube sound,very rich human sound, anyways it's hard for me to choose, lucky that I didn't have to.

I can give the advantages and disadv for you to consider, the FU13 is a harder to find tube, not too common, also this factory has poor QC and the tube is fragile, even though we packed extra safe but we did still have broken tube when arrival. The Yaqin 300B has remote and headphone output also can uses as pure power amp, so give more options for you, thank you.

De Audioromy geeft dus een beter geluid en de Yaqin is steviger. Ik dacht dat het wel handig was voor iedereen om te weten. Dan ben ik er uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tsja vind jij dat nou een bruikbare bron? De verkoper is bijna altijd biased.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Boudewijn schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:31:
Tsja vind jij dat nou een bruikbare bron? De verkoper is bijna altijd biased.
Alles wat hij tot nu toe heeft gezegd klopte ongeveer, dus wat is er niet aan de geloven? Hij geeft van meerdere versterkers de sterke en zwakke punten en laat je dan kiezen (in eerdere mails ging het over andere versterkers). Wat ik alleen niet snap is wat hij bedoelt met ''pure power amp''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou hij heeft een voor- danwel na-deel bij het aanschaffen van een bepaalde versterker, hij is immers de verkoper. Zijn oordeel is dus gekleurd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tuurlijk is dat gekleurd: als hij je een versterker verkoopt en de buizen zijn gesneuveld dan is het vooral de verkoper die dat erg vervelend vind zullen we zeggen :P Niet elke verkoper is zo onbetrouwbaar als n Amerikaanse 2e hands auto verkoper. Hij zal ook echt wel zijn voorkeur als liefhebber uitspreken.

In dit specifieke geval zou ik soedarkmaster aanraden om even goed te bedenken hoeveel Watt hij echt nodig heeft. Met 8W kom je echt al een heel eind hoor. En 30W is echt veel. Verdiep je ook even in het type voorbuizen: type, kwaliteit, sound en verkrijgbaarheid.

pure power amp=eindversterker

Ach nou vergeet ik bijna wat ik wou vragen: knip

nieuwe post

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 23-04-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:30:
Tuurlijk is dat gekleurd: als hij je een versterker verkoopt en de buizen zijn gesneuveld dan is het vooral de verkoper die dat erg vervelend vind zullen we zeggen :P
True, maar het ging hier met name om geluidskwaliteit. We weten allemaal dat iedereen daar een andere norm voor hanteert, waarbij dat een persoonlijke norm is die die persoon kenmerkt (de zilverkabels discussie..... die ik nu niet wil oprakelen). Zeker bij een dergelijk subjectief kenmerk word ik achterdochtig.
Niet elke verkoper is zo onbetrouwbaar als n Amerikaanse 2e hands auto verkoper. Hij zal ook echt wel zijn voorkeur als liefhebber uitspreken.
Dat stel ik ook niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DAC inkoop

ik heb Lawrence Chan gevraagd (die de Lampizator DACjes verkoopt) naar de prijs van een los bordje, dus zonder de spanningsverzorging (bordje/trafo). Dat kost $50 incl verzending in plaats van $90 als je het hele ding op ebay koopt. Hij is wel erg voortvarend: ik kreeg direct een paypal mail. >:)

Maar de vraag is dus: zijn er nog meer liefhebbers met een MHZS die de DAC willen upgraden voor €37,50? Het inbouwen kan ik evt ook voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:08:
Hey Rhodes, kijk eens wat ik vond: een Teradac in China. Met aparte voeding. Deze heeft echter 8x TDA1543 en een leeg stuk pcb waar de voeding zat. Prijs is ook leuk: ¥1650
http://www.haoog.com/item...896758caef7-50005053.aspx

De Teradac Chamelion staat er ook. Voor ¥2500
Dat klopt wel ongeveer met de prijs van $400
Met die 8x TDA1543 is het allemaal begonnen. Geweldig dakje voor het geld maar omdat we toch tegen een aantal beperkingen aanliepen heeft een aantal mensen van Head-Fi Teradak benaderd en daar is de Chameleon uit voort gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:58:
DAC inkoop

ik heb Lawrence Chan gevraagd (die de Lampizator DACjes verkoopt) naar de prijs van een los bordje, dus zonder de spanningsverzorging (bordje/trafo). Dat kost $50 incl verzending in plaats van $90 als je het hele ding op ebay koopt. Hij is wel erg voortvarend: ik kreeg direct een paypal mail. >:)

Maar de vraag is dus: zijn er nog meer liefhebbers met een MHZS die de DAC willen upgraden voor €37,50? Het inbouwen kan ik evt ook voor je doen.
Hey ]eep, interessant aanbod! Maar zonder al te diep in de materie rondom dit bordje te duiken: in welke zin gaat dit een verbetering opleveren voor m'n MHZS CD88E (die Matthijs de Vries al eens onderhanden heeft genomen wat betreft de uitgangstrap)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

als ik in china of iets dergelijks wil kopen en ik betaal alles inclusief (dus ook vervoerskosten) en het kost 400,- hoeveel zou ik voor bijv. marantz of denon hier in nl kwijt zijn?

en ik zoek een geintegreerde versterker (dus zonder buizen) voor max 300 voor de versterker exclusief het verzenden. wat zou dan het beste zijn en waar moet ik hem dan kopen. ik wil het liefst een beetje neutrale sound
alvast bedankt

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288334

Ik zou best een andere dac in mijn Mhzs speler willen., Aleen welke dac is dit dan Jeep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is deze:
http://www.lampizator.eu/...mpucera%20lampizator.html
Daar komt dan de buizentrap uit de MHZS achter. Dan ben je dus van de 'budget' BB af en dus ook evt ruisproblemen.

Voor de cd88 moet ik even checken hoor. Ik dacht dat dat precies hetzelfde was.
Edit: Ja, de foto die ik heb is zelfs van de cd88.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik nou wel de goede verkoper te pakken heb. Volgens de regelaar van de groupbuy op ZA was het een andere maar volgens mij is hij na al het geregel zelf de kluts kwijt.
Deze moet het zijn van Lawsaudio
Afbeeldingslocatie: http://i255.photobucket.com/albums/hh144/biglawhk/P1010537.jpg

Edit: de CD88 gaat ook helemaal lukken, kijk alleen eerst even wat Mattijs er aan gedaan heeft. Ik vermoed alleen caps en passief mod bordje (ik zag op z'n site dat hij er een apart los bordje voor gebruikt. Ik heb nog 0.47µF en 0.22µF VitQ PiO's en een hele verzameling 5670 buisjes (echter maar 1 Philips Megawatt ECC83 en 1 ECC82).

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 24-04-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288063

Anoniem: 288063 schreef op maandag 12 april 2010 @ 23:07:
[...]

Ik heb dus enkele foto's genomen zodat het makkelijker is de verschillen te kunnen aantonen van de binnenkant van de CD88G tov de andere modellen.
Er is één volledige foto van de binnenkant van de CD speler en meerdere opgesplitste foto's die dichter zijn genomen.
Hier zijn ze dan...

http://img59.imageshack.us/gal.php?g=dsc00246k.jpg

Gewoon op één van de foto's klikken en je kan ze dan nog eens uitvergroten om alles goed te kunnen zien.
Dit linkje leek mij beter dan een compimeerde vast formaat foto op het forum. ;)
Momenteel niet veel bezitters of gegadigden voor het modificeren van de MHZS CD88G blijkbaar???

http://img59.imageshack.us/gal.php?g=dsc00246k.jpg

Tubecator misschien?? Email met fotos van de 88G is naar je email adres verstuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geen inkoopacties op GoT, gebruik hiervoor samenkopen.net oid...

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 25-04-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:17:
Edit: de CD88 gaat ook helemaal lukken, kijk alleen eerst even wat Mattijs er aan gedaan heeft. Ik vermoed alleen caps en passief mod bordje (ik zag op z'n site dat hij er een apart los bordje voor gebruikt. Ik heb nog 0.47µF en 0.22µF VitQ PiO's en een hele verzameling 5670 buisjes (echter maar 1 Philips Megawatt ECC83 en 1 ECC82).
Ja, wat ie heeft gedaan, is in de eerste plaats de voeding beveiligd (m'n DAC was kaduuk, dus is er toen een heel nieuw bord in gegaan), wat caps vervangen door een stel Russische PiO's, wat shortcuts gelegd vanaf de DAC, waardoor de buizen tevens zijn vervangen door een stel 6211 van Telefunken. Resultaat t.o.v. oude situatie is toen verbeterd in de zin van meer detail en bredere soundstage. Ik had ook zijn 'standaard mod-bordje' erin kunnen laten zetten, maar dan was ik wel €200,- extra kwijt geweest.

Dus in die zin vraag ik me af wat jouw bordje nog toevoegt, behoudens een 'betere' DAC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is hetzelfde cd88 dac bord in gedaan maar dan nieuw? Met de 'shortcuts vanaf de dac' bedoel je de passieve mod waardoor de opamp overgeslagen wordt?

Dan blijft er idd alleen de betere dac over. Maar dan zonder ' ' . Want een andere dac maakt wel redelijk veel verschil. Ik kan op de foto net niet zien welke er nu in zit. Maar voor de verschillen moet je lampizator nog maar eens lezen en voor jezelf beslissen.

De Russische PiO voor Spragues vervangen zou nog iets een verbetering kunnen geven maar dan had je het wel in 1x gedaan neem ik aan want hij heeft ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Ik vroeg me af wat een voorversterker zoals de Yaqin ms 12b doet. Verbeterd deze voorversterker bijvoorbeeld het geluid?

