Anoniem: 288334 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:56:
Review : Mhzs cd 33F
Ik heb nu al een ongeveer 1 jaar een MHZS cd 33F cd speler staan .
vind het een erg mooi apparaat om te zien ,voelt lekker zwaar aan .
Ik heb door de tijd heen ook
de mods op dit forum geprobeerd.
er zijn Sa claritycaps ingegaan en pwa caps ,en de oPamp is verwijderd
en de nodige weerstanden veranderd voor hetzelfde signaal sterkte te behouden .
en andere buizen General Electric 5670W .
na die mod vond ik hem toch iets wat apart klinken , vooral met pianoklanken die hoorden ik alsof ze over de top hard gingen .
en zo een heele tijd geluisterd met die mods , bassen waaren wat zwaarder en klonk iets frisser voor de rest , alleen het geluid was te hard geworden .
zoals in dat schema stond ,had ik die weerstanden veranderd , had er voor gekozen om de 33k te vervangen voor een 15k en de 62k voor een 82k .
dit was toch niet echt een lekker geluid .
Ik las later ook dat koifarm die 62k niet meer verhoogde naar een 82k , en op lampizator website las ik dat die ficus hele laage waardes erin gemaakt had .
had van de week ff paar weerstanden gekocht en de 82k weerstand vervangen voor een 22k en het geluid was al veel beter , en ik had de
pwa caps gebypassed met 10nf caps , weet niet echt wat ik daar van moet denken , het geluid is er best apart van geworden net of je nu in een grootere ruimte bent , een soort kerk effect ,denk dat ik de bypasscaps er weer tussen uit haal .
En om de MHZS te vergelijken met een andere cd speler , heb ik ook al een tijdje een Sony 227esd cd speler.
En dan kom ik wel tot de conclusie dat de Mhzs m
eschien best een goede speler is voor zijn geld .
alleen ik irriteer mij nog altijd aan de hoeveelheid ruis die de MHZS heeft .
dan de vergelijking met de Sony 227 esd .
de Sony heeft geen ruis en met cd´s die heel veel ruis hebben hoor je het bij de sony nauwelijks.
de Sony klinkt veel helderder stemmen veel zuiverder.
de bassen komen er vaak bij de Mhzs niet uit , en als ik dan naar de sony luister denk ik ja heerlijk
over het algemeen is de Sony gewoon veel beter , de Sony heeft een mooi loopwerk de mhzs een zielig budget cd of pcdvd geval die er prielig uit ziet .
de dac van de mhzs is ook niet geweldig , daar
integen die van de sony een stuk beter .
om een lang verhaal kort te maken .
ik heb er best lang mee gespeeld ,Aleen
nu staat de Sony aan

en blijft voorlopig aan
en dat voor een fractie van de MHZS prijs
getest op
Versterker : Meixing MingDa MC368B-90
luidsprekers : Vifa Format
Bedankt voor je review. Ik wil er alleen wel even een paar opmerkingen bij plaatsen. Het blijft jouw mening natuurlijk, maar ik kom nogal wat rare dingen tegen. Ik krijg hierdoor het idee dat je niet zo goed weet wat je nu eigenlijk gedaan hebt en wat de consequenties zijn. Ook al herken ik een paar dingen, ik vind dat je de MHZS hierdoor toch wel erg tekort doet.
Ten eerste: je heb niet 'de' mods gedaan, maar slechts enkele.
Ten tweede heb je ze later fout hersteld.
Ten derde: je moet niet blind afgaan op wat anderen aan mods doen maar je verstand gebruiken (waardoor 2.).
Ten vierde (ook al is het wat flauw) mag je wat mij betreft wel wat netter schrijven. Met hoofdletters en punten enzo. Dat leest even wat prettiger en je komt daardoor tevens wat serieuzer over.
Op 1.
- Je hebt leuke caps gebruikt, maar zeker niet de beste. Het effect daarvan is zeer duidelijk hoorbaar. De ClarityCaps SA zijn absoluut goed, maar ze klinken behoorlijk terughoudend in het hoog (gebrek aan detail) en wollig in de bas. Gebruik 0.22uF PiO (paper in oil) en je krijgt veel meer ruimtelijkheid, diepere strakkere bas, meer en beter hoog (sprankeling en detail).