[ Voor 32% gewijzigd door JSTPS op 26-04-2010 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891

Mag ik hier even een korte vraag stellen, aangezien in dit topic toch wel wat buizenkenners rondhangen?

Kun je zonder problemen EL34 buizen voor KT88 vervangen in een moderne versterker die zelf de bias regelt? Of stuit dat op problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Ik heb helaas geen NEE/JA antwoord voor je:

http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tubes&m=161201

3) The big things to watch out for when replacing EL34s with KT88s are:
a) KT88s take more filament current than EL34s. Will the filament supply handle the increased load?
b) KT88s REQUIRE higher grid bias voltage than EL34s. If the amp has manual bias adjustments AND a grid bias power supply capable of the required higher KT88 bias voltage (at least -45VDC, -60VDC preferable) substituting should work. However I would never substitute a KT88 for an EL34 in an automatic bias circuit - you'd probably smoke the power supply, output transformers, cathode resistors or all of them.
c) Even if the KT88 swap works, the typical EL34 plate voltage is somewhat insufficient for a KT88. It'll work fine but possibly not reach its full potential.
d) Also the phase splitters in the amp, being designed for EL34 compatibility, may be incapable of sufficient voltage swing to sufficiently drive the KT88 grids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Als ik dat lees is automatische bias juist gevaarlijk, ik zou het niet doen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891

mace schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:12:
Als ik dat lees is automatische bias juist gevaarlijk, ik zou het niet doen dus. :)
Ja dat viel mij ook meteen op. Ik denk niet dat ik dit wil riskeren met een versterker van 3200 euro... Ik ga wel zoeken naar betere EL34 buizen of iets dat daar wel compatible mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260755

Ik zag dat mijn naam en materiaal voorbij kwam en dacht laat ik nog wat toevoegen.

Ja, ik had de FU13 en destijds in het rechtstreekse vergelijk waren de verschillen niet noemenswaardig. Daarna heb ik echter nog wel wat dingetjes aangepast. Ik vermoed dat het vergelijk daarna wel anders uitgevallen zou zijn. Echter wordt het moeilijk dat vergelijk nogmaals uit te voeren, want ik heb m verkocht. De reden hiervoor was het stroomverbruik en het feit dat ik de versterker ook in mijn surround setup opgenomen had. Met deze move ben ik trouwens volledig van de Chineese audio af.

Wat had ik er nog aan gedaan?
Alps podmeter
interne bekabeling vervangen door vertind koper
telefunken 6211 en telefunken ECC83 (laatste weet ik niet helemaal zeker)
condensatoren in de voortrap vervangen door Russische PIO's

Hierdoor werd alles natuurlijker, ruimtelijker en preciezer.

Wat ik sowieso gemerkt heb nadat ik op de Pinkfaun D180 overgestapt ben is dat de FU13 moeite had de diepe bas weer te geven bij een 89 dB speaker Yamaha NS-1000). Op de ACR's met 93 DB was dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 260755 schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:57:
Ik zag dat mijn naam en materiaal voorbij kwam en dacht laat ik nog wat toevoegen.

Ja, ik had de FU13 en destijds in het rechtstreekse vergelijk waren de verschillen niet noemenswaardig. Daarna heb ik echter nog wel wat dingetjes aangepast. Ik vermoed dat het vergelijk daarna wel anders uitgevallen zou zijn. Echter wordt het moeilijk dat vergelijk nogmaals uit te voeren, want ik heb m verkocht. De reden hiervoor was het stroomverbruik en het feit dat ik de versterker ook in mijn surround setup opgenomen had. Met deze move ben ik trouwens volledig van de Chineese audio af.

Wat had ik er nog aan gedaan?
Alps podmeter
interne bekabeling vervangen door vertind koper
telefunken 6211 en telefunken ECC83 (laatste weet ik niet helemaal zeker)
condensatoren in de voortrap vervangen door Russische PIO's

Hierdoor werd alles natuurlijker, ruimtelijker en preciezer.

Wat ik sowieso gemerkt heb nadat ik op de Pinkfaun D180 overgestapt ben is dat de FU13 moeite had de diepe bas weer te geven bij een 89 dB speaker Yamaha NS-1000). Op de ACR's met 93 DB was dat geen probleem.
Je vond de fu13 dus wel goed, maar de laagste bass kreeg je er niet goed uit? Mijn speakers doen vanaf 35hz pas redelijk mee, dus verwacht ik daar geen problemen. Je had ook een aantal dingen veranderd waardoor de versterker beter klonk, maar klinkt de standaard versie niet goed? Het stroomgebruik is 350watt of had jij hoger gemeten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891 schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:30:
Ja dat viel mij ook meteen op. Ik denk niet dat ik dit wil riskeren met een versterker van 3200 euro... Ik ga wel zoeken naar betere EL34 buizen of iets dat daar wel compatible mee is.
Je kunt het best KT77 proberen. Die is uitwisselbaar met de EL34 (als je hem in triode aanstuurt, pin 1 en 8 zijn verbonden namelijk). Je kunt de JJ proberen, die zijn heel goed. De Golden Dragon heb ik nog niet geprobeert, misschien dat die nog iets beter zijn (maar wel 2x zo duur). Of cryotubes (de JJ uit de diepvries kost nauwelijks meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

again, dit is niet de bedoeling hier

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 26-04-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@soedarkmaster

De standaard FU13 klinkt ook wel goed, hoewel tuberolling wel verstandig is. Ik had trouwens de versie met 6dj8 en 12au7 buizen. Daarnaast is een goede podmeter ook aan te raden. De rest zijn extraatjes die ik wel leuk vond om uit te proberen. Zeker maken ze uit, maar om nou te zeggen dat het een must is? Nee dat denk ik niet.

Volgens mij weet ik er nog een te koop. Zal m eens polsen.

Het gebruikte vermogen heb ik nooit gemeten. Geen idee dus.

Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 260755 schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:48:
@soedarkmaster

De standaard FU13 klinkt ook wel goed, hoewel tuberolling wel verstandig is. Ik had trouwens de versie met 6dj8 en 12au7 buizen. Daarnaast is een goede podmeter ook aan te raden. De rest zijn extraatjes die ik wel leuk vond om uit te proberen. Zeker maken ze uit, maar om nou te zeggen dat het een must is? Nee dat denk ik niet.

Volgens mij weet ik er nog een te koop. Zal m eens polsen.

Het gebruikte vermogen heb ik nooit gemeten. Geen idee dus.

Succes met de keuze.
Oke, maar wanneer ik de versterker bestel zitten er geen extra buizen bij. Daarom vroeg ik of de verkoper er een aantal bij wilde doen, waarop hij zei dat hij er 2 fu13 buisjes bij zou doen voor 105 euro. Klopt dit een beetje? Ik las dat de eind buisjes niet zomaar stuk gingen en de voor buisjes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou ik zou eigenlijk verwachten dat eindbuizen sneller stuk gaan dan voorbuizen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231001

hier is http://tweakers.net/aanbod/ voor bedoeld

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 27-04-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet meer bij wie dat was maar die kreeg zijn versterker thuis en de doos bleek te rinkelen. Was de versterker opgestuurd met de buizen erin en door het onzachte transport de eindbuizen los te zijn geschoten. Die hebben door hun grote gewicht een ravage aangericht in de doos. Dus ja, dan gaan voorbuizen eerder kapot dan dikke eindbuizen ;)

Ik vind €105 voor 2 buizen nogal aan de prijs. Je zou beter hier op kunnen bieden. 2 RCA 813 buizen. Mooie NOS. die gaan vast voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Uiteraard zijn voorbuizen dan harder stuk. Aan de andere kant: wat kan er (op krassen door scherven na...) nou nog meer gesloopt worden door een buis? (op andere buizen na).

Billig trouwens om de buizen in de sockets te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231001

Nee....

[ Voor 126% gewijzigd door FeaR op 28-04-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:37:
Ik weet niet meer bij wie dat was maar die kreeg zijn versterker thuis en de doos bleek te rinkelen. Was de versterker opgestuurd met de buizen erin en door het onzachte transport de eindbuizen los te zijn geschoten. Die hebben door hun grote gewicht een ravage aangericht in de doos. Dus ja, dan gaan voorbuizen eerder kapot dan dikke eindbuizen ;)

Ik vind €105 voor 2 buizen nogal aan de prijs. Je zou beter hier op kunnen bieden. 2 RCA 813 buizen. Mooie NOS. die gaan vast voor minder.
Ja, dat kan ook, maar hoe weet je zeker of ze nieuw zijn. En de standaard versie buis die bij de fu13 zit is toch al de beste? ik las dat duurdere versies minder goed waren zelfs, of ging dat om de voorbuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond de FU13's toch wel mooier dan NOS RCA. Mijn NOS'jes waren niet de nieuwste, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262418

Mijn versterker werd verstuurd met alle buizen in de voeten gestoken en hier overheen een blok schuim met sparingen voor de buizen. Niets aan de hand met transport, kon geen kant op.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 28-04-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

hier ben ik weer.
ik zat op timaudio te kijken en vond deze combi (inclusief links) :
286 eindversterker 8.0B classic
http://www.timaudio.com/goods.php?id=47

225 geïntegreerde versterker 6.10 classic
http://www.timaudio.com/goods.php?id=48

286 cd-speler CD-22
http://www.timaudio.com/goods.php?id=124

die getallen die aan het begin staan is de prijs omgerekend naar euro's.
ik heb hier een paar vragen bij:
1. de prijs die erbij staat is dat inclusief bezorgen enzo? of komen daar nog kosten bij?
2. is de eind-versterker nodig en als ik hem koop lift ik het geluid dan ook genoeg op?

ik heb een setje jamo S606 speakers staan met vrij standaard kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Classic is helemaal goed. Een A-merk.