- De 10uF APW zijn neutraler maar klinken wat suffer, minder ruimtelijk ook. Ik heb hier net 2 weken geleden de wat duurdere ClarityCap PX 6.8uF voor gebruikt met als gevolg meer detail en ruimtelijkheid. De aanbeveling voor de caps was ook: naar smaak variëren. Net als peper en zout in je soep. Als je soep te flauw is moet je er IMHO niet over zeuren maar gewoon zout erbij doen.
- De GE 5670 buisjes zijn een flinke upgrade, maar zeker niet de beste. Klinken net als de APW caps eigenlijk. Meer ruimtelijkheid en dynamiek, betere bas en hoge tonen.
- Je hebt de voedingsspanning voor de buisjes niet verhoogd. Meer controle en dynamiek.
- Je hebt de dac niet vervangen. Zeker als je net 1 hebt die ruist zeker doen. Dat was ook een aanbeveling van Koifarm.
- Je hebt de displaykabel niet ontstoord met ferrietring.
- Je hebt de clockmod niet gedaan (levert niet echt veel op)
Je hebt dus nog lang niet 'de' mods gedaan.
Op 2.
Ik hoorde hetzelfde als jij met piano-aanslagen. Met de 33k en 56k weerstandjes standaard was het geluid goed maar te zacht. Met 15k en 82k vervormd. Als je het topic (of die van de MHZS mod die nu verwijderd is, met 'dank' aan Teacher) een beetje bijgehouden had had je dit 2 jaar geleden al geweten want datzelfde had ik al gemeld.
Met weerstandjes 15 en 82k wordt het signaal naar de buisjes overstuurd. Ik had daarom al 22k en 68k weerstandjes gebruikt. En nog hoorde ik harmonische vervorming op piano-aanslagen. Dus heb ik ze een paar weken geleden nogmaals aangepakt en vervangen door 28k en 56k. Nu klinkt de piano weer helemaal zuiver en heb ik net voldoende uitsturing.
Op 3.
Als ik je goed begrijp heb je de 15k gelaten en de 82k voor 22k vervangen (dus 33>15 en 56>22). Dat gaat ook niet goed natuurlijk. Dan zijn ze allebei te laag met elkaar tegenwerkend effect. Dus dubbel fout. Èn vervorming, èn te lage uitgangsspanning. Dus èn vervorming èn te weinig dynamiek (dB uitgang).
Misschien heb je het verkeerd opgeschreven, of ik begrijp het anders dan wat je wilde opschrijven, maar zoals het er nu staat (en ik het opvat) weet je niet waar je mee bezig bent. Ook Lampizator zijn waarden moet je niet blind overnemen. Want (met alle respect) hij rotzooit maar wat aan. Maar hij weet tenminste waar hij mee bezig is dus hij kan dat gewoon doen. Ik zou zeggen: vraag het Fikus waarom hij dat zo gedaan heeft. Als je het mij vraagt zou ik heel andere waarden gebruiken (empirisch bepaald: ik heb de waarden al diverse keren veranderd).
Als laatste: als jij plezier hebt met de Sony dan is dat mooi.

Ik ken m niet dus ik zeg er niets over. Ik heb wel andere hele goeie spelers gehoord (hele dure Denon, Myriad, Ah Njoe Tjoeb, Shanling, Teac met Pink Faun DAC) en ik durf rustig te beweren dat de MHZS (mits GOED gemod) zeker zijn mannetje staat en veel meer.
De Sony ES (toplijn van Sony) is origineel natuurlijk veel en veel duurder dan de MHZS. Dus dat je dan een beter loopwerk hebt is logisch (zelfs de duurste spelers hebben tegenwoordig een prutsloopwerk). Als jij die voor een mooi prijsje 2e hands hebt is natuurlijk heel fijn (hij is al heel oud en de going-price is nog ongeveer >€100). Maar ga dan niet zeggen 'voor een fraktie van de prijs' want dat is niet fair. Dan had je de MHZS ook maar voor een appel en een ei 2e hands moeten kopen. Als jij je daardoor bekocht voelt dan zeg ik: "eigen schuld". Bovendien heeft niemand wat aan de vergelijking 2e hands/nieuw want dan moet je dus op zoek naar een 'zeldzaam' 2e hands apparaat terwijl de andere direct verkrijgbaar is.
Nog even: dit stukje is niet persoonlijk of als aanval bedoeld. Maar als mensen dit later teruglezen moet de informatie wel eerlijk en genuanceerd zijn anders heb je ook niks aan dit forum. Daarom heb ik je proberen te laten zien waardoor jouw waarnemingen (IMO verkeerd) gevormd zouden kunnen zijn.