De 8.0B is een mooie eindversterker, maar die heb je niet nodig met de geintegreerde versterker 6.10. Dan moet je er de 9.0 of 10.0 voorversterker bij hebben. En die staat toevallig niet op de website. (?). Hij heeft die wel hoor, maar dan moet je er even om vragen. Hij staat ook op Ebay, en mss staat ie daar wel bij. Die 10.0 voorversterker is trouwens heel goedkoop (2x pre-uit). De 9.0 heeft er een paar buisjes in en is daardoor wat duurder en heeft maar 1 uitgang>einversterker.

Qua vermogen heb je aan de 6.10 denk ik ook wel genoeg hoor. Toen wij hem uitgeprobeerd hebben ging ie flink hard. Zo hard dat de conussen gingen wapperen.

De cd22 is een MHZS, en past er optisch best mooi bij. Maar heeft geen buizen-uitgangstrap. Daar valt ook vast wel wat aan te modden, maar je kunt m niet passief maken want dan heb je niet genoeg uitgangsspanning. Je hebt een I/V versterking achter de DAC nodig.

Je hebt de prijzen vlgs mij niet goed uitgerekend. Je typt in google gewoon in: '299 usd in eur' en voila, de prijs in eur. Dit is zonder verzenden en zonder naheffing van 4% invoerheffing + BTW als je pakje niet door de douane zeilt.

Je zou ook op deze ebay shop kunnen kijken. Die heeft de 8.0b en de 10.0 voor €225 + verzendkosten. Vreemd, ik dacht dat de 10.0 voordeliger was.

Je kunt ook via Pacific audio kopen natuurlijk, dan heb je geen gezeur met evt BTW achteraf betalen bij de bezorging (als je pech hebt met de douane). En 2 jaar garantie.

Wat ook een optie is: de Classic 8.0B als eindversterker en de XiangSheng DAC-01A Preamplifier DAC Headphone amp USB als voorversterker. Dan heb je 2 analoge ingangen, 1 optisch, 1 coax en 1 USB digitale ingang. Je kunt dan kiezen voor een gewone uitgang of een buizenuitgang (dus 2 uitgangen, 1 via opamps en 1 via een 5670).
Het is exact dezelfde als deze Grant_Fidelity_Tube_DAC-09 en bijna deze Maverick audio Tube Magic D1. Dan heb ik nog wel zo'n GE5670 buisje voor je voor veel minder dan de meerprijs daar.
Je kunt dan bv de MHZS CD22 via coax aan de dac hangen en je pc (foobar>asio4all) aan de usb.

Ik vind dit trouwens ook wel een hele leuke voorversterker (toevallig gezien in dezelfde Ebay shop):
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/17/!Bp93e4!BWk~$(KGrHqIH-CYEuYYqTKwIBLtp9hE9sQ~~_1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/03/!Bp93eOQBGk~$(KGrHqMH-C0EuZTbRcjLBLtp9dH3yw~~_12.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/03/!Bp93,NgBWk~$(KGrHqEH-C8EuYQi!2w4BLtp9GtHO!~~_12.JPG
HS AUDIO MODEL 20 PASSIVE TUBE PREAMPLIFIER US 6922 TUBES
Mooi opgebouwd van binnen.
Niet perse voor jou hoor Tijn96. Gewoon in z'n algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik was op taobao ook al wat mooi spul van HSaudio tegen gekomen, maar kon weinig info over het merk vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 02:19:
Classic is helemaal goed. Een A-merk.

De 8.0B is een mooie eindversterker, maar die heb je niet nodig met de geintegreerde versterker 6.10. Dan moet je er de 9.0 of 10.0 voorversterker bij hebben. En die staat toevallig niet op de website. (?). Hij heeft die wel hoor, maar dan moet je er even om vragen. Hij staat ook op Ebay, en mss staat ie daar wel bij. Die 10.0 voorversterker is trouwens heel goedkoop (2x pre-uit). De 9.0 heeft er een paar buisjes in en is daardoor wat duurder en heeft maar 1 uitgang>einversterker.

Qua vermogen heb je aan de 6.10 denk ik ook wel genoeg hoor. Toen wij hem uitgeprobeerd hebben ging ie flink hard. Zo hard dat de conussen gingen wapperen.

De cd22 is een MHZS, en past er optisch best mooi bij. Maar heeft geen buizen-uitgangstrap. Daar valt ook vast wel wat aan te modden, maar je kunt m niet passief maken want dan heb je niet genoeg uitgangsspanning. Je hebt een I/V versterking achter de DAC nodig.

Je hebt de prijzen vlgs mij niet goed uitgerekend. Je typt in google gewoon in: '299 usd in eur' en voila, de prijs in eur. Dit is zonder verzenden en zonder naheffing van 4% invoerheffing + BTW als je pakje niet door de douane zeilt.

Je zou ook op deze ebay shop kunnen kijken. Die heeft de 8.0b en de 10.0 voor €225 + verzendkosten. Vreemd, ik dacht dat de 10.0 voordeliger was.

Je kunt ook via Pacific audio kopen natuurlijk, dan heb je geen gezeur met evt BTW achteraf betalen bij de bezorging (als je pech hebt met de douane). En 2 jaar garantie.

Wat ook een optie is: de Classic 8.0B als eindversterker en de XiangSheng DAC-01A Preamplifier DAC Headphone amp USB als voorversterker. Dan heb je 2 analoge ingangen, 1 optisch, 1 coax en 1 USB digitale ingang. Je kunt dan kiezen voor een gewone uitgang of een buizenuitgang (dus 2 uitgangen, 1 via opamps en 1 via een 5670).
Het is exact dezelfde als deze Grant_Fidelity_Tube_DAC-09 en bijna deze Maverick audio Tube Magic D1. Dan heb ik nog wel zo'n GE5670 buisje voor je voor veel minder dan de meerprijs daar.
Je kunt dan bv de MHZS CD22 via coax aan de dac hangen en je pc (foobar>asio4all) aan de usb.

Ik vind dit trouwens ook wel een hele leuke voorversterker (toevallig gezien in dezelfde Ebay shop):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
HS AUDIO MODEL 20 PASSIVE TUBE PREAMPLIFIER US 6922 TUBES
Mooi opgebouwd van binnen.
Niet perse voor jou hoor Tijn96. Gewoon in z'n algemeen.
hartstikke bedankt voor de info. voor mij is dit half chinees :P dus heb ff tijd nodig om dit te verwerken. maar als ik het goed begrijp kan ik beter een voor + eind versterker kopen als een geïntegreerde verster + eindversterker? het liefst wil ik een versterker ZONDER buizen maar als dit niet kan of miner goed is ofzo. Dan zijn er altijd uitzonderingen te maken, toch?
Even ter info:
ik ben pas 13 jaar oud en wil dus wel zeker weten dat ik m'n zuur verdiende geld uitgeef aan iets waar ik ook een tijd lang iets aan zal hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Een geintegreerde versterker is voor en eindversterker.

Waarom wil je geen buizen? Op zich zijn er ook prima solid-state versterkers te vinden, zie bijvoorbeeld eens in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

omdat ik bang ben dat het geluid nogal warm is en ik draai wel wat nummers met wat bas en ik ze liever nog een paar jaar wil gebruiken :p en dan krijg ik het advies: niet te enthousiast draaien dan :p. Is ook zo. en hier in de EU zie je eigenlijk nooit zo veel buizen versterkers (van wat ik zie en tegenkom), dus waarschijnlijk ook vandaar. en ik denk als ik voor een leuke prijs een goede voor en eind versterker kan vinden is dat natuurlijk wel ultiem omdat te doen, zeker in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tijn96 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 20:50:
omdat ik bang ben dat het geluid nogal warm is en ik draai wel wat nummers met wat bas en ik ze liever nog een paar jaar wil gebruiken :p
Wat is de correlatie?
en dan krijg ik het advies: niet te enthousiast draaien dan :p. Is ook zo. en hier in de EU zie je eigenlijk nooit zo veel buizen versterkers (van wat ik zie en tegenkom), dus waarschijnlijk ook vandaar.
Dat is meer een prijskaartjes-issue. Zie onze startpost.
en ik denk als ik voor een leuke prijs een goede voor en eind versterker kan vinden is dat natuurlijk wel ultiem omdat te doen, zeker in deze prijsklasse.
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

mijn budget is ongeveer 600,- maar als het 100 euro meer kost maar ik er wel erg veel mee win is dat geen probleem. Het budget is incl cd-speler (en alle bijkomende kosten natuurlijk zoals btw.).
En correlatie? graag even toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Anoniem: 13443 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 20:08:

@ gastje:
Best n leuk versterkertje. Het omdraaien van de terugkoppeling klinkt me heel plausibel in de oren. Terugkoppeling doet namelijk precies het omgekeerde van wat je beschrijft.

@gastje13:
ik vraag me af of je de uitgangstrafos wel helemaal goed aangesloten hebt. Het lijkt alsof je uitgangsimpedantie niet goed is. Normaal gesproken zou hij niet zo zenuwachtig op impedantie van de speaker moeten reageren. Wel een beetje maar niet zo extreem.
Ik heb de tegenkoppeling nog eens nagekeken, en deze klopt volgens mij. Imho is het geen groot verschil in geluid als je er nu meekoppeling van maakt (omdraaien dus) of tegenkoppeling . . .
De bass is iets "bonkeriger" met meekopeling.

Is het mogelijk om de uitgangsimpedantie na te meten?

@boudewijn
Wat Tijn96 bedoeld met bass en warm geluid: Ik denk dat hij denkt (al dan niet terecht) dat buizen minder strak laag geven, en dat bij muziek met veel bas niet mooi gaat zijn,

[ Voor 12% gewijzigd door gastje13 op 29-04-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tijn96 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:07:
mijn budget is ongeveer 600,- maar als het 100 euro meer kost maar ik er wel erg veel mee win is dat geen probleem. Het budget is incl cd-speler (en alle bijkomende kosten natuurlijk zoals btw.).
Uhh je wil voor 600E inclusief alles een amp + cd-speler? Dat kan, maar ik vrees dat je dan toch op een geintegreerd apparaat uitkomt.
En correlatie? graag even toelichting
Correlatie == verband.
Is gewoon Nederlands.

Kijk even wat je hier aan versterkers voorbij ziet komen op de vorige paginas, danzie je vast wel wat leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

@gastje 13
dat ook idd maar ik bedoel ook dat het misschien te veel bas gaat geven waardoor het gevaarlijk wordt om op hoge volumes te gaan spelen (denk ik) corrigeer me als ik fout zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou ja dat lijkt me niet zo'n probleem zolang de zaak niet gaat clippen (buizenamps doen dat minder snel) of je niet teveel stroom door je luidsprekers jaagt. Dat laatste doe je zelf ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 06:47

silitek

Tubes Only

Geen V&A hier.

[ Voor 103% gewijzigd door FeaR op 30-04-2010 13:32 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Tijn, dat je zo jong bent had ik al begrepen hoor. (Boudewijn nog niet helemaal he? Met je gecorreleerd ;)) En ik neem ook aan dat je pa meekijkt ofzo. Je bent je bewust van het feit dat als je via Ebay besteld, of erger via Taobao, dat als je er wat mee krijgt of hij doet het niet dat je hier zelf op zoek moet naar een reparateur en dat het dan best wel veel kan kosten?

Ik zal even een simpel rekenvoorbeeld geven:
1- stel je koopt spul op Ebay voor €600 en het gaat kapot door een constructiefout. De kans dat dat gebeurt is bv 10% in het 1e jaar, 10% 2e jaar, 5% 3e jaar, 5% 5% 5% 5% enz. (stel er is een onderdeel of constructie niet helemaal lekker uit zich dat meestal vrij snel) Met een reparatiepost van €400. Ben je dus €1000 in totaal kwijt. Of meer. Of je hebt niks meer. Of je hebt een grote kans dat je overal probleemloos 12 jaar of langer plezier van hebt. Dat kan ook heel goed.
2- Stel je koopt het hier in de winkel ben je €1000 voor het zelfde kwijt. Gaat er dan iets kapot heb je geen nare verrassingen achteraf. Na 2 jaar moet je het ook weer zelf betalen maar je hebt er dan al een tijd plezier van gehad. Dan is het maar net hoeveel hij dan nog waard is en of je het nog wilt laten repareren. En het eerste risico van beschadiging tijdens transport heb je geen last van.
Het is een kwestie van risico nemen of afkopen.
Vandaar ook het advies dat ik gaf: de geïntegreerde versterker bij Pacific Audio.

Op zich moet €600 wel lukken maar het wordt erg krap met voor- en eindversterker plus cd. En vandaar ook het advies voor die XiangSheng DAC/voorversterker met Classic8.0B; dan kun je kiezen en heb je extra opties om mee te 'spelen' cq. ontdekken wat je lekker vind klinken. En dan kun je prima combineren met de MHZS CD22 zonder buizentrap.

Over het geluid met buizen: het klinkt gewoon 'lekkerder'. Alleen van 1 buisje in een DAC ga je niet ineens een heel warm buizengeluid krijgen. Dan kun je denk ik beter een cd zonder buisjes op een echte klasse A buizenversterker zetten. Dan heb je meer 'eerlijk' geluid met elk de voordelen van z'n sterker kanten ipv dat je een beetje van alles hebt (zwakke kanten van beiden) met een 'sausje' er overheen.

Nog even over clippen: als je een versterker harder uitstuurt dan hij kan leveren (of de voeding aan stroom) dan wordt je mooie vloeiende sinus een soort van tuinhekje met scherpe tanden (een zgn blokgolf).
Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/valves/clipping-f1.gif
Je krijgt daardoor steeds even een stukje gelijkstroom. En bij transistorversterkers zelfs hele hoge nare pieken die veel hoger zijn dan het sinusvermogen van je versterker. En daar gaan speakers héél gauw van kapot! Je maakt dus eerder een speaker kapot met een te kleine dan een te zware transistorversterker.

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/articles/sc-f1.gif
links transistor in de clip (zonder overshoot) rechts een buizenversterker clippend.
Een buizenversterker in de clipping maakt een blokgolf met een hele andere vorm. Die kan namelijk absoluut niet hoger dan zijn sinusvermogen. Een 10W buizenversterker zwaar in de clipping levert dus nog steeds maximaal 10W zonder rare pieken. Een transistorverterker van 30W die in de clipping gaat kan wel vieze scherpe pieken van 200W geven.

Hier is een artikel over klank van versterkers (buizen ea.) Kijk even naar de plaatjes van sinusgolfjes om er een beetje een idee bij te krijgen. http://sound.westhost.com/amp-sound.htm
Dit stukje legt clipping (afknippen) uit: http://sound.westhost.com/clipping.htm
Die site staat heel veel goede info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

@jeep,

hartstikke bedankt voor de info. met de clipping begin ik een beetje te begrijpen.
dus wat het handigste is om te doen is dus eigenlijk gewoon een geïntegreerde versterker + cd-speler te kopen ipv moeilijk te doen met een voor en eind versterker? en waar zit hier in Nederland een winkel waar je dit soort spul kunt kopen? ikzelf woon in Veghel ( 20km boven Eindhoven), dus als het kan een beetje in de buurt.
kan iemand mij wat betreft een Geïntegreerde versterker + cd-speler een goude combo geven, graag dan met site of winkel en de prijs met alles erop en er aan. alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
@tijn96
Welke luidsprekers heb je eigenlijk?
Yarland staat bekend met goede buizenversterkers zonder een extreme prijs.

Wat betreft CD-spelers, hier heb ik nog nooit verschil in gehoord eerlijk gezegd. Ik zou op 2e hands een leuk model zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

@gastje 13

ik heb Jamo s606 speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik denk dat als je voor 600 iets echt goeds wil kopen 'de winkel' het niet wordt als je zowel cd-speler als versterker wil krijgen.

In principe is een gescheiden versterker duurder, doordat je meer behuizing en voeding nodig hebt, maar ook de kabels ertussen.
Qua cd-speler: Het is vandaag vrijmarkt overal (ook in Veghel ;) ), dus ga eens kijken naar een oude philips of sony cd-speler. Niet super high-end maar budget-vriendelijk, en je merkt veel meer van je versterker (en speakers!) dan van een cd-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat ik al zei: Pacific Audio.nl
Die zitten in A'dam Nootdorp, maar leveren ook wel aan huis.

Het is zeker waar dat je speakers de grootste hap van je geluid 'maken', daarna de versterker en daarna de bron. Maar het blijft ook een keten. Met een zwakke schakel is het geluid niet goed. Heb je een super installatie maar gebruik je daarop een Marquant DVD-speler als bron dan gaat het echt niet boeien.
Er zijn ook audiofielen die uitgaan van de bron: zo goed mogelijke bron, dan de versterker en dan de speakers. En daar is ook wat voor te zeggen. Als je muzikale informatie kwijt bent dan kun je dat er met de beste speakers ter wereld niet meer terug toveren. Je kunt dus best met een 2eH cd-speler beginnen, maar dan wel een met een goede reputatie zoals Bw noemt. Dit als aanvulling/context op Boudewijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik denk dat je voor 600e zeker wat leuks kunt vinden, ik heb een Dussun DS99 versterker die ik voor 140e 2e hands heb kunnen kopen.
Als ik 't opnieuw zou doen, zou ik ook voor een DAC/voorversterker-combo met een losse eindversterker gaan. Naast de XiangSheng DAC zijn er heel veel andere voor ongeveer dezelfde prijs zoals Matrix Mini-i, Audio-GD Fun (of een 2e hands compass), Zhalou, etc, zie head-fi voor meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104659

Boudewijn schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:29:
Qua cd-speler: Het is vandaag vrijmarkt overal (ook in Veghel ;) ), dus ga eens kijken naar een oude philips of sony cd-speler. Niet super high-end maar budget-vriendelijk,
Of Marantz cd-spelers, zoals de CD-67SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
offtopic:
Of NAD, HK, of een ander degelijk merk voor een prikkie. Ben zelf weinig boeiends tegen gekomen, maar was ook niet heel vroeg dit keer.

Maar zullen we aub weer ontopic gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 12:32
Stout en impulsief geweest......een Teradak Chameleon gaat één dezer dagen op pad richting Utrecht :9 Ben erg benieuwd. Heb eerder de DacMagic gehad, maar werd daar niet echt warm of koud van.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik zie in deze threads niet zo 123 berichten over de hoofdtelefoon versterkers van Bravo audio staan. Heeft iemand wellicht een buizen hoofdtelefoon versterker van dit merk? En hoe zijn de ervaringen?
Heeft iemand anders nog ervaringen met andere goedkope hoofdtelefoon versterkers?

Bestellen kan in ieder geval op http://stores.ebay.com/bravoaudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh dat kleine naakte dingetje. Daar is op internet wel een review of 2 van te vinden. Wat ik me kan herinneren doet ie het best wel goed. Voor het geld dan, hij kost gewoon heel weinig voor een losse koptelefoonversterker. Maar of dat open bouwseltje ook zo fijn is met onderhoud (stof)?
Afbeeldingslocatie: http://www.easytrustdealer.com/pic/Tube/HA/C/light.jpg
Dit is niet degene die ik bedoelde maar wel duidelijk: http://www.slugsite.com/archives/1289
Audibly, it’s not bad, and I can see how people who don’t know what the design is really capable of would be impressed. It has a cheerful, reasonably neutral sound to it; noise is pretty much nonexistent, assuming your tube isn’t microphonic, but THD, as with most simpler tube amp designs, probably isn’t anything to write home about. Bass response is decent but unspectacular, and the craptastic power supply capacitor appears to negatively impact transient response in a pretty noticeable fashion; treble seems to be fairly rolled-off as well. This is not obviously objectionable per se, and probably somewhat favors classical or jazz music, those eternal favorites of die-hard audiophiles everywhere, but the design, properly implemented, is capable of so very much more…
Oh ja, het is een hybride (pff, rotwoord. Gelukkig zit er een spellcheck in Opera) transistor versterker met buizenbuffer. Dus geen volledig buizenversterker.

In dit topic op rockgrotto staat een heleboel info over het verschil tussen de Indeed en de Bravo en wat je kunt verbeteren aan de opbouw. Hier even snel de conclusie:
I have e-mailed "Bravo" several times and they haven't even responded with so much as a "hello". Peter Cheung of Indeed has been EXCELLENT and extremely helpful and, as such, I would recommend the Indeed amp over the bravo when it comes to customer support.

6800uF capacitor aside I feel the Indeed amp is the better quality of the two amps, it just has that "edge" that suggests it's the real deal
Ik denk dat je met een Qinpu (ook wel CHPO) meer kunt.
offtopic:
Ook niemand van gehoord? Tja, dat krijg je met een ban van de verkeerde he?

Dit is de review die ik bedoelde (vlg met 2 andere) op stevesblog. Die heeft ook een heleboel Chinese spullen in huis.
Indeed 6N11 Tube Class A Headphone Amplifier Vs. Qinpu Q1 + Indeed L-top 6N3 Buffer Amplifier.
Dit is niet de Qinpu die ik bedoelde maar een goedkopere. Ik bedoelde de Q2 of nog beter: de A3. Dat zijn complete, hybride versterkers met 6N3p (5670) buisjes(s), een paar ingangen en HP en 8Ω uitgang.
Afbeeldingslocatie: http://www.chpo.cn/UploadFiles/Products/ProductsPhotoBig75809.jpg
Qinpu A-3

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 09-05-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb deze trouwens helemaal gemist:
Afbeeldingslocatie: http://www.chpo.cn/UploadFiles/Products/ProductsPhotoBig80825.jpg
CHPO QINPU A1.0 A1.0X INTEGRATED AMPLIFIER

Volgens de review op 6-moons een zeer goede versterker. 100W transistor met kleine AB voor volume, 4 ingangen en 1 tape uit, uitschakelbare bas en hoog.
you should be convinced that the A-1.0X is indeed one black stallion. It passed the ultimate test of low-impedance, low efficiency speakers and delivered command performance in a wide repertoire. It made the Klipsch Synergy F2 sing and the Mark & Daniel Ruby rock. It's rare to find an integrated amp that feels at ease with two extremes in speaker design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 12:32
Hé Jeep, is dat apparaat van jou al binnen, die processor? Ben benieuwd.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, eerst de SmartQ V7 en de Lampizator DAC voor de MHZS
Als het goed is komen die deze week binnen.

Ik moet die 5.1 vv nog betalen (beetje dom, de € zakt waar je bijstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-01 22:35
Ik ben ook maar eens voorzichtig opzoek naar een simpel oosters hifi setje. Na veel zoeken kwam ik een leuke shop tegen bij onze buren, maar deze riep bij mij toch wat vraagtekens op.

Tussen de luidsprekers staan wat modellen die ik niet (her)ken. Ze zouden van JungSon moeten zijn maar ik kan er nergens wat over vinden:
http://www.belves.de/Home...sstellst%FCcke::1150.html
http://www.belves.de/Home...andlautsprecher::602.html
http://www.belves.de/Home...Austellst%FCcke::603.html

Volgens mij zijn het geen JungSons, ondanks dat ze zo geadverteerd worden... Iemand enig idee wat het zijn en waar het vandaan komt? Zeker die zuiltjes zijn toch wel zo belachelijk laag geprijsd, dat kan toch nooit wat zijn? Ik kwam met het type GF van de zuiltjes bij Grant Fidelity uit, maar die relabelen volgens mij ook maar wat en dat schept dus niet echt duidelijkheid.

Ook kom ik op verschillende chinese hifi websites het merk Sherwood Newcastle tegen. Vroeger was dit volgens mij helemaal geen slecht spul! Voor zover ik weet komt dat toch uit de VS, al zijn de prijzen er niet naar... Op dat gebied weet ik dus niet zeker of ik hier juist zit maar weet een van jullie of dit rommel is? Of misschien toch oosters? Of heel misschien gewoon goed geprijsd westers spul? De reviews lijken goed te zijn, ik was dan ook aan het kijken naar deze set:
http://www.belves.de/Home...tle-Kombination::988.html

Ik verwacht er niet teveel van, zeker van de platenspeler niet, maar is dit nou te mooi om waar te zijn? Het enige slechte wat ik kan vinden van die versterker is dat de behuizing hol klinkt?

Ik hoop dat jullie hier voor mij wat licht op kunnen schijnen!

En om er toch maar een schandalige "wat moet ik kopen" post van te maken (advies is altijd welkom): ik ben op zoek naar een simpel hifi setje "op de groei". Ik begin met een budget van +/- 1000 euro (eventueel mogen hier nog wel wat verzend- en importkosten bijkomen, als het niet schandalig veel is) voor een versterker, CD-speler/DAC en een set speakers, dit wil ik later uit gaan bouwen. Ik denk dat een set goede speakers hierbij de beste investering is. Het lijkt me moeilijk om binnen dit budget een goede buizenbak in te passen, vandaar dat ik mij toch meer gefocusd heb op de geintegreerde transistorversterkers om die later eventueel te vervangen door een mooi buizenbeest. Is dit een juiste aanname en een verstandige keuze?

Wat speakers betreft twijfel ik tussen de BD-2 van JungSon, die gelijk zou moeten zijn aan de BD-1 qua drivers (alleen is de behuizing van gefineerd MDF) en de Leisure 2 instapper van Aurum Cantus. Dat lijken mij toch fatsoenlijke jongens voor een zacht prijsje, die eventueel later nog wel wat zwaarders kunnen hebben.

Voor versterker zat ik in eerste instantie te kijken naar de JA66R van JungSon, schijnt een degelijk apparaat te zijn met een prettig geluid. Echter dook toen die Sherwood combiset op, die lijkt mij toch erg aantrekkelijk maar ik kan er zo weinig zinnigs over vinden! Iemand die hier nog wat aanraders heeft?

CD-speler of DAC ben ik nog niet helemaal uit. DAC's zijn duurder maar wel lekker veelzijdig. Dat hangt even van het budget af. Ook heb ik hier nog niet echt een zinnige selectie kunnen maken aangezien mijn kennis niet ver genoeg rijkt. De prijzen van deze dingen lopen ver uiteen, terwijl een versterker mij voor het geluid belangrijker lijkt? Wat is hier wijsheid, hoeveel moet ik hier met mijn (krappe) budget in investeren en wat zijn mooie opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij is jacksondirect de ebay webshop. Maar wel overzichtelijker.

Die andere met facetten zijn van Elite type Aesthet. De BD zijn zeker Jungson type Beauty Deity (de enige betaalbare serie vlgs de Chinese site jungson.com), alleen die SFII kan ik niet plaatsen. Die ziet er wel heel mooi gemaakt uit.
En dan die GF, volgens het halvemaanvormige naamplaatje wel degelijk een Jungson. En qua prijs zit het wel heel erg laag maar niet onmogelijk. Daar moet je ook niet (te) veel van verwachten; een kast in Leen Bakker kwaliteit, redelijke drivers en goedkoop wisselfilter. Hij kan heel goed uitvallen, maar dan nog, op speakers moet je nooit bezuinigen. Die zijn te belangrijk voor het geluid.

Je kunt beter voor de BD 2 of de SFII gaan, of als je echt een eerste stap in high end wilt: de LS3/5a.
Afbeeldingslocatie: http://www.belves.de/images/product_images/popup_images/607_3.jpg
Ik durf te voorspellen dat die ook nog eens behoorlijk waardevast gaan zijn (de originele LS3/5a is een legendarische speaker, en mijn vorige). Hij is wel voor near-field monitoring gebruik bedoeld. Dus vrij kleine kamer en dan 1,5-2m afstand luisteren.
Even een quote van hifi-forum.de:
Die LS 3/5A sind alles, ausser Schrott!

Ich habe sie zum ersten mal in einem guten Mastering Studio gehört. Natürlich sind sie dort nicht die Abhöre, der Ingenieur dort hat nur seit langem nach einem kleinen preiswerten, aber guten Lautsprecher gesucht, um daheim Musik zu geniessen.
Und nicht nur er ist fassungslos, wie unverschämt gut die Kleinen klingen!

Eigentlich denkt man dass das für das Geld nicht machbar ist...

Im Mastering Studio stehen ME Geithain für 14000€, und die Yungson klinegn von der Auflösung fast gleich, nur halt kleiner.
Ich hab sie mir ins Studio geholt (meine Abhöre ist ADAM S3a), und die Kleinen haben tatsächlich eine bessere Auflösung...man hört mehr Details, die räumliche Darstellung ist unglaublich gut.

Vor allem wenn man bedenkt, dass das Pärchen nur 400€ kostet.

Und ausnahmslos jeder, der die Lautsprecher gehört hat, konnte es nicht fassen...

Also lasst mal die Vorurteile von wegen China-Schrott, nur weil sie günstig sind, und nunmal auch China kommen....die Dinger sind der Hammer!
Als je perse een vloerstaander wilt, bedenk dan wel dat een grote kast moeilijker goed te maken is. Je gaat dan ergens op inleveren, of op de stevigheid van de kast of op de kwaliteit van de drivers. De HF2 is bijvoorbeeld vrij licht voor een vloerstaander. Als de kast te dun is krijg je resonanties en kasterig geluid. (Laag gewicht geldt trouwens niet voor de LS3/5a, die hoort vlg spec van 12mm berkentriplex).

Sherwood is (volgens mij) een oud bekend lowbudget merk. Niet echt aan te bevelen.

Je kunt beter naar de JungSon JA 88E €349 silber, CD S3 silber €295 kijken. Super degelijk, mooi afgewerkt en goed geluid.
Afbeeldingslocatie: http://www.belves.de/images/product_images/popup_images/1287_0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.belves.de/images/product_images/popup_images/688_0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.belves.de/images/product_images/popup_images/688_3.jpg
En er zit een geweldig mooie afstandbediening bij de cd-speler (vol alu met houten kapjes dat met een magneetje vastzit).
Dan zit je ook mooi binnen je budget. Met de LS3\5A of de Leisure 2 iets erboven (klinken een heel eind in dezelfde richting en wat frisser dan de BD2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Anoniem: 13443 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 01:52:
volgens mij is jacksondirect de ebay webshop. Maar wel overzichtelijker.
Die had ik inderdaad ook gevonden, maar het assortiment is niet compleet en er staan geen shipping prijzen naar het buitenland bij.
Die andere met facetten zijn van Elite type Aesthet. De BD zijn zeker Jungson type Beauty Deity (de enige betaalbare serie vlgs de Chinese site jungson.com), alleen die SFII kan ik niet plaatsen. Die ziet er wel heel mooi gemaakt uit.
En dan die GF, volgens het halvemaanvormige naamplaatje wel degelijk een Jungson. En qua prijs zit het wel heel erg laag maar niet onmogelijk. Daar moet je ook niet (te) veel van verwachten; een kast in Leen Bakker kwaliteit, redelijke drivers en goedkoop wisselfilter. Hij kan heel goed uitvallen, maar dan nog, op speakers moet je nooit bezuinigen. Die zijn te belangrijk voor het geluid.
Dank! Bedoel je met "die met facetten" de SFII?
Je kunt beter voor de BD 2 of de SFII gaan, of als je echt een eerste stap in high end wilt: de LS3/5a.
[afbeelding]
Ik durf te voorspellen dat die ook nog eens behoorlijk waardevast gaan zijn (de originele LS3/5a is een legendarische speaker, en mijn vorige).
Ik neem aan dat die LS3/5A remakes zijn? Het typenummer ken ik wel, ik wist niet dat daar een hele subcultuur omheen was :+
Hij is wel voor near-field monitoring gebruik bedoeld. Dus vrij kleine kamer en dan 1,5-2m afstand luisteren.
Even een quote van hifi-forum.de:

[...]

Als je perse een vloerstaander wilt, bedenk dan wel dat een grote kast moeilijker goed te maken is. Je gaat dan ergens op inleveren, of op de stevigheid van de kast of op de kwaliteit van de drivers. De HF2 is bijvoorbeeld vrij licht voor een vloerstaander. Als de kast te dun is krijg je resonanties en kasterig geluid. (Laag gewicht geldt trouwens niet voor de LS3/5a, die hoort vlg spec van 12mm berkentriplex).
Ik wilde inderdaad voor monitor modelletjes gaan, eventueel op standaard. De kamer is niet zo heel groot en zuiltjes ogen toch wel wat kolossaal. Ik heb vroeger wel zuilen gehad, maar vind het compacte van mijn huidige 5.1 set (die met de komst van een goede stereo set mooi gaat verhuizen :+) wel erg prettig.
Sherwood is (volgens mij) een oud bekend lowbudget merk. Niet echt aan te bevelen.
Duidelijk!
Je kunt beter naar de JungSon JA 88E €349 silber, CD S3 silber €295 kijken. Super degelijk, mooi afgewerkt en goed geluid.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En er zit een geweldig mooie afstandbediening bij de cd-speler (vol alu met houten kapjes dat met een magneetje vastzit).
Dat is wel een mooie combi, inderdaad. Ik had de 66 in eerste instantie in gedachten omdat de versterker waarschijnlijk het eerste zou zijn dat vervangen wordt bij een upgrade. Zo zou ik meer kunnen investeren in een set goede speakers, die waarschijnlijk het langste blijven staan. Of schiet de JA66 erg tekort ten opzichte van de 88 en in combinatie met de rest van de set? Ik lees wel dat de JA88 in het hoog in vergelijking met het mid en laag wat tegenvalt. Het klinkt wat "muted" volgens een review (die ik net weggeklikt heb, even terugzoeken dus).

EDIT: http://www.positive-feedback.com/Issue47/jungson.htm Toevallig in combinatie met de LS 3/5A, die mij wel interesseert.

Nou lever ik liever wat laag dan hoog in over het algemeen, dus ik weet niet hoe groot dit probleem is. Heb jij de 88 gehoord en is je dit opgevallen?
Dan zit je ook mooi binnen je budget. Met de LS3\5A of de Leisure 2 iets erboven (klinken een heel eind in dezelfde richting en wat frisser dan de BD2).
Hoe bedoel je frisser? Helderder in het hoog en minder "wollig"? Super bedankt! Ik ben er zojuist trouwens achtergekomen dat de BD2 niet dezelfde drivers heeft als de BD1. Ik weet niet meer waar ik dat dan gelezen heb maar volgens de website van Jungson heeft de BD1 Morel drivers en de BD2 Vifa's.

[ Voor 8% gewijzigd door TimTimX op 16-05-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd de SFII

Àlle LS3/5a's zijn remakes. Zelfs de Sterlings volgens mij. De KEF110 wordt niet meer gemaakt. Maar dat maakt ook niet echt veel uit want zo bijzonder is de 110 nou ook weer niet. Je moest er zelfs behoorlijk mee vogelen met het wisselfilter om een bult in het laag weg te krijgen. De truc is om de juiste woofer in een klein volume kast in een dunwandige kast te plaatsen die gecontroleerd (gedempt met bitumen oid) meetrilt.

Ik zou voor die €50 meer voor de 88 gaan omdat die wat zwaardere voeding heeft meer ingangen en 1 vv-uit heeft en ook omdat hij er visueel gewoon bij hoort. Je kunt hem dus evt. later als voorversterker gebruiken (of om daarbij subs aan te sturen).

In deze review staan trouwens beide in combinatie: positive-feedback met achtergrond verhaal.

Ik zie nu je edit :) We hebben dezelfde review gezien.

Dat hoog verhaal is denk ik vrij relatief. Het wil niet zeggen dat de hoge tonen amper hoorbaar zijn maar dat ze niet de aandacht opeisen. Het voorkomt ook luistermoeheid. Je kunt dat altijd wat optrekken door bv je frontjes te verwijderen of je speakers wat meer naar binnen richten (dus niet recht naar voren, wat toch al niet moet met LS3/5a's, die moeten net voor je kruisen).
Oh ja, laat je door het lage rendement niet afschrikken: mijn Rogers hadden maar 82,5dB/W (16 ohm) en die kon ik prima aansturen met 25W buizen. Dat was een super match.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 16-05-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Ik heb, zonder te vermelden, nog een en ander aangepast aan mijn vorige post dus ik weet niet welke revisie je gelezen hebt... Excuses! Desalniettemin weer nuttige feedback!

De versterker is dan duidelijk, goede argumenten! Ook de mogelijkheid tot hergebruik is erg interessant.

Zijn de LS 3/5A's niet erg analytisch en saai door hun studioachtergrond? Nou houdt ik wel van analytisch en precies geluid maar een beetje muzikaliteit is wel prettig voor het gehoor. Hoe verhoudt dit zich tot bijvoorbeeld de instappers van Aurum Cantus? Ik ben erg gecharmeerd van het geluid van ribbon tweeters, dat sprak mij erg aan. Dat nog afgezien van het feit dat de Maple variant van de Leisure 2 SE erg goed in mijn interieur past :)

De Aurum Cantus serie lijkt hier in het westen alleen moeilijk te krijgen voor een fatsoenlijke prijs. Ik kan ook nergens een prettig prijsoverzicht vinden (hoe verhoudt de normale Leisure 2 zich bijvoorbeeld tot de SE, qua prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Als je wil kun je bij mij de Leisure 2's komen beluisteren :).

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de Leisure 2 SE gehoord, en die klinken bijna net als de LS3/5a maar dan met dat mooie ribbon hoog. Maar dan heb ik het over mijn oude Rogers versie. Ik heb een vermoeden dat deze beter klinken, en dan met name in het hoog.

De LS3/5a's zijn dan wel studio monitors maar ze zijn absoluut niet analytisch of saai. Ze zijn zelfs super muzikaal en je kunt enorm ver doorschalen met wat je er aan hangt. Maar die kwaliteit heeft de AC Leisure ook. Met betere apparatuur gaat het beter klinken.

De AC Leisure 2 zou je voor ongeveer €400 kunnen vinden (onder voorbehoud de € zakt nogal) en de Leisure 2SE die er veel mooier uitziet ongeveer €600. Het verschil zit m in de (afwerking van de) kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 16-05-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Boudewijn schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:22:
Als je wil kun je bij mij de Leisure 2's komen beluisteren :).
Hmm, tempting. Volgens je profiel woon je in Leiden, dat zou best te doen moeten zijn. Volgens mij heeft iemand bij mij op de opleiding een set speakers van AC staan. Die woont in Utrecht wat voor mij nog iets makkelijker is. Eens vragen wat hij precies heeft staan, anders lijkt het dat erg leuk!

Volgens de engelse importeur zijn trouwens de Leisure 2 SE, voor de export, en de Leisure 2 Luxury, voor de interne markt, verschillend. De drivers zouden anders zijn en de bouwkwaliteit is minder. Echter, volgens de specs van Aurum Cantus hebben ze wél dezelfde drivers. Kan iemand dit nog bevestigen? Aurum Cantus lijkt hier in Nederland en omstreken toch moeilijk te krijgen, aangezien die Luxuries erg netjes geprijsd zijn op taobao zou dat nog wel eens interessant kunnen zijn. Maar dan moeten ze natuurlijk wel hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is ook een winkel die AC heeft in Utrecht.

Auee Audio
Van den Broekstraat 8, 3544 MV Utrecht
Ik denk dat hij alleen de export modellen heeft.

Volgens mij is het verschil alleen het naamplaatje in het chinees en de rest marketing FUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Dank voor de tip, Jeep!

De studiegenoot heeft een setje Leisure 3 staan, niet helemaal hetzelfde dus. Daarom ben ik eind van de middag even bij Auee langsgeweest en ze hadden alleen de V2M staan. Dit zou de opvolger van de Leisure 2 SE zijn? Volgens de beste meneer die mij hielp zou het verschil niet zo heel groot zijn en zou het een goede indruk van de Leisure 2 SE moeten geven. Dat lijkt me vrij aannemelijk als ze in dezelfde serie zitten maar als iemand dit kan tegenspreken hoor ik het graag, ze zijn namelijk wel een stuk duurder. Het geluid kon me in ieder geval erg bekoren, het hoog van de bandluidspreker is minder uitgesproken dan ik eerder gehoord heb maar desalniettemin érg prettig. Misschien is dat laatste zelfs een voordeel aangezien het scherpe hoog dat sommige van deze tweeters kunnen produceren misschien wel vermoeiend kan worden. Bijzonder prettige ervaring tot nu toe in ieder geval. De bass verbaasde me nog, dat was boven verwachting van zo'n relatief klein kastje! Ik kan hier wel wat mee.

Ik ben in ieder geval om en denk dat dit hem gaat worden, ik heb bij mijn gebruikelijke taobao agent een prijsopgaaf gevraagd voor de Leisure 2 Luxury/Deluxe. Ik ga morgenmiddag misschien nog even naar de Leisure 3 luisteren: kijken of die doet wat ik verwacht, dan heb ik denk ik wel een redelijk beeld van wat Aurum Cantus te bieden heeft. Als de prijs goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let er wel op dat de transportkosten (en evt invoerrechten+btw) flink op kunnen lopen bij 22kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Dat begrijp ik, vandaar dat ik eerst een price quote doe ;)

EDIT: "Ihr Bestellung ist erfolgreich ausgeführt worden."
Versterker en CD speler zijn geregeld! De speakers staan inmiddels ook vast. Een mooie aanbieding uit de UK gekregen, 500 euro voor de Leisure 2 SE MKII, alleen zijn die rozenhout en andere kleuren zijn duurder. Daar ga ik nog even over nadenken: bij pacific audio kost eenzelfde set 800 euro en is niet op voorraad. Ik had eigenlijk voorkeur voor zwart of maple, waar zwart wat makkelijker is als ik ooit mijn interieur verander. Overschilderen vind ik zonde, misschien folie of carwrap? Weet iemand of dat werkt?

[ Voor 83% gewijzigd door TimTimX op 18-05-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb mede daardoor een klein jaar geleden een Meixing Mingda MC-84C07 samen met deze dac aangeschaft.
Die staat aangesloten via usb op mijn computer en ik gebruik foobar.
Ik luister met een sennheiser hd650 koptelefoon.
Ik was heel tevreden, maar sinds ik de standaard chinese buizen verwisseld heb voor JJ buizen klinkt het helemaal top!
Het geeft echt die buizensound die ik bedoel.
Er is ook nog een setje philips miniwatt onderweg en ik ben benieuwd wat dat geeft.
Het bevalt me eigenlijk zo goed ,dat ik nu ook wil kunnen genieten zonder koptelefoon.
Ik wil dan ook de Aurum Cantus Leisure 2 MKII aanschaffen.
Ik ben alleen bang dat het met de mc-84c07 niet echt lekker gaat werken, vooral in het laag dan, met zijn 2 maal 5 watt.
Ik zoek dus eigenlijk nog een (goedkope) buizenversterker met wat meer vermogen dan ik nu heb.
Die KT88 amplifier die hier eerder genoemd was lijkt me wel wat met zijn 2 maal 10 watt maar ik zag ook deze x3-el34-6N2 voor niet teveel geld met 2 maal 15 watt.
Zou dat een goede amplifier zijn of moet ik daar met een wijde boog omheen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

brilsmurf schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 02:33:
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb mede daardoor een klein jaar geleden een Meixing Mingda MC-84C07 samen met deze dac aangeschaft.
Hela, die Super Pro 707 DAC heb ik ook! Vooral afgegaan op reviews op o.a. Head-fi en om voor niet te veel geld goed geluid uit de HTPC te krijgen (vrijwel allemaal FLAC muziek). Dit beviel prima, maar veel vergelijkingsmateriaal had ik niet. Sinds kort heb ik echter een Squeezebox Duet die ik direct analoog (dus via SB DAC) en via de 707 DAC op een andere ingang op de versterker heb aangesloten. Nu kon ik de SB dac goed vergelijken met de 707, en wat een verschil is dat in het voordeel van de 707. Die Burr Brown dac in de SB is dan ineens enorm vlak en bij de 707 komt de muziek voor de luidspreker te staan. Aanrader dus voor de kleinere portemonnee.

Enfin, nu het volgende:
Jaren geleden heb ik al in dit topic meegelezen, geïntrigeerd door de soms erg fraai ontworpen buizenversterkers zoals de Classic 16.x. Vooral afgaande op de 'looks'.

Nu is het zover dat ik mijn versterker en luidsprekers ga vervangen (Philips FA890 + Magnat Concept 5). Een setje waar ik bijna 20 jaar veel plezier van heb gehad. Voor zover ik heb begrepen is die Philips op de Marantz lijnen geproduceerd waar ook de welbekende PM80 vanaf komt. De set gaf een lekker stevig, warm en helder geluid. Geen High End, maar voor mij is deze klasse of iets hierboven prima. Ik zoek nu een versterker + luidsprekers in de orde van 2500E (tweedehands is een optie). Er wordt slechts 1 bron via de 707 DAC aangesloten, namelijk de Squeezebox die FLACs tot 24bit/96kHz zal afspelen.

Het lijkt me dus prachtig om nu een mooi HiFi buizenbakje (met AB) te hebben, maar ik heb er nauwelijks verstand van en zou graag wat op weg worden geholpen. Ook weet ik niet welk merk/type luidsprekers goed met buizenversterkers matchen. Dit moeten weer slanke vloerstaanders worden (max 1,1 meter hoog). Mijn geluidsvoorkeur qua speakers gaat uit naar Magnat, Kef. Exotische/chinese merken zoals Aurum Cantus ken ik verder niet maar wil ik zeker niet uitsluiten. B&W vind ik al snel erg opgesloten en vlak klinken. Een paar newby vragen:
  1. Is Tuberolling met de meeste typen buizen mogelijk? Kun je bijvoorbeeld zondermeer een 12 watt buis vervangen door een 40 watt? Zijn de voetjes (sockets) ook allemaal hetzelfde?
  2. Mijn muziekkeus is heel divers. Het geluid mag af en toe best flink en diep knallen (Tiesto, Faithless), maar verfijnd detailrijk klassiek kan ik ook van genieten. Welk vermogen heb ik dan minimaal nodig en welk buistype en electrische schakeling van de versterker is een beetje allround? Is het misschien handig om een omschakelbare versterker te hebben (bijv. van ultralineair naar triode)?
  3. Ik heb nu een Xindak V20 of V30 op het oog. Er is namelijk een wat irritante fysieke begrenzing (max 46 cm breed en < 40 cm diep). Is deze versterker in de goede richting en wat voor vloerstaanders zou ik dan eens naar moeten luisteren? Welke alternatieve versterkers zou ik me op kunnen richten (binnen de fysieke maten en met afstandsbediening voor volume)?
  4. Wanneer is een buizenversterker klasse A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@WhiteDragon
Wacht nou eerst even af. Als je ze gezien hebt vind je ze waarschijnlijk prachtig. Ze zijn heel donker. €500 is trouwens een mooie deal voor een waanzinnig mooi setje speakers.

@brilsmurf
Ik heb sinds kort ook Philips MiniWatt EL84 en die klinken echt super: warm, muzikaal maar wel eerlijk.

Over 5W gesproken: vermogen heeft niets met basweergave te maken. Hij gaat gewoon minder hard maar geeft alles hetzelfde weer. In een niet al te grote kamer zul je nog best redelijk hard kunnen spelen maar het houd gewoon iets eerder op met het volume opdraaien.
Het enige waardoor bas minder hard zou kunnen gaan is als de impedantie van de speaker in de bas lager wordt en hij op die frequentie dus minder vermogen kan leveren. Maar met een 2-weg zonder dubbele bas gebeurt dat niet.
Dit is ongeveer wat je kunt verwachten:
Afbeeldingslocatie: http://www.10audio.com/images/AC_L2SE-Freq.JPG
Die EL34 versterker is denk ik beter dan je zou denken voor dat geld (gezien het ontwerp en de maat van de trafo's). Dus geen boogje. Maar verwacht geen 15W. Dat is overdreven factor 1,5. Een EL34 doet 10W SE, iets meer als je hem te hard uitstuurt. De KT88 heeft over het algemeen (dat ligt dus aan hoe hard je hem aanstuurt en uitstuurt) iets meer vermogen dan de EL34. Ik kan net veel verschil merken in vermogen tussen mijn KT88 en EL34 (ongeveer dezelfde versterkers). Bovendien gaat mijn parallel EL84 duidelijk harder, dus ik denk dat jouw EL84 ook iets harder gaat dan slechts 5W. Dan wordt het verschil echt maximaal 3dB, eigenlijk dus <2x vermogen (7 vs 11W).
Mocht je die EL34 willen, kijk eerst even waar je de Shuguang 6N2 voor kunt uitwisselen (is vgl ecc83/12AX7 alleen 6V ipv 12V dus dat past niet, check dat even voor jezelf).

@JPS
Zo, dat is een flink budget hoor. Ik zou me even goed op de hoogte stellen voor ik dat ging uitgeven. Daar kun je echt een heel eind mee komen. Tot aan het hoge end toe ;)
Als ik het zo lees heb je een goed ontwikkelde smaak en gehoor (B&W helemaal mee eens). Ik denk dat jij echt goede weergave beter zult waarderen dat je zelf doorhebt. Ik voel al aankomen dat je zoiets gaat beleven van 'dit had ik 10 jaar eerder moeten doen'.
Bij een buizenversterker heb je trouwens amper een afstandbediening voor nodig. Bij een trans heb je steeds de neiging om het harder te zetten om het lekker te laten klinken en weer terug als het toch echt te hard gaat (onbehagen over sociale consequenties). Bij een buizenversterker klinkt het lekker als ie zacht staat en nog steeds als ie harder gaat. Alleen dan harder (onder voorbehoud: tot de harmonische vervorming te hoog wordt omdat ie tegen zijn max begint te raken).

@vraag...
1 absoluut nee en nee. Je hebt oktal, noval en 4-pins sockets met verschillende pinfuncties en voltages.
2 letterlijk antwoord: NVT want je geluidsopbrengst is afhankelijk van je vermogen per frequentie per impedantie geleverd door de versterker vermenigvuldigd met het rendement van de speaker bij genoemde frequentie. Alle en alle (mits voor audio geschikt). Misschien wel.
Nu even het antwoord op de vraag zoals je hem waarschijnlijk bedoelde te stellen:
Minimaal 2W bij hoogrendement speakers (>97dB/W), 10W bij 8Ohm speakers met een fatsoenlijk rendement (>90dB/W), 20W bij normale vloerstaanders met >87dB/W. Dat is voor een normale huiskamer 25<x<40m² met normale aankleding. Wat is allround? Ik hou net zo van beide soorten maar ik vind mijn KT77(ipv=EL34) SE allebei heel goed kunnen. KT88 in PP triode of UL kunnen soms wat rauwer en kernachtiger klinken (op de manier van Rock en Roll cafe) maar met een flinke triode in SE kun je ook enorm uit je dak gaan zoals Epica - the classical conspiracy of Metallica S&M zeker niet tam klinkt. Of eigenlijk meer Rammstein (klinkt perfect bij mij, perfecte opnamen trws).
Nu mijn echte advies: ik zit te denken aan een 813 of 845/211 triode of een 6C33 SE. Zoiets als de JAS Audio Bravo 2.3.
Of misschien een KT88 pp UL/T als je toch meer voor house gaat.
3 jahaa. Dat is echt een beperking. :? De meeste versterkers kunnen daar wel in.
Ik zou ook eens naar de Bewitch 6550 kijken: erg mooi, goed opgebouwd en kost de helft (alleen zonder AB).
Maar je bent volgens mij nog niet van de spec hersenspoeling genezen (deze is 1000W PMPO @4Ohm). Een 2A3 (3W!) buizenversterker kan veel krachtiger klinken dan een 100W transistorversterker.
4 als de ruststroom=uitgangsvermogen. Oftewel als het gevraagde muziekvermogen altijd binnen het continu afgenomen vermogen valt (klaar staat, er hoeft dus niet ineens meer vermogen geleverd te worden (vertraagd)) als de muziek harder moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 02:59:

@brilsmurf

**informatief verhaal**

Mocht je die EL34 willen, kijk eerst even waar je de Shuguang 6N2 voor kunt uitwisselen (is vgl ecc83/12AX7 alleen 6V ipv 12V dus dat past niet, check dat even voor jezelf).
Daar zeg je zowat, dat zijn niet echt veel voorkomende buisjes zie ik nu.
Ik kan ze vervangen voor russische 6N2P-EB heb ik gelezen, ik denk dat ik die versterker toch ga bestellen.
Hij kost een stuk minder dan die kt88 versterker en voor zo'n bedrag wil ik de gok wel wagen.
Dan ga ik ook nog zoeken naar een setje Aurum Cantus Leisure 2 MKII.
Mijn mingda blijf ik dan gewoon met mijn koptelefoon gebruiken bij de computer, bij de EL34 zet ik dan ook een usb dac en een klein notebookje erbij want dat bevalt me prima (kan ik ook online radio luisteren via mn buizen).
Misschien dat ik er nog een Super Pro 707 DAC bijkoop, want zoals JPS ook zegt, hij bevalt me prima (al kan ik m nergens mee vergelijken)
Nog tips eventueel in dezelfde prijsklasse die beter zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Balboa schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:54:
Stout en impulsief geweest......een Teradak Chameleon gaat één dezer dagen op pad richting Utrecht :9 Ben erg benieuwd. Heb eerder de DacMagic gehad, maar werd daar niet echt warm of koud van.
Geloof mij, daar ga je heel erg blij van worden!
Zodra hij aankomt, gelijk aanzetten en aan laten staan met een muziekje erop. Na 300 tot 400 uur trekt ie helemaal open.

Als je modificatie tips wilt hebben, dan hoor ik het wel. :-) Er zijn er een aantal die makkelijk uit te voeren zijn en een flinke verbetering geven.

[ Voor 20% gewijzigd door rhodes54 op 20-05-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 02:59:

@JPS
Zo, dat is een flink budget hoor. Ik zou me even goed op de hoogte stellen voor ik dat ging uitgeven. Daar kun je echt een heel eind mee komen. Tot aan het hoge end toe ;)
Dat is wel een maximum bedrag. Zelf denk ik liever aan ongeveer 900e voor een versterker en 1300e aan een set mooie vloerstaanders. En misschien nog een knap chinees RCA interlinkje tussen de DAC en amp.
Als ik het zo lees heb je een goed ontwikkelde smaak en gehoor (B&W helemaal mee eens). Ik denk dat jij echt goede weergave beter zult waarderen dat je zelf doorhebt. Ik voel al aankomen dat je zoiets gaat beleven van 'dit had ik 10 jaar eerder moeten doen'.
Inderdaad, dikke kans, dat realiseer ik me ook wel :) Echter ben ik dik tevreden geweest met de set die ik had. Nu ik sinds kort weer wat meer ga zitten om te luisteren viel me op dat er een onzuiverheid in 1 van de Magnats zit. Erg storend...maar omdat ook de versterker gaar wordt een mooie reden om weer een stap verder te zetten op audiogebied.
@vraag...
[KNIP antwoorden]
Dankje. Ik ga me verdiepen in je antwoorden en kom er nog op terug.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 20-05-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brilsmurf, waarom wacht je niet eerst even hoe de speakers het doen op de Mingda? Als hij het niet goed doet naar je zin kun je altijd nog een andere versterker kopen. Maar hij zal het in ieder geval goed genoeg doen voor normale luisterniveaus om het heel lang uit te houden. 5W is meer dan je denkt.

Als ik het even uitreken wat ik hier heb: 10W op 92dB/W kom ik (grof gereken met diverse invloeden +/- weggestreept) op 102 dB op luisterpositie. Dat is HEEL hard. Jij zou dan op 5W op 87dB/W 94dB komen. Dat is nog steeds op het gehoor meer dan half zo hard (definitie dB is 10dB klinkt 2x zo hard).

Nog even over de 6N2p (6H2π) een quote van Machmat:
6H2pi or 6N2pi, Russian near equivalent of the 12AX7 / ECC83. It has almost the same pinout, but has 6.3 V heating on pins 4 and 5. Pin 9 is connected to a shield between both triodes. The 6H2n has slightly higher gm then the 12AX7 / ECC83, giving it more power and authority than the 12AX7 / ECC83.
De 2N2p is dus helemaal geen slechte buis hoor! Erg goed zelfs. En goedkoper dan een paartje ECC83 Telefunken 17mm smoothplate die net zoveel kosten als de hele versterker (ecc83/12AX7 zijn veel gebruikt en dus erg duur als NOS).
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.